Kan TT nieuwe super-veerboten
nog wel in de vaart brengen?
'We willen alleen maar waar we recht op hebben
Explosief boek over advocaat van terrorist Abdallah
even
UITBLAZEN
Van den B
democratis
HUISARTS
Koude
kleren
VOORZITTER HUISARTSENVERENIGING DR. A. VAN DE ZANDT:
Discriminati
harder gaan
DE STEM CO
Eerst bewijzei
DONDERDAG 12 MAART 1987
ACHTERGROND
I PONDERDAG 12 MAART
Boswachters
protesteren
in Den Haag
MINISTER BRINKMAP
DE NAAM van de re
derij is op ieders lip
pen, maar in een
heel andere context dan
Townsend Thoresen had
gewenst toen de maat
schappij in zee ging met
het Britse blad The Sun
om het stille winterseizoen
een beetje te overbruggen met
goedkope dagreisjes naar Bel
gië en Frankrijk. Onbarmhartig
klikken de camera's als zich in
Zeebrugge een veerschip van
TT losmaakt van de kade, met
de voorste laadklep nog open.
Het onvermijdelijke 'sfeerver-
haal' van de verslaggever, die
vanuit Zeebrugge een overtocht
maakt met een van de TT-sche-
pen, tref ik aan in de Volks
krant van vanmorgen.
„Bemanningsleden Free En
terprise VIII zijn kribbig en
nerveus" staat erboven. Over
die kribbigheid gaat eigenlijk
het hele verhaal. Niemand wil
praten, klaagt de verslaggever
en tussen de regels vandaan
stijgt de suggestie van 'schuldig
zwijgen' op. Maar zou het mis
schien ook zo kunnen zijn dat
er verslagenheid heerst aan
boord? Bij TT is het gebruik
dat individuele bemanningsle
den regelmatig van schip tot
schip worden overgeplaatst.
Iedereen kent er iedereen, van
oppervlakkig tot zeer goed.
Als ik naga hoezeer mijn
vrouw en ik geschokt waren
door het nieuws van vrijdag
avond, alleen al omdat wij af
en toe met die schepen meeva
ren en we het interieur van de
Herald bij wijze van spreken
met de ogen (Écht kunnen uit
tekenen, valt het mij niet moei
lijk te begrijpen hoe diep door
drongen de bemanningsleden
van de Free Enterprise VIII
moeten zijn geweest van de we
tenschap dat voor hetzelfde
geld hén die ramp had kunnen
overkomen.
Misschien waren de beman
ningsleden ook wat argwanend.
Per slot van rekening waren er
al drie, bol van rampnieuws
staande, etmalen verstreken
toen de verslaggever van de
Volkskrant zich inscheepte.
Een leek in medialand zou dan
gemakkelijk op de domme
vraag kunnen komen wat een
verslaggever, 72 uur na de
ramp met de Herald of Free En
terprisein 's-hemelsnaam te
zoeken heeft op de Free Enter
prise VIII, niet eens een schip
van hetzelfde type.
Het spreekt vanzelf dat de
ogen die nu op TT zijn gericht
zeer kritisch kijken. Als het om
de oorzaak van de ramp gaat
zal de onderste steen boven
moeten komen. En als zou blij
ken dat misdadige nonchalance
of nalatigheid in het spel was
dan moeten de schuldigen wor
den gestraft. Het is bovendien
niet onze gewoonte om mede
gevoel te hebben met zulke on
persoonlijke grootheden als
maatschappijen. Toch: „Ze zijn
hier vriendelijk en het comfort
is beter dan op de andere bo
ten", zegt een vrouw, die met
man, dochter en schoonzoon
ook zo'n Sun-tripje maakt, te
gen de Volkskrant-verslagge
ver.
Achter een maatschappij
staan mensen. Trotse mensen
WIM KOCK
in dit geval want TT was tot
vrijdagavond 6 maart een op
vallend suksesvolle onderne
ming, die jaren achtereen door
het Britse vakblad Travel Trade
is uitgeroepen tot de 'beste
veerdienst-maatschappij'. TT is
ook veruit de grootste veer
dienst-maatschappij op Kanaal
en Noordzee. Ze onderhoudt
verbindigen met Engeland van
uit Zeebrugge, Calais, Boulog
ne, Le Havre en Cherbourg. TT
alleen vervoert bijna de helft
van de meer dan 20 miljoen
passagiers die jaarlijks de plas
oversteken.
Vorig jaar was het zestig
jaar geleden dat de basis voor
de maatschappij werd gelegd.
Kapitein Stuart Townsend van
de Koninklijke Britse Artillerie,
besloot in 1926 zijn auto mee te
nemen naar Frankrijk. Al bij
het inladen in Dover werd de
auto van de kapitein zwaar be
schadigd. De betrokken
scheepvaartmaatschappij wilde
hem geen schadevergoeding ge
ven. In zijn woede zwoer de of
ficier toen zijn eigen veerdienst
tussen Calais en Dover op te
zetten.
Op zijn eerste schip konden
vijftien auto's doch slechts
twaalf passagiers mee, zodat de
meeste autoreizigers met een
ander schip moesten reizen.
Het maatschappijtje van Town
send groeide geleidelijk, maar
het begon pas echt toen in 1962
het eerste ro-ra-schip (rol op
rol af) in dienst werd gesteld.
Het ro-ra-concept, afkomstig
van de geallieerde landings
schepen uit de tweede wereld
oorlog, maakte in luttele jaren
van de gezapige pendel over het
Kanaal een jachtig transportbe
drijf van snel op elkaar vol
gende generaties van steeds
snellere en grotere veerschepen.
Die ontwikkeling naar groter,
sneller en luxueuzer is (ook op
de langere Noordzee-routes en
in de Scandinavische wateren)
nog steeds aan de gang.
Dit jaar nog verwacht TT
twee nieuwe jumbo-veersche
pen. Ze moeten op de route Ca-
lais-Dover het trio vervangen
dat al jaren achtereen de
blauwe wimpel voor de snelste
Kanaal-oversteek in handen
van TT houdt. Tot dat trio be
hoorde ook de ongelukkige He
rald, die vrijdagavond alle men
selijke trots op het sukses van
de maatschappij mee naar de
diepte nam.
Het leed waaronder de na
bestaanden van de slachtoffers
nog lange tijd gebukt zullen
gaan mag je niet eens proberen
te vergelijken met de op zich
ook ernstige - en niet uitslui
tend materiële - schade die TT
heeft opgelopen. Toch gaat
zo'n ramp ook een maatschap
pij niet in de koude kleren zit
ten. Dat mogen we, met het
oog op de toekomst, ten minste
hopen.
iiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiinf.
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363, 4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Rank nalatige
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5 PAGlfl
Mike Ridley, woordvoerder van Townsend Thorensen.
De Herald of Free Enterprice onder de Belgische kust.
nEN HAAG (ANP) - Minister h<
Van den Broek (Buiten'andse B
Zaken) heeft nog zijn twijfels sj
„ver de wijze waarop het Su
rinaamse bewind zich voor- d'
stelt de democratie en de
rechtsstaat te herstellen.
Dit blijkt uit de verklaring ti
jie het ministerie van Buiten- d
landse Zaken in Den Haag gis- ei
teravond heeft gepubliceerd ir
na afloop van het ruim twee
uur durende gesprek tussen de t\
minister en de kabinetschef k
van legerleider Bouterse, de
„ud-ambassadeur in h
Haag Henk Heidweiller. Den 0
Het n
initiatief voor de ontmoeting g
was uitgegaan van Suriname. ti
Van een doorbraak in de rela- |j
tie met Suriname is ondanks t(
Door Roger Simons
DE BRITSE MINISTER
van transport John
Moore heeft wel niet be
sloten de oude autoveer
boten van Towensend
Thoresen uit de vaart te
laten halen, maar in zijn
land rijst toch de vraag:
wat moet er gebeuren
als deze rederij dit jaar
twee nieuwe super-fer
ry's in gebruik gaat ne
men?
De Pride of Dover en de
Pride of Calais van telkens
20.000 ton zijn de grootste en
volgens Townsend Thoresen
ook de beste autoveerboten
die ooit werden gebouwd
voor korte zeeroutes. Met een
snelheid van 22 knopen zul
len ze in 75 minuten 650 voer
tuigen en 2.300 passagiers
van Engeland naar Noord-
Frankrijk en vice versa
transporteren.
Beide Prides zijn twee
maal groter dan TT's oude
veerboten, wat meteen bete
kent dat bij een ramp als met
de Herald of Free Enterprise
vóór Zeebrugge, ook twee
maal zoveel passagiers kun
nen verdrinken. De maxi
mum-capaciteit van de He
rald was 1.300 passagiers en
350 voertuigen. Drie auto
veerboten van TT's Belgische
RMT-partner zijn iets groter
dan haar eigen vaartuigen.
De Prinses Maria Esmeralda,
de Princesse Marie Christine
en de Prins Albert, die van
Oostende op Dover varen,
kunnen elk 1.400 passagiers
en 354 rijtuigen aan boord
nemen.
Voor Townsend Thoresen
vertegenwoordigen de Pride
of Dover en Pride of Calais
een investering van 85 mil
joen pond. TT hoopt met deze
nieuwe autoveerboten niet
alleen de toenemende con
currentie van andere opera
tors het hoofd te kunnen bie
den. Zij wil ook de Kanaal
tunnelbouwers de voet dwars
zetteri en de openbare aan
dacht gevestigd houden op de
mogelijkheid om het Kanaal
prettig, veilig en snel over te
steken met een van haar su
perveerboten.
Beide Prides werden in
Engeland ontworpen door
TT's eigen scheepbouwkun-
dige bureau, waar ook de
meeste oude veerboten van
deze rederij op de tekenplank
stonden. Townsend Thoresen
laat zijn schepen bouwen op
de werf van Schichau Unter-
weser in Bremen, die de laat
ste 10 jaar voor TT zeven
nieuwe vaartuigen afwerkte
en vier van haar oude ferry's
een zogeheten jumbobeurt
gaf om hun capaciteit te ver
groten.
De twee super-veerboten
zullen worden voortbewogen
door motoren, ontworpen in
Zwitserland maar gebouwd
in Frankrijk. Het interieur
van de nieuwe schepen is
Duits, met Belgische meubels
en plafondbekledingen uit
Finland. Elk van beide sche
pen heeft vier restaurants,
drie bars en een grote duty-
freezaak. In hun garages zul
len de rijtuigen op vier ver
schillende niveau's worden
geplaatst. Sommige daarvan
kunnen stijgen of dalen, net
zoals een lift. Dover en Calais
graven voor deze reuzen
nieuwe ligplaatsen. Boven
dien worden in die havens
speciale dubbele opritten
aangelegd om snel laden en
lossen van de Pride of Dover
en de Pride of Calais moge
lijk te maken.
De Pride of Dover zou in
juni en de Pride of Calais in
november van dit jaar in de
vaart worden gebracht Ge
zien de scheepsramp van
Zeebrugge is het echter zeer
de vraag of Townsend Tho
resen dit plan wel ten uitvoer
zal kunnen brengen. De
Britse regering Thatcher
heeft maandagavond een
dringende inspectie bevolen
van 60 autoveerboten, ge
bouwd zoals de verongelukte
TT-Herald of Free Enterpri
se.
Zij zullen worden gecon
troleerd door 100 inspecteurs
van het departement van
transport, die moeten onder
zoeken of de dubbele boeg
deuren van de 60 ferry's be
hoorlijk werken.
Ondertussen wordt van
Labourzijde aangedrongen
Townsend Thoresen geen
toestemming te geven om
haar nieuwe super-veerbo
ten in te zetten op de lijn
Dover-Calais, die de drukste
is van alle routes tussen En
geland en het continent.
Vrij algemeen wordt ver
wacht dat de regering-That-
cher de twee Prides zal laten
onderwerpen aan een gron
dige en daardoor tijdrovende
controle, met het gevolg dat
Townsend Thoresen hen niet
op de geplande data in de
vaart zal kunnen brengen.
Er zal vooral worden gelet
op de betrouwbaarheid van
de dubbele boegdeuren en
het pompsysteem van de bal-
lasttanks. TT zal allicht er
voor zorgen dat de comman
dobrug van beide superveer
boten vóór de regeringsin
spectie voorzien is van een
electrisch waarschuwings
bord met gloeilampjes die
verklikken wat er met de ga
ragedeuren aan de hand is.
Want ook voor wat betreft
beide superveerboten zullen
deze deuren de zwakke plek
zijn van het schip.
Hoewel Townsend Thore
sen in het verleden al een en
ander heeft gedaan om de
veiligheid van haar passa
giers te verbeteren (net zoals
jumbojets zijn de meeste TT-
schepen onder meer uitge
rust met opblaasbare glijba
nen, waarlangs de passagiers
in een noodsituatie relatief
snel van de bovendekken, die
zo'n tien meter hoog zijn ge
legen, in langszij liggende
reddingsboten zouden kun
nen komen) verliest zij als
rederij toch vaak de "safety
first"-regel uit het oog om
dat, commercieel gezien,
snelheid voor haar nog van
groter belang is.
Autoveerboten zijn al
sinds de jaren vijftig voor
zien van in- en uitrijdeuren,
geinspireerd door deze van
de landingsschepen uit de
tweede wereldoorlog. Tot in
de helft van de jaren vijftig
hadden veerboten alleen
deuren aan de achtersteven.
In die tijd moesten alle auto
mobilisten aan boord eerst
een halve cirkel beschrijven
om weer aan land te kunnen
rijden. Veerboten waren toen
nog relatief klein.
Het type roll-on, roll-off
bracht een ware revolutie tot
stand in het gebruik van
autoveerboten. Van dan af
was het mogelijk ze veel gro
ter te maken. Zij konden
voortaan heel wat sneller ge
laden en gelost worden om
dat er nu ook boegdeuren
waren, met de mogelijkheid
voor automobilisten om
dwars doorheen de garages
te rijden en zo aan land te
komen.
Wat voor de passagiers een
prettige tijdwinst was, bete
kende groot financieel voor
deel voor de operators. Hoe
sneller het laden en lossen
gebeurt in de Kanaalhavens,
hoe meer overtochten de
autoveerboten kunnen ma
ken en dus hoe groter de op
brengst voor de reders. De
forse concurrentie op het Ka
naal en de dreigende komst
van de Eurotunnel hebben
tot gevolg gehad dat zij
steeds minder aandacht zijn
gaan besteden aan de veilig
heid van hun passagiers.
De Britse ferry operators
zijn erg conservatief. Wel
licht is het daardoor, dat aan
het systeem van deuren voor
autoveerboten eigenlijk nog
niet veel is veranderd. Al in
januari 1953 verging in volle
Ierse Zee de veerboot Prin-
Door Pieter Eggen
„Het kabinet schuift de
kwestie opnieuw voor
zich uit. De uitspraak
van de rechter wordt op
die manier volledig
uigehold. Hier is sprake
van 'onbehoorlijk' be
stuur".
Dr. Ton van de Zandt,
voorzitter van de Landelijke
Huisartsenvereniging (LHV),
is boos. En samen met hem de
rond 6.000 huisartsen van Ne
derland.
Het kabinet weigert nu al
twee jaar de wens van de
huisartsen voor een betere
beloning te honoreren.
De ruzie tussen LHV en
kabinet gaat over het zoge
heten norminkomen en het
tarief dat huisartsen particu
liere patiënten mogen reke
nen. Dat bedraagt op dit mo
ment 25 voor een consult en
ƒ37,50 voor een bezoek. „Die
bedragen zouden eigenlijk
een tientje omhoog moeten",
aldus Van de Zandt.
De huisartsen willen geen
hogere inkomens, zegt Van
de Zandt. „Het gaat er slechts
om dat we krijgen waar we
recht op hebben".
Een huisarts verdient een
vastgesteld inkomen
139.400 per jaar). Dat ver
dient hij bij een 'normprak
tijk' van 2.350 patiënten. On
geveer 40% van de huisartsen
krijgt ook daadwerkelijk het
norminkomen of zit er zelfs
boven. Voor maar liefst 60%
van de huisartsen is het
norminkomen een schone,
verre droom.
Dé voornaamste oorzaak
voor de huidige situatie is het
te lage particuliere tarief.
Dat is gebaseerd op het aan
tal keren dat een particuliere
patiënt zijn huisarts bezoekt.
De overheid ging tot voor
kort uit van een cijfer van 3,5
bezoek per jaar. De huisart
sen zeiden dat het veel lager
is. Minder patiëntenbezoeken
betekent minder verdiensten,
waardoor minder huisartsen
het norminkomen verdienen.
De stelling van de huisartsen
is inmiddels door onafhanke
lijk onderzoek van de Econo
mische Controle Dienst
(ECD) bevestigd. Het cijfer
ligt op 2,3.
De conclusies van het
ECD-onderzoek verdwenen
in de la en vele maanden ge
beurde er niets. De LHV was
het wachten beu en bracht
begin dit jaar het kabinet
voor de rechter. De rechter
beval nieuwe besprekingen.
Die liepen twee weken ge
leden op niets uit. Het kabi
net schreef dat de LHV wel
iswaar gelijk heeft, maar een
tariefsverhoging was niet
nodig, omdat de huisartsen
verleden jaar gemiddeld zo'n
3.000 meer waren gaan ver
dienen. En ook voor dit jaar
is een verbetering te ver
wachten.
Van de Zandt:.„Je merkt
aan alles dat het kabinet
weigert consequenties te
trekken uit eenvoudige con
clusies. Steeds is er weer wat
nieuws bijgehaald. Dat ver
haal van die 3.000 gulden is
lariekoek. De inkomens zijn
verleden jaar niet zo sterk
gedaald als verwacht en nu
doet het kabinet net alsof de
huisartsen er dus wat bij
hebben gekregen. Die minder
scherpe achteruitgang komt
alleen omdat de oplossing
van de goodwill-problema-
tiek (overnamekosten van
een praktijk) een jaar langer
op zich heeft laten wachten.
De achteruitgang zal dit jaar
pas in zijn volle omvang te
zien zijn. Huisartsen gaan er
dit jaar zo'n 10 tot 12.000 gul
den op achteruit. Het trieste
is dat ambtenaren én LHV
dat samen in de gesprekken
hebben geconcludeerd. Maar
van die conclusie vindt je
ADVOCAAT van de Li
banese terroristenchef
Georges Ibrahim Abdal
lah, boodschappenjon
gen voor diens groep
FARL (Libanese gewa
pende Revolutionaire
Fractie) èn agent van de
Franse geheime dienst
DGSE.
Drie op zijn minst ge
durfde rollen, die van 1984 tot
1986 werden gespeeld door
een jonge Parijse advocaat:
Jean-Paul Mazurier.
„Moe van alle manipulatie
en misselijk van mezelf"
klapte hij over zijn avontu
ren uit de school tegen een
journalist van de krant Libe
ration. Diens boek over de
'zwarte agent' Mazurier zou
deze week in Frankrijk uit
komen en heeft al veel stof
doen opwaaien.
Aan publiciteit ontbreekt
het Mazurier in ieder geval
niet. Op last van minister
Pasqua van Binnenlandse
Zaken en Giraud van Defen
sie besloot een Parijse recht
bank vorige week dat 25 pa
gina's uit het boek geschrapt
moeten worden. Teveel wa
ren een "vertrouwelijke' noti
tie van het voormalig hoofd
van de Franse contraspi
onage DST Ives Bonnet over
moeilijke onderhandelingen
met zijn Algerijnse collega
Ayat over de vrijlating van
een door de FARL ontvoerde
Fransman in Libanon, als
mede een zwarte lijst van de
DGSE met daarop de namen
van 80 FARL-militanten en
sympatisanten in Frankrijk.
Op die lijst ook de naam van
Jean-Paul Mazurier, een als
idealistische balie-kluiver
vermomde James Bond, zo
blijkt nu.
Het lawaai over de onthul
lingen van de advocaat is
niet zonder gevolgen geble
ven. Collega Jacques Vergès,
de huidige verdediger van
Abdallah heeft al laten we
ten dat wanneer waar is wat
Mazurier beweert en mijn
cliënt is verdedigd door een
DGSE-agent, de hele proce
dure van het proces nietig
verklaard kan worden. Ab
dallah werd vorige week za
terdag wegens medeplichtig-
Jean Paul Mazurier.
FOTO AP
heid aan de moord op twee
diplomaten tot levenslange
gevangenisstraf veroordeeld.
Voor de Franse pers is deze
nieuwe affaire hoogst explo
sief, want niet alleen Georges
Ibrahim Abdallah, maar ook
andere terroristen zijn door
mr. Mazurier verdedigd. In
Italië Mohammed El-Man-
souri en Josephine Abdo Sar-
kis en in België Pierre Caret-
te, de leider van de extreem
linkse terroristengroep CCC,
de Strijdende Communisti
sche Cellen.
Uit een gisteren door het
weekblad L'Expresse ge
brachte voorpublicatie van
'De zwarte Agent' kan zonder
problemen een scenario wor
den gehaald voor een volgend
avontuur van 007. 'Simon',
zoals de DGSE-codenaam
van de advocaat Mazurier
luidde, stond in direct contact
met Jacqueline Esber, de
vriendin en executrice van
Abdallah. Zij wordt er on
dermeer van verdacht in
april 1982 de Israëlische di
plomaat Barsimentov met
een nekschot te hebben ver
moord. Mazurier transpor
teerde gecodeerde bood
schappen tussen Abdallah en
Esber, die hij tevens door
speelde aan de DGSE.
Dat waren berichten als
'geen compromis met het
grote beest en nog minder
met dat, dat de olie van
Mekka heeft' zouden er, zo
denkt Mazurier achteraf,
mogelijk op kunnen wijzen
dat zijn ex-cliënt zich niet
wilde binden aan directieven
uit Syrië, Iran of Saoedi-
Arabië. Maar meestal be
greep de advocaat de geco
deerde boodschappen niet.
Blijkbaar wel de DGSE,
want Mazuriers 'onkosten
vergoeding' werd flink ver
hoogd na het doorspelen van
de informatie.
Mazurier vertelt ook uitge
breid over zijn banden met
de Franse revolutionair Fre-
derik Oriach, Action Directe
en de Belgische CCC. Jacque
line Esber of wel 'Nathalie'
heeft hij, zegt hij, drie keer
ontmoet Ondermeer in Rome
waar ze hem duizend dollar
gaf bij wijze van eerste beta
ling van de proceskosten
voor Abdallah. In hotelka
mers en op banken in parken
had Mazurier contact met
DGSE-agenten Een kolonel
van de afdeling 'Action' (be
kend van de Greenpeace-
aanslag) gaf de advocaat op
zachte en vriendelijke toon
orders.
Een echt geschikte spion
bleek Mazurier toch niet. Op
van de zenuwen belde hij
vanuit Rome eens de recht-
cess Victoria van de Bri'.J
Spoorwegen, die van Schel
land kwam. Het stormde sf
de garagedeuren van
schip werden ingebeukt. Hil
liep, onder water, kapseisJ
en zonk. Bijna 130 opvareil
den kwamen om het leven,
Een maritiem onder;
bracht nadien aan het lichj
dat de Princess Victoria il
feite niet zeewaardig waf
Precies 34 jaar later lijdt h
geen twijfel dat de direct]
van de Britse rederij Tow
send Thoresen zich bezorj
afvraagt hoe de officiële ot[
derzoeken in België en Enjtj
land betreffende het vres
lijke drama met haar auto-
veerboot Herald of Free 1
terprise zullen aflopen. Tij
welke conclusies zullen i
onderzoekers komen, zulletl
zij eensluidend zijn en Li
welke mate zullen zij ook Li
openbare mening beïnvl<*|
den? En welk lot staat i
prestigieuze nieuwe Kanaalfl
reuzen Pride of Dover
Pride of Calais te wachten!!
Zullen de tragedie van Zeel
brugge en de onderzoeken dii
eruit voortvloeien desail
treuze commerciële gevolge:!
hebben voor de overzetdier.l
sten? De TT-directeuren vre-|
zen het ergste.
Townsend Thoresen en a
dere autoveerbootoperatal
hopen dat de doorsnee-vel
kantieganger het drama va:|
Zeebrugge snel zullen verge-l
ten en dat vooral de zomer-l
boekingen niet al te gevoel:;!
zullen dalen ten gevolge va;|
die ramp. Volgens TT vall
momenteel nog geen opmer-l
kelijke daling van het aantal
passagiers waar te nemer.l
Doet zich in de loop van Lil
zomer toch een forse daling!
van de boekingen voor, dar!
zouden een aantal ferry-ope l
ra tors op de fles kunne
gaan.
Kab
niets meer terug in de br
van het kabinet".
Van de Zandt verwijt I
kabinet slechts te kijken!
naar de centen. Höe kul
voorkomen worden dat el
geld moet worden uitgegel
ven, lijkt de doelstelling. „El
wordt gedaan alsof we méé:|
willen. Wij vragen alleen!
maar datgene wat we hebbe:|
afgesproken".
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG - Met leuzen als
'Dag vogels, dag bioemen, dag
staatsbosbeheer" en 'Braks be
kijk 't even, ons werk is ons le
ven' en vergezeld van ruim
100.000 handtekeningen pro
beerden rond 1500 boswach
ters gistermiddag indruk te
maken op de leden van de ka
mercommissie voor landbouw.
De boswachters togen naar
het Haagse Binnenhof om te
protesteren tegen het voorne
men van minister Braks
(Landbouw) om Staatsbosbe
heer en daarmee het bosbezit
te privatiseren.
Het bijna voltallige perso
neel van Staatsbosbeheer
('SBBoos', stond op een bord)
vormde gisteren een grote
kring waarbinnen de commis
sieleden te horen kregen waar
het bij privatisering aan
dreigt te gaan schorten.
Volgens hem is de i
ling van de overheid funesl|
voor de de motivatie van d
huisartsen. „Ik kom steed
meer huisartsen tegen vsil
tussen de 40 en de 50 jaar di'l
zich afvragen of ze nog wel
zo hard moeten werken. OmI
de lust om bij te schol#|
neemt af", aldus Van
Zandt.
streekse lijn van de DGSE ijl
Parijs, wat de aandacht treil
van de Italiaanse geheime I
dienst Ook Abdallah moet cel
onzekerheid van zijn advo l
caat hebben gevoeld. „Kante I
raden zijn dood door jouw
onvoorzichtigheid. Je ta' I
voortaan waakzamer moet® I
zijn", zei hij eens tegen Ma-I
zurier, die steeds moeilijk
in zijn rol van dubbelag®:
kon blijven.
De DGSE het hem ten-1
slotte vallen toen Abdallai l
een andere advocaat ko® I
Jean Paul Mazurier zocK|
daarop troost in drank
drugs, maar ook dat Ml
slecht af toen de politie hem I
betrapte. Een schorsing door I
de orde van advocaten hangj I
hem hiervoor nu boven hei I
hoofd, terwijl het onderzo® I
naar zijn activiteiten als I
parttime-spion nog moet be-1
ginnen. Veel illusies lijkt I
32-jarige Mazurier zich niet I
te maken, getuige zijn re;
cente uitspraak: „Ik heb ve®
vijanden. Ze zijn allema®
machtig en gewapend.
vraag me af hoe verder te k'
Van onze Hac
DEN HAAG - Discriminatie van
aangepakt worden. Ook de politi
nister Brinkman (Welzijn) deeld
De bewindsman ontving uit ha
den Boogaard het boek 'Flikkers
delt over mannen die het doelwit
weid.
Van den Boogaard schrijft
dat slachtoffers van dat ge
weld nauwelijks in staat zijn
om daarover te spreken met
familie of bekenden. De
auteur pleit er dan ook voor
dat politie en justitie meer
aandacht schenken aan derge
lijke slachtoffers.
Minister Brinkman liet we-
DE POSITIE van de militaire mac
tert met de dag. De chaos hee
van machthebber Desi Bouterse
maribo en omgeving. In een dee
mandoleider Ronnie Brunswijk t
offers van het geweld ontvluchte
de oversteek naar de andere ke
Frans Guyana een niet veel bet<
misch gezien op sterven na doe
nogen maken met heuse voedse
Deze indrukwekkende lijst ve
vestigt nog maar eens de histor
in de kazernes moeten blijven er
laten. Ook Bouterse en de zijn<
gemaakt.
De op het oog zo zelfverzet
zijn om dat openlijk toe te gever
ste weken duidelijk dat hij zelf 1
veranderen. Twee maanden g(
een totale breuk met Nederlanc
net land uit te zetten. Nu heeft hi
'er naar ons land gestuurd om
te spreken. Hiermee wordt vooi
ontwikkelingshulp. Suriname is
nanciële bijstand vanuit Nederla
In navolging van wat minister
gezegd, heeft ook minister Van
ken onomwonden laten weten
tot dusverre gevolgde beleid t<
name tekenen zijn waar te nenr
staat zich aan het herstellen zijr
bereid om haar standpunt bij te
Het lijkt een harde en formel
Talige kolonie waarmee zovee
emotionele bindingen hebben, r
ders handelen. Er zijn in Surina
'n strijd zijn met de meest elemf
en mensenrechten, dat Van d<
Tag afgaan. Bouterse heeft d(
Tj had gevraagd. Het is nu aan
bi) fraaie woorden over democr;