'Rapport niet aan stukken 9 D Stuntre IS KWAU HERKEN! COMMISSIE DEKKER: MEEVALLER ZELFSTANDIGEN EN BEJAARDEN Straf op riskant gedrag COMMISSIEVOORZITTER DR. WISSE DEKKER: Nieuwe stelsel moet zorg weer betaalbaar maken Ziekenhuizen dicht, eigen bijdrage voor verwijskaart DEN HAA nvai DEKKER WIL OP KORTE TERMIJN VEELHEID AAN MAATREGELEN: AMSTERDAM! VRIJDAG 27 MAART 1987 BINNENLAND PAGINA 4 DEN HAAG - De laagste in komens, ambtenaren en mensen die nu nog particu lier zijn verzekerd laten een flinke financiële veer, kleine zelfstandigen en de meeste bejaarden krijgen een aar dige meevaller. Basispakket Premie Contracten Onbetaalbaar 'Dokter' Dekker /RIJDAG 27 MAART 1987 WASHINGTON - Het zie er naar uit dat John Shac de nieuw benoemde Ame rikaanse ambassadeur Nederland, zich voorlopi nog niet in Den Haag zé neerlaten. VERKIEZINGSTC a T19 Laagste inkomens achteruit Van onze Haagse redactie Dat is het gevolg van de voorstellen van de Commissie-Dekker voor een nieuwe ziektekostenverzekering. De nadelige effecten doen zich het sterkst voor bij gehuwden met een minimuminko men en bij mensen die meerdere kinderen hebben. Iemand met een jaarinkomen van tussen de 25.000 en 30.000 en twee kinde ren gaat er liefst 1.000 op achteruit Een even grote achteruitgang in guldens als bij een echtpaar met twee kinderen dat tussen 50.000 en een ton verdient In het nieuwe systeem wordt iets meer premie gevraagd voor een volledige verze kering dan momenteel in het ziekenfonds. De voornaamste reden van de sterke ach teruitgang bij mensen met kinderen is dat Dekker de invoering voorstelt van een kin derpremie. Die moet, net als nu in de parti culiere markt, de helft bedragen van de vol wassenpremie. In het huidige ziekenfonds pakket bestaan kinderpremies niet De an dere kostenpost is de invoering van een eigen bijdrage voor de verwijs- en herha- lingskaart voor de specialist Wordt afgezien van invoering van kin derpremies, dan resteert voor de genoemde inkomensgroepen nog steeds een achteruit gang die aanzienlijk is te noemen. Op het minimumniveau blijft het verlies ongeveer 1.000 per jaar. Dat de mensen die momenteel particulier zijn verzekerd er in de voorstellen van Dek ker ook op achteruit gaan, komt omdat Dekker in zijn berekeningen ervan is uitge gaan, dat alle verzekerden een volledig pakket willen hebben. Particulieren kiezen momenteel vaak voor een (hoog) eigen risi co. Nemen ze dat in het nieuwe systeem ook, dan valt het koopkrachtverlies mee. Volgens de Commissie-Dekker zal de po litiek aan die inkomensgevolgen voor met name de laagstbetaalden moeten sleutelen. Dekker spreekt zich niet uit hoe dat moet De effecten voor de koopkracht worden vol gens Dekker overigens milder als de Tweede Kamer instemt met de voorstellen van de Commissie-Oort voor een eenvoudi ger belastingstelsel. Met name de laagste inkomens betalen bij Oort minder belasting én premie. De Tweede Kamer moet met de behandeling van 'Oort' nog een begin ma ken. De commissie-Dekker stelt de volgende structuur voor een nieuwe verzekering Een basispakket met een aanvullende verzekering. Het basispakket omvat 85% van het huidige ziekenfondspakket plus de verzorging van bejaarden, gehandicapten en psychiatrische patiënten. In het basis pakket zitten zaken als preventieve zorg, kraamhulp, verpleging in ziekenhuis, oord of thuis, revalidatie van zieken en gehandi capten, ziekenhuisopname en- verzorging, psychosociale hulp, verpleging in een psy chiatrische inrichting, de verpleging van li chamelijk en geestelijk gehandicapten, hulp aan blinden en doven en de tandarts voor kinderen tot en met 18 jaar. Het ba sispakket is voor iedereen verplicht, on geacht leeftijd, gezondheid of inkomen. De aanvullende verzekering is vrijwillig. In dat pakket zitten geneesmiddelen (in zoverre ze niet in het ziekenhuis of tehuis worden verstrekt), kunst- en hulpmiddelen, fysiotherapie, logopedie, de tandarts voor mensen ouder dan 19 jaar, consultatiebu reau kruiswerk na het eerste jaar, reageer buisbevruchting, abortus, sterilisatie en cosmetische plastische chirurgie. Het basispakket wordt voor 80% betaald uit een premie die een vast percentage is van het inkomen (4,2%). Het resterende deel wordt betaald uit eigen bijdragen (o.m. 25 per verwijs- of herhalingskaart voor de specialist) en uit een 'nominale' premie (vast bedrag per verzekerde). Dekker stelt een premie voor van 325 per volwassene per jaar en 163 per kind per jaar. De aanvullende verzekering wordt ge heel betaald uit een 'nominale' premie. Die bedraagt 488 per volwassene per jaar en 244 voor een kind per jaar. Voor meer dan twee kinderen hoeft geen premie te worden betaald. In de aanvullende verzekering kan een eigen risico worden genomen. Een hoog eigen risico leidt tot een lage premie, en een laag eigen risico tot een hoge premie. Een gezin met twee kinderen dat het ver plichte basispakket én het volledige aan vullende pakket wil, is daarvoor per jaar dus 2440 kwijt, naast de heffing van 4,2% op het inkomen voor het basispakket Dit nieuwe systeem moet de verschillen die nu bestaan tussen ziekenfondsen en particuliere verzekeringen opheffen. Beide soorten verzekeraars blijven gewoon be staan, maar gaan met elkaar concurrenren. Momenteel zijn de ziekenfondsen er voor mensen met een inkomen tot ƒ49.150 per jaar en de particulieren voor mensen die meer verdienen. Patiënten moeten in de toekomst hun doktersrekeningen voorschieten en daarna verhalen op de verzekeraar. Dat is nu ge bruik in de particuliere markt. De verzekeraars krijgen van Dekker de vrijheid contracten af te sluiten met die zorgverleners (ziekenhuizen, oorden, huis artsen, specialisten etc.) die goed en goed koop zijn. De nu geldende tarieven in de ge zondheidszorg worden losgelaten en gelden hooguit nog als maxima. Door onderlinge concurrentie zullen ver zekeraars zo scherp mogelijke prijzen pro beren te bedingen bij de aanbieders. In het toekomstbeeld is van doorslaggevende be tekenis dat steeds minder zorg binnen de muren van het ziekenhuis of de instelling wordt gegeven, maar thuis, door de huisarts of de wijkverpleging. Dat maakt de zorg op zichzelf in veel gevallen goedkoper. Als de prijs door concurrentie in de hand gehouden kan worden, dan zal dat op den duur lagere premies tot gevolg hebben. Toch is dit niet de voornaamste reden voor de wijzigingen die Dekker voorstelt. Die is dat de zorg steeds duurder en zelfs onbetaalbaar dreigt te worden. Dat komt door de vergrijzing van de bevolking, waardoor de komende tientallen jaren meer mensen aanspraak op zorg zullen doen. Als er niets gebeurt is in het jaar 2000 bijna 40 miljard per jaar nodig voor gezondheids zorg. Op dit moment is dat krap ƒ35 mil jard. Als Dekkers voorstellen worden over genomen kost de zorg nog 'slechts' ƒ37,6 miljard in 2000. Dekker bepleit invoering van het nieuwe stelsel binnen vijf jaar. Uitbreiding van de ver plichte WA-verzekering voor gemotoriseerd verkeer. - FOTO ARCHIEF DE STEM Van onze Haagse redact ie DEN HAAG - De overheid moet riskant gedrag bestraf fen. Te denken valt aan een uitbreiding van de verplichte WA-verzekering voor gemoto riseerd verkeer, die ook het persoonlijk letsel bij verkeers ongelukken dekt De commissie-Dekker schrijft dat in zijn advies aan het kabinet. Dekker spreekt zich niet uit vóór een derge lijke uitbreiding van de WA- verzekering, maar vraagt om nadere studie. Op dit moment dekt de WA- polis alleen schade die een verkeersdeelnemer toebrengt aan een ander. Dekker vindt verder dat het gebruik van alcohol en tabak zoveel mogelijk moet worden tegengegaan. De commissie is sterk voorstander van een verhoging van de accijns met tenminste 10%. De opbrengst van deze maatregel moet wel ten gunste komen van de gezondheids zorg en mag niet gebruikt worden om het financierings tekort te verlagen. In het rapport vraagt de commissie om nadere bestude ring van een verplichte verze kering voor sportbeoefenaren tegen de kosten van sportbles sures. Sportblessures kosten de samenleving jaarlijks 300 miljoen aan verpleging en verzorging. De commissie stelt dat een aparte sportverzeke- ring verantwoord gedrag kan bevorderen. Door Pie ter Eggen RIJSWIJK - „We denken dat de voorstellen aanvaardbaar zijn. Het zou echt jammer zijn als het rapport in stukken zou worden gereten, maar als de politiek dat wil, kunnen we daar niets tegen doen. Die macht hebben we niet". Prof. dr. W. Dekker, top man van Philips en naam gever van de commissie die een advies heeft opgesteld over de kosten van de ge zondheidszorg, neemt een voorschotje op de kritiek die gisteren in alle hevigheid op 'zijn' rapport neerdaalde. De zwakke stee van het verhaal van Dekker en de zijnen is dat er forse nega tieve gevolgen voor de koop kracht ontstaan. Vooral mensen met lage inkomens en kinderen zullen gevoelig in hun portemonnee worden getroffen. Dekker probeert de kritiek te pareren: „Onze berekeningen gaan uit van de meest extreem zwarte si tuatie. We hebben aangeno men dat iedereen zich voor 100% zal herverzekeren, wat niet de praktijk is. Verder hebben we geen rekening gehouden met de stellig po sitieve gevolgen van de voorstellen van de Commis sie-Oort Ook kun je beslui ten geen kinderpremie in te voeren. Ook dan is de ach teruitgang draaglijker", al dus Dekker. De commissie-Oort stelt een eenvoudiger belastings telsel voor, dat als prettige bijkomstigheid een inko mensverbetering voor de laagst betaalden heeft. Dekker vindt dat er ook een ander argument is om nu niet het rapport te begra ven onder de kritiek op de inkomenseffecten. „Als we in Nederland niets doen aan de kosten van de gezond heidszorg, kun je uitrekenen dat de kosten voor de zie kenfondspatiënt de ko mende jaren flink zullen toenemen als gevolg van de vergrijzing. De premie gaat fors omhoog als we niets doen". Daarnaast heeft Dekker nog een verdediging: „Voor het meerdere geld, krijgen de mensen ook meer. In het basispakket dat we beplei ten, zitten ook de gezinszorg en de bejaardenoorden. Vor men van zorg, die voor laag betaalden nu onbereikbaar zijn, want te duur, zijn dan wel toegankelijk. Kijk maar naar de gezinszorg. Mensen met een kleine portemonnee moeten nu vaak naar het ziekenhuis omdat ze daar niets zelf hoeven te betalen, voor zaken die ook thuis te krijgen zijn als je en hoge eigen bijdrage wil betalen". In het rapport wordt voorge steld het 'natura'-systeem (betaling geschiedt door zie kenfonds) te vervangen door het 'restitutie'-systeem (pa tiënt schiet voor en verhaalt bij de verzekeraar). Het ge vaar dreigt dat mensen het gedeclareerde geld gebrui ken om gaten in hun eigen portemonnee te dichten. Dekker: „Dat gevaar is niet weg te nemen. Ik kan niet volledig uitsluiten dat mensen het geld voor de spe cialist gebruiken om de was machine mee af te betalen. Toch zie je dat betalingspro blemen, bijvoorbeeld met gas en electra, ook maar bij een kleine groep van de mensen optreden. Ik ver wacht niet dat die nu groter worden. Je kunt ook een systeem maken dat je de re kening wel rechtstreeks door de verzekering laat be talen, maar een kopietje naar de patiënt stuurt. Doel van de operatie is mensen kostenbewust te maken". Er is een risico dat mensen geen aanvullende verzeke ring nemen, omdat ze dat geld ergens anders aan wil len uitgeven. Dekker: „Dat is dan de keuze van de mensen zelf. Als iemand het risico wil ne men plotseling voor hoge kosten te komen, moet hij dat doen. Je kunt niet bewe ren dat we mondige patiën ten hebben en aan de andere kant zeggen dat hij niet goed met zijn geld omgaat De praktijk wijst uit dat veruit de meeste mensen op dit mo ment ook de aanvullende verzekering van het zieken fonds nemen. Die is ook vrij willig. En in het nieuwe sys teem is die aanvullende ver zekering niet schokkend duur". Een ander gevaar is dat wer kenden via de cao een betere verzekering afsluiten dan werklozen, die immers daarin alleen staan. Dekker: „Dat hoeft niet - FOTO ARCHIEF OE STEM Dr. W. Dekker: 'De premie gaat fors omhoog als we niets doen'. Het is wel aannemelijk dat verzekeraars naar bedrijven stappen met een mooi aan bod voor het hele personeel. Als de verzekering een be drijf collectief meeneemt, zal dat tegen een goede prijs moeten. Kleine zelfstandi gen en werklozen kunnen dan meeprofiteren van de betere positie van de verze keraar. Als de ene verzeke ring goedkoper is dan de an der stap je daar naar over. Je doet toch boodschappen waar ze het goedkoopste zijn". De commissie stelt invoering van eigen bijdragen voor. Helpen die eigenlijk wel de kosten te verlagen? Dekker: „Eigen bijdrage kunnen zorgen voor een la gere premie. Dat is een groot voordeel. De discussie hier over heeft de laatste jaren een wat onheilspellend vorm aangenomen. De commissie heeft mede daarom maar weinig eigen bijdragen voorgesteld. We wilden niet in die discussie terecht ko men. De enige nieuwe is de ƒ25 voor een verwijs -en herhalingskaart voor de specialist Als je de gang van de huisarts naar de specia list via eigen bijdragen kunt beïnvloeden, voorkom je veel kosten". De commissie toil een forse verhopinp van de accijns op alcohol en tabak. De op brengst moet de gezond heidszorg ten goede komen. Is dat een straf op slecht ge drag? Dekker: „Je moet de za ken tot simpele waarheden durven terugbrengen. Het onverstandige gebruik van alcohol en tabak is een ge vaar voor de gezondheid. De nadelige effecten mag je zo veel mogelijk proberen te beperken. We willen hele maal niet komen tot volle dige gedragscontrole. De overheid is immers geen ze denmeester, maar je mag wel de kosten leggen waar ze gemaakt worden Voor waarde is wel dat je altijd kunt terugvallen op collec tieve zorg. Voor de benade ring van 'eigen schuld, dikke bult' voelen we niets". De commissie denkt de voor stellen binnen drie tot vijf jaar ingevoerd te krijgen. Is dat niet erg optimistisch? Dekker: „Of het erg opti mistisch is weet ik niet Het klimaat is de laatste tijd sterk verbeterd. Er lijkt een bereidheid tot verandering, zoals de titel van het rapport ook luidt De geesten zijn rijp voor veranderingen Het was verheugend om te zien dat de studies van de weten schappelijke bureau's van CDA en VVD in ieder geval niet haaks op onze voorstel len staan". „Bovendien is ons rapport goed. Het zit logisch in elk aar en bevat geen aanvecht bare gedachtengangen Een aantal zaken kun je vrij snel invoeren, de veranderingen in wetgeving duren wat lan ger maar zijn ook binnen vijf jaar realiseerbaar. Een aantal jaar geleden hield Philips een pleidooi voor één Europese markt in 1990. Dat leek toen veel te optimis tisch. Maar de EG heeft in tussen wel besloten dat in 1992 de Europese markt een feit moet zijn. Dat is twee jaar uitstel, dus heel rede lijk. Hetzelfde geldt hier voor. Hoewel een uitstel van twee jaar niet acceptabel is". Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Tot 1990 4.000 ziekenhuisbedden afstoten bo venop de 8.000 die sinds 1982 op de lat staan. Enkele medische specialisten verliezen door deze maatregel hun baan. Patiënten een eigen bij drage laten betalen van ƒ25 voor een verwijs- en herha lingskaart voor de specialist, de eigen bijdrage voor bejaar denhuizen verhogen van 1.350 naar 2.000 per maand, hogere eigen bijdragen voor kraamzorg (van 39 naar 50 voor interne zorg) en een be- zoek aan de psychiater (van 5 naar ƒ10 per zitting) en een accijnsverhoging van tenmin ste 10% op alcohol en tabak. Dat zijn de voornaamste voorstellen die de Commissie- Dekker gisteren heeft gedaan aan staatssecretaris Dees (Volksgezondheid) in haar rapport 'Bereidheid tot veran dering'. De voorstellen moeten bij dragen aan het verminderen van de kosten van de gezond heidszorg. Het kabinet heeft in het regeerakkoord aangekon digd dat op de gezondheids zorg in 1980 1,2 miljard be spaard wordt De ene helft daarvan in reële bezuinigin gen, de andere in het verschui ven van de lasten. Dekker pleit voor spoedige invoering. De overheid moet de meeste maatregelen dwingend opleg gen. Andere voorstellen die op korte termijn kunnen worden ingevoerd zijn: •Onderbrengen van de medi sche specialisten in de budget ten van het ziekenhuis, (levert 150 miljoen op). •Geen uitbreiding van het aantal bejaardenoorden, 200 min). •Minder geneesmiddelen voorschrijven en dan alleen goedkopere, 300 min). •Minder verpleeghuisbedden toestaan, 75 min). •Intrekken van de wet voor zieningen (ƒ25 min). gezondheidszorg. •Als al deze voorstellen nog te weinig opleveren, kan de tandartsenhulp voor mensen boven de 19 jaar uit het zie kenfondspakket getild wor den. Dekker is daar geen voor stander van, maar noemt dit het minst slechte alternatief. Dekker is tegen een eigen risico voor ziekenfondspatiën ten, waarover de Ziekenfonds raad verleden jaar sprak. Ook het idee om een eigen bijdrage te vragen voor verblijf in het ziekenhuis wijst Dekker af. Het verkleinen van het zie kenfondspakket op dit mo ment vindt evenmin genade in zijn ogen. Dekker wil dit laatste laten samenvallen met de vorming van een nieuw verzekerings stelsel tegen ziektekosten. Een blauwdruk daarvoor heeft de commissie eveneens ontwor pen. PROF.DR. NICO DOUBEN EVROEGERE man van Philips Wisse Dekker, j met een ploeg mensen druk ij de weer om de regering te advj seren. Dat doet hij op tweeb^ verschillende terreinen; het e«. ste advies dat gisteren bekcm werd gemaakt, gaat over ctg nieuwe aanpak van de ziekte- kostenfinanciering. voordat de commissie Dekkd het gezondheidsrapport opeg, baar maakte, lekte er iets ovg uit. Dat deed enige dagen gel den de pers al schrijven, dat s iets heel nieuws op til Maar tegelijkertijd werd er een rapport door de Weti schappelijke Raad voor het geringsbeleid (WRR) uiu bracht dat de ziekenfondspn blematiek tot onderwerp heel Tussen het werk van de coi missie Dekker en dat van WRR bestaat enige oven stemming ten aanzien van onderwerp, maar er heeft g afstelling onderling plaat vonden. Dat komt doordat commissie Dekker de huidii adviseert, terwijl VS-aiJ Van onze correspondent In diplomatieke kringen Washington wordt verwacl dat de goedkeuring van Shac benoeming door de Amer kaanse Senaat nog enige ti, op zich zal laten wachten. WRR lijnen trekt naar een dere toekomst. Toch loopt een aantal liji in beide rapporten tamelijk rallel. Het is de moeite w; om tegen die achtergrond rapport van 'dokter" Del eens tegen het licht te houden Bijna driekwart van de Ni landers is thans voor wat ziektekosten betreft verzeh via het ziekenfonds. Voor inkt mens beneden ruim 49.000 is deze verzeki verplicht. Vrijwel alle kosl worden door het ziekenfon: gedekt, en bovendien moet ziekenfonds iedereen accept ren, hoe ziek je ook bent. D een eis van solidariteit. De cussie gaat nu over de we zo solidair moeten bliji voor alles wat het ziekenft biedt. Is dit niet meer basispakket? De commissie Dekker k< tot de slotsom dat zo'n 15 van de huidige ziekenfond»! gaven uit het pakket gesel kan worden, en dan is er spil van een basispakket. Maarzo' basis moet dan wel voor iedttj een gelden, ongeacht de inkt menshoogte. Op de keper' schouwd gaat het dan om soort volksverzekerim ziektekosten die gedeeltelijk taald wordt door een vaste pi mie en gedeeltelijk door Eremie die afhankelijk et inkomen. In de redent van de commissie wordt ziekenfonds afgeschaft, komt wel een brede minimi voorziening voor in de plu Naar de vorm is dat heel anders dan hetgeen we nuk ben, en de belangenbel van het huidige stelsel dit aangrijpen om de vooi len van de commissie Dekker te wijzen. En dit terwijl dek tenontwikkeling van de ziek fondsen in een fuik gaat li Zo'n houding getuigt dan van een flinke dosis kot tigheid. knagen aan het zu Van onze correspondent LONDEN - De Britse premier Margaret Thatcher begint morgenmiddag haar uitge breid geadverteerde vijf daagse reis naar Moskou. Thatchers adjudanten zeggen al van tevoren dat het een spectaculair bezoek zal zijn. Het ligt trouwens in hun be doeling er een soort troefkaart van te maken, bestemd om door de leidster van de conser vatieve regeringspartij met veel omhaal te worden uitge speeld tijdens haar aan staande verkiezingscampagne. Het wordt een fantastische reis, zeggen haar medewer kers, want de premier zal Sov jet-leider Mikail Gorbatsjov minstens zes keer persoonlijk ontmoeten. Margaret That cher zal zelfs kunnen praten met Sovjet-dissidenten. Ze mag van de Sovjets een wan deling maken door het cen trum van Moskou, onder het ab na aa ge zo de Sc Zc ui M v« Di ch za a: te ar ki m a m ze th bi vï oc (ADVERTEI Het is wel opvallend dat juist de kal hoge eisen van het NVA lidmaatschapT adviseurs!) een sterke groei doormak veel tijd aan advies en begeleiding in I kwaliteit synoniem met mentaliteit. El vignet. En aan de advieza Nederlandse Vereniging van Mak\ Assurantie-adviseurs - Postbus 235 JÖo-Ac/eisetrsrt/ Het knagen aan het zi«e| fondspakket wordt in ons fc'I I I r, /yotl OTVI 01 al heel gauw gezien als hetttl \SbUCgd LlCUlcU tasten van verworven Wij hebben verleerd te t'-| 1 -i naar wat er allemaal bovcs»! |z~ Ipi vvp rTJSTlKlf4' hnsisvru-Hvienino in de lOOP^B V_/XXX\^ XfCilXi\.Xv/^ basisvoorziening in de loop jaren bij is gekomen, en wij" ten heel goed dat er mea eigen beurs betaald moe' den voor onze gezondheid^ dat laatste valt niet goed. T<» zullen we daar niet lan kunnen ontkomen. Door invoering van ren tie tussen de aanbieders0 gezondheidsdiensten kus1®'! echter wel besparingen wor* opgeroepen die ons all® ten goede komen. Maar i zullen ook de verzekering stellingen met elkaar concurreren op basis van teit en efficiency. De conu Dekker geeft aanwijzing®^ aanvullende verzekeringen'; het deel dat boven de voorziening ligt, georgarn^i kunnen worden. Hierbij w^| de eigen verantwoordelijt-J van het individu voor zij1] zondheid vertaald in i offers die zelf kunnen afgewogen. Maar tevens den de aanbieders van g® heidszorg met de neus feiten gedrukt. Ook oj moeten gaan werken o] manier die de gezondheid betaalbaar houdt. Als de basisverzekering de commissie Dekker ecl» J 'bodemsolidariteit' ken en gezonden veilig knjjj len en de kwaliteitscon® binnen de gezondheids! gang wordt gebracht, niet alleen een opening j den naar een beter at"" financiering van deze t maar dan komt ook °e f van de gezondheidszorg beter in beeld. 1 AMSTERDAM (ANP) - Een verder wat kleurloos Damrak gaf donderdag voor enkele internationals behoorlijk hogere koersen te zien. Kon. Olie ging voorop met een vooruitgang van 330 S5,'248' Unilever was ƒ4,30 beter op 1 i 57130 en Akzo 130 op 14230. Er was sprake van een echte obllga- f u!oi^rs' totale omzet was met J1935 miljoen behoorlijk, maar hier- »n namen de aandelen slechts 634 Jojoën voor hun rekening. De staats- londsenmarkt was goed gestemd. Van de hoofdfondsen bleken afge- van de enkele internationals er I ">aar weinig aan het eind van dag *mte afwijkingen ten opzichte van de ,r?aönd* ^8 te vertonen. ABN be ds» rjger' maar vraag die later op de I riJL am opzetten zorgde ervoor dat int» de markt 3,50 hoger kon ver- 51430. Aegon won ƒ1 op [{Sn is5ï?vler zakte 130 weg naar f fv» KNP 1.80 naar 140,70 en Bols uiPaar 153,50. Een gulden winst weggelegd voor Nedlloyd op de ÏÏLhfnS01Bredero bleef ook nu I sWuTf verboden. De beurs was 8h»spreken over het Bredero-be- .na een ^8 zwijgen eindelijk Tnf Piepkleine mededeling kwam. RronH11*111* die ner8ens op lijkt en op nd waarvan je nauwelijks verant- vu antonius antonius 5V. nongr.o.l.v. daniel JJ gasthuis gasthuis J* gasthuis gasthuis hooghuys J* Protihs »Prot.z.hs Protz.hs m aeneas (oostb.) (oostb.) lourdes de brouwer (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4