TERUGSPOELEN Adèle Bloemendaal opnieuw ingestort Goedemiddag 4 V FILMSTER, COUREUR, POLITICUS EN ZAKENMAN Tina Turner en UB40 op festival in Nijmegen door di Kans voor beginnende acteurs bij Theater Ernst en humor van Wim Schippers in 6Sans rancune' ZATERDAG 7 MAART 19871 ZATERDAG 7 MAART 1987 >et EIGENLIJK had de KRO gisteravond de Paul Newman-film 'The Hustler' uit moe ten zenden in plaats van 'Hombre'. H-films W onderkinderen Robert Redford Filosofietjes Mgr. Ernst gast in Rooie Haan Schrijver Gabriël Gorris overleden I let Creools de belangrijkste de gebeurtenissen na 7 fe- >e Haïtiaanse massa is ont- ude bad lak aan die massa a niets schelen of de Haïtia- nden spreken en schrijven, i maar als leider erkenden, u dat je met de Franse taal bereikt. Het Creools is het ereedschap om de gunsten van de kiezers te winnen". tselinge ommezwaai zou ik rnd worden over de goede be- ie elite. ouwen is er ook. De leiders :ke partijen worden op één met Namphy. Veel mensen e elite het Creools gebruikt zich te winnen, om via hen dus aan geld te komen. Een immers eerst zijn eigen zak- er over elkaar gedacht. Nie- vt niemand. Ook op hoog ni- Mensen die al snel een vak- e partij of andere belangen- (beren op te richten, zijn ver- :t zou wel eens alleen om het -edaan kunnen worden. Na- n vakbondsleiders en politici oelingen en is het ontstaan iteit een hele goede ontwik- rlaïtianen kennende, denk ik uwend tegen de nieuwe ont- egei blijven kijken. Iedereen is rgens president of penning- al is het maar van een klem jkheden spelen op Haïti een massa begint echter steeds :n dat veel uiterlijk vertoon rie 'bluf teruggebracht kan lakt duidelijk dat ze verande- zien, maar van de kant van de s nog maar weinig nieuws ge- ijn daar de oorzaken van? goedwillende mensen, die ;n en die leek, maar ze heb- en idee hoe ze het land moe- Jj zijn op die functie gedropt, en noaig om aan de binnen- t paleis te wennen. Op de is de problematiek te groot moeite met het kiezen van Ten derde wil Amerika vanuit op Haïti het beleid dicteren, de regering als marionetten, ide is dat Namphy geen ma- i, maar toch volledig afhanke- auitenlandse, vooral Ameri- kkelingshulp. Het land is fi" :roet, zodat grote hulpprojec- ;t behulp van het buitenland en worden. Zelfs de 150 md' ie de Haïtiaanse overheid in ijke procedure in Parijs wil te- van 'beroepsplunderaar' Baby weinig soulaas meer kunnen ïphy is zo gebonden dat er irake is van souvereine beslis- zoveel belemmeringen dat er uitkomt. Een Haïtiaan zei mij: 'Nu hebben we de vri|- 'onen nog steeds in hetzelfde nog steeds dezelfde lege mee nad hij de situatie heel oord". Door Dirk Vellenga Op 30 maart worden in Hollywood de Oscars uit gereikt en Paul Newman maakt kans op deze film onderscheiding voor zijn rol in The Color of Mo ney' van Martin Scorsese, een film die in zekere zin een vervolg is op The Hustler'. The Hustler' werd in 1961 door Robert Rossen gemaakt en toont Paul Newman als de jonge, arrogante biljarter Fast Eddie die het durft op tegen de machtige Fats (Jackie Glea- son). Martin Scorsese besloot ruim 25 jaar later de draad weer op te pakken. De regis seur, wiens reputatie nauw verbonden is met de carrière van Robert DeNiro, verzocht Paul Newman op te treden als een ouder, droeviger en wijzer geworden beroepsbiljarter en plaatste Tom Cruise (Top Gun') naast hem als de brutale j leerling. Het zou aardig zijn geweest de twee films met elk aar te vergelijken, maar dat zat er dus niet in. In 1961 had Paul Newman de top al bereikt, na films als The Long Hot Summer' (1958) en 'Cat On A Hot Tin Roof' (1959) en nu, in 1987, staat hij nog steeds aan die top. De 62- jarige acteur speelt niet meer de koppige, zwijgende rebel met de ontwapenende blauwe ogen, maar is de laatste jaren steeds vaker te zien als de cy nische oude man, die weigert te berusten in zijn lot, zoals in 'Absence of Malice' en The Verdict'. Newman heeft zijn handen vol aan nevenactiviteiten, in de handel en in de politiek, en het kostte Martin Scorsese heel wat moeite hem te inte resseren in zijn 'Hustler-revi- sited' idee. Over veel van zijn oude films wenst Newman niet meer te praten. Er zit veel minderwaardig werk bij, meent hij, en alleen al daarin verschilt hij van duizenden Hollywood-acteurs, die deze vorm van zelfkritiek schade lijk vinden voor hun image. Maar de biljartkroeg-avon- turen in The Hustler' vielen hem bij nader inzien nog wel mee en daarom besloot hij Paul Newman (62) op weg naar eerste échte Oscar Paul Newman in de film The Color of Money', zijn zevende kans op een Oscar. - fotoap toch mee te doen aan The Co- lor of Money'. Vorig jaar was hij voor de opnamen voor deze film in Chicago op het moment dat hem een Oscar werd toe bedeeld. Hij had er zes keer naast gegrepen, in 1986 kreeg hij een ere-Oscar voor zijn hele oeuvre, maar dat leek meer op een troostprijs. Hoe wel Newman niet dol is op glitterfeesten voor een groot publiek, is hij er toch op ge brand eindelijk een échte Os car in de wacht te slepen. Zijn concurrenten zijn William Hurt, James Woods, Dexter Gordon en Bob Hos kins. 'The Hustler' heeft zijn waarde behouden en dat geldt ook voor 'Hombre' en trou wens ook voor de twee andere H-films die Newman in de ja ren zestig maakte, 'Hud' (1963) en 'Harper' (1966). 'Hombre' uit 1967 was een van de zes films die Newman maakte met re gisseur Martin Ritt. Om zijn rol in deze film naar behoren te kunnen spelen, sloot New man zich twee weken op in een Indianen-reservaat, zoals hij een biljartcursus volgde voor The Hustler'. Hij is nu een maal een acteur die weken no dig heeft om aan een rol te wennen. Zelf zei hij daarover: „Som mige mensen zijn geboren ge voelsmatige spelers en hebben het talent om in en uit hun rol te glijden. Voor mij is acteren zoiets als het oversteken van een rivier. Het is een pijnlijk proces. Ik heb gewoon dat in tuïtieve talent niet Ik maak me steeds zorgen als ik acteer en loop voortdurend tegen me zelf te klagen dat het niet lukt". Paul Newman deed zijn in trede in de filmwereld in 1954. Zijn collega-wonderkinderen uit die tijd zijn allang verdwe nen: James Dean en Montgo mery Clift zijn dood en Marlon Brando leeft teruggetrokken. In eerste instantie leek al zijn succes te zitten in zijn ogen, de blauwste ogen ter wereld. Newman is nooit gelukkig ge weest met die aandacht voor zijn ogen en niet alleen omdat hij zelf kleurenblind is. „Als het alleen om die blauwe ogen gaat en niet om een beoorde ling van mijn wferk als profes sioneel acteur, dan kan ik net zo goed tuinman worden", verzuchtte hij al in het begin van zijn filmloopbaan. Om zijn fysieke kwaliteiten werd Paul Newman vaak ge kozen om de koppige eenling te spelen, de underdog, die mokkend zijn weg gaat en moedwillig tegen muren loopt. De trotse grijns op het geteis terde hoofd is de bioscoopbe zoeker van menige Newman- film bijgebleven. Achter die stoerheid ging veel meer schuil, een soort intellectuele kracht, een onkreukbaarheid en eerlijkheid, die hem sym pathiek maakte bij mensen die niet alleen films bekijken, maar er ook over nadenken en schrijven. Dat dubbele talent erfde Paul Newman van zijn ouders. Hij bracht zijn jeugd gerieflijk door in de kapitale woning van de eigenaar van een sportzaak in Cleveland, Ohio. Zijn vader bracht hem liefde voor sport bij, zijn moeder legde nadruk op 'diepere' za ken en leerde hem toneelspe len. Zijn grootouders van va ders kant waren Duitse jon den, die van moeders kant wa ren Hongaarse katholieken. Paul werd opgevoed als Chris tian Scientist, maar heeft zich daar nooit veel van aange trokken. Het grote publiek bereikte Paul Newman vooral met de twee films die hij onder lei ding van George Roy Hill maakte met zijn kameraad Robert Redford, 'Butch Cas- sidy and the Sundance Kid' (1969) en 'The Sting' (1973). An deren bewaren de beste herin neringen aan de eieren etende Newman in 'Cool Hand Luke'. Iedere filmliefhebber is in ieder geval bereid de middel matige films te vergeten waarin Newman optrad om dat hij de regisseur of de pro ducer niet wilde teleurstellen. Bij de 40 films die hij maakte zit een flink aantal middelma tige, maar Newman is de eer ste om dat toe te geven. In zijn vrije trijd nam Paul Newman in een Datsun 280ZX mee aan professionele autora ces. Deze riskante sport heeft hij opgegeven, maar zijn an dere hobby, politiek, beoefent hij nog steeds. Nixon-mede- werker John Dean, bekend van de Watergate-affaire, plaatste hem in 1971 op de lijst van de twintig grootste poli tieke vijanden van het Witte Huis. Paul Newman was daarop de enige acteur en had zijn plaats 'verdiend' door in 1968 actie te voeren voor de de mocratische presidentskandi daat Eugene McCarthy. New man lachte erom en nam voor president Jimmy Carter plaats in de ontwapenings commissie die de Ameri kaanse VN-delegatie advies moest geven. In 1984 zette hij zich in voor de verkiezing van Walter Mondale, die het moest afleggen tegen Reagan. Het aantal films is wat min der geworden en daarom heeft Newman tijd over voor han delsactiviteiten. Hij is een ge passioneerd kok en zond een paar jaar geleden flessen met zijn speciale sla-dressing naar een aantal vrienden. De dres sing sloeg zo aan dat de flessen ook in de winkel te koop wer den aangeboden. Later zorgde fijnproever Newman voor spaghetti-sauzen en uiteinde lijk leek het hem wel aardig een eigen bedrijfje op te zet ten. Ook wijn en hapjes met de naam Newman erop vonden gretig aftrek. De firma maakt een redelijk grote omzet, maar wordt losjes en onbetaald be heerd door Paul Newman en zijn vrouw Joanne Woodward en een bevriend echtpaar even verderop in Westport in de staat Connecticut. Paul Newman is grijzer en magerder geworden, maar is zijn rusteloosheid nog niet kwijt. Op deze manier kan hij fluitend honderd worden. Maar dat zal hem nu minder interesseren dan de Oscar, die hij eind deze maand hoopt te krijgen voor The Color of Mo ney' Door Mart van der Sanden LEVEN en dood, de rolver deling tussen man en vrouw, de strijd van twee mannen om het vaderschap van een Und. Deze bepaald niet lichte levensvragen worden behandeld in 'Sans Rancu ne', een toneelstuk van Wim T. Schippers dat door de auteur voor televisie Is be werkt en zondag (Nederland 2, 20.47 uur) door de VPRO wordt uitgezonden. Voor de liefhebbers van Schippers' werk die zijn 'Going to the dogs' als een ongeinig uitstapje in de we reld van de herdershond be schouwden, zal 'Sans Ran cune' als een verademing komen. Het stuk draait om een gesjeesde theologiestu dente die op een schoolre ünie haar vleselijke lusten met twee oude schoolmak kers heeft bevredigd. Zij no digt de twee jongemannen uit op haar flat onder het voorwendsel dat zij zwanger is geraakt, maar niet weet van wie van de twee. Zij past om de meest geschikte vader uit te kiezen een truc toe die rechtstreeks aan het klassieke bijbelverhaal van Salomo is ontleend. De ene kandidaat-vader is een patserig type dat in een Jaguar komt aanrijden, de andere een onzekere jongen die als directeur van een failliete boekbinderij. Ver der lopen er nog een zwaar feministische vriendin rond en een zangeres die niet kan zingen. Om die soms karikaturale personen heen weeft Schip pers een web van min of meer serieus bedoelde filo sofietjes, echter nooit zonder er meteen een onschuldige of wrange kwinkslag over heen te gooien. Op een gege- Wim T. Schippers - foto anp ven moment wordt gesugge reerd de baby, die al stevig lijkt te zijn ingedaald, in te vriezen om de beslissing over het vaderschap tot na der order uit te stellen. Maar voordat die mogelijkheid kan worden verwezenlijkt, moet wel eerst een paar kilo vlees uit het diepvriesvak van de koelkast worden uit gehakt om plaats te maken voor het zich aandienende kind. De overbekende ingre diënten van Schippers' hu mor zijn, zo blijkt uit het voorgaande al, met gulle hand rondgestrooid. In een restaurantscène kiepert on vermijdelijk een glas wijn om, in de flat ontspint zich een absurdistisch aandoende dialoog over ossestaartsoep en na een verheven be schouwing over de geneug ten van het vaderschap don dert een boekenkast in, een onvervalst slapstick-ele ment dat al bij Fred Haché en Barend Servet opdook. „Maar", aldus Schippers zelf, „het wordt nergens kol deriek en er zit toch een aantal hele pittige dingen in". Maar de vraag blijft hoe serieus het wereldbeeld is dat Schippers uitdraagt in 'Sans Rancune'. De kijker mag het definitieve oordeel vellen. Van onze kunstredactie BREDA - Adèle Bloemendaal is psychisch en fysiek niet in staat toernee van haar show 'Adèle in korte broek' voort te zet- Advocaten en artsen van de cabaretière hebben de ®*|°uwburgen laten weten, aat zij in dit theaterseizoen de roernee van haar show niet zal hervatten. Ook haar gelijk waarneemster, Eelka 3,1 't Huil, heeft de theaters aar Adèle dit seizoen nog zou Pareden, bericht dat de aan- I ki ne verPlichtingen niet ^worden nagekomen. Enkele jaren geleden over- ij'ana Adèle Bloemendaal voH fde tij^ens rie n°g niet J™°ide toernee van haar «rste soloshow, 'Adèle's Keus'. Zij stortte toen volko men in om vervolgens een we reldreis te maken. Daarna be gon zij aan haar tweede show, die een nog groter succes werd dan de eerste. In een interview zei de kleinkunstartieste al eens, dat zij er grote moeite mee heeft om na de première van een show nog maanden - laat staan jaren - door te gaan met hetzelfde programma. Ook in een vroeger verleden heeft zij problemen gehad met het nakomen van haar con tractuele verplichtingen. Adèle Bloemendaal - foto anp Voor de afgelaste voorstellin gen van Adèle op 2 april in Roosendaal, op 3 april in Breda en op 7 april in Ooster hout is inmiddels vervanging gevonden. De clown Jango Ed wards presenteert zijn gloed nieuwe programma 'Classics 2'. HILVERSUM (ANP) - In VA- RA's 'In de Rooie Haan' (za terdag, Radio 2, 12.03 - 14.00) reageert Mgr. Ernst, bisschop van Breda op de uitspraak in het kort geding van het COC tegen Kardinaal Simonis. D66-leider Van Mierlo praat over kruisraketten, meeval lers en de aanstaande verkie zingen. PVDA-tweede kamer lid Alders over het verdwijnen van banen bij de overheid. De NCRV-actualiteitenru- briek Hier en Nu brengt zon dag (22.30-23.05 uur, Ned.l) een reportage over de duizenden buitenlandse vrouwen die jaarlijks ons land binnenko men en hier in handen vallen van seksbazen. Hier en Nu volgde het spoor van deze handelaren die de vrouwen vaak met behulp van schijn huwelijken binnen krijgen. Volgens Hier en Nu zijn alleen al in Amsterdam dertig pro cent van de huwelijken schijn huwelijken. Tina Turner - fotoap IN Nijmegen vindt op hemelvaartdag 28 mei een popfestival plaats in het Goffertstadion. Publiekstrekkers zijn daar Tina Turner en UB40. Het programma wordt gecompleteerd met Ca meo en The Blow Monkeys. Het festival in Nijmegen komt in de plaats van het jaarlijkse festival in Lochem wordt niet meer in deze plaats gehouden. Volgens organisator Joost Carrier was het festival in het Lo- chemse openluchttheater met 10.000 plaatsen financieel niet haalbaar meer. Het gemeentebestuur van Nijmegen heeft de or ganisatie nu vergunning verleend om het festival in de Goffert te houden. Daar is plaats voor tussen de 40.000 en 60.000 mensen. De voorverkoop voor het festival begint vandaag. Er is nog meer nieuws van het concertfront. David Bowie en U2 komen later dit jaar naar ons land voor concerten die waar schijnlijk in het Feijenoord-stadion plaats zullen vinden. Al vast staan concerten van Stevie Wonder op 3 juni (voorverkoop begint op 11 april), Neil Young op 27 mei (voorverkoop 4 april), Santana op 14 mei (voorverkoop 14 maart) en Lionel Richie op 31 maart en 1 april (voorverkoop 9 maart). Er zijn nog wat wijzigingen ook. Het concert van Psychedelic Furs op 23 maart is wegens gebrek aan belangstelling afgelast. Het op 27 februari wegens stemproblemen afgelaste Spandau Ballet-concert vindt nu plaats op 15 april. De kaartjes van toen zijn straks ook weer geldig. Spandau Ballet geeft nog een extra concert op 16 april. De voorverkoop daarvoor begint vandaag. Ook Level 42 geeft een extra concert in ons land. Dat concert is op 22 april. De voorverkoop ervoor begint vandaag. Het concert dat Tina Turner 31 maart in Brussel zou geven is verplaatst naar 1 april. We hebben middag-tv in Nederland. Het valt niet op, het doet niemand kwaad. Als je niet kijkt, mis je niks. Maar als je thuis bent en plotseling behoefte krijgt aan bewegende beelden, word je keurig bediend door Nederland 1. De middag-tv stond enige tijd geleden plotseling ter discussie. Als Nederland 3 kwam, zou er geen geld meer zijn voor tv in de middaguren. Het blijkt allemaal zo'n vaart niet te lopen en Nederland 3 is weer een halfjaartje uitgesteld. Toch kwam tijdens die discussie een aardig verschil van mening aan het licht tussen de NOS en enkele omroepen. De NOS-top stelde bij monde van Albert van den Heuvel dat 's middag best wat meer programma's herhaald kunnen worden. In de omroepwereld wordt verontwaardigd geroepen dat men dat de kijker niet aan kon doen. Hoe zit het nu in de praktijk met de middag-televisie? De gemiddelde kijkdichtheid is 5%, maar het journaal van half zes haalt 15% en de populariteit stijgt nog steeds. In verhouding wordt hoog gescoord door 'Dynasty' op de woensdagmiddag (17%), 'Zeg 'ns AAA' op maandag (15%), 'Service' op dinsdag (13%) en 'Dik uur Dick' op zondag (12%). Het aanbod bestaat uit kinderprogramma's, familieprogramma's en series en films. Dure shows worden uiteraard in de avonduren gebracht en verder houden de omroepen er rekening mee dat het hele gezin aan de buis zit. Marijke Amado vertelde woensdagavond inb 'RUR' dat ze op de vingers werd getikt toen ze in een middag-praatshow 'O God' zei. Alleen het klassiek geworden 'broodje poep' van Ome Willem en de schunnigheden van 'Theo en Thea' worden toegelaten. Theo en Thea trekken overigens maar 3% van de kijkers: ouders verbieden hun kinderen ernaar te kij ken of stemmen zelf af op het andere net, waar op dat moment 'Dynasty' te zien is. Het is waar dat een paar programma's lijden onder het feit dat ze 's middags worden uitgezonden. Dat geldt voor de Engelse serie 'Eastenders', die de VARA op maandagmiddag om 15.20 uitzendt en die maar 3% van de kijkers vangt. Het is een prima serie, eigentijds, realistisch en vaak spannend. Als 'Eastenders' in de vroege avond zou worden uitgezonden, zou de kijkdichtheid misschien wel vertienvoudigd worden. De VARA houdt de avonturen in de Londense volkswijk op de middag, omdat men dan ook goede programma's wil brengen. Brandpunt van de KRO is voor een groot deel van de kijkers helemaal van het scherm verdwenen. Wie wil j kijken, moet op zaterdag on» 17.41 uur zijn toestel inschakelen. De eens zo s befaamde actualiteitenrubriek komt niet verder dan 13%, terwijl 'Achter het Nieuws' in de avonduren makkelijk 25% haalt. Dat moet voor Ton Verlind en de zijnen behoorlijk frustrerend zijn. Wie het middag-aanbod bekijkt, moet nu al tot de conclusie komen dat herhalingen niet alleen het goedkoopst zij n, maar ook i nog het meest in de smaak vallen. Middagtopper 'Zeg 'ns AAA' is een herhaling van de week ervoor en 'Dynasty' lijkt nieuw, maar is gebaseerd op oude, zich steeds repeterende ideeën: huwelijken breken en worden een seizoen later gelijmd, steeds weer duiken doodgewaande famieleden op, bedriegers en dubbelgangers doen hun intrede en zelfs na de dood speelt men verder. De stokoude serie 'Daktari' van de EO zit met 11% boven het gemiddelde en ook 'Sons and Daughters' (ook op België) haalt redelijke cijfers. Er zijn honderden oude series, die kinderen, bejaarden en andere thuisblijvers best even met één oog willen bekijken. Herhalen hoort bij de moderne tv, speelfilms zijn soms in een kort tijdsbestek op verschillende zenders te zien, dezelfde videoclips vliegen per dag een keer of tien over het scherm, Nederland toont series die pas op de BRT zijn geweest. Duitsland herhaalt in de ochtenduren en in Amerika werden nacht, ochtend en middag grotendeels gevuld met eerder uitgezonden series en films. De omroepen moeten niet zeuren, met herhalingen bespaart men geld datweer gebruikt kan worden voor mooie, gloednieuwe programma's. ARNHEM (ANP) - Toneelgroep Thea ter in Arnhem stelt de komende jaren jonge acteurs in de gelegenheid een speciale 'startpro- duktie' bij het ge zelschap te maken. Het gaat om ac teurs die hoogstens twee jaar zijn afge studeerd aan een toneelschool. Met de startprodukties hoopt Theater te bereiken dat meer jonge acteurs zich aan publiek, pers en toneelmakers kunnen presente ren. Nog teveel af gestudeerden blij ven volgens de to neelgroep na hun opleiding werkloos aan de kant staan. Een en ander staat in de gisteren door Toneelgroep Theater gepresen teerde beleidsnota voor de jaren 1988- 1991. Via de start produkties meent Theater meer jon geren aan een baan te kunnen helpen en het talent en de originaliteit van beginnende acteurs te kunnen stimule ren. Drie regisseur^ van Theater zijn verbonden aan de toneelschool in Arnhem. „De con tacten met deze iri stelling leiden ertoe dat het initiatief van startproduk ties een grote kans van slagen heeft", aldus de toneel groep. LEIDSCHENDAM (ANP) - De schrijver Gabriël Gorris is- donderdag op 80-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis in Leidschendam. Dit heeft zijn familie gisteren bekend ge-ï maakt. Gabriël Gorris was een pseudoniem van de uit Limburg' afkomstige Frans Linnartz. Hij publiceerde tussen de jaren. 1945 en 1975 een groot aantal romans en enkele dichtbundels. Ook was hij in die tijd zeer actief in het katholieke literaire verkeer. Zijn werk was geruime tijd, mede door het uitge-ï sproken katholieke karakter ervan, erg populair in katho lieke lezerskring, vooral in het zuiden van het land. Gorris oeuvre, waaronder ongeveer twintig romans, be staat voornamelijk uit streek- en volksromans, waarvan on der andere 'Kroniek van de Pappelhof', 'De cleyne klum' en 'Het huis met de lopende hinde' wijdere bekendheid kregen. Verder schreef hij enkele werken met historisch-biografi- sche inhoud, zoals 'Petrus, prins der apostelen', 'Columbus' en 'Dorp aan de Vliet', een geschiedenis van Voorburg.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 33