Synode slaat modderfiguur éMis in weekend veilig stellen' HISTORIC Voedselhul Effectenl vliegende HERVORMD HEMD TOCH NADER DAN ZWARTE ZUID AFRIKAANSE ROK GEESTELIJK LEVEMpestem büiien amsterdam Tussen hemel en aarde KARDINAAL SIMONIS ZET NIEUW BELEID UIT Uit boeken bladen Jjvan/Opst DE STEMGEESTELIJK LEVEN T47 Natuurlijk heeft de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk een modderfi guur geslagen. Je zult al vanaf 1973 bezig zijn om een steeds verdergaande houding van soli dariteit met de verdrukte zwarten in Zuid- Afrika te ontwikkelen. Je zult je stapje voor stapje gewonnen hebben gegeven aan het in zicht dat je je door die verdrukten zelf moet la ten gezeggen waaruit die solidariteit concreet zou moeten bestaan. Zorgvuldigheid Gewetensnood Opdracht en plicht Afstemmen NIEUWSOVERZICHT 'Nieuwe moraal enige remedie tegen aids' Verbod op Nieuwe Testament in Israël Gehuwde RK priesters in Groot-Brittannii Weer intrede van religieuzen in China 'Herevangelisatiecampagne gevaarlijk' HBY ten strijde tegen links-materialisme BONN (DPA/UPI) - D< sche president, Chaim die maandag voor een V bezoek in de Bondsrepi aangekomen, heeft in h malige concentratiekai gen-Belsen een monum huid voor de slachtoffer moord op de joden Duitsland. wat er niet is, woi Overeenstemming Door Jan Bouwmans En als dan zoveel jaren later puntje echt bij paaltje komt, blijkt het hervormde hemd toch nader dan de Zuidafrikaanse rok, wint de Hollandse koopman het toch weer van de dominee. Het ging dus om desinves tering: het terugtrekken van kerkelijk kapitaal uit Zuid- Afrika dat de blanke econo mie en dus blanke heersers positie mede in stand houdt door de kerkelijke aandelen in (multinationale) bedrijven aldaar. De Hervormde synode had hiertoe vorig jaar al be sloten. Nou is de generale sy node wel het hoogste gezags orgaan in de hervormde kerk, maar niettemin op veel ter reinen vrij machteloos. Zo zijn de organen die het desin- vesteringsbesluit van de sy node zouden moeten uitvoe ren - Predikantenpensioen fonds, Generale Diakonale Raad, Raad voor de Zending, Generale Financiële Raad- in hun financiële handel en wandel onafhankelijk. Als synode blijft je daft weinig anders over dan met een dringend beroep op het christelijke geweten deze or ganen tot uitvoering van je plan tot economische druk over te halen. Die krachtige oproep herhaalde de synode dan ook nog eens. Maar, zo luidde de argu mentatie van het synodebe- stuur, dit mag absoluut geen natte vingerwerk worden. „Wij zijn tegenover de Neder landse bedrijven de grootst mogelijke zorgvuldigheid verplicht", heette het. Het gaat niet aan zo maar even Philips en Shell te nemen. Het gaat om alle bedrijven die be wezen hebben zich aan het apartheidssysteem weinig of niets gelegen te laten liggen, het dus economisch steunen. Als sluitstuk van het opge bouwde beleid is derhalve een commissie nodig die nauw keurig gaat uitzoeken welke bedrijven in aanmerking moeten komen om door ker kelijke desinvestering getrof fen te worden. Allicht wekt dit de indruk van het opstellen van een „zwarte lijst"; is het ook, maar niet meer dan conse quent in de gevolgde lijn. En toen durfde of wilde de sy node niet meer. Ze liet het na drie verwarde stemmingen bij een krachtige, maar blijk baar dan toch vrijblijvend bedoelde oproep. Het synode- bestuur voelde zich onmidde- lijk in zijn hemd staan. De sy node werd op haar inconsis tente -als toehoorder ver stond je eigenlijk hypocriete - besluitvorming gewezen. Een enkel synodelid holde naar de microfoon om voor een nieuwe stemming te pleiten. Waarop een ander lid de mi crofoon greep om te verkla ren dat de synodeleden geen kinderen waren, maar vol wassenen die een bewuste be slissing hadden genomen en zich niet wensten te laten ma nipuleren. In de consternatie besloot de voorzitter de vergadering te schorsen. Het bestuur zou zich beraden tot de volgende dag op de ontstane situatie beraden. Dat beraad liep met een grote sisser af, want de volgende ochtend deelde het bestuur mee zich bij het be sluit neer te leggen. Nou wil deze afloop niet zeggen dat elke aandelenver- koop van „besmette" bedrij ven van de baan is. De Raad voor de Zending en de Gene rale Diakonale Raad hadden al vóór de synodezitting be kend gemaakt hun kapitaal te zuiveren. Dat zal wel door gaan. Het predikantenpen sioenfonds, dat ongeveer 3,5 miljoen in Philips en Shell heeft zitten en in Zuid-Afrika in totaal ongeveer ƒ30 mil joen, had tevoren al laten we ten zich in geen enkel opzicht te beschouwen als een instel ling met een getuigende of politiek corrigerende taak. Gegarandeerd rendement en verder geen flauwekul, welis waar onder de noemer: het kan helaas niet anders. Een en ander neemt echter niet Je zult al vanaf 1973 bezig zijn om een steeds verdergaande houding van solidariteit met de verdrukte zwarten in Zuid-Afrika te ontwikkelen. En als dan zoveel jaren later puntje echt bij paaltje komt, blijkt het hervormde hemd toch nader dan de Zuidafrikaanse rok, wint de Hollandse koopman het toch weer van de dominee. - fotoap weg dat je als kerk als geheel door deze gang van zaken een groot stuk recht van spreken hebt vergooid en dat er reke ning mee moet worden ge houden deze affaire nog re gelmatig voor de voeren ge worpen te zullen krijgen, ook in andere zaken. Het Zuid-Afrikabeleid heeft nooit unanieme instem ming van de hervormde sy node gehad. De gerefor meerde bondsvleugel -de zware hervormden- hebben zich altijd verzet. Niet dat deze groepering de apartheid steunt -niet meer!-, maar daar kan volgens haar niet alles mee gezegd zijn. Deze groepering heeft zonder meer principiële moeite met in ver zet komen tegen de overheid, welke ook. Elke overheid is immers door God zelf over mensen aangesteld, ook en„ met name een staats overheid." Verder is deze vleugel - maar niet als enige-zeer gevoelig voor 'het communistische ge vaar', ziét Zuid-Afrika dat grotelijks lopen. Toch viel op de synode te proeven dat mensen van deze vleugel in gewetensnood zijn geraakt door de feitelijke loop der gebeurtenissen in Zuid- Afrika. Van de ene kant wil len ze eraan vasthouden, dat de kerk hier slechts één mo gelijkheid open staat: de blanken ginds, met de bijbel in de hand, overtuigen dat ze verkeerd doen en zich moeten bekeren van de apartheid; van de andere kant zal het hun niet ontgaan dat het sys teem daar weinig boodschap aan heeft en dat de zwarte bevolking op deze manier nog generaties lang zeker kan zijn van verdrukking. Die gewetensnood dwingt op zeker moment tot een keu ze. Op de hervormde synode was echter nog steeds menige poging om die keuze te ontlo pen, verder uit te stellen. Ter rechtvaardiging daarvan werd een keur van argumen ten gebruikt. De verkoop van aandelen zou bijvoorbeeld een volstrekt loos gebaar zijn. Want dacht de synode nu werkelijk dat er iets door veranderen zou? Spreker hechtte absoluut geen enkel belang aan de teken-waarde. Bovendien, wilde de synode soms eerst voor haar be smette aandelen incasseren en daarna de koper met de vinger nawijzen als steunpi laar van de apartheid? Een andere argumentatie luidde zo: in hoeverre is de hervormde kerk bezig in haar beleid ten aanzien van Zuid- Afrika haar roeping om pro fetisch te spreken in te ruilen voor maatschappelijk-poli- tiek spreken en denken door met de geldbuidel te zwaaien? Bovendien moest ieder toch zien dat gevaar voor een nieuwe polarisatie in de kerk op punt van losbarsten stond en dat gevaar diende toch al lereerst bezworen te worden. Nog een andere ontsnap pingsmogelijkheid werd hierin gezocht: men voert een economische oorlog tegen een land dat ook onder Gods woord wil leven, zij het met veel fouten; deze oorlog mo gen Gods (blanke) kinderen elkaar niet aandoen, want „wie Gods kinderen aan raakt, raakt Zijn oogappels aan!" Wil de synode boven dien medeverantwoordelijk worden voor een economische oorlogsvoering die zal uitlo pen op een echte oorlog? En tenslotte, waarom moet nu juist het bedrijfsleven wor den gestraft, waar de apart heid vrijwel is verdwenen. Nee, de kerk had zich ook wat Zuid-Afrika betreft neer te leggen bij het woord van God: „Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn kracht zal het geschieden, zegt de Heer der Heerscha ren." Natuurlijk werd ook ver kondigd dat de desinvestering bedoeld was om de geest van de revolutie over Zuid-Afrika vaardig te maken en of dat een taak van de kerk was? Desinvestering is immers de weg van bloedvergieten, ook van onschuldigen. En dan tenslotte deze vluchtpoging. De synode kan niet tot economische druk be sluiten omdat ze nog niet weet waar ze precies aan be gint. Want bestaat er bij welke betrokken partij dan ook maar enig zicht op hoe het moet nadat het huidige Zuidafrikaanse bestel ten val is gekomen. Het enige dat vaststaat, is chaos. Derhalve is de synode aan zichzelf ver plicht eerst kennis en inzicht te vergaren welk staatkundig model „de bevrijders" in Zuid-Afrika willen invoeren. En de synode moet eerst ook maar eens heel precies de si tuatie in het land weten alvo rens van desinvestering sprake kon zijn. Spreker zei er bij dit laatste net niet bij tot hoeveel cijfers achter de komma hij de nauwkeurig heid wenste. Op dit soort argumenten heeft dit deel van de her vormde kerk geen patent. Men mag wel aannemen dat ze, in kerkelijke context uit gesproken, getuigen van een stuk gewetensnood en geen puur alibi-functie hebben. Het vervelende is altijd dat je nooit precies kunt aangeven waar de koopman mee over de schouder van het kerklid kiikt. De komende tijd staan op het gebied van geestelijk leven en aan verwante terreinen de volgende activiteiten op het programma BEZINNINGSDAGEN -De Volksabdij OLV Ter Duinen in Os- sendrecht organiseert bezinningsbijeenkomsten over gebed en meditatie op de voormiddagen van 5,12,19 en 26 april. Informatie: Volksabdij OLV ter Duinen, Duinenlaan 199, 4641 RM Ossen- drecht, tel. 01647-2546. NAAR TAIZÊ - In de Goede Week trekken duizenden jon geren uit heel Europa naar Taizé, het bekende oord van de broeders van Taize. Samen met de broeders staan ze daar stil bij de mysteries van lijden, dood en verrijzenis van Je zus. Maar dat niet alleen, ze worden ook uitgedaagd om te 'Durven dromen', om grenzen te verleggen naar andere jon geren toe. Onder begeleiding van de Friese jeugd- en jonge renwerker Jan Kamphuis gaat een Nederlandse reis naar Taizé van 15 tot en met 20 april. De reis wordt gecoördi neerd door het centrum 'Jongeren-op-Weg' van de paters Salesianen in Assel/Hoog Soeren. Info: tel. 05769 - 201 HOMOSEXUALITEIT - Het hervormde instituut Kerk en Wereld in Driebergen heeft dit voorjaar ook een cursusaan bod voor homosexuele mannen en vrouwen. Er is onder meer een cursus 'homosexualiteit en gezondheidszorg' waarin de positie van homosexuele patiënten en van homo sexuele werk(st)ers in de gezondheidszorg centraal staat. Verder is er een weekend 'lesbisch-zijn en huwelijk' voor gehuwde en/of gescheiden lesbische vrouwen. Informatie: Kerk en Wereld, De Horst 7 in Driebergen-Rij senburg, tel. 03438-12241. STIEFGEZINNEN - Het hervormde instituut Kerk en Wereld in Driebergen geeft in de loop van dit jaar een serie cursussen ten behoeve van stiefgezinnen, die verzorgd wor den door de sectie 'Mens-in-Ontwikkeling-in-de-Samenle- ving' (MOS). Van 27 t/m 30 mei gaat het over 'Stiefgezin, een spannend bestaan' en is bestemd voor ouders met eigen en stiefkinderen. Op 26 en 27 oktober is het thema 'Omgaan met elkaar in stiefgezinnen' en mikt meer op hulpverleners. Informatie: Kerk en Wereld, De Horst 7 in Driebergen-Rij- senburg, tel. 03438-12241. JONGEREN-PASEN - Het centrum 'Jongeren-op-Weg' in Assel/Hoog Soeren op de Veluwe staat op Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Paaszaterdag en Pasen open voor jongeren die het paasfeest eens anders willen vieren. Gesprek en sa menzijn, viering en stilte, creativiteit zijn de mogelijkheden om een serie vragen te lijf te gaan. Vragen die te maken met het gegeven dat voor veel mensen het leven kapot wordt ge maakt soms letterlijk, soms figuurlijk), maar dat je ook met de brokstukken van je eigen leven in je handen kunt zitten. Hoe krijg je die stukken weer aan elkaar? Wie kan jou daarbij helpen? Hoe kun je een ander van dienst zijn? Waar haal je de kracht vandaan? En hoe zat dat dan met die Jezus? Info: Jongeren-op-Weg, tel. 05769 - 201 Door Jan Bouwmans UTRECHT - „Het is niet realistisch te menen dat de voorwaarden voor toelating tot het priesterschap veran derd worden.Bij de kwestie waarom de vrouw geen priester kan worden, spelen belangrijke theolog- siche argumenten een rol; bij de celibaatsvoorwaarde voor de priester gaat het vooral om argumenten van spirituele aard. Wij zullen alles moeten doen om de kennis van deze argumen ten en de geloofszin ten aanzien daarvan te verle vendigen." Dit schrijft kardinaal Simo- nis in een uitvoerige brief aan zijn aartsbisdom, waarin hij een nieuw beleid uiteenzet ten aanzien van de liturgische vie ring in het weekend. Aan het opzetten van dit nieuwe beleid is raadpleging van diverse werkgroepen liturgie en pasto rale dienstverlening voorafge gaan. Kernpunt van het nieuwe beleid is dat priesters niet meer dan drie keer in het weekend dienen voor te gaan in een eucharistieviering; dat kosten noch moeite gespaard mogen worden om elke parochie in elk geval op zondagmorgen, maar zo mogelijk ook op zaterdag avond één eucharistieviering te laten hebben en dat woord- en communiediensten hiervoor absoluut geen alternatief zijn om welke reden ze dan ook niet op zaterdagavond of zondag morgen gepland dienen te wor den. „Voor woord en gebeds diensten scheppe men bij voor keur gelegenheid op de zondag namiddag (Advents- en 40-da- Kardinaal Simonis: De eucharistie is een onver vangbare voedingsbron voor christen-zijn, heeft absolute prioriteit en moet weer veel meer als een gemeenschaps- gébeuren ervaren kunnen gaan worden. - fotoanp gentijd), bij een doden wake, enz.", schrijft de kardinaal. Het aartsbisdom Utrecht is niet het enige of zelfs eerste bisdom, dat zich heeft gebogen over de consequenties van het nu sterk toenemende priester tekort voor de bemanning van de weekenddiensten. Bisschop Bar van Rotterdam besteedde er dit jaar zijn vastenbrief aan onder de titel 'Samen komen op de zondag'. Ook mgr. Bar re kent het tot zijn opdracht en plicht ervoor te beleidsmatig voor te zorgen dat in elke paro chiegemeenschap ten minste één keer in het weekeinde eucharistie gevierd kan wor den. Ook kardinaal Simonis ver langt een optimaal verdelende beschikbaarheid van alle priesters voor alle parochies en tegelijk inschikkelijkheid van parochies en parochianen. Het uitgangspunt van maximaal drie vieringen per priester be tekent voor een serie parochies inperking van hun huidig aan tal weekenddiensten zodat hun voorgangers ook beschikbaar komen voor naburige paro chies. De kardinaal geeft als voorbeeld dat een in parochie met een kerk van 800 zitplaat sen, waar slechts 600 mensen in het weekend naar de kerk ko men, met twee vieringen vol staan kan worden in plaats van drie zoals op veel plaatsen nog het geval is. Het terugbrengen van het aantal diensten stuit op veel weerstanden, is uit de raadpleging gebleken. De kardinaal verlangt van dicht bij elkaar liggende paro chies verder dat ze hun litur gisch aanbod in het weekeinde op elkaar afstemmen en dat ge lovigen hun liturgisch heil der halve ook buiten de eigen paro chie zoeken. De eucharistie is een onver vangbare voedingsbron voor christen-zijn, heeft absolute prioriteit en moet weer veel meer als een gemeenschapsge- beuren ervaren kunnen gaan worden. De parochie geve daarom de voorkeur aan een toevallig in de buurt op vakan tie zijnde missionaris of welke andere onbekende priester ook om op zondag voor te gaan dan een woord- of communiedienst onder leiding van een lekepas- tor te houden. Deze diensten zijn overigens op zichzelf wel waardevol als uitbreiding van de gebedscultuur. Maar woord- BRUSSEL (ANP) - De enige echte remedie tegen de verspi ding van de virusziekte aids is „een vernieuwd moreel bew, zijn dat getuigt van een diepe eerbied voor de menselijke si sualiteit en de trouw in het huwelijk". Dat schrijven de RKt schoppen in België in een verklaring waarin zij kritiek uitot nen op de „ethisch neutrale" campagne van de Belgische re ring ter bestrijding van aids. De bisschoppen vinden dat de campagne ontoereikend is dien zij wordt beperkt tot preventieve maatregelen, zoals aanbeveling van het gebruik van condooms. De bisschop; menen dat de samenleving met zo'n ethisch-neutrale benai ring, die zij beschouwen als een „morele dwaling", een dienst wordt bewezen. JERUZALEM (DPA) - Het Israëlische ministerie van onó wijs heeft het gebruik van bijbels die zowel het Nieuwe als! Oude Testament bevatten, verboden op de openbare schol Het ministerie in Jeruzalem liet weten dat ook geen les t worden gegeven in delen van het Nieuwe Testament joodse geloof berust op het Oude Testament van de bijbel. Nieuwe Testament wordt door de joden niet erkend. Vooral op scholen in de kibbutzim zijn volgens het ministt christelijke bijbels van missie-instellingen opgedoken. Oude Testament komt van god, het Nieuwe Testament is 4 mensen geschreven, zo verklaarde Mati Dagan, adj unct-din teur voor religieuze zaken van het ministerie. LONDEN (ANP) - Het Vaticaan heeft voor het eerst erin toq stemd dat twee gehuwde vroegere anglicaanse geestelijl rooms-katholiek priester worden gewijd. Het gaat om Pf Cornwell (52) en David Mead-Briggs (76). Cornwell was pas van de anglicaanse studentenkerk van Oxford tot hij in overging naar de Rooms-Katholieke Kerk. Hij verwacht gend jaar priester te worden gewijd. Mead-Briggs is al in lid van de Rooms-Katholieke Kerk geworden. Hij zal w schijnlijk al dit jaar priester worden gewijd. De aartsbissc! van Birmingham, Maurice Couve de Murville, toonde ziek verheugd over dat Cornwell priester kan worden gewijd, hij legde de nadruk op dat dit niet betekent dat de RK ooit het verplichte priestercelibaat zal opgeven. In andere landen, waaronder Nederland, zijn al langer huwde geestelijken uit een niet-katholieke kerk na hun toeti ding tot de RK Kerk priester gewijd. Tot de bekendsten inl derland behoort prof.dr. H. van der Linde, die in 1960 uit de] derlandse Hervormde Kerk trad en lid werd van de RK Ke Acht jaar later werd Van der Linde priester gewijd. PEKING (CIC) - Voor het eerst sinds 30 jaar zijn er in Chi weer novicen in een klooster ingetreden. Onlangs heb' twaalf jonge vrouwen tijdens een dienst in de Immacula kerk in Peking hun gelofte afgelegd. Dit heeft het persbuti Nieuw China gemeld. KERKRADE (ANP) - De herevangelisatiecampagne die bisdom Roermond ruim een week geleden heeft aangekondi is een gevaarlijke campagne. Er wordt gesuggereerd dat wereld louter slecht en verderflijk is en dat mensen hun pi blemen alleen maar kunnen oplossen door katholiek te word omdat uitsluitend de RK Kerk de waarheid bezit. Dat is de actie van het bestuur van de Vereniging van Pastoraal Wi kenden in het bisdom Roermond (VPW) op de campagne herevangelisatie, die tot doel heeft Limburg katholieker tem ken. De VPW heeft 206 leden en verenigt ongeveer eendei van de priesters die in de parochies van het bisdom Roermi actief zijn. LEIDSCHENDAM (ANP) - Het opkomend links-material tisch getij in de Nederlandse Hervormde Kerk kan niet keerd worden met rechtse zelfgenoegzaamheid, maar mensen met een diepe overtuiging en een strijdbare inzet. 1 Hervormd Beraad Vredesvraagstukken wil daartoe verheli ring brengen in de ideologische verwarring, wil een valse li en onheus beleid in de NH Kerk bestrijden en wil sympal santen en medestanders bemoedigen om te blijven vechl voor ombuiging van de kerkelijke koers. „Het belangrijks'.! niet wat we afwijzen, maar wat we ervoor in de plaats steil de visie van een ander kerkelijk beleid, waar het ei weer hoofdzaak is." Dit staat in de beleidsnotities, die het! stuur van het HBV heeft aanvaard. Jooc Tijdens de plechtigheid ze dat hij 'geen vergeving en geten' had meegebracht. „Alleen de doden hebben het re geven en de overlevenden h recht niet te vergeten", zo zei 1 is de eerste keer dat een Israëli! hoofd een officieel bezoek West-Duitsland. Het bezoek omstreden wegens de herinner moord op de joden in Tweede log. Trucks met voedsel op weg ru BEIROET REUTER/AFP) Ondanks sporadische schietpartijen is een kon vooi vrachtwagens met hulpgoederen er maandag in geslaagd het vluchtelin genkamp Shatila in Beiroet te bereiken. Eén Palestijnse strijder van het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina Algemeen Com- gebeds- en meditatiediensten, avondwakes en vesperdiensten mogen geen vormen van ere dienst ter vervanging van de eucharistie zijn, ze dienen er naast te komen. Ze kunnen pas als viering van de zondag aan de orde komen wanneer alle andere mogelijkheden werke lijk zijn uitgeput. Het zijn en blijven met andere woorden noodgrepen. Communiediensten zijn op zichzelf bovendien geen goede zaak. Men kan zich in noodge val beter houden aan een woord- en gebedsdienst om te voorkomen dat het eucharis tisch geloof gaat vervagen. Een communiedienst moet zonder meer elke schijn vermijden te lijken op een eucharistievie ring. De raadpleging heeft over een tiental zaken een ruime of redelijke overeenstemming aangetoond, schrijft de kardi naal, maar ook een aantal pro blematische zaken aan het licht gebracht. Van dit laatste noemt hij onder meer een goede vormgeving van woord- en communiediensten zodat het eigen karakter ervan uitkomt; de invoering van andersoortige diensten stuit op veel weer stand omdat kerkgangers de eucharistie gewend zijn en de zondagsvoering wordt te wei nig als gemeenschapsgebeuren ervaren. En dan zijn er ver schillen van inzicht gebleken. Zo zien sommigen enkel een oplossing voor het probleem van de weekendviering in het veranderen van de voorwaar den voor toelating tot het pries terschap. Dat noemt de kardi naal dus onrealistisch. KERKOPBOUW - In de 'Bisdom Breda Brochure'-re is onlangs nummer 24 verschenen onder de titel 'Oi wille van kerkopbouw'. Het boekje gaat over het a praktische vraagstuk van de pastorale organisatie parochie en regio. Het is geschreven door drs. G. Ho ben, stafmedewerker van het Diocesane Pastorale Ce trum van het Bredase bisdom. Het boekje beperkt zii niet tot een theoretische verhandeling, maar doet te concrete suggesties en modellen aan de hand, die stoeld zijn op ervaringen. Het boekwerkje gaat uitvo rig in op de verschillende taakstellingen van een pao chie en biedt daarbij werkprogramma's aan. Dit info matie- en werkboekje ineen kost 7,- en is verkrijgbi bij de Persdienst van het Bredase bisdom. DE HERAUT - Het aprilnummer van De Her» maandblad voor geloofsverdieping, heeft als then 'eeuwig leven'. Het geloof in het eeuwig leven is nietvi alle tijden geweest. Bij het Joodse volk kreeg het int Oude Testament pas laat een plaats. Hoe de overtuigii van het eeuwig leven is ontstaan en gegroeid, maar ff wat de bijbelse notie van 'laatste oordeel' is, krijgt in» nummer aandacht. Postbus 418,6500 AK Nijmegen. RELIGIEUZEN - Het Tijdschrift Nederlandse Relig* zen besteedt in zijn maartnummer veel aandacht aan Vastenactie 1987. Een broeder uit Maastricht, die is in een dekenale werkgroep, vertelt hoe hij on$ met de breuk tussen de landelijke Vastenactie en van het bisdom Roermond. Deze situatie blijkt in ti burg de nodige pijn en het nodige verdriet te verooB ken. Het tijdschrift bevat ook een voorbeschouwing11 de synode over de leek die in oktober in Rome wordt houden. Het blad heeft verder onder meer een arti over omgaan met buitenlanders. Postbus 3170, 5003 t Tilburg. VERHOLEN THEOLOGIE - Het faculteitsblad let' van de Theologische Faculteit Tilburg heeft terg» genheid van het 20-jarig bestaan van de faculteit eeni bileumuitgave verzorgd over het thema 'verholen logie'. Het blad meent zowel de wetenschap en de fu® fie als de literatuur en de muziek op 'verholen theow te kunnen betrappen. Men verstaat onder deze terte op het gebied van wetenschap, kunst en politiek de tf logie in velerlei vorm op niet geringe schaal aanweSI maar niet als theologie wordt herkend. Met deze Jl leumuitgave wil het blad de grote reikwijdte en h» lang van de theologische wetenschap onderst» Uiteraard met een oog gericht op de Haagse b gingswoede. OUDE TESTAMENT - In de reeks 'Dichtbij is woord' van de Katholieke Bijbelstichting is het bo» historische boeken uit het Oude Testament' verscW Het boek bevat exegetische commentaren op de Ie*j® uit de bijbel die elke zondag in de kerkdienst Het boek kost 19,70 AMSTERDAM (ANP) - De Amster- Ü?mse effectenbeurs had maandag een egende start Na een vaste opening j&flgen met name in de middaguren de koersen vaak met guldens tegelijk om oog. De ANP-CBS-index eindigde "«eindelijk 4,7 punten beter op 288,6. vast ^tree* meteen na opening de aste stemming van de voorgaande handelsdag voort no willig bleken Unilever, die de deern m de VS ondergewaar- zijn, met een vooruitgang van '"f op ƒ598. Kon. Olie verliet de ƒ7 beter op ƒ252,60. Andere oogvliegers waren ABN met een van 13,50 op 535,50, NMB met enTwP 176' Kluwer met 13 op 285 yoe-van der Grinten met ƒ12 op aarn °°k Borsumij Wehry blies een partij mee met een vooruit- 8an«van/7,80opJ 151. li J720 Werd 2 duurder op 13», Phi- f op 51,60 en ook Hoogovens on f aan de koers 100 te voegen Aep de verzekeraars ging 8onvoor°p met avans van 2,40 J w3. VNU sloot f 5 hoffpr nr» f 341 J 83. VNU sloot ƒ5 hoger op ƒ341, f lmT^yd f 4,70 °P 180 en Bols 5,50 op ,50. Een winst van ƒ5,10 bleek 3^ voor KNP °P ƒ154,80, van cTV Voor Bührmann-Tetterode op }ui^oen Van f3'70 voor Ahold op Werrf* OVerzicht op de gebeurtenissen zeer ^°°ral voor lokale fondsen bemoeilijkt door een door een 2* «itanius "Itoruus H^Sr. o.l.v. «asthuis «asthuis J? «asthuis «asthuis T h°°ghuys Motihs fotihs V' Protihs (oostb.) (oostb.) lourdes (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4