6r 5r Archief De Stem-Kunstprojekt 'Een totaal-kunstwerk' Kunstenaars: 'Nog nooit zo'n oplage gehad!' De Franse inspiratie voor Van Gogh eGeld- iwen kan niet >r tout gaan. rket bv CONCEPT VAN THÉRÈSE LEGIERSE: nienke menalda KUNSTBEZIT UIT NEW YORK IN AMSTERDAM fof installateurs die alles perfekt lieren? Kom dan eens in alle rust n bij ons langs. Om te voorko- teraf spijt krijgt. Nuchter Democratie Uitdaging katoen, t. 86 OPER ylon/ /geel en OPER Bij exploit van ond- getekende d.d. 19 1987 is ten verzoeke v Louis Bolsius Them, en Organisatieb, B.V., te Tilburg (pr^ reur Mr. F.J.G.ty Hommel, Stationsstn 43 te Tilburg), gedj vaard: de besloten nootschap Massada K ploitatie Maatschap: B.V., thans zonder fc kende vestigingspk, binnen en buiten Koninkrijk, om op dj, dag 26 mei 1987 te M uur bij procureur verschijnen ter tereeh zitting van de bank te Breda, Pm van Justitie, Sluissini 20, teneinde op de in melde dagvaard! vermelde gronden worden gehoord. afschrift van dit expl0 kan worden verkreg ten kantore van vo< noemde procureur. Y.W.C.M. van den H«i vel tgv. knd.dw. ten kat tore van W.C.J. Rosmalen, Gerechtsdeurwaarder Koninginnestraat 104 4818 HE Breda jlNSDAG 24 MAART 1987 T47 PAGINA 3 Bij exploit van ond« getekende d.d. 19 maa 1987 is ten verzoeke Richard Kegina hanna Elisabeth Corp lis Damen, wonende Oisterwijk (procure Mr. F.A. van der Rei Spoorlaan 386 te T burg), gedagvaai C.A.M. Kools, zond bekende woon- en lijf plaats binnen buiten het Koninkrj) om op dinsdag 2 jB 1987 te 10.00 uur bij pi cureur te verschijn ter terechtzitting van rechtbank te Breda, P leis van Justitie, Slul singel 20, teneinde worden gehoord op in de dagvaarding ve melde gronden. Een schrift van dit explo kan worden verkregi ten kantore van voo noemde procureur. Y.W.C.M. van den Hen vel tgv. knd.dw. ten kan tore van W.C. J. Rosmalen, Gerechtsdeurwaarder, Koninginnestraat 104, 4818 HE Breda V aag. En garanderen alle door ons ge'e* Grote keuze in keukens, badkamer kramen, isolatiemateriaal, open plaatmateriaal, enz. Kom even lang5 id. 551 -12.00 uur en 13.00-17.00 uur. ragazijn). DE ABONNEES van De Stem krijgen vier achtereenvolgende dinsdagen een origineel kunstwerk in huis. Vier beeldende kunstenaars maakten een 'kunstpagina' In kleur speciaal voor De Stem. Ze maken deel uit van een totaal kunstprojekt opgezet door de archiefdienst van de gemeente Breda naar een idee van de beeldend kunstenaar Thérèse Legierse. Voor De Stem ligt dit projekt in het verlengde van het succesvolle mail-art projekt, waaraan in 1982 203 kunstenaars uit 30 landen meededen. Ook dit kunstprojekt wordt door De Stem gesponsord. Verder wordt het bekostigd uit de percentage-regeling en het Fonds Artistieke Werken van de gemeente Breda. De betekenis ervan reikt veel verder en mag in deze vorm uniek in Nederland heten. „Het is allemaal begon nen met de archief dienst van de gemeente Breda. Daar werd ver bouwd. Bij overheidsge bouwen wordt een per centageregeling (1 tot De kunstenaars, die mee werken aan het Stem-pro ject. V.l.n.r. Marius Boender, Mie hiel Molenaar, Martin Peulen, Therèse Legierse en Nienke Menalda. - foto 0e stem/johan van gurp Door Henk Egbers We hebben met onze kunst nog nooit zo'n ^ons teroplage' ge haald, zeggen de kun stenaars van het Ar chief/De Stern-project, ichiel spreekt over op- :s die liggen tussen vijftig en honderd ex emplaren. Nienke zit met 'tussen de tien en 25' nog lager en Marius vertelt meestal niet bo ven de vijf uit te komen. Martin maakt alleen maar unica's. Die massa-produktie is hun enige gemeenschappe lijke ervaring. Verder is voor ieder een indi viduele artistieke on derneming geweest; het leveren van een onder deel aan een totaal kunst-concept waarvan Thérèse Legierse de ontwerpster is. De vier kunstenaars zijn en- :1e keren op de krant wezen neuzen. Wat zijn de technische mogelijkheden bij het druk ken op krantepapier? Wat ten de kleuren? Ad Couwen bergh, vormgever bij De Stem, '«geleidde hen daarbij. Hij weet 'alles' van kleur in de krant, omdat hij ten nauwste betrokken is bij het zogeheten kleurproject, waarmee De Stem het laatste jaar bezig is. Ad: „We zijn een jaar aan jet experimenteren met kleur. is een ingewikkeld tech nisch probleem met materia- en manieren van drukken. Het materiaal dat aangeleverd ®oet worden door de fotogra- het gebruik van de juiste ingrediënten, het drukken zelf, maar ook de totale redac tie vragen om voortdurende bijstelling en ontwikkeling. We doen dit in de kleurbijlage 'Specifiek' iedere week en de laatste tijd ook met de voorpa gina van de Weekly. Het is de bedoeling dat kleur een vast en integrerend deel van de krant wordt. Voor ons is het ook interes sant binnen dit kader met kunstenaars te werken. Eén van de moeilijkste dingen is het drukken van kunst in een krant Hoe kom je tot bevredi gende resultaten? Hoe bewaar je zo goed mogelijk de sfeer van het kunstwerk? Met de kunstenaars heb ik de moge lijkheden en beperkingen op krantepapier bekeken. Op het originele kunstwerk moeten ze, om bepaalde effecten te be reiken, elementen toevoegen. Eén van de kunstenaars had een ontwerp gemaakt waar van we moesten zeggen 'dat kan niet'... Ja, ik denk dat het zowel voor de kunstenaars als de krant zelf een boeiend en leerzaam proces is," aldus Ad Couwenbergh. Michiel Molenaar doet er heel nuchter over. „We zijn in gehuurd in Thérèse's kunst werk. Overeenkomst en ver schil tussen ons vieren is niet van belang. Ik ben tekenaar en iemand die nadenkt over de positie van die tekenaar bin nen allerlei structuren. Ik stond aanvankelijk nogal am bivalent tegenover deze op dracht Maar ik teken en door te tekenen maak ik de positie, de machtsverhoudingen bin nen de kunstmachinerie, dui delijk. Het belangrijke van dit experiment vind ik dat kunst op deze manier in de openbare ruimte en niet in een museum komt. Ja, het feit dat ik wat voor een krant moest maken was van invloed op mijn werk. Mijn normale werk is lang niet zo druk als wat ik nu ge maakt heb. De krant is name lijk een complex gegeven. Nee, mijn poppetjes zijn geen car toon, want een cartoon bevat één verhaaltje. De relatie tus sen de poppetjes is ook com plex, zodat de kijker erover kan nadenken en analyseren... Jawel, ik heb het toch wel leuk gevonden. Bovendien word ik ervoor betaald en dat is fan tastisch voor een kunstenaar! Het fascinerende van dit pro ject is de actuele ontwikkeling waarbij kunst bezig is op te lossen in design en het kunst museum op de helling staat," aldus Michiel die dan nog een heel betoog houdt over de filo soof Schopenhauer, die zoals bekend het vergeten van het individuele zelf en zijn mate rieel belang - de verheffing van de geest tot willoze be schouwing van de waarheid - als hét werk van de kunst zag.... wordt in de krant en vervol gens wordt opgeslagen in het archief (en mogelijk door le zers bewaard of opgehangen aan de wand). Het origineel is vernietigd, want binnen dit project mocht het kunstwerk alleen blijven bestaan bij de gratie van het archiveren." Maar Marius heeft verder gedacht: „Als je De Stem be waart, wat bewaar je dan? De waarheid? Of de treurigheid van de geschiedenis, be staande uit vergissingen en onwaarheden? Is dat kunst? Ik weet het niet Ik probeer te filosoferen met woord en beeld. Wat het technische ge deelte betreft heb ik rekening gehouden met de specifieke eigenschappen van krantepa pier: het zuigt de inkt op en verkleurt op den duur." Martin Peulen, die in bin nen- en buitenland met zijn objecten en kleurige tekenin gen/schilderingen de laatste jaren veel aandacht trekt, kan moeilijk praten over zijn werk, laat staan over dit pro ject. „Leuk, leuk.... jaja... ik ben uitgegaan van de boekjes die ik maakte.... die hebben te maken met de democratie van het beeld... ik werk veel met kleur... heb nogal wat tekenin gen op krantepapier ge maakt... de structuur van de krant bekeken.... het is een soor beeldverhaal geworden., een brief aan de lezers over mijn werk... zou niet weten wat ik er meer over moet zeg gen..." De afdruk van zijn kunstwerk komt op de vierde dinsdag van het project en is waarschijnlijk de meest kleurrijke. Het leuke is, dat het gokken blijft. De Stem wordt 's nachts zes keer gewisseld, want er zijn zes edities. Technisch heeft dat gevolgen voor het drukken van de kunstwerken. Er zullen kleurverschillen op treden. Dat is niet zo vreemd. Ook een kunstenaar, die in zijn atelier bijvoorbeeld kleuretsen drukt, zal telkens varianten in de kleur hebben. Dat heten dan unica's (unieke kunstwerken). Zo zal de pers van De Stem waarschijnlijk op zijn minst zes unieke af drukken afleveren bij een op lage van 110.000 exemplaren. Marius Boender is daarom bereid zijn exemplaren voor lezers, die dat wensen te sig neren. De drie andere kunste naars zien dat niet zo zitten. Deze variant in opvatting on der de kunstenaars zelf zegt iets van het feit dat dit Ar chief/De Stem-project trekt aan de gevestigde orde in de kunstwereld. Het sponseren van kunst - een actueel item -, door critici van dit moment soms gezien als een hoereren van het zakenleven met de kunst, blijkt via dit project een eigen inhoud te krijgen. Kunst wordt niet alleen ge bruikt, maar er is sprake van een wisselwerking tussen een commerciële instelling en 'de' kunst Het mes snijdt aan twee kanten. Beide stoppen er ener gie en geld in; beide maken sa men een produkt en delen hun verantwoordelijkheid. Het woord is verder aan de abon nees of consumenten van De Stem. Wat doen zij ermee? 1,5% van de bouwsom) voor beeldende kunst bij (ver)bouwen toegepast. Omdat ik adviseur bij de gemeentelijke com missie beeldende kun sten ben, werd mijn ad vies ingewonnen. Ik heb toen de idee gekregen om kunstopdrachten, kunstverspreiding en archivering in één con cept bijeen te brengen." Thérèse Legierse licht het Archief/ De Stem- proj ekt-beeldende kunst toe. Thérèse: „Je kunt natuur lijk een keramiekpot of een schilderij in een nieuw of ver nieuwd gebouw zetten en zo de kunst inbrengen. Maar ik ben uitgegaan van het thema 'ar chief'. Dat betekent het verza melen van strooibiljetten van de verkiezingen, berichten uit de plaatselijke krant, gemeen testukken etc. Waarom zou kunst daar geen deel van kun nen uitmaken? Dus eerst kunst verspreiden om het daarna te archiveren. Om het te kunnen verspreiden heb ik een beroep op De Stem ge daan. De Stem stelde vier pa gina's ter beschikking en de daarbij horende technische know-how. Het interessante was, dat De Stem het hele pro ject heeft opgenomen in zijn eigen experiment met kleur in de krant Er is dus sprake van een to taal-kunstwerk", zegt Thérèse Legierse, die zelf een kunstop leiding kreeg aan de academie van Den Bosch (afdeling Ruimtelijk). Een kunstwerk maken, verspreiden, verzame len en opbergen zijn de delen van een totaal-concept Daar bij worden kunstenaars, de archiefdienst, een krant en haar lezers betrokken. De Stern-lezers krijgen vier keer een grafisch kunstwerk thuis, dat in een oplage van 110.000 exemplaren gedrukt wordt Daarbij komt dat De Stem met zijn vele edities, die telkens moeten wisselen, met kleur nuances verschijnt, zodat er sprake zal zijnm van verschil lende soorten afdrukken, iets voor verzamelaars. Met directeur Van Boven van de archiefdienst had ik verschillende gesprekken over de inhoud van zijn instituut. Op deze manier zijn we tot een hele eigen opdracht-formule ring gekomen. Het gemakke lijkste is natuurlijk om een kunstwerk te kopen en dat te plaatsen in een nieuw bouw werk. Maar het is veel boeien der om samen met de op drachtgever tot een formule ring te komen, die een geheel eigen betekenis geeft aan des betreffend projekt. Geen anec- dotische verbeelding, maar een gerichte opdracht", aldus Thérèse. „Marius Boender heb ik ge kozen omdat hij via zijn eigen werk voortdurend met nage laten sporen bezig is en zó iets van doen heeft met archive ren. Martin Peulen, omdat hij veel objecten gemaakt heeft waarin al met kranten en boe ken gewerkt werd. Nienke Menalda heb ik erbij betrok ken omdat zp in staat is een sterk beeld te leveren en Mi chiel Molenaar omdat hij be zig is structuren aan de orde te stellen en daar gaat het hier ook om. Voor de lezers van De Stem vind ik dit projekt van belang, omdat ze op een geheel eigen manier betrokken wordert bij zowel de beeldende kunst als het bestaan van archiefdien sten, waarvan ze mogelijk het bestaan niet eens kennen, laat staan er gebruik van maken. De lezers van De Stem krijgen vier keer op deze manier, ex clusief, een kunstwerk in huis, waarover ze zonder dat dit fi nanciële gevolgen heeft, kun nen beschikken zoals ze dat zelf wensen; van in de prulle- bak gooien tot inlijsten en aan de muur hangen of zelf ar chiveren." Nienke MENALDA (1960) is ^rste kunstenaar die haar wnstpagina' binnen het Ar- ef1 De Stem-projekt ge test ziet. Zij studeerde aan Kunstacademie St. Joost in "da en deed in 1985 eindexa- ze exposeerde daarna "der meer in het Gerardhuis Amsterdam, Caeciliastraat teiden, Start 85 Apeldoorn, 3?r in Tilburg, Grote Kerk j Breda, Kunstbeurs in Lei- te. Beeldenaar Breda, St. iciscus ziekenhuis in endaal en de Intergrafik Berlijn. Nienke weigert pertinent le^ te zeggen over de beel- t» rTe z'iin De Stem maak- L®t laat ik aan de kijkers Die hebben er vast aller- !r1„ïleningen overi omdat er Aderden manieren van kij- Alh. Ik wil alleen zeggen bet werk in acryl ge- akt heb. Abstract figuren, J doorzichtig voor de de kijker. Ik pas ervoor op «ksten de plaats van het kW: gaan innemen, dat ver- boven ervaringen Ogen. Dan gebeurt wat je Nienke Menalda. - foto de stem xiohan van gurp vaak in musea e.a. ziet: De mensen lezen de titel van het schilderij en menen dan dat deze wetenschap voldoende is. Ik wil eventueel nog wel een ander werk laten afdrukken dan allerlei teksten die uit mijn mond komen", aldus Nienke. 1 Nienke Meinalda kijkt er wat eenvoudiger tegen aan. Voor haar waren het vooral de technische problemen met een krant bij het verwerken van haar kunstprodukt, die haar medewerking bepaalden. „Ik werk bijna nooit in kleur. Maar ik vond het een leuke uitdaging; zeker op krantepa pier dat heel anders is dan te kenpapier. Ik druk zelf vooral in zwart De krant staat al vol met zwarte dingen. Wat moet ik dan nog? Ik ben uitgegaan van mijn eigen manier van werken, maar liep toen vast. Mijn eerste ontwerp kon niet gedrukt worden. Het ging om krijtstrepen die vol kleurtjes zaten en diapositief gedrukt zouden moeten worden. Maar Ad Couwenbergh maakte me duidelijk dat dit, gezien het karakter van krantepapier, een grote roetmop in de krant zou worden. Toen ben ik op nieuw begonnen en heb met de kleur rekening gehouden met de aard van het materiaal dat een krant heeft. Over het werk zelf heb ik niet veel te zeggen. Ik zeg tegen de lezers: 'Kijk zelf maar'... En Nienke lacht en lacht. Marius Boender: „Ik moest aanvankelijk echt even wen nen aan de gedachtengang, die Thérèse met dit project had ontworpen. Ze had mij erbij gehaald omdat ik nogal bezig ben met begrippen als fossie len, sporen en bewaren. Ik ben gaan praten op de archief dienst en zag prachtige oude handschriften. Mijn poging om daarmee iets te doen lukte niet. Daarom ben ik terugge gaan naar mijn "eigen werk: tekenen in zand, met op de achtergrond mijn archeologi sche interesse. Zand heeft, als het op sporen aankomt, net zoiets vluchtigs als een krant. De krant is ook een weggooi- produkt, tenzij... het archief de krant bewaart. Ik heb daarom een kunstwerk gemaakt in zand. Daarvan is een dia ge maakt, die gereproduceerd Door Koos Tuitjer Grote tentoonstellingen maken is moeilijk. Er wordt niet gemakkelijk meer uitgeleend. En voor het bedrag van de bijkomende kosten, kun je soms bijna een kleine meester kopen. Af en toe lukt er nog iets, kleuroefeningen, en Delacroix wanneer je je als museum be reidwillig hebt getoond in het uitlenen van werk. Het Rijks museum Vincent van Gogh in Amsterdam bijvoorbeeld, droeg royaal bij aan twee uiterst succesvolle Van Gogh- presentaties in New York. Deze werden georganiseerd door het Metropolitan Mu seum of Modern Art. De kaartjes werden op een goed moment in de voorverkoop verhandeld. Daarop vermeld stond het tijdstip, waarvoor de toelating tot de tentoonstellin gen gold. Het 'Metropolitan' heeft in middels een tegenprestatie ge leverd. Het Van Gogh-mu- seum mocht - zij het met be perkingen - grasduinen in de immense collectie van het mu seum. En dertig werken zijn naar Amsterdam overgevlo gen. De museumstaf in Amster dam heeft schilderijen van Franse meesters uitgezocht. Uitgangspunt is de waarde ring geweest, die van Gogh (1853-1890) had voor de schil ders die hij kende. Op zich is dat een bijzonder ruim gege ven: de Nederlandse meester hield van erg veel werk, dat hij - al dan niet in gereprodu ceerde staat - onder ogen kreeg. Het werk van Eugène Dela croix bijvoorbeeld, bekend van golven geverfde ramp spoed. Wat Van Gogh trof was niet zo zeer de dramatiek, maar het kleurgebruik. Als jong kunstenaar troostte hij zich de moeite van intensieve was op dat punt één van zijn favoriete oefenmeesters. De boerenschilder Jean Francois Millet was onder de oudere 19e eeuwse meesters ook zo'n aanstekelijk voor beeld voor Van Gogh. In dit geval spreekt de relatie wat meer voor zich. Millets 'Zaaier' inspireerde de kunstenaar tot een reeks beroemde schetsen, waarin hij 'het werken op het land' als onderwerp oppakte. Wat verder ook niet verba zingwekkend is, gezien van Goghs mededogen met de 'ge wone mens', is de getoonde be langstelling voor Daumier. Maar de grootste nadruk is in Amsterdam komen te lig gen op Van Goghs tijdgenoten. Het gaat daarom over de Im pressionisten en hun opvol gers: het verzamel terrein bij uitstek van het Metropolitan Museum. De grote geruchtmakende presentaties van de Impressio nisten heeft Van Gogh zelf niet bezocht. In die periode zat hij immers nog in Nederland. Maar het gerucht over hen heeft hem in geval wel bereikt. En in zijn brieven uit die tijd vraagt hij ook voortdurend om informatie over deze schilders. Alle groten komen aan bod op de tentoonstelling: Cezan ne, Degas, Manet, Monet, Pis- saro, Renoir. Van Gogh ging in zijn bewondering voor hen soms zeer ver. Terwijl hijzelf toch de geschiedenis is inge gaan als de grootste zonne bloemen-schilder, meende hij dat Claude Monet in dat op zicht iets geschilderd had, dat onovertrefbaar was. 'De zonnebloemen' van Vincent van Gogh, naar Frans voorbeeld. - fotoanp Het doek waarover het gaat is ook meegekomen. Het Van Goghmuseum stelt zijn pu bliek in staat zelf de vergelij king te trekken. Want enkele Van Goghs uit eigen bezit zijn ook in de tentoonstelling opge nomen. Dat wil zeggen, zij worden getoond op de zijlijn. De tentoonstelling heeft al les in zich om een publieks trekker te worden. Wat gepre senteerd wordt is het neusje van de Amerikaanse zalm. Het Metropolitan Museum of Mo dern Art mag je ook beschou wen als een dure delicatessen zaak, waarvan er niet veel in de wereld te vinden zijn. Maar ze zijn er wel: wie dichterbij huis in het Parijse museum Orsay rondgaat, komt ook wel aan zijn trekken. Dat er zeer veel Impressio nisten in New York terecht ge komen zijn, heeft zijn redenen. In de laatste kwart van de vo rige eeuw zijn de Amerikanen zelf flink aan het verzamelen geslagen. Aan geld was er toen al volstrekt geen gebrek. Maar aan kunst wel. Op zeer grote schaal werd dan ook een in haalmanoeuvre ingezet, om de Europeanen in museaal op zicht naar de kroon te kunnen steken. De wijze waarop de Ameri kaanse musea tot standkwa- men, geldt hedentendage in ons land weer als het Ei van Columbus. Het particulier ini tiatief namelijk stond hierbij voorop. Het Metropolitan Museum is een typisch voorbeeld van die ontwikkeling. Het werd gesticht door vermogende mensen. Zij brachten hun eigen bezit in. Anderen wer den er toe aangezet dat voor beeld te volgen. En vanaf het begin tot op de dag van van daag is het museum werkelijk overladen met schenkingen en legaten. Toch is er ook een bijzon dere reden, waarom de Im pressionisten in Amerika te rechtkwamen. Durand-Ruel, als galeriehouder de steun en toeverlaat van de groep, dreigde op een zeker moment aan zijn vrienden failliet te gaan. Parijs en Londen waren uiterst moeilijke markten voor deze schilderkunst. De Amerikanen hebben hem gered. Durand-Ruel or ganiseerde als laatste moge lijkheid ook een tentoonstel ling in New York. Daar bleek een welwillender aandacht. Het Amerikaanse publiek stond toch meer open voor nieuwe tendensen. Zij hebben vooraan gestaan als kopers. En kopers zijn ze ook geble ven. Van Goghmuseum, Paulus Pot terstraat 4, Amsterdam. Tot en met 31 mei. Dagelijks geopend: ma t/m za 11-17 uur; zo 13-17 uur.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19