Synode slaat modderfiguur
éMis in weekend veilig stellen'
HISTORIC
Voedselhul
Effectenl
vliegende
HERVORMD HEMD TOCH NADER DAN ZWARTE ZUID AFRIKAANSE ROK
GEESTELIJK LEVEMpestem büiien
amsterdam
Tussen hemel en aarde
KARDINAAL SIMONIS ZET NIEUW BELEID UIT
Uit boeken bladen Jjvan/Opst
DE STEMGEESTELIJK LEVEN
T47
Natuurlijk heeft de Generale Synode van de
Nederlandse Hervormde Kerk een modderfi
guur geslagen. Je zult al vanaf 1973 bezig zijn
om een steeds verdergaande houding van soli
dariteit met de verdrukte zwarten in Zuid-
Afrika te ontwikkelen. Je zult je stapje voor
stapje gewonnen hebben gegeven aan het in
zicht dat je je door die verdrukten zelf moet la
ten gezeggen waaruit die solidariteit concreet
zou moeten bestaan.
Zorgvuldigheid
Gewetensnood
Opdracht en plicht
Afstemmen
NIEUWSOVERZICHT
'Nieuwe moraal enige remedie tegen aids'
Verbod op Nieuwe Testament in Israël
Gehuwde RK priesters in Groot-Brittannii
Weer intrede van religieuzen in China
'Herevangelisatiecampagne gevaarlijk'
HBY ten strijde tegen links-materialisme
BONN (DPA/UPI) - D<
sche president, Chaim
die maandag voor een V
bezoek in de Bondsrepi
aangekomen, heeft in h
malige concentratiekai
gen-Belsen een monum
huid voor de slachtoffer
moord op de joden
Duitsland.
wat er niet is, woi
Overeenstemming
Door Jan Bouwmans
En als dan zoveel jaren later puntje echt bij paaltje
komt, blijkt het hervormde hemd toch nader dan de
Zuidafrikaanse rok, wint de Hollandse koopman het
toch weer van de dominee.
Het ging dus om desinves
tering: het terugtrekken van
kerkelijk kapitaal uit Zuid-
Afrika dat de blanke econo
mie en dus blanke heersers
positie mede in stand houdt
door de kerkelijke aandelen
in (multinationale) bedrijven
aldaar. De Hervormde synode
had hiertoe vorig jaar al be
sloten. Nou is de generale sy
node wel het hoogste gezags
orgaan in de hervormde kerk,
maar niettemin op veel ter
reinen vrij machteloos. Zo
zijn de organen die het desin-
vesteringsbesluit van de sy
node zouden moeten uitvoe
ren - Predikantenpensioen
fonds, Generale Diakonale
Raad, Raad voor de Zending,
Generale Financiële Raad-
in hun financiële handel en
wandel onafhankelijk.
Als synode blijft je daft
weinig anders over dan met
een dringend beroep op het
christelijke geweten deze or
ganen tot uitvoering van je
plan tot economische druk
over te halen. Die krachtige
oproep herhaalde de synode
dan ook nog eens.
Maar, zo luidde de argu
mentatie van het synodebe-
stuur, dit mag absoluut geen
natte vingerwerk worden.
„Wij zijn tegenover de Neder
landse bedrijven de grootst
mogelijke zorgvuldigheid
verplicht", heette het. Het
gaat niet aan zo maar even
Philips en Shell te nemen. Het
gaat om alle bedrijven die be
wezen hebben zich aan het
apartheidssysteem weinig of
niets gelegen te laten liggen,
het dus economisch steunen.
Als sluitstuk van het opge
bouwde beleid is derhalve een
commissie nodig die nauw
keurig gaat uitzoeken welke
bedrijven in aanmerking
moeten komen om door ker
kelijke desinvestering getrof
fen te worden.
Allicht wekt dit de indruk
van het opstellen van een
„zwarte lijst"; is het ook,
maar niet meer dan conse
quent in de gevolgde lijn. En
toen durfde of wilde de sy
node niet meer. Ze liet het na
drie verwarde stemmingen
bij een krachtige, maar blijk
baar dan toch vrijblijvend
bedoelde oproep. Het synode-
bestuur voelde zich onmidde-
lijk in zijn hemd staan. De sy
node werd op haar inconsis
tente -als toehoorder ver
stond je eigenlijk hypocriete -
besluitvorming gewezen. Een
enkel synodelid holde naar de
microfoon om voor een
nieuwe stemming te pleiten.
Waarop een ander lid de mi
crofoon greep om te verkla
ren dat de synodeleden geen
kinderen waren, maar vol
wassenen die een bewuste be
slissing hadden genomen en
zich niet wensten te laten ma
nipuleren.
In de consternatie besloot
de voorzitter de vergadering
te schorsen. Het bestuur zou
zich beraden tot de volgende
dag op de ontstane situatie
beraden. Dat beraad liep met
een grote sisser af, want de
volgende ochtend deelde het
bestuur mee zich bij het be
sluit neer te leggen.
Nou wil deze afloop niet
zeggen dat elke aandelenver-
koop van „besmette" bedrij
ven van de baan is. De Raad
voor de Zending en de Gene
rale Diakonale Raad hadden
al vóór de synodezitting be
kend gemaakt hun kapitaal te
zuiveren. Dat zal wel door
gaan. Het predikantenpen
sioenfonds, dat ongeveer 3,5
miljoen in Philips en Shell
heeft zitten en in Zuid-Afrika
in totaal ongeveer ƒ30 mil
joen, had tevoren al laten we
ten zich in geen enkel opzicht
te beschouwen als een instel
ling met een getuigende of
politiek corrigerende taak.
Gegarandeerd rendement en
verder geen flauwekul, welis
waar onder de noemer: het
kan helaas niet anders. Een
en ander neemt echter niet
Je zult al vanaf 1973 bezig zijn om een steeds verdergaande houding van solidariteit met de verdrukte zwarten in
Zuid-Afrika te ontwikkelen. En als dan zoveel jaren later puntje echt bij paaltje komt, blijkt het hervormde hemd toch
nader dan de Zuidafrikaanse rok, wint de Hollandse koopman het toch weer van de dominee. - fotoap
weg dat je als kerk als geheel
door deze gang van zaken een
groot stuk recht van spreken
hebt vergooid en dat er reke
ning mee moet worden ge
houden deze affaire nog re
gelmatig voor de voeren ge
worpen te zullen krijgen, ook
in andere zaken.
Het Zuid-Afrikabeleid
heeft nooit unanieme instem
ming van de hervormde sy
node gehad. De gerefor
meerde bondsvleugel -de
zware hervormden- hebben
zich altijd verzet. Niet dat
deze groepering de apartheid
steunt -niet meer!-, maar
daar kan volgens haar niet
alles mee gezegd zijn. Deze
groepering heeft zonder meer
principiële moeite met in ver
zet komen tegen de overheid,
welke ook. Elke overheid is
immers door God zelf over
mensen aangesteld, ook en„
met name een staats overheid."
Verder is deze vleugel - maar
niet als enige-zeer gevoelig
voor 'het communistische ge
vaar', ziét Zuid-Afrika dat
grotelijks lopen.
Toch viel op de synode te
proeven dat mensen van deze
vleugel in gewetensnood zijn
geraakt door de feitelijke loop
der gebeurtenissen in Zuid-
Afrika. Van de ene kant wil
len ze eraan vasthouden, dat
de kerk hier slechts één mo
gelijkheid open staat: de
blanken ginds, met de bijbel
in de hand, overtuigen dat ze
verkeerd doen en zich moeten
bekeren van de apartheid;
van de andere kant zal het
hun niet ontgaan dat het sys
teem daar weinig boodschap
aan heeft en dat de zwarte
bevolking op deze manier nog
generaties lang zeker kan zijn
van verdrukking.
Die gewetensnood dwingt
op zeker moment tot een keu
ze. Op de hervormde synode
was echter nog steeds menige
poging om die keuze te ontlo
pen, verder uit te stellen. Ter
rechtvaardiging daarvan
werd een keur van argumen
ten gebruikt. De verkoop van
aandelen zou bijvoorbeeld
een volstrekt loos gebaar zijn.
Want dacht de synode nu
werkelijk dat er iets door
veranderen zou? Spreker
hechtte absoluut geen enkel
belang aan de teken-waarde.
Bovendien, wilde de synode
soms eerst voor haar be
smette aandelen incasseren
en daarna de koper met de
vinger nawijzen als steunpi
laar van de apartheid?
Een andere argumentatie
luidde zo: in hoeverre is de
hervormde kerk bezig in haar
beleid ten aanzien van Zuid-
Afrika haar roeping om pro
fetisch te spreken in te ruilen
voor maatschappelijk-poli-
tiek spreken en denken door
met de geldbuidel te zwaaien?
Bovendien moest ieder toch
zien dat gevaar voor een
nieuwe polarisatie in de kerk
op punt van losbarsten stond
en dat gevaar diende toch al
lereerst bezworen te worden.
Nog een andere ontsnap
pingsmogelijkheid werd
hierin gezocht: men voert een
economische oorlog tegen een
land dat ook onder Gods
woord wil leven, zij het met
veel fouten; deze oorlog mo
gen Gods (blanke) kinderen
elkaar niet aandoen, want
„wie Gods kinderen aan
raakt, raakt Zijn oogappels
aan!" Wil de synode boven
dien medeverantwoordelijk
worden voor een economische
oorlogsvoering die zal uitlo
pen op een echte oorlog? En
tenslotte, waarom moet nu
juist het bedrijfsleven wor
den gestraft, waar de apart
heid vrijwel is verdwenen.
Nee, de kerk had zich ook wat
Zuid-Afrika betreft neer te
leggen bij het woord van God:
„Niet door kracht, noch door
geweld, maar door Mijn
kracht zal het geschieden,
zegt de Heer der Heerscha
ren."
Natuurlijk werd ook ver
kondigd dat de desinvestering
bedoeld was om de geest van
de revolutie over Zuid-Afrika
vaardig te maken en of dat
een taak van de kerk was?
Desinvestering is immers de
weg van bloedvergieten, ook
van onschuldigen.
En dan tenslotte deze
vluchtpoging. De synode kan
niet tot economische druk be
sluiten omdat ze nog niet
weet waar ze precies aan be
gint. Want bestaat er bij
welke betrokken partij dan
ook maar enig zicht op hoe
het moet nadat het huidige
Zuidafrikaanse bestel ten val
is gekomen. Het enige dat
vaststaat, is chaos. Derhalve
is de synode aan zichzelf ver
plicht eerst kennis en inzicht
te vergaren welk staatkundig
model „de bevrijders" in
Zuid-Afrika willen invoeren.
En de synode moet eerst ook
maar eens heel precies de si
tuatie in het land weten alvo
rens van desinvestering
sprake kon zijn. Spreker zei
er bij dit laatste net niet bij
tot hoeveel cijfers achter de
komma hij de nauwkeurig
heid wenste.
Op dit soort argumenten
heeft dit deel van de her
vormde kerk geen patent.
Men mag wel aannemen dat
ze, in kerkelijke context uit
gesproken, getuigen van een
stuk gewetensnood en geen
puur alibi-functie hebben.
Het vervelende is altijd dat je
nooit precies kunt aangeven
waar de koopman mee over
de schouder van het kerklid
kiikt.
De komende tijd staan op het gebied van geestelijk leven en aan
verwante terreinen de volgende activiteiten op het programma
BEZINNINGSDAGEN -De Volksabdij OLV Ter Duinen in Os-
sendrecht organiseert bezinningsbijeenkomsten over gebed en
meditatie op de voormiddagen van 5,12,19 en 26 april. Informatie:
Volksabdij OLV ter Duinen, Duinenlaan 199, 4641 RM Ossen-
drecht, tel. 01647-2546.
NAAR TAIZÊ - In de Goede Week trekken duizenden jon
geren uit heel Europa naar Taizé, het bekende oord van de
broeders van Taize. Samen met de broeders staan ze daar
stil bij de mysteries van lijden, dood en verrijzenis van Je
zus. Maar dat niet alleen, ze worden ook uitgedaagd om te
'Durven dromen', om grenzen te verleggen naar andere jon
geren toe. Onder begeleiding van de Friese jeugd- en jonge
renwerker Jan Kamphuis gaat een Nederlandse reis naar
Taizé van 15 tot en met 20 april. De reis wordt gecoördi
neerd door het centrum 'Jongeren-op-Weg' van de paters
Salesianen in Assel/Hoog Soeren. Info: tel. 05769 - 201
HOMOSEXUALITEIT - Het hervormde instituut Kerk en
Wereld in Driebergen heeft dit voorjaar ook een cursusaan
bod voor homosexuele mannen en vrouwen. Er is onder
meer een cursus 'homosexualiteit en gezondheidszorg'
waarin de positie van homosexuele patiënten en van homo
sexuele werk(st)ers in de gezondheidszorg centraal staat.
Verder is er een weekend 'lesbisch-zijn en huwelijk' voor
gehuwde en/of gescheiden lesbische vrouwen. Informatie:
Kerk en Wereld, De Horst 7 in Driebergen-Rij senburg, tel.
03438-12241.
STIEFGEZINNEN - Het hervormde instituut Kerk en
Wereld in Driebergen geeft in de loop van dit jaar een serie
cursussen ten behoeve van stiefgezinnen, die verzorgd wor
den door de sectie 'Mens-in-Ontwikkeling-in-de-Samenle-
ving' (MOS). Van 27 t/m 30 mei gaat het over 'Stiefgezin, een
spannend bestaan' en is bestemd voor ouders met eigen en
stiefkinderen. Op 26 en 27 oktober is het thema 'Omgaan
met elkaar in stiefgezinnen' en mikt meer op hulpverleners.
Informatie: Kerk en Wereld, De Horst 7 in Driebergen-Rij-
senburg, tel. 03438-12241.
JONGEREN-PASEN - Het centrum 'Jongeren-op-Weg' in
Assel/Hoog Soeren op de Veluwe staat op Witte Donderdag,
Goede Vrijdag, Paaszaterdag en Pasen open voor jongeren
die het paasfeest eens anders willen vieren. Gesprek en sa
menzijn, viering en stilte, creativiteit zijn de mogelijkheden
om een serie vragen te lijf te gaan. Vragen die te maken met
het gegeven dat voor veel mensen het leven kapot wordt ge
maakt soms letterlijk, soms figuurlijk), maar dat je ook
met de brokstukken van je eigen leven in je handen kunt
zitten. Hoe krijg je die stukken weer aan elkaar? Wie kan
jou daarbij helpen? Hoe kun je een ander van dienst zijn?
Waar haal je de kracht vandaan? En hoe zat dat dan met
die Jezus? Info: Jongeren-op-Weg, tel. 05769 - 201
Door Jan Bouwmans
UTRECHT - „Het is niet
realistisch te menen dat de
voorwaarden voor toelating
tot het priesterschap veran
derd worden.Bij de
kwestie waarom de vrouw
geen priester kan worden,
spelen belangrijke theolog-
siche argumenten een rol;
bij de celibaatsvoorwaarde
voor de priester gaat het
vooral om argumenten van
spirituele aard. Wij zullen
alles moeten doen om de
kennis van deze argumen
ten en de geloofszin ten
aanzien daarvan te verle
vendigen."
Dit schrijft kardinaal Simo-
nis in een uitvoerige brief aan
zijn aartsbisdom, waarin hij
een nieuw beleid uiteenzet ten
aanzien van de liturgische vie
ring in het weekend. Aan het
opzetten van dit nieuwe beleid
is raadpleging van diverse
werkgroepen liturgie en pasto
rale dienstverlening voorafge
gaan.
Kernpunt van het nieuwe
beleid is dat priesters niet meer
dan drie keer in het weekend
dienen voor te gaan in een
eucharistieviering; dat kosten
noch moeite gespaard mogen
worden om elke parochie in elk
geval op zondagmorgen, maar
zo mogelijk ook op zaterdag
avond één eucharistieviering te
laten hebben en dat woord- en
communiediensten hiervoor
absoluut geen alternatief zijn
om welke reden ze dan ook niet
op zaterdagavond of zondag
morgen gepland dienen te wor
den. „Voor woord en gebeds
diensten scheppe men bij voor
keur gelegenheid op de zondag
namiddag (Advents- en 40-da-
Kardinaal Simonis: De
eucharistie is een onver
vangbare voedingsbron voor
christen-zijn, heeft absolute
prioriteit en moet weer veel
meer als een gemeenschaps-
gébeuren ervaren kunnen
gaan worden. - fotoanp
gentijd), bij een doden wake,
enz.", schrijft de kardinaal.
Het aartsbisdom Utrecht is
niet het enige of zelfs eerste
bisdom, dat zich heeft gebogen
over de consequenties van het
nu sterk toenemende priester
tekort voor de bemanning van
de weekenddiensten. Bisschop
Bar van Rotterdam besteedde
er dit jaar zijn vastenbrief aan
onder de titel 'Samen komen op
de zondag'. Ook mgr. Bar re
kent het tot zijn opdracht en
plicht ervoor te beleidsmatig
voor te zorgen dat in elke paro
chiegemeenschap ten minste
één keer in het weekeinde
eucharistie gevierd kan wor
den.
Ook kardinaal Simonis ver
langt een optimaal verdelende
beschikbaarheid van alle
priesters voor alle parochies en
tegelijk inschikkelijkheid van
parochies en parochianen. Het
uitgangspunt van maximaal
drie vieringen per priester be
tekent voor een serie parochies
inperking van hun huidig aan
tal weekenddiensten zodat hun
voorgangers ook beschikbaar
komen voor naburige paro
chies. De kardinaal geeft als
voorbeeld dat een in parochie
met een kerk van 800 zitplaat
sen, waar slechts 600 mensen in
het weekend naar de kerk ko
men, met twee vieringen vol
staan kan worden in plaats van
drie zoals op veel plaatsen nog
het geval is. Het terugbrengen
van het aantal diensten stuit op
veel weerstanden, is uit de
raadpleging gebleken.
De kardinaal verlangt van
dicht bij elkaar liggende paro
chies verder dat ze hun litur
gisch aanbod in het weekeinde
op elkaar afstemmen en dat ge
lovigen hun liturgisch heil der
halve ook buiten de eigen paro
chie zoeken.
De eucharistie is een onver
vangbare voedingsbron voor
christen-zijn, heeft absolute
prioriteit en moet weer veel
meer als een gemeenschapsge-
beuren ervaren kunnen gaan
worden. De parochie geve
daarom de voorkeur aan een
toevallig in de buurt op vakan
tie zijnde missionaris of welke
andere onbekende priester ook
om op zondag voor te gaan dan
een woord- of communiedienst
onder leiding van een lekepas-
tor te houden. Deze diensten
zijn overigens op zichzelf wel
waardevol als uitbreiding van
de gebedscultuur. Maar woord-
BRUSSEL (ANP) - De enige echte remedie tegen de verspi
ding van de virusziekte aids is „een vernieuwd moreel bew,
zijn dat getuigt van een diepe eerbied voor de menselijke si
sualiteit en de trouw in het huwelijk". Dat schrijven de RKt
schoppen in België in een verklaring waarin zij kritiek uitot
nen op de „ethisch neutrale" campagne van de Belgische re
ring ter bestrijding van aids.
De bisschoppen vinden dat de campagne ontoereikend is
dien zij wordt beperkt tot preventieve maatregelen, zoals
aanbeveling van het gebruik van condooms. De bisschop;
menen dat de samenleving met zo'n ethisch-neutrale benai
ring, die zij beschouwen als een „morele dwaling", een
dienst wordt bewezen.
JERUZALEM (DPA) - Het Israëlische ministerie van onó
wijs heeft het gebruik van bijbels die zowel het Nieuwe als!
Oude Testament bevatten, verboden op de openbare schol
Het ministerie in Jeruzalem liet weten dat ook geen les t
worden gegeven in delen van het Nieuwe Testament
joodse geloof berust op het Oude Testament van de bijbel.
Nieuwe Testament wordt door de joden niet erkend.
Vooral op scholen in de kibbutzim zijn volgens het ministt
christelijke bijbels van missie-instellingen opgedoken.
Oude Testament komt van god, het Nieuwe Testament is 4
mensen geschreven, zo verklaarde Mati Dagan, adj unct-din
teur voor religieuze zaken van het ministerie.
LONDEN (ANP) - Het Vaticaan heeft voor het eerst erin toq
stemd dat twee gehuwde vroegere anglicaanse geestelijl
rooms-katholiek priester worden gewijd. Het gaat om Pf
Cornwell (52) en David Mead-Briggs (76). Cornwell was pas
van de anglicaanse studentenkerk van Oxford tot hij in
overging naar de Rooms-Katholieke Kerk. Hij verwacht
gend jaar priester te worden gewijd. Mead-Briggs is al in
lid van de Rooms-Katholieke Kerk geworden. Hij zal w
schijnlijk al dit jaar priester worden gewijd. De aartsbissc!
van Birmingham, Maurice Couve de Murville, toonde ziek
verheugd over dat Cornwell priester kan worden gewijd,
hij legde de nadruk op dat dit niet betekent dat de RK
ooit het verplichte priestercelibaat zal opgeven.
In andere landen, waaronder Nederland, zijn al langer
huwde geestelijken uit een niet-katholieke kerk na hun toeti
ding tot de RK Kerk priester gewijd. Tot de bekendsten inl
derland behoort prof.dr. H. van der Linde, die in 1960 uit de]
derlandse Hervormde Kerk trad en lid werd van de RK Ke
Acht jaar later werd Van der Linde priester gewijd.
PEKING (CIC) - Voor het eerst sinds 30 jaar zijn er in Chi
weer novicen in een klooster ingetreden. Onlangs heb'
twaalf jonge vrouwen tijdens een dienst in de Immacula
kerk in Peking hun gelofte afgelegd. Dit heeft het persbuti
Nieuw China gemeld.
KERKRADE (ANP) - De herevangelisatiecampagne die
bisdom Roermond ruim een week geleden heeft aangekondi
is een gevaarlijke campagne. Er wordt gesuggereerd dat
wereld louter slecht en verderflijk is en dat mensen hun pi
blemen alleen maar kunnen oplossen door katholiek te word
omdat uitsluitend de RK Kerk de waarheid bezit. Dat is de
actie van het bestuur van de Vereniging van Pastoraal Wi
kenden in het bisdom Roermond (VPW) op de campagne
herevangelisatie, die tot doel heeft Limburg katholieker tem
ken. De VPW heeft 206 leden en verenigt ongeveer eendei
van de priesters die in de parochies van het bisdom Roermi
actief zijn.
LEIDSCHENDAM (ANP) - Het opkomend links-material
tisch getij in de Nederlandse Hervormde Kerk kan niet
keerd worden met rechtse zelfgenoegzaamheid, maar
mensen met een diepe overtuiging en een strijdbare inzet. 1
Hervormd Beraad Vredesvraagstukken wil daartoe verheli
ring brengen in de ideologische verwarring, wil een valse li
en onheus beleid in de NH Kerk bestrijden en wil sympal
santen en medestanders bemoedigen om te blijven vechl
voor ombuiging van de kerkelijke koers. „Het belangrijks'.!
niet wat we afwijzen, maar wat we ervoor in de plaats steil
de visie van een ander kerkelijk beleid, waar het ei
weer hoofdzaak is." Dit staat in de beleidsnotities, die het!
stuur van het HBV heeft aanvaard.
Jooc
Tijdens de plechtigheid ze
dat hij 'geen vergeving en
geten' had meegebracht.
„Alleen de doden hebben het re
geven en de overlevenden h
recht niet te vergeten", zo zei 1
is de eerste keer dat een Israëli!
hoofd een officieel bezoek
West-Duitsland. Het bezoek
omstreden wegens de herinner
moord op de joden in Tweede
log.
Trucks met voedsel op weg ru
BEIROET REUTER/AFP)
Ondanks sporadische
schietpartijen is een kon
vooi vrachtwagens met
hulpgoederen er maandag
in geslaagd het vluchtelin
genkamp Shatila in Beiroet
te bereiken.
Eén Palestijnse strijder van het
Volksfront voor de Bevrijding
van Palestina Algemeen Com-
gebeds- en meditatiediensten,
avondwakes en vesperdiensten
mogen geen vormen van ere
dienst ter vervanging van de
eucharistie zijn, ze dienen er
naast te komen. Ze kunnen pas
als viering van de zondag aan
de orde komen wanneer alle
andere mogelijkheden werke
lijk zijn uitgeput. Het zijn en
blijven met andere woorden
noodgrepen.
Communiediensten zijn op
zichzelf bovendien geen goede
zaak. Men kan zich in noodge
val beter houden aan een
woord- en gebedsdienst om te
voorkomen dat het eucharis
tisch geloof gaat vervagen. Een
communiedienst moet zonder
meer elke schijn vermijden te
lijken op een eucharistievie
ring.
De raadpleging heeft over
een tiental zaken een ruime of
redelijke overeenstemming
aangetoond, schrijft de kardi
naal, maar ook een aantal pro
blematische zaken aan het licht
gebracht. Van dit laatste noemt
hij onder meer een goede
vormgeving van woord- en
communiediensten zodat het
eigen karakter ervan uitkomt;
de invoering van andersoortige
diensten stuit op veel weer
stand omdat kerkgangers de
eucharistie gewend zijn en de
zondagsvoering wordt te wei
nig als gemeenschapsgebeuren
ervaren. En dan zijn er ver
schillen van inzicht gebleken.
Zo zien sommigen enkel een
oplossing voor het probleem
van de weekendviering in het
veranderen van de voorwaar
den voor toelating tot het pries
terschap. Dat noemt de kardi
naal dus onrealistisch.
KERKOPBOUW - In de 'Bisdom Breda Brochure'-re
is onlangs nummer 24 verschenen onder de titel 'Oi
wille van kerkopbouw'. Het boekje gaat over het a
praktische vraagstuk van de pastorale organisatie
parochie en regio. Het is geschreven door drs. G. Ho
ben, stafmedewerker van het Diocesane Pastorale Ce
trum van het Bredase bisdom. Het boekje beperkt zii
niet tot een theoretische verhandeling, maar doet te
concrete suggesties en modellen aan de hand, die
stoeld zijn op ervaringen. Het boekwerkje gaat uitvo
rig in op de verschillende taakstellingen van een pao
chie en biedt daarbij werkprogramma's aan. Dit info
matie- en werkboekje ineen kost 7,- en is verkrijgbi
bij de Persdienst van het Bredase bisdom.
DE HERAUT - Het aprilnummer van De Her»
maandblad voor geloofsverdieping, heeft als then
'eeuwig leven'. Het geloof in het eeuwig leven is nietvi
alle tijden geweest. Bij het Joodse volk kreeg het int
Oude Testament pas laat een plaats. Hoe de overtuigii
van het eeuwig leven is ontstaan en gegroeid, maar ff
wat de bijbelse notie van 'laatste oordeel' is, krijgt in»
nummer aandacht. Postbus 418,6500 AK Nijmegen.
RELIGIEUZEN - Het Tijdschrift Nederlandse Relig*
zen besteedt in zijn maartnummer veel aandacht aan
Vastenactie 1987. Een broeder uit Maastricht, die
is in een dekenale werkgroep, vertelt hoe hij on$
met de breuk tussen de landelijke Vastenactie en
van het bisdom Roermond. Deze situatie blijkt in ti
burg de nodige pijn en het nodige verdriet te verooB
ken. Het tijdschrift bevat ook een voorbeschouwing11
de synode over de leek die in oktober in Rome wordt
houden. Het blad heeft verder onder meer een arti
over omgaan met buitenlanders. Postbus 3170, 5003 t
Tilburg.
VERHOLEN THEOLOGIE - Het faculteitsblad
let' van de Theologische Faculteit Tilburg heeft terg»
genheid van het 20-jarig bestaan van de faculteit eeni
bileumuitgave verzorgd over het thema 'verholen
logie'. Het blad meent zowel de wetenschap en de fu®
fie als de literatuur en de muziek op 'verholen theow
te kunnen betrappen. Men verstaat onder deze terte
op het gebied van wetenschap, kunst en politiek de tf
logie in velerlei vorm op niet geringe schaal aanweSI
maar niet als theologie wordt herkend. Met deze Jl
leumuitgave wil het blad de grote reikwijdte en h»
lang van de theologische wetenschap onderst»
Uiteraard met een oog gericht op de Haagse b
gingswoede.
OUDE TESTAMENT - In de reeks 'Dichtbij is
woord' van de Katholieke Bijbelstichting is het bo»
historische boeken uit het Oude Testament' verscW
Het boek bevat exegetische commentaren op de Ie*j®
uit de bijbel die elke zondag in de kerkdienst
Het boek kost 19,70
AMSTERDAM (ANP) - De Amster-
Ü?mse effectenbeurs had maandag een
egende start Na een vaste opening
j&flgen met name in de middaguren de
koersen vaak met guldens tegelijk om
oog. De ANP-CBS-index eindigde
"«eindelijk 4,7 punten beter op 288,6.
vast ^tree* meteen na opening de
aste stemming van de voorgaande
handelsdag voort
no willig bleken Unilever, die de
deern m de VS ondergewaar-
zijn, met een vooruitgang van
'"f op ƒ598. Kon. Olie verliet de
ƒ7 beter op ƒ252,60. Andere
oogvliegers waren ABN met een
van 13,50 op 535,50, NMB met
enTwP 176' Kluwer met 13 op 285
yoe-van der Grinten met ƒ12 op
aarn °°k Borsumij Wehry blies een
partij mee met een vooruit-
8an«van/7,80opJ 151.
li J720 Werd 2 duurder op 13», Phi-
f op 51,60 en ook Hoogovens
on f aan de koers 100 te voegen
Aep de verzekeraars ging
8onvoor°p met avans van 2,40
J w3. VNU sloot f 5 hoffpr nr» f 341
J 83. VNU sloot ƒ5 hoger op ƒ341,
f lmT^yd f 4,70 °P 180 en Bols 5,50 op
,50. Een winst van ƒ5,10 bleek
3^ voor KNP °P ƒ154,80, van
cTV Voor Bührmann-Tetterode op
}ui^oen Van f3'70 voor Ahold op
Werrf* OVerzicht op de gebeurtenissen
zeer ^°°ral voor lokale fondsen
bemoeilijkt door een door een
2* «itanius
"Itoruus
H^Sr. o.l.v.
«asthuis
«asthuis
J? «asthuis
«asthuis
T h°°ghuys
Motihs
fotihs
V' Protihs
(oostb.)
(oostb.)
lourdes
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(het)
klokkenberg
liduina
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)