Moslim: geen hoge dunk van Nederland lolduc-docent vertraagt gesprek bisschoppen met 8 Mei-Beweging ISLAMIETEN EN CHRISTENEN: KARIKATUREN OVER EN WEER 'Emancipatieplan heeft ontwrichtende gevolgen' IEUWSOVERZICHT DDDDU GEESTELIJK LEVEN n de reizen- en van waar de reis rgens omkij- erzorgt alles: ering, van ngs! B1BTÏ GEESTELIJK LEVEN= T50 staat al jarenlang be antwoorde aanscha! et feit dat er al mee t zijn. er een representatie eid en lage kilo z'n populariteit éénmaal per 20.0CH nodig. En ook qui g met een 505. eet 1.8 wegens succe! z'n populariteit noj er daar er nu ook eei motor verkrijgbaar ii n elektrisch bedien luxueuze standaard ze speciale uitvoerin a's. Zonder dat daai enover staan! 505 met 1.8 liter an f34.995- moetei# chts f31.995,-, 0,-. Voor de SX Seledjj^ Lit u nu f34.495,- <1 is tijdelijk. Maar alsJtr zich verzekeren var tzier. Dat begint al w^bs it Waarna u moeite EUGEOT SC! DE KLOOF tussen moslims in Neder land en de christe lijke kerken is groot. uit bladen tijdschriften BISSCHOP BOMERS: Tussen hemel en aarde' RK Kerk VS bant homo-organisatie Mgr. Kent legt priesterambt neer Bisschop rechtvaardigt moord priesters Küng kapittelt protestanten Priesters opgepakt en vrijgelaten Onenigheid pausbezoek Duitsland Steun gevraagd voor homofiele kinderen Conferentie IKV en Sovjet-vredesraad Studentenpastor Van Kilsdonk 70 jaar Verlofregeling voor minderheden iONPERDAG 19 MAART 1987 at tRECHT (ANP) - Bij hun besluit gesprek met de 8 Mei-Beweging li (e stellen, hebben de bisschoppen Ijt, aangesloten bij het mlnder- tldsstandpunt van dr. J. Hendriks, jjjnt van Rolduc, en niet het advies |V0|gd van de meerderheid van de ^gjenlijke commissie van de bis- ^„ppenconferentie en de 8 Mei-Be- «ing. De commissie had de bisschoppen geadviseerd het gesprek zo spoedig mogelijk te doen plaats vinden, vooral omdat de 8 Mei-Beweging op 12 juni en oop 8 juli 1986 om een ge sprek had gevraagd. Namens de bisschoppen hadden behalve dr. Hendriks ook dr. H. van Munster en dr. J. Hulshof, resp. se cretaris-generaal en studiesecretaris van de R.K. Kerkprovincie, zitting in de commissie en namens de 8 Mei beweging dr. P. Huizing, pater P. Ne- len en dr. E. Henau. Doel van de bij eenkomst, die op 30 januari te Utrecht plaats vond, was conform de brief d.d. 23 oktober 1986 van kardi naal Simonis aan mevrouw L. Stael- Merkx, voorzitter van de 8 Mei-be weging, de voorwaarden voor een vruchtbaar gesprek te scheppen. Aan het eind van het gesprek gaf dr. Hendriks te kennen dat de bijeen komst zijns inziens niet tot die duide lijkheid inzake de uitgangspunten van de 8 Mei-Beweging en inzake de competentie en representativiteit van het bestuur ervan had geleid die hij noodzakelijkheid achtte om de bisschoppen te kunnen adviseren een gesprek met de 8 Mei-Beweging aan te gaan, aldus zijn minderheids standpunt in het advies. In februari besloten de bisschop pen op hun tweemaandelijkse verga dering het gesprek met de 8 Mei-Be- weging uit te stellen totdat deze be weging meer duidelijkheid heeft ver schaft over de vraag namens wie de vertegenwoordigers van de beweging het woord voeren. Door Jan Bouurmans Er is een kloof van ka rikaturen over en weer. Kerkelijke functiona rissen hebben nog heel wat vooroordelen in de eigen achterban te be strijden. Ook veel moslims hebben een karikaturaal beeld van christenen, hetgeen heel vaak rechtstreekse ontmoe tingen stempelt. Dit schrijft drs. N. Land man in het jongste nummer van het tijdschrift 'Begrip'. Dit tijdschrift wordt uitge geven door de katholieke Stichting Cura Migratorum (vreemdelingenpastoraat), maar gedragen door de ka tholieke, hervormde en gere formeerde kerken. Doel van dit tijdschrift is het weder zijdse begrip tussen moslims en christenen in Nederland te bevorderen. De heer Landman is een van de eersten geweest die meer systematisch heeft on derzocht hoe moslims en moslimorganisaties in den lande denken over christe nen. Hij heeft de nodige er varing opgedaan in zijn werk voor en met Marokka nen in Utrecht. In 'Begrip' geeft hij een samenvatting van zijn doctoraalscriptie waarin hij zijn bevindingen heeft vastgelegd. Ongelovigen Die bevindingen liegen er niet om. Brede lagen van de islamitische bevolking in Nederland hebben een wei nig rooskleurig beeld van de kerken en staan nauwelijks open voor christenen. Leer stellige onverdraagzaaam- heid aan moslimzijde is een van de factoren die hierbij een rol spelen. Nederlanders worden zonder meer als on gelovigen beschouwd. Bo vendien ervaren heel veel moslims Nederland als een hun vijandig gezinde samen leving. Het gaat hierbij niet eens zozeer om openlijke vij andschap of agressie, maar om de ambtelijke papiermo len waardoor ze zich verma len voelen, om de politieke discussies over hun ver blijfsrecht en om de nega tieve publiciteit over de is lam. De heer Landman heeft de ervaring opgedaan dat je met Marokkaanse moslims plezierige contacten kunt op bouwen. Maar: „Toch leggen hun opvattingen aan chris tendom en andere godsdien sten beperkingen op. Zolang ik in de rol van belangstel lende toehoorder blijf, is al les prima, want men vertelt graag over de islam. Maar van serieus nemen van mijn opvattingen is meestal geen sprake. Men tracht mij te be keren, legt soms uit dat ik naar de hel ga, en denkt dat Koran-citaten het einde van alle tegenspraak vormen. De rostvaste zekerheid en de rechtlijnigheid van veel tra ditioneel ingestelde moslims lijkt begrip voor een andere geloofsovertuiging in de weg te staan." Stromingen Nou is de ene moslim de andere niet en bestaan er ook onder de islamieten in Ne derland diverse stromingen. Landman geeft daarvan in 'Begrip' een handzaam over zicht. Geen theoretische ver handeling, maar vanuit de praktijk. Marokkaanse mos lims variëren van radicaal tot gematigd. Gemeenschap pelijk hebben ze echter dat ze weinig onderscheid ma ken tussen christenen en an dere Nederlanders ofwel tus sen kerk en samenleving. De indrukken die ze in ons land opdoen, zijn voor hen auto matisch indrukken van het christendom, want Neder land is toch een christelijk land. Van daaruit hebben ze geen hoge dunk van het reli gieus en moreel gehalte van de Nederlandse maatschap pij: de vrije sexuele moraal en het geringe respect voor het gezag, zowel van ouders als van de overheid. Ze ervaren onze samenle ving ook als onverdraag zaam tegenover buitenlan ders en islam-onvriendelijk. Van hun kant hebben ze van het christelijk geloof een beeld dat zich vooral door opvoeding vormt in plaats vanuit eigen waarneming. Daar staat volgens Landman tegenover dat Marokkanen veel vanzelfsprekender dan vele christenen aanvaarden dat ieder zijn eigen religie heeft en dat men elkaar daarin vrij moet laten. Twee tendenzen Turkse moslims hebben in het algemeen een beeld van het christendom dat weinig met de werkelijkheid over eenkomt. In de Turkse mos limgemeenschap signaleert Landmand verder twee ten denzen. De Turken met een agrarische achtergrond hou den onverkort vast aan hun traditionele normen en waarden van het Turkse platteland en ze schermen zich af tegen de Nederlandse of christelijke cultuur. Hun afkeer richt zich vooral te gen zedelijke zaken als kle ding van vrouwen, gezoen op straat, alcoholgebruik. De tweede tendens doet zich voor bij hoger opgeleide Tur ken die zich in hoge mate willen aanpassen aan Neder land en die opener staan voor een dialoog met christenen. Een heel aparte groep vor men de Surinaamse moslims. Zij kennen de Nederlandse situatie veel beter en daar door scheren ze veel minder over één kam. De Suri naamse vereniging Jamaat Ahle Soennat Nederland ziet de kerken veel meer als een bondgenoot van wie steun wordt verwacht om de eigen positie als minderheid te versterken en met wie men samen wil vechten tegen het morele verval. Een bemoei lijkende factor in hun con tact met de kerken is even wel dat zij naar christelijke begrippen de verhouding tussen religie en maatschap pij wat al te gemakkelijk stellen door de religie vrij kritiekloos als lichtend pad te beschouwen. Haaks Het islamitische kwar taalblad Qiblah, waarvan de autochtone Nederlander Ab- dulwahid van Bommel eind redacteur is, draagt de visie uit dat de islam een totale le venswijze is die haaks staat op de Nederlandse. Het blad vertegenwoordigt ook de vi sie dat de islam in feite de voortzetting is van het ware christendom. Ronduit pole misch tegen het christendom is de Ahmadiyya Moslim Missie in Nederland, die al leen tot doel heeft tot de is lam te bekeren. De huidige leider van deze beweging heeft de christelijke wereld de grondoorzaak van de slechte dingen van deze eeuw genoemd: alle kwalen van deze tijd zijn volgens hem te wijten aan het christendom. Nou is de beeldvorming van veel christenen in Ne derland over de islam en de moslims ook niet je van het. Men blijft steken in de waar neming van uiterlijkheden en het ontbreekt aan kennis en eeb invoelen van de mos- De islam is de tweede grote godsdienst in Nederland geworden. Een diepergaande kennis ervan is noodzake lijk geworden, wil het land in de verdere toekomst het noodzakelijke minimum aan maatschappelijke harmo nie in stand kunnen blijven houden c.q. opbouwen. - foto de stem/cor j. de boer lims religieus beleven. Dat maakt contacten tussen beide werelden alleen maar gecompliceerder. Landman pleit voor realisme, de obsta kels en barrières niet nege ren. De kerken hebben zijns in ziens in hun pogingen tot dialoog nog veel te weinig de obstakels van vooroordeel, wantrouwen en onwil tot be grip aan moslimzijde ver werkt. Anderzijds is ook nie mand gebaat bij een te goed koop begrip aan christelijke zijde: reële tegenstellingen en relevante kritiek moeten niet met de mantel der liefde worden bedekt. Tweede godsdienst De islam is de tweede grote godsdienst in Neder land geworden. Een dieper gaande kennis ervan is noodzakelijk geworden, wil het land in de verdere toe komst het noodzakelijke mi nimum aan maatschappe lijke harmonie in stand kun nen blijven houden c.q. op bouwen. De vraag naar de basis van dat noodzakelijke minimum aan harmonie, aan gemeenschappelijkheid dat een land leefbaar houdt, komt echter nog maar spora disch aan bod. Ook niet in Landmans verhaal in 'Be grip'. Toch is die vraag voor de toekomst van levensbe lang. Dat lijkt de diepste in zet te (moeten) zijn van een religieuze dialoog tussen christenen en moslims in ons vaderland. 'Begrip', uitgave van Cura Mi gratorum, Luybenstraat IT, 5211 BR Den Bosch, 4,- per nummer. ithii Baar iak hoofdsteunen vóóf un achter antracietgrij# lak Gris Argente of Bi® radio-inbouw voorziening beschermende sierstrip5 Turbo Injection striping1 ritenspiegel links èn rechts iignering. Bovendien °P bedienbaar schuifdah eidsgordels achter. N 48 MAANDEN EN 20.000 KM PW 1, tel.: 01684-2390. 23a, tel.: 01170-2255. leluxweg, tel.: 01620-2215" 650-36328/36450. eg 17, tel.: 01670-66721- ianweg 21, tel.:01150-12035 wjj Ipoortstraat 4, tel.: 01176T^ 20-22, tel.: 01680-23380. ®T CHRISTELIJK OOSTEN Het vier keer per jaar ver enende oecumenische tijd- ftrift 'Het Christelijk Oosten' ttbeert al 38 jaar lang in het Merlandse taalgebied meer tóendheid te geven aan het even en het denken van de wterse orthodoxe kerken, al ol niet verbonden met Rome, aan de sociale, politieke en wurele situatie waarin ze boeten bewegen. Het gaat I?® om landen als Joegoslavië, Mgarije, Roemenië, Albanië, '"ekenland, Turkijke, Rus- lr"i, Estland, Letland, Litou- J®, Oekraïne, Libanon, Sy- jjji Israël, Jordanië, Egypte en 'opië. Het gespecialiseerde, ir goed leesbare tijdschrift wdt uitgegeven door het In- ®uut voor Byzantijnse en «umenische Studies in Nij- egen. Het onlangs versche en eerste nummer van jaar- irüu 39 bevat een uitgebreid "vkel over de oecumenische "wikkelingen in het Mid- Ji-Oosten aan de hand van eerwaardigheden van de I - vatl Kerken in het Mid- !®-Oosten, die sinds 1974 be- l 'n dit nummer ook uit- feide achtergrondinforma- 1 0Ver Libanon, geschreven Franse journalist van k ®npse afkomst. Verder nteken over de orthodoxe reageerd op de intieme getui genis van ene broeder Jos over de euthanasie op een van zijn ouders. In dit nummer ook een artikel over de vragen die de Charismatische Beweging op roept. Een jaarabonnement kost 25,-. DE HERAUT - Het maand blad 'De Heraut' is al meer dan een eeuw oud; de lopende jaargang is de honderdacht tiende. Het wordt uitgegeven door het Apostolaat van het Gebed te Nijmegen en is een onderneming van de paters Jezuïeten. Het maandblad wil aan geloofsverdieping bijdra gen. Elk nummer is geheel aan één thema gewijd. Ging het fe bruarinummer over de vraag 'Wie is er priester?', het num mer van maart 1987 heeft als titel 'Om het behoud van de schepping'. Vrede, gerechtig heid en behoud van de schep ping: deze drie zaken worden in de kerken steeds vaker in één adem genoemd. Ze vormen ook het onderwerp van het „Vredesconcilie" dat de We reldraad van Kerken in 1991 wil organiseren. HAARLEM (ANP) - Invoering van het beleidsplan Emancipatie, dat streeft naar 'gelijke maatschappelijke posities van mannen en vrouwen', van het kabinet Lubbers heeft ontwrichtende ge volgen voor huwelijk en gezin. Bisschop Bomers: „Een emancipatiebeleid dat niet gelijk waardige maar zeer nadrukkelijk gelijke maatschappelijke posities nastreeft, houdt geen rekening met in de natuur van de mens verankerde verschillen en kan mensen alleen maar ongelukkig maken". - fotoanp his p van Bulgarije en Ser- iit i jaarabonnement op kj, ™alitatief hoogstaande SS®" kost ƒ60,-, losse ^rs 17,50. Sif?^rUZEN Het ^*3" »?n' io.^terlandse Religieu- 'aarRanp h?ar 3an zijn khiil, begonnen. Het ver- Stom T!a,andelÜk en is een Srrw H ^gave van de 'an [jy^kingsverbanden m -ml er~ en zusterorden ^„•Wies. Opgezet als Wrtii V00r onderlinge in- telioio, en communicatie van le ,®en biedt het ook voor s nteresseerde leek vaak santé stof. Zo wordt in ^arinummer nog ge- op latni De komende weken staan er op het gebied van het geeste lijk leven de volgende activi teiten te gebeuren: PASEN - De dood heeft niet het laatste woord. Dat is dé kern van het christelijke ge loof. Dan nog zijn begrippen als pasen, opstanding, verrij zenis alllesbehalve gemakke lijk. In de Abdij van Berne te Heeswij k-Dinther wordt hier over van 27 t/m 29 maart een liturgie-weekend georgani seerd voor mensen die er wel of niet beroepshalve belang stelling voor hebben. Van 16 tot 19 april zijn er bezinnings dagen voor iedereen die zich aangesproken voelt door het thema 'kruis en bevrijding in het eigen leven'. Informatie: Abdijhuis, tel. 04139 -1755, tus sen 9.00 en 12.00 uur of 19.15 tot 20.00 uur. VOETTOCHTEN - De Frans- ciscaanse Samenwerking or ganiseert deze zomer vier voettochten door het Rieti-dal in Midden-Italië. Elke tocht duurt negen dagen en voert langs een zevental oude klui- zenarijen. Verder is' een ver blijf van vier dagen in Assisi voorzien. Maximaal aantal deelnemers per tocht is twin tig. Voorwaarden voor deel name zijn interesse in Fran- ciscus' leven en goed kunnen lopen. De tochten zijn 15 julu - 3 augustus, 22 juli - 10 augus tus, 5-24 augustus en 19 augustus - 7 september. Infor matie: Fransciscaanse Samen werking, tel. 030 - 319321. ZENDINGSWEEK - In de hervormde en gereformeerde kerken wordt in het kader van de Voorjaarszendingsweek 1987, die als motto 'delen in ge loof' heeft, op zondag 1 maart gecollecteerd voor de zending. Op basis van de aanvragen van de partnerkerken denkt het Zendingsbureau in Oegst- geest dit jaar ten minste 13.961.000,- nodig te hebben. Van dit bedrag moet ruim ƒ11,3 miljoen via de collecte binnenkomen. Over het huwelijk wordt gesproken als een afhanke lijkheidssituatie, in flagrante tegenstelling tot het christelijk verstaan van het huwelijk als aanhankelijkheidsrelatie. „Is het geoorloofd dat de overheid zo diep ingrijpt in het privéle- ven van mensen, dat echtge noten, ouders en kinderen niet langer voor elkaar kunnen be tekenen wat ze voor elkaar zouden kunnen, mogen en moeten betekenen?" Dit schrijft bisschop H.J.A. Bomers van Haarlem in de maart-uitgave van 'Samen Kerk', het informatieblad van zijn bisdom. Hij kan zich niet aan de indruk onttrekken dat gestreefd wordt naar „gelijke maatschappelijke posities van mannen en vrouwen" op grond van de vooronderstel ling dat mannen en vrouwen gelijk zijn. „Maar zijn zij ge lijk aan elkaar? Een emanci patiebeleid dat niet gelijk waardige maar zeer nadruk kelijk gelijke maatschappe lijke posities nastreeft, houdt geen rekening met in de na tuur van de mens verankerde verschillen en kan mensen al leen maar ongelukkig maken". Onvrijheid Het plan brengt volgens mgr. Bomers „een geweldig stuk onvrijheid met zich mee, want de emancipatie en vrij heid waarmee van begin tot eind geschermd wordt, zijn niet anders dan een gedic teerde emancipatie en vrij heid. Naar de opvatting van dit plan worden mensen pas vrij wanneer ze gedwongen worden betaalde arbeid te verrichten. Waarom gaat men niet uit van het gezin als so ciaal-economische eenheid waaraan in vrijheid overgela ten wordt of, hoe en in welke mate de betaalde en onbe taalde vrijheid onderling ver deeld wordt? Waarom moet mensen de vrijheid worden ontnomen te kiezen voor bij voorbeeld het traditionele ge zin?" Christelijke politiek moet volgens de bisschop van Haar lem als doel hebben: handha ving en bevordering van de rechten en vrijheden van het gezin om als sociaal-economi sche eenheid erkend te worden als de plaats waar man en vrouw hun verantwoordelijk heid tegenover elkaar en him kinderen naar eigen inzicht gestalte geven; bevordering van een emancipatiestreven, gericht op vrije ontplooiings mogelijkheden binnen het ge zin; bestrijding van een indi vidualisering van de samenle ving omdat deze gezinsontw- richtend is; bevorderen dat de verantwoordelijkheden die persoonlijk van aard zijn, ook persoonlijk behartigd worden en niet verschoven (worden) naar de overheid." NEW YORK (NCNS) - Het wordt steeds duidelijker dat de brief van de Vaticaanse congregatie voor de Geloofsleer van vorig jaar over het verwerpelijke van homoseksuele praktijken in het algemeen en van georganiseerd optreden van praktiserende ho mofielen in het bijzonder, grote uitwerking heeft in de Rooms- Katholieke Kerk van de Verenigde Staten. Bij het afwijzen van 'Dignity', een organisatie van rooms-katholieke homofielen, heeft zich nu ook de 73-jarige bisschop Francis J. Mugavero van Brooklyn gevoegd. 'Dignit' hield van tijd tot tijd liturgische diensten in de St. Augustine Kerk in Brooklyn en in de Caritas- gebouwen in Queens, maar daar heeft de bisschop nu een stokje voor gestoken in een tot alle priesters van zijn diocees gerichte brief. Dat heeft in de Verenigde Staten opzien gebaard, daar bis schop Mugavero werd beschouwd als de exponent van de geeste lijken die zich in het bijzonder moeite geven homofielen in de pastoraal te betrekken. Landelijk voorzitter James Bussen van 'Dignity' heeft in Chicago zijn verbijstering tot uitdrukking ge bracht over het besluit van bisschop Mugavero, „die wij altijd hebben beschouwd als een vriend en geestelijk leidsman van de gemeenschap van mannelijke en vrouwelijke homofielen". LONDEN (ANP) - Mgr. Bruce Kent, vice-voorzitter van de En gelse vredesbeweging CND, treedt af als priester van de Rooms- Katholieke Kerk. Hij blijft lid van de Kerk. „De spanningen tus sen mijn rol als priester en wat als ongeoorloofde politieke acti viteiten worden beschouwd, worden te groot", aldus Kent. De 57- jarige Kent, van 1980 tot 1985 algemeen secretaris van CND, kwam reeds in 1983 in aanvaring met kardinaal Basil Hume, hoofd van de Engelse RK Kerk. Deze waarschuwde hem dat hij zijn functie bij CND zou moeten neerleggen als de politieke as pecten in het werk van de vredesbeweging overheersend zouden worden. „Als christen meen ik dat het immoreel is steun te ver lenen aan een beleid, dat gebaseerd is op de bereidheid een mas samoord te begaan", argumenteert Kent. In dit verband leverde hij ernstige kritiek op paus Johannes Paulus II: „Het is voor mij onverklaarbaar waarom de paus het kernproefmoratorium van de Sovjet-Unie niet heeft ondersteund en waarom hij publicatie van een kritisch rapport van de Pauselijke Academie van We tenschappen over SDI heeft verboden." BUENOS AIRES (KNA) - In Argentinië is scherpe kritiek uitge oefend op de vroegere aartsbisschop van de Argentijnse stad La Plata, Antonio Jose Plaza, die in een interview met een krant de moord op twee priesters lijkt te rechtvaardigen. Volgens mgr. Plaza heeft men de beide priesters, Carlos Murias en Gabriel Ongueville, laten „verdwijnen", omdat zij „een beetje links wa ren georiënteerd". De priesters werden in 1976 in de provincie La Rioja in het noorden van Argentinië ontvoerd en vermoord. Een maand later kwam bisschop Enrique Angelelli van La Rioja, die een mis ter nagedachtenis voor de twee priesters wilde houden, onder mysterieuze omstandigheden bij een verkeersongeluk om het leven. Aartsbisschop Plaza toonde zich in het interview voorts bezorgd dat er in de huidige regering van Argentinië veel joden zitten en dat de subversie weer toeneemt. De Argentijnse regering heeft de uitlatingen van mgr. Plaza krachtig veroor deeld. HANNOVER (EPD) - De katholieke theoloog Hans Küng heeft het Vaticaan en de protestantse kerken verweten te weinig te doen voor een toenadering tussen de kerken. Hoewel Rome de wensen van de protestanten negeert, protesteren dezen niet, maar laten zich vrolijk met de paus fotograferen, aldus Küng in een interview met het Duitse lutherse blad Monatshefte. Küng, aan wie in 1979 de kerkelijke leerbevoegdheid werd ontnomen wegens zijn opvattingen over onder meer de onfeilbaarheid van de paus, vindt de houding van de protestantse kerken getuigen van een lauwe, schuchtere devotie. Hij verwijt de Evangelische Kerk in Duitsland diplomaten-oecumene, die zich door Rome heeft laten inpakken. JOHANNESBURG (RTR/KNA) - Opnieuw wordt een mede werker van de Zuidafrikaanse bisschoppenconferentie zonder vorm van arrest in hechtenis gehouden. De 22-jarige Richard Ratinyane Moema zit gevangen in Bophuthatswana, een zoge naamd van Zuid-Afrika onafhankelijk thuisland. Pater Peter Hortop, die ruim acht maanden geleden op grond van de nood toestand in Zuid-Afrika werd aangehouden, is vrijgelaten na een gesprek tussen bisschop Reginald Orsmond van Johannes burg en minister Adriaan Vlok van wet en orde. Zijn arrestatie was gebaseerd op beschuldigingen van een schooljongen, die nooit door de Zuidafrikaanse justitie zijn onderzocht. Niettemin zijn hem beperkingen in zijn bewegingsvrijheid opgelegd. HAMBURG (EPD) - De bisschop van de Evangelisch-Lutherse Kerk in Beieren, Johannes Hanselmann, heeft nog altijd geen antwoord gehad op zijn uitnodiging voor een ontmoeting tussen de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) en paus Johannes Paulus II tijdens diens bezoek aan de Duitse Bondsrepubliek dit voorjaar. Waarnemers brengen dat in verband met onenigheid tussen de EKD en de RK Kerk over de plaats waar de oecumeni sche ontmoeting met de paus op 4 mei in Augsburg zal plaats hebben. De RK Kerk heeft het priesterseminarie in Augsburg voorgesteld, maar de EKD wil dat de paus naar een gebouw van de protestantse kerk komt. EMMEN (ANP) - Ouders van homoseksuele kinderen hebben de rooms-katholieke pastores in Nederland gevraagd hun kinderen niet in de kou te laten staan, „hoe zwaar ook de situatie zal wor den, nu U als zielzorgers onder een onverantwoorde morele druk wordt gezet". Zij roepen de pastores op zich niet te laten af schrikken door eventuele banvloeken en veroordelingen en zich aan te sluiten bij zielzorgers die een beter en rijker zicht hebben op homoseksualiteit dan de Congregatie voor de Geloofsleer in Rome en het merendeel der Nederlandse RK bisschoppen. Dat blijkt uit een open brief aan de pastoraal werkenden van de Stichting Landelijk Overleg Werkgroepen Ouders van homo seksuele kinderen. De brief is ondertekend door waarnemend voorzitter mevr. C.J.M. Van Hezik-Van Gent en secretaris F. Rhebergen. Hij is gericht tegen de brief van de Congregatie voor de Geloofsleer van oktober vorig jaar over de pastorale zorg aan homoseksuelen, waarin homoseksuele handelingen als moreel verwerpelijk worden veroordeeld.De ouders van homoseksuele kinderen voelen zich zeer gegriefd doordat de Congregatie hun kinderen, ook hen „die in een eerlijke en respectvolle verhouding met hun pastners leven", zonder enige reserve als zondaars uit het volk Gods stoot. DEN HAAG (ANP) - Het IKV en de Sovjet-vredesraad zullen in juni in Nederland de eerste gezamenlijke conferentie houden over bemoedigende en bedreigende ontwikkelingen in eikaars land. Vorig jaar september, tijdens het bezoek van een IKV-de- legatie aan Moskou, besloten beide organisaties jaarlijks zulke bijeenkomsten te houden. De delegatie van de Sovjet-vredes raad zal verder in Amsterdam deelnemen aan een openbaar de bat over de ontwikkelingen in de Sovjet-Unie. Ook zullen de Russen plaatselijke IKV-kernen bezoeken. ROTTERDAM (ANP) - De voormalige studentenpastor in Am sterdam, pater J. van Kilsdonk sj, hoopt donderdag 19 maart zijn zeventigste verjaardag te vieren. Ter gelegenheid daarvan wordt twee maanden later, zaterdag 16 mei, in de Nieuwe Kerk in Amsterdam een feestelijke bijeenkomst gehouden. Dat heeft de Rotterdamse studentenpastor B.M.A. Vredebregt meegedeeld. Een feestcomité zal deze bijeenkomst, waarvan Van Kilsdonk een „reünie van generaties mensen die hij ooit heeft ontmoet" wil maken, voorbereiden. AMSTERDAM (ANP) - De drie joodse kerkgenootschappen heb ben opnieuw aangedrongen op de invoering van een wettelijk recht op het verkrijgen van verlof op bepaalde rust-, feest- en gedenkdagen voor werknemers van wie deze dagen niet samen vallen met de algemene rust-, feest- en gedenkdagen. De joodse kerkgenootschappen hebben in november 1985 de minister van Binnenlandse Zaken naar aanleiding van het rapport 'Minder heid - minder recht?' geschreven dat in het rapport een bevredi gende verlofregeling voor genoemde personen ontbrak.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 25