Moslim: geen hoge
dunk van Nederland
lolduc-docent vertraagt gesprek bisschoppen met 8 Mei-Beweging
ISLAMIETEN EN CHRISTENEN: KARIKATUREN OVER EN WEER
'Emancipatieplan heeft
ontwrichtende gevolgen'
IEUWSOVERZICHT DDDDU
GEESTELIJK LEVEN
n de reizen-
en van
waar de reis
rgens omkij-
erzorgt alles:
ering, van
ngs!
B1BTÏ
GEESTELIJK LEVEN=
T50
staat al jarenlang be
antwoorde aanscha!
et feit dat er al mee
t zijn.
er een representatie
eid en lage kilo
z'n populariteit
éénmaal per 20.0CH
nodig. En ook qui
g met een 505.
eet 1.8 wegens succe!
z'n populariteit noj
er daar er nu ook eei
motor verkrijgbaar ii
n elektrisch bedien
luxueuze standaard
ze speciale uitvoerin
a's. Zonder dat daai
enover staan!
505 met 1.8 liter
an f34.995- moetei#
chts f31.995,-,
0,-. Voor de SX Seledjj^
Lit u nu f34.495,-
<1 is tijdelijk. Maar alsJtr
zich verzekeren var
tzier. Dat begint al w^bs
it Waarna u moeite
EUGEOT SC!
DE KLOOF tussen
moslims in Neder
land en de christe
lijke kerken is groot.
uit bladen tijdschriften
BISSCHOP BOMERS:
Tussen hemel
en aarde'
RK Kerk VS bant homo-organisatie
Mgr. Kent legt priesterambt neer
Bisschop rechtvaardigt moord priesters
Küng kapittelt protestanten
Priesters opgepakt en vrijgelaten
Onenigheid pausbezoek Duitsland
Steun gevraagd voor homofiele kinderen
Conferentie IKV en Sovjet-vredesraad
Studentenpastor Van Kilsdonk 70 jaar
Verlofregeling voor minderheden
iONPERDAG 19 MAART 1987
at
tRECHT (ANP) - Bij hun besluit
gesprek met de 8 Mei-Beweging
li (e stellen, hebben de bisschoppen
Ijt, aangesloten bij het mlnder-
tldsstandpunt van dr. J. Hendriks,
jjjnt van Rolduc, en niet het advies
|V0|gd van de meerderheid van de
^gjenlijke commissie van de bis-
^„ppenconferentie en de 8 Mei-Be-
«ing.
De commissie had de bisschoppen
geadviseerd het gesprek zo spoedig
mogelijk te doen plaats vinden,
vooral omdat de 8 Mei-Beweging op
12 juni en oop 8 juli 1986 om een ge
sprek had gevraagd.
Namens de bisschoppen hadden
behalve dr. Hendriks ook dr. H. van
Munster en dr. J. Hulshof, resp. se
cretaris-generaal en studiesecretaris
van de R.K. Kerkprovincie, zitting in
de commissie en namens de 8 Mei
beweging dr. P. Huizing, pater P. Ne-
len en dr. E. Henau.
Doel van de bij
eenkomst, die op 30 januari te
Utrecht plaats vond, was conform de
brief d.d. 23 oktober 1986 van kardi
naal Simonis aan mevrouw L. Stael-
Merkx, voorzitter van de 8 Mei-be
weging, de voorwaarden voor een
vruchtbaar gesprek te scheppen.
Aan het eind van het gesprek gaf
dr. Hendriks te kennen dat de bijeen
komst zijns inziens niet tot die duide
lijkheid inzake de uitgangspunten
van de 8 Mei-Beweging en inzake de
competentie en representativiteit
van het bestuur ervan had geleid die
hij noodzakelijkheid achtte om de
bisschoppen te kunnen adviseren een
gesprek met de 8 Mei-Beweging aan
te gaan, aldus zijn minderheids
standpunt in het advies.
In februari besloten de bisschop
pen op hun tweemaandelijkse verga
dering het gesprek met de 8 Mei-Be-
weging uit te stellen totdat deze be
weging meer duidelijkheid heeft ver
schaft over de vraag namens wie de
vertegenwoordigers van de beweging
het woord voeren.
Door Jan Bouurmans
Er is een kloof van ka
rikaturen over en weer.
Kerkelijke functiona
rissen hebben nog heel
wat vooroordelen in de
eigen achterban te be
strijden.
Ook veel moslims hebben
een karikaturaal beeld van
christenen, hetgeen heel
vaak rechtstreekse ontmoe
tingen stempelt.
Dit schrijft drs. N. Land
man in het jongste nummer
van het tijdschrift 'Begrip'.
Dit tijdschrift wordt uitge
geven door de katholieke
Stichting Cura Migratorum
(vreemdelingenpastoraat),
maar gedragen door de ka
tholieke, hervormde en gere
formeerde kerken. Doel van
dit tijdschrift is het weder
zijdse begrip tussen moslims
en christenen in Nederland
te bevorderen.
De heer Landman is een
van de eersten geweest die
meer systematisch heeft on
derzocht hoe moslims en
moslimorganisaties in den
lande denken over christe
nen. Hij heeft de nodige er
varing opgedaan in zijn
werk voor en met Marokka
nen in Utrecht. In 'Begrip'
geeft hij een samenvatting
van zijn doctoraalscriptie
waarin hij zijn bevindingen
heeft vastgelegd.
Ongelovigen
Die bevindingen liegen er
niet om. Brede lagen van de
islamitische bevolking in
Nederland hebben een wei
nig rooskleurig beeld van de
kerken en staan nauwelijks
open voor christenen. Leer
stellige onverdraagzaaam-
heid aan moslimzijde is een
van de factoren die hierbij
een rol spelen. Nederlanders
worden zonder meer als on
gelovigen beschouwd. Bo
vendien ervaren heel veel
moslims Nederland als een
hun vijandig gezinde samen
leving. Het gaat hierbij niet
eens zozeer om openlijke vij
andschap of agressie, maar
om de ambtelijke papiermo
len waardoor ze zich verma
len voelen, om de politieke
discussies over hun ver
blijfsrecht en om de nega
tieve publiciteit over de is
lam.
De heer Landman heeft de
ervaring opgedaan dat je
met Marokkaanse moslims
plezierige contacten kunt op
bouwen. Maar: „Toch leggen
hun opvattingen aan chris
tendom en andere godsdien
sten beperkingen op. Zolang
ik in de rol van belangstel
lende toehoorder blijf, is al
les prima, want men vertelt
graag over de islam. Maar
van serieus nemen van mijn
opvattingen is meestal geen
sprake. Men tracht mij te be
keren, legt soms uit dat ik
naar de hel ga, en denkt dat
Koran-citaten het einde van
alle tegenspraak vormen. De
rostvaste zekerheid en de
rechtlijnigheid van veel tra
ditioneel ingestelde moslims
lijkt begrip voor een andere
geloofsovertuiging in de weg
te staan."
Stromingen
Nou is de ene moslim de
andere niet en bestaan er ook
onder de islamieten in Ne
derland diverse stromingen.
Landman geeft daarvan in
'Begrip' een handzaam over
zicht. Geen theoretische ver
handeling, maar vanuit de
praktijk. Marokkaanse mos
lims variëren van radicaal
tot gematigd. Gemeenschap
pelijk hebben ze echter dat
ze weinig onderscheid ma
ken tussen christenen en an
dere Nederlanders ofwel tus
sen kerk en samenleving. De
indrukken die ze in ons land
opdoen, zijn voor hen auto
matisch indrukken van het
christendom, want Neder
land is toch een christelijk
land. Van daaruit hebben ze
geen hoge dunk van het reli
gieus en moreel gehalte van
de Nederlandse maatschap
pij: de vrije sexuele moraal
en het geringe respect voor
het gezag, zowel van ouders
als van de overheid.
Ze ervaren onze samenle
ving ook als onverdraag
zaam tegenover buitenlan
ders en islam-onvriendelijk.
Van hun kant hebben ze van
het christelijk geloof een
beeld dat zich vooral door
opvoeding vormt in plaats
vanuit eigen waarneming.
Daar staat volgens Landman
tegenover dat Marokkanen
veel vanzelfsprekender dan
vele christenen aanvaarden
dat ieder zijn eigen religie
heeft en dat men elkaar
daarin vrij moet laten.
Twee tendenzen
Turkse moslims hebben in
het algemeen een beeld van
het christendom dat weinig
met de werkelijkheid over
eenkomt. In de Turkse mos
limgemeenschap signaleert
Landmand verder twee ten
denzen. De Turken met een
agrarische achtergrond hou
den onverkort vast aan hun
traditionele normen en
waarden van het Turkse
platteland en ze schermen
zich af tegen de Nederlandse
of christelijke cultuur. Hun
afkeer richt zich vooral te
gen zedelijke zaken als kle
ding van vrouwen, gezoen op
straat, alcoholgebruik. De
tweede tendens doet zich
voor bij hoger opgeleide Tur
ken die zich in hoge mate
willen aanpassen aan Neder
land en die opener staan voor
een dialoog met christenen.
Een heel aparte groep vor
men de Surinaamse moslims.
Zij kennen de Nederlandse
situatie veel beter en daar
door scheren ze veel minder
over één kam. De Suri
naamse vereniging Jamaat
Ahle Soennat Nederland ziet
de kerken veel meer als een
bondgenoot van wie steun
wordt verwacht om de eigen
positie als minderheid te
versterken en met wie men
samen wil vechten tegen het
morele verval. Een bemoei
lijkende factor in hun con
tact met de kerken is even
wel dat zij naar christelijke
begrippen de verhouding
tussen religie en maatschap
pij wat al te gemakkelijk
stellen door de religie vrij
kritiekloos als lichtend pad
te beschouwen.
Haaks
Het islamitische kwar
taalblad Qiblah, waarvan de
autochtone Nederlander Ab-
dulwahid van Bommel eind
redacteur is, draagt de visie
uit dat de islam een totale le
venswijze is die haaks staat
op de Nederlandse. Het blad
vertegenwoordigt ook de vi
sie dat de islam in feite de
voortzetting is van het ware
christendom. Ronduit pole
misch tegen het christendom
is de Ahmadiyya Moslim
Missie in Nederland, die al
leen tot doel heeft tot de is
lam te bekeren. De huidige
leider van deze beweging
heeft de christelijke wereld
de grondoorzaak van de
slechte dingen van deze eeuw
genoemd: alle kwalen van
deze tijd zijn volgens hem te
wijten aan het christendom.
Nou is de beeldvorming
van veel christenen in Ne
derland over de islam en de
moslims ook niet je van het.
Men blijft steken in de waar
neming van uiterlijkheden
en het ontbreekt aan kennis
en eeb invoelen van de mos-
De islam is de tweede grote godsdienst in Nederland
geworden. Een diepergaande kennis ervan is noodzake
lijk geworden, wil het land in de verdere toekomst het
noodzakelijke minimum aan maatschappelijke harmo
nie in stand kunnen blijven houden c.q. opbouwen.
- foto de stem/cor j. de boer
lims religieus beleven. Dat
maakt contacten tussen
beide werelden alleen maar
gecompliceerder. Landman
pleit voor realisme, de obsta
kels en barrières niet nege
ren.
De kerken hebben zijns in
ziens in hun pogingen tot
dialoog nog veel te weinig de
obstakels van vooroordeel,
wantrouwen en onwil tot be
grip aan moslimzijde ver
werkt. Anderzijds is ook nie
mand gebaat bij een te goed
koop begrip aan christelijke
zijde: reële tegenstellingen
en relevante kritiek moeten
niet met de mantel der liefde
worden bedekt.
Tweede godsdienst
De islam is de tweede
grote godsdienst in Neder
land geworden. Een dieper
gaande kennis ervan is
noodzakelijk geworden, wil
het land in de verdere toe
komst het noodzakelijke mi
nimum aan maatschappe
lijke harmonie in stand kun
nen blijven houden c.q. op
bouwen. De vraag naar de
basis van dat noodzakelijke
minimum aan harmonie, aan
gemeenschappelijkheid dat
een land leefbaar houdt,
komt echter nog maar spora
disch aan bod. Ook niet in
Landmans verhaal in 'Be
grip'.
Toch is die vraag voor
de toekomst van levensbe
lang. Dat lijkt de diepste in
zet te (moeten) zijn van een
religieuze dialoog tussen
christenen en moslims in ons
vaderland.
'Begrip', uitgave van Cura Mi
gratorum, Luybenstraat IT, 5211
BR Den Bosch, 4,- per nummer.
ithii
Baar
iak hoofdsteunen vóóf
un achter antracietgrij#
lak Gris Argente of Bi®
radio-inbouw voorziening
beschermende sierstrip5
Turbo Injection striping1
ritenspiegel links èn rechts
iignering.
Bovendien °P
bedienbaar schuifdah
eidsgordels achter.
N 48 MAANDEN EN 20.000 KM PW
1, tel.: 01684-2390.
23a, tel.: 01170-2255.
leluxweg, tel.:
01620-2215"
650-36328/36450.
eg 17, tel.: 01670-66721-
ianweg
21, tel.:01150-12035
wjj
Ipoortstraat 4, tel.: 01176T^
20-22, tel.: 01680-23380.
®T CHRISTELIJK OOSTEN
Het vier keer per jaar ver
enende oecumenische tijd-
ftrift 'Het Christelijk Oosten'
ttbeert al 38 jaar lang in het
Merlandse taalgebied meer
tóendheid te geven aan het
even en het denken van de
wterse orthodoxe kerken, al
ol niet verbonden met Rome,
aan de sociale, politieke en
wurele situatie waarin ze
boeten bewegen. Het gaat
I?® om landen als Joegoslavië,
Mgarije, Roemenië, Albanië,
'"ekenland, Turkijke, Rus-
lr"i, Estland, Letland, Litou-
J®, Oekraïne, Libanon, Sy-
jjji Israël, Jordanië, Egypte en
'opië. Het gespecialiseerde,
ir goed leesbare tijdschrift
wdt uitgegeven door het In-
®uut voor Byzantijnse en
«umenische Studies in Nij-
egen. Het onlangs versche
en eerste nummer van jaar-
irüu 39 bevat een uitgebreid
"vkel over de oecumenische
"wikkelingen in het Mid-
Ji-Oosten aan de hand van
eerwaardigheden van de
I - vatl Kerken in het Mid-
!®-Oosten, die sinds 1974 be-
l 'n dit nummer ook uit-
feide achtergrondinforma-
1 0Ver Libanon, geschreven
Franse journalist van
k ®npse afkomst. Verder
nteken over de orthodoxe
reageerd op de intieme getui
genis van ene broeder Jos over
de euthanasie op een van zijn
ouders. In dit nummer ook een
artikel over de vragen die de
Charismatische Beweging op
roept. Een jaarabonnement
kost 25,-.
DE HERAUT - Het maand
blad 'De Heraut' is al meer
dan een eeuw oud; de lopende
jaargang is de honderdacht
tiende. Het wordt uitgegeven
door het Apostolaat van het
Gebed te Nijmegen en is een
onderneming van de paters
Jezuïeten. Het maandblad wil
aan geloofsverdieping bijdra
gen. Elk nummer is geheel aan
één thema gewijd. Ging het fe
bruarinummer over de vraag
'Wie is er priester?', het num
mer van maart 1987 heeft als
titel 'Om het behoud van de
schepping'. Vrede, gerechtig
heid en behoud van de schep
ping: deze drie zaken worden
in de kerken steeds vaker in
één adem genoemd. Ze vormen
ook het onderwerp van het
„Vredesconcilie" dat de We
reldraad van Kerken in 1991
wil organiseren.
HAARLEM (ANP) - Invoering van het beleidsplan Emancipatie,
dat streeft naar 'gelijke maatschappelijke posities van mannen
en vrouwen', van het kabinet Lubbers heeft ontwrichtende ge
volgen voor huwelijk en gezin.
Bisschop Bomers: „Een emancipatiebeleid dat niet gelijk
waardige maar zeer nadrukkelijk gelijke maatschappelijke
posities nastreeft, houdt geen rekening met in de natuur van
de mens verankerde verschillen en kan mensen alleen maar
ongelukkig maken". - fotoanp
his p van Bulgarije en Ser-
iit i jaarabonnement op
kj, ™alitatief hoogstaande
SS®" kost ƒ60,-, losse
^rs 17,50.
Sif?^rUZEN Het ^*3"
»?n' io.^terlandse Religieu-
'aarRanp h?ar 3an zijn
khiil, begonnen. Het ver-
Stom T!a,andelÜk en is een
Srrw H ^gave van de
'an [jy^kingsverbanden
m -ml er~ en zusterorden
^„•Wies. Opgezet als
Wrtii V00r onderlinge in-
telioio, en communicatie van
le ,®en biedt het ook voor
s nteresseerde leek vaak
santé stof. Zo wordt in
^arinummer nog ge-
op
latni
De komende weken staan er
op het gebied van het geeste
lijk leven de volgende activi
teiten te gebeuren:
PASEN - De dood heeft niet
het laatste woord. Dat is dé
kern van het christelijke ge
loof. Dan nog zijn begrippen
als pasen, opstanding, verrij
zenis alllesbehalve gemakke
lijk. In de Abdij van Berne te
Heeswij k-Dinther wordt hier
over van 27 t/m 29 maart een
liturgie-weekend georgani
seerd voor mensen die er wel
of niet beroepshalve belang
stelling voor hebben. Van 16
tot 19 april zijn er bezinnings
dagen voor iedereen die zich
aangesproken voelt door het
thema 'kruis en bevrijding in
het eigen leven'. Informatie:
Abdijhuis, tel. 04139 -1755, tus
sen 9.00 en 12.00 uur of 19.15 tot
20.00 uur.
VOETTOCHTEN - De Frans-
ciscaanse Samenwerking or
ganiseert deze zomer vier
voettochten door het Rieti-dal
in Midden-Italië. Elke tocht
duurt negen dagen en voert
langs een zevental oude klui-
zenarijen. Verder is' een ver
blijf van vier dagen in Assisi
voorzien. Maximaal aantal
deelnemers per tocht is twin
tig. Voorwaarden voor deel
name zijn interesse in Fran-
ciscus' leven en goed kunnen
lopen. De tochten zijn 15 julu -
3 augustus, 22 juli - 10 augus
tus, 5-24 augustus en 19
augustus - 7 september. Infor
matie: Fransciscaanse Samen
werking, tel. 030 - 319321.
ZENDINGSWEEK - In de
hervormde en gereformeerde
kerken wordt in het kader van
de Voorjaarszendingsweek
1987, die als motto 'delen in ge
loof' heeft, op zondag 1 maart
gecollecteerd voor de zending.
Op basis van de aanvragen
van de partnerkerken denkt
het Zendingsbureau in Oegst-
geest dit jaar ten minste
13.961.000,- nodig te hebben.
Van dit bedrag moet ruim
ƒ11,3 miljoen via de collecte
binnenkomen.
Over het huwelijk wordt
gesproken als een afhanke
lijkheidssituatie, in flagrante
tegenstelling tot het christelijk
verstaan van het huwelijk als
aanhankelijkheidsrelatie. „Is
het geoorloofd dat de overheid
zo diep ingrijpt in het privéle-
ven van mensen, dat echtge
noten, ouders en kinderen niet
langer voor elkaar kunnen be
tekenen wat ze voor elkaar
zouden kunnen, mogen en
moeten betekenen?"
Dit schrijft bisschop H.J.A.
Bomers van Haarlem in de
maart-uitgave van 'Samen
Kerk', het informatieblad van
zijn bisdom.
Hij kan zich niet
aan de indruk onttrekken dat
gestreefd wordt naar „gelijke
maatschappelijke posities van
mannen en vrouwen" op
grond van de vooronderstel
ling dat mannen en vrouwen
gelijk zijn.
„Maar zijn zij ge
lijk aan elkaar? Een emanci
patiebeleid dat niet gelijk
waardige maar zeer nadruk
kelijk gelijke maatschappe
lijke posities nastreeft, houdt
geen rekening met in de na
tuur van de mens verankerde
verschillen en kan mensen al
leen maar ongelukkig maken".
Onvrijheid
Het plan brengt volgens
mgr. Bomers „een geweldig
stuk onvrijheid met zich mee,
want de emancipatie en vrij
heid waarmee van begin tot
eind geschermd wordt, zijn
niet anders dan een gedic
teerde emancipatie en vrij
heid. Naar de opvatting van
dit plan worden mensen pas
vrij wanneer ze gedwongen
worden betaalde arbeid te
verrichten.
Waarom gaat men
niet uit van het gezin als so
ciaal-economische eenheid
waaraan in vrijheid overgela
ten wordt of, hoe en in welke
mate de betaalde en onbe
taalde vrijheid onderling ver
deeld wordt?
Waarom moet
mensen de vrijheid worden
ontnomen te kiezen voor bij
voorbeeld het traditionele ge
zin?"
Christelijke politiek moet
volgens de bisschop van Haar
lem als doel hebben: handha
ving en bevordering van de
rechten en vrijheden van het
gezin om als sociaal-economi
sche eenheid erkend te worden
als de plaats waar man en
vrouw hun verantwoordelijk
heid tegenover elkaar en him
kinderen naar eigen inzicht
gestalte geven; bevordering
van een emancipatiestreven,
gericht op vrije ontplooiings
mogelijkheden binnen het ge
zin; bestrijding van een indi
vidualisering van de samenle
ving omdat deze gezinsontw-
richtend is; bevorderen dat de
verantwoordelijkheden die
persoonlijk van aard zijn, ook
persoonlijk behartigd worden
en niet verschoven (worden)
naar de overheid."
NEW YORK (NCNS) - Het wordt steeds duidelijker dat de brief
van de Vaticaanse congregatie voor de Geloofsleer van vorig
jaar over het verwerpelijke van homoseksuele praktijken in het
algemeen en van georganiseerd optreden van praktiserende ho
mofielen in het bijzonder, grote uitwerking heeft in de Rooms-
Katholieke Kerk van de Verenigde Staten. Bij het afwijzen van
'Dignity', een organisatie van rooms-katholieke homofielen,
heeft zich nu ook de 73-jarige bisschop Francis J. Mugavero van
Brooklyn gevoegd. 'Dignit' hield van tijd tot tijd liturgische
diensten in de St. Augustine Kerk in Brooklyn en in de Caritas-
gebouwen in Queens, maar daar heeft de bisschop nu een stokje
voor gestoken in een tot alle priesters van zijn diocees gerichte
brief. Dat heeft in de Verenigde Staten opzien gebaard, daar bis
schop Mugavero werd beschouwd als de exponent van de geeste
lijken die zich in het bijzonder moeite geven homofielen in de
pastoraal te betrekken. Landelijk voorzitter James Bussen van
'Dignity' heeft in Chicago zijn verbijstering tot uitdrukking ge
bracht over het besluit van bisschop Mugavero, „die wij altijd
hebben beschouwd als een vriend en geestelijk leidsman van de
gemeenschap van mannelijke en vrouwelijke homofielen".
LONDEN (ANP) - Mgr. Bruce Kent, vice-voorzitter van de En
gelse vredesbeweging CND, treedt af als priester van de Rooms-
Katholieke Kerk. Hij blijft lid van de Kerk. „De spanningen tus
sen mijn rol als priester en wat als ongeoorloofde politieke acti
viteiten worden beschouwd, worden te groot", aldus Kent. De 57-
jarige Kent, van 1980 tot 1985 algemeen secretaris van CND,
kwam reeds in 1983 in aanvaring met kardinaal Basil Hume,
hoofd van de Engelse RK Kerk. Deze waarschuwde hem dat hij
zijn functie bij CND zou moeten neerleggen als de politieke as
pecten in het werk van de vredesbeweging overheersend zouden
worden. „Als christen meen ik dat het immoreel is steun te ver
lenen aan een beleid, dat gebaseerd is op de bereidheid een mas
samoord te begaan", argumenteert Kent. In dit verband leverde
hij ernstige kritiek op paus Johannes Paulus II: „Het is voor mij
onverklaarbaar waarom de paus het kernproefmoratorium van
de Sovjet-Unie niet heeft ondersteund en waarom hij publicatie
van een kritisch rapport van de Pauselijke Academie van We
tenschappen over SDI heeft verboden."
BUENOS AIRES (KNA) - In Argentinië is scherpe kritiek uitge
oefend op de vroegere aartsbisschop van de Argentijnse stad La
Plata, Antonio Jose Plaza, die in een interview met een krant de
moord op twee priesters lijkt te rechtvaardigen. Volgens mgr.
Plaza heeft men de beide priesters, Carlos Murias en Gabriel
Ongueville, laten „verdwijnen", omdat zij „een beetje links wa
ren georiënteerd". De priesters werden in 1976 in de provincie La
Rioja in het noorden van Argentinië ontvoerd en vermoord. Een
maand later kwam bisschop Enrique Angelelli van La Rioja, die
een mis ter nagedachtenis voor de twee priesters wilde houden,
onder mysterieuze omstandigheden bij een verkeersongeluk om
het leven. Aartsbisschop Plaza toonde zich in het interview
voorts bezorgd dat er in de huidige regering van Argentinië veel
joden zitten en dat de subversie weer toeneemt. De Argentijnse
regering heeft de uitlatingen van mgr. Plaza krachtig veroor
deeld.
HANNOVER (EPD) - De katholieke theoloog Hans Küng heeft
het Vaticaan en de protestantse kerken verweten te weinig te
doen voor een toenadering tussen de kerken. Hoewel Rome de
wensen van de protestanten negeert, protesteren dezen niet,
maar laten zich vrolijk met de paus fotograferen, aldus Küng in
een interview met het Duitse lutherse blad Monatshefte. Küng,
aan wie in 1979 de kerkelijke leerbevoegdheid werd ontnomen
wegens zijn opvattingen over onder meer de onfeilbaarheid van
de paus, vindt de houding van de protestantse kerken getuigen
van een lauwe, schuchtere devotie. Hij verwijt de Evangelische
Kerk in Duitsland diplomaten-oecumene, die zich door Rome
heeft laten inpakken.
JOHANNESBURG (RTR/KNA) - Opnieuw wordt een mede
werker van de Zuidafrikaanse bisschoppenconferentie zonder
vorm van arrest in hechtenis gehouden. De 22-jarige Richard
Ratinyane Moema zit gevangen in Bophuthatswana, een zoge
naamd van Zuid-Afrika onafhankelijk thuisland. Pater Peter
Hortop, die ruim acht maanden geleden op grond van de nood
toestand in Zuid-Afrika werd aangehouden, is vrijgelaten na
een gesprek tussen bisschop Reginald Orsmond van Johannes
burg en minister Adriaan Vlok van wet en orde. Zijn arrestatie
was gebaseerd op beschuldigingen van een schooljongen, die
nooit door de Zuidafrikaanse justitie zijn onderzocht. Niettemin
zijn hem beperkingen in zijn bewegingsvrijheid opgelegd.
HAMBURG (EPD) - De bisschop van de Evangelisch-Lutherse
Kerk in Beieren, Johannes Hanselmann, heeft nog altijd geen
antwoord gehad op zijn uitnodiging voor een ontmoeting tussen
de Evangelische Kerk in Duitsland (EKD) en paus Johannes
Paulus II tijdens diens bezoek aan de Duitse Bondsrepubliek dit
voorjaar. Waarnemers brengen dat in verband met onenigheid
tussen de EKD en de RK Kerk over de plaats waar de oecumeni
sche ontmoeting met de paus op 4 mei in Augsburg zal plaats
hebben. De RK Kerk heeft het priesterseminarie in Augsburg
voorgesteld, maar de EKD wil dat de paus naar een gebouw van
de protestantse kerk komt.
EMMEN (ANP) - Ouders van homoseksuele kinderen hebben de
rooms-katholieke pastores in Nederland gevraagd hun kinderen
niet in de kou te laten staan, „hoe zwaar ook de situatie zal wor
den, nu U als zielzorgers onder een onverantwoorde morele druk
wordt gezet". Zij roepen de pastores op zich niet te laten af
schrikken door eventuele banvloeken en veroordelingen en zich
aan te sluiten bij zielzorgers die een beter en rijker zicht hebben
op homoseksualiteit dan de Congregatie voor de Geloofsleer in
Rome en het merendeel der Nederlandse RK bisschoppen. Dat
blijkt uit een open brief aan de pastoraal werkenden van de
Stichting Landelijk Overleg Werkgroepen Ouders van homo
seksuele kinderen. De brief is ondertekend door waarnemend
voorzitter mevr. C.J.M. Van Hezik-Van Gent en secretaris F.
Rhebergen. Hij is gericht tegen de brief van de Congregatie voor
de Geloofsleer van oktober vorig jaar over de pastorale zorg aan
homoseksuelen, waarin homoseksuele handelingen als moreel
verwerpelijk worden veroordeeld.De ouders van homoseksuele
kinderen voelen zich zeer gegriefd doordat de Congregatie hun
kinderen, ook hen „die in een eerlijke en respectvolle verhouding
met hun pastners leven", zonder enige reserve als zondaars uit
het volk Gods stoot.
DEN HAAG (ANP) - Het IKV en de Sovjet-vredesraad zullen in
juni in Nederland de eerste gezamenlijke conferentie houden
over bemoedigende en bedreigende ontwikkelingen in eikaars
land. Vorig jaar september, tijdens het bezoek van een IKV-de-
legatie aan Moskou, besloten beide organisaties jaarlijks zulke
bijeenkomsten te houden. De delegatie van de Sovjet-vredes
raad zal verder in Amsterdam deelnemen aan een openbaar de
bat over de ontwikkelingen in de Sovjet-Unie. Ook zullen de
Russen plaatselijke IKV-kernen bezoeken.
ROTTERDAM (ANP) - De voormalige studentenpastor in Am
sterdam, pater J. van Kilsdonk sj, hoopt donderdag 19 maart zijn
zeventigste verjaardag te vieren. Ter gelegenheid daarvan
wordt twee maanden later, zaterdag 16 mei, in de Nieuwe Kerk
in Amsterdam een feestelijke bijeenkomst gehouden. Dat heeft
de Rotterdamse studentenpastor B.M.A. Vredebregt meegedeeld.
Een feestcomité zal deze bijeenkomst, waarvan Van Kilsdonk
een „reünie van generaties mensen die hij ooit heeft ontmoet"
wil maken, voorbereiden.
AMSTERDAM (ANP) - De drie joodse kerkgenootschappen heb
ben opnieuw aangedrongen op de invoering van een wettelijk
recht op het verkrijgen van verlof op bepaalde rust-, feest- en
gedenkdagen voor werknemers van wie deze dagen niet samen
vallen met de algemene rust-, feest- en gedenkdagen. De joodse
kerkgenootschappen hebben in november 1985 de minister van
Binnenlandse Zaken naar aanleiding van het rapport 'Minder
heid - minder recht?' geschreven dat in het rapport een bevredi
gende verlofregeling voor genoemde personen ontbrak.