ia520,- Alle tracés in studie meenemen Kerk Boschkapelle drie weken dicht 'Autotelefoon gevaar voor het verkeer9 Zeeland werkt aan thuiszorg Aidspatiënten MILJOEN KUUB ZAND NODIG VOOR STRAND BU CADZAND Hulstenaren azen op flipperrecord SMAAL Klaar voor demonstratie ei opsturen naar: kJ AMSTERDAM. AUTOGLASSERVICE PLANOLOGISCHE DIENST OVER OEVERVERBINDING: I Cadzand Bromfietser gewond bij aanrijding VERWIJDEREN ROETSCHADE KOSTBAAR KARWEI Dikke rook Startklaar BELLEN IN DE AUTO WORDT NIEUWSTE RAGE >t Een vijfje, dat u bij lescafé deelt precies et het afetaitfblie van 5,1100 AJ ?s van een 50 grams :lamebureau zijn Niet jagen DONDERDAG 23 APRIL 1987 POGING VANAF 8 MEI EERSTE SLACHTOFFER OVERLEDEN Voorlichting Aanspreekpunt Campagne baar was als 3-deurs, deuren. Welnu, bij ;r omwegen in de n. Het interieur zal maar ook qua com- ird al 43 extra's. De ;RA 5-O6URS Al l« autoroten Glaalnrubbaropmaal Parapax an laxan Auto-alarm Aluminium achulframan Zonnadakan J Vermeerin I98 Roosandul 01650-68811 DE STEM VAN ZEELAND Van onze verslaggever MIDDELBURG - Een tra cékeuze voor de vastoever- verbinding moet pas wor den gemaakt na de Milieu Effect Rapportage (MER) studie, maar daarbij moeten iv.e] alle realiseerbare tracés tot onderwerp van studie worden gemaakt. Er moet niet bij voorbaat van uit worden gegaan dat de voor beur van de stuurgroep Wes- terschelde Oeververbinding, Eet tracé net oostelijk van Ter neuzen, en het alternatief ten westen van Terneuzen alleen maar in beeld zijn. Tot dit standpunt kwam de Provinciale Planologische Dienst gistermorgen bij de be spreking van het onderzoek naar haalbaarheid van een VOW en de rapportage van de werkgroepen WOV. Het is volgens de PPD nog veel te vroeg om in de voorbe reiding van de plannen nu al enkele tracés weg te strepen, al moet gezegd dat genoemde mo gelijkheden 'favoriet' zij a Of zoals de heer Oggel het gisteren tijdens een vergadering van de PPD het zei: „Deze twee zijn binnen de realiseerbaarheid". Het was met name G. Beijen die daar op hamerde. „Het is een groot risico om bepaalde zaken nu al af te strepen". Een verfijning van het aantal alter natieven vond secretaris Adriaansen wel op zijn plaats om te voorkomen dat er allerlei varianten in ogenschouw zou den worden genomen die toch geen kans van slagen hebbea Het is daarom dat de PPD aan vankelijk alleen beide tracés bij het onderzoek wilde betrek ken. De realiseerbaarheid, qua exploitatie in elk geval, leverde volgens K. Horstra geen pro blemen op. Hij rekende voor dat het handhaven van de ve ren in de komende 25 jaar 750 miljoen gaat kosten, terwijl T27 voor een VOW 500 miljoen gul den op tafel moet komea De keuze is volgens hem dan snel gemaakt. Om de veren exploi tabel te houden moeten de veertarieven drastisch stijgea „Wie wil er dan nog met de ve ren", zei hij. De PPD besprak gisteren de conclusies van de drie advies commissie van de PPD. Alleen de agrarisch adviescommissie heeft zich uitgesproken voor een tracé. Deze moet, in belang van de landbouw, zo westelijk mogelijk komen te liggen. Beter strand kost 6 miljoen :g 1, tel. 01170-2679. 15, tel. 01150-12612. •or. Van onze verslaggever CADZAND - Om het strand van Cadzand-Bad t in lengte van jaren voor de recreant aantrek kelijk te houden, en tegelijkertijd de geëiste vei ligheid van de zeewering te waarborgen, is een miljoen kubieke meter zand nodig. Het benodigde zand kan gewonnen worden vanaf de I Sluise Hompels (zandbanken voor de West-Zeeuws- llaamse kust) of de Plaat van Hoofdplaat. De kosten van het karwei worden geschat op zes miljoen gulden. Afgelopen half jaar heeft de Werkgroep Kustverdediging West-Zeeuwsch-Vlaanderen gestudeerd op de mogelijkheid het vier jaar oude plan tot re constructie van de paalhoofden tussen Cadzand en Breskens te combineren met de opspuiting van delen van het strand. Het j is hierbij gericht op Cad- 1 zand-Bad, de Groedse Duintjes i een stuk strand bij Bres- :ns. Vooralsnog is Cadzand-Bad aan de orde, omdat daar ook de zeewering tussen de hotels De Wielingen en De Blanke Top erzwaard moet worden in het leader van de Deltawerken. „Daarvoor is ook een fikse I hoeveelheid zand nodig. De ïerkgroep heeft geadviseerd een en ander met elkaar te combineren. Dat is goed zowel voor het waterschap als voor de recreatie", aldus het hoofd Van onze correspondent HOEK - De bromfietser R. E. uit Biervliet verleende op de kruising op de kruising Julia- nastraat-Langestraat te Hoek m voorrang aan een perso nenauto bestuurd door me vrouw L. H. uit Terneuzen. werd bij de aanrijding ge wond aan de benen en moest worden overgebracht naar het EHsabethziekenhuis te Sluiskil. Beide voertuigen werden licht beschadigd. van de technische dienst van het waterschap Het Vrije van Sluis ing. J. Boekhout „Technisch zijn we eruit. Maar de beleidsmakers moeten de nodige financiën vinden, want deze oplossing is een stuk duurder dan het simpel uitvoe ren van de dijkverzwaring en de paalhoofden-reconstructie", zegt Boekhout. Voordeel van zandaanvoer vanuit zee is ook dat 'binnen lands' geen overlast wordt on- dervondea Het nodige zand hoeft dan niet via de weg te worden aangevoerd. In dit ver band wees Boekhout op de thans in uitvoering zijnde re constructie van de Boulevard de Wielingen, waarover straks de zandtransporten zouden moeten plaatsvinden. De dijkverzwaring wordt nog voor de bouwvak-vakantie dit jaar aanbesteed. Bedoeling is dat dan zo snel mogelijk wordt begonnen met de voor bereidingen. „Begin volgend jaar komt dan het cruciale punt dat besloten moet worden op welke wijze het zand wordt aangevoerd. Of het oorspronkelijke plan wordt uitgevoerd, of we combineren het met strandophoging en paalhoofdreconstructie." Momenteel worden verschil lende wegen onderzocht om de nodige gelden bijeen te krijgen. Daarbij wordt ook gedacht aan het nieuwe kustbeleid, waar voor overigens nog geen nieuwe richtlijnen zijn uitge vaardigd. Ook wordt onder zocht in hoeverre het ministe rie van Economische Zaken kan bijdragen, omdat bij het opspuiten van het zand ten slotte ook een economisch ^re creatief) belang gemoeid is. De roet heeft zich overal vastgezet foto de stem/corj. 06 boer De biechtstoel wordt gezuiverd Van onze verslaggever VOGELWAARDE - De parochiekerk in Boschka pelle is nog zeker de ko mende drie weekeinden onbruikbaar. Een specialistisch schoon maakbedrijf uit Oosterhout is deze week begonnen met het verwijderen van de laag roet, die als gevolg van een brandje in het ketelhuis het gehele kerkinterieur bedekte. Dat karwei gaat een week of drie duren. De totale schade van de brand wordt geschat tussen de 50 en 100.000 gulden. De eucharistievierin gen worden zolang opgedra gen in het plaatselijke Dorps centrum. Het brandje brak vorige week donderdagmiddag uit. Kerkbestuurslid W. Lambert was om half vijf nog een kijkje gaan nemen in de kerk. Dan was er nog niets aan de hand. Toen hij een kwar tiertje later uit zijn huiska merraam naar buiten keek, ontwaarde hij een rookont wikkeling bij de kerk. Een sprintje naar de kerk wees uit dat het hele gebouw onder een dikke rook zat. Bij het aangebouwde ketelhuis voor de centrale verwarming was een fikse hitte te voelea Lambert belde ijlings de alarmcentrale in Terneuzen, die op zijn beurt postcom- mandant P. Jonkheym naar de plaats des onheils dirigeer de. Die aarzelde geen moment en liet meteen de leden van de Hontenisser vrijwillige brandweer oppiepen. Het duurde slechts luttele minu ten voor het brandweerkorps van Vogelwaarde, en even la ter ook dat van Kloosterzan- de, aanwezig was. Immers, verschillende pom piers die de rookwolken bo ven het dorp zagen hangen, hadden zich al naar de ka zerne gespoed, waar ze startklaar op het vertreksein stonden te wachten. Uiteindelijk viel het met de brand allemaal nogal mee. De roetschade daarentegen bleek aanzienlijk. Het blok van de cv-ketel bleek gescheurd en daardoor vatte de isolatie in de luchtkanalen vlam. In plaats van met warme lucht werd de kerk volgeblazen met roet. De cv-installatie is gro tendeels verwoest. Het kerk bestuur is goed verzekerd te gen de schade. Totdat alles een grote schoonmaakbeurt heeft ge kregen, vinden de eucharis tievieringen plaats in het Dorpscentrum. De aanvangs tijden blijven ongewijzigd. Op zaterdag om 17 uur en op zondag om 10.30 uur. DE man die in een druile rige avondschemering bij een praatpaal met zijn wouw telefoneert. Zijn waag: „Schat, staat de Bokma koud?". Dit tafe reeltje zal tot het verleden gaan behoren, tenminste als net aan de PTT ligt. Tele foon in de auto, dat moet de nieuwste rage worden. De Politie kijkt met argusogen 'oe. Voor de handhavers van de wet is het de zoveel ste 'aandachtafleider' voor automobilist en daardoor gevaar voor het ver keer. j® tijd dat alleen goed be taalde fabrieks-directeuren te ntoon in hun Mercedes Benz ™dden, is voorgoed voorbij, •eigens de jongste cijfers heeft de PTT ongeveer 21.000 klanten "oor die telefoons. En alleen al ynor het jaar 1987 verwacht het jjdrijf een toename van 10.000 jwnnees. Volgens de heer J. ausio, chef verkoopondersteu- I ning van de bedrijfstelecom municatie, is er inderdaad I 7rake van een nieuwe ten 's- „Daarom is dat aantal land en Luxemburg. „Vanaf de maand juni komt daar België bij", aldus Busio. De ontwikkeling van de autotelefoon gaat ten koste van de semafoon. Dat zogenaamde piepertje waarschuwt de bezit ter alleen dat hij de oproeper terug moet bellen. De autotele foon is dan wel veel duurder, maar biedt toch veel meer ge mak. De autotelefoon, een gevaar in het verkeer of een onschuldige nieuwe rage? foto de stem/dick de boer ook zo hoog ingeschat", aldus Busio. De groei van de autotelefoon zit vooral in de industrie, de transport en de bouw. Het gaat dan vooral om vertegenwoor digers die vaak niet op een vaste plaats zijn te bereiken, de 'rijdende ambulante medewer ker', zoals dat in vaktaal heet. Ook bij binnenscheepvaart dringt de auto-telefoon steeds meer door. Een fiks stijgende lijn dus. De autotelefoon is niet bepaald goedkoop te noemen. De aan schaf kost 320, daarna moet je het apparaat nog eens in laten bouwen voor de somma van ƒ400, dit alles exclusief BTW. Een abonnement kost per jaar ƒ2500. Een gesprek kost maar liefst 1,05 per minuut. Voor het telefoon-verkeer vanuit de auto zijn twee netten beschikbaar. Abonnees die in ternationaal willen bellen, kunnen worden aangesloten op telefoonnet 1. Dat zijn vooral mensen de veel in Duitsland rijden en schepen op de Rijn vaart. Telefoonnet 2 is bedoeld voor abonnees die alleen bin nen de Benelux hoeven te tele foneren. Nu kan dat in Neder- Bij de rijkspolitie zijn ze min der blij met deze nieuwe ont wikkeling op het gebied van de telecommunicatie. „Alles is in orde zolang de automobilist maar langs de kant van de weg gaat staan als hij telefoneert", aldus de heer G. Hoeveman, voorlichter is bij de centrale van de Rijkspolitie in Drieber gen. Hij waarschuwt echter voor wat hij noemt het 'onei genlijke gebruik' van de tele foon. „Het zelf opbellen vanuit de auto is iets waar wij tegen zijn. Daardoor wordt de be stuurder afgeleid van het ver keer. Wij grijpen dan ook pas in als we een auto zien slinge ren, of als die op een andere manier gevaarlijk rijdt. Wij gaan niet op telefonerende HULST - Vijf Hulstenaren gaan proberen zich in het beroemde Guinness Recordboek te flippe ren. De recordpoging wordt ondernomen in het weekeind van 8 tot en met 12 mei Als het goed gaat, heeft het vijftal er dan honderd uren achter de flipperkast op zitten. De aanleiding voor het ondernemen van deze krachttoer is het flipperkampioenschap dat een tijdje geleden in de Hulster bar De Smidse werd verspeeld. „Dat was een groot succes. Het blijkt dat het flipperen steeds meer in de belangstelling komt", zegt Eric Sturms. „Daarom hebben we gemeend dat we opnieuw iets moesten bedenken om die groeiende lijn vast te hou den. Bovendien zou het natuurlijk fantastisch zijn als ook Hulst eens in het Guinness Recordboek terecht komt". Samen met Peter Smet, Joop Smet, Chris Ouds- hoorn en Johan de Roos vormt hij het team dat de po ging gaat wagen. Het record is nu nog in handen van een Amerikaan, die het 89 uur, 14 minuten en luttele seconden volhield. Het recordflipperen start vrijdag 5 mei om acnt uur s morgens in bar De Smidse. Met aftrek van wat korte pauzes moet er tot dinsdagavond vijf over negen wor den doorgespeeld om de 100 uur vol te maken. Alles wordt nauwgezet gecontroleerd door een deurwaar- der. Het wordt overigens niet alleen voor de fhpperaars een zware opgave, maar ook voor de kasteleins van De Smidse. Het etablissement blijft tijdens de record poging continu geopend. De bar stelt overigens ook het nodige vocht beschikbaar voor de recordflippe- raars. Die verwachten in het vuur van de strijd zeker vier bakken fris naar binnen te werken. De maaltij den worden gesponsord door een plaatselijke super markt. Van onze verslaggever MIDDELBURG/GOES - Het Zeeuwse Kruis is zich volop aan het voorbereiden om in de jaren negentig en later Zeeuwse aidspatiënten in de thuisomgeving te kunnen verplegen. Tot nu toe zijn in deze provincie twee patiën ten aangetroffen, van wie er één inmiddels is overleden. Drie mensen blijken sero-positief te zijn. chauffeurs jagen", zo stelt de politieman. Volgens Hoeveman is de op mars van de telefoon in het verkeer nog niet alarmerend. Hij ziet het als een volgende af leidingsfactor voor de bestuur der. Hetzelfde geldt voor de cassetterecorder, waarbij je bandjes om moet draaien, of de radio waarop je een zender moet zoeken: het zijn handelin gen die afleiden en dus gevaar lijk zijn. „Wij gaan ervan uit dat een bestuurder twee han den aan zijn stuur heeft, be halve als hij moet schakelen". Hoeveman ziet ook positieve kanten aan de autotelefoon. Heel vaak krijgt de politie mel dingen doorgebeld over spook rijders of verkeerssituaties. „Daardoor kan de politie weer sneller ingrijpen", aldus Hoe veman. De politievoorlichter zou graag zien dat de PTT meer deed om de abonnees er van te overtuigen dat ze niet tijdens het rijden telefoneren. „Dat is ook nooit de bedoeling geweest van de autotelefoon", aldus Hoevemaa De PTT'er Busio vindt echter dat zijn bedrijf daar wel genoeg aan doet: „Bij aankoop van een toestel geven wij dat altijd als advies mee". „Kleine aantallen tot nu toe, maar iedereen in de provincie die zich met de gezondheids zorg bezighoudt, houdt er reke ning mee dat aids zich ook hier gaat uitbreiden. Alles wijst er op dat binnen enkele j aren deze ziekte een verschijnsel is dat onder de bevolking aanwezig zal zijn. Daar moeten wij als kruisvereniging nu al op inspe len", aldus een woordvoerder van Het Zeeuwse Kruis in Goes. De stichting voorziet momen teel het eigen personeel van een interne voorlichting en ver zorgt de bijscholing van de wijkverpleegsters die straks in hun werkgebied met aidspa tiënten te maken krijgen. Daarnaast maakt Het Zeeuwse Kruis deel uit van een aidsplat- form samen met de inspectie volksgezondheid, Districts Ge neeskundige Dienst Zeeland, Zeeuws Consultatiebureau en RIAGG. Ook is er een aantal vertrou wensartsen in de provincie be schikbaar voor mensen, die zich ongerust maken over een eventuele besmetting met het virus. „Het platform is een aan spreekpunt", zegt dokter S. Le lie, inspecteur volksgezondheid in Zeeland. „Hard nodig want ook onze provincie wordt niet gespaard, hoewel het overgrote deel van aidspatiënten en sero- positieven zich nu nog bevindt in de verstedelijkte gebieden van de Randstad, met name in Amsterdam. Maar wij mogen onze ogen er niet voor sluiten." Dat in Zeeland aids nog niet op grote schaal voorkomt, is volgens de inspecteur onder meer te danken aan het 'eigen stempel' en de eigen leefwijze die in grote delen van de pro vincie in acht wordt genomen. Met instemming beziet hij de grootscheepse campagne die door het ministerie van Volks gezondheid is gestart. „Aids wordt maar op één manier overgebracht en dat is door seksueel contact. Mensen moe ten er dan ook goed van door drongen zijn dat frequent wis selende contacten een riskante aangelegenheid zijn", aldus Le lie. Hij vindt die voorlichting voor wat Zeeland betreft vooral van belang met het oog op de tienduizenden toeristen die in het seizoen de provincie overspoelen. In vakantiesfeer wil men weieens wat gemakke lijker over bepaalde bezwaren heenstappen. Met andere woor den: degene die seksueel con tact legt met een vreemde moet weten dat hij/zij op die manier ook kennismaakt met alle voorgangers. En dat kan fatale gevolgen hebben. Het PZEM- personeel bij de kerncen trale in Bots- sele bereidt zich voor op de grote demon stratie van ko mend week einde. De 'nor male' - afraste ring, zo wordt kennelijk ge vreesd, zal niet voldoende zijn. Vandaar dat meer prikkel draad wordt gespannen, van een soort dat bestand wordt geacht tegen demon stranten. fotojaai

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13