Op je 20e gevangen in jaren zestig
8REDASE REAL STALLIONS OP INTERNATIONALE BEATLESDAG
Paul McCartney's
broer eregast op
achtste Beatlesdag
Kleurschilderingen
inde
ILPVEREN
DKBREKERS
iw~ de-auto
DONDERDAG 16 APRIL 1987
EERSTE PAASDAG IN AMSTERDAM
VIER Bredase jongens van net twintig, met één
been op het podium en met het andere een kwart
eeuw in het verleden.
Live band
Inleven
'Kicks'
'arbo
't VOSKE
Boze sprookjes
Sprookjesachtig
Op de grens
Biennale Kleingraf iek
Therapeutisch
schilderen
i de ouderraad. Tyj
e avond worden en3
licals en toneelstukl
het voetlicht B.
)e avond wordt afL
'iet het bekende sr*
i de drie, gebrac)
leden van de oude,
le leerkrachten. Voo
ig van de onkosten jï
3 de pauze een verW
1DSTRIJD
ise dorpsraad houï
18 april de traditü
rzoekwedstrijd voo,
ielijke jeugd tussen
Pr. Voor de ouden
er een puzzeltochi
ide evenementen i
amelen geblazen on
bij de muziektent m Door Leo Nierse
plein.
DE STEM
T2
iVERTENTIE)
G 2 BERGEN OP ZOi
The Real Stallions hebben maar één grote passie: Mer-
40-336761 seybeat, de muziek die in de beginjaren '60 populair was
in Liverpool - èn heel snel ver daarbuiten.
Toen Papa 'Stallion' zijn zonen Het mag dan ook geen wonder
Bmip verwekte, was hij ongetwijfeld
WW wl jiweer op die muziek uitgeke
ken. Maar de jongens kwamen
.ais 15-jarige koorknapen- in
je greep van het verleden, nog
mm vóór de huidige sixties-revival
i—Af I aanving.
'—Inmiddels staat de Bredase
Al 4-3. Groep All:
Al-AZW Al 3-2,
L-STEEN A2 5-0. Gi
W A2-Philippine
:t opgekomen, Hoek AP
nse Boys A2 11-0,
Jzendijke A21-2.
B3: Mevo Bl-Rene
'issenkerke Bl-I
i Boys Bl-Brouwershal
10. Groep B4: Veere Bij
aele BI 0-2, Dauwc
Veere BI 4-0, VCK BÏJ
B2 2-1, Vlissingen
31 1-4. Groep B5:
Bl-Nieuwland BI
Bl-Meeuwen BI
rg B2-Cortgene BI 3-2
6: SSV'65 Bl-'s-He
rke BI 2-5, Hansj
toys Bl-Yerseke BI 2-5
-Apollo BI 2-4. Gi
al Bl-Corn Boys
Bl-Hoek BI 3-0. Gi
V Bl-Oostburg BI
e Bl-Hontenisse BI 2-1
irde Bl-Cllnge BI 1-
i: SKNWK Bl-Colijt
oys BI 5-0, ZSC Bl-E
BI 7-1, Duiveland Bij
rk BI 14-0. Groep BH
n B3-RCS B2 1-13
U: Dauwendaele
B2 8-0. Groep BI
Borssele BI 5-4, Ame
il-RCS B4 14-0. Gro
linlngen B2-Heinket
2-0, Krabbendijke Bij
1-11. Groep B14: Kloe-
■SVD BI 2-0, Wemelj
Lewedorpse Boys BI
B15: Terneuzense Boj
!4 B2 0-0, Koewacht Bij
-0, SDO Bl-AZWB23j
B17: Groede Bl-Bierj
2-1, Terneuzen
BI 2-2.
rockgroep niet meer alleen. De
muziekstijl die de Beatles aan
je top bracht geniet de warme
langstelling van de jongste
leraties popliefhebbers. De
s van de Engelse Housemar-
5 spreken wat dat betreft
I boekdelen. En in een tijd
I waarin vormgeving en mode
I direct teruggrijpen op de jaren
g en het volledige oeuvre
I tan de Beatles op CD wordt
I uitgebracht, zijn de Real Stal-
i nu stevig 'in zaken'. Hun
ertagenda is voller dan
sun schoolagenda.
k weekend trekken The
1 Stallions het land in met
leen busje propvol authentieke
I geluidsapparatuur van Britse
makelij uit de jaren '60. Ge-
tte waarde: vijftigduizend
I gulden. Uitgerust met originele
I Vox-buizen versterkers, Höf-
ir-bas en gitaren van Ric-
I kenbacker en Gretsch, vertol-
I ken zij een repertoire dat nau
welijks te onderscheiden is van
looit wereldberoemde acts als
I Tne Swinging Blue Jeans,
I Gerry the Pacemakers en
I Billy J. Kramer the Dakotas.
I De ex-koorzangers blinken
I laarbij uit in close-harmony en
lacapella's. Het is is ook het-
I zelfde repertoire als de Beatles
lm de Starclub in Hamburg
[geelden.
heten dat The Real Stallions
éen van de hoofdattracties vor
men van de achtste Internatio
nale Beatlesdag. Die wordt
zondag in de Meervaart in Am
sterdam gehouden. Met een op
treden van éen uur leiden de
Bredase Mersey-adepten de
hoofdattractie van die dag in.
Dat is Michael McCartney,
Pauls broer, die dit jaar als
eregast door het organiserende
fanmagazine Beatles Unlimi
ted is uitgenodigd.
Ook te zien op die Beatlesdag
is o.a. de muziekvideo 'Let it be
real', vervaardigd door de Bre
dase cineasten van SolFilms.
Het is een reportage van een
optreden van de Stallions jl.
december op het dak van de
plaatselijke Centrale Biblio
theek. Resultaat is een behoor
lijk getrouwe kopie van het
concert dat de Beatles in ja
nuari '69 gaven op het dak van
het Applekantoor in Londen,
zoals te zien in de bioscoopfilm
'Let it be'.
Als we The Real Stallions,
thuis bij manager Dick Benard
opzoeken, blijkt meteen dat we
met fanaten van doen hebben.
De heren bezitten een uitge
breide collectie Beatlesvideo's,
die dient als studiemateriaal.
Elke noot, elke beweging van
de Fab Four tijdens concerten is
door de Stallions geanalyseerd.
Kritisch, want waar de eer
tij dse idolen miskleunden,
wordt geschamperd.
„De Beatles lieten ook wei
eens een steekje vallen, maar
dat konden ze maken. Het ging
om de sfeer van hun optredens
De Real Stallions: „Wat we in ieder geval willen bereiken is een optreden in de Starclub".
- FOTO ARCHIEF DE STEM
en dat geldt voor ons precies zo.
Uiteindelijk is die sfeer be
langrijker dan de muzikali
teit".
The Real Stallions is dan ook
een typische live-band, on
danks de recent verschenen
single 'Lies/ Do you love me' en
de op handen zijnde lp (beide in
eigen beheer). „Inderdaad, we
hebben het tij mee", beaamt gi
tarist-zanger Martin van Riel,
die samen met Peter Hengst
(afwezig bij het gesprek) de
toon aangeeft binnen de band.
„De revival van jaren'60-mu-
ziek speelt ons duidelijk in de
kaart. Het publiek is de laatste
jaren veel enthousiaster ge
worden voor onze muziek. We
worden nu veel meer gevraagd
en de sfeer tijdens de concerten
is stukken beter geworden. De
kids herkennen ook meer. Wat
niet wil zeggen dat we niet ge
woon door zouden gaan in deze
stijl als de rage voorbij is. We
zitten helemaal en voorgoed
aan de Merseybeat gebakken.
Dat wil zeggen: aan de stijl,
niet alleen maar aan de Beat
les. Trouwens, ik kan niks an
ders spelen".
Voor bassist Peter Gabriels,
met een grote belangstelling
voor moderne jazz, en drum
mer Phil Dolmans ligt dat iets
anders. Maar zij voegen zich
naar de leiders, want gelijk
George en Ringo hebben zij
(hoewel degenen met de meeste
muzikale scholing) een minder
krachtige stem in het kapittel.
De kennis over de inspriratie-
bronnen is bij ieder lid daaren
tegen even levendig. De man
nen noemen voortdurend data
en feiten alsof ze de vroege ja-
ren'60 in Liverpool en Ham
burg persoonlijk hebben mee
gemaakt. Manager Dick Be
naard, in het dagelijks leven
bibliothecaris, bestudeert zelfs
reeksen jaargangen van aller
lei tijdschriften, om zich zo
grondig mogelijk in het verle
den te kunnen inleven. De Stal
lions vestigen dan ook stellig de
indruk dat zij het verleden van
hun oudere familieleden tot
hun eigen tegenwoordige tijd
hebben gemaakt. Zij zijn de
eersten om dat te bevestigea
Zouden de Stallions wel kans
zien van dat verleden los te ko
men, teneinde een meer eigen
stijl te kunnen ontwikkelen?
Martin: „Kunnen loskomen?
Dat moet je willen! En trou
wens, we beginnen nu ook
eigen nummers te schrijven.
Ja, wel in de hetzelfde genre,
maar toch in een eigen stijl."
Zijn kameraden blijken het
daarmee niet helemaal eens.
Het verleden staat wel degelijk
een meer eigen stijl in de weg.
Door je fixatie op een korte pe
riode in de muziekgeschiedenis
blijf je dus steken in een sta
dium van kopiëren, in plaats
van te creëren?
Het gaat niet volmondig, maar
eigenlijk luidt het antwoord
■ja'. Peter, de jazzliefhebber,
zou daarom willen pleiten voor
het toelaten van nieuwe invloe
den in de groepssound. „In ar
tistiek opzicht kan de band
verder groeien als we erin sla
gen een balans te vinden tussen
eenkennigheid en bredere inte
ressen".
Wat Phil betreft kan een al te
snelle muzikale ontwikkeling
ook nadelen hebben: „Er zijn
zoveel leuke nummers uit die
tijd die we nog willen spelen."
Met dat laatste illustreert de
drummer de grootste ambitie
van de groep, iü. spelen voor de
kick. Om de Grote Doorbraak
zitten de vier Stallions niet te
springen. Zozeer in beslag ge
nomen door het verleden, stel
len zij weinig belang in de toe
komst.
Martin: „We verdienen een
leuke cent en we hebben een
bus vol apparatuur. Verder
denken we niet. Kijk, als we
zo'n doorbraak meemaken als
de Beatles indertijd, zou ik na
tuurlijk niet nee zeggen. Maar
we gaan het er niet echt op toe
leggen. Die druk, die willen we
niet. Het enige wat we voorlo
pig willen bereiken is op te tre
den in de Starclub. De eerste
contacten daartoe worden ove
rigens net deze week gelegd. En
wie weet. Een andere wens van
jaren, nl. om op de Internatio
nale Beatlesdag te spelen, gaat-
nu toch ook in vervulling".
FOTO JANET MACOSKA KALEYEDISCOPE
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM - Op eerste paasdag wordt in De
Meervaart in Amsterdam de achtste Internationale
Beatlesdag gehouden. Organisator is de redactie van
het 'fanzine' Beatles Unlimited. Grootste attractie is
dit jaar de komst van Michael McCartney.
De 43-jarige broer van de ex-Beatle zal zijn onlangs ver
schenen boek 'Mike's Mac's White and Blacks (plus one co
lour)' in de vorm van een diaserie presenteren. De redactie
van Beatles Unlimited zal hem voorts onderwerpen aan een
1 uur durend interview, dat door de bezoekers bijgewoond
kan worden. Dat interview zal nog dezelfde middag tussen
15.00 en 16.00 uur door de KRO worden uitgezonden in het
programma 'Tijd voor toen'.
Peter Michael McCartney -die in de jaren '60 als Mike
McGear naam maakte binnen het Liverpoolse dichters- en
comedy-trio The Scaffold- voorziet tegenwoordig in zijn le
vensonderhoud als auteur. Hij publiceert kinderboeken (een
schreef hij samen met broer Paul). Hij stelt ook boekwerkjes
samen met kiekjes uit de familiealbums van de McCart
ney's. Verder reist hij met Beatlesexposities de wereld rond.
De verschijning van Mike McCartney op het Meervaart
podium wordt ingeleid met een concert door de The Real
Stallions. Deze viermans formatie uit Breda heeft zich toe
gelegd op een repertoire van Merseybeat (zie verder op deze
pagina).
Het programma van de achtste Internationale Beatlesdag
vermeldt verder de vertoning van film- en videomateriaal,
een platen- en boekenmarkt en een veiling.
Beatles Unlimited, dat in het Engels wordt gepubliceerd,
telt over de hele wereld momenteel 2300 betalende lezers.
Ruim zestig procent van de tweemaandelijks verspreide op
lage wordt naar het buitenland verzonden.- Sinds de recente
fusie met de ned. ver. Beatles-Fanclub en de even recente
overname van het Engelse fanzine 'Beatles Now' is Beatles
Unlimited een van de grotere organisaties voor Beatlesfans
in West-Europa geworden.
Jongste lid van 'B.U.' is de Centrale Bibliotheek te Breda.
Gedurende de gehele maand mei zal daar een door Beatles
Unlimited georganiseerde expositie lopen met als titel 'The
Beatles in de bieb'.
ht 4 8-4, Goese Polder',
e bias C: Kerkwerve!
delande 2 10-14, Slag-
10, Goese Polder 310-10
10-7, Scaldina 3 10-1
_s D: STV 18-13, IJzen-
13, STEEN 1 8-7, HCG1
js 2 8-0. Vierde bias E
1 8-13, St.-Aloysius31-
1 8-8, ATV 7-7, HCG2
bias A: Westerzicht 5
ïlande 4 8-13, Arnemui-
Zand 7 8-4, Kapelle 88-
bias B: MZ 16 8-14, Big
8-11, Yerseke 4 8-8, Ka-
1-6, Goese Polder 8-1
is C: Effect 410-16, SAR
zendijke 2 10-11, SW
SM 2 10-4, Effect 5 1W
i: B S 16-12, STEEN*
lert 2 6-3, STV 3 6-1-
Eerste klas: MZ 210-
1 10-15, Zand 2 10-12,
len 2 10-8, Wilno21<H
Tweede bias A: SAB1
dina 2 8-10, MZ 5 H
-7, Wilno 3 8-0. Twee®
aldina 17-14, MZ 4 8-11
8-9, MZ 6 7-3, Slag-
i. Derde klas A: Ocex
8-12, Kerkwerve 1 8-1'.
ht 2 8-10, Zand 4 8-1,
-0. Derde klas B: Oude-
■8-15, Reynaert 2 8-»,
10, Effect 3 8-4, Wilnoj
e klas A: Ameminaen;'
7 8-9, Kerkwerve 21H
8-6, Zand 5 8-5. Vier#
Z 8 7-14, Scaldina 3 7-11.
e 2 8-7, Big Smash 1JJ
•0. P/W eerste klas:®
ig Smash 2 10-12, Slag-
-11, MZ 10 10-9, Arne-
10-8, Reynaert 3 W-J
»s A: Reynaert 5 19-®
10-16, SAR 210-12, Beï
0-6, Effect 4 10-6,
1 10-0. Vijfde klas
len 5 10-18, Goese R»
Slagvast 310-12, S<®
f, Zand 6 10-6, Zan°'
r tweede klas: West?!,
•18, Zand 8 10-16,®"
Smash 3 10-7, Oude-
•5, Arnemuiden 6 MH*
Van Aerden de**'
Via een t"tv„
|ieo Hanny er 3-3 v<!
Igens Wijnands
pffer te zien scor»1
bepaalde
knal, die via
plofte, de eind
de
af.
ïeo
lgei_
effer
ters
een
t net
VERTENTIE)
Restaurant
Hulst
Bierkaaistraat 6
Tel. 01140-134dd
is voor uw familie-
koffietafels e»2'
Timeerde keuken,
raai aanwezig.
n prettig voor u en
open van 12 ,0'
Dinsdags geslote
Eric de Nie, schilderijen, De Beyerd, Boschstraat 22 Breda.
Open dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag en
zondag van 13 tot 17 uur, maandag gesloten, ook gesloten op
19,20 april en 30 apriL Tin 3 mei.
Kleuren kunnen hinderen, afstoten en aantrekken. Ze zijn
met emoties gebonden en schilders maken daar gebruik van.
Eric de Nie doet dat bijna uitsluitend. Hij heeft hiervoor de
vorm in dienst van dé kleur gesteld. Zijn schilderijen lijken
het meest op intense kleurvlakken die door een op de hoofd
kleur afgestemd kader omringd worden. De grens tussen het
vlak en het kader vormt een interessant onderdeel van deze
kleurschilderingen. Daarin zijn alle kleurnuances aanwezig,
overschilderingen en naast elkaar staande kleuren, uiterst
dun aangebracht Een schemerzone, waarin het ontstaan van
het schilderij valt na te speuren.
Doordat De Nie zijn kleurlagen nagenoeg transparant
maakt kan hij schier eindeloos bezig blijven met het zoeken
naar de juiste toom „Je moet alleen het moment herkennen
dat je op moet houden", zegt hijAls hoofdvorm van het kleur
vlak domineert een rechthoek, maar er zijn ook driehoeken en
mengvormen allen gekenmerkt door de prachtige vage kleur
overgangen van hoofdvorm naar 'achtergrondkader*.
De oorsprong van deze abstracte schildertrant is van zuiver
figuratieve herkomst. De Nie was en is hevig geïnteresseerd
in het effect van schaduwen in de natuur waarover hij een
stadie maakte met behulp van fotografie en waterverven. De
bijgaande catalogus geeft hierover een helder beeld. Die scha
duwen hebben geleid tot deze serie lichtende schilderijen in
acryl in De Beyerd en in waterverf in het Haags gemeente
museum.
Eric de Nie werd in '44 in Leiden geboren, woont en werkt
in Haarlem, geeft grafieklessen in Amsterdan en Den Haag,
maakte een aantal studiereizen, won diverse prijzen en is in
verschillende collecties in Nederland vertegenwoordigd.
LiaRoose
•Bernadette Notten, tekeningen
01 Helena Lamberti, grafiek en
schilderijen. Galerie Segeren,
Raadhuisstraat 8-10, Breda-Gin-
nekea Open: di.-vr. 10.00-18.00
uur, do. tot 21.00 en za. to 17.00
uur. Tot 10 mei.
De beide kunstenaressen
kregen hun opleiding aan de
academie van Den Bosch
(Jacques Frenken) en stu
deerden enkele jaren geleden
af- Het tekenwerk van Berna
dette Notten heeft een Cobra
achtige spontaniteit; het kin
derlijke gemoed, dat vertel
end baan breekt in agres
sieve bewegingen en een
Rorhschachtachtige vlekken-
Patronen, die uitgroeien tot
h°2e sprookjes. Het meest
tandamenteel komt dat tot
tatdrukking in enkele houts
kooltekeningen; een teken-
wal die geen schoonheid in de
Beijkte zin van het woord,
"jaar wel directe emoties
kkhtbaar maakt Gecombi
neerd met waterverf, pastel
ta potlood worden de teke-
tUngen echte vertellingen, die
de kijker prikkelen.
Helena Lamberti maakt
mooie, krachtige lino's die
neigen naar sierkunst. Omdat
je in verschillende olieverf
schilderijen dezelfde hoekige
stijlelementen en wat stugge
verfstreek ziet is er een dui
delijke samenhang met de li
no's. Maar die is omgekeerd
aan ons vermoeden: de lino's
zijn later ontstaan, omdat
Helena van mening was dat
het hoekige van haar manier
van schilderen in de richting
van de lino-techniek wees. Zij
plaatst op een sterke manier
kleur tegen kleur op doeken
met geabstraheerde dierfigu
ren en klassiek romeinse the
ma's (Pompei bv). In haar re
centere werk neemt ze wat
van de veelheid aan kleur te
rug. Daarmee dwingt ze zich
tot een grotere concentratie
op het schilderen zelf. Zij
heeft gevoel voor het grote
gebaar, voor doeken die op
afstand werken. Dichterbij
blijkt dat ze soms nog wat in
de materie blijft steken.
H.E.
Deze tors werd gemaakt door Charlotte van Pallandt in
1930. Hij maakt deel uit van de expositie 'Nederlandse
Kunst 1914-1940', die tot en met 17 mei te zien is in De
Wieger te Deurne. Daarop onder meer te zien werk van
Bieling, Van Doesburg, Hijnckes, Krop, Van Rees en
Wichman' Dagelijks open van 13-17 uur. Er is een afzon
derlijke zaal voor kinderen.
Dirkje Kuik, pentekenin
gen. Galerie De Ark, Vee
marktstraat 17, Breda. Open:
normale winkeltijden. Tot 22
april.
Kunsthandel Jas heeft een
afzonderlijke ruimte als ga
lerie ingericht, zodat er in de
binnenstad van Breda moge
lijk weer iets gaat gebeuren
in relatie met actuele kunst
en verkoop ervan. Het is on
begrijpelijk dat in een stad
met een kunstacademie de
kunsthandel in de vorm van
professionele galeries maar
niet van de grond kan ko
men.
De Ark start voorzichtig
met kunst, die 'iedereen'
waarschijnlijk mooi zal vin-
dea En dat is dan verdiend!
Dirkje(voorheen William)
Kuik is bekend geworden
met haar boeken (Huishoud
boekje met rozijnen; Het kin
dercircus etc.). Die illustreert
ze zelf altijd heel mooi. De
gewassen pentekeningen die
op deze expositie te zien zijn
ademen dezelfde sfeer, maar
werden als zelfstandige bla
den door sfeervolle technie
ken losser gemaakt van het
anecdotische.
Het zijn hele romantische
bladen, dikwijls ook voorzien
van eigen geschreven poëti
sche teksten. Vaak hebben ze
te maken met haar Utrechtse
woonomgeving (Maliebaan
of de Dom in de stijgers), dan
weerzij n het natuurfanta-
sieën of innige portretstu
dies. Ragfijn en virtuoos lo
pen de zowel grillige als
strak architectonische lijnen
door de geheimzinnige ach
tergronden. Voor de een zal
dit werk mogelijk te preten
tieloos zijn, de ander zal zich
gelukkig en rustig kunnen
voelen bij deze goed ver
wekte schoonheid.
HE.
Jos van Wunnink schilde
rijen, Yvonne de Dauw en
Mieke Hoendervangers kera
miek. Galerie Kersten, Markt
10 Geertruidenberg, open
dinsdag en donderdag 10.00-
17.00 uur, vrijdag 10.00-19.30
uur, zaterdag 10.00-16.00 uur,
zondag 11.00-16.00 uur, t/m 24
april.
In gedekte, vaak blauwe
kleuren en met behulp van
verschillende teken- en
schildertechnieken, stelt Jos
van Wunnink zijn collages
samen die soms stukken pa
pier, soms stukjes ijzer be
vatten. Deze kleine afbeel
dingen van geschematiseerde
mensenwezens in een nage
noeg abstracte omgeving,
hebben een sterk symboli
sche waarde. De boot, de vo
gel, het land, de mens, ze ko
men in verschillende combi
naties voor op deze collegaes,
die als centraal thema de le
vensreis van de mens heb
ben.
Wunnink heeft een voor
keur voor detaillistisch wer
ken, zonder dat dit overigens
tot gepriegel leidt. Hij com
poneert met vlakjes, die vaak
schabionen zijn en zeer fijn -
streepjes- penseelwerk net zo
lang tot er een organisch ge
heel ontstaat. En dat is het
meest kenmerkende van deze
merkwaardige en mooie col
lages. Daarnaast hangen er
vijf grote schilderijen, ge
schilderd in de oude ei-tem
pera techniek, die de show
stelen.
In voornamelijk witte en
lichtblauwe tinten heeft
Wunnink, alweer met behulp
van streepjes-techniek, land
schappelijke inpressies ge
schilderd. Het effect is onge
veer pointillistisch. Hierdoor
ontstaan verbazend fijne
kleurnuanceringen. Het pro
bleem met zo'n uitgesproken
werkwijze is, dat het effect
ervan gemakkelijk doel in
plaats van middel wordt. Jos
van Wunnink balanceert net
op de grens. Het bevreem-
dende en mystieke karakter
maakt zowel de collages als
het tempera-werken in ieder
geval de moeite waard.
Mieke Hoendervangers
maakte ondermeer enkele
holle vormen met ronde uit-
stulpingea Vormen die ont
staan zijn door een kleibol op
te blazea Glazuren zijn
daarbij spaarzaam gebruikt,
wat jammer is omdat nu het
resultaat zuiver incidenteel
is.
De theepotjes -onbruik
baar, grappig en bijzonder-
van Yvonne de Dauw en
haar andere vier potten laten
vakkundig draaiwerk zien
verlucht met eigenwijze
vormelementen en fraaie
glazuurcombinaties. Jammer
van al het geperforeerde
werk dat er erg kneuterig
uitziet.
LR
Ivo Kamp, schilderijen en
pastels. Galerie Gaffelaer,
Baronielaan 244. Breda.
Open: di, woe en vrij 10-12 en
14-17 uur; za 11-16 en zo 13-17
uur. Eerste paasgad dicht;
tweede paadsdag als zondag.
Deze 'nimmer dralende' gale
rie voor niet-professionele
kunstenaars brengt momen
teel het werk van een man,
die er openlijk voor uit komt
dat schilderen hem voor de
dood heeft weggehaald of
met andere woorden zijn le
ven weer levenswaardig
maakt temidden van een de
pressieve psychose. Deze in
Rijsbergen geboren Kamp
werd in 1979 ziek, kwam in de
Jelgersma-kliniek, waar
prof. Bastiaans hem met LSD
behandelde. Hij begon, toen
deze behandeling onvol
doende baat bracht in de kli
niek Endegeest te schilderen.
Daarna kon hij dit instituut
Biënnale Kleingrafiek. Diverse lokaties. Tot 3 mei.
De Belgische industriestad Sint Niklaas, via Hulst vanuit
Zuid-Nederland gemakkelijk te bereiken, heeft al jarenlang
een innige verbinding met de kamermuziek van de beeldende
kunst, de grafiek. Dit komt wel vooral doordat de stad het Ex
Libris-Centrum binnen haar muren herbergt, dat zich al en
kele decennia lang voor de instandhouding en herleving van
het exlibris, dat prentje, die tekening, houtsnede of ets die met
de naam van de eigenaar als eigendomsmerk in boeken ge
plakt wordt, inzet. Uit de activiteiten van dit Ex Libris-Cen
trum vloeiden wel de contacten op internationaal vlak met
alle mogelijke grafici voort, die tenslotte resulteerden in de
organisatie van een Biennale van de Kleingrafiek, die thans
voor de dertiende maal gehouden wordt.
In het kader daarvan is er in het Ex Libris-Centrum aan de
Zamanstraat een selectie te zien van het werk dat voor de In
ternationale Ex Libris-wedstrijd 1987 werd ingezonden (er
waren 255 deelnemers uit 27 landen). Zij bestaat uit 255 van de
654 originele exlibrisinzendingen in diepdruk, hoofddruk en
vlakdruk. De eerste prijzen gingen naar de Tsjecho-Slowaak
Josef Dudek, de Pool Zozislaw Nilach en de Belg Martin
Baeyens, maar dat naast en met deze bekroonden ook andere
kunstenaars in staat zijn van dit kleine eigendomswerk tot
een grafisch juweeltje te maken bewijst deze expositie in een
overvloed van stijlen, richtingen en opvattingen.
In de Bank Brussel Lambert aan het O.L. Vrouwplein 28
(open tijdens kantooruren) tonen zes jonge Belgische grafici,
Hugo Besard, Bart Deyckermans, Ingrid Ledent, Jan Smitz,
Jan Vandeweghe en Ruperto Ur?ua een keur uit hun werk.
Hier is weliswaar sprake van jonge kunstenaars, maar allen
hebben zij reeds met recht een reputatie opgebouwd en be
schikken voor het merendeel in kunstpedagogische posities
zelf alweer over leerlingen. Wat in het werk van alle zes op
valt is niet alleen een voorbeeldige beheersing van de tech
niek, maar ook een op het metaphysische gerichte visie op hun
onderwerpen die tot licht surreëel getinte resultaten leidt.
Het Stedelijk Museum aan de Zamanstraat besteedt in een
afzonderlijke expositie aandacht aan de in 1738 te Sint
Niklaas geboren etser en graveur Emmanuel Deghent, die in
1758 naar Parijs vertrok en daar als illistrator van vele boek
werken carrière maakte. Hij overleed er ook in 1815. Deghent
werkte voornamelijk naar tekeningen van anderen en kon
zich qua vakmanschap duidelijk meten met de vele uitste
kende colega's die de tweede helft van de achttiende eeuw tot
een bloeiperiode van de grafiek maakten.
Een tweede afzonderlijke tentoonstelling - overzicht over
twintig jaar werken - is gewijd aan de in 1951 geboren
Vlaamse graficus Emiel Hoome, die zich eveneens, maar dan
in onze tijd naam maakte als illustrator en vormgever van
boekea Hij is de schepper van een uiterst bewogen in alle lij
nen vibrerende grafiek, technisch knap, naar de geest vin
dingrijk. Zijn werk zal van 1 augustus tot 11 september ook in
de Koninklijke Bibliotheek te 's-Gravenhage te zien zijn.
verlaten en kon hij zijn le
vensnood kwijt in deze artis
tieke expressie.
Kamp is duidelijk geen
professionele kunstenaar.
Maar ondanks technische on
volkomenheden spreken zijn
doeken panelen een open
hartige kleurrijke taal, die
overkomt Hij schildert soms
in een neo-expressionistische
stijl en zet dan weer de verf
heel pastueus om in taferelen
die, dreigend van toon, ver
tellen over conflicten tussen
mensen. Zijn beste doek met
drie vrouwen onder de titel
'LSD: Sacha' is niet te koop.
De eenvoudige monogravure
'Susan' is ook de moeite
waard. Al zijn werk 'leeft', al
is het dan niet altijd volgens
het boekje. Sypathiek en
soms intrigerend.
HE.
V