I F I Minder extreme kleding 'M Weg met lokken in het gezicht Jaren-vijftigbrillen Horloge voor patsers en verzamelaars DESTEM ONTWERPERSCOLLECTIEF KAYAPOETI: MONIQUE KRUIZEN: Hoe ziet de mode van 'morgen' er uit? Op zoek naar een antwoord op die vraag interviewde Huub Jansen mode-ontwerpers die onlangs zijn afgestudeerd van de academie St. Joost in Breda. Zij geven hun visie op de huidige en toekomstige ontwikkelingen. Mannelijke lijn in nieuwe kapsels VRIJDAG 20 MAART 1987 'Compromis tussen smaak en commercie MtSlpIll Ontwerpers- Kiyspoetl: ün.r. Plet m de Laak, Seblne Kmeiingen FOTO BESTEM/ I0HAN VAN SUSP Door Huub Jansen Mode-ontwerpster Angelique Billet (24) en Sabine Kumeling (23) lieten vorig jaar tijdens de presentatie van de eindexamencollecties van kunstacademie St. Joost in Breda hun kleding aan het verzamelde publiek zien. Hun creatie, prinabroesta en prinacetta genaamd, bewoog zich ergens tussen pampa en alpenweide. Het was een collectie geïnspireerd door originele volkskledij uit diverse gebieden. Samen met een andere oud-student van St. Joost, Piet van de Laak, vormen ze het ontwerperscollectief Kayapoeti. Gedrieën ontwerpen ze kleding die vanaf april in de Bredase modewinkel Nova Zembla zal liggen. Het zijn fel gekleurde jassen, hele rechte spijkerbroeken en overhemden, T-shirts en mini-rokjes. Sommige kledingstukken zijn van spijkerstof, anderen zijn bedrukt met dessins van dinosuarussen. Sabine: „We kijken heel nauwkeurig naar wat er speelt op modegebied, dus we willen dat dingen bij elkaar gedragen kunnen worden. Dit zijn weliswaar opvallende jassen, maar ze passen prima bij spijkerbroeken". „We willen geen echt wereldschokkende kleding maken, maar op de markt inspelen", zegt Angelique. „We trachten een compromis te vinden tussen commerciële creaties en onze eigen smaak". Hun kleding is zeer opvallend en in het oog springend. Zal het aanslaan? Angelique: „Volgens mij durven veel mensen het niet aan te trekken. Ze vinden het misschien mooi, maar kopen toch liever merkkleding. Ze kijken een beetje de kat uit de boom en winkels voeren wat dat betreft een veilig inkoopbeleid". Sabine: „Mode is al 'n hele tijd erg keurig. Er zijn al vaak retro's gemaakt van kleding uit de jaren '50, '60 en '70. Dat heeft iedereen inmiddels al gezien". SAAI Angelique: „Het begint inderdaad wat saai te worden en volgens mij willen mensen nu wel eens wat nieuws zien". Maar in hoeverre is mode voorspelbaar en hoe zien zij, als jonge ontwerpsters, de toekomstige mode? „Mode is enigszins voorspelbaar omdat het een vertaling is van wat er in de maatschappij en op het gebied van muziek, film, literatuur en theater gebeurt", aldus Angelique. „Daar putten ontwerpers inspiratie uit, maar ze kunnen slechts voorspellingen maken naar wat er in de lucht hangt". Sabine: „Met kleuren zijn ze altijd voorzichtig. Strakke broeken blijven 'in'. Ik denk dat het uitbundige element uit het modebeeld zal verdwijnen en we gaan de sobere kant op. De klassieke lijn zal zich doorzetten, waarbij klassieke kleding gecombineerd met een grapje zoals opvallende accessoires nog net kan. In de verre toekomst, zo midden jaren '90, komen uitbundige kleren weer terug. Dat zijn voortdurende golfbewegingen". Angelique: „De uni-sex 'look', de kleding voor mannen én vrouwen, zal minder te zien zijn over enkele jaren. Mannen zullen kleding gaan kiezen die speciaal voor mannen is ontworpen. Mannen gaan pakken dragen en vrouwen jurken. Dit modebeeld speelt in op het verschijnsel 'yuppies'". ONDERSCHEID Een echte trend, zoals die van de rockers, de teds, de punks op mode hebben doorgewerkt, zit er volgens Angelique en Sabine niet aan te komen. Hoewel mode-ontwerpers om een onderscheid zitten te springen tussen wat 'in' is en wat de grote massa draagt, is de tijd voor een nieuwe trend niet rijp. Immers niet alleen op modegebied heerst een diversiteit aan stijlen, dat is ook zo op muzikaal, cultureel en maatschappelijk gebied. Sabine: „leder jaar komen mensen uit de modewereld ergens in Frankrijk bij elkaar om maatschappelijke ontwikkelingen te overzien en prognoses op papier te zetten om daar vervolgens over te vergaderen. Daar komen ze dan dingen overeen, schijnt". Angelique: „Mode is een gok, men weet nooit iets zeker. Prognoses blijven heel lang vaag en het duurt meestal jaren voordat iets concreet ontstaat. Grote bedrijven maken pas enkele maanden voordat de nieuwe collecties in de winkels liggen, nieuwe ontwerpen om zo actueel mogelijk te zijn. Wij kunnen dat niet doen, omdat we alles zelf moeten maken en zodoende lanq van te voren moeten ontwerpen". ode was altijd heel veranderlijk, nu is er een geleidelijke overgang ontstaan naar minder extreme kleding. De draagbaarheid van kleren is een veel belangrijker aspect geworden en het onderscheid tussen mannen- en vrouwenkleding is er weer. Inderdaad, het klassieke modebeeld is helemaal teruggekomen'. Aan het woord is Monique Kruizen, die samen met zes medestudenten vorig jaar de tweede plaats op het Prix d'Levis-festival bemachtigde. Hun gezamenlijke creatie werd gekenmerkt door, zoals ze dat zelf zegt, vrouwelijkheid en simpelheid. Hun bekroonde inzending was een gemengde tricot/spijkerstof die tot een lang en sluik silhouet was gevormd. De 24-jarige Monique Kruizen loopt momenteel stage bij Sissy Boy in Antwerpen, waar ze met twee stagiaires aan een kindercollectie werkt. TERUGGRIJPEN „Het modebeeld van nu wordt gekenmerkt door weinig kleuren. Ik denk dat we wat extreme dingen betreft alles al hebben gehad, ledereen pikt daar z'n eigen smaak uit. De ballonrokjes die nu in de mode zijn, zijn voor deze generatie nieuw, maar qua vorm is alles al eerder gedaan. Op 'n bepaald moment zullen ontwerpers teruggrijpen op kleding uit vorige eeuwen. Je ziet nu al dat piratenkleding opkomt. Op school praten we niet zo veel over toekomstige mode; daar werk je op korte termijn, terwijl in de praktijk de mode van '88 al wordt bepaald". Monique verwacht dat in de zomer van '88 zachte kleuren als grijs, bruin en pasteltinten het modebeeld beheersen, geïnspireerd door jaren '20 en '30 drachten, terwijl mannen soepelvallende broeken met vouw en omslag zullen dragen. Het onderscheid tussen de sexen is frappant. De Sissy Boy-trend voor de komende winter zal volgens Monique bepaald worden door basis-modellen bedrukt met pied de poules. „De bandplooibroek komt weer sterk op. Mannen zullen daar korte jacks met brede elastieke banden op dragen, vrouwen dragen getailleerde jasjes. Desondanks zal het verschil tussen mannen- en vrouwenkleding nog niet zo groot zijn, omdat Sissy Boy voorlopig nog mikt op de grote massa". Terwijl de frêle Parijse vrouwen met lange elegante kapsels over de boulevards paraderen, gaan hun Nederlandse zusters dit seizoen weer met kort haar de straat op. Zelfs de bij een Franse moederorganisatie aangesloten Haute Coiffure Franpaise lijkt nauwelijks Frans georiënteerd. De nieuw lijn heet: 'ligne clip', uiteraard verwijzend naar de videoclip. En jawel hoor: Madonna is weer vertegenwoordigd. Madam de trendsetter loopt immers alweer enige tijd kortgeknipt rond. Precies zo'n blond kopje -mèt rafelig geknipte pony- zit ook in de cliplijn. De overige modellen zijn al niet veel langer. Niet voor niets spreek de kappersorganisatie van 'een mannelijke lijn' oftewel een opgeknipte coupe. Gelukkig wel zonder de hyperkorte pony die weer even terug was. De punkinvloed is nog steeds aanwezig. Bij voorbeeld bij het model dat van achteren en opzij opgeknipt is, maar bovenop een grote lok heeft. Met de krultang bewerkt geeft die lok het kapsel nog een extravagant effect. Iets vrouwelijker is het langere model, waarbij de oren vrij worden gehouden en de haren naar achteren worden aeföhnt. De andere kappersorganisatie - Intercoiffure Nederland- legt de nadruk op 'vrolijk en jong' in de lijn 'interlook'. Ook hier hoort het haar weer uit het gezicht. Een deel van de voorpartij is extra kort. Om te voorkomen dat de haren als een pony naar voren vallen wordt het gebruik van een gel of mousse aanbevolen. Het zijhaar en de nekpartij zijn bij interlook ook kort. Het komt dus vooral op knipkunst aan. De halflange kapsels zijn wat eleganter dan de kortere. En of het haar nu glad is of gekruld, het doet er volgens de kappers allemaal niet toe. Wie desondanks wat meer volume wil, kan een aanzetpermanent nemen. Ook bij de mannen gaat het om 'de juiste manier van snijden'. Halflang Lenferlnk. blijft kennelijk voorbehouden aan mooie modejongens. De gewone man houdt het kort èn borstelig. Er wordt geknipt volgens de natuurlijke haargroei. Vandaar dat dat de Borstelig. nekpartij al naar gelang van de plaats van de kruin(en) voller of langer kan vallen. Wie niet houdt van een borstelig kapsel laat het haar ran opzij iets langer, smeert het De jaren vijftig zijn duidelijk de inspriratiebron geweest voor de ontwerpers van zonnebrillen. Heel chique zijn de brillen van Nina Ricci. Handgemaakt en verkrijgbaar in diverse frisse kleuren. De ogen blijven goed zichtbaar, maar de glazen geven toch voldoende bescherming tegen het zonlicht. Het niet weg te denken merk Polaroid heeft de collectie brillen die vorig jaar al in samenwerking met de Italiaanse kledingfabrikant Benetton werd uitgebracht aangevuld met nieuwe exemplaren. Benetton koos de kleuren van de brillen en Polaroid deed de rest. koppie in met gel en kammen maar. Voor de durfallen onder de heren is er een kopergoude of goudblonde kleuring, maar een staartje in de nek kan echt niet meer. 'I,/////. Madonna effect Ze zijn onderhevig aan mode, zijn soms aantrekkelijk voor verzamelaars en soms ook voor beleggers: horloges. De tijd aangeven lijkt bijna een overbodige functie van de uurwerkjes van vandaag. Vooral verzamelaars storten zich massaal op het horloge. Er bestaat een complete tweedehandshandel in. Een handelaar kocht ooit duizend horloges uit de jaren vijftig voor 2,50 per stuk op. Nu doet hij er goede zaken mee. Grote kans dat het nieuwe horloge waarvan de kast is gemaakt van massief graniet uit de Zwitserse Alpen straks ook een 'collectors-item' is. De herkomst van het graniet geeft al aan waar het Jowissa-horloge vandaan komt. Toch is het enige tijd niet goed gegaan met de ooit toonaangevende horloge-industrie van het Alpenland. De Aziatische concurrenten met hun goedkope digitale exemplaren verdrongen de Zwitsers jarenlang van de eerste plaats, maar de oude horlogemakers zijn terug. Uiteraard door het enorme succes van Swatch (Swiss Watch), waarvan zelfs de paus en prinses Juliana een exemplaar schijnen te hebben. De Jappanners -nooit zo happig op alles wat van buiten komt- zijn zelfs tuk op een echte Swatch. Een levensgroot exemplaar hangt aan een torenflat in Tokio. Vanuit Zwitserland komt ook Le Clip, een uurwerk gevat in een klem. Het kan om revers, hoedenranden en dassen worden geklemd. Verwacht wordt dat van Le Clip dit jaar in de hele wereld twee miljoen exemplaren worden verkocht. Maar al dit speelse spul is natuurlijk niets voor mensen die zich echt willen onderscheiden. Die zullen uiteindelijk kiezen voor 'oerdegelijk precieziewerk': Rolex, Vacheron, La Coultre, Piaget, Pateque Philippe en het Franse Cartier. De nieuwe elite heeft allang een dergelijk exemplaar om de pols. Het staat enigszins patserig, maar je weet bijna zeker dat je je onderscheidt. En de prijs? Die varieert van enige duizenden tot enige tienduizenden guldens.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21