©lemans
DE STEM
Nieuwe
orjaars- en
lermodellefl
NGEN
ïreizen
IT- 01140-14951
a* teal
Mode als weerspiegeling van maatschappelijke
veranderingen. Kleding is geen omhulsel maar
een uiting. Het laat zien waar je voor of tegen
bent, bij welke groep je wel of niet wilt horen. Een
voorbeeld daarvan zijn de jaren zestig. Jaren van
verzet tegen de gevestigde maatschappij. Dit
verzet werd voor een belangrijk deel bepaald
door kleedgedrag: onverzorgd om niet te zeggen
haveloos. De jaren tachtig laten een ander beeld
zien. Carrière maken, geld verdienen. Daar draait
het om. En daarbij hoort een verzorgd uiterlijk:
correcte en liefst dure kleding. Dat zijn twee
uitersten en dan heb je natuurlijk ook de gulden
middenweg. En daarom is er zo'n grote variatie in
modetendenzen, zichtbaar in diverse stijlen en
kleuren. Hoe gaat het modelandschap er in
voorjaar en zomer '87 uitzien?
VRIJDAG 20 MAART 1987
Grote en kleine
bloemmotieven
toonaangevend
grote noppen. In de safari-sfeer ook
veel dierenprints, bij voorkeur
olifanten, gevolgd door giraffen,
papegaaien, zebra's en
leeuwekoppen.
voorbeeld de verhoogde taille-lijn in
Empire-stijl weer als 'gloednieuw'
ten tonele gevoerd. De ontwerper
heeft zich in dit geval laten
inspireren door de hoog opgedrukte
boezem van Napeleons ega, keizerin
Josephine. Deze lijn past, ondanks
alle variaties, wel in de niet te
omzeilen hoofdlijn voor voorjaar en
zomer: de silhouetverandering. Het
is overwegend sober met een
vloeiende, vrouwelijke lijn. De
meeste bovenstukken zijn lang,
recht of zelfs strak. De schouders
krijgen ook weer hun normale
proporties terug. Hun stoere
American football belijning verandert
in een vloeidende, afgeronde lijn. En
ze zijn niet zelden bloot.
Door Marlise de Jong
Uver het ontstaan van de
diverse modetrends
lopen de meningen
uiteen. Sterker, ze staan zelfs
lijnrecht tegenover elkaar. De een
beweert bij hoog en laag dat de
enige, echte, pure mode wordt
gemaakt in Mekka's als Parijs en
Milaan. De ander houdt willens en
wetens vast aan het gegeven dat
mode op straat wordt geboren.
Noch het een, noch het ander is
waar. Het is een wisselwerking van
In tegenstelling tot afgelopen
seizoenen wordt zuinig
omgesprongen met
accessoires. Geinige horloges
spelen nog wel een belangrijke rol,
maar dan bij voorkeur niet op de
normale plaats. Ze moeten bungelen
aan één oor of aan een ceintuur. Ze
mogen ook als broche of hanger
gebruikt worden. Als opsmuk dienen
Veel keus In
ceintuurs.
Ill de platte
tchoenen
speelt de
mocassin de
Mdrol.
Cen hoofdstuk apart zijn de
rokken. Ze zijn er in alle
mogelijke lengtevariaties:
van net boven de knie tot kuitlang en
wat daar tussenin zit. Ze vormen een
schril contrast met het strakke
bovenlijf. In veel gevallen hebben ze
één ding gemeen: ze zijn strak in de
taille, maar waaieren wijd uit. En dat
kan op vele manieren. Sterk in beeld
zijn klokkende rokken, maar ook
rokken met volants, roesjes, etages
en petticoats uit de jaren vijftig. Als
nieuw 'fenomeen' is er de korte
ballonrok, bijeengehouden door een
koord in de zoom.
motortransport,
it diafragma-
pinstelling,
ROGRAMMA'S
tHERM.-
zwart en ecru, al dan niet
gecombineerd. In de safari- of
koloniale stijl - een jaar geleden
gepresenteerd als de 'Out of Africa-
look' naar de gelijknamige film - zijn
er veel khaki's, groen, beige, zand
en chocoladebruin. Accentkleuren
zijn rood, geel, turkooise en
appelgroen. Heel fleurig is ook en
groep pastels zoals lavendel, anijs,
grijs, rose, zalm vanille en bleu.
gehaald. Naast bermuda's en zwarte
pietenbroeken, harembroeken,
piratenbroeken - in vakkringen
'bloomers' genaamd - zijn er ook
weer veel enkelvrije broeken met
rechte pijpen en superstrakke
elastische modellen tot boven de
knie of tot de kuiten.
verder ritsjes en brede riemen.
De schoenen zijn veelal plat. In dit
genre speelt de mocassin een
hoofdrol. Bijrollen zijn weggelegd
voor golfschoen met profielzool,
sandalen, espadrilles en ballerina's.
De laatste zijn er met linten, die om
de enkel gewikkeld moeten worden.
Natuurlijk zijn er ook
sleehakmodellen en pumps.
Sommige hebben als versiering
roosjes van leer, maar ook van kant.
beide. Toonaangevende ontwerpers
komen met een revolutionair idee.
En dan maken ze kledingstukken die
totaal niet draagbaar zijn. Zo'n idee
moet creatief uitgewerkt worden.
Door de confectionair, maar ook
door de vrouw of man in de straat.
Zij maken van iets ondraagbaars een
acceptabel, comfortabel kledingstuk.
Omgekeerd komt het ook voor.
Mannen en vrouwen combineren en
experimenteren met op de markt
gebrachte kleding. Ze doen een
bepaalde 'vondst'. De ontwerper pikt
die op, geeft er een eigen draai aan
en presenteert het als zijn creatie.
Er is nog een element dat een grote
rol speelt. Het verleden. Voor
voorjaar en zomer wordt bij
Moewel de broek ook in
voorjaar en zomer een
niet onaanzienlijke rol
speelt, zijn de ontwerpers op dit
gebied niet erg creatief geweest. Ze
hebben gemakshalve de modellen
van de laatste jaren weer uit de kast
Met colbert blijft een
belangrijke plaats
innemen. Het is vrij lang
en strak, getailleerd in de rug en
soms voorzien van een
soepelvallend schootje. De
zomerjurk is er in vele variaties van
smal - haast een tube - tot ruim.
Blote ruggen zijn troef, maar
gekruiste banden over de rug mag
ook. 'n Tikje naïef zien de babydoll
jurken eruit, zeker wanneer ze
worden gecombineerd met
ballonbroeken. Daarnaast zijn er de
zogenoemde jasjurken met een
flauwe taillering en
overgooierachtige modellen.
De grote kleuren zijn wit, marine,
itraat 10 hulst;
Veel toegepaste materialen
zijn katoen, linnen,
gabardine, krinkelstoffen,
satijn, veel tricots, synthetische
elastische materialen als lycra en
romantische stofjes als voile en
broderie. Belangrijk blijft denim en
dan met name 'snow-washed', dat is
de meest gebleekte versie.
Naast uni heel veel horizontale
strepen, evenals kleine en grote
bloemen en dito ruiten in de sfeer
van de Provence en Staphorst.
Geometrische druks zijn er ook,
evenals piepkleine en reusachtige
a Wijduit.
waaierende
z nkken In
alle
0 Mogelijke
S len9te-
variaties.
lames- en herenkapsalon
Geinige horloges spelen een belangrijke rol.
Blote ruggen zl/n In.
markt 4 - Hulst Tel. O114O-12005