Kan TT nieuwe super-veerboten nog wel in de vaart brengen? 'We willen alleen maar waar we recht op hebben Explosief boek over advocaat van terrorist Abdallah even UITBLAZEN Van den B democratis HUISARTS Koude kleren VOORZITTER HUISARTSENVERENIGING DR. A. VAN DE ZANDT: Discriminati harder gaan DE STEM CO Eerst bewijzei DONDERDAG 12 MAART 1987 ACHTERGROND I PONDERDAG 12 MAART Boswachters protesteren in Den Haag MINISTER BRINKMAP DE NAAM van de re derij is op ieders lip pen, maar in een heel andere context dan Townsend Thoresen had gewenst toen de maat schappij in zee ging met het Britse blad The Sun om het stille winterseizoen een beetje te overbruggen met goedkope dagreisjes naar Bel gië en Frankrijk. Onbarmhartig klikken de camera's als zich in Zeebrugge een veerschip van TT losmaakt van de kade, met de voorste laadklep nog open. Het onvermijdelijke 'sfeerver- haal' van de verslaggever, die vanuit Zeebrugge een overtocht maakt met een van de TT-sche- pen, tref ik aan in de Volks krant van vanmorgen. „Bemanningsleden Free En terprise VIII zijn kribbig en nerveus" staat erboven. Over die kribbigheid gaat eigenlijk het hele verhaal. Niemand wil praten, klaagt de verslaggever en tussen de regels vandaan stijgt de suggestie van 'schuldig zwijgen' op. Maar zou het mis schien ook zo kunnen zijn dat er verslagenheid heerst aan boord? Bij TT is het gebruik dat individuele bemanningsle den regelmatig van schip tot schip worden overgeplaatst. Iedereen kent er iedereen, van oppervlakkig tot zeer goed. Als ik naga hoezeer mijn vrouw en ik geschokt waren door het nieuws van vrijdag avond, alleen al omdat wij af en toe met die schepen meeva ren en we het interieur van de Herald bij wijze van spreken met de ogen (Écht kunnen uit tekenen, valt het mij niet moei lijk te begrijpen hoe diep door drongen de bemanningsleden van de Free Enterprise VIII moeten zijn geweest van de we tenschap dat voor hetzelfde geld hén die ramp had kunnen overkomen. Misschien waren de beman ningsleden ook wat argwanend. Per slot van rekening waren er al drie, bol van rampnieuws staande, etmalen verstreken toen de verslaggever van de Volkskrant zich inscheepte. Een leek in medialand zou dan gemakkelijk op de domme vraag kunnen komen wat een verslaggever, 72 uur na de ramp met de Herald of Free En terprisein 's-hemelsnaam te zoeken heeft op de Free Enter prise VIII, niet eens een schip van hetzelfde type. Het spreekt vanzelf dat de ogen die nu op TT zijn gericht zeer kritisch kijken. Als het om de oorzaak van de ramp gaat zal de onderste steen boven moeten komen. En als zou blij ken dat misdadige nonchalance of nalatigheid in het spel was dan moeten de schuldigen wor den gestraft. Het is bovendien niet onze gewoonte om mede gevoel te hebben met zulke on persoonlijke grootheden als maatschappijen. Toch: „Ze zijn hier vriendelijk en het comfort is beter dan op de andere bo ten", zegt een vrouw, die met man, dochter en schoonzoon ook zo'n Sun-tripje maakt, te gen de Volkskrant-verslagge ver. Achter een maatschappij staan mensen. Trotse mensen WIM KOCK in dit geval want TT was tot vrijdagavond 6 maart een op vallend suksesvolle onderne ming, die jaren achtereen door het Britse vakblad Travel Trade is uitgeroepen tot de 'beste veerdienst-maatschappij'. TT is ook veruit de grootste veer dienst-maatschappij op Kanaal en Noordzee. Ze onderhoudt verbindigen met Engeland van uit Zeebrugge, Calais, Boulog ne, Le Havre en Cherbourg. TT alleen vervoert bijna de helft van de meer dan 20 miljoen passagiers die jaarlijks de plas oversteken. Vorig jaar was het zestig jaar geleden dat de basis voor de maatschappij werd gelegd. Kapitein Stuart Townsend van de Koninklijke Britse Artillerie, besloot in 1926 zijn auto mee te nemen naar Frankrijk. Al bij het inladen in Dover werd de auto van de kapitein zwaar be schadigd. De betrokken scheepvaartmaatschappij wilde hem geen schadevergoeding ge ven. In zijn woede zwoer de of ficier toen zijn eigen veerdienst tussen Calais en Dover op te zetten. Op zijn eerste schip konden vijftien auto's doch slechts twaalf passagiers mee, zodat de meeste autoreizigers met een ander schip moesten reizen. Het maatschappijtje van Town send groeide geleidelijk, maar het begon pas echt toen in 1962 het eerste ro-ra-schip (rol op rol af) in dienst werd gesteld. Het ro-ra-concept, afkomstig van de geallieerde landings schepen uit de tweede wereld oorlog, maakte in luttele jaren van de gezapige pendel over het Kanaal een jachtig transportbe drijf van snel op elkaar vol gende generaties van steeds snellere en grotere veerschepen. Die ontwikkeling naar groter, sneller en luxueuzer is (ook op de langere Noordzee-routes en in de Scandinavische wateren) nog steeds aan de gang. Dit jaar nog verwacht TT twee nieuwe jumbo-veersche pen. Ze moeten op de route Ca- lais-Dover het trio vervangen dat al jaren achtereen de blauwe wimpel voor de snelste Kanaal-oversteek in handen van TT houdt. Tot dat trio be hoorde ook de ongelukkige He rald, die vrijdagavond alle men selijke trots op het sukses van de maatschappij mee naar de diepte nam. Het leed waaronder de na bestaanden van de slachtoffers nog lange tijd gebukt zullen gaan mag je niet eens proberen te vergelijken met de op zich ook ernstige - en niet uitslui tend materiële - schade die TT heeft opgelopen. Toch gaat zo'n ramp ook een maatschap pij niet in de koude kleren zit ten. Dat mogen we, met het oog op de toekomst, ten minste hopen. iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinf. Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Rank nalatige Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGlfl Mike Ridley, woordvoerder van Townsend Thorensen. De Herald of Free Enterprice onder de Belgische kust. nEN HAAG (ANP) - Minister h< Van den Broek (Buiten'andse B Zaken) heeft nog zijn twijfels sj „ver de wijze waarop het Su rinaamse bewind zich voor- d' stelt de democratie en de rechtsstaat te herstellen. Dit blijkt uit de verklaring ti jie het ministerie van Buiten- d landse Zaken in Den Haag gis- ei teravond heeft gepubliceerd ir na afloop van het ruim twee uur durende gesprek tussen de t\ minister en de kabinetschef k van legerleider Bouterse, de „ud-ambassadeur in h Haag Henk Heidweiller. Den 0 Het n initiatief voor de ontmoeting g was uitgegaan van Suriname. ti Van een doorbraak in de rela- |j tie met Suriname is ondanks t( Door Roger Simons DE BRITSE MINISTER van transport John Moore heeft wel niet be sloten de oude autoveer boten van Towensend Thoresen uit de vaart te laten halen, maar in zijn land rijst toch de vraag: wat moet er gebeuren als deze rederij dit jaar twee nieuwe super-fer ry's in gebruik gaat ne men? De Pride of Dover en de Pride of Calais van telkens 20.000 ton zijn de grootste en volgens Townsend Thoresen ook de beste autoveerboten die ooit werden gebouwd voor korte zeeroutes. Met een snelheid van 22 knopen zul len ze in 75 minuten 650 voer tuigen en 2.300 passagiers van Engeland naar Noord- Frankrijk en vice versa transporteren. Beide Prides zijn twee maal groter dan TT's oude veerboten, wat meteen bete kent dat bij een ramp als met de Herald of Free Enterprise vóór Zeebrugge, ook twee maal zoveel passagiers kun nen verdrinken. De maxi mum-capaciteit van de He rald was 1.300 passagiers en 350 voertuigen. Drie auto veerboten van TT's Belgische RMT-partner zijn iets groter dan haar eigen vaartuigen. De Prinses Maria Esmeralda, de Princesse Marie Christine en de Prins Albert, die van Oostende op Dover varen, kunnen elk 1.400 passagiers en 354 rijtuigen aan boord nemen. Voor Townsend Thoresen vertegenwoordigen de Pride of Dover en Pride of Calais een investering van 85 mil joen pond. TT hoopt met deze nieuwe autoveerboten niet alleen de toenemende con currentie van andere opera tors het hoofd te kunnen bie den. Zij wil ook de Kanaal tunnelbouwers de voet dwars zetteri en de openbare aan dacht gevestigd houden op de mogelijkheid om het Kanaal prettig, veilig en snel over te steken met een van haar su perveerboten. Beide Prides werden in Engeland ontworpen door TT's eigen scheepbouwkun- dige bureau, waar ook de meeste oude veerboten van deze rederij op de tekenplank stonden. Townsend Thoresen laat zijn schepen bouwen op de werf van Schichau Unter- weser in Bremen, die de laat ste 10 jaar voor TT zeven nieuwe vaartuigen afwerkte en vier van haar oude ferry's een zogeheten jumbobeurt gaf om hun capaciteit te ver groten. De twee super-veerboten zullen worden voortbewogen door motoren, ontworpen in Zwitserland maar gebouwd in Frankrijk. Het interieur van de nieuwe schepen is Duits, met Belgische meubels en plafondbekledingen uit Finland. Elk van beide sche pen heeft vier restaurants, drie bars en een grote duty- freezaak. In hun garages zul len de rijtuigen op vier ver schillende niveau's worden geplaatst. Sommige daarvan kunnen stijgen of dalen, net zoals een lift. Dover en Calais graven voor deze reuzen nieuwe ligplaatsen. Boven dien worden in die havens speciale dubbele opritten aangelegd om snel laden en lossen van de Pride of Dover en de Pride of Calais moge lijk te maken. De Pride of Dover zou in juni en de Pride of Calais in november van dit jaar in de vaart worden gebracht Ge zien de scheepsramp van Zeebrugge is het echter zeer de vraag of Townsend Tho resen dit plan wel ten uitvoer zal kunnen brengen. De Britse regering Thatcher heeft maandagavond een dringende inspectie bevolen van 60 autoveerboten, ge bouwd zoals de verongelukte TT-Herald of Free Enterpri se. Zij zullen worden gecon troleerd door 100 inspecteurs van het departement van transport, die moeten onder zoeken of de dubbele boeg deuren van de 60 ferry's be hoorlijk werken. Ondertussen wordt van Labourzijde aangedrongen Townsend Thoresen geen toestemming te geven om haar nieuwe super-veerbo ten in te zetten op de lijn Dover-Calais, die de drukste is van alle routes tussen En geland en het continent. Vrij algemeen wordt ver wacht dat de regering-That- cher de twee Prides zal laten onderwerpen aan een gron dige en daardoor tijdrovende controle, met het gevolg dat Townsend Thoresen hen niet op de geplande data in de vaart zal kunnen brengen. Er zal vooral worden gelet op de betrouwbaarheid van de dubbele boegdeuren en het pompsysteem van de bal- lasttanks. TT zal allicht er voor zorgen dat de comman dobrug van beide superveer boten vóór de regeringsin spectie voorzien is van een electrisch waarschuwings bord met gloeilampjes die verklikken wat er met de ga ragedeuren aan de hand is. Want ook voor wat betreft beide superveerboten zullen deze deuren de zwakke plek zijn van het schip. Hoewel Townsend Thore sen in het verleden al een en ander heeft gedaan om de veiligheid van haar passa giers te verbeteren (net zoals jumbojets zijn de meeste TT- schepen onder meer uitge rust met opblaasbare glijba nen, waarlangs de passagiers in een noodsituatie relatief snel van de bovendekken, die zo'n tien meter hoog zijn ge legen, in langszij liggende reddingsboten zouden kun nen komen) verliest zij als rederij toch vaak de "safety first"-regel uit het oog om dat, commercieel gezien, snelheid voor haar nog van groter belang is. Autoveerboten zijn al sinds de jaren vijftig voor zien van in- en uitrijdeuren, geinspireerd door deze van de landingsschepen uit de tweede wereldoorlog. Tot in de helft van de jaren vijftig hadden veerboten alleen deuren aan de achtersteven. In die tijd moesten alle auto mobilisten aan boord eerst een halve cirkel beschrijven om weer aan land te kunnen rijden. Veerboten waren toen nog relatief klein. Het type roll-on, roll-off bracht een ware revolutie tot stand in het gebruik van autoveerboten. Van dan af was het mogelijk ze veel gro ter te maken. Zij konden voortaan heel wat sneller ge laden en gelost worden om dat er nu ook boegdeuren waren, met de mogelijkheid voor automobilisten om dwars doorheen de garages te rijden en zo aan land te komen. Wat voor de passagiers een prettige tijdwinst was, bete kende groot financieel voor deel voor de operators. Hoe sneller het laden en lossen gebeurt in de Kanaalhavens, hoe meer overtochten de autoveerboten kunnen ma ken en dus hoe groter de op brengst voor de reders. De forse concurrentie op het Ka naal en de dreigende komst van de Eurotunnel hebben tot gevolg gehad dat zij steeds minder aandacht zijn gaan besteden aan de veilig heid van hun passagiers. De Britse ferry operators zijn erg conservatief. Wel licht is het daardoor, dat aan het systeem van deuren voor autoveerboten eigenlijk nog niet veel is veranderd. Al in januari 1953 verging in volle Ierse Zee de veerboot Prin- Door Pieter Eggen „Het kabinet schuift de kwestie opnieuw voor zich uit. De uitspraak van de rechter wordt op die manier volledig uigehold. Hier is sprake van 'onbehoorlijk' be stuur". Dr. Ton van de Zandt, voorzitter van de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV), is boos. En samen met hem de rond 6.000 huisartsen van Ne derland. Het kabinet weigert nu al twee jaar de wens van de huisartsen voor een betere beloning te honoreren. De ruzie tussen LHV en kabinet gaat over het zoge heten norminkomen en het tarief dat huisartsen particu liere patiënten mogen reke nen. Dat bedraagt op dit mo ment 25 voor een consult en ƒ37,50 voor een bezoek. „Die bedragen zouden eigenlijk een tientje omhoog moeten", aldus Van de Zandt. De huisartsen willen geen hogere inkomens, zegt Van de Zandt. „Het gaat er slechts om dat we krijgen waar we recht op hebben". Een huisarts verdient een vastgesteld inkomen 139.400 per jaar). Dat ver dient hij bij een 'normprak tijk' van 2.350 patiënten. On geveer 40% van de huisartsen krijgt ook daadwerkelijk het norminkomen of zit er zelfs boven. Voor maar liefst 60% van de huisartsen is het norminkomen een schone, verre droom. Dé voornaamste oorzaak voor de huidige situatie is het te lage particuliere tarief. Dat is gebaseerd op het aan tal keren dat een particuliere patiënt zijn huisarts bezoekt. De overheid ging tot voor kort uit van een cijfer van 3,5 bezoek per jaar. De huisart sen zeiden dat het veel lager is. Minder patiëntenbezoeken betekent minder verdiensten, waardoor minder huisartsen het norminkomen verdienen. De stelling van de huisartsen is inmiddels door onafhanke lijk onderzoek van de Econo mische Controle Dienst (ECD) bevestigd. Het cijfer ligt op 2,3. De conclusies van het ECD-onderzoek verdwenen in de la en vele maanden ge beurde er niets. De LHV was het wachten beu en bracht begin dit jaar het kabinet voor de rechter. De rechter beval nieuwe besprekingen. Die liepen twee weken ge leden op niets uit. Het kabi net schreef dat de LHV wel iswaar gelijk heeft, maar een tariefsverhoging was niet nodig, omdat de huisartsen verleden jaar gemiddeld zo'n 3.000 meer waren gaan ver dienen. En ook voor dit jaar is een verbetering te ver wachten. Van de Zandt:.„Je merkt aan alles dat het kabinet weigert consequenties te trekken uit eenvoudige con clusies. Steeds is er weer wat nieuws bijgehaald. Dat ver haal van die 3.000 gulden is lariekoek. De inkomens zijn verleden jaar niet zo sterk gedaald als verwacht en nu doet het kabinet net alsof de huisartsen er dus wat bij hebben gekregen. Die minder scherpe achteruitgang komt alleen omdat de oplossing van de goodwill-problema- tiek (overnamekosten van een praktijk) een jaar langer op zich heeft laten wachten. De achteruitgang zal dit jaar pas in zijn volle omvang te zien zijn. Huisartsen gaan er dit jaar zo'n 10 tot 12.000 gul den op achteruit. Het trieste is dat ambtenaren én LHV dat samen in de gesprekken hebben geconcludeerd. Maar van die conclusie vindt je ADVOCAAT van de Li banese terroristenchef Georges Ibrahim Abdal lah, boodschappenjon gen voor diens groep FARL (Libanese gewa pende Revolutionaire Fractie) èn agent van de Franse geheime dienst DGSE. Drie op zijn minst ge durfde rollen, die van 1984 tot 1986 werden gespeeld door een jonge Parijse advocaat: Jean-Paul Mazurier. „Moe van alle manipulatie en misselijk van mezelf" klapte hij over zijn avontu ren uit de school tegen een journalist van de krant Libe ration. Diens boek over de 'zwarte agent' Mazurier zou deze week in Frankrijk uit komen en heeft al veel stof doen opwaaien. Aan publiciteit ontbreekt het Mazurier in ieder geval niet. Op last van minister Pasqua van Binnenlandse Zaken en Giraud van Defen sie besloot een Parijse recht bank vorige week dat 25 pa gina's uit het boek geschrapt moeten worden. Teveel wa ren een "vertrouwelijke' noti tie van het voormalig hoofd van de Franse contraspi onage DST Ives Bonnet over moeilijke onderhandelingen met zijn Algerijnse collega Ayat over de vrijlating van een door de FARL ontvoerde Fransman in Libanon, als mede een zwarte lijst van de DGSE met daarop de namen van 80 FARL-militanten en sympatisanten in Frankrijk. Op die lijst ook de naam van Jean-Paul Mazurier, een als idealistische balie-kluiver vermomde James Bond, zo blijkt nu. Het lawaai over de onthul lingen van de advocaat is niet zonder gevolgen geble ven. Collega Jacques Vergès, de huidige verdediger van Abdallah heeft al laten we ten dat wanneer waar is wat Mazurier beweert en mijn cliënt is verdedigd door een DGSE-agent, de hele proce dure van het proces nietig verklaard kan worden. Ab dallah werd vorige week za terdag wegens medeplichtig- Jean Paul Mazurier. FOTO AP heid aan de moord op twee diplomaten tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld. Voor de Franse pers is deze nieuwe affaire hoogst explo sief, want niet alleen Georges Ibrahim Abdallah, maar ook andere terroristen zijn door mr. Mazurier verdedigd. In Italië Mohammed El-Man- souri en Josephine Abdo Sar- kis en in België Pierre Caret- te, de leider van de extreem linkse terroristengroep CCC, de Strijdende Communisti sche Cellen. Uit een gisteren door het weekblad L'Expresse ge brachte voorpublicatie van 'De zwarte Agent' kan zonder problemen een scenario wor den gehaald voor een volgend avontuur van 007. 'Simon', zoals de DGSE-codenaam van de advocaat Mazurier luidde, stond in direct contact met Jacqueline Esber, de vriendin en executrice van Abdallah. Zij wordt er on dermeer van verdacht in april 1982 de Israëlische di plomaat Barsimentov met een nekschot te hebben ver moord. Mazurier transpor teerde gecodeerde bood schappen tussen Abdallah en Esber, die hij tevens door speelde aan de DGSE. Dat waren berichten als 'geen compromis met het grote beest en nog minder met dat, dat de olie van Mekka heeft' zouden er, zo denkt Mazurier achteraf, mogelijk op kunnen wijzen dat zijn ex-cliënt zich niet wilde binden aan directieven uit Syrië, Iran of Saoedi- Arabië. Maar meestal be greep de advocaat de geco deerde boodschappen niet. Blijkbaar wel de DGSE, want Mazuriers 'onkosten vergoeding' werd flink ver hoogd na het doorspelen van de informatie. Mazurier vertelt ook uitge breid over zijn banden met de Franse revolutionair Fre- derik Oriach, Action Directe en de Belgische CCC. Jacque line Esber of wel 'Nathalie' heeft hij, zegt hij, drie keer ontmoet Ondermeer in Rome waar ze hem duizend dollar gaf bij wijze van eerste beta ling van de proceskosten voor Abdallah. In hotelka mers en op banken in parken had Mazurier contact met DGSE-agenten Een kolonel van de afdeling 'Action' (be kend van de Greenpeace- aanslag) gaf de advocaat op zachte en vriendelijke toon orders. Een echt geschikte spion bleek Mazurier toch niet. Op van de zenuwen belde hij vanuit Rome eens de recht- cess Victoria van de Bri'.J Spoorwegen, die van Schel land kwam. Het stormde sf de garagedeuren van schip werden ingebeukt. Hil liep, onder water, kapseisJ en zonk. Bijna 130 opvareil den kwamen om het leven, Een maritiem onder; bracht nadien aan het lichj dat de Princess Victoria il feite niet zeewaardig waf Precies 34 jaar later lijdt h geen twijfel dat de direct] van de Britse rederij Tow send Thoresen zich bezorj afvraagt hoe de officiële ot[ derzoeken in België en Enjtj land betreffende het vres lijke drama met haar auto- veerboot Herald of Free 1 terprise zullen aflopen. Tij welke conclusies zullen i onderzoekers komen, zulletl zij eensluidend zijn en Li welke mate zullen zij ook Li openbare mening beïnvl<*| den? En welk lot staat i prestigieuze nieuwe Kanaalfl reuzen Pride of Dover Pride of Calais te wachten!! Zullen de tragedie van Zeel brugge en de onderzoeken dii eruit voortvloeien desail treuze commerciële gevolge:! hebben voor de overzetdier.l sten? De TT-directeuren vre-| zen het ergste. Townsend Thoresen en a dere autoveerbootoperatal hopen dat de doorsnee-vel kantieganger het drama va:| Zeebrugge snel zullen verge-l ten en dat vooral de zomer-l boekingen niet al te gevoel:;! zullen dalen ten gevolge va;| die ramp. Volgens TT vall momenteel nog geen opmer-l kelijke daling van het aantal passagiers waar te nemer.l Doet zich in de loop van Lil zomer toch een forse daling! van de boekingen voor, dar! zouden een aantal ferry-ope l ra tors op de fles kunne gaan. Kab niets meer terug in de br van het kabinet". Van de Zandt verwijt I kabinet slechts te kijken! naar de centen. Höe kul voorkomen worden dat el geld moet worden uitgegel ven, lijkt de doelstelling. „El wordt gedaan alsof we méé:| willen. Wij vragen alleen! maar datgene wat we hebbe:| afgesproken". Van onze Haagse redactie DEN HAAG - Met leuzen als 'Dag vogels, dag bioemen, dag staatsbosbeheer" en 'Braks be kijk 't even, ons werk is ons le ven' en vergezeld van ruim 100.000 handtekeningen pro beerden rond 1500 boswach ters gistermiddag indruk te maken op de leden van de ka mercommissie voor landbouw. De boswachters togen naar het Haagse Binnenhof om te protesteren tegen het voorne men van minister Braks (Landbouw) om Staatsbosbe heer en daarmee het bosbezit te privatiseren. Het bijna voltallige perso neel van Staatsbosbeheer ('SBBoos', stond op een bord) vormde gisteren een grote kring waarbinnen de commis sieleden te horen kregen waar het bij privatisering aan dreigt te gaan schorten. Volgens hem is de i ling van de overheid funesl| voor de de motivatie van d huisartsen. „Ik kom steed meer huisartsen tegen vsil tussen de 40 en de 50 jaar di'l zich afvragen of ze nog wel zo hard moeten werken. OmI de lust om bij te schol#| neemt af", aldus Van Zandt. streekse lijn van de DGSE ijl Parijs, wat de aandacht treil van de Italiaanse geheime I dienst Ook Abdallah moet cel onzekerheid van zijn advo l caat hebben gevoeld. „Kante I raden zijn dood door jouw onvoorzichtigheid. Je ta' I voortaan waakzamer moet® I zijn", zei hij eens tegen Ma-I zurier, die steeds moeilijk in zijn rol van dubbelag®: kon blijven. De DGSE het hem ten-1 slotte vallen toen Abdallai l een andere advocaat ko® I Jean Paul Mazurier zocK| daarop troost in drank drugs, maar ook dat Ml slecht af toen de politie hem I betrapte. Een schorsing door I de orde van advocaten hangj I hem hiervoor nu boven hei I hoofd, terwijl het onderzo® I naar zijn activiteiten als I parttime-spion nog moet be-1 ginnen. Veel illusies lijkt I 32-jarige Mazurier zich niet I te maken, getuige zijn re; cente uitspraak: „Ik heb ve® vijanden. Ze zijn allema® machtig en gewapend. vraag me af hoe verder te k' Van onze Hac DEN HAAG - Discriminatie van aangepakt worden. Ook de politi nister Brinkman (Welzijn) deeld De bewindsman ontving uit ha den Boogaard het boek 'Flikkers delt over mannen die het doelwit weid. Van den Boogaard schrijft dat slachtoffers van dat ge weld nauwelijks in staat zijn om daarover te spreken met familie of bekenden. De auteur pleit er dan ook voor dat politie en justitie meer aandacht schenken aan derge lijke slachtoffers. Minister Brinkman liet we- DE POSITIE van de militaire mac tert met de dag. De chaos hee van machthebber Desi Bouterse maribo en omgeving. In een dee mandoleider Ronnie Brunswijk t offers van het geweld ontvluchte de oversteek naar de andere ke Frans Guyana een niet veel bet< misch gezien op sterven na doe nogen maken met heuse voedse Deze indrukwekkende lijst ve vestigt nog maar eens de histor in de kazernes moeten blijven er laten. Ook Bouterse en de zijn< gemaakt. De op het oog zo zelfverzet zijn om dat openlijk toe te gever ste weken duidelijk dat hij zelf 1 veranderen. Twee maanden g( een totale breuk met Nederlanc net land uit te zetten. Nu heeft hi 'er naar ons land gestuurd om te spreken. Hiermee wordt vooi ontwikkelingshulp. Suriname is nanciële bijstand vanuit Nederla In navolging van wat minister gezegd, heeft ook minister Van ken onomwonden laten weten tot dusverre gevolgde beleid t< name tekenen zijn waar te nenr staat zich aan het herstellen zijr bereid om haar standpunt bij te Het lijkt een harde en formel Talige kolonie waarmee zovee emotionele bindingen hebben, r ders handelen. Er zijn in Surina 'n strijd zijn met de meest elemf en mensenrechten, dat Van d< Tag afgaan. Bouterse heeft d( Tj had gevraagd. Het is nu aan bi) fraaie woorden over democr;

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2