1NOJV 1R20C s P E Nostalgie en charme in Nederlandse sportwagen R GRENZEN. de stem SI JAARPRODUKTIE VAN HONDERD STUKS LEVERTIJD TOT ACHT MAANDEN OPGELOPEN ïodel Rover 200 is Met de snelle topmodel Alle redi Jen met deze bijzonde 'f25.950,-. u uit voor proefrit. over. Dit rest- )etalen, of u ruilt :unt u er van uit- e van uw Ibiza al liggen dan het hancieringsvorm 'mik maken bij de le Seat modellen, fiten om voor een per maand in 'n stappen. Zo kunt len en tegelijker- ndere zaken. Bij Ibiza. Dat Nederland naast Volvo in Bom over nog een autofabriek beschikt, is de meeste inwoners van dit land niet bekend. In Nieuw Loosdrecht staat het bedrijf van Joop Donkervoort. Hij maakt nostalgische, charmante sportwagens. S2 ngen voorbehouden. VRIJDAG 3 APRIL 1987 1 '"Ha .„ijipfc fiii i IÜ1 Een blik In de Loosdrechtse 'autofabrlek'. FOTO'S HELMUTH VONK Door Jack Arentsen Als men in Loosdrecht vraagt waar het bedrijf van Joop Donkervoort is te vinden, dan trekt menigeen de schouders op. „Een autofabriek, hier vlak bij de Loosdrechtse Plassen? Daar heb ik nog nooit van gehoord", was zelfs het antwoord van een benzinepompbediende in Loosdrecht. Het vragen naar de juiste weg was noodzakelijk, want na tweemaal hetzelfde traject te hebben gereden, was het bedrijf 'Joop Donkervoort Automobielfabrikant' nog steeds niet gevonden. De 'fabriek', met een vloeroppervlak van 700 vierkantemeter, was gewoon over het hoofd gezien. In schrille tegenstelling tot de naamsonbekendheid in ons land, staan de vele brieven die Donkervoort bijna dagelijks uit de hele wereld krijgt voor informatie over zijn eigen produkt: wat nostalgisch uitziende, klassiek ogende, maar uiterst charmante sportwagens die op basis van het eens zo vermaarde principe van de Super Seven van Lotus in Engeland werden gebouwd. HYPOTHEEK De Donkervoorts hebben allemaal iets Spartaans in zich, maar beschikken onderhuids over technieken die rechtstreeks geplaatst zouden kunnen krijgen in formule 2 en formule 3 wagens. De voorwielaandrijving van de S8A is b.v. door Donkervoort zelf ontworpen en daarbij is gebruik gemaakt van technieken uit de Formule l-wereld. „Je koopt een Donkervoort niet voor de ruimte of het comfort. Zo'n auto wordt alleen gekocht voor de prestaties en de wegligging. Dan moet je ook het beste bieden", is de filosofie van de man die ruim tien jaar geleden zijn goed betaalde baan als technische man bij een fabrikant van autogordels opzegde en met geleend geld -een hoge hypotheek op zijn huis- aan een groot avontuur in de autowereld begon. Aanzet tot zijn sprong in het diepe was het feit dat Lotus aan het eind van de jaren zestig en het begin van de jaren zeventig stopte met de produktie van de S3 en de S4; 2-zits open sportwagens die beide gebaseerd waren op de 'Seven' en die zowel in kitvorm als complete auto te koop waren. UJDEHSWEG Op vele plaatsen ter wereld werd de produktie overgenomen en Joop Donkervoort zag ook ineens mogelijkheden om zijn jongensdroom in vervulling te zien gaan: zelf sportwagens bouwen. Maar die stap was tevens de inleiding van een lijdensweg die jaren zou duren. Niet alleen kon hij pas na heel lang zoeken (en tegenwerking) in Engeland een bedrijfje vinden, waar het buizenchassis voor zijn droomauto gemaakt kon worden, maar in eigen land moesten ook nog heel wat hobbels worden gladgestreken voordat de Rijksdienst voor het Wegverkeer de Donkervoorts goedkeurde. „Die eerste drie jaar van mijn carrière als autofabrikant wil ik voor geen goud meer overdoen", zegt hij met een diepe zucht van verlichting. SPORTHEUS Ondertussen is Joop Donkervoort al weer enkele jaren uit de schuur in Tienhoven vertrokken, waar hij met de pionierswerkzaamheden voor zijn sportwagen is begonnen. In Nieuw Loosdrecht werken nu zo'n man of tien dagelijks aan de produktie van de Donkervoort-lijn die uit twee typen bestaat: de slechts 585 kg wegende S8 die door een 2 liter Ford Sierra-motor van 105 pk wordt aangedreven (topsnelheid rond 200 km/u en acceleratie van 0 naar 100 km/u in amper 6 seconden) en de S8A, die 12 pk meer onder de lange 'sportneus' heeft liggen. De Scorpio- motor in deze wagen kan de topsnelheid tot 215 km/u opvoeren. WACHTLIJST In de mini-fabriek in Nieuw Loosdrecht zou men dag en nacht kunnen doorwerken om aan de vraag naar de Donkervoorts te kunnen voldoen. De mannen die de wagens met de hand in elkaar zetten en rustig een half uur bezig zijn voordat bij voorbeeld een rubber precies rond een ruit is geplaatst, zorgen namelijk voor een jaarproduktie van rond honderd stuks en dat is te weinig om de wachtlijst, die tussen vier en twaalf maanden kan liggen, uit de wereld te helpen. Voor de naaste toekomst streeft men wel naar een jaarproduktie van misschien 250 stuks. Zijn er per jaar gemiddeld maar zo'n zeven Nederlanders geïnteresseerd in deze wagens, vanuit West- Duitsland, België, Zwitserland, Frankrijk en Japan komen veel meer bestellingen. Japan hoort met West- Duitsland tot de beste afnemers van de Donkervoorts: gemiddeld gaan 25 wagens per jaar naar deze landen. „Wanneer Japanners, Duitsers en Fransen vinden dat we het niet verkeerd doen, dan zegt dat wel wat. PIETLUTTIG Per slot van rekening zijn Japanners behoorlijk pietluttig; vinden de meest Duitsers dat ze alles beter kunnen en komt bij de Fransman altijd een behoorlijk stukje chauvinisme om de hoek kijken", meent Donkervoort. De wagens die uit het hart van Nederland komen wijken op heel wat plaatsen af van het oorspronkelijke Seven-idee. Niet alleen als naar de onafhankelijke achterwielophanging en de voorwielophanging wordt gekeken, maar ook het chassis is door Donkervoort aangepast. De eerste Donkervoort (in 1979) had op het gebied van de styling bijna dezelfde lijnen als de Lotus Seven Caterham, maar de Donkervoorts waren wel 13 cm langer, 15 cm breder en beschikten over een 6,5 cm langere wielbasis. VERBORGEN Doordat Donkervoort koos voor een licht hellende bodemplaat, waardoor bij de achterwielen wat vacuum ontstaat en de wagen vaster op de weg is komen te liggen, werden de verschillen met het van oorsprong Engelse produkt nog groter. Al deze ontwikkelen -zoals ook de in de grill verborgen spoiler-werden in Nieuw Loosdrecht of bij de TH in Eindhoven bedacht. LOFTROMPET Ford levert niet alleen de krachtbronnen voor de wagens. 'M Xa Voor de transmissie zorgt een Ford versnellingsbak die een combinatie is tussen de bak van de Sierra en uit de V6. De aandrijving naar de achterwielen gebeurt via een differentieel dat afkomstig is uit de Ford Capri. „Wij hebben nog nooit een wagen getest, die zo weinig auto is voor zoveel geld", oordeelde kort geleden het gezaghebbende Duitse autoblad 'Auto, Motor und Sport'. Maar gelijktijdig stak men de loftrompet over het Nederlandse produkt, wanneer naar het benutten van de erg krappe ruimte in de cockpit, de prestaties en wegligging werd gekeken. ARMER „Wij mogen blij zijn met deze Donkervoorts", aldus het blad, „de autowereld zou een stuk armer zijn wanneer er geen Caterham, Donkervoort, Morgan of Cobra meer gebouwd zouden worden. Joop Donkervoort is het in ieder geval gelukt om niet alleen een stukje autogeschiedenis op de weg te houden, maar gelijktijdig heeft hij zijn produkt ook nog voorzien van alle voordelen uit de hedendaagse autotechniek". De Donkervoorts zijn nog altijd leverbaar als bouwpakket, maar daar heeft de man in Nieuw Loosdrecht niet zijn verkoopzinnen opgezet. „Af en toe kom ik weieens zo'n wagen tegen; met allerlei toeters en bellen erop. Dan verzucht ik maar: dat heeft die auto toch helemaal niet nodig". Joop Donkervoort bijeen van zijn produkten. ïhoek 64, Tel.: 01620-3105- ld 74, Tel.: 076-225705. Morgan klassiek en exclusief Er worden nog altijd in Europa auto's gebouwd waarop men in een keer straalverliefd kan worden. In het Engelse Malvern Link staat bij voorbeeld nog altijd een fabriek waar jaarlijks -zij het mondjesmaat- heel bijzondere en opvallende auto's worden gebouwd. Even heeft het er naar uitgezien dat een belangrijk stukje autogeschiedenis uit Engeland zou verdwijnen, toen Nederland (Wijchen) en Oostenrijk werden genoemd als toekomstige plaatsen waar Morgans en TVR's zouden worden gebouwd. Nu definitief gekozen lijkt te zijn voor het handhaven van de traditionele 'produktie-lijn' in Engeland, kan men er ook verzekerd van zijn dat Morgan niet alleen 'klassiek', maar ook exclusief zal blijven. Een Nederlandse automobilist die zijn hart heeft verpand aan de oer-Britse Morgan sportwagen is overigens een stuk beter uit dan zijn Britse collega. In ons land bedraagt de levertijd namelijk zo'n acht maanden, terwijl men in Engeland liefst vijfjaar geduld moet hebben. PRESTATIES Het Morgan-programma omvat twee modellen: een tweezitter met een 16 liter 4-cilindermotor van 96 pk en een vierzitter, die wordt aangedreven door de sterke Morgan Plus 8 P.l. met een 3.5 liter V8 met brandstofinjectie onder de motorkap. De 190 pk die deze motor levert, gecombineerd met het wagengewicht van 920 kg, zorgen natuurlijk voor geweldige prestaties: topsnelheid 210 km/u, acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,5 sec. Bij de 2-zitter gaat het iets rustiger: top 180 km/u en van 0 naar 100 km/u in 8 seconden. In de loop van de jaren is aan de vormgeving van de Morgan niet zoveel gewijzigd en daarvan wordt in de fabriek in Malvern Link ook het sprekende bewijs geleverd. Al meer dan vijftig jaar wordt de Morgan ambachtelijk gebouwd. Een ronde balk ergens in een hoek van de plaatwerkerij, werd bij voorbeeld al vijftig jaar geleden gebruikt om de motorkap zijn definitieve vorm te geven. Vandaag de dag gebeurt dit nog steeds. De klassieke carrosserie wordt ook nog altijd gebouwd op een gelijmd essenhouten frame, terwijl de spatborden nog steeds met veel vakmanschap uit een vlakke plaat in hun gewelfde vorm worden geklopt. Importeur Nimag in Heinenoord heeft drie verschillende Morgans op de prijslijst staan: de Morgan 4/4 1600 2-zitter voor f 49.500, de Morgan 4/4 1600 4-zitter voor 51600 en de Morgan Plus 8 Petrol Injection voor f 78.500. Een Morgan als 'klassieke' en exclusieve 2-zltter kost f 49.500. :e firiancieringsnuuitschapp'i f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15