ÏELL FECIAL VAN NIEUWSLIJN MET UITSLAG ENQUÊTE Tsjernobyl' pas in 2000 te meten G18+ P#P f PR AAK AGENDA Eindhoven maakt plan voor bouw muziekcentrum AES 'In de simpelste akkoorden zitten vaak de leukste liedjes' Thema-avond van de NOS over aids LVERSUM - Zestig procent van Nederland Shell Diesoline. En verdej^ zich af en toe zorgen over een ramp met kerncentrale. Toch vindt na een jaar 'Tsjer- byl' slechts 45 procent van onze bevolking dat ewaard en Borssele gesloten moeten worden, ak na de ramp, vorig jaar 26 april, vond de 't van Nederland dit en voor het ongeluk was jercentage 30. MIE DE SPELVREUGDE VAN FOUR ONE AND ONLY'S WOENSDAG 8 APRIL 1987 Infolijn Toneel Ethiek Jaap Molenaar (69) overleden I :n - „Een hulpverlener hoort niet met een öliënte naar bed te gaanOok niet in zijn vrije tijd". W. Bezem er, seksuologe DE STEM T2 ,r Jan Koesen cijfers worden vanavond bekend gemaakt in een iuwslijn-special van Veronica die geheel is gewijd aan grootste ramp met een kerncentrale (Nederland 1, 40 uur). zo'n moderne Shell shop, wat u en uw auto van pas doeken liggen er eveneer len met even zo mooie oeken en washandjes. Wi wel dat u deze bij Shell g oeft er alleen maar voor te aul Weemaes" bijvoorbee ilang de voorraad strekt) e 'oor u klaar. Tot ziens dus M >1.00 uur). va. 188.- v.a.147.- v.a.147.- v.a. 158.- Inz. verzekering v.a. 35.- RZEKERING scherpe premie, met no-claim korting ERINGv.a. is een grondige reportage worden waarbij de verslag ers van Nieuwslijn bezoe- hebben gebracht aan de ppen in Noorwegen, die des- wel heel erg werden ge- ffen, aan Duitsland, waar ijaar na dato vlees en zuivel steeds radio-actief zijn iwel eetbaar en aan Frank- waar ieder doet of zijn lis bloedt. 'evens zijn er beelden in werkt van de Russische te- jisie waarin vooral de na- ik wordt gelegd op de held- tige strijd van werkers en onici om de onheilsplek te neren. 1.- per dai ASSURANTIËI '°lgen ernstig hebben on- rerneuzen, tel. 96972, óók 's avonds It het verschil rond de vanaf de betaling in mei et teveel is ingelopen. ter maand) f 265,96 fhankelijke partner f 1.028,91 f 876,32 f 604,22 inkelijke partnerf 1.367,17 f 1.214,58 en aanvullende f 484,37 fhankelijke partner f 1.247,32 f 1.094,73 f 822,63 inkelijke partnerf 1.585,58 f 1.432,99 ogd met een tegemoet- de studerende thuis- ilometer moet reizen De tegemoetkoming in lometer per maand. Het aand. g stelt de afstand tussen filling met behulp van de i/linisterie van Onderwijs en Wetenschappen luidelijk wordt in de special deskundigen destijds de schat. Met name is te weinig tening gehouden met het maaien van radio-actieve if en. Ook wordt duidelijk de wereld geen les getrok- heeft uit het gebeuren, int op dit ogenblik heeft de reld 397 kerncentrales in 26 landen. En 133 nieuwe staan op stapel. Het Veronica-team kreeg geen toestemming van de Sovjet autoriteiten om ter plekke te filmea Dat is tot dusverre slechts aan een team van het Amerikaanse ABC toegestaan geweest. Hoewel er ook in Rusland kritiek is op de overheid en het ontbreken aan een goed ram penplan, wordt de bevolking daar niet attent gemaakt op biologische en andere gevaren van een ontploffende centrale, maar wordt van de nood een Sovjet-deugd gemaakt door louter te berichten over de knappe prestaties en de moed van degenen die nu in Tsjemo byl puin moeten ruimen. Stralingsdeskundige K. Nienhuis zegt in de reportage dat er in Nederland minstens tien mensen aan stralingskan ker zullen sterven, maar ver moedelijk minstens dertig. Ook zullen er vijftien mensen zwaar gehandicapt worden. Paniek na de ramp in Tsjernobyl, april 1986: Polen staan in de rij te wachten voor een apotheek in Warschau om een jodiumoplossing te kopen. Door dat middel zouden de effecten van radio-activiteit beperkt kunnen worden. - fotoanp Uiteindelijk heeft voor min stens vijftig Nederlanders de ontploffing van de Russische centrale zeer ernstige gevolgen. In de Sovjet-Unie zal het re sultaat uiteindelijk over een aantal jaren nog afgrijselijker zijn. Nu al worden daar kinde ren met afwijkingen geboren en men houdt rekening met 50.000 kankerdoden. Pas rond het jaar 2000 valt de balans op te maken en die zal triest uit vallen. De Lappen in Noorwegen kregen als eerste de radio-ac tieve wolk te verwerken, met het gevolg dat hun rendieren bestand, hun enige bron van inkomsten, afgemaakt moest worden. 4400 van deze dieren zijn na de ramp geslacht. Van slechts 137 werd het vlees goed gekeurd voor consumptie. Een slager in München heeft zich een stralingsapparatuur aangeschaft en meldt in zijn etalage dagelijks hoe sterk de radio-activiteit van zijn arti kelen is. Met name kalfsvlees is extreem sterk besmet We moe ten nog steeds voorzichtig zijn met zuivel, waarschuwen de Duitse autoriteiten. De Fransen daarentegen ha len laconiek hun schouders op hoewel de radio-activiteit daar 400 maal te hoog was, bagatel liseren de autoriteiten de ge volgen. Door Wim van Leest POPMUZIEK is de laatste tijd weer volop de grote in dustrie waar de punk zich destijds zo tegen afzette. Pla ten halen weer miljoenenverkopen en de dure compact disc zorgt nog eens voor wat extra inkomsten. Wie een blik werpt op de Nederlandse concertagenda, die ziet dat het aantal concerten gigantisch groot is en dat de concerten van de bekendere buitenlandse acts steevast duizenden bezoekers trekken. Popmuziek betekent dus weer kassa. Dat geldelijke gewin leidt tegelijkertijd tot veiligheid en risicoloze platen. Voorspelbaarheid is troef, althans daar waar het om platen van grote maat schappijen gaat. Toch wordt er wel degelijk «ig sprankelende pop ge- t Die kom je dan vooral op platen die voor klei ne, onafhankelijke labeltjes din opgenomen. Omdat die i niet mikken op een a-publiek worden er niet «P toegeven aan de grootste jemene deler. Natuurlijk is liet op die kleine labeltjes niet allemaal goud wat er blinkt, naar zo nu en dan komen er 'laten uit die in al hun een voud weten te verrukkea Een goed voorbeeld daar- 'an is de elpee 'The end is Arching' van de Bredase Wep The Four One and On- 'ïs, Die plaat laat een vol- ®ekt ongecompliceerde aan- ®k van popmuziek horen, iet gebodene klinkt op het waterlij ke af en zit hier en ®ar op het randje van de stunteligheid. Maar het is ®st die manier van spelen en ®gen die The Four One and %'s zo leuk maakt. De spel- Teugde is voortdurend hoor- dT de elpee maakt een "wapenende indruk. The Pour One and Only's Jstaan uit vijf man: zanger 'Meel Ficheroux, zanger/gi- jjnst/organist Marthy Cou- "ans, gitarist Rob Mutsers, '®ssist Bas Cornelissen en """romer Felix Cantineau. fopspraak sprak met Mar- ■i en Rob over de nieuwe el- f- over de ontwikkeling a" The Four One and Only's. W groep heeft het singeltje -tenpletely nude between the ta me nots' °P z^n naam en is ook te horen op de 'tedase verzamelelpee 'First Lachten compilation of I?1 bands' en op de lande- verzamelplaat 'Thirteen an(k from the low- foe hly: fin The Four One and ^"eigenlijk tot stand ge- Marthy: „Rob en ik zijn al jaar of vier jaar samen aan het maken. Op een !rif, n moment kwamen er e"e mensen bij en hebben larta gevormd. We ji enonse eerst optreden in uat was niet niet echt schokkend. Dat eerste concert bevatte al wel de aanzet voor de sfeer en muziek van de groep. Nu is het totaal anders, veel beter. We hebben meer zelfvertrouwen." Rob: „Ik speelde destijds in een punkband en leerde Mar thy in de stad kennen. We praatten toen veel over een bandje hebben en eigen num mers schrijven. We wilden experimentele, vrolijke lied jes gaan maken. We begonnen te oefenen en op een gegeven moment kwam Marthy ineens met nummers die helemaal af waren. Het was precies wat we zochten. Vervolgens heb ben we heel veel bezettings- wisselingen gehad Niemand wou echt bij ons spelen eigen lijk. Ze vonden het maar vreemd wat wij deden. De meeste muzikanten snapten eigenlij k niet wat wij met The Four One and Only's nou pre cies wilden. Maar wij hadden zelf zo'n onbestemd gevoel dat we goed bezig waren." Marthy: „In de tijd dat wij begonnen, was de muziek erg doemerig en keihard Wij wa ren min of meer een reactie daarop. We waren toen al heel vrolijk en bijna akoestisch bezig. Langzamerhand is die manier van spelen normaal aan het worden. Nu zitten we toevallig heel goed in de nieuwe golf Engelse bands." The Four One and Only's schrijven nummers in wat ze zelf 'klompen-Engels' noemen. Er staan vaak letterlijke ver talingen van Nederlandse woorden in het Engels in. De keuze om op deze manier eigen nummers te schrijven is be- umst gemaakt. Marthy: „We merken dat in de simpelste akkoorden nog steeds de leukste liedjes ver borgen zitten, die nog nooit door iemand gezongen zijn. Er zijn nog zoveel rare teksten te schrijven, maar iedereen is zo gewoon tegenwoordig. Wij zeggen in onze teksten dingen op een abnormale wijze. We hebben vroeger nummers ge maakt zo supersimpel en mooi... Dat zou ik nu niet meer kunnen. Je oor veran- The Four One and Only's. dert mee met de muziek." Rob: „Door die eigen tek sten straal je toch ieis uit. Een heleboel mensen begrijpen ons niet Ze denken als ze ons zien: 'o, leuk en lollig'. Maar het is echt wel iets meer. Een beetje venijnige angel zit er in onze teksten toch wel." De single 'Completely nude between the forget me nots' deed het aanvankelijk niet best. Tot de Britse disc-jockey John Peel het in zijn VPRO- programma draaide. Inmid dels zijn er 500 van verkocht en dat is veel voor een in eigen beheer opgenomen sing le. Marthy: „Om het singletje werden we uitgelachen in het begin. Toen draaide John Peel het en toen ging het ineens lo pen. Je hebt dan ineens iets om je aan vast te houden. Dan sta je in Haarlem te spelen en dan zit er iemand in de zaal die de 'Jonge Helden' kent. Dan kom je tv en dan gaat het verder. De eerste plaats waar ze je dan leuk vinden, is Am sterdam. Daar heb je een heel concertcircuit waar je door heen moet. Vervolgens komen de andere steden in de Rand stad aan de beurt en daarna kun je de provincie in. Je komt als Brabantse band niet zomaar in Meppel of Zwolle terecht. Je moet via de Rand stad." Rob: „We hebben al 9 maanden niet meer zelf hoe- EINDREDACTIE WIM VAN LEEST ven te bellen voor optredens. Iedereen belt ons. We kunnen gewoon uitkiezen. Tot eind mei zitten we vol met optre dens." Marthy: „Voordien hebben we hebben ons te pietter ge beld om concerten te versie ren. We hebben honderden cassettes verstuurd. Je wordt echt als vee behandeld. Je wordt van het kasije naar de muur gestuurd. We hadden enorme telefoonrekeningen waar geen enkel optreden te genover stond. We speelden in jongerencentra voor alleen maar het vaste publiek. Ze klapten misschien eens een keer, maar het interesseerde ze de ballen. Ze vonden het - foto hanz michon maar rare muziek. Daar door heen bijten is moeilijk, maar je moet. Je krijgt als band niets voor niets." Maar desondanks kiezen jullie voor het muzikantenbestaan? Marthy: „Muziek is leuk om je mee bezig te houden. Er is maar één ding waar ik mee heel prettig bij kan voelen en dat is op een gitaar hakken. Opeens komt er dan iets uit waarvan ik denk: hé wat leuk. Dan kan ik uren door gaan." Rob: „Ik heb tegenwoordig veel meer het gevoel dat ik leef. Als ik niet in een bandje zou zitten zou ik me dood ver velen. ik zou me niet lekker voelen, je leeft maar een keer en dan moet je het ook goed doen ook." Zijn jullie omwille van succes bereid om concessies te doen? Marthy: „Dat zouden we niet kunnen. Dan zou onze muziek meteen slecht worden. Nu klinkt het allemaal vrij natuurlijk. Als je dat natuur lijke er af haalt, blijft er zeer schamel karkas over. Som mige wijsjes kun je met tiere lantijntjes en met goede pro ducer best tot een hitje ma ken, maar dat is toch niet de manier voor ons." Wat hebben jullie je als doel gesteld? Marthy: „We proberen als groep beter te worden en een De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Spandau Ballet, 15,16 en 17 april in Rotterdam (Ahoy) Alison Moyet, 13 april in Amster dam (Carré) en 5 mei in Rotter dam (Ahoy) Simply Red, 17 juni in Rotterdam (Ahoy) Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow Monkeys, 28 mei in Nijmegen (Goffert-stadion) Neil Young, 27 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begon 4 april) Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begon 14 maart) Level 42, 22 en 23 april in Rotter dam (Ahoy) Lionel Richie, 13 en 14 april in Rot terdam (Ahoy) Stevie Wonder, 2 juni in Brussel (Vorst) en 3 juni in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint op 11 april) Duran Duran, 7 en 8 mei in in Rot terdam (Ahoy) Run DMC Beastie Boys, 21 mei in Amsterdam (Edenhal) Pretenders, 9 april in Utrecht (Vredenburg) Genesis en Paul Young, 11 juni in Rotterdam (Feijenoord-stadion) Front 242, 9 april in Tilburg (Noorderligt) Doug Sahm, 10 april in Utrecht (Vre denburg) en 11 april in Den Haag (Paard van Troje) Uriah Heep, 16 april in Tilburg (Noorderligt) Trouble Funk, 19 april in Tilburg (Noorderligt) Sapho, 20 april in Tilburg (Noor derligt) Latin Quarter, 23 april in Tilburg (Noorderligt) John Mayall, 26 april in Tilburg (Noorderligt) Tania Maria, 29 april in Tilburg (Noorderligt) Smiths, Echo The Bunnymen, Communards, Iggy Pop, Chris Isaak, Hüsker Du, In Tua Nua en Fatal Flo wers, 8 juni op Pinkpop (Sportpark Baarlo) David Bowie, 30 mei in Rotterdam (Feij enoord-stadion) Gun Club, 29 april in Den Haag (Paard van Troje) Randy Newman, 22 mei in Am sterdam (Carré) Katrina and the Waves, Curtis May- field, Def Leppard, That Petrol Emo tion, 28 juni op Parkpop (Zuider park, Den Haag) Tom Verlaine, Trouble Funk, Julian Cope, Mighty Lemon Drops, 18 april op festival in Bree (België) Tom Verlaine, 21 april in Rotter dam (Lantaren) Bo Diddley, 23 april in Den Bosch (Boulevard) Blood Sweat and Tears, Fortunes, Dave Berry, Pretty Things e^., 10 april in Rosmalen (Autotron) waardige opvolger te maken voor deze elpee. We willen zien hoever we het kunnen voeren. We merken langza merhand dat we een schare fans krijgen. Dat zijn alle maal hele vriendelijke men sen. Het zijn gelukkig niet die galbakjes in het zwart met di- komrande oogjes. Breda is voor ons een gezellige rustige thuishaven. Het is niet echt een superbruisende stad. In een Duitse recensie omschre ven ze onze muziek als klein- stadtische Langweile. Dat was een mooie typering." Van onze rtv-redactie BIJ het begin van de landelijke voorlichtings campagne over aids brengt de NOS een avond vullend themaprogramma over deze ziekte. De uitzending begint op dinsdag 14 april op Neder land 2 om 20.20 uur en duurt tot 23.45 uur. Voor de centrale presentatie zorgen Koos Postema en Leoni Jansen. In Amsterdam en Venlo wordt commentaar geleverd door Fons de Poel (Brandpunt) en Ageeth Scherphuis. In de uitzending van de NOS draait alles om vier simpele vragen: Wat is de ziekte aids? Hoe krijg je het? Hoe weet je dat je het hebt? Hoe kun je het voorkomen? Het eerste deel van het programma bevat repor tages uit Nederland, maar ook uit Duitsland, Engeland en Amerika. Getoond wordt welke schade aids heeft aange richt en welke maatrege len de diverse regeringen hebben genomen. Daarna worden in de studio ge sprekken gevoerd met betrokkenen en deskun digen. Er wordt een speciale Aids Info-lijn geopend, zodat kijkers hun vragen en opmerkingen door kunnen geven aan een panel van deskundigen. Presentatrice Ingrid Drissen bevindt zich in een aparte telefooncen trale om reacties uit de huiskamer op te vangen. Om kwart voor tien is een korte tv-bewerking te zien van het toneelstuk 'Onder de leden' van de Theaterunie. Dit stuk over aids is voor de tele visie geschikt gemaakt 'door Shireen Strooker en Bram Vermeulen. In de zomer wordt het toneel stuk waarrschijnlijk he lemaal uitgezonden. Na het Journaal van 22.30 uur volgen nog reporta ges en gesprekken in de studio over de gevolgen van aids op ethisch en po- Leoni Jansen. - fotoanp Koos Postema. litiek gebied en in de pe- soonlijke sfeer. De eind redactie is in handen van Henk van Veen. EINDHOVEN (ANP) - De Eindhovense gemeenteraad moet zich voor de zomervakantie uitspreken over de bouw van een muziekcentrum. Het centrum zou dan rond 1991 in gebruik kunnen worden genomen. Dat zei mr. H. de Kok, voorzitter van een werkgroep die in opdracht van het col lege van B en W de mogelijkheden heeft onderzocht om in Eindhoven een dergelijk centrum te bouwen, gistermorgen bij de presentatie van zijn rapport. In Zuid-Nederland is geen en kele goede muziekzaal, aldus De Kok. In Eindhoven worden nu nog openbare voorstellingen gegeven in het ontspannings centrum van Philips, maar over enkele jaren zal dit niet meer mogelijk zija Philips wil het gebouw alleen nog maar gebruiken voor eigen activitei ten. Het nieuwe muziekcen trum moet bij voorkeur in de binnenstad komen, vindt de .werkgroep. Eventueel zou het ook kunnen worden gebouwd naast de Stadsschouwburg. De kosten worden geraamd op on geveer 32 miljoen gulden. De werkgroep vindt dat de gemeente Eindhoven zelf twin tig miljoen op tafel moet leg gen. De overige twaalf miljoen zou bij voorbeeld door het be drijfsleven moeten worden ge sponsord. Ook zou een beroep kunnen worden gedaan op een bijdrage van het rijk, bij voor beeld uit een pot voor struc tuurversterkende maatregelen. Volgens De Kok heeft de werk groep nog geen contact gehad met eventuele sponsors. Iii 1991, het jaar waarin het muziek centrum eventueel zou kunnen worden geopend, bestaat Phi lips honderd jaar. De werkgroep sluit niet uit dat het Brabants Orkest van Den Bosch naar Eindhoven verhuist als in die stad een mu ziekcentrum komt. De bouw van het centrum wordt dan wel enkele miljoenen duurder. Vol gens de werkgroep zal het con certaanbod in Eindhoven door de bouw van een muziekcen trum met vijftig procerit toene men. Het concertbezoek zal naar verwachting zelfs ver drievoudigen. Het muziekcen trum zou moeten bestaan uit twee zalen, een grote met 1300 stoelen en een kleine met 500. De exploitatie van een muziek centrum zou de gemeente Eindhoven jaarlijks ongeveer drie miljoen gulden kosten. SUAWOUDE (ANP) - De tekstschrijver en kleinkun stenaar Jaap Molenaar is in zijn woning in Suawoude plotseling overleden. Hij was 29 maart 69 jaar gewor den. Hij leverde veel bijdra gen aan kinderprogram ma's. Molenaar werd in Amsterdam geboren, studeerde antropolo gie en theologie, zat tijdens de oorlogsjaren in het verzet en begon na de bevrijding mee te werken aan radioprogramma's als 'Bonte dinsdagavondtrein', 'Negen heit de klok', 'Tierelan tijnen' en 'De wilde vaart'. In de jaren zestig ging hij meer en meer teksten schrijven ook voor televisie, met name voor kinderprogramma's, waaronder 'Koko en de vlie gende Knorrepot', 'Sprookjes uit oma's kabinet', en 'Het koerhuis van Papa Wirrewar- re' waarin hij tevens de hoofd rol van Gompie speelde. In latere jaren legde hij zich meer toe op het maken van do cumentaires, met name over het milieu. Daarvoor kreeg hij in 1973 de Milieuprijs.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19