1NOJV
1R20C
s
P E
Nostalgie en charme
in Nederlandse
sportwagen
R GRENZEN.
de stem
SI
JAARPRODUKTIE VAN HONDERD STUKS
LEVERTIJD TOT ACHT MAANDEN OPGELOPEN
ïodel Rover 200 is
Met de snelle
topmodel Alle redi
Jen met deze bijzonde
'f25.950,-.
u uit voor
proefrit.
over. Dit rest-
)etalen, of u ruilt
:unt u er van uit-
e van uw Ibiza
al liggen dan het
hancieringsvorm
'mik maken bij de
le Seat modellen,
fiten om voor een
per maand in 'n
stappen. Zo kunt
len en tegelijker-
ndere zaken. Bij
Ibiza.
Dat Nederland naast Volvo in Bom over nog een autofabriek beschikt, is de
meeste inwoners van dit land niet bekend. In Nieuw Loosdrecht staat het
bedrijf van Joop Donkervoort. Hij maakt nostalgische, charmante
sportwagens.
S2
ngen voorbehouden.
VRIJDAG 3 APRIL 1987
1 '"Ha
.„ijipfc
fiii i
IÜ1
Een blik In de
Loosdrechtse
'autofabrlek'.
FOTO'S
HELMUTH
VONK
Door Jack Arentsen
Als men in Loosdrecht
vraagt waar het bedrijf
van Joop Donkervoort is
te vinden, dan trekt menigeen de
schouders op. „Een autofabriek, hier
vlak bij de Loosdrechtse Plassen?
Daar heb ik nog nooit van gehoord",
was zelfs het antwoord van een
benzinepompbediende in
Loosdrecht. Het vragen naar de
juiste weg was noodzakelijk, want na
tweemaal hetzelfde traject te hebben
gereden, was het bedrijf 'Joop
Donkervoort Automobielfabrikant'
nog steeds niet gevonden. De
'fabriek', met een vloeroppervlak van
700 vierkantemeter, was gewoon
over het hoofd gezien.
In schrille tegenstelling tot de
naamsonbekendheid in ons land,
staan de vele brieven die
Donkervoort bijna dagelijks uit de
hele wereld krijgt voor informatie
over zijn eigen produkt: wat
nostalgisch uitziende, klassiek
ogende, maar uiterst charmante
sportwagens die op basis van het
eens zo vermaarde principe van de
Super Seven van Lotus in Engeland
werden gebouwd.
HYPOTHEEK
De Donkervoorts hebben allemaal
iets Spartaans in zich, maar
beschikken onderhuids over
technieken die rechtstreeks
geplaatst zouden kunnen krijgen in
formule 2 en formule 3 wagens. De
voorwielaandrijving van de S8A is
b.v. door Donkervoort zelf
ontworpen en daarbij is gebruik
gemaakt van technieken uit de
Formule l-wereld.
„Je koopt een Donkervoort niet voor
de ruimte of het comfort. Zo'n auto
wordt alleen gekocht voor de
prestaties en de wegligging. Dan
moet je ook het beste bieden", is de
filosofie van de man die ruim tien
jaar geleden zijn goed betaalde baan
als technische man bij een fabrikant
van autogordels opzegde en met
geleend geld -een hoge hypotheek
op zijn huis- aan een groot avontuur
in de autowereld begon.
Aanzet tot zijn sprong in het diepe
was het feit dat Lotus aan het eind
van de jaren zestig en het begin van
de jaren zeventig stopte met de
produktie van de S3 en de S4; 2-zits
open sportwagens die beide
gebaseerd waren op de 'Seven' en
die zowel in kitvorm als complete
auto te koop waren.
UJDEHSWEG
Op vele plaatsen ter wereld werd de
produktie overgenomen en Joop
Donkervoort zag ook ineens
mogelijkheden om zijn
jongensdroom in vervulling te zien
gaan: zelf sportwagens bouwen.
Maar die stap was tevens de
inleiding van een lijdensweg die
jaren zou duren. Niet alleen kon hij
pas na heel lang zoeken (en
tegenwerking) in Engeland een
bedrijfje vinden, waar het
buizenchassis voor zijn droomauto
gemaakt kon worden, maar in eigen
land moesten ook nog heel wat
hobbels worden gladgestreken
voordat de Rijksdienst voor het
Wegverkeer de Donkervoorts
goedkeurde. „Die eerste drie jaar
van mijn carrière als autofabrikant
wil ik voor geen goud meer
overdoen", zegt hij met een diepe
zucht van verlichting.
SPORTHEUS
Ondertussen is Joop Donkervoort al
weer enkele jaren uit de schuur in
Tienhoven vertrokken, waar hij met
de pionierswerkzaamheden voor zijn
sportwagen is begonnen. In Nieuw
Loosdrecht werken nu zo'n man of
tien dagelijks aan de produktie van
de Donkervoort-lijn die uit twee
typen bestaat: de slechts 585 kg
wegende S8 die door een 2 liter Ford
Sierra-motor van 105 pk wordt
aangedreven (topsnelheid rond 200
km/u en acceleratie van 0 naar 100
km/u in amper 6 seconden) en de
S8A, die 12 pk meer onder de lange
'sportneus' heeft liggen. De Scorpio-
motor in deze wagen kan de
topsnelheid tot 215 km/u opvoeren.
WACHTLIJST
In de mini-fabriek in Nieuw
Loosdrecht zou men dag en nacht
kunnen doorwerken om aan de
vraag naar de Donkervoorts te
kunnen voldoen. De mannen die de
wagens met de hand in elkaar zetten
en rustig een half uur bezig zijn
voordat bij voorbeeld een rubber
precies rond een ruit is geplaatst,
zorgen namelijk voor een
jaarproduktie van rond honderd
stuks en dat is te weinig om de
wachtlijst, die tussen vier en twaalf
maanden kan liggen, uit de wereld te
helpen. Voor de naaste toekomst
streeft men wel naar een
jaarproduktie van misschien 250
stuks.
Zijn er per jaar gemiddeld maar zo'n
zeven Nederlanders geïnteresseerd
in deze wagens, vanuit West-
Duitsland, België, Zwitserland,
Frankrijk en Japan komen veel meer
bestellingen. Japan hoort met West-
Duitsland tot de beste afnemers van
de Donkervoorts: gemiddeld gaan 25
wagens per jaar naar deze landen.
„Wanneer Japanners, Duitsers en
Fransen vinden dat we het niet
verkeerd doen, dan zegt dat wel wat.
PIETLUTTIG
Per slot van rekening zijn Japanners
behoorlijk pietluttig; vinden de meest
Duitsers dat ze alles beter kunnen en
komt bij de Fransman altijd een
behoorlijk stukje chauvinisme om de
hoek kijken", meent Donkervoort.
De wagens die uit het hart van
Nederland komen wijken op heel wat
plaatsen af van het oorspronkelijke
Seven-idee. Niet alleen als naar de
onafhankelijke achterwielophanging
en de voorwielophanging wordt
gekeken, maar ook het chassis is
door Donkervoort aangepast. De
eerste Donkervoort (in 1979) had op
het gebied van de styling bijna
dezelfde lijnen als de Lotus Seven
Caterham, maar de Donkervoorts
waren wel 13 cm langer, 15 cm
breder en beschikten over een 6,5
cm langere wielbasis.
VERBORGEN
Doordat Donkervoort koos voor een
licht hellende bodemplaat, waardoor
bij de achterwielen wat vacuum
ontstaat en de wagen vaster op de
weg is komen te liggen, werden de
verschillen met het van oorsprong
Engelse produkt nog groter. Al deze
ontwikkelen -zoals ook de in de grill
verborgen spoiler-werden in Nieuw
Loosdrecht of bij de TH in
Eindhoven bedacht.
LOFTROMPET
Ford levert niet alleen de
krachtbronnen voor de wagens.
'M Xa
Voor de transmissie zorgt een Ford
versnellingsbak die een combinatie
is tussen de bak van de Sierra en uit
de V6. De aandrijving naar de
achterwielen gebeurt via een
differentieel dat afkomstig is uit de
Ford Capri.
„Wij hebben nog nooit een wagen
getest, die zo weinig auto is voor
zoveel geld", oordeelde kort geleden
het gezaghebbende Duitse autoblad
'Auto, Motor und Sport'. Maar
gelijktijdig stak men de loftrompet
over het Nederlandse produkt,
wanneer naar het benutten van de
erg krappe ruimte in de cockpit, de
prestaties en wegligging werd
gekeken.
ARMER
„Wij mogen blij zijn met deze
Donkervoorts", aldus het blad, „de
autowereld zou een stuk armer zijn
wanneer er geen Caterham,
Donkervoort, Morgan of Cobra meer
gebouwd zouden worden. Joop
Donkervoort is het in ieder geval
gelukt om niet alleen een stukje
autogeschiedenis op de weg te
houden, maar gelijktijdig heeft hij
zijn produkt ook nog voorzien van
alle voordelen uit de hedendaagse
autotechniek".
De Donkervoorts zijn nog altijd
leverbaar als bouwpakket, maar daar
heeft de man in Nieuw Loosdrecht
niet zijn verkoopzinnen opgezet. „Af
en toe kom ik weieens zo'n wagen
tegen; met allerlei toeters en bellen
erop. Dan verzucht ik maar: dat heeft
die auto toch helemaal niet nodig".
Joop
Donkervoort
bijeen van
zijn
produkten.
ïhoek 64, Tel.: 01620-3105-
ld 74, Tel.: 076-225705.
Morgan klassiek en exclusief
Er worden nog altijd in
Europa auto's gebouwd
waarop men in een keer
straalverliefd kan worden. In het
Engelse Malvern Link staat bij
voorbeeld nog altijd een fabriek
waar jaarlijks -zij het
mondjesmaat- heel bijzondere en
opvallende auto's worden
gebouwd.
Even heeft het er naar uitgezien
dat een belangrijk stukje
autogeschiedenis uit Engeland
zou verdwijnen, toen Nederland
(Wijchen) en Oostenrijk werden
genoemd als toekomstige
plaatsen waar Morgans en TVR's
zouden worden gebouwd. Nu
definitief gekozen lijkt te zijn voor
het handhaven van de
traditionele 'produktie-lijn' in
Engeland, kan men er ook
verzekerd van zijn dat Morgan
niet alleen 'klassiek', maar ook
exclusief zal blijven.
Een Nederlandse automobilist
die zijn hart heeft verpand aan de
oer-Britse Morgan sportwagen is
overigens een stuk beter uit dan
zijn Britse collega. In ons land
bedraagt de levertijd namelijk
zo'n acht maanden, terwijl men
in Engeland liefst vijfjaar geduld
moet hebben.
PRESTATIES
Het Morgan-programma omvat
twee modellen: een tweezitter
met een 16 liter 4-cilindermotor
van 96 pk en een vierzitter, die
wordt aangedreven door de
sterke Morgan Plus 8 P.l. met
een 3.5 liter V8 met
brandstofinjectie onder de
motorkap. De 190 pk die deze
motor levert, gecombineerd met
het wagengewicht van 920 kg,
zorgen natuurlijk voor geweldige
prestaties: topsnelheid 210
km/u, acceleratie van 0 naar 100
km/u in 6,5 sec. Bij de 2-zitter
gaat het iets rustiger: top 180
km/u en van 0 naar 100 km/u in
8 seconden.
In de loop van de jaren is aan de
vormgeving van de Morgan niet
zoveel gewijzigd en daarvan
wordt in de fabriek in Malvern
Link ook het sprekende bewijs
geleverd. Al meer dan vijftig jaar
wordt de Morgan ambachtelijk
gebouwd. Een ronde balk ergens
in een hoek van de plaatwerkerij,
werd bij voorbeeld al vijftig jaar
geleden gebruikt om de
motorkap zijn definitieve vorm te
geven. Vandaag de dag gebeurt
dit nog steeds. De klassieke
carrosserie wordt ook nog altijd
gebouwd op een gelijmd
essenhouten frame, terwijl de
spatborden nog steeds met veel
vakmanschap uit een vlakke
plaat in hun gewelfde vorm
worden geklopt.
Importeur Nimag in Heinenoord
heeft drie verschillende Morgans
op de prijslijst staan: de Morgan
4/4 1600 2-zitter voor f 49.500,
de Morgan 4/4 1600 4-zitter voor
51600 en de Morgan Plus 8
Petrol Injection voor f 78.500.
Een Morgan als 'klassieke' en exclusieve 2-zltter kost f 49.500.
:e firiancieringsnuuitschapp'i f