Op je 20e gevangen in jaren zestig 8REDASE REAL STALLIONS OP INTERNATIONALE BEATLESDAG Paul McCartney's broer eregast op achtste Beatlesdag Kleurschilderingen inde ILPVEREN DKBREKERS iw~ de-auto DONDERDAG 16 APRIL 1987 EERSTE PAASDAG IN AMSTERDAM VIER Bredase jongens van net twintig, met één been op het podium en met het andere een kwart eeuw in het verleden. Live band Inleven 'Kicks' 'arbo 't VOSKE Boze sprookjes Sprookjesachtig Op de grens Biennale Kleingraf iek Therapeutisch schilderen i de ouderraad. Tyj e avond worden en3 licals en toneelstukl het voetlicht B. )e avond wordt afL 'iet het bekende sr* i de drie, gebrac) leden van de oude, le leerkrachten. Voo ig van de onkosten jï 3 de pauze een verW 1DSTRIJD ise dorpsraad houï 18 april de traditü rzoekwedstrijd voo, ielijke jeugd tussen Pr. Voor de ouden er een puzzeltochi ide evenementen i amelen geblazen on bij de muziektent m Door Leo Nierse plein. DE STEM T2 iVERTENTIE) G 2 BERGEN OP ZOi The Real Stallions hebben maar één grote passie: Mer- 40-336761 seybeat, de muziek die in de beginjaren '60 populair was in Liverpool - èn heel snel ver daarbuiten. Toen Papa 'Stallion' zijn zonen Het mag dan ook geen wonder Bmip verwekte, was hij ongetwijfeld WW wl jiweer op die muziek uitgeke ken. Maar de jongens kwamen .ais 15-jarige koorknapen- in je greep van het verleden, nog mm vóór de huidige sixties-revival i—Af I aanving. '—Inmiddels staat de Bredase Al 4-3. Groep All: Al-AZW Al 3-2, L-STEEN A2 5-0. Gi W A2-Philippine :t opgekomen, Hoek AP nse Boys A2 11-0, Jzendijke A21-2. B3: Mevo Bl-Rene 'issenkerke Bl-I i Boys Bl-Brouwershal 10. Groep B4: Veere Bij aele BI 0-2, Dauwc Veere BI 4-0, VCK BÏJ B2 2-1, Vlissingen 31 1-4. Groep B5: Bl-Nieuwland BI Bl-Meeuwen BI rg B2-Cortgene BI 3-2 6: SSV'65 Bl-'s-He rke BI 2-5, Hansj toys Bl-Yerseke BI 2-5 -Apollo BI 2-4. Gi al Bl-Corn Boys Bl-Hoek BI 3-0. Gi V Bl-Oostburg BI e Bl-Hontenisse BI 2-1 irde Bl-Cllnge BI 1- i: SKNWK Bl-Colijt oys BI 5-0, ZSC Bl-E BI 7-1, Duiveland Bij rk BI 14-0. Groep BH n B3-RCS B2 1-13 U: Dauwendaele B2 8-0. Groep BI Borssele BI 5-4, Ame il-RCS B4 14-0. Gro linlngen B2-Heinket 2-0, Krabbendijke Bij 1-11. Groep B14: Kloe- ■SVD BI 2-0, Wemelj Lewedorpse Boys BI B15: Terneuzense Boj !4 B2 0-0, Koewacht Bij -0, SDO Bl-AZWB23j B17: Groede Bl-Bierj 2-1, Terneuzen BI 2-2. rockgroep niet meer alleen. De muziekstijl die de Beatles aan je top bracht geniet de warme langstelling van de jongste leraties popliefhebbers. De s van de Engelse Housemar- 5 spreken wat dat betreft I boekdelen. En in een tijd I waarin vormgeving en mode I direct teruggrijpen op de jaren g en het volledige oeuvre I tan de Beatles op CD wordt I uitgebracht, zijn de Real Stal- i nu stevig 'in zaken'. Hun ertagenda is voller dan sun schoolagenda. k weekend trekken The 1 Stallions het land in met leen busje propvol authentieke I geluidsapparatuur van Britse makelij uit de jaren '60. Ge- tte waarde: vijftigduizend I gulden. Uitgerust met originele I Vox-buizen versterkers, Höf- ir-bas en gitaren van Ric- I kenbacker en Gretsch, vertol- I ken zij een repertoire dat nau welijks te onderscheiden is van looit wereldberoemde acts als I Tne Swinging Blue Jeans, I Gerry the Pacemakers en I Billy J. Kramer the Dakotas. I De ex-koorzangers blinken I laarbij uit in close-harmony en lacapella's. Het is is ook het- I zelfde repertoire als de Beatles lm de Starclub in Hamburg [geelden. heten dat The Real Stallions éen van de hoofdattracties vor men van de achtste Internatio nale Beatlesdag. Die wordt zondag in de Meervaart in Am sterdam gehouden. Met een op treden van éen uur leiden de Bredase Mersey-adepten de hoofdattractie van die dag in. Dat is Michael McCartney, Pauls broer, die dit jaar als eregast door het organiserende fanmagazine Beatles Unlimi ted is uitgenodigd. Ook te zien op die Beatlesdag is o.a. de muziekvideo 'Let it be real', vervaardigd door de Bre dase cineasten van SolFilms. Het is een reportage van een optreden van de Stallions jl. december op het dak van de plaatselijke Centrale Biblio theek. Resultaat is een behoor lijk getrouwe kopie van het concert dat de Beatles in ja nuari '69 gaven op het dak van het Applekantoor in Londen, zoals te zien in de bioscoopfilm 'Let it be'. Als we The Real Stallions, thuis bij manager Dick Benard opzoeken, blijkt meteen dat we met fanaten van doen hebben. De heren bezitten een uitge breide collectie Beatlesvideo's, die dient als studiemateriaal. Elke noot, elke beweging van de Fab Four tijdens concerten is door de Stallions geanalyseerd. Kritisch, want waar de eer tij dse idolen miskleunden, wordt geschamperd. „De Beatles lieten ook wei eens een steekje vallen, maar dat konden ze maken. Het ging om de sfeer van hun optredens De Real Stallions: „Wat we in ieder geval willen bereiken is een optreden in de Starclub". - FOTO ARCHIEF DE STEM en dat geldt voor ons precies zo. Uiteindelijk is die sfeer be langrijker dan de muzikali teit". The Real Stallions is dan ook een typische live-band, on danks de recent verschenen single 'Lies/ Do you love me' en de op handen zijnde lp (beide in eigen beheer). „Inderdaad, we hebben het tij mee", beaamt gi tarist-zanger Martin van Riel, die samen met Peter Hengst (afwezig bij het gesprek) de toon aangeeft binnen de band. „De revival van jaren'60-mu- ziek speelt ons duidelijk in de kaart. Het publiek is de laatste jaren veel enthousiaster ge worden voor onze muziek. We worden nu veel meer gevraagd en de sfeer tijdens de concerten is stukken beter geworden. De kids herkennen ook meer. Wat niet wil zeggen dat we niet ge woon door zouden gaan in deze stijl als de rage voorbij is. We zitten helemaal en voorgoed aan de Merseybeat gebakken. Dat wil zeggen: aan de stijl, niet alleen maar aan de Beat les. Trouwens, ik kan niks an ders spelen". Voor bassist Peter Gabriels, met een grote belangstelling voor moderne jazz, en drum mer Phil Dolmans ligt dat iets anders. Maar zij voegen zich naar de leiders, want gelijk George en Ringo hebben zij (hoewel degenen met de meeste muzikale scholing) een minder krachtige stem in het kapittel. De kennis over de inspriratie- bronnen is bij ieder lid daaren tegen even levendig. De man nen noemen voortdurend data en feiten alsof ze de vroege ja- ren'60 in Liverpool en Ham burg persoonlijk hebben mee gemaakt. Manager Dick Be naard, in het dagelijks leven bibliothecaris, bestudeert zelfs reeksen jaargangen van aller lei tijdschriften, om zich zo grondig mogelijk in het verle den te kunnen inleven. De Stal lions vestigen dan ook stellig de indruk dat zij het verleden van hun oudere familieleden tot hun eigen tegenwoordige tijd hebben gemaakt. Zij zijn de eersten om dat te bevestigea Zouden de Stallions wel kans zien van dat verleden los te ko men, teneinde een meer eigen stijl te kunnen ontwikkelen? Martin: „Kunnen loskomen? Dat moet je willen! En trou wens, we beginnen nu ook eigen nummers te schrijven. Ja, wel in de hetzelfde genre, maar toch in een eigen stijl." Zijn kameraden blijken het daarmee niet helemaal eens. Het verleden staat wel degelijk een meer eigen stijl in de weg. Door je fixatie op een korte pe riode in de muziekgeschiedenis blijf je dus steken in een sta dium van kopiëren, in plaats van te creëren? Het gaat niet volmondig, maar eigenlijk luidt het antwoord ■ja'. Peter, de jazzliefhebber, zou daarom willen pleiten voor het toelaten van nieuwe invloe den in de groepssound. „In ar tistiek opzicht kan de band verder groeien als we erin sla gen een balans te vinden tussen eenkennigheid en bredere inte ressen". Wat Phil betreft kan een al te snelle muzikale ontwikkeling ook nadelen hebben: „Er zijn zoveel leuke nummers uit die tijd die we nog willen spelen." Met dat laatste illustreert de drummer de grootste ambitie van de groep, iü. spelen voor de kick. Om de Grote Doorbraak zitten de vier Stallions niet te springen. Zozeer in beslag ge nomen door het verleden, stel len zij weinig belang in de toe komst. Martin: „We verdienen een leuke cent en we hebben een bus vol apparatuur. Verder denken we niet. Kijk, als we zo'n doorbraak meemaken als de Beatles indertijd, zou ik na tuurlijk niet nee zeggen. Maar we gaan het er niet echt op toe leggen. Die druk, die willen we niet. Het enige wat we voorlo pig willen bereiken is op te tre den in de Starclub. De eerste contacten daartoe worden ove rigens net deze week gelegd. En wie weet. Een andere wens van jaren, nl. om op de Internatio nale Beatlesdag te spelen, gaat- nu toch ook in vervulling". FOTO JANET MACOSKA KALEYEDISCOPE Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM - Op eerste paasdag wordt in De Meervaart in Amsterdam de achtste Internationale Beatlesdag gehouden. Organisator is de redactie van het 'fanzine' Beatles Unlimited. Grootste attractie is dit jaar de komst van Michael McCartney. De 43-jarige broer van de ex-Beatle zal zijn onlangs ver schenen boek 'Mike's Mac's White and Blacks (plus one co lour)' in de vorm van een diaserie presenteren. De redactie van Beatles Unlimited zal hem voorts onderwerpen aan een 1 uur durend interview, dat door de bezoekers bijgewoond kan worden. Dat interview zal nog dezelfde middag tussen 15.00 en 16.00 uur door de KRO worden uitgezonden in het programma 'Tijd voor toen'. Peter Michael McCartney -die in de jaren '60 als Mike McGear naam maakte binnen het Liverpoolse dichters- en comedy-trio The Scaffold- voorziet tegenwoordig in zijn le vensonderhoud als auteur. Hij publiceert kinderboeken (een schreef hij samen met broer Paul). Hij stelt ook boekwerkjes samen met kiekjes uit de familiealbums van de McCart ney's. Verder reist hij met Beatlesexposities de wereld rond. De verschijning van Mike McCartney op het Meervaart podium wordt ingeleid met een concert door de The Real Stallions. Deze viermans formatie uit Breda heeft zich toe gelegd op een repertoire van Merseybeat (zie verder op deze pagina). Het programma van de achtste Internationale Beatlesdag vermeldt verder de vertoning van film- en videomateriaal, een platen- en boekenmarkt en een veiling. Beatles Unlimited, dat in het Engels wordt gepubliceerd, telt over de hele wereld momenteel 2300 betalende lezers. Ruim zestig procent van de tweemaandelijks verspreide op lage wordt naar het buitenland verzonden.- Sinds de recente fusie met de ned. ver. Beatles-Fanclub en de even recente overname van het Engelse fanzine 'Beatles Now' is Beatles Unlimited een van de grotere organisaties voor Beatlesfans in West-Europa geworden. Jongste lid van 'B.U.' is de Centrale Bibliotheek te Breda. Gedurende de gehele maand mei zal daar een door Beatles Unlimited georganiseerde expositie lopen met als titel 'The Beatles in de bieb'. ht 4 8-4, Goese Polder', e bias C: Kerkwerve! delande 2 10-14, Slag- 10, Goese Polder 310-10 10-7, Scaldina 3 10-1 _s D: STV 18-13, IJzen- 13, STEEN 1 8-7, HCG1 js 2 8-0. Vierde bias E 1 8-13, St.-Aloysius31- 1 8-8, ATV 7-7, HCG2 bias A: Westerzicht 5 ïlande 4 8-13, Arnemui- Zand 7 8-4, Kapelle 88- bias B: MZ 16 8-14, Big 8-11, Yerseke 4 8-8, Ka- 1-6, Goese Polder 8-1 is C: Effect 410-16, SAR zendijke 2 10-11, SW SM 2 10-4, Effect 5 1W i: B S 16-12, STEEN* lert 2 6-3, STV 3 6-1- Eerste klas: MZ 210- 1 10-15, Zand 2 10-12, len 2 10-8, Wilno21<H Tweede bias A: SAB1 dina 2 8-10, MZ 5 H -7, Wilno 3 8-0. Twee® aldina 17-14, MZ 4 8-11 8-9, MZ 6 7-3, Slag- i. Derde klas A: Ocex 8-12, Kerkwerve 1 8-1'. ht 2 8-10, Zand 4 8-1, -0. Derde klas B: Oude- ■8-15, Reynaert 2 8-», 10, Effect 3 8-4, Wilnoj e klas A: Ameminaen;' 7 8-9, Kerkwerve 21H 8-6, Zand 5 8-5. Vier# Z 8 7-14, Scaldina 3 7-11. e 2 8-7, Big Smash 1JJ •0. P/W eerste klas:® ig Smash 2 10-12, Slag- -11, MZ 10 10-9, Arne- 10-8, Reynaert 3 W-J »s A: Reynaert 5 19-® 10-16, SAR 210-12, Beï 0-6, Effect 4 10-6, 1 10-0. Vijfde klas len 5 10-18, Goese R» Slagvast 310-12, S<® f, Zand 6 10-6, Zan°' r tweede klas: West?!, •18, Zand 8 10-16,®" Smash 3 10-7, Oude- •5, Arnemuiden 6 MH* Van Aerden de**' Via een t"tv„ |ieo Hanny er 3-3 v<! Igens Wijnands pffer te zien scor»1 bepaalde knal, die via plofte, de eind de af. ïeo lgei_ effer ters een t net VERTENTIE) Restaurant Hulst Bierkaaistraat 6 Tel. 01140-134dd is voor uw familie- koffietafels e»2' Timeerde keuken, raai aanwezig. n prettig voor u en open van 12 ,0' Dinsdags geslote Eric de Nie, schilderijen, De Beyerd, Boschstraat 22 Breda. Open dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag en zondag van 13 tot 17 uur, maandag gesloten, ook gesloten op 19,20 april en 30 apriL Tin 3 mei. Kleuren kunnen hinderen, afstoten en aantrekken. Ze zijn met emoties gebonden en schilders maken daar gebruik van. Eric de Nie doet dat bijna uitsluitend. Hij heeft hiervoor de vorm in dienst van dé kleur gesteld. Zijn schilderijen lijken het meest op intense kleurvlakken die door een op de hoofd kleur afgestemd kader omringd worden. De grens tussen het vlak en het kader vormt een interessant onderdeel van deze kleurschilderingen. Daarin zijn alle kleurnuances aanwezig, overschilderingen en naast elkaar staande kleuren, uiterst dun aangebracht Een schemerzone, waarin het ontstaan van het schilderij valt na te speuren. Doordat De Nie zijn kleurlagen nagenoeg transparant maakt kan hij schier eindeloos bezig blijven met het zoeken naar de juiste toom „Je moet alleen het moment herkennen dat je op moet houden", zegt hijAls hoofdvorm van het kleur vlak domineert een rechthoek, maar er zijn ook driehoeken en mengvormen allen gekenmerkt door de prachtige vage kleur overgangen van hoofdvorm naar 'achtergrondkader*. De oorsprong van deze abstracte schildertrant is van zuiver figuratieve herkomst. De Nie was en is hevig geïnteresseerd in het effect van schaduwen in de natuur waarover hij een stadie maakte met behulp van fotografie en waterverven. De bijgaande catalogus geeft hierover een helder beeld. Die scha duwen hebben geleid tot deze serie lichtende schilderijen in acryl in De Beyerd en in waterverf in het Haags gemeente museum. Eric de Nie werd in '44 in Leiden geboren, woont en werkt in Haarlem, geeft grafieklessen in Amsterdan en Den Haag, maakte een aantal studiereizen, won diverse prijzen en is in verschillende collecties in Nederland vertegenwoordigd. LiaRoose •Bernadette Notten, tekeningen 01 Helena Lamberti, grafiek en schilderijen. Galerie Segeren, Raadhuisstraat 8-10, Breda-Gin- nekea Open: di.-vr. 10.00-18.00 uur, do. tot 21.00 en za. to 17.00 uur. Tot 10 mei. De beide kunstenaressen kregen hun opleiding aan de academie van Den Bosch (Jacques Frenken) en stu deerden enkele jaren geleden af- Het tekenwerk van Berna dette Notten heeft een Cobra achtige spontaniteit; het kin derlijke gemoed, dat vertel end baan breekt in agres sieve bewegingen en een Rorhschachtachtige vlekken- Patronen, die uitgroeien tot h°2e sprookjes. Het meest tandamenteel komt dat tot tatdrukking in enkele houts kooltekeningen; een teken- wal die geen schoonheid in de Beijkte zin van het woord, "jaar wel directe emoties kkhtbaar maakt Gecombi neerd met waterverf, pastel ta potlood worden de teke- tUngen echte vertellingen, die de kijker prikkelen. Helena Lamberti maakt mooie, krachtige lino's die neigen naar sierkunst. Omdat je in verschillende olieverf schilderijen dezelfde hoekige stijlelementen en wat stugge verfstreek ziet is er een dui delijke samenhang met de li no's. Maar die is omgekeerd aan ons vermoeden: de lino's zijn later ontstaan, omdat Helena van mening was dat het hoekige van haar manier van schilderen in de richting van de lino-techniek wees. Zij plaatst op een sterke manier kleur tegen kleur op doeken met geabstraheerde dierfigu ren en klassiek romeinse the ma's (Pompei bv). In haar re centere werk neemt ze wat van de veelheid aan kleur te rug. Daarmee dwingt ze zich tot een grotere concentratie op het schilderen zelf. Zij heeft gevoel voor het grote gebaar, voor doeken die op afstand werken. Dichterbij blijkt dat ze soms nog wat in de materie blijft steken. H.E. Deze tors werd gemaakt door Charlotte van Pallandt in 1930. Hij maakt deel uit van de expositie 'Nederlandse Kunst 1914-1940', die tot en met 17 mei te zien is in De Wieger te Deurne. Daarop onder meer te zien werk van Bieling, Van Doesburg, Hijnckes, Krop, Van Rees en Wichman' Dagelijks open van 13-17 uur. Er is een afzon derlijke zaal voor kinderen. Dirkje Kuik, pentekenin gen. Galerie De Ark, Vee marktstraat 17, Breda. Open: normale winkeltijden. Tot 22 april. Kunsthandel Jas heeft een afzonderlijke ruimte als ga lerie ingericht, zodat er in de binnenstad van Breda moge lijk weer iets gaat gebeuren in relatie met actuele kunst en verkoop ervan. Het is on begrijpelijk dat in een stad met een kunstacademie de kunsthandel in de vorm van professionele galeries maar niet van de grond kan ko men. De Ark start voorzichtig met kunst, die 'iedereen' waarschijnlijk mooi zal vin- dea En dat is dan verdiend! Dirkje(voorheen William) Kuik is bekend geworden met haar boeken (Huishoud boekje met rozijnen; Het kin dercircus etc.). Die illustreert ze zelf altijd heel mooi. De gewassen pentekeningen die op deze expositie te zien zijn ademen dezelfde sfeer, maar werden als zelfstandige bla den door sfeervolle technie ken losser gemaakt van het anecdotische. Het zijn hele romantische bladen, dikwijls ook voorzien van eigen geschreven poëti sche teksten. Vaak hebben ze te maken met haar Utrechtse woonomgeving (Maliebaan of de Dom in de stijgers), dan weerzij n het natuurfanta- sieën of innige portretstu dies. Ragfijn en virtuoos lo pen de zowel grillige als strak architectonische lijnen door de geheimzinnige ach tergronden. Voor de een zal dit werk mogelijk te preten tieloos zijn, de ander zal zich gelukkig en rustig kunnen voelen bij deze goed ver wekte schoonheid. HE. Jos van Wunnink schilde rijen, Yvonne de Dauw en Mieke Hoendervangers kera miek. Galerie Kersten, Markt 10 Geertruidenberg, open dinsdag en donderdag 10.00- 17.00 uur, vrijdag 10.00-19.30 uur, zaterdag 10.00-16.00 uur, zondag 11.00-16.00 uur, t/m 24 april. In gedekte, vaak blauwe kleuren en met behulp van verschillende teken- en schildertechnieken, stelt Jos van Wunnink zijn collages samen die soms stukken pa pier, soms stukjes ijzer be vatten. Deze kleine afbeel dingen van geschematiseerde mensenwezens in een nage noeg abstracte omgeving, hebben een sterk symboli sche waarde. De boot, de vo gel, het land, de mens, ze ko men in verschillende combi naties voor op deze collegaes, die als centraal thema de le vensreis van de mens heb ben. Wunnink heeft een voor keur voor detaillistisch wer ken, zonder dat dit overigens tot gepriegel leidt. Hij com poneert met vlakjes, die vaak schabionen zijn en zeer fijn - streepjes- penseelwerk net zo lang tot er een organisch ge heel ontstaat. En dat is het meest kenmerkende van deze merkwaardige en mooie col lages. Daarnaast hangen er vijf grote schilderijen, ge schilderd in de oude ei-tem pera techniek, die de show stelen. In voornamelijk witte en lichtblauwe tinten heeft Wunnink, alweer met behulp van streepjes-techniek, land schappelijke inpressies ge schilderd. Het effect is onge veer pointillistisch. Hierdoor ontstaan verbazend fijne kleurnuanceringen. Het pro bleem met zo'n uitgesproken werkwijze is, dat het effect ervan gemakkelijk doel in plaats van middel wordt. Jos van Wunnink balanceert net op de grens. Het bevreem- dende en mystieke karakter maakt zowel de collages als het tempera-werken in ieder geval de moeite waard. Mieke Hoendervangers maakte ondermeer enkele holle vormen met ronde uit- stulpingea Vormen die ont staan zijn door een kleibol op te blazea Glazuren zijn daarbij spaarzaam gebruikt, wat jammer is omdat nu het resultaat zuiver incidenteel is. De theepotjes -onbruik baar, grappig en bijzonder- van Yvonne de Dauw en haar andere vier potten laten vakkundig draaiwerk zien verlucht met eigenwijze vormelementen en fraaie glazuurcombinaties. Jammer van al het geperforeerde werk dat er erg kneuterig uitziet. LR Ivo Kamp, schilderijen en pastels. Galerie Gaffelaer, Baronielaan 244. Breda. Open: di, woe en vrij 10-12 en 14-17 uur; za 11-16 en zo 13-17 uur. Eerste paasgad dicht; tweede paadsdag als zondag. Deze 'nimmer dralende' gale rie voor niet-professionele kunstenaars brengt momen teel het werk van een man, die er openlijk voor uit komt dat schilderen hem voor de dood heeft weggehaald of met andere woorden zijn le ven weer levenswaardig maakt temidden van een de pressieve psychose. Deze in Rijsbergen geboren Kamp werd in 1979 ziek, kwam in de Jelgersma-kliniek, waar prof. Bastiaans hem met LSD behandelde. Hij begon, toen deze behandeling onvol doende baat bracht in de kli niek Endegeest te schilderen. Daarna kon hij dit instituut Biënnale Kleingrafiek. Diverse lokaties. Tot 3 mei. De Belgische industriestad Sint Niklaas, via Hulst vanuit Zuid-Nederland gemakkelijk te bereiken, heeft al jarenlang een innige verbinding met de kamermuziek van de beeldende kunst, de grafiek. Dit komt wel vooral doordat de stad het Ex Libris-Centrum binnen haar muren herbergt, dat zich al en kele decennia lang voor de instandhouding en herleving van het exlibris, dat prentje, die tekening, houtsnede of ets die met de naam van de eigenaar als eigendomsmerk in boeken ge plakt wordt, inzet. Uit de activiteiten van dit Ex Libris-Cen trum vloeiden wel de contacten op internationaal vlak met alle mogelijke grafici voort, die tenslotte resulteerden in de organisatie van een Biennale van de Kleingrafiek, die thans voor de dertiende maal gehouden wordt. In het kader daarvan is er in het Ex Libris-Centrum aan de Zamanstraat een selectie te zien van het werk dat voor de In ternationale Ex Libris-wedstrijd 1987 werd ingezonden (er waren 255 deelnemers uit 27 landen). Zij bestaat uit 255 van de 654 originele exlibrisinzendingen in diepdruk, hoofddruk en vlakdruk. De eerste prijzen gingen naar de Tsjecho-Slowaak Josef Dudek, de Pool Zozislaw Nilach en de Belg Martin Baeyens, maar dat naast en met deze bekroonden ook andere kunstenaars in staat zijn van dit kleine eigendomswerk tot een grafisch juweeltje te maken bewijst deze expositie in een overvloed van stijlen, richtingen en opvattingen. In de Bank Brussel Lambert aan het O.L. Vrouwplein 28 (open tijdens kantooruren) tonen zes jonge Belgische grafici, Hugo Besard, Bart Deyckermans, Ingrid Ledent, Jan Smitz, Jan Vandeweghe en Ruperto Ur?ua een keur uit hun werk. Hier is weliswaar sprake van jonge kunstenaars, maar allen hebben zij reeds met recht een reputatie opgebouwd en be schikken voor het merendeel in kunstpedagogische posities zelf alweer over leerlingen. Wat in het werk van alle zes op valt is niet alleen een voorbeeldige beheersing van de tech niek, maar ook een op het metaphysische gerichte visie op hun onderwerpen die tot licht surreëel getinte resultaten leidt. Het Stedelijk Museum aan de Zamanstraat besteedt in een afzonderlijke expositie aandacht aan de in 1738 te Sint Niklaas geboren etser en graveur Emmanuel Deghent, die in 1758 naar Parijs vertrok en daar als illistrator van vele boek werken carrière maakte. Hij overleed er ook in 1815. Deghent werkte voornamelijk naar tekeningen van anderen en kon zich qua vakmanschap duidelijk meten met de vele uitste kende colega's die de tweede helft van de achttiende eeuw tot een bloeiperiode van de grafiek maakten. Een tweede afzonderlijke tentoonstelling - overzicht over twintig jaar werken - is gewijd aan de in 1951 geboren Vlaamse graficus Emiel Hoome, die zich eveneens, maar dan in onze tijd naam maakte als illustrator en vormgever van boekea Hij is de schepper van een uiterst bewogen in alle lij nen vibrerende grafiek, technisch knap, naar de geest vin dingrijk. Zijn werk zal van 1 augustus tot 11 september ook in de Koninklijke Bibliotheek te 's-Gravenhage te zien zijn. verlaten en kon hij zijn le vensnood kwijt in deze artis tieke expressie. Kamp is duidelijk geen professionele kunstenaar. Maar ondanks technische on volkomenheden spreken zijn doeken panelen een open hartige kleurrijke taal, die overkomt Hij schildert soms in een neo-expressionistische stijl en zet dan weer de verf heel pastueus om in taferelen die, dreigend van toon, ver tellen over conflicten tussen mensen. Zijn beste doek met drie vrouwen onder de titel 'LSD: Sacha' is niet te koop. De eenvoudige monogravure 'Susan' is ook de moeite waard. Al zijn werk 'leeft', al is het dan niet altijd volgens het boekje. Sypathiek en soms intrigerend. HE. V

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17