'Ik doe nu mee op hoog niveau' )e dubbele be tichel Tournii GREGORY ABBOTT BOEKT SUCCESSEN MET FRAAI OGENDE SOUL 'Rolor: in 1990 echte Van Goghs naar Zundert Een dag Zeebrugg 'ERZAMEL Herontdekte mis Salieri in New Jersey uitgevoeri ZATERDAG 11 APRIL 1|| EEN EERSTE elpee maken en meteen nummer 1 in de Amerikaanse hitlijsten komen te staan: wat kan een artiest zich nog meer wensen? Het is de droom van vrijwel elke Amerikaanse muzikant en in het geval van Gregory Abbott is die droom uitgekomen. Zwoel Trapje hoger PLAN VOOR INFO-CENTRUM WEER OP TAFEL BROODNODIG de vastenaktie steunt jaarlijks 450 projekten in de Derde Wereld giro 5850 te zeist banknr. 70.70.70.147 t.g.v. vastenaktie-nederland Te groot Communiceren E STEM BOEKENGIDS van Jacot een handj rehng^vanaangUstUen^ Jog voor zij in Nederland iri fen? r es Lettres francaises' 3eknopt W; Ook Tros mc| sport op zaterdag „Je bent als voetballer echt een bevoorrecht mensdaar staan die jonge jongens misschien niet zo bij stil" Arnold Mühren, voetballer DE STEM 12 Door Wim van Leest De van de gelijknamige elpee afkomstige single 'Shake you down' snelde naar de bovenste plaats van de hitpa rade in de VS en wat later volgde soortgelijk europees succes. De elpee heeft in Amerika inmiddels de plati num-status (1 miljoen verkochte exemplaren) bereikt en de tweede single, 'I've got the feeling it's over', staat al weer in de Amerikaanse top 5. dat al mijn mogelijkheden be nut werden. De elpee laat die jarenlange toewijding horen. Voor mij is die elpee een mijl paal. Hij vertegenwoordigt datgene dat ik tot nog toe be reikt heb. Ik ben er zeer tevre den over." Wat bij beluistering van de el pee 'Shake you down' opvalt, is de zwoele, haast ingetogen sfeer die de plaat uitademt. Zo nu en dan is het gebodene hy per-romantisch, dan weer uiterst sensueel. Muzikaal ge zien is het vaak een soort krui sing tussen Marvin Gaye en Steely Dan op hun rustigste momenten. „Ik hou van dat soort zwoele nummers, die ingehouden swing. Ik voel me in dat soort muziek op mijn gemak. Dat soort nummers past bij mijn persoonlijkheid. Ik hou van de muziek van Steely Dan en nog meer van Marvin Gaye. Ik heb een studie gemaakt van de Mo- town-muziek uit de jaren '60. Ik ga vaak platenzaken binnen om dat soort muziek op te dui kelen. Destijds, toen ze nog niet over veelsporige opname-ap- paratuur beschikten, moest een nummer goed zijn, want als producer kon je er weinig aan bijstellen. Die oude Motown- nummers waren zeer goed ge structureerd en ze hadden en ijzersterke zangpartijen. Ik luister naar veel muziek. Ik ben weg van Streisand, Johnny Mathis, Sam Cooke, Jackie Wilson, Otis Redding, Doobie Brothers en noem maar op. Ik luister op verschillende manieren. Soms luister ik om te ontspannen, soms om te stude ren. Als ik bijvoorbeeld goede samenzang wil horen, zet ik Earth, Wind Fire op. Als wil horen hoe je je als zanger moet manifesteren, luister ik naar Aretha Franklin of Patti La- belle en als ik wil horen hoe je een plaat moet produceren, draai ik iets van David Forster of Quincy Jones." Wat zet iemand er toe aan om zijn heil in de muziek te zoe ken? „Naar muziek luisteren in spireerde me altijd al. Ik be sefte dat het heel leuk moest Een verklaring voor het succes van Gregory Abbott is vrij simpel te geven. Zijn zwoele, dromerige soul-muziek sluit naadloos aan bij de heersende mode dat alles mooi mag zijn en wat mag kosten. Abbott maakt muziek waarmee 'the beautiful people' zich heel makkelijk kunnen identifice ren. In de video-filmpjes van de singles wordt nog eens extra de nadruk op het mooie gelegd. Bovendien ziet Gregory Abbott er ook nog eens goed uit. Hij heeft veel weg van de Ricardo Tubbs-figuur uit de populaire tv-serie 'Miami Vice', de serie die het moet hebben van de achteloos gedragen, maar pe perdure kleding, onbetaalbare auto's en oogverblindende inte- t rieurs. Gregory Abbott vind een dergelijk imago geen probleem. Als ik hem er over aanspreek tijdens een recent bezoek aan Nederland (hij was woensdag avond bij Tineke) zegt hij zich heel goed in dat beeld te kun nen vinden. „Ik hoop dat mijn muziek mijn levensstijl uitdrukt. Mijn leven bestaat uit romantiek, gezond leven, zelfvertrouwen hebben, plezier beleven. Ik vind het fijn om mooie kleren te dragen. Ik wil gezond zijn, met gezonde mensen omgaan. Ik zie mijn levensstijl niet als weelderig of oppervlakkig. Ik stel me positief op en ik tracht plezier te hebben in wat ik doe. Ik hou ervan dingen te schep pen. Ik hou ervan bij dat scheppingsproces betrokken te zijn. Ik hou er niet van iets kant en klaars voorgeschoteld te krijgen." Gregory Abbott debuteert op vrij late leeftijd. Hoe oud hij is wil hij niet zeggen, maar ik schat hem op 27, 28. Toch is hij al tijden met muziek bezig. Daardoor klinkt de elpee 'Shake you down' dan ook niet als een beginnersplaat. De el pee straalt een zekere rijpheid uit. „Ik heb heel mijn leven al gezongen. Ik begon als kind in een kerkkoor en later op school en op de universiteit in allerlei bandjes. Toen ik geleerd had hoe ik platen moest produce ren, besloot ik van muziek mijn vak te maken. Ik heb veel jaren besteed om muziek te leren maken, om het zo goed te leren Gregory Abbott: „Ik toil de luisteraar raken, via in muziek vervatte emoties met hem com municeren". foto cbs zijn om zelf muziek te gaan maken. Zelf musiceren is een trapje hoger dan als luisteraar muziek waarderen. Het is een goed gevoel om iets goeds van jezelf terug te horen." Wat mij als luisteraar opvalt is dat jouw teksten, maar ook die var indere soulartiesten, veel im jer zijn dan die van de doorsnee popsong? „Dat heeft te maken met de traditie. Soul gaat in op je per soonlijke leven, je emoties zeg maar. Veel soul stamt recht streeks af van de gospel, komt dus uit de kerk. In de kerk had je het over een emotioneel be laden werkelijkheid, namelijk god. Gospel bezingt je relatie met god. En dat is dus hele emotionele zang. Die traditie heeft zich in de rhythm and blues en later in de soul voort gezet. Wij negers zijn dus ge wend onze diepste emoties te bezingen. De poptraditie is zachter en lang niet zo emotio neel beladen. Er wordt daarin meer over algemeenheden ge zongen en veel minder over emoties." Vroeger had je (Burtj Abbott and (Lom) Costello-films. Komt er ooit een (Gregroy) Abbott and (Elvis) Costello-plaat? „Ik vind Elvis Costello goed, maar hij bevindt zich toch niet zo op mijn muzikale vlak. Ik ben wel van plan om in de toe komst duetten te gaan doen. Maar daarvoor is het nu wel licht nog iets te vroeg. Mijn platenmaatschappij waakt over mijn muzikale identiteit. Als die eenmaal algemeen be kend is, mag ik mijn gang gaan. Ik heb al wel meegezon gen op de nieuwe elpee van Bill Cosby. Samen met Ashford Simpson en Cissy Houston deed ik daarop achtergrondkoortjes. Met wie ik samen zou willen zingen? Aretha Franklin, Patti Labelle, Barbra Streisand, Anita Baker Sade, Janet Jack son, Madonna of misschien wel Michael McDonald." Je hebt nu een enorm succes met je eerste elpee. Is dat een droom die uitgekomen is? „Wat er met de plaat is gebeurd, is veel meer dan ik had durven hopen. Ik had gehoopt op wat succes en ac ceptatie in de muziekwereld, maar ik heb het gevoel dat ik gezegend ben. Dank zij mijn muziek kan ik nu over heel de wereld reizen. Ik kan me van nu af aan volledig aan mijn muziek wijden." Was je klaar voor een dergelijk overweldigend succes? „Ik wist dat ik een goede plaat gemaakt had, maar dat het zo'n succes zou worden. Het was een aangename ver rassing. Ik ontmoet nu leuke mensen. Ik leer meer over mu ziek en doe mee op hoog niveau. Muziek maken is al wat ik nu heb te doen. Het is mijn leven nu, geen hobby meer. Het suc ces overdondert me niet. Als je je hoofd erbij houdt, als je je zelfrespect behoudt en goed uit je doppen kijkt, dan kun je je aanpassen aan de situaties die zich dankzij dat succes aandie nen. Je vertilt je er niet aan. (ADVERTENTIES) uw steun in hun strijd tegen armoede en honger Van onze verslaggever ZUNDERT - Los van de plannen van de stichting 'De Lutteltuin' uit Uden voor een Van Gogh-mani- festatie in 1990, waaraan ook stichting 'Rotor' in Zun dert zal meewerken, heeft 'Rotor' een eigen plan ter herdenking van de sterfdag van Van Gogh bij het Zun- dertse college van b en w liggen. Van een positieve benadering door b en w hangt het af, of hetnader zal worden uitgewerkt. 'Rotor' wacht op antwoord. Het plan van 'Rotor' is opgezet als een soort vergrote uitgave van het festijn 'Autour de Vin cent', dat sinds 1969 elk jaar in augustus wordt georganiseerd. Voor deze manifestatie is aan vankelijk gedacht aan de pe riode juni t/m september. De inmiddels aangekondigde plannen van de Udenaren kun nen er toe leiden, dat de Zun- dertse manifestatie gelijk be gint met 'Weerzien met Van Gogh', waarvoor de start is voorzien op 30 maart in Zun dert. Volgens de stichting 'Rotor' komen er jaarlijks heel wat mensen naar Zundert om wat daar nog aan Van Gogh herin nert: het beeld van Zadkin, dat de hechte, band tussen de Theo en Vincent van Gogh uitdrukt, het geboortehuis met de gevel steen, de hervormde kerk waar de vader Van Gogh dominee was toen Vincent geboren werd, het kerkhofje waar een eerdere, jonggestorven Vincent van Gogh begraven ligt. Dan zijn er straatnamen die naar de grote kunstenaar verwijzen en Zundert bewaart ook de ge boorte-akte van Vincent. Maar Zundert beschikt niet over een documentatie- en in formatiecentrum over Van Gogh, wat in wisselwerking de gemeente én geïnteresseerden ten goede zou kunnen komen. Vijf jaar geleden is er een po ging in die richting gedaan. 'Rotor' heeft toen bij o.a. het Van Goghmuseum in Amster dam en de stichting Van Gogh geïnformeerd naar de moge lijkheid om het in die tijd te koop staande geboortehuis te verwerven. Een mooi pand, heel geschikt voor een info- en documentatiecentrum. Maar dat is niet doorgegaan. ':"r Vincent van Gogh: zelf portret uit 1886. Het plan dat 'Rotor' nu aan b en w van Zundert heeft voor gelegd voor 1990 doet impliciet een nieuwe poging. Tijdens de manifestatie zou in het ge meenschapshuis 'De Schoef' zo'n centrum moeten zijn inge richt. Johan Brosens, voorzitter van 'Rotor' daarover: „In de toeloop naar 1990 zou de ge meente er jaarlijks geld voor moeten uittrekken, zodat het centrum er in 1990 kan zijn. Zo staat het ook in ons plan, waar van in onze berekening een- vierde van de totale kosten voor rekening van de gemeente komt." De begroting is in opzet klaar, maar nog niet aan de gemeente voorgelegd. Brosens: „We wil len eerst weten of de gemeente er in principe voor voelt aan het plan mee te werken. Zowel de organisatie als de financiële opzet is te groot van omvang voor ons alleen". Dé grote trekpleister van de Zundertse Van Gogh-manifes- tatie moet een expositie wor den, eveneens in het gemeen schapshuis 'De Schroef', van originele Van Gogh's, schilde rijen, tekeningen en studies. Voor wie terugdenkt aan wat in Londen voor de 'Zonnebloe men' is betaald zal het duide lijk zijn, dat er voor een derge lijke expositie forse voorwaar den voor beveiliging zullen worden gesteld. Zijn die binnen zo'n opzetbetaalbaar? Johan Brosens: „Daar zal nogal wat voor komen kijken, ja. We zullen tijdelijk moeten zorgen voor een kostbare be veiliging, ook klimatologisch. Maar volgens onze berekening Succes maakt je selectiever. Ik besef nu dat ik niet alles kan doen en dat streef ik dus ook niet na. Het succes heeft me een nieuw leven gebracht, dat wel, maar ik kan het aan." Er is ook de verleiding van het succes. Het is heel makkelijk om straks, met het oog op goede verkoopcijfers, een soortgelijke volgende plaat te maken. „Van nature ben ik iemand die de persoonlijke groei voorop stelt. Het scheppen van steeds weer nieuwe dingen geeft me de grootste kick. De volgende elpee zal dus een groei laten horen. Als muzikant leer je steeds bij en leert die verworvenheden toe te passen. Je ontdekt steeds nieuwe ter reinen. Zolang dat gebeurt en de uitdaging er is, zal ik niet in verleiding komen." Wat is je doel? „Mijn doel is nummers te schrijven die muzikaal en emo tioneel eerlijk zijn. Zo'n num mer moet een soort verhaaltje zijn, een reeks emoties die je als luisteraar iets vertelt. Ik wil de luisteraar raken, via in muziek vervatte emoties met hem com municeren." Gregroy Abbott is een geletterd iemand. Hij heeft universitaire graden op zak op het gebied van psychologie en Engels. Heeft hij daar iets aan als hij muziek maakt? „Het grote voordeel van een universitaire studie is dat je leert je te concentreren en je zelf een discipline op te leggen. Studeren bezorgt je de vaar digheid dingen systematisch te onderzoeken. Mijn Engelse stu die helpt me bij het schrijven. Dankzij mijn taalvaardigheid ben ik in staat emotionele er varingen samen te ballen in de juiste, weinige woorden. De psychologie leert me de mens beter kennen, hoe muziek daarop van invloed kan zijn. Maar ik schrijf geen nummers met voorbedachte voorbe dachte rade. Het gaat er mij om gevoel rechtstreeks vanuit het hart over te brengen, ik heb het over de essentie van het men selijk bestaan." Geloof je dat muziek mensen kan veranderen? „Ja, zeker. Muziek is een prachtige manier van commu niceren. Muziek kan je gevoe lens naar buiten brengen, ver klanken. Luisteraars in het buitenland verstaan je muziek, zelfs als ze de tekst niet begrij pen. Muziek gaat over lands grenzen heen, maar ook over de grenzen van cultuur en taal. Muziek brengt mensen samen. Ik kan in New York een num mer schrijven en toch overko men bij iemand in bijvoorbeeld India. Muziek laat zien hoe universeel emoties zijn en hoe mensen, hoe ver van elkaar verwijderd ook, overal dezelfde wezens zijn. Dat is het mooie van muziek. Taal onderscheidt mensen, muziek laat ze com municeren." De directe reportage van het rechtzetten van de veerboot bij Zeebrugge, die een groot deel van de dinsdag in be slag nam, heeft veel tegen strijdige reacties opgeroe pen. Had het eigenlijk wel zin zoveel tv- en radio-ge weld los te laten op deze ge beurtenis? Er zijn mensen die de mara thon-uitzending zonder meer afkeuren. Er was nau welijks iets te zien, de zaak werd opgeblazen tot buiten sporige proporties. Het werd een mediacircus, een stuk amusement. Het ophalen van lichamen uit een boot is trieste routine, maar werd door de ongezonde nieuws gierigheid van verslagge vers een macaber tv-spekta- kel. Mensen moeten niet ge stimuleerd worden als ze zich willen vergapen aan de verminkte lichamen van verdronken passagiers, stel len deze tegenstanders. Daar valt wel iets tegenin te brengen. De BRT heeft er alles aan gedaan om de re portage 'fatsoenlijk' te hou den. Het werk van de ber gers werd met de camera's op grote afstand gevolgd. Er werden geen beelden gege ven van lichamen achter de ruiten, 's Middags werden wel lijken door de camer- mensen waargenomen, maar de beelden zijn niet in de Eurovisie-uitzending ge bracht. Het ging dinsdag om het karwei, de techniek, het cen- timeterwerk. Het was een riskante klus, ook al kun je zeggen dat juist de aanwe zigheid van de media de zaak nóg riskanter maakte voor de geroutineerde ber gers van Smit-Tak. Want falen voor een miljoenpu- bliek is veel erger dan een mislukking ergens ver weg in de anonimiteit van de Gele Zee. Na een uur of elf was het zeker dat het zou lukken en moesten de ver slaggevers al hun registers opentrekken om de reste rende uren vol te krijgen. Maar zo gaat dat nu een maal bij rechtstreekse uit zendingen. Ook van de voet balwedstrijd waaruit alle spanning verdwenen is, wordt de tweede helft uitge zonden. Maar laten we eerlijk zijn. Alleen de techniek werd in de huiskamer gebracht, maar emotioneel speelde de Jacoba aanwezigheid van de zo, welij k aan hun einde men opvarenden wel dej lijk mee. Hun dood heeft al die weken beziggeho# en nu voor het eerst tow loor Gerard van Herpen werd verkregen tot het Iet hele oeuvre 'graf', voelden we als kij| romans en Onbewust werden ome| yierf sis schrijfster van de r dachten getrokken naai ia{j zij in Franse literaire binnenste van de veerbo "j Hphuut Ppmaflkt. met dl Hoeveel mensen lagene end deDUUI gemaaKI met Ui Hoe werden ze aangetrol lie in 194' Onder de titel E Het is die vreemde drani naar het verschrikkelijk acoba van Velde kreeg in haar 1 die mensen met dokter- ^kendheid bij een klein, maar w sangst drij ft naar de pij „hoff j c. Bloem, Koolhaas waar een ernstig ongel# waren diep onder gebeurd. Die angsthazen in(jruk van haar eerste ro- dwingt naar die griezelt g»™, grote zaar. Door haar te kijken. arenlange verblijf in Frank- Achteraf kun e zeggen, H. jfcoba van Velde toch een samenvatting van f ghet Nederlandse lite- om acht uur bood was vi ,ee doende. Als je daar hetï )p 7 september 1985 overleed men-en-Harmen-spel»i y jn Amsterdam op 82-jarige de heren Roeland en Sid ^ftijd. Vóór zij haar heup aftrekt, kom je tot een rt irak en in een ziekenhuis portage van zo'n tienmii Joest worden opgenomen, on- ten waarin alle informal ervond zij in de nadagen van zat. Maar dat is iets watj aar broze leven veel zorg en slechts achteraf kunt e# rjendschap van een kleine stateren. rjng getrouwen. Thans is door Je kunt de lange uitzend e ZOrg van August Hans den van dinsdag vergelijk» ioef bij Querido haar Verza- andere reportages vanjiKeid Werk uitgegeven, gebeurtenissen. Daar zij fantastische momenta! maar ook heel droevige! zijn koninlijke huwelijl (Andrew en Sarah) en; bere begrafenissen (pri Gracia, Olof Palme). Co-| mentatoren juichen alsi ruimteschip behouden en stamelen wanhopig het voor de ogen van nen explodeert. Wij kif het allemaal op ons beek Televisie-nieuws blijft# van amusement in zich ben. We kijken om blijven, maar ook omw| maakt worden. Toch we ons er bewust van bij ven dat gezonde nieu' righeid heel snel kanoi gaan in ongezonde beli stelling. Soms wordt merciële nep verkocht heet nieuws, zoals het nen van de kluizen van Capone en van de Am Doria. De beelden van brugge hebben de kijker de nieuwsverschaffersii| ieder geval weer eens ai het denken gezet. Dat' helemaal geen kwaad dat verzamelde werk zijn ehalve haar twee romans en beroemde novelle 'De lucht' ook korte verhalen op enomen die nog niet eerder Sjn gepubliceerd. Een infor matief en eerbiedig geschreven lawoord van Den Boef meege teld geet cobi dat haa haa Ned paa wisl geh haa der! haa J; een in brcx Gee kw£ rhu( vrie zijn Voo dio Ned Voo verl lont In vers LAWRENCEVILLE (UPI) - Komend weekeinde wordt Lawrenceville in de Amerikaanse staat New Jersey herontdekte mis van de componist Antonio Salieri ui] voerd, voor het eerst sinds haar première onder leiding' de componist in 1822 in Wenen. or Mathieu Kothuis INDEREN ZIJN mijn be- bngrijkste publiek. Ik zie jerschrikkelijk veel kinde- pn, ik ken ze goed want ik ja bijna elke week naar bholen toe omdat ze graag bet me willen praten. Ze jijn mijn leescriterium: ik es ze voor en geef hun de structie me te onderbre- en zodra ze me niet begrij- en. Kinderen hebben een nbelemmerde intelligentie, e stellen belangrijke vra- in". kan dat. We zullen er de en treeprijs op moeten afstem men". In de globale opzet is verder in 'De Schroef' nog voorzien in een video- en filmzaal ('Er is veel interessant materiaal voorhanden') en, zoals gebrui kelijk tijdens 'Autour de Vin cent', in een tentoonstelling in de hal van het gemeentehuis van werk van beroepskunste naars dat op Van Gogh is geïn spireerd. Een autovrij Van Goghplein kan tijdens de manifestatie als uitspanning worden ingericht, met ook plaats voor een be scheiden kunstmarkt. In het park rond het Elisabeth-rust- oord is een beeldententoonstel ling gedacht. Tenslotte ver meldt het plan een theaterpro gramma, te verzorgen door amateurtoneelverenigingen uit de drie Brabantse Van Gogh- gemeenten Zundert, Etten- Leur en Nuenen. Die zouden, onder begeleiding van het Bra bants Centrum voor Amateur toneel, elk drie stukken over Van Gogh op het repertoire moeten nemen, t.w. 'In de scha duw van de raven' van Mark Tralbaut, 'Het Vincent-effect' van Paul Koeck en 'Vincent van Gogh' van Jo Decaluwé. De musicologe Jane Schatkin Hettrick vertelde dat zij de partituur van de mis in b mol had gevonden in een biblio theek in Wenen, waarin zij zocht naar nieuwe orgelmu ziek. Salieri maakte deze laatste van de vier missen die hij com poneerde, in 1809 af. „Zij is sinds de dood van de componist niet meer uitgevoerd", aldus Jane Schatkin Hettrick. Franklin Zimmerman, die met de Philadelphia Pro Mu- sica twee uitvoeringen zal diri geren, noemt de mis van een half uur 'elegant in haar een voud'. Naar aanleiding van de con troverse tussen Salieri en zijn tijdgenoot Wolfgang Amadeus Mozart, merkt Zimmerman op dat Salieri 'een zeer vakbe kwaam componist' was. „Ik zou hem niet met Mozart willen vergelijken, maar wie kun je vergelijken met Mozart?" Schatkin Hettrick, die be langstelling voor Salieri kreeg toen zij muziek studeerde in Wenen, noemt Peter Shaffers toneelstuk 'Amadeus', 'onjuist, zoal niet lasterlijk' voor Salieri, Mozart en Salieri's bescherm heer, keizer Joseph II. De film die ernaar gemaakt werd ech- Murray Abraham, die in de film 'Amadeus' de rol van Salieri vertolkt. - fotoap ter, heeft, voegt zij er 'de vergeten componist in onze jaren zo bekendI maakt als hij in de zijne v;s| Zondag brengt het Duitse net om 14.15 uur I portret van Antonio Salieri j volgd door een uitvoering zijn pianoconcert C. gr.t. Van onze rtv-redactie HILVERSUM - Strakst] er twee sportprogran te beluisteren op de dagse radio. Naast NCRV, die al jaren opl 3 sport brengt, zal mej gang van het zomers ook de TROS voortaai| die middag sport brenj en wel van 14.30 tot! uur op Radio 1. Prest tors zijn Klaas SampM en Henk Lichtenveldt. Het programma 'TROS/'J nica Sport' houdt daarom P bestaan. De zaterdag steeds belangrijker voo'l sport en de TROS vindt ®j voor nieuws bedoelde Rsf daartoe de bij uitstek! gende zender is. De M heeft reeds aangekoneW] haar sportprogramma «P] terdag 'viermaal zo go" zijn als dat van de TRÓS-directeur Cees Daas: „Laat maar kom®l houden wel van dat soort] dagingen." J Al jaren brengt de NCK'I terdags sport op Radio i] popzender die strikt goj^l hiervoor niet bedoeld is- dere omroepen hebben®! dusver gedoogd. Maar dus nu een einde aan gek® I Toch noemt de Franse ]uteur Michel Tournier (53), nlangs op bezoek in Neder- |nd, zich geen schrijver van tnderboeken, al laat hij er zich voorstaan dat kinderen zijn 3eken in hoge mate waarde- Fn- Tournier kwam naar ons fad ter gelegenheid van de trtaling van zijn jongste ro pe La goutte d'or', 'De Gou- jen Druppel'. Tegelijkertijd is F reeks Literair Moment bij ïeulenhoff een herdruk ver benen van zijn in '67 gepubli- jjerde debuut 'Vrijdag of het Pdere eiland'. |In de roman 'de Gouden ■ruppei' gaat de berberjongen ns uit zijn oasedorp in de Sa- ara op weg naar Frankrijk, op Jek naar zijn foto. Een passe- fade toeriste die in de oase een Mo van Idris had genomen, Feit namelijk haar belofte ge- faken door hem geen afdruk "e te sturen. l£® romans van Tournier Fto, zoals hij zelf zegt, al lo minstens twee onderwer- 'zichtbaar' en een 'ver erger, onderwerp. Het zicht- Fe onderwerp in 'de Gouden ^tppel' is de reis van Idris. „ttaVer,b°rgen onderwerp het i_ 1 de afbeelding (de foto) j; .ron van slavernij. Het ver- i,p °°k naar de oudheid, toen L „aan de kinderen die vrij, en ,i ^ls slaaf, geboren wa- fen ,ketting gaf waaraan Li druppel hing, de ieiri a«Ye?1 het teken van vrij- h rta t kind groot werd firio un)9?tschappij in moest, Bet de ,ketting af, het was vfij en werd een ver- Ptwoordelijk wezen. [Op weg naar Parijs raakt Ee mVn Marseille zijn ket- L v et tle gouden druppel - LK®merk van de vrijgebo- f Kwijt aan een prostituée. 1 dl ?e koofdrol die het beeld chiirföF1? van een foto en een H' Me Gouden Drup- zegt Tournier: „De S'os beeld-teken is ze- fcrsi:®; de tegenstelling wes- reld - arabisch wereld. A Het beel chri beel spot zich A van het nier stele inw< in Tou hetg hars 'I tem enoi vert kies len, 'Le pér) het soe Eila Oos chio schi maa van. verl vers sche mon daai mak O bop rom nier zen. bew stele waa is v eige: Micl Dru S3*,. Mich ande Mon 15- I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 28