[INI EN MAXI OP WEG NAAR DE GOUDEN ROOS? en. Tweemaal schilderen op zij de I FÉ I Extra concert David Bowie in Rotterdam TROS wil half jaar experiment met commerciële tv J 5.9! ,29 DONDERDAG 9 APRIL 1987 T2 HL! snelfiitermaling, vacuüm verpakt, pak 500 gram of pak />f 2 x 250 gram JrW D.O )oorbraak JaTTa net 12 stuks, 2 kilo Prix de Rome 1986 Theatrale foto's V m „Bedrijven «orden kopschuw als ze van' boven af te horen krijgen vat ze moeten doen om vrouwen gelijke kans op werk te geven". Prof M. Triest, hoogleraar werkgelegenheidsvraagstuk ken 't* Het balletj e rolt heel hard' ROTTERDAM (ANP) - De Britse popmuzikant David Bowie geeft 31 mei een tweede concert in het Rotterdamse Feyenoord- stadion. Hiertoe hebben de organisatoren besloten wegens de grote belang stelling die blijkt te be staan voor het eerder aangekondigde concert dat 30 mei plaatsvindt Dit heeft het Delftse or ganisatiebureau Mojo Concerts bekendgemaakt Met de twee concerten in de Rotterdamse 'Kuip' de 'Glass Tour* van start, de nieuwe wereldtournee van de Britse popster die een half jaar duurt Bo wie en zijn band zullen meer dan honderd steden over de gehele wereld aandoen. vi* Het Rotterdamse Feyenoord-stadion biedt plaats aan ruim honderd duizend bezoekers per concert De kaartverkoop (maximaal acht kaarten per persoon) voor de beide optredens begint zaterdag 11 april. Conqueror sherry, SflJ medium dry, dry of cream, fles 0.7 liter ASC jyb Mokka koffie, loorJanKoesen egonnen in 1967 als hulpies van Tom Manders )orus) dingen ze over enkele weken mee naar de ,ouden Roos van Montreux. Karei de Rooy (1 iieter 59) en Peter de Jong (1 meter 95) zijn bezig an een onverbiddelijke veldtocht over de gehele ereld. Als Mini en Maxi hebben ze Duitsland reroverd en furore gemaakt in Rusland, Frank- k, Engeland en Italië. jeen woorden, maar daden bij dit eigenaardig gebouwde i.Mime, muziek, clownerieën, een perfecte beheersing an een reeks van instrumenten. iissen 9 en 16 mei wordt in het een goochel-act gingen witserse Montreux gestreden bi de Gouden Roos, een onder- ieijing voor de beste tv-en- irtainment. Mini en Maxi tra- endaar al eerder aan, haalden vierde plaats en maken nu en goede kans op een hogere [one met hun komische sket- ies voor twee heren met viool, rombone, panfluit, eupho- ium, zingende zaag, piano, kelele, mondharmonica, sou- ifoon, concertina en klokken- lel. Met op de achtergrond aak een compleet orkest. Hun inzending, 'Het Concert' al twee maal in Nederland en maal in Duitsland uitgezon- Kn, Voor 'Montreux' is het In- dort tot 39 minuten. Op het jenblik dat de videoband van lini en Maxi in Zwitserland intreedt, staat het duo live op e planken van Taiwaa En larna Japan en China. Door de draaideuren van het [uihaus komen de heren de luche ruimte binnen waar tuis Davids een bar naar zich moemd kreeg. Mini is klein, lar ook weer niet zo klein. is lang, maar bepaald in basketballer. De wat kin- irlijke artiestennaam is in onbewaakt ogenblik geko- Veranderen kan niet meer. Nederland zat niet bijster te ;en om twee grapjassen, 'ant komische tweelingen wa rn er al genoeg. Na een paar lar vroeg Slees wijk (de Oude) 'de heren wilden optreden in o revue van Snip en Snap. En otseling stonden ze in de chte theaters, weliswaar als maar even zo goed. loster, 'n fris zure handappel ak± 2 kilo B4 kwam de doorbraak, prakeloos' was iets nieuws. Irwerd geen woord in gespro- ffl. Mini en Maxi brachten een iihne-kunst waar Nederland iet aan gewend was. Van meet I aan zochten De Rooy en De rag naar volmaaktheid. Voor ze maanden studeren totdat de konijntjes er moeiteloos uit- floeptea Ze leerden met elkaar communiceren met ogen in hun rug, volmaakt eikaars aanvul ling. Wat de een dacht, werd door de ander uitgevoerd. Als Peter links stond, wist Karei met de ogen dicht dat hij rechts iets moest gaan doem Verwachtingen van Mon treux? Peter en Karei kijken elkaar wat gekweld aan. Mini en Maxi: „Televisiematig man keert er wat aan. 'Het Concert' is gewoon een televisieregistra tie geweest. Het was helemaal niet bedoeld voor een festival. De beelden zijn er in één keer opgeknald. Als we het nu te rugzien, zien we toch veel be- perkingea Kijk, de inhoud zelf vinden we nog altijd heel sterk. Daar staan we volledig achter. Maar met de wetenschap dat 'Het Concert' naar Montreux zou gaan, hadden we graag en kele scènes anders en opnieuw opgenomea Maxi: „We hadden minimaal driemaal opgenomen moeten zijn, zodat we hadden kunnen mixen of kunnen leren van een vorige avond." Mini, of is het Maxi, het doet er eigenlijk niet: „Wij improvi seren ontzettend veel. We zijn helemaal op elkaar afgestemd. Maar voor tv valt er weinig te improviseren, althans niet zo dat het in de huiskamer goed overkomt. De regisseur moet precies weten waar we gaan staan, hoe we ons bewegen. Maar zo werken wij niet Wij kunnen geen exacte afspraken maken". Mini: „Met de repetities zijn we uiterst serieus, improvise ren we niet We willen dat het orkest ons perfect leert begelei den. Dan komt ook je humor tot recht. Maar als we live bezig zijn, dan, beng..Op een gege ven moment gaat de violist waanzinnig te keer en Peter reageert daarop. Daar word je Karei de Rooy (Mini) en Peter de Jong (Maxi) dingen mee naar de Gouden Roos van Montreux. FOTO HENDRIKSEN-VALK als regisseur door overvallen en het publiek in de huiskamer begrijpt dan niet waarom de zaal lacht." Zijn de heren langzamerhand niet uitgekeken op het eigen landje, daar waar het buiten land lonkt? Ze vertellen in duetvorm een verhaal dat er op neerkomt dat je geen oude schoenen moet weggooien voordat je nieuwe hebt. „Wij mogen ons éigen land niet vergeten," zegt Mini streng. Ze bouwen overigens nog niet aan een nieuw pro gramma, maar trekken met oud werk de buitenlandse boer op. „Het balletje rolt heel hard in Europa, je zou wel gek zijn als je daar niet van profiteert." Maxi: „Met een nieuw pro gramma in Nederland zit je vast. Maar een buitenlands contract kan heel snel losko men en dan moet je meteen kunnen gaan." Mini: „Maar Nederland blijft ons boeien. In heel onze lange carrière hebben we altijd ge- klommen, zijn we nooit ge daald H we hebben anÉwat ïampignons, DSje 250 gram Ifitlof, [00 gram -fg- Sinaasappelen, nQl Üjk bloeiende Fuchsia, lerstuk 'ergeet niet de nieuwe Paas-Aller- Hande mee te nemen. Hij ligt grat" le winkel. Met aandacht voor o£ eesttoetjes met advocaat ï)e artikelen in deze advertentie kunt u ln 'J \H winkels kopen, behalve de artikelen «w lelne cijfertjes bij staan. Die artikelen WJ" e„ nev sleu illeen kopen In AH winkels waar één van» wuwkundig/landschappe ters op de deur staat Reclameprijzen?^ lijke t™, an donderdag 9 t/m zaterdag 11 april ai k Zolang de voorraad strekt Of de helft van de winkelwaarde retour Dank of giro. •Prix de Rome 1986 voor Ar chitectuur en Stedebouw Landschapsarchitectuur. Schouwburg van Tilburg. Open: ma.-za. 11.00-18.00 en 19.00-21.30 en zo. 12.00-17.00 TO; tot en met 23 april. De honderdjarige Prix de Rome (ingegeven door het klassieke ideaal in de wes terse cultuur) is sedert enkele jaren in een vernieuwd (ma teriële) versie een nieuwe Prikkel gebleken. Voor de Architectuuropgave meldden rich in 1986 329 belangstel enden en voor Stedebouw 159. Uit de voorronden bleven v«>r beide disciplines telkens her gegadigden over. De uit- eindelijke bekroonden en voorgeselecteerden laten hier "un plannen zien. Heldere en goed verzorgde tekeningen, teksten en fraaie maquettes "taken duidelijk hoe zij de opdrachten tot het ontwer pen voor een science-park in Amsterdam en het stede maar 'puinruggen' en één 'stedelijke muur van kassen' drukken je weer met de neus op de feiten van een benau wende architectuur, gevoed met een post-modemistisch eclecticisme. H.E. Photo-Stille van Maarten van den Berg. De Beeldunie - museum voor nieuwe kunst - St-Josephstraat 136, Tilburg. Open: do.-zo. 13.00-17.00 uur. Tot en met 17 april. In deze expositieruimte van de Midden Brabantse Kun stenaarsvereniging (MBK) is een Tilburgse fotograaf te gast. Van den Berg fotogra feerde, in zwart-wit, gecon strueerde scènes,- waarin publiek in Nederland nog niet bereikt. Weet je wat we vaak te horen krijgen, van het concert publiek en van het alternatieve cabaretpubliek? 'Wij wisten niet dat jullie zo goed zijn.' Kijk, dat is toch leuk, dat doet je wat. Daar zijn we erg dank baar voor." Maxi: „Erg dankbaar. De naam hebben we tegen. De mensen denken daar andere dingen bij. Ze weten niet goed wat we doea Dat valt niet on der een noemer te brengea Bij het horen van onze naam zeg gen ze wel eens: Ja, ik ga echt niet de hele avond naar clowns zitten kijken. Maar we zijn geen clowns. We zij n Mini: „Ja, wat zijn we?" De heren hebben zich tot dus ver tamelijk schroomvallig op gesteld wat betreft televisie, maar zijn toch al bezig met een heuse serie. Acht shows, voor de AVRO, beginnend septem ber '88, van 20 tot 24 minuten. Geen teksten, bedoeld voor een zeer breed publiek. „Hoe bre der, hoe beter". M+M: „Het zijn cartoons op lokatie. Grappen met een hu mor die men niet van ons ver wacht. Kleine filmpjes, som mige van maar drie minutea Hak op de tak. Een stukje ani matie, veel muziek erbij, origi nele muziek, korte stories, zoiets. Dingen uit het dage lijkse leven waar je om kunt lachen. Ziekenhuizen, ver pleegsters, de dood, de begrafe nis, sport, spel, erotiek, het le ger, de autoriteiten. Daar ma ken we grappen over. Die heb ben we al vele j aren verzameld. Ze zijn niet voor het theater ge schikt, maar wel voor het scherm. Samen met de grafi cus-muzikant Krijn van Driel." Wie? M+M: „Krijn van Driel. Daar zij n we j aloers op, iemand zo begaafd op twee terreinen. Muziek en tekenen." De heren zijn toch anders ook niet onbegaafd? M+: „Inderdaad, maar een mens wil veel meer." De twee vertolkers zijn praktisch een stel. Levert dit geen problemen op? M+M: „Hoezo?" mensen en omgevingen tot theatrale effecten worden opgeroepea Deze fotograaf moet een theaterman zijn. Heel serieus, maar ook heel sardonisch bouwt hij zijn ta bleaus op om ze vervolgens met een clair-obscuur licht te accentueren. Juist het zwart wit werkt daarbij veel ster ker dan met kleur het geval zou zijn. Maar deze beperking is ook ongenadiger ten aanzien van de inhoud. Niet altijd overstijgt de foto het gema- niëerde; ontstaat er geen nieuwe werkelijkheid, maar blijft het een gefotografeerd tafereeltje. Dat ligt niet al leen aan de man achter de camera, maar zeker ook aan de mensen ervoor. Ander zijds demonstreert Maarten van den Berg soms een Wag neriaanse allure, die hele mooie foto's oplevert. Om aan de wand te hangen. Daarvoor maakt hij ze ook. Na de grafiek lijkt nu ook de foto langzamerhand door een breder publiek gewaardeerd te worden als teken aan de wand. Hier hangen goede mogelijkheden. Nou, identiteit en zo. Privé- leven zal ik maar zeggen. M+M: „Nee hoor. Stel dat iemand van ons aan een film wil meedoen. Dat kan, niet waar. En het theaterwerk staat dit toe. Dan moet dat toch kun nen, als het een heel goede rol zou zijn. We hebben een stil zwijgende afspraak. In de stille periode moet het kunnen. En Johnny en Rijk, die zijn toch ook uit elkaar gegaan. En die hebben het alletwee toch ook gered. Enorm veel waardering heb ik voor die twee." M: „Enorm." Andere M: „Maar als duo zijn ze te lang doorgegaan." Geeft acteren een machtsge voel. M: „Mmmmm..mja." M: „Zeer zeker. Soms krijgen we de zaal niet. Dan gaan we strijden. Je moet. Je hebt de zaal nodig, je drijft op de reac ties uit het publiek. Het kan zijn dat die 900 lui eerst niet loskomen. En dan gaan ze voor de bijl. En ze komen bij ons, en ze zeggen: Het was fantastisch. Dat is toch macht." Van onze rtv-redactie HILVERSUM - De TROS wil een half jaar experimenteren met commerciële televisie. De omroep heeft daartoe een schriftelijk verzoek gedaan aan minister Brinkman om per 1 ok tober te mogen starten met commerciële televi sie gedurende een pe riode van zes maanden. In deze periode wil de TROS de kijker duidelijk maken wat commerciële tv in de praktijk inhoudt De radio is van het experiment uitgesloten. In die zes maanden wil de TROS overal STER-spots hebben, desnoods midden in een programma (maar dan wel in een zogeheten natuur lijke pauze) tot een maxi mum van 10% van de netto zendtijd per uur. De TROS ijvert al jaren om commercieel te mogen wor den. Uiteindelijk betekent dit dat een omroep geen subsidie meer krijgt (ƒ40 miljoen per jaar voor een .A-omroep) uit de STER- opbrengst en de Omroep bijdrage en voortaan zich zelf moet bedruipen. Ook kan er dan nog niet onbe perkt met reclame gewerkt worden, maar binnen strenge grenzen. Commerciële tv is toege staan als bijvoorbeeld 3 omroepen zich daartoe uit spreken, maar in de prak tijk hebben AVRO en Vero nica (de andere grote voor standers van commerciële tv) ondanks stuntaanbie dingen toch weinig lust ons veilige omroepbestel te ver laten. Daarover is de TROS zeer teleurgesteld. TROS- voorzitter Mr.H.Minderop ziet na jaren van bakke leien en stunts een moge lijkheid in de Omroepwet en in het Regeerakkoord. Het nieuwe Artikel 11 van die Omroepwet luidt: „Be houdens toestemming van Onze Minister mogen de uitzendingen niet dienst baar zjjn aan reclame-doel einden." Volgens Minderop staat het Brinkman dus vrij om toestemming voor re- clame-tv te geven. De TROS sluit daarbij infor matieve en educatieve pro gramma's uit Maar de rest moet vrij gesponsord kun nen worden, vindt de om roep, want ook het Regeer akkoord verzet zich hier niet tegen. De TROS, die het meest van alle populaire A-om roepen op commerciële tv gebrand is, is volgens Min derop al vrij ver met haar besprekingen met een com binatie van uitgeversmaat schappijen die hij niet met name wil noemen. De om roepen maken in dit ge meenschappelijke project de programma's en de uige- vers zorgen via reclame voor de inkomsten. Tevens wil de TROS -een oude wens- een eigen jour- naai mét journalistieke in breng van de uitgevers, vooral werkzaam op bin nenlands terrein. Het mo nopolie van het NOS Jour naal moet geslecht worden, vindt de omroep. Een tweede journaal zal bijdra gen tot een betere en meer genuanceerde berichtge ving. Het partnerschap met de AVRO en Veronica (ATV) heeft in de praktijk de TROS niet gewerkt Minde rop: „Ik ben uitermate te leurgesteld over hun af wachtende tot negatieve houding, die wordt ingege ven door een niet te recht vaardigen conservatieve opstelling van houden wat meri heeft en angst voor een onbekend avontuur." EINDHOVEN: Tot 21 april is in de hal van het hoofdgebouw van de technische universiteit nog te zien de expositie 'Gedaref, een stad in de Sabel' - over ontwik kelingssamenwerking. Deze ten toonstelling is daarna te leen (Studium Generale TUE, postbus 513, 5600 MB Eindhoven). De fa culteit bouwkunde van de TUE ondersteunt sedert 1985 de ont wikkeling van deze stad, 400 km ten zuiden van Khartoum. Een team van zes studenten van vier Nederlandse universiteiten heb ben op verzoek van Gedaref ter plaatse ontwikkelingsprojecten voor deze stad van 150.000 inwo ners in gang gezet Deze tentoon stelling geeft de impressies van Luc Vrolijks en Peter Trago. gebied ten noorden van Rotterdam hebben ingevuld. Nu is het lezen van bouw- «taiingen voor een groot i t blikbaar een onmo- S ijkheid, maar via de ma quettes wordt veel gecom penseerd. Een beetje ook door teksten. Je hoeft je niet .etemaal leek te voelen, al is et geen 'populaire' exposi- e. Ze geeft wel een aardige 2®^ over het structuur- tJI in huidige archi tectuur, waarbij het organi- ne groeien onmogelijk is gewordea Binnen de rasters worden n wel verzachtende geba- ,A.»»ukt met bijvoor- arcadische tuinen' e.dL, Oda Walendy, schilderingen op zijde. Zijdemuseum Schoolstraat 3, Wouw. Open: ma.-za. 10.00- 17.00 en zo. 13.00-17.00 uur; tot en met 31 april. Zijdeschilderingen van leerlingen van Ineke van Buuren bij de Kaardebol, Ba ronielaan 223, Breda. Open: do.-vrij. en za. van 14.00-17.00 uur; tot en met 18 april. Zijdeschilderen mag met recht een oeroude techniek worden genoemd. Ze is af komstig uit China, waar zich de oudst bekende zijdeschil dering bevindt, die uit een vrouwengraf van 2.000 jaar geleden afkomstig is. Sinds een jaar of tien is de belang stelling in het westen voor het schilderen op zijde groeiende. De stroming ontstond in Zuid-Frankrijk en heeft zich vandaar voornamelijk naar Duitsland verplaatst, waar nu de grootste concentratie kunstenaars die zich met deze techniek bezighouden te vin den is. Ola Walendy, in 1942 in Berlijn geboren, is er een van. Ze beoefent het zijde- schilderen tien jaar en heeft inmiddels een respectabel aantal internationale ten toonstellingen op haar naam staan. In het Zijdemuseum in Wouw - het enige dat ons land rijk is - zijn bloemstille- vens en landschappen te zien. De bloemen zijn het aankij ken meer dan waard, de land schappen bepaald niet. Eigenlijk is de benaming stil leven niet juist, de bloemen- schilderingen zijn veel meer impressies van het karakter van een bloem, met veel ge voel voor compositie en effect neergezet tegen wisselende achtergronden. Zo is er een doek met Primula's van het candelabertype (dat zijn meer dan een halve meter hoge planten met losse trossen bloemen). De lange rechte stelen verdelen het doek in drieën en de achtergrond be staat uit negen verschillende kleurvakken: geometrie op natuurlijke wijze. Er zijn helaas maar enkele schilderingen die meer zijn dan decoratie. De techniek van het schilderen van een boeiend landschap is aan deze Duitse artieste voorbijge gaan. De meren met bergen zijn niet meer dan vingeroe feningen in kleurverloop. Be halve schilderijen maakt Wa lendy ook kledingstukken, waarmee ze bij een aantal be roemdheden veel succes had. Hiervan ontbreekt evenwel ieder spoor in Wouw. De wat vreemde aankondi ging van de zijde-expositie in Breda kan worden verklaard door het feit dat Ineke van Buuren, die vroeger in Oos- terhout woonde en nu in Amersfoort, het belangrijker vond te laten zien hoever ze mensen heeft weten te bren gen in de beoefening van deze techniek, dan haar eigen werk te tonen, dat inmiddels toch internationale bekend heid geniet. Zijdeschilderen OVERIJSSEL: De stichting Beeldenroute Overijssel heeft in vier beeldenroutes 58 beelden in deze provincie in kaart gebracht Daarop vindt men informatie over beelden ten plattelande en in sommige kleine dorpen en ste den. In Almelo, Deventer, En schede, Hengelo, Kampen, Ol- denzaal en Zwolle bestaan eigen beeldenroutes; waaraan wel wordt gerefereerd. De kaart is beschikbaar via de VW's en de Ra bobanken. TILBURG: Voor de zesde keer wordt, van 2 tot en met 31 mei, de Kunstmaand Tilburg gehouden. Vijftien instellingen laten ook dit jaar actuele vormen van beel dende kunst zien. Het gaat daar bij om produkten van eigen bo dem: kunst uit de regio Tilburg. AMSTERDAM: Print Gallery Pieter Brattinga, Prinsengracht 628, organiseert onder de titel 'Wie het kleine niet eert..enkele merkwaardige tentoonstellingen (Good things often come in small packages). Tot 24 april nog zakjes voor Chinese eetstokjes uit Hong Kong. Van 4-29 mei een serie Franse Kaas-labels van Jacques Poirier en P.Arena of Adrouët heeft wat van aquarelleren en batiken. Mevrouw Mook, een gevor derde amateur in beide, maakte een serie bomen op zijde. Het is aardig de twee tentoonstellingen met elkaar te vergelijken en te zien hoe effectvol deze manier van schilderen is. De eenvoudige bomenlandschapjes van me vrouw Mook bezitten bijvoor beeld heel wat meer overtui gingskracht dan wat Wa lendy op dit gebied schildoer- de. Het leukste is de kinderte kening van een enorme vogel die over een landschap vliegt; door zijn spontaniteit de uit gangspunten van Cobra be vestigt en deze kleine ten toonstelling tot een must maakt LIAROOSE 'o* "fy., f 1 h I 4 A. f fj w i '/ff- Dit is een van de vier dubbele correspondentiekaarten die AIDA uitgeeft De Association Internationale de Defense des Artists is een internationale organisatie die opkomt voor kun stenaars die, waar ook ter wereld, worden onderdrukt van wege hun werk. Vier beeldende kunstenaars en vier schrij vers stonden een tekening of tekst af voor dit doel. Zo schreef Bert Schierbeek bij een tekening van Peter Vos: „Een pond veren vliegt niet/ Als er geen vogel in zit'. En bij bovenstaande stoel van Klaas Gubbels noteerde Tim Krabbé 'Roosevelt vertelt mij in vertrouwen/ dat Engeland eigenlijk tante Hettie heet'.... De andere artiesten die een kaart maak ten zijn Aat Veldhoen/Hans Plomp en Dick Stolwijk/Kees Stip. De vier kaarten ten bate van genoemd doel met envelop pen kosten samen 8 plus 1.875 portokosten. Giro 4375566 tn.v. Aida Nederland. Amsterdam. i h

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21