UITBLAZEN Shultz gaat moeilijke week tegemoet 4 even Raad Luchtvaart vliegt nieuw tijdperk binnen Overleg ambtenaren en De Koning muurvast CORPORATE ie janboel in Hoe ouder hoe gekker AMERIKAANSE MINISTER GAAT PRATEN IN MOSKOU OVER ONTWAPENINGSAKKOORD DERTEMCOIV GANG NAAR COMMISSIE-ALBEDA IS DE ENIGE UITWEG DE STEM ACHTERGROND ZATERDAG 11 APRIL 1987 -DESTEM- pESTEM BINNENL DE BILT (ANP) - De wc lebben vrijdag furieus ge tran minister Ruding van erden miljoenen gulden^ e volkshuisvesting. KRIJG de tering!" Ik schrok echt toen ik die verwensing voor het eerst hoorde. Waar ik vandaan kwam had ik haar nooit horen bezigen. Daar had men weer an dere soorten rampspoed op het oog voor iemand die woede had gewekt. Omdat de verwensing nieuw was voor mij, nam ik haar toen vermoe delijk te letterlijk. „Krijg de te ring" was in mijn nog onwen nige oren andere koek dan „Krijg de kelére." De kelére, de cholera, was voor Nederland een ziekte uit de geschiedenis. Zoals de pest. De tering echter was toen nog een realiteit van alledag. De tering, zo werd de tuber culose of tbc genoemd. Ik had mensen gekend van wie ik wist dat ze aan tbc waren gestorven. De weg naar school voerde ons elke dag tweemaal langs een sa natorium. We konden de pa tiënten in hun bedden zien lig gen, achter grote ramen die meestal geopend waren. De ge bouwen lagen tientallen meters van het fietspad vandaan. Toch probeerden we niet te diep te ademen als we er langs fietsten. Onzin natuurlijk. Dat dachten we toen trouwens zelf ook al, maar je kon nooit weten. Ik wil maar zeggen dat de schrik voor de tbc er diep inzat. „Krijg de aids!" Wordt dat straks ook weer een zonder na denken uitgespuugde verwen sing? Terwijl ik het neerschrijf voel ik er dezelfde weerzin te gen als die welke in me op kwam toen ik de tering-verwen- sing voor het eerst hoorde. Zelfs als niet letterlijk bedoelde woede-uitbarsting lijkt me „Krijg de aids!" te grof om over te praten. Die aardige, tolerante en progressieve liberaal, mollige Molly Geertsema echter gaat nog veel verder dan een wel hartgrondig maar niet naar de letter gemeende verwensing. Hij roept zijn verwensing ook niet uit in drift. Nee, hij legt haar, blijkbaar weloverwogen, vast op papier, zwart op wit en 'van harte'. De Goerees, wier beweringen mij niets zeggen, laat staan dat ze mijn woede wekken, lijken mij geen aardige mensen. Ze zullen ook heus geen aids krijgen omdat Geert sema ze die schriftelijk en 'van harte' toewenst. Waar maak ik me dan druk over? Nou, bij voorbeeld óver de vraag of er toch waarheid schuilt in het ge zegde Hoe ouder hoe gekker. Want hoe anders zou een man als Geertsema op het idee ko men zijn niet geringe reputatie te beschadigen met zo'n wan smakelijke en tegelijk kinder achtige verwensing op papier? WIM KOCK van de Antwerpse afdeling. De 3 tweetaligheid blijkt de sfeer in de Brusselse afdeling niet te kunnen bevorderen en verfran- sen willen ze ook niet. „Een ellende, die tweetalig- heid," zuchtte Johan, die overi- gens ook vertelde dat tegen- 3 woordig steeds meer Brusse- laars van Vlaamse komaf terug- 1 vallen op hun moeders taal, als een soort contra-beweging - E bewust of onbewust, dat kon E hij niet zeggen - tegen het Frans. E Terwijl we over de autosnel- weg van Luik naar Brussel raasden zag ik een voorbeeld van de soms bizarre sympto- E men van de strikte taaischei- ding. Tussen Waremme en Tie- 3 nen steekt de weg enkele keren e de provinciale grens tussen de E Province de Liège en de Provin- 5 cie Brabant over. Op de weg- wijzers wordt Tirlemont dan E Tienen, vervolgens weer Tirle- mont en ten slotte opnieuw |j Tienen. En zo gaat het ook met E St.-Truiden/St.-Trond en nog E wat kleinere plaatsen. Het üjkt 3 me wat verwarrend voor bui- tenlanders die niet goed thuis E zijn in de tweetalige topografie 3 van België. In de omgeving van E het drielandenpunt is het nog E moeilijker. Daar voeren de we- E gen naar Liittich, Liège en Luik e allemaal naar dezelfde stad, e maar leg dat een Engelsman e eens uit. Koninkrijk Nog voor de eminente histori- cus de allerlaatste hand aan zijn levenswerk heeft gelegd, E ligt het al in de uitverkoop, e Trouwe kopers van dr. L. de e Jongs 'Koninkrijk' kunnen zich e nu de haren uit het hoofd trek- e ken. Laatkomers en zij die e vooral graag hun boeken per E meter kopen, krijgen van de Staatsuitgeverij een voordeeltje e in de schoot geworpen van E 338,20. Ze betalen 40 gulden per deel, ongeacht of dit uit een e of twee banden bestaat. E De advertentie spreekt van elf delen, maar als het op beta- e len aankomt zijn het er vijftien e want de delen 10 en 11 zijn op- gesplitst in 10a; 10b eerste helft; 10b tweede helft. Deel 11 is wat e simpeler gesplitst in 11a; lib; 11c. Nogmaals - waarom mak- kelijk als het moeilijk kan, zal 3 De Jong gedacht hebben - de twee delen 10 en 11 tellen dus e in de uitverkoop voor zes en e bestaan uit negen banden. Voor 600 kan men nu de e hele serie op de kop tikken. e Wie dat nog wat veel vindt kan een afbetalingsregeling treffen. Hij kan ook nog wat langer E wachten tot het hele zaakje in e de ramsj ügt. Taalgrens DEZE week kwam ik in België Johan Staes tegen, een vroegere kompaan in roeriger tijden. Ik had hem in jaren niet gezien. Hij bleek, net als ik, door het leven aanmerkelijk te zijn ge- 3 kalmeerd. Hij was zelfs waardig E bevonden het voorzitterschap uit te oefenen over de Vlaamse journalisten, verenigd te Ant- E werpen. Hij vertelde dat ook E veel Vlaamse collega's, die hun 3 werk in Brussel hebben, lid zijn iimiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, ©01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Kiokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62, 4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5. 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Jo Wijnen DE AMERIKAANSE mi nister van Buitenlandse Zaken George Shultz gaat een moeilijke week tege moet. Komende maandag begint hij in Moskou be sprekingen met de Sovjet- top over de mogelijkheid van een ontwapeningsak koord. Maar andermaal heeft Shultz moeten ervaren dat de verhoudingen tussen de VS en de Sovjet-Unie uiterst grillig zijn. Hij heeft van president Reagan de opdracht gekregen zijn agenda voor de Moskouse besprekingen te wijzigen en de hoogste prioriteit te geven aan de problemen rond de Amerikaanse ambassade in Sovjet-hoofdstad. Die ambas sade is door de Russische KGB volgestouwd met allerlei uiterst gevoelige afluisterap paratuur. Daarbij hebben de Russen hulp gehad van een paar VS-mariniers die met de bewaking van het ambassa degebouw waren belast. Bo vendien zouden KGB-agenten ook al druk doende zijn met aanbrengen van afluisterap paratuur in de in aanbouw zijnde nieuwe Amerikaanse ambassade in de Russische hoofdstad. President Reagan heeft ge zegd dat hij de Russen zal verbieden ook meer één stap te zetten in de nieuwe ambas sade zij op hun beurt in de Amerikaanse hoofdstad Washington aan het bouwen zijn, zolang de Sovjet-Unie 'de Amerikaanse soevereiniteit in Moskou niet absoluut garan deert'. De sfeer waarin Shultz zijn besprekingen moeten voeren is dus alles behalve aangenaam. De Amerikaanse minister worstelt bovendien met het probleem dat topfunctionaris sen in de boezem van de Rea- gan-regering het zeer oneens zijn over wat er op het stuk van de ontwapening moet ge beuren. Er bestaat een rede lijke bereidheid om met de Russen tot een akkoord over de middellange afstandswa pens in Europa te komen. Maar dat akkoord moet dan wel meteen de aanzet geven tot besprekingen over nu cleaire korte afstandswapens en de conventionele strijd krachten in Europa. Maar wat de Reagan-advi- seurs verdeelt is het Strate gisch Defensie Initiatief (SDI). En samenhangend daarmee bestaat er grote in terne verdeeldheid in de Rea- gan-top over de bredere in terpretatie van het ABM-ak- koord. Die bredere interpre tatie moet het de Amerikanen mogelijk maken SDI-syste- men niet alleen de ontwikke len en te testen, maar ook voor 'praktisch gebruik' in de Minister Shultz naar Moskou: Worden de ontwapeningsbesprekingen nu weer doorkruist door de spionagezaak rondom de ambassadegebouwen van de VS? - FOTO AP ruimte te brengen. Twee par tijen staan lijnrecht tegenover elkaar. De eerste partij wordt aan gevoerd door defensieminis ter Caspar Weinberger die vindt dat de VS zo'n beetje al les met het ABM-verdrag (verdrag dat afweersystemen tegen raketten limiteert) moe ten kunnen doen. Deze groep vindt dat het verdrag, hoe dan ook, het voortzetten van het gehele SDI-programma niet mag verhinderen. Weinberger wil de eerste bij het SDI beho rende systemen al in 1994 in de ruimte hebben. Hij wordt in die opvatting gesteund door zijn rechterhand Richard Perle, die dan ook aan Shultz' delegatie is toegevoegd. Tegenover die groep staat Reagans speciale ontwape ningsadviseur Paul Nitze. Die zegt dat met een beslissing over het plaatsen van SDI- systemen moet worden ge wacht totdat zekerheid be staat dat het systeem ook echt werkt. Bovendien steunt Nitze allerlei informele con tacten die op dit ogenblik tus sen de Sovjet-Unie en de VS bestaan. Russische en Ameri kaanse deskundigen voeren namelijk niet-officiële ge sprekken, waarin de moge lijkheid wordt afgetast elkaar op de hoogte te houden van de vorderingen die beide landen maken met hun defensiesys temen in de ruimte. De Russen zouden bereid zijn Amerikaanse onder zoeken en testprogramma's toe te staan, mits ze maar glo baal weten wat er in de VS- laboratoria gebeurt. Intussen zou dan langs officiële weg over andere ontwapenings vraagstukken kunnen worden gesproken. Het Amerikaanse ministerie van Defensie voelt niets voor die benadering. Maar de ontwapeningsdes kundigen, met Paul Nitze voorop, zien de informele con tacten als een mogelijkheid te ontsnappen aan een welles- nietes spelletje over de inter pretatie van het ABM-ver- drag. Daarmee kan de Rea- gan-regering dan ook einde loze ruzies over het ABM-ver. drag met het Amerikaan^ Congres en met de bondgen> ten in Europa voorkomen. Volgens de Amerikaans wapenbeheersings-deskun- dige Adelman, die Shultz y begeleiden op zijn reis naa; Moskou, willen de VS de Sov! jet-Unie een tijdschema vet. strekken van hun proeven het kader van het SDI-ptj. ject. In ruil daarvoor moei Moskou opening van zaker, geven over de vordering» van het Russische onderzoek inzake ruimtedefensie. Volgens Adelman zal he; aanbod geen verandering brengen in de fundamentele meningsverschillen tuss® beide grootmachten over de- fensiesystemen in de ruimte „Maar er zijn enkele zaken die hen toch zullen interesse ren," aldus Adelmaa In de Amerikaanse hoofd- stad lopen de verwachtingen over Shultz' gesprekken Moskou dan ook zeer uiteen Sommige functionarisset zeggen dat slechts een com plete mislukking van het ge- sprek in het verschiet ligt Anderen beweren dat Shultz over ruim een week naar Washington terugkeert me; concrete voorstellen voor eet topontmoeting tussen Got- batsjov en president Reagat op zak. De Russen zelf zei intussen dat Amerika doet om de sfeer voor het ge sprek zoveel mogelijk te be derven. Door Peter Vierenhalm DE RAAD voor de Lucht vaart en daarmee de Luchtvaartrampenwet be staan vijftig jaar. Feest dus voor de rijksinstelling die zich vanaf 1937 bezig houdt met de bevordering van de vliegveiligheid in de burgerluchtvaart. Maar voor sommigen wordt het een jubileum met kantte keningen. Sinds eind januari ligt er een voorstel voor een nieuwe Luchtvaartongeval lenwet in de Tweede Kamer, dat dit najaar behandeld gaat worden. Rolt het voorstel door de Kamer dan verandert er nogal wat voor de Raad voor de Luchtvaart. Tot nog toe heeft de Raad tuchtrechterlij ke bevoegdhe den voor het straffen van vliegers die grove fouten heb ben gemaakt. Als de wet er komt dan worden vliegers strafrechtelijk vervolgd. Tegenstanders van het wetsvoorstel vrezen dat het handelen en de nalatigheid van vliegers niet meer ge toetst kan worden aan het be grip goed vliegerschap. Dit te kort zou de strafrechter niet of nauwelijks kunnen opvul len. Mr. R. van Dam, het hoofd van de afdeling juridische en bestuurlijke zaken van de luchtvaartdienst, denkt daar anders over: „De huidige Luchtvaartrampenwet sluit niet meer aan bij de normen en aanbevelingen van de In ternationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO). Nederland neemt deel aan deze luchtvaartwetgeving". „De ICAO stelt dat de Luchtvaartongevallenwet on afhankelijk en kleurloos moet zijn bij de beantwoording van de schuldvraag. De tuchtrech telij ke maatregelen van de Raad zijn dus in strijd met de richtlijnen van de ICAO". Volgens Van Dam passen de 'tuchtmaatregelen' ook niet meer in de luchtvaart van nu, omdat zij alleen opgelegd kunnen worden aan de be manning van vliegtuigen. In de moderne luchtvaart zijn de handelingen van veel ande ren, zoals luchtverkeerslei ders, grondwerktuigkundigen en luchthavenpersoneel even eens van directe invloed op het verloop van een vlucht, stelt Van Dam. De nieuwe wet wil nog meer wijzigen. Van ieder on derzoek moet een uitgebreid eindrapport gepubliceerd worden. Vooralsnog maakt de Raad alleen nog de uitspraak en het overzicht van een ge houden onderzoek bekend. Van Dam zegt dat de nieuwe wet beter bij een maatschap pij van meer openheid past. De Luchtvaartrampenwet kwam tot stand na een serie gehouden. In 106 gevallen werd er een openbare zittinj gehouden. Vier keer trok hel college het vliegbewijs voor een periode van een tot jaar in, zeventien keer voot zes maanden of minder. In 31 gevallen kwamen vliegers ei met een uitbrander van af. Behalve onderzoek naar dt schuldvraag is een van de be- langrijkste taken van de com missie kennis krijgen overdi oorzaak van ongevallen. Uil die kennis kunnen andem dan weer lering trekken. „Behalve onderzoek naar de schuldvraag is één van de belangrijkste taken van de commissie kennis te vergaren over de oorzaken van ongevallen". ernstige ongelukken in het midden van de jaren dertig. In juli 1935 waren zelfs drie KLM-passagierstoestellen in één week bij een ongeluk be trokken. In Zwitserland ver ongelukte de 'Gaai', op de thuisbasis Schiphol de 'Kwik staart' en in het toenmalige Perzië de 'Maraboe'. Deze reeks van ongevallen volgde op het verongelukken van de 'Leeuwerik' in april dat jaar in Duitsland. Het Ne derlandse volk was toen nog maar nauwelijks bekomen van de klap die het ongeval met de legendarische DC-2 'Uiver' teweeg had gebracht. Al deze rampen eisten veel slachtoffers en de roep om meer veiligheid en een betere voorlichting over de oorzaak van vliegtuigongelukken nam toe. Er moest een college voor dat soort zaken komen die in het openbaar vliegtuigram pen zou behandelen. - FOTO BEN STEFFEN De toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat jonk heer Lidt de Jeude, stelde in 1935 de commissie Kooien in, die de mogelijkheden na moest gaan. In vliegende vaart werd een eindverslag ingediend en op 1 januari 1937 werd de Luchtvaartrampen wet van kracht. De instelling van de Raad voor de Lucht vaart was een feit. In de laatste 25 jaar heeft de Raad 447 vooronderzoeken Zo adviseerde de Raad ut het ongeluk van een DC-8 Martinair in 1973 bij Colomto dat in alle Nederlandse vlieg tuigen apparatuur moest worden aangebracht die dt vlieger waarschuwt wanna: het toestel ongewild te dicht bij de grond komt. Nederlani liep toen met deze maatregt voorop in de wereld. Bij he: vliegtuigongeval in Colomte kwamen de 180 inzittenden om het leven. Het jubileum van de Raai staat in het teken van hel wetsvoorstel. Volgens secre-B taris R. Mazel blijft zijn in stelling, ondanks de komendt beperkingen, goed werk ver richten; „We hebben nog ge noeg bevoegdheden om oorzaak van een vliegramp! vast te stellen. Ik vertrouw ei dan ook op dat we in de toe komst de veiligheid van luchtvaart kunnen blijvenbe-J vorderen". Xjor onze Haagse redactie jgN HAAG - Er moet op [orte termijn paal en perk gorden gesteld aan het uit- ekken van vertrouwelijke pformatie over de moge nde vestiging van buiten- andse bedrijven in Neder- and. "emeenten en regio's waar ,aak in een vroegtijdig sta- lium zulke informatie uitlekt, open de kans dat het ministe- ie van Economische zaken ze Hu Volgens de christelijke centra ties het NCIV, zijn Rudings rap onaanvaardbaar' en vorr ip de essentie van het rijksb wakkeren op de woningmark Het NCIV wijst erop dat de mi- lister van financiën wil dat jjn collega Nijpels volgend aar de huren extra verhoogt, Ie sociale woningbouw extra ermindert, de stadsvernieu- iring op een lager pitje zet en beginhuren van nieuwe wo- ïingen verder verhoogt ten op- ichte van dit jaar. De minis- erraad moet nog over Rudings jezuinigingsvoorstellen oorde en. Volgens het regeerakkoord /an 1986 moet Volkshuisves- ing dit jaar 700 miljoen gulden tezuinigen oplopend tot 1,7 niljard gulden in 1990, het aatste regeringsjaar van het abinet Lubbers 2. Ruding indt nu dat Nijpels veel meer noet bezuinigen omdat de wo- lingbouwverenigingen bouw- eningen bij Nijpels versneld lebben afgelost, waardoor het •ijk rente-inkomsten derft. Vorig jaar hebben de corpo raties voor 13 miljard gulden tan leningen versneld afgelost, /olgens NCIV en Nationale Voningraad, de grootste cen- rale van corporaties, levert ten dat ongeveer 450 miljoen pilden rentevoordeel op. Het ninisterie van volkshuisves- Door Pieter Eggen ER WAS nog wel gebak geserveerd. De sfeer was niet echt onhartelijk, in te gendeel zelfs. De vele schorsingen gaven aan dat een akkoord niet langer onmogelijk zou zijn. Op 18 maart, de dag van de statenverkiezingen, zaten ambtenarenbonden en minis ter De Koning (Binnenlandse Zaken) tegenover elkaar in het complex van het departe ment aan de Schedeldoeksha- ven in Den Haag. Het gebak was er ter gele genheid van het zeshonderd ste overleg over de arbeids voorwaarden van de ambte naren; een typische De Ko ning-grap om dat wat feeste lijk te onderstrepen. De bondsbestuurders konden de grap uitstekend waarderen, al was het maar omdat iets der gelijks bij de (bijna van een hartoperatie herstelde) minis ter Van Dijk volstrekt on denkbaar zou zijn geweest. Op 18 maart kwam er nog geen akkoord, maar gingen de partijen uit elkaar met de vage hoop dat overeenstem ming wel mogelijk zou kun nen zijn. Nauwelijks drie we ken later ligt het overleg weer op zijn rug en is een harde confrontatie tussen bonden en minister onvermijdelijk. De ambtenarenbonden maken op woensdag 15 april de rituele gang naar de overlegtafel nog één keer om daar te conclude ren dat een akkoord onmoge lijk is. Het overleg is weer te rug bij af. Minister Van Dijk ver speelde eind verleden jaar zijn laatste krediet bij de bon den met zijn bod van ƒ270 miljoen voor de arbeidsvoor waarden 1987. Van Dijk wilde het bedrag uitgeven aan drie zaken: een eenmalige verla ging van de VUT naar 60 jaar; vakantiegeld van 7,5% naar 8% én een verlaging van de pre- mies voor beter betaalde ambtenaren, om hun 'vlucht' naar het bedrijfsleven te voorkomen. Dat bod werd door de bon den volstrekt van de hand ge wezen. Het kwam niet tege moet aan de belangrijke eis dat de loonontwikkeling in de marktsector moet worden ge volgd. Eerdere studies hebben uit gewezen dat de ambtenaren de laatste jaren flink hebben ingeleverd. Om daarvan iets goed te maken eisten de amb tenaren 1,3 miljard in één jaar. Daar had Van Dijk in het geheel geen oren naar. Met het argument 'geen geld' ver-"* wees hij ieder geuite verlan gen naar de prullenmand. De bonden waren woest. Deze stugge minister ontnam ieder mogelijkheid voor het voeren van 'open en eerlijk overleg'. Het feit dat hij tevoren de be stemming van het geld bijna geheel had vastgelegd onder streepte de nutteloosheid van onderhandelen nog eens. Formeel noch informeel viel er met Van Dijk te pra ten. Er werd niet eens infor meel gesproken, wat bij on derhandelingen toch de nor maalste zaak van- de wereld is. Van Dijk werd ziek en moest een hartoperatie onder gaan en De Koning verruilde tijdelijk het ministerie van Sociale Zaken voor dat van Binnenlandse Zaken. De Ko ning, die de kunst van het on derhandelen wél kent, zette na zijn aantreden de toon ge lijk anders. Hoe anders bleek wel op 18 maart toen hij een compleet nieuw voorstel deed. Als de bonden afspraken voor twee „Minister De Koning heeft zijn jasje uitgetrokken voor de ambtenaren, maar hij is nu door zijn collega's in de kou gezet". - fotoanp jaar ('87 en '88) wilden maken, was hij bereid bijna 800 mil joen vrij te maken. Uit die ruimte moesten overigens wel VUT, vakantietoeslag en pre mievermindering betaald worden (kosten 250 miljoen). De Koning bood in wezen dus een vrije loonruimte aan van ƒ550 miljoen voor twee jaar. De bonden bleken bereid dit 'cadeautje' van een passend antwoord te voorzien. Ze lie ten hun eis van 1,3 miljard zakken tot 900 miljoen voor één jaar, zodat er nog een bijna onoverbrugbare kloof van bijna een half miljard tussen vraag en aanbod gaap te. De Koning stapte met die wetenschap naar het kabinet. In zijn achterhoofd speelde de gedachte mee nog wat extra's te kunnen loskrijgen van zijn collega's om het 'gat' nog wat verder te verkleinen. Maar in plaats van steun en wat meer loonruimte, haalde De Koning in het kabinet een enorme ze perd. Minister Ruding (Fi nanciën) - met in zijn voet spoor het grootste deel van het kabinet - floot De Koning terug. Het overleg in het kabi net is formeel nog niet afge rond. Dat gebeurt later, maar dat De Koning zelfs maar ge deeltelijk zijn zin krijgt is uit gesloten. Deze week nodigde de mi nister de voorzitters van de vier ambtenarenbonden uit voor een onderhoud op het de partement. In een bijeen komst die nauwelijks een half uur duurde, legde hij uit dat het kabinet hem niet toestond zijn bod gestand te doen. Hij moest terugvallen op Van Dijks eerste en laatste bod van 270 miljoen. „Het is triest om te zien dat minister De Koning, die zijn jasje heeft uitgetrokken voor de ambtenaren, nu door zijn collega's in de kou wordt ge zet", zegt een woordvoerder van de CNV-ambtenarenbond CFO meelevend. Het imago van de minister, die bekend staat als de grootste vertrou weling van premier Lubbers en zeer invloedrij k heet te zij n in het kabinet, kreeg door deze afgang ook een knauw. Woensdag praten De Ko ning en de bonden verder. De minister zal daar zijn bod in trekken en het oude bod op tafel leggen. De bonden zullen dan constateren dat verder overleg geen nut heeft. Daarna volgt een hele proce dure die ertoe moet leiden dat het geschil aan de Arbitrage- en Adviescommissie, kortweg de Commissie-Albeda ge noemd, kan worden voorge legd. Albeda zal waarschijn lijk niet vóór juni een advies uitbrengen. De commissie-Albeda zal nu voor de tweede keer scheidsrechter moeten spelen in het geschil tussen bonden en overheid. Verleden jaar le verde Albeda ongezouten kri tiek op Van Dijk, toen die een zijdig de arbeidsvoorwaarden 1986 had vastgesteld. De bon den kregen toen gelijk van Albeda dat er 'geen eerlijk en reeël overleg' had plaatsge had. Het gelijk werd echte:! niet in klinkende munt ver-r taald, want het kabinet trof zich van het advies niets aan T De Tweede Kamer droef Van Dijk op 'open en reeel overleg' te voeren en vooril niet in herhaling van zijn fou l ten te vervallen. De Konirf bleek gevoelig voor die tóf tiek, want met zijn voorsïl probeerde hij de bonden w| degelijk mee te laten Die weg is nu afgesneden doc:| Ruding. Opnieuw dreigt een stelling en dat nauwelijks eel half jaar né het eerste advie>| van Albeda. Dus lijkt er rede! voor de Tweede Kamer if eerder geuite zorg om te ten in een aansporing aan 1*1 kabinet de portemonnee t l maal wel open te trekke'J CDA en WD zij n nog niet bel reid zich met het geschil bi bemoeien. Eerst de uitkom! van het overleg afwachten, f hun devies. Eer het zover is, is het iff middels wel augustus of tember. Er vanuit gaande d»J Albeda kort voor de zijn - stellig opnieuw verniel tigende - advies uitbrengt,»! het overleg tussen bonden «I minister immers niet voof eind augustus voortga kunnen worden. Eén voord» is er dan wel; het heeft dan de begroting voo volgend jaar bijna klaar weet dus beter of er wat ef'l tra's voor de ambtenaren f het vat zit. De kans d overigens niet groot, al 'f het maar omdat Ruding fff tegenvallers voor het mende jaar heeft aangek®! digd. I Als het zover is zal De Kf ning overigens wel weer zï! afgelost zijn door Van Diljj die naar verluidt staat trappelen van ongeduld zijn job weer aan te pakken I Alles is dan weer bij 'oude'; geen extra ruimte v® de ambtenaren, een stv"" minister en géén gebak. E BELGEN hebben de lessen va 'echt begrepen. De ramp in het I iaar geleden, leverde het 'bewijs' ran een grootschalig gebruik van lijke dan in technische factoren sc lenselijke blunders, flagrante set :hriften en het afschakelen van 'oorzieningen op kritieke momenk sjernobyl. menselijke factoren zouden wei sr dezer dagen in het kernenergie vorpafstand van West-Brabant en 1 onmiddellijk rampen van apoc; svolg van een grimmig sociaal co skiaar, dat de ongerustheid in d< sidsmakers in Den Haag met de c "sdje: geruststellende verklaringe srncentrales in Doel en de Belgis Je lichte paniek van Nederlandse (ran kernergie. 'Gaat u maar rustig sel in Doel'. inPDZ'chze|f ma9 bet juist zijn als de F Brussel beweren, dat er nu mei personeel in de kerncentrales a, H stakende bedieningspersoneel, liet de doorslag als het aankomt of rrn£entrale. Een vergelijking: V ik k1twa9en 9een technische geh< 1 op r'iden aankomt, beter r ran de chauffeur. Dat is de I Personeel heeft de kerncentra centrales nooit echt routinematic Jienselijke moordende en vermoei fysteem. ■h er zijn meer griezelige dingen in l hes9ebeurt niet of nauwelijks en pneidsscenario's verplicht gesteld tinl s ook' dat het kaderperso iaat outen hëeft gemaakt die he Lr) ervaren. Het is niet onverant' ^^under het werkwillige person Belgische regering kan een pa< 3r, ,e beperken. Zij kan (stake er van een noodregeling. Dat kc ®'®en dat twee of drie van de tëderiand da° moeten de Be'9en s EJ«*t wederom extra geld, maa v der onder druk komen. En dat .«elgiache regering kiest kenne iarwrSln9' maar °°k voor het allerg >ort ®s'tuatie niet zoveel verande F oe Belgische regering kunnen v< ichar! deze weken een slech «kaar ed nabuurschap veronde /pb Lniet 'n 'evensbedreigende lonna a,stat'9e woorden, zo gen fioptia evenzovele plechtige cha Hoi6n' bliiken 'ege hulzen en h 'angen in het geding zijn.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2