Britten beginnen onderzoek naar veerramp Een punt voor sociale vaardigheid? examens KNOVKAP EénstemmigheU even._ UITBLAZEN Enzymtherapie zit in verdomhoek De marine blijft ,DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 25 APRIL 1987 WIM KOCK -DESTEM- PATIËNTENVERENIGING GAAT GEVECHT MET VNZ AAN EINDEXAMENS TESTEN ALLEEN PRAKTISCHE VAARDIGHEDEN .DE STEM BINNENLAr DEN HAAG - Het Koninklij nemers verbond (KNOV) het tiek geuit op minister De Gr; Failliet 'Kabinet voert afbraakbeleid' ei DERTEMCOMTV LjW -fET Nederlandse I Volk', zoals dat heet wanneer drie honderd mensen een en quêteformulier hebben in gevuld, is tegen kernener gie. Nou, dat kan ik me wel voorstellen. Ik heb het sinds Tsjernobyl ook niet meer zo op kerncentrales be grepen. Hetzelfde Nederlandse Volk is ook tegen kolenenergie want daar komt maar zure re gen van. Ook daar kan ik goed inkomen. Het probleem wordt dan wel waar de wereld (want wat Nederland alléén doet maakt niet veel uit als het gaat om grensoverschrijdende mi lieuproblemen als zure regen en radio-actieve fall out) de ener gie dén vandaan moet halen. Olie stookt ook vuil en aardgas is er bij lange na niet genoeg. Wat het Nederlandse Volk dus lijkt te willen zijn windmolens en de terugkeer van trekschuit en paardetram. Goed dat het Nederlandse Volk niet zelf regeert denk je dan en ik dacht het ook toen ik een bericht over een ander on derzoek las, dat naar de mening van het Nederlandse Volk over de volgorde waarin de afzon derlijke krijgsmachtdelen mo gen worden opgedoekt. 'De marine het eerst', zei nog niet de meerderheid, maar wel de grootste groep. Nederland is altijd een twij- felland geweest, niet goed we tend welke kant op te moeten kijken, naar Duitsland of naar de zee. Alleen de kooplieden en de vissers, de havenarbeiders en de scheepsbouwers weten waar het brood voor Nederland vandaan komt. Alles wat Ne derland nodig heeft komt over de zee en alles wat Nederland aan het buitenland verkoopt - van tulpebollen tot onderzee boten - vindt ook zijn weg over zee. Rotterdam is niet toevallig 's werelds grootste zeehaven. Nederland is misschien geen zeevarende natie pur sang, het is wel een van de internationale handel en transport en dus van de zee afhankelijk land. Neder landse belangen komen gemak kelijker in het geding in de buurt van de Perzische Golf dan op de Noordduitse Laag vlakte waar het Eerste Leger korps op wacht ligt. En als het over de Russen gaat: die ko men niet via de Lüneburger Heide maar eerder over de Noordatlantische Oceaan en door Noorwegen. De marine is de sterke arm van de buitenlandse politiek. Als die er niet meer zou zijn en de bescherming van Neder landse belangen op zee of over zee zou zijn toevertrouwd aan een bondgenoot, dan zou Ne derland over de machtsmidde len moeten beschikken om die bescherming ook af te dwingen, want het hemd is altijd nader dan de rok en een bondgenoot kan andere prioriteiten hebben. De zee ruikt naar geld en voor geld heeft de Nederlander altijd een goede neus gehad. Het aan de Walrus verspilde geld heeft hem misschien geër gerd en hem tot die merkwaar dige uitspraak gebracht dat de marine mocht verdwijnen ten gunste van een versterkte land- of luchtmacht. Als de geur van verspild geld is weggedreven en de Nederlander zijn neus weer -5 fijn heeft afgesteld dan zal hij weer fregatten voor zijn geld kiezen. Ik geloof dus niet dat Ne derland zijn 'maritieme taken' zal afstoten. Wie zaagt er nou de boomtak door waarop hij zelf zit? Nachtvlieger WAAROM vloog er in de nacht van donderdag op vrij dag, tussen half een en een uur een vliegtuigje rond boven Oos terhout? Er vliegen 's-nachts wel eens meer zaken- of sport- vliegtuigen voorbij, maar dit toestel cirkelde bijna een half uur boven de stad, eerst boven de noordelijke wijken en daar na, in steeds wijdere cirkels ook boven het centrum en het zui delijk deel van de gemeente. Het verdween tenslotte in noordwestelijke richting. Wat was er te zien? Wat viel er te beleven daarboven? Niet dat het gecirkel, on danks het late uur nu zo hin derlijk was. Het was maar een licht vliegtuig en het vloog niet te laag. Ik denk dat zelfs men sen die met de ramen open slie pen er niet wakker van gewor den zijn. Ik ben alleen ontzet tend nieuwsgierig naar de re den waarom de vlieger zo lang boven mijn woonplaats bleef hangen. Biedt Oosterhout-bij nacht soms een bijzondere aan blik? Een attractie waarvan wij ons nog onbewust zijn? Of - dit voor insiders - kon hij er ge woon niet aan voorbij? Pet-en-l'air HOE de Zuidnederlanders er toe gekomen zijn het jacquet pitteleer te noemen zal wel een raadsel blijven, tenminste als de Van Dale de herkomst van het woord, het Franse pet-en- l'air, goed heeft geraden. In mijn Frans woordenboek kon ik pet-en-l'air niet vinden, maar verschillende lezers, in het bezit van betere woordenboeken, schoten te hulp. R. Hofstede uit Breda sloeg er zijn Petit La- rousse van 1913 op na en vond het. Ook D. Bastiaansen uit Ulvenhout beschikte over een zeer oude bron, een Wol- ters-woordenboek van 1915. L. v.d. Bruggen-Ronner uit Breda vond pet-en-l'air in haar woor denboek 'Campagnes' van ene P. van Duinen en H.J. Herben de Kort, ook uit Breda sloeg er het woordenboek van Hercken- rath op na. Pet-en-l'air is volgens al die bronnen een 'kort (nacht- of kamer)jasje, -jakje of -lijfje' of, om met Larousse te spreken: een 'veston de chambre fort court'. Daar kun je toch geen jac quet van maken? Volgende week verschijnt deze rubriek niet, maar als ik weer terug ben hoop dat er een briefje van die nachtvlieger op me wacht. iHmiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiimiuiiuuuuiiiiiiiili Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076^236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Roger Simons IN HET CHURCH HOUSE aan Londens Great Smith Street zetten de Britten vanaf maandag de tanden in de veerramp van Zee- brugge. Onder het voorzit terschap van marinerech- ter Sheen begint dan hun officiële openbare onder zoek naar aanleiding van het vergaan op 6 maart ter hoogte van de Belgische kust van de Townsend Thoresen-autoveerboot 'Herald of Free Enterprise' met het verlies van naar schatting 200 mensenle vens. Een portret van dit onfortui- nelijke schip sierde afgelopen jaar het omslag van TT's fraaie reisbrochure. De openbare zittingen zul len verscheidene weken in be slag nemen. Als rechtzaak trekken zij wereldwijd de aandacht. Men spreekt al van tevoren van 'het belangrijkste scheepvaartonderzoek sedert de zittingen, gewijd aan het vergaan van de Titanic in 1912'. De voornaamste vragen die zullen worden gesteld zijn deze: waarom is de onfortuin lijke Herald of Free Enter prise met openstaande boeg deuren vertrokken uit Zee- brugge? Hoe was het in gods naam mogelijk dat de veer boot kapseisde in minder dan één minuut? Hoeveel mannen, vrouwen en kinderen bevon den zich werkelijk aan boord? Waarom zijn zovelen van hen omgekomen? Wie was ver antwoordelijk? Diverse getuigen, onder wie een aantal overlevenden, moeten worden gehoord. Kroongetuigen zijn Herald- kapitein David Lewry (46) en diens eerste officier Leslie Sa ble. De maritieme baan van beide mannen ligt in de weeg- ...The Herald of Free Enterprise... schaal. Op de kapitein rust de volledige verantwoordelijk heid voor wat er met de He rald of Free Enterprise is ge beurd. Blijkt uit het onder zoek in Londen dat de veer ramp van 6 maart een gevolg was van slordigheid waar voor Lewry en Sable aan sprakelijk kunnen worden gesteld, dan zal hun brevet worden ingetrokken en zullen zij nooit meer varen. Rechter Sheen wil precies achterhalen hoe en waarom de TT-veerramp is gebeurd. Hij kondigde al een volledige reconstructie van het zee drama aan, die zal worden ge daan door middel van een zusterschip van de Herald of Free Enterprise, op precies dezelfde wijze geladen met vracht- en personenwagens en mogelijk ook passagiers. Deze veerboot zal het anker lichten op dezelfde manier als de Herald net vóór de ramp en met dezelfde snelheid zee kie zen. De ballasttanks zullen tij dens de afvaart normaal wor den leeggepompt Maar in te genstelling met wat het geval was op de Herald of Free En terprise zullen de waterdichte dubbele boegdeuren zorgvul dig gesloten zijn. De manoeu vres van het rampschip zullen zorgvuldig worden nagebootst om te kunnen ontdekken waarom het bliksemsnel kap seisde en zoveel opvarenden opkwamen in weersomstan digheden die nochtans uiterst gunstig waren. In afwachting van deze re- - FOTO ARCHIEF DE STEM constructie werden de jongste weken te Feitham (West-Lon- den) in laboratoria van de on derneming British Maritime Technology uitgebreide op zoekingen gedaan met zorg vuldig geconstrueerde schaal modellen van de Herald of Free Enterprise. Deze tests vonden plaats in grote water tanks, waarin het niet alleen mogelijk is de snelheid van het schip maar ook de zeestro mingen te imiterea Compu ters maken diverse bereke ningen. De onderzoekers proberen er achter te komen waarom de boeg van de Herald of Free Enterprise zo dichtbij de wa terspiegel kwam dat de zee ongehinderd in het garage- ruim kon spoelea Aangeno men wordt dat in normale omstandigheden en met een weertje zoals het was op 6 maart deze veerboot niet zou zijn gekapseisd, zelfs wanneer zijn boegdeuren open stonden. Om in Zeebrugge de boeg van de Herald of Free Enter prise op gelijke hoogte te kun nen brengen als de oprit waarlangs de voertuigen in en uit het schip moesten komen, was een grote hoeveelheid water in de ballasttanks ge pompt. Daardoor helde de neus van de veerboot naar be neden. Normaal moest dit wa ter onmiddellijk nadat de He rald het anker had gelicht uit de tanks worden gepompt. Deze klus was echter nog niet voltooid toen de boot kapseis de. Het feit dat de boeg van de Herald of Free Enterprise voorover helde, zal het onge breideld binenspoelen van zeewater in het garageruim mogelijk hebben gemaakt. Rechter Sheen wenst van ex perts te vernemen of het bal- lastsysteem van de Herald wel deugdelijk was. Luidt het antwoord op die vraag bevestigend, dan zal hij willen weten of de lading per sonen- en vrachtwagens wel evenredig verdeeld was ge worden over het reusachtige garagedek, om te vermijden dat het schip zou kantelen (maar voor een ervaren veer bootbemanning is een derge lijke verdeling en versprei ding een dagelijkse routine aangelegenheid). Nog een vraag die kan wor den gesteld: is de boeg van de Herald of Free Enterprise misschien in aanraking geko men met een abnormaal hoge golf, die eerst een massa zee water in het ruim joeg en die vervolgens tot gevolg had dat de Herald achterover helde. Rechter Sheen vraagt zich ook af waarom tijdens het drama de electrische verlich ting van het schip is uitgeval len en waarom een aantal passagiers is verdronken in <je garage, waar na de afvaart zich eigenlijk geen reizigers meer mogen bevinden. De marinerechter zal ook dit punt naar voren brengen: waarom hadden de passagiers van de Herald of Free Enter prise bij de afvaart uit Zee- brugge geen briefing onder gaan over de veiligheids maatregelen die van kracht waren aan boord van het schip? Een nutteloze vraag eigenlijk, want dergelijke in structies worden op geen en kele veerboot gegeven. Rech ter Sheen heeft diverse zus terschepen van de Hereld ge ïnspecteerd. Hij weet dus hoe het er op dergelijke veerboten aan toegaat gedurende de overtocht. Tijdens het komende open bare onderzoek zal de voorzit ter worden bijgestaan door drie experts, onder wie een scheepsbouwmeester. Vast staat dat het resultaat van dit gerechtelijke openbare onder zoek in Londen belangrijke gevolgen zal hebben, niet al leen voor de veerbootopera tors maar ook voor de con structie van hun vaartuigen, waaronder de twee super- veerboten van 85 miljorn pond van Townsend Thore- sen Deze rederij hoopt een van beide, de 'Pride of Dover', in 'juni al in de vaart te kunnen nemen. Hij kan tweemaal meer passagiers en rijtuigen vervoeren dan haar grootste ferry van tegenwoordig. De commandobrug van die su- perautoveerboot (20.000 ton) met ruimte voor 2.300 passa giers en 650 rijtuigen is in elk geval uitgerust met een spe ciaal waarschuwingssysteem dat de kapitein onafgebroken op de hoogte zal houden van de positie waarin de garage deuren zich bevinden. Door Joyce Ernest „NA TIEN JAAR ondervinden we nog steeds dezelfde tegenwerking. Natuur lijke therapiën, wat ook enzympreparaten zijn, worden langzamerhand geaccep teerd. Maar in de medische toporganen, die het beleid maken, werpt een handjevol mensen drempels op om artsen ervan te weerhouden natuurlijke middelen te ver strekken" t Mevrouw E. van Leemput en J. Burgerhof (se cretaresse en bestuurslid van de landelijke pa tiëntenvereniging Enzymtherapie) zien in het jubileumjaar nauwelijks reden tot feestvreug de. Wel zal 1987 in de annalen worden gegrift als het jaar waarin de patiëntenvereniging met een civiele procedure de macht in het medisch cicuit wil doorbreken. „Een beetje als David tegen Goliath", zoals Burgerhof dat aanvoelt. Van enzymen heeft iedereen wel eens ge hoord. Al was het alleen maar van de wasmid delenreclame op t.v. Maar harder dan voor een frisse was zijn enzymen nodig voor ons li chaam. Ze zorgen ervoor, dat processen zoals onze spijsvertering, bloedaanmaak- en stolling en afweer tegen infecties juist verlopen. Door het ontbreken van natuurlijke stoffen waaruit enzymen zijn samengesteld, zoals ijzer of vita minen, kunnen die lichamelijke processen moeilijker gaan verlopen of ziekten tot gevolg hebben. Door een enzymtherapie wordt het en zymtekort in het lichaam aangevuld met na tuurlijke stoffen. Er zijn de afgelopen jaren talloze onder zoeken gedaan naar de vier enzympreparaten Vasolastine (voor hart- en bloedvaten), Colia- cron (bij ontregeling van het zenuw- of klier- stelsel), Rheumajectie (bij reumatische klach ten) en Interacton (bij allergiën). Vasolastine, in de veertiger jaren ontwikkeld door bioche micus G.H. van Leeuwen, is de meest bekend. Alleen al naar dit middel werden zijn ruim honderd onderzoeken gedaan. De uitkomst was steeds positief: geen scha delijke gevolgen, geen bijverschijnselen, ter wijl tachtig procent van de patiënten in meer of mindere mate baat vindt bij enzymprepa- ten. De brieven, die de patiëntenvereniging daarover heeft ontvangen, spreken boekdelen. Mensen die na door de hele medische molen ge draaid te zijn door gebruik van een enzympre paraat konden afzien van de in het voorge stelde invalidenwagen, amputatie of hartope ratie. In veel EEG-landen zijn enzympreparaten inmiddels erkend. In Nederland is een voort durende strijd rond de middelen met als diep tepunt een verbod van Vasolatsine in 1971. Door de storm van reacties daarop liet de staatssecretaris van Volksgezondheid het mid del nader bestuderen, waarna de verkoop weer werd toegestaan. In juli '83 boekte de patiëntenvereniging ein delijk succes, toen na druk door de Tweede Ka mer de preparaten in het ziekenfondspakket werden opgenomen. De overwinning was van korte duur. Al gauw kreeg de vereniging van patiënten te horen, dat artsen de middelen niet mochten voorschrijven. De boosdoener is het 'roze boek' oftewel 'het besluit farmaceutische hulp, september '85', dat medici gebruiken bij het voorschrijven van geneesmiddelen. Op de voorgaande lijst stonden 346 middelen. Daar van hadden er 23, bijna allemaal op natuur lijke basis, de mededeling 'niet voorschrijven' meegekregen Na enig speurwerk kwam de patiëntenvere niging erachter, dat de lijst, die geen auteurs vermeld, wordt samengesteld door de VNZ. Nadat brieven aan de VNZ over deze volgens de patiëntenvereniging misleiding niets uit haalden, besloot de vereniging tot juridische stappen. „De echte vraag daarbij is of eerder door het ministerie genomen maatregelen gewoon kun nen worden ondermijnd door een toporgaan als de VNZ", zegt mevrouw Van de Leemput. „Het is meer een machtsstrijd van het VNZ dan een strijd om argumenten. Maar wel over de rug van de patiënten", zegt Burgerhof. Beide weten slechts een reden te bedenker, waarom de medische top de middelen wil te genhouden: hun eigen portemonnee wordt er mee geschaad. Vasolastine is tamelijk goed koop en de farmaceutische industrie kan vol gens de patiëntenvereniging wel inpakken als andere middelen tegen hart- vaatziekten niet meer op grote schaal worden afgenomen. Ondanks dat het ingewikkeld is om vasolas tine te bemachtigen, wordt het door 50.000 mensen gebruikt. Op huisartsenniveau is de medewerking om het te verstrekken redelijk. 1 Maar zodra de patiënt al naar een specialist is verwezen, kan de huisarts het middel niet meer voorschrijven. Het middel wordt vergoed als het via de huisarts wordt verstrekt of op een gewaarborgt recept. Intussen blijken de ziekenfondsen steeds vaker bereid het middel te vergoeden uit het aanvullingsfonds. Van de 48 ziekenfondsen, die de VNZ overkoepelt, de- den dat er eind vorig jaar tien. MZB in West- Brabant heeft plannen daarvoor. Volgens de mensen van de patiëntenvereni-1 ging boeken acht van de tien patiënten resul taat met het gebruik van vasolastine. Het aan tal mensen, dat erdoor geholpen kan worden, I kan volgens hen nog aanzienlijk groter zijn „Vasolastine is ook van belang in het veroude ringsproces. Beroerten en dergelijke zijn er mee te voorkomen", zegt Burgerhof. „Als het in een vroeg stadium wordt toegepast, valt ook het aantal operaties aanzienlijk te reduceren We krijgen wel luchtbruggen, maar geen vaso- lastine. Het had miljarden kunnen besparen". Door Frits Stommels WE LEREN NIET voor de school maar voor het leven heet het in een Latijnse spreuk. Maar de praktijk is heel anders. We leren voor de school en zeker niet voor het leven. Dat blijkt duidelijk tijdens de eindexamens, die dit jaar van 27 april tot en met 13 mei zijn. Er wordt in allerlei vakken geëxamineerd, maar het vak dat ons enig houvast in het le ven na de school zou moeten geven is er niet bij. De vraag is overigens of er wel zoiets moet komen als een levensvak en of dat dan zou moeten wor den geëxamineerd. Volgens Patricia Broadfoot (Didaktief onderzoeksmaga- zine voor de schoolpraktijk, april 1987) komen leerlingen helemaal niet toe aan het ont wikkelen van persoonlijke en sociale vaardigheden. Op school worden ze eerder apa thisch gemaakt en hun ver mogen om initiatieven te ne men en op zichzelf te vertrou wen worden er in de kiem ge smoord. Toch staat er in de levens loop van een schoolganger dat hij of zij leert: kennis en be grip van zichzelf; kennis over de maatschappij; ontwikke ling van interpersoonlijke vaardigheden; bereidheid om te leren; rijpheid ontwikke len; voorbereiding om een ef- fectief lid te worden van de gemeenschap; emotionele en sociale ontwikkeling; toewij ding aan de democratie en verrijking van het leven. Maar waarom neemt een leerling van al dit moois dan zo weinig mee? Het antwoord van Broadfoot is simpel om dat er in al deze leerdoelen niet wordt geëxamineerd. Dus waarom zou je je daar als leerling dan voor inspannen, is de gedachte. Intussen be gint onderwijskringen in En geland te vinden dat er iets als erkenning moet komen voor sociaal-affectieve vaar digheden in de vorm van een alternatief certificaat. Waar gaat het, afgezien van de eraan vast zittende ha ken en ogen, eigenlijk om? De huidige examens testen alleen maar praktische vaar digheden als: toepassing van kennis, spreken en luisteren én onderzoeksvaardigheden. Niet getest worden sociale vaardigheden als werken in groepen, initiatief kunnen ne men, verantwoordelij kheid, zelfvertrouwen en leider schap én persoonlijke eigen schappen als motivatie, toe wijding en doorzettingsver mogen. Als dat wel zou gaan ge beuren zou dat een onderwijs- revolutie teweegbrengen. Want meer dan een eeuw moeten we ons in het onder wijs al schikken in de onge lijke situatie dat macht en kennis bij de leerkracht lig gen en onmacht en onkunde bij de leerling. En dat valt niet even in een handomdraai te veranderen. Dat vraagt om een open dialoog tussen leraar en leerling. En zo ver lijken we nog lang niet te zij a De vraag is overigens of er wel zo nodig examen in ge daan moet wordea Een wat nader tot elkaar komen van examens en leerdoelen zou misschien wel de beste en wellicht ook meest voldoende stap in de goede richting zij a Een soort profielexamen bergt immers het gevaar in zich dat er een hoop rotzooi de straat op gaat en daarop zit niemand te wachten. Het examenrooster ziet er als volgt uit: maandag 27 april: vwo Ne derlands (samenvatting) en Engels; havo vrijlbo en mavo c/d vrij; lbo-C (beroepsge richt) machineschrijven II dinsdag 28 april: vwo Neder lands (stelopdracht) en Latijn; havo handelswetenschappen en recht, Nederians (tekst); lbo en mavo c/d beeldende vakken (alleen mavo) en mu ziek (alleen mavo); lbo-C ma chineschrijven I woensdag 29 april: vwo wis kunde A/H en Grieks; havo Nederlands (stelopdracht) en Engels; lbo en mavo c/d Ne derlands (tekst) en handels kennis (alleen mavo); lbo-C handelskennis I en handels kennis Ho maandag 4 mei: vwo schei kunde en geschiedenis; havo scheikunde en geschiedenis; lbo en mavo c/d scheikunde en geschiedenis; lbo-C han delskennis II en warenkennis lmo woensdag 6 mei: vwo natuur kunde en Frans; havo natuur kunde en Frans; lbo en mavo c/d natuurkunde en Neder lands (stelopdracht); lbo-C natuurkunde Ito en kantoor praktijk leao, lhno donderdag 7 mei: vwo wis kunde B/I en aardrijkskunde; havo wiskunde en aardrijks kunde; lbo en mavo c/d wis kunde en aardrijkskunde; lbo-C etaleren lmo vrijdag 8 mei: vwo economi sche wetenschappen I en recht, Duits; havo economie en Duits; lbo en mavo c/d En gels en Duits; lbo-C vrij maandag 11 mei: vwo econo mische wetenschappen II en recht, biologie; havo beel dende vakken en biologie; lbo en mavo c/d Frans en biolo gie; lbo-C vrij dinsdag 12 mei: vwo beel dende vakken, Fries (stelop dracht) en filosofie; havo mu ziek en Fries (stelopdracht); lbo en mavo c/d maatschap pijleer (experiment) en Frie= I (stelopdracht) alleen mavcf lbo-C reclametheorie en tetó" I nen lmo, scheikunde I (prcefexamen) woensdag 13 mei: Spaans I muziek, Fries (tekst) en Rf I sisch; havo Spaans, F"6® (tekst) en Russisch; lbo I mavo c/d Spaans en Fn» I (tekst) alleen mavo; verkoopbevordering lmo verkooppraktijk leao, lhno. Van onze verslaggever Den Haag - De consumen tenbond zal haar onderzoek naar de kwaliteit van de in Nederland verkochte con dooms versnellen. Het was oorspronkelijk de bedoeling dat het rapport daarover eind mei zou uitkomen. De bond doet er nu alles aan om eind volgende week al met de conclusies te komen. Dit zegt de heer C. van Halen, voorlichter bij de Consumen- tenbond.Van Halen zegt 'ge- scl ta w< va soi be on Ier bo: me ree 'De C Van onze Haagse redactie Volgens het KNOV kent de min hij zegt dat het midden- en klei werklozen in dienst neemt. Kle: heel veel op dat gebied, zo meent De ondernemers leggen de schuld van het mislukken van de vele jeugd-werk-plannen dan ook eerder bij de minister zelf dan bij de bedrijven. Vooral het jeugdwerkgaran tieplan (JWG) van De Graaf is een flop, zegt het KNOV. En dat komt niet omdat de bedrij ven afhaken (zoals De Graaf zegt), maar omdat de gemeen ten hun medewerking weige ren, aldus het KNOV. Dat eventuele failliet van het jeugdwerk-garantiepan staat ZAANSTAD (ANP) - De hoofdcommissaris van de gemeentepoli tie van Zaanstad A.J. van Es noemt het be leid van het kabinet- Lubbers een voor beeld van afbraakbe leid. De hoofdcommissaris zegt dit in zijn vrijdag gepresenteerde jaarver slag over 1986. Volgens Van Es is niemand ge baat bij de voortzetting van het huidige rege ringsbeleid. Op termijn moet dit leiden tot een gedemotiveerde en daardoor slechte politie, aldus de hoofdcommis saris van de politie van Zaanstad in zijn jaar verslag. Van Es zei tijdens de presentatie dat er in zijn persoonlijke optiek vooral geïnvesteerd moet worden in de be strijding van de georga niseerde en zware crimi naliteit. „Ik voorzie grote problemen over tien jaar als we daar nu niets aan gaan doen". Van Es wees in dit ver band op fraude, handel in verdovende middelen, handel in vuurwapens en overvallen. woe de teei Pvc liste hui gaa del die hee geei het Del te voo wei h op dan van ren vasi Moe wat vers alsii bi DE din Vei ber voo onts de van Dit van Best miss woo renl wee) plaa en heef renl king moe terst 2.100 rislij naas via menl DE WESTELIJKE wereld verkeert in de óng en verdeeldheid, nu Michaïl Gorba alle middellange en korte afstandsrak West) te verwijderen. Koortsachtig wordt het voorstel van wogen en besnuffeld. Men beloert elk; dit vertrouwen? Kunnen we ongestraft verrot of vergiftigd, bergt hij geen voet binnenste? In het democratische, pluralistischs woorden op al deze vragen, botsen Dreigt verdeeldheid waar eenheid drinc De grote kracht van het Westen (de die wij genieten) blijkt te kunnen verke dielijk fatale zwakte tegenover een n die spreekt met één stem, die heerst m raat, die handelt vanuit één dwingende Het westen in verwarring. Gorbatsjox 1 zi©t hoe de Atlantische alliantie uit ®oigde Staten de Sovjet-voorstellen I ■baar hoe daarentegen de Europeanen Wer staan. Hoe er fikse wrijving ontst; hoe er een breuk dreigt binnen het W Amerikaanse Congres president Reaga Alle telefoonlijnen staan roodgloeiei de Europese hoofdsteden, tussen die s Series van defensie en buitenlai P INFconventionele bewapening, Europese defensie-samenwerking, de I ™senalen: al deze elementen worden n epi consultaties betrokken. n de rustige zekerheid dat de aange tl u zeker een paar weken nodig zuil komen (welke lijn dat ook wordt), kar 'en en zijn volle aandacht richten op I z'?h in zijn eigen land en in de werel h uiteindelijk het westelijke antwc et Kremlin moge zijn, het is in de alien ?p9 dat het westelijk bondgenootschai e0n stem spreekt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2