\nN
VARA heeft weer beetje
geld voor eigen series
E
Qyi
Filmers uit VS en Rusland
willen af van koude oorlog
Verkorte 'Shoah
voor schooljeugt
B I
Voortbestaan van
Rolling
Stones in gevaar
DINSDAG 24 MAART 1987
c:
S
cr
ACCORDEONIST JOHNNY MEYER (75) IS ONVERMOEIBAAR
ACCORDEONIST
Johnny Meyer (75) uit
Amsterdam maakt
geen muziek... hij is
muziek.
Acteur Robert
Preston dood
4NIEUWE BURENDRAAIT IN WINDERIG ALMERE
ïven Piekert
dmböne
CL.
„Ik voel me sterk aangetrokken tot
alcoholiciHaar gelukkig trouw ik
niet meer met ze
Helen Reddy, zangeres
'Ik zou er slapend op kunnen spelen
Door Co Tunis
Schijnbaar zonder
enige moeite strijken zijn
vingers over de 177 toet
sen van zijn accordiola.
De ene keer draait hij de
microfoon naar links, in
de richting van de 120
bassen, even later ligt de
nadruk op de 57 toetsen
van het rechter klavier.
De 13 registers van zijn in
strument gebruikt hij beurte
lings om volksmuziek, walsen,
jazz, gedragen orgelmuziek,
Bach in moderne versies Paga-
nini en een 'pikketanesie' tus
sendoor ten gehore te brengen.
Ondertussen praat hij met zijn
instrument, met zichzelf, met
zijn begeleiders, zijn publiek,
de hond Boetsi en met bewon
deraar drs. E. Hoek uit Breda
die het voor elkaar kreeg
Johnny Meyer in UI venhout te
laten optreden voor een gese
lecteerd publiek.
Het werd een muzikale hap
pening en een eerbetoon aan
de bejaarde musicus die in
1954 in Milaan tot wereldkam
pioen accordeon in de 'Coupe
de Mondial' werd uitgeroepen.
iié
Zo kwam Johnny Meyer in
het orkest van Tom Erich te
recht: „Die man kon muziek
lezen als een reiger. Als je niet
goed je partijtje kon lezen,
vloog je eruit. Voor mij was
het allemaal te koel, niet ge
noeg van binnenuit. Ik speelde
waar er maar te spelen viel. In
vier orkesten, in de koffie
pauze van de Snip en Snap-re-
vue, in mijn eigen cafe 'De
Amerikaan' in Amsterdam, in
de Scandalli- en in de San Re-
mobar.
Johnny heeft op de grote
concertpodia van de wereld
gestaan. In 'Palladium' in
Londen, in Los Angeles en in
Parijs, waar hij van 7 promi
nenten tot de beste accordeo
nist van de wereld werd uitge
roepen. „We leven hier voor de
accordeon in een verkeerd
land, dat instrument wordt
nog steeds ondergewaar
deerd", stelt Meyer vast. Hij is
een bewonderaar van Willy
Graf en van Arthur van Dam
me. De show die hij, al musice
rend," opvoert doet daar ook
aan denken.
Repetities
Compleet
Als Johnny Meyer zijn si
gaar heeft weggelegd, de rie
men van zijn instrument heeft
omgehangen en een paar aan
wijzingen aan zijn begeleiders
heeft gegeven, lijkt het of een
compleet jazzorkest zijn plaats
op het podium heeft ingeno
men. Bassist Chris Huysen en
drummer Jaap Maat uit Am
sterdam stellen zich volledig
in dienst van 'de meester' die
af en toe zijn instrument goed
keurend toeknikt, mee-mom-
pelt met de muziek, zijn
schouders ophaalt alsof hij
zeggen wil 'hoe is het moge
lijk' en een knipoog uitdeelt
als hij een muzikaal grapje
uithaalt
Johnny Meyer: „Mijn grootvader was een rasechte zigeuner".
„Mijn muzikaliteit heb ik
van mijn grootvader", vertelt
hij in een korte pauze. Die
grootvader vluchtte voor Bis
marck uit het vooroorlogse
Duitsland naar Purmerend en
speelde viool en hobo bij Wil-
lem Mengelberg. Vader Meyer
trouwde een meisje uit de Jor-
daan en daar stond dan ook de
wieg van Johnny. Hij zanikte
zijn ouders aan de kop om een
accordeon tot een oom die zee
man was zijn neefje voor zijn
6e verjaardag een accordeon
cadeau gaf.
Conservatorium
Toch was de wereldbe
roemde accordeonist liever
pianist geworden, maar zijn
ouders dachten er anders over.
Zijn vader stuurde hem wel
naar pianoles om noten te le
ren lezen, maar toen hij zich
teveel met zijn gehuurde pia-
m'
m w w
no'tje bezig hield, knipte zijn
moeder resoluut de snaren
door. Pianisten zijn er meer
dan genoeg in de wereld, daar
is de kost niet mee te verdie
nen, was haar oordeel. Zijn
virtuositeit op de accordeon
zoekt Johnny toch bij zijn
grootvader: „Hij was een ras
echte zigeuner. Als je dat niet
in je hebt kun je van zijn leven
die Hongaarse muziek niet
echt spelen".
- foto marcel bekken.
Na 3 jaar oefenen op de ac
cordeon kreeg Johnny les van
Antoon Uldrich: „Daar heb ik
in 7 jaar alles geleerd wat er te
leren viel, ouvertures, Wil
helm Tell, Rossini. Swing be
stond toen nog niet, dat mocht
zelfs niet in de Duitse tijd.
Mijn vader was niet gauw te
vreden. Hij zei: „Johan Corne
lls, je kunt nog steeds niet goed
muziek lezen. Hup naar het
conservatorium".
Dagelijks repeteren is er
voor Johnny niet meer bij:
„Overdag pak ik die kast
nooit. Ik treed op waar ik ge
vraagd wordt en dan ga ik
rustig door tot 's nachts drie
uur. Moe? Welnee, die accor-
deola is een deel van mezelf.
Daar ben ik zo mee vergroeid
dat ik er slapend nog wel op
zou kunnen spelen".
Het kwartet Nico van de
Corput uit Breda vulde in De
Camion in Ulvenhout op een
plezierige manier de pauze in.
Johnny Meyer zette leider Bob
Janssens gelijk achter de vi
brafoon. „Vooruit, dit stuk ken
je, dus dat kun je best meespe
len".
Filosofie-student Jaap Maat
die even vanachter zijn drum
stel kwam: „Johnny is een ac
cordeon-gigant met een veel
zijdigheid die je elders ter we
reld tevergeefs zal zoeken".
„Dat klopt", stelt Johnny
Meyer tevreden vast. „Hup..
nog maar eens een Paganini er
tegenaan. Dat moest ik leren
van mijn vader en daar ben ik
hem nog steeds dankbaar
voor".
HOLLYWOOD (UPI) -
Vooraanstaande cineasten
uit de Verenigde Staten en
de Sovjetunie zijn in Holly
wood een week van kennis
making begonnen. Zij hopen
door dit contact een einde te
maken aan het beeld van de
koude oorlog in de filmkunst
van beide landen.
Filmmakers uit de Sovjet
unie zullen de studio's van
Hollywood bezoeken en
Amerikaanse filmclips be
kijken om vast te stellen hoe
de Amerikanen de Sovjet
unie in hun films voorstel
len. Op het programma
staan ook twee discussieda-
gen met Amerikaanse ci
neasten, onder wie Sydney
Pollack, Milos Forman, Nor-
man Jewison en Alan Paku-
la.
„Beide partijen moeten af
van het koude-oorlogsden-
ken. Zij moeten het aandur
ven met hun eigen ogen te
kijken en met hun eigen
oren te luisteren", zegt de
organisator van het cultu
rele treffen, de filmprodu
cent Mark Gerzon. Wij voel
den ons pijnlijk getroffen en
kwaad toen wij zagen hoe
Amerikanen in Sovjetfilms
worden afgebeeld, en ver
volgens zagen wij hun te
leurstelling over de wijze
waarop de Sovjetunie in
onze fUm wordt voorgesteld,
zei Gerzon.
De Russische cineasten
beschouwen de Ameri
kaanse filmindustrie als een
'lakei van het grootkapitaal',
die de belangen van de heer
sende klasse beschermt, ter
wijl wij op onze beurt van
mening zijn dat de filmin
dustrie in de Sovjetunie
haar orders direct van de
'bazen in het Kremlin'
krijgt, verklaarde Gerzon.
Volgens de organisator lei
den dergelijke stereotypen
tot haat en vergroten zij de
oorlogsdreiging. „Als de
Sovjetfilm willen groeien,
veranderen en leren in dit
tijdperk van 'glasnost'
(openheid) en als zij onze
filmindustrie wil respecte
ren, dan geldt hetzelfde voor
Sydney Pollack. - fotoap
de Amerikaanse filmma
kers".
De Russische regiseur
Elem Klimov verklaarde dit
weekeinde dat de nieuwe
politiek van 'glasnost' heeft
geleid tot dramatische ver
anderingen in de filmindus
trie. Veel films die lange tijd
de bureaucraten op de plan
ken werden gehouden, kun
nen eindelijk vertoond wor
den, zei Klimov. „Nu schrij
ven wij de waarheid",
merkte hij op, „soms is die
waarheid bitter, maar het is
heel gezond in de spiegel te
kijken en te zien wie je wer
kelijk bent". Volgens de
Russische regisseur wordt
de hele structuur van de
filmindustrie radicaal ver
anderd. Het zijn de getalen
teerde en eerlijke mensen
die nu aan bod komen, aldus
Elem Klimov.
T2 PAGINA GIDS 1
oo North
South
10 de zevende aflevering
v4n 'North South'
Amerikaanse Burgsroo
ten feit geworden. President
j Jefferson David van de af-
I gescheiden zuidelijke staten
Troept soldaten
vechten voor de ona
lijkheid. In Washington
[beeft president Lincoln een
liegcr op de been gebi-acht
om de Unie veilig te stellen,
[orry en Charles Main ne
men afscheid van Mont
Royal. Orry's boezemvriend
George Hazzard maakt zich
Ijn het Noorden eveneens op
[om in het leger te gaan die-
|pen- Zijn broer Stanley en
Lkmmbus Isabel zien in zijn
[vertrek een kans om de lei-
Ifing van het familiebedrijf
fahanden te krijgen.
Claude Lanzmann, de Franse regisseur van 'Shoah' i
NOT toestemming gaf zijn levenswerk danig in te korten.
- F0T0ARCHIEFDES1
Door Jan Koesen
HILVERSUM - „Shoah moet verplichte leerstof in het voortgt.
zet onderwijs zijn", schreef rabbijn A.Soetendorp nadat i
VPRO op 5 en 12 januari 1986 de 9 tb uur durende dokumentaln
van de Franse cineast Claude Lanzmann over de vernietign
van het Joodse volk in de concentratriekampen had uitgez®
den. De wens van de rabbijn is letterlijk uitgekomen: 'Shaoh'
leerstof geworden.
Music
Halt
Ipim Jacobs ontvangt v
I avond in 'Music Hall' art
lion van dive
|Uit Amerika komen ti
[pettist Freddie
|de zanger Tony Bern
■Gasten uit ons eigen 1
zijn Patricia Pat ij
J jonge veelbelovende tri
I pettist Jarmo Hoogenc
winnaar van het N
concours. Het
1 wordt besloten
I medley van Cole
J lodieën.
Een verkorte versie (van 2(4
uur) wordt driemaal uitge
bracht door de NOT (Neder
landse Onderwijs Televisie).
De eerste uitzending vindt
buiten de schooluren plaats, op
zondagmiddag 29 maart
(1305-15.45 uur, Ned2). Deel 2
en deel 3 komen op de woens
dagen 1 en 15 april om 930 uur
op het scherm.
Het project is bestemd voor
de vakken maatschappijleer
en geschiedenis in de midden
en hoogste klassen van het
voortgezet onderwijs. Buiten
het tv-programma is er een
handleiding voor de docenten
en een blad voor de leerlingen.
Het programma is mogelijk
gemaakt door extra geld en
andere steun van de ministe
ries van WVC en O&W.
Regisseur Eimert Kruidhof
en didacticus Hans Fortuin
hebben heel lang met Lanz
mann moeten praten eer deze
toestemming gaf om zijn le
venswerk zo drastisch in te
korten. Hij stelde daarbij als
voorwaarde dat de Nederlan
ders de volgorde niet mochten
veranderen en niets aan zijn
film mochten toevoegen. Dat is
dan ook gebeurd. Het inkorten
is met liefde geschied. Bij dat
inkorten is gébruik gemaakt
van de gegevens van het kijk
onderzoek van de NOS dat na
de eerste 'Shoah' werd gehou
den. Uit dat onderzoek bleek
welke passages de kijkers het
meeste hadden geboeid.
'Shoah' is Hebreeuws voor
vernietiging. Regisseur Lanz
mann heeft een heel ongebrui
kelijke weg bewandeld. Hij
heeft geen gebruik gemaakt
van historische beelden, over
zichten, samenvattingen en
dergelijke maar hij heeft na
bestaanden van concentratie
kampen opgezocht en met hen
LONDEN (AP) - Bill Wyman, de basgitarist van de Rolling Sto
nes, heeft gezegd dat de band misschien nooit meer samen zal
optreden vanwege de onderlinge ruzies binnen de groep. In een
interview met Music Box zei Wyman dat het vooral de schuld
.van Mick Jagger is dat de band uit elkaar is gevallen.
„Hij is de schuldige. Hij be
sloot zijn eigen gang te gaan
en op eigen houtje beroemd te
zijn. Ik denk dat iedereen wel
graag alleen succes wil heb-
SANTA BARBARA (AP) -
Robert Preston, die grote faam
verwierf als de snelsprekende
zang- en dansleraar in de film
en musical The music man', is
op 68-jarige leeftijd overleden.
Preston bewees zijn kome
die-talent eerst in de Broad-
way-produkties en later op
het witte doek. Hij viel de
laatste jaren op in films van
Blake Edwards, in de Holly-
wood-parodie 'SOB' en 'Vic
tor-Victoria' met Julie An
drews.
ben, maar ik denk dat er an
dere manieren zijn om dat te
doen", zei hij.
„Er komt een moment dat
alle goede dingen voorbij
gaan. Dat gebeurt nou een
maal. Het is jammer dat we
niet met een harde knal zijn
uitgegaan, in plaats van met
wat gerommel. Ik weet niet of
we ooit nog op tournee zullen
gaan. Dat hangt ervan af of
Mick en Keith (Richards) weer
vrienden worden. Dat is het
probleem", aldus Wyman.
Wyman zei dat de proble
men in de zomer van 1985 be
gonnen. De Stones speelden
enkele maanden geleden voor
het laatst samen voor een pu
bliek van 300 fans in de kelder
van een Londense club. „Dat
kleine optreden was misschien
ons laatste. Als het dat was,
was het een heel leuk optre
den", zei Wyman.
Door Jan Koesen
DE VARA is weer terug met
eigen drama. 'Nieuwe Buren'
is een serie van voorlopig 8 af
leveringen, maar de bedoeling
is wel dat het daar niet bij
blijft. Moest de omroep enkele
jaren geleden de knip op slot
doen, nu mag die op een kier
open. 'Nieuwe Buren' is zo
goedkoop mogelijk gemaakt,
maar moet toch de VARA-tra-
ditie voorzetten van vader
lands drama als Waaldrecht',
'Klaverweide',Tussen wal en
schip', 'De Lemmings' en
Transport.'
Maandagavond 30 maart
begint de serie die zo actueel
mogelijk zal zijn. Tot veertien
dagen voor uitzending kunnen
schrijver Hans Melissen en de
om zijn spaarzaamheid be
kende regisseur Nico Knapper
nog actualiteiten in de uitzen
ding verwerken. Dat zullen
geen politieke actualiteiten
zijn, maar eerder zaken als
een vuilnisstaking, het ellen
dige weer, rassenrellen enz.
'Nieuwe Buren' gaat over
twee aan elkaar gekoppelde
families die in een nieuwe
wijk in de stad Zandmere wo
nen (waarmee Almere is be
doeld). Niels en Lisa hebben
allebei hun kinderen uit een
vorige huwelijk meegenomen.
Niels is regionaal journalist,
wat querulanterig maar niet
onaardig, Lisa werkt in een
juwelierszaak, komt uit de
Antillen en is hartelijk, vrien
delijk, dynamisch en de motor
Snuiters
Vanavond is het IKO:
gramma 'Snuiters
voorlaatste aïlev
Er wordt ditmaa!
met jongeren, die eer
trekkend bestaan te
Wat zijn de ervaringen
kinderen van kermisex
tanten, zigeuners en
wagenbewoner:; met
germaatschappij en
zij de toekomst? Tradil
neel besluit een po
het programma. Bcrtje
nens Bloedgroep b»
lied 'Rusteloos'.
gesproken over nu, en toen.D
overlevenden zijn de vertella
van 'Shoah'. Hun woorda
worden onopgesmukt
met kalme beelden van vt
den, rijdende treinen en
overblijfselen van de geha
kampen. Lanzmann Heeft hi
geïnterviewd en daarbij is h
veel verder gegaan dan meii
journalist of onderzoeker
durven. Hij heeft de kleins
details gevraagd en soms i
ondervraagden als het ra
gedwongen antwoord te gt
ven.
Deze benadering, waar aai
vankelijk niemand in
de, heeft 'Shoah' gemaakt li
een van de meest indringen!
dokumentaires over de mai
sale jodenmoord. In
ling tot een serie als 'Holi
caust' waar toch erg vb
show-elementen in zaten i
geconstrueerde scènes, breng
'Shoah' de werkelijke we*
lijkheid.
Bij de dokumentaire hooi
zoals gezegd, aanvullende»
formatie voor leraar en to
ling. Het is niet de bedoel;:
dat er zomaar gekeken
waarna het volgende schoei
vak voor draait. 'Shoah' uw
een discussiepunt worden,
confrontatie van de jeugd®
het laagste waartoe een ik
kan zinken. De NOT verwad
dat geschiedenisleraren 1*
onderwerp veel feitelij ker zul
len benaderen dan hun colt
ga's van maatschappijleer! oor
op hun beurt beter met e®
ties en gedragingen over;
kunnen. Ook Vlaamse onto
wijsorganisaties hebben® )u$J
hun belangstelling blijk
ven. Minister Brinkman 1
binnenkort een nota het dag
licht zien waarin wordt
gegeven hoe de overheid a
jeugd meer bewust
oorlog wil maken.
unaniem
grond
stof
v
op geen
enkele
plaats
patates
frites
•1
insekt
bazige
vrouw
inwil
liging
1»
zwangere
V'iijnnrphiht
n de winkels
- j dim
van«i
kopen
van het stel. De kinderen zijn
tussen de 18 en de 21. De een is
aardig, de ander pesterig of
arrogant.
Naast deze familie woont
een ouder gezin, de heer en
mevrouw Makkinga met mis
lukte zoon Bart. Zij wonen al
jaren in Zandmere en zijn als
pioniers te beschouwen. De
twee gezinnen zien elkaar
eerst niet zitten, maar een
soort van vriendschap ontwik
kelt zich. Het is nu wel duide
lijk dat 'Nieuwe Buren' geen
traditioneel verhaal is met een
begin, een midden en een slot,
maar eerder een kader, een
raamwerk waarbinnen de ka
rakters zich kunnen ontwik
kelen. Zelfs de schrijver, die
ook verantwoordelijk was
voor 'De Familie Wijntak' van
de IKON, weet niet waar het
allemaal naar toe gaat.
Lakoniek
Omdat de VARA wel idea
listisch is maar nog bepaald
niet rijk, moest de serie voor
een dubbeltje gemaakt wor
den. Daarom is er geen dure
set gebouwd zoals gebruike
lijk in Engeland (EastEnders,
Coronation Street), maar heeft
de VARA lakoniek de panden
Nr.39 en 41 van de modder-
verse Ketenstraat in Almere
gehuurd: twee rijtjeshuizen
dus waarin de cameralieden
elkaar met ingehouden buik
moeten passeren en waarin
fraaie shots uit onmogelijke
hoeken wel vergeten kunnen
worden.
Waarom Almere? Vanwege
de prachtige luchten en het
weidse landschap, roepen Me
lissen en Knapper uit. De spi
rit van een pionierswereld
komt hier tot uiting. Dit decor
is weer iets anders dan het
eeuwige Amsterdam. Voorts
zijn er veel volstrekt onbe
kende acteurs gekozen, ge
steund door enkele oude rot
ten. Dat is ten eerste vanwege
de bezuiniging, maar, zegt
Knapper enthousiast, dat
heeft ook tot voordeel dat het
publiek niet naar een bekende
kop gaat kijken, maar meer
naar de creatie. En daar gaat
het om.
Hoewel hier een gemengd
gezin getoond wordt (in het
nota bene van de Centrum
Partij vergeven Almere) krij
gen we toch geen serie waarin
discriminatie een hoofdrol
speelt. Er wordt wel eens af en
toe een toespeling op Lisa's
bruine huid gemaakt, (ook
binnen het gezin) maar daar
blijft het bij. Ook hebben Me
lissen en Knapper niet ge
streefd naar een comedy zoals
'Zeg 'ns AAA' (ook door Knap
per geregisseerd).
Er wordt in hoog tempo ge
werkt, ook alweer vanwege
het ontbrekende kapitaal. Dat
heeft weer tot voordeel dat de
afleveringen actueel kunnen
zijn waardoor 'Nieuwe Buren'
aan authenticiteit wint en toe
gankelijk is voor het grote pu
bliek.
muebedomn
m tqeuwMktr-
Ooen we cat niet,
■lorómwefeisr:..
t ri mh wtodsn mun t(s
I m/ITiSuit te delen 1pak /ast,
wn dikke slhol toom
Nico Knapper, regisseur van de nieuwe VARA4
Nieuwe buren'.