Hoe honger heel
langzaam
mediavoer werd
AVRO krijgt
zendtijd
op satelliet
PW
SM
Daar is dan eindelijk Het Trio
L
Proces tegen 'Jazz Sectie' in Praa
Santana kan
nog steeds
intens boeien
WOENSDAG 11 MAART 1987
FNSDAG 11 MAART 198
IKON HERDENKT VIER DOODGESCHOTEN JOURNALISTEN
HILVERSUM - Op 17 maart is het vijf jaar ge
leden dat in El Salvador de journalisten Koos
Koster, Jan Kuiper, Joop Willemsen en Hans
ter Laag werden doodgeschoten door een le
gerpatrouille toen zij voor de IKON opnamen
maakten. Eerder dan een formele herdenking
kiest de IKON voor een aantal uitzendingen
waar journalistiek en televisie centraal staan.
Nederlandse
kunst
naar Japan
21.05
Wayne Shorter
Colin Hay
Jennifer Rush
ïushe en Wiske: „D
Door Jan Koesen
Zo was vrijdag 6 maart besteed aan een discussie in 'Daar sta
ik voor', waarin Erik Jurgens de Indonesische kritische journa
list Mochtar Lubis ontving en zal op 17 maart 'Kenmerk' een re
portage brengen van Jan Schmeitz over El Salvador nu, waar de
burgeroorlog nog onverminderd woedt. Op 27 maart brengt de
IKON een kort spel 'Otto en Hans' waarin een gedreven foto
journalist moet verwerken dat zijn vader ernstig ziek wordt.
De belangrijkste herden
king van het gesneuvelde
viertal journalisten is een
tweeluik over honger in
Afrika en de rol van de media
dat uitgezonden wordt op 13
en 20 maart onder de titel
'Honger is Nieuws.'
Pas toen de BBC veschrikkelijke beelden uit Ethiopië uitzond, kwam de hulpverlening op
gang. - foto steef de groot
DEN HAAG (ANP) - Bruikle
nen uit Nederlandse collecties
van overheidsinstellingen en
particulieren maken de ko
mende maanden in Japan de
relaties duidelijk tussen de
School van Barbizon (1830 -
1860) en de Hollandse land
schapskunstenaars uit de
Gouden Eeuw en de vorige
eeuw.
John Sillevis van het Haags
Gemeentemuseum stelde een
uitvoerige catalogus samen.
Hij opent de tentoonstelling 20
maart in het nationaal Mu
seum van Osaka, waarop ook
recente foto's van Barbizon
van Paul Huf zijn te zien.
Een van de vooraanstaande
televisiestations van Japan
heeft een documentaire voor
bereid in verband met de toer-
nee van de expositie. Daarvoor
zijn opnamen gemaakt in Den
Haag, Scheveningen, Amster
dam, Barbizon en Parijs.
„Het is vroeg in de ochtend
op de vlakte even buiten Ko-
rem. De zon, die de bijtende
kou van de nacht verjaagt,
verlicht een Bijbelse hongers
nood, nu, in de twintigste
eeuw". Dit is de openingszin
van een door de BBC-journa
list Michael Buerk en de Vis-
news-cameraman Mohamed
Amin gemaakte reportage
over de hongersnood van
Ethiopië, herfst 1984. Het was
een schokkende film die in
heel de wereld emoties opriep.
Rock-artiest Bob Geldof werd
hierdoor geïnspireerd tot de
kolossale hulpakties 'Live Aid'
(1985) en 'Sport Aid' (1986).
Bijna twee miljard mensen
zagen deze acties op het
scherm. Enorme bedragen
werden door het westen opge
bracht om aan deze hel een
einde te maken. Een schrij
nende film van enkele minu
ten was voldoende om de
ganse wereld duidelijk te ma
ken dat daar in Afrika een on
duldbaar onrecht plaatsvond.
Alleen door de moderne me
dia-technieken kon deze actie
op gang gebracht worden.
Over deze aktie en het feit
dat 'Ethiopië' oorpronkelijk
door de grote tv-stations niet
interessant genoeg geacht
werd, heeft de Nederlandse in
Amerika werkende freelance
tv-journaliste Freke Vuyst
een film gemaakt, samen met
de Israëlische cameraman Ilan
Ziv. Het idee was afkomstig
van de IKON. Uiteindelijk
kwam er een co-produktie uit
met de IKON, het Engelse
Channel Four en de Ameri
kaanse PBS (Public Broadcas
ting System) met steun van
onder meer de NOVIB en ont-
wikkelings-organisaties.
Een heel ingewikkelde
voorgeschiedenis dus die
tweemaal drie kwartier van
de kijker vergt. De film toont
aan dat al lang voor de be
roemde oktoberfilm van 1984
veel persorganen en overhe
den op de hoogte waren van de
ellende. De beelden van hon
gerende mensen werden ech
ter niet meer interessant be
vonden door de media. „Ethio
pië was geen Biafra, de beel
den waren niet erg genoeg",
zeiden de nieuws-managers.
Deze totaal verkeerde inschat
ting van het nieuws wordt de
redactie-leiding van de grote
media nu nagedragen.
Waarom de film van Buerk-
Amin wel aansloeg is niet pre
cies te zeggen. Sommigen me
nen dat de wereld ontroerd
werd omdat de hongerende
Ethiopiërs een sterk Bijbelse
indruk achterlieten.
Raadsel
Freke Vuyst heeft een aan
tal bij de film en de aktie be
trokken journalisten en ande
ren opgezocht om achter het
raadsel te komen waarom een
van de grootste rampen van de
mensheid niet nieuwswaardig
werd bevonden. Zij komt er
niet uit, er is wellicht ook niet
uit te komen.
Honger was te zeer cliché
geworden om nog de kijker te
prikkelen. Voor Afrika was
immers een crisis normaal, het
publiek raakte afgestompt
voor beelden van baby's met
hongerbuiken. Tot opeens die
film kwam, tot Bob Geldof de
hele wereld met veel show op
de feiten drukte, tot opeens het
westen naar de andere kant
doorsloeg en vol zelfgenoeg
zaamheid die arme zwartjes
even ging helpen zoals zo vaak
in het verleden. De akties op
geroepen door de media heeft
volgens de VN uiteindelijk
drie miljoen mensen het leven
gered. Op zich dus een prach
tig resultaat, maar erg zuiver
is het er niet altijd aan toege-
Telkens en telkens komen
de vreselijke beelden terug en
het circus van de media. Was
Afrika wel gediend met de ak
tie, mogen we ons wel nobel
voelen als giften van de belas
ting aftrekbaar zijn, zijn zak
ken graan voldoende, of moet
er wezenlijk iets met Afrika
gebeuren? Vragen die vragen
blijven. De film is een in
drukwekkende hommage aan
de vier journalisten die omge
komen zijn toen zij de wereld
over ellende wilden berichten,
gaan.
In het tweede deel van
'Honger is Nieuws' (20 maart)
worden de achtergronden van
de aktie ontrafeld. Een van de
grootste sponsors van 'Live
Aid', de Amerikaanse tele-
communicatie-gigant AT&T
geeft onomwonden toe dat de
firma wilde tonen dat zij wel
degelijk het hart op de juiste
plaats heeft. Ook andere spon
sors hebben geholpen omdat
zij hiermee mondiaal hun
imago konden slijten.
Veel ruimte geeft de film
ook aan de reacties van Afri
kanen die dikwijls bitter is. In
de internationale film is ook
een Nederlands forum in beeld
(gevormd uit de TV-journalis-
ten Aad van den Heuvel, Cees
van Twist en Pieter Vare
kamp). De heren komen er niet
uit. Het tweeluik is niet ge
makkelijk toegankelijk, hij
vergt geconcentreerd kijken
en roept tot nadenken op.
Daar zal niet iedereen laat op
de vrijdagavond gecharmeerd
van zijn.
HILVERSUM - „Een vol
waardig programma-pak
ket van nieuws, informatie,
sport en films", dat hoopt de
AVRO vanaf 1 januari vol
gend jaar te brengen op de
satelliet-zender ECS, het
kanaal dat is vrijgekomen
na de beëindiging van
Europa TV.
De AVRO kreeg de afge
lopen week toestemming
van de PTT om mede-ge-
bruiker te worden van de
satelliet-zender. Behalve de
AVRO zullen ook Europa
TV (in een nieuwe opzet) en
het bedrijf Meteo Consult
uit Wageningen uitzendin
gen verzorgen. Meteo Con
sult, opgericht door voorma
lig NOS-weerman Harry
Otten, verzorgt om het
kwartier een geactualiseerd
Europees weerbericht.
De AVRO heeft zich op de
satelliet-zender 'ingekocht'
om, aldus een voorlichter,
„de vleugels flink te kunnen
uitslaan." In het nieuwe te
levisie-seizoen is de AVRO-
televisie wekelijks negen
uur zendtijd toebedeeld, op
de satelliet-zender krijgt de
AVRO er nog eens 5% uur
per dag zendtijd bij.
Bij de invulling van de sa
telliet-uitzendingen denkt
de AVRO aan programmal
als 'Jonge mensen op
naar het Concertpodim|
een internationale vers
van 'Opsporing verzocht' M
samenwerking met Interj
en een meer op Europa gej
riënteerde 'Wedden dat'.
Nieuws- en sportevent
menten wil de AVRO voq
de satelliet-zender beti
ken van de EBU, het san
werkingsverband van 1
pese nationale omroepen.
De AVRO gaat de satt|
liet-zender delen
Europa TV en Meteo
suit. Europa TV, dat eijj
vorig jaar wegens enori
schuldenlasten program,
ma's moest beëindigeJ
hoopt na een sanering va)
die schulden in 1988 wee
met een schone lei te kunne)
beginnen.
ooievaar blijft een popu-
ire vogel ook al Is het ge-
j„ hem verdwenen. Zijn
telen wordt als een gun-
i„ omen gezien en vaak
inor het bouwen van spe-
7le platforms gestimu-
J.d 'New Wilderness'
iet vanmiddag dorpsbe-
oners in het zuiden van
ongarije, die zich geza
menlijk inzetten om ooie-
aarsnesten te redden.
Requiem
NOS presenteert van-
wond de korte debuutfilm
Jan Sjef Lagro, 'Requiem',
ie op de jongste Filmdagen
Utrecht met een Gouden
H werd bekroond. 'Re-
juiem' vertelt het verhaal
Jan twee broers, die elkaar
.p een bijeenkomst ter na
gedachtenis van hun vader
itmoeten. De man zou een
jaar geleden tijdens het
\adlopen zijn omgekomen,
jaar de broers hebben daar
iun twijfels over. Hun va
ler was een ervaren wadlo-
De jongste denkt dan
ok, dat zijn vader zelf-
ioórd heeft gepleegd, maar
jjn oudere broer kan deze
gedachte niet accepteren. Ze
sluiten hun vader te her-
lenken door samen een
sadloop te houden.
Beeld
spraak
Weerman Harry Otten zal een Europees weerberick\
verzorgen op de satelliet-tv van de AVRO. - fotom
De rubriek Beeldspraak
presenteert ditmaal een por
tret van kunstenaar Ger van
Elk. Na een overzicht van de
ontwikkeling en de achter
gronden van zijn werk volgt
de film Van Elk naar Ame-
41 .111. in 1QUU in
PRAAG (UPI/AFP) - De 'Jazz Sectie' hield zich
aanvankelijk vooral met jazz en andere stro
mingen in de muziek bezig, maar legde zich
langzamerhand meer en meer toe op het uitge
ven van teksten van auteurs met dissidente op
vattingen. De autoriteiten grepen de uitgaven
aan om het bestuur van de 'Jazz Sectie' aan te
klagen wegens onwettige economische activi
teiten.
Aan het begin van de rechtszitting trok voor
zitter Srp de rechtmatigheid van het regerings
besluit de 'Jazz Sectie' te ontbinden in twijfel,
omdat er geen reden voor het besluit gegeven
werd. Hij vertelde de rechtbank dat zijn orga
nisatie 130 brieven naar allerlei overheidsin
stanties had gestuurd om uitleg te vragen,
maar nooit antwoord had gekregen.
„Ons besluit om door te gaan was spontaan
en intuïtief. Wij konden gewoonweg niet gelo
ven dat ér iemand zou kunnen zijn die de jazz
muziek wil verbieden", zo zei Srp. Volgens Srp
heeft geen van de bestuursleden financieel)
fijt gehad van de activiteiten van de 'JazzS
tie'. Ook de andere beklaagden - Josef Skali
Vladimir Kouril, Tomas Krivanek en Cesb Island aan nieuwe serie
Hunat - betoogden dat het voorzetten van schilderijen,
activiteiten van de 'Jazz Sectie' legaal was.
Het proces wordt gezien als het belangrijk
politieke proces sinds de berechting vani D" I
aantal leden van de burgerrechtenorganisi 'jVBTI l lBrCBVGÏl
Charta 77 in 1979. Volgens waarnemers
uitkomst van de rechtszaak een antwoord j
ven op de vraag of de Tsjechoslowaakse
teiten bereid zijn zich aan te sluiten bij deci
turele liberalisatie die zich sinds het aantal
van Sovjet-leider Michail Gorbatsjov
Sovjetunie aftekent
Tot nog toe heeft de Tsjechoslowaakse par:
leiding uiterst terughoudend gereageerd op
door Gorbatsjov ingezette hervormingen en:
dens recente bijeenkomsten van de Tsjechos
waakse schrijversbond in Praag viel van
culturele „dooi" niets te bespeuren.
deze expositie, die in 1988 in
het Philadelphia Art Mu
seum wordt gehouden,
werkt Ger van Elk op Long
Ter
den
ven
brei
ged
tair
la' i
dez<
titel
bra
ben
teg<
nen
fles
ting
als
geli
het
een
luk
CARLOS Santana heeft er
mede voor gezorgd dat de
popmuziek aan het eind van
de jaren '60 ineens in een
veel breder perspectief gezet
kon worden. Zijn mengeling
van rock en latin-klanken
opende nieuwe horizons en
door de jaren heen hebben
veel bands daar dankbaar
gebruik van gemaakt. Voor
lopig hoogtepunt was de
jazzrock-beweging, waarin
de door Santana geïntrodu
ceerde latin-klanken ge
combineerd werden met vir
tuoos instrumentaal spel.
Anno 1987 is Carlos San
tana met de elpee 'Freedom'
niet eens zo gek veel van de
muzikale uitgangspunten
van toen verwijderd. Het ge-
bodene is onmiskenbaar
Santana en als je niet beter
zou weten, zou je de muziek
De agenda voor de komende we
ken ziet er als volgt uit:
Spandau Ballet, 15 en 16 april in
Rotterdam (Ahoy)
Tina Turner, 1 april in Brussel
(Vorst) en 3,4,5 en 6april in Rot
terdam (Ahoy)
Alison Moyet, 13 april in Am
sterdam (Carré) en 5 mei in Rot
terdam (Ahoy)
Simply Red, 17 juni in Rotter
dam (Ahoy)
Tina Turner, UB 40, Cameo en
Blow Monkeys, 28 mei in Nijme
gen (Goffert-stadion)
Neii Young, 27 mei in Rotterdam
(Ahoy, voorverkoop begint 4
april)
Santana, 14 mei in Rotterdam
(Ahoy, voorverkoop begint 14
maart)
Level 42,22 en 23 april in Rotter
dam (Ahoy)
Lionel Richie, 31 maart en 1 april
in Rotterdam (Ahoy)
Stevie Wonder, 3 juni in Rotter
dam (Ahoy, voorverkoop begint
op 11 april)
Duran Duran, 7 mei in in Rot
terdam (Ahoy)
Run DMC Beastie Boys, 21
mei in Amsterdam (Edenhal)
Pretenders, 9 april in Utrecht
(Vredenburg)
Burning Spear, 27 maart in Til
burg (Noorderligt)
Maze, 11 maart in Utrecht (Vre
denburg)
Gary Moore Shy, 4 april in
Zwolle (IJsselhal)
Carlos Santana. - fotoap
van 'Freedom' best op een
jaar of tien geleden kunnen
dateren. Toch klinkt 'Free
dom' geenszins ouderwets of
oubollig. Samen met muzi
kanten als Buddy Miles (hij
doet de zangpartijen), Ches
ter Thompson en Alphonso
Johnson en maar liefst drie
percussionisten wordt be
vlogen muziek gemaakt die
ook anno 1987 nog intens kan
boeien. Het immer herken
bare gitaargeluid van Carlos
is er door de jaren heen ze
ker niet minder op gewor
den en in combinatie met
synthesizer-klanken levert
het wonderschone momen
ten op. Luister daarvoor
maar eens naar naar de in
strumentals 'Love is you' en
'Mandela'.
'Freedom' laat net als 'Ha
vanna moon' en 'Beyond ap
pearances' horen dat Carlos
Santana in de jaren '80 nog
wel degelijk meetelt. 'Free
dom' toont ons de gerijpte
muzikanten die dit jaar dan
weliswaar 40 wordt, maar
nog lang niet is uitgespeeld.
Santana doet geen conces
sies meer omwille van een
jeugdig publiek, maar
maakt muziek voor hen die
in de loop der jaren met zijn
muziek zijn meegegroeid.
AAK
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
Dat zijn er ongetwijfeld een
heleboel. Tieners zullen aan
deze muziek wellicht geen
bal vinden, maar ze is ook
niet voor hen bedoeld.
WAYNE Shorter heeft een
muzikale carrière die bol
staat van de artistieke hoog
tepunten. Hij speelde als te-
nor- en sopraansaxofonist
bij John Coltrane, Horace
Silver en in Art Blakey's
Jazz Messengers en hij zat
samen met Tony Williams
en Herbie Hancock in de
band van Miles Davis.
In '71 richtte Shorter sa
men met Joe Zaniwul en Mi-
roslav Vitous Weather Re
port op. Die groep zou een
immense invloed hebben op
de jazzrock en ook nadat dat
genre zijn beste tijd had ge
had, verrichte Weather Re
port nog veel baanbrekend
werk.
Als solo-artiest maakte
Shorter in de jaren '60 platen
voor het Blue Note-label,
platen die overigens hier
nauwelijks verkrijgbaar
zijn. In 1975 kwam Wayne
op de proppen met de schit
terende solo-elpee 'Native
dancer' die vooral in het te
ken stond van zijn samen
werking met het Brazi
liaanse fenomeen Milton
Nascimento. Ondanks de ar
tistieke waardering voor
'Native dancer' bleef een
volgende solo-plaat uit tot
'85. Toen verscheen 'Atlan
tis' en dat was een plaat
waarop veel viel te beleven.
Onlangs kwam van
Wayne Shorter de elpee
'Phantom Navigator* uit.
Die plaat laat horen dat de
saxofeen nog altijd een bui
tengewoon boeiend instru
ment kan zijn. Shorter lar
deert zijn spel op 'Phantom
navigator' met veel synthe-
sizerspel en prominent
drumwerk. Resultaat is ste
vige jazzmuziek mejt zo nu
en dan rockende uithalen,
maar soms ook met verstilde
momenten.
Shorter komt op 'Phan
tom navigator' voor den dag
met muziek die zo nu en dan
herinnert aan een Frank
Zappa ten tijde van 'The
grand wazoo' en 'Waka ja-
waka'. 'Phantom navigator'
is aldoor spannend en niet
zelden intrigerend. Je moei
er van houden, maar als je
dat doet, haal je met deze
'Phantom navigator' een
schitterende plaat in huis.
COLIN James Hay ver
gaarde bekendheid met de
groep Men At Work. 'Down
under' werd her en der in de
wereld een dikke hit. Dat
succes en ook dat van de vol
gende single 'Overkill' gaf
Men At Work voldoende
krediet om nadien nog een
paar weinig succesvolle el
pees te maken met een
steeds maar kleiner wor
dende groep vaste bandle
den. Anno 1987 is Colin in
zijn eentje overgebleven en
onder eigen naam heeft hij
nu de elpee 'Looking for
Jack' uitgebracht.
Omdat Hay de zanger van
Men At Work was en boven
dien schrijver van het
meeste materiaal van toen,
klinkt zijn solo-plaat als een
regelrecht vervolg op Men
At Work. Blij hoeven we
daar niet mee te zijn, want
de laatste elpees van die
groep lieten vooral horen
hoe de groep krampachtig
op zoek was naar een num
mer dat het succes van
'Down under' moest herha
len.
Colin James Hay mist die
krampachtigheid welis
waar, maar 'Looking for
Jack' wijkt nauwelijks af
van de platgetreden paden.
De elpee bevat geen enkel
nummer waarvan je als
luisteraar ondersteboven
raakt. Met heel veel goede
wil en nog veel meer airplay
is er misschien een hitje uit
te peuren, maar daarmee zal
het matige peil van deze el
pee niet worden opgeheven.
Op zijn best komt Hay met
zijn muziek op eerbiedige
afstand van wat vroeger de
Police en recentelijk Sting
solo lieten horen. Op zijn
zwakste momenten maakt
Hay saaie, zelfingenomen
muziek, waaraan weinig lol
te beleven valt.
JENNIFER Rush is het
soort zangeres dat het om de
een of andere duistere reden
vooral bij onze oosterburen
buitengewoon goed doet.
Haar vorige elpee 'Movin"
staat al zo'n 60 weken in de
Duitse elpeelij sten en haar
single 'Power of love' was er
een enorme hit.
Jennifer Rush is een zan
geres die voorzien is van een
goede stem, maar tegelijker
tijd is ze een beetje gezichts
loos. Dat gezichtsloze wordt
vooral veroorzaak door het
materiaal dat Jennifer door
gaans vertolkt. Op haar
nieuwe elpee 'Heart over
mind' zingt ze bijvoorbeeld
nummers die in aanleg wel
aardig zijn, maar die met of
nauwelijks tot de verbeel
ding spreken. Dat Jennifer
desondanks weet over te ko
men zegt veel over haar vo
cale capaciteiten. Ik schat
dat ze met beter songmate
riaal -en waarom zouden
dat geen oude nummers van
anderen kunnen zijn- zich
veel meer kan profileren en
een veel groter publiek kan
bereiken.
Wat Jennifer op 'Heart
over mind' laat horen houdt
een beetje het midden tussen
Vicky Leandros en Kiki. Het
klinkt aardig en het duet
met Elton John in 'Flames of
paradise' mag er zeker zijn,
maar het graaft niet diep,
laat staan dat het op lange
termijn kan boeien. Wat
Jennifer Rush tot op heden
te veel doet is 'honderd me
ter mooi zingen'. Ze ver
zuimt daarbij een echte per
soonlijkheid te zijn.
Emmy lou Harris.
Dolly Parton. Linda Ronstail
foto archief de stem - foto anp fqtotf
Het heeft heel lang geduurd,
maar nu is de elpee van
Dolly Parton, Linda Ron-
stadt en Emmylou Harris
toch uit. Al sinds 1979 is er
sprake van een album in het
traditionele country-genre
van de drie goed bevriende
zangeressen. Toen was het
trio al te horen in het num
mer 'Even Cowgirls Get The
Blues' op de elpee 'Kentucky
Girl' van Emmylou Harris.
De allerteerste samenzang
stamt zelfs uit 1975: het
kerstnummer 'Light of the
Stable', waarop ook nog Neil
Young zong.
Emmylou werd ook vocaal
bijgestaan door Linda en
Dolly op de elpee 'Evangeli
ne' (met de bescheiden hit
'Mr. Sandman') in 1981. Het
project van de drie dames
kwam echter maar niet van
de grond, vanwege de ver
plichtingen van zangeressen
en mogelijk ook door eisen
die producer Brian Ahern
stelde aan de combinatie. In
1985 was Ahern gescheiden
van Emmylou Harris en ver
dwenen van het toneel en pas
toen werd het trio herenigd
op een paar nummers op de
elpee The Ballad of Sally
Rose' van Emmylou.
Vorig jaar ging het drietal
de studio in om dan eindelijk
die elpee te maken. George
Massenburg, die onder meer
de laatste elpee van Bonnie
Raitt produceerde, kreeg de
supervisie en als begeleiders
werden o.a. Albert Lee, Da
vid Lindley, Mark O'Connor,
Bill Payne, Kenny Edwards
en Ry Cooder aangetrokken.
Door het lange wachten was
bij mij enige twijfel ontstaan
over de zin van het project:
zitten de dames nog wel op
dezelfde golflengte? Maar de
elpee 'The Trio' vaagt alle
vraagtekens weg.
Emmylou Harris zorgt
voor de voornaamste stem in
de ballads die beide plaat
kanten openen en in een
nieuwe versie van 'To know
him is to love him', het num
mer dat Phil Spector in 1958
maakte voor zijn Teddy-
bears. De keuze lijkt wat ge
makkelijk, maar vooral door
de tremolo-gitaar van Ry
Cooder klinkt het voortreffe
lijk. Het nummer is op single
verschenen, waarschijnlijk
omdat het nog het meeste
aansluit bij de vorige hit 'Mr.
Sandman'.
Dolly Parton doet een stap
terug naar haar 'roots'. Ze
componeerde 'Wildflowers'
in de traditie van de Carter
Family. De anders zo excen
trieke David Lindley zorgt
voor een zeer beheerste be
geleiding op de autoharp.
Dezelfde Lindley beroert de
dulcimer in stijl op een ander
Parton-nummer, de 'tradi
tional' Rosewood Casket
waarin de zangeres de we
reld toespreekt vanuit ee»|
doodskist van rozehout.
Linda Ronstadt heeft ziet
de laatste jaren meer bezig
gehouden met jazzy ever
greens, maar heeft geer
moeite haar bekende keel op
te zetten in 'Telling me lies
(van Linda Thompson)
'I've had enough', een num
mer dat in de oorspronke
lijke versie van Kate and
Ann McGarriggle 'I've had
enough' heet Ze gaat terug
naar de jaren dertig in he'
Jimmie Rodgers-nunune'
'Hobo's Meditation', waarin
ze zich met Dolly en Emmy-
lou afvraagt of er in de he
mel ook vrachttreinen rij
den.
De drie dames nemen ten
slotte allemaal een couple1
voor hun rekening in hei
stokoude 'Farther Along', da'
ooit door Byrds werd opgé
nomen op een gelijknamige
elpee. De liefhebbers weten
genoeg. We zullen maar nie'
rekenen op voortzetting van
de samenwerking. Dolly-
Emmylou en Linda treden
niet samen op. We zullen he-
moeten doen met de dooi
George 'Star Wars' Lucas
opgenomen video-film h"
'To know him is to love him
Dirk Vellengs
mede
dogen
vrucht
bare
plaats
molen
trechter
on he
godii
wen
teling
T
roofvis
schijn
gestalte
bij be
boek
middel
deel v. N
Brabant
eiland
in de
Grote
Oceaan
de
men
neon
Neder
landse
rivier
monding
'oor oplossing zie laatste kolom