DAVID BOWIE VERRAST PERS MET MINI-CONCERT Wat bezielt de jeugd van tegenwoordig? Marius Boender op achterkant krant Toneelgroep Amsterdam start met stuk Mishima DINSDAG 31 MAART 1987 T2 DAVID Bowie geeft op 30 mei een concert in het Feyenoord-stadion in Rotterdam. Als er vol doende belangstelling is, is de kans groot dat er een extra concert komt. Dramatiek Geen hoogtepunt 'TACHTIGERS' EERSTE CO-PRODUKTIE VAN IKON EN BRT Commercie Discotrein Polen Boek KUNSTPROJECT ARCHIEF DE STEM Schrijver Konard in 'Kenmerk' DE STEM GIDS NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Even Piekeren r Suske en Wiske: Hambone „Waarom wordt er zoveel geld uitgetrokken voor de controle bij de sociale diensten en niet voor meer controle bij de belastingdienst?" Annle Brouwer, wethouder in Nijmegen DE STEM Wereldtoernee in Rotterdam van start Door Wim van Leest De voorverkoop voor het concert van 30 mei begint op 11 april. Bowie's nieuwe elpee, 'Never let me down', komt op 20 april uit. Die feiten werden gisteren in de Amster damse poptempel Paradiso bekend gemaakt door David Bowie zelf tijdens een 'verrassings-persconferentie'. De echte verrassing van die persbijeenkomst was een mini- concert van twee nummers door Bowie en zijn huidige be geleidingsband. De persconferentie van gis teren in Amsterdam was er een die door David Bowie van be gin tot einde geregisseerd was. Er werd begonnen met een liedje. Daarna volgde twintig minuutjes beantwoording van vragen en tenslotte werd er nog een nummertje gespeeld. Bowie had de vaderlandse pers plus een aantal fans aan zijn voeten en hij benutte elke gelegenheid om met een ty pisch Brits gevoel voor humor de lachers op zijn hand te krij gen. Wat dat betreft kan de Amerikaanse president Rea gan nog het een en ander van David Bowie leren. David Bowie is geen artiest die veelvuldig contact heeft met de pers. Zijn interviews zijn uiterst spaarzaam. Om su perster Bowie in levende lijve te ontmoeten en om hem aan de praat te krijgen, waren Neder landse popjournalisten, of wat daarvoor doorgaat, gisteren masaal naar Paradiso geko men. Bovendien waren door de Belgische tak van Bowie's pla tenfirma ook de Belgische pop scribenten naar Amsterdam gevoerd. Daarnaast waren op speciaal verzoek van Bowie zelf een aantal voor paradiso wachtende scholieren c.q. fans tot de zaal toegelatea De eigenlijke persconferen tie leverde geen schokkende nieuwsfeiten op. Bowie beant woordde op allerbeminnelijk ste wijze tal van vragen, zonder daarbij het achterste van zijn tong te laten zien. Zo ver klaarde hij het feit dat hij in de VS een reklame voor Pepsi- Cola doet als volgt: „Pepsi sponsort mijn komende we reldtoernee. Die financiële bij drage stelt mij in staat om een spectaculaire show in elkaar te steken. Zonder die steun zou dat niet mogelijk zijn, dus dank je wel Pepsi!". Bowie liet weten dat zijn con certen tijdens de komende toernee steeds uit zo'n vijfen twintig nummers zullen be staan. Het worden volgens hem concerten waarbij de nadruk sterk op het visuele aspect zal komen te liggen: „De komende toernee gaat er heel andere uit zien dan die van 1983. Toen had ik dankzij de elpee 'Let's dance' een nieuw publiek. Die mensen kwamen vooral op de muziek van die elpee af. Ik heb er toen een soort 'greatest hits concert' van gemaakt. Dit keer ligt de nadruk meer op de theatrale kant. Er komt veel meer dra matiek in. Ik denk dat ik met mijn huidige zesmansgroep dat waar kan maken. Kom maar kijken, het zal je verbazen wat je met zes man en wat lichten op het podium kunt doen". Opmerkelijke man in Bo wie's nieuwe band is gitarist Peter Frampton. De groep be staat verder uit oudgedienden Carlos Alomar (gitaar) en Car mine Rojas (bas) en nieuwko mers Erdal Kizilcay (synthesi zer), Allen Childs (drums) en Richard Cottle (keyboards). De eerste vier zijn ook van de par- Bowie: „Muziek komt op de eerste plaats". tij op Bowie's komende elpee 'Never let me down'. David Bowie liet gisteren weten dat deze toernee wat hem betreft zeker niet de laat ste is. Hij heeft er, getuige de twe nummers die gisteren live gespeeld werden, duidelijk zin in. Als hij en zijn band tijdens de komende concerten net zo goed op dreef zijn als gisteren, dan staat de liefhebber eind mei nog het nodige te wachten. Tussen David Bowie's vorige elpee 'Tonight' en zijn nieuste ligt een periode van bijna drie jaar. Voor die afwezigheid aan het muziekfront heeft David de volgende verklaringen: 'To night' was geen creatief hoog tepunt. Ik vond indertijd eigen lijk maar vier stukken goed ge noeg voor op de plaat. Met de rest heb ik heel lang gewor steld en dat is te horen. Daarom heeft deze nieuwe plaat zo lang op zich laten wachten. Ik wilde niet eeder de studio in dan op het moment dat ik zeker wist dat ik goed materiaal bij elkaar had. Laat er geen twijfel be staan over mijn toewijding tot de muziek. Ik zou er niet over peinzen de studio in te gaan, als ik niet echt geloofde in wat ik schrijf en wat ik zing. Dat zou verspilde tijd zijn. Ik ben de laatste jaren druk aan het fil men geweest, dus jullie denken wellicht dat mijn interesse in muziek weggeëbd is. Dat is niet zo. Muziek komt bij mij altijd op de eerste plaats. Er is niets dat dat kan veranderen. Films zijn leuk om te doen, maar ze komen na de muziek". David Bowie's komende el pee is, voorzover je dat op grond van twee nummers kunt zeggen, een stap terug richting rock and roll. David Bowie zelf daarover: „Ja, het is terug naar de rock and roll. Het heeft mis schien iets met het huidige mu- ziekklimaat maar in ieder ge val met mijzelf te maken, want ik schrijf uitsluitend voor me- door Mart van der Sanden DE EERSTE co-produktie tussen de IKON en de BRT is dan toch eindelijk een feit. De twee omroepen wisselen de komende we ken programma's uit, waarin een beeld wordt geschetst van jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Vanavond zendt de BRT de eerste aflevering uit (om 19.15 uur op net 1). De IKON brengt diezelfde aflevering volgende week dinsdag. IKON-directeur Wim Koole heeft, zo zei hij bij de presentatie van de reeks 'Tachtigers, glimp van een generatie' in het Amster damse Paradiso, al vaak een blauwtje gelopen bij zijn Vlaamse collega's. „Ik denk dat de BRT ons te links vond". De Vlamingen zijn nu over die bedenking heenge stapt. Ongetwijfeld om finan ciële redenen, zo liet Koole doorschemeren. De basis voor de samen werking werd vorig jaar ge legd tijdens de Prix Jeunesse in München, een internatio nale beurs voor jeugdpro gramma's. Adjunct-directeur Boudewijn Klap van de IKON ontmoette daar de ma kers van het inmiddels van het scherm verdwenen BRT- programma 'Villa Tempo', dat in België, maar ook in (zuidelijk) Nederland razend populair was. Villa Tempo haalde in München de tweede prijs; een IKON-inzending van Richard Vierbergen over de Sleep-In in Amsterdam werd door de jury eveneens bekroond. De IKON vatte in München, aldus Klap, het idee op om samen met de BRT een programma te maken over de jongeren halverwege de jaren tachtig. De IKON sluit daarmee aan op een traditie; die om roep heeft er ook in het verle den een gewoonte van ge maakt de jeugd een 'vrij plaats' te bieden op de televi sie. Dat gebeurde met pro gramma's die de jongeren niet vermanend de les lazen, De jeugd van nu heeft vele gezichten: kakkers, discogangers, new-wavers, punkers Voor de IKON maakte Vierbergen een bedachtza mere film, 'Elke zaterdag feest', waarin het uitgaansle- maar probeerden hen op hun eigen niveau en in hun eigen taal aan te spreken. In 1985 was er de serie 'Walking back to happiness', waarin werd verduidelijkt hoe jongeren in een verhar dende samenleving een eigen plek moesten zien te verove ren. Een jaar later werd in 'Ondertonen' belicht welke rol popmuziek, maar dan niet van de hitparade-soort, voor jongeren speelt. En 'Snuiters', het programma van Cees Grimbergen, dat na dit sei zoen van het scherm wordt afgevoerd, wordt door de cri tici luid bejubeld. Dit jaar gaat het in 'Tachti gers, glimp van een generatie' om de ontmoetingsplaatsen voor de jeugd en de invloed van de commercie op het ge drag van de jeugd. Jongeren tussen 15 en 25 jaar hebben nogal wat geld te besteden en de industrie doet er alles aan van die markt een flink graantje mee te pikken. Te meer daar kleding en uiter lijk voor veel jongeren weer van levensbelang lijken te zijn geworden om zich van andere groepen te kunnen on derscheiden. De BRT en de IKON pak ten dit onderwerp op de voor hen beiden kenmerkende ma nier aan. Het team van 'Villa Tempo' -regisseuse Rita Goossens en producer Tom Huijbrechts- maakte een flit sende videoclip van 25 minu ten, waarin tal van visuele grappen zijn verwerkt. „De BRT kan dat nu eenmaal be ter dan wij", aldus Klap. ven in Echt in Limburg onder de loupe wordt genomen. Klap: „We zijn eens naar de provincie gegaan, omdat de randstad ook in jongerenpro gramma's altijd al breeduit aan bod komt". Vierbergen bracht met zijn filmploeg vier zaterdagen in Echt door. Hij filmde in de drie Echter dis cotheken: Majestic voor het echte 'disco'-publiek, Stoba voor de new-wave-adepten en zaal Spee voor de wat oudere, gesettlede paartjes. Vierbergen sprak met jonge ren tijdens hun avondje uit, met ouders van discogangers en met omwonenden die hin der zeggen te ondervinden van de 3000-koppige meute - FOTODESTEMOICKDEBOER jongeren, die elk weekeinde het 5000 zielen tellende Echt overspoelt. Vierbergen maakte ook opna men in de 'discotrein', die in de weekeinden de horde dis cogangers op het station in Echt uitspuwt. Vroeger wa ren er nogal wat problemen tijdens dit vervoer. Er werd driftig aan de noodrem ge trokken en het treinmeubilair was niet veilig voor vandalen. Sinds de spoorwegpolitie zich echter vaker in de discotrein laat zien, horen de problemen goeddeels tot het verleden. Maar voor sommige Echt- gangers is het beneden hun stand zich per trein naar hun avondje uit te begeven. Zij geven de voorkeur aan een lift met een bereidwillige va der of moeder. Onder meer daaruit blijkt duidelijk dat status voor de jongeren een gewild artikel is. Een 'punker' wil van zijn leven niet met een 'disco' gezien worden, een 'kakker' niet met een 'new- waver'. Kledingmerken spe len daarbij een belangrijke rol. Een 'disco' zal bijvoor beeld pertinent weigeren in een broekje van Zeeman te lopen, zo laat Richard Vier bergen weten De BRT- en IKON-program- ma's worden voor de Neder landse tv aangevuld met een tweedelig portret van Poolse jongeren: Rock in Polen. De film is gemaakt door de Poolse cineast Kistenko, ooit de assistent van Roman Po- lanski, en toont de betekenis van de westerse popmuziek voor de jeugd in Polen. De film werd vorig jaar gemaakt op een popfestival in Jarocin en toont aan dat de Poolse jeugd nog moet knokken voor veel verworvenheden die in het westen allang als vanzelf sprekend worden aanvaard. Rock in Polen is een co-pro- duktie met de BBC. Tegelijkertijd geeft de IKON in samenwerking met uitge verij Anthos het boek Tachti gers, glimp van een generatie uit, waarin de jongerencul tuur van dit moment wordt beschreven. De eindredactie werd gevoerd door Boude wijn Klap, journalist Stan Rijven en Paul Rutten, we tenschappelijk medewerker aan het Instituut voor Massa communicatie van de Katho lieke Universiteit Nijmegen. In het boek zijn interviews opgenomen met drie mannen, die een belangrijke rol heb ben gespeeld in de jeugdcul tuur, maar hun wilde haren aardig zijn kwijtgeraakt: An- dré van der Louw (vroeger onder meer Aloha/Hitweek, nu KNVB-bestuurder), Huib Schreurs (vroeger CCC Ine, nu directeur van Paradiso) en Wally van Middendorp (me dewerker van Vinyl, dat ook al tamelijk keurig is gewor den). zelf. Toen ik de elpee 'Let's dance' maakte en er succes mee had, was ik in eerste instantie blij met de toegankelijkheid die die muziek scheen te hebben. Maar op den duur voelde ik mij er toch niet zo prettig mee. Het was me net iets te kunstmatig. Ik wilde terug naar mijn be ginperiode, weer werken met een kleine rockgroep. Nee, het is niet zoiets als destijds met The Spiders from Mars. Wat ik doe zal nooit lijken op iets wat ik vroeger al gedaan heb. Het is iedere keer totaal anders". Net als op vorige elpees is op 'Never let me down' weer een nummer van David Bowie's muzikale vriend Iggy Pop aan wezig. Dat is het nummer 'Bang bang' dat samen met de nieuwe single 'Day in, day out' gisteren gespeeld werd. In het verleden schreef Bowie samen met Pop nog weieens nieuwe nummers. Dat hij dat nu niet gedaan heeft verklaarde David Bowie als volgt: „Iggy heeft veel goede nummers geschre ven en de meeste mensen krij gen die nooit te horen. Andere artiesten maken er een ge woonte van om blues-klassie kers, oude Stones-nummers of vroegere Elvis Presley-hits op te nemen. Ik doe dus Iggy Pop materiaal. Zijn oude werk is te goed om het niet te laten horen, dis waarom zou je dan nieuwe nummers gaan schrijven". David Bowie stelt zijn mu ziek op de eerste plaats, maar niettemin zijn er filmplannen. „Mick Jagger en ik overwegen om samen een film te maken. Er is gerede kans dat die film er komt. We hebben ervoor ge schreven vorig jaar. Het komt er nu op aan dat we het ko mend jaar tegelijkertijd op de zelfde plaats zijn, dan kunnen we aan de slag. Buiten die film met Mick' Jagger heb ik plan nen om zelf een film te gaan re gisseren. Dat zal een kleine film worden, geen grote rol prent. Het wordt een verfil ming van een liefdesgeschiede nis tussen twee teenagers. Ik heb helaas geen kans gezien er een rolletje voor mezelf in te creëren". Van de kunstredactie MARIUS BOENDER (1948,Middelburg) stu deerde op academie St. Joost te Breda (fotografie) en de Rijksacademie te Amsterdam (visuele co- municatie). Vanuit zijn vakdiscipline is hij begrijpelijk zeer betrok ken geweest bij het vastleg gen van tekens in tijd en ruimte. Op zijn talrijke expo sities door het gehele land was de laatste tien jaar een gelijdelijk verschuiving in zijn beeldtaal te zien; van fo to' s tot onder meer adem- en zandprojecten. Verwondering over de manier waarop met name mens en dier hun spo ren door de wereld en de ge schiedenis getrokken hebben bepalen vaak het karakter van zijn werkstukken. Het gaat daarbij om teken die te rug- en vooruitwijzen in de tijd. Zo was hij bijvoorbeeld werkzaam in het woestijn zand van het Dogon-gebied in het Afrikaanse Mali; zandte keningen in relatie met spo ren van daar rondlopende vossen. Over het teken dat hij bin nen het kader van het Ar chief De Stem-projekt, in zand maakte voor de achter pagina van deze krant maak te, noteerde hij „Een teken, tijdelijk in zand voor één dag voor wie het bewaren wil een teken voor de 4 'schijn- 'heiligheden Marius Boender FOTO DE STEMOOHAN VAN GUfl voor elke windstreek één vier pupillen de bovenste voor het zuiden de onderste voor het noorden de waarheid laat zich niet be waren..." Marius: „Ik maakte een te ken, omdat woorden tekort schieten. Een teken voor de relativiteit; niet voor die van Einstein (E=mc2), maar voor de beleving van de geschiede nis. Merkwaardig vind ik dat in de politiek de halve waar heid of het subjectief inter preteren van gegevens vaak gebruikt worden in dienst van een als positief bedoeld ideaal. Vergissingen en fou ten werken niet altijd nega tief. De farmaceutische en chemische wetenschappen zouden zonder deze elemen ten nooit tot ontwikkeling ge komen zijn. Het woord 'schijn-heilig' typeert in dit verband geloof, hoop en onzekerheid", aldus Marius Boender over zijn ar tistieke teken in deze krant; de tweede 'kunstpagina' in deze krant (de eerste ver scheen op dinsdag 24 maart U.) AMSTERDAM (ANP) - Het nieuwe theatergezelschap Toneelgroep Amsterdam, dat in de plaats komt voor de toneelgezelschappen Centrum en Publiekstheater, heeft zich voor het eerst gepresenteerd. Dat gebeurde met de opvoering voor genodigden en pers in de Stadsschouwburg in de hoofd stad van de éénakter 'Waar omDaarom' van Nathalie Sarraute opgevoerd door de twee artistieke leiders van het gezelschap Gerardjan Rijnders en Jan Ritsema en actrice en directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg Cox Habbe- ma. Het nieuwe gezelschap telt 37 toneelspelers, waaronder zes gastspelers. De vijf vaste spe lers van Centrum en de twaalf vaste spelers van het Publieks theater die na afloop van dit seizoen gaan verdwijnen, zijn in Toneelgroep Amsterdam op genomen. Het gezelschap is dus aanzienlijk groter dan de twee verdwijnende groepen. De di rectie wordt behalve door de twee genoemde artistieke lei ders gevoerd door Gerrit Kort hals Altes, die met de zakelijke leiding is belast. Als regisseur heeft het nieuwe gezelschap in huis: Sam Bogaerts, Gijs de Lange, Jan Ritsema, Lidwien Root haan, Gerardjan Rijnders en Frans Strijards. Toneelgroep Amsterdam zal vaste bespeler worden van de Stadsschouw burg aan het Leidseplein en het nabijgelegen theater Bellevue. Het ligt in de bedoeling dat Toneelgroep Amsterdam zich op 25 augustus voor het eerst aan het publiek zal vertonen met de première van 'Boom uit de tropen' van Yukio Mishima onder regie van Jan Ritsema in Theater Bellevue. 'Kwartet' van Heiner Müller onder regie van Sam Bogaerts staat als volgende produktie op het programma. De première zal ergens in oktober in de-bo venzaal van Bellevue worden opgevoerd. Het stuk 'Bakeliet' van dezelfde auteur zal onder regie van Gerardjan Rijnders op de planken van de Stads schouwburg worden gezet Première: 13 oktober. Jan Ritsema zal Edward U van Christopher Marlowe re gisseren. De première van dit stuk is op 17 november in de Stadsschouwburg. Vervolgens worden opgevoerd 'Vreemd- gangers' van Frouke Fokkema (regisseur nog niet bekend), waarvan de première in de cember in Bellevue of boven zaal van de Stadsschouwbnurg zal plaats vinden, 'De caracal' een monoloog van Judith Herz- berg en Mottia Verbuch en ge speeld door Marjon Brandsma in Bellevue, 'In de eenzaamheid van de Katoenvelden' van Ber nard-Marie Koltès onder regie van Sam Bogaerts (première 12 februari 1988 Stadsschouw burg), 'Ifigeneia in Aulis' van Euripides onder regie van Bo gaerts (première 22 februari) en de klassieke thriller 'De twaalf gezworenen' van Regi nald Rose (première 1 maart in Bellevue). Van Gerrit Komrij, verbon den als schrijver en vertaler aan de nieuwe groep, staat er ook een stuk op het program ma. De titel daarvan is nog niet bekend wel de regisseur: Rijn ders. De première is op 31 maart in de Stadsschouwburg Aan het eind van het seizoen regisseert Frans Strijards een door hem zelf geschreven stuk. waarvan de première op 19 april in Bellvue zal plaats vin den. Overigens laat Toneel groep Amsterdam bij de publi catie van het programma wel weten: zeker is dat niets zeker is. Het gezelschap zal voorna melijk in Amsterdam optre den; er zal weinig worden ge reisd naar andere plaatsen. Ze ker vier produkties zullen al leen maar in de hoofdstad te zien zijn en niet in het reispro gramma worden opgenomen. HILVERSUM (ANP) - In de televisierubriek Kenmerk (IKON, KRO/RKK) vanavond (Nederland 2,19.37 uur) een interview met de Hongaarse schrijver György Konrad over zijn laatste in Nederland gepubliceerde boek 'De mede plichtigen'. Voorts een korte reportage over totaalweigeraars en de nieuwe wettelijke regeling die wordt voorbereid rond deze vorm van diens tweigeren. In de NOS-televisierubriek Panoramiek wordt vanavond (Ne derland 2, 21.00 uur) aandacht besteed aan de consequenties van een mogelijk akkoord tussen de Russische partijleider Gorbatsjov' en de Amerikaanse president Reagan over het terugtrekken van nucleaire middellange-afstand-raketten uit Europa. Oscar uitreiking In een extra middaguitze ding brengt de TROS versl uit van de Oscar-uitreikt van afgelopen nacht in L Angeles. Simon van Colic presenteert dit gala-fee aangevuld met beelden v een bijeenkomst van beke den uit de Nederlandse fill wereld. Via een satellietve binding beleefden zij de O car-uitreiking mee. Vrijdai avond zendt de TROS n een korte samenvatting i van dit spectakel 14.30 1 want you In 1951 maakte regissei Mark Robson het onderhoi dende melodrama 1 wa you', dat het Amerikaan publiek warm moest makt voor de Koreaanse oorlog. I film vertelt het verhaal v: de twee broers Martin Jack Greer, die beiden vo hun vader werken. Martin getrouwd en Jack verlief Beide relaties krijgen h zwaar te verduren, als Mal tin en Jack opgeroepen woi den voor de oorlog in Korea 22.50 Jonge mensen op podium Aan de Finse pianist 01 Mustonen, die veertien dagt geleden reeds in 'Jonge men sen op het concertpodium' gast was, is vanavond et aparte uitzending gewijd. D 20-jarige Mustonen wer drie jaar geleden uitgeroepe tot talent van het jaar. D Fin speelt niet alleen, ma: hij componeert ook. Samt met het Radio Symfonie O: kest o.l.v. Jan Stulen is hij horen in Griegs pianoconce in a, opus 16. 20.00 Rok rol De zesde aflevering van NOS-rubriek Rok rol' b« licht vanavond vrouwen definitief muziek- instruj- ment tel eg resta vrouw van Nero 1 1 manne tjeseend pl. i Alge schijnsel r I touw bijbelse figuur voorwerp Voor oplossing zie laatste kolo Jullie werken allun m de zomerht omdat het in de open hukt gebeurt, Het geld is lot nader order terug na tn maak nu roertkan luilakkei gelden eten zeuren, heb tk mei ME LBS CLU£ a toe r JK VOL&EMS JOU <ZEBPu n

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16