s
p
E
C
IN DE MARKT
Citr<
DE STEM
Onopvallende politiewagens op snelwegen
LAATSTE LELIJKE EEND WAGGELT VAN DE BAND
HU wjrmm I I# lJTmlX I
De Lelijke Eend is niet meer. Deze week besloot
Citroën de produktie van de 2 CV te staken. Een
terugblik op een auto die eigenlijk geen auto was
en op een tijdperk dat inmiddels achter ons ligt.
Spatbordspiagels wettelijk toegestaan
■•MM»
S3
Vrijheidssymbool
van een
hippie-generatie
Door Willem Reijn
In Amerika ging het er wat
grootser aan toe. De Beach
Boys zongen over het
rondrijden in de sportwagen van
vader, langs de brede zandstranden
van California, waar blonde
'windsurf-meiden' werden opgepikt
om te genieten van de vrijheid.
In het oude Europa was de
vrijheidsdroom wat bescheidener.
De jeugd kocht tweedehands
Citroëna2CV, waarvan het
plastieken rolluik werd weggedraaid
en die met een minimum aan
benzine de jongeren van ene naar de
andere uithoek van het continent
brachten. In een tijd dat
dienstplichtigen nog voordelig in
aftandse militaire treinen werden
vervoerd, stapten de jongeren in
knaloranje of gifgroene lelijke
eenden en veroverden de vrijheid.
De Lelijke Eend als vrijheidssymbool.
De wagentjes waren voor een
habbekrats te koop. Vaak startten ze
niet, maar elke Eend was uitgerust
met een slinger en een paar minuten
zwengelen deden de twee armzalige
cilindertjes kuchend en rochelend
op en neer stampen, waarna de
berijder achter het tractor-stuur
sprintte en wegreed. Als hij
tenminste niet door de terugslag van
de slinger inmiddels een gebroken
pols had opgelopen. Die Lelijke
Eend is niet meer.
De Franse fabrikant Citroën besloot
deze week een einde te maken aan
de produktie. Weliswaar zal de Eend
nog enige tijd in het Portugese
Managualde van de band lopen,
maar het besluit van de directie in
Parijs markeert het einde van een
tijdperk. Vooral ook de redenen, die
aan de beslissing ten grondslag
liggen: de milieu-eisen zijn te streng
geworden en de verkopen zijn te ver
teruggelopen.
De Lelijke Eend als milieuvervuiler.
VERDOEMENIS
Wie had daar aan het eind van de
jaren zestig aan kunnen denken?
Een beetje PSP-stemmer, die een
baan als wetenschappelijk
medewerker had bereikt en het niet
meer opportuun vond om te liften en
aan het door hem gepropageerde
openbaar vervoer eigenlijk een
broertje dood had, die PSP-stemmer
met zijn blote-dame-voor-bonte-koe-
poster voor het raam, reed Eend. Het
was de tijd van de Club van Rome,
die hel en verdoemenis over het
milieu predikte, die ons
waarschuwde dat de olie nog deze
eeuw en anders toch wel binnen tien
jaar op zou zijn. De auto was de
veroorzaker van het einde der tijden,
zo dacht alternatief Nederland.
De Lelijke Eend was geen auto.
BOEREN
Dat vonden de tekenaars zelf ook,
toen zij in 1935 van president
directeur Pierre Jules Boulanger de
opdracht voor de 2CV kregen.
du
„-ff,
Boulanger strandde in de herfst van
dat jaar op een dorpsmarkt in
Auvergne. Hij zag hoe de boeren
dagelijks enkele malen hun waren
naar de markt moesten rijden. Hij
zag een nieuwe afzetmarkt voor zijn
fabriek, die net een crisis te boven
was. Er moest een eenvoudig
vervoermiddel komen, waarin twee
boeren en een zak aardappelen
pasten, dat op een liter benzine 33
kilometer kon rijden, dat zo soepel
over de 'ezelpaden' van het Franse
binnenland zou hobbelen dat een
mand met eieren de tocht zou
overleven, dat een boer het apparaat
zou kunnen onderhouden en dat zo
licht hanteerbaar zou zijn, dat zelfs
de boerin er mee over weg zou
kunnen. De prijs, beschikte
Boulanger, moest zo gunstig zijn dat
ook een eenvoudige arbeider het
zou kunnen kopen.
De Lelijke Eend als Volkswagen.
PARAPLU
'De baas wil een paraplu op wielen',
spotten de ontwerpers nog. Het
duurde tot 1948 voordat de 2CV kon
worden gepresenteerd. Golfplaat,
één koplamp en een enkele
ruitenwisser waren opvallende
karakteristieken. Maar vooral de
waggelgang waarmee het voertuig
zich over de weg bewoog, was
kenmerkend. 'Het is een Lelijk
Eendje', schreef een Telegraaf-
verslaggever, die daarmee de 2CV
een wereldberoemde bijnaam
bezorgde.
WIND
De Eend heeft na bijna veertig jaar-
veel van zijn bonkige charme
verloren. De motorinhoud groeide
tot liefst 600 cc en er kan boven de
honderd worden gereden, zonder
dat de tocht met de wind in de rug en
bergafwaarts verloopt. Het speciale
geluid van de luchtgekoelde motor
werd gedempt. Maar het enige wat
de wagen met andere auto's gemeen
bleef hebben, was dat het een
'automobiel' was.
Nu is, na jaren van speculatie, het
doek gevallen over de oudste wagen
op de markt. De boer rijdt Merdeces,
de arbeider Japanner, de Club van
Rome is onlangs in historische
analyses beschimpt als een stelletje
onwetenschappelijke zwartkijkers en
de wetenschappers aan de
universiteiten durven weer in de
Opel Kadett. De PSP is feministisch
georiënteerd en zal van zijn leven
geen blote-vrouw-voor-koe als
trekker voor milieu-activisten meer
durven posteren. De slinger slaat
terug. De Lelijke Eend is niet meer.
De Algemene Verkeers Dienst
van de Rijkspolitie in Driebergen
beschikt over een aantal wagens
die behoren tot de zogenoemde
groep Onopvallende
Surveillance.
De 'bemanning' van deze
wagens probeert zich zo
onopvallend mogelijk in het
verkeersbeeld te gedragen om
daardoor de echte
snelheidsovertreders en bij
voorbeeld degenen die
inhaalverboden overtreden op
heterdaad te betrappen. Ook zijn
deze auto's vaak in de berm van
de weg te vinden met
elektronisch/fotografische
apparatuur om de snelheid te
controleren. De wagens zijn in de
regel te herkennen door de twee
buiten- en twee binnenspiegels,
terwijl aan de achterkant geen
trekhaak is aangebracht.
De 'vloot' van GOS-wagens
(Groep Onopvallende
Surveillance) bestaat op dit
moment uit wagens met de
volgende kentekens:
BMW 320i (groen) LX-37-JY
BMW320i (wit) LX-36-JY
Opel Manta (rood) LR-10-TH
Alfetta (bruin) LR-54-KV
VW Golf GTI (rood) NR-66-SK
Volvo 343 (blauw) JG-05-DZ
ACCULADER
Europlan in Rucphen heeft in
ons land een op de sigaretten
aansteker passende acculader
geïntroduceerd. Waarmee het
aanduwen, -trekken of
problemen met plus- en minkabel
tot het verleden behoren. Het
enige dat u nog moet doen is een
van de pluggen in de aansteker
aansluiting van een auto met
draaiende motor steken. En de
andere plug in die van de auto
met pech. Afhankelijk van de
zwakte van de accu dient enige
minuten meer of minder gewacht
te worden, maar dan kan de plug
uit de pech-auto worden
getrokken, waarna deze gewoon
zal starten. De prijs: f 24,95.
AUDI 90 IN JUNI IN NEDERLAND
Nu de produktie van de nieuwe
Audi 80 volledig op gang is
gekomen, is in Ingelstadt de tijd
rijp gevonden om de Audi 90 te
introduceren. De wagen zal
begin juni in Nederland op de
weg komen. Bij de Audi 90, die
een gelijke carrossserie heeft als
de 80, kan uitsluitend gekozen
worden voor 5-cilinder motoren;
beide voorzien van een
uitlaatgaskatyalysator en dus
geschikt voor het rijden op
normale loodvrije benzine. De
motoren hebben een inhoud van
2 liter (115 pk/85 kW) en 2,2 liter
(136 pk/100 kW).
OOK HONDA
KLAAR MET LUCHTZAK
Als eerste Japanse fabrikant
heeft Honda een air-bag klaar
voor produktie. De air-bag is een
luchtzak die bij een flinke botsing
automatisch uit het 'hart' van het
stuurwiel springt om zodoende
de bestuurder op zijn plaats te
houden. Hierdoor wordt bij een
stevige botsing vooral letsel aan
het gezicht voorkomen. Net als
bij Mercedes-Benz, waar de air
bag al langer leverbaar is, ziet
ook Honda de luchtzak als een
een zinvolle aanvulling op de
veiligheidsgordel in de auto.
SLINGEREN
CARAVANS VOORKOMEN
De stabilisator koppeling van
Westfalia is een nieuwe
oplossing voor het
slingerprobleem bij caravans. De
nieuwe techniek berust op het
feit dat het slingeren al in eerste
instantie onderdrukt wordt
doordat twee rempadden, die in
de SSK koppeling tegen de kop
van de trekhaak worden gedrukt,
de zijdelingse beweging direct
afremmen. De koppeling is
eenvoudig te monteren en komt
in de plaats van de bestaande
koppeling. De Rijksdienst voor
het Wegverkeer heeft deze
antislingerkoppeling, die f 400
kost, goedgekeurd.
GORDELSNIJDER
Voor automobilisten die bang
zijn dat ze na een ongeval niet
meer uit de autogordel kunnen
komen, heeft CPS in Sevenum
een mesje ontwikkeld dat als een
wasknijper aan de gordel kan
worden bevestigd. Metéén
handbeweging kan de inzittende,
in geval van nood, de gordel
doorsnijden en zichzelf
bevrijden. Aan de achterkant van
het mes zit een briefje waarop
persoonlijke gegevens kunnen
worden ingevuld.
SCHONE FIETSKETTING
Wie iets aan het onderhoud van
zijn f ietsketting wildoen, loopt
grote kans een paar vuile vingers
te krijgen. Het Engelse bedrijf
Allsop International heeft daar
wat op bedacht. Een houder met
drie borsteltjes, die om de ketting
wordt bevestigd. Aan de houder
wordt een spuitbusje met
reinigings- en smeermiddel
gekoppeld en dan is het een zaak
van de houder langs de ketting
bewegen. Metals eindresultaat
een schone ketting en schone
handen. Importeur van
Chaincare, zo heet het produkt,
is Damka Trading in Venray. Het
kost f 35.
ELEKTRISCHE GARAGEDEUR
Endress maakt elektrische
toestellen die, nadat een
infrarood signaal is gegeven
(vanuit de auto), de garagedeur
openen. Afhankelijk van het type,
dat beveiligd is tegen
stroomuitvallen, doet de deur er
tien tot zestien seconden over
om open te gaan. De apparatuur
is zelf te monteren.
ALFA 164
IN SEPTEMBER OP DE MARKT
De nieuwe Alfa Romeo 164 komt
in september op de markt. Deze
voorwiel-aangedreven Alfa krijgt
een benzine- en een
turbodieseluitvoering. De
benzine-versie is er dan met vier
of zes cilinders. Alle uitvoeringen
van de 164 halen minstens een
snelheid van 200 km/u. De komst
van de 164 betekent gelijktijdig
dat de produktie van de huidige
Alfa 90, die geen echt succes is
geworden, wordt gestaakt.
De Nederlandse caravanner die
bij het trekken van zijn
'vakantiehuls' gebruik maakt
van spatbordsplegels Is niet
langer (wettelijk) In
overtreding.
Tot voor kort waren
spatbordsplegels wettelijk niet
toegestaan omdat ze niet aan
de els voldeden dat ze van
achter het stuur (met gesloten
portier) verstelbaar waren.
De ANWB heeft jaren gestreden
om vla een wetswijziging voor
deze extra spiegels een
soepeler regeling te
bewerkstelligen. In de praktijk
blijken immers juist deze
spiegels een belangrijke
bijdrage te leveren voor de
verkeersveiligheid.
Doordat Nederland begin dit
|aar akkoord Is gegaan met de
nieuwe EG-richtlljnen voor
motorvoertuigen, waarin ook
het gebruik van
spatbordsplegels is
vastgelegd, zijn Ineens alle
problemen rond de spiegels uit
de wereld.
koets van
schoothon
kwestie vai
Frits van R
bezitter sin
bij de orga
vierdag.
Een ander
was dat ve
opdeden m
voertuig. V
niet zomae
ondervsnC
proefonde
macht moe
nieuwste te
Nederland!
Johan Seh
onbetaalbc
was het te
besteld mo
auto's op b
De Nissan
die dag iet!
terreinwag
tractorbane
om de vooi
worden ge
Door Willi
Inde
twint
in Ne
ofwel 25 p
afgezet. Di
door partic
concurren
marktsegnr
heeft ruim
Citroën A)9
60S.
De Citroën
in Nederla
investeerd
compleet r
miljard gul
de Visa ve
uitvoering
gebracht.
De import*
produkt al
wagen. De
AX11TRE
AX-gammi
18.700 gul
aflevering!
nog eens
versnellinc
650 guldei
uitgevoerc
snel wordt
De Fiat Un
gelanceer
van het Ja
vergelijkin
Uno 60S v
aflevering:
eveneens
programiT
PRESTA
Beide wac
snellere ui
aangepas
het bijzon:
in de carrc
gemaakt v
verrassen
als met zij
topsnelhe
-
In de ser
vandaag
nieuwe
Uno.