ia520,-
Alle tracés in studie meenemen
Kerk Boschkapelle drie weken dicht
'Autotelefoon gevaar voor het verkeer9
Zeeland werkt
aan thuiszorg
Aidspatiënten
MILJOEN KUUB ZAND NODIG VOOR STRAND BU CADZAND
Hulstenaren azen
op flipperrecord
SMAAL
Klaar voor demonstratie
ei opsturen naar:
kJ AMSTERDAM.
AUTOGLASSERVICE
PLANOLOGISCHE DIENST OVER OEVERVERBINDING:
I Cadzand
Bromfietser
gewond bij
aanrijding
VERWIJDEREN ROETSCHADE KOSTBAAR KARWEI
Dikke rook
Startklaar
BELLEN IN DE AUTO WORDT NIEUWSTE RAGE
>t Een vijfje, dat u bij
lescafé deelt precies
et het afetaitfblie van
5,1100 AJ
?s van een 50 grams
:lamebureau zijn
Niet jagen
DONDERDAG 23 APRIL 1987
POGING VANAF 8 MEI
EERSTE SLACHTOFFER OVERLEDEN
Voorlichting
Aanspreekpunt
Campagne
baar was als 3-deurs,
deuren. Welnu, bij
;r omwegen in de
n. Het interieur zal
maar ook qua com-
ird al 43 extra's. De
;RA 5-O6URS
Al l« autoroten
Glaalnrubbaropmaal
Parapax an laxan
Auto-alarm
Aluminium achulframan
Zonnadakan
J Vermeerin I98 Roosandul
01650-68811
DE STEM
VAN ZEELAND
Van onze verslaggever
MIDDELBURG - Een tra
cékeuze voor de vastoever-
verbinding moet pas wor
den gemaakt na de Milieu
Effect Rapportage (MER)
studie, maar daarbij moeten
iv.e] alle realiseerbare tracés
tot onderwerp van studie
worden gemaakt.
Er moet niet bij voorbaat van
uit worden gegaan dat de voor
beur van de stuurgroep Wes-
terschelde Oeververbinding,
Eet tracé net oostelijk van Ter
neuzen, en het alternatief ten
westen van Terneuzen alleen
maar in beeld zijn.
Tot dit standpunt kwam de
Provinciale Planologische
Dienst gistermorgen bij de be
spreking van het onderzoek
naar haalbaarheid van een
VOW en de rapportage van de
werkgroepen WOV.
Het is volgens de PPD nog
veel te vroeg om in de voorbe
reiding van de plannen nu al
enkele tracés weg te strepen, al
moet gezegd dat genoemde mo
gelijkheden 'favoriet' zij a Of
zoals de heer Oggel het gisteren
tijdens een vergadering van de
PPD het zei: „Deze twee zijn
binnen de realiseerbaarheid".
Het was met name G. Beijen
die daar op hamerde. „Het is
een groot risico om bepaalde
zaken nu al af te strepen". Een
verfijning van het aantal alter
natieven vond secretaris
Adriaansen wel op zijn plaats
om te voorkomen dat er allerlei
varianten in ogenschouw zou
den worden genomen die toch
geen kans van slagen hebbea
Het is daarom dat de PPD aan
vankelijk alleen beide tracés
bij het onderzoek wilde betrek
ken.
De realiseerbaarheid, qua
exploitatie in elk geval, leverde
volgens K. Horstra geen pro
blemen op. Hij rekende voor
dat het handhaven van de ve
ren in de komende 25 jaar 750
miljoen gaat kosten, terwijl
T27
voor een VOW 500 miljoen gul
den op tafel moet komea De
keuze is volgens hem dan snel
gemaakt.
Om de veren exploi
tabel te houden moeten de
veertarieven drastisch stijgea
„Wie wil er dan nog met de ve
ren", zei hij.
De PPD besprak gisteren de
conclusies van de drie advies
commissie van de PPD. Alleen
de agrarisch adviescommissie
heeft zich uitgesproken voor
een tracé. Deze moet, in belang
van de landbouw, zo westelijk
mogelijk komen te liggen.
Beter strand kost 6 miljoen
:g 1, tel. 01170-2679.
15, tel. 01150-12612.
•or.
Van onze verslaggever
CADZAND - Om het strand van Cadzand-Bad
t in lengte van jaren voor de recreant aantrek
kelijk te houden, en tegelijkertijd de geëiste vei
ligheid van de zeewering te waarborgen, is een
miljoen kubieke meter zand nodig.
Het benodigde zand kan gewonnen worden vanaf de
I Sluise Hompels (zandbanken voor de West-Zeeuws-
llaamse kust) of de Plaat van Hoofdplaat. De kosten van
het karwei worden geschat op zes miljoen gulden.
Afgelopen half jaar heeft de
Werkgroep Kustverdediging
West-Zeeuwsch-Vlaanderen
gestudeerd op de mogelijkheid
het vier jaar oude plan tot re
constructie van de paalhoofden
tussen Cadzand en Breskens te
combineren met de opspuiting
van delen van het strand. Het
j is hierbij gericht op Cad-
1 zand-Bad, de Groedse Duintjes
i een stuk strand bij Bres-
:ns.
Vooralsnog is Cadzand-Bad
aan de orde, omdat daar ook de
zeewering tussen de hotels De
Wielingen en De Blanke Top
erzwaard moet worden in het
leader van de Deltawerken.
„Daarvoor is ook een fikse
I hoeveelheid zand nodig. De
ïerkgroep heeft geadviseerd
een en ander met elkaar te
combineren. Dat is goed zowel
voor het waterschap als voor
de recreatie", aldus het hoofd
Van onze correspondent
HOEK - De bromfietser R. E.
uit Biervliet verleende op de
kruising op de kruising Julia-
nastraat-Langestraat te Hoek
m voorrang aan een perso
nenauto bestuurd door me
vrouw L. H. uit Terneuzen.
werd bij de aanrijding ge
wond aan de benen en moest
worden overgebracht naar het
EHsabethziekenhuis te Sluiskil.
Beide voertuigen werden licht
beschadigd.
van de technische dienst van
het waterschap Het Vrije van
Sluis ing. J. Boekhout
„Technisch zijn we eruit.
Maar de beleidsmakers moeten
de nodige financiën vinden,
want deze oplossing is een stuk
duurder dan het simpel uitvoe
ren van de dijkverzwaring en
de paalhoofden-reconstructie",
zegt Boekhout.
Voordeel van zandaanvoer
vanuit zee is ook dat 'binnen
lands' geen overlast wordt on-
dervondea Het nodige zand
hoeft dan niet via de weg te
worden aangevoerd. In dit ver
band wees Boekhout op de
thans in uitvoering zijnde re
constructie van de Boulevard
de Wielingen, waarover straks
de zandtransporten zouden
moeten plaatsvinden.
De dijkverzwaring wordt
nog voor de bouwvak-vakantie
dit jaar aanbesteed. Bedoeling
is dat dan zo snel mogelijk
wordt begonnen met de voor
bereidingen.
„Begin volgend jaar komt dan
het cruciale punt dat besloten
moet worden op welke wijze
het zand wordt aangevoerd. Of
het oorspronkelijke plan wordt
uitgevoerd, of we combineren
het met strandophoging en
paalhoofdreconstructie."
Momenteel worden verschil
lende wegen onderzocht om de
nodige gelden bijeen te krijgen.
Daarbij wordt ook gedacht aan
het nieuwe kustbeleid, waar
voor overigens nog geen
nieuwe richtlijnen zijn uitge
vaardigd. Ook wordt onder
zocht in hoeverre het ministe
rie van Economische Zaken
kan bijdragen, omdat bij het
opspuiten van het zand ten
slotte ook een economisch ^re
creatief) belang gemoeid is.
De roet heeft zich overal vastgezet
foto de stem/corj. 06 boer
De biechtstoel wordt gezuiverd
Van onze verslaggever
VOGELWAARDE - De
parochiekerk in Boschka
pelle is nog zeker de ko
mende drie weekeinden
onbruikbaar.
Een specialistisch schoon
maakbedrijf uit Oosterhout is
deze week begonnen met het
verwijderen van de laag roet,
die als gevolg van een
brandje in het ketelhuis het
gehele kerkinterieur bedekte.
Dat karwei gaat een week
of drie duren. De totale
schade van de brand wordt
geschat tussen de 50 en 100.000
gulden. De eucharistievierin
gen worden zolang opgedra
gen in het plaatselijke Dorps
centrum.
Het brandje brak vorige
week donderdagmiddag uit.
Kerkbestuurslid W. Lambert
was om half vijf nog een
kijkje gaan nemen in de kerk.
Dan was er nog niets aan de
hand. Toen hij een kwar
tiertje later uit zijn huiska
merraam naar buiten keek,
ontwaarde hij een rookont
wikkeling bij de kerk.
Een sprintje naar de kerk
wees uit dat het hele gebouw
onder een dikke rook zat. Bij
het aangebouwde ketelhuis
voor de centrale verwarming
was een fikse hitte te voelea
Lambert belde ijlings de
alarmcentrale in Terneuzen,
die op zijn beurt postcom-
mandant P. Jonkheym naar
de plaats des onheils dirigeer
de.
Die aarzelde geen moment
en liet meteen de leden van de
Hontenisser vrijwillige
brandweer oppiepen. Het
duurde slechts luttele minu
ten voor het brandweerkorps
van Vogelwaarde, en even la
ter ook dat van Kloosterzan-
de, aanwezig was.
Immers, verschillende pom
piers die de rookwolken bo
ven het dorp zagen hangen,
hadden zich al naar de ka
zerne gespoed, waar ze
startklaar op het vertreksein
stonden te wachten.
Uiteindelijk viel het met de
brand allemaal nogal mee. De
roetschade daarentegen bleek
aanzienlijk. Het blok van de
cv-ketel bleek gescheurd en
daardoor vatte de isolatie in
de luchtkanalen vlam. In
plaats van met warme lucht
werd de kerk volgeblazen met
roet. De cv-installatie is gro
tendeels verwoest. Het kerk
bestuur is goed verzekerd te
gen de schade.
Totdat alles een grote
schoonmaakbeurt heeft ge
kregen, vinden de eucharis
tievieringen plaats in het
Dorpscentrum. De aanvangs
tijden blijven ongewijzigd.
Op zaterdag om 17 uur en op
zondag om 10.30 uur.
DE man die in een druile
rige avondschemering bij
een praatpaal met zijn
wouw telefoneert. Zijn
waag: „Schat, staat de
Bokma koud?". Dit tafe
reeltje zal tot het verleden
gaan behoren, tenminste als
net aan de PTT ligt. Tele
foon in de auto, dat moet de
nieuwste rage worden. De
Politie kijkt met argusogen
'oe. Voor de handhavers
van de wet is het de zoveel
ste 'aandachtafleider' voor
automobilist en daardoor
gevaar voor het ver
keer.
j® tijd dat alleen goed be
taalde fabrieks-directeuren te
ntoon in hun Mercedes Benz
™dden, is voorgoed voorbij,
•eigens de jongste cijfers heeft
de PTT ongeveer 21.000 klanten
"oor die telefoons. En alleen al
ynor het jaar 1987 verwacht het
jjdrijf een toename van 10.000
jwnnees. Volgens de heer J.
ausio, chef verkoopondersteu-
I ning van de bedrijfstelecom
municatie, is er inderdaad
I 7rake van een nieuwe ten
's- „Daarom is dat aantal
land en Luxemburg. „Vanaf de
maand juni komt daar België
bij", aldus Busio.
De ontwikkeling van de
autotelefoon gaat ten koste van
de semafoon. Dat zogenaamde
piepertje waarschuwt de bezit
ter alleen dat hij de oproeper
terug moet bellen. De autotele
foon is dan wel veel duurder,
maar biedt toch veel meer ge
mak.
De autotelefoon, een gevaar in het verkeer of een onschuldige nieuwe rage?
foto de stem/dick de boer
ook zo hoog ingeschat", aldus
Busio.
De groei van de autotelefoon
zit vooral in de industrie, de
transport en de bouw. Het gaat
dan vooral om vertegenwoor
digers die vaak niet op een
vaste plaats zijn te bereiken, de
'rijdende ambulante medewer
ker', zoals dat in vaktaal heet.
Ook bij binnenscheepvaart
dringt de auto-telefoon steeds
meer door.
Een fiks stijgende lijn dus. De
autotelefoon is niet bepaald
goedkoop te noemen. De aan
schaf kost 320, daarna moet je
het apparaat nog eens in laten
bouwen voor de somma van
ƒ400, dit alles exclusief BTW.
Een abonnement kost per jaar
ƒ2500. Een gesprek kost maar
liefst 1,05 per minuut.
Voor het telefoon-verkeer
vanuit de auto zijn twee netten
beschikbaar. Abonnees die in
ternationaal willen bellen,
kunnen worden aangesloten op
telefoonnet 1. Dat zijn vooral
mensen de veel in Duitsland
rijden en schepen op de Rijn
vaart. Telefoonnet 2 is bedoeld
voor abonnees die alleen bin
nen de Benelux hoeven te tele
foneren. Nu kan dat in Neder-
Bij de rijkspolitie zijn ze min
der blij met deze nieuwe ont
wikkeling op het gebied van de
telecommunicatie. „Alles is in
orde zolang de automobilist
maar langs de kant van de weg
gaat staan als hij telefoneert",
aldus de heer G. Hoeveman,
voorlichter is bij de centrale
van de Rijkspolitie in Drieber
gen. Hij waarschuwt echter
voor wat hij noemt het 'onei
genlijke gebruik' van de tele
foon. „Het zelf opbellen vanuit
de auto is iets waar wij tegen
zijn. Daardoor wordt de be
stuurder afgeleid van het ver
keer. Wij grijpen dan ook pas
in als we een auto zien slinge
ren, of als die op een andere
manier gevaarlijk rijdt. Wij
gaan niet op telefonerende
HULST - Vijf Hulstenaren gaan proberen zich
in het beroemde Guinness Recordboek te flippe
ren.
De recordpoging wordt ondernomen in het weekeind
van 8 tot en met 12 mei Als het goed gaat, heeft het
vijftal er dan honderd uren achter de flipperkast op
zitten.
De aanleiding voor het ondernemen van deze
krachttoer is het flipperkampioenschap dat een tijdje
geleden in de Hulster bar De Smidse werd verspeeld.
„Dat was een groot succes. Het blijkt dat het flipperen
steeds meer in de belangstelling komt", zegt Eric
Sturms.
„Daarom hebben we gemeend dat we opnieuw iets
moesten bedenken om die groeiende lijn vast te hou
den. Bovendien zou het natuurlijk fantastisch zijn als
ook Hulst eens in het Guinness Recordboek terecht
komt".
Samen met Peter Smet, Joop Smet, Chris Ouds-
hoorn en Johan de Roos vormt hij het team dat de po
ging gaat wagen. Het record is nu nog in handen van
een Amerikaan, die het 89 uur, 14 minuten en luttele
seconden volhield.
Het recordflipperen start vrijdag 5 mei om acnt uur s
morgens in bar De Smidse. Met aftrek van wat korte
pauzes moet er tot dinsdagavond vijf over negen wor
den doorgespeeld om de 100 uur vol te maken. Alles
wordt nauwgezet gecontroleerd door een deurwaar-
der.
Het wordt overigens niet alleen voor de fhpperaars
een zware opgave, maar ook voor de kasteleins van
De Smidse. Het etablissement blijft tijdens de record
poging continu geopend. De bar stelt overigens ook
het nodige vocht beschikbaar voor de recordflippe-
raars. Die verwachten in het vuur van de strijd zeker
vier bakken fris naar binnen te werken. De maaltij
den worden gesponsord door een plaatselijke super
markt.
Van onze verslaggever
MIDDELBURG/GOES - Het Zeeuwse Kruis is zich volop
aan het voorbereiden om in de jaren negentig en later
Zeeuwse aidspatiënten in de thuisomgeving te kunnen
verplegen. Tot nu toe zijn in deze provincie twee patiën
ten aangetroffen, van wie er één inmiddels is overleden.
Drie mensen blijken sero-positief te zijn.
chauffeurs jagen", zo stelt de
politieman.
Volgens Hoeveman is de op
mars van de telefoon in het
verkeer nog niet alarmerend.
Hij ziet het als een volgende af
leidingsfactor voor de bestuur
der. Hetzelfde geldt voor de
cassetterecorder, waarbij je
bandjes om moet draaien, of de
radio waarop je een zender
moet zoeken: het zijn handelin
gen die afleiden en dus gevaar
lijk zijn. „Wij gaan ervan uit
dat een bestuurder twee han
den aan zijn stuur heeft, be
halve als hij moet schakelen".
Hoeveman ziet ook positieve
kanten aan de autotelefoon.
Heel vaak krijgt de politie mel
dingen doorgebeld over spook
rijders of verkeerssituaties.
„Daardoor kan de politie weer
sneller ingrijpen", aldus Hoe
veman.
De politievoorlichter zou
graag zien dat de PTT meer
deed om de abonnees er van te
overtuigen dat ze niet tijdens
het rijden telefoneren. „Dat is
ook nooit de bedoeling geweest
van de autotelefoon", aldus
Hoevemaa De PTT'er Busio
vindt echter dat zijn bedrijf
daar wel genoeg aan doet: „Bij
aankoop van een toestel geven
wij dat altijd als advies mee".
„Kleine aantallen tot nu toe,
maar iedereen in de provincie
die zich met de gezondheids
zorg bezighoudt, houdt er reke
ning mee dat aids zich ook hier
gaat uitbreiden. Alles wijst er
op dat binnen enkele j aren deze
ziekte een verschijnsel is dat
onder de bevolking aanwezig
zal zijn. Daar moeten wij als
kruisvereniging nu al op inspe
len", aldus een woordvoerder
van Het Zeeuwse Kruis in
Goes.
De stichting voorziet momen
teel het eigen personeel van een
interne voorlichting en ver
zorgt de bijscholing van de
wijkverpleegsters die straks in
hun werkgebied met aidspa
tiënten te maken krijgen.
Daarnaast maakt Het Zeeuwse
Kruis deel uit van een aidsplat-
form samen met de inspectie
volksgezondheid, Districts Ge
neeskundige Dienst Zeeland,
Zeeuws Consultatiebureau en
RIAGG.
Ook is er een aantal vertrou
wensartsen in de provincie be
schikbaar voor mensen, die
zich ongerust maken over een
eventuele besmetting met het
virus.
„Het platform is een aan
spreekpunt", zegt dokter S. Le
lie, inspecteur volksgezondheid
in Zeeland. „Hard nodig want
ook onze provincie wordt niet
gespaard, hoewel het overgrote
deel van aidspatiënten en sero-
positieven zich nu nog bevindt
in de verstedelijkte gebieden
van de Randstad, met name in
Amsterdam. Maar wij mogen
onze ogen er niet voor sluiten."
Dat in Zeeland aids nog niet
op grote schaal voorkomt, is
volgens de inspecteur onder
meer te danken aan het 'eigen
stempel' en de eigen leefwijze
die in grote delen van de pro
vincie in acht wordt genomen.
Met instemming beziet hij de
grootscheepse campagne die
door het ministerie van Volks
gezondheid is gestart. „Aids
wordt maar op één manier
overgebracht en dat is door
seksueel contact. Mensen moe
ten er dan ook goed van door
drongen zijn dat frequent wis
selende contacten een riskante
aangelegenheid zijn", aldus Le
lie.
Hij vindt die voorlichting
voor wat Zeeland betreft
vooral van belang met het oog
op de tienduizenden toeristen
die in het seizoen de provincie
overspoelen. In vakantiesfeer
wil men weieens wat gemakke
lijker over bepaalde bezwaren
heenstappen. Met andere woor
den: degene die seksueel con
tact legt met een vreemde moet
weten dat hij/zij op die manier
ook kennismaakt met alle
voorgangers. En dat kan fatale
gevolgen hebben.
Het PZEM-
personeel bij
de kerncen
trale in Bots-
sele bereidt
zich voor op de
grote demon
stratie van ko
mend week
einde. De 'nor
male' - afraste
ring, zo wordt
kennelijk ge
vreesd, zal niet
voldoende zijn.
Vandaar dat
meer prikkel
draad wordt
gespannen,
van een soort
dat bestand
wordt geacht
tegen demon
stranten.
fotojaai