Een les vanuit de Middeleeuwen BELANGWEKKENDE LEZINGEN IN BREDA EN TILBURG RIET UI 'Kantoor UN kinderporno 'LEVEN F, Zeevissen trekt aan Ahold geeft mmsma AMSTERDAMS WOENSDAG 11 MAART 1987 DJSOTÜM EXTRA OP WOENSDAG5 PAGINA 4 SINDS Umberto Eco's roman 'In naam van de roos' genieten de Middeleeuwen een populari teit die voorlopig niet lijkt stuk te krijgen. Is het te boud te beweren dat die populariteit enerzijds een uiting is van binnenkerkelijk protest en verzet tegen morele eisen en ander zijds een buitenkerkelijke teweerstelling tegen morele gezagsaanspraken in de vorm van meewarigheid en leedvermaak? Met in beide gevallen als lijdend voorwerp het - hoofdzake lijk r.k. - leergezag van de kerk. Voeten Smetten Deskundige Doorgewerkt Isolement PAPIER VOOR UW PEN Optimist Taalonderwijs Blunder WOENSDAG 11 MAART l| Controle HENGEÏ RUBRIEK T11 Door Jan Bouwmans Want zijn het niet vooral bepaalde soorten, tot nu toe onbekende of vergeten historische feiten en ge beurtenissen die de Middeleeuwen nu zo populair ma ken? Zo'n geval bijvoorbeeld als van Ordericus Vitalis, ge schiedschrijver en monnik van het Normandische Bene dictijnerklooster Saint- Evroul, die leefde in de twaalfde eeuw. Hij vermeldt in zijn boekwerk 'Kerkelijke geschiedenis' een en ander over Fulco IV, die aan het einde van de elfde eeuw graaf van Anjou was, een streek in Frankrijk die nu nog beroemd is om zijn rosé-wijn. Graaf Fulco IV sloot in 1088 zijn vier de, mogelijk zelfs vijfde huwe lijk met de nog jonge Bertrada de Montfort. Dit huwelijk duurde slechts vier jaar omdat Bertrada zich toen liet scha ken door Filips I van Frank rijk die voor haar zijn wettige echtgenote verstootte. Het zijn echter niet deze ge ruchtmakende affaires waar over Vitalis zich in zijn boek opwindt, maar hij stoort zich aan het feit dat Fulco IV mis maakte voeten had en daarom schoenen met lange punten liet maken teneinde deze mis- vormdheid te verbloemen. Daarmee bracht hij een nieuwe mode in zwang en om die reden kwalificeert monnik Ordericus Vitalis de graaf als een infaam en laakbaar per soon. Of neem zo'n vergeten feit dat in de elfde eeuw de straf, die in de oude kerk stond op abortus en het doden van pas geboren baby's, is verzacht. Alsof het een toch minder erg kwaad is dan men eerst vond. En wat te denken van het ge geven dat het in de elfde eeuw herhaaldelijk moet zijn voor gekomen, dat een priester overging tot het jodendom als gevolg van de invloed, die het Oude Testament was gaan uitoefenen in de Karolingische christenheid? En, nóg kerkelijker toege spitst, de magie die met gecon sacreerde hosties werd bedre ven. De toverformule 'hocus pocus' is afgeleid van de la- tij nse consecratiewoorden "dit is mijn lichaam, voor u gebro ken". Er zal in bepaalde krin gen best gegniffeld worden, wanneer ze horen dat het in de vroege Middeleeuwen hier en daar niet ongebruikelijk was om iemand met de hostie in de mond te kussen vanwege de liefdeskracht die eraan werd toegeschreven. Om maar te zwijgen van de gevallen dat hosties werden gestolen of bij het communiceren werden meegenomen om ze in de grond te stoppen, in een bijen korf of veestal te leggen om zo een grotere opbrengst te krij gen. Al dit soort voorvallen en gebeurtenissen werpen op deze of gene wijze smetten op ook het hedendaagse kerke lijke blazoen. Voor sommige binnenkerkelijke kringen houden ze relativering van hoge pretenties als onveran derlijkheid in, voor buitenker kelijke kringen zijn ze even zovele bevestigingen van hun opvatting dat kerk en geloof Middeleeuwse overblijfselen zijn die op onbegrijpelijKe wijze in de twintigste eeuw zijn verdwaald. Toch zal het niet alleen te gen deze achtergrond zijn, dat de bijeenkomst van het Bre dase literaire café op vrijdag 13 maart is gewijd aan het boek 'Christenheid en chris tendom in de Middeleeuwen' en waarover de schrijver van dit boek, dr. Adriaan Bredero uit Dongen, een inleiding houdt. En het is zeker niet te gen alleen die achtergrond, dat de Theologische Faculteit Tilburg ter gelegenheid van haar 20-jarig bestaan een le zingencyclus van vijf bijeen komsten op touw heeft gezet over 'Het geloof van het volk in de Middeleeuwen'; een cy clus die op donderdag 5 maart is gestart en vervolgd wordt op de donderdagen 12 en 26 maart en 2 april en vrijdag 10 april. Wie de cyclus in Tilburg nog wil meemaken, maar tot zijn spijt de eerste sessie van 5 maart heeft gemist, kan zijn schade nog inhalen op 13 maart in het Bredase literaire café, omdat onderwerp en in leider in beide gevallen iden tiek zijn. In Tilburg komen verder nog aan bod prof. dr. R. de Keyser uit Leuven met het thema 'Godsdienst en dage lijks leven in het laat-middel- eeuws stedelijk leven in de Nederlanden, dr. J. van Her waarden van de Erasmusuni- versiteit Rotterdam met het thema 'De middeleeuwse pel grimage', dr. P. van Dael van de Vrije Universiteit Amster dam met het thema 'de functie van het beeld in de Middeleeu wen' en tenslotte drs. P. Eligh, docent aan het Tilburgse Cob- benhagenlyceum, met als thema 'Mystiek en middel eeuwse literatuur'. Al deze le zingen beginnen om twee uur 's middags op de theologische faculteit aan de Academie laan. Dr. Adriaan Bredero, eme ritus-hoogleraar van de VU- Amsterdam en oud-docent van de Tilburgse theologische faculteit, geldt als een heel groot deskundige van de Mid deleeuwen. 'Christenheid en christendom in de Middeleeu wen' is zijn jongste werk, waarin het gaat over de plaats van de kerk in die Middel eeuwse samenleving en op de vormen van de toenmalige ge loofsbeleving. Hij heeft zijn aandacht echter toegespitst op de vraag naar de invloed van de toenmalige maatschappij op kerk en geloof. Men ver moedt onmiddelijk: met voor bedachten rade. Want het is in feite een hoogst actuele vraag stelling. „De kerk bij de tijd brengen", was volgens de pro gressieven een van de diepste bedoelingen die paus Johan nes XXIII met het Tweede Va ticaanse Concilie had. Maar, zo rectificeren meer conservatief ingestelden, de kerk misschien niet helemaal, doch het geloof van de kerk staat absoluut bo ven de geest van de tijd; kan en mag zich niet door maat schappelijke opvattingen la ten leiden of gezeggen; heeft dat ook nooit in haar geschie denis gedaan, tenzij als mis stand die later werd gecorri geerd. De hele simpele vraag die Bredero tegen deze laatsten opwerpt, is: „In hoeverre gaat dit voor de Middeleeuwen op?" En als een rode draad loopt door zijn boek de bevinding dat de beleving van de christe lijke religie in menig opzicht is bepaald door maatschappe lijke omstandigheden en structuren. Preciezer gezegd: de kerstening van de Ger maanse stammen in Noord west-Europa veranderde enerzijds bestaande maat schappelijke omstandigheden en structuren, maar niet revo lutionair; anderzijds paste het christendom zich in belang rijke mate aan bestaande om standigheden en structuren aan en kreeg aldus een tijdge bonden karakter, ook al staat de eeuwigheidswaarde van de mens in de christelijke religie centraal. De maatschappelijke om standigheden en structuren van de Middeleeuwen hebben bijvoorbeeld sterk doorge werkt in de brede waaier van zegeningen als sacrale afweer van ziekten, noodweer, ram pen, gevaren en overig onheil. Maar ook in het kerkelijke systeem van vergeving van zonden in die tijd. Beide syste men zijn Middeleeuwse voort zettingen van Germaanse vor men van religie, een religie die werd beleefd in vaste formu les, handelingen en gebaren waarmee men bedreiging door buitenaards gedachte machten wilde bezweren en afweren. Hoezeer de zondenvergeving maatschappelijk was bepaald, toont alleen al het Middel eeuwse aflatensysteem dat een malse bron van geldelijk ge win was. Maar ook het zware middel van de excommunica tie, de uitstoting uit de kerk die in de Middeleeuwen van mensen meteen ook maat schappelijke paria's maakte, werd vaak toegepast naar ge lang de maatschappelijke be langen van de Curie. De voortzetting van Ger maanse religievormen ge beurde niet klakkeloos. Bre dero zegt hierover onder meer dat het christendom in essen tie van die Germaanse vormen afwijkt door met name „...aan natuurkrachten een autonome macht te ontzeggen en daarmee de weg naar secu larisatie en vermenselijking van een samenleving te ba nen". Is het niet des te curieu zer dat de moderne weten schap de weg naar de heden daagse secularisatie heeft ge baand door aan de natuur krachten hun-eigen wetmatig heid weer toe te kennen? Het kerkelijk leergezag heeft het hier in elk geval op veel fron ten erg moeilijk mee. Hoe Middeleeuws is het hui dige christendom? Of willen sommigen het weer hebben? De Middeleeuwen zijn eerst verguisd, daarna geïdeali seerd. Ze zijn gezien als de gouden tijd van de katholieke kerk, de middeleeuwse sa menleving is beschouwd als een bij uitstek christelijke sa menleving. Volgens Bredero is dat een eenzijdig, geflatteerd en romantisch beeld. Toch lijkt dat romantische beeld een groeiende aantrekkings kracht te hebben op een cate gorie mensen die aldus een derde schraag vormen onder de enorme hedendaagse popu lariteit van de Middeleeuwen, de categorie mensen namelijk die vanaf den beginne dan wel achteraf de concilies van Trente en Vaticanum I, en Va- ticanum II voor zover het deze beide herhaalt, verkiezen bo ven de (konsekwente uitwer king van de) nieuwe aanzetten van Vaticanum II waarin de invloed van de hedendaagse democratische, wetenschappe- lijk-technologische samenle ving is terug te vinden. Voor deze mensen zou de vaststel ling van Bredero tot nadenken kunnen stemmen dat de in vloed vanuit de samenleving op christendom en kerk eerder aantoonbaar is dan omge keerd de invloed die kerk en christendom op de maatschap pij uitoefenen. 'Christenheid en christendom in de Middeleeuwen - Over de verhou ding van godsdienst, kerk en sa menleving'; Uitgeversmij Kok, Kampen, f 49,90. AL-jaar en dag heb ik er de voorkeur aan gegeven de landspolitiek op een af standje te volgen. Ik doe dat met interesse en goeie ken nissen van links en rechts voorzien mij vaak van ac tuele informatie. Nu is het mij opgevallen, dat speci fieke deskundigen binnen de PvdA in veel opzichten dicht bij het CDA zitten. Op het economisch vlak hebben zich al enige tijd prominenten als Van Doel, Duisenberg, De Galan en Tinbergen laten horen. Kombrink heeft zich on langs in deze respectabele rij geschaard. Hun boodschap komt kort en goed hierop neer: ook de PvdA moet met echte bezuinigingen op de proppen komen. Als je niet bezuinigen wilt, komt er van je socialistische idealen niets terecht. Je veroordeelt jezelf tot de rol van altijd mok kende toeschouwer. Van meer ideologische aard is een terughoudend optreden van de staat, of schoon daar ook financiële aspecten aan vastzitten. Be gin 1984 verscheen bij het CDA als discussiestuk voor de leden het rapport 'Van verzorgingsstaat naar ver zorgingsmaatschappij'. Het Adviesprogram van de PvdA voor de raadsverkie zingen in 1986 is gedoopt 'Om een houdbare verzor gingsstaat'. Mij is een arti kel in Bestuursforum (een CD A-periodiek, jan. '87) aangereikt, dat hierop aan sluit. Het is geschreven door drs. P. Dordregter van het wetenschappelijk instituut voor de PvdA; m.i. een sym pathiek gebaar van beide partijen. Een sprekend ci taatje: „Ook sociaal-demo- i craten moeten en willen be zuinigen. De solidariteit - plechtanker van de sociaal democratie - staat danig op de tocht. Solidariteit is ver statelijkt, solidariteit is het belastingformulier en dat roept zelden blije gezichten opIn het algemeen neemt het besef dat gemeenschaps voorzieningen van de men sen zijn af. Daarmee neemt tevens het kostenbesef af. (Een stroom van regelgeving is het gevolg.) De vervreemding groeit en onze democratie wordt ondermijnd. Het is zeker de verdienste van de kabinet ten Lubbers deze zaken aan de orde te stellen. Deregule ren is één van de antwoor den." Voortdurend blijkt de laatste tijd dat de duidelijke visie van het CDA door een brede achterban gedragen wordt. Bij de PvdA lijkt het erop dat hun denktanks roe penden in de woestijn zijn. Te veel socialisten (ook in deze rubriek) denken zich sterk te maken door zich af te zetten tegen de golflengte waarop het CDA zit. Het kan bij verkiezingen mis schien even .wat schijnsuc ces opleveren. Politiek werkt men, jammer genoeg, aan een isolement. Breda, Willem Woutersz IN het auto-katern van De Stem van 6 maart zet Ric van Kempen nog eens op een rijtje wat ons allang bekend is omtrent de funeste in vloed van het autoverkeer op het milieu. Maar Van Kempen is wel een erge op timist wanneer hij meent dat, gezien de aard van de mens, het probleem zichzelf op den duur wel oplost. Want dat zal nooit gebeuren zolang de verbrandingsmo tor niet radicaal van het to neel verdwijnt. De verbrandingsmotor is 'van nature' milieuvervui lend; dat zit 'm gewoon in de aard van het beestje. En ook al hang je er een katalysator en zo aan, het blijft romme len in de marge. Omdat je niets verandert aan het principe volgens hetwelk deze krachtbron werkt. In de jaren '60 en '70 versche nen er met de regelmaat van de klok publicaties omtrent nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de elektrisch aangedreven automobiel. Ford in Detroit en andere bekende fabrikanten had den proefmodellen, vaak standaardwagens waarvan de benzinemotor was ver vangen door een elektrische installatie. Nieuwe accubat terijen met grotere vermo gens en lichter in gewicht waren volop in ontwikke ling. Kortom: de vooruit zichten waren grandioos. En hoe is de stand anno 1987? Van de elektromobiel hoor of zie je niets meer. Hoe zou dat komen? Heeft de techniek ons uiteindelijk toch in de steek gelaten, of is er iets anders aan de hand? Het economische belang van technische toepassingen gaat helaas altijd voor alle andere overwegingen. Olie maatschappijen hebben in dat. opzicht weinig te ver wachten van de elektromo biel. Zou dat wellicht de re den kunnen zijn van het uit blijven van een dergelijk vervoermiddel? Breda, W. Giesing WIE regelmatig de radio en televisie beluistert, ontdekt dat het met de uitspraak van onze taal vaak niet best ge steld is. Mensen die beslist beter moesten weten, bezon digen zich aan een foutieve uitspraak van de getallen 40, 50 en 60 tot en met 79. Deze horen uitgesproken te wor den als: feertig, fijftig, sestig tot en met negen en seventig. Het zijn meestal dezelfde mensen die niet weten, dat een z, een v en een g na een stemloze medeklinker even eens stemloos worden en dus uitgesproken moeten wor den als s, f en ch. Progressieve assimilatie noemt men dat en ze vindt plaats na de letters van 't kofschip. Enkele voorbeel den: zichzelf wordt uitge sproken als: zichself; het zesde wordt uitgesproken als: utsesde; op verzoek wordt uitgesproken als: op- ferzoek; op goed geluk wordt uitgesproken als: op- choetcheluk. Met name Am sterdammers die zoveel moeite hebben met de v, de z en de g, maken zich schuldig aan het niet-assimileren. Ze hebben immers geleerd, dat een z als een z, een v als een v en een g als een g moet worden uitgesproken. Ze hebben niet geleerd of ze zijn vergeten, dat deze regel, waar het de progressieve as similatie betreft, beslist niet opgaat. Zo komt men tot een niet-natuurlijke uitspraak. Omdat ze toch vaak de nek breken bij hun gemani- reerde (onnatuurlijke) uit spraak, wordt te pas en te onpas de 'schwa-klank' in gevoegd. Bijvoorbeeld: uit zien spreken ze uit als: uit u zien; afvragen spreken ze uit als: af u vragen; uitge kookt wordt: uit u gekookt. Er zijn zelfs mensen die bij woorden als 'straatterreur', 'muisstil', 'kopbal', 'brood trommel' in het midden de twee medeklinkers laten ho ren. En dan hebben we nog een categorie mensen, die het intereesant lijkt te vin den of misschien modieus, om bij bepaalde woorden te 'slissen' (de s verkeerd uit te spreken). Mij is geleerd, dat de geschreven (gedrukte) taal een povere weergave is van de gesproken taal. Het lijkt er wel op, dat veel Nederlanders gaan spreken, zoals het gedrukt staat. Dat niet-Nederlanders die onze taal hebben leren spreken, moeite hebben met bovengenoemde spraakpro- blemen, kan ik begrijpen. Dat er Nederlanders zijn, ook intellectuelen onder hen, die denken, dat hun tegen natuurlijke uitspraak cor rect is, misschien zelfs me nen, dat het intelligent klinkt, kan ik niet begrijpen. Dat leerkrachten, die de kinderen dus de taal moeten leren, zich aan bovenge noemde fouten schuldig ma ken, vind ik helemaal te gek. Zij hebben in hun opleiding toch ooit kennis kunnen ne men van dit soort zaken; zij zullen ongetwijfeld wel eens hebben moeten oefenen in het fonetisch opschrijven van woorden en zinnen. Van de eerste de beste logopedist zouden zij een dikke onvol doende krijgen voor hun uitspraak. Heel veel radio- en televisiesprekers doen het fout; heel wat mensen in het onderwijs idem dito. Waar kunnen onze kinderen nog terecht om hun moeder taal goed te leren spreken? Breda, O. Verstappen Met de eenzijdige doorzet ting van Amerika wat be treft de atoomproeven heeft deze een unieke kans gemist Gorbatsjov de helpende hand toe te steken in zijn streven om Rusland meer vrijheid te geven, voor wat betreft het economisch sys teem te herzien. Een steun de Gorbatsjov nodig heeft om zijn hervormingen door te kunnen voeren, hiermede de wereldvrede bevorde rend, door de daarmede ge paard gaande wapenbeper king. Amerika valt van het ene gat in het andere, maar dit is een blunder van wereldfor maat. Het is duidelijk dat Gorbatsjov en de zijnen een andere koers willen. Wat doen de bondgenoten? Die blunderen mee. Ze moeten echter wel bedenken dat Rusland een wezenlijk deel van Europa is. Als Amerika niet naar zijn bondgenoten wil luisteren, laten die als nog een signaal geven om de kruisraketten 'voorlopig' niet te plaatsen. Gaat Rusland door op weg naar meer democratie en ontspanning, laat die raket ten dan voorgoed wegblij ven. Per slot is Europa Ame rika niet. Voor Gorbatsjov was ik voor plaatsing. Met de Gorbatsjov en de zijnen, zijn deze bezig geschiedenis te schrijven. Laat het vrije Westen hierop inhaken. Kucphen, R. de Gier Vertrouwen is go controle is beter zegt de mevrouw in het restaurant, wanneer een Eurocheque uit schrijf. We treffen elkaar daar gere geld, want ze ser veren er een heer lijke hap en de sfeer is er zodanig dat je er een goed gespre k met je journa listieke 'slachtoffers' kunt voeren. Maar elke keer opnieuw controleert mevrouw pijnlijk nauwkeurig of de hand tekening op de cheque dezelfde is als die op het pasje en of het (tien cijfenge!) nummer op de achterkant van de cheque exact overeenkomt met dat op het pasje. 'Ordnung muss sein', geldt in dit land en gewenning maakt op geen enkele manier inbreuk op die wetmatigheid. Wie als jour nalist het Bundespresseamt (wat in Nederland de Rijksvoorlich tingsdienst is) in het regerings gebouwencomplex binnen wil, moet zonder dat daarom wordt gevraagd zijn perskaart aan een portier in een glazen hok tonen. Ook al kan die man je inmiddels wel uittekenen, als je de kaart niet toont drukt-ie niet op het knopje dat de deur opent. De man heeft zijn machtspositie zelfs nog een beetje uitgebreid, want hij vraagt je ook wat je komt doen en wie je wilt spre ken. In controleren zijn ze in de Bondsrepubliek heel goed. Iedere Duitse staatsburger die zestien jaar is geworden dient te allen tijde een identiteitskaart j ofwel Personalausweis bij zich te hebben. Formeel geldt die plicht i zelfs tijdens het zwemmen. Want Ordnung muss sein, niet- i waar? Het eerste waar de poütie i naar vraagt als je om welke re- den dan ook staande wordt ge- i houden is je Personalausweis. j Wie zijn Ausweis niet bij de eer- I ste vordering kan tonen moet i een boete betalen en later alsnog i zijn Ausweis komen tonen. Als Nederlander heb ik die I problemen niet. Zolang in ons i land de identiteitskaart niet ver- plicht wordt, hoef ik zo'n ding hier niet te laten zien. Als Onkel I Agent hier vraagt wie ik ben, wil ik dat best vertellen. En als-ie me niet gelooft, heb ik natuur lijk identiteispapieren voldoen de op zak, inclusief een verblijfs vergunning. Da's ook al weer zo'n wassen neus, want EG-lan- den zijn verplicht burgers uit I andere EG-landen zo'n papier te verstrekken wanneer ze hun I werk komen doen Als niet-EG-burger ben je er veel erger aan toe. Het verwer ven van een verblijfsvergunning is voor die mensen een langduri ge, ingewikkelde en kostbare procedure. In de deelstaat Beie- ren dienen nieuwkomers niet-EG-landen zelfs een ail test te ondergaan. Wie het aj| virus in zijn lichaam heeft, geen verblijfsvergunning, test geldt zelfs voor burgers 1 de buurlanden Oostenrijk J Zwitserland. De zelfstandigheid van J Duitse deelstaten gaat veel der dan die van de Nederlar provincies. Waar de Friese 1 tionalisten niet eens van dun) dromen, is in Duitsland heel T woon paspoortcontrole vJ reizen binnen de Bondsre bliek Dat geldt namelijk vi| mensen die per vliegtuig van de overige Bondsrepubliek t West-Berlijn reizen en om. Door Rink Drost Dat 'andersom' is nog J daaraan toe. Want West-Beril mag dan officieel een van del deelstaten van de BondsreJ bliek Duitsland zijn (in de DJ wordt dat niet erkend), de gel lieerden hebben er vanwegel bijzondere status van Berlijn I laatste woord. En die hebben J Duitse overheid opgedragen, reizigersverkeer dat West-K lijn in de richting van de I republiek verlaat steekproelsj wijs te controleren, zoals i geldt voor alle grenzen van Bondsrepubliek. Maar de Duitse ambten interpreteren de geallieerde tj dracht wel heel ruim. 0p« Berüjnse vliegveld Tegel i het geen fluit uit of je naarej bestemming in de Bondsre; bliek wilt reizen of naar T boektoe: je paspoort Ausweis wordt gecontroleerd 1 zelfs gefotografeerd. En steek proefsgewijs, nee, bij tl passagier. Grote successen in de i daad - en terrorismebestrpl hebben de controles op de :j pieren van de luchtreizigers ii| nooit opgeleverd. Waarom i die controle? Ik vroeg ernaarl de luchthavens van zowel Kt| len/Bonn als Berlijn. Hett woord dat beide keren werdrj geven zal zeker de oudere li niet verbazen: „Es ist unserS| fehl" nmillllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllM Door Rien van Nunen SINDS de vorige week zijn sportvissers er weer in ge slaagd vis te vangen van enige betekenis. Ook sport- visserijbedrijven zijn weer actief na een gedwongen pauze van zo'n acht weken. In de achter ons liggende periode bleek het water te koud om vis aanleiding te geven het aas te nemen. Hoewel de temperaturen nog erg laag zijn, is er bewe ging in het vissenfront. Vreemd genoeg komt de grootste activiteit van het gebied achter de Oesterdam aan de Bergse kant. Daar waar enkele putten zijn vanwege de zandwinning voor de Oesterdam en in het oude Thoolse Gat gaat de visserij er bijna elke dag op vooruit. Scoorde men vorige week nog slechts tientallen vissen per dag, verdeeld over de hele boot, op het ogenblik zijn dat er al en kele honderden. Al bestaat de vangst voor- namelijk uit bot en mooie schol, een enkel scharretje (het scharreseizoen ging voor de meeste Oosterschel- devissers volkomen verlo ren). Ook de wijting laat zich nog steeds vangen. Die wijting zou allang richting Noordzee zijn gekoerst, ware het niet dat de bouw van de Oesterdam ook daar een stokje voor stak. Die wijting wordt dan ook volop gevangen door Thoolse vis sers, vooral bij zonnig weer. Overigens was de vangst van wijting en kleine gul op de Noordzee merkwaardi gerwijs goed tot een week voor carnaval. Daarna werd het ook vanuit Stellendam en Scheveningen een stuk minder. Het ijs lag afgelopen don derdag nog in de Thoolse haven toen we bij een prachtig opkomende zon de meertouwen, stijf van het ijs, losgooiden. Met een aar dig gangetje werden centi meters dikke ijsschotsen op zijgeschoven, hetgeen niet bepaald het gevoel gaf een succesrijke visdag te hebben aangeboord. De zon nam in de loop van de dag in kracht toe, de scherpe ochtendwir'| nam af en het vissen bepaald aangenaam. De vül was er ook, want links e»| rechts werden regelmatifl vissen van uiteenlopendfl maat en soort bovengehaald! Op het voorschip verginj| het ons wat minder g Gebrek aan stroming het schip bijna geheel rond het anker draaien. ZageBl deden het beter dan zeepH ren, zowel voor schol als d<| bot en wijting. Zoals mem de zomer de zeeaasjes sej cuur moet inpakken t> de zon, zo was dat deze nodig tegen de vorst. Pier*] en zagers veranderden lang- j zaam maar zeker in vriesaas! Binnen afzienbare tijd® het stuk Volkerak, Schelde-I Rijnkanaal en het ThooM Gat behoren tot het gedee'8 dat gaat verzoeten. Hoe vMI dat zal gebeuren, staat te bfl zien. Ondertussen gaat pl dat gebied bij de sluizen'' de Philipsdam en de Oester-I dam een soort Grevelinf I neffect ontstaan. Grote M veelheden platvis, voOT bot, zullen naar zee wiKJI trekken en zich voor '7 dammen concentreren. ziet er dus voor sportvis®» goed uit. L Hoe snel het Volkerak aanverwante wateren in"! ressant zullen worden vcj| de zoetwatervissers is n°| niet te zeggen. De ervan1» met het IJsselmeer en Haringvliet leerde dat zoi in stadia gaat. Baars, paWJ en voorn, maar ook snojpf baars en bot bepalen dejjjj mende jaren het beeld. eerst zullen er enkele j helaas in het teken i van het verval van een s zeecultuur. ZEEBRUGGE (ANP) - De autoriteiten in het Belgische Zeebrugge achten het niet langer raadzaa*1* om de levens van duikers op het spel te zetten om lijken te bergen uit het wrak van de vrijdag voor de Bel gische kust gekapseisde veerboot 'Herald of Free Enterprise'. Volgens een woordvoer der van de rederij Town- send Thoresen is het mo ment bereikt waarop de door het water vervormde lichamen niet langer op normale wijze geïdentifi ceerd kunnen worden. De Belgische autoriteiten slui ten niet uit dat zij nabe staanden zullen verbieden de lijken te identificeren. De zwaar gewonde kapitein van de veerboot, David Lewry, heeft België dinsdag mogen verlaten. Hij kreeg die toe- stemming maandagavond, na een tweede verhoor door de z Brusselse onderzoeksrechter A. d'Hont Een woordvoerder van het parket in Brugge kon dinsdag niet zeggen wat dit tweede verhoor heeft opgele- verd. o Het gerechtelijk onderzoek v naar de oorzaak van de ramp i in Zeebrugge ligt daarmee voorlopig stil. Alle passagiers u en bemanningsleden die het c ongeluk hebben overleefd hebben een lijst ingevuld met n vijf vragen over de gang van g zaken vrijdagavond aan boord van het schip. Volgens de justitiële woor- yj voerder is het wachten nu op jJ het moment dat de bergers het yj schip overeind trekken, zodat in het wrak naar nadere aan- BRUSSEL (AP) - De Belgische po ties een netwerk voor jeugdprostit; kinderporno maakte en onder me in de burelen van UNICEF. Een woordvoerder van het k Openbaar Ministerie zei dins- oi dag dat eind vorige maand een t« inval was gedaan in 16 wonin- ti gen en kantoren en dat 15 rr mensen waren verhoord, on- s< der wie de negen die later gearresteerd werden. In Delft d werd de Nederlander J.W. h gearresteerd nadat in zijn wo- k ning kinderporno was aange troffen. ti Een van de arrestanten, de d 45-jarige Michel Felu, wordt si ervan verdacht dat hij het Brusselse kantoor van UNI- w CEF heeft gebruikt om porno- e grafische foto's te maken van rr AMSTERDAM (ANP) - Ahold heeft <ünsdag op de Amsterdamse effecten- w beurs ƒ8 prijsgegeven op ƒ105,30 na vi tnaandag in afwachting van de jaar- to cijfers nog gestegen te zijn. De lagere K wmst per aandeel viel slecht bij beleg- d< |ers en Ahold moest na een opening op J110 geleidelijk terug. Dit ging ge paard met een levendige handel in Anold op de optiebeurs, waar 3500 con tacten Ahold om gingen en de puts gewild waren. Een positieve uitschieter was Hei jden, Na maandag al gestegen te zijn P Jaarcijfers werd de brouwerij 6 murder op 163,50. Bols was ook in hetgeen resulteerde in een koers- van ƒ4 op ƒ149. Nedlloyd won ^rijksdaalder op 163. VNU werd, oordat 's avonds de jaarcijfers kwa- ea- f 5 duurder op 320. °°r het overige waren er slechts ine verschuivingen. Bij een licht Air?** dollar konden Akzo, KLM, Phi- P® en Unilever wat aan de koersen SlJSSfen, maar de stijging van Ko- rJKkjke Olie kwam tot staan en ^ogovens moest een dubbeltje terug. aandelenmarkt was voor het ove- <ge wat verdeeld, maar de hoofdfond- (g®n üerfn overwe«end weine stijgin- feiiJtvu de lokaIe markt kwamen de L_. "'e aandelen van Nationale Inves- r^bank (NIB) in de handel en de en P daarbij op van 552 tot 562 itonnfJ W?s °°k de prijs waarop NIB- y311 der Zwan ongeveer ge- deld in u werd ook volop gehan- 1aar/,.n, rïagemeyer, die daags voor de ^350 duurder werd op antonius si/! ®}onius ■"''i.'ro.v. F8u JWel "Jsasthuis E'««thuis ««thuis ««thuis LV' h°oghuys 7* sï pr°tihs Sfotihs r,p">tz.hs (oostb.) (oostb.) lourdes de brouwer (tilburg) (tilburg) (tilburg) (tilburg) (het) klokkenberg liduina ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) ('s-h'bosch) f

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2