s p E C IN DE MARKT Citr< DE STEM Onopvallende politiewagens op snelwegen LAATSTE LELIJKE EEND WAGGELT VAN DE BAND HU wjrmm I I# lJTmlX I De Lelijke Eend is niet meer. Deze week besloot Citroën de produktie van de 2 CV te staken. Een terugblik op een auto die eigenlijk geen auto was en op een tijdperk dat inmiddels achter ons ligt. Spatbordspiagels wettelijk toegestaan ■•MM» S3 Vrijheidssymbool van een hippie-generatie Door Willem Reijn In Amerika ging het er wat grootser aan toe. De Beach Boys zongen over het rondrijden in de sportwagen van vader, langs de brede zandstranden van California, waar blonde 'windsurf-meiden' werden opgepikt om te genieten van de vrijheid. In het oude Europa was de vrijheidsdroom wat bescheidener. De jeugd kocht tweedehands Citroëna2CV, waarvan het plastieken rolluik werd weggedraaid en die met een minimum aan benzine de jongeren van ene naar de andere uithoek van het continent brachten. In een tijd dat dienstplichtigen nog voordelig in aftandse militaire treinen werden vervoerd, stapten de jongeren in knaloranje of gifgroene lelijke eenden en veroverden de vrijheid. De Lelijke Eend als vrijheidssymbool. De wagentjes waren voor een habbekrats te koop. Vaak startten ze niet, maar elke Eend was uitgerust met een slinger en een paar minuten zwengelen deden de twee armzalige cilindertjes kuchend en rochelend op en neer stampen, waarna de berijder achter het tractor-stuur sprintte en wegreed. Als hij tenminste niet door de terugslag van de slinger inmiddels een gebroken pols had opgelopen. Die Lelijke Eend is niet meer. De Franse fabrikant Citroën besloot deze week een einde te maken aan de produktie. Weliswaar zal de Eend nog enige tijd in het Portugese Managualde van de band lopen, maar het besluit van de directie in Parijs markeert het einde van een tijdperk. Vooral ook de redenen, die aan de beslissing ten grondslag liggen: de milieu-eisen zijn te streng geworden en de verkopen zijn te ver teruggelopen. De Lelijke Eend als milieuvervuiler. VERDOEMENIS Wie had daar aan het eind van de jaren zestig aan kunnen denken? Een beetje PSP-stemmer, die een baan als wetenschappelijk medewerker had bereikt en het niet meer opportuun vond om te liften en aan het door hem gepropageerde openbaar vervoer eigenlijk een broertje dood had, die PSP-stemmer met zijn blote-dame-voor-bonte-koe- poster voor het raam, reed Eend. Het was de tijd van de Club van Rome, die hel en verdoemenis over het milieu predikte, die ons waarschuwde dat de olie nog deze eeuw en anders toch wel binnen tien jaar op zou zijn. De auto was de veroorzaker van het einde der tijden, zo dacht alternatief Nederland. De Lelijke Eend was geen auto. BOEREN Dat vonden de tekenaars zelf ook, toen zij in 1935 van president directeur Pierre Jules Boulanger de opdracht voor de 2CV kregen. du „-ff, Boulanger strandde in de herfst van dat jaar op een dorpsmarkt in Auvergne. Hij zag hoe de boeren dagelijks enkele malen hun waren naar de markt moesten rijden. Hij zag een nieuwe afzetmarkt voor zijn fabriek, die net een crisis te boven was. Er moest een eenvoudig vervoermiddel komen, waarin twee boeren en een zak aardappelen pasten, dat op een liter benzine 33 kilometer kon rijden, dat zo soepel over de 'ezelpaden' van het Franse binnenland zou hobbelen dat een mand met eieren de tocht zou overleven, dat een boer het apparaat zou kunnen onderhouden en dat zo licht hanteerbaar zou zijn, dat zelfs de boerin er mee over weg zou kunnen. De prijs, beschikte Boulanger, moest zo gunstig zijn dat ook een eenvoudige arbeider het zou kunnen kopen. De Lelijke Eend als Volkswagen. PARAPLU 'De baas wil een paraplu op wielen', spotten de ontwerpers nog. Het duurde tot 1948 voordat de 2CV kon worden gepresenteerd. Golfplaat, één koplamp en een enkele ruitenwisser waren opvallende karakteristieken. Maar vooral de waggelgang waarmee het voertuig zich over de weg bewoog, was kenmerkend. 'Het is een Lelijk Eendje', schreef een Telegraaf- verslaggever, die daarmee de 2CV een wereldberoemde bijnaam bezorgde. WIND De Eend heeft na bijna veertig jaar- veel van zijn bonkige charme verloren. De motorinhoud groeide tot liefst 600 cc en er kan boven de honderd worden gereden, zonder dat de tocht met de wind in de rug en bergafwaarts verloopt. Het speciale geluid van de luchtgekoelde motor werd gedempt. Maar het enige wat de wagen met andere auto's gemeen bleef hebben, was dat het een 'automobiel' was. Nu is, na jaren van speculatie, het doek gevallen over de oudste wagen op de markt. De boer rijdt Merdeces, de arbeider Japanner, de Club van Rome is onlangs in historische analyses beschimpt als een stelletje onwetenschappelijke zwartkijkers en de wetenschappers aan de universiteiten durven weer in de Opel Kadett. De PSP is feministisch georiënteerd en zal van zijn leven geen blote-vrouw-voor-koe als trekker voor milieu-activisten meer durven posteren. De slinger slaat terug. De Lelijke Eend is niet meer. De Algemene Verkeers Dienst van de Rijkspolitie in Driebergen beschikt over een aantal wagens die behoren tot de zogenoemde groep Onopvallende Surveillance. De 'bemanning' van deze wagens probeert zich zo onopvallend mogelijk in het verkeersbeeld te gedragen om daardoor de echte snelheidsovertreders en bij voorbeeld degenen die inhaalverboden overtreden op heterdaad te betrappen. Ook zijn deze auto's vaak in de berm van de weg te vinden met elektronisch/fotografische apparatuur om de snelheid te controleren. De wagens zijn in de regel te herkennen door de twee buiten- en twee binnenspiegels, terwijl aan de achterkant geen trekhaak is aangebracht. De 'vloot' van GOS-wagens (Groep Onopvallende Surveillance) bestaat op dit moment uit wagens met de volgende kentekens: BMW 320i (groen) LX-37-JY BMW320i (wit) LX-36-JY Opel Manta (rood) LR-10-TH Alfetta (bruin) LR-54-KV VW Golf GTI (rood) NR-66-SK Volvo 343 (blauw) JG-05-DZ ACCULADER Europlan in Rucphen heeft in ons land een op de sigaretten aansteker passende acculader geïntroduceerd. Waarmee het aanduwen, -trekken of problemen met plus- en minkabel tot het verleden behoren. Het enige dat u nog moet doen is een van de pluggen in de aansteker aansluiting van een auto met draaiende motor steken. En de andere plug in die van de auto met pech. Afhankelijk van de zwakte van de accu dient enige minuten meer of minder gewacht te worden, maar dan kan de plug uit de pech-auto worden getrokken, waarna deze gewoon zal starten. De prijs: f 24,95. AUDI 90 IN JUNI IN NEDERLAND Nu de produktie van de nieuwe Audi 80 volledig op gang is gekomen, is in Ingelstadt de tijd rijp gevonden om de Audi 90 te introduceren. De wagen zal begin juni in Nederland op de weg komen. Bij de Audi 90, die een gelijke carrossserie heeft als de 80, kan uitsluitend gekozen worden voor 5-cilinder motoren; beide voorzien van een uitlaatgaskatyalysator en dus geschikt voor het rijden op normale loodvrije benzine. De motoren hebben een inhoud van 2 liter (115 pk/85 kW) en 2,2 liter (136 pk/100 kW). OOK HONDA KLAAR MET LUCHTZAK Als eerste Japanse fabrikant heeft Honda een air-bag klaar voor produktie. De air-bag is een luchtzak die bij een flinke botsing automatisch uit het 'hart' van het stuurwiel springt om zodoende de bestuurder op zijn plaats te houden. Hierdoor wordt bij een stevige botsing vooral letsel aan het gezicht voorkomen. Net als bij Mercedes-Benz, waar de air bag al langer leverbaar is, ziet ook Honda de luchtzak als een een zinvolle aanvulling op de veiligheidsgordel in de auto. SLINGEREN CARAVANS VOORKOMEN De stabilisator koppeling van Westfalia is een nieuwe oplossing voor het slingerprobleem bij caravans. De nieuwe techniek berust op het feit dat het slingeren al in eerste instantie onderdrukt wordt doordat twee rempadden, die in de SSK koppeling tegen de kop van de trekhaak worden gedrukt, de zijdelingse beweging direct afremmen. De koppeling is eenvoudig te monteren en komt in de plaats van de bestaande koppeling. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft deze antislingerkoppeling, die f 400 kost, goedgekeurd. GORDELSNIJDER Voor automobilisten die bang zijn dat ze na een ongeval niet meer uit de autogordel kunnen komen, heeft CPS in Sevenum een mesje ontwikkeld dat als een wasknijper aan de gordel kan worden bevestigd. Metéén handbeweging kan de inzittende, in geval van nood, de gordel doorsnijden en zichzelf bevrijden. Aan de achterkant van het mes zit een briefje waarop persoonlijke gegevens kunnen worden ingevuld. SCHONE FIETSKETTING Wie iets aan het onderhoud van zijn f ietsketting wildoen, loopt grote kans een paar vuile vingers te krijgen. Het Engelse bedrijf Allsop International heeft daar wat op bedacht. Een houder met drie borsteltjes, die om de ketting wordt bevestigd. Aan de houder wordt een spuitbusje met reinigings- en smeermiddel gekoppeld en dan is het een zaak van de houder langs de ketting bewegen. Metals eindresultaat een schone ketting en schone handen. Importeur van Chaincare, zo heet het produkt, is Damka Trading in Venray. Het kost f 35. ELEKTRISCHE GARAGEDEUR Endress maakt elektrische toestellen die, nadat een infrarood signaal is gegeven (vanuit de auto), de garagedeur openen. Afhankelijk van het type, dat beveiligd is tegen stroomuitvallen, doet de deur er tien tot zestien seconden over om open te gaan. De apparatuur is zelf te monteren. ALFA 164 IN SEPTEMBER OP DE MARKT De nieuwe Alfa Romeo 164 komt in september op de markt. Deze voorwiel-aangedreven Alfa krijgt een benzine- en een turbodieseluitvoering. De benzine-versie is er dan met vier of zes cilinders. Alle uitvoeringen van de 164 halen minstens een snelheid van 200 km/u. De komst van de 164 betekent gelijktijdig dat de produktie van de huidige Alfa 90, die geen echt succes is geworden, wordt gestaakt. De Nederlandse caravanner die bij het trekken van zijn 'vakantiehuls' gebruik maakt van spatbordsplegels Is niet langer (wettelijk) In overtreding. Tot voor kort waren spatbordsplegels wettelijk niet toegestaan omdat ze niet aan de els voldeden dat ze van achter het stuur (met gesloten portier) verstelbaar waren. De ANWB heeft jaren gestreden om vla een wetswijziging voor deze extra spiegels een soepeler regeling te bewerkstelligen. In de praktijk blijken immers juist deze spiegels een belangrijke bijdrage te leveren voor de verkeersveiligheid. Doordat Nederland begin dit |aar akkoord Is gegaan met de nieuwe EG-richtlljnen voor motorvoertuigen, waarin ook het gebruik van spatbordsplegels is vastgelegd, zijn Ineens alle problemen rond de spiegels uit de wereld. koets van schoothon kwestie vai Frits van R bezitter sin bij de orga vierdag. Een ander was dat ve opdeden m voertuig. V niet zomae ondervsnC proefonde macht moe nieuwste te Nederland! Johan Seh onbetaalbc was het te besteld mo auto's op b De Nissan die dag iet! terreinwag tractorbane om de vooi worden ge Door Willi Inde twint in Ne ofwel 25 p afgezet. Di door partic concurren marktsegnr heeft ruim Citroën A)9 60S. De Citroën in Nederla investeerd compleet r miljard gul de Visa ve uitvoering gebracht. De import* produkt al wagen. De AX11TRE AX-gammi 18.700 gul aflevering! nog eens versnellinc 650 guldei uitgevoerc snel wordt De Fiat Un gelanceer van het Ja vergelijkin Uno 60S v aflevering: eveneens programiT PRESTA Beide wac snellere ui aangepas het bijzon: in de carrc gemaakt v verrassen als met zij topsnelhe - In de ser vandaag nieuwe Uno.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16