THE FLY INTELLIGENTE GRIEZELFILM i kan niet ut gaan. tbv 'Back to school': Dangerfïeld-show Luidruchtige grappen in klucht 'Wise Guys' Gijzeling in Iran in driedelige film naar boek van Ken Follett ook in de BIOSCOOP li Americana-project deze week in teken western SPEELFILMS OP TV en met een betrouw- zal u handen vol geld i rustig langs met uw ens rustig voor zitten. VRIJDAG 6 MAART 1987 een contactschuwe wetenschapper wordt lang zaam het slachtoffer van zijn eigen uitvinding en transfor meert in een afschuwelijke mensvlieg in de horror-film 'The Fly' van de Canadese re gisseur David Cronenberg. Angsten TUSSENDOORTJE VAN DE PALMA IN FILMHUIS BREDA Af, >3 1.7 Quadrifoglio Verde. c/ixv/ndartct 3R. ESSELBRUGGE B !\xel, inderen alle door ons gele- ze in keukens, badkamers, 'latiemateriaal, open riaal, enz. Kom even langs .00-17.00 uur. T2 PAGINA GIDS 1 Mens verandert in slijmerig monster Van onze filmredactie Geen visuele gruwel wordt de kijker bespaard. Dat gebeurt niet alleen heel knap, maar het aar dige is, dat deze keiharde griezel film net wat meer te vertellen heeft dan wat we tegenwoordig op dit gebied gewend zijn. Bovendien is er een roerende romance tussen de wereldvreemde prof en een toegewijde vrouw in verwerkt, die stand houdt als de man al een slijmerig mon ster is geworden. Voor erg fijngevoelige zielen is deze fysieke nachtmerrie echter niet aan te raden. Cronenberg heeft een obsessie voor lichamelijke misvorming. Parasieten en afschuwelijke gezwellen barsten in zijn intelligente horror-films uit de lichamen van zijn personages. In 'Videodrome' veroorzaakte het kijken naar gewelddadige pornofilms een soort hersentumor. Niet zelden komt bij hem het lichaam in opstand tegen de geest, zoals ook in The Brood' uit 1979, waarin de haatgevoelens van een vrouw gestalte kregen in gedrochtelijke wezens, die op haar lichaam groeiden. Tot nog toe waren Cronenberg's grie zelfilms uitsluitend bekend bij een klein publiek. The Fly', geproduceerd door Mel Brooks, is zijn eerste meer commer ciële produktie. Zij is een remake van de gelijknamige horrorfilm uit 1958 van Kurt Neumann, maar bespeelt de collec tieve angsten van een publiek anno 1986. De film roept associaties op ten aanzien van kanker, aids, reageerbuisbaby's, kunstmatige intelligentie en andere za ken. Dat is geen geringe prestatie, al is het wellicht jammer, dat de relatie tus sen seksualiteit en een gruweldood met aids in verband kan worden gebracht Jeff Goldblum (uit o.a. The Big Chili') speelt de eenzame, schuwe geleerde, die een teleporter' heeft uitgevonden, een apparaat waarmee hij moleculen kan decoderen en opnieuw samenstellen. Zijn wondercomputer zou de wereld kunnen veranderen, zo vertelt hij een journaliste, die verliefd op hem wordt en hij op haar. In een moment van dronkenschap en liefdesverdriet kruipt hij zelf in zijn uit vinding, waar zich net een vlieg heeft genesteld. Op die manier gaan de geneti sche moleculaire structuur van deze man een verbintenis aan met die van de vlieg en zijn de gevolgen verschrikke lijk. Er ontstaan vlekjes in zijn gezicht, zijn geslachtsdrift is onbeperkt, zijn na gels kan hij zo van zijn vingers vegen, tanden vallen uit en hij geeft zuur op. Dat gaat zo door tot hij een manshoog monster is geworden. Als wetenschapper blijft hij echter de veranderingen in zijn lichaam tot het einde toe nauwkeurig volgen en geeft er sarcastisch commen taar op. Ondertussen blijft de vrouw door wie hij seksueel ontwaakte, van hem houden en dat is ontroerend om te zien. Tal van scènes, heel knap getruceerd, zijn weerzinwekkend om te zien, zoals een aap die door de computer binnenste buiten wordt gekeerd en een gedroomde abortus (de vrouw wordt ongerust over haar zwangerschap), waarbij David Cronenberg zelf als arts optreedt. Jeff Goldblum lijkt in uiterlijk en beweging van het begin af al op en vlieg met zijn bolle ogen. Tijdens en na de gruwelijke transformatie weet hij de humor en tra giek van zijn personage opmerkelijk te continueren. The Fly* van David Cronenberg draait In Casino 1 in Breda en De Koning van Engeland in Hulst. DE IN AMERIKA befaamde komiek Rodney Dangerfield (bekend van de televisieshows van Ed Sullivan en Johnny Carson) speelt de hoofdrol in de komedie 'Back to School' van Alan Metter. Hij is een handige zaken man, die het zonder oplei ding tot miljonair heeft ge bracht. Toch is hij van mening dat studeren een voor waarde is om verder te ko men in het leven. Dat had zijn eigen vader, een een voudige kleermaker, hem al ingeprent. Zelf heeft hij ech ter alleen zijn zakeninstinct en charme gebruikt om een kledingimperium op te bou wen; Tall and Fat', dat kos tuums voor corpulente man nen fabriceert. Als zijn tweede huwelijk is stukgelo pen, besluit hij medestudent van zijn zoon te worden, wiens studie niet erg wil vlotten. Naast hem in de college banken hoopt hij zowel die zoon te kunnen helpen als zelf wijzer te worden. Met zijn bruisende simpelheid brengt hij de jongen meer malen in verlegenheid. Als ervaren zakenman veegt hij de vloer aan met het econo mie-onderwijs en delegeert hij huiswerk naar een staf medewerkers. Specialisten van de NASA laat hij bij voorbeeld de antwoorden op het examen astronomie in vullen en de schrijver Kurt Vonnegut een opstel over zichzelf schrijven. Tijdens zijn mondeling examen moet hij echter con stateren dat geestelijke ont wikkeling niet te koop is. Met grote moeite slaagt hij voor zijn examen. De wel De komiek Rodney Dangerfield probeert een litera tuurdocente (Sally Keilerman) te charmeren in de film 'Back to School'. - foto orion pictures zeer Amerikaanse bood schap is, dat rijkdom niet aan geluk te danken is, maar aan hard werken en door zettingsvermogen. Inmid dels heeft de innemende za kenman zich dan al enorm populair gemaakt op de campus, mede door de aar dige manier waarop hij vrouwen versiert. 'Back to School' is een soort one-man-show van Rodney Dangerfield gewor den. Hij was bovendien, sa men met o.a. Harold Ra mis, een van de vijf scenario schrijvers. Moppen en sne dige opmerkingen rollen er routineus uit, maar wel erg voorspelbaar. Dangerfield is een doorgewinterde en sym pathieke komiek, maar het eenrichtingsverkeer dat hij beschrijft, is voor film min der geschikt. 'Back to School' van Alan Metter draait in Mignon in Breda. Van ome filmredactie Behalve bloedstollende. Inventieve en erotische thrillers als 'Dressed to Mil' en 'Body Double' maakte Brian de Palma ook enkele minder geslaagde komedies. Zijn nieuwe film is ditmaal zelfs een misdaadklucht. 'Wise Guys' is een wei nig overtuigend tussendoortje van een regisseur, die doorgaans vooral door Hitchcock wordt geïnspireerd. De film moet het vooral hebben van net dikopgelegde en lawaaierige spel jmn de komieken Danny de Vito en Joe Piscopo. De populariteit van De Vito is vooral sinds zijn optreden in 'Ruthless People' tot grote hoogte gestegen, terwijl Piscopo bekend is van de Amerikaanse televisie. Samen vormen zij een koppel underdogs; een stereotiepe Italiaanse en joodse schlemiel. Deze "wise guys' zijn de ondergeschikten van een maffiabaas. Hun werk bestaat voornamelijk uit het starten van auto's, die wel eens een bom zouden kunnen bevatten en het entame ren van weddenschappen bij gekochte races. Zelf zullen zij er nooit rijk van worden. In hun domheid menen zij ech ter ongestraft het geld van hun baas voor eigen activiteiten te kunnen ge bruiken. Na de introductie van de personages en hun valse spelletjes vervalt de film al snel tot overdreven slapstick met ach tervolgingen en ontsnappingen. Niets nieuws onder de zon en door de luid ruchtige grappenmakerijen van De Vito ook niet erg overtuigend. De enige over tuigende rol heeft Harvey Keitel, die het duo redt van de ondergang, welke tel kens dreigt door tussenkomt van een cri minele zwaargewicht van tweehonderd kilo. 'Wise Guys' van Brian de Palma draait in Casino4 in Breda. Jeff Goldblum als geleerde in zijn 'teleporter', waarin hij een monster zal worden. Een scène uit de horrorfilm 'The Fly'. - foto holland film releasing Van onze filmredactie HET Americana-project, dat gisteren in een aantal Neder landse filmhuizen is begonnen, staat deze week in Breda in hel teken van het thema-blok 'How the west was won' oftewel de western. Daarna volgen vanaf 12 maart de themaweek 'Small families' en vanaf 19 maart 'Small towns'. Samensteller van het Americana-project is de cineasten filmtheoreticus dr. Eric de Kuyper in samen werking met de Nijmeegse Ci- nematheek. In totaal worden achttien Amerikaanse films uit de ja ren dertig, veertig, vijftig en zestig vertoond. Min of meer klassieke speelfilms, die een bepaald genre vertegenwoor digen; de grote kracht van Hollywood. Uiteraard kunnen zij geen volledig beeld geven van de oude Hollywood-cine ma; De Kuyper's grote liefde. Volgens deze filmtheoreti cus ligt de kracht van de oude Hollywood-cinema in de zui verheid van de beoefende gen res, waardoor ze uiterst effi ciënt kan zijn. Maar tegelij kertijd noemt hij haar 'we reldvreemd', omdat ze maar een klein, overbelicht deel van de sociale werkelijkheid laat zien. „Maar misschien", aldus De Kuyper, „wordt deze we reldvreemdheid wel gecom penseerd door een sterke le vensnabijheid De Holly- wood-fictie kan men beter be schouwen als 'structuren van het leven' dan als 'weerspiege lingen van de werkelijkheid'". Vanavond (vrijdag 6 maart) draait in Filmhuis Concordia een van de mooiste westerns met John Wayne, als een she riff die met vrienden een stad moet beschermen: 'Rio Bravo' uit 1959 vein Howard Hawks. Het accent ligt op de vriend schap en niet op de actie. Met fascinerende muziek van Di- mitri Tiomkin. Zaterdag 7 maart: 'West ward Women' uit 1951 van William Wellman met Robert Taylor, die een karavaan met vrouwen, welke per postorder zijn uitgehuwelijkt, naar Cali- fornië moet brengen. Humor en spanning wisselen elkaar af. Maandag 9 maart: 'One Eyed Jacks' van en met Mar lon Brando. Een psychologi sche western met Brando als een desperado, die wraak wil nemen op een sheriff, die hem in de ban deed, maar vroeger zijn vriend was (Karl Malden). Dinsdag 10 maart: 'Cala mity Jane' uit 1953; komische en muzikale western rond een stoere cowgirl, die getemd wordt door een man. Doris Day speelt en zingt de titelrol. Dinsdag 10 maart: 'Rlo Grande', de beroemde western van John Ford uit 1950 over de strijd tussen het Amerikaanse leger en de indianen, waarin veel gepraat wordt en de actie pas aan het eind komt. Met John Wayne en Maureen O'Hara. Op donderdag 12 maart start het thema-blok 'Small families' met de James Dean- classic 'Rebel without a cause' van Nicholas Ray uit 1955. Nog atijd ijzersterk filmverhaal over een jongen (een adembe nemende rol van de vroegge- storven James Dean), die zich op fatale wijze wil waarma ken in een groep jongeren en zich afzet tegen zijn ouders, die niets van hem begrijpen. Destijds een jongerenfilm waarin een hele generatie zich herkende. Ook de jonggestor ven Sal Mineo valt op. Door Jan Koesen Of de duvel, of Khomeiny ei Mee speelt, maar vanavond «art de TROS met een driede lige serie over de religieuze re- T#lutie in Iran en het eigen aardige gebruik daar om on schuldige mensen te gijzelen (Nederland 1, uur). 'On wings of Eagles' heel ew waar gebeurd verhaal te njn. De feiten zijn door thril- r-auteur Ken Follett keurig cp een rijtje gezet in een non action boek door NBC overge- in televisie-taal. De serie. Me op 7 en 9 maart wordt ver- y°igd, speelt zich af in de win ter van 1978. Het regime van de gehate S? wankelt, de aanhang van ttnomeiny vertoont zich met Pandoeken op straat, de poli- trifu situatie is een tikkende Hiabom. Buitenlanders ont luchten het land. EDS, een Jl erikaanse computerfirma, °et echter nog zaken met de sjah, maar evacueert onder tussen zijn werknemers. Net als het lijkt of iedereen in vei ligheid is, worden twee mede werkers van EDS gevangen gezet en valselijk beschuldigd. De borgsom wordt bepaald op 13 miljoen dollar. De baas van EDS klopt wanhopig bij zijn regering aan, maar Kissinger en zijn staf verklaren zich onmachtig. De baas, niet voor een gat ge vangen, besluit vervolgens om een gepensioneerde comman do-kolonel in te schakelen. De kolonel geeft enkele stafleden van EDS een stoomcursus commando-techniek, waarna de club naar Iran vertrekt. Helaas blijken de twee gegij zelden al overgebracht naar een bijkans niet in te nemen fort. Dan stort het regime van de sjah in. Hij vlucht en de Kho meiny's grijpen de macht. De Amerikanen zijn helemaal niet welkom meer. Toch moe ten de twee gered worden. Deze plot is vakkundig in gevuld. De beelden van de godsdienstfanaten zijn in drukwekkend van authentici teit. Je loopt als het ware door de straten van Teheran en elk ogenblik kan de ayatollah toe slaan. Wat dit betreft is de se rie beklemmend. Het avontuur zelf echter is van het gebruikelijke soort. Onderhoudend, lekker verteld, gefilosofeer onderbroken door acties, enkele mooie helden, enkele mooie boeven, maar verder weinig oorspronkelijk. De gelauwerde kolonel wordt door Burt Lancaster ge speeld. De oude routinier loopt sigaar knauwend en met een hart van goud door het beeld. De EDS-baas is Richard Crenna die ook zonder falen zijn rol kan neerzetten. Ken Follett schreef met zijn 'On Wings of Eagles' ('Op vleugels vein de Adelaar') zijn eerste niet verzonnen boek. En net als zijn andere boeken is ook dit werk ook een bestseller geworden. Follett werd in 1949 in Cardiff geboren. Hij stu- Ken Follett, de schrijver van 'Op vleugels van de ade laar'. - foto van holkema en warendorf deerde filosofie en werd toen dagblad-verslaggever. Zijn eersteling 'Eye of the needie' (met in de filmversie Donald Sutherland in de hoofdrol) over een nazi-spion die de geallieerde plannen voor D- Day wil doorgeven, werd een wereldsucces. Follett schreef tevens bestsellers als 'Triple', 'Code Rebecca' (die de TROS in september uitzond) en 'The Man from St. Petersburg.' Zijn laatste 'Lie down with the lions' gaat over de Russische invasie van Afganistan en is vertaald in het Nederlands. H. Ross Perot, de echte baas van EDS (uitgebeeld door Ri chard Crenna) is thans com puter-baas af en houdt zich nu met een educatief programma bezig. Zo heeft hij onlangs 15 miljoen dollar betaald voor enkele originele teksten uit de Engelse literatuur die hij aan de Universiteit van Texas ge schonken heeft. Perot ver klaart zich tevreden te zijn over de rol van Burt Lancaster die de echte Colonel Simons in zijn rolopvatting vlekkeloos heeft benaderd. „Ik had het niet kunnen verdragen als een van mijn mensen in Iran was omgekomen." 'Down by law' van Jim Jar- musch is geprolongeerd in Cinésol 3 in Breda. Trage en jazzy zwart-wit komedie over drie mannen aan de zelfkant, die uit de gevange nis ontsnappen, waar ze on schuldig waren beland. Iedere actie of sensatie ont breekt. Daar staat een authentieke stijl tegenover, die meer plezier in filmen verraadt dan in het vertel len van een verhaal, dat eigenlijk ontbreekt. Beeld, geluid en muziek zijn een bij deze onafhankelijke New- yorkse cineóist. 'Flodder" blijft nog altijd in Grand Theater in Breda, Centraal 1 in geertruiden- berg, City 1 in Roosendaal, Cinem'actueel 2 in Bergen op Zoom, De Koning van Engeland in Hukst en Luxor in Terneuzen. 'About last night', tiener film over avontuurtjes van één nacht, gaat door in Cine- sol 1 in Breda. Rob Lowe is een van die jongelui, die ont dekken dat genegenheid on misbaarder is. 'Dutch Treat', het niemandalletje met de Dolly Dots, is alleen nog in enkele matinees in Casino te zien en draait deze week ook in Luxor in Terneuzen. 'De Aanslag* van Fons Rademakers, genomineerd voor een Oscar, blijft te zien in Cinesol 2 en is ook te zien in de filmhuizen in Ooster hout, Dongen en Breda. De Nobelaer in Etten-Leur brengt 'Ruthless People' met Danny De Vito en Bette Midler en ook 'Dood van een handelsreiziger', Volker Schlöndorffs verfilming van Tom Waits in 'Down by law'. - foto archief oe stem het toneelstuk van Arthur Miller, met Dustin Hoffman. 'Blonde Dolly' van Jonne Severijn wordt opnieuw vertoond in Casino 3 in Bre da, City 2 in Roosendaal, Roxy 1 in Bergen op Zoom en De Koning van Engeland in Hulst. Niet geheel over tuigende Nederlandse speel film over een passie van een galeriehouder (Peter Tuin man) voor een prostituee (Hilde van Mieghem). 'Crocodile Dundee', met de Australische cowboy Paul Hogan in het verdorven New York, blijft in Casino 2 in Breda. ZATERDAG Knights of the Round Table (USA 1953, Ned. 1,15.40 uur). De legende van koning Arthur als filmspektakel, met Robert Taylor en Ava Gardner. Johnny Guitar (USA 1953, Did. 1,22.05 uur). Western van Ni cholas Ray. Vroegere revolverheid komt in Arizona een oude geliefde tegen, waardoor hij blijft hangen. Met Sterling Hayden en Joan Crawford. Bride of Frankenstein (USA 1935, Did. 1, 00.50 uur). Zwarte komedie van James Whale met Boris Karlov, Colin Clive en Valerie Hobson. Wir werden das Kind schon schaukeln (Oostenrijk 1952, Did. 2,15.45 uur). Heinz Rühmann in een komedie van E.W. Emo met verwikkelingen rond een liefdesbrief. Bis zum Ende aller Tage (W.-Duitsland 1961, Did. 2, 20.15 uur). Zeeman neemt een meisje uit Hongkong mee naar huis, maar de dorpsbewoners accepteren het paar niet. Pat Garrett and Billy the Kid (USA 1973, Did. 2, 23.35 uur). Western van Sam Peckinpah over de legendarische revol- verheld Billy the Kid, die tegenover zijn vroegere makker Pat Garrett komt te staan. Met James Coburn, Kris Kristof- ferson en Bob Dylan. Le scandale (Frankrijk 1966, Did. 3 WDF, 22.55 uur). Eerste film in een vijfdelige Claude Chabrol-cyclus. De thriller speelt rond een eigenares van een champagne-fabriek, die het bedrijf wil verkopen, maar daarvoor toestemming van haar mans vriend nodig heeft. Der Mann der Sherlock Holmes war (Duitsland 1937, België 1, 16.00 uur). Twee arme privé-detectives besluiten zich als Sherlock Holmes en dr. Watson uit te geven. Met Hans Al- bers en Heinz Rühmann. ZONDAG Gosti iz galakzije (Joegoslavië 1981, Did. 1,14.15 uur). Jonge hotelportier met een passie voor science fiction ziet zijn fan tasieën tot leven komen. Parodie van Dustan Vukotic. MAANDAG Dulces horas (Spanje 1981, Did. 1, 23.00 uur). Schrijver acht zich schuldig acht aan de dood van zijn moeder. Nostalgische film van Carlos Saura. DINSDAG The adventures of Marco Polo (USA 1938, Ned. 1, 14.30 uur). Gary Cooper als Marco Polo, de Venetiaanse ontdekkings reiziger uit de dertiende eeuw. Carry on - Follow that camel (Engeland 1967, Did. 2, 20.15 uur). Een aflevering uit de Carry on-serie, waarin een En gelse gentleman wegens onsportief gedrag naar het vreem delingenlegioen wordt verbannen. WOENSDAG Naughty boys (Nederland 1983, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Sfeerfilm van de Belgische cineast Eric de Kuyper over een groepje jongemannen, die na een feestje op een Engels bui ten blijven hangen. Grosse Freiheit nr. 7 (Duitsland 1944, België 2, 20.20 uur). Hans Albers als een zeeman, voor wie de liefde belangrijker is dan de zee. Film van Helmut Kautner, die door Goebbels werd verboden. DONDERDAG The lady vanishes (Engeland 1979, Ned. 2,20.00 uur). Remake van de beroemde Hitchcock-thriller. Angela Lansbury als dame, die in een trein spoorloos verdwijnt Ook met Elliott Gould en Cybill Shepherd. I want to live (USA 1958, Did. 2,23.30 uur). Het levensverhaal van een ter dood veroordeelde vrouw. Haar rol wordt ge speeld door Susan Hayward, die hiervoor een Oscar kreeg. Robert Wise voerde de regie. The spoilers (USA 1942, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Western met Mariene Dietrich als een kasteleinse in Alaska. Ze is verliefd op de rijke mijneigenaar John Wayne, maar deze ziet meer in een ander. Kagemusha (Japan 1980, België 2, 20.20 uur). Het meester werk van Akira Kurosawa over een legendarische Japanse veldheer uit de zestiende eeuw. VRIJDAG The Hunter (USA 1980, Ned. 1,22.50 uur). Film van Buzz Kui- lik met Steve McQueen als meedogenloze mensenjager, die zelf in het nauw wordt gedreven. Rooster Cogburn (USA 1975, BRT 2, 21 uur). Ruige John Wayne en bijbelvaste Katherine Hepburn kibbelen en be minnen elkaar in western van Stuart Millar. The Fixer (USA 1968, Duitsland 2, 22.50 uur). John Franker- heimer verfilmde boek van Bernard Malamud. Slimme boer belandt in gevangenis in het oude Rusland. Met Alan Bates en Dirk Bogarde. I I k I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21