'Ik doe nu mee op hoog niveau'
)e dubbele be
tichel Tournii
GREGORY ABBOTT BOEKT SUCCESSEN MET FRAAI OGENDE SOUL
'Rolor: in 1990 echte Van Goghs naar Zundert
Een dag Zeebrugg
'ERZAMEL
Herontdekte mis
Salieri in New
Jersey uitgevoeri
ZATERDAG 11 APRIL 1||
EEN EERSTE elpee maken en meteen nummer 1
in de Amerikaanse hitlijsten komen te staan: wat
kan een artiest zich nog meer wensen? Het is de
droom van vrijwel elke Amerikaanse muzikant
en in het geval van Gregory Abbott is die droom
uitgekomen.
Zwoel
Trapje hoger
PLAN VOOR INFO-CENTRUM WEER OP TAFEL
BROODNODIG
de vastenaktie
steunt jaarlijks
450 projekten
in de Derde Wereld
giro 5850 te zeist
banknr. 70.70.70.147
t.g.v. vastenaktie-nederland
Te groot
Communiceren
E STEM BOEKENGIDS
van Jacot
een handj
rehng^vanaangUstUen^ Jog voor zij in Nederland iri
fen? r es Lettres francaises'
3eknopt
W;
Ook Tros mc|
sport
op zaterdag
„Je bent als voetballer echt een
bevoorrecht mensdaar staan die
jonge jongens misschien niet zo bij
stil"
Arnold Mühren, voetballer
DE STEM
12
Door Wim van Leest
De van de gelijknamige elpee afkomstige single 'Shake
you down' snelde naar de bovenste plaats van de hitpa
rade in de VS en wat later volgde soortgelijk europees
succes. De elpee heeft in Amerika inmiddels de plati
num-status (1 miljoen verkochte exemplaren) bereikt en
de tweede single, 'I've got the feeling it's over', staat al
weer in de Amerikaanse top 5.
dat al mijn mogelijkheden be
nut werden. De elpee laat die
jarenlange toewijding horen.
Voor mij is die elpee een mijl
paal. Hij vertegenwoordigt
datgene dat ik tot nog toe be
reikt heb. Ik ben er zeer tevre
den over."
Wat bij beluistering van de el
pee 'Shake you down' opvalt, is
de zwoele, haast ingetogen
sfeer die de plaat uitademt. Zo
nu en dan is het gebodene hy
per-romantisch, dan weer
uiterst sensueel. Muzikaal ge
zien is het vaak een soort krui
sing tussen Marvin Gaye en
Steely Dan op hun rustigste
momenten.
„Ik hou van dat soort zwoele
nummers, die ingehouden
swing. Ik voel me in dat soort
muziek op mijn gemak. Dat
soort nummers past bij mijn
persoonlijkheid. Ik hou van de
muziek van Steely Dan en nog
meer van Marvin Gaye. Ik heb
een studie gemaakt van de Mo-
town-muziek uit de jaren '60.
Ik ga vaak platenzaken binnen
om dat soort muziek op te dui
kelen. Destijds, toen ze nog niet
over veelsporige opname-ap-
paratuur beschikten, moest een
nummer goed zijn, want als
producer kon je er weinig aan
bijstellen. Die oude Motown-
nummers waren zeer goed ge
structureerd en ze hadden en
ijzersterke zangpartijen.
Ik luister naar veel muziek.
Ik ben weg van Streisand,
Johnny Mathis, Sam Cooke,
Jackie Wilson, Otis Redding,
Doobie Brothers en noem maar
op. Ik luister op verschillende
manieren. Soms luister ik om te
ontspannen, soms om te stude
ren. Als ik bijvoorbeeld goede
samenzang wil horen, zet ik
Earth, Wind Fire op. Als wil
horen hoe je je als zanger moet
manifesteren, luister ik naar
Aretha Franklin of Patti La-
belle en als ik wil horen hoe je
een plaat moet produceren,
draai ik iets van David Forster
of Quincy Jones."
Wat zet iemand er toe aan om
zijn heil in de muziek te zoe
ken?
„Naar muziek luisteren in
spireerde me altijd al. Ik be
sefte dat het heel leuk moest
Een verklaring voor het succes
van Gregory Abbott is vrij
simpel te geven. Zijn zwoele,
dromerige soul-muziek sluit
naadloos aan bij de heersende
mode dat alles mooi mag zijn
en wat mag kosten. Abbott
maakt muziek waarmee 'the
beautiful people' zich heel
makkelijk kunnen identifice
ren.
In de video-filmpjes van de
singles wordt nog eens extra de
nadruk op het mooie gelegd.
Bovendien ziet Gregory Abbott
er ook nog eens goed uit. Hij
heeft veel weg van de Ricardo
Tubbs-figuur uit de populaire
tv-serie 'Miami Vice', de serie
die het moet hebben van de
achteloos gedragen, maar pe
perdure kleding, onbetaalbare
auto's en oogverblindende inte-
t rieurs.
Gregory Abbott vind een
dergelijk imago geen probleem.
Als ik hem er over aanspreek
tijdens een recent bezoek aan
Nederland (hij was woensdag
avond bij Tineke) zegt hij zich
heel goed in dat beeld te kun
nen vinden.
„Ik hoop dat mijn muziek
mijn levensstijl uitdrukt. Mijn
leven bestaat uit romantiek,
gezond leven, zelfvertrouwen
hebben, plezier beleven. Ik
vind het fijn om mooie kleren
te dragen. Ik wil gezond zijn,
met gezonde mensen omgaan.
Ik zie mijn levensstijl niet als
weelderig of oppervlakkig. Ik
stel me positief op en ik tracht
plezier te hebben in wat ik doe.
Ik hou ervan dingen te schep
pen. Ik hou ervan bij dat
scheppingsproces betrokken te
zijn. Ik hou er niet van iets
kant en klaars voorgeschoteld
te krijgen."
Gregory Abbott debuteert op
vrij late leeftijd. Hoe oud hij is
wil hij niet zeggen, maar ik
schat hem op 27, 28. Toch is hij
al tijden met muziek bezig.
Daardoor klinkt de elpee
'Shake you down' dan ook niet
als een beginnersplaat. De el
pee straalt een zekere rijpheid
uit.
„Ik heb heel mijn leven al
gezongen. Ik begon als kind in
een kerkkoor en later op school
en op de universiteit in allerlei
bandjes. Toen ik geleerd had
hoe ik platen moest produce
ren, besloot ik van muziek mijn
vak te maken. Ik heb veel jaren
besteed om muziek te leren
maken, om het zo goed te leren
Gregory Abbott: „Ik toil de luisteraar raken, via in muziek vervatte emoties met hem com
municeren". foto cbs
zijn om zelf muziek te gaan
maken. Zelf musiceren is een
trapje hoger dan als luisteraar
muziek waarderen. Het is een
goed gevoel om iets goeds van
jezelf terug te horen."
Wat mij als luisteraar opvalt is
dat jouw teksten, maar ook die
var indere soulartiesten, veel
im jer zijn dan die van de
doorsnee popsong?
„Dat heeft te maken met de
traditie. Soul gaat in op je per
soonlijke leven, je emoties zeg
maar. Veel soul stamt recht
streeks af van de gospel, komt
dus uit de kerk. In de kerk had
je het over een emotioneel be
laden werkelijkheid, namelijk
god. Gospel bezingt je relatie
met god. En dat is dus hele
emotionele zang. Die traditie
heeft zich in de rhythm and
blues en later in de soul voort
gezet. Wij negers zijn dus ge
wend onze diepste emoties te
bezingen. De poptraditie is
zachter en lang niet zo emotio
neel beladen. Er wordt daarin
meer over algemeenheden ge
zongen en veel minder over
emoties."
Vroeger had je (Burtj Abbott
and (Lom) Costello-films. Komt
er ooit een (Gregroy) Abbott
and (Elvis) Costello-plaat?
„Ik vind Elvis Costello goed,
maar hij bevindt zich toch niet
zo op mijn muzikale vlak. Ik
ben wel van plan om in de toe
komst duetten te gaan doen.
Maar daarvoor is het nu wel
licht nog iets te vroeg. Mijn
platenmaatschappij waakt
over mijn muzikale identiteit.
Als die eenmaal algemeen be
kend is, mag ik mijn gang
gaan. Ik heb al wel meegezon
gen op de nieuwe elpee van Bill
Cosby. Samen met Ashford
Simpson en Cissy Houston deed
ik daarop achtergrondkoortjes.
Met wie ik samen zou willen
zingen? Aretha Franklin, Patti
Labelle, Barbra Streisand,
Anita Baker Sade, Janet Jack
son, Madonna of misschien wel
Michael McDonald."
Je hebt nu een enorm succes
met je eerste elpee. Is dat een
droom die uitgekomen is?
„Wat er met de plaat is
gebeurd, is veel meer dan ik
had durven hopen. Ik had
gehoopt op wat succes en ac
ceptatie in de muziekwereld,
maar ik heb het gevoel dat
ik gezegend ben. Dank zij
mijn muziek kan ik nu over
heel de wereld reizen. Ik kan
me van nu af aan volledig
aan mijn muziek wijden."
Was je klaar voor een dergelijk
overweldigend succes?
„Ik wist dat ik een goede
plaat gemaakt had, maar dat
het zo'n succes zou worden.
Het was een aangename ver
rassing. Ik ontmoet nu leuke
mensen. Ik leer meer over mu
ziek en doe mee op hoog niveau.
Muziek maken is al wat ik nu
heb te doen. Het is mijn leven
nu, geen hobby meer. Het suc
ces overdondert me niet. Als je
je hoofd erbij houdt, als je je
zelfrespect behoudt en goed uit
je doppen kijkt, dan kun je je
aanpassen aan de situaties die
zich dankzij dat succes aandie
nen. Je vertilt je er niet aan.
(ADVERTENTIES)
uw steun
in hun strijd tegen
armoede en honger
Van onze verslaggever
ZUNDERT - Los van de
plannen van de stichting
'De Lutteltuin' uit Uden
voor een Van Gogh-mani-
festatie in 1990, waaraan
ook stichting 'Rotor' in Zun
dert zal meewerken, heeft
'Rotor' een eigen plan ter
herdenking van de sterfdag
van Van Gogh bij het Zun-
dertse college van b en w
liggen. Van een positieve
benadering door b en w
hangt het af, of hetnader zal
worden uitgewerkt. 'Rotor'
wacht op antwoord.
Het plan van 'Rotor' is opgezet
als een soort vergrote uitgave
van het festijn 'Autour de Vin
cent', dat sinds 1969 elk jaar in
augustus wordt georganiseerd.
Voor deze manifestatie is aan
vankelijk gedacht aan de pe
riode juni t/m september. De
inmiddels aangekondigde
plannen van de Udenaren kun
nen er toe leiden, dat de Zun-
dertse manifestatie gelijk be
gint met 'Weerzien met Van
Gogh', waarvoor de start is
voorzien op 30 maart in Zun
dert.
Volgens de stichting 'Rotor'
komen er jaarlijks heel wat
mensen naar Zundert om wat
daar nog aan Van Gogh herin
nert: het beeld van Zadkin, dat
de hechte, band tussen de Theo
en Vincent van Gogh uitdrukt,
het geboortehuis met de gevel
steen, de hervormde kerk waar
de vader Van Gogh dominee
was toen Vincent geboren
werd, het kerkhofje waar een
eerdere, jonggestorven Vincent
van Gogh begraven ligt. Dan
zijn er straatnamen die naar de
grote kunstenaar verwijzen en
Zundert bewaart ook de ge
boorte-akte van Vincent.
Maar Zundert beschikt niet
over een documentatie- en in
formatiecentrum over Van
Gogh, wat in wisselwerking de
gemeente én geïnteresseerden
ten goede zou kunnen komen.
Vijf jaar geleden is er een po
ging in die richting gedaan.
'Rotor' heeft toen bij o.a. het
Van Goghmuseum in Amster
dam en de stichting Van Gogh
geïnformeerd naar de moge
lijkheid om het in die tijd te
koop staande geboortehuis te
verwerven. Een mooi pand,
heel geschikt voor een info- en
documentatiecentrum. Maar
dat is niet doorgegaan.
':"r
Vincent van Gogh: zelf
portret uit 1886.
Het plan dat 'Rotor' nu aan b
en w van Zundert heeft voor
gelegd voor 1990 doet impliciet
een nieuwe poging. Tijdens de
manifestatie zou in het ge
meenschapshuis 'De Schoef'
zo'n centrum moeten zijn inge
richt. Johan Brosens, voorzitter
van 'Rotor' daarover: „In de
toeloop naar 1990 zou de ge
meente er jaarlijks geld voor
moeten uittrekken, zodat het
centrum er in 1990 kan zijn. Zo
staat het ook in ons plan, waar
van in onze berekening een-
vierde van de totale kosten
voor rekening van de gemeente
komt."
De begroting is in opzet klaar,
maar nog niet aan de gemeente
voorgelegd. Brosens: „We wil
len eerst weten of de gemeente
er in principe voor voelt aan
het plan mee te werken. Zowel
de organisatie als de financiële
opzet is te groot van omvang
voor ons alleen".
Dé grote trekpleister van de
Zundertse Van Gogh-manifes-
tatie moet een expositie wor
den, eveneens in het gemeen
schapshuis 'De Schroef', van
originele Van Gogh's, schilde
rijen, tekeningen en studies.
Voor wie terugdenkt aan wat
in Londen voor de 'Zonnebloe
men' is betaald zal het duide
lijk zijn, dat er voor een derge
lijke expositie forse voorwaar
den voor beveiliging zullen
worden gesteld. Zijn die binnen
zo'n opzetbetaalbaar?
Johan Brosens: „Daar zal
nogal wat voor komen kijken,
ja. We zullen tijdelijk moeten
zorgen voor een kostbare be
veiliging, ook klimatologisch.
Maar volgens onze berekening
Succes maakt je selectiever. Ik
besef nu dat ik niet alles kan
doen en dat streef ik dus ook
niet na. Het succes heeft me een
nieuw leven gebracht, dat wel,
maar ik kan het aan."
Er is ook de verleiding van het
succes. Het is heel makkelijk om
straks, met het oog op goede
verkoopcijfers, een soortgelijke
volgende plaat te maken.
„Van nature ben ik iemand
die de persoonlijke groei
voorop stelt. Het scheppen van
steeds weer nieuwe dingen
geeft me de grootste kick. De
volgende elpee zal dus een
groei laten horen. Als muzikant
leer je steeds bij en leert die
verworvenheden toe te passen.
Je ontdekt steeds nieuwe ter
reinen. Zolang dat gebeurt en
de uitdaging er is, zal ik niet in
verleiding komen."
Wat is je doel?
„Mijn doel is nummers te
schrijven die muzikaal en emo
tioneel eerlijk zijn. Zo'n num
mer moet een soort verhaaltje
zijn, een reeks emoties die je als
luisteraar iets vertelt. Ik wil de
luisteraar raken, via in muziek
vervatte emoties met hem com
municeren."
Gregroy Abbott is een geletterd
iemand. Hij heeft universitaire
graden op zak op het gebied van
psychologie en Engels. Heeft hij
daar iets aan als hij muziek
maakt?
„Het grote voordeel van een
universitaire studie is dat je
leert je te concentreren en je
zelf een discipline op te leggen.
Studeren bezorgt je de vaar
digheid dingen systematisch te
onderzoeken. Mijn Engelse stu
die helpt me bij het schrijven.
Dankzij mijn taalvaardigheid
ben ik in staat emotionele er
varingen samen te ballen in de
juiste, weinige woorden. De
psychologie leert me de mens
beter kennen, hoe muziek
daarop van invloed kan zijn.
Maar ik schrijf geen nummers
met voorbedachte voorbe
dachte rade. Het gaat er mij om
gevoel rechtstreeks vanuit het
hart over te brengen, ik heb het
over de essentie van het men
selijk bestaan."
Geloof je dat muziek mensen
kan veranderen?
„Ja, zeker. Muziek is een
prachtige manier van commu
niceren. Muziek kan je gevoe
lens naar buiten brengen, ver
klanken. Luisteraars in het
buitenland verstaan je muziek,
zelfs als ze de tekst niet begrij
pen. Muziek gaat over lands
grenzen heen, maar ook over de
grenzen van cultuur en taal.
Muziek brengt mensen samen.
Ik kan in New York een num
mer schrijven en toch overko
men bij iemand in bijvoorbeeld
India. Muziek laat zien hoe
universeel emoties zijn en hoe
mensen, hoe ver van elkaar
verwijderd ook, overal dezelfde
wezens zijn. Dat is het mooie
van muziek. Taal onderscheidt
mensen, muziek laat ze com
municeren."
De directe reportage van het
rechtzetten van de veerboot
bij Zeebrugge, die een groot
deel van de dinsdag in be
slag nam, heeft veel tegen
strijdige reacties opgeroe
pen. Had het eigenlijk wel
zin zoveel tv- en radio-ge
weld los te laten op deze ge
beurtenis?
Er zijn mensen die de mara
thon-uitzending zonder
meer afkeuren. Er was nau
welijks iets te zien, de zaak
werd opgeblazen tot buiten
sporige proporties. Het werd
een mediacircus, een stuk
amusement. Het ophalen
van lichamen uit een boot is
trieste routine, maar werd
door de ongezonde nieuws
gierigheid van verslagge
vers een macaber tv-spekta-
kel. Mensen moeten niet ge
stimuleerd worden als ze
zich willen vergapen aan de
verminkte lichamen van
verdronken passagiers, stel
len deze tegenstanders.
Daar valt wel iets tegenin te
brengen. De BRT heeft er
alles aan gedaan om de re
portage 'fatsoenlijk' te hou
den. Het werk van de ber
gers werd met de camera's
op grote afstand gevolgd. Er
werden geen beelden gege
ven van lichamen achter de
ruiten, 's Middags werden
wel lijken door de camer-
mensen waargenomen,
maar de beelden zijn niet in
de Eurovisie-uitzending ge
bracht.
Het ging dinsdag om het
karwei, de techniek, het cen-
timeterwerk. Het was een
riskante klus, ook al kun je
zeggen dat juist de aanwe
zigheid van de media de
zaak nóg riskanter maakte
voor de geroutineerde ber
gers van Smit-Tak. Want
falen voor een miljoenpu-
bliek is veel erger dan een
mislukking ergens ver weg
in de anonimiteit van de
Gele Zee. Na een uur of elf
was het zeker dat het zou
lukken en moesten de ver
slaggevers al hun registers
opentrekken om de reste
rende uren vol te krijgen.
Maar zo gaat dat nu een
maal bij rechtstreekse uit
zendingen. Ook van de voet
balwedstrijd waaruit alle
spanning verdwenen is,
wordt de tweede helft uitge
zonden.
Maar laten we eerlijk zijn.
Alleen de techniek werd in
de huiskamer gebracht,
maar emotioneel speelde de
Jacoba
aanwezigheid van de zo,
welij k aan hun einde
men opvarenden wel dej
lijk mee. Hun dood heeft
al die weken beziggeho#
en nu voor het eerst tow loor Gerard van Herpen
werd verkregen tot het Iet hele oeuvre
'graf', voelden we als kij| romans en
Onbewust werden ome| yierf sis schrijfster van de r
dachten getrokken naai ia{j zij in Franse literaire
binnenste van de veerbo "j Hphuut Ppmaflkt. met dl
Hoeveel mensen lagene end deDUUI gemaaKI met Ui
Hoe werden ze aangetrol lie in 194' Onder de titel E
Het is die vreemde drani
naar het verschrikkelijk acoba van Velde kreeg in haar 1
die mensen met dokter- ^kendheid bij een klein, maar w
sangst drij ft naar de pij „hoff j c. Bloem, Koolhaas
waar een ernstig ongel# waren diep onder
gebeurd. Die angsthazen in(jruk van haar eerste ro-
dwingt naar die griezelt g»™, grote zaar. Door haar
te kijken. arenlange verblijf in Frank-
Achteraf kun e zeggen, H. jfcoba van Velde toch
een samenvatting van f ghet Nederlandse lite-
om acht uur bood was vi ,ee
doende. Als je daar hetï )p 7 september 1985 overleed
men-en-Harmen-spel»i y jn Amsterdam op 82-jarige
de heren Roeland en Sid ^ftijd. Vóór zij haar heup
aftrekt, kom je tot een rt irak en in een ziekenhuis
portage van zo'n tienmii Joest worden opgenomen, on-
ten waarin alle informal ervond zij in de nadagen van
zat. Maar dat is iets watj aar broze leven veel zorg en
slechts achteraf kunt e# rjendschap van een kleine
stateren. rjng getrouwen. Thans is door
Je kunt de lange uitzend e ZOrg van August Hans den
van dinsdag vergelijk» ioef bij Querido haar Verza-
andere reportages vanjiKeid Werk uitgegeven,
gebeurtenissen. Daar zij
fantastische momenta!
maar ook heel droevige!
zijn koninlijke huwelijl
(Andrew en Sarah) en;
bere begrafenissen (pri
Gracia, Olof Palme). Co-|
mentatoren juichen alsi
ruimteschip behouden
en stamelen wanhopig
het voor de ogen van
nen explodeert. Wij kif
het allemaal op ons beek
Televisie-nieuws blijft#
van amusement in zich
ben. We kijken om
blijven, maar ook omw|
maakt worden. Toch
we ons er bewust van bij
ven dat gezonde nieu'
righeid heel snel kanoi
gaan in ongezonde beli
stelling. Soms wordt
merciële nep verkocht
heet nieuws, zoals het
nen van de kluizen van
Capone en van de Am
Doria. De beelden van
brugge hebben de kijker
de nieuwsverschaffersii|
ieder geval weer eens ai
het denken gezet. Dat'
helemaal geen kwaad
dat verzamelde werk zijn
ehalve haar twee romans en
beroemde novelle 'De
lucht' ook korte verhalen op
enomen die nog niet eerder
Sjn gepubliceerd. Een infor
matief en eerbiedig geschreven
lawoord van Den Boef meege
teld
geet
cobi
dat
haa
haa
Ned
paa
wisl
geh
haa
der!
haa
J;
een
in
brcx
Gee
kw£
rhu(
vrie
zijn
Voo
dio
Ned
Voo
verl
lont
In
vers
LAWRENCEVILLE (UPI) - Komend weekeinde wordt
Lawrenceville in de Amerikaanse staat New Jersey
herontdekte mis van de componist Antonio Salieri ui]
voerd, voor het eerst sinds haar première onder leiding'
de componist in 1822 in Wenen.
or Mathieu Kothuis
INDEREN ZIJN mijn be-
bngrijkste publiek. Ik zie
jerschrikkelijk veel kinde-
pn, ik ken ze goed want ik
ja bijna elke week naar
bholen toe omdat ze graag
bet me willen praten. Ze
jijn mijn leescriterium: ik
es ze voor en geef hun de
structie me te onderbre-
en zodra ze me niet begrij-
en. Kinderen hebben een
nbelemmerde intelligentie,
e stellen belangrijke vra-
in".
kan dat. We zullen er de en
treeprijs op moeten afstem
men".
In de globale opzet is verder
in 'De Schroef' nog voorzien in
een video- en filmzaal ('Er is
veel interessant materiaal
voorhanden') en, zoals gebrui
kelijk tijdens 'Autour de Vin
cent', in een tentoonstelling in
de hal van het gemeentehuis
van werk van beroepskunste
naars dat op Van Gogh is geïn
spireerd.
Een autovrij Van Goghplein
kan tijdens de manifestatie als
uitspanning worden ingericht,
met ook plaats voor een be
scheiden kunstmarkt. In het
park rond het Elisabeth-rust-
oord is een beeldententoonstel
ling gedacht. Tenslotte ver
meldt het plan een theaterpro
gramma, te verzorgen door
amateurtoneelverenigingen uit
de drie Brabantse Van Gogh-
gemeenten Zundert, Etten-
Leur en Nuenen. Die zouden,
onder begeleiding van het Bra
bants Centrum voor Amateur
toneel, elk drie stukken over
Van Gogh op het repertoire
moeten nemen, t.w. 'In de scha
duw van de raven' van Mark
Tralbaut, 'Het Vincent-effect'
van Paul Koeck en 'Vincent
van Gogh' van Jo Decaluwé.
De musicologe Jane Schatkin
Hettrick vertelde dat zij de
partituur van de mis in b mol
had gevonden in een biblio
theek in Wenen, waarin zij
zocht naar nieuwe orgelmu
ziek.
Salieri maakte deze laatste
van de vier missen die hij com
poneerde, in 1809 af. „Zij is
sinds de dood van de componist
niet meer uitgevoerd", aldus
Jane Schatkin Hettrick.
Franklin Zimmerman, die
met de Philadelphia Pro Mu-
sica twee uitvoeringen zal diri
geren, noemt de mis van een
half uur 'elegant in haar een
voud'.
Naar aanleiding van de con
troverse tussen Salieri en zijn
tijdgenoot Wolfgang Amadeus
Mozart, merkt Zimmerman op
dat Salieri 'een zeer vakbe
kwaam componist' was. „Ik zou
hem niet met Mozart willen
vergelijken, maar wie kun je
vergelijken met Mozart?"
Schatkin Hettrick, die be
langstelling voor Salieri kreeg
toen zij muziek studeerde in
Wenen, noemt Peter Shaffers
toneelstuk 'Amadeus', 'onjuist,
zoal niet lasterlijk' voor Salieri,
Mozart en Salieri's bescherm
heer, keizer Joseph II. De film
die ernaar gemaakt werd ech-
Murray Abraham, die in
de film 'Amadeus' de rol van
Salieri vertolkt. - fotoap
ter, heeft, voegt zij er
'de vergeten componist
in onze jaren zo bekendI
maakt als hij in de zijne v;s|
Zondag brengt het
Duitse net om 14.15 uur I
portret van Antonio Salieri j
volgd door een uitvoering
zijn pianoconcert C. gr.t.
Van onze rtv-redactie
HILVERSUM - Strakst]
er twee sportprogran
te beluisteren op de
dagse radio. Naast
NCRV, die al jaren opl
3 sport brengt, zal mej
gang van het zomers
ook de TROS voortaai|
die middag sport brenj
en wel van 14.30 tot!
uur op Radio 1. Prest
tors zijn Klaas SampM
en Henk Lichtenveldt.
Het programma 'TROS/'J
nica Sport' houdt daarom P
bestaan. De zaterdag
steeds belangrijker voo'l
sport en de TROS vindt ®j
voor nieuws bedoelde Rsf
daartoe de bij uitstek!
gende zender is. De M
heeft reeds aangekoneW]
haar sportprogramma «P]
terdag 'viermaal zo go"
zijn als dat van de
TRÓS-directeur Cees
Daas: „Laat maar kom®l
houden wel van dat soort]
dagingen." J
Al jaren brengt de NCK'I
terdags sport op Radio i]
popzender die strikt goj^l
hiervoor niet bedoeld is-
dere omroepen hebben®!
dusver gedoogd. Maar
dus nu een einde aan gek®
I Toch noemt de Franse
]uteur Michel Tournier (53),
nlangs op bezoek in Neder-
|nd, zich geen schrijver van
tnderboeken, al laat hij er zich
voorstaan dat kinderen zijn
3eken in hoge mate waarde-
Fn- Tournier kwam naar ons
fad ter gelegenheid van de
trtaling van zijn jongste ro
pe La goutte d'or', 'De Gou-
jen Druppel'. Tegelijkertijd is
F reeks Literair Moment bij
ïeulenhoff een herdruk ver
benen van zijn in '67 gepubli-
jjerde debuut 'Vrijdag of het
Pdere eiland'.
|In de roman 'de Gouden
■ruppei' gaat de berberjongen
ns uit zijn oasedorp in de Sa-
ara op weg naar Frankrijk, op
Jek naar zijn foto. Een passe-
fade toeriste die in de oase een
Mo van Idris had genomen,
Feit namelijk haar belofte ge-
faken door hem geen afdruk
"e te sturen.
l£® romans van Tournier
Fto, zoals hij zelf zegt, al
lo minstens twee onderwer-
'zichtbaar' en een 'ver
erger, onderwerp. Het zicht-
Fe onderwerp in 'de Gouden
^tppel' is de reis van Idris.
„ttaVer,b°rgen onderwerp het
i_ 1 de afbeelding (de foto)
j; .ron van slavernij. Het ver-
i,p °°k naar de oudheid, toen
L „aan de kinderen die vrij,
en ,i ^ls slaaf, geboren wa-
fen ,ketting gaf waaraan
Li druppel hing, de
ieiri a«Ye?1 het teken van vrij-
h rta t kind groot werd
firio un)9?tschappij in moest,
Bet de ,ketting af, het was
vfij en werd een ver-
Ptwoordelijk wezen.
[Op weg naar Parijs raakt
Ee mVn Marseille zijn ket-
L v et tle gouden druppel -
LK®merk van de vrijgebo-
f Kwijt aan een prostituée.
1 dl ?e koofdrol die het beeld
chiirföF1? van een foto en een
H' Me Gouden Drup-
zegt Tournier: „De
S'os beeld-teken is ze-
fcrsi:®; de tegenstelling wes-
reld - arabisch wereld.
A
Het
beel
chri
beel
spot
zich
A
van
het
nier
stele
inw<
in
Tou
hetg
hars
'I
tem
enoi
vert
kies
len,
'Le
pér)
het
soe
Eila
Oos
chio
schi
maa
van.
verl
vers
sche
mon
daai
mak
O
bop
rom
nier
zen.
bew
stele
waa
is v
eige:
Micl
Dru
S3*,.
Mich
ande
Mon
15-
I