Hoe honger heel langzaam mediavoer werd AVRO krijgt zendtijd op satelliet PW SM Daar is dan eindelijk Het Trio L Proces tegen 'Jazz Sectie' in Praa Santana kan nog steeds intens boeien WOENSDAG 11 MAART 1987 FNSDAG 11 MAART 198 IKON HERDENKT VIER DOODGESCHOTEN JOURNALISTEN HILVERSUM - Op 17 maart is het vijf jaar ge leden dat in El Salvador de journalisten Koos Koster, Jan Kuiper, Joop Willemsen en Hans ter Laag werden doodgeschoten door een le gerpatrouille toen zij voor de IKON opnamen maakten. Eerder dan een formele herdenking kiest de IKON voor een aantal uitzendingen waar journalistiek en televisie centraal staan. Nederlandse kunst naar Japan 21.05 Wayne Shorter Colin Hay Jennifer Rush ïushe en Wiske: „D Door Jan Koesen Zo was vrijdag 6 maart besteed aan een discussie in 'Daar sta ik voor', waarin Erik Jurgens de Indonesische kritische journa list Mochtar Lubis ontving en zal op 17 maart 'Kenmerk' een re portage brengen van Jan Schmeitz over El Salvador nu, waar de burgeroorlog nog onverminderd woedt. Op 27 maart brengt de IKON een kort spel 'Otto en Hans' waarin een gedreven foto journalist moet verwerken dat zijn vader ernstig ziek wordt. De belangrijkste herden king van het gesneuvelde viertal journalisten is een tweeluik over honger in Afrika en de rol van de media dat uitgezonden wordt op 13 en 20 maart onder de titel 'Honger is Nieuws.' Pas toen de BBC veschrikkelijke beelden uit Ethiopië uitzond, kwam de hulpverlening op gang. - foto steef de groot DEN HAAG (ANP) - Bruikle nen uit Nederlandse collecties van overheidsinstellingen en particulieren maken de ko mende maanden in Japan de relaties duidelijk tussen de School van Barbizon (1830 - 1860) en de Hollandse land schapskunstenaars uit de Gouden Eeuw en de vorige eeuw. John Sillevis van het Haags Gemeentemuseum stelde een uitvoerige catalogus samen. Hij opent de tentoonstelling 20 maart in het nationaal Mu seum van Osaka, waarop ook recente foto's van Barbizon van Paul Huf zijn te zien. Een van de vooraanstaande televisiestations van Japan heeft een documentaire voor bereid in verband met de toer- nee van de expositie. Daarvoor zijn opnamen gemaakt in Den Haag, Scheveningen, Amster dam, Barbizon en Parijs. „Het is vroeg in de ochtend op de vlakte even buiten Ko- rem. De zon, die de bijtende kou van de nacht verjaagt, verlicht een Bijbelse hongers nood, nu, in de twintigste eeuw". Dit is de openingszin van een door de BBC-journa list Michael Buerk en de Vis- news-cameraman Mohamed Amin gemaakte reportage over de hongersnood van Ethiopië, herfst 1984. Het was een schokkende film die in heel de wereld emoties opriep. Rock-artiest Bob Geldof werd hierdoor geïnspireerd tot de kolossale hulpakties 'Live Aid' (1985) en 'Sport Aid' (1986). Bijna twee miljard mensen zagen deze acties op het scherm. Enorme bedragen werden door het westen opge bracht om aan deze hel een einde te maken. Een schrij nende film van enkele minu ten was voldoende om de ganse wereld duidelijk te ma ken dat daar in Afrika een on duldbaar onrecht plaatsvond. Alleen door de moderne me dia-technieken kon deze actie op gang gebracht worden. Over deze aktie en het feit dat 'Ethiopië' oorpronkelijk door de grote tv-stations niet interessant genoeg geacht werd, heeft de Nederlandse in Amerika werkende freelance tv-journaliste Freke Vuyst een film gemaakt, samen met de Israëlische cameraman Ilan Ziv. Het idee was afkomstig van de IKON. Uiteindelijk kwam er een co-produktie uit met de IKON, het Engelse Channel Four en de Ameri kaanse PBS (Public Broadcas ting System) met steun van onder meer de NOVIB en ont- wikkelings-organisaties. Een heel ingewikkelde voorgeschiedenis dus die tweemaal drie kwartier van de kijker vergt. De film toont aan dat al lang voor de be roemde oktoberfilm van 1984 veel persorganen en overhe den op de hoogte waren van de ellende. De beelden van hon gerende mensen werden ech ter niet meer interessant be vonden door de media. „Ethio pië was geen Biafra, de beel den waren niet erg genoeg", zeiden de nieuws-managers. Deze totaal verkeerde inschat ting van het nieuws wordt de redactie-leiding van de grote media nu nagedragen. Waarom de film van Buerk- Amin wel aansloeg is niet pre cies te zeggen. Sommigen me nen dat de wereld ontroerd werd omdat de hongerende Ethiopiërs een sterk Bijbelse indruk achterlieten. Raadsel Freke Vuyst heeft een aan tal bij de film en de aktie be trokken journalisten en ande ren opgezocht om achter het raadsel te komen waarom een van de grootste rampen van de mensheid niet nieuwswaardig werd bevonden. Zij komt er niet uit, er is wellicht ook niet uit te komen. Honger was te zeer cliché geworden om nog de kijker te prikkelen. Voor Afrika was immers een crisis normaal, het publiek raakte afgestompt voor beelden van baby's met hongerbuiken. Tot opeens die film kwam, tot Bob Geldof de hele wereld met veel show op de feiten drukte, tot opeens het westen naar de andere kant doorsloeg en vol zelfgenoeg zaamheid die arme zwartjes even ging helpen zoals zo vaak in het verleden. De akties op geroepen door de media heeft volgens de VN uiteindelijk drie miljoen mensen het leven gered. Op zich dus een prach tig resultaat, maar erg zuiver is het er niet altijd aan toege- Telkens en telkens komen de vreselijke beelden terug en het circus van de media. Was Afrika wel gediend met de ak tie, mogen we ons wel nobel voelen als giften van de belas ting aftrekbaar zijn, zijn zak ken graan voldoende, of moet er wezenlijk iets met Afrika gebeuren? Vragen die vragen blijven. De film is een in drukwekkende hommage aan de vier journalisten die omge komen zijn toen zij de wereld over ellende wilden berichten, gaan. In het tweede deel van 'Honger is Nieuws' (20 maart) worden de achtergronden van de aktie ontrafeld. Een van de grootste sponsors van 'Live Aid', de Amerikaanse tele- communicatie-gigant AT&T geeft onomwonden toe dat de firma wilde tonen dat zij wel degelijk het hart op de juiste plaats heeft. Ook andere spon sors hebben geholpen omdat zij hiermee mondiaal hun imago konden slijten. Veel ruimte geeft de film ook aan de reacties van Afri kanen die dikwijls bitter is. In de internationale film is ook een Nederlands forum in beeld (gevormd uit de TV-journalis- ten Aad van den Heuvel, Cees van Twist en Pieter Vare kamp). De heren komen er niet uit. Het tweeluik is niet ge makkelijk toegankelijk, hij vergt geconcentreerd kijken en roept tot nadenken op. Daar zal niet iedereen laat op de vrijdagavond gecharmeerd van zijn. HILVERSUM - „Een vol waardig programma-pak ket van nieuws, informatie, sport en films", dat hoopt de AVRO vanaf 1 januari vol gend jaar te brengen op de satelliet-zender ECS, het kanaal dat is vrijgekomen na de beëindiging van Europa TV. De AVRO kreeg de afge lopen week toestemming van de PTT om mede-ge- bruiker te worden van de satelliet-zender. Behalve de AVRO zullen ook Europa TV (in een nieuwe opzet) en het bedrijf Meteo Consult uit Wageningen uitzendin gen verzorgen. Meteo Con sult, opgericht door voorma lig NOS-weerman Harry Otten, verzorgt om het kwartier een geactualiseerd Europees weerbericht. De AVRO heeft zich op de satelliet-zender 'ingekocht' om, aldus een voorlichter, „de vleugels flink te kunnen uitslaan." In het nieuwe te levisie-seizoen is de AVRO- televisie wekelijks negen uur zendtijd toebedeeld, op de satelliet-zender krijgt de AVRO er nog eens 5% uur per dag zendtijd bij. Bij de invulling van de sa telliet-uitzendingen denkt de AVRO aan programmal als 'Jonge mensen op naar het Concertpodim| een internationale vers van 'Opsporing verzocht' M samenwerking met Interj en een meer op Europa gej riënteerde 'Wedden dat'. Nieuws- en sportevent menten wil de AVRO voq de satelliet-zender beti ken van de EBU, het san werkingsverband van 1 pese nationale omroepen. De AVRO gaat de satt| liet-zender delen Europa TV en Meteo suit. Europa TV, dat eijj vorig jaar wegens enori schuldenlasten program, ma's moest beëindigeJ hoopt na een sanering va) die schulden in 1988 wee met een schone lei te kunne) beginnen. ooievaar blijft een popu- ire vogel ook al Is het ge- j„ hem verdwenen. Zijn telen wordt als een gun- i„ omen gezien en vaak inor het bouwen van spe- 7le platforms gestimu- J.d 'New Wilderness' iet vanmiddag dorpsbe- oners in het zuiden van ongarije, die zich geza menlijk inzetten om ooie- aarsnesten te redden. Requiem NOS presenteert van- wond de korte debuutfilm Jan Sjef Lagro, 'Requiem', ie op de jongste Filmdagen Utrecht met een Gouden H werd bekroond. 'Re- juiem' vertelt het verhaal Jan twee broers, die elkaar .p een bijeenkomst ter na gedachtenis van hun vader itmoeten. De man zou een jaar geleden tijdens het \adlopen zijn omgekomen, jaar de broers hebben daar iun twijfels over. Hun va ler was een ervaren wadlo- De jongste denkt dan ok, dat zijn vader zelf- ioórd heeft gepleegd, maar jjn oudere broer kan deze gedachte niet accepteren. Ze sluiten hun vader te her- lenken door samen een sadloop te houden. Beeld spraak Weerman Harry Otten zal een Europees weerberick\ verzorgen op de satelliet-tv van de AVRO. - fotom De rubriek Beeldspraak presenteert ditmaal een por tret van kunstenaar Ger van Elk. Na een overzicht van de ontwikkeling en de achter gronden van zijn werk volgt de film Van Elk naar Ame- 41 .111. in 1QUU in PRAAG (UPI/AFP) - De 'Jazz Sectie' hield zich aanvankelijk vooral met jazz en andere stro mingen in de muziek bezig, maar legde zich langzamerhand meer en meer toe op het uitge ven van teksten van auteurs met dissidente op vattingen. De autoriteiten grepen de uitgaven aan om het bestuur van de 'Jazz Sectie' aan te klagen wegens onwettige economische activi teiten. Aan het begin van de rechtszitting trok voor zitter Srp de rechtmatigheid van het regerings besluit de 'Jazz Sectie' te ontbinden in twijfel, omdat er geen reden voor het besluit gegeven werd. Hij vertelde de rechtbank dat zijn orga nisatie 130 brieven naar allerlei overheidsin stanties had gestuurd om uitleg te vragen, maar nooit antwoord had gekregen. „Ons besluit om door te gaan was spontaan en intuïtief. Wij konden gewoonweg niet gelo ven dat ér iemand zou kunnen zijn die de jazz muziek wil verbieden", zo zei Srp. Volgens Srp heeft geen van de bestuursleden financieel) fijt gehad van de activiteiten van de 'JazzS tie'. Ook de andere beklaagden - Josef Skali Vladimir Kouril, Tomas Krivanek en Cesb Island aan nieuwe serie Hunat - betoogden dat het voorzetten van schilderijen, activiteiten van de 'Jazz Sectie' legaal was. Het proces wordt gezien als het belangrijk politieke proces sinds de berechting vani D" I aantal leden van de burgerrechtenorganisi 'jVBTI l lBrCBVGÏl Charta 77 in 1979. Volgens waarnemers uitkomst van de rechtszaak een antwoord j ven op de vraag of de Tsjechoslowaakse teiten bereid zijn zich aan te sluiten bij deci turele liberalisatie die zich sinds het aantal van Sovjet-leider Michail Gorbatsjov Sovjetunie aftekent Tot nog toe heeft de Tsjechoslowaakse par: leiding uiterst terughoudend gereageerd op door Gorbatsjov ingezette hervormingen en: dens recente bijeenkomsten van de Tsjechos waakse schrijversbond in Praag viel van culturele „dooi" niets te bespeuren. deze expositie, die in 1988 in het Philadelphia Art Mu seum wordt gehouden, werkt Ger van Elk op Long Ter den ven brei ged tair la' i dez< titel bra ben teg< nen fles ting als geli het een luk CARLOS Santana heeft er mede voor gezorgd dat de popmuziek aan het eind van de jaren '60 ineens in een veel breder perspectief gezet kon worden. Zijn mengeling van rock en latin-klanken opende nieuwe horizons en door de jaren heen hebben veel bands daar dankbaar gebruik van gemaakt. Voor lopig hoogtepunt was de jazzrock-beweging, waarin de door Santana geïntrodu ceerde latin-klanken ge combineerd werden met vir tuoos instrumentaal spel. Anno 1987 is Carlos San tana met de elpee 'Freedom' niet eens zo gek veel van de muzikale uitgangspunten van toen verwijderd. Het ge- bodene is onmiskenbaar Santana en als je niet beter zou weten, zou je de muziek De agenda voor de komende we ken ziet er als volgt uit: Spandau Ballet, 15 en 16 april in Rotterdam (Ahoy) Tina Turner, 1 april in Brussel (Vorst) en 3,4,5 en 6april in Rot terdam (Ahoy) Alison Moyet, 13 april in Am sterdam (Carré) en 5 mei in Rot terdam (Ahoy) Simply Red, 17 juni in Rotter dam (Ahoy) Tina Turner, UB 40, Cameo en Blow Monkeys, 28 mei in Nijme gen (Goffert-stadion) Neii Young, 27 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 4 april) Santana, 14 mei in Rotterdam (Ahoy, voorverkoop begint 14 maart) Level 42,22 en 23 april in Rotter dam (Ahoy) Lionel Richie, 31 maart en 1 april in Rotterdam (Ahoy) Stevie Wonder, 3 juni in Rotter dam (Ahoy, voorverkoop begint op 11 april) Duran Duran, 7 mei in in Rot terdam (Ahoy) Run DMC Beastie Boys, 21 mei in Amsterdam (Edenhal) Pretenders, 9 april in Utrecht (Vredenburg) Burning Spear, 27 maart in Til burg (Noorderligt) Maze, 11 maart in Utrecht (Vre denburg) Gary Moore Shy, 4 april in Zwolle (IJsselhal) Carlos Santana. - fotoap van 'Freedom' best op een jaar of tien geleden kunnen dateren. Toch klinkt 'Free dom' geenszins ouderwets of oubollig. Samen met muzi kanten als Buddy Miles (hij doet de zangpartijen), Ches ter Thompson en Alphonso Johnson en maar liefst drie percussionisten wordt be vlogen muziek gemaakt die ook anno 1987 nog intens kan boeien. Het immer herken bare gitaargeluid van Carlos is er door de jaren heen ze ker niet minder op gewor den en in combinatie met synthesizer-klanken levert het wonderschone momen ten op. Luister daarvoor maar eens naar naar de in strumentals 'Love is you' en 'Mandela'. 'Freedom' laat net als 'Ha vanna moon' en 'Beyond ap pearances' horen dat Carlos Santana in de jaren '80 nog wel degelijk meetelt. 'Free dom' toont ons de gerijpte muzikanten die dit jaar dan weliswaar 40 wordt, maar nog lang niet is uitgespeeld. Santana doet geen conces sies meer omwille van een jeugdig publiek, maar maakt muziek voor hen die in de loop der jaren met zijn muziek zijn meegegroeid. AAK EINDREDACTIE WIM VAN LEEST Dat zijn er ongetwijfeld een heleboel. Tieners zullen aan deze muziek wellicht geen bal vinden, maar ze is ook niet voor hen bedoeld. WAYNE Shorter heeft een muzikale carrière die bol staat van de artistieke hoog tepunten. Hij speelde als te- nor- en sopraansaxofonist bij John Coltrane, Horace Silver en in Art Blakey's Jazz Messengers en hij zat samen met Tony Williams en Herbie Hancock in de band van Miles Davis. In '71 richtte Shorter sa men met Joe Zaniwul en Mi- roslav Vitous Weather Re port op. Die groep zou een immense invloed hebben op de jazzrock en ook nadat dat genre zijn beste tijd had ge had, verrichte Weather Re port nog veel baanbrekend werk. Als solo-artiest maakte Shorter in de jaren '60 platen voor het Blue Note-label, platen die overigens hier nauwelijks verkrijgbaar zijn. In 1975 kwam Wayne op de proppen met de schit terende solo-elpee 'Native dancer' die vooral in het te ken stond van zijn samen werking met het Brazi liaanse fenomeen Milton Nascimento. Ondanks de ar tistieke waardering voor 'Native dancer' bleef een volgende solo-plaat uit tot '85. Toen verscheen 'Atlan tis' en dat was een plaat waarop veel viel te beleven. Onlangs kwam van Wayne Shorter de elpee 'Phantom Navigator* uit. Die plaat laat horen dat de saxofeen nog altijd een bui tengewoon boeiend instru ment kan zijn. Shorter lar deert zijn spel op 'Phantom navigator' met veel synthe- sizerspel en prominent drumwerk. Resultaat is ste vige jazzmuziek mejt zo nu en dan rockende uithalen, maar soms ook met verstilde momenten. Shorter komt op 'Phan tom navigator' voor den dag met muziek die zo nu en dan herinnert aan een Frank Zappa ten tijde van 'The grand wazoo' en 'Waka ja- waka'. 'Phantom navigator' is aldoor spannend en niet zelden intrigerend. Je moei er van houden, maar als je dat doet, haal je met deze 'Phantom navigator' een schitterende plaat in huis. COLIN James Hay ver gaarde bekendheid met de groep Men At Work. 'Down under' werd her en der in de wereld een dikke hit. Dat succes en ook dat van de vol gende single 'Overkill' gaf Men At Work voldoende krediet om nadien nog een paar weinig succesvolle el pees te maken met een steeds maar kleiner wor dende groep vaste bandle den. Anno 1987 is Colin in zijn eentje overgebleven en onder eigen naam heeft hij nu de elpee 'Looking for Jack' uitgebracht. Omdat Hay de zanger van Men At Work was en boven dien schrijver van het meeste materiaal van toen, klinkt zijn solo-plaat als een regelrecht vervolg op Men At Work. Blij hoeven we daar niet mee te zijn, want de laatste elpees van die groep lieten vooral horen hoe de groep krampachtig op zoek was naar een num mer dat het succes van 'Down under' moest herha len. Colin James Hay mist die krampachtigheid welis waar, maar 'Looking for Jack' wijkt nauwelijks af van de platgetreden paden. De elpee bevat geen enkel nummer waarvan je als luisteraar ondersteboven raakt. Met heel veel goede wil en nog veel meer airplay is er misschien een hitje uit te peuren, maar daarmee zal het matige peil van deze el pee niet worden opgeheven. Op zijn best komt Hay met zijn muziek op eerbiedige afstand van wat vroeger de Police en recentelijk Sting solo lieten horen. Op zijn zwakste momenten maakt Hay saaie, zelfingenomen muziek, waaraan weinig lol te beleven valt. JENNIFER Rush is het soort zangeres dat het om de een of andere duistere reden vooral bij onze oosterburen buitengewoon goed doet. Haar vorige elpee 'Movin" staat al zo'n 60 weken in de Duitse elpeelij sten en haar single 'Power of love' was er een enorme hit. Jennifer Rush is een zan geres die voorzien is van een goede stem, maar tegelijker tijd is ze een beetje gezichts loos. Dat gezichtsloze wordt vooral veroorzaak door het materiaal dat Jennifer door gaans vertolkt. Op haar nieuwe elpee 'Heart over mind' zingt ze bijvoorbeeld nummers die in aanleg wel aardig zijn, maar die met of nauwelijks tot de verbeel ding spreken. Dat Jennifer desondanks weet over te ko men zegt veel over haar vo cale capaciteiten. Ik schat dat ze met beter songmate riaal -en waarom zouden dat geen oude nummers van anderen kunnen zijn- zich veel meer kan profileren en een veel groter publiek kan bereiken. Wat Jennifer op 'Heart over mind' laat horen houdt een beetje het midden tussen Vicky Leandros en Kiki. Het klinkt aardig en het duet met Elton John in 'Flames of paradise' mag er zeker zijn, maar het graaft niet diep, laat staan dat het op lange termijn kan boeien. Wat Jennifer Rush tot op heden te veel doet is 'honderd me ter mooi zingen'. Ze ver zuimt daarbij een echte per soonlijkheid te zijn. Emmy lou Harris. Dolly Parton. Linda Ronstail foto archief de stem - foto anp fqtotf Het heeft heel lang geduurd, maar nu is de elpee van Dolly Parton, Linda Ron- stadt en Emmylou Harris toch uit. Al sinds 1979 is er sprake van een album in het traditionele country-genre van de drie goed bevriende zangeressen. Toen was het trio al te horen in het num mer 'Even Cowgirls Get The Blues' op de elpee 'Kentucky Girl' van Emmylou Harris. De allerteerste samenzang stamt zelfs uit 1975: het kerstnummer 'Light of the Stable', waarop ook nog Neil Young zong. Emmylou werd ook vocaal bijgestaan door Linda en Dolly op de elpee 'Evangeli ne' (met de bescheiden hit 'Mr. Sandman') in 1981. Het project van de drie dames kwam echter maar niet van de grond, vanwege de ver plichtingen van zangeressen en mogelijk ook door eisen die producer Brian Ahern stelde aan de combinatie. In 1985 was Ahern gescheiden van Emmylou Harris en ver dwenen van het toneel en pas toen werd het trio herenigd op een paar nummers op de elpee The Ballad of Sally Rose' van Emmylou. Vorig jaar ging het drietal de studio in om dan eindelijk die elpee te maken. George Massenburg, die onder meer de laatste elpee van Bonnie Raitt produceerde, kreeg de supervisie en als begeleiders werden o.a. Albert Lee, Da vid Lindley, Mark O'Connor, Bill Payne, Kenny Edwards en Ry Cooder aangetrokken. Door het lange wachten was bij mij enige twijfel ontstaan over de zin van het project: zitten de dames nog wel op dezelfde golflengte? Maar de elpee 'The Trio' vaagt alle vraagtekens weg. Emmylou Harris zorgt voor de voornaamste stem in de ballads die beide plaat kanten openen en in een nieuwe versie van 'To know him is to love him', het num mer dat Phil Spector in 1958 maakte voor zijn Teddy- bears. De keuze lijkt wat ge makkelijk, maar vooral door de tremolo-gitaar van Ry Cooder klinkt het voortreffe lijk. Het nummer is op single verschenen, waarschijnlijk omdat het nog het meeste aansluit bij de vorige hit 'Mr. Sandman'. Dolly Parton doet een stap terug naar haar 'roots'. Ze componeerde 'Wildflowers' in de traditie van de Carter Family. De anders zo excen trieke David Lindley zorgt voor een zeer beheerste be geleiding op de autoharp. Dezelfde Lindley beroert de dulcimer in stijl op een ander Parton-nummer, de 'tradi tional' Rosewood Casket waarin de zangeres de we reld toespreekt vanuit ee»| doodskist van rozehout. Linda Ronstadt heeft ziet de laatste jaren meer bezig gehouden met jazzy ever greens, maar heeft geer moeite haar bekende keel op te zetten in 'Telling me lies (van Linda Thompson) 'I've had enough', een num mer dat in de oorspronke lijke versie van Kate and Ann McGarriggle 'I've had enough' heet Ze gaat terug naar de jaren dertig in he' Jimmie Rodgers-nunune' 'Hobo's Meditation', waarin ze zich met Dolly en Emmy- lou afvraagt of er in de he mel ook vrachttreinen rij den. De drie dames nemen ten slotte allemaal een couple1 voor hun rekening in hei stokoude 'Farther Along', da' ooit door Byrds werd opgé nomen op een gelijknamige elpee. De liefhebbers weten genoeg. We zullen maar nie' rekenen op voortzetting van de samenwerking. Dolly- Emmylou en Linda treden niet samen op. We zullen he- moeten doen met de dooi George 'Star Wars' Lucas opgenomen video-film h" 'To know him is to love him Dirk Vellengs mede dogen vrucht bare plaats molen trechter on he godii wen teling T roofvis schijn gestalte bij be boek middel deel v. N Brabant eiland in de Grote Oceaan de men neon Neder landse rivier monding 'oor oplossing zie laatste kolom

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16