K S P E C I F I E K Citroën AX sneller. Fiat Uno volwassener DE STEM ren CONCURRENTEN TERREINWAGENS NIET OPGEWASSEN TEGEN BLUBBERZEE Wat een ruige vier-maal-viermanifestatie moest worden met opspuitend zand en grommende tarzans, ontaardde zondag in Etten-Leur in een modderballet. Een blubberboel, waarin menig stoere terreinwagen hopeloos vastraakte. Hagel en regen sloegen toe. Dat was niet leuk voor organisatie en publiek (hoewel er veel werd gelachen), maar de modder gaf wel een extra dimensie aan het spektakel. Door Cees Maas VRIJDAG 3 APRIL ld VRIJDAG 3 APRIL 1987 'Een kwestie van 't rechtervoetje FOTO'S DE STEM/ DICK DE BOER an, zonder ld in de rug en |Het speciale aide motor enige wat buto's gemeen net een culatie, het oudste wagen Jjdt Merdeces, de Club van ltorische een stelletje vartkijkers en Inde weer in de feministisch i zijn leven hkoe als Jivisten meer linger slaat lis niet meer. met de LX-37-JY X-36-JY )LR-10-TH 154-KV V) NR-66-SK IJG-05-DZ Hoe ga je als terreinrijder om met modder en hoe voorkom je dat je duFe koets van vijftig mille een verzopen schoothondje wordt. Gewoon een kwestie van het rechtervoetje, zei Frits van Ravels, enthousiast Patrol- bezitter sinds een jaar en betrokken bij de organisatie van de vier-maal- vierdag. Een ander aardig aspect van de dag was dat veel terreinrijders ervaring opdeden met het lostrekken van het voertuig. Want dat je zo'n zware bak niet zomaar uit de blubber trekt, ondervond menig rijder proefondervindelijk. Met man en macht moest gewerkt worden en de nieuwste technieken werden benut. Nederlands kampioen vier-maal-vier Johan Sehaafstra verstrekte onbetaalbare adviezen. Aan hem was het te danken dat er geen kraan besteld moest worden om sommige auto's op het droge te krijgen. De Nissan Patrol van Van Ravels had die dag iets wat de andere terreinwagens niet hadden: tractorbanden. Banden die normaal om de voorwielen van een tractor worden gelegd. Dikke rubberen nokken. Daardoor kwam het dat de gele Nissan vrolijk voorthobbelde over het parcours terwijl de andere karren zuigvast in de blubber stonden te malen en te stomen. Dankzij die ietwat ongebruikelijke banden fungeerde de gele Patrol als trekkende hulp voor heel veel vastgereden chauffeurs. „Je moet ermee leren rijden", zei Van Ravels over die banden. „Ze hebben natuurlijk een ontzettende trekkracht, maar graven zich ook snel in als je wat te scheutig bent met je gas". Doseren dus. Volgens Van Ravels het geheim van goed terreinrijden. „Dat was ook wat Sehaafstra steeds zei: weinig gas geven, de auto zijn werk laten doen en niet in paniek raken". JUTTEREN De meeste terreinrijders reden zondag in de juiste versnelling door het modderparcours, de twee-laag. Jargon voor de tweede versnelling in de lage gearing. „Maximale trekkracht op alle vier de wielen wist Van Ravels. De wagen raakt echt onwrikbaar vast, zo bleek zondag, als de rijders blijven steken en de rechtervoet op het gaspedaal houden. De auto zakt dan tot aan de buik in de blubber, waarna de modder de onderkant van de auto vastgezogen houdt. „Als je dreigt te slippen of vast dreigt te komen, moet je het gas juist loslaten. Niet door blijven jutteren, hoewel de neiging daartoe groot is. Je wilt er weer zo snel mogelijk uit". SCHUDDEN „De juiste methode is om met heel weinig gas langzaam achteruit te rijden en voorkomen dat je wielen gaan malen. Heel langzaam, de kracht van het machine gebruiken, dat voel je. Dan alleen raak je los", zei Van Ravels. Hij beklemtoonde dat hij niet de wijsheid in pacht heeft, als het over terreinrijden gaat, maar zei veel geleerd te hebben van Sehaafstra die dag. Sehaafstra was de man die demonstreerde hoe je een vastgezogen Patrol weer vlot krijgt. Gewoon schudden. Nodig is één wagen om te trekken, één wagen om de trekwagen op zijn plaats te houden en een handjevol toeschouwers om de vastgelopen auto te schudden. Tussen de trekwagen en de vastgelopen wagen bevestigde Sehaafstra een lier. SCHOK Maar zondag was er meer nodig dan een lier en twee trekwagens om sommige auto's uit het water te trekken. Sehaafstra liet de toeschouwers de auto heen en weer schommelen. Door het gewiebel raakte de vastgezogen bodem los en de trekwagens zorgden voor de rest. Een andere methode was het zogeheten lint. Een duur ding van geweven nylon en canvas. Speciaal gemaakt voor terreinauto's. Het geheim van het lint is dat er een klein beetje elasticiteit in zit. Daardoor kan de trekwagen gas geven, een aanloopje nemen, waarna het lint met een schok de andere auto uit de blubber trekt. Een stalen kabel zou licht breken op die manier. Het lint niet. Inclusief BTW kost het meer dan vierhonderd gulden. SFEER Dat werk was voor veel vrije- tijdrijders nieuw. En al zaten enkelen van kop tot teen onder de modder, ze leerden er van. „De saamhorigheid viel ook op", zei Van Ravels, „ledereen hielp iedereen om weer vlot te raken. En dat zorgde toch voor sfeer". Jan Hop, de auto dealer die de manifestatie organiseerde, is ondanks het slechte weer niet ontevreden over de dag. De belangstelling was per slot van rekening groot en hij overweegt een jaarlijkse terreinwagendag te gaan houden. Van Ravels beklemtoont het nut van een ANWB-cursus voor iedereen die zo'n terreinmachine koopt. Zoals bekend kan een liefhebber bij de ANWB een cursus terreinrijden volgen. Dat duurt een dag. Er wordt theorie en praktijk gedoceerd. OIERWAGEN Water was één ding waar ze in Etten- Leur geen gebrek aan hadden en de organisatie werkte met man en macht om de boel zo droog mogelijk te maken. Zaterdagavond, toen de baan er al behoorlijk nat uitzag, ging C. de Pijper met pompen aan de slag, maar het bleek nret voldoende. Zondagmorgen, voordat de eerste wagens gingen rijden, voerde een gierwagen meer dan tien ladingen water af. Er kan tien kuub in zo'n tankwagen. Terreinwagens zijn beresterk, maar tegen zo'n blubberzee zijn ze niet opgewassen. i de praktijk M deze jrIJke I voor de 1 begin dit jaan met de ten voor vaarln ook s eens alle 9 spiegels uit Door Willem Reijn In de prijsklasse van vijftien- tot twintigduizend gulden worden in Nederland ongeveer 140.000 ofwel 25 procent van de wagens afgezet. De wagens worden vooral door particulieren gekocht. De concurrentie is fel in dit marktsegment en de consument heeft ruime keus. Wij kozen voor de Citroën AX 11TRE en de Fiat Uno 60S. De Citroën AX is sinds begin dit jaar in Nederland te krijgen. De fabrikant investeerde in het model en de compleet nieuwe robotlijnen twee miljard gulden. De AX zal langzaam de Visa venrangen als een vierdeurs- uitvoering op de markt wordt gebracht. De importeur omschrijft zijn nieuwe produkt als een 'revolutionaire' wagen. De AX die wij reden was de AX 11 TRE, een middenmoter in het AX-gamma met een 'kale prijs' van 18.700 gulden. Aan afleveringskosten is de consument nog eens 460 piek kwijt, de 5- versnellingsbak komt nog eens op 650 gulden, zodat voor een volledig uitgevoerde TRE de twintig mille al snel wordt genaderd. De Fiat Uno werd vier jaar geleden gelanceerd en werd meteen Auto van het Jaar. Het type dat in deze vergelijking is gebruikt, de driedeurs Uno 60S van 18.490 exclusief afleveringskosten van 420, komt eveneens uit het midden van het programma. PRESTATIES Beide wagens behoren tot de snellere uit hun klasse. Vooral de aangepaste oude 1,1 liter motor en het bijzonder lage gewicht (675 kg, in de carrosserie werd veel gebruik gemaakt van kuststof) maken de AX verrassend snel, zowel in acceleratie als met zijn topsnelheid. De reële topsnelheid is 160 km per uur, de In de serie 'concurrenten' vandaag twee kleine wagens: de nieuwe Citroen AX en de Flat Uno. acceleratie van 0 naar 100 klokten we op 14 seconden. De Uno blijft iets achter, maar levert toch ruim voldoende prestaties. De topsnelheid is zo'n 150 km/u en rond 120 zoemt het motortje heerlijk. De snelste acceleratie klokten we op 14,8 seconden. In benzineverbruik ontlopen de wagentjes elkaar ook weinig. De AX levert met 1 op 14,5 (ons gemiddelde) iets meer kilometers dan de Uno (1 op 14). In de praktijk kan het overigens een stuk gunstiger, mits de berijder niet de 120 km/u te boven gaat en stoplichtsprints achterwege laat. VOORSPRONG De Citroën heeft op twee punten een voorsprong op de Uno: de sublieme versnellingsbak en de zeer zachte vering. Maar bij dat tweede punt zit een addertje onder het gras. In de bochten helt de wagen sterk over, wat afbreuk doet aan het comfort. De motor van de AX is rumoerig. Ook andere geluiden (wind, banden) maken de AX tot een luidruchtig wagentje. De Uno heeft een wat stroeve schakeling, waar mee te leven is, maar wat toch eigenlijk niet nodig hoeft te zijn. De wagen is vrij stil. De motor is rustig en windgeruis blijft binnen de perken. De Uno is stugger geveerd dan zijn Franse vriend, maar niet oncomfortabel. Een vervelend detail van de AX is dat de voorstoelen bij het achterinstappen slechts de leuning laten neerklappen. De achterbank van de Uno is veel beter te bereiken doordat de hele stoel naar voren schuift. Het zitcomfort van de stoelen is overigens nagenoeg gelijk. FANTASIELOOS De Uno is zonder meer ruimer dan de AX, die door Citroën wel als een vijfpersoonswagen wordt aangeboden, maar zeker niet is. Vooral de hoogte van het interieur van de Uno blijkt praktisch. Van de kofferbakken mag men niet teveel verwachten. Handig is het als de rugleuning van de achterbank gescheiden kan worden neergeklapt, maar voor die voorziening moet worden bijbetaald (Uno 375, AX 360). De afwerking van de AX en Uno is redelijk. De AX is zeer 'on-Citroëns' nogal plastic en fantasieloos. De Italianen hebben wat meer werk van het interieur gemaakt. De uitrusting van de Uno is completer dan die van de AX. Fiat levert op deze S-uitvoering getint glas, een tankdop met slot, een watertemperatuurmeter, econometer, een rechterbuitenspiegel, mistachterlicht, vijfversnellingsbak en uitklapbare achterramen. De AX 11TRE moet deze zaken allemaal missen. En soms schuilt het ongemak in kleine dingen: de AX mist handgrepen voor de achterpassagiers en dat is met al dat hangen in de bocht ronduit vervelend. CONCLUSIE De Citroën AX en de Fiat Uno ontlopen elkaar niet veel. Vastgesteld mag worden dat het predikaat 'revolutionair' dat Citroen zo graag aan haar jongste telg geeft niet van toepassing is. De AX is een aardige, zeker niet opvallende wagen, met een tegenvallende binnenruimte, maar uitstekende prestaties en een heerlijke vering. Het lage gewicht van de AX heeft bij deze uitvoering geen voordeel ten opzichte van de Uno: beide vallen in de categorie van 651 tot 750 kg. Wie kiest tussen deze twee wagentjes kan zichzelf enkele vragen stellen: waar wordt de wagen gebruikt? Op lange trajecten is de AX comfortabeler, binnen de stad en op kleine stukjes is de Uno in het voordeel. is het de enige wagen binnen het gezin? Dan verdient de Uno voorkeur door de grotere interieurruimte. stelt U prijs op 'toeters en bellen'. Dan is de Uno een betere keus. als U een vier('vijf')deursversie wilt, kunt U wel bij Fiat, maar -nog- niet bij Citroën terecht. In het algemeen geldt dat het verstandig is om niet de eerste serie van een nieuwe wagen te kopen. De fabrikant kan dan de kinderziektes bestrijden en enkele onhandige vergissingen rechtzetten. Dat geldt ook voor de AX. Niets bijzonders, maar voor de automobilist wel van belang. Citroën AX 11 TRE Motor vier-cilinder 1124 cc, maximum vermogen 40 kW (55 pk), standaard vier versnellingen, vijfbak tegen meerprijs (650 gulden), Prestaties: topsnelheid 160'km/u, acceleratie-O tot 1OÖ-fabnék'Sgpgave 12;9 seconde, handgeklökt ■1;4;,i. Verbruik volgens ECE-normen: 90'km/u 4,1 liter/100 km, 120 km/u 5,9, stad 6,0. Verbruik 1 op 14,5 gemiddeld. Maten en gewichten: lengte 3,5 meter, gewicht op kenteken 674 kg. Prijzen AX: vanaf 14.999 gulden. Goed: uitstekende prestaties, comfortabele vering, gunstig benzineverbruik. Minder sterk overhellen in bochten, beperkte uitrusting, tegenvallende binnenruimte, rumoerige motor. Fiat Uno 60S Motor, viercilinder 1116 cc, maximum- vermogen 43 kW (58 pk), standaard vijfversnellingsbak. Prestaties: topsnelheid 155 km/u, acceleratie O tot 100 fabrieksopgave 15,0 seconde, handgeklökt 15 seconde. Verbruik volgens ECE-normen bij 90 km/u, 120 km/u en stad respectievelijk 4.8, 6.1 en 7.5 liter per 100 km. Maten en gewichten: Iengte-3i64>meter, gewicht op kenteken 735 kg. Prijzen: de Uno serie begirifbij 15,990 gulden. Goed: compléte-uitrusting, redelijke prestaties, gunstig brandstofverbuik, veel binnenruimte. Minder stroeve schakeling. De Fiat Uno (rechts) schakelt stroef de Citroën AX heefteen rumoerige motor. FOTO DE STEM/ JOHAN VANGURP

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17