GELUIDSMUSEUM DORDRECHT UNIEK IN DE WERELD Wereldgeschiedenis in 495 minuten a*:~„ 'Ui Kastelen, golf en kunst als nieuw gezicht Spanje Belgen maken veel werk van dagtrips a i*mi OP ZOEK NAAR TOERIST MET FIKSE GELDBUIDEL DE STEM EXTRA WOENSDAG 29 APRIL 1987 Edison Ploeteren Tijdmachine Naaicursus Kapot |M<;1 Sponsors Italië: gouden toeristenjaar Onvermijdelijk Riviertjes Records Reclame Dali Bejaarden I T48 We schrijven juni 1945. Ne derland is net bevrijd van de Duitse bezetter. Ravage alom. De achttienjarige Dordtenaar George Groo- tenboer maakt kennis met ene Oosterhoff, tolk bij het Amerikaanse leger. Deze was na kort na de bevrij - ding in Hilversum, waar hij ook de studio's van de verschillende omroepen bezocht. De tolk trof daar een enorme chaos aan. Overal in de gangen en in de tuin van het omroep- complex lagen stapels grammofoonplaten. Oos terhoff nam ze mee en schonk ze aan zijn nieuwe vriend George Grooten- boer. Dat betekende het be gin van een unieke verza meling historische geluids fragmenten. Door Jos Frijters „Welkom in het geluidsmu seum. Nergens ter wereld zijn geluidsfragmenten zo danig gerangschikt dat zij als het ware een gesproken geschiedenisboek vormen". Zo begint de introductie in hel gestencilde programmaboekje dat bij de tentoonstelling 'De Stem van het Verleden' hoort Deze permanente tentoonstel ling in museum De Sleutel in Dordrecht omvat honderd jaar geschiedenis in geluid, samen geperst in acht uur en vijftien minuten. De tentoonstelling is zorgvul dig samengesteld door George Grootenboer. Inmiddels zestig jaar oud behoort hij tot een van de drijvende krachten achter diverse activiteiten in Dor drecht. Vaak uit commerciële overwegingen, bekent hij. Want, Grootenboer heeft het maatschappelijk gezien ge maakt. Hij is uitgever van het huis-aan-huis blad De Stem van Dordt en heeft daardoor een invloedrijke positie in het havenstadje. „Zo'n commerciële positie vraagt om een alternatieve be langstelling. Bij mij is dat de geschiedenis van de laatste honderd jaar. Daar leg ik mijn ziel in, het is een stukje verdie ping van mijn leven", legt Grootenboer uit. „Nadat ik die grammofoon platen van Oosterhoff had ge kregen merkte ik dat er nogal wat historisch materiaal bij zat. Zo waren er opnamen van het fascistische cabaret van Paulus de Ruiter en interviews met Nederlandse SS'ers aan het Oostfront. Door die vondsten werd ik geobsedeerd door het idee om de wereldgeschiedenis van de laatste honderd jaar in geluidsfragmenten te vatten". Hoe groot die obsessie voor Grootenboer werd blijkt uit zijn 'verbeten verzamelgedrag', zoals hij dat zelf noemt. Al bijna heel zijn leven brengt hij vrijwel alle vrije tijd door met het rondscharrelen op markten en in tweedehandswinkels. In de loop der jaren legde hij con tacten met instanties en andere Kopiëren, knippen, plakken en van commentaar voorzien. geluids-freaks over de hele we reld. Buitenlandse vakanties wer den, vaak tot wanhoop van zijn vrouw, gebruikt voor uitge breide zwerftochten langs ach- terafwinkeltjes en grammo foonplaat-zaken. En, vaak met succes. Zoals die keer in Italië toen een schichtig platenhan- delaartje, met klaarblijkelijk een besmet verleden, hem voor zestig gulden zes complete re devoeringen van Mussolini aanbood. Door dit soort snuffelacties bracht de Dordtenaar nu al 40.000 geluidsfragmenten bij elkaar, vastgelegd op 800 kilo meter band. Ze omvatten de pe riode 1877 tot 1980. Beginnend met de stem van Edison, spre kend op de door hem zelf uitge vonden fonograaf, de voorloper van de grammofoon. De verza meling eindigt voorlopig met Joop den Uyl die spreekt over het Donner-rapport. Voor het geluidsmuseum maakte Groo tenboer zelf een selectie. Hij zette de fragmenten in chrono logische volgorde op elf pane len. Om de luisteraar visueel te ondersteunen is op elk paneel een 'historische fotocollage' te zien. „De tentoonstelling is het resul taat van jarenlang ploeteren op een zolder. Elke vijf minuten die ik vrij had was ik op zolder bezig met geluid. Ik copieerde, knipte en plakte en voorzag een en ander van commentaar. Niet te lang want het gaat tenslotte niet om mijn stem. Gelukkig heb ik de moederbanden steeds bewaard want in de loop der jaren verbeterde natuurlijk de kwaliteit van de opname-appa- ratuur. Doordat ik de oorspron kelijke opnamen steeds be waard heb kon ik de kwaliteit steeds aanpassen". Het resultaat van Georges Grootenboers verzamelwoede is opzienbarend. Wanneer je bij een van de elf panelen in het geluidsmuseum gaat zitten en de oortelefoon aan je oor zet, de ogen sluit en je gedachten ver plaatst naar vervlogen tijden is het alsof je in een tijdmachine stapt. De rillingen lopen over je rug als je de stem van Hitier hoort spreken over de totale vernietiging van het Joodse volk. „Wir haben es nicht ge- wüpt", zeiden de Duitsers na afloop van de oorlog. Maar wie Hitier, toegejuicht door de 'par teigenossen', hoort spreken - foto rinie boon zonder omwegen of bedekte toespelingen kan dat zwakke argument niet geloven. Even indrukwekkend is de preek van die Nederlandse NSB-dominee, opgenomen door particulieren aan de vooravond van de tweede Wereldoorlog. Het geeft prima aan dat het Nationaal Socialisme in alle la gen van de bevolking was door gedrongen. En wie zou niet eens willen luisteren naar Keizer Wilhelm II die voor de radio zijn oorlogsverklaring afriep en daarmee miljoenen mensen de dood tegemoet stuurde. De geluidsfragmenten hande len echter niet allemaal over oorlogen. Er zijn ook hele leuke fragmenten te beluisteren. Zo als het interview met de grote ontdekkingsreiziger Stanly of de naaicursus van Ida de Leeuw van Rees. „Toch", zegt George Grooten boer, „merk je na jaren verza melen dat het materiaal sinds 1877 voor driekwart uit stem men en andere geluiden die be trekking op oorlog hebben be staat. Elk incident is min of meer een bedreiging van de vrede. Dat is tot op de dag van vandaag zo gebleven. De lang ste periode sinds '45 dat er ner gens oorlog was is 35 dagen ge weest". „Het is in de wereld slecht ge steld met de geluidsarchive- ring. Ik bood de afdeling Film en Wetenschap van de Rijks universiteit Utrecht in ruil voor wat anders een aantal unieke redevoeringen van Lenin aan. Wat bleek, de afdeling be schikte slechts over twee band recorders, waarvan er een ka pot was. Daarom hoefden ze die banden ook niet te hebben, het gaf zo'n moeite. Dat is toch uiterst merkwaardig". In Singapore daarentegen reageerde men enthousiaster op aangeboden materiaal van de Dordtenaar. Regelmatig krijgt Grootenboer bezoek van de vertegenwoordiger van het Oral History Department uit dat land. Toen Singapore onaf hankelijk werd, brak het met alles wat aan het verleden her innerde. Dat betekende ook de vernietiging van al het histo risch geluidsmateriaal. Daar kregen ze later spijt van. F li PI ff tu George Grootenboer in zijn museum. „Het is in de wereld slecht gesteld met de geluidsar- chivering". foto de stem /johan van gurp George Grootenboer heeft nog grote plannen met zijn mu seum, dat tot heden toe een re delijk aantal bezoekers trok. Momenteel is het zo dat achter elk van de panelen een bandre corder staat. Door middel van een oortelefoon kun je dan de fragmenten beluisteren. Groo tenboer wil dat systeem uit breiden, zodat je bij voorbeeld vooruit kunt spoelen. Ook zou hij in de toekomst graag een computer-gestuurd systeem in willen voeren zodat er nog meer mogelijkheden zijn. Maar dat is vooralsnog te duur. Groo tenboer zelf stak al 30.000 gul den in het museum. Dat bleek niet genoeg voor de inrichting ervan. De rest werd daarom bijeen gebracht door sponsors. Toch komt er binnenkort nog een uitbreiding. „Ik heb ge merkt dat er nogal wat scholen langskomen. Daarom ga ik een paneel maken over Indonesië na de tweede wereldoorlog. Dat is op het havo en het vwo na melijk het examenonderwerp voor het vak geschiedenis. Op die manier spelen we daar mooi op in", aldus de gedreven ge luidsfreak. Van onze correspondent Gerard Kessels ROME - Italië gaat een gouden toeristenjaar tege moet. De Paasdrukte heeft alle verwachtingen over troffen. Na een uiterst zwak 1986 zijn de Amerikanen massaal teruggekeerd. Opvallend is ook de run van Japanners op Italië. De toeloop met Pasen in Italië is altijd een goede graadme ter voor het verdere verloop van het seizoen. Volgens de Italiaanse toeristenorganisaties is er sprake van een 'boom'. Vooral de duurste hotels, waarvoor 1986 een abso luut rampjaar was, zijn weer goed bezet. Deze hotels moe ten het vooral hebben van kapitaalkrachtige Amerikanen, die het het vorig jaar volstrekt lieten afweten. Ook voor dit jaar hadden de hoteliers zich weinig illusies gemaakt, aangezien de zeer lage dollar een Europese va kantie extra duur heeft gemaakt. Maar het aantal Ameri kanen in de Paastijd ligt 35 procent boven het cijfer van vorig jaar. Nog veel harder groeit de toeloop van de Japan ners. Er zijn er 75 procent meer dan in 1986. De grote steden beginnen wat meer rekening te houden met de toeristenstroom. In Rome bijvoorbeeld waren tij dens de Paasdagen voor het eerst alle belangrijke musea geopend. Andere jaren verdrongen duizenden toeristen zich voor musea die in verband met de Paasvakantie ge sloten waren. Van onze correspondent Frans Boogaard BRUSSEL - „Eigenlijk is het idee in Den Haag geboren. Een van mijn medewerkers was daar als toerist, en het regende dat het goot. Hij ging naar een VVV-kantoor, kreeg daar een brochure en... hij besloot nog een paar da gen te blijven". Terwijl in een belendende zaal het boerenorkest de instru menten al stemt en volle pla teaus met drankjes en hapjes worden klaargemaakt, legt E. Meeus, drijvende kracht achter de net opgerichte vzw 'Attrac ties en Toerisme', nog even in het kort uit wat de concrete aanleiding is geweest tot de sa menstelling van een kleurige brochure, die in vier talen de toeristische attracties van Brussel en Wallonië breed uit meet. De grote vakantie is mis schien nog ver weg, maar voor dagtrips breekt het seizoen weer aan. En dagtrips biedt de vzw (vereniging zonder winst oogmerk) in haar eerste pro ductie juist volop aan. Daarbij kan worden gedacht aan at tractieparken en recreatiecen tra a la de Beekse Bergen, waarvan Wallonië er verschil lende heeft, maar ook aan een twintigtal musea met zeer ver scheiden collecties, een keur aan historische monumenten (waaronder veel kastelen), va kantiecentra en tal van na tuurparken. Volgens Meeus, die zelf admi nistrateur is van het vlak on der Wavre gelegen attractie park Walibi, zijn de verschil lende ondernemers in de re creatieve sector in zuid-België tot de slotsom gekomen dat bij onderlinge concurrentie nie mand is gebaat en dat aan de promotie van het toerisme in Brussel en Wallonië tot nu toe veel te weinig is gedaan. Op de persconferentie ter ge legenheid van de presentatie van de brochure onderstreepte ook de franstalige minister voor recreatie, Edouard Poul- let, dat de gezamenlijke onder nemers veel te weinig aan de weg timmeren, met als gevolg dat Wallonië voor veel toeris ten alleen maar een overmijde- lijk stuk autoweg is tussen 'thuis' en het verder gelegen vakantie-oord. Een Britse studie naar de mo gelijkheden om de aantrek kingskracht van Waterloo te De Brusselse Grote Markt. - foto anp vergroten toonde dat kort gele den nog eens overduidelijk aan. Maar ook voor de verschillende natuurparken in franstalig België zou tot nu toe veel te weinig reclame zijn gemaakt. Wie weet dat elke toerist de mogelijkheid heeft acht grot- tencomplexen in de hoger gele gen delen van België te explo reren? Gecombineerd met een kanotocht op een van de vele snelstromende riviertjes in de zelfde regio is een weekend zo om, aldus Meeus en Poullet, die intussen voor de gezamenlijke promotie van franstalig België al negentig ondernemers heb ben weten te interesseren. De eerste editie van hun bro chure 'Attracties en toerisme' (ook in het Nederlands) kan gratis worden aangevraagd bij het Belgisch Verkeersbureau in Amsterdam (Leidseplein 5, tel. 020-251251). Van onze correspondent Paul van der Voort BARCELONA - De Spaanse toeristenindus trie heeft afgelopen jaar opnieuw alle records ge broken. Het land werd be zocht door maar liefst 47 miljoen buitenlanders, een verhoging met 9,6 pro cent in vergelijking met het jaar daarvoor. Van dit totaal van 47 miljoen worden overigens 'slechts' 29,8 miljoen beschouwd als 'echte' toeristen, d.w.z. bui tenlanders die langer dan 24 uur op Spaans grondgebied verblijven. De rest -ruim 17 miljoen- zijn hoofdzakelijk Portugezen, Marokkanen en Fransen die dagtochtjes ma ken naar Spanje of die door Spanje reizen op weg naar een ander land. De 47 miljoen buitenlandse bezoekers geven tijdens hun verblijf in Spanje maar liefst 1,67 biljoen peseta's uit, ruim 12 miljard dollar volgens de koers van nu. Dit gigantische bedrag vormt maar liefst 11 procent van het totale bin nenlands produkt. In peseta's gerekend namen de inkom- Museo Arquelogico Na tional in Madrid. sten uit de toeristen toe met 21,3 procent. De auto en de bus zijn als transportmiddel bij de va kantiegangers veruit popu lair. Zes op iedere tien Euro peanen die afgelopen jaar Spanje bezochten, deden dit per eigen auto of per touring car. 30 procent kwam per vliegtuig en de rest kwam Spanje binnen per trein of per boot. Het aantal Neder landers dat Spanje afgelopen jaar bezocht, bedroeg ruim anderhalf miljoen, een stij ging van zo'n 5 procent ten opzichte van het jaar daar voor. Spanje werd in het midden van de jaren vijftig door slechts 700.000 toeristen per jaar bezocht. Sinds die tijd heeft de toeristenindustrie zich ontwikkeld tot een van de sleutelsectoren van de landelijke economie en ver uit de belangrijkste bron van buitenlandse deviezen. Jaar in jaar uit worden nieuwe records geboekt. In 1984 groeide het cijfer buiten landse bezoekers met 4 pro cent. Het jaar 1985 was in ze kere zin een tegenvaller om dat slechts een groei van 1 procent werd gehaald. De te genvallende prestatie van 1985 werd afgelopen seizoen echter ruimschoots gecorri geerd door een recordgroei van 9,6 procent. Het voortdurende succes van de Spaanse toeristenindus trie is voor een deel te wijten aan de grootscheepse publici teitscampagnes die onder verantwoording van de hui dige minister van transport en toerisme, Abel Cabalero, in toenemende mate in het buitenland worden gevoerd. Voor 1987 heeft het ministe rie zich tot doel gesteld om zowel het cijfer bezoekers als de inkomsten in deviezen met ruim 2 procent te laten groeien. Om dit doel te berei ken is op de staatsbegroting maar liefst 4 miljard peseta's - ruim 65 miljoen gulden - voor reclame- en promotie- aktiviteiten gereserveerd. De reclame-campagne is voor een belangrijk deel ge richt op de groep potentiële toeristen die ruim bij kas zit ten. Spanje probeert sinds de socialistische machtsover name in oktober 1982 aan het buitenland een imago te ver kopen dat aantrekkelijk moet zijn voor het meer 'eli taire' publiek. De bekende reclamefolders met stieren gevechten, flamencodanse ressen en sherryflessen zijn voor een groot deel vervan gen door een meer 'verfijnd' gezicht in de meest ruime zin van het woord. Kastelen, beroemdheden ingezet als operazanger Placido Do mingo die via een reclame spot op Sky Channel en Europa TV de culturele pronkstukken van zijn ge boorteland Spanje aanprijst aan vooral de toerist met de beter gevulde beurs. Moors kasteel in Malaga. golfbanen, jachtterreinen, volksfeesten, riojawijnen en moderne kunst van Dali, Pi casso en Miro vormen het nieuwe gezicht dat Spanje tegenwoordig in het buiten land projecteert. Bij de pu bliciteitscampagnes worden De toeristencampagne van de Spaanse regering beperkt zich overigens niet tot de Europese landen, Canada en Amerika. De reclamefolders worden vanaf dit jaar ook met extra energie verspreid in landen als Australië, Sin gapore, Koeweit en Saoedie- Arabië. Spanje hoopt daar hetzelfde succes te bereiken als bij voorbeeld in Japan, waar de regering deze week besloten heeft om ruim 1,2 miljard gulden uit te geven voor de aankoop van een stuk grond bij het dorpje Mij as aan de Spaanse Costa de Sol. Hier worden de ko mende jaren 350 luxueuze chalets gebouwd waar Ja panse bejaarden rustig zul len kunnen genieten van hun oude dag. De verwachte Ja panse gasten vertegenwoor digen precies de groep waar de nieuwe Spaanse publici teitscampagne met nadruk op doelt: advocaten, architec ten en medici. Met andere woorden, de toerist met de beter gevulde beurs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25