Ziekteverzekeraars willen verschillen premies verkleinen 'Verzet moet brug slaan naar Suriname' Stellingnamen tegen kernwapens hebben gewerkt VWO-leerlingen niet ontevreden over opsteltitels examens JDESTEM. DE STEM ACHTERGROND WOENSDAG 29 APRIL 1987 MILITAIR ADVISEUR MICHEL VAN REY: MGR. ERNST EN DS. KOUWENHOVEN MAKEN IN TWEEGESPREK BALANS OP Havo I EENZELFDE, landelijke, doorsnee-premie voor di verse onderdelen (modu len) van het ziektekos tenpakket waarvan maar in beperkte mate mag worden afgeweken. Verzekerden, die zelf de mo dulen kiezen waaruit ze hun eigen pakket willen samen stellen. Leef tij dstoeslagen of -kortingen van niet meer dan vijf tien procent. Hierop komt kort samen gevat een plan neer dat de organisatie van particuliere ziektekostenverzekeraars, het KLOZ, aan de aangeslo ten maatschappijen heeft voorgelegd. Dit is gebeurd op initatief van een aantal verzekeraars, die vrezen dat veranderingen zullen wor den opgelegd als het KLOZ zelf niet met initiatieven komt. De particuliere verze keraars hebben al enkele jaren geleden beloofd, dat ze jongeren niet langer zullen lokken met extreem lage premies waardoor de ver schillen met de premies die ouderen (slechtere risico's) moeten betalen, zeer groot zijn geworden. De solidariteit tussen jong en oud is voor de ziek tekostenverzekering aan vaard als maatschappelijk vereiste, constateert het KLOZ-bestuur in een bij lage bij het plan. „Maar het feitelijk gedrag van parti culiere ziektekostenverze keraars kan een toets der solidariteitskritiek moeilijk doorstaan". Een structuur, waarin per maatschappij aan iedere verzekerde eenzelfde pre mie wordt gewaagd, waar over binnen het KLOZ al geruime tijd wordt gedis cussieerd, is voor een deel van de verzekeraars onaan vaardbaar. Omdat zo'n pre mie zou moeten worden af geleid uit de leeftijdsop bouw van het verzekerden bestand, zouden maatschap pijen met relatief veel oudere verzekerden dan na melijk uit de markt worden geprijsd. Ook de ILPZ, een nog niet ingevoerde wet die beoogt gelden over te hevelen van verzekeraars met veel jonge naar verzekeraars met veel oudere verzekerden, voldoet volgens het KLOZ niet. De in deze wet vastgelegde re geling zal volgens de verze keraars de marktverhou dingen verstoren. Overigens zal er volgens het KLOZ- bestuur ook voor het nieuwe plan een wettelijke regeling nodig zijn: de ervaring heeft geleerd dat er niet op kan worden gerekend dat een nieuw systeem volledig op wij willige basis kan wor den ingevoerd. Als er geen landelijke doorsnee-premie komt blijft de strijd om de jongeren doorgaan, weest het KLOZ. Het stelt daarom voor, het totaalpakket te splitsen naar de verschillende on derdelen, bijvoorbeeld kli nische hulp, huisarts en fy siotherapie, naar de ver schillende klassen en eigen risico's en misschien ook naar regio. De bedoeling is, dat elke onderneming voor ieder dekkingselement dat ze in haar verzekeringspak ket aanbiedt uitgaat van een landelijk vast te stellen doorsnee-premie. Op die manier wordt concurrentie op basis van leeftijdsver schillen uitgebannen, aldus het KLOZ. Tijdelijke concurrentie blijft mogelijk door het aan bieden van nieuwe elemen ten. Maar die concurrentie wordt beperkt doordat er een landelijke premie voor wordt vastgesteld zodra ge noeg andere verzekeraars volgen. Concurrentie moet ook mogelijk blijven met maatschappij -karakteris tieken, zoals de schadebe- handeling. Daarom moet een zekere bandbreedte (een beperkte afwijking naar bo ven of beneden van de door- snee-premie), waarin de voor- en nadelen van al dan niet efficiënt werken tot uitdrukking komen, moge lijk zijn. De premie per module mag volgens het KLOZ ook enigszins verschillen al naar gelang de leeftijd van de verzekerden. Het ver wijst voor wat dit betreft naar de ziekenfondsen, waar ook sprake is van een zekere samenhang met de leeftijd doordat de premie daar aan het inkomen is ge koppeld: iemand die als hij ouder wordt meer gaat ver dienen betaalt ook meer premie aan het fonds. Het KLOZ stelt voor, volwasse nen tot 27 of 30 jaar tien procent minder te laten be talen dan mensen boven de 35 of 40 en de groep er tus senin vijf procent minder. Voor kinderen zouden de halve premies kunnen wor den gehandhaafd. Er zijn grote verschillen tussen een landelijke door- snee-premie en de huidige tarieven. Vooral de jongeren zullen fors meer moeten gaan betalen. Toch zou er volgens het KLOZ naar moeten worden gestreefd, het nieuwe systeem binnen een beperkt aantal jaren ge leidelijk in te voeren. De tij dens de overbruggingspe riode nog bestaande pre- mieverscïüllen zullen tussen de maatschappijen moeten worden verrekend met be hulp van de wet ILPZ. Het KLOZ-bestuur gaat ervan uit dat het pian, als de leden ermee instemmen, een rol zal spelen in de discussie over de invoering van de ILPZ en die over het advies van de commissie-Dekker (die volledige vrije concur rentie tussen alle verzeke raars en ziekenfondsen heeft voorgesteld). (ANP) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres'. Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst,'Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17 .00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stem-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 PflnlrrolütiAC Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 Door Hans Kuitert „WIL het Surinaamse ver zet in Nederland echt iets doen voor de toekomst van het land, dan is het abso luut noodzakelijk dat ze een brug slaan naar Suri name. Naar de politieke partijen, de vakbeweging, de kerken". Michel van Rey, de militair adviseur van het junglecom mando van Ronnie Bruns- wijk, vindt dat het niet vol doende is dat de voornaamste Surinaamse organisaties in Nederland nu steun geven aan het verzet in Oost-Suri- name. Begin deze maand kwamen vertegenwoordigers van dat verzet uit Nederland - zoals Paul Somohardjo en Tjong Akiet- naar Oost-Suri- name om een politiek dak bo ven het junglecommando te bouwen. Van Rey is tot eind deze week in Nederland om de banden met de verzetsgroe pen nog eens extra aan te ha len. „Het junglecommando had steeds het gevoel dat de gevraagde hulp uit Suri naamse kringen in Nederland maar niet kwam omdat er geen eenheid in het verzet was. En ja, de manier waarop dat gebrek aan samenwer king soms geëtaleerd werd was op zijn zachtst gezegd be schamend. Internationale steun krijg je pas als er een heid in het verzet is, dat was bij het junglecommando het idee. Er is nu inderdaad een politieke organisatie voor het verzet, de Nationale Verzets- raad", zegt Van Rey. Voorlopig is dat niet meer dan een minimale vorm van Michel van Rey samenwerking tussen de zes voornaamste anti-Bouterse- groepen. „Ik ben een realist", zegt Van Rey. „Ik ken de poli tieke tegenstellingen en de persoonlijke controverses die ik niet allemaal begrijp, maar die wel groot zijn. Je zou zeg gen dat het bijna onmogelijk is om die clubs bij elkaar te houden. Maar we proberen nu met z'n allen toch die conflic ten uit de wereld te helpen". Echt optimistisch is Van Rey niet, al is hij tevreden dat voor het oog van de wereld het junglecommando nu over een politieke spreekbuis kan beschikkea „Het kernpro bleem in de Surinaamse zaak blijft het onderlinge wantrou wen. Tussen burgers, tussen burgers en militairen, tussen officieren en onderofficieren, tussen de Surinamers daar en hier, tussen de stad en het platteland, tussen diverse et nische groeperingen. Zoiets - FOTOARCHIEF DE STEM los je niet zomaar op". Van Rey is er van overtuigd dat het Suriname van Bou- terse schoorvoetend de kant van de democratie opgaat om dat het junglecommando mi litair druk op de ketel houdt. „Dat er in september een refe rendum wordt gehouden over de grondwet en in november verkiezingen zijn is voor een belangrijk deel te danken aan het junglecommando. Maar als onze militaire druk wee- valt dan kun je de verkiezin gen wel vergeten. Want Bou- terse wil helemaal geen te rugkeer naar de democratie, hij wil wat je noemt een de- mocratuur". Op Stoelmanseiland heb ben de verzetsleiders precies geformuleerd waar ze naar streven. Allereerst moet de militaire dictatuur verdwij nen, een bloedbad moet voor komen worden en de rechts staat moet worden hersteld. Essentieel is daarbij dat de rechterlijke macht weer onaf hankelijk wordt en de militai ren niet zomaar vrijuit gaan. Herstel van de parlementaire democratie alleen vindt het verzet onvoldoende want, zegt Van Rey „de grote vraag is of de in november gekozen rege ring in staat is het vertrou wen van burgers in de macht hebbers en de relaties tussen stad en platteland te herstel len. Het is duidelijk dat de de mocratie na 1987 een andere moet zijn dan van voor 1980, van voor de staatsgreep. Het kan niet zo zijn dat het een keuze is tussen slecht, de oude politieke partijen, en slechter, Bouterse. Ik heb het dan wel over goed en beter". „We werden in 1975 onaf hankelijk. Dat is nu 12 jaar geleden en we hebben er met elkaar niets van terecht ge bracht", constateert Van Rey. „Het leger en de politieke par tijen zijn nu twee drenkelin gen die alleen maar het juiste moment afwachten om elkaar los te laten. De grote vraag voor iedereen is wie er boven blijft drijven". Zijn grootste vrees is dat Bouterse zichzelf steviger in het zadel hijst door de verkie zingen van november, waar mee hij de wereld kan voor houden dat Suriname weer een democratie is. „Die ver kiezingen brengen het conflict in Suriname niet tot een op lossing. Ze herstellen het ver trouwen niet". Van Rey beseft dat de ver kiezingen het junglecom mando in een moeilijke posi tie kan brengen. „We zullen zeker onze positie moeten herzien als de militairen na de verkiezing van een min of meer wettige regering een soort generaal pardon krij gen. Bovendien ben ik er nog niet zo zeker van dat die ver kiezingen wel zullen door gaan. Er is altijd kans op een coup van desperate geesten. Het zou mij trouwens niets verbazen als Bouterse voor die tijd iets bedacht heeft, iets heeft geënsceneerd. Want hij wil helemaal deze kant niet op. En als hij al teruggaat naar de kazerne met zijn tra wanten is dat, vrees ik, niet veel meer dan een schijnbe weging". Van Rey denkt dat het junglecommando zal radicali seren als er een gekozen bur gerregering komt die in feite het bewind van Bouterse le galiseert. Maar als die bur gerregering de rechterlijke macht laat spreken en werke lijke pogingen onderneemt om Suriname in alle opzich ten uit het moeras te trekken, dan gelooft Van Rey met stel ligheid dat ook de aanhang van Ronnie Brunswijk daar bij van de partij zal zijn. Zon der wapens dit keer. Door Jan Bouwmans Zaterdag 2 mei moet de nieuwe koers van het In terkerkelijk Vredesberaad (IKV) zijn beslag krijgen. Na diepgaande discussies in alle geledingen spreekt de IKV-Campagneraad het laatste woord over het nieuwe beleid dat deze kerkelijke vredesbeweging wil gaan voeren en dat kernachtig wordt weerge geven met de woorden 'ge deelde veiligheid'. Toen van een doorbraak in het kernwapenoverleg tussen Moskou en Washington nog geen sprake, werd wel gesug gereerd dat het IKV met deze nieuwe koers een uitweg zocht uit de impasse waarin de vredesbeweging terecht kwam na de falikante mis lukking van de campagne te gen de komst van de kruisra ketten. Sommigen zagen in de nieuwe koers ook de doorwer king van de heftige kritiek uit kerkelijke kringen op de een zijdigheid, die het IKV zo bit ter werd verweten en die ge leid heeft tot het ontstaan van de beweging voor tweezijdige ontwapening welke van de kerken officiële erkenning naast het IKV opeiste. Hoe dit ook zij, het IKV lijkt zaterdag de periode van 'Help de kernwapens de we reld uit, om te beginnen uit Nederland' af te sluiten en een nieuwe te beginnen. Het zal een toevallige samenloop van omstandigheden zijn dat de zer dagen ook bisschop H. Ernst van Breda en ds. H. Kouwenhoven, tot voor kort voorzitter van de Generale Synode van de Gerefor meerde Kerken in Nederland, in een tweegesprek de balans hebben opgemaakt van de kernwapendiscussies in de kerken gedurende de afgelo pen jaren. De weerslag van dat tweegesprek is gepubli ceerd in het derde nummer van het Pax Christi Kommu- nikatieblad dat dezer dagen is verschenen. De balans van ds. Kouwen- hoven is niet onverdeeld gun stig. Mgr. Ernst toont zich op timistischer. Of het externe effect opweegt tegen de in terne schade die de kerken hebben geleden, wordt min der duidelijk. Beiden consta teren op de eerste plaats een andere benadering van de hele kwestie in de katholieke kerk en reformatorische ker ken. De laatsten bekommer den zich hoofdzakelijk om de principes, de eerste veel meer om de effectiviteit van haar stellingname. Kouwenhoven: „De gereformeerde kerken hebben misschien van meet af aan te weinig politiek gedaan in hun verhaal, terwijl de ka tholieke bisschoppen steeds geprobeerd hebben om hun uitspraken relevant te doen zijn voor de politieke besluit vormingDe synode heeft zich nooit uitgesproken over gebruik of bezit van kernwa pens en dat is misschien toch wel jammer. Ik zeg niet dat er dan minder forse uitspraken zouden zijn gedaan, maar we hebben minder gezocht naar de politieke wegen om onze uitspraken te realiseren. Dat vind ik een misser." Mgr. Ernst constateert dat ook de hervormde kerk eerst het IKV-standpunt heeft overgenomen en zich pas daarna gebogen heeft over de pastorale vraag hoe de men sen in de kerk en in de poli tiek met die stellingname dienden om te gaan. Ds. Kou wenhoven reageert daarop: „Ik zeg dus absoluut niet: we hadden het anders moeten doen of we hadden een andere beslissing moeten nemen, maar dat we wat zorgvuldiger hadden moeten omgaan met wat het te weeg brengt in het leven van mensen. We hadden meer aandacht moeten geven aan bewustwording." Bisschop Ernst signaleert aan de katholieke benadering ook een riskante factor: „De katholieke positie heeft het gevaar het principe te zeer op de achtergrond te laten ter wille van de begaanbaarheid van de weg." Dat gevaar werd geproefd toen zij het bezit van kernwapens althans voorlo pig etisch aanvaardbaar acht te. De reformatorische kerken stelden zonder meer als bij bels principe: massavernieti gingswapens zijn in strijd met het heil van God voor de we reld en dus onaanvaardbaar. Hoezeer de bisschoppen ook het oog gericht hielden op het praktische effect, mgr. Ernst zegt ook dat de gereformeerde kerken de overheid kritischer volgen dan de RKKerk. „Er zit wel een sterke erkenning van de eigen verantwoorde lijkheid van de overheid bij ons in, maar ook een grote re serve om vanuit je overtui ging uitspraken te doen over politieke zaken."' Kouwenho ven van zijn kant: „Ik denk niet dat de kerken een soort overheidje willen spelen. Het is meer: 'Overheid, weet u wat van Godswege uw taak is'. Het is op het ogenblik het grote pijnpunt dat wij in een andere maatschappij leven waarin de kerk niet meer ge zien wordt als een organisatie die het recht heeft om namens God aan de samenleving en aan de overheid de normen van het evangelie op te leg gen." Bisschop Ernst zegt er varen te hebben dat in de her vormde kerk en de gerefor meerde kerken een sterker bewustzijn bestaat van de verantwoordelijkheid ten aanzien van het publieke sa- menlevingsgebeuren dan in de katholieke kerk. De kerkelijke stellingna men tegenover kernwapens hebben in de kerken zelf tot grote polarisatie geleid. Maar naar Kouwenhovens beste weten zijn er geen hordes mensen door de kerk uitgelo pen. De spanning is nu toch wat verdwenen. Aan de an dere kant hebben de kerke lijke uitspraken zijns inziens iets bedreigends gehad voor de politiek en de overheid: „Ik heb stellig de indruk dat het toch gehoord is en gefunctio neerd heeft wat de gezamen lijke kerken in de samenle ving en naar de overheid toe hebben gezegd." Mgr. Ernst signaleert in zijn kerk naast polarisatie toch vooral een positief resul taat: „De discussies over de kruisraketten hebben in de afgelopen jaren binnen de kerk geleid tot een zeer grote bewustwording van de pro blematiek; deze werd door een minderheid aangevoeld als een probleem en is uitge groeid tot een problematiek voor zeer velen in de ker- keen aanzienlijke be wustwording." Ds. Kouwen hoven is minder optimistisch: „Ik heb niet dezelfde optimis tische verwachtingen als bis schop Ernst dat er blijvend een proces van zoeken naar wat nü vrede en gerechtigheid moet zijn, bij de mensen te weeg is gebracht. Ik weet dat niet zo goed. Ik weet wel van allerlei platformgesprekken, maar ik weet ook dat mensen moe geraakt zijn vanwege de polarisatie, botsing van me ningen en conflicten." De balans voor de toekomst ziet mgr. Ernst heel duidelijk voor zich. De kerken zouden er goed aan doen met elkaar in gesprek te gaan over de ethische vragen die rijzen uit het fundamentele vraagstuk van de technische cultuur die het totale beeld bepaalt van het leven, van de mensen en van de samenleving. Dat fun damentele vraagstuk spreekt uit zowel de atoomwapens als uit de manipulatie met het beginnende leven. „Er is is overleg nodig om tot een goede standpuntbepaling te komen vanuit verschillende tradities, want we hebben elkaar daar bij nodig, zeker ook voor de maatschappelijke doorwerking die we zoeken." Moeten de kerken het IKV soms een tweelingbroertje ge ven dat zich op IKV-wijze werpt op de genetische mani pulatie en de levensgrote dreiging van het genenpas- poort? DE VWO-LEERLINGEix toonden zich gisteren niet ontevreden over de opstel titels. De gangbare schrijf vorm-genres kwamen ook nu weer terug in de tien opdrachten. Wel vierde het betoog met zeven van de tien hoogtij. Een leraar Nederlands vroeg zich af wanneer de column als een autonome schrijfvorm op het examen zal gaan excelle ren. Naast het betoog kwam de beschouwing (tweemaal) en het verhaal (eenmaal) voor. Het was dan ook niet verwon derlijk dat zeventig procent van de leerlingen van het St. Ludgercollege in Doetinchem hebben gekozen voor het be toog. Voor de meesten zal het overigens niet gemakkelijk geweest zijn om een keuze te maken uit de drie of vier on derwerpen die overbleven na een eerste selectie. De onderwerpen waren in ieder geval zo dat iedereen er aardig mee uit de voeten kon. Zo was er een dat de schrij vende pers en een dat de foto graferende pers betrof. Bij het eerste was de vraag of de me dia in hun informatiever strekking aan banden kunnen en mogen worden gelegd. Be perking van meningsuiting dus. Wat de fotograferende pers betreft werd de vraag gesteld of een fotograaf met een foto als van het stervende Columbiaanse meisje (World Press Photo 1986) een fat soensgrens overschrijdt. Andere titels waren 'Kle ding als teken', 'Computers op school' en onderwerpen be treffende de kruisvluchtwa- pens (Woensdrecht) en de po litie. Wat het laatste onder werp betreft werd de leerling onder andere gevraagd of hij of zij mogelijkheden ziet ter verbetering van de samen werking tussen politie en bur gerij. In de middaguren was bij vwo Latijn aan de orde. Het ging om een tekst van Livius. Het verhaal speelt tijdens de tweede Punische oorlog (218- 201). De Romeinse veldheer Tiberius Gracchus heeft bij het formeren van nieuwe le gioenen tienduizend slaven in dienst genomen. Als ze zich verdienstelijk weten te maken krijgen ze, zo luidt de belofte van de senaat, de vrijheid. Vierduizend van hen krijgen toch de vrijheid ondanks het feit dat ze zich laf hebben gedragen. Als straf moeten zij voortaan staande eten en drinken. En zo staan ze ook te kijk bij hun intocht in de stad Beneventum. Het was een pittig stuk La tijn met lange zinnen, waarbij de kennis van de grammatica behoorlijk op de proef werd gesteld. Na het goed bestude ren van de tekst konden de vragen echter geen problemen meer opleveren. Tijdens schoolonderzoeken is het vaak moeilijker. Havo startte het eindexamen gistermorgen met handelswe tenschappen en recht. Het examen bestond uit vier op gaven, waarbij het decimale rekeningstelsel een vast num mer is. Verder was er een op gave over kostprijsbeheersing en winstverwachtingen en over rentabiliteitsberekenin- gen. De laatste opgave ging over een eenmanszaak die wil uitbreiden en daarvoor geld kan lenen of van onderne mingsvorm kan veranderen. In de middaguren had havo Nederlandse tekst. Het was een verhaaltje met de titel 'De zin van de Olympische Spe len' naar 'De Olympische hoogte. Over Amsterdam en de Spelen van 1992' uit 1985. De tekst was iets te beschou wend van aard. Op veel vra gen moest een 'beschrijvend' antwoord volgen. Veel leer lingen brachten naar voren dat het formuleren bijna nog belangrijker is dan het begrip van de tekst Bij het examen kunstbe schouwing/kunstgeschiedenis van mavo c/d werden voor het eerst meerkeuzevragen gesteld. Nogal ongelukkig, omdat het hele beschouwende effect wegvalt. Het lijkt erop alsof het alleen nog maar gaat om taalvaardigheid. Wel was men het erover eens dat het een aardig exa men was met goed en zeer kleurrijk beeldmateriaal. Bij voorbeeld de lichaamshou ding aan de hand van werk van Moore en Matisse. Wat het bouwen betreft was er een villa-ontwerp ('Villa Henny' van architect Van 't Hoff uit 1915), maar de vraagstelling aan de hand van een platte grond had hier meer weg van een 'zoek de tien verschillen'. Het tekengedeelte had er de schijn van dat het ging over het jaar van de trein met on der andere een fraaie impres sie van het station St. Lazare van Monet. Bij handenarbeid waren er onder andere een aantal vragen over twee rui terstandbeelden van de Ita liaanse beeldhouwer Marino Marini. Bij textiele werkvor men werd een aardige verge lijking gemaakt tussen de ba tisten japon (madame Réca- mier) op een schilderij van Gérard en een mantel in bad stof tricot van de Franse ont werper Mugier. Mgr. Ernst FOTO HANS CHABOT

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2