TERUGSPOELEN
Adèle Bloemendaal
opnieuw ingestort
Goedemiddag
4
V
FILMSTER, COUREUR, POLITICUS EN ZAKENMAN
Tina Turner en UB40
op festival in Nijmegen
door di
Kans voor beginnende
acteurs bij Theater
Ernst en humor van Wim Schippers in 6Sans rancune'
ZATERDAG
7 MAART 19871
ZATERDAG 7 MAART 1987
>et
EIGENLIJK had de
KRO gisteravond de
Paul Newman-film
'The Hustler' uit moe
ten zenden in plaats
van 'Hombre'.
H-films
W onderkinderen
Robert Redford
Filosofietjes
Mgr. Ernst gast
in Rooie Haan
Schrijver Gabriël Gorris overleden
I
let Creools de belangrijkste
de gebeurtenissen na 7 fe-
>e Haïtiaanse massa is ont-
ude bad lak aan die massa
a niets schelen of de Haïtia-
nden spreken en schrijven,
i maar als leider erkenden,
u dat je met de Franse taal
bereikt. Het Creools is het
ereedschap om de gunsten
van de kiezers te winnen".
tselinge ommezwaai zou ik
rnd worden over de goede be-
ie elite.
ouwen is er ook. De leiders
:ke partijen worden op één
met Namphy. Veel mensen
e elite het Creools gebruikt
zich te winnen, om via hen
dus aan geld te komen. Een
immers eerst zijn eigen zak-
er over elkaar gedacht. Nie-
vt niemand. Ook op hoog ni-
Mensen die al snel een vak-
e partij of andere belangen-
(beren op te richten, zijn ver-
:t zou wel eens alleen om het
-edaan kunnen worden. Na-
n vakbondsleiders en politici
oelingen en is het ontstaan
iteit een hele goede ontwik-
rlaïtianen kennende, denk ik
uwend tegen de nieuwe ont-
egei
blijven kijken. Iedereen is
rgens president of penning-
al is het maar van een klem
jkheden spelen op Haïti een
massa begint echter steeds
:n dat veel uiterlijk vertoon
rie 'bluf teruggebracht kan
lakt duidelijk dat ze verande-
zien, maar van de kant van de
s nog maar weinig nieuws ge-
ijn daar de oorzaken van?
goedwillende mensen, die
;n en die leek, maar ze heb-
en idee hoe ze het land moe-
Jj zijn op die functie gedropt,
en noaig om aan de binnen-
t paleis te wennen. Op de
is de problematiek te groot
moeite met het kiezen van
Ten derde wil Amerika vanuit
op Haïti het beleid dicteren,
de regering als marionetten,
ide is dat Namphy geen ma-
i, maar toch volledig afhanke-
auitenlandse, vooral Ameri-
kkelingshulp. Het land is fi"
:roet, zodat grote hulpprojec-
;t behulp van het buitenland
en worden. Zelfs de 150 md'
ie de Haïtiaanse overheid in
ijke procedure in Parijs wil te-
van 'beroepsplunderaar' Baby
weinig soulaas meer kunnen
ïphy is zo gebonden dat er
irake is van souvereine beslis-
zoveel belemmeringen dat er
uitkomt. Een Haïtiaan zei
mij: 'Nu hebben we de vri|-
'onen nog steeds in hetzelfde
nog steeds dezelfde lege
mee nad hij de situatie heel
oord".
Door Dirk Vellenga
Op 30 maart worden in
Hollywood de Oscars uit
gereikt en Paul Newman
maakt kans op deze film
onderscheiding voor zijn
rol in The Color of Mo
ney' van Martin Scorsese,
een film die in zekere zin
een vervolg is op The
Hustler'.
The Hustler' werd in 1961
door Robert Rossen gemaakt
en toont Paul Newman als de
jonge, arrogante biljarter Fast
Eddie die het durft op tegen de
machtige Fats (Jackie Glea-
son). Martin Scorsese besloot
ruim 25 jaar later de draad
weer op te pakken. De regis
seur, wiens reputatie nauw
verbonden is met de carrière
van Robert DeNiro, verzocht
Paul Newman op te treden als
een ouder, droeviger en wijzer
geworden beroepsbiljarter en
plaatste Tom Cruise (Top
Gun') naast hem als de brutale
j leerling. Het zou aardig zijn
geweest de twee films met elk
aar te vergelijken, maar dat
zat er dus niet in.
In 1961 had Paul Newman
de top al bereikt, na films als
The Long Hot Summer' (1958)
en 'Cat On A Hot Tin Roof'
(1959) en nu, in 1987, staat hij
nog steeds aan die top. De 62-
jarige acteur speelt niet meer
de koppige, zwijgende rebel
met de ontwapenende blauwe
ogen, maar is de laatste jaren
steeds vaker te zien als de cy
nische oude man, die weigert
te berusten in zijn lot, zoals in
'Absence of Malice' en The
Verdict'.
Newman heeft zijn handen
vol aan nevenactiviteiten, in
de handel en in de politiek, en
het kostte Martin Scorsese
heel wat moeite hem te inte
resseren in zijn 'Hustler-revi-
sited' idee. Over veel van zijn
oude films wenst Newman
niet meer te praten. Er zit veel
minderwaardig werk bij,
meent hij, en alleen al daarin
verschilt hij van duizenden
Hollywood-acteurs, die deze
vorm van zelfkritiek schade
lijk vinden voor hun image.
Maar de biljartkroeg-avon-
turen in The Hustler' vielen
hem bij nader inzien nog wel
mee en daarom besloot hij
Paul Newman (62) op weg
naar eerste
échte Oscar
Paul Newman in de film The Color of Money',
zijn zevende kans op een Oscar. - fotoap
toch mee te doen aan The Co-
lor of Money'. Vorig jaar was
hij voor de opnamen voor deze
film in Chicago op het moment
dat hem een Oscar werd toe
bedeeld. Hij had er zes keer
naast gegrepen, in 1986 kreeg
hij een ere-Oscar voor zijn
hele oeuvre, maar dat leek
meer op een troostprijs. Hoe
wel Newman niet dol is op
glitterfeesten voor een groot
publiek, is hij er toch op ge
brand eindelijk een échte Os
car in de wacht te slepen. Zijn
concurrenten zijn William
Hurt, James Woods, Dexter
Gordon en Bob Hos kins.
'The Hustler' heeft zijn
waarde behouden en dat geldt
ook voor 'Hombre' en trou
wens ook voor de twee andere
H-films die Newman in de ja
ren zestig maakte, 'Hud' (1963)
en 'Harper' (1966). 'Hombre' uit
1967 was een van de zes films
die Newman maakte met re
gisseur Martin Ritt. Om zijn
rol in deze film naar behoren
te kunnen spelen, sloot New
man zich twee weken op in een
Indianen-reservaat, zoals hij
een biljartcursus volgde voor
The Hustler'. Hij is nu een
maal een acteur die weken no
dig heeft om aan een rol te
wennen.
Zelf zei hij daarover: „Som
mige mensen zijn geboren ge
voelsmatige spelers en hebben
het talent om in en uit hun rol
te glijden. Voor mij is acteren
zoiets als het oversteken van
een rivier. Het is een pijnlijk
proces. Ik heb gewoon dat in
tuïtieve talent niet Ik maak
me steeds zorgen als ik acteer
en loop voortdurend tegen me
zelf te klagen dat het niet
lukt".
Paul Newman deed zijn in
trede in de filmwereld in 1954.
Zijn collega-wonderkinderen
uit die tijd zijn allang verdwe
nen: James Dean en Montgo
mery Clift zijn dood en Marlon
Brando leeft teruggetrokken.
In eerste instantie leek al zijn
succes te zitten in zijn ogen, de
blauwste ogen ter wereld.
Newman is nooit gelukkig ge
weest met die aandacht voor
zijn ogen en niet alleen omdat
hij zelf kleurenblind is. „Als
het alleen om die blauwe ogen
gaat en niet om een beoorde
ling van mijn wferk als profes
sioneel acteur, dan kan ik net
zo goed tuinman worden",
verzuchtte hij al in het begin
van zijn filmloopbaan.
Om zijn fysieke kwaliteiten
werd Paul Newman vaak ge
kozen om de koppige eenling
te spelen, de underdog, die
mokkend zijn weg gaat en
moedwillig tegen muren loopt.
De trotse grijns op het geteis
terde hoofd is de bioscoopbe
zoeker van menige Newman-
film bijgebleven. Achter die
stoerheid ging veel meer
schuil, een soort intellectuele
kracht, een onkreukbaarheid
en eerlijkheid, die hem sym
pathiek maakte bij mensen die
niet alleen films bekijken,
maar er ook over nadenken en
schrijven.
Dat dubbele talent erfde
Paul Newman van zijn ouders.
Hij bracht zijn jeugd gerieflijk
door in de kapitale woning
van de eigenaar van een
sportzaak in Cleveland, Ohio.
Zijn vader bracht hem liefde
voor sport bij, zijn moeder
legde nadruk op 'diepere' za
ken en leerde hem toneelspe
len. Zijn grootouders van va
ders kant waren Duitse jon
den, die van moeders kant wa
ren Hongaarse katholieken.
Paul werd opgevoed als Chris
tian Scientist, maar heeft zich
daar nooit veel van aange
trokken.
Het grote publiek bereikte
Paul Newman vooral met de
twee films die hij onder lei
ding van George Roy Hill
maakte met zijn kameraad
Robert Redford, 'Butch Cas-
sidy and the Sundance Kid'
(1969) en 'The Sting' (1973). An
deren bewaren de beste herin
neringen aan de eieren etende
Newman in 'Cool Hand Luke'.
Iedere filmliefhebber is in
ieder geval bereid de middel
matige films te vergeten
waarin Newman optrad om
dat hij de regisseur of de pro
ducer niet wilde teleurstellen.
Bij de 40 films die hij maakte
zit een flink aantal middelma
tige, maar Newman is de eer
ste om dat toe te geven.
In zijn vrije trijd nam Paul
Newman in een Datsun 280ZX
mee aan professionele autora
ces. Deze riskante sport heeft
hij opgegeven, maar zijn an
dere hobby, politiek, beoefent
hij nog steeds. Nixon-mede-
werker John Dean, bekend
van de Watergate-affaire,
plaatste hem in 1971 op de lijst
van de twintig grootste poli
tieke vijanden van het Witte
Huis. Paul Newman was
daarop de enige acteur en had
zijn plaats 'verdiend' door in
1968 actie te voeren voor de de
mocratische presidentskandi
daat Eugene McCarthy. New
man lachte erom en nam voor
president Jimmy Carter
plaats in de ontwapenings
commissie die de Ameri
kaanse VN-delegatie advies
moest geven. In 1984 zette hij
zich in voor de verkiezing van
Walter Mondale, die het moest
afleggen tegen Reagan.
Het aantal films is wat min
der geworden en daarom heeft
Newman tijd over voor han
delsactiviteiten. Hij is een ge
passioneerd kok en zond een
paar jaar geleden flessen met
zijn speciale sla-dressing naar
een aantal vrienden. De dres
sing sloeg zo aan dat de flessen
ook in de winkel te koop wer
den aangeboden. Later zorgde
fijnproever Newman voor
spaghetti-sauzen en uiteinde
lijk leek het hem wel aardig
een eigen bedrijfje op te zet
ten. Ook wijn en hapjes met de
naam Newman erop vonden
gretig aftrek. De firma maakt
een redelijk grote omzet, maar
wordt losjes en onbetaald be
heerd door Paul Newman en
zijn vrouw Joanne Woodward
en een bevriend echtpaar even
verderop in Westport in de
staat Connecticut.
Paul Newman is grijzer en
magerder geworden, maar is
zijn rusteloosheid nog niet
kwijt. Op deze manier kan hij
fluitend honderd worden.
Maar dat zal hem nu minder
interesseren dan de Oscar, die
hij eind deze maand hoopt te
krijgen voor The Color of Mo
ney'
Door Mart van der Sanden
LEVEN en dood, de rolver
deling tussen man en vrouw,
de strijd van twee mannen
om het vaderschap van een
Und. Deze bepaald niet
lichte levensvragen worden
behandeld in 'Sans Rancu
ne', een toneelstuk van Wim
T. Schippers dat door de
auteur voor televisie Is be
werkt en zondag (Nederland
2, 20.47 uur) door de VPRO
wordt uitgezonden.
Voor de liefhebbers van
Schippers' werk die zijn
'Going to the dogs' als een
ongeinig uitstapje in de we
reld van de herdershond be
schouwden, zal 'Sans Ran
cune' als een verademing
komen. Het stuk draait om
een gesjeesde theologiestu
dente die op een schoolre
ünie haar vleselijke lusten
met twee oude schoolmak
kers heeft bevredigd. Zij no
digt de twee jongemannen
uit op haar flat onder het
voorwendsel dat zij zwanger
is geraakt, maar niet weet
van wie van de twee. Zij
past om de meest geschikte
vader uit te kiezen een truc
toe die rechtstreeks aan het
klassieke bijbelverhaal van
Salomo is ontleend.
De ene kandidaat-vader is
een patserig type dat in een
Jaguar komt aanrijden, de
andere een onzekere jongen
die als directeur van een
failliete boekbinderij. Ver
der lopen er nog een zwaar
feministische vriendin rond
en een zangeres die niet kan
zingen.
Om die soms karikaturale
personen heen weeft Schip
pers een web van min of
meer serieus bedoelde filo
sofietjes, echter nooit zonder
er meteen een onschuldige
of wrange kwinkslag over
heen te gooien. Op een gege-
Wim T. Schippers
- foto anp
ven moment wordt gesugge
reerd de baby, die al stevig
lijkt te zijn ingedaald, in te
vriezen om de beslissing
over het vaderschap tot na
der order uit te stellen. Maar
voordat die mogelijkheid
kan worden verwezenlijkt,
moet wel eerst een paar kilo
vlees uit het diepvriesvak
van de koelkast worden uit
gehakt om plaats te maken
voor het zich aandienende
kind.
De overbekende ingre
diënten van Schippers' hu
mor zijn, zo blijkt uit het
voorgaande al, met gulle
hand rondgestrooid. In een
restaurantscène kiepert on
vermijdelijk een glas wijn
om, in de flat ontspint zich
een absurdistisch aandoende
dialoog over ossestaartsoep
en na een verheven be
schouwing over de geneug
ten van het vaderschap don
dert een boekenkast in, een
onvervalst slapstick-ele
ment dat al bij Fred Haché
en Barend Servet opdook.
„Maar", aldus Schippers
zelf, „het wordt nergens kol
deriek en er zit toch een
aantal hele pittige dingen
in". Maar de vraag blijft hoe
serieus het wereldbeeld is
dat Schippers uitdraagt in
'Sans Rancune'. De kijker
mag het definitieve oordeel
vellen.
Van onze kunstredactie
BREDA - Adèle Bloemendaal is psychisch en fysiek niet in staat
toernee van haar show 'Adèle in korte broek' voort te zet-
Advocaten en artsen van de
cabaretière hebben de
®*|°uwburgen laten weten,
aat zij in dit theaterseizoen de
roernee van haar show niet zal
hervatten. Ook haar
gelijk waarneemster, Eelka
3,1 't Huil, heeft de theaters
aar Adèle dit seizoen nog zou
Pareden, bericht dat de aan-
I ki ne verPlichtingen niet
^worden nagekomen.
Enkele jaren geleden over-
ij'ana Adèle Bloemendaal
voH fde tij^ens rie n°g niet
J™°ide toernee van haar
«rste soloshow, 'Adèle's
Keus'. Zij stortte toen volko
men in om vervolgens een we
reldreis te maken. Daarna be
gon zij aan haar tweede show,
die een nog groter succes werd
dan de eerste. In een interview
zei de kleinkunstartieste al
eens, dat zij er grote moeite
mee heeft om na de première
van een show nog maanden -
laat staan jaren - door te gaan
met hetzelfde programma.
Ook in een vroeger verleden
heeft zij problemen gehad met
het nakomen van haar con
tractuele verplichtingen.
Adèle Bloemendaal
- foto anp
Voor de afgelaste voorstellin
gen van Adèle op 2 april in
Roosendaal, op 3 april in
Breda en op 7 april in Ooster
hout is inmiddels vervanging
gevonden. De clown Jango Ed
wards presenteert zijn gloed
nieuwe programma 'Classics
2'.
HILVERSUM (ANP) - In VA-
RA's 'In de Rooie Haan' (za
terdag, Radio 2, 12.03 - 14.00)
reageert Mgr. Ernst, bisschop
van Breda op de uitspraak in
het kort geding van het COC
tegen Kardinaal Simonis.
D66-leider Van Mierlo praat
over kruisraketten, meeval
lers en de aanstaande verkie
zingen. PVDA-tweede kamer
lid Alders over het verdwijnen
van banen bij de overheid.
De NCRV-actualiteitenru-
briek Hier en Nu brengt zon
dag (22.30-23.05 uur, Ned.l) een
reportage over de duizenden
buitenlandse vrouwen die
jaarlijks ons land binnenko
men en hier in handen vallen
van seksbazen. Hier en Nu
volgde het spoor van deze
handelaren die de vrouwen
vaak met behulp van schijn
huwelijken binnen krijgen.
Volgens Hier en Nu zijn alleen
al in Amsterdam dertig pro
cent van de huwelijken schijn
huwelijken.
Tina Turner - fotoap
IN Nijmegen vindt op hemelvaartdag 28 mei een popfestival
plaats in het Goffertstadion. Publiekstrekkers zijn daar Tina
Turner en UB40. Het programma wordt gecompleteerd met Ca
meo en The Blow Monkeys.
Het festival in Nijmegen komt in de plaats van het jaarlijkse
festival in Lochem wordt niet meer in deze plaats gehouden.
Volgens organisator Joost Carrier was het festival in het Lo-
chemse openluchttheater met 10.000 plaatsen financieel niet
haalbaar meer. Het gemeentebestuur van Nijmegen heeft de or
ganisatie nu vergunning verleend om het festival in de Goffert
te houden. Daar is plaats voor tussen de 40.000 en 60.000 mensen.
De voorverkoop voor het festival begint vandaag.
Er is nog meer nieuws van het concertfront. David Bowie en
U2 komen later dit jaar naar ons land voor concerten die waar
schijnlijk in het Feijenoord-stadion plaats zullen vinden. Al
vast staan concerten van Stevie Wonder op 3 juni (voorverkoop
begint op 11 april), Neil Young op 27 mei (voorverkoop 4 april),
Santana op 14 mei (voorverkoop 14 maart) en Lionel Richie op 31
maart en 1 april (voorverkoop 9 maart).
Er zijn nog wat wijzigingen ook. Het concert van Psychedelic
Furs op 23 maart is wegens gebrek aan belangstelling afgelast.
Het op 27 februari wegens stemproblemen afgelaste Spandau
Ballet-concert vindt nu plaats op 15 april. De kaartjes van toen
zijn straks ook weer geldig. Spandau Ballet geeft nog een extra
concert op 16 april. De voorverkoop daarvoor begint vandaag.
Ook Level 42 geeft een extra concert in ons land. Dat concert is
op 22 april. De voorverkoop ervoor begint vandaag. Het concert
dat Tina Turner 31 maart in Brussel zou geven is verplaatst
naar 1 april.
We hebben middag-tv in
Nederland. Het valt niet op,
het doet niemand kwaad.
Als je niet kijkt, mis je niks.
Maar als je thuis bent en
plotseling behoefte krijgt
aan bewegende beelden,
word je keurig bediend door
Nederland 1.
De middag-tv stond enige
tijd geleden plotseling ter
discussie. Als Nederland 3
kwam, zou er geen geld
meer zijn voor tv in de
middaguren. Het blijkt
allemaal zo'n vaart niet te
lopen en Nederland 3 is weer
een halfjaartje uitgesteld.
Toch kwam tijdens die
discussie een aardig verschil
van mening aan het licht
tussen de NOS en enkele
omroepen. De NOS-top
stelde bij monde van Albert
van den Heuvel dat 's
middag best wat meer
programma's herhaald
kunnen worden. In de
omroepwereld wordt
verontwaardigd geroepen
dat men dat de kijker niet
aan kon doen.
Hoe zit het nu in de praktijk
met de middag-televisie? De
gemiddelde kijkdichtheid is
5%, maar het journaal van
half zes haalt 15% en de
populariteit stijgt nog
steeds. In verhouding wordt
hoog gescoord door
'Dynasty' op de
woensdagmiddag (17%), 'Zeg
'ns AAA' op maandag (15%),
'Service' op dinsdag (13%) en
'Dik uur Dick' op zondag
(12%).
Het aanbod bestaat uit
kinderprogramma's,
familieprogramma's en
series en films. Dure shows
worden uiteraard in de
avonduren gebracht en
verder houden de omroepen
er rekening mee dat het hele
gezin aan de buis zit.
Marijke Amado vertelde
woensdagavond inb 'RUR'
dat ze op de vingers werd
getikt toen ze in een
middag-praatshow 'O God'
zei. Alleen het klassiek
geworden 'broodje poep' van
Ome Willem en de
schunnigheden van 'Theo en
Thea' worden toegelaten.
Theo en Thea trekken
overigens maar 3% van de
kijkers: ouders verbieden
hun kinderen ernaar te
kij ken of stemmen zelf af op
het andere net, waar op dat
moment 'Dynasty' te zien is.
Het is waar dat een paar
programma's lijden onder
het feit dat ze 's middags
worden uitgezonden. Dat
geldt voor de Engelse serie
'Eastenders', die de VARA
op maandagmiddag om 15.20
uitzendt en die maar 3% van
de kijkers vangt. Het is een
prima serie, eigentijds,
realistisch en vaak
spannend. Als 'Eastenders'
in de vroege avond zou
worden uitgezonden, zou de
kijkdichtheid misschien wel
vertienvoudigd worden. De
VARA houdt de avonturen
in de Londense volkswijk op
de middag, omdat men dan
ook goede programma's wil
brengen.
Brandpunt van de KRO is
voor een groot deel van de
kijkers helemaal van het
scherm verdwenen. Wie wil j
kijken, moet op zaterdag on»
17.41 uur zijn toestel
inschakelen. De eens zo s
befaamde
actualiteitenrubriek komt
niet verder dan 13%, terwijl
'Achter het Nieuws' in de
avonduren makkelijk 25%
haalt. Dat moet voor Ton
Verlind en de zijnen
behoorlijk frustrerend zijn.
Wie het middag-aanbod
bekijkt, moet nu al tot de
conclusie komen dat
herhalingen niet alleen het
goedkoopst zij n, maar ook i
nog het meest in de smaak
vallen. Middagtopper 'Zeg
'ns AAA' is een herhaling
van de week ervoor en
'Dynasty' lijkt nieuw, maar
is gebaseerd op oude, zich
steeds repeterende ideeën:
huwelijken breken en
worden een seizoen later
gelijmd, steeds weer duiken
doodgewaande famieleden
op, bedriegers en
dubbelgangers doen hun
intrede en zelfs na de dood
speelt men verder.
De stokoude serie 'Daktari'
van de EO zit met 11% boven
het gemiddelde en ook 'Sons
and Daughters' (ook op
België) haalt redelijke
cijfers. Er zijn honderden
oude series, die kinderen,
bejaarden en andere
thuisblijvers best even met
één oog willen bekijken.
Herhalen hoort bij de
moderne tv, speelfilms zijn
soms in een kort tijdsbestek
op verschillende zenders te
zien, dezelfde videoclips
vliegen per dag een keer of
tien over het scherm,
Nederland toont series die
pas op de BRT zijn geweest.
Duitsland herhaalt in de
ochtenduren en in Amerika
werden nacht, ochtend en
middag grotendeels gevuld
met eerder uitgezonden
series en films. De omroepen
moeten niet zeuren, met
herhalingen bespaart men
geld datweer gebruikt kan
worden voor mooie,
gloednieuwe programma's.
ARNHEM (ANP) -
Toneelgroep Thea
ter in Arnhem stelt
de komende jaren
jonge acteurs in de
gelegenheid een
speciale 'startpro-
duktie' bij het ge
zelschap te maken.
Het gaat om ac
teurs die hoogstens
twee jaar zijn afge
studeerd aan een
toneelschool. Met
de startprodukties
hoopt Theater te
bereiken dat meer
jonge acteurs zich
aan publiek, pers
en toneelmakers
kunnen presente
ren. Nog teveel af
gestudeerden blij
ven volgens de to
neelgroep na hun
opleiding werkloos
aan de kant staan.
Een en ander
staat in de gisteren
door Toneelgroep
Theater gepresen
teerde beleidsnota
voor de jaren 1988-
1991. Via de start
produkties meent
Theater meer jon
geren aan een baan
te kunnen helpen
en het talent en de
originaliteit van
beginnende acteurs
te kunnen stimule
ren.
Drie regisseur^
van Theater zijn
verbonden aan de
toneelschool in
Arnhem. „De con
tacten met deze iri
stelling leiden ertoe
dat het initiatief
van startproduk
ties een grote kans
van slagen heeft",
aldus de toneel
groep.
LEIDSCHENDAM (ANP) - De schrijver Gabriël Gorris is-
donderdag op 80-jarige leeftijd overleden in een ziekenhuis
in Leidschendam. Dit heeft zijn familie gisteren bekend ge-ï
maakt.
Gabriël Gorris was een pseudoniem van de uit Limburg'
afkomstige Frans Linnartz. Hij publiceerde tussen de jaren.
1945 en 1975 een groot aantal romans en enkele dichtbundels.
Ook was hij in die tijd zeer actief in het katholieke literaire
verkeer. Zijn werk was geruime tijd, mede door het uitge-ï
sproken katholieke karakter ervan, erg populair in katho
lieke lezerskring, vooral in het zuiden van het land.
Gorris oeuvre, waaronder ongeveer twintig romans, be
staat voornamelijk uit streek- en volksromans, waarvan on
der andere 'Kroniek van de Pappelhof', 'De cleyne klum' en
'Het huis met de lopende hinde' wijdere bekendheid kregen.
Verder schreef hij enkele werken met historisch-biografi-
sche inhoud, zoals 'Petrus, prins der apostelen', 'Columbus'
en 'Dorp aan de Vliet', een geschiedenis van Voorburg.