Liihoudin! igszaak fewezen 1IJ OPHEFFEN VAN PATROUILLE- EN OPSPORINGSDIENST Hout- en Bouwbond Terneuzen 85jaar Rijkspolitie te Water zwijgt nog PAGINAZEELAND nifjSDAG 17 MAART 1987 VAN ZEELAND Andere eigenaar 't Centrum Als omstreeks vijf uur in de avond de V87 het haventje van Hansweert binnenvaart, heeft de bemanning een rustig dagje achter de rug. Een kalme Westerschelde, weinig schepen die een ankerplaats opgezocht hebben en slechts één zeeschip met problemen. Stukken in de machinekamer, pal voor de haven van Vlissingen. Dat is het gebied waar de V85 opereert. De V87 en V85 zijn twee patrouilleboten. Dag en nacht ver blij ven zij op de Westerschelde. De V89 is te vinden op het kanaal van Gent naar Terneuzen. In dienst van de Patrouille-en Op- sporings Dienst. De bemanning van de schepen houdt vrijwel alles in de gaten. Waken over de veiligheid van de druk beva ren Westerschelde. Maar hoe lang nog. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat moet bezuinigen en heeft inmiddels I het oog laten vallen op de patrouilledienst. De POD vreest het I ergste als begin mei de beslissing valt en vermoedelijk de Rijkspolitie te water de taken moet overnemen. Volgens inge wijden een te riskante oplossing. HANSWEERT - Rivier- meester Jaap van Belzen heeft ongeveer twintig mi nuten nodig. Met in zijn kielzog de kapitein van het schip, kijkt Jaap van Bel zen rond op de 'Aynazhi'. Een achttien jaar oud Rus sisch motortankschip van 2468 brt. Op weg naar de Canarische eilanden bun kert het schip op een van de ankerplaatsen in de buurt van Borssele. Posten Controles Ontploffing Brandslangen T20 PAGINA 4 Het breihuis biedt een a sortering naai- en breimf nes naast veelkleurige bre; rens en andere benocW den. Limora pakt uit met de 950 Superautomaat, een hu machine van Toyota met mogelijkheden en waarbij laatste snufjes op tecta gebied verwerkt zijn. Bij koop van een dergelijk ar» raat krijgt men gratis les huis. Een speciaal hiervooi geleide instructrice zorgt de breigrage dames inffiv,- worden in de geheimen deze 'superhulp'. Ook kanra alle inlichtingen krijgen oi de Bernina computernaain chine. I SAS VAN GENT - Het call Centrum aan de Ooststraa; Sas van Gent opent vrij weer de deuren. De niei eigenaresse Jacqueline Ja wil haar etablissement exi aantrekkelijk maken via H optredens. Zelf is ze zeer vaardig de gitaar en ze zingt gra country- en folksongs. Zij bekend om haar eigen nu mers. Jacqueline wil haarg ten af en toe tracteren op i kwartiertje muziek en in toekomst biedt zij jong talei de gelegenheid om eens iets laten horen. Biljarten kan men ook het café. Een Toepbiljart sit het interieur. De eigenaresse i van plan in de toekomst biljartclub op te richten. Het café 't Centrum is 6 opend van 14.00 tot 00.03 uur op de marktdag (dinsdag) vanaf 11.00 uur. ondent Bt Haagse hof zich voldoende ge- T;en een 46-jarige leraar uit Axel aaandag in hoger beroep terecht 116-jarig meisje. Hij wilde zeil zijn raadsman vragen de zaa jl afgewezen. In de zomer van 1985 beg leidde de Axelaar, destijds i.. raar van een school in Terneu-I zen, een van zijn pupillen naai] een mogelijke stageplaats ia Breda. Onderweg zou de ver-l dachte zich aan het meigej vergrepen hebben in een hok te Antwerpen. De Axelaa ontkent dat. Wel geeft hij to wat teveel gedronken te heb ben tijdens een van de stop- onderweg. Inmiddels is deL verdachte op non-actief ge-I steld. r Volgens de raadsman vail de Axelaar is zijn cliënt naditL voorval medisch en psychisch! aan lager wal geraakt Hijl vroeg het hof om uitstel van j deze zaak, zodat eerst in eenl psychiatrisch onderzoek vast-l gesteld kan worden hoe zijn] cliënt op een gevangenisstra!] zou reageren. Ook wilde del raadsman nieuwe getuigen] oproepen, om de onschuld van] zijn cliënt te bewijzen. Om het] bewijs van het ten laste ge-] legde feit te ondersteunen,] werd gebruik gemaakt van] verklaringen van (oud-)leer-J lingen van de verdachte. Die zouden eveneens last onder-l vonden hebben van diens] handtastelijkheden. De advo-j caat van de verdachte vroeg zich af in hoeverre dergelijke I verklaringen betrouwbaar zijn, omdat roddels over lera-1 ren snel zijn verspreid. „Naar mijn smaak wil i verdachte niet meer met hei j feit geconfronteerd worden",' aldus procureur-generaal iW- j P. A. H. Bos, die zich met suc ces tegen het verzoek tot uit-1 stel van deze zaak verzette Mr. Bos vroeg handhaving van het vonnis van de Middel burgse rechtbank. Over twee weken doet het hof uitspraak. TERNEUZEN - De Hout- Bouwbond van de FNV, «'de ling Terneuzen, bestaat J'aar. De leden vieren dat ju"1 leum tijdens een feestavond OP vrijdag 3 april in de zaal van dansschool Bilderbeek aan® Axelsestraat. De FNV-«*® ling huldigt dan 14 jubilaris- sen die 25,40 of 50 jaar lid Als bonds bestuurder zal van Vliet aanwezig zijn, Lenting als districtbestuurac en A. Vervaet vertegenwoor digt het rayon en de bond5 raad. Na het officiële deel va de avond is er gelegenheid j dansen op muziek van JaS£e Anthonisse uit Biervliet- v avond begint om 19.30 uur de zaal is een half uur eera al open. i De 'Olympic Dream' in brand op de Westerschelde. Op de voorgrond de V87, een van de patrouilleboten van de POD. - FOTO'S ARCHIEF VERKEERSDIENST WESTERSCHELDE Een duwboot maakt water en dreigt te zinken. De V87 is ter plekke en pompt het water uit de boot tot bergers aanwezig zijn om de zaak over te nemen. Veiligheid Westerschelde in gevaar' Door Romain van Damme De bevoorrading komt van het Ter- neuzense binnenschip 'De Wielingen'. Alles is in orde. Jaap van Belzen geeft een seintje aan de kapitein van de V87 het schip behendig langszij brengt. Even later stapt Jaap van Belzen de ka juit binnen en laat de V87 'Aynazhi' en ain bemanning achter zich. De bemanning van de V87 heeft er dan alweer ruim 'een uur Westerschelde' op zitten. Hansweert hield het licht van de koude zaterdagochtend nog achter de gordijnen toen de bemanning van de pa trouilleboot 'ververst' werd. Negen uur op, zes uur af. Continu wordt er gevaren op de Westerschelde. Bij de overdracht was niets bijzonders. Terwijl de nacht ploeg over de sluis het land opzoekt, zet kapitein Ton van Bon de V87 weer in be weging. Riviermeester Jaap van Belzen kijkt wat papieren in en vraagt aan het hoofd verkeersleiding in Vlissingen of er nog wat te melden is. Machinist Frans Steketee gaat naar zijn domein beneden en bootsman Pierre Tieleman houdt zich bezig met het onderhoud van het schip. Het is rustig. Jaap van Belzen heeft derhalve tijd uit te leggen hoe het een en ander in elkaar zit. Aan de oevers van de Westerschelde liggen drie verkeerspos ten. Vlissingen, Terneuzen en Hansweert vaUen onder de vlag van DGSM (Direc toraat Generaal Scheepvaart en Mari tieme zaken). Hansweert is nu nog deels in gebruik bij Rijkswaterstaat. Achter DGSM kan het jaartal 1980 gezet wor den. Twee jaar later de POD de vervan ger van de Rijkshavendienst die vanaf 1965 patrouilleerde op de Westerschelde. Om het verhaal compleet te maken, DGSM is in de plaats gekomen van het voormalig loodswezen dat destijds onder het ministerie van defensie viel. Een stapje verder. Wie houdt nou de gang van zaken op de Westerschelde in de gaten? Onder meer de Rijkspolitie te water. Die rijkspolitie heeft het onder zoek naar strafbare feiten in handen. Rijkswaterstaat is ook te vinden op de Westerschelde en houdt de waterhuis houding in het oog. Controleert de diep tes en kijkt of de zandvergunningen, no dig om zand te mogen opzuigen, in orde zijn. En dan is er nog de POD. Jaap van Belzen doet een poging om de werk zaamheden in een paar zinnen samen te vatten. „De POD regelt het scheepvaart verkeer. Wij zorgen voor een veilige en vlotte afwerking op de rivier. Wij hou den bijvoorbeeld de vaart van en naar Antwerpen vrij. De V87 vaart van de Belgische grens tot aan Borssele. De V85 van de Noordzee tot aan Borssele. En we hebben een boot op het kanaal van Gent naar Terneuzen. Er is tenminste altijd een boot van onze dienst op de rivier. De V staat overigens voor Verkeersdienst". „We zijn bijzonder opsporingsambte naar op de scheepvaartwetten. We moe ten toezien dat het oppervlaktewater niet verontreinigd wordt. Als we iets ontdekken wat niet in de haak is, kun nen we een schip aan de ketting leggen. Als de rijkspolitie bij een calamiteit niet ter plekke is, maken wij proces-verbaal op. De samenwerking met de rijkspolitie is trouwens goed. We houden toezicht op overslag van lading. Gebeurt dat vol gens de regels. We informeren bij de af deling gevaarlijke stoffen van DGSM of een bepaalde stof overgeslagen mag worden. In totaal zijn er zestien dingen die wij in de gaten houden. We zijn dag en nacht bezig met controleren". Dat controleren kan dus straks wel eens afgelopen zijn. Zekerheid is er nog niet, maar het ministerie van verkeer en waterstaat voelt er veel voor de POD uit de vaart te nemen. De vrijkomende ta ken zouden dan overgenomen moeten worden door de Rijkspolitie te water. „Een flankerend beleid noemen ze dat", zegt Jaap van Belzen, „wat dat precies is, weet ik ook niet". Daar blijft het voorlopig bij. Er wordt gemeld dat er voor de haven van Vlis singen een schip in de problemen dreigt te raken. Op weg naar Antwerpen heeft een onder Britse vlag varend schip (64.275 brt) met vermoedelijk een ont ploffing in de machinekamer te maken. De sleepboten 'Zwitserland' en 'Fighter' zijn al in de buurt. Jaap van Belzen zoekt contact met zijn collega van de V85. De V85 vaart op zeven minuten af stand van de 'Alandia Warrior'. Daarom wordt besloten de V87 de andere kant op te sturen. Later wordt gemeld dat het schip crude-oil (nog niet verwerkte olie) aan boord heeft. Terwijl de V87 rustig zijn weg zoekt in het kalme water, keert Jaap van Belzen terug naar het beleid van het ministerie van verkeer en waterstaat. „Ja, de regels blijven wel van kracht", zegt hij, „maar wie gaat dat controleren. Ik zal een voorbeeld geven. Het is de bedoeling dat straks iedereen die een schip heeft en bestuurt, een vaarbewijs moet hebben. Dat moet dan gecontroleerd worden. Wij zouden dat moeten gaan doen. Maar nu heeft de minister besloten dat er dan maar geen vaarbewijs moet komen. Nou, stel dat de POD moet verdwijnen. Dat er niet meer gecontroleerd wordt. Dan kun je ook zeggen dat de regels en vergun ningen voor bijvoorbeeld het overslaan niet meer nodig zijn". En: „In het verleden was er sprake van de nodige scheepsrampen. Om dat te voorkomen, zijn diensten zoals deze in het leven geroepen. Om alles in goede banen te leiden. Ja, de Westerschelde is druk bevaren. Per jaar zijn er 50.000 scheepsbewegingen van zeeschepen. De veerponten steken 100.000 keer per jaar over. De binnenschepen zijn goed voor 60.000 scheepsbewegingen per jaar. Er kan dus nogal eens wat mis gaan". Een rondgang aan boord. In de kajuit de nodige apparatuur om met de ver schillende verkeersposten en andere in stanties te kunnen communiceren. Aan boord is ook een echolood. Jaap van Bel zen: „Stel dat er een schip zinkt Als dat niet snel gevonden wordt, kan dat veel problemen voor de scheepvaart opleve ren. Wij sporen dat gezonken schip op en gaan er boven liggen tot er een vaartuig van de vaarwegmarkering komt om het gebied af te bakenen". Beneden is er een kombuis(-je) en ruimtes voor machinist en bootsman. Daaronder ligt het domein van machi nist Frans Steketee. De kraakheldere machinekamer. Ook beneden liggen brandslangen. De V87 is uitgerust met een waterkanon en kan derhalve bij branden op het water of aan de havens assisteren. De aan boord aanwezige pomp kan gebruikt worden om schepen die water maken, aan de oppervlakte te houden. Op het achterdek ligt een rub berboot Die wordt onder andere ge bruikt als er snel geholpen moet worden en de V87 niet genoeg snelheid (24 kilo meter per uur) kan ontwikkelen om tij dig ter plekke te zijn. DGSM moet afslanken zegt het minis terie van verkeer en waterstaat. Over tollig vet is onder meer de POD. Uiter aard is niet iedereen gelukkig met die plannen. In het weekblad 'Schuttevaer', een blad voor de scheepvaart, staat on der meer te lezen dat de schippers voor het aanblijven van de POD zijn. Om de Westerschelde zo veilig mogelijk te hou den. Zo komt de POD ook in actie als binnenschippers geconfronteerd worden met een plotseling opkomende mist Schepen zonder radar worden door de patrouilleboten dan naar een veilige plaats geloodst „Iedere dag gebeurt er wel iets op de Westerschelde", zegt Jaap van Belzen die kan putten uit 25 jaar er varing. „Het is nu rustig. Maar plotse ling kan er wat aan de hand zijn. Een schip dat vastloopt, een schip dat zinkt. Dan komen we in actie. Maar we doen veel meer. Als we zien dat er een boei aangevaren wordt, geven we dat door. Dan kan de schade verhaald worden. Anders moet het rijk dat betalen. En dat loopt in de papieren. We repareren de verlichting van de boeien. Als we zien dat op een schip iets niet in orde is, geen goede reddingssloepen bijvoorbeeld, la ten we de scheepvaartinspectie komen". Het begeleiden van schepen met ge vaarlijk stoffen. Kijken of het overslaan van stoffen volgens de regels gebeurt en er stiekem geen andere stoffen overge slagen worden. Jaap van Belzen kan nog wel even doorgaan met het opsommen van wat de POD zoal doet op die zo be langrijke Westerschelde. Hij haalt er een groot aantal foto's bij. „Kijk, die grote brand op de Olympic Dream. Dat was op een zondag dacht ik, 25 januari. We moe ten natuurlijk niet de illussie hebben dat we een dergelijke brand kunnen be dwingen. Maar we kunnen wel assiste ren. Zo zat de brandweercommandant bij ons aan boord om contact te houden met het coördinatiecentrum. De V87 bracht brandweermensen naar de omge ving van het schip". Nog een verhaal om aan te tonen dat de POD geen pleziervaartjes op de Wes terschelde onderhoudt. Het is inmiddels alweer dertien jaar geleden. De POD houdt toezicht op alle werkzaamheden die in de vaargeulen plaats vinden. Dat was toen het geval bij het DOW-com- plex waar een etyleen-pijpleiding aan gelegd werd. Een duiker op een diepte van dertig meter kreeg moeilijkheden met de zuurstofslangen. Hij sneed die slangen door en schoot als een raket naar de oppervlakte. De duiker kwam bewusteloos boven. Jaap van Belzen be dacht zich geen moment, zwom naar de duiker en bracht hem met de snelle rub berboot naar een decrompessietank om de zo gevreesde caissonziekte voor te zijn. De duiker werd gered. Anderhalve maand nog. Dan weten de POD-werknemers waar ze aan toe zijn. De onderhandelingen zijn momenteel gaande. Wie en wat moet er straks ver dwijnen. De POD vreest het ergste. „Stel dat de POD verdwijnt", zegt Jaap van Belzen bij het afscheid, „dan zal dat over een aantal jaren duidelijk te merken zijn. Ja, in het begin zullen de meeste schippers zich nog wel houden aan de re gels. Maar dat zal steeds minder worden als de controle op naleving van die regels minder wordt. En dat kan op een zo druk bevaren rivier als de Westerschelde ver strekkende gevolgen hebben". f m Pont ^l. ^esters°helde worden regelmatig zeilwedstrijden gehouden. De veer- n kunnen dan rekenen op de hulp van de POD die er voor zorgt dat de vaar- ro^ vrij blijft. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN - „We geven nog geen commentaar". Dat zegt Wim Ermers, voorlichter van de Rijkspolitie te water. Ook na enig aandringen laat hij zich niet verleiden tot en kele uitspraken. De Rijskpolitie te water zou bij een eventuele opheffing van de POD de taken moeten overnemen. „Dat is niet te doen", zeggen mensen die veel met de Westerschelde en de scheepvaart aldaar te maken hebben. De Rijkspolitie heeft al ge noeg om handen en zelfs moeite om de drie schepen te bemannen. Informatie leert dat in de nachtelijke uren, als er veel scheepvaart op de Westerschelde is, de Rijkspoli tie tussen twee uur en zes uur niet op de Westerschelde vaart. Maar Wim Ermers zwijgt. „Dit is een interne zaak van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Wij wachten tot de studie afgerond is en zien de rapporten met belangstel ling tegemoet. Dat is alles wat ik nu kan zeggen". Bergers zijn bezig een gezonken binnenschip weer boven water te krijgen. In hc' midden de patrouilleboot.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 13