De titanen-arbeid van Gustav Mahier Wijlen Primo Levi en de betrekkelijkheid De Gezusters: beste plot van het jaar Een lange, mooi beschreven reis Tuin van Engeland J, Overgeleverd aan het ziekenhuis Strip van De Opstand in J- DE STEM BOEKENGIDS ZATERDAG 25 APRIL 1987 Aanvallen Scheikunde Iris Origo THRILLER VAN LITTEL BENADERT VOLMAAKTHEID Metaforitis Manhattan Idealisme Trucs Acceptabel Van Dis' 'een barbaar in China': Bonte stoet Over bloemet Suske en Wiske: Hambone G2 Gustav Mahler; uitzichtloze worsteling. FOTO GOTTMER Door Hans Rooseboom Gustav Mahler (1860-1911) heeft als geen ander de mu ziek over de grens van de negentiende naar de twin tigste eeuw getild. Een zwaarder karwei is nauwe lijks voor te stellea Het hoeft dan ook niemand te verbazen dat Mahler onder deze titanenarbeid is bezwe ken. In 1911 stierf hij, opge brand en uitgeput, op 50-jarige leeftijd aan een fatale hart kwaal. Tussen Mahlers vroegste werk, Das Klagende Lied, en zijn Tiende Symfonie liggen slechts dertig jaren, maar het zijn jaren waarin de componist reuzenschreden zette. Rond 1880 schreef de Weense conser vatoriumstudent Mahler nog geheel in de heersende Wagne riaanse romantische stijl, in 1910 had hij de traditionele to naliteit zo goed als verlaten, en had hij het pad geëffend voor het twinügste-eeuwse expres sionisme (Alban Berg). Gustav Mahler schiep zijn onvergankelijke, onvergete lijke en indrukwekkende oeu vre in zijn. kostbare vrije tijd. Dat is nog het meest opmerke lijke van deze bezeten werker. Hij was tien jaar lang directeur van de Weense Hofoper, een loodzware functie, die niet al leen het instuderen en dirige ren vari een aantal opera's per seizoen inhield, maar zich ook uitstrekte tot de regie en de verantwoordelijkheid voor de cors en belichting. Een meer dan volledige dag taak, waarvan een normaal mens tijdens de zomermaanden graag zou bijkomen. Zo niet Gustav Mahler. Nauwelijks be komen van de hectische opera verwikkelingen en de onver kwikkelijke (vaak anti-semiti- sche) aanvallen door de Weense pers, repte hij zich naar zijn buitenhuis in de Alpen, waar hij zich een aantal maanden opsloot om zijn eigenlijke werk te doen, de taak waartoe hij zich geboren wist Een taak die op zich al bijna te groot was voor één mensenleven. Daar, in de bergen, leverde Mahler de strijd met zichzelf, met de wereld, het heelal, het noodloot en de dood. Al Mah lers scheppingen, al zijn gela den symfonieën en liederency cli getuigen van deze uitzicht loze worsteling. Maar het is gelukkig niet al lemaal leed en ellende wat de klok slaat in deze muziek. Want wat Mahler zo aantrek kelijk maakt is juist de bonte afwisseling van stampende marsritmen, natuurgeluiden, verbasterde weense walsen, demonische humor, leutige scherts, ironische banaliteit, verscheurende hartstocht, warme innigheid'en overdon derende apotheosen. Mahlers muziek vertegenwoordigt kortom de hele mensenziel. Al deze elementen waren verenigd in de wonderlijke mens Gustav Mahler. Aan zijn leven is het vierde deel in de nieuwe componistenreeks van de uitgeverij Gottmer gewijd. Evenals de voorafgaande drie (over Mozart, Beethoven en Brahms) is ook deze aflevering weer prachtig geïllustreerd en gedocumenteerd. Gustav Mahler, Gottmer Com ponistenreeks, nr 4. Door Ed ward Seckerson, Jos van Leeu wen en Robert Becqué. Prijs 32,50. Bij intekening 27.50. Door Wim van Leest Italië kent een aantal bege nadigde auteurs. Umberto Eco staat momenteel volop in de belangstelling met zijn 'In de naam van de roos' en de verfilming ervan. Een andere grootheid is Italo Calvino van wie onlangs nog de schitterende omni bus 'Onze voorouders' ver scheen. Dan is er ook nog Luigi Pirandello. De film 'Kaos' was op zijn ver halen gebaseerd en dat was ook het geval met de onlangs door de VPRO uitgezonden tv-serie 'Het dubbelleven van Mattia Pascale' met Marcello Ma- stroanni in de hoofdrol. Tot de absolute top van de Italiaanse literatuur moet ze ker ook de begin april op jam merlijke wijze om het leven ge komen Primo Levi gerekend worden. Levi kwam door een val voor zijn huis in Turijn om het levea In sommige berich ten werd gesproken van zelf moord. Hij werd 68 jaar. Primo Levi was een Italiaanse jood. Hij was van beroep chemicus. Het feit dat Primo Levi in de tweede wereldoorlog de ver schrikkingen van Auschwitz meemaakte, was de reden dat hij is gaan schrijven. Zijn 'Is dit een mens' (Se questo un uomo) is een zeer indringend en aangrijpend boek over zijn kamptijd. In 'La tregua', wat vertaald zoveel als staakt-het- vuren betekent, doet Levi ver slag van zijn omzwervingen en zijn repatriëring na zijn kamp tijd. Onlangs verscheen onder de titel 'Het periodiek systeem' bij Meulenhoff de vertaling van Primo Levis 'II sistema perio- dico'. 'Het periodiek systeem' is een verhalenbundel waarin Levi met steeds een van de 21 elementen van het scheikun dige periodieke systeem als titel episoden uit zijn leven vertelt. Primo Levi schetst achter eenvolgens zijn joodse komaf en de specifieke plaats die de joodse gemeenschap in het Ita lië van voor de oorlog innam, hij vertelt hoe hij in de schei kunde verzeild is geraakt en hij doel uit de doeken hoe het was om als jood in land te wonen dat bondgenoot was van Nazi- Duitsland Net als in andere boeken van Levi komt in 'Het periodiek systeem' ook zijn kamptijd aan de orde. Daar naast zijn er verhalen over het Italië van na de oorlog. Daarin ligt de nadruk op de moeizame hervatting van het dagelijkse leven en de onmogelijkheid daarvan als je zoals Levi de Nazi-gruwelen aan den lijve hebt ondervonden. Primo Levi was en is een be genadigd schrijver. Waar schijnlijk door zijn scheikun dige achtergrond wist hij si tuaties helder te analyseren en ze vervolgens in zijn verhalen haarfijn uit de doeken te doea Levi was begiftigd met scherp observeringsvermogea De grote kracht van zijn verhalen schuilt in de manier waarop hij die scherpe observaties en kanttekeningen in milde be woordingen wist te vangea Zo bevatten de verhalen over zijn kamptijd weliswaar details over het mensonterende be staan in die tijd, maar nergens wordt er een beschuldigende vinger gehevea Sterker nog, Primo Levi schrijft steeds met de nodige vergevingsgezind- •heid. 'Het periodiek systeem' is een indrukwekkende bundel. De verzamelde verhalen getui gen van een levenswijsheid die je alleen kunt verwerven als je echt door de hel bent gegaaa Die wijsheid stelt Primo Levi in staat om op letterlijk ont zagwekkende wijze het mense lijk bestaan te relativerea Italië stond aan de verkeerde kant in de laatste wereldoorlog. Het fascistische bewind van Mussolini zat samen met Hit- ler-Duitsland in de zonge- naamde as. Italië stond aan de Duitse kant, maar het waren de machthebbers die die zijde ge kozen hadden. Niet het Ita liaanse volk zelf. De toenma lige fascistische dictatuur spleet de Italiaanse samenle ving in diverse delen. Je had er de fascistische partijleden die overal in het ambtelijk appa raat sleutelposities bekleeddea Er waren zeer vele anti-fascis ten die vooral in kringen van communisten en socialisten ge zocht moesten worden. Het overgrote deel van de bevol king koos echter geen partij en had maar één doel voor ogen: overleven in afwachting van betere tijden. Hoe grondig de verhoudin gen in het Italië in oorlogstijd verstoord waren, wordt duide lijk in 'Oorlog in Val d'Orcia' van Iris Origo. Dat boek heeft als ondertitel 'Toscaans dag boek 1943-1944'. Het is een nauwgezet verslag van wat zich afspeelde in de Italiaanse provincie Toscane van het mo ment dat de geallieerden in Door Wim Koek Uitgevers zijn doorgaans niet verlegen als het gaat om het aanprijzen van het eigen produkt. Dat geldt in het bijzonder voor thrillers. Een uitgever die op het omslag schrijft dat de betrokken auteur 'zich zal scharen in de rijen van grote thrillerauteurs' of dat het nieuwe boek 'een opmerkelijk eerbetoon is aan het hard-boiled thril lergenre van Dashiell Hammett en Raymond Chandler' wekken bij de ervaren lezer argwaan. Een schrijver kan Hammett en Chandler zoveel eer beto nen als hij wil, het betekent niet dat hij even goed schrijft als die meesters en, wat be treft het eerste citaat, er zijn niet zó veel 'grote' thrillerau teurs dat je ze in rijen kimt opstellen. In feite overkomt het je als lezer tamelijk zelden dat je een vrijwel perfecte thriller in handen hebt Een slui tende plot, een geloofwaar dige ontknoping, vaart en spanning, herkenbare karak ters en een sprekende cou leur locale; er ontbreekt meestal wel iets van dit alles en al te vaak zelfs veel ervan. Zonder overdrijving mag ik zeggen dat 'De Gezusters' van Robert Littell de vol maaktheid aardig nadert Het idee dat aan de intelli gente plot ten grondslag ligt is origineel. Het verhaal is goed en onderhoudend ge- schrevea Het is een achter- volgingsverhaal dat de lezer meeneemt door een groot stuk Amerika. Het verhaal roept herinneringen op aan Forsyths 'De Dag van de Jakhals'. Ook in 'De Gezus ters' moet een zeer hoge poli ticus worden vermoord. Het verschil met de Jakhals is dat hier de politicus, zoals de hele wereld zal horen, wél het loodje legt. 'De Gezusters' zijn overi gens geen vrouwen. Het is de bijnaam die twee oude, doch zeer gevaarlijke rotten van de CIA in eigen kring hebben gekregen. Samenzweren is hun specialiteit en studeer kamervernuft hun belang rijkste gereedschap. Meer wil ik er niet over onthullea Moeite kost het lezen van 'De Gezusters' niet en de tijd die men eraan besteedt, is het boek dik waard. Wie op bed wil liggen voor de vogels weer beginnen te fluiten moet er 's avonds niet te laat aan beginnen. Wie daarentegen juist vroeg in slaap wil vallen moet 'De Dood is een Eenzaam Avon tuur' van Ray Bradbury mee naar bed nemea Het is van dit boek dat de uitgever be weert dat het een eerbetoon is aan het 'hard-boiled' genre van Hammett en Chandler. Nou, om te beginnen ont breekt de droge humor. Hard-boiled is het verhaal allerminst; de hoofdpersoon is zelfs een zacht gekookt ei, omgeven door louter gekken. Bradbury lijdt in hoge mate aan metaforitis. Citaat als voorbeeld: „Een boot kwam de rivier op, zwaaide de deur wijd open en stoomde kol kend terug stroomafwaarts over het linoleum." Dit gaat over een dikke vrouw die een deur opent voor haar bezoe ker, de ik-figuur. Het magere en nogal onwaarschijnlijke verhaal verdrinkt in dit soort beeldspraak en ik heb met respect en medelijden moe ten denken aan de vertaler die zich door die overko kende brij van krankzinnige metaforen heeft moeten wor stelen. Meer actie krijgt de lezer van 'Bloedproef voorgezet. Deze thriller van Lawrence Block sluit meer aan bij het Ameri kaanse hard-boiled genre. Er wordt stevig gedronken in dit boek dat in zekere zin ook een soort kroegentocht door Manhattan mag worden ge noemd. Matt Scudder 'oud politieman en bourbon-lief hebber' staat zijn mannetje in de New Yorkse onderwe reld. Het is een stads-thriller zoals er dertien in een dozijn gaan, maar niet slecht. Lief hebbers van het ruige recht- toe-rechtaan genre kunnen het boek gerust in de paas- koffer steken. De Gezusters. Robert Littell. Van Holkema en Waren- dorff. 27,50 De dood is een eenzaam avontuur. Ray Bradbury. Luitingh. 24,90 Bloedproef. Lawrence Block. Luitingh. 24,90 september '43 op Sicilië waren geland tot en met het moment dat Toscane door diezelfde geallieerden werd bevrijd. Iris Origo is, hoewel de naam anders doet vermoeden, een Engelse schrijfster. Ze deed al eerder van zich spreken met de roman 'De koopman van Pra- to', waarin het dagelijkse leven van een Italiaanse koopmans familie aan de vooravond van de renaissance uit de doeken wordt gedaan. Iris verhuisde in de jaren twintig van Engeland naar Ita lië en trouwde daar met de conté (graaf) Origi. Ze gingen wonen op het landgoed 'La Fo- ce'. Dat landgoed bestond uit een centraal gelegen landhuis en een groot aantal boerderij en. Het landgoed omvatte bo vendien een kindertehuis en een ziekenhuisje. 'La Foce' kon zichzelf bedruipen en vormde zodoende een wereld op zich. Die wereld werd, terwijl het oorlogsgeweld naderde, al snel een toevluchtsoord voor ont heemde Italianen, voortvluch tige krijgsgevangenen, gedes erteerde Italiaanse soldaten en onderduikers. Iris Origo beschrijft de dage lijkse gang van zaken op het landgoed met de van Engelsen bekende afstandelijkheid. Niettemin is 'Oorlog in Val d'Orcia' van een buitengewone indringendheid. Iris Origo vertrouwde haar dagboek de gebeurtenissen op haar landgoed toe, maar ze deed ook verslag van wat zich dagelijks elders in het land vol-- trekt Ze beschreef de ingewik- De onlangs overleden Italiaans-joodse schrijver Primo Le vi. - /OTOAP kelde politieke intriges op een heldere manier. Ze tekende een haarscherp beeld van wat de gewone Italiaan door te maken had en uiterlijk onbewogen liet ze zien wat er met een land streek gebeurt als de oorlogs machine nadert en er vervol gens overheen davert. 'Oorlog in Val d'Orcia' is niet alleen een aangrijpend en diep menselijk boek, het is ook een uitstekend stuk geschiedschrij ving. Wij hier in Noord-Europa weten maar weinig af van wat zich in de laatste oorlog in Ita lië voltrokken heeft. Iris Origis boek belicht daar een belang rijk deel vaa 'Oorlog in Val d'Orcia' bevat geen opgeklopte verhalen over heldenmoed. Nee, Iris Origo beschrijft vooral de onontkoombaarheid van het menselijke lot. Ze laat zien wat er met gewone men sen gebeurt als er met bloed ge schiedenis geschreven wordt. Primo Levi - Het periodiek systeem, uitgeverij Meulen hoff, prijs 34,50 (pocket-edi tie) of 49,50 (gebonden uitga ve). Iris Origo - Oorlog in Val d'Or cia, uitgeverij Contact, prijs 32,50. Door Henk Egbers Een hard en cynisch boek. Het gaat over de medische wetenschap rond een van de vitaalste delen van de mens: de hersens en de aantasting ervan. Het gaat met name over de (een) ma nier waarop daarmee in de neurochirurgie omge gaan wordt (of kan wor den). Deze roman, geba seerd op autobiografi sche ervaringen in een Westduits ziekenhuis, lijkt vooral een aan klacht tegen het medi sche systeem. Knap ge daan. Hans Meijer-Hörstgen (1948) debuteerde met deze roman in de Duitse Bonds republiek. Het boek kreeg er veel aandacht in de me dia. Pieter Cramer ver taalde deze Suhrkamp-uit- gave voor BZZT6H. De thematiek is: je begint als jonge arts met een en thousiast idealisme aan je taak, maar je loopt daarna stuk op het systeem. Je past je dan maar aan bij dat sys teem en wordt zo - uit zelf behoud- deel van datgene wat je aanvankelijk ver oordeelde. Je wordt zelf een onuitstaanbare vertegen woordiger van een metho diek, die een eigen leven leidt over de rug van de pa tiënt. De hersens zijn in dit verband slechts illustratief. Het verhaal: een afgestu deerde arts gaat als neuro- chirurg in een ziekenhuis werken. 'De professor' is de norm. De psychiatrie is een lachertje in dit milieu. Te midden van artsen uit al lerlei werelddelen - de gastarbeiders zijn doorge drongen in alle rangen en standen- moet hij nogal wat trucs bedenken om bij de prof in de gratie te ko men. Hetgeen lukt. Maar de roman maakt dui delijk dat de belangenge meenschap van patiënten een totaal andere wereld is dan die van artsen, verple gers e.d. in een ziekenhuis. De patiënten zijn er om be ter te worden wat betreft hun gezondheid, de artsen c.s. zijn er om beter te wor den in hun financiële maat schappelijke positie. Beide werelden accorderen dui delijk niet in dit boek. En waar wel? Je moet maar op het idee komen om er een roman van te maken! De voorbeelden die Hans Meijer-Hörstgen daarbij invoert lijken heel realis tisch. Ook de repercurssies die zijn manipuleren met de ziekenhuis-werkelij kheid heeft op zijn huwelijks/ge zinsrealiteit lijken heel ac ceptabel, maar als de auteur de desbetreffende arts het wankele seksuele pad laat betreden, wordt de plot wat goedkoop. Dat had dit boek niet nodig om aan te tonen dat patiënten - of het nu om hersens of het ziekenhuis gaat- onder door gaan aan de apathie van de artsen c.s., die alleen maar via een technische procedure vrouw, kind en maatschappelijk aanzien veilig willen stellea Hoe wel dit boek een aantal 'in teressante' hersenletsels aan de orde stelt, gaat het in feite om heel andere za ken: hoe verhoudt zich een medisch probleem tot een maatschappelijk functione ren van hen ie nog geen hersenletsel e.d. hebben.... De roman Hersendood is een uiterst controversieel boek, dat in staat is zeer ac tuele vraagtekens aan te punten; vaak op basis van zeer 'praktische beslissin gen'... De door de arts voorgeschreven medicijnen werden maar zelden in de aangegeven dosis toege diend, vaak werd ook een heel ander medicijn gege- vea.. Kortom: gevoelens la ten zich niet in actualiteit vertalen, de werkelijkheid is keihard. Hans Meijer-Hörstgen: Hersendood - Ui tg. BZZTóH-f 24.50. Adriaan van Dis: een zingende barbaar in China. - FOTO ARCHIEF DE STEM Door Peter de Leeuw Adriaan van Dis, bekend van zijn praatprogramma voor de VPRO-televisie is in China geweest. Hij volgde het spoor dat twee duizend jaar geleden al de weg naar het Chinese kei zerrijk vormde: de zijde route. „The Silk Road, zei ik, en zij nam de mouw van haar blouse tussen duim en wijs vinger. Chinese silk, fluis terde zij", schrijft Van Dis in het voorwoord van zijn boek 'Een barbaar in China'. Het is niet de eerste maal dat hij verslag doet van zijn reis. Elseviers Magazine had december vorig jaar in twee afleveringen de primeur. De foto's van Reintje Gianotten zorgden in het tijdschrift voor een fraaie illustratie bij Van Dis' verhalen. Uitgeverij Meulenhoff heeft het reis verslag nu in boekvorm laten verschijnen, zonder foto's maar met kaartjes. En nadat Van Dis met de pen in de hand zijn tekst nog een maal onder de loep heeft genomen. Het resultaat van dat werk is 'Een barbaar in China', bijna honderd pagina's wel luidende zinnen. Want schrijven kan Van Dis. Hij vertelt zijn belevenissen in het Rijk van het Midden op een vlotte manier. Nou, mag dat van iemand die in de journalistiek zijn mannetje staat geen verbazing wek ken. Van Dis weet ook dat hij schrijven kan. Hij schroomt echter niet om hardop de hoop uit te spreken dat hij in de toekomst iets te vertellen heeft. Wie onderhevig is aan dit soort twijfel, kan een voorbeeld nemen aan de schrijver van 'Een Barbaar in China'. Die zoekt immers een ijzersterk verhaal uit om over te schrijven. „Ik koos de weg van de monikken, dat kon nu weer, want sinds 1 mei 1986 is het Chinese deel van de zijde route weer voor vreemde rei zigers opengesteld", is te le zen in het boek. Van Dis be gint zijn verhaal waar de reis bijna eindigt. Hij herinnert zich het traject tussen Tur- pan en Kashgar als een woestenij. De reis gaat er per bus. De passagiers behoren tot het volk der Oeigoeren; barbaren in Chinese ogen. Maar dat is iedereen die geen Han-Chinees is, volgens de bewoners van het land ach ter de Chinese Muur. „De chauffeur heeft één oog. Eenoog zal ons twaalfhonderdyijftig kilo meter door Xianjiang voe ren; met aan onze rechter hand de bergen, daarachter de Russische grens, en links de Taklamakan-woestijn, een zandwereld waar het 's morgens vriest en waar de middagzon de gesp van je boekriem zó verhit dat je er je buik aan brandt." Het is slechts het begin van een bonte stoet mensen en gebeurtenissen. Tijdens zijn verblijf in het land vat Van Dis geen vriendschap op voor de Chinezen. Hij lijkt wel ge charmeerd van Oeigoeren, Tibetanen en mensen van andere volken die minderhe den vormen in de Volksrepu bliek. De schrijver gaat zijn gastheren voorgoed minach ten op het moment dat de Chinese treinreizigers bede lende kinderen bekogelen met voedselresten. Een an dere keer is hij boos omdat hij geen fiets ter beschikking krijgt, het is een van de vele, kleine incidenten. Er gebeuren ook leuke din gen. „De mannen zingen volksliedjes in falset. Ik zing: 'Toen onze mop een mopje was, woef, woef, woef, woef, waf, waf, waf, waf.' De hele reis zal ik met woef en waf worden aangesproken. Zij vinden Nederlands wel een aardige taal." Een zingende barbaar in China. Van Dis is een Chinagan- ger, geen -kenner. Hij be treedt en beschrijft juist die plaatsen in het land, waar westerlingen tientallen jaren geen voet mochten zetten Haltes waar 'het Romeinse en Chinese keizerrijk tot elk aar kwamen'. En nog meer over de historie van zijn rou te: „Niet alleen zijde, waar de Chinezen het geheim van kenden en waar de vrouwen in het Rome van Caesar zo op waren gesteld, kwamen zo naar het Westen. Europa maakte kennis met het pa pier, de boekdrukkunst, por selein en thee, China met wijn, graan en katoen." De schrijver registreert enkele malen schaduwzijden van Deng Xiaopings Volks republiek. Hij maakt één keer melding van een prille liefde voor de Chinese Li Qin. 'die wangen heeft zo mooi en zo rond als een globe'. Het is een klein literair uitstapje op een lange, mooi beschreven reis. Zuidoost-Engeland ligt veel dichterbij dan menige® denkt. Toch zijn er steeds meer mensen die de mooie gol vende tuinlandschappen van Kent, Surrey en Sussex heb ben leren appreciëren, vooral als reisdoel voor lange week ends en korte vakanties. Dat is waarschijnlijk de reden dat Gottmer in zijn al lang lopen* Dominicus-reeks eindelijk ook Engelse deeltjes is gaan opnem® Na 'Zuidwest-Engeland' en 'Het Hart van Engeland' verscheen dezer dagen de derde reisgids 'Zuidoost Engeland'. Daarin w" ook het eiland Wight behandeld. Wat me tegenvalt in het boek is de algemene informatie i eten en drinken, het verkeer en dat soort zaken Die is beslist aai de magere kant. Dat je in Engeland links moet rijden weet iedö' een en 'het groot circuit van M-wegen rond Londen' verkeert nie langer in een ver gevorderd stadium, maar is al sinds de nazorg van vorig jaar klaar. De pub als lunchgelegenheid (goed en go®' koop) krijgt niet de aanbeveling die hij verdient en de medede ling, 'de pubs sluiten meestal vrij vroeg in de avond,' moet zeKe een understatement voorstellen? Verder is het een goede reisgids, minder doorwrocht dan ANWB-concurrentie (die komt dan ook van de AA, de Enf zusterorganisatie), maar zeker zo gemakkelijk te volgen. De bevolen reisroutes lijken me goed gekozen en al heb ik het w schreven gebied al vele malen en in alle richtingen doorkruist,0 eerstvolgende keer dat ik ga neem ik deze gids mee. Michel den Hamer stuurde keer heeft hij een echte strip Twee weken geleden was er een hele avond tv over de bloemetjes en de bijtjes, maar zonder romantische lo- ve-songs op de achtergrond. Het ging wél over seks, maar dan over de geslachtsziekte aids. Niet alleen de tv, ook radio en kranten staan bol van aids, je zou er bang van worden. Of juist niets van willen weten en dat is ook niet goed. Eind mei begint een lande lijke aids-campagne en daarom komt er 15 mei een boekje uit speciaal voor scho lieren. Daarin staat informa tie over het ontstaan van aids, hoever ze zijn met het zoeken naar een medicijn er tegen en wat je kunt doen om het te voorkomen. Het boekje is van de stichting SOA die zich bezig houdt met de be strijding van geslachtsziek- tea SOA had niet zoveel zin in zo'n boekje omdat er zo veel over aids geschreven is. Ze doen het nu toch omdat ze zoveel vragen kregen van (biologie)docenten die dat onderwerp in de les willen behandelea Moet er op IN Argentinië zijn vorige week tegen president Alfonsia Voorc de militairen de baas en onder mensen in de gevangenis, werd Alfonsin beloofde dat de milit de rechter gestraft zouden wor< rige week vertikte een officier voor zijn proces. Zijn soldaten van het leger kwam in opstand t Zondag was het ergste voorbi omdat de rebellen zich aan de p: In Argentinië is men nu heel b heeft dat de militairen niet me 'vuile oorlog' naar de rechter ho ger weer wat meer macht heeft ter ging met de democratie en de tvilt U nsrs bij de 3z/lmp//

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 30