E C I E K Leren leven met bescheiden positie Jubilerende CX wordt de 'snoek' van morgen DS moeilijk te vinden DE STEM RENAULT VERKOOPT STEEDS MINDER IN NEDERLAND DS DESTIJDS REVOLUTIE IN AUTOLAND Weekaanbieding Kleine beurs Blewanus Auto's De hoogste pr>js p* Eens was Renault de best verkopende autofabrikant van Europa. Dat is nog niet zo lang geleden: rond 1980 nog wist het Franse staatsbedrijf meer wagens af te zetten dan bij voorbeeld Fiat, dat na de overname van Alfa Romeo nu de leiding heeft. Koperen jubilea komen niet vaak meer voor in de autobranche. Op de Nederlandse wegen rijden nog enkele zeer oude modellen rond. De Austin Mini en de Lelijke Eend hebben het respectievelijk al tot 26 en 35 jaar gebracht. De grote broer van de Eend, de CX, is nu 12,5 jaar op de markt. Onze redacteur kijkt terug op het leven van de opvolger van een onsterfelijke wagen, de DS. VRIJDAG 6 MAART 1987 MITSUBISHI GaiaJ 2000GLX aut., APK gj 1977, zeer mooi, vrJ 2500,-. Tel. 01652-6 OPEL Ascona, b.j. '77 i_ 1850,-. Tel. 076-137Q3] OPEL Rekord 2.0, LPc APK-gek., pr. lOOol Tel. 076-418901 bo 713088 OPEL Manta 16 aut., LP( APK-gek. tot 9-'87, 2450,-. Tel. 01657-778| OPEL Kadett Caravan 12; b.j. '82, 66.000 km, blauw, i.z.g.st., 8950,-. Tel. 01672-3361 OPEL Asc.16S, Hatchbai silv.met. 5-'83, 65.000 ki 14.950,-, 01620-59830. OPEL Ascona, bj. '78 rood. Tel. 01620-56230 i_ OPEL Ascona, 2-drs, '81, kl. rood, LPG, zonri dak, trekh., vr.pr. 5708, Tel. 076-657718. OPEL Ascona bj. '79 ro LPG, APK-gek. 3.506 tel. 076-210279. OPEL Kadett 13S, bj. 5-drs, kl. met. grog 60.000 km, met sportvlgi alarm, mistl., verstral. s sp.stuur, pr. n.o. i.z.g.st., APK gek. Ti 01670-64768. OPEL Kadett caravan drs., LPG, bj. 1981 5.500,-tel. 076-711686 OPEL Monza 2.8, aut. LPG, bj. '78, APK, vrjr 6250,-. 076-613864 OPEL Rekord 2.3 diesel, deurs, 1983, 1e eig., blauw met., km. 76.00 Abdis van Thornstr. Oosterhout. 01620-54159 OPEL Senator, bj. LPG, APK gek., I.blaui met., i.z.g.st., pr.n.o.ti Tel. 01652-4271. PEUGEOT 305GLD, APr' gek., bj. '81, vr.pr. 4500 Tel. 076-657635. RENAULT 5 TL, bordeaui rood, bj. '82, 74.000 km APK-gek., i.z.g.st., vr.pi 5000,-, tel. 01682-4178 SAAB 99, bj. '84, LPG onderbouw, kl. donka blauw, 17.500,-, tel 01680-29679. TOYOTA Corolla nov fabr. gar. tot nov 20.000 km. Tel. 016» 16145. VOLVO 242DL, bj. '7! i.g.st., pr.n.o.t.k. Tel. 076 149304. VOLVO 244 GL, 1982, deurs, met gas, 104.06 km, kl. geel, nw. st. Lei senhoek 76, Oosterhout VOLVO 343 DL, aut., LPG APK 1600,-. Tel. 076 144427. VOLVO 343, b.j. i.pr.st., 70.000 km, t< 6250,-. Tel. 076-222879 VW Derby, bj. '80, AP* gek., met. groen, met trek haak, i.z.g.st., pr. 4000, Tel. 076-141682. VW GOLF 1300, b.j. '8* nw. model, 35.000 km. Te 01613-2040. VW Golf diesel, 197J i.z.g.st., APK tot maart 'l Tel. 01623-15407. VW Golf, eind '76, zee mooie auto, APK gekeurd 01620-59305. VW Passat diesel, 5 deurs 1984, 1e eig., kl. groen met., 77.000 km, nw. Leijsenhoek 76, Oosten hout. VW Passat Diesel 79, Af* i.z.g.st. 3650,-. 076 416437. Renault 4 GTL '81, rood als nieuw, 59.000 km. M* prijs ƒ16.500,- Norma» 6250,-Nu 5750,- Renault 18 TS BMW 320I aut. LPG BMW 320 FORD Capri 1,6 GL.. Citroen VISA club Honda Prelude Opel Ascona 1 6S LPG. -, Opel Corsa 1.2 TR VW Golf 1.6. LS VW transporter '79 Volvo 264 GL als nieuw Lad'a 2105i 1 "1! Ford Escort 1.3 Estate Mercedes 207 bestel VW Kever '67 900,- J sun Cherry Fll coupe 1750,-. Zastava Yugo '83 2250,-. Volvo 2»4L '77 750,-. Saab 99 autom. 3 drs. '78 2750.' Peugeot 305 GL 1.000,-. Auto's L 5.000,- 3 mnd volle™" garantie. Inruil 100% fin. mog Roosbergseweg Bavel. 01613-2544 Ook voor al uw schade spuitwerk. voor loop-, sloop- en scdj deauto's. Tel. 01 of" iroillH'lll"iH'innnTnm Élliiilllllll Door Willem Reijn Het gaat slecht met Renault. In 1980 stond Renault in Nederland nog vierde in de lijst van automerken. Opel en Ford waren de logische nummers een en twee, maar nummer drie, Volkswagen Audi, verkocht slechts 200 wagens meer. Zes jaar later is Renault afgezakt naar de negende plaats. Dat is een slecht resultaat. Maar het kan nog slechter. Terwijl in Nederland in die periode de autoverkopen met zo'n 109.000 exemplaren (560.000 tegen 451.000) steeg, zag Renault het aantal verkochte modellen afnemen van ruim 39.000 naar een kleine 28.000 auto's. Het marktaandeel van Renault is zo geslonken van 8,7 naar 4,9 procent. In een markt met een sterke concurrentie is dat een gevoelig verlies, want de winstmarge op auto's is in de loop der jaren stevig geslonken. Hoewel Renault Nederland niet in de malaise berust, toont woordvoerder Bart van Thienen zich realistisch. „We komen nooit meer terug op het marktaandeel van 1980. Maar het huidige marktaandeel ligt ook te laag. Ik denk dat we met een percentage van zes procent zullen moeten leren leven". De val van Renault heeft verschillende oorzaken. Te laat is begonnen met het vervangen van het modellengamma, waardoor klanten zijn weggelopen. Te laat ook heeft de Franse fabrikant de hand in eigen boezem gestoken. De kwaliteit van vooral de carrosserie is te lang van dubieus niveau geweest en het is eenvoudiger een roestige naam op te bouwen dan kwijt te raken. REDDER Maar vooral mist Renault een echte winnaar in het modellenpakket. De Franse concurrenten Peugeot (205 en de daarvan rechtstreeks afgeleide 309) en Citroen (de BX) hebben die winnaars wel in hun gamma. De Peugeot 205 heeft in Nederland de slag met Renault in het segment van de kleine wagens duidelijk gewonnen. De 5 komt er met een verkoop van 9.597 exemplaren (tweeduizend minder dan in '85) hoegenaamd niet aan te pas: de 205, Toyota Starlet en Fiat Uno doen het aanmerkelijk beter. Tien jaar terug had het vijfje nog een soort monopoliepositie in dat segment. De Renault 9/11 hadden in het najaar een uitstekende introductie. De wagen werd Auto van het Jaar 1972. Maar zie nu: de 11 heeft een 31 ste en de 9 een 53ste positie op de ranglijst van bestverkochte auto's. De Peugeot 309 heeft voor extra concurrentie gezorgd -dit 205- extract was niet eens het hele jaar te krijgen maar klom al op tot de 21 ste plaats- en met de zojuist uitgebrachte tweedeursversie wordt die concurrentie nog heviger. De face-lift die de 9 11 vorig najaar kreeg heeft wel de verkoopcijfers wel wat opgeschroefd, maar de wagen kan geen redder worden genoemd. TRIEST De nieuwe Renault 21 doet het in Frankrijk goed, omdat Renault de prijzen helemaal op de Citroën BX heeft afgestemd. De zeer ruime middenklasser is daar een sterke troef. De Nederlandse importeur moet de wagens echter in guldens afrekenen, profiteert zo niet van de zwakke Franse franc en moet met lede ogen aanzien dat de BX -hier duizenden guldens goedkoper- als vijfde en de 21 als vijftigste geplaatst staat. Dat is zelfs een plaats lager dan de oude Peugeot 305, die in dezelfde klasse uitkomt. Wel doet de Nevada, de van de 21 afgeleide stationcar, het goed. Van de 21- verkopen neemt de Nevada zo'n 35 procent voor zijn rekening. De stationcar is dan ook wèl aantrekkelijk geprijsd. Triest is ook al de positie van de Renault 25, een luxueuze grote middenklasser die een goede verkooppotentie heeft, maar eveneens wat aan de dure kant is. Na een uitstekende start stokt de verkoop van de 25. Drieënhalfduizend exemplaren werden aan de man gebracht en dat zijn er elfhonderd minder dan in '85. „Het leven van een nieuw produkt wordt steeds korter", constateert woordvoerder Bart van Thienen. „Toch willen wij niet aan een soort 'vernieuwd zeeppoeder'-trend meedoen". Dit jaar zal Renault geen nieuwe modellen uitbrengen. „Wij hebben een heel jong gamma. De 9 is de oudste en die is pas vijf jaar op de markt. Wel worden in april uitvoeringen met een katalysator uitgebracht. Maar met dit programma moeten we het doen". STRIPJE Dat zal niet zonder speciale acties kunnen. De vijf heeft inmiddels twee actiemodellen, de First en de Flash, en in ieder geval is gebleken dat van een velgje en een stripje een attractieve werking uitgaat. Een andere lokker zal weer het renteloos en tegen lage rente lenen zijn. De crisis bij Renault heeft inmiddels het dealerbestand niet ongemoeid gelaten. In 1980 had Renault in Nederland het dichtste dealernet van alle merken: 240 Renault-garages brachten de wagens aan de man. Het best verkochte merk van het land, Opel, deed het toen al met negentig dealers minder. De verminderde verkopen hebben tot een behoorlijke sanering geleid, te meer daar eind jaren zeventig, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden en Renault boven in de kruin zat, dealers erg veel hebben geïnvesteerd. Die lasten waren voor tientallen niet meer op te brengen. Degenen die op tijd de tering naar de nering zetten, hebben het gered. Tientallen anderen legden het loodje, zodat Renault nu 195 dealers telt. Nog een hoog aantal maar, zo zegt Van Thienen, het is gebleken dat het vergroten van de regio per dealer niet zonder meer tot een hoger rendement leidt. „Wij denken dat de schifting nu wel is gebeurd. Onze dealers hebben nu een rendement dat gemiddeld is in de branche". SPIJT Bij Renault Nederland heerst een realistisch optimisme. Toch zal het nog een tijd duren voordat het merk weer boven Jan is. Na de dramatische dood van directeur Georges Besse moet Raymond Lévy, Verkopen t.o.v. 1980 (1980=100) oud-directeur van Cockerill Sambre, het karwei in Parijs afmaken. Lévy gooide bij zijn rondgang langs de Renault-fabrieken de knuppel in het hoenderhok. Hij liet bij Cockerill de Mercedes-directiewagen wat chauvinistisch door een Renault 25 vervangen. Hij kreeg spijt als haren op het hoofd. De Renault 25 Limousine moest elke maand terug naar de garage wegens reparaties. VERLIEZEN Renault moet een kwaliteitsprodukt worden, want dat is het nu niet, was het keiharde oordeel van deze beroepssaneerder. De kostenbeheersing enerzijds en betere verkopen anderzijds moeten Renault uit het slop halen. Na een verlies van vier miljard gulden wordt verwacht dat het verlies van Renault in '86 zo'n 4,5 miljard Franse francs of 1 miljard gulden zal bedragen. In 1988 moet het staatsconcern uit de verliezen zijn. Renault zegt langer op een liter te lopen. Dat is wel nodig ook, want er is voor de Fransen ook een lange weg te gaan. De DS (links) en de CX van Citroen. FOTO DE STEM/ JOHAN VANGURP Door Willem Reijn Voor een goede CX van tien jaar oud betaalt u een duizendje of drie. Voor een DS van het bouwjaar '73, in goede staat verkerend of gerestaureerd, moet zeker tien mille worden neergeteld. Het verschil: de eerste is een model dat nog in produktie is, de tweede is inmiddels een klassieker geworden. Zal de CX in de toekomst eveneens een klassieker worden? Welhaast zeker. Net als de DS in zijn tijd, is de CX een bijzondere wagen. Een buitenbeentje in een tijd dat auto's niet door mensen maar door computers worden ontworpen, dat fabrikanten strijden om de wagen die de grootste gemene deler van de publiekssmaak is, dat creativiteit een vies woord is geworden. Ook voor de CX zal binnen enkele jaren het doek vallen. De opvolger is reeds gesignaleerd. De compositietekeningen die ervan zijn gemaakt beloven een moderne wagen, die beantwoordt aan de eisen van deze tijd. En dat betekent dat het nieuwe model net zo min een echte Citroën zal zijn als de BX of de AX echte Citroëns zijn. In 1974 was het niet veel anders, toen de DS moest worden vervangen. En in 1955 stond de DS voor de schier onmogelijke taak om de Traction Avant, de eerste voorwielaangedreven wagen, te doen vergeten. De DS werd op 5 oktober 1955 na drie jaren van geruchten aan de Franse natie gepresenteerd op de Salon de I'Automobile in Parijs. Met grote spanning had het Franse volk gewacht op het prestigemodel van Citroën. De fabrikant had zelf aan die spanning bijgedragen. Toen het blad l'Auto-Journal foto's van prototypes had afgedrukt kreeg het een inval van de Parijse politie te verwerken. STRIJKIJZER Zelden zal een wagen zo goed ontvangen zijn als de Citroën DS. Het loopt werkelijk storm. Op de Salon wordt elke dertig seconden een DS verkocht. Na een week zijn er al tachtigduizend DS'en verkocht, terwijl de produktie nog moet beginnen! De DS verwerft zich koosnaampjes als 'snoek' en 'strijkijzer'. In het eerste jaar dat er DS'en van de lopende band rollen, wordt slechts een produktie van zesduizend exemplaren gehaald. In 1957 zijn het er twintigduizend. Er zijn klanten die jaren hebben moeten wachten, voordat zij de door hen bekoorde wagen voor de deur kregen. Waarom deze auto-hysterie? Omdat de DS een wagen was die ver op de tijd vooruitliep, excellent en stijlvol gestileerd, met een comfort van de luxe fauteuille op wielen. STAATSAUTO Het waren soms details: het stuur had slechts een spaak, het a- symmetrische dashboard gaf een futuristische indruk. Maar vooral de rij-eigenschappen waren bijzonder: de auto zweefde boven de weg, zakte niet in als met volle belading werd gereden en kon op drie wielen doorrijden als een band plat was gevallen. De DS was een revolutie in autoland. En zoals bij elke revolutie bleven de conservatieven achter, de contrarevolutionairen die kozen voor 'ordinaire' wagens als de Renault Fregate of de Peugeot 203. De Franse politieke leiders ontpoppen zich als progressieven: in stemmig zwart laten de presidenten zich over de Champs Elysees zoeven. De CX wordt trouwens later ook de staatsauto, maar in grijs, op speciaal verzoek van president Giscard d'Estaing. Van de DS werd veel later nog een sportwagen afgeleid: de SM, een soort DS-coupe met een Maserati- motor. Johan Cruyff kocht er eentje, toen hij rond 1970 het voor Nederlandse begrippen astronomische bedrag van een miljoen gulden voor zeven jaar voetballen bij Ajax kreeg aangeboden. DRUPPEL In het begin van de jaren zeventig was de DS dan nog wel een mooie auto, technisch, dat wil zeggen onder de motorkap, was hij achterhaald, zoals de produktiemethode evenmin meer economisch verantwoord was. In 1970 had Citroën de wereld al versteld doen staan met een kleine, comfortabele middenklasser, die als een druppel was gevormd: de GS, mooier dan goed, maar wel Auto van het Jaar 1970. De CX herhaalt dat staaltje van superioriteit in 1974. Met ruime voorsprong op nummer twee, de Volkswagen Golf, wordt de CX uitverkoren tot Auto van het Jaar 1974 (tot en met dat jaar werd de Auto van het Jaar gedateerd op het jaar van verschijnen, om commerciële redenen wordt de Auto van het Jaar die in 1975 werd geïntroduceerd, de Simca 1307- 1308, Auto van het Jaar 1976, zodat de fabrikant daar nog een jaar profijt van had). PUPIL 'Avant-gardistisch praktisch', omschrijft Citroën zijn topper. Een dubbele bodem: de eigengereidheid van Citroën wordt langzaam ingeruild voor de harde economische wetten van duurzaamheid en marktonderzoeken. Er zijn nog wel leuke grapjes, die overigens ook in de GS te vinden waren. Het oog bij voorbeeld, dat de bestuurder aanstaart vanachter het stuur met een cijfertje in de pupil, dat aangeeft hoe hard er wordt gereden of hoeveel toeren de motor maakt. Dat oog is trouwens uit de tweede generatie CX'en verdwenen. Het gaf wel zeer precies aan hoe hard het ging (tachtig kilometer), maar omdat de rest van de schaal niet te zien was, kon de bestuurder de waarde van het getal niet meteen inschatten, zo zeggen ergonomen. De kracht van het logische argument verplettert de vrolijke eigenwijsheid, die het leven vaak zo veel kleurrijker maakt. LUCHTZAKKEN De vering is zelfs wat stugger geworden en de fauteuil van vroeger zweeft nog wel, maar dan met luchtzakken onderweegs. Maar toch, zo voorspel ik, wordt de CX een klassieker. Degene die in de 21ste eeuw een gave CX als kostbaar bezit koestert, de wagen in de winter op stal zet en in de zomer laat grazen aan het asfalt van de snelweg, die man of vrouw zal een gelukkig eigenaar zijn van een menselijke wagen die alleen het comfort van de mens dient en niet de statistieken van de marketing-managers. Er zijn in Nederland weinig goede DS'en meer te vinden. De goede zijn peperduur. Voor een exemplaar van vijftien jaar oud wordt grif tienduizend gulden neergeteld. Oudere DS'en worden tot dertigduizend gulden verzekerd. Restaureren wordt ook al niet eenvoudiger, omdat de fabriek verplicht is om tot tien jaar na het laatste bouwjaar onderdelen te blijven leveren. Die termijn is nu voorbij, zodat nog slechts bij enkele gespecialiseerde autobedrijven originele onderdelen kunnen worden gekocht. De Nederlandse DS- club (contactadres: Bert Blacquiere, Dodaarslaan 45, 1241 XH Korten hoef, 035-61041) kan ook uitkomst bieden. Dan speelt het probleem dat de motor deskundige handen vraagt. De motor is zo ineen gebouwd, dat bij relatief eenvoudige klussen de hele motor al zou moeten worden uitgebouwd. Ook plaatwerk is moeilijk te krijgen. Een mogelijkheid om toch een goede DS voor een redelijke prijs op de koop te tikken, is het importeren van een snoek uit Zuid-Frankrijk. Maar met het verstrijken van de jaren stijgen ook daar de prijzen. ivf I

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 15