MONIQUE VAN DER VEN GOED IN 'IRIS'
Mengeling van roman, thriller en vrouwenfilm
IT
1
Man vergist zich tragisch
"Jin glimlach van een vrouw
ook in de
BIOSCOOP
&mmmtm
I
Herinnering en droom in
Coppola's Rum Fish
SPEELFILMS OP TV
DRIJF
ET B.V.
•DRIJF
B.V.
•UTTER
E CITO B.V.
Critici: 'Citizen Kane9 beste film aller tijden
«E BENELUX
üE DU PONT
iiiiimi.
A5
VRIJDAG 27 MAART 1987
T2 PAGINA GIDS 1
Tel: 01150-1345
HET IS leuk om Monique van der Ven weer
terug te zien. Als vrouwelijke dokter Vlimmen
in de thrillerachtige streekroman met feminis
tische trekjes, 'Iris', doet zij het goed.
ZEN Tel: 01150-9430!
AG
8
Tel: 01153-1781 j
Tel: 01155-1651
[MONA LISA' VAN NEIL JORDAN
Tel: 01146-1601
Tel: 01150
&G VAN 14.00-21.00 UUR
DAG VAN 10.00-18.00 UUR
\G VAN 14.00-18.00 UUR
Door Marjan Mes
Ka 'Ademloos' heeft ze opnieuw met regisseuse Mady
Saks samengewerkt en dat heeft in ieder geval een
onderhoudende speelfilm opgeleverd. Voor de nodige
(panning heeft ook scenarioschrijver Felix Thijssen
gezorgd, die eerder in "Wildschut' geweld in een boe
rengemeenschap evenmin schuwde.
i
Dat het verhaal niet erg ge
loofwaardig is, wordt door de
vlotte montage en de overtui
gende aanwezigheid van Mo
nique van der Ven gemakke
lijk vergeten.
Zij speelt een veearts, die
om zich als vrouw en Vakman'
te bewijzen haar comfortabele
lventje in de grote stad inruilt
voor een hard bestaan op het
platteland. In de introducties
cènes wordt de toon gezet voor
een vrouwenfilm. Alle man
nen - ook haar eigen preten
tieuze, ongetwijfeld intellec
tuele vriend - zien vrouwen
niet als gelijkwaardig. De
mannen in die verre, gras
groene negorij zijn stuk voor
stuk boerenkinkels, die een
vrouw - net als koeien - be-
tordelen op de kwaliteit van
haar vlees. In die keurende.
ook te kloppen, want
krijgt behalve iets van
streekroman of Bouquet-
sachtigs tevens het ka-
er van een thriller. Er
it nog een schepje bo-
ip gedaan door allerlei
symbolische beelden telkens
terug te laten keren. Zo wordt
de door de bekrompen boeren
gemeenschap geterroriseerde
Iris steeds weer geconfron
teerd met een spierwitte mer
rie die opduikt uit het niets.
Waar dit precies een symbool
van is, valt niet helemaal te
traceren.
Het zal de erotiek wel zijn,
want Iris zelf heeft het ook
moeilijk op dit gebied. Ze
wordt al heel snel in de armen
gedreven van de aardige zoon
(Titus Tiel Groenestegen) van
een steile hereboer in een in
validewagen. Die man (een
karikaturale John Kraay
kamp) zou wel graag wat met
haar willen en is dan ook af
gunstig op zijn zoon, die door
de geëmancipeerde aanwezig
heid van Iris bovendien het
vaderlijk gezag negeert On
dertussen raakt haar jaloerse
LAT-relatie (Roger van Hooi)
in zijn luxe-appartement van
ellende aan de drank. Regel
matig bezoekt hij haar en pro
beert haar te bewegen het
dorp, waar iedereen haar toch
slecht gezind is, te verlaten.
Iris wil echter volhouden en
weert zich dapper als veearts.
Een moeilijke stuitligging bij
een koe, zieke varkens en
schapen weet zij met kennis
van zaken te behandelen. Net
als Peter Faber in 'Dr. Vlim
men' slaagt Monique van der
Ven er in om al die onaantrek
kelijke handelingen realis-
Monique van der Ven als veearts in 1ris'. Op de achtergrond John Kraaykamp.
tisch uit te voeren.
Boer Kraaykamp blijft haar
echter vooral zien als een sma
kelijk vrouwtjesdier en alles
lijkt er op te wijzen dat hij de
gene is, die haar overige klan
ten tegen haar opzet Voordat
hij overtuigd is van haar be
roepskwaliteiten moet er heel
wat gebeuren. Iris wordt ver
kracht en haar woning ver
nield, maar de dader is niet
iemand uit de verkrampte
plattelandsgemeenschap. Als
een verrassing komt dat
vreemd genoeg niet De vrou
wenrollen zijn - net als bij
Marleen Gorris - meer symbo
lisch dan realistisch. Zo is
daar een ontluisterende Marja
Habraken als een door man
nen als oud vuil behandelde
weduwe; een heksachtig
schepsel. Iris' aanvankelijk
vijandige huishoudster (Elsje
Scheijon) kiest uiteindelijk
- FOTO CONCORDS FILM
partij voor de emancipatie. De
dochter van de boerenpoten-
taat is een door haar vader on
derdrukt, bijna achterlijk we
zen. Maar ook bij haar gloort
iets op het eind.
'Iris' van Mady Saks draait
in Grand Theater in Breda.
Van onze filmredactie
FRANCIS COPPOLA maakte tussen 'One
from the heart' en Tbc Cotton Club' twee
'jongeren'-fUms, die geen van beide aansloe
gen in de bioscoop. "The Outsiders* en 'Rum
ble Fish' waren beide ontleend aan romans
van S.E. Hinton en gaan op een niet-reaiisti-
uhe manier over jongerenbendes en het zoe
ken naar de eigen identiteit.
In 'Rumble Fish' doen de droombeelden en
flarden herinneringen denken aan het Duitse
expressionisme uit de jaren dertig. De film is
zelfs helemaal in zwart-wit opgenomen, zo
als die oude films, maar laat ook regelmatig
de vervormde perspectieven daaruit zien. Al
leen de vechtlustige goudvissen uit de titel
zijn met de hand ingekleurd. Zij zijn de sym
bolen van de innerlijke strijd van de hoofd
persoon en zitten in een kom, die tevens als
spiegel fungeert Pas als het glas gebroken is
en de vissen vrijgelaten, kan de jonge held
Rusty-James (Matt Dillon) rustig volwassen
worden.
In de herinnering van Rusty aan de ge
welddadige gebeurtenissen rond de motor
gang van zijn broer, die deze het leven kost
ten, krijgt die broer de betekenis van een my
thologische held. Hij wordt een gedroomd
idool met de naam Motorcycle Boy. Als Rusty
gemolesteerd dreigt te worden, verschijnt
deze figuur uit het niets om hem te redden.
Feitelijk gaat de film over de betekenis
van de herinnering, die de werkelijkheid, zo
als die was, vervormt Aan een overledene
worden niet bestaande eigenschappen toege
dicht Hij wordt een held zoals deze Motorcy
cle Boy, die door Mickey Rourke op gepast
onwerkelijke wijze wordt gespeeld. Alles is
door en door kunstmatig en visueel door
dacht, tot de geraffineerde belichting toe. Het
uiteindelijk resultaat is schitterend voer voor
cinefielen, maar toch niet echt overtuigend.
'Rumble Fish' van Francis Coppola draait in
filmhuis Concordia in Breda tot en met 1 april.
HOLLYWOOD (UPI) - Een
rondvraag onder 113 filmre
censenten en historici in de
Verenigde Staten heeft 'Citi
zen Kane' opgeleverd als de
beste Amerikaanse film die
ooit is gemaakt en John
Ford als de beste regisseur
die Amerika ooit heeft
voortgebracht.
In de eerste categorie komen
'Gone with the Wind' en 'Cas
ablanca' op de tweede en derde
plaats, gevolgd door 'It's a
Wonderful Life', 'On the Wa
terfront', The Searchers', 'The
Godfather', 'Birth of a Nation',
The Wizard of Oz' en 'City
Lights'.
Het onderzoek werd geleid
door Douglas A. Lonnstrom,
hoogleraar-statistiek, en Tho
mas O. Kelly n, hoogleraar
geschiedenis en uitgevoerd
door het Research Institute
van Siena College in New
York.
John Ford als Amerika's
beste regisseur, wordt gevolg
Scene uit 'Citizen Kane'.
FOTO VERONICA
door Sir Alfred Hitchcock, Or
son Welles (Citizen Kane),
Frank Capra, John Huston,
Stanley Kubrick, D.W. Grif
fith (Birth of a Nation, stomme
film), Billy Wilder, Howard
Hawks en Woody Allen.
Beste films in andere cate
gorieën werden gevonden
'Duck Soup' (komedie, panto
mime/slapstick) 'It happened
Door Marjan Mes
'JOK ZIJN kwetsbaar ver
lote hoofdrol hl 'Mona Liza'
de Britse acteur Bob Hos-
f™3 meermalen bekroond; in
j Angeles en New York door
i filmcritici en tijdens het
histe filmfestival van Can-
1(1 Ook maakt hij goede kans
een Oscar te winnen voor
"■e rol van een goedhartige
""german met een crimineel
®'leden die hopeloos verliefd
»°rdt op een elegante proeti-
Te laat beseft hij dat
J4' raadselachtige Mona Li-
•■gfinilach helemaal niet
"w hem bestemd is.
Dat de maker, de van oor-
Ierse filmer Neil Jor-
omgeving. 'Mona Lisa' bevat
ook wat van die sprookjesach
tige elementen, maar die doen
in het overwegend realistische
verhaal toch wat gekunsteld
aan. De prachtige rol van de
kleine gedrongen Hoskins en
de ongewone kijk op inte
rieurs en stadsbeelden (het
Londense Kings Cross met zijn
tippelaarsters) doen de bezwa
ren tegen sommige aspecten
van deze koele, romantische
thriller grotendeels vergeten.
Call-girl
°ok een schrijver is met
"faire kwaliteiten kan wor-
U aan de betekenis
aan de man-vrouwver-
aï j gen weet te geven en
"J® fotografie van de loka-
,~,j Night in Tunesia' en le-
K i® 1982 zijn eerste film
Angel'. In 1984 trok hij
de aandacht met The
jmpany 0f Wolves'; over het
jjxsuele ontwaken van een
c£«**de in een sprookjes-
g® maar ook grimmige
Na zeven jaar gevangenis
komt de naïeve George (Hos
kins) in een totaal veranderd
Londen terecht Omdat zijn
vrouw niets meer van hem wil
weten en zijn geliefde dochter
van hem is vervreemd, wordt
hij wel gedwongen om terug te
keren in zijn vroegere milieu.
Zijn ex-werkgever, pornobaas
en souteneur (een in-slechte
Michael Caine), heeft nu een
eigen nachtclub en een mo
dern kantoor. Deze ploert,
door wie hij in de bajes be
landde, zorgt dat hij een
baantje krijgt als chauffeur
van de luxe call-girl Simone;
een mooie, chocoladekleurige
vrouw, die achter hautain ge
drag haar bescheiden afkomst
tracht te verbergen. George
moet Simone (debutante Ca
thy Tyson) avond aan avond
van het ene dure hotel naar
het andere vervoeren. Met zijn
burgermansmoraal en ordi
naire uiterlijk past hij hele
maal niet in dit verdorven mi
lieu.
Simone laat dan ook her
haaldelijk haar afkeer blijken
van dit slecht geklede man
netje. Toch ontstaat op den
duur een soort vertrouwelijk
heid tussen het zo verschil
lende duo. Simone laat zich de
goedhartige hoffelijkheid van
George aanleunen, maar heeft
nauwelijks door dat die vooral
voorkomt uit diens geschokte
burgermansfatsoen. De wer
kelijkheid achter Simone's
persoonlijkheid negeert hij en
hij gaat haar als een godin
vereren. Blind verliefd doet
hij alles wat zij van hem ver
langt Iedere nacht laat zij
hem, na haar werk, langs de
plaatsen rijden waar zich tip
pelaarsters ophouden. Zij
hoopt daar een vroeger colle
gaatje terug te vinden, waar
van ze bang is dat het ver
slaafd is aan de heroïne en be
trokken geraakt bij sadisti
sche sex met jonge meisjes.
George staat aan enorme
gevaren bloot en ziet wat
mannen vrouwen aan kunnen
doen. Zijn verering van Simo
ne, zijn Mona Lisa, wordt er
alleen maar groter door. Het
gelijknamige liedje van Nat
King Cole begeleidt trouwens
lyrisch een groot deel van de
scènes. George weet Cathy op
te sporen. Wanneer hij de twee
vrouwen in veiligheid heeft
gebracht, verwacht hij niet
anders dan dat Simone de
zijne zal worden. Waarom zou
hij hem anders in vertrouwen
hebben genomen, terwijl zij
van geen enkele andere man
iets moest hebben? Dat zij
hem alleen gebruikt heeft om
samen met dit meisje haar le
ven te delen, is geen moment
one night' (komedie, sophisti
cated-screwball); The Sear
chers' (cowboy), 'Singin' in the
Rain' (musical); 'All quiet on
the Western Front' (oorlog);
'Psycho' (griezel); '2001: A
Space Odyssey' (science fic
tion); The Maltese Falcon'
(mysterie, misdaad); 'Raiders
of the Lost Ark' (actie, avon
tuur); 'Birth of a Nation'
(stomme film).
Bob Hoskins (links), de bekroonde hoofdrolspeler in "Mona Lisa'. Hier met een onderwereld
figuur (Robbie Coltrane). - FOTO CONCORDE FILMS.
in zijn gedachten opgekomen.
Op een tragische manier heeft
deze man zich vergist in de
motieven van een vrouw van
wie hij zich een geïdealiseerd
beeld had gevormd. In het on
derwereldmilieu waarvan zij
beiden het slachtoffer zijn,
kan er alleen maar rottigheid
van komen.
'Mona Lisa' van Neil Jordan
draait in Cinesol 2 in Breda.
Captain pirate (USA 1953, Ned. 1,17.41 uur). Louis Hay-
ward als piratenkapitein Blood in avonturenfilm.
Another time, another place (Engeland 1983, Ned. 2, 23.15
uur). Jonge Schotse boerin vindt tijdens de oorlog levens
vreugde bij een Italiaanse krijgsgevangene. Regiedebuut
van Michael Radford.
l'Argent de poche (Frankrijk 1975, Did. 1,10.30 uur). Film
van Francois Truffaut over losse belevenissen van een
groep kinderen, van de babytij d tot en met de lagere
school-periode.
Adieu poulet (Frankrijk 1975, Did. 1,22.20 uur). Lino Ven
tura en Patrick Dewaere moeten moord op een politieke
activist oplossen.
Quincy: Hot ice, cold hearts (USA 1977, Did. 1,23.50 uur).
De geheimzinnige dood van een duiker maakt Quincy
nieuwsgierig.
The fortune cookie (USA 1965, Did. 2, 20.15 uur). Het duo
Jack Lemmon en Walter Matthau in komedie van Billy
Wilder over poging verzekering op te lichten.
Due pezzi dl pane (Italië 1979, Did. 2, 23.35 uur). Twee
straatmuzikanten beminnen zonder het te weten dezelfde
vrouw. Na haar dood in het kraambed blijven ze met een
baby zitten. Vittorio Gassman en Philippe Noiret in een
klucht van Sergio Citti.
Les noces rouges (Frankrijk 1973, Did. 3 WDF, 22.55 uur).
Een gemeenteraadslid, die een verhouding heeft met de
burgemeestersvrouw, ruimt zijn eigen vrouw uit de weg.
Stéphane Audran en Michel Piccoli in thriller van Claude
Chabrol.
The clock (USA 1945, België 1, 16.00 uur). Robert Walker
en Judy Garland in een charmant liefdesverhaallje van
Vincente Minelli.
ZONDAG
Love leads the way (USA 1984, Ned. 1,19.50 uur). Disney-
film over de eerste Amerikaanse blindegeleidehond. Met
Eva Marie Saint en Timothy Bottoms.
The girl in the picture (Engeland 1985, Ned. 2, 22.55 uur).
Film over relatieproblemen van jonge Schotten in Glas
gow.
The pilgrim (USA 1923, Did. 2,16.35 uur). Charlie Chaplin
als een ontsnapte gevangene, die zich als dominee ver
momt
Raintree County (USA 1957, Did. 2, 20.15 uur). Romance
tijdens de Burgeroorlog met Elizabeth Taylor en Montgo
mery Clift
MAANDAG
Lundi (Frankrijk 1979, Did. 2, 23.05 uur). Elegant geklede
jongeman heeft zijn geheugen verloren. Niemand gelooft
hem behalve een stripteasedanseres.
DINSDAG
I want you (USA 1951, Ned. 1,14.30 uur). Twee broers la
ten huis en haard in de steek om in Korea te gaan vech
ten. Dana Andrews en Farley Granger in een propagan
dafilm van Mark Robson.
WOENSDAG
A contratiempo (Spanje 1981, Did. 1,10.23 uur). Filmregis
seur pikt een vijftienjarige liftster op, die hij niet meer
kwijtraakt Oscar Ladoire in een door hem zelf geregis
seerde film.
Serenata a la lux de luna (Spanje 1979, Did. 3 WDF, 22.30
uur). Toekomstige schoonzoon wordt tijdens een feestje
aan zijn nieuwe milieu voorgesteld. Spaanse zeden en ge
woonten op de korrel genomen door Carlos Jover.
Dodge City (USA 1939, België 2,20.20 uur). Errol Flynn als
cowboy, die orde schept in het misdadige Dodge City.
Western van Michael Curtiz.
DONDERDAG
Gun crazy (USA 1949, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Variant op
het Bonnie en Clyde-verhaal met John Dall en Peggy
Cummins als het misdadig duo.
'Children of a lesser God'
(Kinderen van een min
dere God) is geprolongeerd
in Casino 1 in Breda. Na
een wat verbrokkeld begin
een ontroerende film over
de communicatiestoornis
tussen een spraakleraar
(William Hurt) en een doof
meisje (Marlee Matlin), dat
niet tril leren praten.
Vooral boeiend omdat de
problemen tussen het ver
liefde tweetal niet alleen
gelden voor een relatie tus
sen een horende en een do
ve, maar opgaan voor alle
menselijke relaties.
'Clockwise' met de
Britse komiek John Cleese
gaat verder in Cinésol 1 in
Breda. Aardige, maar niet
voortdurend leuke kome
die over een stijf school
hoofd, dat door zijn idiote
rechtlijnigheid in een cha
otische achtervolging te
recht komt
'Back to School' met de
oudere Amerikaanse ko
miek Rodney Dangerfield
bij ft nog in Mignon in Bre
da. Een rijke zakenman
zonder opleiding gaat te
rug naar de collegebanken.
The Fly", de gruwelijke
maar ook aandoenlijke en
intelligente horrorfilm van
David Cronenberg, is nog
steeds te zien in Casino 4 in
Breda.
De rommelige thriller
"No Mercy* met een bijrol
van Jeroen Krabbé gaat
verder in Casino 3 in Breda
en in De Koning van Enge
land in Hulst Met Richard
Gere en Kim Basinger als
een duister liefdesduo.
Geen touw aan vast te
knopen.
'Crocodile Dundee', de
aardige komedie met de
Australische cowboy Paul
Hogan in het verdorven
New York blijft te zien in
Casino 2 in Breda, Cine-
m'actueel 2 in Bergen op
David Bowie in Laby
rinth.
- FOTO ARCHIEF DE STEM
Zoom en De Koning van
Engeland in Hulst
"Flodder* van Dick Maas
draait nog in Cinesol 3 in
Breda, Centraal 1 in Geer-
truidenberg, de Nobelaer
in Etten-Leur, Roxy 2 in
Bergen op Zoom en De Ko
ning van Engeland in
Hulst De Ratelrat' met
Rijk de Gooijer en Peter
Faber als Grijpstra en De
Gier, is te zien in Centraal
2 in Geertruidenberg en
City 1 in Roosendaal.
'Blonde Dolly* met Hilde
van Mieghem als Haagse
hoer is te zien in Cinem'ac-
tueel 1 in Bergen op Zoom
en Luxor in Terneuzen.
"Labyrinth', het sprookje
van Muppet-ontwerper
Jim Henson, kan bekeken
worden in Cinem'actueel 1
in Bergen op Zoom en De
Koning in Hulst