MONIQUE VAN DER VEN GOED IN 'IRIS' Mengeling van roman, thriller en vrouwenfilm IT 1 Man vergist zich tragisch "Jin glimlach van een vrouw ook in de BIOSCOOP &mmmtm I Herinnering en droom in Coppola's Rum Fish SPEELFILMS OP TV DRIJF ET B.V. •DRIJF B.V. •UTTER E CITO B.V. Critici: 'Citizen Kane9 beste film aller tijden «E BENELUX üE DU PONT iiiiimi. A5 VRIJDAG 27 MAART 1987 T2 PAGINA GIDS 1 Tel: 01150-1345 HET IS leuk om Monique van der Ven weer terug te zien. Als vrouwelijke dokter Vlimmen in de thrillerachtige streekroman met feminis tische trekjes, 'Iris', doet zij het goed. ZEN Tel: 01150-9430! AG 8 Tel: 01153-1781 j Tel: 01155-1651 [MONA LISA' VAN NEIL JORDAN Tel: 01146-1601 Tel: 01150 &G VAN 14.00-21.00 UUR DAG VAN 10.00-18.00 UUR \G VAN 14.00-18.00 UUR Door Marjan Mes Ka 'Ademloos' heeft ze opnieuw met regisseuse Mady Saks samengewerkt en dat heeft in ieder geval een onderhoudende speelfilm opgeleverd. Voor de nodige (panning heeft ook scenarioschrijver Felix Thijssen gezorgd, die eerder in "Wildschut' geweld in een boe rengemeenschap evenmin schuwde. i Dat het verhaal niet erg ge loofwaardig is, wordt door de vlotte montage en de overtui gende aanwezigheid van Mo nique van der Ven gemakke lijk vergeten. Zij speelt een veearts, die om zich als vrouw en Vakman' te bewijzen haar comfortabele lventje in de grote stad inruilt voor een hard bestaan op het platteland. In de introducties cènes wordt de toon gezet voor een vrouwenfilm. Alle man nen - ook haar eigen preten tieuze, ongetwijfeld intellec tuele vriend - zien vrouwen niet als gelijkwaardig. De mannen in die verre, gras groene negorij zijn stuk voor stuk boerenkinkels, die een vrouw - net als koeien - be- tordelen op de kwaliteit van haar vlees. In die keurende. ook te kloppen, want krijgt behalve iets van streekroman of Bouquet- sachtigs tevens het ka- er van een thriller. Er it nog een schepje bo- ip gedaan door allerlei symbolische beelden telkens terug te laten keren. Zo wordt de door de bekrompen boeren gemeenschap geterroriseerde Iris steeds weer geconfron teerd met een spierwitte mer rie die opduikt uit het niets. Waar dit precies een symbool van is, valt niet helemaal te traceren. Het zal de erotiek wel zijn, want Iris zelf heeft het ook moeilijk op dit gebied. Ze wordt al heel snel in de armen gedreven van de aardige zoon (Titus Tiel Groenestegen) van een steile hereboer in een in validewagen. Die man (een karikaturale John Kraay kamp) zou wel graag wat met haar willen en is dan ook af gunstig op zijn zoon, die door de geëmancipeerde aanwezig heid van Iris bovendien het vaderlijk gezag negeert On dertussen raakt haar jaloerse LAT-relatie (Roger van Hooi) in zijn luxe-appartement van ellende aan de drank. Regel matig bezoekt hij haar en pro beert haar te bewegen het dorp, waar iedereen haar toch slecht gezind is, te verlaten. Iris wil echter volhouden en weert zich dapper als veearts. Een moeilijke stuitligging bij een koe, zieke varkens en schapen weet zij met kennis van zaken te behandelen. Net als Peter Faber in 'Dr. Vlim men' slaagt Monique van der Ven er in om al die onaantrek kelijke handelingen realis- Monique van der Ven als veearts in 1ris'. Op de achtergrond John Kraaykamp. tisch uit te voeren. Boer Kraaykamp blijft haar echter vooral zien als een sma kelijk vrouwtjesdier en alles lijkt er op te wijzen dat hij de gene is, die haar overige klan ten tegen haar opzet Voordat hij overtuigd is van haar be roepskwaliteiten moet er heel wat gebeuren. Iris wordt ver kracht en haar woning ver nield, maar de dader is niet iemand uit de verkrampte plattelandsgemeenschap. Als een verrassing komt dat vreemd genoeg niet De vrou wenrollen zijn - net als bij Marleen Gorris - meer symbo lisch dan realistisch. Zo is daar een ontluisterende Marja Habraken als een door man nen als oud vuil behandelde weduwe; een heksachtig schepsel. Iris' aanvankelijk vijandige huishoudster (Elsje Scheijon) kiest uiteindelijk - FOTO CONCORDS FILM partij voor de emancipatie. De dochter van de boerenpoten- taat is een door haar vader on derdrukt, bijna achterlijk we zen. Maar ook bij haar gloort iets op het eind. 'Iris' van Mady Saks draait in Grand Theater in Breda. Van onze filmredactie FRANCIS COPPOLA maakte tussen 'One from the heart' en Tbc Cotton Club' twee 'jongeren'-fUms, die geen van beide aansloe gen in de bioscoop. "The Outsiders* en 'Rum ble Fish' waren beide ontleend aan romans van S.E. Hinton en gaan op een niet-reaiisti- uhe manier over jongerenbendes en het zoe ken naar de eigen identiteit. In 'Rumble Fish' doen de droombeelden en flarden herinneringen denken aan het Duitse expressionisme uit de jaren dertig. De film is zelfs helemaal in zwart-wit opgenomen, zo als die oude films, maar laat ook regelmatig de vervormde perspectieven daaruit zien. Al leen de vechtlustige goudvissen uit de titel zijn met de hand ingekleurd. Zij zijn de sym bolen van de innerlijke strijd van de hoofd persoon en zitten in een kom, die tevens als spiegel fungeert Pas als het glas gebroken is en de vissen vrijgelaten, kan de jonge held Rusty-James (Matt Dillon) rustig volwassen worden. In de herinnering van Rusty aan de ge welddadige gebeurtenissen rond de motor gang van zijn broer, die deze het leven kost ten, krijgt die broer de betekenis van een my thologische held. Hij wordt een gedroomd idool met de naam Motorcycle Boy. Als Rusty gemolesteerd dreigt te worden, verschijnt deze figuur uit het niets om hem te redden. Feitelijk gaat de film over de betekenis van de herinnering, die de werkelijkheid, zo als die was, vervormt Aan een overledene worden niet bestaande eigenschappen toege dicht Hij wordt een held zoals deze Motorcy cle Boy, die door Mickey Rourke op gepast onwerkelijke wijze wordt gespeeld. Alles is door en door kunstmatig en visueel door dacht, tot de geraffineerde belichting toe. Het uiteindelijk resultaat is schitterend voer voor cinefielen, maar toch niet echt overtuigend. 'Rumble Fish' van Francis Coppola draait in filmhuis Concordia in Breda tot en met 1 april. HOLLYWOOD (UPI) - Een rondvraag onder 113 filmre censenten en historici in de Verenigde Staten heeft 'Citi zen Kane' opgeleverd als de beste Amerikaanse film die ooit is gemaakt en John Ford als de beste regisseur die Amerika ooit heeft voortgebracht. In de eerste categorie komen 'Gone with the Wind' en 'Cas ablanca' op de tweede en derde plaats, gevolgd door 'It's a Wonderful Life', 'On the Wa terfront', The Searchers', 'The Godfather', 'Birth of a Nation', The Wizard of Oz' en 'City Lights'. Het onderzoek werd geleid door Douglas A. Lonnstrom, hoogleraar-statistiek, en Tho mas O. Kelly n, hoogleraar geschiedenis en uitgevoerd door het Research Institute van Siena College in New York. John Ford als Amerika's beste regisseur, wordt gevolg Scene uit 'Citizen Kane'. FOTO VERONICA door Sir Alfred Hitchcock, Or son Welles (Citizen Kane), Frank Capra, John Huston, Stanley Kubrick, D.W. Grif fith (Birth of a Nation, stomme film), Billy Wilder, Howard Hawks en Woody Allen. Beste films in andere cate gorieën werden gevonden 'Duck Soup' (komedie, panto mime/slapstick) 'It happened Door Marjan Mes 'JOK ZIJN kwetsbaar ver lote hoofdrol hl 'Mona Liza' de Britse acteur Bob Hos- f™3 meermalen bekroond; in j Angeles en New York door i filmcritici en tijdens het histe filmfestival van Can- 1(1 Ook maakt hij goede kans een Oscar te winnen voor "■e rol van een goedhartige ""german met een crimineel ®'leden die hopeloos verliefd »°rdt op een elegante proeti- Te laat beseft hij dat J4' raadselachtige Mona Li- •■gfinilach helemaal niet "w hem bestemd is. Dat de maker, de van oor- Ierse filmer Neil Jor- omgeving. 'Mona Lisa' bevat ook wat van die sprookjesach tige elementen, maar die doen in het overwegend realistische verhaal toch wat gekunsteld aan. De prachtige rol van de kleine gedrongen Hoskins en de ongewone kijk op inte rieurs en stadsbeelden (het Londense Kings Cross met zijn tippelaarsters) doen de bezwa ren tegen sommige aspecten van deze koele, romantische thriller grotendeels vergeten. Call-girl °ok een schrijver is met "faire kwaliteiten kan wor- U aan de betekenis aan de man-vrouwver- aï j gen weet te geven en "J® fotografie van de loka- ,~,j Night in Tunesia' en le- K i® 1982 zijn eerste film Angel'. In 1984 trok hij de aandacht met The jmpany 0f Wolves'; over het jjxsuele ontwaken van een c£«**de in een sprookjes- g® maar ook grimmige Na zeven jaar gevangenis komt de naïeve George (Hos kins) in een totaal veranderd Londen terecht Omdat zijn vrouw niets meer van hem wil weten en zijn geliefde dochter van hem is vervreemd, wordt hij wel gedwongen om terug te keren in zijn vroegere milieu. Zijn ex-werkgever, pornobaas en souteneur (een in-slechte Michael Caine), heeft nu een eigen nachtclub en een mo dern kantoor. Deze ploert, door wie hij in de bajes be landde, zorgt dat hij een baantje krijgt als chauffeur van de luxe call-girl Simone; een mooie, chocoladekleurige vrouw, die achter hautain ge drag haar bescheiden afkomst tracht te verbergen. George moet Simone (debutante Ca thy Tyson) avond aan avond van het ene dure hotel naar het andere vervoeren. Met zijn burgermansmoraal en ordi naire uiterlijk past hij hele maal niet in dit verdorven mi lieu. Simone laat dan ook her haaldelijk haar afkeer blijken van dit slecht geklede man netje. Toch ontstaat op den duur een soort vertrouwelijk heid tussen het zo verschil lende duo. Simone laat zich de goedhartige hoffelijkheid van George aanleunen, maar heeft nauwelijks door dat die vooral voorkomt uit diens geschokte burgermansfatsoen. De wer kelijkheid achter Simone's persoonlijkheid negeert hij en hij gaat haar als een godin vereren. Blind verliefd doet hij alles wat zij van hem ver langt Iedere nacht laat zij hem, na haar werk, langs de plaatsen rijden waar zich tip pelaarsters ophouden. Zij hoopt daar een vroeger colle gaatje terug te vinden, waar van ze bang is dat het ver slaafd is aan de heroïne en be trokken geraakt bij sadisti sche sex met jonge meisjes. George staat aan enorme gevaren bloot en ziet wat mannen vrouwen aan kunnen doen. Zijn verering van Simo ne, zijn Mona Lisa, wordt er alleen maar groter door. Het gelijknamige liedje van Nat King Cole begeleidt trouwens lyrisch een groot deel van de scènes. George weet Cathy op te sporen. Wanneer hij de twee vrouwen in veiligheid heeft gebracht, verwacht hij niet anders dan dat Simone de zijne zal worden. Waarom zou hij hem anders in vertrouwen hebben genomen, terwijl zij van geen enkele andere man iets moest hebben? Dat zij hem alleen gebruikt heeft om samen met dit meisje haar le ven te delen, is geen moment one night' (komedie, sophisti cated-screwball); The Sear chers' (cowboy), 'Singin' in the Rain' (musical); 'All quiet on the Western Front' (oorlog); 'Psycho' (griezel); '2001: A Space Odyssey' (science fic tion); The Maltese Falcon' (mysterie, misdaad); 'Raiders of the Lost Ark' (actie, avon tuur); 'Birth of a Nation' (stomme film). Bob Hoskins (links), de bekroonde hoofdrolspeler in "Mona Lisa'. Hier met een onderwereld figuur (Robbie Coltrane). - FOTO CONCORDE FILMS. in zijn gedachten opgekomen. Op een tragische manier heeft deze man zich vergist in de motieven van een vrouw van wie hij zich een geïdealiseerd beeld had gevormd. In het on derwereldmilieu waarvan zij beiden het slachtoffer zijn, kan er alleen maar rottigheid van komen. 'Mona Lisa' van Neil Jordan draait in Cinesol 2 in Breda. Captain pirate (USA 1953, Ned. 1,17.41 uur). Louis Hay- ward als piratenkapitein Blood in avonturenfilm. Another time, another place (Engeland 1983, Ned. 2, 23.15 uur). Jonge Schotse boerin vindt tijdens de oorlog levens vreugde bij een Italiaanse krijgsgevangene. Regiedebuut van Michael Radford. l'Argent de poche (Frankrijk 1975, Did. 1,10.30 uur). Film van Francois Truffaut over losse belevenissen van een groep kinderen, van de babytij d tot en met de lagere school-periode. Adieu poulet (Frankrijk 1975, Did. 1,22.20 uur). Lino Ven tura en Patrick Dewaere moeten moord op een politieke activist oplossen. Quincy: Hot ice, cold hearts (USA 1977, Did. 1,23.50 uur). De geheimzinnige dood van een duiker maakt Quincy nieuwsgierig. The fortune cookie (USA 1965, Did. 2, 20.15 uur). Het duo Jack Lemmon en Walter Matthau in komedie van Billy Wilder over poging verzekering op te lichten. Due pezzi dl pane (Italië 1979, Did. 2, 23.35 uur). Twee straatmuzikanten beminnen zonder het te weten dezelfde vrouw. Na haar dood in het kraambed blijven ze met een baby zitten. Vittorio Gassman en Philippe Noiret in een klucht van Sergio Citti. Les noces rouges (Frankrijk 1973, Did. 3 WDF, 22.55 uur). Een gemeenteraadslid, die een verhouding heeft met de burgemeestersvrouw, ruimt zijn eigen vrouw uit de weg. Stéphane Audran en Michel Piccoli in thriller van Claude Chabrol. The clock (USA 1945, België 1, 16.00 uur). Robert Walker en Judy Garland in een charmant liefdesverhaallje van Vincente Minelli. ZONDAG Love leads the way (USA 1984, Ned. 1,19.50 uur). Disney- film over de eerste Amerikaanse blindegeleidehond. Met Eva Marie Saint en Timothy Bottoms. The girl in the picture (Engeland 1985, Ned. 2, 22.55 uur). Film over relatieproblemen van jonge Schotten in Glas gow. The pilgrim (USA 1923, Did. 2,16.35 uur). Charlie Chaplin als een ontsnapte gevangene, die zich als dominee ver momt Raintree County (USA 1957, Did. 2, 20.15 uur). Romance tijdens de Burgeroorlog met Elizabeth Taylor en Montgo mery Clift MAANDAG Lundi (Frankrijk 1979, Did. 2, 23.05 uur). Elegant geklede jongeman heeft zijn geheugen verloren. Niemand gelooft hem behalve een stripteasedanseres. DINSDAG I want you (USA 1951, Ned. 1,14.30 uur). Twee broers la ten huis en haard in de steek om in Korea te gaan vech ten. Dana Andrews en Farley Granger in een propagan dafilm van Mark Robson. WOENSDAG A contratiempo (Spanje 1981, Did. 1,10.23 uur). Filmregis seur pikt een vijftienjarige liftster op, die hij niet meer kwijtraakt Oscar Ladoire in een door hem zelf geregis seerde film. Serenata a la lux de luna (Spanje 1979, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Toekomstige schoonzoon wordt tijdens een feestje aan zijn nieuwe milieu voorgesteld. Spaanse zeden en ge woonten op de korrel genomen door Carlos Jover. Dodge City (USA 1939, België 2,20.20 uur). Errol Flynn als cowboy, die orde schept in het misdadige Dodge City. Western van Michael Curtiz. DONDERDAG Gun crazy (USA 1949, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Variant op het Bonnie en Clyde-verhaal met John Dall en Peggy Cummins als het misdadig duo. 'Children of a lesser God' (Kinderen van een min dere God) is geprolongeerd in Casino 1 in Breda. Na een wat verbrokkeld begin een ontroerende film over de communicatiestoornis tussen een spraakleraar (William Hurt) en een doof meisje (Marlee Matlin), dat niet tril leren praten. Vooral boeiend omdat de problemen tussen het ver liefde tweetal niet alleen gelden voor een relatie tus sen een horende en een do ve, maar opgaan voor alle menselijke relaties. 'Clockwise' met de Britse komiek John Cleese gaat verder in Cinésol 1 in Breda. Aardige, maar niet voortdurend leuke kome die over een stijf school hoofd, dat door zijn idiote rechtlijnigheid in een cha otische achtervolging te recht komt 'Back to School' met de oudere Amerikaanse ko miek Rodney Dangerfield bij ft nog in Mignon in Bre da. Een rijke zakenman zonder opleiding gaat te rug naar de collegebanken. The Fly", de gruwelijke maar ook aandoenlijke en intelligente horrorfilm van David Cronenberg, is nog steeds te zien in Casino 4 in Breda. De rommelige thriller "No Mercy* met een bijrol van Jeroen Krabbé gaat verder in Casino 3 in Breda en in De Koning van Enge land in Hulst Met Richard Gere en Kim Basinger als een duister liefdesduo. Geen touw aan vast te knopen. 'Crocodile Dundee', de aardige komedie met de Australische cowboy Paul Hogan in het verdorven New York blijft te zien in Casino 2 in Breda, Cine- m'actueel 2 in Bergen op David Bowie in Laby rinth. - FOTO ARCHIEF DE STEM Zoom en De Koning van Engeland in Hulst "Flodder* van Dick Maas draait nog in Cinesol 3 in Breda, Centraal 1 in Geer- truidenberg, de Nobelaer in Etten-Leur, Roxy 2 in Bergen op Zoom en De Ko ning van Engeland in Hulst De Ratelrat' met Rijk de Gooijer en Peter Faber als Grijpstra en De Gier, is te zien in Centraal 2 in Geertruidenberg en City 1 in Roosendaal. 'Blonde Dolly* met Hilde van Mieghem als Haagse hoer is te zien in Cinem'ac- tueel 1 in Bergen op Zoom en Luxor in Terneuzen. "Labyrinth', het sprookje van Muppet-ontwerper Jim Henson, kan bekeken worden in Cinem'actueel 1 in Bergen op Zoom en De Koning in Hulst

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21