THE FLY INTELLIGENTE GRIEZELFILM
i kan niet
ut gaan.
tbv
'Back to school':
Dangerfïeld-show
Luidruchtige grappen in klucht 'Wise Guys'
Gijzeling in Iran in
driedelige film naar
boek van Ken Follett
ook in de
BIOSCOOP
li
Americana-project deze
week in teken western
SPEELFILMS OP TV
en met een betrouw-
zal u handen vol geld
i rustig langs met uw
ens rustig voor zitten.
VRIJDAG 6 MAART 1987
een contactschuwe
wetenschapper wordt lang
zaam het slachtoffer van zijn
eigen uitvinding en transfor
meert in een afschuwelijke
mensvlieg in de horror-film
'The Fly' van de Canadese re
gisseur David Cronenberg.
Angsten
TUSSENDOORTJE VAN DE PALMA
IN FILMHUIS BREDA
Af,
>3 1.7 Quadrifoglio Verde.
c/ixv/ndartct
3R. ESSELBRUGGE B
!\xel,
inderen alle door ons gele-
ze in keukens, badkamers,
'latiemateriaal, open
riaal, enz. Kom even langs
.00-17.00 uur.
T2 PAGINA GIDS 1
Mens verandert in
slijmerig monster
Van onze filmredactie
Geen visuele gruwel wordt de
kijker bespaard. Dat gebeurt niet
alleen heel knap, maar het aar
dige is, dat deze keiharde griezel
film net wat meer te vertellen
heeft dan wat we tegenwoordig op
dit gebied gewend zijn.
Bovendien is er een roerende romance
tussen de wereldvreemde prof en een
toegewijde vrouw in verwerkt, die stand
houdt als de man al een slijmerig mon
ster is geworden. Voor erg fijngevoelige
zielen is deze fysieke nachtmerrie echter
niet aan te raden. Cronenberg heeft een
obsessie voor lichamelijke misvorming.
Parasieten en afschuwelijke gezwellen
barsten in zijn intelligente horror-films
uit de lichamen van zijn personages. In
'Videodrome' veroorzaakte het kijken
naar gewelddadige pornofilms een soort
hersentumor. Niet zelden komt bij hem
het lichaam in opstand tegen de geest,
zoals ook in The Brood' uit 1979, waarin
de haatgevoelens van een vrouw gestalte
kregen in gedrochtelijke wezens, die op
haar lichaam groeiden.
Tot nog toe waren Cronenberg's grie
zelfilms uitsluitend bekend bij een klein
publiek. The Fly', geproduceerd door
Mel Brooks, is zijn eerste meer commer
ciële produktie. Zij is een remake van de
gelijknamige horrorfilm uit 1958 van
Kurt Neumann, maar bespeelt de collec
tieve angsten van een publiek anno 1986.
De film roept associaties op ten aanzien
van kanker, aids, reageerbuisbaby's,
kunstmatige intelligentie en andere za
ken. Dat is geen geringe prestatie, al is
het wellicht jammer, dat de relatie tus
sen seksualiteit en een gruweldood met
aids in verband kan worden gebracht
Jeff Goldblum (uit o.a. The Big Chili')
speelt de eenzame, schuwe geleerde, die
een teleporter' heeft uitgevonden, een
apparaat waarmee hij moleculen kan
decoderen en opnieuw samenstellen.
Zijn wondercomputer zou de wereld
kunnen veranderen, zo vertelt hij een
journaliste, die verliefd op hem wordt en
hij op haar.
In een moment van dronkenschap en
liefdesverdriet kruipt hij zelf in zijn uit
vinding, waar zich net een vlieg heeft
genesteld. Op die manier gaan de geneti
sche moleculaire structuur van deze
man een verbintenis aan met die van de
vlieg en zijn de gevolgen verschrikke
lijk. Er ontstaan vlekjes in zijn gezicht,
zijn geslachtsdrift is onbeperkt, zijn na
gels kan hij zo van zijn vingers vegen,
tanden vallen uit en hij geeft zuur op.
Dat gaat zo door tot hij een manshoog
monster is geworden. Als wetenschapper
blijft hij echter de veranderingen in zijn
lichaam tot het einde toe nauwkeurig
volgen en geeft er sarcastisch commen
taar op. Ondertussen blijft de vrouw
door wie hij seksueel ontwaakte, van
hem houden en dat is ontroerend om te
zien.
Tal van scènes, heel knap getruceerd,
zijn weerzinwekkend om te zien, zoals
een aap die door de computer binnenste
buiten wordt gekeerd en een gedroomde
abortus (de vrouw wordt ongerust over
haar zwangerschap), waarbij David
Cronenberg zelf als arts optreedt. Jeff
Goldblum lijkt in uiterlijk en beweging
van het begin af al op en vlieg met zijn
bolle ogen. Tijdens en na de gruwelijke
transformatie weet hij de humor en tra
giek van zijn personage opmerkelijk te
continueren.
The Fly* van David Cronenberg draait
In Casino 1 in Breda en De Koning van
Engeland in Hulst.
DE IN AMERIKA befaamde komiek Rodney Dangerfield
(bekend van de televisieshows van Ed Sullivan en Johnny
Carson) speelt de hoofdrol in de komedie 'Back to School'
van Alan Metter.
Hij is een handige zaken
man, die het zonder oplei
ding tot miljonair heeft ge
bracht.
Toch is hij van mening
dat studeren een voor
waarde is om verder te ko
men in het leven. Dat had
zijn eigen vader, een een
voudige kleermaker, hem al
ingeprent. Zelf heeft hij ech
ter alleen zijn zakeninstinct
en charme gebruikt om een
kledingimperium op te bou
wen; Tall and Fat', dat kos
tuums voor corpulente man
nen fabriceert. Als zijn
tweede huwelijk is stukgelo
pen, besluit hij medestudent
van zijn zoon te worden,
wiens studie niet erg wil
vlotten.
Naast hem in de college
banken hoopt hij zowel die
zoon te kunnen helpen als
zelf wijzer te worden. Met
zijn bruisende simpelheid
brengt hij de jongen meer
malen in verlegenheid. Als
ervaren zakenman veegt hij
de vloer aan met het econo
mie-onderwijs en delegeert
hij huiswerk naar een staf
medewerkers. Specialisten
van de NASA laat hij bij
voorbeeld de antwoorden op
het examen astronomie in
vullen en de schrijver Kurt
Vonnegut een opstel over
zichzelf schrijven.
Tijdens zijn mondeling
examen moet hij echter con
stateren dat geestelijke ont
wikkeling niet te koop is.
Met grote moeite slaagt hij
voor zijn examen. De wel
De komiek Rodney Dangerfield probeert een litera
tuurdocente (Sally Keilerman) te charmeren in de film
'Back to School'. - foto orion pictures
zeer Amerikaanse bood
schap is, dat rijkdom niet
aan geluk te danken is, maar
aan hard werken en door
zettingsvermogen. Inmid
dels heeft de innemende za
kenman zich dan al enorm
populair gemaakt op de
campus, mede door de aar
dige manier waarop hij
vrouwen versiert.
'Back to School' is een
soort one-man-show van
Rodney Dangerfield gewor
den. Hij was bovendien, sa
men met o.a. Harold Ra mis,
een van de vijf scenario
schrijvers. Moppen en sne
dige opmerkingen rollen er
routineus uit, maar wel erg
voorspelbaar. Dangerfield is
een doorgewinterde en sym
pathieke komiek, maar het
eenrichtingsverkeer dat hij
beschrijft, is voor film min
der geschikt.
'Back to School' van Alan
Metter draait in Mignon in
Breda.
Van ome filmredactie
Behalve bloedstollende. Inventieve en
erotische thrillers als 'Dressed to Mil' en
'Body Double' maakte Brian de Palma
ook enkele minder geslaagde komedies.
Zijn nieuwe film is ditmaal zelfs een
misdaadklucht. 'Wise Guys' is een wei
nig overtuigend tussendoortje van een
regisseur, die doorgaans vooral door
Hitchcock wordt geïnspireerd.
De film moet het vooral hebben van
net dikopgelegde en lawaaierige spel
jmn de komieken Danny de Vito en Joe
Piscopo. De populariteit van De Vito is
vooral sinds zijn optreden in 'Ruthless
People' tot grote hoogte gestegen, terwijl
Piscopo bekend is van de Amerikaanse
televisie. Samen vormen zij een koppel
underdogs; een stereotiepe Italiaanse en
joodse schlemiel. Deze "wise guys' zijn de
ondergeschikten van een maffiabaas.
Hun werk bestaat voornamelijk uit het
starten van auto's, die wel eens een bom
zouden kunnen bevatten en het entame
ren van weddenschappen bij gekochte
races. Zelf zullen zij er nooit rijk van
worden. In hun domheid menen zij ech
ter ongestraft het geld van hun baas
voor eigen activiteiten te kunnen ge
bruiken.
Na de introductie van de personages
en hun valse spelletjes vervalt de film al
snel tot overdreven slapstick met ach
tervolgingen en ontsnappingen. Niets
nieuws onder de zon en door de luid
ruchtige grappenmakerijen van De Vito
ook niet erg overtuigend. De enige over
tuigende rol heeft Harvey Keitel, die het
duo redt van de ondergang, welke tel
kens dreigt door tussenkomt van een cri
minele zwaargewicht van tweehonderd
kilo.
'Wise Guys' van Brian de Palma draait
in Casino4 in Breda.
Jeff Goldblum als geleerde in zijn 'teleporter', waarin hij
een monster zal worden. Een scène uit de horrorfilm 'The
Fly'. - foto holland film releasing
Van onze filmredactie
HET Americana-project, dat gisteren in een aantal Neder
landse filmhuizen is begonnen, staat deze week in Breda in hel
teken van het thema-blok 'How the west was won' oftewel de
western.
Daarna volgen vanaf 12
maart de themaweek 'Small
families' en vanaf 19 maart
'Small towns'. Samensteller
van het Americana-project is
de cineasten filmtheoreticus
dr. Eric de Kuyper in samen
werking met de Nijmeegse Ci-
nematheek.
In totaal worden achttien
Amerikaanse films uit de ja
ren dertig, veertig, vijftig en
zestig vertoond. Min of meer
klassieke speelfilms, die een
bepaald genre vertegenwoor
digen; de grote kracht van
Hollywood. Uiteraard kunnen
zij geen volledig beeld geven
van de oude Hollywood-cine
ma; De Kuyper's grote liefde.
Volgens deze filmtheoreti
cus ligt de kracht van de oude
Hollywood-cinema in de zui
verheid van de beoefende gen
res, waardoor ze uiterst effi
ciënt kan zijn. Maar tegelij
kertijd noemt hij haar 'we
reldvreemd', omdat ze maar
een klein, overbelicht deel van
de sociale werkelijkheid laat
zien. „Maar misschien", aldus
De Kuyper, „wordt deze we
reldvreemdheid wel gecom
penseerd door een sterke le
vensnabijheid De Holly-
wood-fictie kan men beter be
schouwen als 'structuren van
het leven' dan als 'weerspiege
lingen van de werkelijkheid'".
Vanavond (vrijdag 6 maart)
draait in Filmhuis Concordia
een van de mooiste westerns
met John Wayne, als een she
riff die met vrienden een stad
moet beschermen: 'Rio Bravo'
uit 1959 vein Howard Hawks.
Het accent ligt op de vriend
schap en niet op de actie. Met
fascinerende muziek van Di-
mitri Tiomkin.
Zaterdag 7 maart: 'West
ward Women' uit 1951 van
William Wellman met Robert
Taylor, die een karavaan met
vrouwen, welke per postorder
zijn uitgehuwelijkt, naar Cali-
fornië moet brengen. Humor
en spanning wisselen elkaar
af.
Maandag 9 maart: 'One
Eyed Jacks' van en met Mar
lon Brando. Een psychologi
sche western met Brando als
een desperado, die wraak wil
nemen op een sheriff, die hem
in de ban deed, maar vroeger
zijn vriend was (Karl Malden).
Dinsdag 10 maart: 'Cala
mity Jane' uit 1953; komische
en muzikale western rond een
stoere cowgirl, die getemd
wordt door een man. Doris
Day speelt en zingt de titelrol.
Dinsdag 10 maart: 'Rlo
Grande', de beroemde western
van John Ford uit 1950 over de
strijd tussen het Amerikaanse
leger en de indianen, waarin
veel gepraat wordt en de actie
pas aan het eind komt. Met
John Wayne en Maureen
O'Hara.
Op donderdag 12 maart
start het thema-blok 'Small
families' met de James Dean-
classic 'Rebel without a cause'
van Nicholas Ray uit 1955. Nog
atijd ijzersterk filmverhaal
over een jongen (een adembe
nemende rol van de vroegge-
storven James Dean), die zich
op fatale wijze wil waarma
ken in een groep jongeren en
zich afzet tegen zijn ouders,
die niets van hem begrijpen.
Destijds een jongerenfilm
waarin een hele generatie zich
herkende. Ook de jonggestor
ven Sal Mineo valt op.
Door Jan Koesen
Of de duvel, of Khomeiny ei
Mee speelt, maar vanavond
«art de TROS met een driede
lige serie over de religieuze re-
T#lutie in Iran en het eigen
aardige gebruik daar om on
schuldige mensen te gijzelen
(Nederland 1, uur).
'On wings of Eagles' heel
ew waar gebeurd verhaal te
njn. De feiten zijn door thril-
r-auteur Ken Follett keurig
cp een rijtje gezet in een non
action boek door NBC overge-
in televisie-taal. De serie.
Me op 7 en 9 maart wordt ver-
y°igd, speelt zich af in de win
ter van 1978.
Het regime van de gehate
S? wankelt, de aanhang van
ttnomeiny vertoont zich met
Pandoeken op straat, de poli-
trifu situatie is een tikkende
Hiabom. Buitenlanders ont
luchten het land. EDS, een
Jl erikaanse computerfirma,
°et echter nog zaken met de
sjah, maar evacueert onder
tussen zijn werknemers. Net
als het lijkt of iedereen in vei
ligheid is, worden twee mede
werkers van EDS gevangen
gezet en valselijk beschuldigd.
De borgsom wordt bepaald op
13 miljoen dollar.
De baas van EDS klopt
wanhopig bij zijn regering
aan, maar Kissinger en zijn
staf verklaren zich onmachtig.
De baas, niet voor een gat ge
vangen, besluit vervolgens om
een gepensioneerde comman
do-kolonel in te schakelen. De
kolonel geeft enkele stafleden
van EDS een stoomcursus
commando-techniek, waarna
de club naar Iran vertrekt.
Helaas blijken de twee gegij
zelden al overgebracht naar
een bijkans niet in te nemen
fort.
Dan stort het regime van de
sjah in. Hij vlucht en de Kho
meiny's grijpen de macht. De
Amerikanen zijn helemaal
niet welkom meer. Toch moe
ten de twee gered worden.
Deze plot is vakkundig in
gevuld. De beelden van de
godsdienstfanaten zijn in
drukwekkend van authentici
teit. Je loopt als het ware door
de straten van Teheran en elk
ogenblik kan de ayatollah toe
slaan. Wat dit betreft is de se
rie beklemmend.
Het avontuur zelf echter is
van het gebruikelijke soort.
Onderhoudend, lekker verteld,
gefilosofeer onderbroken door
acties, enkele mooie helden,
enkele mooie boeven, maar
verder weinig oorspronkelijk.
De gelauwerde kolonel
wordt door Burt Lancaster ge
speeld. De oude routinier loopt
sigaar knauwend en met een
hart van goud door het beeld.
De EDS-baas is Richard
Crenna die ook zonder falen
zijn rol kan neerzetten.
Ken Follett schreef met zijn
'On Wings of Eagles' ('Op
vleugels vein de Adelaar') zijn
eerste niet verzonnen boek. En
net als zijn andere boeken is
ook dit werk ook een bestseller
geworden. Follett werd in 1949
in Cardiff geboren. Hij stu-
Ken Follett, de schrijver
van 'Op vleugels van de ade
laar'.
- foto van holkema en warendorf
deerde filosofie en werd toen
dagblad-verslaggever. Zijn
eersteling 'Eye of the needie'
(met in de filmversie Donald
Sutherland in de hoofdrol)
over een nazi-spion die de
geallieerde plannen voor D-
Day wil doorgeven, werd een
wereldsucces. Follett schreef
tevens bestsellers als 'Triple',
'Code Rebecca' (die de TROS
in september uitzond) en 'The
Man from St. Petersburg.' Zijn
laatste 'Lie down with the
lions' gaat over de Russische
invasie van Afganistan en is
vertaald in het Nederlands.
H. Ross Perot, de echte baas
van EDS (uitgebeeld door Ri
chard Crenna) is thans com
puter-baas af en houdt zich nu
met een educatief programma
bezig. Zo heeft hij onlangs 15
miljoen dollar betaald voor
enkele originele teksten uit de
Engelse literatuur die hij aan
de Universiteit van Texas ge
schonken heeft. Perot ver
klaart zich tevreden te zijn
over de rol van Burt Lancaster
die de echte Colonel Simons in
zijn rolopvatting vlekkeloos
heeft benaderd. „Ik had het
niet kunnen verdragen als een
van mijn mensen in Iran was
omgekomen."
'Down by law' van Jim Jar-
musch is geprolongeerd in
Cinésol 3 in Breda. Trage en
jazzy zwart-wit komedie
over drie mannen aan de
zelfkant, die uit de gevange
nis ontsnappen, waar ze on
schuldig waren beland.
Iedere actie of sensatie ont
breekt. Daar staat een
authentieke stijl tegenover,
die meer plezier in filmen
verraadt dan in het vertel
len van een verhaal, dat
eigenlijk ontbreekt. Beeld,
geluid en muziek zijn een bij
deze onafhankelijke New-
yorkse cineóist.
'Flodder" blijft nog altijd
in Grand Theater in Breda,
Centraal 1 in geertruiden-
berg, City 1 in Roosendaal,
Cinem'actueel 2 in Bergen
op Zoom, De Koning van
Engeland in Hukst en Luxor
in Terneuzen.
'About last night', tiener
film over avontuurtjes van
één nacht, gaat door in Cine-
sol 1 in Breda. Rob Lowe is
een van die jongelui, die ont
dekken dat genegenheid on
misbaarder is. 'Dutch Treat',
het niemandalletje met de
Dolly Dots, is alleen nog in
enkele matinees in Casino te
zien en draait deze week ook
in Luxor in Terneuzen.
'De Aanslag* van Fons
Rademakers, genomineerd
voor een Oscar, blijft te zien
in Cinesol 2 en is ook te zien
in de filmhuizen in Ooster
hout, Dongen en Breda. De
Nobelaer in Etten-Leur
brengt 'Ruthless People' met
Danny De Vito en Bette
Midler en ook 'Dood van een
handelsreiziger', Volker
Schlöndorffs verfilming van
Tom Waits in 'Down by
law'. - foto archief oe stem
het toneelstuk van Arthur
Miller, met Dustin Hoffman.
'Blonde Dolly' van Jonne
Severijn wordt opnieuw
vertoond in Casino 3 in Bre
da, City 2 in Roosendaal,
Roxy 1 in Bergen op Zoom
en De Koning van Engeland
in Hulst. Niet geheel over
tuigende Nederlandse speel
film over een passie van een
galeriehouder (Peter Tuin
man) voor een prostituee
(Hilde van Mieghem).
'Crocodile Dundee', met de
Australische cowboy Paul
Hogan in het verdorven
New York, blijft in Casino 2
in Breda.
ZATERDAG
Knights of the Round Table (USA 1953, Ned. 1,15.40 uur). De
legende van koning Arthur als filmspektakel, met Robert
Taylor en Ava Gardner.
Johnny Guitar (USA 1953, Did. 1,22.05 uur). Western van Ni
cholas Ray. Vroegere revolverheid komt in Arizona een oude
geliefde tegen, waardoor hij blijft hangen. Met Sterling
Hayden en Joan Crawford.
Bride of Frankenstein (USA 1935, Did. 1, 00.50 uur). Zwarte
komedie van James Whale met Boris Karlov, Colin Clive en
Valerie Hobson.
Wir werden das Kind schon schaukeln (Oostenrijk 1952, Did.
2,15.45 uur). Heinz Rühmann in een komedie van E.W. Emo
met verwikkelingen rond een liefdesbrief.
Bis zum Ende aller Tage (W.-Duitsland 1961, Did. 2, 20.15
uur). Zeeman neemt een meisje uit Hongkong mee naar huis,
maar de dorpsbewoners accepteren het paar niet.
Pat Garrett and Billy the Kid (USA 1973, Did. 2, 23.35 uur).
Western van Sam Peckinpah over de legendarische revol-
verheld Billy the Kid, die tegenover zijn vroegere makker
Pat Garrett komt te staan. Met James Coburn, Kris Kristof-
ferson en Bob Dylan.
Le scandale (Frankrijk 1966, Did. 3 WDF, 22.55 uur). Eerste
film in een vijfdelige Claude Chabrol-cyclus. De thriller
speelt rond een eigenares van een champagne-fabriek, die
het bedrijf wil verkopen, maar daarvoor toestemming van
haar mans vriend nodig heeft.
Der Mann der Sherlock Holmes war (Duitsland 1937, België
1, 16.00 uur). Twee arme privé-detectives besluiten zich als
Sherlock Holmes en dr. Watson uit te geven. Met Hans Al-
bers en Heinz Rühmann.
ZONDAG
Gosti iz galakzije (Joegoslavië 1981, Did. 1,14.15 uur). Jonge
hotelportier met een passie voor science fiction ziet zijn fan
tasieën tot leven komen. Parodie van Dustan Vukotic.
MAANDAG
Dulces horas (Spanje 1981, Did. 1, 23.00 uur). Schrijver acht
zich schuldig acht aan de dood van zijn moeder. Nostalgische
film van Carlos Saura.
DINSDAG
The adventures of Marco Polo (USA 1938, Ned. 1, 14.30 uur).
Gary Cooper als Marco Polo, de Venetiaanse ontdekkings
reiziger uit de dertiende eeuw.
Carry on - Follow that camel (Engeland 1967, Did. 2, 20.15
uur). Een aflevering uit de Carry on-serie, waarin een En
gelse gentleman wegens onsportief gedrag naar het vreem
delingenlegioen wordt verbannen.
WOENSDAG
Naughty boys (Nederland 1983, Did. 3 WDF, 22.30 uur).
Sfeerfilm van de Belgische cineast Eric de Kuyper over een
groepje jongemannen, die na een feestje op een Engels bui
ten blijven hangen.
Grosse Freiheit nr. 7 (Duitsland 1944, België 2, 20.20 uur).
Hans Albers als een zeeman, voor wie de liefde belangrijker
is dan de zee. Film van Helmut Kautner, die door Goebbels
werd verboden.
DONDERDAG
The lady vanishes (Engeland 1979, Ned. 2,20.00 uur). Remake
van de beroemde Hitchcock-thriller. Angela Lansbury als
dame, die in een trein spoorloos verdwijnt Ook met Elliott
Gould en Cybill Shepherd.
I want to live (USA 1958, Did. 2,23.30 uur). Het levensverhaal
van een ter dood veroordeelde vrouw. Haar rol wordt ge
speeld door Susan Hayward, die hiervoor een Oscar kreeg.
Robert Wise voerde de regie.
The spoilers (USA 1942, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Western met
Mariene Dietrich als een kasteleinse in Alaska. Ze is verliefd
op de rijke mijneigenaar John Wayne, maar deze ziet meer
in een ander.
Kagemusha (Japan 1980, België 2, 20.20 uur). Het meester
werk van Akira Kurosawa over een legendarische Japanse
veldheer uit de zestiende eeuw.
VRIJDAG
The Hunter (USA 1980, Ned. 1,22.50 uur). Film van Buzz Kui-
lik met Steve McQueen als meedogenloze mensenjager, die
zelf in het nauw wordt gedreven.
Rooster Cogburn (USA 1975, BRT 2, 21 uur). Ruige John
Wayne en bijbelvaste Katherine Hepburn kibbelen en be
minnen elkaar in western van Stuart Millar.
The Fixer (USA 1968, Duitsland 2, 22.50 uur). John Franker-
heimer verfilmde boek van Bernard Malamud. Slimme boer
belandt in gevangenis in het oude Rusland. Met Alan Bates
en Dirk Bogarde.
I
I
k
I