ruttcnen
PoLlE#BAU
KADO
6Op Zeeuwse veren in auto zitten verbieden'
INHOUD VATEN IN GEZONKEN VEERBOOT ZEER GEVAARLIJK
Rederij schokt overlevenden
DE STEM
MM
Smit-Kroes:
Geen extra
rampenplan
noodzakelijk
Papieren
even zoek
Merijntje
Vaticaan verbiedt het
kunstmatig ouderschap
Ceulemans
winnaar EK
RADIO 1
RADIO 2
RADIO 3
RADIO 4
RADIO 5
RADIO 1
RADIO 2
RADIO 3
RADIO 4
RADIO 5
NISSAN
mum
127ste jaargang Kantoren te Breda - Bergen op Zoom - Etten-Leur - Goes - Hulst- Oosterhout - Roosendaal - Terneuzen - Vlissingen Losse nummers ƒ1.10
SCHEEPVAARTINSPECTEUR: MENSEN ZITTEN ALS RATTEN IN DE VAL
Bisschop Ernst
wil vrijlating
Twee van Breda
ZEEBRUGGE/BRUSSEL - De vrees bestaat
dat de ramp met de Britse veerboot bij Zee
brugge, die 135 mensen het leven kostte, ge
volgd zal worden door een giframp.
Balans
Beslag
GEREDDE BRITSE PASSAGIERS TERUGREIS PER VEERBOOT AANGEBODEN
Identificatie
MAANDAG
9 MAART 1987
Ramp met
de Britse
veerboot
Bent u een
dokter-kan-
niks-vinden-
patiënt?
JE HAD'T KUNNEN LEZEN IN..
Micro live, serie.
Newsview.
Performance: Kylian
ble bill.
Saturday review.
35-01.35 Film Club: (ZiV)
wdust Tinsel, Zweedse
clfilm van Ingmar
rgman (1954). Met: Harris
dersson.
Her heel uur nws. TRosi]!
jeuwsshow (7.30 Nws). 11.03 «f
ferbreed. 12.03 Nieuwsshow ffi
-dedelingen voor land- en til
luw). 17.06 Aktua magazine. ill
pulissen. NOS: 19.02 Jazz pjf
rm. 20.02 Langs de lijn. 22.02 K
p's Music. 23.05 Met het ooi J
prgen. KRO: 0.02 Oogluik.
lemandsland.
jler heel uur nws. VARA: 1.
|nd, cultureel kinderprograi..,
.3 Hallo, hier Hilversum. 10.03J
Tand van zaken. 11.03 Tussen B
nd Van Dorp. 12.03 De ft,
aan. 14.03 Wie in 't Nederlar
11 zingen. 15.03 Hits van Sm
RO: 16.03 Zin in muziek. 1:1
las in lood. KRO: 18.03 Echo, ill
Ivenslief en levensleed. 19.o0.5j
i Radio 1.
Iler heel uur nws. NCRV: ]1
oegop. 7.30 Rabarbara. 8.03 flj
n stop. 9.03 Gospel-rock. io|
psjop. 12.03 Los vast pop-ral
03 Tussenuur. 15.03 PopstaticI
03 Zaterdag-sport. NOS: lijf
avondspits. NCRV: 19.02 Kot
r. 20.03 Harro de Jonge.
zztime.
IVRO: 8.00 Nws, 8.02 Affiche
T).00 Caroline. 11.00 Kurhausc»
|rt Kamermuziek. VOO: 12
rauss en Co. 13.00 Veronica lila
ek. 16.00 Lang leve de opera! 18
vondstemming. 20.00 Niern
RO: 20.02 Mensen langs de krul
leg. 20.45 KRO-Klassiek op
pgavond. Met om 20.45 Gauds
lus Strijkkwartet; 22.00 Orgelni
Jriek; 22.20 Laudate. 23.00 KI!
literair: Spektakel.
[OS: 9.00 Nws. 9.02 NOS-sportif
.25 Waterstanden. Feduco: 9;
[eer culturen in een land. 9.45 fj
enen. 10.00 Nederlands - Taal, Ti
ens en regels. EO: 10.15 De mui
ale fruitmand. 11.15 Tijdsein-'.:
ia. 12.00 Nws. 12.05 Hallo Ned®
md. 12.25 EOin de regio. 12
ragen naar de weg. 13.00 N«
1.10 Ronduit Praise. 13.30 OpoDs
VPRO: 14.00 Euroburo. 151
iet spoor. 16.00 Het spoor tem
O: 17.00 Licht en uitzicht 11
Iverheidsvoorlichting: Over
renzen. NOS: 17.56 Mededelingu
nws. IOS: 18.10 Arabisch pro
ramma. EO: 18.30 Kayen Ras]
B.45 Iyi Haberler. NOS: 19.00 Pn
ramma voor buitenlandse werl
emers. EO: 20.30 Laat ons de rust
ag wijden. 21.14 Metterdaa
lulpverlening. 21.15 Reflect»
1.35 Deze week.
Javid Attenborough.
1.40 WK Biljarten.
3.30 Screen two:
nappropriate behaviour, tv-
iilm.
>0.50-01.25 Darts.
Ieder heel uur nws. KRO: 7.02 On
pijtshow. 7.53 Ter overweging.
1.05 Groot nieuws. VOO/TROS
6.02 Sport. VARA: 11.02 De schuur
lapier. 11.30 Zout op zonda
.NCRV: 13.05 Hier en Nu. NO
Il4.02 Langs de Lijn. VPRO: lt<
iorat. AVRO: 19.02 Buut vrij. 191
lersengymnastiek. 20.02 Uit studi
fen theater. 21.02 Toppers van toa
2.02 Nederlands op 1 en 2. NO!
3.05 Met het oog op morgei
ROS: 0.02 De nachtwacht tl
rieken met Adje.
peder heel uur nws. VARA: I
Vroege vogels. 10.02 Tony vaS
Verre ontmoet... AVRO: IML
Snotneus ahoy. 10.40 AVRO's Kiȕ
nerkoor. 11.02 Duyscotheek. 12-4
\VRO-magazine. 14.02 ZondaM
natinee. 17.30 Kom 'ns langs in r
Eurohal in Maastricht 19.00
adiol.
keder heel uur nws. KRO: 8.02 Hur
rie-up. 9.02 Zin in pop. 10.02 H«
Egmond complex. 12.02 KRO-nwj
parade. 13.02 Het weeshuis van j
trits. 15.02 Tijd voor toen. 1M
Lieve Paul. 18.02 KRO's hitweel
Ü9.02 Pop-eye. 20.02 Radio Thg
|land. 21.02 De krijsende tafel
Dp slag van maandag.
■NOS: 8.00 Nws. 8.02 H vier. 1®
PMusica religiosa en profana. KJjjJ
10.00 Eucharistieviering,
11.00 Für Elise. 13.00 Nws. 13J
Opera Matinee. II Barbiere di
viglia. 14.00 Onder de groene
14.15 Concert op de zondagnudoai'
Residentie Orkest met solist»
(15,00-15.20 Praten over
16.30 Diskotabel. 18.00 Nws.
Musica Nova. TROS: 19.00 Cont^
klassiek. 20.00 Nws. 20.02 Specif
teiten a la carte. 22.00 Koren
korpsen. 22.30 Kamer concertV»
ken voor hoorn en piano. 23.00 f
nale.
NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Woord «9
zondag. 9.30 Te Deum Laudam"j
NOS: 9.55 Waterstanden. WJ
Nws. IKON: 10.02 Hoorspel voor'
jeugd. 10.10 Kerkdienst 10.58 Wd
ganzen. 11.00 De andere wereld^.
zondagmorgen. 12.00 Nws.
12.05 Het zwarte gat. 13.30 Ha°»
Romantica. 16.00 De grote verw»
ring. NOS: 16.56 Mededelingen"
nws. IKON: 17.00 Kerkdienst (®S
tistengemeente te Emmen).
Wilde ganzen. 1&00 Nws. 18.1'
turgie en kerkmuziek. IOS: '"N.
Nederlands nrncrramma.
ffjfl
turgie "én kerkmuziek. IOS: 1»»
ierlands programma.
19.00 Programma voor bui»
landse werknemers. 19.20 Siw
Maluku. 19.55 Tambu. 20.30 Zorê.j
hoop. 21.20 NOS cultuur spe
22.00 Dichter bij de dichter.
Jazz uit het historisch archief-
Hobbyscoop.
Spinveld 37
4815 HR Breda
Tel. 076-223166
DE STEM
BREDA - Het zou moeten
worden verboden om op de
Zeeuwse veren tijdens de
overtocht over de Wester-
schelde in de auto's te blijven
zitten. Als zich een ernstige
aanvaring voordoet, zitten de
passagiers als ratten in de val
en hebben geen kans om nog
levend van het schip te ko
men.
Dat zegt de Bredanaar P.
Desserts, adjunct-inspecteur
van de scheepvaartinspectie
te Rotterdam naar aanleiding
van de ramp met de 'Herald
of Free Enterprise' voor Zee-
brugge.
De Zeeuwse veren, zo zegt
Dessens, voldoen aan dezelfde
veiligheidsnormen als de
veerboten die de Noordzee
kruisen. „Ze zijn zeker niet
instabieler. Als je bij zwaar
weer meevaart, merk je ook
niets van 'lange halen' tussen
bak- en stuurboord".
De veiligheidsnormen van
schepen vindt de inspecteur
acceptabel. „Je kunt een schip
bij wijze van spreken onzink-
baar maken, maar dan valt er
niet mee te varen en niets
mee te vervoeren. De huidige
schepen zijn vergeleken met
andere vervoermiddelen zeer
veilig".
Het hoofd van de nautische
dienst van de Provinciale
Stoomvaart Maatschappij, de
heer C. Huisman, erkent dat
het altijd veiliger is om de
auto> te verlaten, maar zegt
dat het moeilijk is om alle
automobilisten uit te laten
stappen voor een overtocht
van vijftien minuten. „Het is
een compromis tussen de
praktijk en wat je graag zou
willen".
De leiding van de PSM wil
zo snel mogelijk beschikken
over de resultaten van het on
derzoek naar de oorzaak van
de ramp. „Wij willen lering
trekken uit het ongeluk", zegt
Huisman. De PSM kan dan
aan de hand van de gegevens
eventueel maatregelen nemen
om ongevallen met haar
veerboten te voorkomen.
Huisman wijst erop dat de
veerboten over de Wester-
schelde voldoen aan alle nor
men van de scheepvaartin
spectie.
DEN HAAG - Minister Smit-
Kroes (Verkeer en Waterstaat)
ziet niet de noodzaak om een
speciaal rampenplan te maken
voor gebeurtenissen als bij
Zeebrugge met de Engelse
veerboot.
Zij vertrouwt erop dat de
Nederlandse Kustwacht goed
in staat is ernstige rampen te
coördineren.
Nederlandse marinemensen
die bij Zeebrugge hadden ge
assisteerd, merkten afgelopen'
weekeinde op dat Nederland
zo'n grootscheeps rampenplan
node mist. Minister Smit-
Kroes schreef deze klachten
gisteren op de AVRO-radio
toe aan 'de emotie van het mo
ment."
Haagse politici willen af
wachten wat het Belgische/
Engelse onderzoek naar oor
zaak van het kapseizen van
het rampveer oplevert. Zij
achten het te vroeg om conclu
sies te trekken voor de veilig
heid van Nederlandse schepen.
„Het kan immers best een
menselijke fout zijn geweest.
Het zou al te goedkoop zijn om
nu moord en brand te schreeu
wen," aldus CDA-kamerlid
Hennekam.
ZEEBRUGGE - De reddings
acties op vergane carferry
Herald of free enterprise' zijn
wellicht in het begin ernstig
bemoeilijkt doordat scheeps
papieren in een verkeerde ha
ven lagen.
Volgens hulpverleners wa
ren die papieren, met gege
vens over de bouw en indeling
van het schip, van belang voor
de duikers om zich een weg te
kunnen zoeken door het in
wendige van de carferry en
om te kunnen nagaan waar
zich luchtbellen zouden kun
nen hebben gevormd.
HILVERSUM (ANP) - Bis
schop H. Ernst van Breda
heeft zaterdag voor de VARA-
radio gepleit voor het laten
gaan van de Duitse oorlogs
misdadigers Aus der Fünten
en Fischer, bekend als de
Twee van Breda.
De bisschop verklaarde dat
hij steeds meer geluiden op
vangt van hun slachtoffers dat
de twee niet in de gevangenis
moeten sterven. 'Het zou een
zegen zijn voor de samenle
ving als we dit beëindigen', al
dus bisschop Ernst.
(ADVERTENTIE)
exclusieve occasions
en classic cars
op voorraad:
mercedes-benz (meer dan 100
st. alle leeftijden en typen),
Porsche, bmw, saab, volvo,
rover, audi, rolls-royce, alfa
romeo, bugatti, cisitati, hlspano
suiza, ferrari, isotta traschini,
lamborghini, lancia, maserati,
osca en diverse
originele sportwagens. 1
a a I breda
personenwagens 076 - 653950
zorgvlietstraat 1, breda*
Dat kon je
verwachten
met die
aartsvaders
in Rome
Vrees voor giframp
Van onze correspondent
Belgische autoriteiten zijn het er over eens dat zich
aan boord van het schip zich nog zeventig vaten gif
moeten bevinden, maar over de inhoud lopen de me
ningen zeer uiteen.
Een kist met een van de stoffelijke overschotten wordt de sporthal in Zeebrugge binnen gebracht, die tijdelijk is ingericht
als mortuarium. - fotoanp
VATICAANSTAD (CIC/UPI/DPA) - Elke poging die de
mens onderneemt om op kunstmatige wijze vader of moe
der te worden, is in zichzelf verkeerd.
Om het even of het gaat om draagmoederschap, de
baby-uit-de-reageerbuis, het gebruik maken van embryo-
banken of andere kunstmatige voortbrengingstechnieken,
een rooms-katholiek dient zich daarvan verre te houden.
Dat staat in het document over bio-ethiek, dat de Vati
caanse congregatie voor de Geloofsleer officieel dinsdag
zal publiceren, maar waarvan de inhoud is uitgelekt.
Het verbod geldt zowel binnen als buiten het huwelijk.
De Rooms-Katholieke Kerk ziet de echtelijke liefdesdaad
als de enig toelaatbare manier om kinderen te verwekken
op een manier die de menselijke waardigheid kan waar
borgen.
Volgens sommige havenau
toriteiten zouden ook twee va
ten van het hoogst-giftige dio
xine tot de lading behoren,
maar de Belgische staatsse
cretaris voor Leefmilieu, Miet
Smet, heeft dat formeel ont
kend.
Op vrachtwagens aan boord
van het schip zouden zich on
der meer vaten met tolueen-
cyanaat, cyanide en oplosbaar
lood bevinden. In de nacht van
zaterdag op zondag rolden 35
vaten uit het wrak. Zeventien
daarvan zijn opgepikt. Stalen
netten aan de voor- en achter
zijde van de 'Herald' moeten
voorkomen dat nog meer va
ten uit het wrak spoelen.
In de vergane veerboot zijn
zondag nog twee lijken gebor
gen. De balans van de scheeps
ramp komt hiermee op 53 do
den, 82 Vermisten en 408 ge
redden. Volgens Peter Ford,
algemeen directeur van
scheepseigenaar Townsend
Thoresen, is het zeer wel mo
gelijk dat de laatste lichamen
pas kunnen worden geborgen
als bergers het schip hebben
rechtgetrokken en leegge
pompt. Bergers van Smit-Tak
uit Rotterdam en de Belgische
Unie van Reddings- en Sleep
diensten brachten daartoe gis
teren al kantelstroppen om het
wrak aan. Zij hopen het schip
binnen een week recht te trek
ken en schatten daarna nog
vier tot zes weken nodig te
hebben voor de feitelijke ber
ging.
Stalen netten moeten voorkomen, dat nog meer vaten het
wrak uitrollen.
- FOTO AP
Intussen heeft het parket in
Van onze correspondent
LONDEN - De Britse rederij
Townsend Thoresen heeft za
terdag de onvergeeflijke fout
begaan 192 overlevenden naar
Engeland te willen sturen aan
boord van een van haar eigen
veerboten die ondanks de
ramp van de dag tevoren, nor
maal uit Zeebrugge vertrok.
Maar de overlevenden weiger
den pertinent nog ooit met TT
te varen. Zij eisten een vlieg
tuig voor de overtocht.
Townsend Thoresen char
terde daarom maar een jet van
British Caledonian, die zater
dagavond met veel vertraging
de 192 overlevenden veilig
naar de Zuid-Londense vlieg-
haven Gatwick bracht. Er wa
ren veel gewonden bij. Som
migen droegen dunne Belgi
sche dekens over hun bebloede
kleren.
Wachtende journalisten
kregen niet veel kans om een
gesprek aan te knopen met
deze mensen, die levend uit de
gezonken TT-doodkist waren
gekomen. In het vlieghaven-
gebouw werden ze opgevan
gen door politie, die hen heel
even ondervroeg en vervol
gens hen begeleidde naar een
privé-salon, waar talrijke
bloedverwanten ongeduldig
op hun komst zaten te wach
ten.
Een van de overlevenden,
Terry Mead (31), uit Sitting-
bourne in Kent, staarde we
zenloos voor zich uit. Hij had
in de ramp zijn vriendin ver
loren. Onder de vele wachten
den bevonden zich ook Britten
die nog steeds niet wisten of ze
uit België goed of slecht
nieuws zouden krijgen. De on
zekerheid woog zwaarder dan
het besef dat de persoon of
personen op wie zij zaten te
wachten dood of gewond kon
den zijn.
Hetzelfde verschijnsel deed
zich voor in de haven van
Dover, waar het TT-gebouw
Enterprise House als het ware
werd bestormd door bloedver
wanten en kennissen van mo
gelijke slachtoffers en overle
venden. Het personeel van
Townsend Thoresen ging
zwaar gebukt onder commu
nicatiestoornissen met België.
Deze hadden tot gevolg dat
op vele verzoeken om inlich
tingen geen bevredigend ant
woord kon worden gegeven.
Dit leidde geregeld tot woe-
Ontroerend weerzien op het vliegveld Gatwick.
dende protesten van de vele
wachtenden. Het TT-perso-
neel klaagde, dat van Belgi
sche zijde te weinig informatie
doorgespeeld werd betref
fende overlevenden en perso
nen die in de ramp waren om
gekomen.
Rond middernacht kwamen
dan zo'n 30 van de 42 beman
ningsleden van de Herald of
Free Enterprise per TT-veer-
boot in Dover aan. De vader
van Angus MacKay (20), een
van de koks aan boord van de
verongelukte Herald of Free
Enterprise, was er niet bij.
Angus en zijn moeder Mau
reen zaten al sinds de vorige
nacht in Enterprise House, het
TT-hoofdkwartier in Dover, te
wachten op nieuws dat niet
kwam. De jongen probeerde
zijn moeder te troosten, maar
deze had een fatalistische hou
ding aangenomen en zei: „Wij
moeten altijd voorbereid zijn
op het ergste. Zo gaat het op
zee. Voor de ene komt het
einde vroeg en voor de ande
ren laat Je kunt er niets aan
veranderen."
Op grond van de Conventie
van Athene is het leven van
elk van de dodelijke slachtof
fers van de scheepsramp van
Zeebrugge verzekerd voor een
bedrag van 36.000 pond, afge
zien van om het even welke
compensatie die aan de nabe
staanden betaald wordt ten
gevolge van een proces. De ge
zonken veerboot zelf was bij
Lloyds in Londen verzekerd
voor 25 miljoen pond.
Brugge formeel beslag gelegd
op het wrak, dat aanwijzingen
moet geven over de oorzaken
van de ramp. De Britse autori
teiten en Townsend Thoren-
sen, de eigenaar van het schip,
stellen een eigen onderzoek in.
De hele zaterdag en zondag
is met grote verslagenheid ge
reageerd op de ramp, waarvan
de werkelijke omvang pas
vrijdagavond laat werd vast
gesteld. Premier Thatcher en
prins Andrew brachten giste
ren een bezoek aan Zeebrugge,
nadat in de rampnacht zelf het
Belgische koningspaar en pre
mier Martens daar al waren
geweest
Premier Lubbers stuurde
zijn Belgische en Britse ambt
genoot telegrammen, en liet
zich in Zeebrugge vertegen
woordigen door ambassadeur
Schaapveld.
Veel familie van opvaren
den van de 'Herald of free en
terprise' trok naar Zeebrugge
voor identificatie van beken
den. Daarnaast hield het cri
siscentrum voor hen nog vier
telefoonlijnen open.
Voor het Belgische Journaal
deelde Verkeersminister De
Croo gisteravond mee, dat hij
internationaal stappen wil on
dernemen om te komen tot een
betere beveiliging van schepen
van het nu verongelukte type.
De voorzitter van de vereni
ging van kapiteins in België,
Colson, zei daarop zeven jaar
geleden al te hebben aange
drongen, maar De Croo zei pas
gisteren voor het eerst daar
van te hebben gehoord.
Pagina 3: Voor de Britse
veerdiensten is de ramp
met de 'Herald of Free En
terprise' een grote klap. In
dit winterseizoen zijn veel
Britten met spotgoedkope
tarieven aan boord gelokt.
Veel Britse slachtoffers van
de ramp hadden één pond
betaald voor de overtocht
via een actie van de krant
'The Sun'. Dat soort stunts
zullen snel verleden tijd
zijn.
Pagina 4: Het draaiboek
van de ramp. Wat ging er
mis om tien voor acht vrij
dagavond in Zeebrugge.
En hoe verliep de reddings
operatie
Kapitein De Lobel was met
zijn reddingsboot De Java-
zee binnen een half uur op
de plek des onheils.
„Iedere reddingspoging
bleek vruchteloos. Die
veerboten zijn varende
doodskisten, mijnheer".
Pagina 5: Interview met
de Nederlandse marine-of
ficier Van der Schaaf die
aan boord van de mijnen
veger Middelburg de red
dingsoperatie in Zee
brugge heeft gecoördi
neerd.
In de 'nacht van de ferry'
hoopte de Belgische red
dingsdiensten definitief af
te rekenen met de blunders
van Heizel. Zelden kwam
een reddingsoperatie zo
snel op gang.
Daarover gaat de medische
rubriek op de pagina 'Extra
op Maandag'
Nelli Cooman (foto) ver
overde na de Europese titel
op de 60 meter gisteren in
Indianapolis ook de wereld
titel op kortste indoor-
sprintnummer.
Zie eerste en vierde
sportpagina
Raymond Ceulemans
toonde zich de beste in het
Europees kampioenschap
driebanden in Waalwijk. De
Belg troefde in de finale de
Zweedse titelhouder Torb-
jörn Blomdahl af.
Zie derde sportpagina
(ADVERTENTIE)
Met deze bon kunt u een nieuwe abonnee aan
meldend de pen zal u worden toegestuurd
DE NIEUWE ABONNEE HEET:
Naam:
Postc.: Plaats:
Bank- of gironummer:
Deze ontvangt de krant de eerste twee weken GRATIS daarna wordt
het abonnementsgeld betaald per:
maand per automatischeafschnjving ad 23,20
kwartaal per acceptgirokaart ad75
kwartaal per autom. afschrijving ad i ^7'ac
(voorkeur aankruisen). o/,30
Zodra de nieuwe abonnee het abonnementsgeld heeft voldaan,
ontvang ik uw ROLLERBALLPEN.
Mijn naam:
Adres:
Postc.
Plaats:
handtekening
Stuur deze bon in een open envelop (zonder postzegel) naar
Dagblad De Stem, Antwoordnr. 112,4800 yB Breda
DE KRANT VOOR JE EIGEN STUK VAM NEDERLAND