ÏELL
FECIAL VAN NIEUWSLIJN MET UITSLAG ENQUÊTE
Tsjernobyl' pas in 2000 te meten
G18+
P#P
f PR
AAK
AGENDA
Eindhoven maakt
plan voor bouw
muziekcentrum
AES
'In de simpelste akkoorden
zitten vaak de leukste liedjes'
Thema-avond van
de NOS over aids
LVERSUM - Zestig procent van Nederland
Shell Diesoline. En verdej^ zich af en toe zorgen over een ramp met
kerncentrale. Toch vindt na een jaar 'Tsjer-
byl' slechts 45 procent van onze bevolking dat
ewaard en Borssele gesloten moeten worden,
ak na de ramp, vorig jaar 26 april, vond de
't van Nederland dit en voor het ongeluk was
jercentage 30.
MIE
DE SPELVREUGDE VAN FOUR ONE AND ONLY'S
WOENSDAG 8 APRIL 1987
Infolijn
Toneel
Ethiek
Jaap Molenaar
(69) overleden
I
:n -
„Een hulpverlener hoort niet met een
öliënte naar bed te gaanOok niet in
zijn vrije tijd".
W. Bezem er, seksuologe
DE STEM
T2
,r Jan Koesen
cijfers worden vanavond bekend gemaakt in een
iuwslijn-special van Veronica die geheel is gewijd aan
grootste ramp met een kerncentrale (Nederland 1,
40 uur).
zo'n moderne Shell shop,
wat u en uw auto van pas
doeken liggen er eveneer
len met even zo mooie
oeken en washandjes. Wi
wel dat u deze bij Shell g
oeft er alleen maar voor te
aul Weemaes" bijvoorbee
ilang de voorraad strekt) e
'oor u klaar. Tot ziens dus
M
>1.00 uur).
va. 188.-
v.a.147.-
v.a.147.-
v.a. 158.-
Inz. verzekering v.a. 35.-
RZEKERING
scherpe premie, met no-claim korting
ERINGv.a.
is een grondige reportage
worden waarbij de verslag
ers van Nieuwslijn bezoe-
hebben gebracht aan de
ppen in Noorwegen, die des-
wel heel erg werden ge-
ffen, aan Duitsland, waar
ijaar na dato vlees en zuivel
steeds radio-actief zijn
iwel eetbaar en aan Frank-
waar ieder doet of zijn
lis bloedt.
'evens zijn er beelden in
werkt van de Russische te-
jisie waarin vooral de na-
ik wordt gelegd op de held-
tige strijd van werkers en
onici om de onheilsplek te
neren.
1.- per dai
ASSURANTIËI '°lgen ernstig hebben on-
rerneuzen, tel. 96972, óók 's avonds
It het verschil rond de
vanaf de betaling in mei
et teveel is ingelopen.
ter maand)
f 265,96
fhankelijke partner f 1.028,91
f 876,32
f 604,22
inkelijke partnerf 1.367,17
f 1.214,58
en aanvullende
f 484,37
fhankelijke partner f 1.247,32
f 1.094,73
f 822,63
inkelijke partnerf 1.585,58
f 1.432,99
ogd met een tegemoet-
de studerende thuis-
ilometer moet reizen
De tegemoetkoming in
lometer per maand. Het
aand.
g stelt de afstand tussen
filling met behulp van de
i/linisterie van
Onderwijs en Wetenschappen
luidelijk wordt in de special
deskundigen destijds de
schat. Met name is te weinig
tening gehouden met het
maaien van radio-actieve
if en. Ook wordt duidelijk
de wereld geen les getrok-
heeft uit het gebeuren,
int op dit ogenblik heeft de
reld 397 kerncentrales in 26
landen. En 133 nieuwe staan op
stapel.
Het Veronica-team kreeg geen
toestemming van de Sovjet
autoriteiten om ter plekke te
filmea Dat is tot dusverre
slechts aan een team van het
Amerikaanse ABC toegestaan
geweest.
Hoewel er ook in Rusland
kritiek is op de overheid en het
ontbreken aan een goed ram
penplan, wordt de bevolking
daar niet attent gemaakt op
biologische en andere gevaren
van een ontploffende centrale,
maar wordt van de nood een
Sovjet-deugd gemaakt door
louter te berichten over de
knappe prestaties en de moed
van degenen die nu in Tsjemo
byl puin moeten ruimen.
Stralingsdeskundige K.
Nienhuis zegt in de reportage
dat er in Nederland minstens
tien mensen aan stralingskan
ker zullen sterven, maar ver
moedelijk minstens dertig. Ook
zullen er vijftien mensen
zwaar gehandicapt worden.
Paniek na de ramp in Tsjernobyl, april 1986: Polen staan in de rij te wachten voor een apotheek in Warschau om een
jodiumoplossing te kopen. Door dat middel zouden de effecten van radio-activiteit beperkt kunnen worden. - fotoanp
Uiteindelijk heeft voor min
stens vijftig Nederlanders de
ontploffing van de Russische
centrale zeer ernstige gevolgen.
In de Sovjet-Unie zal het re
sultaat uiteindelijk over een
aantal jaren nog afgrijselijker
zijn. Nu al worden daar kinde
ren met afwijkingen geboren
en men houdt rekening met
50.000 kankerdoden. Pas rond
het jaar 2000 valt de balans op
te maken en die zal triest uit
vallen.
De Lappen in Noorwegen
kregen als eerste de radio-ac
tieve wolk te verwerken, met
het gevolg dat hun rendieren
bestand, hun enige bron van
inkomsten, afgemaakt moest
worden. 4400 van deze dieren
zijn na de ramp geslacht. Van
slechts 137 werd het vlees goed
gekeurd voor consumptie.
Een slager in München heeft
zich een stralingsapparatuur
aangeschaft en meldt in zijn
etalage dagelijks hoe sterk de
radio-activiteit van zijn arti
kelen is. Met name kalfsvlees is
extreem sterk besmet We moe
ten nog steeds voorzichtig zijn
met zuivel, waarschuwen de
Duitse autoriteiten.
De Fransen daarentegen ha
len laconiek hun schouders op
hoewel de radio-activiteit daar
400 maal te hoog was, bagatel
liseren de autoriteiten de ge
volgen.
Door Wim van Leest
POPMUZIEK is de laatste tijd weer volop de grote in
dustrie waar de punk zich destijds zo tegen afzette. Pla
ten halen weer miljoenenverkopen en de dure compact
disc zorgt nog eens voor wat extra inkomsten. Wie een
blik werpt op de Nederlandse concertagenda, die ziet
dat het aantal concerten gigantisch groot is en dat de
concerten van de bekendere buitenlandse acts steevast
duizenden bezoekers trekken. Popmuziek betekent dus
weer kassa. Dat geldelijke gewin leidt tegelijkertijd tot
veiligheid en risicoloze platen. Voorspelbaarheid is
troef, althans daar waar het om platen van grote maat
schappijen gaat.
Toch wordt er wel degelijk
«ig sprankelende pop ge-
t Die kom je dan vooral
op platen die voor klei
ne, onafhankelijke labeltjes
din opgenomen. Omdat die
i niet mikken op een
a-publiek worden er niet
«P toegeven aan de grootste
jemene deler. Natuurlijk is
liet op die kleine labeltjes niet
allemaal goud wat er blinkt,
naar zo nu en dan komen er
'laten uit die in al hun een
voud weten te verrukkea
Een goed voorbeeld daar-
'an is de elpee 'The end is
Arching' van de Bredase
Wep The Four One and On-
'ïs, Die plaat laat een vol-
®ekt ongecompliceerde aan-
®k van popmuziek horen,
iet gebodene klinkt op het
waterlij ke af en zit hier en
®ar op het randje van de
stunteligheid. Maar het is
®st die manier van spelen en
®gen die The Four One and
%'s zo leuk maakt. De spel-
Teugde is voortdurend hoor-
dT de elpee maakt een
"wapenende indruk.
The Pour One and Only's
Jstaan uit vijf man: zanger
'Meel Ficheroux, zanger/gi-
jjnst/organist Marthy Cou-
"ans, gitarist Rob Mutsers,
'®ssist Bas Cornelissen en
"""romer Felix Cantineau.
fopspraak sprak met Mar-
■i en Rob over de nieuwe el-
f- over de ontwikkeling
a" The Four One and Only's.
W groep heeft het singeltje
-tenpletely nude between the
ta me nots' °P z^n naam
en is ook te horen op de
'tedase verzamelelpee 'First
Lachten compilation of
I?1 bands' en op de lande-
verzamelplaat 'Thirteen
an(k from the low-
foe
hly:
fin The Four One and
^"eigenlijk tot stand ge-
Marthy: „Rob en ik zijn al
jaar of vier jaar samen
aan het maken. Op een
!rif, n moment kwamen er
e"e mensen bij en hebben
larta gevormd. We
ji enonse eerst optreden in
uat was niet niet echt
schokkend. Dat eerste concert
bevatte al wel de aanzet voor
de sfeer en muziek van de
groep. Nu is het totaal anders,
veel beter. We hebben meer
zelfvertrouwen."
Rob: „Ik speelde destijds in
een punkband en leerde Mar
thy in de stad kennen. We
praatten toen veel over een
bandje hebben en eigen num
mers schrijven. We wilden
experimentele, vrolijke lied
jes gaan maken. We begonnen
te oefenen en op een gegeven
moment kwam Marthy ineens
met nummers die helemaal af
waren. Het was precies wat
we zochten. Vervolgens heb
ben we heel veel bezettings-
wisselingen gehad Niemand
wou echt bij ons spelen eigen
lijk. Ze vonden het maar
vreemd wat wij deden. De
meeste muzikanten snapten
eigenlij k niet wat wij met The
Four One and Only's nou pre
cies wilden. Maar wij hadden
zelf zo'n onbestemd gevoel dat
we goed bezig waren."
Marthy: „In de tijd dat wij
begonnen, was de muziek erg
doemerig en keihard Wij wa
ren min of meer een reactie
daarop. We waren toen al heel
vrolijk en bijna akoestisch
bezig. Langzamerhand is die
manier van spelen normaal
aan het worden. Nu zitten we
toevallig heel goed in de
nieuwe golf Engelse bands."
The Four One and Only's
schrijven nummers in wat ze
zelf 'klompen-Engels' noemen.
Er staan vaak letterlijke ver
talingen van Nederlandse
woorden in het Engels in. De
keuze om op deze manier eigen
nummers te schrijven is be-
umst gemaakt.
Marthy: „We merken dat in
de simpelste akkoorden nog
steeds de leukste liedjes ver
borgen zitten, die nog nooit
door iemand gezongen zijn. Er
zijn nog zoveel rare teksten te
schrijven, maar iedereen is zo
gewoon tegenwoordig. Wij
zeggen in onze teksten dingen
op een abnormale wijze. We
hebben vroeger nummers ge
maakt zo supersimpel en
mooi... Dat zou ik nu niet
meer kunnen. Je oor veran-
The Four One and Only's.
dert mee met de muziek."
Rob: „Door die eigen tek
sten straal je toch ieis uit. Een
heleboel mensen begrijpen
ons niet Ze denken als ze ons
zien: 'o, leuk en lollig'. Maar
het is echt wel iets meer. Een
beetje venijnige angel zit er in
onze teksten toch wel."
De single 'Completely nude
between the forget me nots'
deed het aanvankelijk niet
best. Tot de Britse disc-jockey
John Peel het in zijn VPRO-
programma draaide. Inmid
dels zijn er 500 van verkocht
en dat is veel voor een in eigen
beheer opgenomen sing le.
Marthy: „Om het singletje
werden we uitgelachen in het
begin. Toen draaide John Peel
het en toen ging het ineens lo
pen. Je hebt dan ineens iets
om je aan vast te houden. Dan
sta je in Haarlem te spelen en
dan zit er iemand in de zaal
die de 'Jonge Helden' kent.
Dan kom je tv en dan gaat het
verder. De eerste plaats waar
ze je dan leuk vinden, is Am
sterdam. Daar heb je een heel
concertcircuit waar je door
heen moet. Vervolgens komen
de andere steden in de Rand
stad aan de beurt en daarna
kun je de provincie in. Je
komt als Brabantse band niet
zomaar in Meppel of Zwolle
terecht. Je moet via de Rand
stad."
Rob: „We hebben al 9
maanden niet meer zelf hoe-
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
ven te bellen voor optredens.
Iedereen belt ons. We kunnen
gewoon uitkiezen. Tot eind
mei zitten we vol met optre
dens."
Marthy: „Voordien hebben
we hebben ons te pietter ge
beld om concerten te versie
ren. We hebben honderden
cassettes verstuurd. Je wordt
echt als vee behandeld. Je
wordt van het kasije naar de
muur gestuurd. We hadden
enorme telefoonrekeningen
waar geen enkel optreden te
genover stond. We speelden in
jongerencentra voor alleen
maar het vaste publiek. Ze
klapten misschien eens een
keer, maar het interesseerde
ze de ballen. Ze vonden het
- foto hanz michon
maar rare muziek. Daar door
heen bijten is moeilijk, maar
je moet. Je krijgt als band
niets voor niets."
Maar desondanks kiezen jullie
voor het muzikantenbestaan?
Marthy: „Muziek is leuk om
je mee bezig te houden. Er is
maar één ding waar ik mee
heel prettig bij kan voelen en
dat is op een gitaar hakken.
Opeens komt er dan iets uit
waarvan ik denk: hé wat
leuk. Dan kan ik uren door
gaan."
Rob: „Ik heb tegenwoordig
veel meer het gevoel dat ik
leef. Als ik niet in een bandje
zou zitten zou ik me dood ver
velen. ik zou me niet lekker
voelen, je leeft maar een keer
en dan moet je het ook goed
doen ook."
Zijn jullie omwille van succes
bereid om concessies te doen?
Marthy: „Dat zouden we
niet kunnen. Dan zou onze
muziek meteen slecht worden.
Nu klinkt het allemaal vrij
natuurlijk. Als je dat natuur
lijke er af haalt, blijft er zeer
schamel karkas over. Som
mige wijsjes kun je met tiere
lantijntjes en met goede pro
ducer best tot een hitje ma
ken, maar dat is toch niet de
manier voor ons."
Wat hebben jullie je als doel
gesteld?
Marthy: „We proberen als
groep beter te worden en een
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Spandau Ballet, 15,16 en 17 april in
Rotterdam (Ahoy)
Alison Moyet, 13 april in Amster
dam (Carré) en 5 mei in Rotter
dam (Ahoy)
Simply Red, 17 juni in Rotterdam
(Ahoy)
Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow
Monkeys, 28 mei in Nijmegen
(Goffert-stadion)
Neil Young, 27 mei in Rotterdam
(Ahoy, voorverkoop begon 4 april)
Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy,
voorverkoop begon 14 maart)
Level 42, 22 en 23 april in Rotter
dam (Ahoy)
Lionel Richie, 13 en 14 april in Rot
terdam (Ahoy)
Stevie Wonder, 2 juni in Brussel
(Vorst) en 3 juni in Rotterdam (Ahoy,
voorverkoop begint op 11 april)
Duran Duran, 7 en 8 mei in in Rot
terdam (Ahoy)
Run DMC Beastie Boys, 21 mei in
Amsterdam (Edenhal)
Pretenders, 9 april in Utrecht
(Vredenburg)
Genesis en Paul Young, 11 juni in
Rotterdam (Feijenoord-stadion)
Front 242, 9 april in Tilburg
(Noorderligt)
Doug Sahm, 10 april in Utrecht (Vre
denburg) en 11 april in Den Haag
(Paard van Troje)
Uriah Heep, 16 april in Tilburg
(Noorderligt)
Trouble Funk, 19 april in Tilburg
(Noorderligt)
Sapho, 20 april in Tilburg (Noor
derligt)
Latin Quarter, 23 april in Tilburg
(Noorderligt)
John Mayall, 26 april in Tilburg
(Noorderligt)
Tania Maria, 29 april in Tilburg
(Noorderligt)
Smiths, Echo The Bunnymen,
Communards, Iggy Pop, Chris Isaak,
Hüsker Du, In Tua Nua en Fatal Flo
wers, 8 juni op Pinkpop (Sportpark
Baarlo)
David Bowie, 30 mei in Rotterdam
(Feij enoord-stadion)
Gun Club, 29 april in Den Haag
(Paard van Troje)
Randy Newman, 22 mei in Am
sterdam (Carré)
Katrina and the Waves, Curtis May-
field, Def Leppard, That Petrol Emo
tion, 28 juni op Parkpop (Zuider
park, Den Haag)
Tom Verlaine, Trouble Funk, Julian
Cope, Mighty Lemon Drops, 18 april
op festival in Bree (België)
Tom Verlaine, 21 april in Rotter
dam (Lantaren)
Bo Diddley, 23 april in Den Bosch
(Boulevard)
Blood Sweat and Tears, Fortunes,
Dave Berry, Pretty Things e^., 10
april in Rosmalen (Autotron)
waardige opvolger te maken
voor deze elpee. We willen
zien hoever we het kunnen
voeren. We merken langza
merhand dat we een schare
fans krijgen. Dat zijn alle
maal hele vriendelijke men
sen. Het zijn gelukkig niet die
galbakjes in het zwart met di-
komrande oogjes. Breda is
voor ons een gezellige rustige
thuishaven. Het is niet echt
een superbruisende stad. In
een Duitse recensie omschre
ven ze onze muziek als klein-
stadtische Langweile. Dat
was een mooie typering."
Van onze rtv-redactie
BIJ het begin van de landelijke voorlichtings
campagne over aids brengt de NOS een avond
vullend themaprogramma over deze ziekte. De
uitzending begint op dinsdag 14 april op Neder
land 2 om 20.20 uur en duurt tot 23.45 uur. Voor
de centrale presentatie zorgen Koos Postema en
Leoni Jansen. In Amsterdam en Venlo wordt
commentaar geleverd door Fons de Poel
(Brandpunt) en Ageeth Scherphuis.
In de uitzending van de
NOS draait alles om vier
simpele vragen: Wat is de
ziekte aids? Hoe krijg je
het? Hoe weet je dat je
het hebt? Hoe kun je het
voorkomen?
Het eerste deel van het
programma bevat repor
tages uit Nederland,
maar ook uit Duitsland,
Engeland en Amerika.
Getoond wordt welke
schade aids heeft aange
richt en welke maatrege
len de diverse regeringen
hebben genomen. Daarna
worden in de studio ge
sprekken gevoerd met
betrokkenen en deskun
digen.
Er wordt een speciale
Aids Info-lijn geopend,
zodat kijkers hun vragen
en opmerkingen door
kunnen geven aan een
panel van deskundigen.
Presentatrice Ingrid
Drissen bevindt zich in
een aparte telefooncen
trale om reacties uit de
huiskamer op te vangen.
Om kwart voor tien is een
korte tv-bewerking te
zien van het toneelstuk
'Onder de leden' van de
Theaterunie. Dit stuk
over aids is voor de tele
visie geschikt gemaakt
'door Shireen Strooker en
Bram Vermeulen. In de
zomer wordt het toneel
stuk waarrschijnlijk he
lemaal uitgezonden.
Na het Journaal van 22.30
uur volgen nog reporta
ges en gesprekken in de
studio over de gevolgen
van aids op ethisch en po-
Leoni Jansen. - fotoanp
Koos Postema.
litiek gebied en in de pe-
soonlijke sfeer. De eind
redactie is in handen van
Henk van Veen.
EINDHOVEN (ANP) - De Eindhovense gemeenteraad
moet zich voor de zomervakantie uitspreken over de bouw
van een muziekcentrum. Het centrum zou dan rond 1991 in
gebruik kunnen worden genomen. Dat zei mr. H. de Kok,
voorzitter van een werkgroep die in opdracht van het col
lege van B en W de mogelijkheden heeft onderzocht om in
Eindhoven een dergelijk centrum te bouwen, gistermorgen
bij de presentatie van zijn rapport.
In Zuid-Nederland is geen en
kele goede muziekzaal, aldus
De Kok. In Eindhoven worden
nu nog openbare voorstellingen
gegeven in het ontspannings
centrum van Philips, maar
over enkele jaren zal dit niet
meer mogelijk zija Philips wil
het gebouw alleen nog maar
gebruiken voor eigen activitei
ten. Het nieuwe muziekcen
trum moet bij voorkeur in de
binnenstad komen, vindt de
.werkgroep. Eventueel zou het
ook kunnen worden gebouwd
naast de Stadsschouwburg. De
kosten worden geraamd op on
geveer 32 miljoen gulden.
De werkgroep vindt dat de
gemeente Eindhoven zelf twin
tig miljoen op tafel moet leg
gen. De overige twaalf miljoen
zou bij voorbeeld door het be
drijfsleven moeten worden ge
sponsord. Ook zou een beroep
kunnen worden gedaan op een
bijdrage van het rijk, bij voor
beeld uit een pot voor struc
tuurversterkende maatregelen.
Volgens De Kok heeft de werk
groep nog geen contact gehad
met eventuele sponsors. Iii 1991,
het jaar waarin het muziek
centrum eventueel zou kunnen
worden geopend, bestaat Phi
lips honderd jaar.
De werkgroep sluit niet uit
dat het Brabants Orkest van
Den Bosch naar Eindhoven
verhuist als in die stad een mu
ziekcentrum komt. De bouw
van het centrum wordt dan wel
enkele miljoenen duurder. Vol
gens de werkgroep zal het con
certaanbod in Eindhoven door
de bouw van een muziekcen
trum met vijftig procerit toene
men. Het concertbezoek zal
naar verwachting zelfs ver
drievoudigen. Het muziekcen
trum zou moeten bestaan uit
twee zalen, een grote met 1300
stoelen en een kleine met 500.
De exploitatie van een muziek
centrum zou de gemeente
Eindhoven jaarlijks ongeveer
drie miljoen gulden kosten.
SUAWOUDE (ANP) - De
tekstschrijver en kleinkun
stenaar Jaap Molenaar is in
zijn woning in Suawoude
plotseling overleden. Hij
was 29 maart 69 jaar gewor
den. Hij leverde veel bijdra
gen aan kinderprogram
ma's.
Molenaar werd in Amsterdam
geboren, studeerde antropolo
gie en theologie, zat tijdens de
oorlogsjaren in het verzet en
begon na de bevrijding mee te
werken aan radioprogramma's
als 'Bonte dinsdagavondtrein',
'Negen heit de klok', 'Tierelan
tijnen' en 'De wilde vaart'.
In de jaren zestig ging hij
meer en meer teksten schrijven
ook voor televisie, met name
voor kinderprogramma's,
waaronder 'Koko en de vlie
gende Knorrepot', 'Sprookjes
uit oma's kabinet', en 'Het
koerhuis van Papa Wirrewar-
re' waarin hij tevens de hoofd
rol van Gompie speelde.
In latere jaren legde hij zich
meer toe op het maken van do
cumentaires, met name over
het milieu. Daarvoor kreeg hij
in 1973 de Milieuprijs.