UITBLAZEN
Berging Herald 'technisch een routine-klus
RK Kerk niet van fundamentalistische smetten vrij
even..:
de stem com
BIJ ONGEVA
Onduidelijk
Wat te
drukken?
WIM KOCK
DE STEM ACHTERGROND VRIJDAG 3 APRIL
De jaren
zestig (20)
.DE Stem.
BERGERS SMIT-TAK BAREN OPZIEN ALS 'MARITIEME BOUWVAKKERS'
)E STEM BINNENU
ONDERSCHEID MET 'ZUIVERHEID IN DE LEER' GECOMPLICEERD
SINDHOVEN (ANP) - Bi;
kerncentrale in ons land
ïen tekort om de bevolkin
le gevolgen van radio-actii
\anvullend
Nettowinst lager
)ij Hoogovens
ti
CANTERBURY viel
me een beetje tegen,
die eerste keer. De
stad werd in de tweede
wereldoorlog verwoest en
ik had gelezen dat de ste
debouwers er zo fantas
tisch in geslaagd waren
met hun nieuwbouw de
oude sfeer en kleinschaligheid
van de middeleeuwse stad te
herscheppen. Niet gehinderd
door gevoel voor stadsarchitec
tuur, denk ik, bekeek ik de
nieuwbouw rond de óók door
Duitse bommen aan het licht
gebrachte Romeinse baden. Dit
Canterbury deed mij op die
vroege zondagmorgen denken
aan de wederopbouw van Rot
terdams Hoogstraat en Lijn
baan. Iéts dorpser misschien.
Vreemd genoeg weet ik me
van m'n eerste bezoek, na elf
jaar, aan Londen vrijwel niets
meer te herinneren. Dit in te
genstelling tot het beeld van de
door de Luftwaffe tijdens de
Blitz kaalgeslagen lappen City,
waarop ik in 1955 neerkeek
vanaf de koepel van de St
Paul's en dat me scherp als een
foto voor de geest staat. Van
'66 herinner ik me alleen nog
dat het personeel van ons hotel
aan Cromwell Road tot mijn
verrassing uit Malta kwam.
Daar was ik ook geweest, maar
de receptionist was absoluut
niet geïnteresseerd in mijn er
varingen op zijn geboorte-
eiland. In de Tower hoefden we
nog niet in de rij te staan om de
kroonjuwelen te kunnen zien.
Ook werd er toen, bij het betre
den van historische gebouwen,
nog niet door bewakers in de
tassen van toeristen gesnuffeld.
En o ja: Hans Chabot fotogra
feerde mini-rokken in Carnaby
Street, maar dat straatje was
toen al weer op z'n retour.
Wat me achteraf nog dik
wijls heeft verbaasd van die
eerste Engelse autoreizen, is het
toeristisch rendement dat we
uit de dagen haalden. Dat
dankten we waarschijnlijk aan
ons krappe budget. We verde
den geen tijd aan morning cof
fees, lunches en afternoon teas,
maar reden een brede berm op
of een bosrand in om te pick
nicken. We namen ook genoe
gen met een lay-by, een vettige
parkeerplaats, pal langs de rij
baan, met een overlopende af
valcontainer waar een bordje
boven hing dat tien pond boete
eiste van de onverlaat die zijn
rommel zomaar wegsmeet.
Soms gaven borden, waarop
met grove letters TEAS gekalkt
stond, aan dat we op de eerst
volgende lay-by niet eens de
primus voor de dag hoefden te
halen. Er stond dan een tot mo
bile theekraam verbouwde ca
ravan waarin ook hot dogs en
hamburgers werden gebakken.
Onze kinderen zouden later gek
blijken te zijn op deze hartige
versnaperingen van de weg. Te
genwoordig zijn restaurant-ke
tens als Litle Chef en Happy
Eater druk bezig deze typisch
Engelse en smoezeüge caravan
nering te verdringen, maar je
kunt ze nog steeds tegenkomen.
Onze Lelijke Eend trok veel
bekijks. In die tijd waren de
Engelsen htm eigen auto-indu
strie nog zeer trouw. Ze hadden
ook nog heel wat keuze toen.
Wat vooraf ging: Na jaren ge
duldig wachten ineens, in
1966, de kans om weer naar
Engeland te gaan. Na een om-
melandse reis door donker
België en de oversteek naar
Dover belanden we in Canter
bury. Zondagmorgen, half zes.
Austin en Morris natuurlijk,
Ford en Vauxhall, Hillman en
Rover, Wolseley en Daimler,
Vandenplas en Sunbeam,
Triumph en Reliant, Jaguar en
Rolls Royce. De hoge, hoekige
modellen van voor de oorlog,
die je in de jaren '50 nog steeds
volop zag op de Engelse wegen,
waren verdwenen, maar je kon
nog steeds zien dat de Engels
man zuinig was op zijn auto en
er heel wat langer mee reed dan
bijvoorbeeld de Nederlander.
Er stonden vrijwel altijd
mensen bij de Eend te kijken
als we hem ergens op een
marktplein of in een winkel
straat hadden geparkeerd. De
vriendelijke oordelen variëer-
den van marvellous tot funny,
maar er waren ook mensen, al
tijd mannen, die beseften dat
het een Franse auto was. Zij
vonden het een gedrocht zoals
alleen een bloody frog het be
dacht kon krijgen.
Stonehenge, dat ik nadien
meermalen heb bezocht, heeft
nooit meer zo'n indruk op me
gemaakt als die eerste keer,
toen het plotseling voor ons op-
fees uit het flauw golvende
land, waar grijze regenwolken
laag overheen scheerden. Het
reusachtige stenen monument
uit een nog altijd onbegrepen
oudheid zag er dreigend uit en
riep onmiddellijk fantasieën op
over bloedige rituelen die er,
naar men zegt, ooit door Druï
den-priesters werden geleid. De
kaartjesverkoper in zijn houten
kooitje, niet groter dan een
schildwacht-huisje, was allebe-
halve een Druïde of een Kelt.
Hij deed meer denken aan een
gepensioneerde sergeant of
konstabel, wat hij waarschijn
lijk ook was.
De parkeerplaats van Sto
nehenge was toen nog niet
meer dan een wat verlengde
.lay-by langs de weg. Deels om
dat het zo stevig zat vastgeplakt
tegen de binnenzijde van de
voorruit, hadden we het plak
kaat PRESS, dat ons recht had
gegeven op een gereserveerde
parkeerplaats op de Farnbo-
rough-luchtvaartshow, op z'n
plaats laten zitten. Toen we te
rug bij de auto kwamen stond
een jonge vrouw het plakkaat te
bestuderen. „What would you
like to press, wat zou je graag
willen drukken?", vroeg ze.
Chabot en ik zijn het er nooit
'over eens geworden of dat een
argeloze vraag of een dubbel
zinnig grapje was.
ItlIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlllllllllllllllllllllllllëE
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen-adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
©076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023, 4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, ©01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, ©01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, ©01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje ©076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Ranlfrolatioc
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Paul de Schipper
HOE ZET JE een omgesla
gen veerboot recht? In
Zeebrugge keken ze even
vreemd op: bergers die als
maritieme bouwvakkers
eerst palen in de zeebodem
heien om vervolgens een
schip overeind te zetten!
Bij Smit Tak zit het ge
heim in de palen. Die moe
ten straks het houvast ge
ven om de Herald of Free
Enterprise weer rechtop te
zetten. Zoals het er nu
naar uitziet zal dat pas
maandag gebeuren.
Schepen bergen is altijd een
zaak van lange adem. Een
schip strandt, een schip zinkt.
De bergers komen op het to
neel. Ze manoeuvreren dagen,
dikwijls weken met sleepbo
ten, pontons, drijvende bok
ken en draden. Ogenschijn
lijk gebeurt er niet veel. „Ber
gen is een zaak van lange
adem". Bergingsleider Hans
Walenkamp van Smit Tak is
de eerste om dat te bevesti
gen: „Maar dat zijn we ge
woon", voegt hij er onmidde-
lijk aan toe.
Bergers zijn nuchtere lie
den. Met emoties en opwin
ding kom je niet ver in dit
vak. De 49-jarige bergingslei
der is het voorbeeld van zo'n
recht-door-zee en geen-ge-
zeur-jongen.
Walenkamp noemt de ber
ging van de Herald of Free
Enterprise technisch gespro
ken 'een routine-klus'. De
techniek met hijspontons is
door het bedrijf zelf ontwik
keld en al eerder met succes
toegepast. „Maar" zegt Wa
lenkamp „een berging met
doden is altijd anders. Meer
emotie en een psychologisch
effect bij de nabestaanden.
Daar moet je als berger bij je
werk terdege rekening mee-
houden". Hij heeft het al eer
der meegemaakt: 140 doden
toen er op de Noordzee een
booreiland kantelde.
De Belgische autoriteiten
hebben het zeegebied rond
het wrak van de Herald of
Free Enterprise tot 'grafzone'
verklaard. Dat betekent dat
niemand, behalve de bergers,
nog in de buurt van het schip
mag komen.
De berging van een tijde
lijk zeemansgraf, een mari
tiem mausoleum, hoe ga je
daar meer om? Walenkamp:
1: Gelaste versterkingen op de romp van het schip
2: Pontons Takheave 31 en 32
3: Hydraulische lieren
4: Trekpalen vastgeheld in de zeebodem
5: Drie drijvende bokken die het schip in positie houden
TtKHJING Dt SltM/AD CUUWUIIK
„Wij zetten het schip recht en
direct daarna komen een ge
rechtelijke onderzoeksteam
aan boord en een bergings-
ploeg van de Belgische ma
rine om de stoffelijke over
schotten te zoeken en aan wal
te brengen. Natuurlijk hou
den we er bij onze voorberei
dingen wel rekening mee dat
er nog mensen in dat schip
zitten".
„Wij zetten dat schip
recht". Het klinkt simpeler
dan het lijkt. Als het weer
goed blijft zal de gekapseisde
Britse veerboot Herald of
Free Enterprise zaterdag
worden rechtgetrokken.
Elke berging is anders. Lo
kale omstandigheden bepalen
het werktempo van de ber
gers. Dat is ook het geval in
Zeebrugge. Daar kunnen de
bergers en duikers van Smit
Tak slechts drie uur per tij
werken; alleen de uren rond
laag water. Een storm met
windstoten tot windkracht 12
heeft de werkzaamheden bo
vendien enkele dagen ver
traagd. Door die storm is het
wrak van de Herald enkele
graden gedraaid en twee me
ter dieper in het zand wegge
zakt.
De operatie is twee weken
geleden begonnen met het
heien van zestien palen een
kleine 300 meter van het wrak
vandaan. Tegelijkertijd
startte het lassen van ogen op
de romp. Momenteel worden
twee pontons in positie gema
noeuvreerd. Vanaf de gelaste
versterkingen op de romp
worden korte draden naar de
pontons Takheave 31 en Tak
heave 36, trekbakken die elk
bijna 100 meter lang zijn. Het
bevestigen van de kabels ge
beurt met sluitingen van 350
kilo per stuk. Achter op de
pontons staan grote hydrauli
sche lieren. Vanuit deze lieren
lopen zestien kabels met een
operationele lengte van 140
meter naar de palen die vast
staan in de zeebodem. Deze
kabels zijn 92 mm dik. In to
taal gebruikt Smit Tak 4250
meter kabel.
Behalve de twee pontons
nemen ook drie drijvende
bokken aan de operatie deel.
Ze liggen aan de andere kant
van het schip tegen de op
bouw aan. Met stroppen rond
de romp houden zij de Herald
op de juiste plaats.
Geeft Hans Walenkmap
het startsein om met het
rechtzetten van de rampferry
te beginnen dan trekken de
twee pontons zichzelf naar de
palen toe, de gekantelde veer
boot gelijktijdig meenemend.
De drie drijvende bokken til
len mee aan de bovenbouw.
Technici van Smit Tak heb
ben berekend dat de romp
met een snelheid van 17 centi
meter per minuut weer
rechtop kan worden getrok
ken. Dat betekent dat het drie
uur kan duren eer het schip
weer in normale positie staat.
Onbeschadigd? „De opbouw
is nog intact. Er zijn voorzie
ningen om te voorkomen dat
er draden door de huid schu
ren. Wij hopen en verwachten
dat wij het vaartuig geheel
intact rechtop kunnen zet
ten".
Is het eenmaal zover dan
komt de onderzoeksrechter
van het parket van Brugge
aan boord, ondermeer om de
boegdeuren van d.e ferry te
inspecteren. Andere autori
teiten zullen de lading inspec
teren, waaronder drie dozijn
b
mi
vrachtwagens. Sommii
daarvan vervoerden in tota
176 vaten chemicaliën waa
van er tot dusver 106 bovf
water zijn gebracht. Volga
Walenkamp is het binnen
het schip 'een grote puinhoo
omdat verscheidene drul
schotten het begeven hebbe
en alle vrachtwagens
venop elkaar liggen.
Smit Tak verwacht twf
weken nodig te hebben oi
het schip waterdicht te
ken en leeg te pompei
Daarna wordt de Herald
haven van Zeebrugge bi
nengesleept.
Het Rotterdamse berging:
bedrijf rekent erop dat
weekeinde het sein 'trekki
kan worden gegeven. H<
Walenkamp: „Je staat el
keer voor onverwachte tot
standen, maar als ik optimii
tisch ben schat ik zaterdaj
ben ik meer realist dan
ik dat het wel maanda
wordt".
i den
Door Jan Bouivmans
IS DE Rooms-Katholieke
Kerk behept met funda
mentalisten? Gevoelsma
tig ben je geneigd te zeg
gen: zeker wel. Je denkt
dan gemakkelijk aan de
club van de dissidente
Franse aartsbisschop Mar
cel Lefèbvre of aan een
Opus Dei.
In eigen land gaan de gedach
ten gemakkelijk uit naar
groeperingen rond tijd
schriftjes als Confrontatie,
Katholieke Stemmen van de
Nederlandse Stichting tot Be
houd van R.K. Leven, Waar
heid en Leven van de Stich
ting Katholiek Leven en De
Brandende Lamp van de Ti
tus Brandsma Stichting.
Onwillekeurig vraag je je
ook af hoe het zit met recen
tere clubs als Vrouwen in de
R.K Kerk en de Werkgroep
Katholieke Jongeren. En nog
dichter bij huis: de club men
sen die de sluiting van de Bre
dase H. Hartkerk trotseert
door zich onafhankelijk op te
stellen.
Toch zit je hiermee een
beetje op glad ijs. Want het
ligt er maar net aan met
welke maatlat gemeten
wordt. Versta je onder funda
mentalistisch eenvoudigweg
radicaal of dogmatisch, ben je
gauwer klaar dan wanneer je
uitgaat van de maatstaven
zoals prof. dr. L. Leertouwer
uit Leiden aanlegt. Bij nadere
beschouwing blijkt juist in de
katholieke kerk orthodoxie
(zuiverheid in de leer) en fun
damentalisme moeilijk te on
derscheiden te zijn. Funda
mentalisme in zijn pure oor
spronkelijke vorm, zo die al
ergens bestaat, kom je in de
Roomse kerk niet tegen.
Daarvoor liggen niet alleen de
zaken, maar ook de verhou
dingen veel te gecompliceerd.
Je benadert de werkelijkheid
wellicht nog het dichtst door
te zeggen dat de R.KKerk
niet vrij is van fundamenta
listische leden en fundamen-
De Franse dissidente aartsbisschop, Marcel Lefèbvre,
houdt een mis in Chili voor aanhangers van zijn ultra
conservatieve tak van de Rooms Katholieke Kerk, die het
Tweede Vaticaans Concilie afwijst. - fotoap
talistisch besmette bewegin
gen.
Wie de laatste jaren de in
gezonden brievenrubrieken
van dag- en opinieweekbla
den een beetje heeft gevolgd,
heeft zich hiervan een aardig
beeld kunnen vormen. Fun
damentalistische geluiden
zijn echter nog geen funda
mentalistische bewegingen.
Het ontstaan van zulke bewe
gingen wordt in de R.KKerk
simpelweg bemoeilijkt door
de positie en de functie van
het leergezag als absoluut be
slissende instantie.
Waar bewegingen met fun
damentalistische inslag het
leergezag aan hun zijde heb
ben, verkeert fundamenta
lisme automatisch in orthodo
xie. Tenzij met ervan uitgaat
dat ook het leergezag als be
waker van de zuivere leer
even goed door fundamenta
lisme besmet kan worden.
Elke groeperingen zal zichzelf
overigens uitsluitend be
schouwen als verdediger van
de zuivere katholieke leer.
Meet men de katholieke
kerk met de maatlat van het
oorspronkelijke fundamenta
lisme conform Leertouwer,
dan stuit men in elk geval op
besmette groeperingen, hoe
wel hun besmettingsgraad
heel moeilijk is te bepalen.
Vier van de vijf principes van
het oorspronkelijk Ameri
kaanse christelijke funda
mentalisme, te weten de on
feilbaarheid van de bijbel, de
maagdelijke geboorte van Je
zus, de verzoening door het
bloed van Christus en de li
chamelijke opstanding, zijn
katholieke geloofsdogma's.
Het vijfde principe en volgens
Leertouwer belangrijkste
kenmerk van het moderne
christelijke fundamentalisme,
te weten de stellige verwach
ting van de spoedige weder
komst van de Messias en dus
het einde van de wereld, is
zeer onkatholiek. Een totale
atoomoorlog reëel voor moge
lijk houden, die feitelijk het
einde van de wereld inhoudt,
mag in deze niet zonder meer
gelijk gesteld worden aan
verwachting van een spoedige
einde van de wereld. Er zijn
althans in de R.K.Kerk geen
groeperingen die dit stand
punt als zodanig ventileren.
Het dogma van de onfeil
baarheid, dat in de katholieke
kerk breder wordt verstaan
dan alleen de bijbel, verhin
dert niet dat er permanent
discussie is over hoe men dit
precies moet verstaan. Binnen
die discussie blijken indivi
duen en groeperingen funda
mentalistische trekken te ver
tonen door te bezwijken voor
de verleiding praktisch elk
standpunt van de paus voor
onfeilbaar te verslijten en op
vattingen van de Romeinse
Curie voor juist en waar, Deze
verleiding kan sinds de af
kondiging van de onfeilbaar
heid van de paus op het Eerste
Vaticaanse Concilie al op een
behoorlijke traditie bogen,
omdat ze uit kerkpolitieke
overwegingen niet altijd is
bestreden. Het maakt immers
een centralistisch bestuur
veel machtiger en gemakke
lijker.
Deze onfeilbaarheidsverlei
ding werd en wordt overigens
in de kaart gespeeld door een
taaie traditie van gezagsaf-
hankelijkheid in de Roomse
kerk. In dit licht kun je de Ti
tus Brandsma Stichting van
oud-Kamerlid Klaas Beuker
fundamentalistisch noemen
waar de stichting namelijk in
1983 in een open brief schreef:
„Rechtgelovig is hij die ge
looft in het hiërarchisch be
stel van de H. KerkGe
loven is aannemen op gezag,
en wie dit gezag tracht aan te
tasten of ondermijnt, is geen
rechtgeaard christen, noch
rechtgelovig."
Als de twee grondpeilers
pingsordening van Godsweg
PvdA-fractievoorzitter Wim Kt
iet haar partijvoorzitterschap.
am
v
SC
Cr is slechts sprake van de m
)e wetenschapswinkel voor t
ran de technische universiteit
»esteld in het gisteren gepublic
ampenplanning voor kernceni
In dit literatuuronderzoek
lat is verricht voor de Stich-
ing Kritische Massa worden
le rampenplannen nageplozen
Jeconstateerd wordt dat in de
ilannen voor kerncentrales
;een rekening wordt gehouden
net milieu-, economische en
ociale gevolgen van een onge-
al. De veiligheid van de bevol
ing krijgt er weinig aandacht
i. De doeltreffendheid van de
jlannen is nogal beperkt.
igenlijk moeten aanvullende
eiligheidseisen worden ge
teld om de omvang van een
iventuele ramp bij voorbaat te
rerkleinea Alarmregelingen
ran de centrales in Dodewaard
Borssele bevatten slechts
algemene afspraken voor
larfcfaarschuwing en organisatie.
Amerikaanse rampenplannen
ij n in dit opzicht veel gedetail-
eerder, aldus het rapport.
De bevolking raakt in geval
an een ramp in verwarring
[oor lacunes in de plannea Dit
yordt vervolgens bevorderd
[oordat de afstemming tussen
te
m
eer
tcf
ce
E
iJMUIDEN (ANP) - Hoogo
vens heeft vorig jaar bij een
de scheppingsleer en schep /an 7,5 tot 6,1 miljard ge
laaide omzet een netto-
Zelfs het politieke cr» vinst behaald van 155 mil-
rium van Leertouwer is to ,oen tegsn 279 miljoen gul-
pasbaar. Zag het oorspronfc 'en ln 1985.
lijke fundamentalisme in t )e totale bedrijfsopbrengsten
opkomende oecumenische fe ran de groep daalden van 7756
weging een communistiscli 0t 6446 miljoen gulden en het
mantelorganisatie, veel gr« ledrijfsresultaat zakte van
peringen op de rechtervleug 599 miljoen tot ƒ375 miljoen,
van de katholieke kerk zagi let personeelsbestand steeg
in de Latijns-Amerikaan ran 27.383 tot 27.461, zo heeft
theologie van de be vrij dit iet bestuur gisteren bekend
iets soortgelijks. Zo verooi ;emaakt.
deelde mag.dr. Van der Plof Als gevolg van de naar ver-
OP in 1984 in Confrontatie i yachting laag blijvende dol-
bevrijdingstheologie omdi arkoers zal de economische
het haar te doen zou zijn oi [roei in de EG nog sterker dan
de politiek, de politieke stri) n 1986 worden bepaald door de
van het proletariaat om i Taag op de interne markt,
macht en omdat ze het ma:
xisme had gekozen als middi
om het politiek doel te bere
ken, namelijk de marxistiscl
heilstaat.
C(
si
n
si
si
ell
van het oorspronkelijke
christelijke fundamentalisme
noemt Leertouwer verzet te
gen de liberale theologie en
tegen de moderne weten
schap, vorige eeuw hoofdza
kelijk de evolutietheorie. Iets
soortgelijks is er heden ten
dage nog altijd aan de hand.
Periodieken als Confrontatie,
Waarheid en Leven en Katho
lieke Stemmen bestaan bijna
van een systematisch verzet
tegen de theologie die sinds
Vaticanum II ontwikkeld is
door, zeg maar de Concilium-
theologen (Concilium is het
internationale theologische
tijdschrift waarin 'vooruit
strevende' theologen de lijnen
van Vaticanum II willen uit
bouwen; het heeft sinds een
paar jaar een tegenvoeter ge
kregen in Communio). En met
ontwikkelingen op bijvoor
beeld het bio-technologische
terrein-reageerbuisbabies -
- hebben deze groeperingen
grote moeite. Maar ook de
evolutietheorie geeft nog al
tijd problemen op basis van
Met fundamentalisme is
katholieke kerk in brede li
gen behept als men Leertoi
wers maatstaf aanlegt dath
nooit een zelfstandige stro
3E PAUS bevindt zich in het dictat
lastig parket. Hij heeft niet willen zw
n dat land. Bravo. Hij heeft de S'
minp N maar wel aitiid p» ,rachti9 veroordeeld. Bravo. Hij h€
teftiefreactie oTooht eke e ?en vt?or vriie en eerl'jke verkiezinS
cu&eoSffiS '6m^ ,niet zo verrassend. De grot
culturele omstenchghtóen 3p Chileens grondgebied - zich oo
heft^e reactif ^ncieren van het bloeddorstige be
bii na dage® Jlaar tüssen de regels, de oppositie
ij g ilJflbemoedigen. Voorlopig moeten de
eerkers van dictator Pinochet en
lijk vraagstukken. Maar
verschillen van mpninp pn 11 r*en SPOSOige terugke
maar waarschuwde in één adem t
MPT Komeinsp ipprge««p^SS^nStriid' "Zij ziin in Strijd met
schaart Xarb^ nog®^®0 tvaardigde striid voor de ge
eens ki de geMe?en van h: voor de menselijke waa
onoverkomelijk KftgSTSHSSS
leorienteerde. Zo'n uitspraak moe
ochet hebben geklonken, want i
ïp de borst door de paus te vert
hoest redden van het marxisme-le
e oorlog tegen de ideologie van t
Jan beëindigen. Pinochet zei dus
""a'U vraagt oftewel: hier sta ik, en
Gevreesd moet worden, dat de \a
Je paus door het Chileense regime
gitimering van eigen doen en laten.
Bime zullen het tegendeel beweren
n ™l!i!a'd de afschuw van de paus
r> Chili heeft echter de dictator he
ropaganda en Pinochet zal het
oom gebruiken als een politiek
me? De
struikelblok blijft voorlopfceorjent y-,
de vraag wat van de bij bel e loche. ht^
de traditie gerekend m<*
worden tot tijdgebonden cui
tuur en wat tot wezenlijk
loofsgoed. Die vraag, die o
blijft tot het einde der tijde:
is een eeuwigdurende brf
van fundamentalistisch b
smettingsgevaar.
Vorige afleveringen verschel®!
op 21,24,25,26,27,28 en 31 maar
En op 1 en 2 april. Morgen: Vei
vlakking is kweekbed voor
damentalisme