Liihoudin!
igszaak
fewezen
1IJ OPHEFFEN VAN PATROUILLE- EN OPSPORINGSDIENST
Hout- en
Bouwbond
Terneuzen
85jaar
Rijkspolitie
te Water
zwijgt nog
PAGINAZEELAND
nifjSDAG 17 MAART 1987
VAN ZEELAND
Andere eigenaar
't Centrum
Als omstreeks vijf uur in de avond de V87 het haventje van
Hansweert binnenvaart, heeft de bemanning een rustig dagje
achter de rug. Een kalme Westerschelde, weinig schepen die
een ankerplaats opgezocht hebben en slechts één zeeschip met
problemen. Stukken in de machinekamer, pal voor de haven
van Vlissingen. Dat is het gebied waar de V85 opereert.
De V87 en V85 zijn twee patrouilleboten. Dag en nacht ver blij
ven zij op de Westerschelde. De V89 is te vinden op het kanaal
van Gent naar Terneuzen. In dienst van de Patrouille-en Op-
sporings Dienst. De bemanning van de schepen houdt vrijwel
alles in de gaten. Waken over de veiligheid van de druk beva
ren Westerschelde. Maar hoe lang nog. Het ministerie van
Verkeer en Waterstaat moet bezuinigen en heeft inmiddels
I het oog laten vallen op de patrouilledienst. De POD vreest het
I ergste als begin mei de beslissing valt en vermoedelijk de
Rijkspolitie te water de taken moet overnemen. Volgens inge
wijden een te riskante oplossing.
HANSWEERT - Rivier-
meester Jaap van Belzen
heeft ongeveer twintig mi
nuten nodig. Met in zijn
kielzog de kapitein van het
schip, kijkt Jaap van Bel
zen rond op de 'Aynazhi'.
Een achttien jaar oud Rus
sisch motortankschip van
2468 brt. Op weg naar de
Canarische eilanden bun
kert het schip op een van
de ankerplaatsen in de
buurt van Borssele.
Posten
Controles
Ontploffing
Brandslangen
T20 PAGINA 4
Het breihuis biedt een a
sortering naai- en breimf
nes naast veelkleurige bre;
rens en andere benocW
den.
Limora pakt uit met de
950 Superautomaat, een hu
machine van Toyota met
mogelijkheden en waarbij
laatste snufjes op tecta
gebied verwerkt zijn. Bij
koop van een dergelijk ar»
raat krijgt men gratis les
huis. Een speciaal hiervooi
geleide instructrice zorgt
de breigrage dames inffiv,-
worden in de geheimen
deze 'superhulp'. Ook kanra
alle inlichtingen krijgen oi
de Bernina computernaain
chine.
I SAS VAN GENT - Het call
Centrum aan de Ooststraa;
Sas van Gent opent vrij
weer de deuren. De niei
eigenaresse Jacqueline Ja
wil haar etablissement exi
aantrekkelijk maken via H
optredens.
Zelf is ze zeer vaardig
de gitaar en ze zingt gra
country- en folksongs. Zij
bekend om haar eigen nu
mers. Jacqueline wil haarg
ten af en toe tracteren op i
kwartiertje muziek en in
toekomst biedt zij jong talei
de gelegenheid om eens iets
laten horen.
Biljarten kan men ook
het café. Een Toepbiljart sit
het interieur. De eigenaresse i
van plan in de toekomst
biljartclub op te richten.
Het café 't Centrum is 6
opend van 14.00 tot 00.03 uur
op de marktdag (dinsdag)
vanaf 11.00 uur.
ondent
Bt Haagse hof zich voldoende ge-
T;en een 46-jarige leraar uit Axel
aaandag in hoger beroep terecht
116-jarig meisje. Hij wilde zeil
zijn raadsman vragen de zaa
jl afgewezen.
In de zomer van 1985 beg
leidde de Axelaar, destijds i..
raar van een school in Terneu-I
zen, een van zijn pupillen naai]
een mogelijke stageplaats ia
Breda. Onderweg zou de ver-l
dachte zich aan het meigej
vergrepen hebben in een hok
te Antwerpen. De Axelaa
ontkent dat. Wel geeft hij to
wat teveel gedronken te heb
ben tijdens een van de stop-
onderweg. Inmiddels is deL
verdachte op non-actief ge-I
steld. r
Volgens de raadsman vail
de Axelaar is zijn cliënt naditL
voorval medisch en psychisch!
aan lager wal geraakt Hijl
vroeg het hof om uitstel van j
deze zaak, zodat eerst in eenl
psychiatrisch onderzoek vast-l
gesteld kan worden hoe zijn]
cliënt op een gevangenisstra!]
zou reageren. Ook wilde del
raadsman nieuwe getuigen]
oproepen, om de onschuld van]
zijn cliënt te bewijzen. Om het]
bewijs van het ten laste ge-]
legde feit te ondersteunen,]
werd gebruik gemaakt van]
verklaringen van (oud-)leer-J
lingen van de verdachte. Die
zouden eveneens last onder-l
vonden hebben van diens]
handtastelijkheden. De advo-j
caat van de verdachte vroeg
zich af in hoeverre dergelijke I
verklaringen betrouwbaar
zijn, omdat roddels over lera-1
ren snel zijn verspreid.
„Naar mijn smaak wil i
verdachte niet meer met hei j
feit geconfronteerd worden",'
aldus procureur-generaal iW- j
P. A. H. Bos, die zich met suc
ces tegen het verzoek tot uit-1
stel van deze zaak verzette
Mr. Bos vroeg handhaving van
het vonnis van de Middel
burgse rechtbank. Over twee
weken doet het hof uitspraak.
TERNEUZEN - De Hout-
Bouwbond van de FNV, «'de
ling Terneuzen, bestaat
J'aar.
De leden vieren dat ju"1
leum tijdens een feestavond OP
vrijdag 3 april in de zaal van
dansschool Bilderbeek aan®
Axelsestraat. De FNV-«*®
ling huldigt dan 14 jubilaris-
sen die 25,40 of 50 jaar lid
Als bonds bestuurder zal
van Vliet aanwezig zijn,
Lenting als districtbestuurac
en A. Vervaet vertegenwoor
digt het rayon en de bond5
raad. Na het officiële deel va
de avond is er gelegenheid j
dansen op muziek van JaS£e
Anthonisse uit Biervliet- v
avond begint om 19.30 uur
de zaal is een half uur eera
al open.
i De 'Olympic Dream' in brand op de Westerschelde. Op de voorgrond de V87, een van de patrouilleboten van de POD.
- FOTO'S ARCHIEF VERKEERSDIENST WESTERSCHELDE
Een duwboot maakt water en dreigt te zinken. De V87 is ter plekke en pompt het water uit de boot tot bergers aanwezig zijn
om de zaak over te nemen.
Veiligheid Westerschelde in gevaar'
Door Romain van Damme
De bevoorrading komt van het Ter-
neuzense binnenschip 'De Wielingen'.
Alles is in orde. Jaap van Belzen geeft
een seintje aan de kapitein van de V87
het schip behendig langszij brengt.
Even later stapt Jaap van Belzen de ka
juit binnen en laat de V87 'Aynazhi' en
ain bemanning achter zich.
De bemanning van de V87 heeft er dan
alweer ruim 'een uur Westerschelde' op
zitten. Hansweert hield het licht van de
koude zaterdagochtend nog achter de
gordijnen toen de bemanning van de pa
trouilleboot 'ververst' werd. Negen uur
op, zes uur af. Continu wordt er gevaren
op de Westerschelde. Bij de overdracht
was niets bijzonders. Terwijl de nacht
ploeg over de sluis het land opzoekt, zet
kapitein Ton van Bon de V87 weer in be
weging. Riviermeester Jaap van Belzen
kijkt wat papieren in en vraagt aan het
hoofd verkeersleiding in Vlissingen of er
nog wat te melden is. Machinist Frans
Steketee gaat naar zijn domein beneden
en bootsman Pierre Tieleman houdt zich
bezig met het onderhoud van het schip.
Het is rustig. Jaap van Belzen heeft
derhalve tijd uit te leggen hoe het een en
ander in elkaar zit. Aan de oevers van de
Westerschelde liggen drie verkeerspos
ten. Vlissingen, Terneuzen en Hansweert
vaUen onder de vlag van DGSM (Direc
toraat Generaal Scheepvaart en Mari
tieme zaken). Hansweert is nu nog deels
in gebruik bij Rijkswaterstaat. Achter
DGSM kan het jaartal 1980 gezet wor
den. Twee jaar later de POD de vervan
ger van de Rijkshavendienst die vanaf
1965 patrouilleerde op de Westerschelde.
Om het verhaal compleet te maken,
DGSM is in de plaats gekomen van het
voormalig loodswezen dat destijds onder
het ministerie van defensie viel.
Een stapje verder. Wie houdt nou de
gang van zaken op de Westerschelde in
de gaten? Onder meer de Rijkspolitie te
water. Die rijkspolitie heeft het onder
zoek naar strafbare feiten in handen.
Rijkswaterstaat is ook te vinden op de
Westerschelde en houdt de waterhuis
houding in het oog. Controleert de diep
tes en kijkt of de zandvergunningen, no
dig om zand te mogen opzuigen, in orde
zijn.
En dan is er nog de POD. Jaap van
Belzen doet een poging om de werk
zaamheden in een paar zinnen samen te
vatten. „De POD regelt het scheepvaart
verkeer. Wij zorgen voor een veilige en
vlotte afwerking op de rivier. Wij hou
den bijvoorbeeld de vaart van en naar
Antwerpen vrij. De V87 vaart van de
Belgische grens tot aan Borssele. De V85
van de Noordzee tot aan Borssele. En we
hebben een boot op het kanaal van Gent
naar Terneuzen. Er is tenminste altijd
een boot van onze dienst op de rivier. De
V staat overigens voor Verkeersdienst".
„We zijn bijzonder opsporingsambte
naar op de scheepvaartwetten. We moe
ten toezien dat het oppervlaktewater
niet verontreinigd wordt. Als we iets
ontdekken wat niet in de haak is, kun
nen we een schip aan de ketting leggen.
Als de rijkspolitie bij een calamiteit niet
ter plekke is, maken wij proces-verbaal
op. De samenwerking met de rijkspolitie
is trouwens goed. We houden toezicht op
overslag van lading. Gebeurt dat vol
gens de regels. We informeren bij de af
deling gevaarlijke stoffen van DGSM of
een bepaalde stof overgeslagen mag
worden. In totaal zijn er zestien dingen
die wij in de gaten houden. We zijn dag
en nacht bezig met controleren".
Dat controleren kan dus straks wel
eens afgelopen zijn. Zekerheid is er nog
niet, maar het ministerie van verkeer en
waterstaat voelt er veel voor de POD uit
de vaart te nemen. De vrijkomende ta
ken zouden dan overgenomen moeten
worden door de Rijkspolitie te water.
„Een flankerend beleid noemen ze dat",
zegt Jaap van Belzen, „wat dat precies is,
weet ik ook niet".
Daar blijft het voorlopig bij. Er wordt
gemeld dat er voor de haven van Vlis
singen een schip in de problemen dreigt
te raken. Op weg naar Antwerpen heeft
een onder Britse vlag varend schip
(64.275 brt) met vermoedelijk een ont
ploffing in de machinekamer te maken.
De sleepboten 'Zwitserland' en 'Fighter'
zijn al in de buurt. Jaap van Belzen
zoekt contact met zijn collega van de
V85. De V85 vaart op zeven minuten af
stand van de 'Alandia Warrior'. Daarom
wordt besloten de V87 de andere kant op
te sturen. Later wordt gemeld dat het
schip crude-oil (nog niet verwerkte olie)
aan boord heeft.
Terwijl de V87 rustig zijn weg zoekt in
het kalme water, keert Jaap van Belzen
terug naar het beleid van het ministerie
van verkeer en waterstaat. „Ja, de regels
blijven wel van kracht", zegt hij, „maar
wie gaat dat controleren. Ik zal een
voorbeeld geven. Het is de bedoeling dat
straks iedereen die een schip heeft en
bestuurt, een vaarbewijs moet hebben.
Dat moet dan gecontroleerd worden. Wij
zouden dat moeten gaan doen. Maar nu
heeft de minister besloten dat er dan
maar geen vaarbewijs moet komen. Nou,
stel dat de POD moet verdwijnen. Dat er
niet meer gecontroleerd wordt. Dan kun
je ook zeggen dat de regels en vergun
ningen voor bijvoorbeeld het overslaan
niet meer nodig zijn".
En: „In het verleden was er sprake
van de nodige scheepsrampen. Om dat te
voorkomen, zijn diensten zoals deze in
het leven geroepen. Om alles in goede
banen te leiden. Ja, de Westerschelde is
druk bevaren. Per jaar zijn er 50.000
scheepsbewegingen van zeeschepen. De
veerponten steken 100.000 keer per jaar
over. De binnenschepen zijn goed voor
60.000 scheepsbewegingen per jaar. Er
kan dus nogal eens wat mis gaan".
Een rondgang aan boord. In de kajuit
de nodige apparatuur om met de ver
schillende verkeersposten en andere in
stanties te kunnen communiceren. Aan
boord is ook een echolood. Jaap van Bel
zen: „Stel dat er een schip zinkt Als dat
niet snel gevonden wordt, kan dat veel
problemen voor de scheepvaart opleve
ren. Wij sporen dat gezonken schip op en
gaan er boven liggen tot er een vaartuig
van de vaarwegmarkering komt om het
gebied af te bakenen".
Beneden is er een kombuis(-je) en
ruimtes voor machinist en bootsman.
Daaronder ligt het domein van machi
nist Frans Steketee. De kraakheldere
machinekamer. Ook beneden liggen
brandslangen. De V87 is uitgerust met
een waterkanon en kan derhalve bij
branden op het water of aan de havens
assisteren. De aan boord aanwezige
pomp kan gebruikt worden om schepen
die water maken, aan de oppervlakte te
houden. Op het achterdek ligt een rub
berboot Die wordt onder andere ge
bruikt als er snel geholpen moet worden
en de V87 niet genoeg snelheid (24 kilo
meter per uur) kan ontwikkelen om tij
dig ter plekke te zijn.
DGSM moet afslanken zegt het minis
terie van verkeer en waterstaat. Over
tollig vet is onder meer de POD. Uiter
aard is niet iedereen gelukkig met die
plannen. In het weekblad 'Schuttevaer',
een blad voor de scheepvaart, staat on
der meer te lezen dat de schippers voor
het aanblijven van de POD zijn. Om de
Westerschelde zo veilig mogelijk te hou
den. Zo komt de POD ook in actie als
binnenschippers geconfronteerd worden
met een plotseling opkomende mist
Schepen zonder radar worden door de
patrouilleboten dan naar een veilige
plaats geloodst „Iedere dag gebeurt er
wel iets op de Westerschelde", zegt Jaap
van Belzen die kan putten uit 25 jaar er
varing. „Het is nu rustig. Maar plotse
ling kan er wat aan de hand zijn. Een
schip dat vastloopt, een schip dat zinkt.
Dan komen we in actie. Maar we doen
veel meer. Als we zien dat er een boei
aangevaren wordt, geven we dat door.
Dan kan de schade verhaald worden.
Anders moet het rijk dat betalen. En dat
loopt in de papieren. We repareren de
verlichting van de boeien. Als we zien
dat op een schip iets niet in orde is, geen
goede reddingssloepen bijvoorbeeld, la
ten we de scheepvaartinspectie komen".
Het begeleiden van schepen met ge
vaarlijk stoffen. Kijken of het overslaan
van stoffen volgens de regels gebeurt en
er stiekem geen andere stoffen overge
slagen worden. Jaap van Belzen kan nog
wel even doorgaan met het opsommen
van wat de POD zoal doet op die zo be
langrijke Westerschelde. Hij haalt er een
groot aantal foto's bij. „Kijk, die grote
brand op de Olympic Dream. Dat was op
een zondag dacht ik, 25 januari. We moe
ten natuurlijk niet de illussie hebben dat
we een dergelijke brand kunnen be
dwingen. Maar we kunnen wel assiste
ren. Zo zat de brandweercommandant
bij ons aan boord om contact te houden
met het coördinatiecentrum. De V87
bracht brandweermensen naar de omge
ving van het schip".
Nog een verhaal om aan te tonen dat
de POD geen pleziervaartjes op de Wes
terschelde onderhoudt. Het is inmiddels
alweer dertien jaar geleden. De POD
houdt toezicht op alle werkzaamheden
die in de vaargeulen plaats vinden. Dat
was toen het geval bij het DOW-com-
plex waar een etyleen-pijpleiding aan
gelegd werd. Een duiker op een diepte
van dertig meter kreeg moeilijkheden
met de zuurstofslangen. Hij sneed die
slangen door en schoot als een raket
naar de oppervlakte. De duiker kwam
bewusteloos boven. Jaap van Belzen be
dacht zich geen moment, zwom naar de
duiker en bracht hem met de snelle rub
berboot naar een decrompessietank om
de zo gevreesde caissonziekte voor te
zijn. De duiker werd gered.
Anderhalve maand nog. Dan weten de
POD-werknemers waar ze aan toe zijn.
De onderhandelingen zijn momenteel
gaande. Wie en wat moet er straks ver
dwijnen. De POD vreest het ergste. „Stel
dat de POD verdwijnt", zegt Jaap van
Belzen bij het afscheid, „dan zal dat over
een aantal jaren duidelijk te merken
zijn. Ja, in het begin zullen de meeste
schippers zich nog wel houden aan de re
gels. Maar dat zal steeds minder worden
als de controle op naleving van die regels
minder wordt. En dat kan op een zo druk
bevaren rivier als de Westerschelde ver
strekkende gevolgen hebben".
f m
Pont ^l. ^esters°helde worden regelmatig zeilwedstrijden gehouden. De veer-
n kunnen dan rekenen op de hulp van de POD die er voor zorgt dat de vaar-
ro^ vrij blijft.
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN - „We geven
nog geen commentaar". Dat
zegt Wim Ermers, voorlichter
van de Rijkspolitie te water.
Ook na enig aandringen laat
hij zich niet verleiden tot en
kele uitspraken.
De Rijskpolitie te water zou
bij een eventuele opheffing
van de POD de taken moeten
overnemen. „Dat is niet te
doen", zeggen mensen die veel
met de Westerschelde en de
scheepvaart aldaar te maken
hebben.
De Rijkspolitie heeft al ge
noeg om handen en zelfs
moeite om de drie schepen te
bemannen. Informatie leert
dat in de nachtelijke uren, als
er veel scheepvaart op de
Westerschelde is, de Rijkspoli
tie tussen twee uur en zes uur
niet op de Westerschelde
vaart.
Maar Wim Ermers zwijgt.
„Dit is een interne zaak van
het ministerie van Verkeer en
Waterstaat. Wij wachten tot
de studie afgerond is en zien
de rapporten met belangstel
ling tegemoet. Dat is alles wat
ik nu kan zeggen".
Bergers zijn bezig een gezonken binnenschip weer boven water te krijgen. In hc' midden de patrouilleboot.