s
p
E C I F
Toyota Corolla sportiever dan Nissan Sunny
Z.
IN DE MARKT
DE STEM
CONCURRENTEN
BMW-motor met ABS in de RAI
vij tonen u
ïubelen 1987
fl 4.950,-
n. Die ook
ider hoeft
)matische
ag wil
geregeld.
3E WERELD
JFORS ACHTER.
VEELZIJDIG AANBOD OP MOTORAI
r
g betaalbaar is!
'0 WUUSTWEZEL
Donderdag gesloten
S3
VRIJDAG 6 MAART 1987
son.
Door Willem Reijn
De Toyota Corolla en de
Nissan Sunny zijn twee
namen waaronder hele
families van auto's schuilgaan. Het
gamma van de twee namen loopt
grotendeels gelijk op van een kale
driedeurs-versie tot luxueuze
vierdeurs-sedans. Qua motoren is er
variatie van zuinige 1.3-liters tot 1.6
liters met zestien kleppen. Daarnaast
zijn de wagens ook nog met
dieselmotoren te verkrijgen.
Nissans en Toyota's lijken vaak als
twee druppels water op elkaar. De
twee grootste fabrikanten van Japan
zijn in een voortdurende
concurrentiestrijd met elkaar en
mikken op hetzelfde publiek. De
fabrikanten zijp met hun modellenlijn
conservatief. Speelsheid zoals bij
Honda ontbreekt.
Toyota doet het op het thuisfront
beter dan Nissan en ook in
Nederland passeerde Toyota Nissan,
dat in 1985 nog met miniem verschil
het pleit in haar voordeel beslechtte.
Nissan moest vorig jaar wat
toegeven, omdat de complete
Cherry- en Sunny-lijn werd
vernieuwd onder de noemer Sunny.
Wij vergelijken de Toyota Corolla
Hatchback 1.3 DX, die voor 21.295
in de boeken staat, en de Nissan
Sunny Hatchback 1.3 LX, die net
onder de 21.000 blijft. Het zijn
beide onopvallend gelijnde wagens,
waarbij de Nissan iets fijner is
gelijnd. De Nissan is met zijn 403
centimeter zes centimeter langer
dan zijn concurrent, maar binnen
geven de wagens elkaar in ruimte
niets toe. Voorin vindt men ruimte
genoeg, achterin is de ruimte
redelijk. De kofferbakken zijn
normaal voor de types.
Het onderscheid tussen de twee
Japanners moet onder de motorkap
worden gezocht. Toyota werkt
tegenwoordig met twaalf-
kleppenmotoren. Drie kleppen in
elke cilinder (tegen twee in 'normale'
motoren) zorgen ervoor dat
brandstof op een efficiënte wijze
wordt verbrand. De voordelen:
hogere prestaties en een zuinig
verbruik. Nissan werkt 'ouderwets'.
VLOTTER
Het verschil is voornamelijk te
merken in de prestaties. De Corolla
heeft een topsnelheid van 163 km/u
en is daarmee acht kilometer sneller
dan de Sunny. Maar vooral is de
Toyota stukken vlotter op de weg
door een betere acceleratie. De
Toyota haalt de top ook wat
makkelijker dan de Nissan. Niet
alleen bij 'stoplichtsprints' maar met
name bij inhaalmanoeuvres laat de
twaalf-klepper zich van haar beste
zijde zien. Een nadeel is echter dat
de twaalf-klepper zich nadrukkelijker
laat horen dan je van een dergelijke
moderne motor zou verwachten.
Het benzineverbruik van beide
wagens is in praktijk vrijwel gelijk.
Niet met de pantoffel maar ook niet
als coureur bereden, verbruiken de
Corolla en de Sunny ongeveer 1 liter
normale benzine op 13 kilometer.
Feitelijk is dat gunstig voor de
Corolla, want door de gewillige
motor geeft die voor hetzelfde geld
vlottere prestaties. In verhouding
met vergelijkbare wagens is het
verbruik overigens normaal.
HOBBELS
Toyota heeft de Corolla vrij stug
geveerd. Samen met de plezierige
motor zorgt die stugge vering voor
een 'sportief' weggedrag. Leuk voor
de bestuurder, maar de passagiers
hebben meer baat bij de Nissan
Sunny, die bepaald niet boterzacht
maar wel comfortabeler de hobbels
opvangt. De wegligging van beide
wagens is vanzelfsprekend goed. De
Toyota stuurt wat directer dan de
Sunny, wat logisch bij de karakters
van beide wagens past. De Toyota is
luidruchtiger dan de Nissan, zowel
als de motor hoge toeren draait en
omdat de portieren onnodig veel
windgeruis opleveren.
HAKERIG
De versnellingsbak van de Nissan
doet wat afbreuk aan het comfort,
omdat de drie erg ver naar rechts
Met de Toyota Corolla en de
Nissan Sunny start De Stem
Specifiek Auto vandaag een
serie 'Concurrenten'. Twee
auto's die qua prijs en grootte
overeenkomen worden aan de
tand gevoeld en vergeleken.
moet worden ingelegd. De
versnellingsbak is ook wat hakerig.
De Corolla daarentegen heeft een
heerlijk soepel bakkie. Beide wagens
hadden een vijf-versnellingsbak,
maar zijn ook met vier versnellingen
te leveren. In praktijk laten de twee
Japanners zich erg makkelijk
berijden. Door het vele glas heeft de
bestuurder ruim zicht op de weg
voor en achter hem. Erg gemakkelijk
bij fileparkeren dus.
BELLEN
De uitrusting van deze Japanners is
netjes, maar niet overdreven luxueus
en doet wat 'plastic' aan. Met de
stijgende yen en het in de jaren
zeventig veroverde marktaandeel
zien de Japanse autofabrikanten
weinig aanleiding om de koper nog
te verrassen met toeters en bellen.
De DX is de luxueuste uitvoering van
de driedeurs-Corolla's (de Twin Cam
en GT natuurlijk niet meegerekend),
maar mist bij voorbeeld een
toerenteller en een
rechterbuitenspiegel. Ook Nissan
levert die niet op de LX, maar daar
kan men naar de SLX uitwijken, die
niet zoveel geld meer kost.
De Nissan heeft geen anti-
verblindings-binnenspiegel en dat
mag niet. (Wat Nissan overigens ook
niet kan maken is om de
eenvoudigste Sunny, de L, zonder
gelaagde voorruit te leveren. Op
veiligheid mag natuurlijk nooit
worden bezuinigd). Het
verwarmingssysteem van beide
wagens voldoet goed, maar bij de
Toyota is het wat gemakkelijker te
regelen.
Voor het vervoer van grote stukken
bagage kan in beide wagens de
achterbank worden neergeklapt,
maar niet in twee delen. Een
zijdelingse opmerking over de
claxon: in beide wagens is de toeter
op de spaken van het stuur
aangebracht. Die had beter gewoon
in het midden kunnen zitten want
vooral bij parkeren komt het vaak
voor dat de bestuurder onbedoeld
vrolijk zit te toeteren.
De Sunny en de Corolla zijn twee
vrijwel gelijkwaardige auto's. Beide
wagens zijn niet echt goedkoop,
maar zeker ook niet duur in
vergelijking met de concurrentie. De
Japanners hebben bewezen zeer
betrouwbare auto's te maken, zoals
uit consumentenonderzoeken in de
Verenigde Staten onlangs nog eens
is gebleken. Toyota werd door de
Amerikanen betrouwbaarder
bevonden dan Mercedes!
STILLER
Voorop staat dat beide wagens
'allemansvrienden' zijn. Bij de
aanschaf van een van deze twee
wagens kan de consument zich laten
leiden door enkele aankoop
argumenten:
wil hij sportief, dan ligt de keuze
voor de Corolla voor de hand; heeft
hij voorkeur voor iets
comfortabelere, dan is de Sunny in
het voordeel;
de Sunny is wat stiller dan de
Toyota;
Toyota biedt de consument twee
jaar garantie, Nissan één jaar.
Voordeel voor Toyota dus;
de Nissan komt één tariefgroep
hoger uit in de wegenbelasting dan
de Toyota. Opnieuw voordeel voor
Toyota.
Corolla Hatchback driedeurs 1.3 DX
(f21.295)
Technische gegevens: motor: 1295 cc,
twaalf kleppen, vermogen 55 kW (75 pk),
elektronische ontsteking, brandstof:
normale benzine. Voorwielaandrijving. Vijf
versnellingen. Prestaties: acceleratie 0 tot
100 km u 14,1 sec. (fabrieksopgave,
handgeklokt 12,5), topsnelheid 160.
Verbruik ECE liters km bij 90 km u 5,6,
bij 120 km u 7,8, stadsverkeer 7,4.
Gemiddeld verbruik 1 op 13. Gewicht
volgens kentekenbewijs 850 kg. Lengte
3,97 m.
Goed: uitstekende prestaties, prettige
schakeling, goed handelbaar, makkelijk
verwarmingssysteem.
Minder: rumoerig bij hoge toerentallen,
veel windgeruis, stugge wegligging voor
passagiers, beperkte kofferruimte.
Sunny Hatchback driedeurs 1.3 LX
(f20.415)
Technische gegevens: motor 1270 cc.
Vermogen 44 kW(60pk), elektronische
ontsteking, brandstof: normale benzine.
Voorwielaandrijving. Vijf versnellingen.
Prestaties: acceleratie O tot 100 km u
13,9 sec. (fabrieksopgave, hand-
geklokt 15), topsnelheid 155 km u.
Verbruik ECE liters km bij 90 km u 5,5,
bij 120 km u 7,4, stadsverkeer 8,2.
Gemiddeld verbruik 1 op 13. Gewicht
volgens kentekenbewijs 920 kg Lengte
4,03 m.
Goed: redelijk comfortabel voor
passagiers, goed handelbaar
Minder: hakerige schakeling, beperkte
kofferruimte
De Nissan
Sunny (links) Is
wat stiller dan
de Toyota
Corolla.
FOTO
DE STEM/
DICK
DE BOER
De MotoRai 87 wordt tot met 8 maart In de Amsterdamse RAI
gehouden. Dagelijks kan men In de Holland- en Randstadhal terecht
van 10.00 tot 22.00 uur; op zaterdag en zondag van 10.00 tot 18.00
uur. De toegangsprijs bedraagt 12,50.
Door Jack Arentsen
n
2
elden is het aanbod in
motorland zo veelzijdig en
Izo interessant geweest als
juist op het moment dat de MotoRai
in Amsterdam wordt gehouden.
Niet alleen zorgt een aantal Japanse
merken voor technische
hoogstandjes, ook de Europese
motorwereld zorgt voor nieuws
tijdens het bromfiets- en
motorweekend in de RAI. BMW,
Harley-Davidson, Ducati en Moto
Guzzi laten met hun laatste
ontwikkelingen zien dat zij nog altijd
veel vertrouwen hebben in de
toekomst van de Europese
motorfiets.
BMW heeft ongetwijfeld voor de
meest spektaculaire ontwikkeling
van de laatste jaren gezorgd. De
bouwers in München hebben niet
alleen de serie 3- en 4-cilinders op
werkelijke schitterende wijze
aangepast aan de hedendaagse
vraag, ook op het gebied van de
elektronika heeft men baanbrekend
werk verzet; zelfs de Japanners heefl
men in dat opzicht met vele lengten
geklopt.
Als eerste in de motorwereld heeft
BMW een anti-blokkeerremsysteem
voor motorfietsen geïntroduceerd.
Werd het systeem al enkele
maanden geleden in West-Duitsland
getoond, thans is BMW zover dat
men heeft kunnen aankondigen dat
de eerste machines met ABS in de
loop van dit jaar op de markt komen.
In Amsterdam komt BMW verder met
een aantal speciale modellen uit de
K-serie. De K 100 RT (met een
bijzondere metallic lak) is voor een
prijs van 24.500 standaard
voorzien van radio met luidsprekers,
antenne, ontstoringsset, novimat etc.
Van de K 75 is een basisversie voor
14.750 en een speciaal model voor
18.500. Een come-back viert de
klassieke BMW boxer 2-cilinder: de
R 100 RS met 1 liter motor op basis
van het nieuwe R 80 monolever-
frame. Prijs 19.950.
HARLEY
Ter gelegenheid van het tienjarig
bestaan van de Low Rider heeft
Harley-Davidson ook een speciaal
model uitgebracht: de FXLR Low
Rider Custom. De stampende V-
twins, met vaak sterk verbeterde
lichtmetalen motoren, staan nu in 14
verschillende versies op de prijslijst.
Het jubileum-model valt op door een
volledig gesloten 'disc' achterwiel,
een smal 21 inch voorwiel, nieuwe
voorvork en riemaandrijving. De
machine kost 28.999.
SCHRIL
De superslanke rode Ducati Paso
(met V-twinmotor een volboed race
machine) en de nieuwe off-road V 65
NTX van Moto Guzzi steken erg
schril af met de nog altijd
imponerende Harley-Davidson-
machines. De Moto Guzzi off-the-
road krijgt zijn aandrijving uit een
650 cc V-tweecilinder blok. De
machine heeft cardanaandrijving en
op het frame is een stuurkuip
gemonteerd. Standaard heeft de V
65 NTX een 32 literrally-tank.
BMW Is de eerste motorfabrikant die het antlblokkeerremsysteem op de K100 gaat
Introduceren. De linkse foto laat zien hoe een motor met ABS-reageert bij vol remmen op een
Ijsvlakte; rechts dezelfde situatie maar dan met een machine die niet van ABS is voorzien.
Dankzij hulpwlelen blijft de duidelijk wegglijdende machine overeind.
■Al pip m,m m 1 mrwam
BROMMER RIJDT OP
ONGELODE BENZINE
Honda komt met een nieuwe
bromscooter, de Scoopy, voorzien
van hydraulisch gedempte vering,
een gescheiden oliesmeersysteem
waardoor met ongelode normale
benzine gereden kan worden,
beenschilden en een brede tree
plank. Prijs 3.190.
LPG-METER VOOR INBOUW
Het inbouwen van een
gasniveaumeter is meestal een
tijdrovende en kostbare zaak. Ook de
werking van het instrument is vaak
niet optimaal. Autogastechniek
Holland in Scherpenzeel heeft nu een
meter ontwikkeld die deze problemen
niet kent. Bij de AC-meter is de voeler
compact en eenvoudig te monteren.
Het hart van de meter (circa f 100)
wordt door een keuzeschakelaar
gevormd, die ook de indicator en de
elektronika bevat. Deze vervangt de
traditionele schakelaar met de
standen LPG, neutraal, benzine en
choke.
RUITEWISSER MET SPOILER
In samenwerking met de Europese
automobielindustrie (met
gebruikmaking van de windtunnel)
heeft SWF een wisserblad ontwikkeld
waarop een 'spoiler' is te vinden.
Door de aërodynamische vormgeving
drukt het wisserblad nu bij elke
snelheid optimaal tegen de ruit. SWF
heeft bij deze wisser (adviesprijs
tussen f 30 en f 50) gebruik gemaakt
van het natuurrubbermengsel
Lastoclean 2000, waardoor de
werking zelfs onder de moeilijkste
weersomstandigheden (van -35 °C
tot +65 °C) gewaarborgd is.
GASDETECTOR
Een draagbare gasdetector is door
Autogastechniek Holland B. V.
ontwikkeld. Met hulp van het
apparaat (f 475 ex. BTW) zijn
eventuele lekkages bij een
autogasinstallatie te lokaliseren.
WANDEL WAGEN AAN DE FIETS
Wie boodschappen gaat doen en een
kind achterop de fiets meeneemt,
krijgt vaak te maken met het
probleem dat de peuter tijdens het
winkelen moe wordt. De enige
oplossing is dan het kind op de arm
te nemen. Hal fords heeft een simpele
oplossing voor dit probleem bedacht:
op een draagrek dat aan de
bagagedrager wordt opgehangen,
kan een opvouwbaar
wandelwagentje aan de fiets worden
meegenomen. Het rek, dat f 23,50
kost, wordt met een klem op de
achtervork vastgezet. Het draagrek
kan niet roesten.
GEWIJZIGDE MOSKVITCH
PAS IN 1988
Aan het einde van dit jaar zal de
Russische auto-industrie nieuws in
het Westen introduceren. Na de
herfst wordt de Lada Samara-serie
uitgebreid met een model dat wordt
aangedreven door een 1500 cc
motor. In de loop van volgend jaar
komt het 5-deursmodel naar West-
Europa, terwijl dan ook een 1100 cc
motor in de Samara is te verwachten.
Ook de andere Russische merken
zullen dit jaar geen nieuws brengen.
De nieuwe Moskvitch komt wel eind
dit jaar voor testdoeleinden naar
Wesf Europa. De levering van deze 5-
deurs wagen is mogelijk in 1988 te
verwachten.
ELEKTROFIETS
Fietsenproducent Rivet uit
Surhuisterveen brengt de elektrofiets
op de markt, speciaal voor mensen
die moeite hebben om per fiets
langere afstanden af te leggen. De
elektrofiets bestaat uit een gewone
fiets voorzien van elektromoter en
twee lichtgewicht batterijen die aan
weerszijden van de bagagedrager
zijn bevestigd. Een draaihandvat aan
het stuur zorgt voor de bediening van
de motor en regelt snelheid en
f ietsgemak. De aandrijving is zuiver
als hulpmiddel bedoeld. Bij honderd
procent belasting bedraagt de
actieradius ruim dertig kilometer.
Verder is deze aandrijving in kit-vorm
te verkrijgen. De kit kan op een
gewone fiets worden gemonteerd en
kost circa 800 gulden. De complete
elektrofiets kost ongeveer 1400
gulden.
KLEINE MAZDA KLAAR VOOR
PRODUKTIE
Mazda geeft er in Europa nog maar
weinig ruchtbaarheid aan, maar in
Japan is een kleine, nieuwe Mazda
rijp voor produktie. De wagen, die
onder de huidige 323 komt en
waarschijnlijk de lettercombinatie
121 als type-aanduiding gaat dragen,
lijkt uiterlijk veel op de Suzuki Alto en
de Daihatsu Cuore. De nieuwe 1.1
liter motor kan, afhankelijk van het
model, gekoppeld zijn aan een 4- of
een 5 versnellingsbak. De totale
lengte van de 121 is nog geen 3.50
meter. Het is nog niet bekend
wanneer de wagen naar Europa
komt.
NIEUWE NISSAN TERREINWAGEN
Op de Autosalon in Genève, die tot
15 maart wordt gehouden, presnteert
Nissan de Terrano, een
stationwagenachtige 4x4 auto,
gabaseerd op de King Cab. De
wagen biedt plaats aan vier vijf
personen. De Terrano komt in het
najaar op de Nederlandse markt.
I