TITANIC-TRAGEDIE MAAKTE EIND AAN GROOTHEIDSWAAN n Southampton zei een zeeman: „Zelfs I God kan dit schip niet laten zinken". De Toren van Ba- bel, de Titanic, de Zeppelin, de Challenger. Soms schrikt de mensheid met een dreun wakker uit een roes van grootheidswaan en arrogant zelfvertrouwen. Klappen bepalen in de geschiedenis dikwijls de gren zen van intellect en techniek. Op 15 april 1912 zonk de Titanic in de westelijke Atlantische Oceaan. Die nacht om 02.20 uur gleed een tijdperk onder de gol ven. Die nacht begon Eva Hart met het sparen van kik kers. In een sloep dook Jules Sap uit het Vlaamse Zwevezele onder een wijde vrouwenrok om zich warm te houden. Die nacht is één van de littekens van deze eeuw geworden. De Titanic houdt ons nog steeds be zig. Tragiek en heroïek, raadsels, mythes en symbo liek van een verfomfaaide hoop oud ijzer onder veertig Domtorens water. Wat hebben we daar toch mee? Brainstormen Schotten m i/l: /V Boot gemist Waarschuwingen CDQ MGY Mythes Grafmonument Grote dingen 'szorg, waar alles in mag er ook gecon- nerika is het inder- HMO's inderdaad taalden. Maar daar voor gekomen en d natuurlijk net zo roleren dat het sys- >egankelijk is voor een basispakket ook het basispak- dekker aanbiedt, is neeste omringende ens gehaald wordt, waar iedereen heel kan. Wil je daarbij idige verzorging of en Rolls Royce wilt voor betalen." e ziektekostenverze- gezicht geven? dereen, noem maar de onderkant zit, unnen maken. Dat eken met de over- t uw activiteiten ge- genheid van artsen? n, zou er meer werk artsen? :1 te veel huisartsen te veel specialisten zijn er specialisten en 48 uur per dag [enk als je de totale Iheidszorg, bij spe- de huisartsen, be ten die nu thuis zit weer aan het werk tgen zou je moeten elijk." door lagere tarieven ngen? n hele slechte zaak. ole-mechanisme is. ;en een specialist lient, hoe meer het Dus je zou, zeker Jt, routinezorg bui- i, de huisartsen be ren." oor uw initiatieven, tsen komt en mis- pecialisten? k op dit ogenblik lende werk is om helpen. Maar dan r moet iets verscho- iuizen verkocht wor- hoewel, er zijn heel nen in rijtjeshuizen klinieken terecht? betaald? n een MediCenter worden verleend, en kunnen zich er t nakijken. Dat zijn zijn echter parti- dat, bijvoorbeeld i, en het maakt niet i." gsgerechtigde bij u vé betalen. Dat is ewel niet helemaal, ramma's van twee guit twaalfhonderd in de preventieve ziekten te voorkó- and nog onderont- n gegeven moment ceringspakket kün- ap verder. Dan zou :n zijn. Dat wil zeg- :n in een vrij vroeg en er dan meestal oen. is zo ongeveer de kenhuisbed. er vroegtijdig kunt nog wat aan doen. stadium vindt, dan ziekenhuis terecht overzien. Dan doen pensioenkeuringen ïgsmaatschappijen, verder de gewone is voor particuliere t." '.re verzekeraars die snt." alisten? De zieken- s er niemand bij een het mag ook niet, d Hoe zit dat nu? <t u in dienst op hel en hebben we twee én cardiologe, een idioloog. Dat zijn aarnaast zijn alle :r de routinezorg neuroloog, long parttime. Die wer ende ziekenhuizen, zaterdag of delen Daar kan ik mee n nog wel wat uren ker mensen gebrui- an het ambassade- ivibratoren worden Russen hinderlijke asitaire wandluizen, lichtnet van de am- valt weinig te doen, breedspectrum luis- irbakzenders, die in van een paar uur ïizen nog niet on- t zal er ter ambas- ïn gesproken. Over- tnden uit te zenden van de KGB psy* lasten: lezingen uil ten van Billy Gra- tingen van de nacb- Door Paul de Schipper „Jongen luister goed, het heeft me overal achtervolgd, overal. Het vreselijke gedrang op de dekken, dat geschreeuw en de kou in de boot, al die ijsbergen om ons heen, de andere morgen. Het schip was weg. De laatste jaren dacht ik dat ik het een beetje kwijt was, maar de afgelopen weken zijn die beelden weer gaan leven. De nacht dat die veerboot kapseisde heb ik geen oog dichtgedaan. Ik zag al die mensen in dat koud water. Ik hoorde dat roepen in het donker mensen opgesloten in dat schip it hun hutteneen schip dat scheef ligt ra er is geen uitweg. Eva Hart is een kwieke, vlotpratende dame van tweeëntachtig jaar. Ze woont in iet Londense East Bad, temidden van haar verzameling kikkers. Eva Hart heeft ten kikkertic. In die koude windstille lacht stond ze met haar ouders op het hel ende dek van de Titanic. Een kleine poene kikker was het enige wat ze als ze- 'enjarig meisje nog bezat toen de Titanic en onder ging. Ze heeft er nu vierhonderd n alle soorten en maten. Ook fysiek tekende de ramp haar li shaam. Bij het overstappen in een sloep lelandde ze met een harde klap op de lootrand. Ze hield er een beschadigd mid denrif en een hernia aan over. De familie Hart was, zoals zovelen, op weg naar een lieuwe toekomst, naar de Verenigde Sta ten, het land van de onbegrensde mogelijk- leden. Evas moeder overleefde de ramp, laar vader niet. Begin maart kwam Eva Hart even naar Nederland. In Rotterdam nam ze het eer ste exemplaar van een nieuw boek over de Titanic in ontvangst: '75 jaar Titanic', ge schreven door freelance-journalist Edward P- de Groot. Na driekwart eeuw, tientallen boeken, drie films en een opera is het ver haal van de Titanic nog steeds boeiend ge noeg om verteld te worden. Een avond, begin 1907. In een villa in de sjieke Londense wijk Belgravia zitten twee heten bij elkaar. Ze drinken goeie cognac roken een havanna. Een avondje brain stormen van twee groot-industriëlen: Lord William Pirri, directeur van de scheeps werf Harland Wolff in Belfast en seheepsmagnaat Bruce Ismay, directeur v® ae respectabele rederij White Star Li- Be Ze praten over de bouw van drie nieuwe schepen en over de concurrentie in' he bedrijfstak. Die concurrentie is dan vooral de Cunard Line die dat jaar de eer- ste van een serie vierpijpers, de Lusitania, to de vaart brengt. Wd White Star haar lei dende positie ih het reizigersverkeer op Noord-Amerika behouden dan moet er wat gebeuren. De Amerikaanse bankier J.Pierpont Morgan wil geld ter beschik king stellen. De schepen moeten onvoor waardelijk de helft groter zijn dan die van Cunard. Dat betekent rond de 50.000 ton. Zo ontstond het ontwerp voor de Tita nic, een schip van 49.000 ton, met vier schoorstenen en een lengte van 269 meter. Dat is groter, langer en hoger dan welk schip ooit gebouwd. Over een prijs werd niet gesproken. Op 31 mei 1911 ging de Titanic te water. De genodigden dronk Chateau Larosse 1888 en James Dobbin kreeg een grote splinter in het been uit een stuk hout dat spleet onder de druk van de romp. Hij stierf de volgende dag. De Britse pers zwaaide unaniem lof toe aan bouwer en opdrachtgever. Wat opviel aan de Titanic was de pom peuze luxe. Toch ging het hierbij naar ver houding slechts om een klein deel van het schip. „Naarmate men hoger in het schip kwam werden de hutten luxer en duur der", schrijft De Groot in zijn nieuw ver schenen boek. „De eerste klas had het aan zien van een luxe hotel in een wereldstad, de tweede klas een luxe hotel in de provin cie. De derde klas had meer de inrichting van een veerboot met hutten voor het ge val de reis wat lang zou uitvallen, hutten met hooguit een kwast verf op de kale wanden". De duurste hutten, 4500 gulden enkele reis, lagen op het hooggelegen B-dek, 28 luxe-verblijven met suites, ingericht Louis XTV, Georgian en Old en New Dutch-stijl. De Koninklijke Nederlandse Meubelfa brieken in Den Haag leverden een klein deel van de inrichting. De mythe dat de Titanic niet kon zinken, berustte op de aanwezigheid van vijftien waterdichte schotten. Drie reikten echter slechts tot enkele meters boven de water lijn, terwijl de meeste deuren in die schot ten met de hand bediend moesten worden. In lengterichting kende het schip geen on derverdeling in waterdichte compartimen ten. In de passgiersverblijven liepen lange gangen. Eén ervan heette Scotland Road. De liften en trappenhuizen die in het schip waren gebouwd, kenden geen waterdichte afsluiting. Evenmin beschikte de Titanic over een dubbele bodem. Zo'n bodem zou toch alleen maar ten koste van de passa- giersaccomodatie gaan, zo redeneerde men. En iedereen leefde in de overtuiging dat het schip door de waterdichte schotten toch niet zinken kon. De ondergang van de Titanic In beeld gebracht door schilder van Wllly Stöwer. Ondergang van 'n tijdperk Overlevende Eva Hart met auteur Edward P. de Groot. Een volgeboekte Titanic, 3500 opvaren den, zou 60 reddingboten vergen. Nie mand die daar toen aan dacht. Toen de Ti tanic Engeland verliet voor de eerste reis hingen er zestien sloepen in de davits. Ook lagen er nog vier opvouwbare boten aan dek. Alles bij elkaar was dat genoeg voor hooguit 1200 mensen. Meer reddingsmid delen kostten alleen maar geld en wat moet je met zoveel sloepen op een schip dat niet zinken kan? Bovendien, zo luidde een van de argumenten, meer boten zou den het schip topzwaar kunnen maken en de kans op kapseizen vergroten. White Star-directeur Sanderson meenden zelfs dat men passagiers niet aan de gevaren van de zee mocht blootstellen in een open boot. Pers en publiek onderschreven die pul argumenten klakkeloos. De Titanic vertrok op 10 april 1912 uit Southampton. Een groepje stokers bleef te lang in de kroeg hangen en miste letterlijk de boot. Ook een Amerikaan kwam te laat. Hij stond later wel op de lijst van vermis ten. Bij het uitvaren raakte door de zuiging van de Titanic het passagiersschip New York los van de kade en dreef bijna tegen de Titanic aan. Een attente sleepboot- schipper voorkwam erger. Opnieuw werd duidelijk dat een zeereus als de Titanic een andere behandeling vereiste dan de veel kleinere schepen, waaraan men tot dan toe gewend was. Op het achterdek van de Titanic speelde de Ierse emigrant Eugene Daly bij wijze van afscheid een treurig deuntje op zijn doedelzak. De oversteek was begonnen. Passagiers vermaakten zich met squash, zwemmen en kaarten. Voor de meeste van de attracties moest apart betaald worden, want White Star lette op de kleintjes. In de balzaal speelden 's avonds twee strijkjes. Veel passagiers schreven brieven of ver stuurden telegrammen. Dat kon met een nieuw modern hulpmiddel: de radio-tele grafie. Al op 12 april ontving de Titanic de eerste 'ijswaarschuwing' van een Frans schip. Bij - FOTO FOTON DE HAAN New Foundland dreef een veld met tien tallen ijsbergen langzaam naar het zuiden. Een tweede signaal kwam van een Engels passagiersschip, een derde van de Noordam van de Holland Amerika Lijn. Op zondagmorgen 14 april meldde de Ca- ronia van de Cunard Line ijsbergen, 's middags volgde een waarschuwing van een Duits schip. Een laatste waarschuwing kwam om 21.40 uur van een Engelse vrachtboot. De telegraaf van het reuzen- schip stond op 'volle kracht vooruit'. Met een snelheid van 22 knopen, ongeveer 40 kilometer per uur, doorkliefde de Titanic de spiegelgladde zee. Chn 23.40 uur meldde de uitkijk: „Ijs berg recht vooruit". Eerste stuurman Mur- doch heeft die ijsberg nog zien komen. Een halve minuut later klonk er een zacht, schrapend, rommelend geluid. Kapitein Smith kwam uit z'n hut achter de brug ge stoven: „Wat raakten we?" „Een ijsberg kapitein", antwoordde Murdoch. Kort daarop kwam het bericht dat het schip wa ter maakte. Na een half uur stond het wa ter al drie dekken hoog. Latere getuigenis sen spreken van een scheur van 76 meter. Volgens de auteur De Groot van het nieuwe Titanic-boek kan dat niet: „Dan zou de Titanic zo snel volgelopen zijn dat ze binnen een uur was gezonken". Naar zijn mening is de scheepshuid op verschil lende plaatsen doorboord door het ijs. De Groot baseert zich daarbij op verklaringen van stokers die gezien hebben hoe de scheepshuid ingedrukt werd en hoe er ver volgens een muur van water op hen af kwam. Om 00.15 uur verzond de marconist van de Titanic het eerste noodsein: CQD MGY. CQD was toen het gangbare nood signaal en MGY waren de roepletters van de Titanic. Slechts langzaam drong de omvang van de ramp tot hele schip door. Veel passa giers hadden zelfs niets gemerkt en moes ten gewekt worden. Even na 01.00 uur ging de eerste reddingboot te water. Over de ta ferelen die zich op het bootdek afspeelden zijn tientallen ware en verzonnen verhalen de wereld ingestuurd. Vast staat wel dat het 'vrouwen en kinderen eerst' aanvanke lijk in goede orde werd toegepast. Vast staat ook dat vooral de eerste en tweede klas passagiers het er levend afbrachten. Onder hen Eva Hart en haar moeder. Eva: „Mijn moeder heeft nooit geloofd dat het schip niet zinken kon. Zoiets zeggen is een klap in Gods aangezicht zei ze tegen mij". Dat er uiteindelijk maar zo weinig men sen in de boten terecht kwamen, kwam dor onwetendheid en angst bij de scheepsoffi cieren die het instappen regelden. Zij vreesden dat de sloepen bij overbelading door midden zouden breken. Een aantal boten vertrok minder dan halfvol. Toen de Titanic na een uur snel dieper wegzonk, ontstond er paniek. Toen klonken ook de pistoolschoten die de zelfmoord van chef stuurman H.T Wilde bezegelden. Pas na twee uur mochten de derdeklas-passagiers het sloependek betreden. De meesten van hen gingen met het schip te onder. Tijdens de Amerikaanse en Engelse onder zoeken van de ramp en in de jaren erna doken er steeds nieuwe mythes en nieuwe vragen op. Speelde de band nu wel of niet 'Nader mijn God tot u?'. Heeft kapitein Smith, zwemmend in het koude water, nog kinderen gered? En waarom kwam het passagiersschip Californian, dat zo dicht bij lag, niet in actie? Een van de opvallend ste resultaten van het onderzoek luidde: Er is geen sprake geweest van discriminatie van derde klas passagiers. De reactie van tweede stuurman Lightoller van de Tita nic: „Goedpraterij en niets dan goedprate rij". Drieënzeventig jaar lang lag de Titanic onberoerd op de bodem van de Atlanti sche Oceaan. Niemand slaagde er in om het wrak te bergen of ook maar te berei ken, al werden daartoe direct de meest on zinnige plannen gemaakt. „Ik kan m'n ogen niet geloven. Op de bodem van een afgrond van vierduizend meter diep zie ik plotseling de spookach tige vormen van een groot vaartuig uit het duister opdoemen. Ik heb het schip nooit gezien, toch ken ik elk detail". Op 1 sep tember om 01.05 uur 1985 ontdekken de videocamera's van het onderzoekingsvaar tuig Argo een van de stoomketels van de Titanic. Het wrak ligt in een gebied waar in 1929 een onderzeese aardverschuiving plaats vond, maar de Titanic verdween niet in de aardbodem. De man die de Tita nic terugvond was de Amerikaan Robert Ballard. Onmiddelijk na het terugvinden begonnen de laatste overlevenden van de Titanic zich te roeren. Onder hen ook Eva Hart. Ze wilden dat het wrak met rust gelaten werd. Ballard, een puriteinse Amerikaan, steunde hen in die mening. Kort daarop nam de Amerikaanse Senaat een wet aan waarmee de Titanic tot grafmonument werd verklaard. Edward P. de Groot bezit tweeënhalve meter archief over de Titanic. Voor zijn boek kreeg hij inzage in de verslagen van de .onderzoekscommissies van destijds. Nu heeft elke auteur die over de Titanic schreef beweerd dat hij nieuwe feiten vond. Ook De Groot doet dat. Hij verwijt collega-Titanic-auteurs zoals de Engels man Michael Davy 'opklopperij'. Davy houdt volgens hem ten onrechte de 'Nader mijn God tot U'-mythe in stand. Een Nederlands Titanic-boek, het eerste sinds jaren. De opzet is aardig, maar het lijkt wat haastig aan elkaar geschreven. Met de Nederlandse taal springt auteur De Groot soms net zo nonchelant om als de White Star-directie destijds met het aantal reddingssloepen. Nu moet De Groot nagegeven worden dat hij inderdaad nieuwe feiten boven wa ter heeft gehaald. Zo bevat zijn boek een hoofdstuk over de Nederlanders aan boord van de gedoemde White Star Liner. Onder hen jonkheer J. George de Reuchlin jr, directeur van het Passagebureau van de Holland Amerika Lijn. De HAL wilde had de nieuwe Statendam II op stapel staan en stuurde haar directeur passage op spiona- fe-reis om te kijken hoe de concurrenten et deden. De Reuchlin, een kennis van White Star-directeur Ismay, behoorde niet tot de overlevenden. Dat was vier dagen na de ramp al bekend. Anders ging het met stoker Wessel van der Brugge en kok Hennie'Bolhuis. Beiden bleven op de Tita nic, maar ze waren 'maar' stoker en kok. Maanden later pas kreeg hun familie te horen dat ze een zeemansgraf hadden ge vonden. We zijn nu in 1987. Waarom is er nu die immer voortlevende emotionele binding met de Titanic? Niet vanwege het aantal doden. In april 1945 zonk in de Oostzee het passagiersschip Wilhelm Gustloff met aan boord Duitsers die op de vlucht waren voor de oprukkende Russen. Er verdron ken 6000 Duitsers. Wie heeft er ooit over gehoord? Nee, niet de statistiek maakt de Titanic boeiend. Ook niet het feit dat een schip op z'n eerste reis op een ijsberg vaart. Toen op 15 april de RMS Titanic (Royal Mail Steamer) onder de golven gleed, ging er meer ten onder dan alleen een schip dat niet zinken kon. Een tijdperk van onge remde hoogmoed en aanbidding van wel vaart begon een snelle duik in de vergetel heid. Europa had kennis gemaakt met het fenomeen van de nieuwe rijken, de nou veau riche. In de VS bruiste nog Mark Twains gouden eeuw. Miljonairs verwier ven zich de uitstraling van koningen van industriële revolutie. In het oude Europa broeide reeds de onrust. De roep van het verdrukte proletariaat, de steeds klemmen der druk op de aloude vorstenhuizen, de Eerste Wereldoorlog, de Russische revolu tie. Er stonden grote dingen te gebeuren. De Groot noemt de Titanic was een ty pisch produkt van de kleinschalige, be krompen maar in alle rust voortkabbe lende Edwardiaanse samenleving. Het ant woord op de vraag: Waarom nog steeds die Titanic, kan ook hij niet geven. Als drijvende Toren van Babel bete kende het schip de kroon op een tijdperk, maar ook het einde ervan. Het rotsvaste vertrouwen dat geld alles kon maken en dat de mens de nukken van de natuur had bedwongen, viel in duigen toen de zee het meest trotse schip, dat de mensheid ooit schiep, meedogenloos verzwolg. Simpel ge zegd: Hoogmoed komt voor de val. Is dat misschien de wetenschap die de Titanic voor altijd 'onzinkbaar' heeft gemaakt? Bronnen: *75 jaar Titanic*, Edward P. de Groot, 1987. Uitgeverij De Alk; Een nacht om nooit te vergeten, Waiter Lont *How we found the Titanic' door Robert Ballard, National Geographic, dec. 1985

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 27