ruttcnen PoLlE#BAU KADO 6Op Zeeuwse veren in auto zitten verbieden' INHOUD VATEN IN GEZONKEN VEERBOOT ZEER GEVAARLIJK Rederij schokt overlevenden DE STEM MM Smit-Kroes: Geen extra rampenplan noodzakelijk Papieren even zoek Merijntje Vaticaan verbiedt het kunstmatig ouderschap Ceulemans winnaar EK RADIO 1 RADIO 2 RADIO 3 RADIO 4 RADIO 5 RADIO 1 RADIO 2 RADIO 3 RADIO 4 RADIO 5 NISSAN mum 127ste jaargang Kantoren te Breda - Bergen op Zoom - Etten-Leur - Goes - Hulst- Oosterhout - Roosendaal - Terneuzen - Vlissingen Losse nummers ƒ1.10 SCHEEPVAARTINSPECTEUR: MENSEN ZITTEN ALS RATTEN IN DE VAL Bisschop Ernst wil vrijlating Twee van Breda ZEEBRUGGE/BRUSSEL - De vrees bestaat dat de ramp met de Britse veerboot bij Zee brugge, die 135 mensen het leven kostte, ge volgd zal worden door een giframp. Balans Beslag GEREDDE BRITSE PASSAGIERS TERUGREIS PER VEERBOOT AANGEBODEN Identificatie MAANDAG 9 MAART 1987 Ramp met de Britse veerboot Bent u een dokter-kan- niks-vinden- patiënt? JE HAD'T KUNNEN LEZEN IN.. Micro live, serie. Newsview. Performance: Kylian ble bill. Saturday review. 35-01.35 Film Club: (ZiV) wdust Tinsel, Zweedse clfilm van Ingmar rgman (1954). Met: Harris dersson. Her heel uur nws. TRosi]! jeuwsshow (7.30 Nws). 11.03 «f ferbreed. 12.03 Nieuwsshow ffi -dedelingen voor land- en til luw). 17.06 Aktua magazine. ill pulissen. NOS: 19.02 Jazz pjf rm. 20.02 Langs de lijn. 22.02 K p's Music. 23.05 Met het ooi J prgen. KRO: 0.02 Oogluik. lemandsland. jler heel uur nws. VARA: 1. |nd, cultureel kinderprograi.., .3 Hallo, hier Hilversum. 10.03J Tand van zaken. 11.03 Tussen B nd Van Dorp. 12.03 De ft, aan. 14.03 Wie in 't Nederlar 11 zingen. 15.03 Hits van Sm RO: 16.03 Zin in muziek. 1:1 las in lood. KRO: 18.03 Echo, ill Ivenslief en levensleed. 19.o0.5j i Radio 1. Iler heel uur nws. NCRV: ]1 oegop. 7.30 Rabarbara. 8.03 flj n stop. 9.03 Gospel-rock. io| psjop. 12.03 Los vast pop-ral 03 Tussenuur. 15.03 PopstaticI 03 Zaterdag-sport. NOS: lijf avondspits. NCRV: 19.02 Kot r. 20.03 Harro de Jonge. zztime. IVRO: 8.00 Nws, 8.02 Affiche T).00 Caroline. 11.00 Kurhausc» |rt Kamermuziek. VOO: 12 rauss en Co. 13.00 Veronica lila ek. 16.00 Lang leve de opera! 18 vondstemming. 20.00 Niern RO: 20.02 Mensen langs de krul leg. 20.45 KRO-Klassiek op pgavond. Met om 20.45 Gauds lus Strijkkwartet; 22.00 Orgelni Jriek; 22.20 Laudate. 23.00 KI! literair: Spektakel. [OS: 9.00 Nws. 9.02 NOS-sportif .25 Waterstanden. Feduco: 9; [eer culturen in een land. 9.45 fj enen. 10.00 Nederlands - Taal, Ti ens en regels. EO: 10.15 De mui ale fruitmand. 11.15 Tijdsein-'.: ia. 12.00 Nws. 12.05 Hallo Ned® md. 12.25 EOin de regio. 12 ragen naar de weg. 13.00 N« 1.10 Ronduit Praise. 13.30 OpoDs VPRO: 14.00 Euroburo. 151 iet spoor. 16.00 Het spoor tem O: 17.00 Licht en uitzicht 11 Iverheidsvoorlichting: Over renzen. NOS: 17.56 Mededelingu nws. IOS: 18.10 Arabisch pro ramma. EO: 18.30 Kayen Ras] B.45 Iyi Haberler. NOS: 19.00 Pn ramma voor buitenlandse werl emers. EO: 20.30 Laat ons de rust ag wijden. 21.14 Metterdaa lulpverlening. 21.15 Reflect» 1.35 Deze week. Javid Attenborough. 1.40 WK Biljarten. 3.30 Screen two: nappropriate behaviour, tv- iilm. >0.50-01.25 Darts. Ieder heel uur nws. KRO: 7.02 On pijtshow. 7.53 Ter overweging. 1.05 Groot nieuws. VOO/TROS 6.02 Sport. VARA: 11.02 De schuur lapier. 11.30 Zout op zonda .NCRV: 13.05 Hier en Nu. NO Il4.02 Langs de Lijn. VPRO: lt< iorat. AVRO: 19.02 Buut vrij. 191 lersengymnastiek. 20.02 Uit studi fen theater. 21.02 Toppers van toa 2.02 Nederlands op 1 en 2. NO! 3.05 Met het oog op morgei ROS: 0.02 De nachtwacht tl rieken met Adje. peder heel uur nws. VARA: I Vroege vogels. 10.02 Tony vaS Verre ontmoet... AVRO: IML Snotneus ahoy. 10.40 AVRO's Ki»ï nerkoor. 11.02 Duyscotheek. 12-4 \VRO-magazine. 14.02 ZondaM natinee. 17.30 Kom 'ns langs in r Eurohal in Maastricht 19.00 adiol. keder heel uur nws. KRO: 8.02 Hur rie-up. 9.02 Zin in pop. 10.02 H« Egmond complex. 12.02 KRO-nwj parade. 13.02 Het weeshuis van j trits. 15.02 Tijd voor toen. 1M Lieve Paul. 18.02 KRO's hitweel Ü9.02 Pop-eye. 20.02 Radio Thg |land. 21.02 De krijsende tafel Dp slag van maandag. ■NOS: 8.00 Nws. 8.02 H vier. 1® PMusica religiosa en profana. KJjjJ 10.00 Eucharistieviering, 11.00 Für Elise. 13.00 Nws. 13J Opera Matinee. II Barbiere di viglia. 14.00 Onder de groene 14.15 Concert op de zondagnudoai' Residentie Orkest met solist» (15,00-15.20 Praten over 16.30 Diskotabel. 18.00 Nws. Musica Nova. TROS: 19.00 Cont^ klassiek. 20.00 Nws. 20.02 Specif teiten a la carte. 22.00 Koren korpsen. 22.30 Kamer concertV» ken voor hoorn en piano. 23.00 f nale. NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Woord «9 zondag. 9.30 Te Deum Laudam"j NOS: 9.55 Waterstanden. WJ Nws. IKON: 10.02 Hoorspel voor' jeugd. 10.10 Kerkdienst 10.58 Wd ganzen. 11.00 De andere wereld^. zondagmorgen. 12.00 Nws. 12.05 Het zwarte gat. 13.30 Ha°» Romantica. 16.00 De grote verw» ring. NOS: 16.56 Mededelingen" nws. IKON: 17.00 Kerkdienst (®S tistengemeente te Emmen). Wilde ganzen. 1&00 Nws. 18.1' turgie en kerkmuziek. IOS: '"N. Nederlands nrncrramma. ffjfl turgie "én kerkmuziek. IOS: 1»» ierlands programma. 19.00 Programma voor bui» landse werknemers. 19.20 Siw Maluku. 19.55 Tambu. 20.30 Zorê.j hoop. 21.20 NOS cultuur spe 22.00 Dichter bij de dichter. Jazz uit het historisch archief- Hobbyscoop. Spinveld 37 4815 HR Breda Tel. 076-223166 DE STEM BREDA - Het zou moeten worden verboden om op de Zeeuwse veren tijdens de overtocht over de Wester- schelde in de auto's te blijven zitten. Als zich een ernstige aanvaring voordoet, zitten de passagiers als ratten in de val en hebben geen kans om nog levend van het schip te ko men. Dat zegt de Bredanaar P. Desserts, adjunct-inspecteur van de scheepvaartinspectie te Rotterdam naar aanleiding van de ramp met de 'Herald of Free Enterprise' voor Zee- brugge. De Zeeuwse veren, zo zegt Dessens, voldoen aan dezelfde veiligheidsnormen als de veerboten die de Noordzee kruisen. „Ze zijn zeker niet instabieler. Als je bij zwaar weer meevaart, merk je ook niets van 'lange halen' tussen bak- en stuurboord". De veiligheidsnormen van schepen vindt de inspecteur acceptabel. „Je kunt een schip bij wijze van spreken onzink- baar maken, maar dan valt er niet mee te varen en niets mee te vervoeren. De huidige schepen zijn vergeleken met andere vervoermiddelen zeer veilig". Het hoofd van de nautische dienst van de Provinciale Stoomvaart Maatschappij, de heer C. Huisman, erkent dat het altijd veiliger is om de auto> te verlaten, maar zegt dat het moeilijk is om alle automobilisten uit te laten stappen voor een overtocht van vijftien minuten. „Het is een compromis tussen de praktijk en wat je graag zou willen". De leiding van de PSM wil zo snel mogelijk beschikken over de resultaten van het on derzoek naar de oorzaak van de ramp. „Wij willen lering trekken uit het ongeluk", zegt Huisman. De PSM kan dan aan de hand van de gegevens eventueel maatregelen nemen om ongevallen met haar veerboten te voorkomen. Huisman wijst erop dat de veerboten over de Wester- schelde voldoen aan alle nor men van de scheepvaartin spectie. DEN HAAG - Minister Smit- Kroes (Verkeer en Waterstaat) ziet niet de noodzaak om een speciaal rampenplan te maken voor gebeurtenissen als bij Zeebrugge met de Engelse veerboot. Zij vertrouwt erop dat de Nederlandse Kustwacht goed in staat is ernstige rampen te coördineren. Nederlandse marinemensen die bij Zeebrugge hadden ge assisteerd, merkten afgelopen' weekeinde op dat Nederland zo'n grootscheeps rampenplan node mist. Minister Smit- Kroes schreef deze klachten gisteren op de AVRO-radio toe aan 'de emotie van het mo ment." Haagse politici willen af wachten wat het Belgische/ Engelse onderzoek naar oor zaak van het kapseizen van het rampveer oplevert. Zij achten het te vroeg om conclu sies te trekken voor de veilig heid van Nederlandse schepen. „Het kan immers best een menselijke fout zijn geweest. Het zou al te goedkoop zijn om nu moord en brand te schreeu wen," aldus CDA-kamerlid Hennekam. ZEEBRUGGE - De reddings acties op vergane carferry Herald of free enterprise' zijn wellicht in het begin ernstig bemoeilijkt doordat scheeps papieren in een verkeerde ha ven lagen. Volgens hulpverleners wa ren die papieren, met gege vens over de bouw en indeling van het schip, van belang voor de duikers om zich een weg te kunnen zoeken door het in wendige van de carferry en om te kunnen nagaan waar zich luchtbellen zouden kun nen hebben gevormd. HILVERSUM (ANP) - Bis schop H. Ernst van Breda heeft zaterdag voor de VARA- radio gepleit voor het laten gaan van de Duitse oorlogs misdadigers Aus der Fünten en Fischer, bekend als de Twee van Breda. De bisschop verklaarde dat hij steeds meer geluiden op vangt van hun slachtoffers dat de twee niet in de gevangenis moeten sterven. 'Het zou een zegen zijn voor de samenle ving als we dit beëindigen', al dus bisschop Ernst. (ADVERTENTIE) exclusieve occasions en classic cars op voorraad: mercedes-benz (meer dan 100 st. alle leeftijden en typen), Porsche, bmw, saab, volvo, rover, audi, rolls-royce, alfa romeo, bugatti, cisitati, hlspano suiza, ferrari, isotta traschini, lamborghini, lancia, maserati, osca en diverse originele sportwagens. 1 a a I breda personenwagens 076 - 653950 zorgvlietstraat 1, breda* Dat kon je verwachten met die aartsvaders in Rome Vrees voor giframp Van onze correspondent Belgische autoriteiten zijn het er over eens dat zich aan boord van het schip zich nog zeventig vaten gif moeten bevinden, maar over de inhoud lopen de me ningen zeer uiteen. Een kist met een van de stoffelijke overschotten wordt de sporthal in Zeebrugge binnen gebracht, die tijdelijk is ingericht als mortuarium. - fotoanp VATICAANSTAD (CIC/UPI/DPA) - Elke poging die de mens onderneemt om op kunstmatige wijze vader of moe der te worden, is in zichzelf verkeerd. Om het even of het gaat om draagmoederschap, de baby-uit-de-reageerbuis, het gebruik maken van embryo- banken of andere kunstmatige voortbrengingstechnieken, een rooms-katholiek dient zich daarvan verre te houden. Dat staat in het document over bio-ethiek, dat de Vati caanse congregatie voor de Geloofsleer officieel dinsdag zal publiceren, maar waarvan de inhoud is uitgelekt. Het verbod geldt zowel binnen als buiten het huwelijk. De Rooms-Katholieke Kerk ziet de echtelijke liefdesdaad als de enig toelaatbare manier om kinderen te verwekken op een manier die de menselijke waardigheid kan waar borgen. Volgens sommige havenau toriteiten zouden ook twee va ten van het hoogst-giftige dio xine tot de lading behoren, maar de Belgische staatsse cretaris voor Leefmilieu, Miet Smet, heeft dat formeel ont kend. Op vrachtwagens aan boord van het schip zouden zich on der meer vaten met tolueen- cyanaat, cyanide en oplosbaar lood bevinden. In de nacht van zaterdag op zondag rolden 35 vaten uit het wrak. Zeventien daarvan zijn opgepikt. Stalen netten aan de voor- en achter zijde van de 'Herald' moeten voorkomen dat nog meer va ten uit het wrak spoelen. In de vergane veerboot zijn zondag nog twee lijken gebor gen. De balans van de scheeps ramp komt hiermee op 53 do den, 82 Vermisten en 408 ge redden. Volgens Peter Ford, algemeen directeur van scheepseigenaar Townsend Thoresen, is het zeer wel mo gelijk dat de laatste lichamen pas kunnen worden geborgen als bergers het schip hebben rechtgetrokken en leegge pompt. Bergers van Smit-Tak uit Rotterdam en de Belgische Unie van Reddings- en Sleep diensten brachten daartoe gis teren al kantelstroppen om het wrak aan. Zij hopen het schip binnen een week recht te trek ken en schatten daarna nog vier tot zes weken nodig te hebben voor de feitelijke ber ging. Stalen netten moeten voorkomen, dat nog meer vaten het wrak uitrollen. - FOTO AP Intussen heeft het parket in Van onze correspondent LONDEN - De Britse rederij Townsend Thoresen heeft za terdag de onvergeeflijke fout begaan 192 overlevenden naar Engeland te willen sturen aan boord van een van haar eigen veerboten die ondanks de ramp van de dag tevoren, nor maal uit Zeebrugge vertrok. Maar de overlevenden weiger den pertinent nog ooit met TT te varen. Zij eisten een vlieg tuig voor de overtocht. Townsend Thoresen char terde daarom maar een jet van British Caledonian, die zater dagavond met veel vertraging de 192 overlevenden veilig naar de Zuid-Londense vlieg- haven Gatwick bracht. Er wa ren veel gewonden bij. Som migen droegen dunne Belgi sche dekens over hun bebloede kleren. Wachtende journalisten kregen niet veel kans om een gesprek aan te knopen met deze mensen, die levend uit de gezonken TT-doodkist waren gekomen. In het vlieghaven- gebouw werden ze opgevan gen door politie, die hen heel even ondervroeg en vervol gens hen begeleidde naar een privé-salon, waar talrijke bloedverwanten ongeduldig op hun komst zaten te wach ten. Een van de overlevenden, Terry Mead (31), uit Sitting- bourne in Kent, staarde we zenloos voor zich uit. Hij had in de ramp zijn vriendin ver loren. Onder de vele wachten den bevonden zich ook Britten die nog steeds niet wisten of ze uit België goed of slecht nieuws zouden krijgen. De on zekerheid woog zwaarder dan het besef dat de persoon of personen op wie zij zaten te wachten dood of gewond kon den zijn. Hetzelfde verschijnsel deed zich voor in de haven van Dover, waar het TT-gebouw Enterprise House als het ware werd bestormd door bloedver wanten en kennissen van mo gelijke slachtoffers en overle venden. Het personeel van Townsend Thoresen ging zwaar gebukt onder commu nicatiestoornissen met België. Deze hadden tot gevolg dat op vele verzoeken om inlich tingen geen bevredigend ant woord kon worden gegeven. Dit leidde geregeld tot woe- Ontroerend weerzien op het vliegveld Gatwick. dende protesten van de vele wachtenden. Het TT-perso- neel klaagde, dat van Belgi sche zijde te weinig informatie doorgespeeld werd betref fende overlevenden en perso nen die in de ramp waren om gekomen. Rond middernacht kwamen dan zo'n 30 van de 42 beman ningsleden van de Herald of Free Enterprise per TT-veer- boot in Dover aan. De vader van Angus MacKay (20), een van de koks aan boord van de verongelukte Herald of Free Enterprise, was er niet bij. Angus en zijn moeder Mau reen zaten al sinds de vorige nacht in Enterprise House, het TT-hoofdkwartier in Dover, te wachten op nieuws dat niet kwam. De jongen probeerde zijn moeder te troosten, maar deze had een fatalistische hou ding aangenomen en zei: „Wij moeten altijd voorbereid zijn op het ergste. Zo gaat het op zee. Voor de ene komt het einde vroeg en voor de ande ren laat Je kunt er niets aan veranderen." Op grond van de Conventie van Athene is het leven van elk van de dodelijke slachtof fers van de scheepsramp van Zeebrugge verzekerd voor een bedrag van 36.000 pond, afge zien van om het even welke compensatie die aan de nabe staanden betaald wordt ten gevolge van een proces. De ge zonken veerboot zelf was bij Lloyds in Londen verzekerd voor 25 miljoen pond. Brugge formeel beslag gelegd op het wrak, dat aanwijzingen moet geven over de oorzaken van de ramp. De Britse autori teiten en Townsend Thoren- sen, de eigenaar van het schip, stellen een eigen onderzoek in. De hele zaterdag en zondag is met grote verslagenheid ge reageerd op de ramp, waarvan de werkelijke omvang pas vrijdagavond laat werd vast gesteld. Premier Thatcher en prins Andrew brachten giste ren een bezoek aan Zeebrugge, nadat in de rampnacht zelf het Belgische koningspaar en pre mier Martens daar al waren geweest Premier Lubbers stuurde zijn Belgische en Britse ambt genoot telegrammen, en liet zich in Zeebrugge vertegen woordigen door ambassadeur Schaapveld. Veel familie van opvaren den van de 'Herald of free en terprise' trok naar Zeebrugge voor identificatie van beken den. Daarnaast hield het cri siscentrum voor hen nog vier telefoonlijnen open. Voor het Belgische Journaal deelde Verkeersminister De Croo gisteravond mee, dat hij internationaal stappen wil on dernemen om te komen tot een betere beveiliging van schepen van het nu verongelukte type. De voorzitter van de vereni ging van kapiteins in België, Colson, zei daarop zeven jaar geleden al te hebben aange drongen, maar De Croo zei pas gisteren voor het eerst daar van te hebben gehoord. Pagina 3: Voor de Britse veerdiensten is de ramp met de 'Herald of Free En terprise' een grote klap. In dit winterseizoen zijn veel Britten met spotgoedkope tarieven aan boord gelokt. Veel Britse slachtoffers van de ramp hadden één pond betaald voor de overtocht via een actie van de krant 'The Sun'. Dat soort stunts zullen snel verleden tijd zijn. Pagina 4: Het draaiboek van de ramp. Wat ging er mis om tien voor acht vrij dagavond in Zeebrugge. En hoe verliep de reddings operatie Kapitein De Lobel was met zijn reddingsboot De Java- zee binnen een half uur op de plek des onheils. „Iedere reddingspoging bleek vruchteloos. Die veerboten zijn varende doodskisten, mijnheer". Pagina 5: Interview met de Nederlandse marine-of ficier Van der Schaaf die aan boord van de mijnen veger Middelburg de red dingsoperatie in Zee brugge heeft gecoördi neerd. In de 'nacht van de ferry' hoopte de Belgische red dingsdiensten definitief af te rekenen met de blunders van Heizel. Zelden kwam een reddingsoperatie zo snel op gang. Daarover gaat de medische rubriek op de pagina 'Extra op Maandag' Nelli Cooman (foto) ver overde na de Europese titel op de 60 meter gisteren in Indianapolis ook de wereld titel op kortste indoor- sprintnummer. Zie eerste en vierde sportpagina Raymond Ceulemans toonde zich de beste in het Europees kampioenschap driebanden in Waalwijk. De Belg troefde in de finale de Zweedse titelhouder Torb- jörn Blomdahl af. Zie derde sportpagina (ADVERTENTIE) Met deze bon kunt u een nieuwe abonnee aan meldend de pen zal u worden toegestuurd DE NIEUWE ABONNEE HEET: Naam: Postc.: Plaats: Bank- of gironummer: Deze ontvangt de krant de eerste twee weken GRATIS daarna wordt het abonnementsgeld betaald per: maand per automatischeafschnjving ad 23,20 kwartaal per acceptgirokaart ad75 kwartaal per autom. afschrijving ad i ^7'ac (voorkeur aankruisen). o/,30 Zodra de nieuwe abonnee het abonnementsgeld heeft voldaan, ontvang ik uw ROLLERBALLPEN. Mijn naam: Adres: Postc. Plaats: handtekening Stuur deze bon in een open envelop (zonder postzegel) naar Dagblad De Stem, Antwoordnr. 112,4800 yB Breda DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAM NEDERLAND

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 1