'Geschiedenis geeft ons een nieuwe kans' Dahn als predikant ich in festavonc iijke Grote belangstelling voor Oskar Schlemmer ■THEATERLEVEN BLOEIT OP IN MOSKOU U wilt vrij sparen en toch een hoge, vaste rente. Met ons Spaarcertificaat spaart u snel en houdt u toch uw geld Bij de hand. >AGINA ZEELAND PAGINA GIDS 1 ISE ARTIESTEN het theaterleven Democratisering Gebonden Pinkpop van Geleen naar Baarlo verenigde spaarbank De Verenigde Spaarbank doet meer. Axel Hulst Ossenisse Kunst, kerk en religie in Brabant Muzikale beelden van Han Bennink Zicht op Zee land 1 DONDERDAG 19 MAART 1987_ mm „Ik word volgende maand 74, tot nu toe Is het niemand gelukt mij te bekeren" Lex Goudsmit, acteur - foto de stem/corj.de boer stichting heeft geen vesti en kan deze niet krijgen 'stemmingsplan voor Sluis- laats is ingeruimd voor een opt echter dat de gemeente lant zal zijn en het bestem- zal passen. „Dat moeten ze de Cokesfabriek straks een de wijk gaat bouwen", zegt wil met de gemeente gaan oplossing kan komen. ïgdbelang uit IJzendijke hom erking met Piet Brakman, et ow in het jeugdgebouw van troubadour is voor Ook neemt een viert het avondprogramma deel, t met een behoorlijk stuk nieu materiaal." Brakman is blij dat het L deltheater in handen is f men van de gemeente, vindt de prijs die er voor bi taald is wel hoog. wat de mensen uit de streek kunnen, moet nog benut worden," aldus de zaa ger, die inmiddels al weer r zijn vijfde seizoen in onze gio bezig is. „Voorlopig kom zelf nog niet aan een opt" in het Ledeltheater toe. blijft toch aan de weg tin® ren, vooral nu zijn 'marktg bied' steeds wordt uitgebrej Tv- en radio-optredens ben zijn populariteit t maar doen stijgen. Dinsdag maart kan West-Zeeuw® Vlaanderen deze troubaaou weer aan het werk zien. Door Elfie Siegl jn de Sovjet-Unie profi teert momenteel van de hervormingswind die ge staag over het hele land waait. Een gevolg van Mi- chail Gorbatsjovs politiek van meer eerlijkheid en openheid is, dat evenals de film ook het toneel nu een 'dooi' beleeft welke sterk doet denken aan de d ooi-periode gedurende de eerste jaren van het Chroesjtsjov-bewind. Doch toen, in het spoor van het twintigste partijcongres van 1956, ontstond er na de lange ijskoude cultuurwinter van de Stalindictatuur iets heel nieuws: een jonge gene ratie van kunstenaars - op de eerste plaats schrijvers - lcwam als het ware uit het niets tevoorschijn en be paalde gedurende een paar jaar het literaire gezicht van de Sovjet-Unie. De dichters Jevgenij Jevtoesjenko en Andrej Voznessenski behoor den tot deze generatie, even als de dichteres Bella Ach- madoelina en de balladen- zanger Bulat Okoedzjava. Nu, dertig jaar later, halen die schrijvers van toen tek sten tevoorschijn die tijdens het Brezjnev-regiem in de bureauladen moesten blij ven. Het zijn gedichten waarin zij definitief met het stalinisme afrekenen en zulks was onder Brezjnev ta boe. Doch niet alleen duiken er nu teksten op die tot voor kort verboden waren, er is ook een proces op gang geko men waardoor ingedom melde culturele instanties worden wakker geschud. Een goed voorbeeld is de film- bond die onder de bezielende leiding van Elim Klimov nieuwe wegen inslaat. An dere voorbeelden zijn het nieuwe cultuurfonds dat zich vooral om het - lang ver waarloosde - culturele erf goed bekommert en de begin Joeri Ljoebimov verloor in 1984 zijn Russische staats burgerschap, maar is nu weer welkom in Moskou. - foto ap SSBMMH december gestichte nieuwe Theater-vereniging. De voorzitter van deze Theatervereniging, de meer dere malen gelauwerde ka rakterspeler uit Leningrad Kyrill Lavrov, prees in zijn slechts ten dele gepubli ceerde oprichtingstoespraak de vernieuwings-koers van Gorbatsjov. En onder luid applaus van zijn toehoorders constateerde hij, dat de de mocratisering van de Sovjet- russische maatschappij met rasse schreden voorwaarts gaat: „De geschiedenis geeft ons nog een keer een kans en het is onze heilige plicht deze kans te grijpen; iedereen moet alles op alles zetten om te verhinderen dat het demo- cratiserings-proces weer kan worden teruggedraaid". En vervolgens oefende Lavrov scherpe kritiek uit op de anti-hervormingsgezinde krachten die het theaterleven nog steeds bedreigen; hij noemde met name de cen- suur-bureaucraten. De leider van het Mos- kouse 'Theater van de Leni nistische Komsomol', Mark Sacharov, karakteriseerde kortgeleden de ambtenaren van de censuur als 'incompe tente, doch energieke perso- ^bhhmhhbhi nen'. Censor is geen beroep, zo zei hij, doch slechts 'een reden van bestaan'. En een bekende regisseur uit Lenin grad, Georgij Tovstonogov, schilderde tijdens de oprich tingsvergadering van de Theatervereniging het cen- suur-probleem zeer plas tisch: in de kleine zaal van het Dramatische Theater in Leningrad wilde men het stuk Tuin zonder aarde' en sceneren. Het ministerie stuurde een commissie van drie ambtenaren van de af deling censuur. Er werden 164 wijzigingen in het stuk aangebracht; zelfs de titel moest veranderd worden. Wanneer begaafde drama turgen een goed stuk schrij ven, raken ze vaak in moei lijkheden, zoals bijvoorbeeld Loedmilia Petroesjevskaja. Haar toneelstuk 'Drie meis jes in het blauw*, een sociaal drama over intermenselijke verhoudingen, werd vier jaar lang door de censuur vastge houden voordat het eindelijk in Sacharovs theater kon worden opgevoerd. Dat Loedmilia Petroes jevskaja desondanks een be kende en zelfs populaire schrijfster is dankt zij vooral aan het feit, dat veel Sovjet- russische kunstenaars privé, op de rand van de legaliteit, voor kleine groepen stukken opvoeren die officieel niet door de beugel kunnen. „In mijn theaterpraktijk waren de beste toneelspelers de 'outsiders', degenen die nooit en nergens officieel optraden. Tegenwoordig kun je bij wijze van spreken op straat een nieuw theater oprichten, een zaal vinden, spelers uit nodigen. Maar om uit het oude theater een nieuw te maken, dat is heel erg moei lijk." In Moskou zijn de afgelo pen tijd zeven nieuwe toneel gezelschappen opgericht die voordien lange tijd onder de vlag van het amateurtoneel opvoeringen gaven. Tien van dergelijke gezelschappen staan nog op de wachtlijst. Een duidelijk teken dat de lente voor het Sovjetrussi- sche theaterleven is aange broken lijkt in elk geval de omstandigheid, dat berpemde kunstenaars die in de afgelo pen jaren het land verlaten hebben omdat hun creativi teit aan te enge grenzen ge bonden was, nu de mogelijk heid krijgen om naar huis te rug te keren. De regisseur Joeri Ljoebi mov, die ruim twee jaar gele den de Sovjet-Unie verliet en zijn burgerrechten kwijt raakte mag naar Moskou te rugkomen. Ljoebimov is twintig jaar lang artistiek leider geweest van het be roemde avantgarde-theater op het Taganka-plein. Ljoe bimov kan echter voorlopig niet van zijn lange termijn- verplichtingen in het Westen af, ook al zou hij dat mis schien graag willen. Een andere grote kunste naar, de filmregisseur An drej Tarkovski, die twee jaar geleden is geëmigreerd, zou zeker heel graag zijn terug gekeerd. Voor hem kwam de culturele lente echter te laat. Eind december overleed hij in Parijs aan kanker. En ver moedelijk ook een beetje ten gevolge van heimwee. Hij kon in het buitenland niet AMSTERDAM (ANP) - Geheel tegen de verwachting in heeft de tentoon- itelling van de Duitse kunstenaar Os- hr Schlemmer in het Stedelijk Mu seum in Amsterdam in drie weken tijd il 50.000 bezoekers getrokken. Gezien hel succes van deze in het kader van de manifestatie Amsterdam Culturele Hoodstad van Europa georganiseerde «positie wordt geprobeerd de ten toonstelling te verlengen van 12 april lot en met het paasweekeinde van 19 en 20 april. Een woordvoerster van het museum heeft dat gisteren meege deeld. Zij verwacht dat als de belangstel ling voor 'Mens en abstractie in de ja ren twintig en dertig' de komende we ken aanhoudt een bezoekersaantal van 100.000 zal worden overschreden. „En dat is uniek voor een tentoonstel ling als deze. Schlemmer is nu een maal niet één van die klinkende na men waarvoor veel mensen warm lo pen", aldus de woordvoerster. Het Stedelijk is het enige museum in Europa waar de overzichtstentoon stelling te zien is. Hij werd in februari vorig jaar in het museum voor mo derne kunst in Baltimore geopend en maakte vervolgens een tournee door de Verenigde Staten. Getoond worden ongeveer 250 werken van de veelzij dige Duitse kunstenaar; schilderijen, aquarellen, grafieken, reliefs, foto's en de bekende 'figurinen' en maskers van het 'Triadisch Ballet'. Zijn 'Triadisch Ballet' plaatste de mens als een mechanische, plastische vorm in een architectonische ruimte. Bewegende abstracte schilderijen ont stonden op die manier, gebaseerd op theorieën over een synthese tussen beeldende en theaterkunst, die latere generaties danskunstenaars beïnvloed hebben, in Nederland bijvoorbeeld Krisztina de Chètel en Bart Stuyf DEN HAAG (ANP) - Het jaar lijkse Pinkpop-festival dat traditioneel in het Limburgse Geleen wordt gehouden, ver huist dit keer naar Baarlo. Re den voor de verhuizing is het niet beschikbaar zijn van de tot nog toe gebruikte accom modatie in het Burgemeester Damen sportpark van Geleen. De organisatie laat het fes- tival plaats vinden in sport park De Berckt in Baarlo in de gemeente Maasbree. Pinkpop dat vorig j aar bij na 50.000 bezoekers trok, wordt dit jaar voor de 18de keer ge houden op Pinkstermaandag 8 juni. Vast staat dat de Britse groepen The Smiths en Echo and the Bunnymen er zullen spelen. De voorverkoop start op za terdag 4 april (onder voorbe houd). (ADVERTENTIE) U zoekt een veilige spaarvorm die u altijd een goede en vaste rente geeft. En waarmee u bij onverwachte financiële tegenvallers toch over uw geld kunt be schikken. Kies dan voor een Spaarcertificaat van de Verenigde Spaarbank. Een Spaarcertificaat is een waardepapier dat u ieder jaar een hogere rente oplevert. De maximale looptijd is 5 jaar en in het laatste jaar krijgt u zelfs 83A rente (gemiddeld 6% over 5 jaar]. Spaarcertificaten zijn er in drie verschillende coupures: f 1.000,-, f5.000,- en f 10.000,-. Wilt u meer weten? Bij het kantoor bij u in de buurt vertellen ze u er graag meer over. Coupure grootte Looptijd Rente f 1.000,- eindwaarde f5.000,- eindwaarde f 10.000,- eindwaarde le jaar 2e jaar 3e jaar 4e jaar 5e jaar 3'4% 45a% 6 7'»% 8^4% f 1.032,50 f 1.080,25 f 1.145,07 f 1.229,52 f 1.337,10 f5.162,50 f5.401,27 f5.725,35 f6.147,59 f6.685,50 f 10.325,00 f 10.802,53 f 11450,68 f 12.295,17 f 13 371,00 INLICHTINGEN: DISTRICTSKANTOREN BREDA, CATHARINASTRAAT15, TEL 076-284000. GOES, GROTE MARKT 40, TEL 01100-30870 BRESKÉNS, TEL 01172-3310 ÓOSTBURG, TEL 01170-2313 TERNEUZEN. TEL 01150-17815 EN TEL 01150-13771 AXEL, TEL 01155-2689 HULST, TEL 01140-16840 Bridge - Bridgeclub A*J speelde de eerste weastfl van de voorjaarscompetitie De Halle. Uitslag: Groep dames Kock-Pel, 2. heren h Van Bambost, 3. Scheele-de Block. Groep heren Hemelsoet-de Wevet echtpaar Brökling, 3. Hoek-dhr. Koek, Groep C dames Van de CasteeH' der Heijden en ecbtj» Kraayenbrink en ecMP, Sens. Groep D: 1- ^5, Naeye-Geilleit, 2. dames de Bunder-deKoning, 3-1 paar Löchter. Reumanfonds - De voor het Reumafonds ne® Hulst 3.498,60 gulden bracht Kaartclub Kaarting w Vermaakt speelde de ronde van de clubcornp1,,;. Er waren 39 deelnemers slag: bieden: 1. L. Kloosterzande, 2. P. Ossenisse, 3. P. Ivens, r" terzande, 4. J. van va Walsoorden, 5. A. de Kloosterzande. J°kerE., mevr. Schenkels, Ossem^ mevr. Reijns-de Kort, nisse, 3. mevr. Asselmj"1 hu, Kloosterzande. V® gende kaarting is maar in het verei bouw. Aanvang 19.30 uw- Walter Dahn, schilderijen, tekeningen en sculpturen. Van Abbemuseum Eindho ven. Open: di-zo 10-17 uur. lot en met 20 april. De Duitse kunstenaar Dahn, leerling van Beuys, schildert alsof hij tekent en tekent alsof hij schildert. Daarbij stelt hij zich in zijn laatste werken nogal morali serend op; bijna letterlijk als een 'middeleeuwse' predi kant via zijn gecopieerde prenten uit eeuwenoude boe ken. Het is allemaal heel na drukkelijk en opvallend, zo dat deze expositie, wat de grote doeken (ruim veertig stuks) betreft, een nogal be togend karakter heeft. Een veel Intiemere sfeer hebben tijn tekeningen (vijftig stuks) en het twintigtal bron zen sculpturen. Maar alles heeft een onderlinge samen hang. Walter Dahn was met zijn vriend Dokoupil aanstichter van 'De nieuwe Wilden' (Mülheimer Freiheit Gruppe) ln het begin van de tachtiger jaren. Maar nu heeft hij die wilde vrijheid ogenschijnlijk weer aan banden gelegd. Wat ls vrijheid? Dahn lijkt een té gecompliceerde persoonlijk heid om zichzelf echt vrij te kunnen voelen. Schildertech- to^ch heeft hij zich zo wel Pun of meer bevrijd van een "«paalde rationaliteit uit de voorgaande periode, maar de winst blijkt nu niet meer zo sroot. Airbrush, projectie en totgekookte affichering zijn pu volop aan de orde. Schil derkunstig zijn de achter gronden van zijn doeken niet f? hoeiend. Op tamelijk egale tokken brengt hij 'geteken- symbolische voorstellin- ?en san, die het midden hou den tussen een sociaal rea- tonae (cfr de in elkaar grij sde handen als teken van solidariteit) en cartoons (zie toto hierbij). toi?1 oatalogus over zijn Poï®nfPSen en sculpturen be ent Dahn dat zijn tekenin- met ontstaan in zijn ate- er maar tijdens duistere nachten thuis aan een tafel vol kladvelletjes. Daar ver werkt hij de syndromen uit zijn puberteit. In het ver lengde daarvan ligt de aardkloot als een bol vol mi sère. Associërend groeien uit die bol mensjes, beesten en bomen of instrumenten van onze technocratische maat schappij. Als hij bij de dage raad weer nuchter wordt zuivert hij deze schetsen uit, vereenvoudigt ze en maakt er soms doeken van of sculptu ren, die een geraffineerde naïviteit bezitten. Er zijn twee afzonderlijk catalogi (over tekeningen/sculpturen en schilderijen) die behalve veel goede reprodukties nogal wat jargon-achtige in formatie geven. In een van die teksten spreekt Dahn zelf over zijn werk als 'Verkeersborden'. Had het eerder vooral iets humoristisch, in de loop van de jaren werd het steeds meer 'predikend' (verkeers borden die de mensheid moe ten loodsen door een wereld vol bederf). Op een doek schildert hij die wereld als een vastlopende doolhof. Le ven in de schaduw van mor gen steekt altijd de kop op bij het verstrijken van een eeuw. Het is zondagmiddag. Het Van Abbemuseum is druk bezocht. De mensen lopen met vervelende gezichten langs Dahn. Er is al zoveel dreigende en sarcastische in formatie via de media over deze rotwereld, waarin je eenmaal geworpen je tijd moet uitzitten! Een kick lij ken ze van de grote doeken niet te krijgen. Geen 'Wham!', maar wel verveling. HE Religieuze kunst na 1952 in Noord-Brabant. Museum voor Religieuze Kunst te Uden. Open: Dagelijks, be- Hein Koreman: Heilig Hart (1955) halve op dinsdag, van 10-17 uur. Tot en met 17 mei. De min of meer toevallige - binnen het thematische gege ven - aanleiding heeft een bescheiden, maar boeiende expositie opgeleverd. Ze ver dient een omvangrijker uit werking in de toekomst. Het afscheid van Udens burge meester, drs. Gerard Scham pers, en diens ambtsperiode (1952-1987), alsmede zijn inzet voor dit museum waren aan leiding. Deze periode was nogal tumultueus ten aan zien van het onderwerp. De tweedeling van de ten toonstelling geeft dat aan. Er wordt een caesuur gemaakt in de zestiger jaren met zijn Vaticanum II. Kenmerkten zich de vijftiger jaren nog door het bouwen van kerken en kerkelijke opdrachten voor kunstenaars, daarna namen steeds meer mensen afscheid van de kerk; werden kerkgebouwen afgebroken en was er voor kunstenaars geen droog brood meer te verdienen aan de kerk. Het eerste deel van de ex positie toont nog restanten van het rijke roomse leven (de titel van de expositie is niet goed; er had 'rooms-ka- tholiek' bij moeten staan), in het tweede deel wordt een poging ondernomen om reli gieuze aspecten te onderken nen in de niet-kerkelijke lamst van de laatste tijd. Het is van belang onderscheid te maken tussen religieuze- en godsdienstige kunst. De kerkgebonden-, godsdien stige kunstenaars, die bij voorbeeld een beeltenis van Abraham hakten op een al taar, werden brodeloos (hoe wel soms de 'kerken' van onze tijd - de banken - zorg den voor nieuwe opdrach ten), de religieuze kunste naar, van wiens hand een Icarus-beeld even religieus is als een Heilig Hartbeeld, werkte gewoon door. Ton Frenken, die het tweede deel van de expositie samenstelde, met werken van onder meer Léon Adriaans, Johan Claassen, Theo Kuypers en Gerrit van Bakel, schreef in de catalo gus een goede tekst over de vraagstelling of de heden daagse kunst in Brabant reli gieuze aspecten heeft. De be kende religieus/godsdien stige objecten van Jacques Frenken illustreren nog steeds heel duidelijk de breuk waarover het gaat. Het eerste deel van de tentoon stelling geeft een terugblik, die méér kan zijn dan nostal gie. Heel sterk komt dat tot uitdrukking bij de beeldhou wers, die zich vooral in West Brabant bevinden. Het werk van Niel Steenbergen, Frans Verhaak en Hein Koreman heeft grotendeels de breuk overleefd, omdat daarin het religieuze aspect sterker is dan het godsdienstige. Min der lijkt dat het geval bij Jan Dijker en Egbert Dekkers (hoe mooi ook) het geval. Doeken van Jan van Eyk of ramen van Albert Troost zijn binnen dit kader ook tijdloos. Toch zal deze afdeling bij velen prima nostalgische ge voelens kunnen oproepen, al was het maar bij de vele kromstaven die Niel Steen bergen maakte. Bij zijn ont werp voor die van mgr. Bek kers staat de volgende anec dote. Mgr. Bekkers; „Niel, kijk eens naar mijn handen, dan zie je dat dat grote han den zijn; daarom, deze staf is te klein. Op de tweede plaats, het motief is mooi, maar er staat een paard op en zij noe men mij toch al de 'Zwarte Ruiter' en nu moet je niet van mij verwachten dat ik met een paard door de St. Jan ga lopen. Dat doe ik niet. Kunde gij dat paard boven de nodus niet afzagen en daar gewoon een Sint Jan bovenop zetten"Steenbergen: „Monseigneur, dat kan nou net niet". Het werd een ade laar. HE Break, objectentekeningen van Han Bennink. Stichting Musische Vorming Tilburg, Willem li-straat 29a, Til burg. Open ma t/m vrij 10- 16.30 t/m 24 april. De uitnodiging deed al vermoeden dat dit een wat extravagante tentoonstelling zou zijn: een vel met een groot oor in het centrum, een dartboard op de gehoorin- gang. Een stippellijn met pijltjes wijst de juiste weg naar het trommelvlies en verder is het hele papier doorboord. Verdwaalde pijltjes, gemiste kansen? Han Bennink zegt er niet veel over: „Het spreekt allemaal voor zich". Zowel de heel fei telijk ingestelden onder ons als degenen die zich meer thuisvoelen in de ikonologie kunnen hier hun hart opha len. Han Bennink drukt zich zowel beeldend als muzikaal uit. Hij opende zijn tentoon stelling, die drie verdiepin gen beslaat met een slag werkconcert waarvan een deel als visueel materiaal achterbleef: een serie voor werpen als deksels, scherven, kapotte instrumenten in een cirkel gelegd vormt een auto matisch percussie-instru ment dat geluid maakt door een mechanisch voortbewo gen drumstokje. Dit is de leukste kant van Bennink, zijn hardnekkige kinderlijke zoeken naar uit drukkingsvormen van twee kunstuitingen tegelijkertijd. Behalve de 'magische cirkel' zijn er in de een van de bene denruimtes twee houten bontgeschilderde spechten die verwoed met hun snavel op een kokosnoot zitten te drummen. Mechanisch speel goed voor volwassenen met een dubbele bodem. Al de objects-trouvees, want daaruit bestaat veel van het beeldend materiaal van Bennink, zijn verwerkt tot collages met een uitge sproken pop-art karakter. Afgebroken drumsticks vor men samen een beeld van een groepje mensen, kippeveren dienen om de vleugels van een vliegtuigje getekend op een tè klein stukje hout te verlengen. Humoristische ready-made kunst van een man met een kinderlijke en ongebreidelde verbeeldings kracht. LIAROOSE Zicht op Zeeland; Galerie Esprit te Clinge. Open: woensdag t/m zondag van 1320 tot 1720 uur. Tot en met 15 april. Het ligt voor de hand dat een in een bepaalde regio ge legen galerie van tijd tot tijd eens aandacht besteedt aan de beeldende kunstenaars uit eigen streek, maar het ge beurt lang niet altijd. Galerie Esprit te Clinge heeft een dergelijke tentoonstelling opgenomen onder de titel 'Zicht op Zeeland'. Vorig jaar vond de eerste expositie in deze reeks plaats, thans is de tweede te bezichtigen. De jongste met de eerste verge lijkend moet gezegd worden dat men thans een beter en verantwoorder selektie uit het Zeeuwse kunstenaarspo- tentieel maakte dan de eerste maal. Was het niveau van het eerste Zicht op Zeeland erg wisselvallig, thans is er sprake van een gemiddeld zeer goed niveau. De voor deze exposities ge kozen titel is natuurlijk voor meer dan een uitleg vatbaar: men wil er mee aangeven hoe zeeuwse beeldende kunste naars hun eigen provincie zien en hoe zich die visie neerslaat in hun werk, of van galeristen standpunt uit zou de titel ook meer algemeen te interpreteren zijn als een zicht op wat zeeuwse kunste naars alzo presteren. De laatste interpretatie zal wel de juiste zijn, althans het hier getoonde werk bewijst dat men met de eerste inter pretatie niet ver komt: ty pisch zeeuwse motieven treft men daar weinig aan behalve in de doeken van de dezer da gen op hoge leeftijd overle den poëtische amateur-land schapsschilder Ferdinand Slock, aan wie hier terecht een wand ter herdenking werd gewijd en in enkele fraaie pastels van Willem van Anraad zouden in een projekt van beeldhouwer Han Deyk enkele tamme aquarellen en tekeningen van leden der jongere gene ratie, waarbij een uitzonde ring dient gemaakt voor Nel lie van Nieuwenhuyzen, die duidelijk bezig is haar visie op en vormgeving van het zeeuwse landschap te ver nieuwen. De motieven der overige schilders, grafici en beeld houwers hebben met Zeeland als zodanig zo goed als niets of weinig van doen. Het me rendeel van het hier ge toonde werk had evengoed elders ontstaan kunnen zijn. Dit is een konstatering en geen waardebepaling, want zoals reeds gezegd: het ni veau van de expositie als ge heel ligt boven het gemid delde en er weerspiegelt zich een groot aantal richtingen en stijlen, die overtuigend bewijzen dat de kunst in Zee land leeft en dat de beel dende kunstenaars, elk op hun wijze, bezig zijn. De na men der exposanten; zestien in getal: Willem van Anraad, Jackie Bongers, Han Dey, Guido Eckhart, Henny Huser, Lies- beth Huser, Ernest Joachim, J. Kollaard Jr., Hans Lücken, Wim de Maat, Nellie van Nieuwenhuijzen, Bob Pin gen, Leendert van der Pool, Jon van de Riet en Jenneke Weyland staan daar borg voor. Hetgeen betekent dat een bezoek aan deze tentoon stelling - de moeite waard is! WILLEM ENZINCK I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21