1200..
VAN ZEELAND
Geslaagde reünie 4Porgy en Bess'
JONGE
171-1641
179-1396
172-1990
147-1367
148-1822
177-1427
TEPAS
PROJECTONTWIKKELAAR: 'PROCEDURELE WEG IS TE LANG
Inwoners Sas van Gent
nacht zonder water
Dode en gewonde
na aanrijding
Bouw Liefkenshoek-
tunnel begint in juli
ISlechte dienst
en haas!
spor-1
van
rend, licit
st met
nenten.
lij fiets-
es in
ssen
lli
SFEER VAN VROEGER HERLEEFT IN TERNEUZENS JAZZCAFÉ
DE STEM COMMENTAAR
Veel schade
na ongeval
Nieuwe organisatie Dethon
Strengere eisen
voor milieu in
kanaalzone Gent
Veel schade
na ongeval
EL
OP BONEN
AXEL - De plannen van de
Belgische projectontwikke
laar Wilfried Vervaet van
NV. Immobouw om het
voormalige ZWN kantoor
aan de Kinderdijk in Axel
om te bouwen tot hotel zijn
van de baan.
Ongegrond
Uit de boot
Verrassing
Vrij worstelen
JANSEN b.v.
Snelweg
A5
en service gratis
vice gratis
148-1243 - Kloosterzande
ethoudersvan Hulst bie-
7 STUKS 'OPULIEREN-
op de h»ek Sportlaan-
iast de voning Zoute-
in in een jesloten enve-
ling in d* linkerboven-
ving 27 b»omstammen"
17 op het gemeentehuis
zijn te verkrijgen op de
merken.
en voorw»arden wor-
loor afdelhj gemeente-
ir gesteld (til.nr. 01140-
ethouders van Hulst,
De buigemeester
Mr. F.AW. Jacobs
3e secretaris,
Mr.H.J. v Geesbergen.
Éi
Met gereedschap van Tepas
levert U vakwerk
Ijt' beste gereedschappen en machinerieën vooij
Ihobbyist, vakman en industrie.
I Spinveld 31, Breda, 076-224944
DE STEM
wf *mm iiJkiJL Tm mmmmk ümM iJiiii»i J1L iJBIimm TO uMmmr
•T15
Hotel Axel van de baan
Van onze verslaggever
Dit weekend trok de projectont
wikkelaar zich terug. De proce
durele weg die afgelegd moet
worden om de bezwaren van een
handjevol omwonenden te om
zeilen duurt hem te lang.
,Ik heb er genoeg geld, moeite, ener-
gie en ambrass in gestopt. Als er
iemand anders is die eraan wil begin
nen, graag, maar ik niet meer. Het
duurt me allemaal veel te lang. In Ne
derland kunnen ze bezwaar op be
zwaar tegen elk plan maken. Dan
moet het weer naar de gemeente, dan
naar GS en dan naar de Raad van
State. En dan gaat het nu nog maar
om de vrijstelling die de gemeente
heeft gegeven. Straks kom ik met de
definitieve bouwvergunning en dan
begint alles weer van voren af aan",
aldus Vervaet dit weekend in een toe
lichting op zijn besluit.
Al vanaf het moment dat Vervaet
zijn plannen bekend maakte ver
klaarde een deel van de Kinderdijk
hem de oorlog. De buurt verwacht dat
er van de hotelplannen niet veel meer
over blijft als eenmaal goedkeuring is
verleend. De omwonenden zijn bang
dat er een discotheek of bordeel van
wordt gemaakt en vrezen de overlast
die daarmee gepaard zou kunnen
gaan.
Tijdens verschillende hoorzittingen
die aan de kwestie zijn besteed is ge
bleken dat die vrees grotendeels ge
stoeld is op de slechte ervaringen met
het tegenover gelegen en inmiddels
gesloten café Drieschouwen. De buurt
zegt in het verleden veel overlast, met
name geluidsoverlast, van het café te
hebben gehad.
B en W van Axel, maar ook Gedepu
teerde Staten die inmiddels een ver
klaring van geen bezwaar hebben af
gegeven, vinden die argumenten on
gegrond. Ze hebben geen betrekking
op het toekomstige hotel. Dit weer
houdt de bewoners er echter niet van
om elke mogelijkheid die er is om de
plannen te dwarsbomen, aan te grij
pen. Zodoende kan het nog wel jaren
duren, voor Immobouw zijn gang kan
gaan.
Vorig jaar hadden de bewoners de
mogelijkheid om het voorbereidings-
besluit voor een versnelde wijziging
van het bestemmingsplan aan te
vechten. Op het gebouw rust namelijk
een kantoorbestemming. Vorige week
donderdag kon bezwaar gemaakt
worden tegen de vrijstelling die door
B en W is verleend. Is die hindernis
door Vervaet genomen dan is de vol
gende stap het aanvechten van de
bouwvergunning. „We gaan door tot
het bittere eind", hebben de omwo
nenden al bij herhaling gezegd.
Voor Vervaet is dat de aanleiding om
uit de boot te stappen. „Dat vind ik
eigenlijk het ergst. Dat die paar be
woners gewonnen hebben. Voor de
rest interesseert het me niet. Ik kan
mijn geld ook in andere projecten ste
ken". De kans dat de projectontwik
kelaar, die meer eigendommen in
Axel bezit, in Axel verder pioniert is
niet uitgesloten. „Omdat we steeds
met het ZWN kantoor zijn bezig ge
weest hebben niet naar andere moge
lijkheden uitgekeken".
SAS VAN GENT - De inwoners van Sas van Gent waren
ffijdagnacht verstoken van water. De waterlevering
staakte vanaf 22.00 uur vanwege werkzaamheden aan de
toevoerleiding.
Tot zaterdagmorgen zes uur
moesten de Sassenaren zich be
helpen met wat in voorraad ge
nomen water. Uit diverse reac
ties bleek dat de meesten daar
geen moeite mee hadden.
„Doorgaans heb je 's nachts
geen of weinig water nodig,
tenzij je ziek bent. Met een
paar emmers water kun je je
dan ook wel redden", zo werd
gemeld.
De Waterleidingmaatschap-
pij Zeeland (WMZ) had vante-
foren bedrijven en instellingen
e 's nachts wel water gebrui-
in, gewaarschuwd. Door mid-
I del van advertenties was de be
woners aangeraden een kleine
I voorraad water in te slaan en
e gastoevoer van de geiser af
te sluiten.
Zowel bedrijven als instel
lingen reageerden positief op
le WMZ-waarschuwing. Bij
ICPC viel de waterstop samen
met een onderhoudsstop en
wist men in nauw overleg met
WMZ de zaken zodanig
I planmatig te regelen dat er
Been problemen ontstonden.
Ook bejaardentehuis De Re-
I doute had zich vrijdagmiddag
terdege voorbereid. Directeur
M. Wagemakers: „Hoewel wij
's nachts niet zo gek veel water
nodig hebben, hadden we toch
wat reserve water klaar staan
in geval van nood. Voor de
mensen op de kamers waren
immers water voorhanden".
De horeca in Sas van Gent
toonde zich niet helemaal ge-
■ukkig met de gang van zaken.
Jtijk, het moet nu eenmaal ge
beuren, we leggen ons er dus
neer, maar wanneer we hier
evenement hadden gehad
was ik hier zeker niet blij mee
geweest", reageerde Paul Wis-
kerke van De Vlaanderen vrij
dagmiddag. Als voorzorgs
maatregel ging de sauna daar
vrijdagavond dicht. Horeca-
collega en plaatsgenoot Wim
Remery liet een dergelijk ge
luid horen: „Op Goede Vrijdag
-meestal de stilste vrijdag van
het jaar- komt dit wel goed uit.
Alle hotelgasten zijn weg maar
op een normale vrijdag of in
geval van een trouwpartij was
dit voor ons een ramp ge
weest".
De beide bakkers in Sas van
Gent konden zich prima redden
met de tankwagen vol water
voor hun bakkerij. „Wij heb
ben immers water nodig voor
het deeg en ook de oven moet
kunnen stomen wil het brood
niet te droog worden". De
brandweer trof met voldoende
materieel op de wagens de no
dige voorzorgsmaatregelen om
op alternatieve wijze aan wa
ter te komen.
Volgens WMZ-voorlichter G.
van Rossum is de gehele opera
tie vrij soepel verlopen: „Op
wat telefoontjes na met de
vraag hoe de geiser af te slui
ten, zijn er bij ons geen klach
ten binnengekomen. Omdat de
meeste horeca-bedrijven wa
ren gesloten was er vrijdag
avond na tien uur weinig be
drijvigheid in Sas van Gent.
We hebben zelfs geen klachten
gehad over bruin water". De
tapkranen die als een vorm van
extra service bij beide tankwa
gens waren geplaatst, waren
volgens de WMZ-voorlichter
nauwelijks gebruikt.
Swingende muziek tijdens de jazzreünie in 'Porgy Bess'
FOTO WIM K00UMAN
WEL probeert al enkele jaren zijn sterk verzwakte positie als re-
üionaal koopcentrum te herstellen. Veel winst -gezien de scha
de pogingen niet verwonderlijk- is de laatste tijd niet geboekt,
«ligt bijvoorbeeld het in 1983 verschenen rapport van het Cen
tal Instituut voor Midden en Kleinbedrijf, dat de handvaten voor
J® positieversterking aanreikte, nog steeds ongebruikt in de la.
■stratief voor de situatie waarin Axel is afgegleden is de kwalifi-
die in het voorontwerp Streekplan Zeeland aan Axel is ge-
üeven. Het wordt daarin niet aangemerkt als 'regionaal centrum'
[jaar als 'overige kern'.
Jat het allemaal nog niet wil lukken komt, omdat de ongelijke
«ijd met het zich snel uitbreidende Terneuzen en het meer op
Jel Belgische kooppubliek afgestemde Hulst bij voorbaat kans-
lijkt. Bovendien heeft Axel de serieuze kansen die er op her-
waren door de vingers laten glippen.
^sl likt nog steeds de wonden van het afwijzen van het groot-
jmkelconcern Schuitema dat in 1984 al op het centraal gelegen
«ydklowskiplein wilde bouwen. De raad besloot toen onder druk
de middenstand, die Schuitema niet graag in die gunstige uit
zonderingspositie zag, het Szydklowskiplein niet voor winkelvesti-
Wg vrij te geven. En ook nu, bij hernieuwde belangstelling van
Van onze correspondent
TERNEUZEN - De Scheldestad heeft
zo langzamerhand een jazztraditie
hoog te houden. Frank Koulen, de
overleden eigenaar van Porgy
Bess, introduceerde deze muziekstijl
in Terneuzen.
Dankzij de stichting P B, die zich beij
vert om het jazzcafé voor Terneuzen te
behouden en de stichting Jazz Terneuzen
beleefde het jazzcafé het afgelopen paas
weekeinde zijn tweede jeugd.
Het werd een echte reünie-happening
vrijdag- en zaterdagavond in Porgy
Bess, in de volksmond ook wel 'De Neger'
genoemd. Vele generaties bezoekers ont
moetten elkaar in de vochtige muziek
tempel. Van vlinderdas tot spijkerbroek,
van jong tot oud, allemaal zorgden ze
weer voor de sfeer van vroeger. Met di
verse jazzbands op het podium had de or
ganiserende stichting Jazz een aantal in
grediënten uit de beginperiode terugge
haald.
Frank's zogenaamde 'huisorkesten', die
onverbiddellijk met P B warén en zijn
verbonden, gaven alle een benefiet-con
cert voor het behoud van het jazzcafé.
Een van de hoogtepunten van het mini-
festival was het optreden van de South
Jazzband onder leiding van Henk van
Belkom. Precies op de plaats waar de
band dertig jaar geleden gestart was,
vierde het nu ook het zesde lustrum. Re
den voor de mensen achter de bar om de
band een verrassing voor te bereiden. Na
de introductie van Joep Peeters reden
danseressen een grote taart op het po
dium, waaruit danslerares Lilian Butler
tevoorschijn kwam. De leden van de
South Jazzband kregen vervolgens een
pentekening waarop Frank Koulen staat
afgebeeld.
Behalve de jubilerende band traden za
terdagavond ook op Captain Haddock,
Joep Peeters en Friends en het Pihama
Jazz Kwartet, met als gastsolist Jan Me
nu. Na de optredens van de bands kon
digde presentator Hans Zuiderbaan aan
dat het tijd was voor het 'vrij worstelen'.
Afzonderlijke leden van de jazzbands
legden al hun creatieve muzikaliteit in tal
van improvisaties. Terwijl het water van
de ruiten afdroop hield het 450-kopige pu
bliek er de stemming in tot het och
tendgloren. Van het mini-festival heeft de
redactie van 'Van Gewest tot Gewest' op
namen gemaakt die in de week van het
vijftiende internationale Schelde-jazzfes-
tival worden uitgezonden.
concern, maar ook Albert Heyn heeft interesse getoond, ont
weekt een snelle besluitvaardigheid om de concurrentiepositie
Axel te versterken.
Jel onvermogen tot kordaat handelen is er ook de oorzaak van
Projectontwikkelaar Wilfried Vervaet van NV Immobouw zijn
™nnen om van het voormalige ZWN kantoor aan de Kinderijk
j® hotel te maken heeft laten varen. Het procedurele gevecht
°a'hij moet leveren, omdat een klein groepje omwonenden alle
^gelijkheden tot bezwaar zal aangrijpen om hem tegen te hou-
duurt hem als doortastend zakenman te lang.
«'striest dat een klein groepje mensen, op gronden die groten-
op vooroordelen berusten en geen stand kunnen houden,
voor Axel zo belangrijke ontwikkeling kan tegen gaan. Zo
®vordt de democratie die voor een hele gemeenschap moet
«ten tot een voorrecht van een klein groepje andersdenken.
dat toch zo graag vooruit wil en de potentie bezit, wordt
arrnee wel een heel slechte dienst bewezen.
SLUIS - In de St.-Annastraat
in Sluis onstond een aanrijding
met in file rijdende auto's.
Een auto kwam vanuit een in
rit de weg opgereden op het
moment dat D. de P. uit Deinze
eraan kwam. Deze moest rem
men.
Achter hem reed J.F. uit
het Franse St.-Paul sur Mere,
die achterop de auto van De P.
klapte. De auto van F. werd ge
heel venield en die van De P.
werd zwaar beschadigd.
BROUWERSHAVEN (ANP) - In Schuddebeurs (gemeente
Brouwershaven) is gisteren aan het eind van de middag de
25-jarige J.C. Walhout uit Haamstede om het leven geko
men.
De man zat als passagier in een personenauto waarvan de be
stuurder vermoedelijk door te hoge snelheid de macht over het
stuur verloor, in de rechterberm belandde en na een stuurcorrec-
tie tegen een boom tot stilstand kwam, aldus de politie.
Een tweede inzittende van de auto raakte zwaar gewond. De
bestuurder zelf bleef ongedeerd.
(ADVERTENTIE)
gedipl. orthopedisch
schoentechnicus
GESPECIALISEERD IN
Iedere donderdag orthop:
SPHEEKUUR schoenen,
Volgens afspraak semor orthop.
tel. 076-148168 schoenen,
7 steunzolen en
inlays voor alle
sport- en
trimschoenen.
Teteringsedijk 60, Breda
Grote Zwanenstraat 21, Hulst (Z.VI.)
Voor wethouder P. Apers betekent het
terugtrekken van Immobouw een
fikse domper. „Ik ben zeer teleurge
steld dat een handjevol mensen in
staat is met ongegronde bezwaren een
zo voor Axel belangrijke ontwikke
ling tegen te gaan. Maar ze hebben nu
hun zin. Tot in lengte van dagen heb
ben ze nu een krot naast de deur. Als
ze dat belangrijker vinden".
Dat Immobouw, dat al meer dan
een half jaar met het gebouw bezig is,
afhaakt kan Apers goed begrijpen. „Ik
kan me heel goed indenken dat een
projectontwikkelaar op basis van on
zekere factoren geen geld wil investe
ren". Met de verbouwing zou een be
drag van 700.000 gulden zijn gemoeid.
De democratie gaat hem op die ma
nier te ver. „Zo worden de privébelan-
gen van iemand die in Axel wil inves
teren benadeeld. In zo'n geval zou
eigenlijk een kort geding op zijn
plaats zijn. Een uitspraak en dan
klaar".
Van onze verslaggever
ijiijii TERNEUZEN - Het sociaal werkvoorzieningsschap
Jijiji Zeeuwsch-Vlaanderen, Dethon, gaat met twee ad-
ijijiji junct-directeuren werken.
Het dagelijks bestuur stelt voor de heren F. Hamelink en A.
Sponselee met ingang van 1 mei in die functie te benoemen.
Bij Dethon valt er in de organisatie een gat omdat tech-
nisch-organisatorisch directeur L. Dekker met vervroegd
pensioen gaat. Deze wordt op woensdag 29 april om 16.00
uur met een receptie in het Dethon gebouw aan de Haar-
manweg uitgewijfd. Kort daarvoor om 15.30 uur vindt de al-
gemene vergadering plaats die louter de benoeming van de
twee adj uncten op de agende heeft.
Door Piet de Bont
ANTWERPEN/BRUSSEL - Begin juni is het eindelijk zo
ver. Na twaalf jaar onderhandelen kan de Belgische mi
nister van Openbare Werken, Louis Olivier, in het Noor
delijke Havengebied van Antwerpen de eerste spa in de
grond steken voor de bouw van de Liefkenshoek-tunnel
onder de Schelde, een project van zo'n slordige vijf mil
jard frank.
Uniek -óók voor België - is dat
de tunnel niet door vadertje
staat wordt gefinancierd en ge
bouwd. Een tijdelijke vereni
ging, gevormd door de aanne
mersbedrijven De Meijer
(Gent), van Laere (Burcht) en
Betonac (St. Truiden) voert dit
kolossale werk uit. Al het be
nodigde geld wordt geleend, bij
een consortium van acht Belgi
sche banken, dat onder leiding
staat van de Bank Brussel
Lambert (BBL).
De tijdelijke vereniging is
verplicht om gedurende acht
tien jaar na het gereedkomen
van het werk tol te heffen. De
hoogte daarvan staat nog niet
vast, maar zeker is al wel dat
voor een personenauto vijftig
tot 75 frank neergeteld moet
worden.
De Liefkenshoek-tunnel,
Antwerpens derde autotunnel
onder de Schelde, moet over
vier jaar kant en klaar zijn en
volgens Eduard Mannaert,
grote baas van het ministerie
van Openbare Werken, dat de
bouwerij controleert, zal dat
best lukken.
De tijdelijke vereniging moet
aan de staat retributie betalen,
die het departement van Open
bare Werken ten goed wil laten
komen aan de automobilist die
van de Liefkenshoek-tunnel
gebruik maakt en die er verla
ging van tolgeld door krijgt.
De Liefkenshoektunnel, ook
open voor het vervoer van ge
vaarlijke stoffen, wordt ruim
1600 meter lang, en dat is 600
meer dan de lengte van de en
kele jaren geleden in gebruik
genomen Kennedy tunnel. Er
komen twee keer twee rijstro
ken.
De tunnel betekent niet alleen
voor Antwerpen een aanwinst
van-je-wenste, ook voor West-
Brabant en Zeeuwsch-Vlaan
deren is hij van groot belang.
Beide landsdelen krijgen door
de Liefkenshoek- tunnel vrij
wel een directe verbinding met
elkaar. Zowel de Havenweg,
die in België als Zoomweg
dienst gaat doen, en die onder
Ossendrecht aan de zuidelijke
Zoomweg van Bergen op Zoom
naar de grens wordt vastge
klonken, als de kustweg Zelza-
te-Knokke, met vertakkingen
naar Hulst, Sas van Gent en
Aardenburg, wordt op de Lief
kenshoek-tunnel aangesloten.
Deze toeleidende wegen kos
ten even veel als de tunnel zelf.
Alles moet in 1990 klaar zijn.
Nog dit jaar wordt met de aan
leg van de Havenweg begon
nen. Alle protesten ten spijt
gaat die weg aan de oostkant
van Berendrecht en Zandvliet
heen. De weg krijgt een lengte
van 6,7 kilometer, kosten: 650
miljoen frank. Ook deze weg
krijgt twee maal twee rijstro
ken, en de spoorlijn naar Ant
werpens noordelijk havenge
bied komt precies in het mid
den ervan te lopen.
Op de linkeroever moet, om de
Liefkenshoek-tunnel op de
kustweg en op de autosnelweg
naar Gent -de E17- te kunnen
aansluiten, maar liefst 16 kilo
meter snelweg aangelegd wor
den, maar de Belgen die de af
gelopen jaren een formidabel
autosnelweg uit de grond heb
ben gestampt, draaien hun
hand er niet voor om.
„Wij verwachten bij deze
bouw geen grote opstakels te
gen te komen", zegt ir. Man
naert. Hij wijst erop dat de
aanleg van de Liefkenshoek-
tunnel dringend nodig is. De
Kennedy-tunnel verwerkt per
dag 110.000 voertuigen, de
Waasland-tunnel (van hartje
stad naar de linkeroever)
30.000. Ze kunnen niet meer
auto's aan.
Hoeveel auto's de Liefkens
hoek-tunnel te verwerken
krijgt, hangt af van de hoogte
van de to. Berekend is dat, als
er geen tol geheven zou wor
den, direct al 21.000 personen
auto's er gebruik van zouden
maken. Bij een maximale tol
schat men dat aantal op 7800 en
bij een tol van maar vijftig
frank op 12.000.
Hoe dan ook: Antwerpen re
kent erop over vier jaar een
tunnel rijker en een groot ver
keersprobleem kwijt te zijn.
Nergens in België neemt het
verkeer zó toe als op de auto
snelwegen rond Antwerpen.
Uit recente tellingen is geble
ken, dat in België in vijf jaar
tijd het verkeer op de autosnel
wegen met dertien procent is
gestegen, in Antwerpen echter
met dertig tot 45 procent.
Van onze correspondent
GENT - De industrie in de
Gentse kanaalzone moet
voortaan rekening houden
met strengere milieu-eisen.
Nieuwe vergunningen voor be
drijven, die afgesloten worden
door het havenbedrijf, worden
vanaf deze maand afhankelijk
gesteld van milieubescher-
mende maatregelen.
De concessiehouder moet nu
alle voorzorgsmaatrelen tref
fen om door hen opgerichte
constructies en omgeving tegen
abnormale hinder inzake
lucht- en grondvervuiling te
vrijwaren. In de nabije toe
komst zal de verkoper van in-
dustriegrond er zich ook toe
moeten verbinden dat zijn ter
reinen vrij zijn van alle ge
vaarlijke afvalstoffen.
Is dit niet het geval dan kan
hij verplicht worden om de
verontreinigde grond zelf af te
WESTDORPE - Bij een
aanrijding aan de Molen
verkorting in Westdorpe
zijn gistermiddag drie per
sonenauto's total loss ge
raakt. Persoonlijke onge
lukken deden zich hierbij
niet voor.
Het ongeval gebeurde rond
16.00 uur toen J. H. uit Zaam-
slag geen voorrang verleende
aan de uit richting Axel ko
mende R. R. te Evergem (B.). H.
raakte de auto van R. in de
flank. Bij de botsing raakte ook
de achterop komende D. R. uit
Assenede (B.), een broer van R.
R., betrokken.