\nN VARA heeft weer beetje geld voor eigen series E Qyi Filmers uit VS en Rusland willen af van koude oorlog Verkorte 'Shoah voor schooljeugt B I Voortbestaan van Rolling Stones in gevaar DINSDAG 24 MAART 1987 c: S cr ACCORDEONIST JOHNNY MEYER (75) IS ONVERMOEIBAAR ACCORDEONIST Johnny Meyer (75) uit Amsterdam maakt geen muziek... hij is muziek. Acteur Robert Preston dood 4NIEUWE BURENDRAAIT IN WINDERIG ALMERE ïven Piekert dmböne CL. „Ik voel me sterk aangetrokken tot alcoholiciHaar gelukkig trouw ik niet meer met ze Helen Reddy, zangeres 'Ik zou er slapend op kunnen spelen Door Co Tunis Schijnbaar zonder enige moeite strijken zijn vingers over de 177 toet sen van zijn accordiola. De ene keer draait hij de microfoon naar links, in de richting van de 120 bassen, even later ligt de nadruk op de 57 toetsen van het rechter klavier. De 13 registers van zijn in strument gebruikt hij beurte lings om volksmuziek, walsen, jazz, gedragen orgelmuziek, Bach in moderne versies Paga- nini en een 'pikketanesie' tus sendoor ten gehore te brengen. Ondertussen praat hij met zijn instrument, met zichzelf, met zijn begeleiders, zijn publiek, de hond Boetsi en met bewon deraar drs. E. Hoek uit Breda die het voor elkaar kreeg Johnny Meyer in UI venhout te laten optreden voor een gese lecteerd publiek. Het werd een muzikale hap pening en een eerbetoon aan de bejaarde musicus die in 1954 in Milaan tot wereldkam pioen accordeon in de 'Coupe de Mondial' werd uitgeroepen. iié Zo kwam Johnny Meyer in het orkest van Tom Erich te recht: „Die man kon muziek lezen als een reiger. Als je niet goed je partijtje kon lezen, vloog je eruit. Voor mij was het allemaal te koel, niet ge noeg van binnenuit. Ik speelde waar er maar te spelen viel. In vier orkesten, in de koffie pauze van de Snip en Snap-re- vue, in mijn eigen cafe 'De Amerikaan' in Amsterdam, in de Scandalli- en in de San Re- mobar. Johnny heeft op de grote concertpodia van de wereld gestaan. In 'Palladium' in Londen, in Los Angeles en in Parijs, waar hij van 7 promi nenten tot de beste accordeo nist van de wereld werd uitge roepen. „We leven hier voor de accordeon in een verkeerd land, dat instrument wordt nog steeds ondergewaar deerd", stelt Meyer vast. Hij is een bewonderaar van Willy Graf en van Arthur van Dam me. De show die hij, al musice rend," opvoert doet daar ook aan denken. Repetities Compleet Als Johnny Meyer zijn si gaar heeft weggelegd, de rie men van zijn instrument heeft omgehangen en een paar aan wijzingen aan zijn begeleiders heeft gegeven, lijkt het of een compleet jazzorkest zijn plaats op het podium heeft ingeno men. Bassist Chris Huysen en drummer Jaap Maat uit Am sterdam stellen zich volledig in dienst van 'de meester' die af en toe zijn instrument goed keurend toeknikt, mee-mom- pelt met de muziek, zijn schouders ophaalt alsof hij zeggen wil 'hoe is het moge lijk' en een knipoog uitdeelt als hij een muzikaal grapje uithaalt Johnny Meyer: „Mijn grootvader was een rasechte zigeuner". „Mijn muzikaliteit heb ik van mijn grootvader", vertelt hij in een korte pauze. Die grootvader vluchtte voor Bis marck uit het vooroorlogse Duitsland naar Purmerend en speelde viool en hobo bij Wil- lem Mengelberg. Vader Meyer trouwde een meisje uit de Jor- daan en daar stond dan ook de wieg van Johnny. Hij zanikte zijn ouders aan de kop om een accordeon tot een oom die zee man was zijn neefje voor zijn 6e verjaardag een accordeon cadeau gaf. Conservatorium Toch was de wereldbe roemde accordeonist liever pianist geworden, maar zijn ouders dachten er anders over. Zijn vader stuurde hem wel naar pianoles om noten te le ren lezen, maar toen hij zich teveel met zijn gehuurde pia- m' m w w no'tje bezig hield, knipte zijn moeder resoluut de snaren door. Pianisten zijn er meer dan genoeg in de wereld, daar is de kost niet mee te verdie nen, was haar oordeel. Zijn virtuositeit op de accordeon zoekt Johnny toch bij zijn grootvader: „Hij was een ras echte zigeuner. Als je dat niet in je hebt kun je van zijn leven die Hongaarse muziek niet echt spelen". - foto marcel bekken. Na 3 jaar oefenen op de ac cordeon kreeg Johnny les van Antoon Uldrich: „Daar heb ik in 7 jaar alles geleerd wat er te leren viel, ouvertures, Wil helm Tell, Rossini. Swing be stond toen nog niet, dat mocht zelfs niet in de Duitse tijd. Mijn vader was niet gauw te vreden. Hij zei: „Johan Corne lls, je kunt nog steeds niet goed muziek lezen. Hup naar het conservatorium". Dagelijks repeteren is er voor Johnny niet meer bij: „Overdag pak ik die kast nooit. Ik treed op waar ik ge vraagd wordt en dan ga ik rustig door tot 's nachts drie uur. Moe? Welnee, die accor- deola is een deel van mezelf. Daar ben ik zo mee vergroeid dat ik er slapend nog wel op zou kunnen spelen". Het kwartet Nico van de Corput uit Breda vulde in De Camion in Ulvenhout op een plezierige manier de pauze in. Johnny Meyer zette leider Bob Janssens gelijk achter de vi brafoon. „Vooruit, dit stuk ken je, dus dat kun je best meespe len". Filosofie-student Jaap Maat die even vanachter zijn drum stel kwam: „Johnny is een ac cordeon-gigant met een veel zijdigheid die je elders ter we reld tevergeefs zal zoeken". „Dat klopt", stelt Johnny Meyer tevreden vast. „Hup.. nog maar eens een Paganini er tegenaan. Dat moest ik leren van mijn vader en daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor". HOLLYWOOD (UPI) - Vooraanstaande cineasten uit de Verenigde Staten en de Sovjetunie zijn in Holly wood een week van kennis making begonnen. Zij hopen door dit contact een einde te maken aan het beeld van de koude oorlog in de filmkunst van beide landen. Filmmakers uit de Sovjet unie zullen de studio's van Hollywood bezoeken en Amerikaanse filmclips be kijken om vast te stellen hoe de Amerikanen de Sovjet unie in hun films voorstel len. Op het programma staan ook twee discussieda- gen met Amerikaanse ci neasten, onder wie Sydney Pollack, Milos Forman, Nor- man Jewison en Alan Paku- la. „Beide partijen moeten af van het koude-oorlogsden- ken. Zij moeten het aandur ven met hun eigen ogen te kijken en met hun eigen oren te luisteren", zegt de organisator van het cultu rele treffen, de filmprodu cent Mark Gerzon. Wij voel den ons pijnlijk getroffen en kwaad toen wij zagen hoe Amerikanen in Sovjetfilms worden afgebeeld, en ver volgens zagen wij hun te leurstelling over de wijze waarop de Sovjetunie in onze fUm wordt voorgesteld, zei Gerzon. De Russische cineasten beschouwen de Ameri kaanse filmindustrie als een 'lakei van het grootkapitaal', die de belangen van de heer sende klasse beschermt, ter wijl wij op onze beurt van mening zijn dat de filmin dustrie in de Sovjetunie haar orders direct van de 'bazen in het Kremlin' krijgt, verklaarde Gerzon. Volgens de organisator lei den dergelijke stereotypen tot haat en vergroten zij de oorlogsdreiging. „Als de Sovjetfilm willen groeien, veranderen en leren in dit tijdperk van 'glasnost' (openheid) en als zij onze filmindustrie wil respecte ren, dan geldt hetzelfde voor Sydney Pollack. - fotoap de Amerikaanse filmma kers". De Russische regiseur Elem Klimov verklaarde dit weekeinde dat de nieuwe politiek van 'glasnost' heeft geleid tot dramatische ver anderingen in de filmindus trie. Veel films die lange tijd de bureaucraten op de plan ken werden gehouden, kun nen eindelijk vertoond wor den, zei Klimov. „Nu schrij ven wij de waarheid", merkte hij op, „soms is die waarheid bitter, maar het is heel gezond in de spiegel te kijken en te zien wie je wer kelijk bent". Volgens de Russische regisseur wordt de hele structuur van de filmindustrie radicaal ver anderd. Het zijn de getalen teerde en eerlijke mensen die nu aan bod komen, aldus Elem Klimov. T2 PAGINA GIDS 1 oo North South 10 de zevende aflevering v4n 'North South' Amerikaanse Burgsroo ten feit geworden. President j Jefferson David van de af- I gescheiden zuidelijke staten Troept soldaten vechten voor de ona lijkheid. In Washington [beeft president Lincoln een liegcr op de been gebi-acht om de Unie veilig te stellen, [orry en Charles Main ne men afscheid van Mont Royal. Orry's boezemvriend George Hazzard maakt zich Ijn het Noorden eveneens op [om in het leger te gaan die- |pen- Zijn broer Stanley en Lkmmbus Isabel zien in zijn [vertrek een kans om de lei- Ifing van het familiebedrijf fahanden te krijgen. Claude Lanzmann, de Franse regisseur van 'Shoah' i NOT toestemming gaf zijn levenswerk danig in te korten. - F0T0ARCHIEFDES1 Door Jan Koesen HILVERSUM - „Shoah moet verplichte leerstof in het voortgt. zet onderwijs zijn", schreef rabbijn A.Soetendorp nadat i VPRO op 5 en 12 januari 1986 de 9 tb uur durende dokumentaln van de Franse cineast Claude Lanzmann over de vernietign van het Joodse volk in de concentratriekampen had uitgez® den. De wens van de rabbijn is letterlijk uitgekomen: 'Shaoh' leerstof geworden. Music Halt Ipim Jacobs ontvangt v I avond in 'Music Hall' art lion van dive |Uit Amerika komen ti [pettist Freddie |de zanger Tony Bern ■Gasten uit ons eigen 1 zijn Patricia Pat ij J jonge veelbelovende tri I pettist Jarmo Hoogenc winnaar van het N concours. Het 1 wordt besloten I medley van Cole J lodieën. Een verkorte versie (van 2(4 uur) wordt driemaal uitge bracht door de NOT (Neder landse Onderwijs Televisie). De eerste uitzending vindt buiten de schooluren plaats, op zondagmiddag 29 maart (1305-15.45 uur, Ned2). Deel 2 en deel 3 komen op de woens dagen 1 en 15 april om 930 uur op het scherm. Het project is bestemd voor de vakken maatschappijleer en geschiedenis in de midden en hoogste klassen van het voortgezet onderwijs. Buiten het tv-programma is er een handleiding voor de docenten en een blad voor de leerlingen. Het programma is mogelijk gemaakt door extra geld en andere steun van de ministe ries van WVC en O&W. Regisseur Eimert Kruidhof en didacticus Hans Fortuin hebben heel lang met Lanz mann moeten praten eer deze toestemming gaf om zijn le venswerk zo drastisch in te korten. Hij stelde daarbij als voorwaarde dat de Nederlan ders de volgorde niet mochten veranderen en niets aan zijn film mochten toevoegen. Dat is dan ook gebeurd. Het inkorten is met liefde geschied. Bij dat inkorten is gébruik gemaakt van de gegevens van het kijk onderzoek van de NOS dat na de eerste 'Shoah' werd gehou den. Uit dat onderzoek bleek welke passages de kijkers het meeste hadden geboeid. 'Shoah' is Hebreeuws voor vernietiging. Regisseur Lanz mann heeft een heel ongebrui kelijke weg bewandeld. Hij heeft geen gebruik gemaakt van historische beelden, over zichten, samenvattingen en dergelijke maar hij heeft na bestaanden van concentratie kampen opgezocht en met hen LONDEN (AP) - Bill Wyman, de basgitarist van de Rolling Sto nes, heeft gezegd dat de band misschien nooit meer samen zal optreden vanwege de onderlinge ruzies binnen de groep. In een interview met Music Box zei Wyman dat het vooral de schuld .van Mick Jagger is dat de band uit elkaar is gevallen. „Hij is de schuldige. Hij be sloot zijn eigen gang te gaan en op eigen houtje beroemd te zijn. Ik denk dat iedereen wel graag alleen succes wil heb- SANTA BARBARA (AP) - Robert Preston, die grote faam verwierf als de snelsprekende zang- en dansleraar in de film en musical The music man', is op 68-jarige leeftijd overleden. Preston bewees zijn kome die-talent eerst in de Broad- way-produkties en later op het witte doek. Hij viel de laatste jaren op in films van Blake Edwards, in de Holly- wood-parodie 'SOB' en 'Vic tor-Victoria' met Julie An drews. ben, maar ik denk dat er an dere manieren zijn om dat te doen", zei hij. „Er komt een moment dat alle goede dingen voorbij gaan. Dat gebeurt nou een maal. Het is jammer dat we niet met een harde knal zijn uitgegaan, in plaats van met wat gerommel. Ik weet niet of we ooit nog op tournee zullen gaan. Dat hangt ervan af of Mick en Keith (Richards) weer vrienden worden. Dat is het probleem", aldus Wyman. Wyman zei dat de proble men in de zomer van 1985 be gonnen. De Stones speelden enkele maanden geleden voor het laatst samen voor een pu bliek van 300 fans in de kelder van een Londense club. „Dat kleine optreden was misschien ons laatste. Als het dat was, was het een heel leuk optre den", zei Wyman. Door Jan Koesen DE VARA is weer terug met eigen drama. 'Nieuwe Buren' is een serie van voorlopig 8 af leveringen, maar de bedoeling is wel dat het daar niet bij blijft. Moest de omroep enkele jaren geleden de knip op slot doen, nu mag die op een kier open. 'Nieuwe Buren' is zo goedkoop mogelijk gemaakt, maar moet toch de VARA-tra- ditie voorzetten van vader lands drama als Waaldrecht', 'Klaverweide',Tussen wal en schip', 'De Lemmings' en Transport.' Maandagavond 30 maart begint de serie die zo actueel mogelijk zal zijn. Tot veertien dagen voor uitzending kunnen schrijver Hans Melissen en de om zijn spaarzaamheid be kende regisseur Nico Knapper nog actualiteiten in de uitzen ding verwerken. Dat zullen geen politieke actualiteiten zijn, maar eerder zaken als een vuilnisstaking, het ellen dige weer, rassenrellen enz. 'Nieuwe Buren' gaat over twee aan elkaar gekoppelde families die in een nieuwe wijk in de stad Zandmere wo nen (waarmee Almere is be doeld). Niels en Lisa hebben allebei hun kinderen uit een vorige huwelijk meegenomen. Niels is regionaal journalist, wat querulanterig maar niet onaardig, Lisa werkt in een juwelierszaak, komt uit de Antillen en is hartelijk, vrien delijk, dynamisch en de motor Snuiters Vanavond is het IKO: gramma 'Snuiters voorlaatste aïlev Er wordt ditmaa! met jongeren, die eer trekkend bestaan te Wat zijn de ervaringen kinderen van kermisex tanten, zigeuners en wagenbewoner:; met germaatschappij en zij de toekomst? Tradil neel besluit een po het programma. Bcrtje nens Bloedgroep b» lied 'Rusteloos'. gesproken over nu, en toen.D overlevenden zijn de vertella van 'Shoah'. Hun woorda worden onopgesmukt met kalme beelden van vt den, rijdende treinen en overblijfselen van de geha kampen. Lanzmann Heeft hi geïnterviewd en daarbij is h veel verder gegaan dan meii journalist of onderzoeker durven. Hij heeft de kleins details gevraagd en soms i ondervraagden als het ra gedwongen antwoord te gt ven. Deze benadering, waar aai vankelijk niemand in de, heeft 'Shoah' gemaakt li een van de meest indringen! dokumentaires over de mai sale jodenmoord. In ling tot een serie als 'Holi caust' waar toch erg vb show-elementen in zaten i geconstrueerde scènes, breng 'Shoah' de werkelijke we* lijkheid. Bij de dokumentaire hooi zoals gezegd, aanvullende» formatie voor leraar en to ling. Het is niet de bedoel;: dat er zomaar gekeken waarna het volgende schoei vak voor draait. 'Shoah' uw een discussiepunt worden, confrontatie van de jeugd® het laagste waartoe een ik kan zinken. De NOT verwad dat geschiedenisleraren 1* onderwerp veel feitelij ker zul len benaderen dan hun colt ga's van maatschappijleer! oor op hun beurt beter met e® ties en gedragingen over; kunnen. Ook Vlaamse onto wijsorganisaties hebben® )u$J hun belangstelling blijk ven. Minister Brinkman 1 binnenkort een nota het dag licht zien waarin wordt gegeven hoe de overheid a jeugd meer bewust oorlog wil maken. unaniem grond stof v op geen enkele plaats patates frites •1 insekt bazige vrouw inwil liging 1» zwangere V'iijnnrphiht n de winkels - j dim van«i kopen van het stel. De kinderen zijn tussen de 18 en de 21. De een is aardig, de ander pesterig of arrogant. Naast deze familie woont een ouder gezin, de heer en mevrouw Makkinga met mis lukte zoon Bart. Zij wonen al jaren in Zandmere en zijn als pioniers te beschouwen. De twee gezinnen zien elkaar eerst niet zitten, maar een soort van vriendschap ontwik kelt zich. Het is nu wel duide lijk dat 'Nieuwe Buren' geen traditioneel verhaal is met een begin, een midden en een slot, maar eerder een kader, een raamwerk waarbinnen de ka rakters zich kunnen ontwik kelen. Zelfs de schrijver, die ook verantwoordelijk was voor 'De Familie Wijntak' van de IKON, weet niet waar het allemaal naar toe gaat. Lakoniek Omdat de VARA wel idea listisch is maar nog bepaald niet rijk, moest de serie voor een dubbeltje gemaakt wor den. Daarom is er geen dure set gebouwd zoals gebruike lijk in Engeland (EastEnders, Coronation Street), maar heeft de VARA lakoniek de panden Nr.39 en 41 van de modder- verse Ketenstraat in Almere gehuurd: twee rijtjeshuizen dus waarin de cameralieden elkaar met ingehouden buik moeten passeren en waarin fraaie shots uit onmogelijke hoeken wel vergeten kunnen worden. Waarom Almere? Vanwege de prachtige luchten en het weidse landschap, roepen Me lissen en Knapper uit. De spi rit van een pionierswereld komt hier tot uiting. Dit decor is weer iets anders dan het eeuwige Amsterdam. Voorts zijn er veel volstrekt onbe kende acteurs gekozen, ge steund door enkele oude rot ten. Dat is ten eerste vanwege de bezuiniging, maar, zegt Knapper enthousiast, dat heeft ook tot voordeel dat het publiek niet naar een bekende kop gaat kijken, maar meer naar de creatie. En daar gaat het om. Hoewel hier een gemengd gezin getoond wordt (in het nota bene van de Centrum Partij vergeven Almere) krij gen we toch geen serie waarin discriminatie een hoofdrol speelt. Er wordt wel eens af en toe een toespeling op Lisa's bruine huid gemaakt, (ook binnen het gezin) maar daar blijft het bij. Ook hebben Me lissen en Knapper niet ge streefd naar een comedy zoals 'Zeg 'ns AAA' (ook door Knap per geregisseerd). Er wordt in hoog tempo ge werkt, ook alweer vanwege het ontbrekende kapitaal. Dat heeft weer tot voordeel dat de afleveringen actueel kunnen zijn waardoor 'Nieuwe Buren' aan authenticiteit wint en toe gankelijk is voor het grote pu bliek. muebedomn m tqeuwMktr- Ooen we cat niet, ■lorómwefeisr:.. t ri mh wtodsn mun t(s I m/ITiSuit te delen 1pak /ast, wn dikke slhol toom Nico Knapper, regisseur van de nieuwe VARA4 Nieuwe buren'.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16