iORMULE 1 '87RACE TUSSEN SLAKKEN EN VOLBLOEDS
Programma
WK formule 1
xliger
ïnte
ihandel
Vreselijk afzien voor 27 mille en een gouden kei
"n
SSISTENT
TESBUREAU
AG BV
TI
ZATERDAG 11 APRIL 1987
ities
ACAREPAGUA - Het zou te gek zijn geweest
de voorbereiding op het formule 1-seizoen ge-
uisloos en zonder gekrakeel zou zijn verlopen,
iet zo zeer de testritten en de nieuwste snufjes
listerden de trommelvliezen, maar, zoals vaker,
gewijzigde reglementen die uit de soms warr-
je breinen van de FISA-bestuurderen achter de
toene tafel ontsproten.
elicopter
Veranderingen
Computers
Banden
Turbo-druk
Materiaal
Experiment
Duwers
KEUZE UIT WEL ZONZOO ROLLEN
RUUD MICHELS
omdat het goedkoper kan
Breda-Belcrumweg 32-076-711134
Dongen-St. Josephstraat 92-01623-21241
DE STEM
lëvi istigd
a de R
Bhinepark
tof setper ;en in Je fom
14) cm.
ult amodérne U)
iqev ers.
Icelijl
lispelt
ariëerd ore
uit m*
met m
ifdeling verkoop-tj
Offsetdrukken,
is een middelg,
ondernenu
gespecialiseerr
de vervaart»
prentbriefkaa,
i een yoorma
Gorinc
o.a. ui
jksweg
?estaat
Deschi
-lakstr
rganisatie is
n op d
ïgestel i op h it
wensen van
i aerkleu
jderne
vakati
hem-B
vier-
erpakket best
■enwer
produl
re voor de fuhktie vin
ig kloo ster
aten 7x 100
ken wi
aat
en wèrdt
tie-
innendlienst
'eda.
n
de
ISA tempert snelheid
12 april: Brazilië, Rio de Janeiro.
3 mei: San Marino, Imola.
17 mei: Belgie, Francorchamps.
31 mei: Monaco, Monte Carlo.
14 juni: Canada, Montreal.
21 juni: Verenigde Staten, Detroit.
5 juli: Frankrijk, Paul Ricard.
12 juli: Groot-Brittani"e, Silverstone.
26 juli: Duitsland, Hockenheim.
9 aug.: Hongarije, Boedapest.
16 aug.: Oostenrijk, Zeltweg.
6 sept.: Itali"e, Monza.
20 sept.: Portugal, Estoril.
27 sept.: Spanje, Jerez.
18 okt.: Mexico, Mexico Stad.
1 nov.: Japan, Suzuka.
15 nov.: Australi"e, Adelaide.
Ir ta^k bestaat voornamelijk uit liet
Ken vjan de werk-in$truktiep voor alle
phe pfdelmgen ervihet onderhouden i
hakten met toeleveranciers.
[edachten gaan uit,naar kandidaten
i het volgende profiel voldoen:
Biding grafische MTS
Jtijd vanaf circa 25 jaar
|merciële aanleg
de kontaktuele eigenschappen
linistratief en organisatorisch inzicht
lychologisch onderzoek kan deel
pn van de selektie-procedure.
wstelienden worden verzocht hun
1 te zenden naar onderstaand adres,
1W. Koekenbier. Voor nadere
fgen kunt u telefonisch kontakt met
pnemen (evt. na 19.00 uur 03451-1204Q),
I eerst nog iets meer over Vita Nova
j vraag dan onze telefoniste om
Iding van de presentatiefolder.
^3
De winnaar van de Grand
ijix in Brazilië moet ongeveer
dus ruim ƒ3150,- neer-
iien Gisteren maakte Prost
gekend dat de coureurs niet
an plan zijn te staken. Maar
toe dat het conflict nog
liet"uit de wereld is en hand-
laafde het protest.
,AIs het aan ons ligt gaat de
ledstrijd door, maar het laat-
te woord is aan Balestre (pre-
ident van de FISA). Zo lang
niet met hem hebben over-
i ondernemen we niets",
trwoordde Prost de mening
m zijn collega's. „Bij de eerste
beste gelegenheid ga ik pra-
met Balestre. We betalen
nder protest. Het blijft in onze
V-een belachelijke zaak. Het
L _i i ik v yjprt me niet om het geld"ver
aarde Prost zijn verontwaar-
iging. „Maar het gaat ons om
et feit dat we moeten betalen
m te mogen racen. Terwijl we
ovendien niet weten wat met
at geld gebeurt."
vita nova offsetdrukkerij bv
14273 zg hank (nb) telefoon 01622 - 36&
te Roosendaal vraagt voll
legde
ml
ietweevoudige titelhouder er-
trt zich ook dat de FISA wei-
ig of niets aan het veiligheids-
ITQ speet heeft veranderd. Verle-
1 f w"" enjaar na het dodelijke onge
il van Elio de Angelis tijdens
stritten op het circuit van Le
iastellet in Frankrijk drongen
ten erop aan om de vei-
gheidsmaatregelen te ver-
iierpen.
„Tijdens de trainingen in Rio
ng volgens richtlijnen van t ondde halve tijd geen heli-
rieven onder nummer 1404 Erlangs de baan. Waren de
angrails langs het circuit met
oldoende beveiligd met ban-
i En ook in de beslissing van
e bonzen in Parijs om in Mo-
r halve dagen van 1 mei tol
ober 1987
ils op de verkoop,
tegenwoordigers zijn geen
serders, maar deskundigen op
ebied, met een grondige
i de bouwmaterialenmarkt. Zi
zij scoren door de kwaliteit
gen presentatie, daarbij
door een uitstekende binnen-
'anisatie.
die zich herkennen in boven-
Je kwaliteitseisen, worden uit
te solliciteren. Ervaring in de
ciële praktijk is vereist; een
ciële, economische of tech-
pleiding op middelbaar
nveau eveneens.
30-35 jaar.
ïand geschreven, vergezeld van
richten aan Psychologisch
breau Dr. J.G.H. Bokslag B.V.,
adssingel 64,3021 DC
im, onder nummer 2244.
en u op aanvraag
-4771833) verdere bedrijfs-
ie-informatie toe.
ir John van Dinther
egin deze week dreigde een aantal topcoureurs onder
anvoering van Alain Prost en Nelson Piquet de ope-
ingsrace te boycotten omdat ze bijna 2000,- moeten be
llen voor de zogenaamde superlicentie en voor ieder be-
laald punt 350,- moeten dokken.
naco in plaats van 20 ook 26
auto's te laten rijden zijn wij
niet gekend. Ik maak me echt
bezorgd om de veiligheid", zei
de Fransman deze week in Rio
de Janeiro. „Ook is ons niet de
mening gevraagd over de op
volging van starter Derek On-
garo. Een belangrijke, zo niet
belangrijkste functie in het cir
cus."
De FISA heeft inmiddels de
Belg Roland Bruynseraede uit
Genk, al jarenlang wedstrijd
leider tijdens de Grand Prix
van Belgie, aangewezen. „Goed
en wel, maar ze hadden op zijn
minst contact met de rijders
kunnen opnemen. Want wij ne
men de risico's, en niet de FI
SA. Die zit hoog en droog met
een glas wijn in de VIP-rooms
tijdens de race."
Stil gezeten heeft de FISA ze
ker niet, want in het formule 1-
loze tijdperk is een aantal in
grijpende veranderingen door
gedrukt. Met ingang van 1989
zijn de turbo-motoren taboe.
Dit jaar wordt al met de af
bouw begonnen. De kleinere
teams rijden dit seizoen al met
de Ford-Cosworth-motoren
van 3500 cc met 8 cylinders.
De turbo-krachtbronnen
hebben 1500 cc met 6 cylinders,
maar produceren aanmerkelijk
meer PK's: 600 tegenover 1000.
Er is nog een belangrijk ver
schil voor vooral armlastige
equipes als Tyrell, Lola, March
en AGS. De conventionele mo
toren zijn 135,000,- per stuk
goedkoper.
„Dat was een van de overwe
gingen om de turbo-ontwikke-
„Dat is de slechtste uitvin
ding sinds jaren", mopperden
de coureurs in koor. „De klep
werkt dan bij 3.8, een andere
keer bij 3.6. Die kleppen zullen
nog veel ergernis opwekken.
Het zal protesten regenen. De
oplossing is simpel. De FOCA
of een neutraal bedrijf ont
werpt voor alle teams een en
dezelfde klep, zodat iedereen
met dezelfde problemen te ma
ken heeft."
Alain Prost: 'Als het aan ons ligt gaat de wedstrijd door, maar het laatste woord is aan Ba
lestre (president van de FISA). Zo lang wij niet met hem hebben overlegd ondernemen we
niets'.
lingen een halt toe te roepen",
luidt de argumentatie van de
FISA. Het Japanse concern
Honda heeft de nieuwe regels
knarstetandend geaccepteerd,
want het bedrijf investeerde de
afgelopen jaren ruim 500 mil
joen dollar, meer dan een 1 mil
jard gulden, in de ontwikkelin
gen van turbo's voor formule 1-
bolides. Weggegooid geld lijkt
het.
Ook kunnen de renstallen
slechts een bandensoort kopen
van Good Year. De andere le
veranciers (Pirelli en Michelin)
trokken zich terug. Het gevolg
is dat de boterzachte kwalifica
tiebanden verdwijnen en de
trainingen met wedstrijdban
den worden gereden. Waar
schijnlijk zullen tijdens de race
sommige teams meer dan twee
keer een pitstop moeten maken
om banden te wisselen. Voor de
toeschouwers leuk, maar het
risico op ongelukken in de toch
al overbevolkte pitstraat wordt
alleen maar groter. De nieuwe
maatregelen zijn door de FISA
ingevoerd om de snelheid in te
dammen en zodoende meer vei
ligheid te waarborgen.
Desondanks vrezen de cou
reurs dat de trainingen ge
vaarlijker worden. In het ver
leden was vaak kritiek te be
luisteren op de waanzinnige
trainingsrondjes, waarin som
mige coureurs de turbodruk
dusdanig opschroefden dat een
vermogen van 1200 PK's werd
bereikt. Als raketten vlogen de
benzinebommen over de baan.
Die krankzinnige situaties
komen weliswaar niet meer
voor, „maar", zegt het Oosten
rijkse talent Gerhard Berger.
„Nu rijden constant 26 auto's
- toto anp
rondjes. Het wordt te druk. En
dan het verschil in snelheid. De
turbo's zijn pgr ronde twee se
conden sneller. Het is alsof
slakken tegen volbloeds ren
nen."
De coureurs hebben de afgelo
pen weken genoeg stof tot ge
sprek gehad. Want naast de
turbo-beperkingen en de
nieuwe bandenregel wordt dit
seizoen de turbodruk al aan de
ketting gelegd. Vier bar (vier
keer de luchtdruk) is de grens.
Daartoe zijn in de auto's zoge
naamde pop off valves ge
bouwd. Het zijn veiligheids
kleppen die moeten voorkomen
dat de druk hoger dan vier bar
komt. Het systeem bleek tij
dens de testritten in Rio de Ja
neiro de afgelopen weken zo
onbetrouwbaar als de pest.
Hoewel de wereldtitel voor
constructeurs al langer bestaat,
lijkt het erop dat mannen ach
ter de tekentafels steeds meer
invloed op de resultaten uitoe
fenen. Zeker nu een aantal
teams met computers werkt.
Patrick Head van Williams en
Gerard Ducarouge van Lotus,
beide teams hebben Honda-
motoren, werken met compu
tergestuurde hydraulische
wielophangingen zoals de ve
ren en dempers.
De automatische piloot zoals
in de luchtvaart lijkt onhaal
baar, maar op afstand be
diende race-auto's lijkt geen
toekomstmuziek meer. Wel
licht dat over enkele jaren de
coureurs vanuit de pitstraat
hun bolides besturen. Ver ge
zocht, maar de technische revo
lutie is begonnen, de ontwikke
lingen zijn nog sneller dan
snelste formule 1-bolide, on
danks het feit dat de turbo's
een langzame dood moeten
sterven.
Terwijl Williams met het
hydraulische geleide chassis
nog een afwachtende houding
aanneemt, lijkt Lotus met Ayr-
ton Senna dit weekeinde al ge
bruik te willen maken van de
noviteit „De computer meet de
snelheid, waar de auto ook
rijdt. In een bocht, recht stuk.
Ook weten we binnen de kort
ste keren de druk op ieder wiel
afzonderlijk. We kunnen de
auto zo stabiel als mogelijk
maken. Alles wordt ons voor-
gecijferd door de computer,
aldus Ducarouge. „Zonder die
nieuwe snufjes kun je geen we
reldkampioen meer worden",
reageerde Nelson Piquet. „Het
hydraulische, computer ge
stuurde chassis wordt een
uiterst belangrijk element."
NA de betrekkelijke rust de afgelopen maanden brullen
de Formule 1-motoren vanaf morgen, wanneer op het
Jacarepagua-circuit in Brazilië het licht voor de start
van de eerste Grand Prix op groen springt, weer op volle
toeren.
De schermutselingen in de voorbereiding hebben duide
lijk gemaakt, dat de hoogste afdeling van de autosport te
vergelijken is met de Nederlandse eredivisie voetbal.
Toppers, sub-toppers, middenmotors en degradanten
bepalen het decor voor de duurste tak van de autosport.
De start van een nieuwe competitie om de wereldtitel
betekent tegelijk het begin van het einde van het turbo
tijdperk, want met ingang van 1989 moeten alle bolides
weer voorzien zijn van atmosferische motoren: de oude
getrouwe Ford Cosworth-krachtbron.
Nelson Piquet
°or Jean Nelissen
OUBAIX - Op zondag 14
Prtl 1985 lag de 'Hel' er
roerig bij. Het had dagen-
®g geregend en de boeren
liet leek wel boze opzet -
5(lden hun best gedaan
let tractoren en karren zo-
tel mogelijk vette klei
aar de stenen te verplaat-
werd een ramp voor
peloton in Parijs-Roubaix.
Avonds telde men 640 lekke
Wen. Een band kost in de
Witel al gauw 80 gulden. Zo-
at alleen al de schade aan de
gereden bandjes meer dan
gulden bedroeg. Om nog
riet te spreken over de
ten kaders, wielen, $tu-
aadels en versnellingsap-
«raten.
Veel later, toen de begelei
dde 'd'epannage'-dienst na
enquete onder de ploeglei-
ro de balans kon opmaken,
er voor tonnen schade
^gericht.
Het gekke was dat er zich
«mand over beklaagde. Want
«njs-Roubaix is immers Pa-
DE populariteit van Parijs-Roubaix is meer dan
eens in verband gebracht met sadisme. Het kijken
hoe andere mensen lijden. Uit vrije wil weliswaar,
of omdat het beroep dit vereist. Maar toch. De ste
nen in het noorden van Frankrijk roepen gemengde
gevoelens op. De krachtmeting van mens en mate
riaal tegen de afschuwelijke oneffenheden van de
keipaadjes, blijkt echter - ondanks de vaak geuitte
kritiek als zou het een loterij zijn - van hoge spor
tieve waarde. Want sinds 1896 sieren de namen van
grote kampioenen de indrukwekkende erelijst.
Hjj vergt gebro-
8i en geschaafde ledematen
Handenvol geld. Maar ieder-
itJnert»j zijn. Ook morgen
5' >f organisatie heeft zelfs
ploegen, Robland en Pai-
roeten afwijzen. Ze heeft
■'deelnemersveld beperkt tot
^omaal tweehonderd ren-
i riP0m regelmatig verloop
wegen zoveel mo-
te bevorderen.
?°r morgen hebben de
i'^ten, die zich formeel
oiZftoren noemen, weer 53
W u en 400 meter stenen
ir lW£ierover de elite
e ifü!, Profpeloton dendert,
beginnen op 97,5
kilometer van de finish bij het
verlaten van het gehucht
Troisvilles en ze houden pas op
vlak voor het dorpje Hem, op
enkele kilometers voor de fi
nish in Roubaix.
Een interessant aspect vormt
dus elk jaar het materiaal. De
meeste renners rijden op ge
wone racefietsen, die ongeveer
negen kilo wegen, zij het dat
voor de betere renners In het
peloton een speciale voorvork
wordt gemonteerd, die wat
meer gebogen is om de schok
ken op de kasseien op te van
gen. De banden wegen 275 280
gram. Hun loopvlak is iets bre
der dan normaal. In die banden
wordt 5% tot 6 atmosfeer druk
gepompt. Ter vergelijking: als
de wegen en het weer goed zijn,
worden bandjes van 200 tot 220
gram gemonteerd, waarin 714
atmosfeer wordt gepompt Een
autoband van een auto uit de
middenklasse heeft ongeveer 2
atmosfeer druk.
Enkele jaren geleden experi
menteerde de grote specialist
Roger de Vlaeminck (vier keer
winnaar) met banden, waarin
een bepaald preparaat was ge
spoten, waardoor het rijden
van lekke banden in Parijs-
Roubaix een zeldzaamheid zou
worden. Het is bij een experi
ment gebleven. Het preparaat
kon in de bandjes onvoldoende
gelijkmatig verdeeld worden,
zodat de wielen 'uit balans'
raakten. De 'gevulde' bandjes
zouden ook slechts afdoende
zijn tegen spijkertjes, glas
scherven enzovoorts. Maar wie
in een kuil reed en zijn band
aan een scherpe kei openhaal
de, stond evengoed naast de
fiets.
Er wordt wel een dikker
stuurlint dan gewoonlijk om
het stuur gedraaid. Het is een
antislip-stuurlint van echte
kurk. Soepel en niet glad. Want
de kunst is op de stenen het
stuur losjes vast te houden, zo
dat de fiets zoveel mogelijk een
eigen weg over de stenen kan
zoeken. Sommige renners zijn
meesters in het over stenen rij
den. De al eerder genoemde
Roger de Vlaeminck mag wel
licht - zeker na de Tweede We
reldoorlog - de meest bekwame
renner in de 'Hel' genoemd
Hennie Kuiper op de kasseien in de 'Hel van het Noorden'.
„Het is een wedstrijd voor duwers. In de laatste uren moet je
altijd druk op de pedalen houden". - fotoanp
worden. In 1972, 1974, 1975 en
1977 winnaar. Voorts nog drie
keer tweede en een keer derde.
En dit alles in een tijdbestek
van twaalf jaar. Roger de
Vlaeminck is dan ook een be
trouwbare getuige uit de 'Hel'.
Als hij spreekt over de 'mentale
acceptatie van de stenen' als
noodzakelijke voorwaarde om
tot succes te komen in Parijs-
Roubaix, ziet men een logisch
verband. Als hij zegt: 'Ik hield
van de kasseien. Als ik er een
maal op fietste, voelde ik me
bevrijd', wordt hij minder aan
vaardbaar. Wie houdt nu van
een dergelijke omgeving? Een
stenen woestenij. Grauw, on
herbergzaam, kleurloos, afsto
tend. Wie houdt van pijnscheu
ten in armen en benen, schou
ders en nek? Van dit soort ma
sochisme?
Maar zelfs De Vlaeminck
heeft nooit alle geheimen van
de 'Hel' kunnen doorgronden.
„Ik was verbaasd, toen Jan
Raas en Sean Kelly in Roubaix
wonnen. Grote coureurs, daar
wil ik niets op afdingen, maar
hun stuurkunst heb ik nooit
hoog ingeschat". Het blijkt dus
mogelijk dat renners met véél
macht, maar minder aanleg
voor acrobatiek, toch de stenen
overmeesteren. En daar bouwt
Teun van Vliet zijn hoop op.
Hij heeft in de befaamde klas
sieker het eindpunt Roubaix
nog niet gehaald. Zijn eerste
optreden in 1985 eindigde bij de
tweede bevoorrading in Valen
ciennes. Het vorig jaar stond
hij grootmoedig tot twee keer
toe een wiel af aan een ploeg-
makker en stapte toen in de be-
zemwagen.
Eigenlij k is Teun van Vliet te
licht gebouwd voor de stenea
De grote mannen van Parijs-
Roubaix waren toch gewich
tige figuren. Roger de Vlae
minck, Eddy Merckx, Fran
cesco Moser, Peter Post, Rik
van Looy, Rik van Steenber
gen. Vrij grote renners met een
meer dan gemiddeld lichaams
gewicht. De lichtgewichten
dansen van de stenen. Van deze
wetenschap uit overlevering
wil Teun van Vliet niets weten.
„Ik kan dit seizoen de grote
versnelling trappen, ik heb de
vorm en ik denk dat ik nu ook
de stenen aankan".
De 'Hel' is in de finale het
podium van het man-tegen-
man-gevecht. Een ploegmaat
kan hooguit snel een wiel aan
reiken. Voor het overige is de
renner alleen in de wind. Want
wie te dicht op een ander rijdt,
ziet immers de gevaren van het
brokkelige wegdek te laat. Pe
ter Post legde in 1964 de 264 ki
lometer tussen Parijs en Rou
baix (met rugwind) af met een
gemiddelde snelheid van 45 ki
lometer en 129 meter per uur.
Hij is daarmee sinds 23 jaar re
cordhouder. Voor Post is het
rijden van Parijs-Roubaix
'...een kwestie van beheersing,
van veel macht en van het ver
mogen de wedstrijd te kunnen
ontleden...'. Hij acht het niet
noodzakelijk dat de renner het
parkoers kent. „Wat belangrijk
is, is dat een renner aanvoelt op
welke plekken hij kan trappen
en waar niet. De meeste ren
ners rijden een lekke band, om
dat ze niet kijken. Omdat ze te
dicht op elkaar fietsen. Dat is
op die stenen voor mij altijd
een teken van zwakte. Wie
geen afstand bewaart, gaat er
aan".
Hennie Kuiper was in 1983 de
laatste Nederlandse winnaar.
Een grote kei siert sinds vier
jaar zijn huis in Putte. Een
lomp stuk steen, gewrikt uit
één van de weggetjes in Noord-
Frankrijk. Voor Hennie Kuiper
is het een dierbare herinnering.
En vele fans herinneren zich
nog die 10e april 1983, toen Kui
per op 16 kilometer voor Rou
baix specialisten als Francesco
Moser en Gilbert Duclos-Las-
salle puur op de macht uit het
wiel reed en aan zijn triomf
tocht begon. Maar ook dat ze
nuwslopende moment, toen hij
in een kuil terecht kwam, zijn
voorwiel brak en hulpeloos met
het wiel in de lucht geheven,
geruime tijd op hulp moest
wachten. Het kwam tenslotte
allemaal goed. En Kuiper deed
het hart van miljoenen landge
noten voor het televisiescherm
die middag sneller kloppen.
Vier jaar later behoort Hen
nie Kuiper niet meer tot de fa
vorieten voor Parijs-Roubaix.
Zeker niet sinds hij twee we
ken geleden door een domme
val in Friesland zijn linkerknie
verdraaide. Uitgerekend het
gewricht dat hem al sinds een
jaar parten speelt. Intensieve
behandeling, veel goede wil en
ongebroken ambitie brengen
Hennie Kuiper morgen nog
eens aan de start in Compiègne,
veertig kilometer onder Parijs.
Afhankelijk van hoe het ge
wricht zich houdt op de stenen,
mag men Hennie Kuiper in de
'Hel' niet geheel wegcijferen.
Van alle Nederlanders ooit in
deze slopende rit present, heeft
hij de beste resultaten geboekt.
Twaalf jaar geleden finishte
hij al in een kopgroepje van
vier met Roger de Vlaeminck,
Francesco Moser en Mare De-
meyer. De Vlaeminck is ge
stopt, Demeyer is dood, Moser
is gebleven, Kelly en Vande-
raerden zijn gekomen.
„Het is een wedstrijd voor
duwers", zegt Kuiper. „In de
laatste uren moetje altijd druk
op de pedalen houden". Voor
Hennie Kuiper is de Ier Sean
Kelly opnieuw de man, die een
sleutelrol in de wedstrijd zal
vervullen. „Ik verwacht Moser
ook nog eens. Misschien niet
om te winnen, maar hij zal
vooraan zijn. Vanderaerden
vind ik te nerveus. Hij maakte
de laatste weken veel taktische
fouten. Teun van Vliet rijdt
sterk. Die kan ver komen, want
ik ken hem. Hij kan zich voor
zo'n specifieke wedstrijd op
peppen". En hijzelf? „Ach",
meent Kuiper, „ik ken daar bij
wijze van spreken elke steen.
Maar dit zegt weinig. Om te
winnen moet je conditioneel
gewoon super zijn. Ik heb hard
getraind, maar mis wedstrijd
ritme. Hoe dat uitpakt, weet ik
pas in het laatste uur. Dan
moet je nog voldoende brand
stof over hebben".
Morgenochtend vertrekt dus
voor de 85e keer sinds 1896 de
karavaan richting Roubaix. De
ploegieiderswagens volge
stouwd met reservemateriaal.
Per auto twintig reservewielen
en vijf fietsen. Onderweg bij de
bevoorradingen worden auto's
met nog meer materiaal gereed
gehouden. Als uiteindelijk in
de namiddag het kraken van de
fietsen ophoudt, maakt Rou
baix zich op voor de 85e win
naar. Hij krijgt behalve het
aardige bedrag van ruim 27.000
gulden ook weer een kei in de
handen gedrukt. Ditmaal
wordt de kei van een goud
laagje voorzien. Voor straks in
de huiskamer. Zoals bij Kuiper.
Om schamper te herinneren
aan de kwelling op de stenen.