1200.. VAN ZEELAND Geslaagde reünie 4Porgy en Bess' JONGE 171-1641 179-1396 172-1990 147-1367 148-1822 177-1427 TEPAS PROJECTONTWIKKELAAR: 'PROCEDURELE WEG IS TE LANG Inwoners Sas van Gent nacht zonder water Dode en gewonde na aanrijding Bouw Liefkenshoek- tunnel begint in juli ISlechte dienst en haas! spor-1 van rend, licit st met nenten. lij fiets- es in ssen lli SFEER VAN VROEGER HERLEEFT IN TERNEUZENS JAZZCAFÉ DE STEM COMMENTAAR Veel schade na ongeval Nieuwe organisatie Dethon Strengere eisen voor milieu in kanaalzone Gent Veel schade na ongeval EL OP BONEN AXEL - De plannen van de Belgische projectontwikke laar Wilfried Vervaet van NV. Immobouw om het voormalige ZWN kantoor aan de Kinderdijk in Axel om te bouwen tot hotel zijn van de baan. Ongegrond Uit de boot Verrassing Vrij worstelen JANSEN b.v. Snelweg A5 en service gratis vice gratis 148-1243 - Kloosterzande ethoudersvan Hulst bie- 7 STUKS 'OPULIEREN- op de h»ek Sportlaan- iast de voning Zoute- in in een jesloten enve- ling in d* linkerboven- ving 27 b»omstammen" 17 op het gemeentehuis zijn te verkrijgen op de merken. en voorw»arden wor- loor afdelhj gemeente- ir gesteld (til.nr. 01140- ethouders van Hulst, De buigemeester Mr. F.AW. Jacobs 3e secretaris, Mr.H.J. v Geesbergen. Éi Met gereedschap van Tepas levert U vakwerk Ijt' beste gereedschappen en machinerieën vooij Ihobbyist, vakman en industrie. I Spinveld 31, Breda, 076-224944 DE STEM wf *mm iiJkiJL Tm mmmmk ümM iJiiii»i J1L iJBIimm TO uMmmr •T15 Hotel Axel van de baan Van onze verslaggever Dit weekend trok de projectont wikkelaar zich terug. De proce durele weg die afgelegd moet worden om de bezwaren van een handjevol omwonenden te om zeilen duurt hem te lang. ,Ik heb er genoeg geld, moeite, ener- gie en ambrass in gestopt. Als er iemand anders is die eraan wil begin nen, graag, maar ik niet meer. Het duurt me allemaal veel te lang. In Ne derland kunnen ze bezwaar op be zwaar tegen elk plan maken. Dan moet het weer naar de gemeente, dan naar GS en dan naar de Raad van State. En dan gaat het nu nog maar om de vrijstelling die de gemeente heeft gegeven. Straks kom ik met de definitieve bouwvergunning en dan begint alles weer van voren af aan", aldus Vervaet dit weekend in een toe lichting op zijn besluit. Al vanaf het moment dat Vervaet zijn plannen bekend maakte ver klaarde een deel van de Kinderdijk hem de oorlog. De buurt verwacht dat er van de hotelplannen niet veel meer over blijft als eenmaal goedkeuring is verleend. De omwonenden zijn bang dat er een discotheek of bordeel van wordt gemaakt en vrezen de overlast die daarmee gepaard zou kunnen gaan. Tijdens verschillende hoorzittingen die aan de kwestie zijn besteed is ge bleken dat die vrees grotendeels ge stoeld is op de slechte ervaringen met het tegenover gelegen en inmiddels gesloten café Drieschouwen. De buurt zegt in het verleden veel overlast, met name geluidsoverlast, van het café te hebben gehad. B en W van Axel, maar ook Gedepu teerde Staten die inmiddels een ver klaring van geen bezwaar hebben af gegeven, vinden die argumenten on gegrond. Ze hebben geen betrekking op het toekomstige hotel. Dit weer houdt de bewoners er echter niet van om elke mogelijkheid die er is om de plannen te dwarsbomen, aan te grij pen. Zodoende kan het nog wel jaren duren, voor Immobouw zijn gang kan gaan. Vorig jaar hadden de bewoners de mogelijkheid om het voorbereidings- besluit voor een versnelde wijziging van het bestemmingsplan aan te vechten. Op het gebouw rust namelijk een kantoorbestemming. Vorige week donderdag kon bezwaar gemaakt worden tegen de vrijstelling die door B en W is verleend. Is die hindernis door Vervaet genomen dan is de vol gende stap het aanvechten van de bouwvergunning. „We gaan door tot het bittere eind", hebben de omwo nenden al bij herhaling gezegd. Voor Vervaet is dat de aanleiding om uit de boot te stappen. „Dat vind ik eigenlijk het ergst. Dat die paar be woners gewonnen hebben. Voor de rest interesseert het me niet. Ik kan mijn geld ook in andere projecten ste ken". De kans dat de projectontwik kelaar, die meer eigendommen in Axel bezit, in Axel verder pioniert is niet uitgesloten. „Omdat we steeds met het ZWN kantoor zijn bezig ge weest hebben niet naar andere moge lijkheden uitgekeken". SAS VAN GENT - De inwoners van Sas van Gent waren ffijdagnacht verstoken van water. De waterlevering staakte vanaf 22.00 uur vanwege werkzaamheden aan de toevoerleiding. Tot zaterdagmorgen zes uur moesten de Sassenaren zich be helpen met wat in voorraad ge nomen water. Uit diverse reac ties bleek dat de meesten daar geen moeite mee hadden. „Doorgaans heb je 's nachts geen of weinig water nodig, tenzij je ziek bent. Met een paar emmers water kun je je dan ook wel redden", zo werd gemeld. De Waterleidingmaatschap- pij Zeeland (WMZ) had vante- foren bedrijven en instellingen e 's nachts wel water gebrui- in, gewaarschuwd. Door mid- I del van advertenties was de be woners aangeraden een kleine I voorraad water in te slaan en e gastoevoer van de geiser af te sluiten. Zowel bedrijven als instel lingen reageerden positief op le WMZ-waarschuwing. Bij ICPC viel de waterstop samen met een onderhoudsstop en wist men in nauw overleg met WMZ de zaken zodanig I planmatig te regelen dat er Been problemen ontstonden. Ook bejaardentehuis De Re- I doute had zich vrijdagmiddag terdege voorbereid. Directeur M. Wagemakers: „Hoewel wij 's nachts niet zo gek veel water nodig hebben, hadden we toch wat reserve water klaar staan in geval van nood. Voor de mensen op de kamers waren immers water voorhanden". De horeca in Sas van Gent toonde zich niet helemaal ge- ■ukkig met de gang van zaken. Jtijk, het moet nu eenmaal ge beuren, we leggen ons er dus neer, maar wanneer we hier evenement hadden gehad was ik hier zeker niet blij mee geweest", reageerde Paul Wis- kerke van De Vlaanderen vrij dagmiddag. Als voorzorgs maatregel ging de sauna daar vrijdagavond dicht. Horeca- collega en plaatsgenoot Wim Remery liet een dergelijk ge luid horen: „Op Goede Vrijdag -meestal de stilste vrijdag van het jaar- komt dit wel goed uit. Alle hotelgasten zijn weg maar op een normale vrijdag of in geval van een trouwpartij was dit voor ons een ramp ge weest". De beide bakkers in Sas van Gent konden zich prima redden met de tankwagen vol water voor hun bakkerij. „Wij heb ben immers water nodig voor het deeg en ook de oven moet kunnen stomen wil het brood niet te droog worden". De brandweer trof met voldoende materieel op de wagens de no dige voorzorgsmaatregelen om op alternatieve wijze aan wa ter te komen. Volgens WMZ-voorlichter G. van Rossum is de gehele opera tie vrij soepel verlopen: „Op wat telefoontjes na met de vraag hoe de geiser af te slui ten, zijn er bij ons geen klach ten binnengekomen. Omdat de meeste horeca-bedrijven wa ren gesloten was er vrijdag avond na tien uur weinig be drijvigheid in Sas van Gent. We hebben zelfs geen klachten gehad over bruin water". De tapkranen die als een vorm van extra service bij beide tankwa gens waren geplaatst, waren volgens de WMZ-voorlichter nauwelijks gebruikt. Swingende muziek tijdens de jazzreünie in 'Porgy Bess' FOTO WIM K00UMAN WEL probeert al enkele jaren zijn sterk verzwakte positie als re- üionaal koopcentrum te herstellen. Veel winst -gezien de scha de pogingen niet verwonderlijk- is de laatste tijd niet geboekt, «ligt bijvoorbeeld het in 1983 verschenen rapport van het Cen tal Instituut voor Midden en Kleinbedrijf, dat de handvaten voor J® positieversterking aanreikte, nog steeds ongebruikt in de la. ■stratief voor de situatie waarin Axel is afgegleden is de kwalifi- die in het voorontwerp Streekplan Zeeland aan Axel is ge- üeven. Het wordt daarin niet aangemerkt als 'regionaal centrum' [jaar als 'overige kern'. Jat het allemaal nog niet wil lukken komt, omdat de ongelijke «ijd met het zich snel uitbreidende Terneuzen en het meer op Jel Belgische kooppubliek afgestemde Hulst bij voorbaat kans- lijkt. Bovendien heeft Axel de serieuze kansen die er op her- waren door de vingers laten glippen. ^sl likt nog steeds de wonden van het afwijzen van het groot- jmkelconcern Schuitema dat in 1984 al op het centraal gelegen «ydklowskiplein wilde bouwen. De raad besloot toen onder druk de middenstand, die Schuitema niet graag in die gunstige uit zonderingspositie zag, het Szydklowskiplein niet voor winkelvesti- Wg vrij te geven. En ook nu, bij hernieuwde belangstelling van Van onze correspondent TERNEUZEN - De Scheldestad heeft zo langzamerhand een jazztraditie hoog te houden. Frank Koulen, de overleden eigenaar van Porgy Bess, introduceerde deze muziekstijl in Terneuzen. Dankzij de stichting P B, die zich beij vert om het jazzcafé voor Terneuzen te behouden en de stichting Jazz Terneuzen beleefde het jazzcafé het afgelopen paas weekeinde zijn tweede jeugd. Het werd een echte reünie-happening vrijdag- en zaterdagavond in Porgy Bess, in de volksmond ook wel 'De Neger' genoemd. Vele generaties bezoekers ont moetten elkaar in de vochtige muziek tempel. Van vlinderdas tot spijkerbroek, van jong tot oud, allemaal zorgden ze weer voor de sfeer van vroeger. Met di verse jazzbands op het podium had de or ganiserende stichting Jazz een aantal in grediënten uit de beginperiode terugge haald. Frank's zogenaamde 'huisorkesten', die onverbiddellijk met P B warén en zijn verbonden, gaven alle een benefiet-con cert voor het behoud van het jazzcafé. Een van de hoogtepunten van het mini- festival was het optreden van de South Jazzband onder leiding van Henk van Belkom. Precies op de plaats waar de band dertig jaar geleden gestart was, vierde het nu ook het zesde lustrum. Re den voor de mensen achter de bar om de band een verrassing voor te bereiden. Na de introductie van Joep Peeters reden danseressen een grote taart op het po dium, waaruit danslerares Lilian Butler tevoorschijn kwam. De leden van de South Jazzband kregen vervolgens een pentekening waarop Frank Koulen staat afgebeeld. Behalve de jubilerende band traden za terdagavond ook op Captain Haddock, Joep Peeters en Friends en het Pihama Jazz Kwartet, met als gastsolist Jan Me nu. Na de optredens van de bands kon digde presentator Hans Zuiderbaan aan dat het tijd was voor het 'vrij worstelen'. Afzonderlijke leden van de jazzbands legden al hun creatieve muzikaliteit in tal van improvisaties. Terwijl het water van de ruiten afdroop hield het 450-kopige pu bliek er de stemming in tot het och tendgloren. Van het mini-festival heeft de redactie van 'Van Gewest tot Gewest' op namen gemaakt die in de week van het vijftiende internationale Schelde-jazzfes- tival worden uitgezonden. concern, maar ook Albert Heyn heeft interesse getoond, ont weekt een snelle besluitvaardigheid om de concurrentiepositie Axel te versterken. Jel onvermogen tot kordaat handelen is er ook de oorzaak van Projectontwikkelaar Wilfried Vervaet van NV Immobouw zijn ™nnen om van het voormalige ZWN kantoor aan de Kinderijk j® hotel te maken heeft laten varen. Het procedurele gevecht °a'hij moet leveren, omdat een klein groepje omwonenden alle ^gelijkheden tot bezwaar zal aangrijpen om hem tegen te hou- duurt hem als doortastend zakenman te lang. «'striest dat een klein groepje mensen, op gronden die groten- op vooroordelen berusten en geen stand kunnen houden, voor Axel zo belangrijke ontwikkeling kan tegen gaan. Zo ®vordt de democratie die voor een hele gemeenschap moet «ten tot een voorrecht van een klein groepje andersdenken. dat toch zo graag vooruit wil en de potentie bezit, wordt arrnee wel een heel slechte dienst bewezen. SLUIS - In de St.-Annastraat in Sluis onstond een aanrijding met in file rijdende auto's. Een auto kwam vanuit een in rit de weg opgereden op het moment dat D. de P. uit Deinze eraan kwam. Deze moest rem men. Achter hem reed J.F. uit het Franse St.-Paul sur Mere, die achterop de auto van De P. klapte. De auto van F. werd ge heel venield en die van De P. werd zwaar beschadigd. BROUWERSHAVEN (ANP) - In Schuddebeurs (gemeente Brouwershaven) is gisteren aan het eind van de middag de 25-jarige J.C. Walhout uit Haamstede om het leven geko men. De man zat als passagier in een personenauto waarvan de be stuurder vermoedelijk door te hoge snelheid de macht over het stuur verloor, in de rechterberm belandde en na een stuurcorrec- tie tegen een boom tot stilstand kwam, aldus de politie. Een tweede inzittende van de auto raakte zwaar gewond. De bestuurder zelf bleef ongedeerd. (ADVERTENTIE) gedipl. orthopedisch schoentechnicus GESPECIALISEERD IN Iedere donderdag orthop: SPHEEKUUR schoenen, Volgens afspraak semor orthop. tel. 076-148168 schoenen, 7 steunzolen en inlays voor alle sport- en trimschoenen. Teteringsedijk 60, Breda Grote Zwanenstraat 21, Hulst (Z.VI.) Voor wethouder P. Apers betekent het terugtrekken van Immobouw een fikse domper. „Ik ben zeer teleurge steld dat een handjevol mensen in staat is met ongegronde bezwaren een zo voor Axel belangrijke ontwikke ling tegen te gaan. Maar ze hebben nu hun zin. Tot in lengte van dagen heb ben ze nu een krot naast de deur. Als ze dat belangrijker vinden". Dat Immobouw, dat al meer dan een half jaar met het gebouw bezig is, afhaakt kan Apers goed begrijpen. „Ik kan me heel goed indenken dat een projectontwikkelaar op basis van on zekere factoren geen geld wil investe ren". Met de verbouwing zou een be drag van 700.000 gulden zijn gemoeid. De democratie gaat hem op die ma nier te ver. „Zo worden de privébelan- gen van iemand die in Axel wil inves teren benadeeld. In zo'n geval zou eigenlijk een kort geding op zijn plaats zijn. Een uitspraak en dan klaar". Van onze verslaggever ijiijii TERNEUZEN - Het sociaal werkvoorzieningsschap Jijiji Zeeuwsch-Vlaanderen, Dethon, gaat met twee ad- ijijiji junct-directeuren werken. Het dagelijks bestuur stelt voor de heren F. Hamelink en A. Sponselee met ingang van 1 mei in die functie te benoemen. Bij Dethon valt er in de organisatie een gat omdat tech- nisch-organisatorisch directeur L. Dekker met vervroegd pensioen gaat. Deze wordt op woensdag 29 april om 16.00 uur met een receptie in het Dethon gebouw aan de Haar- manweg uitgewijfd. Kort daarvoor om 15.30 uur vindt de al- gemene vergadering plaats die louter de benoeming van de twee adj uncten op de agende heeft. Door Piet de Bont ANTWERPEN/BRUSSEL - Begin juni is het eindelijk zo ver. Na twaalf jaar onderhandelen kan de Belgische mi nister van Openbare Werken, Louis Olivier, in het Noor delijke Havengebied van Antwerpen de eerste spa in de grond steken voor de bouw van de Liefkenshoek-tunnel onder de Schelde, een project van zo'n slordige vijf mil jard frank. Uniek -óók voor België - is dat de tunnel niet door vadertje staat wordt gefinancierd en ge bouwd. Een tijdelijke vereni ging, gevormd door de aanne mersbedrijven De Meijer (Gent), van Laere (Burcht) en Betonac (St. Truiden) voert dit kolossale werk uit. Al het be nodigde geld wordt geleend, bij een consortium van acht Belgi sche banken, dat onder leiding staat van de Bank Brussel Lambert (BBL). De tijdelijke vereniging is verplicht om gedurende acht tien jaar na het gereedkomen van het werk tol te heffen. De hoogte daarvan staat nog niet vast, maar zeker is al wel dat voor een personenauto vijftig tot 75 frank neergeteld moet worden. De Liefkenshoek-tunnel, Antwerpens derde autotunnel onder de Schelde, moet over vier jaar kant en klaar zijn en volgens Eduard Mannaert, grote baas van het ministerie van Openbare Werken, dat de bouwerij controleert, zal dat best lukken. De tijdelijke vereniging moet aan de staat retributie betalen, die het departement van Open bare Werken ten goed wil laten komen aan de automobilist die van de Liefkenshoek-tunnel gebruik maakt en die er verla ging van tolgeld door krijgt. De Liefkenshoektunnel, ook open voor het vervoer van ge vaarlijke stoffen, wordt ruim 1600 meter lang, en dat is 600 meer dan de lengte van de en kele jaren geleden in gebruik genomen Kennedy tunnel. Er komen twee keer twee rijstro ken. De tunnel betekent niet alleen voor Antwerpen een aanwinst van-je-wenste, ook voor West- Brabant en Zeeuwsch-Vlaan deren is hij van groot belang. Beide landsdelen krijgen door de Liefkenshoek- tunnel vrij wel een directe verbinding met elkaar. Zowel de Havenweg, die in België als Zoomweg dienst gaat doen, en die onder Ossendrecht aan de zuidelijke Zoomweg van Bergen op Zoom naar de grens wordt vastge klonken, als de kustweg Zelza- te-Knokke, met vertakkingen naar Hulst, Sas van Gent en Aardenburg, wordt op de Lief kenshoek-tunnel aangesloten. Deze toeleidende wegen kos ten even veel als de tunnel zelf. Alles moet in 1990 klaar zijn. Nog dit jaar wordt met de aan leg van de Havenweg begon nen. Alle protesten ten spijt gaat die weg aan de oostkant van Berendrecht en Zandvliet heen. De weg krijgt een lengte van 6,7 kilometer, kosten: 650 miljoen frank. Ook deze weg krijgt twee maal twee rijstro ken, en de spoorlijn naar Ant werpens noordelijk havenge bied komt precies in het mid den ervan te lopen. Op de linkeroever moet, om de Liefkenshoek-tunnel op de kustweg en op de autosnelweg naar Gent -de E17- te kunnen aansluiten, maar liefst 16 kilo meter snelweg aangelegd wor den, maar de Belgen die de af gelopen jaren een formidabel autosnelweg uit de grond heb ben gestampt, draaien hun hand er niet voor om. „Wij verwachten bij deze bouw geen grote opstakels te gen te komen", zegt ir. Man naert. Hij wijst erop dat de aanleg van de Liefkenshoek- tunnel dringend nodig is. De Kennedy-tunnel verwerkt per dag 110.000 voertuigen, de Waasland-tunnel (van hartje stad naar de linkeroever) 30.000. Ze kunnen niet meer auto's aan. Hoeveel auto's de Liefkens hoek-tunnel te verwerken krijgt, hangt af van de hoogte van de to. Berekend is dat, als er geen tol geheven zou wor den, direct al 21.000 personen auto's er gebruik van zouden maken. Bij een maximale tol schat men dat aantal op 7800 en bij een tol van maar vijftig frank op 12.000. Hoe dan ook: Antwerpen re kent erop over vier jaar een tunnel rijker en een groot ver keersprobleem kwijt te zijn. Nergens in België neemt het verkeer zó toe als op de auto snelwegen rond Antwerpen. Uit recente tellingen is geble ken, dat in België in vijf jaar tijd het verkeer op de autosnel wegen met dertien procent is gestegen, in Antwerpen echter met dertig tot 45 procent. Van onze correspondent GENT - De industrie in de Gentse kanaalzone moet voortaan rekening houden met strengere milieu-eisen. Nieuwe vergunningen voor be drijven, die afgesloten worden door het havenbedrijf, worden vanaf deze maand afhankelijk gesteld van milieubescher- mende maatregelen. De concessiehouder moet nu alle voorzorgsmaatrelen tref fen om door hen opgerichte constructies en omgeving tegen abnormale hinder inzake lucht- en grondvervuiling te vrijwaren. In de nabije toe komst zal de verkoper van in- dustriegrond er zich ook toe moeten verbinden dat zijn ter reinen vrij zijn van alle ge vaarlijke afvalstoffen. Is dit niet het geval dan kan hij verplicht worden om de verontreinigde grond zelf af te WESTDORPE - Bij een aanrijding aan de Molen verkorting in Westdorpe zijn gistermiddag drie per sonenauto's total loss ge raakt. Persoonlijke onge lukken deden zich hierbij niet voor. Het ongeval gebeurde rond 16.00 uur toen J. H. uit Zaam- slag geen voorrang verleende aan de uit richting Axel ko mende R. R. te Evergem (B.). H. raakte de auto van R. in de flank. Bij de botsing raakte ook de achterop komende D. R. uit Assenede (B.), een broer van R. R., betrokken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 7