©lemans DE STEM Nieuwe orjaars- en lermodellefl NGEN ïreizen IT- 01140-14951 a* teal Mode als weerspiegeling van maatschappelijke veranderingen. Kleding is geen omhulsel maar een uiting. Het laat zien waar je voor of tegen bent, bij welke groep je wel of niet wilt horen. Een voorbeeld daarvan zijn de jaren zestig. Jaren van verzet tegen de gevestigde maatschappij. Dit verzet werd voor een belangrijk deel bepaald door kleedgedrag: onverzorgd om niet te zeggen haveloos. De jaren tachtig laten een ander beeld zien. Carrière maken, geld verdienen. Daar draait het om. En daarbij hoort een verzorgd uiterlijk: correcte en liefst dure kleding. Dat zijn twee uitersten en dan heb je natuurlijk ook de gulden middenweg. En daarom is er zo'n grote variatie in modetendenzen, zichtbaar in diverse stijlen en kleuren. Hoe gaat het modelandschap er in voorjaar en zomer '87 uitzien? VRIJDAG 20 MAART 1987 Grote en kleine bloemmotieven toonaangevend grote noppen. In de safari-sfeer ook veel dierenprints, bij voorkeur olifanten, gevolgd door giraffen, papegaaien, zebra's en leeuwekoppen. voorbeeld de verhoogde taille-lijn in Empire-stijl weer als 'gloednieuw' ten tonele gevoerd. De ontwerper heeft zich in dit geval laten inspireren door de hoog opgedrukte boezem van Napeleons ega, keizerin Josephine. Deze lijn past, ondanks alle variaties, wel in de niet te omzeilen hoofdlijn voor voorjaar en zomer: de silhouetverandering. Het is overwegend sober met een vloeiende, vrouwelijke lijn. De meeste bovenstukken zijn lang, recht of zelfs strak. De schouders krijgen ook weer hun normale proporties terug. Hun stoere American football belijning verandert in een vloeidende, afgeronde lijn. En ze zijn niet zelden bloot. Door Marlise de Jong Uver het ontstaan van de diverse modetrends lopen de meningen uiteen. Sterker, ze staan zelfs lijnrecht tegenover elkaar. De een beweert bij hoog en laag dat de enige, echte, pure mode wordt gemaakt in Mekka's als Parijs en Milaan. De ander houdt willens en wetens vast aan het gegeven dat mode op straat wordt geboren. Noch het een, noch het ander is waar. Het is een wisselwerking van In tegenstelling tot afgelopen seizoenen wordt zuinig omgesprongen met accessoires. Geinige horloges spelen nog wel een belangrijke rol, maar dan bij voorkeur niet op de normale plaats. Ze moeten bungelen aan één oor of aan een ceintuur. Ze mogen ook als broche of hanger gebruikt worden. Als opsmuk dienen Veel keus In ceintuurs. Ill de platte tchoenen speelt de mocassin de Mdrol. Cen hoofdstuk apart zijn de rokken. Ze zijn er in alle mogelijke lengtevariaties: van net boven de knie tot kuitlang en wat daar tussenin zit. Ze vormen een schril contrast met het strakke bovenlijf. In veel gevallen hebben ze één ding gemeen: ze zijn strak in de taille, maar waaieren wijd uit. En dat kan op vele manieren. Sterk in beeld zijn klokkende rokken, maar ook rokken met volants, roesjes, etages en petticoats uit de jaren vijftig. Als nieuw 'fenomeen' is er de korte ballonrok, bijeengehouden door een koord in de zoom. motortransport, it diafragma- pinstelling, ROGRAMMA'S tHERM.- zwart en ecru, al dan niet gecombineerd. In de safari- of koloniale stijl - een jaar geleden gepresenteerd als de 'Out of Africa- look' naar de gelijknamige film - zijn er veel khaki's, groen, beige, zand en chocoladebruin. Accentkleuren zijn rood, geel, turkooise en appelgroen. Heel fleurig is ook en groep pastels zoals lavendel, anijs, grijs, rose, zalm vanille en bleu. gehaald. Naast bermuda's en zwarte pietenbroeken, harembroeken, piratenbroeken - in vakkringen 'bloomers' genaamd - zijn er ook weer veel enkelvrije broeken met rechte pijpen en superstrakke elastische modellen tot boven de knie of tot de kuiten. verder ritsjes en brede riemen. De schoenen zijn veelal plat. In dit genre speelt de mocassin een hoofdrol. Bijrollen zijn weggelegd voor golfschoen met profielzool, sandalen, espadrilles en ballerina's. De laatste zijn er met linten, die om de enkel gewikkeld moeten worden. Natuurlijk zijn er ook sleehakmodellen en pumps. Sommige hebben als versiering roosjes van leer, maar ook van kant. beide. Toonaangevende ontwerpers komen met een revolutionair idee. En dan maken ze kledingstukken die totaal niet draagbaar zijn. Zo'n idee moet creatief uitgewerkt worden. Door de confectionair, maar ook door de vrouw of man in de straat. Zij maken van iets ondraagbaars een acceptabel, comfortabel kledingstuk. Omgekeerd komt het ook voor. Mannen en vrouwen combineren en experimenteren met op de markt gebrachte kleding. Ze doen een bepaalde 'vondst'. De ontwerper pikt die op, geeft er een eigen draai aan en presenteert het als zijn creatie. Er is nog een element dat een grote rol speelt. Het verleden. Voor voorjaar en zomer wordt bij Moewel de broek ook in voorjaar en zomer een niet onaanzienlijke rol speelt, zijn de ontwerpers op dit gebied niet erg creatief geweest. Ze hebben gemakshalve de modellen van de laatste jaren weer uit de kast Met colbert blijft een belangrijke plaats innemen. Het is vrij lang en strak, getailleerd in de rug en soms voorzien van een soepelvallend schootje. De zomerjurk is er in vele variaties van smal - haast een tube - tot ruim. Blote ruggen zijn troef, maar gekruiste banden over de rug mag ook. 'n Tikje naïef zien de babydoll jurken eruit, zeker wanneer ze worden gecombineerd met ballonbroeken. Daarnaast zijn er de zogenoemde jasjurken met een flauwe taillering en overgooierachtige modellen. De grote kleuren zijn wit, marine, itraat 10 hulst; Veel toegepaste materialen zijn katoen, linnen, gabardine, krinkelstoffen, satijn, veel tricots, synthetische elastische materialen als lycra en romantische stofjes als voile en broderie. Belangrijk blijft denim en dan met name 'snow-washed', dat is de meest gebleekte versie. Naast uni heel veel horizontale strepen, evenals kleine en grote bloemen en dito ruiten in de sfeer van de Provence en Staphorst. Geometrische druks zijn er ook, evenals piepkleine en reusachtige a Wijduit. waaierende z nkken In alle 0 Mogelijke S len9te- variaties. lames- en herenkapsalon Geinige horloges spelen een belangrijke rol. Blote ruggen zl/n In. markt 4 - Hulst Tel. O114O-12005

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17