'Rapport niet aan stukken 9
D
Stuntre
IS KWAU
HERKEN!
COMMISSIE DEKKER: MEEVALLER ZELFSTANDIGEN EN BEJAARDEN
Straf op
riskant
gedrag
COMMISSIEVOORZITTER DR. WISSE DEKKER:
Nieuwe stelsel moet zorg
weer betaalbaar maken
Ziekenhuizen dicht, eigen bijdrage voor verwijskaart
DEN HAA
nvai
DEKKER WIL OP KORTE TERMIJN VEELHEID AAN MAATREGELEN:
AMSTERDAM!
VRIJDAG 27 MAART 1987
BINNENLAND
PAGINA 4
DEN HAAG - De laagste in
komens, ambtenaren en
mensen die nu nog particu
lier zijn verzekerd laten een
flinke financiële veer, kleine
zelfstandigen en de meeste
bejaarden krijgen een aar
dige meevaller.
Basispakket
Premie
Contracten
Onbetaalbaar
'Dokter' Dekker
/RIJDAG 27 MAART 1987
WASHINGTON - Het zie
er naar uit dat John Shac
de nieuw benoemde Ame
rikaanse ambassadeur
Nederland, zich voorlopi
nog niet in Den Haag zé
neerlaten.
VERKIEZINGSTC
a
T19
Laagste inkomens achteruit
Van onze Haagse redactie
Dat is het gevolg van de voorstellen van
de Commissie-Dekker voor een nieuwe
ziektekostenverzekering.
De nadelige effecten doen zich het sterkst
voor bij gehuwden met een minimuminko
men en bij mensen die meerdere kinderen
hebben. Iemand met een jaarinkomen van
tussen de 25.000 en 30.000 en twee kinde
ren gaat er liefst 1.000 op achteruit Een
even grote achteruitgang in guldens als bij
een echtpaar met twee kinderen dat tussen
50.000 en een ton verdient
In het nieuwe systeem wordt iets meer
premie gevraagd voor een volledige verze
kering dan momenteel in het ziekenfonds.
De voornaamste reden van de sterke ach
teruitgang bij mensen met kinderen is dat
Dekker de invoering voorstelt van een kin
derpremie. Die moet, net als nu in de parti
culiere markt, de helft bedragen van de vol
wassenpremie. In het huidige ziekenfonds
pakket bestaan kinderpremies niet De an
dere kostenpost is de invoering van een
eigen bijdrage voor de verwijs- en herha-
lingskaart voor de specialist
Wordt afgezien van invoering van kin
derpremies, dan resteert voor de genoemde
inkomensgroepen nog steeds een achteruit
gang die aanzienlijk is te noemen. Op het
minimumniveau blijft het verlies ongeveer
1.000 per jaar.
Dat de mensen die momenteel particulier
zijn verzekerd er in de voorstellen van Dek
ker ook op achteruit gaan, komt omdat
Dekker in zijn berekeningen ervan is uitge
gaan, dat alle verzekerden een volledig
pakket willen hebben. Particulieren kiezen
momenteel vaak voor een (hoog) eigen risi
co. Nemen ze dat in het nieuwe systeem ook,
dan valt het koopkrachtverlies mee.
Volgens de Commissie-Dekker zal de po
litiek aan die inkomensgevolgen voor met
name de laagstbetaalden moeten sleutelen.
Dekker spreekt zich niet uit hoe dat moet
De effecten voor de koopkracht worden vol
gens Dekker overigens milder als de
Tweede Kamer instemt met de voorstellen
van de Commissie-Oort voor een eenvoudi
ger belastingstelsel. Met name de laagste
inkomens betalen bij Oort minder belasting
én premie. De Tweede Kamer moet met de
behandeling van 'Oort' nog een begin ma
ken.
De commissie-Dekker stelt de volgende
structuur voor een nieuwe verzekering
Een basispakket met een aanvullende
verzekering. Het basispakket omvat 85%
van het huidige ziekenfondspakket plus de
verzorging van bejaarden, gehandicapten
en psychiatrische patiënten. In het basis
pakket zitten zaken als preventieve zorg,
kraamhulp, verpleging in ziekenhuis, oord
of thuis, revalidatie van zieken en gehandi
capten, ziekenhuisopname en- verzorging,
psychosociale hulp, verpleging in een psy
chiatrische inrichting, de verpleging van li
chamelijk en geestelijk gehandicapten,
hulp aan blinden en doven en de tandarts
voor kinderen tot en met 18 jaar. Het ba
sispakket is voor iedereen verplicht, on
geacht leeftijd, gezondheid of inkomen. De
aanvullende verzekering is vrijwillig. In
dat pakket zitten geneesmiddelen (in
zoverre ze niet in het ziekenhuis of tehuis
worden verstrekt), kunst- en hulpmiddelen,
fysiotherapie, logopedie, de tandarts voor
mensen ouder dan 19 jaar, consultatiebu
reau kruiswerk na het eerste jaar, reageer
buisbevruchting, abortus, sterilisatie en
cosmetische plastische chirurgie.
Het basispakket wordt voor 80% betaald uit
een premie die een vast percentage is van
het inkomen (4,2%). Het resterende deel
wordt betaald uit eigen bijdragen (o.m. 25
per verwijs- of herhalingskaart voor de
specialist) en uit een 'nominale' premie
(vast bedrag per verzekerde). Dekker stelt
een premie voor van 325 per volwassene
per jaar en 163 per kind per jaar.
De aanvullende verzekering wordt ge
heel betaald uit een 'nominale' premie. Die
bedraagt 488 per volwassene per jaar en
244 voor een kind per jaar. Voor meer dan
twee kinderen hoeft geen premie te worden
betaald. In de aanvullende verzekering kan
een eigen risico worden genomen. Een hoog
eigen risico leidt tot een lage premie, en een
laag eigen risico tot een hoge premie.
Een gezin met twee kinderen dat het ver
plichte basispakket én het volledige aan
vullende pakket wil, is daarvoor per jaar
dus 2440 kwijt, naast de heffing van 4,2%
op het inkomen voor het basispakket
Dit nieuwe systeem moet de verschillen
die nu bestaan tussen ziekenfondsen en
particuliere verzekeringen opheffen. Beide
soorten verzekeraars blijven gewoon be
staan, maar gaan met elkaar concurrenren.
Momenteel zijn de ziekenfondsen er voor
mensen met een inkomen tot ƒ49.150 per
jaar en de particulieren voor mensen die
meer verdienen.
Patiënten moeten in de toekomst hun
doktersrekeningen voorschieten en daarna
verhalen op de verzekeraar. Dat is nu ge
bruik in de particuliere markt.
De verzekeraars krijgen van Dekker de
vrijheid contracten af te sluiten met die
zorgverleners (ziekenhuizen, oorden, huis
artsen, specialisten etc.) die goed en goed
koop zijn. De nu geldende tarieven in de ge
zondheidszorg worden losgelaten en gelden
hooguit nog als maxima.
Door onderlinge concurrentie zullen ver
zekeraars zo scherp mogelijke prijzen pro
beren te bedingen bij de aanbieders. In het
toekomstbeeld is van doorslaggevende be
tekenis dat steeds minder zorg binnen de
muren van het ziekenhuis of de instelling
wordt gegeven, maar thuis, door de huisarts
of de wijkverpleging. Dat maakt de zorg op
zichzelf in veel gevallen goedkoper.
Als de prijs door concurrentie in de hand
gehouden kan worden, dan zal dat op den
duur lagere premies tot gevolg hebben.
Toch is dit niet de voornaamste reden
voor de wijzigingen die Dekker voorstelt.
Die is dat de zorg steeds duurder en zelfs
onbetaalbaar dreigt te worden. Dat komt
door de vergrijzing van de bevolking,
waardoor de komende tientallen jaren meer
mensen aanspraak op zorg zullen doen. Als
er niets gebeurt is in het jaar 2000 bijna 40
miljard per jaar nodig voor gezondheids
zorg. Op dit moment is dat krap ƒ35 mil
jard. Als Dekkers voorstellen worden over
genomen kost de zorg nog 'slechts' ƒ37,6
miljard in 2000.
Dekker bepleit invoering van het nieuwe
stelsel binnen vijf jaar.
Uitbreiding van de ver
plichte WA-verzekering
voor gemotoriseerd verkeer.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Van onze Haagse redact ie
DEN HAAG - De overheid
moet riskant gedrag bestraf
fen. Te denken valt aan een
uitbreiding van de verplichte
WA-verzekering voor gemoto
riseerd verkeer, die ook het
persoonlijk letsel bij verkeers
ongelukken dekt
De commissie-Dekker
schrijft dat in zijn advies aan
het kabinet. Dekker spreekt
zich niet uit vóór een derge
lijke uitbreiding van de WA-
verzekering, maar vraagt om
nadere studie.
Op dit moment dekt de WA-
polis alleen schade die een
verkeersdeelnemer toebrengt
aan een ander.
Dekker vindt verder dat het
gebruik van alcohol en tabak
zoveel mogelijk moet worden
tegengegaan. De commissie is
sterk voorstander van een
verhoging van de accijns met
tenminste 10%.
De opbrengst van deze
maatregel moet wel ten gunste
komen van de gezondheids
zorg en mag niet gebruikt
worden om het financierings
tekort te verlagen.
In het rapport vraagt de
commissie om nadere bestude
ring van een verplichte verze
kering voor sportbeoefenaren
tegen de kosten van sportbles
sures. Sportblessures kosten
de samenleving jaarlijks 300
miljoen aan verpleging en
verzorging. De commissie stelt
dat een aparte sportverzeke-
ring verantwoord gedrag kan
bevorderen.
Door Pie ter Eggen
RIJSWIJK - „We denken dat de voorstellen
aanvaardbaar zijn. Het zou echt jammer zijn als
het rapport in stukken zou worden gereten,
maar als de politiek dat wil, kunnen we daar
niets tegen doen. Die macht hebben we niet".
Prof. dr. W. Dekker, top
man van Philips en naam
gever van de commissie die
een advies heeft opgesteld
over de kosten van de ge
zondheidszorg, neemt een
voorschotje op de kritiek die
gisteren in alle hevigheid op
'zijn' rapport neerdaalde.
De zwakke stee van het
verhaal van Dekker en de
zijnen is dat er forse nega
tieve gevolgen voor de koop
kracht ontstaan. Vooral
mensen met lage inkomens
en kinderen zullen gevoelig
in hun portemonnee worden
getroffen. Dekker probeert
de kritiek te pareren: „Onze
berekeningen gaan uit van
de meest extreem zwarte si
tuatie. We hebben aangeno
men dat iedereen zich voor
100% zal herverzekeren, wat
niet de praktijk is. Verder
hebben we geen rekening
gehouden met de stellig po
sitieve gevolgen van de
voorstellen van de Commis
sie-Oort Ook kun je beslui
ten geen kinderpremie in te
voeren. Ook dan is de ach
teruitgang draaglijker", al
dus Dekker.
De commissie-Oort stelt
een eenvoudiger belastings
telsel voor, dat als prettige
bijkomstigheid een inko
mensverbetering voor de
laagst betaalden heeft.
Dekker vindt dat er ook
een ander argument is om
nu niet het rapport te begra
ven onder de kritiek op de
inkomenseffecten. „Als we
in Nederland niets doen aan
de kosten van de gezond
heidszorg, kun je uitrekenen
dat de kosten voor de zie
kenfondspatiënt de ko
mende jaren flink zullen
toenemen als gevolg van de
vergrijzing. De premie gaat
fors omhoog als we niets
doen".
Daarnaast heeft Dekker
nog een verdediging: „Voor
het meerdere geld, krijgen
de mensen ook meer. In het
basispakket dat we beplei
ten, zitten ook de gezinszorg
en de bejaardenoorden. Vor
men van zorg, die voor laag
betaalden nu onbereikbaar
zijn, want te duur, zijn dan
wel toegankelijk. Kijk maar
naar de gezinszorg. Mensen
met een kleine portemonnee
moeten nu vaak naar het
ziekenhuis omdat ze daar
niets zelf hoeven te betalen,
voor zaken die ook thuis te
krijgen zijn als je en hoge
eigen bijdrage wil betalen".
In het rapport wordt voorge
steld het 'natura'-systeem
(betaling geschiedt door zie
kenfonds) te vervangen door
het 'restitutie'-systeem (pa
tiënt schiet voor en verhaalt
bij de verzekeraar). Het ge
vaar dreigt dat mensen het
gedeclareerde geld gebrui
ken om gaten in hun eigen
portemonnee te dichten.
Dekker: „Dat gevaar is
niet weg te nemen. Ik kan
niet volledig uitsluiten dat
mensen het geld voor de spe
cialist gebruiken om de was
machine mee af te betalen.
Toch zie je dat betalingspro
blemen, bijvoorbeeld met
gas en electra, ook maar bij
een kleine groep van de
mensen optreden. Ik ver
wacht niet dat die nu groter
worden. Je kunt ook een
systeem maken dat je de re
kening wel rechtstreeks
door de verzekering laat be
talen, maar een kopietje
naar de patiënt stuurt. Doel
van de operatie is mensen
kostenbewust te maken".
Er is een risico dat mensen
geen aanvullende verzeke
ring nemen, omdat ze dat
geld ergens anders aan wil
len uitgeven.
Dekker: „Dat is dan de
keuze van de mensen zelf.
Als iemand het risico wil ne
men plotseling voor hoge
kosten te komen, moet hij
dat doen. Je kunt niet bewe
ren dat we mondige patiën
ten hebben en aan de andere
kant zeggen dat hij niet goed
met zijn geld omgaat De
praktijk wijst uit dat veruit
de meeste mensen op dit mo
ment ook de aanvullende
verzekering van het zieken
fonds nemen. Die is ook vrij
willig. En in het nieuwe sys
teem is die aanvullende ver
zekering niet schokkend
duur".
Een ander gevaar is dat wer
kenden via de cao een betere
verzekering afsluiten dan
werklozen, die immers
daarin alleen staan.
Dekker: „Dat hoeft niet
- FOTO ARCHIEF OE STEM
Dr. W. Dekker: 'De premie gaat fors omhoog als we niets doen'.
Het is wel aannemelijk dat
verzekeraars naar bedrijven
stappen met een mooi aan
bod voor het hele personeel.
Als de verzekering een be
drijf collectief meeneemt,
zal dat tegen een goede prijs
moeten. Kleine zelfstandi
gen en werklozen kunnen
dan meeprofiteren van de
betere positie van de verze
keraar. Als de ene verzeke
ring goedkoper is dan de an
der stap je daar naar over.
Je doet toch boodschappen
waar ze het goedkoopste
zijn".
De commissie stelt invoering
van eigen bijdragen voor.
Helpen die eigenlijk wel de
kosten te verlagen?
Dekker: „Eigen bijdrage
kunnen zorgen voor een la
gere premie. Dat is een groot
voordeel. De discussie hier
over heeft de laatste jaren
een wat onheilspellend vorm
aangenomen. De commissie
heeft mede daarom maar
weinig eigen bijdragen
voorgesteld. We wilden niet
in die discussie terecht ko
men. De enige nieuwe is de
ƒ25 voor een verwijs -en
herhalingskaart voor de
specialist Als je de gang van
de huisarts naar de specia
list via eigen bijdragen kunt
beïnvloeden, voorkom je
veel kosten".
De commissie toil een forse
verhopinp van de accijns op
alcohol en tabak. De op
brengst moet de gezond
heidszorg ten goede komen.
Is dat een straf op slecht ge
drag?
Dekker: „Je moet de za
ken tot simpele waarheden
durven terugbrengen. Het
onverstandige gebruik van
alcohol en tabak is een ge
vaar voor de gezondheid. De
nadelige effecten mag je zo
veel mogelijk proberen te
beperken. We willen hele
maal niet komen tot volle
dige gedragscontrole. De
overheid is immers geen ze
denmeester, maar je mag
wel de kosten leggen waar
ze gemaakt worden Voor
waarde is wel dat je altijd
kunt terugvallen op collec
tieve zorg. Voor de benade
ring van 'eigen schuld, dikke
bult' voelen we niets".
De commissie denkt de voor
stellen binnen drie tot vijf
jaar ingevoerd te krijgen. Is
dat niet erg optimistisch?
Dekker: „Of het erg opti
mistisch is weet ik niet Het
klimaat is de laatste tijd
sterk verbeterd. Er lijkt een
bereidheid tot verandering,
zoals de titel van het rapport
ook luidt De geesten zijn
rijp voor veranderingen Het
was verheugend om te zien
dat de studies van de weten
schappelijke bureau's van
CDA en VVD in ieder geval
niet haaks op onze voorstel
len staan".
„Bovendien is ons rapport
goed. Het zit logisch in elk
aar en bevat geen aanvecht
bare gedachtengangen Een
aantal zaken kun je vrij snel
invoeren, de veranderingen
in wetgeving duren wat lan
ger maar zijn ook binnen
vijf jaar realiseerbaar. Een
aantal jaar geleden hield
Philips een pleidooi voor één
Europese markt in 1990. Dat
leek toen veel te optimis
tisch. Maar de EG heeft in
tussen wel besloten dat in
1992 de Europese markt een
feit moet zijn. Dat is twee
jaar uitstel, dus heel rede
lijk. Hetzelfde geldt hier
voor. Hoewel een uitstel van
twee jaar niet acceptabel is".
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Tot 1990 4.000
ziekenhuisbedden afstoten bo
venop de 8.000 die sinds 1982 op
de lat staan. Enkele medische
specialisten verliezen door
deze maatregel hun baan.
Patiënten een eigen bij
drage laten betalen van ƒ25
voor een verwijs- en herha
lingskaart voor de specialist,
de eigen bijdrage voor bejaar
denhuizen verhogen van
1.350 naar 2.000 per maand,
hogere eigen bijdragen voor
kraamzorg (van 39 naar 50
voor interne zorg) en een be-
zoek aan de psychiater (van 5
naar ƒ10 per zitting) en een
accijnsverhoging van tenmin
ste 10% op alcohol en tabak.
Dat zijn de voornaamste
voorstellen die de Commissie-
Dekker gisteren heeft gedaan
aan staatssecretaris Dees
(Volksgezondheid) in haar
rapport 'Bereidheid tot veran
dering'.
De voorstellen moeten bij
dragen aan het verminderen
van de kosten van de gezond
heidszorg. Het kabinet heeft in
het regeerakkoord aangekon
digd dat op de gezondheids
zorg in 1980 1,2 miljard be
spaard wordt De ene helft
daarvan in reële bezuinigin
gen, de andere in het verschui
ven van de lasten. Dekker
pleit voor spoedige invoering.
De overheid moet de meeste
maatregelen dwingend opleg
gen.
Andere voorstellen die op
korte termijn kunnen worden
ingevoerd zijn:
•Onderbrengen van de medi
sche specialisten in de budget
ten van het ziekenhuis, (levert
150 miljoen op).
•Geen uitbreiding van het
aantal bejaardenoorden, 200
min).
•Minder geneesmiddelen
voorschrijven en dan alleen
goedkopere, 300 min).
•Minder verpleeghuisbedden
toestaan, 75 min).
•Intrekken van de wet voor
zieningen
(ƒ25 min).
gezondheidszorg.
•Als al deze voorstellen nog te
weinig opleveren, kan de
tandartsenhulp voor mensen
boven de 19 jaar uit het zie
kenfondspakket getild wor
den. Dekker is daar geen voor
stander van, maar noemt dit
het minst slechte alternatief.
Dekker is tegen een eigen
risico voor ziekenfondspatiën
ten, waarover de Ziekenfonds
raad verleden jaar sprak. Ook
het idee om een eigen bijdrage
te vragen voor verblijf in het
ziekenhuis wijst Dekker af.
Het verkleinen van het zie
kenfondspakket op dit mo
ment vindt evenmin genade in
zijn ogen.
Dekker wil dit laatste laten
samenvallen met de vorming
van een nieuw verzekerings
stelsel tegen ziektekosten. Een
blauwdruk daarvoor heeft de
commissie eveneens ontwor
pen.
PROF.DR.
NICO DOUBEN
EVROEGERE
man van Philips
Wisse Dekker, j
met een ploeg mensen druk ij
de weer om de regering te advj
seren. Dat doet hij op tweeb^
verschillende terreinen; het e«.
ste advies dat gisteren bekcm
werd gemaakt, gaat over ctg
nieuwe aanpak van de ziekte-
kostenfinanciering.
voordat de commissie Dekkd
het gezondheidsrapport opeg,
baar maakte, lekte er iets ovg
uit. Dat deed enige dagen gel
den de pers al schrijven, dat s
iets heel nieuws op til
Maar tegelijkertijd werd er
een rapport door de Weti
schappelijke Raad voor het
geringsbeleid (WRR) uiu
bracht dat de ziekenfondspn
blematiek tot onderwerp heel
Tussen het werk van de coi
missie Dekker en dat van
WRR bestaat enige oven
stemming ten aanzien van
onderwerp, maar er heeft g
afstelling onderling plaat
vonden. Dat komt doordat
commissie Dekker de huidii
adviseert, terwijl
VS-aiJ
Van onze correspondent
In diplomatieke kringen
Washington wordt verwacl
dat de goedkeuring van Shac
benoeming door de Amer
kaanse Senaat nog enige ti,
op zich zal laten wachten.
WRR lijnen trekt naar een
dere toekomst.
Toch loopt een aantal liji
in beide rapporten tamelijk
rallel. Het is de moeite w;
om tegen die achtergrond
rapport van 'dokter" Del
eens tegen het licht te houden
Bijna driekwart van de Ni
landers is thans voor wat
ziektekosten betreft verzeh
via het ziekenfonds. Voor inkt
mens beneden ruim
49.000 is deze verzeki
verplicht. Vrijwel alle kosl
worden door het ziekenfon:
gedekt, en bovendien moet
ziekenfonds iedereen accept
ren, hoe ziek je ook bent. D
een eis van solidariteit. De
cussie gaat nu over de
we zo solidair moeten bliji
voor alles wat het ziekenft
biedt. Is dit niet meer
basispakket?
De commissie Dekker k<
tot de slotsom dat zo'n 15
van de huidige ziekenfond»!
gaven uit het pakket gesel
kan worden, en dan is er spil
van een basispakket. Maarzo'
basis moet dan wel voor iedttj
een gelden, ongeacht de inkt
menshoogte. Op de keper'
schouwd gaat het dan om
soort volksverzekerim
ziektekosten die gedeeltelijk
taald wordt door een vaste pi
mie en gedeeltelijk door
Eremie die afhankelijk
et inkomen. In de redent
van de commissie wordt
ziekenfonds afgeschaft,
komt wel een brede minimi
voorziening voor in de plu
Naar de vorm is dat heel
anders dan hetgeen we nuk
ben, en de belangenbel
van het huidige stelsel
dit aangrijpen om de vooi
len van de commissie Dekker
te wijzen. En dit terwijl dek
tenontwikkeling van de ziek
fondsen in een fuik gaat li
Zo'n houding getuigt dan
van een flinke dosis kot
tigheid.
knagen aan het zu
Van onze correspondent
LONDEN - De Britse premier
Margaret Thatcher begint
morgenmiddag haar uitge
breid geadverteerde vijf
daagse reis naar Moskou.
Thatchers adjudanten zeggen
al van tevoren dat het een
spectaculair bezoek zal zijn.
Het ligt trouwens in hun be
doeling er een soort troefkaart
van te maken, bestemd om
door de leidster van de conser
vatieve regeringspartij met
veel omhaal te worden uitge
speeld tijdens haar aan
staande verkiezingscampagne.
Het wordt een fantastische
reis, zeggen haar medewer
kers, want de premier zal Sov
jet-leider Mikail Gorbatsjov
minstens zes keer persoonlijk
ontmoeten. Margaret That
cher zal zelfs kunnen praten
met Sovjet-dissidenten. Ze
mag van de Sovjets een wan
deling maken door het cen
trum van Moskou, onder het
ab
na
aa
ge
zo
de
Sc
Zc
ui
M
v«
Di
ch
za
a:
te
ar
ki
m
a
m
ze
th
bi
vï
oc
(ADVERTEI
Het is wel opvallend dat juist de kal
hoge eisen van het NVA lidmaatschapT
adviseurs!) een sterke groei doormak
veel tijd aan advies en begeleiding in I
kwaliteit synoniem met mentaliteit. El
vignet. En aan de advieza
Nederlandse Vereniging van Mak\
Assurantie-adviseurs - Postbus 235
JÖo-Ac/eisetrsrt/
Het knagen aan het zi«e|
fondspakket wordt in ons fc'I I I r, /yotl OTVI 01
al heel gauw gezien als hetttl \SbUCgd LlCUlcU
tasten van verworven
Wij hebben verleerd te t'-| 1 -i
naar wat er allemaal bovcs»! |z~ Ipi vvp rTJSTlKlf4'
hnsisvru-Hvienino in de lOOP^B V_/XXX\^ XfCilXi\.Xv/^
basisvoorziening in de loop
jaren bij is gekomen, en wij"
ten heel goed dat er mea
eigen beurs betaald moe'
den voor onze gezondheid^
dat laatste valt niet goed. T<»
zullen we daar niet lan
kunnen ontkomen.
Door invoering van
ren tie tussen de aanbieders0
gezondheidsdiensten kus1®'!
echter wel besparingen wor*
opgeroepen die ons all®
ten goede komen. Maar i
zullen ook de verzekering
stellingen met elkaar
concurreren op basis van
teit en efficiency. De conu
Dekker geeft aanwijzing®^
aanvullende verzekeringen';
het deel dat boven de
voorziening ligt, georgarn^i
kunnen worden. Hierbij w^|
de eigen verantwoordelijt-J
van het individu voor zij1]
zondheid vertaald in i
offers die zelf kunnen
afgewogen. Maar tevens
den de aanbieders van g®
heidszorg met de neus
feiten gedrukt. Ook oj
moeten gaan werken o]
manier die de gezondheid
betaalbaar houdt.
Als de basisverzekering
de commissie Dekker ecl» J
'bodemsolidariteit'
ken en gezonden veilig knjjj
len en de kwaliteitscon®
binnen de gezondheids!
gang wordt gebracht,
niet alleen een opening j
den naar een beter at""
financiering van deze t
maar dan komt ook °e f
van de gezondheidszorg
beter in beeld.
1 AMSTERDAM (ANP) - Een verder
wat kleurloos Damrak gaf donderdag
voor enkele internationals behoorlijk
hogere koersen te zien. Kon. Olie ging
voorop met een vooruitgang van 330
S5,'248' Unilever was ƒ4,30 beter op
1 i 57130 en Akzo 130 op 14230.
Er was sprake van een echte obllga-
f u!oi^rs' totale omzet was met
J1935 miljoen behoorlijk, maar hier-
»n namen de aandelen slechts 634
Jojoën voor hun rekening. De staats-
londsenmarkt was goed gestemd.
Van de hoofdfondsen bleken afge-
van de enkele internationals er
I ">aar weinig aan het eind van dag
*mte afwijkingen ten opzichte van de
,r?aönd* ^8 te vertonen. ABN be
ds» rjger' maar vraag die later op de
I riJL am opzetten zorgde ervoor dat
int» de markt 3,50 hoger kon ver-
51430. Aegon won ƒ1 op
[{Sn is5ï?vler zakte 130 weg naar
f fv» KNP 1.80 naar 140,70 en Bols
uiPaar 153,50. Een gulden winst
weggelegd voor Nedlloyd op
de ÏÏLhfnS01Bredero bleef ook nu
I sWuTf verboden. De beurs was
8h»spreken over het Bredero-be-
.na een ^8 zwijgen eindelijk
Tnf Piepkleine mededeling kwam.
RronH11*111* die ner8ens op lijkt en op
nd waarvan je nauwelijks verant-
vu
antonius
antonius
5V.
nongr.o.l.v.
daniel
JJ gasthuis
gasthuis
J* gasthuis
gasthuis
hooghuys
J* Protihs
»Prot.z.hs
Protz.hs
m
aeneas
(oostb.)
(oostb.)
lourdes
de brouwer
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(tilburg)
(het)
klokkenberg
liduina
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)
('s-h'bosch)