E L DE STEM IDERHOUD- HILDER KARMELITESSEN WILLEN VERNIEUWINGEN GRAAG BEHOUDEN IORDEELÜ! kleintje Kruisvereniging West-Zeeuwsch- Vlaanderen TJE IN DE STEM koerier IKVERPLEEG- INDIGE M/V IKZIEKEN- IRZORGENDE M/V IEKWAAM HERMANS SCHILDERSBEDRIJF Karmelitessen maakt momenteel weer een moeilijke periode door. Niet vanwege interne spanningen of problemen. Integendeel, de moeilijkheden worden door anderen gemaakt. Door wie? Dat ligt ingewikkel der dan op het eerste gezicht lijkt. Maar het heeft wel alles te maken met de wind die heden ten dage waait in de R. K. Kerk. De Karmelitessen leefden vroeger streng afgezonderd van de wereld - achter tralies. Het Tweede Vaticaanse Concilie bracht daar verandering in. De strenge leefregels werden versoepeld en de meeste Karmelitessen vonden dat prima. De laatste tijd is er echter weer een roep hoorbaar om de strenge regels van toen, met tralies en al, terug in te voeren. Slotzusters Vernietigend Blij en dankbaar Verbonden Meer roepingen 'Avila' R HEB JE 'T DAGELIJKS VOOR 'T ZEGGEN In ons bedrijf kunnen wij op zeer korte termijn plaatsen een: Met terdege vakkenis van alle voorkomende werkzaamhe den in het onderhoudschil- derwerk. Kan zelfstandig werken. Leeftijd van geen belang. Voor diegene met boven staande eigenschappen bie den wij uitstekende voor waarden. Alleen serieuze gegadigde gelieve te solliciteren na 18.00 uur telefonisch. Koninginnestraat 15 rel. 01176-1282 4515 CH Uzendijke leniging West-Zeeuwsch-Vlaanderen oaten op voor de functie van anden juni, juli en augustus 1987. I hoofdzakelijk bestaan uit het bieden zorg. unctia vragen wl): eur diploma MGZ of HBO-V; J binnen het werkgebied van de Kruis ing West-Zeeuwsch-Vlaanderen; 1 en auto; varing. lerken op oproep-basis tijdens ziekte, mg en bijscholing van de wijkzieken- |en. unctle vragen wl|: Ikeur diploma ziekenverzorging -t- ap- cursus; I binnen het werkgebied van de Kruis- ling West-Zeeuwsch-Vlaanderen; B en auto; |rvaring. i functies bieden wij: ble ondersteuning en begeleiding door fdwijkverpleegkundige; ring en arbeidsvoorwaarden conform or Kruiswerk en Tuberculosebestrij- In worden graag verstrekt door de heer junck, hoofdwijkverpleegkundige, tele- 1-3139, tussen 8.30-9.15 uur en tussen I uur. latie kunt u binnen 10 dagen na het ver- |an deze advertentie richten aan het Be de Kruisvereniging West-Zeeuwsch- bn, postbus 73,4530 AB Terneuzen. D Door Jan Bouwmans „Wij zijn van mening dat het resultaat, dat ons in liet Ontwerp van Wetgeving is voor gelegd, onmogelijk de mening van de H. Vader kan zijn. Wij beluisteren in dit Ontwerp onvoldoende de beklemtoning door de H. Vader van waarden als de ach ting voor de menselijke persoon, de vrij heid van de christen en zijn verantwoorde lijkheid en mondigheid, het aanzien van de vrouw en het respect voor de noodzaak tot eigen culturele inbedding in de verschil lende delen van de wereld." Het staat er vriendelijk in het uitge breide antwoord van het Nederlandse fe deratieve verband van de zusters Karmeli tessen (ongeschoeid) aan kardinaal Jéröme Hamer, hoofd van de Vaticaanse Congre gatie voor de Religieuzen en Seculiere In stituten. Achter die vriendelijkheid gaat echter lichte verbijstering en leed schuil. Maar ook kordaatheid, getuige het slot van het antwoord: „Het zal duidelijk zijn dat wij het Ontwerp van Wetgeving, dat ons thans is voorgelegd, afwijzen. Het feit dat nu ten derde male een concept wordt voor gelegd dat blijkbaar tot grote onrust aan leiding geeft, onderstreept in alle duidelijk heid dat wegen gezocht moeten worden om het moeizame werk aan nieuwe wetge ving mede aan de zusters zelf toe te ver trouwen." En verwijtend: „Wij menen er recht op te hebben door objectieve voorlichting in zage te krijgen in de resultaten van enquê tes en rondvragen onder de zusterkarmels om onze opvattingen te kunnen toetsen aan die van anderen. Door de tot nog toe gevolgde methoden lopen wij het risico op een onverantwoorde wijze tegen elkaar te worden uitgespeeld." De Orde van de Ongeschoeide Karmeli tessen - ook zusters Teresianen genoemd; 13.000 in getal, levend in 826 karmelkloos- ters over de hele wereld - maakt momen teel weer een moeilijke periode door. Niet vanwege interne spanningen of problemen. Integendeel, de moeilijkheden worden door anderen gemaakt. Door wie? Dat ügt ingewikkelder dan op het eerste gezicht lijkt. Maar het heeft wel alles te maken met de wind die heden ten dage waait in de R. K. Kerk. De Teresianerzusters zijn wat de volks mond slotzusters noemt. Ze leefden vroe ger streng afgezonderd van de wereld -achter trahes. Het Tweede Vaticaanse Concilie heeft verandering gebracht. In 1977 werd door de H. Stoel bij wijze van proef een nieuwe 'wetgeving' voor alle kar- melkloosters ter wereld ingevoerd. Zes jaar later oordeelde 80 procent: prima, houden zo. De andere 20 procent wees de nieuwe wetgeving af. Die minderheid wordt ge vormd door een groep Spaanse zusters, de zogeheten Maravillars. Deze zusters, hoofdzakelijk afkomstig uit de Spaanse aristocratie, hebben de oproepen van Vati- canum II tot vernieuwing genegeerd, het concilie niet eens bestudeerd. De Maravillars hebben door hun af komst sterke invloed in de Spaanse aristo cratie, die op haar beurt zeer invloedrijke üjnen naar het Vaticaan -Opus Dei- heeft lopen. De Maravillars hebben deze invloed aangewend om de nieuwe wetge ving ongedaan gemaakt te krijgen. In zoverre met succes, dat alle 826 kar- melkloosters in oktober 1986 van eerderge noemde kardinaal Hamer ten derde male ccn 'Ontwerp van Wetgeving voor de Kar- mel' ter beoordeling ontvingen, waarin van de doorgevoerde vernieuwingen weinig of niets meer was terug te vinden. Dit ont- w'erp bleek, volstrekt buiten het internatio nale hoofdbestuur en alle zusters om, door zes Spanjaarden en Italianen te zijn opge steld. De zusters kregen eerst tot 30 maart, 'ater op dringend verzoek tot 15 augustus 1987 de gelegenheid om hun oordeel te ge ven. Dat oordeel is vriendelijk vernietigend. Niet alleen van de karmels uit Nederland, maar ook uit West-Duitsland, Frankrijk, de Verenigde Staten, de Filippijnen en de meerderheid in Spanje. Zij stellen allen vast dat de ontwerp-wetgeving van 1986 noch strookt met het eigene van de Karmel ofwel het charisma van Teresa van Avila, noch met de vernieuwingen van het Tweede Vaticaanse Concilie zoals voor de religieuze leefstaat in het bijzonder uitge werkt in het document 'Perfectae Carita- tis', noch met het nieuwe kerkelijke wet boek van 1983, noch met de bedoelingen van paus Johannes Paulus II als je kijkt naar zijn uitspraken over onder meer de rechten van de mens en de waardigheid van de vrouw. Kardinalen (o.a. Hume van Londen, Lustiger van Parijs, Simonis van Utrecht) en bisschoppen uit Frankrijk en de VS zijn voor de zusters bij het Vaticaan in het krijt getreden. Verder is het weer af wachten. Dat is de buitenkant. Van binnen zit het bij de zusters natuurlijk veel dieper. Zuster Ancilla Heggen, priorin van het karmeli- tessenklooster in het Noordbrabantse Haaren en voorzitster van het federatieve verband in Nederland - elk karmelklooster is autonoom -zegt ronduit dat de zusters zich op hun ziel getrapt voelen. Om er in één adem aan toe te voegen dat niemand in de kerk(provincie) deze situatie mag misbruiken voor eigen, polariserende doel einden. Waar het de Karmelitessen wel om gaat? Zuster Heggen: „Wij willen een ge zonde Karmel houden voor de toekomst". Een gezonde Karmel: een sleutelwoord. Hoeveel hedendaagse mensen versüjten slotzusters niet bijna automatisch voor 'wereldbange tantes', zonder echt besef van wat deze vrouwen bezielt én gelukkig maakt? Zuster Heggen getuigt: „Wij zijn blij en'dankbaar dat wij dit leven mogen leiden. Wij zijn ook overtuigd van de waarde van dit leven. Wij geloven in de kracht van leven in gebed. Wij geloven dat dit leven zijn uitwerking heeft binnen de kerk." Beschouwende kloosterorden hebben eeuwenlang geleefd volgens een patroon dat werd gekenmerkt door twee lijnen. De ene lijn was: leven in Gods tegenwoordig heid, een leven leiden van gebed. De stilte (bewust niet praten met elkaar) en de af zondering (bewuste eenzaamheid) waren daarvoor hulpmiddelen en namen derhalve een overheersende plaats in het dagelijkse leven in. „Binnen de Karmel", vertelt de priorin van Haaren, „is daar altijd de geest van vriendschappelijke omgang met elkaar bij gekomen, sterke verbondenheid met elk aar, sterke betrokkenheid op elkaar, een echte familiegeest." De tweede lijn was het gevolg van de vi sie die de kerk in die tijd op de wereld had. Die werd gezien als slecht en verderfelijk; men moest daar los van zien te komen. Deze visie resulteerde in de bekende uiter lijke kenmerken: de tralies, letterlijk als af scheiding van die wereld bedoeld; bijna nooit buiten het klooster mogen komen; alleen bezoek van familieleden, maar slechts drie keer per jaar en gescheiden door tralies. Juist ten aanzien van de relatie met de bui tenwereld hebben zich in de Karmelites- senkloosters veranderingen voltrokken. De wereld wordt niet langer afgewezen, maar gezien als waardevol. De zusters voelen zich ook heel duidelijk met de samenleving verbonden. Ze schuwen de wereld buiten het klooster niet: de tralies hebben hun functie verloren. De vernieuwingen - op aandrang van Karmelitessen bijeen in de kapel voor gebed. - foto sjohn hakkaart 'Niet meer achter tralies' meer zou kunnen schenken". In het schriftelijke commentaar van het Nederlandse federatieve verband moet een en ander vooral gedestilleerd worden uit stellingnamen, waarbij bijna elk woord telt. Zoals deze: „Het zusterüjk samenle ven in een gemeenschap van mondige en naar de eisen van de tijd gevormde mensen wordt eenzijdig en onjuist belicht als enkel gewezen wordt op onderworpenheid, het losmaken van onze eigen wil, het offeren van eigen plannen, een kinderlijke geest van trouw aan het leergezag De priorin dient leiding te geven aan een gemeen schap in dialoog en initiatieven van de zus ters te bevorderenDe zusters zijn geen door de priorin te hanteren marionetten en hebben er geen behoefte aan haar 'moeder' te noemen." Heel sprekend is ook dit: „In tegenstelling tot de mogelijkheden die ge geven worden, wijzen wij de mogelijkheid van het thans nog aannemen van twee soorten zusters resoluut af. We kennen de moeilijkheden die dit in het verdere leven meebrengt voor de betrokkenen en voor de gemeenschap." Men zou als buitenstaander nog kunnen zeggen: och, het is toch maar een achter hoedegevecht; welke jonge meid treedt te genwoordig nog in een slotklooster in, het lost zich allemaal vanzelf wel op. Zuster Heggen beschikt echter over andere signa len. „Wij hebben gegronde hoop dat het dieptepunt in de roepingen voor ons soort leven voorbij is. Er komt weer belangstel ling voor ons karmelleven. Ook bij andere beschouwende orden voor vrouwen is dat het geval. Vaak van jonge mensen die al veel van het leven hebben geproefd - rei zen, studie, relaties - en toch niet vinden wat ze ten diepste zoeken aan zin van het leven. Het zijn vrolijke meisjes die inte resse tonen. Het moeten ook psychisch ge zonde mensen zijn, met een gezonde affec tiviteit." Die herlevende belangstelling is te be schouwen als een nog tere plant waarvoor de ontwerp-wetgeving allesbehalve vrucht bare mest vormt. Dat is de overduidelijke boodschap van 80 procent van de 826 kar- melkloosters ter wereld. Het vervolg is niet alleen spannend voor de Karmel, maar ook voor alle religieuze orden en congrega ties en voor de R.K.Kerk in haar geheel. Herderkorrespondenz meent dat de Con gregatie voor de Religieuzen zich in deze kwestie al te zeer heeft vastgelegd om de zaak nog te kunnen terugdraaien. Herder wijst ook op de passage uit de brief van kardinaal-staatsecretaris Casaroli waarin gezegd wordt dat die Karmelleden uit de orde ontslagen moeten worden die „er na een gepaste aanpassingsperiode niet in sla gen zichzelf in het aangeboden 'ondubbel zinnig karmelitaans-teresiaanse levensont werp' terug te vinden." Onderling contact tussen de zusters in de recreatiezaal. het concilie - ontmoetten geen weerstand, riepen in de kloosters ook geen spannin gen op, maar sloten harmonisch aan bij wat al leefde. Wat de vernieuwingen echter niet inhouden en wat de zusters Karmeli tessen ook absoluut niet willen, is afstap pen van het leven in Gods tegenwoordig heid, het leven van gebed langs de wegen van stilte en vrijwillige afzondering. Zuster Heggen'. „De al te strenge slotbepalingen waren niet meer van deze tijd. Er moest een beter evenwicht komen tussen afzon dering en het contact met buiten. Wij min achten de wereld niet, want wij zijn allen samen op weg. Maar wij selecteren vrijwil lig in ons naar buiten treden. Want wij wil len een afgezonderd leven blijven leiden, met beperkte contacten. Dat is onze keu ze." En precies hier begint het grievende aan de herhaalde pogingen van hogerhand om de zusters Karmelitessen een nieuwe, niet gewenste wetgeving op te leggen. De zus ters weten zich op de eerste plaats niet se rieus genomen. In 1977 aanvaarden ze een nieuwe wetgeving voor de duur van vijf jaar. De evaluatie was zeer positief. Des ondanks vaardigde het Vaticaanse Staats secretariaat in oktober 1984 middels een brief aan de generaal van de Karmelieten nieuwe richtlijnen voor de hele orde uit. Die braken met de vernieuwingen. De zus ters werd nog wel hun mening gevraagd. Die werd gegeven. „De richtlijnen staan een goede en gezonde ontwikkeling van het Karmelietaanse leven in de weg", zei 80 procent. Dat inzicht bleek vervolgens volslagen genegeerd te zijn in het 'Ontwerp van Wetgeving' dat hen in oktober 1986 werd gepresenteerd met precies dezelfde richtlijnen. En opnieuw met het verzoek hun mening erover te geven. Alsof ze dat niet al heel serieus hadden gedaan. „Wat ons van dat nieuwe ontwerp bijzon der pijn doet," zegt zuster Heggen, „is dat men bang is dat wij alsmaar willen ver slappen in onze leefwijze. Dat willen wij helemaal niet." De zusters worden dus in hun diepste levenskeuze gewantrouwd. En ze voelen zich als vrouw minderwaardig bejegend. Intussen verkeren ze over de toe komst in onzekerheid. Ze wachten af. „Met huiver", zegt zuster Heggen, „want overal in de wereld hoor je over restaura tiepogingen en zaken terugdraaien." Wat als de Karmelitessen tot invoering van het 'Ontwerp van Wetgeving voor de Karmel' worden gedwongen? „Dat zal niet uitnodigend werken op de mensen van deze tijd. Wij zijn ook bezorgd dat het on gezond uitwerkt op de huidige Karmelites sen; dat het een psychische belasting wordt en het accent weer zou gaan leggen op bijkomstige regeltjes en wetjes. Wij wil len een gezonde Karmel houden voor de toekomst", aldus zuster Heggen. Een onomwonden ja of nee op de vraag of de zusters zich zullen laten dwingen, mag je niet verwachten. Wel valt het woord gewetensnood. Wil het Vaticaan de Karmelitessen dan weer terugvoeren naar een leefwijze van de zestiende eeuw, de tijd van de hervormingen in de Karmel door de grote Teresa van Avila? Tijdens het ge sprek heeft zuster Heggen herhaalde malen eraan herinnerd dat het concilie alle reli gieuzen heeft opgeroepen om terug te ke ren tot de oorspronkelijke inspiratie van hun stichters en zich zo aan de tijd aan te passen. Die weg zijn de karmelkloosters gegaan. Trouw aan de oorspronkelijke inspiratie kan namelijk niet gelijk zijn aan trouw aan wetten en voorschriften uit de zestiende eeuw, betuigt zuster Heggen. Dat doet ech ter het 'Ontwerp van Wetgeving'. Dit wordt de opstellers ervan mogelijk ge maakt doordat de Karmel naast zijn meest oorspronkelijke leefregel van de heilige Al- bertus van Jeruzalem twee historische wet gevingen kent. Ten eerste de 'Constituties van Avila' uit 1567, opgesteld door de grote mystica, de H. Teresa van Avila ter hervorming van de Karmel in die tijd; ten tweede de 'Constituties van Alcala', opge steld in 1581, waarin het karmelleven wordt geschoeid op de leest van het conci lie van Trente, inclusief gedetailleerde en gedateerde regels en voorschriften. De Teresianerzusters zijn bij hun ver nieuwingen in 1977 teruggevallen op 'Avi la', de ontwerp-wetgeving uit Rome grijpt hoofdzakelijk terug op 'Alcala'. Dat is op zichzelf een keuze met kerkpolitieke la ding. Het blijkt moeilijk om zuster Heggen concreet te laten worden over wat het 'Ontwerp van Wetgeving' de zusters dan allemaal weer precies wil gaan voorschrij ven. Er lijken zaken in voor te komen, waarvoor zusters zich ten overstaan van buitenstaanders best wat generen. De karmelkloosters in West-Duitsland zijn heel openhartig en concreet over de Romeinse ontwerp-wetgeving geweest te genover 'Herderkorrespondenz', van alle informatie- en documentatieorganen over de R.K. kerk een van de beste ter wereld. In de april-uitgave staat een en ander op een rijtje. Wat over de clausuur gezegd wordt, ge tuigt volgens Herder van een bekrompen en bangelijke behoefte aan controle over elke individuele zuster. De ontwerp-wetge ving verordonneert namelijk onder meer weer controle van het briefverkeer van elke zuster, verhindering van vriendschapscon tacten tussen zusters onderling en bewa king van zieke zusters die in het slotge deelte van het klooster bij een priester biechten. Zulke voorschriften, zegt Herder, getui gen alleen maar van fundamenteel wan trouwen. Herderkorrespondenz verder: „De aanmaning om deelname aan bijeen komsten, cursussen en lezingen buiten het slotklooster te vermijden en om radio en telefoon heel beperkt te gebruiken, het ver bieden van televisie, het verbod om ter mijngebonden werkopdrachten te accepte ren, het gebod om de tralies te handhaven en nog veel meer dingen verraden eigenlijk alleen maar een aanzienlijk onbegrip voor een onder invloed van hedendaagse condi ties veranderd kloosterleven." Herder maakt nog melding van een eis, aan de zusters gesteld, die voor mannelijke kloosterlingen ondenkbaar is. Het wordt de zusters namelijk verboden intellectueel veeleisende arbeid te verrichten en arbeid die geestelijke concentratie vereist, omdat men anders „aan de Heer geen aandacht

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25