UITBLAZEN Berging Herald 'technisch een routine-klus RK Kerk niet van fundamentalistische smetten vrij even..: de stem com BIJ ONGEVA Onduidelijk Wat te drukken? WIM KOCK DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 3 APRIL De jaren zestig (20) .DE Stem. BERGERS SMIT-TAK BAREN OPZIEN ALS 'MARITIEME BOUWVAKKERS' )E STEM BINNENU ONDERSCHEID MET 'ZUIVERHEID IN DE LEER' GECOMPLICEERD SINDHOVEN (ANP) - Bi; kerncentrale in ons land ïen tekort om de bevolkin le gevolgen van radio-actii \anvullend Nettowinst lager )ij Hoogovens ti CANTERBURY viel me een beetje tegen, die eerste keer. De stad werd in de tweede wereldoorlog verwoest en ik had gelezen dat de ste debouwers er zo fantas tisch in geslaagd waren met hun nieuwbouw de oude sfeer en kleinschaligheid van de middeleeuwse stad te herscheppen. Niet gehinderd door gevoel voor stadsarchitec tuur, denk ik, bekeek ik de nieuwbouw rond de óók door Duitse bommen aan het licht gebrachte Romeinse baden. Dit Canterbury deed mij op die vroege zondagmorgen denken aan de wederopbouw van Rot terdams Hoogstraat en Lijn baan. Iéts dorpser misschien. Vreemd genoeg weet ik me van m'n eerste bezoek, na elf jaar, aan Londen vrijwel niets meer te herinneren. Dit in te genstelling tot het beeld van de door de Luftwaffe tijdens de Blitz kaalgeslagen lappen City, waarop ik in 1955 neerkeek vanaf de koepel van de St Paul's en dat me scherp als een foto voor de geest staat. Van '66 herinner ik me alleen nog dat het personeel van ons hotel aan Cromwell Road tot mijn verrassing uit Malta kwam. Daar was ik ook geweest, maar de receptionist was absoluut niet geïnteresseerd in mijn er varingen op zijn geboorte- eiland. In de Tower hoefden we nog niet in de rij te staan om de kroonjuwelen te kunnen zien. Ook werd er toen, bij het betre den van historische gebouwen, nog niet door bewakers in de tassen van toeristen gesnuffeld. En o ja: Hans Chabot fotogra feerde mini-rokken in Carnaby Street, maar dat straatje was toen al weer op z'n retour. Wat me achteraf nog dik wijls heeft verbaasd van die eerste Engelse autoreizen, is het toeristisch rendement dat we uit de dagen haalden. Dat dankten we waarschijnlijk aan ons krappe budget. We verde den geen tijd aan morning cof fees, lunches en afternoon teas, maar reden een brede berm op of een bosrand in om te pick nicken. We namen ook genoe gen met een lay-by, een vettige parkeerplaats, pal langs de rij baan, met een overlopende af valcontainer waar een bordje boven hing dat tien pond boete eiste van de onverlaat die zijn rommel zomaar wegsmeet. Soms gaven borden, waarop met grove letters TEAS gekalkt stond, aan dat we op de eerst volgende lay-by niet eens de primus voor de dag hoefden te halen. Er stond dan een tot mo bile theekraam verbouwde ca ravan waarin ook hot dogs en hamburgers werden gebakken. Onze kinderen zouden later gek blijken te zijn op deze hartige versnaperingen van de weg. Te genwoordig zijn restaurant-ke tens als Litle Chef en Happy Eater druk bezig deze typisch Engelse en smoezeüge caravan nering te verdringen, maar je kunt ze nog steeds tegenkomen. Onze Lelijke Eend trok veel bekijks. In die tijd waren de Engelsen htm eigen auto-indu strie nog zeer trouw. Ze hadden ook nog heel wat keuze toen. Wat vooraf ging: Na jaren ge duldig wachten ineens, in 1966, de kans om weer naar Engeland te gaan. Na een om- melandse reis door donker België en de oversteek naar Dover belanden we in Canter bury. Zondagmorgen, half zes. Austin en Morris natuurlijk, Ford en Vauxhall, Hillman en Rover, Wolseley en Daimler, Vandenplas en Sunbeam, Triumph en Reliant, Jaguar en Rolls Royce. De hoge, hoekige modellen van voor de oorlog, die je in de jaren '50 nog steeds volop zag op de Engelse wegen, waren verdwenen, maar je kon nog steeds zien dat de Engels man zuinig was op zijn auto en er heel wat langer mee reed dan bijvoorbeeld de Nederlander. Er stonden vrijwel altijd mensen bij de Eend te kijken als we hem ergens op een marktplein of in een winkel straat hadden geparkeerd. De vriendelijke oordelen variëer- den van marvellous tot funny, maar er waren ook mensen, al tijd mannen, die beseften dat het een Franse auto was. Zij vonden het een gedrocht zoals alleen een bloody frog het be dacht kon krijgen. Stonehenge, dat ik nadien meermalen heb bezocht, heeft nooit meer zo'n indruk op me gemaakt als die eerste keer, toen het plotseling voor ons op- fees uit het flauw golvende land, waar grijze regenwolken laag overheen scheerden. Het reusachtige stenen monument uit een nog altijd onbegrepen oudheid zag er dreigend uit en riep onmiddellijk fantasieën op over bloedige rituelen die er, naar men zegt, ooit door Druï den-priesters werden geleid. De kaartjesverkoper in zijn houten kooitje, niet groter dan een schildwacht-huisje, was allebe- halve een Druïde of een Kelt. Hij deed meer denken aan een gepensioneerde sergeant of konstabel, wat hij waarschijn lijk ook was. De parkeerplaats van Sto nehenge was toen nog niet meer dan een wat verlengde .lay-by langs de weg. Deels om dat het zo stevig zat vastgeplakt tegen de binnenzijde van de voorruit, hadden we het plak kaat PRESS, dat ons recht had gegeven op een gereserveerde parkeerplaats op de Farnbo- rough-luchtvaartshow, op z'n plaats laten zitten. Toen we te rug bij de auto kwamen stond een jonge vrouw het plakkaat te bestuderen. „What would you like to press, wat zou je graag willen drukken?", vroeg ze. Chabot en ik zijn het er nooit 'over eens geworden of dat een argeloze vraag of een dubbel zinnig grapje was. ItlIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllëE Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. ©076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Ranlfrolatioc Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Paul de Schipper HOE ZET JE een omgesla gen veerboot recht? In Zeebrugge keken ze even vreemd op: bergers die als maritieme bouwvakkers eerst palen in de zeebodem heien om vervolgens een schip overeind te zetten! Bij Smit Tak zit het ge heim in de palen. Die moe ten straks het houvast ge ven om de Herald of Free Enterprise weer rechtop te zetten. Zoals het er nu naar uitziet zal dat pas maandag gebeuren. Schepen bergen is altijd een zaak van lange adem. Een schip strandt, een schip zinkt. De bergers komen op het to neel. Ze manoeuvreren dagen, dikwijls weken met sleepbo ten, pontons, drijvende bok ken en draden. Ogenschijn lijk gebeurt er niet veel. „Ber gen is een zaak van lange adem". Bergingsleider Hans Walenkamp van Smit Tak is de eerste om dat te bevesti gen: „Maar dat zijn we ge woon", voegt hij er onmidde- lijk aan toe. Bergers zijn nuchtere lie den. Met emoties en opwin ding kom je niet ver in dit vak. De 49-jarige bergingslei der is het voorbeeld van zo'n recht-door-zee en geen-ge- zeur-jongen. Walenkamp noemt de ber ging van de Herald of Free Enterprise technisch gespro ken 'een routine-klus'. De techniek met hijspontons is door het bedrijf zelf ontwik keld en al eerder met succes toegepast. „Maar" zegt Wa lenkamp „een berging met doden is altijd anders. Meer emotie en een psychologisch effect bij de nabestaanden. Daar moet je als berger bij je werk terdege rekening mee- houden". Hij heeft het al eer der meegemaakt: 140 doden toen er op de Noordzee een booreiland kantelde. De Belgische autoriteiten hebben het zeegebied rond het wrak van de Herald of Free Enterprise tot 'grafzone' verklaard. Dat betekent dat niemand, behalve de bergers, nog in de buurt van het schip mag komen. De berging van een tijde lijk zeemansgraf, een mari tiem mausoleum, hoe ga je daar meer om? Walenkamp: 1: Gelaste versterkingen op de romp van het schip 2: Pontons Takheave 31 en 32 3: Hydraulische lieren 4: Trekpalen vastgeheld in de zeebodem 5: Drie drijvende bokken die het schip in positie houden TtKHJING Dt SltM/AD CUUWUIIK „Wij zetten het schip recht en direct daarna komen een ge rechtelijke onderzoeksteam aan boord en een bergings- ploeg van de Belgische ma rine om de stoffelijke over schotten te zoeken en aan wal te brengen. Natuurlijk hou den we er bij onze voorberei dingen wel rekening mee dat er nog mensen in dat schip zitten". „Wij zetten dat schip recht". Het klinkt simpeler dan het lijkt. Als het weer goed blijft zal de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise zaterdag worden rechtgetrokken. Elke berging is anders. Lo kale omstandigheden bepalen het werktempo van de ber gers. Dat is ook het geval in Zeebrugge. Daar kunnen de bergers en duikers van Smit Tak slechts drie uur per tij werken; alleen de uren rond laag water. Een storm met windstoten tot windkracht 12 heeft de werkzaamheden bo vendien enkele dagen ver traagd. Door die storm is het wrak van de Herald enkele graden gedraaid en twee me ter dieper in het zand wegge zakt. De operatie is twee weken geleden begonnen met het heien van zestien palen een kleine 300 meter van het wrak vandaan. Tegelijkertijd startte het lassen van ogen op de romp. Momenteel worden twee pontons in positie gema noeuvreerd. Vanaf de gelaste versterkingen op de romp worden korte draden naar de pontons Takheave 31 en Tak heave 36, trekbakken die elk bijna 100 meter lang zijn. Het bevestigen van de kabels ge beurt met sluitingen van 350 kilo per stuk. Achter op de pontons staan grote hydrauli sche lieren. Vanuit deze lieren lopen zestien kabels met een operationele lengte van 140 meter naar de palen die vast staan in de zeebodem. Deze kabels zijn 92 mm dik. In to taal gebruikt Smit Tak 4250 meter kabel. Behalve de twee pontons nemen ook drie drijvende bokken aan de operatie deel. Ze liggen aan de andere kant van het schip tegen de op bouw aan. Met stroppen rond de romp houden zij de Herald op de juiste plaats. Geeft Hans Walenkmap het startsein om met het rechtzetten van de rampferry te beginnen dan trekken de twee pontons zichzelf naar de palen toe, de gekantelde veer boot gelijktijdig meenemend. De drie drijvende bokken til len mee aan de bovenbouw. Technici van Smit Tak heb ben berekend dat de romp met een snelheid van 17 centi meter per minuut weer rechtop kan worden getrok ken. Dat betekent dat het drie uur kan duren eer het schip weer in normale positie staat. Onbeschadigd? „De opbouw is nog intact. Er zijn voorzie ningen om te voorkomen dat er draden door de huid schu ren. Wij hopen en verwachten dat wij het vaartuig geheel intact rechtop kunnen zet ten". Is het eenmaal zover dan komt de onderzoeksrechter van het parket van Brugge aan boord, ondermeer om de boegdeuren van d.e ferry te inspecteren. Andere autori teiten zullen de lading inspec teren, waaronder drie dozijn b mi vrachtwagens. Sommii daarvan vervoerden in tota 176 vaten chemicaliën waa van er tot dusver 106 bovf water zijn gebracht. Volga Walenkamp is het binnen het schip 'een grote puinhoo omdat verscheidene drul schotten het begeven hebbe en alle vrachtwagens venop elkaar liggen. Smit Tak verwacht twf weken nodig te hebben oi het schip waterdicht te ken en leeg te pompei Daarna wordt de Herald haven van Zeebrugge bi nengesleept. Het Rotterdamse berging: bedrijf rekent erop dat weekeinde het sein 'trekki kan worden gegeven. H< Walenkamp: „Je staat el keer voor onverwachte tot standen, maar als ik optimii tisch ben schat ik zaterdaj ben ik meer realist dan ik dat het wel maanda wordt". i den Door Jan Bouivmans IS DE Rooms-Katholieke Kerk behept met funda mentalisten? Gevoelsma tig ben je geneigd te zeg gen: zeker wel. Je denkt dan gemakkelijk aan de club van de dissidente Franse aartsbisschop Mar cel Lefèbvre of aan een Opus Dei. In eigen land gaan de gedach ten gemakkelijk uit naar groeperingen rond tijd schriftjes als Confrontatie, Katholieke Stemmen van de Nederlandse Stichting tot Be houd van R.K. Leven, Waar heid en Leven van de Stich ting Katholiek Leven en De Brandende Lamp van de Ti tus Brandsma Stichting. Onwillekeurig vraag je je ook af hoe het zit met recen tere clubs als Vrouwen in de R.K Kerk en de Werkgroep Katholieke Jongeren. En nog dichter bij huis: de club men sen die de sluiting van de Bre dase H. Hartkerk trotseert door zich onafhankelijk op te stellen. Toch zit je hiermee een beetje op glad ijs. Want het ligt er maar net aan met welke maatlat gemeten wordt. Versta je onder funda mentalistisch eenvoudigweg radicaal of dogmatisch, ben je gauwer klaar dan wanneer je uitgaat van de maatstaven zoals prof. dr. L. Leertouwer uit Leiden aanlegt. Bij nadere beschouwing blijkt juist in de katholieke kerk orthodoxie (zuiverheid in de leer) en fun damentalisme moeilijk te on derscheiden te zijn. Funda mentalisme in zijn pure oor spronkelijke vorm, zo die al ergens bestaat, kom je in de Roomse kerk niet tegen. Daarvoor liggen niet alleen de zaken, maar ook de verhou dingen veel te gecompliceerd. Je benadert de werkelijkheid wellicht nog het dichtst door te zeggen dat de R.KKerk niet vrij is van fundamenta listische leden en fundamen- De Franse dissidente aartsbisschop, Marcel Lefèbvre, houdt een mis in Chili voor aanhangers van zijn ultra conservatieve tak van de Rooms Katholieke Kerk, die het Tweede Vaticaans Concilie afwijst. - fotoap talistisch besmette bewegin gen. Wie de laatste jaren de in gezonden brievenrubrieken van dag- en opinieweekbla den een beetje heeft gevolgd, heeft zich hiervan een aardig beeld kunnen vormen. Fun damentalistische geluiden zijn echter nog geen funda mentalistische bewegingen. Het ontstaan van zulke bewe gingen wordt in de R.KKerk simpelweg bemoeilijkt door de positie en de functie van het leergezag als absoluut be slissende instantie. Waar bewegingen met fun damentalistische inslag het leergezag aan hun zijde heb ben, verkeert fundamenta lisme automatisch in orthodo xie. Tenzij met ervan uitgaat dat ook het leergezag als be waker van de zuivere leer even goed door fundamenta lisme besmet kan worden. Elke groeperingen zal zichzelf overigens uitsluitend be schouwen als verdediger van de zuivere katholieke leer. Meet men de katholieke kerk met de maatlat van het oorspronkelijke fundamenta lisme conform Leertouwer, dan stuit men in elk geval op besmette groeperingen, hoe wel hun besmettingsgraad heel moeilijk is te bepalen. Vier van de vijf principes van het oorspronkelijk Ameri kaanse christelijke funda mentalisme, te weten de on feilbaarheid van de bijbel, de maagdelijke geboorte van Je zus, de verzoening door het bloed van Christus en de li chamelijke opstanding, zijn katholieke geloofsdogma's. Het vijfde principe en volgens Leertouwer belangrijkste kenmerk van het moderne christelijke fundamentalisme, te weten de stellige verwach ting van de spoedige weder komst van de Messias en dus het einde van de wereld, is zeer onkatholiek. Een totale atoomoorlog reëel voor moge lijk houden, die feitelijk het einde van de wereld inhoudt, mag in deze niet zonder meer gelijk gesteld worden aan verwachting van een spoedige einde van de wereld. Er zijn althans in de R.K.Kerk geen groeperingen die dit stand punt als zodanig ventileren. Het dogma van de onfeil baarheid, dat in de katholieke kerk breder wordt verstaan dan alleen de bijbel, verhin dert niet dat er permanent discussie is over hoe men dit precies moet verstaan. Binnen die discussie blijken indivi duen en groeperingen funda mentalistische trekken te ver tonen door te bezwijken voor de verleiding praktisch elk standpunt van de paus voor onfeilbaar te verslijten en op vattingen van de Romeinse Curie voor juist en waar, Deze verleiding kan sinds de af kondiging van de onfeilbaar heid van de paus op het Eerste Vaticaanse Concilie al op een behoorlijke traditie bogen, omdat ze uit kerkpolitieke overwegingen niet altijd is bestreden. Het maakt immers een centralistisch bestuur veel machtiger en gemakke lijker. Deze onfeilbaarheidsverlei ding werd en wordt overigens in de kaart gespeeld door een taaie traditie van gezagsaf- hankelijkheid in de Roomse kerk. In dit licht kun je de Ti tus Brandsma Stichting van oud-Kamerlid Klaas Beuker fundamentalistisch noemen waar de stichting namelijk in 1983 in een open brief schreef: „Rechtgelovig is hij die ge looft in het hiërarchisch be stel van de H. KerkGe loven is aannemen op gezag, en wie dit gezag tracht aan te tasten of ondermijnt, is geen rechtgeaard christen, noch rechtgelovig." Als de twee grondpeilers pingsordening van Godsweg PvdA-fractievoorzitter Wim Kt iet haar partijvoorzitterschap. am v SC Cr is slechts sprake van de m )e wetenschapswinkel voor t ran de technische universiteit »esteld in het gisteren gepublic ampenplanning voor kernceni In dit literatuuronderzoek lat is verricht voor de Stich- ing Kritische Massa worden le rampenplannen nageplozen Jeconstateerd wordt dat in de ilannen voor kerncentrales ;een rekening wordt gehouden net milieu-, economische en ociale gevolgen van een onge- al. De veiligheid van de bevol ing krijgt er weinig aandacht i. De doeltreffendheid van de jlannen is nogal beperkt. igenlijk moeten aanvullende eiligheidseisen worden ge teld om de omvang van een iventuele ramp bij voorbaat te rerkleinea Alarmregelingen ran de centrales in Dodewaard Borssele bevatten slechts algemene afspraken voor larfcfaarschuwing en organisatie. Amerikaanse rampenplannen ij n in dit opzicht veel gedetail- eerder, aldus het rapport. De bevolking raakt in geval an een ramp in verwarring [oor lacunes in de plannea Dit yordt vervolgens bevorderd [oordat de afstemming tussen te m eer tcf ce E iJMUIDEN (ANP) - Hoogo vens heeft vorig jaar bij een de scheppingsleer en schep /an 7,5 tot 6,1 miljard ge laaide omzet een netto- Zelfs het politieke cr» vinst behaald van 155 mil- rium van Leertouwer is to ,oen tegsn 279 miljoen gul- pasbaar. Zag het oorspronfc 'en ln 1985. lijke fundamentalisme in t )e totale bedrijfsopbrengsten opkomende oecumenische fe ran de groep daalden van 7756 weging een communistiscli 0t 6446 miljoen gulden en het mantelorganisatie, veel gr« ledrijfsresultaat zakte van peringen op de rechtervleug 599 miljoen tot ƒ375 miljoen, van de katholieke kerk zagi let personeelsbestand steeg in de Latijns-Amerikaan ran 27.383 tot 27.461, zo heeft theologie van de be vrij dit iet bestuur gisteren bekend iets soortgelijks. Zo verooi ;emaakt. deelde mag.dr. Van der Plof Als gevolg van de naar ver- OP in 1984 in Confrontatie i yachting laag blijvende dol- bevrijdingstheologie omdi arkoers zal de economische het haar te doen zou zijn oi [roei in de EG nog sterker dan de politiek, de politieke stri) n 1986 worden bepaald door de van het proletariaat om i Taag op de interne markt, macht en omdat ze het ma: xisme had gekozen als middi om het politiek doel te bere ken, namelijk de marxistiscl heilstaat. C( si n si si ell van het oorspronkelijke christelijke fundamentalisme noemt Leertouwer verzet te gen de liberale theologie en tegen de moderne weten schap, vorige eeuw hoofdza kelijk de evolutietheorie. Iets soortgelijks is er heden ten dage nog altijd aan de hand. Periodieken als Confrontatie, Waarheid en Leven en Katho lieke Stemmen bestaan bijna van een systematisch verzet tegen de theologie die sinds Vaticanum II ontwikkeld is door, zeg maar de Concilium- theologen (Concilium is het internationale theologische tijdschrift waarin 'vooruit strevende' theologen de lijnen van Vaticanum II willen uit bouwen; het heeft sinds een paar jaar een tegenvoeter ge kregen in Communio). En met ontwikkelingen op bijvoor beeld het bio-technologische terrein-reageerbuisbabies - - hebben deze groeperingen grote moeite. Maar ook de evolutietheorie geeft nog al tijd problemen op basis van Met fundamentalisme is katholieke kerk in brede li gen behept als men Leertoi wers maatstaf aanlegt dath nooit een zelfstandige stro 3E PAUS bevindt zich in het dictat lastig parket. Hij heeft niet willen zw n dat land. Bravo. Hij heeft de S' minp N maar wel aitiid p» ,rachti9 veroordeeld. Bravo. Hij h€ teftiefreactie oTooht eke e ?en vt?or vriie en eerl'jke verkiezinS cu&eoSffiS '6m^ ,niet zo verrassend. De grot culturele omstenchghtóen 3p Chileens grondgebied - zich oo heft^e reactif ^ncieren van het bloeddorstige be bii na dage® Jlaar tüssen de regels, de oppositie ij g ilJflbemoedigen. Voorlopig moeten de eerkers van dictator Pinochet en lijk vraagstukken. Maar verschillen van mpninp pn 11 r*en SPOSOige terugke maar waarschuwde in één adem t MPT Komeinsp ipprge««p^SS^nStriid' "Zij ziin in Strijd met schaart Xarb^ nog®^®0 tvaardigde striid voor de ge eens ki de geMe?en van h: voor de menselijke waa onoverkomelijk KftgSTSHSSS leorienteerde. Zo'n uitspraak moe ochet hebben geklonken, want i ïp de borst door de paus te vert hoest redden van het marxisme-le e oorlog tegen de ideologie van t Jan beëindigen. Pinochet zei dus ""a'U vraagt oftewel: hier sta ik, en Gevreesd moet worden, dat de \a Je paus door het Chileense regime gitimering van eigen doen en laten. Bime zullen het tegendeel beweren n ™l!i!a'd de afschuw van de paus r> Chili heeft echter de dictator he ropaganda en Pinochet zal het oom gebruiken als een politiek me? De struikelblok blijft voorlopfceorjent y-, de vraag wat van de bij bel e loche. ht^ de traditie gerekend m<* worden tot tijdgebonden cui tuur en wat tot wezenlijk loofsgoed. Die vraag, die o blijft tot het einde der tijde: is een eeuwigdurende brf van fundamentalistisch b smettingsgevaar. Vorige afleveringen verschel®! op 21,24,25,26,27,28 en 31 maar En op 1 en 2 april. Morgen: Vei vlakking is kweekbed voor damentalisme

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2