s p E C I F Toyota Corolla sportiever dan Nissan Sunny Z. IN DE MARKT DE STEM CONCURRENTEN BMW-motor met ABS in de RAI vij tonen u ïubelen 1987 fl 4.950,- n. Die ook ider hoeft )matische ag wil geregeld. 3E WERELD JFORS ACHTER. VEELZIJDIG AANBOD OP MOTORAI r g betaalbaar is! '0 WUUSTWEZEL Donderdag gesloten S3 VRIJDAG 6 MAART 1987 son. Door Willem Reijn De Toyota Corolla en de Nissan Sunny zijn twee namen waaronder hele families van auto's schuilgaan. Het gamma van de twee namen loopt grotendeels gelijk op van een kale driedeurs-versie tot luxueuze vierdeurs-sedans. Qua motoren is er variatie van zuinige 1.3-liters tot 1.6 liters met zestien kleppen. Daarnaast zijn de wagens ook nog met dieselmotoren te verkrijgen. Nissans en Toyota's lijken vaak als twee druppels water op elkaar. De twee grootste fabrikanten van Japan zijn in een voortdurende concurrentiestrijd met elkaar en mikken op hetzelfde publiek. De fabrikanten zijp met hun modellenlijn conservatief. Speelsheid zoals bij Honda ontbreekt. Toyota doet het op het thuisfront beter dan Nissan en ook in Nederland passeerde Toyota Nissan, dat in 1985 nog met miniem verschil het pleit in haar voordeel beslechtte. Nissan moest vorig jaar wat toegeven, omdat de complete Cherry- en Sunny-lijn werd vernieuwd onder de noemer Sunny. Wij vergelijken de Toyota Corolla Hatchback 1.3 DX, die voor 21.295 in de boeken staat, en de Nissan Sunny Hatchback 1.3 LX, die net onder de 21.000 blijft. Het zijn beide onopvallend gelijnde wagens, waarbij de Nissan iets fijner is gelijnd. De Nissan is met zijn 403 centimeter zes centimeter langer dan zijn concurrent, maar binnen geven de wagens elkaar in ruimte niets toe. Voorin vindt men ruimte genoeg, achterin is de ruimte redelijk. De kofferbakken zijn normaal voor de types. Het onderscheid tussen de twee Japanners moet onder de motorkap worden gezocht. Toyota werkt tegenwoordig met twaalf- kleppenmotoren. Drie kleppen in elke cilinder (tegen twee in 'normale' motoren) zorgen ervoor dat brandstof op een efficiënte wijze wordt verbrand. De voordelen: hogere prestaties en een zuinig verbruik. Nissan werkt 'ouderwets'. VLOTTER Het verschil is voornamelijk te merken in de prestaties. De Corolla heeft een topsnelheid van 163 km/u en is daarmee acht kilometer sneller dan de Sunny. Maar vooral is de Toyota stukken vlotter op de weg door een betere acceleratie. De Toyota haalt de top ook wat makkelijker dan de Nissan. Niet alleen bij 'stoplichtsprints' maar met name bij inhaalmanoeuvres laat de twaalf-klepper zich van haar beste zijde zien. Een nadeel is echter dat de twaalf-klepper zich nadrukkelijker laat horen dan je van een dergelijke moderne motor zou verwachten. Het benzineverbruik van beide wagens is in praktijk vrijwel gelijk. Niet met de pantoffel maar ook niet als coureur bereden, verbruiken de Corolla en de Sunny ongeveer 1 liter normale benzine op 13 kilometer. Feitelijk is dat gunstig voor de Corolla, want door de gewillige motor geeft die voor hetzelfde geld vlottere prestaties. In verhouding met vergelijkbare wagens is het verbruik overigens normaal. HOBBELS Toyota heeft de Corolla vrij stug geveerd. Samen met de plezierige motor zorgt die stugge vering voor een 'sportief' weggedrag. Leuk voor de bestuurder, maar de passagiers hebben meer baat bij de Nissan Sunny, die bepaald niet boterzacht maar wel comfortabeler de hobbels opvangt. De wegligging van beide wagens is vanzelfsprekend goed. De Toyota stuurt wat directer dan de Sunny, wat logisch bij de karakters van beide wagens past. De Toyota is luidruchtiger dan de Nissan, zowel als de motor hoge toeren draait en omdat de portieren onnodig veel windgeruis opleveren. HAKERIG De versnellingsbak van de Nissan doet wat afbreuk aan het comfort, omdat de drie erg ver naar rechts Met de Toyota Corolla en de Nissan Sunny start De Stem Specifiek Auto vandaag een serie 'Concurrenten'. Twee auto's die qua prijs en grootte overeenkomen worden aan de tand gevoeld en vergeleken. moet worden ingelegd. De versnellingsbak is ook wat hakerig. De Corolla daarentegen heeft een heerlijk soepel bakkie. Beide wagens hadden een vijf-versnellingsbak, maar zijn ook met vier versnellingen te leveren. In praktijk laten de twee Japanners zich erg makkelijk berijden. Door het vele glas heeft de bestuurder ruim zicht op de weg voor en achter hem. Erg gemakkelijk bij fileparkeren dus. BELLEN De uitrusting van deze Japanners is netjes, maar niet overdreven luxueus en doet wat 'plastic' aan. Met de stijgende yen en het in de jaren zeventig veroverde marktaandeel zien de Japanse autofabrikanten weinig aanleiding om de koper nog te verrassen met toeters en bellen. De DX is de luxueuste uitvoering van de driedeurs-Corolla's (de Twin Cam en GT natuurlijk niet meegerekend), maar mist bij voorbeeld een toerenteller en een rechterbuitenspiegel. Ook Nissan levert die niet op de LX, maar daar kan men naar de SLX uitwijken, die niet zoveel geld meer kost. De Nissan heeft geen anti- verblindings-binnenspiegel en dat mag niet. (Wat Nissan overigens ook niet kan maken is om de eenvoudigste Sunny, de L, zonder gelaagde voorruit te leveren. Op veiligheid mag natuurlijk nooit worden bezuinigd). Het verwarmingssysteem van beide wagens voldoet goed, maar bij de Toyota is het wat gemakkelijker te regelen. Voor het vervoer van grote stukken bagage kan in beide wagens de achterbank worden neergeklapt, maar niet in twee delen. Een zijdelingse opmerking over de claxon: in beide wagens is de toeter op de spaken van het stuur aangebracht. Die had beter gewoon in het midden kunnen zitten want vooral bij parkeren komt het vaak voor dat de bestuurder onbedoeld vrolijk zit te toeteren. De Sunny en de Corolla zijn twee vrijwel gelijkwaardige auto's. Beide wagens zijn niet echt goedkoop, maar zeker ook niet duur in vergelijking met de concurrentie. De Japanners hebben bewezen zeer betrouwbare auto's te maken, zoals uit consumentenonderzoeken in de Verenigde Staten onlangs nog eens is gebleken. Toyota werd door de Amerikanen betrouwbaarder bevonden dan Mercedes! STILLER Voorop staat dat beide wagens 'allemansvrienden' zijn. Bij de aanschaf van een van deze twee wagens kan de consument zich laten leiden door enkele aankoop argumenten: wil hij sportief, dan ligt de keuze voor de Corolla voor de hand; heeft hij voorkeur voor iets comfortabelere, dan is de Sunny in het voordeel; de Sunny is wat stiller dan de Toyota; Toyota biedt de consument twee jaar garantie, Nissan één jaar. Voordeel voor Toyota dus; de Nissan komt één tariefgroep hoger uit in de wegenbelasting dan de Toyota. Opnieuw voordeel voor Toyota. Corolla Hatchback driedeurs 1.3 DX (f21.295) Technische gegevens: motor: 1295 cc, twaalf kleppen, vermogen 55 kW (75 pk), elektronische ontsteking, brandstof: normale benzine. Voorwielaandrijving. Vijf versnellingen. Prestaties: acceleratie 0 tot 100 km u 14,1 sec. (fabrieksopgave, handgeklokt 12,5), topsnelheid 160. Verbruik ECE liters km bij 90 km u 5,6, bij 120 km u 7,8, stadsverkeer 7,4. Gemiddeld verbruik 1 op 13. Gewicht volgens kentekenbewijs 850 kg. Lengte 3,97 m. Goed: uitstekende prestaties, prettige schakeling, goed handelbaar, makkelijk verwarmingssysteem. Minder: rumoerig bij hoge toerentallen, veel windgeruis, stugge wegligging voor passagiers, beperkte kofferruimte. Sunny Hatchback driedeurs 1.3 LX (f20.415) Technische gegevens: motor 1270 cc. Vermogen 44 kW(60pk), elektronische ontsteking, brandstof: normale benzine. Voorwielaandrijving. Vijf versnellingen. Prestaties: acceleratie O tot 100 km u 13,9 sec. (fabrieksopgave, hand- geklokt 15), topsnelheid 155 km u. Verbruik ECE liters km bij 90 km u 5,5, bij 120 km u 7,4, stadsverkeer 8,2. Gemiddeld verbruik 1 op 13. Gewicht volgens kentekenbewijs 920 kg Lengte 4,03 m. Goed: redelijk comfortabel voor passagiers, goed handelbaar Minder: hakerige schakeling, beperkte kofferruimte De Nissan Sunny (links) Is wat stiller dan de Toyota Corolla. FOTO DE STEM/ DICK DE BOER De MotoRai 87 wordt tot met 8 maart In de Amsterdamse RAI gehouden. Dagelijks kan men In de Holland- en Randstadhal terecht van 10.00 tot 22.00 uur; op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 12,50. Door Jack Arentsen n 2 elden is het aanbod in motorland zo veelzijdig en Izo interessant geweest als juist op het moment dat de MotoRai in Amsterdam wordt gehouden. Niet alleen zorgt een aantal Japanse merken voor technische hoogstandjes, ook de Europese motorwereld zorgt voor nieuws tijdens het bromfiets- en motorweekend in de RAI. BMW, Harley-Davidson, Ducati en Moto Guzzi laten met hun laatste ontwikkelingen zien dat zij nog altijd veel vertrouwen hebben in de toekomst van de Europese motorfiets. BMW heeft ongetwijfeld voor de meest spektaculaire ontwikkeling van de laatste jaren gezorgd. De bouwers in München hebben niet alleen de serie 3- en 4-cilinders op werkelijke schitterende wijze aangepast aan de hedendaagse vraag, ook op het gebied van de elektronika heeft men baanbrekend werk verzet; zelfs de Japanners heefl men in dat opzicht met vele lengten geklopt. Als eerste in de motorwereld heeft BMW een anti-blokkeerremsysteem voor motorfietsen geïntroduceerd. Werd het systeem al enkele maanden geleden in West-Duitsland getoond, thans is BMW zover dat men heeft kunnen aankondigen dat de eerste machines met ABS in de loop van dit jaar op de markt komen. In Amsterdam komt BMW verder met een aantal speciale modellen uit de K-serie. De K 100 RT (met een bijzondere metallic lak) is voor een prijs van 24.500 standaard voorzien van radio met luidsprekers, antenne, ontstoringsset, novimat etc. Van de K 75 is een basisversie voor 14.750 en een speciaal model voor 18.500. Een come-back viert de klassieke BMW boxer 2-cilinder: de R 100 RS met 1 liter motor op basis van het nieuwe R 80 monolever- frame. Prijs 19.950. HARLEY Ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van de Low Rider heeft Harley-Davidson ook een speciaal model uitgebracht: de FXLR Low Rider Custom. De stampende V- twins, met vaak sterk verbeterde lichtmetalen motoren, staan nu in 14 verschillende versies op de prijslijst. Het jubileum-model valt op door een volledig gesloten 'disc' achterwiel, een smal 21 inch voorwiel, nieuwe voorvork en riemaandrijving. De machine kost 28.999. SCHRIL De superslanke rode Ducati Paso (met V-twinmotor een volboed race machine) en de nieuwe off-road V 65 NTX van Moto Guzzi steken erg schril af met de nog altijd imponerende Harley-Davidson- machines. De Moto Guzzi off-the- road krijgt zijn aandrijving uit een 650 cc V-tweecilinder blok. De machine heeft cardanaandrijving en op het frame is een stuurkuip gemonteerd. Standaard heeft de V 65 NTX een 32 literrally-tank. BMW Is de eerste motorfabrikant die het antlblokkeerremsysteem op de K100 gaat Introduceren. De linkse foto laat zien hoe een motor met ABS-reageert bij vol remmen op een Ijsvlakte; rechts dezelfde situatie maar dan met een machine die niet van ABS is voorzien. Dankzij hulpwlelen blijft de duidelijk wegglijdende machine overeind. ■Al pip m,m m 1 mrwam BROMMER RIJDT OP ONGELODE BENZINE Honda komt met een nieuwe bromscooter, de Scoopy, voorzien van hydraulisch gedempte vering, een gescheiden oliesmeersysteem waardoor met ongelode normale benzine gereden kan worden, beenschilden en een brede tree plank. Prijs 3.190. LPG-METER VOOR INBOUW Het inbouwen van een gasniveaumeter is meestal een tijdrovende en kostbare zaak. Ook de werking van het instrument is vaak niet optimaal. Autogastechniek Holland in Scherpenzeel heeft nu een meter ontwikkeld die deze problemen niet kent. Bij de AC-meter is de voeler compact en eenvoudig te monteren. Het hart van de meter (circa f 100) wordt door een keuzeschakelaar gevormd, die ook de indicator en de elektronika bevat. Deze vervangt de traditionele schakelaar met de standen LPG, neutraal, benzine en choke. RUITEWISSER MET SPOILER In samenwerking met de Europese automobielindustrie (met gebruikmaking van de windtunnel) heeft SWF een wisserblad ontwikkeld waarop een 'spoiler' is te vinden. Door de aërodynamische vormgeving drukt het wisserblad nu bij elke snelheid optimaal tegen de ruit. SWF heeft bij deze wisser (adviesprijs tussen f 30 en f 50) gebruik gemaakt van het natuurrubbermengsel Lastoclean 2000, waardoor de werking zelfs onder de moeilijkste weersomstandigheden (van -35 °C tot +65 °C) gewaarborgd is. GASDETECTOR Een draagbare gasdetector is door Autogastechniek Holland B. V. ontwikkeld. Met hulp van het apparaat (f 475 ex. BTW) zijn eventuele lekkages bij een autogasinstallatie te lokaliseren. WANDEL WAGEN AAN DE FIETS Wie boodschappen gaat doen en een kind achterop de fiets meeneemt, krijgt vaak te maken met het probleem dat de peuter tijdens het winkelen moe wordt. De enige oplossing is dan het kind op de arm te nemen. Hal fords heeft een simpele oplossing voor dit probleem bedacht: op een draagrek dat aan de bagagedrager wordt opgehangen, kan een opvouwbaar wandelwagentje aan de fiets worden meegenomen. Het rek, dat f 23,50 kost, wordt met een klem op de achtervork vastgezet. Het draagrek kan niet roesten. GEWIJZIGDE MOSKVITCH PAS IN 1988 Aan het einde van dit jaar zal de Russische auto-industrie nieuws in het Westen introduceren. Na de herfst wordt de Lada Samara-serie uitgebreid met een model dat wordt aangedreven door een 1500 cc motor. In de loop van volgend jaar komt het 5-deursmodel naar West- Europa, terwijl dan ook een 1100 cc motor in de Samara is te verwachten. Ook de andere Russische merken zullen dit jaar geen nieuws brengen. De nieuwe Moskvitch komt wel eind dit jaar voor testdoeleinden naar Wesf Europa. De levering van deze 5- deurs wagen is mogelijk in 1988 te verwachten. ELEKTROFIETS Fietsenproducent Rivet uit Surhuisterveen brengt de elektrofiets op de markt, speciaal voor mensen die moeite hebben om per fiets langere afstanden af te leggen. De elektrofiets bestaat uit een gewone fiets voorzien van elektromoter en twee lichtgewicht batterijen die aan weerszijden van de bagagedrager zijn bevestigd. Een draaihandvat aan het stuur zorgt voor de bediening van de motor en regelt snelheid en f ietsgemak. De aandrijving is zuiver als hulpmiddel bedoeld. Bij honderd procent belasting bedraagt de actieradius ruim dertig kilometer. Verder is deze aandrijving in kit-vorm te verkrijgen. De kit kan op een gewone fiets worden gemonteerd en kost circa 800 gulden. De complete elektrofiets kost ongeveer 1400 gulden. KLEINE MAZDA KLAAR VOOR PRODUKTIE Mazda geeft er in Europa nog maar weinig ruchtbaarheid aan, maar in Japan is een kleine, nieuwe Mazda rijp voor produktie. De wagen, die onder de huidige 323 komt en waarschijnlijk de lettercombinatie 121 als type-aanduiding gaat dragen, lijkt uiterlijk veel op de Suzuki Alto en de Daihatsu Cuore. De nieuwe 1.1 liter motor kan, afhankelijk van het model, gekoppeld zijn aan een 4- of een 5 versnellingsbak. De totale lengte van de 121 is nog geen 3.50 meter. Het is nog niet bekend wanneer de wagen naar Europa komt. NIEUWE NISSAN TERREINWAGEN Op de Autosalon in Genève, die tot 15 maart wordt gehouden, presnteert Nissan de Terrano, een stationwagenachtige 4x4 auto, gabaseerd op de King Cab. De wagen biedt plaats aan vier vijf personen. De Terrano komt in het najaar op de Nederlandse markt. I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 17