DAVID BOWIE VERRAST PERS MET MINI-CONCERT
Wat bezielt de jeugd van tegenwoordig?
Marius Boender op
achterkant krant
Toneelgroep Amsterdam
start met stuk Mishima
DINSDAG 31 MAART 1987
T2
DAVID Bowie geeft op 30 mei een concert in het
Feyenoord-stadion in Rotterdam. Als er vol
doende belangstelling is, is de kans groot dat er
een extra concert komt.
Dramatiek
Geen hoogtepunt
'TACHTIGERS' EERSTE CO-PRODUKTIE VAN IKON EN BRT
Commercie
Discotrein
Polen
Boek
KUNSTPROJECT ARCHIEF DE STEM
Schrijver Konard in 'Kenmerk'
DE STEM GIDS
NEDERLAND 1
NEDERLAND 2
Even Piekeren
r
Suske en Wiske:
Hambone
„Waarom wordt er zoveel geld
uitgetrokken voor de controle bij de
sociale diensten en niet voor meer
controle bij de belastingdienst?"
Annle Brouwer, wethouder in Nijmegen
DE STEM
Wereldtoernee in Rotterdam van start
Door Wim van Leest
De voorverkoop voor het concert van 30 mei begint op 11
april. Bowie's nieuwe elpee, 'Never let me down', komt op
20 april uit. Die feiten werden gisteren in de Amster
damse poptempel Paradiso bekend gemaakt door David
Bowie zelf tijdens een 'verrassings-persconferentie'.
De echte verrassing van die
persbijeenkomst was een mini-
concert van twee nummers
door Bowie en zijn huidige be
geleidingsband.
De persconferentie van gis
teren in Amsterdam was er een
die door David Bowie van be
gin tot einde geregisseerd was.
Er werd begonnen met een
liedje. Daarna volgde twintig
minuutjes beantwoording van
vragen en tenslotte werd er nog
een nummertje gespeeld.
Bowie had de vaderlandse
pers plus een aantal fans aan
zijn voeten en hij benutte elke
gelegenheid om met een ty
pisch Brits gevoel voor humor
de lachers op zijn hand te krij
gen. Wat dat betreft kan de
Amerikaanse president Rea
gan nog het een en ander van
David Bowie leren.
David Bowie is geen artiest
die veelvuldig contact heeft
met de pers. Zijn interviews
zijn uiterst spaarzaam. Om su
perster Bowie in levende lijve
te ontmoeten en om hem aan de
praat te krijgen, waren Neder
landse popjournalisten, of wat
daarvoor doorgaat, gisteren
masaal naar Paradiso geko
men. Bovendien waren door de
Belgische tak van Bowie's pla
tenfirma ook de Belgische pop
scribenten naar Amsterdam
gevoerd. Daarnaast waren op
speciaal verzoek van Bowie
zelf een aantal voor paradiso
wachtende scholieren c.q. fans
tot de zaal toegelatea
De eigenlijke persconferen
tie leverde geen schokkende
nieuwsfeiten op. Bowie beant
woordde op allerbeminnelijk
ste wijze tal van vragen, zonder
daarbij het achterste van zijn
tong te laten zien. Zo ver
klaarde hij het feit dat hij in de
VS een reklame voor Pepsi-
Cola doet als volgt: „Pepsi
sponsort mijn komende we
reldtoernee. Die financiële bij
drage stelt mij in staat om een
spectaculaire show in elkaar te
steken. Zonder die steun zou
dat niet mogelijk zijn, dus dank
je wel Pepsi!".
Bowie liet weten dat zijn con
certen tijdens de komende
toernee steeds uit zo'n vijfen
twintig nummers zullen be
staan. Het worden volgens hem
concerten waarbij de nadruk
sterk op het visuele aspect zal
komen te liggen: „De komende
toernee gaat er heel andere uit
zien dan die van 1983. Toen had
ik dankzij de elpee 'Let's dance'
een nieuw publiek. Die mensen
kwamen vooral op de muziek
van die elpee af. Ik heb er toen
een soort 'greatest hits concert'
van gemaakt. Dit keer ligt de
nadruk meer op de theatrale
kant. Er komt veel meer dra
matiek in. Ik denk dat ik met
mijn huidige zesmansgroep dat
waar kan maken. Kom maar
kijken, het zal je verbazen wat
je met zes man en wat lichten
op het podium kunt doen".
Opmerkelijke man in Bo
wie's nieuwe band is gitarist
Peter Frampton. De groep be
staat verder uit oudgedienden
Carlos Alomar (gitaar) en Car
mine Rojas (bas) en nieuwko
mers Erdal Kizilcay (synthesi
zer), Allen Childs (drums) en
Richard Cottle (keyboards). De
eerste vier zijn ook van de par-
Bowie: „Muziek komt op de eerste plaats".
tij op Bowie's komende elpee
'Never let me down'.
David Bowie liet gisteren
weten dat deze toernee wat
hem betreft zeker niet de laat
ste is. Hij heeft er, getuige de
twe nummers die gisteren live
gespeeld werden, duidelijk zin
in. Als hij en zijn band tijdens
de komende concerten net zo
goed op dreef zijn als gisteren,
dan staat de liefhebber eind
mei nog het nodige te wachten.
Tussen David Bowie's vorige
elpee 'Tonight' en zijn nieuste
ligt een periode van bijna drie
jaar. Voor die afwezigheid aan
het muziekfront heeft David de
volgende verklaringen: 'To
night' was geen creatief hoog
tepunt. Ik vond indertijd eigen
lijk maar vier stukken goed ge
noeg voor op de plaat. Met de
rest heb ik heel lang gewor
steld en dat is te horen. Daarom
heeft deze nieuwe plaat zo lang
op zich laten wachten. Ik wilde
niet eeder de studio in dan op
het moment dat ik zeker wist
dat ik goed materiaal bij elkaar
had. Laat er geen twijfel be
staan over mijn toewijding tot
de muziek. Ik zou er niet over
peinzen de studio in te gaan, als
ik niet echt geloofde in wat ik
schrijf en wat ik zing. Dat zou
verspilde tijd zijn. Ik ben de
laatste jaren druk aan het fil
men geweest, dus jullie denken
wellicht dat mijn interesse in
muziek weggeëbd is. Dat is niet
zo. Muziek komt bij mij altijd
op de eerste plaats. Er is niets
dat dat kan veranderen. Films
zijn leuk om te doen, maar ze
komen na de muziek".
David Bowie's komende el
pee is, voorzover je dat op
grond van twee nummers kunt
zeggen, een stap terug richting
rock and roll. David Bowie zelf
daarover: „Ja, het is terug naar
de rock and roll. Het heeft mis
schien iets met het huidige mu-
ziekklimaat maar in ieder ge
val met mijzelf te maken, want
ik schrijf uitsluitend voor me-
door Mart van der Sanden
DE EERSTE co-produktie
tussen de IKON en de BRT
is dan toch eindelijk een
feit. De twee omroepen
wisselen de komende we
ken programma's uit,
waarin een beeld wordt
geschetst van jongeren
tussen de 15 en 25 jaar.
Vanavond zendt de BRT de
eerste aflevering uit (om 19.15
uur op net 1). De IKON brengt
diezelfde aflevering volgende
week dinsdag.
IKON-directeur Wim
Koole heeft, zo zei hij bij de
presentatie van de reeks
'Tachtigers, glimp van een
generatie' in het Amster
damse Paradiso, al vaak een
blauwtje gelopen bij zijn
Vlaamse collega's. „Ik denk
dat de BRT ons te links
vond". De Vlamingen zijn nu
over die bedenking heenge
stapt. Ongetwijfeld om finan
ciële redenen, zo liet Koole
doorschemeren.
De basis voor de samen
werking werd vorig jaar ge
legd tijdens de Prix Jeunesse
in München, een internatio
nale beurs voor jeugdpro
gramma's. Adjunct-directeur
Boudewijn Klap van de
IKON ontmoette daar de ma
kers van het inmiddels van
het scherm verdwenen BRT-
programma 'Villa Tempo',
dat in België, maar ook in
(zuidelijk) Nederland razend
populair was. Villa Tempo
haalde in München de tweede
prijs; een IKON-inzending
van Richard Vierbergen over
de Sleep-In in Amsterdam
werd door de jury eveneens
bekroond. De IKON vatte in
München, aldus Klap, het
idee op om samen met de BRT
een programma te maken
over de jongeren halverwege
de jaren tachtig.
De IKON sluit daarmee
aan op een traditie; die om
roep heeft er ook in het verle
den een gewoonte van ge
maakt de jeugd een 'vrij
plaats' te bieden op de televi
sie. Dat gebeurde met pro
gramma's die de jongeren
niet vermanend de les lazen,
De jeugd van nu heeft vele gezichten: kakkers, discogangers, new-wavers, punkers
Voor de IKON maakte
Vierbergen een bedachtza
mere film, 'Elke zaterdag
feest', waarin het uitgaansle-
maar probeerden hen op hun
eigen niveau en in hun eigen
taal aan te spreken.
In 1985 was er de serie
'Walking back to happiness',
waarin werd verduidelijkt
hoe jongeren in een verhar
dende samenleving een eigen
plek moesten zien te verove
ren. Een jaar later werd in
'Ondertonen' belicht welke
rol popmuziek, maar dan niet
van de hitparade-soort, voor
jongeren speelt. En 'Snuiters',
het programma van Cees
Grimbergen, dat na dit sei
zoen van het scherm wordt
afgevoerd, wordt door de cri
tici luid bejubeld.
Dit jaar gaat het in 'Tachti
gers, glimp van een generatie'
om de ontmoetingsplaatsen
voor de jeugd en de invloed
van de commercie op het ge
drag van de jeugd. Jongeren
tussen 15 en 25 jaar hebben
nogal wat geld te besteden en
de industrie doet er alles aan
van die markt een flink
graantje mee te pikken. Te
meer daar kleding en uiter
lijk voor veel jongeren weer
van levensbelang lijken te
zijn geworden om zich van
andere groepen te kunnen on
derscheiden.
De BRT en de IKON pak
ten dit onderwerp op de voor
hen beiden kenmerkende ma
nier aan. Het team van 'Villa
Tempo' -regisseuse Rita
Goossens en producer Tom
Huijbrechts- maakte een flit
sende videoclip van 25 minu
ten, waarin tal van visuele
grappen zijn verwerkt. „De
BRT kan dat nu eenmaal be
ter dan wij", aldus Klap.
ven in Echt in Limburg onder
de loupe wordt genomen.
Klap: „We zijn eens naar de
provincie gegaan, omdat de
randstad ook in jongerenpro
gramma's altijd al breeduit
aan bod komt". Vierbergen
bracht met zijn filmploeg vier
zaterdagen in Echt door. Hij
filmde in de drie Echter dis
cotheken: Majestic voor het
echte 'disco'-publiek, Stoba
voor de new-wave-adepten
en zaal Spee voor de wat
oudere, gesettlede paartjes.
Vierbergen sprak met jonge
ren tijdens hun avondje uit,
met ouders van discogangers
en met omwonenden die hin
der zeggen te ondervinden
van de 3000-koppige meute
- FOTODESTEMOICKDEBOER
jongeren, die elk weekeinde
het 5000 zielen tellende Echt
overspoelt.
Vierbergen maakte ook opna
men in de 'discotrein', die in
de weekeinden de horde dis
cogangers op het station in
Echt uitspuwt. Vroeger wa
ren er nogal wat problemen
tijdens dit vervoer. Er werd
driftig aan de noodrem ge
trokken en het treinmeubilair
was niet veilig voor vandalen.
Sinds de spoorwegpolitie zich
echter vaker in de discotrein
laat zien, horen de problemen
goeddeels tot het verleden.
Maar voor sommige Echt-
gangers is het beneden hun
stand zich per trein naar hun
avondje uit te begeven. Zij
geven de voorkeur aan een
lift met een bereidwillige va
der of moeder. Onder meer
daaruit blijkt duidelijk dat
status voor de jongeren een
gewild artikel is. Een 'punker'
wil van zijn leven niet met
een 'disco' gezien worden, een
'kakker' niet met een 'new-
waver'. Kledingmerken spe
len daarbij een belangrijke
rol. Een 'disco' zal bijvoor
beeld pertinent weigeren in
een broekje van Zeeman te
lopen, zo laat Richard Vier
bergen weten
De BRT- en IKON-program-
ma's worden voor de Neder
landse tv aangevuld met een
tweedelig portret van Poolse
jongeren: Rock in Polen. De
film is gemaakt door de
Poolse cineast Kistenko, ooit
de assistent van Roman Po-
lanski, en toont de betekenis
van de westerse popmuziek
voor de jeugd in Polen. De
film werd vorig jaar gemaakt
op een popfestival in Jarocin
en toont aan dat de Poolse
jeugd nog moet knokken voor
veel verworvenheden die in
het westen allang als vanzelf
sprekend worden aanvaard.
Rock in Polen is een co-pro-
duktie met de BBC.
Tegelijkertijd geeft de IKON
in samenwerking met uitge
verij Anthos het boek Tachti
gers, glimp van een generatie
uit, waarin de jongerencul
tuur van dit moment wordt
beschreven. De eindredactie
werd gevoerd door Boude
wijn Klap, journalist Stan
Rijven en Paul Rutten, we
tenschappelijk medewerker
aan het Instituut voor Massa
communicatie van de Katho
lieke Universiteit Nijmegen.
In het boek zijn interviews
opgenomen met drie mannen,
die een belangrijke rol heb
ben gespeeld in de jeugdcul
tuur, maar hun wilde haren
aardig zijn kwijtgeraakt: An-
dré van der Louw (vroeger
onder meer Aloha/Hitweek,
nu KNVB-bestuurder), Huib
Schreurs (vroeger CCC Ine,
nu directeur van Paradiso) en
Wally van Middendorp (me
dewerker van Vinyl, dat ook
al tamelijk keurig is gewor
den).
zelf. Toen ik de elpee 'Let's
dance' maakte en er succes mee
had, was ik in eerste instantie
blij met de toegankelijkheid die
die muziek scheen te hebben.
Maar op den duur voelde ik mij
er toch niet zo prettig mee. Het
was me net iets te kunstmatig.
Ik wilde terug naar mijn be
ginperiode, weer werken met
een kleine rockgroep. Nee, het
is niet zoiets als destijds met
The Spiders from Mars. Wat ik
doe zal nooit lijken op iets wat
ik vroeger al gedaan heb. Het is
iedere keer totaal anders".
Net als op vorige elpees is op
'Never let me down' weer een
nummer van David Bowie's
muzikale vriend Iggy Pop aan
wezig. Dat is het nummer
'Bang bang' dat samen met de
nieuwe single 'Day in, day out'
gisteren gespeeld werd. In het
verleden schreef Bowie samen
met Pop nog weieens nieuwe
nummers. Dat hij dat nu niet
gedaan heeft verklaarde David
Bowie als volgt: „Iggy heeft
veel goede nummers geschre
ven en de meeste mensen krij
gen die nooit te horen. Andere
artiesten maken er een ge
woonte van om blues-klassie
kers, oude Stones-nummers of
vroegere Elvis Presley-hits op
te nemen. Ik doe dus Iggy Pop
materiaal. Zijn oude werk is te
goed om het niet te laten horen,
dis waarom zou je dan nieuwe
nummers gaan schrijven".
David Bowie stelt zijn mu
ziek op de eerste plaats, maar
niettemin zijn er filmplannen.
„Mick Jagger en ik overwegen
om samen een film te maken.
Er is gerede kans dat die film
er komt. We hebben ervoor ge
schreven vorig jaar. Het komt
er nu op aan dat we het ko
mend jaar tegelijkertijd op de
zelfde plaats zijn, dan kunnen
we aan de slag. Buiten die film
met Mick' Jagger heb ik plan
nen om zelf een film te gaan re
gisseren. Dat zal een kleine
film worden, geen grote rol
prent. Het wordt een verfil
ming van een liefdesgeschiede
nis tussen twee teenagers. Ik
heb helaas geen kans gezien er
een rolletje voor mezelf in te
creëren".
Van de kunstredactie
MARIUS BOENDER
(1948,Middelburg) stu
deerde op academie St.
Joost te Breda (fotografie)
en de Rijksacademie te
Amsterdam (visuele co-
municatie).
Vanuit zijn vakdiscipline is
hij begrijpelijk zeer betrok
ken geweest bij het vastleg
gen van tekens in tijd en
ruimte. Op zijn talrijke expo
sities door het gehele land
was de laatste tien jaar een
gelijdelijk verschuiving in
zijn beeldtaal te zien; van fo
to' s tot onder meer adem- en
zandprojecten. Verwondering
over de manier waarop met
name mens en dier hun spo
ren door de wereld en de ge
schiedenis getrokken hebben
bepalen vaak het karakter
van zijn werkstukken. Het
gaat daarbij om teken die te
rug- en vooruitwijzen in de
tijd. Zo was hij bijvoorbeeld
werkzaam in het woestijn
zand van het Dogon-gebied in
het Afrikaanse Mali; zandte
keningen in relatie met spo
ren van daar rondlopende
vossen.
Over het teken dat hij bin
nen het kader van het Ar
chief De Stem-projekt, in
zand maakte voor de achter
pagina van deze krant maak
te, noteerde hij
„Een teken, tijdelijk in zand
voor één dag
voor wie het bewaren wil
een teken voor de 4 'schijn-
'heiligheden
Marius Boender
FOTO DE STEMOOHAN VAN GUfl
voor elke windstreek één
vier pupillen
de bovenste voor het zuiden
de onderste voor het noorden
de waarheid laat zich niet be
waren..."
Marius: „Ik maakte een te
ken, omdat woorden tekort
schieten. Een teken voor de
relativiteit; niet voor die van
Einstein (E=mc2), maar voor
de beleving van de geschiede
nis. Merkwaardig vind ik dat
in de politiek de halve waar
heid of het subjectief inter
preteren van gegevens vaak
gebruikt worden in dienst
van een als positief bedoeld
ideaal. Vergissingen en fou
ten werken niet altijd nega
tief. De farmaceutische en
chemische wetenschappen
zouden zonder deze elemen
ten nooit tot ontwikkeling ge
komen zijn.
Het woord 'schijn-heilig'
typeert in dit verband geloof,
hoop en onzekerheid", aldus
Marius Boender over zijn ar
tistieke teken in deze krant;
de tweede 'kunstpagina' in
deze krant (de eerste ver
scheen op dinsdag 24 maart
U.)
AMSTERDAM (ANP) - Het nieuwe theatergezelschap
Toneelgroep Amsterdam, dat in de plaats komt voor de
toneelgezelschappen Centrum en Publiekstheater, heeft
zich voor het eerst gepresenteerd.
Dat gebeurde met de opvoering
voor genodigden en pers in de
Stadsschouwburg in de hoofd
stad van de éénakter 'Waar
omDaarom' van Nathalie
Sarraute opgevoerd door de
twee artistieke leiders van het
gezelschap Gerardjan Rijnders
en Jan Ritsema en actrice en
directeur van de Amsterdamse
Stadsschouwburg Cox Habbe-
ma.
Het nieuwe gezelschap telt 37
toneelspelers, waaronder zes
gastspelers. De vijf vaste spe
lers van Centrum en de twaalf
vaste spelers van het Publieks
theater die na afloop van dit
seizoen gaan verdwijnen, zijn
in Toneelgroep Amsterdam op
genomen. Het gezelschap is dus
aanzienlijk groter dan de twee
verdwijnende groepen. De di
rectie wordt behalve door de
twee genoemde artistieke lei
ders gevoerd door Gerrit Kort
hals Altes, die met de zakelijke
leiding is belast.
Als regisseur heeft het
nieuwe gezelschap in huis:
Sam Bogaerts, Gijs de Lange,
Jan Ritsema, Lidwien Root
haan, Gerardjan Rijnders en
Frans Strijards. Toneelgroep
Amsterdam zal vaste bespeler
worden van de Stadsschouw
burg aan het Leidseplein en het
nabijgelegen theater Bellevue.
Het ligt in de bedoeling dat
Toneelgroep Amsterdam zich
op 25 augustus voor het eerst
aan het publiek zal vertonen
met de première van 'Boom uit
de tropen' van Yukio Mishima
onder regie van Jan Ritsema in
Theater Bellevue.
'Kwartet' van Heiner Müller
onder regie van Sam Bogaerts
staat als volgende produktie op
het programma. De première
zal ergens in oktober in de-bo
venzaal van Bellevue worden
opgevoerd. Het stuk 'Bakeliet'
van dezelfde auteur zal onder
regie van Gerardjan Rijnders
op de planken van de Stads
schouwburg worden gezet
Première: 13 oktober.
Jan Ritsema zal Edward U
van Christopher Marlowe re
gisseren. De première van dit
stuk is op 17 november in de
Stadsschouwburg. Vervolgens
worden opgevoerd 'Vreemd-
gangers' van Frouke Fokkema
(regisseur nog niet bekend),
waarvan de première in de
cember in Bellevue of boven
zaal van de Stadsschouwbnurg
zal plaats vinden, 'De caracal'
een monoloog van Judith Herz-
berg en Mottia Verbuch en ge
speeld door Marjon Brandsma
in Bellevue, 'In de eenzaamheid
van de Katoenvelden' van Ber
nard-Marie Koltès onder regie
van Sam Bogaerts (première 12
februari 1988 Stadsschouw
burg), 'Ifigeneia in Aulis' van
Euripides onder regie van Bo
gaerts (première 22 februari)
en de klassieke thriller 'De
twaalf gezworenen' van Regi
nald Rose (première 1 maart in
Bellevue).
Van Gerrit Komrij, verbon
den als schrijver en vertaler
aan de nieuwe groep, staat er
ook een stuk op het program
ma. De titel daarvan is nog niet
bekend wel de regisseur: Rijn
ders. De première is op 31
maart in de Stadsschouwburg
Aan het eind van het seizoen
regisseert Frans Strijards een
door hem zelf geschreven stuk.
waarvan de première op 19
april in Bellvue zal plaats vin
den. Overigens laat Toneel
groep Amsterdam bij de publi
catie van het programma wel
weten: zeker is dat niets zeker
is.
Het gezelschap zal voorna
melijk in Amsterdam optre
den; er zal weinig worden ge
reisd naar andere plaatsen. Ze
ker vier produkties zullen al
leen maar in de hoofdstad te
zien zijn en niet in het reispro
gramma worden opgenomen.
HILVERSUM (ANP) - In de televisierubriek Kenmerk
(IKON, KRO/RKK) vanavond (Nederland 2,19.37 uur) een
interview met de Hongaarse schrijver György Konrad over
zijn laatste in Nederland gepubliceerde boek 'De mede
plichtigen'.
Voorts een korte reportage over totaalweigeraars en de nieuwe
wettelijke regeling die wordt voorbereid rond deze vorm van
diens tweigeren.
In de NOS-televisierubriek Panoramiek wordt vanavond (Ne
derland 2, 21.00 uur) aandacht besteed aan de consequenties van
een mogelijk akkoord tussen de Russische partijleider Gorbatsjov'
en de Amerikaanse president Reagan over het terugtrekken van
nucleaire middellange-afstand-raketten uit Europa.
Oscar
uitreiking
In een extra middaguitze
ding brengt de TROS versl
uit van de Oscar-uitreikt
van afgelopen nacht in L
Angeles. Simon van Colic
presenteert dit gala-fee
aangevuld met beelden v
een bijeenkomst van beke
den uit de Nederlandse fill
wereld. Via een satellietve
binding beleefden zij de O
car-uitreiking mee. Vrijdai
avond zendt de TROS n
een korte samenvatting i
van dit spectakel
14.30
1 want
you
In 1951 maakte regissei
Mark Robson het onderhoi
dende melodrama 1 wa
you', dat het Amerikaan
publiek warm moest makt
voor de Koreaanse oorlog. I
film vertelt het verhaal v:
de twee broers Martin
Jack Greer, die beiden vo
hun vader werken. Martin
getrouwd en Jack verlief
Beide relaties krijgen h
zwaar te verduren, als Mal
tin en Jack opgeroepen woi
den voor de oorlog in Korea
22.50
Jonge mensen
op podium
Aan de Finse pianist 01
Mustonen, die veertien dagt
geleden reeds in 'Jonge men
sen op het concertpodium'
gast was, is vanavond et
aparte uitzending gewijd. D
20-jarige Mustonen wer
drie jaar geleden uitgeroepe
tot talent van het jaar. D
Fin speelt niet alleen, ma:
hij componeert ook. Samt
met het Radio Symfonie O:
kest o.l.v. Jan Stulen is hij
horen in Griegs pianoconce
in a, opus 16.
20.00 Rok rol
De zesde aflevering van
NOS-rubriek Rok rol' b«
licht vanavond vrouwen
definitief
muziek-
instruj-
ment
tel eg
resta
vrouw
van Nero
1
1
manne
tjeseend
pl. i
Alge
schijnsel
r
I
touw
bijbelse
figuur
voorwerp
Voor oplossing zie laatste kolo
Jullie werken allun m de zomerht
omdat het in de open hukt gebeurt,
Het geld is lot nader order terug na
tn maak nu roertkan luilakkei
gelden eten zeuren, heb tk mei
ME LBS CLU£
a toe r JK
VOL&EMS JOU
<ZEBPu n