BOODSCHAPPEN HALF UUR TIJD VAN PARIJS NAAR AMSTERDAM ERICSSON 'Ander GEZOCHT VERKOOPRUIMTE DE STEM ZATERDAG 25 APRIL 1987 el< elecommunicatie is zo'n super-mo dern woord. Het doet denken aan flitsende high-tech en zoemende straalzenders. Voordat in 1844 de elek trische telegraaf zijn intrede deed, werd voor het over seinen van boodschappen gebruik gemaakt van de zogeheten optische telegraaf. En hoewel nu bijna ver geten, was ook dat telecommunicatie. Een simpel sys teem, maar bijzonder effectief. Want een bericht deed er gemiddeld een half uur over om van Amsterdam in Parijs te geraken. Den Haag - Vlissingen? Geen pro bleem: Eén minuut. En daar zaten dan wel 19 seinpos ten tussen! Van kerktoren naar kerktoren, zo ging het. Alleen, het moest niet mistig zijn of regenen, want dan liep het systeem grandioos in de soep. Codeboek Belangrijk L'Empereur Lichtseinen Militaire interesse Ongelooflyk Lipkens Morse DE STEM FINANCIËN, RIJEN - De Franse miljarden municatiebedrijf Ericsson h( geen gevolgen voor de vestigir MEUBELFABRIEK OISTERWIJK Del Uit T49 T Door Cees Maas Seinmeester Jacques Ornaux, officier in het Franse keizerlijke leger, keek bezorgd door zijn koperen verrekijker naar de to renspits van het dorp Secjein, 11 kilometer zuidelijker. Het weer op die druilerige morgen in maart van het jaar 1811 stemde hem niet vrolijk. Seinmeesters moesten zonnige dagen hebben, geen mist of regen. Alleen dan konden ze hun hoogst verant woordelijke werk naar behoren doen. Er was per slot van rekening een oorlog gaan de. De verbindingsdienst moest dus opti maal functioneren. Maar vandaag was het huilen met de pet op. Mistroostig wreef hij zijn blauwe vingers warm. De torenspits van Seclin was slechts bij vlagen waar te nemen. Tussen de buien door, als het zonnetje doorbrak, ont- waardde hij vaag de seinpaal van zijn col lega. Hingen de seinbalken nog wel in de zelfde stand of kwam er soms een bericht door? Het was verdorie bijna niet te zien. De officier vloekte hardgrondig en stampte zijn koude voeten warm op de ba lustrade van de hoge kerktoren van Rijssel. Aan zijn twee assistenten zou hij voorlo pig niets hebben. Bernard de bakkerszoon had zich gisteren gewenteld in de lusten met een struise Vlaamse meid en lag voor pampus in de hoek van de seinpost. Het zou nog uren duren voor hij weer wat bij zijn positieven kwam. De andere ver- phchte vrijwilliger was niet eens op komen dagen. Zeker geen zin of ook een kater. Dat doet maar. Ornaux zuchtte maar eens diep. Die knakker ging op rapport en zou nog een zware pijp te roken krijgen. Officieel, zo schreef het reglement voor, moesten de assistenten elke tien minuten 'voor- en achteruit kijken' gedurende hun hele diensttijd. Officieus, dat waren zijn eigen regels, moest er voortdurend geke ken worden. Tien minuten tussentijd was in de ogen van meester Ornaux een onaan vaardbaar lange periode. Voor de seinpost Rijssel hield dat in dat de één zijn ogen niet van de kerktoren van Seclin liet af dwalen, terwijl de andere assistent de sein paal op de spits van Roubaix, 15 kilometer naar het noorden, in de gaten hield. Voort durend, zonder af te laten. Als er een sein doorkwam was het de beurt aan de offi cier. Alleen hij kende de geheime tekens en mocht de katrollen van de seinpaal bedie nen om de boodschap naar de volgende to renspits door te geven. Zijn codeboek lag altijd klaar. Want het gebeurde wel dat het hoofd kwartier in Parijs nep-berichten doorzond. Enkel en alleen om te controleren hoe lang een boodschap er over deed om van Parijs in Amsterdam te geraken. Als dat te lang duurde ging een inspecteur van de gene rale staf uitzoeken bij welke seinpost de fout gelegen had. Een half uur was de ge middelde tijd die een bericht nodig had om de ruim 500 kilometer te overbruggen. Daar zaten dan meer dan 40 seinposten tussen. Op kerktorens, heuvels, of andere hooggelegen punten. De telegraaflijn Parijs - Rijssel - Ant werpen - Utrecht - Amsterdam was be faamd in het Franse leger. Van het aller hoogste belang nu Napoleon het rebelle rende Koninkrijk Holland in de zomer van 1810 had ingelijfd. Alleen de beste sein meesters werden op de lijn ingezet. Aan de hand van de logboeken waarin iedere sein meester van elke boodschap de juiste ont vangst- en doorzendtijd moest noteren, was een trage seinmeester gemakkelijk te ontdekken. En berg je dan maar. Eén be risping van de inspecteur-generaal en je kon je bij het voetvolk vervoegen om de rest van je dienstijd in de modder op het Vlaamse platteland door te brengen. Na de cavalerie en de artillerie was de ver- Een vroege telegraaf van Claude Chappe op het dak van het Louvre In Parijs. Een seinpaal boven op een toren midden In een vlakke omgeving. De telegraaf die het enkel op zicht deed bindingsdienst het belangrijkste onderdeel. Ornaux zelf beschouwde het natuurlijk als hét belangrijkste leger-onderdeel. Iedere willekeurige boer kon per slot van reke ning paard rijden of een kanon afvuren. Voor seinmeester moest je echter twee jaar studeren aan de millitaire academie. Dat werd je dus niet zomaar. Ornaux werd een beetje zenuwachtig van zijn eigen gepieker. Zijn staat van dienst kende geen enkele smet en hij wilde dat zo houden ook. Daarom liep hij heen en weer over de balustrade. Richtte zijn verrekijker twee minuten op Roubaix, hep dan op een drafje naar de andere kant en bekeek de seinpaal van Seclin weer een poosje. Het was een slopend karwei. Mor gen, dacht hij grimmig, zou hij een verzoek indienen voor twee nieuwe assistenten. Die twee halvegaren was hij beter kwijt dan rijk. Een tijdje in de militaire gevangenis zou trouwens niet slecht voor ze zijn. Om twintig minuten over tien brak er een enorme regenbui los en was het ge daan met de waarnemingen van Ornaux. Geen honderd meter kon je meer kijken, laat staan 15 kilometer. De officier ging naar binnen en boog zich maar weer eens over zijn codeboek met de 31 seinen die hij allang uit zijn hoofd kende. Een kwartier later was het droog en brak de zon weer door. Ornaux leunde op de reling van de balustrade en richtte zijn zeemanskijker op de torenspits van Seclin. Warempel.de dwarsbalken aan het kruis van de seinpaal hingen niet meer in de neutrale stand. Ornaux begon te haastig ontcijferen en schreef de volgende bood schap in het logboek op: 'L' Empereur a un fils. Le garijon est né dix heures et de- mie. Vive le fils de l'Empereur'. De keizer heeft een zoon, zegt het voort! Potverdo rie.Seinmeester Ornaux begon in alle haast zijn seinpaal in gereedheid te bren gen en trok aan de katrollen, zodat de seinmeester in Roubaix de heugelijke boodschap verder kon verspreiden. Maar ook de posten tussen Rijssel en Amsterdam kregen te maken met de naar het noorden trekkende regenbui. De bood schap dat Napoleon een zoon had, kwam dus pas de volgende dag in Amsterdam aan. Een blamage voor de dienst. De tele graaflijn was erg traag gebleken. Hoogst ongebruiklijk overigens, want het bericht dat de vesting Den Bosch was gevallen, werd binnen twintig minuten met gejuich door het Parijse hoofdkwartier begroet. Maar nu, een mogelijk opvolger voor Bo naparte. Dat was oneindig veel belangrij ker dan de val van welke vesting dan ook. Of het moest Parijs zijn Seinmeester Ornaux trof echter geen blaam Hij had meer dan zijn plicht ge daan en het was gewoon het slechte weer dat een snelle verbinding verhinderde. De inspecteur-generaal beklom een week later wel de toren van Rijssel, maar moest aan de hand van het logboek van Ornaux kon stateren dat de regen de sta-in-de-weg was geweest. Of de plichtsgetrouwe seinmees ter twee nieuwe assistenten kreeg die niet zo veel dronken of achter de Vlaamse mei den aan joegen, laat de historie onvermeld. Slecht weer was het grootste nadeel van de optische telegraaf, 's Nachts kon er nog wel wat worden doorgeseind, want dan werd er gewerkt met lichtseinen. Dat had den de Fransen overgenomen van een van de eerste optische telegraafsystemen die de wereld kende: de kustbeveüiging. Beveili ging is eigenlijk geen goed woord, het was meer een primitief soort van seinsysteem dat was opgebouwd uit bakens aan de kus ten. Bedoeld om de schippers met be paalde tekens te laten weten dat ze de kust van Westkapelle naderden en niet die van Texel. Het systeem was overgewaaid uit de scheepvaart, want op zee was (en is) het gebruikelijk dat de schepen onderling sei nen uitwisselden met vlaggen en vaantjes. Die eerste optische telegraaf aan de duinkanten (de oudste gegevens over zo'n systeem in Nederland dateren uit de jaren 1793 en 1794) was dus een netwerk van seinposten waarmee het mogelijk was re gelmatig berichten door te geven. Niet al leen aan de schippers, maar ook onderling. Communiscatie tussen de seinposten. En dat was nieuw. Voor Nederland tenminste, want in Frankrijk waren ze in die tijd al heel wat verder. In 1792 vond Claude Chappe zijn be roemde Télegraphie Aërienne uit. Een in gewikkeld, maar ijzersterke methode die tientallen jaren lang in zwang zou blijven. De zenuwachtige seinmeester Ornaux die het bericht van de geboorte van Napo leon's zoon doorgaf op de toren van Rijs sel, werkte er in feite in 1810 nog mee. Toen was het natuurlijk wel wat verbeterd op onderdelen. Chappe dus, zette twee jaar na de geboorte van zijn uitvinding een eerste lijn op tus sen Parijs en Rijssel een afstand van '60 uren gaans'. De uitvinder richtte slechts 12 seinstations in en de resultaten waren zo bevredigend (een bericht had gemiddeld 13 minuten nodig om van punt A naar punt B, de '60 uren gaans', te komen) dat op slag de begeerte van alle militaire bon zen in Frankrijk werd gewekt. De gene raals begrepen de mogelijkheden van een goede verbindingsdienst in een land dat in oorlog verkeerde. Chappe kreeg dus vrij spel, een zak met geld en een bundel volmachten, en breidde zijn lijnen uit. Zijn telegraaf bewees de Fransen bijzonder veel diensten met name bij de veldtochten over de Rijn functio neerde de lijn Parijs - Straatburg voor die tijd ongelooflijk goed. De generaals grom den van tevredenheid en Chappe kreeg on derscheiding na onderscheiding. Zijn systeem was opgebouwd uit een rechtstandige paal of mast op een toren of een berg. Aan die paal bevond zich een dwarsbalk die als hefboom kon bewegen. Chappe monteerde aan de uiteinden van die hefboom beweegbare vleugels. Zo had hij een ingewikkeld latwerk gebouwd waarmee hij door de stand van de verschil lende balken ten opzichte van elkaar te wijzigen, maar liefst 196 combinaties kon vormen. Het geheel werd bediend met een katrollensysteem. Elke combinatie stond voor een (geheim) teken. Al die tekens sa men vormden dan de woorden van een be richt. Behoorlijk ingewikkeld en zelfs Chappe vond die bijna tweehonderd com binaties teveel van het goede. Uiteindelijk werden er 'slechts' 98 gebruikt. De minimumafstand tussen de seinjiosteo was die, waarbinnen de bewegingen van de balken met een goede zeekijker nog vielen waar te nemen. Bij normale omstandighe. den, en seinmeesters van het kaliber Or naux, kon een bericht in 9 minuten van Leipzig in Parijs zijn. 'Dit luidt schier on gelooflyk,' schetterde de Nederlandse krant Oeconomische Courant van 8 mei 1799 over vier kolommen. En de redacteur vervolgde in stomme verbazing: 'Alle de Telegraphen dienen slechts tot voertuigen voor de stoflooze tyding, die met een snel heid des bliksems voortvliegt.' Natuurlijk was niet alleen de Oeconomi sche Courant verbaasd. De uitvinding van Chappe viel op in het buitenland en men ging met of zonder toespassing van het ba sisidee van de Fransman in eigen land aan de slag. Dat resulteerde in verbeteringen. In het jaar 1795 wordt de eerste Neder landse (particuliere) telegraaflijn vermeld, tussen Groningen en Fernsum. De vleugels aan de hefboombalk werden later vervan gen door bollen van gevlochten wilgente nen, waarin 's nachts een olielamp werd gehangen, of schijven van allerlei makelij. Zo rond het jaar 1803 werd de Neder landse kusttelegraaf in werking gesteld. Een beter systeem dan Chappe; zeven bol len die in allerlei standen konden worden gehangen, maar toch weer uitgaand van net grondidee van de pientere Fransman. De belangrijkste verbetering was die van de Nederlander Antoine Lipkens, maar dan zijn we al weer wat jaren verder, in 1830 om precies te zijn. Lipkens, stichter van de Technische Universiteit in Delft en hoofdingenieur bij het kadaster, ontwik kelde een telegraafverbinding toen de Zui delijke Nederlanden rebelleerden. De voornaamste inbreng van de ingenieur be stond er uit dat hij alle systemen op een hoop gooide en een, voor die tijd, heel sim pel en makkelijk te bedienen telegraafsys- teem er uit viste. Lipkens was zijn tijd ver vooruit. Hij ge bruikte zes eenvoudige tenen schijven die of in een horizontale stand (en dan zag je dus niets) werden gezet, of vertikaal hin gen. Een primitieve digitale techniek, in feite. De 'nullen en de enen' waar nu elke computertaal in de wereld op is gebaseerd. Met die zes schijven waren tal van combi naties mogelijk. Het belangrijkste voordeel ervan was dat de seinmeesters in één oog opslag konden zien of een schijf vertikaal lung. Veel gemakkelijker natuurlijk, dan een bepaalde stand van een hefboombalk of de hoogte van een bol ontcijferen. Hij begon met de verbinding Den Haag - Breda. Met 7 tussenstations werden de 80 kilometer overbrugd. De telegraaf van Lipkens kende per seinpaal twee verti- kale rijen van elk drie draaibare tenen schijven met een diameter van ruim 1 me ter en een tussenruimte van 2 meter. Er konden 63 tekens worden gemaakt. Het was zo simpel dat één persoon het met ge mak kon bedienen. Seinmeester Ornaut had ongetwijfeld graag met het systeem van Lipkens gewerkt, zeker gezien zijn ai- keer van zijn twee assistenten. Snel was de telegraaf van Lipkens ook Het overbrengen van een sein van Den Haag naar Vlissingen (19 tussenstations) koste minder dan een minuut! Maar hoe snel en hoe makkelijk te bedienen ook, er bleven nadelen kleven aan de optische te legraaf en ingenieurs bleven verder zoeken. Het einde van het opmerkelijke systeem was definitief toen de Amerikaan Morse in 1842 de elektromagnetische telegraaf tot industriële rijpheid bracht. Chappes malle seinpalen en Lipkens' wilgentenen schijven waren ineens niet meer nodig tussen al dat gepiep van de te- legraafsleutels. De Rijkstelegraaf van Ne derland werd in 1852 opgericht. Er kwam een openbaar net met vertakkingen naar het buitenland en de boel werd steeds technischer. De seinmeesters Ornaux anno 1870 stonden niet meer te verpieteren op een tochtige torenspits, maar tikten hun sleu tels in behaaglijke kantoren. De bood schappen werden echt bliksemsnel. Com puters vervingen de tenen schijven en de gevlochten bollen. Het zou echter nog heel wat jaren duren voordat iemand op het idee zou komen het woord 'telecommuni catie' in de annalen van de Nederlandse taal op te tekenen. Pionier Chappe, sein meester Ornaux en ingenieur Lipkens heb ben dat woord nooit gehoord, maar als ze nog leefden zouden ze dat mooie moderne woord, dat zo indrukwekkend klinkt, on getwijfeld hebben vertaald in een simpele draai met een tenen schijf. Met deuk un tr. Jan Bram-, Technische Univereite# Delft Van onze verslaggever YERSEKE - De Zeeuwse mosselvissers boekten het afgelopen seizoen een re cord-omzet van bijna 70 miljoen gulden. Dit ondanks het tijdelijke stilleggen van de mosselaanvoer in sep tember en oktober 1986. Vooral in het begin van het vangstseizoen gingen de mos selen voor ongekend hoge prij zen de deur uit De mosselvei- Van onze verslaggevers Volgens financieel directeur L. de Rijen is er geen uitbreiding in wt wachten voor het bedrijf. De onde zighouden met de ontwikkeling, van telefooncentrales aan de Ned niet aan Frankrijk leveren. De Hoon kan niet beoordelen of politieke overwegingen een rol hebben gespeeld bij het Franse besluit voor de aanleg van digi taal telefoonnet voor Ericsson te Wezen en niet voor de combi natie AT T/Philips. „Ik weet alleen dat wij goed in de markt liggen. Daarnaast kunnen er allerlei andere factoren een rol hebben gespeeld. Deze order zal ongetwijfeld ook een posi tieve uitstraling voor andere Nederlandse vestigingen heb ben". Ericsson Telecommunicatie B.V. in Rijen telt 850 werkne mers en draait met een jaar lijkse omzet van ƒ250 miljoen. (ADVERTENTIE) Het graf van Claude Chappe. Een seinpaal moet aan zijn uitvinding hef' Inneren. In Roosendaal (buiten het centrum) of in de directe omgeving van deze stad, in beide gevallen gemakkelijk bereikbaar via de A-17 èn/of A-58, zoeken wij een ruimte van ca. 600 700 m2. Geschikt om in te rich ten tot meubeltoonzaal en bestemd voor de recht streekse verkoop aan parti culieren. Offertes worden met be langstelling tegemoet ge zien op onderstaand adres: Heusdensebaan 165, 5061 PN Oisterwijk Van onze verslaggever ETTEN-LEUR - Het aantal banen bij Thetford in Et- ten-Leur zal dankzij de uit vinding van een chemisch toilet met een cassette-sys teem binnen twee jaar met 40 tot 50 procent toenemen. Daartoe wordt twee miljoen gulden geïnvesteerd. Voor dat geld wordt het be staande onderkomen van 6500 vierkante meter vergroot tot 9500 meter. Het leeuwendeel van die groei komt voor rekening van een nieuw chemisch toilet dat sinds vorig jaar mondjesmaat in Europa te koop is. De be staande Porta Potti's van Thet ford kregen gezelschap van de Cassette Porta Potti, een che- •bisch toilet met electrisch aan gedreven waterspoeling dat in een caravan of motorhome wordt ingebouwd. Van buiten af kan dat de 22 liter afvaltank Worden verwijderd. „We dachten dat het voorna- melijk voor de duurdere cara vans interessant zou zijn maar van de vier meier-caravans Wordt nu al vijftig procent ver kocht met onze cassette. En er jbjn twee vouwwagen-fabri kanten die 'm willen inbou wen", kan adjunct-directeur William Croonenberg van thetford Europa melden. Op het Etten-Leurse indus trieterrein zetelt sinds 1973 thetford en sinds 1979 is hier bet Europese hoofdkantoor ge vestigd van de Thetford Cor poration' uit Ann Arbor bij De troit. Het bedrijf is in 1963 op gericht door F. Sargent die zijn onderneming de naam van zijn woonplaats gaf. „We hebben geen banden met Ford Motor t-ompany", verzekert Croonen- beri --'g, een misverstand dat door net tweede deel van de be drijfsnaam en de nabijheid van auto-stad Detroit kan ontstaan. bi 1967 kwam Sargent mefde forste Porta Potti op de markt net :riee is simpel: maak een draai waar chem beeld gistin totda den l chem fent den klaar chem confo ten z nadri de vl< bedri, gen is afg porte beans dat te Euroi vanu gens enbei aangi een rangs lijst gaan ming Als reld ford? iets liam wel gold woor hoorc antwi meer vans trale micrc rust Thetf Duits

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 6