Filippijnen; fel gevecht over schulden Minister Ruding wil geld 'terug' van collega De Korte Webster herstelde goede naam FBI Gates is het jongste slachtoffer Iran-zaak De politieke reddingsactie van de First Lady Utrecht loost honderden ambtenaren ECONOMISCHE ZAKEN VERZET ZICH MET HAND EN TAND DESTEMCC Consequent DONDERDAG 5 MAART 1987 ACHTERGROND JDISgTÖ NIEUWE DIRECTEUR CIA: UITSTEKENDE REPUTATIE NANCY REGAN WIL VOOR HAAR MAN EEN PLAATS IN DE GESCHIEDENIS PONDERDAG 5 MAA Boeren sleper notaris voor rechter 6 t/m 15 maart T5 PAGINA DE FILIPPIJNSE mi nister van Financiën, Jaime Ongpin, is giste ren in New York de slag met twaalf buiten landse banken begon nen om nieuwe voor waarden voor een deel van de buitenlandse schuld. De eilandengroep wil ■zachtere voorwaarden, nog voordeliger dan Mexico vo rig jaar uit het vuur sleepte. Ongpin is vastberaden. „Ik ben bereid mijn baan op het spel te zetten", verklaarde hij voor vertrek uit Manilla: „Dit zijn de belangrijkste onderhandelingen in mijn loopbaan als minister van Financiën en ik ben van plan alles op alles te zetten." De onderhandelingen in New York gaan over twaalf miljard dollar schuld. De to tale buitenlandse schuld van de Filippijnen bedraagt 26,7 miljard dollar (53 miljard gulden). De minister wil dat bedrag in twintig jaar aflos sen, waarvan zeven jaar zonder rente. Volgens de huidige afspraken lopen de leningen tot 1992. Ongpin wil een gunstiger rente dan de 0,825 procent boven de Lon- dense Libor-koers die Me xico binnenhaalde. Als de banken niet ak koord gaan heeft Ongpin een alternatief in petto: kapitali satie van de rente. In dat ge val telt de schuldenaar de rente op bij de schuld. De Amerikaanse banken, zoals Citicorp en Manufacturers Hanover Trust, zijn naar verwachting sterk tegen zo'n regeling. Maar de Filippijnse bewindsman rekent erop dat Europese, Japanse en klei nere Amerikaanse banken soepeler zullen zijn. De schuld is een blok aan het Filippijnse been. Van de exportopbrengst gaat 37 pro cent regelrecht naar de cre diteuren. Ongpin wil dat te rugbrengen tot een kwart. Zonder die verlaging kun nen de Filippijnen onmoge lijk opkrabbelen uit de re cessie die het einde van het bewind van Ferdinand Mar cos markeerde, redeneert de bewindsman. De banken hebben al laten weten niet gecharmeerd te zijn van zijn wensen. Het comité van twaalf dat onder leiding van Manufacturers Hanover en de Bank of Tokyo namens alle banken onderhandelt, heeft een terugbetalingster mijn voorgesteld van zestien jaar met als tegemoetko ming een rentevrije periode vanacht jaar. Maar de eerste onderhandelingsronde in november liep vast op de Fi lippijnse rente-eis. De banken meenden dat Manilla's schuld niet zo hoog is dat het dezelfde behande ling als Mexico kan eisen. Bovendien vinden ze de poli tieke situatie nog wat onze ker. Ongpin is het daar niet mee eens en vindt het schul denakkoord met Mexico een precedent. „Wat ze over het Mexico-akkoord zeggen kan me niet schelen, maar het is wel een historisch feit en of ze het leuk vinden of niet, ze kunnen er niets meer aan doen", aldus de minister. „Onze economisch situatie is in de grond veel beter dan die van Mexico. Dat moet beloond worden." De Filip pijnen hebben zich de afge lopen vier jaar in tegenstel ling tot Mexico, strikt ge houden aan bezuinigingen van het Internationaal Mo netair Fonds IMF). Om weer in het reine te- komen met het buitenland daalde het Bruto Nationaal Produkt met tien procent, werd tweeëneenhalf jaar lang negatieve groei geboekt en zakte het gemiddelde in komen met 15 procent. De regering van president Co- razon Aquino hoopt dit jaar op een economische groei van zes tot zeven procent. Met de zegen van het IMF en de 'Club van Parijs' is een programma van start ge gaan om de inkomens op het platteland te verhogen. Dat moet de binnenlandse vraag aanwakkeren en de kwij nende industrie oppeppen. Wat meer welvaart zou te vens het bestaansrecht van de communistische rebellen van het Nieuwe Volksleger (NPA) verminderen. „Ik denk dat Ongpin heel goed weet dat de Filippijnen onmogelijk nog meer kun nen afdragen aan schuldei sers", zegt een bankier in Manilla. Hij twijfelt aan het alternatieve voorstel van de bewindsman. „Kapitalisatie van de rente zullen de ban ken niet leuk vinden.. Ik weet niet of dat een oplossing is." (IPS) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. Door Pieter Eggen ZAL DE economische opleving van verleden jaar het ministerie van Economische Zaken flink opbreken? Of moet minister Ruding accep teren dat de schatkist 'geplukt' wordt door het bedrijfsleven, zonder dat hij daar wat aan kan doen? Bedrijven maakten verle den jaar en in 1985 (meer) winst en besloten daarom te investeren in nieuwe machi nes en fabrieken. De overheid helpt investe rende bedrijven al jaren, door een deel van de investe ring aftrekbaar te maken voor de belasting. Die rege ling heet de Wet Investe ringsrekening (WIR). Verle den jaar zat er zo'n 5 miljard gulden in het 'potje' van de WIR. Maar door de aange trokken economie werd maar liefst voor 7,3 miljard gulden geput uit het WIR-fonds. Die overschrijding werd kort vóór de Kerstdagen be kend en leidde toen met name bij minister Ruding (Financiën) tot een schrikre actie. Van Ruding is bekend De Korte - foto's de stem/johan van gubp dat het allergisch is voor uit gaven en al helemaal voor onvoorziene uitgaven. Die zijn namelijk slecht voor het financieringstekort. Nu gaat het inderdaad niet om niets. Wie zich ruim 2 miljard gulden vergist in zijn ramingen mag behoorlijk schrikken. Ruding eiste in de laatste ministerraadsvergadering van het vorige jaar prompte maatregelen. Voor hem was het duidelijk: wie zijn begro ting overschrijdt, zorgt maar voor extra bezuinigingen. De Korte (Economische Zaken) weerde zich toen te gen deze eis van Ruding. Lubbers koos geen partij, maar beveelde dat ambtena ren van beide departementen moesten uitzoeken hoe de vork in de steel stak. Daarna (in april van dit jaar) zou het kabinet wel bezien of er ex tra bezuinigd moet worden. Het onderzoek van de ambtenaren is inmiddels op enkele alinea's na klaar. Vol gende week gaat het stuk naar het kabinet, maar de conclusies liggen al vast. Een belangrijk deel van de overschrijding heeft inder daad te maken met de econo mische groei. Een groter deel - bijna 1,5 miljard gulden - is evenwel het gevolg van een wijziging in de WIR-rege- ling. Per.l mei verleden jaar schafte het kabinet de zoge heten 'negatieve aanslag' in de WIR af. Die 'negatieve aanslag' was er voor bedrij ven die (fiscaal) verlies lij den. Bedrijven zagen door het kabinetsbesluit deze subsi diebron opdrogen en ver vroegden verleden jaar in vesteringen, zodat ze in ieder geval nog vóór 1 mei een be roep op de regeling konden doen. Dat vervroegen is zo massaal gebeurd dat de schatkist daardoor bijna 1,5 miljard gulden méér moest uitkeren aan WIR-geld. Een derde en laatste oor zaak voor de overschrijding van het WIR-budget was een wijziging in het werk van de belastingdienst. De fiscus werkt sinds midden verleden jaar praktisch geheel geauto matiseerd. Als gevolg daar van kunnen aanslagen eer der en sneller worden behan deld. De fiscus krijgt daar door sneller zijn geld, maar moet aan de andere kant ook sneller geld teruggeven. Zo ook dus WIR-geld. Minister Ruding heeft uit deze oorzaken zijn eigen con clusie getrokken. En die is simpel: Economische Zaken moet en deel van het te veel uitgekeerde geld op de eigen begroting bezuinigen. De overschrijdingen als gevolg van de automatisering van de fiscus en de groei van de economie 'schenkt' Ruding zijn collega De Korte. Maar wat er te veel werd uitge keerd aan 'negatieve aansla- Ruding gen' moet wel voor de helft terug komen, vindt Ruding. Dat betekent dus 750 miljoen gulden bezuinigen voor De Korte. Die opdracht is nagenoeg onmogelijk. Het lukte Econo mische Zaken met veel pijn en moeite voor dit jaar een bezuiniging van een half mil jard gulden te realiseren. Dat bedrag zou nu dus verhoogd moeten worden tot 1,25 mil jard gulden. Dat Economische Zakei aan zo'n operatie meewerk; is hoogst onwaarschijnlijk „De Korte zal er zich me hand en tand tegen verzetten Als we door de knieën gaan houdt dat in dat Economisch Zaken straf krijgt voor d hogere economische groei, h het verleden heeft Financiëi nooit zijn mond open gedaai als er geld over bleef, door di slechte economische ontwik keling", klinkt het strijdlus tig op De Kortes departe ment. De discussie - of liever ra zie - tussen Economische Za ken en Financiën zal binnen kort worden voortgezet ii het kabinet. Wie daar aan he langste eind trekt is nog nie te zeggen. Maar misschien lost di Tweede Kamer het probleen voor het kabinet volgend; week al op. Dan praat de Ka mer over het sociaal-econo mische beleid en zullen d WIR-problemen zeker ooi aan bod komen. Mogeliji steekt de Kamer dan eei stokje voor Rudings bezuini gingsdrift. WILLIAM Webster, die gisteren is voorgedragen voor de functie van di recteur van de Ameri kaanse inlichtingen dienst CIA, heeft in de negen jaar dat hij er hoofd van was de repu tatie van de federale re cherche FBI hersteld. Deze had schade opgelo pen door het Watergate- schandaal en andere af faires. Webster, lid van de Republi keinse partij, werd in 1978 door de Democratische pre sident Jimmy Carter aange steld om een eind te maken aan, herhaaldelijk illegale, onderzoeken van de FBI naar politieke tegenstanders van de regering en aan be schuldigingen over corruptie binnen de organisatie. De ju rist Webster kon ook nu weer niet 'nee' zeggen toen de plicht hem riep. De vroe gere marine-officier, advo caat en rechter van het ge rechtshof in Missouri zei eens over zichzelf: „ik ben een oude marine-man. Ik hoor de fluit van de boots man en volg deze". Webster heeft van de vroegere FBI, die zich richtte op kleinschalige misdrijven en onderzoek naar 'subver sieve elementen', een effi ciënte organisatie gemaakt die met kracht spionnen en Mafia-leiders opspoort en met succes de internationale drugshandel en het terro risme bestrijdt. Voorheen werd de FBI, die 48 jaar was geleid door J. Edgar Hoover tot zijn dood in 1972, bekriti seerd wegens vaak illegale werkwijzen in de jaren zes tig en zeventig. In die tijd was de federale recherche voornamelijk be zig met toezicht houden op tegenstanders van de oorlog in Vietnam en, later, te trachten het onderzoek naar het Watergate-schandaal te vertragen. Sinds 1978 is het budget van de FBI verdubbeld tot 2,5 miljard gulden in 1987. Om van de FBI een modern ap paraat te maken schakelde Webster wetenschappers, ac countants en juristen in. Hij recruteerde ook meer vrou wen, zwarten en andere min derheden als medewerker. Webster wees in 1985 op de daling van het aantal ter- reur-acties in de Verenigde Staten van 100 in 1978 tot 13 in 1984. „Wij hebben gedaan wat de Amerikanen ver wachten en op een manier die de grondwet van ons eist", verklaarde hij toen. In zijn functie van FBI-di- recteur verklaarde William Webster dinsdag nog dat de VS moeten overwegen ver meende terroristen in het buitenland te ontvoeren om ze in Amerika te berechten. Volgens Webster 'maakt het niet zoveel uit' voor Amerikaanse rechtbanken hoe vermeende terroristen voor de rechter worden ge bracht, of dat gebeurt via uitleveringsverdragen of via ontvoering, nadat in de VS arrestatiebevelen zijn uitge vaardigd. Eind februari ont hulden regeringsfunctiona rissen dat president Reagan in januari vorig jaar een ge- De nieuwe CLA-directeur William Webster. - fotoap heime richtlijn heeft onder tekend waarbij de CIA toe stemming kreeg vermeende terroristen te ontvoeren. Volgens Amerikaanse functionarissen zijn onder de richtlijn geen ontvoeringen uitgevoerd. Wel is er onlangs één overwogen om een niet geïdentificeerde vliegtuigka per naar de VS over te bren gen en terecht te laten staan. Maar van dat plan is afge zien omdat het te gevaarlijk was. Webster werd dinsdag ge hoord door de Senaatscom missie voor justitie. Daar zei hij dat de VS logistieke en andere problemen kunnen verwachten als ze in landen als Libanon verdachten wil len opsporen. „Het probleem is: dienen we een terrorist te ontvoeren uit een land waar mee we vriendschappelijke betrekkingen onderhouden", zei hij. „Ik denk dat we dit moeten overwegen". De Republikeinse Senator Arlen Specter, die voorstan der is van ontvoering van terroristen, noemde Web- sters woordgebruik van ont voering te 'hard'. Hij sprak liever van extraterritoriale arrestatie. Webster, die vrijdag 63 jaar wordt, is getrouwd en heeft drie kinderen. (RTR/ AFP) ROBERT GATES, on derdirecteur van de Amerikaanse inlichtin gendienst CIA, is het jongste slachtoffer van de nog steeds om zich heen grijpende Iran- gate-affaire. Eerder deze week deelde de nieuwe chef-staf van het Witte Huis, Howard Baker, mee dat Gates president Reagan had verzocht zijn kandidatuur voor de post van CLA-directeur in te trekken. President Reagan heeft dit verzoek 'met zeer veel spijt' aanvaard, aldus Baker. Gates werd begin februari door Reagan voorgedragen als opvolger van William Casey. Casey trad af nadat hij wegens een hersentumor een operatie had ondergaan. Het voorstel Gates te benoe men als zijn opvolger stuitte echter op grote bezwaren in de Senaat wegens zijn ver meende rol in de Irangate- zaak. De CIA-onderdirecteur bevestigde tijdens een hoor zitting in de Senaat dat hij al vroegtijdig op de hoogte was van het illegaal doorsluizen van verdiensten uit geheime verkoop van wapens aan Iran naar de Nicaraguaanse contra's. In zijn brief aan de Ameri kaanse president stelde Ga tes dat 'een langdurige pe riode van onzekerheid scha delijk is voor de CIA, het in lichtingenwerk en mogelijk ook de Amerikaanse natio nale veiligheid'. President Reagan heeft Gates wel ge vraagd aan te blijven als on der-directeur van de CIA. De Wasfiington Post meldde dinsdag in welinge lichte kringen vernomen te hebben dat ook ex-senator John Tower gevraagd is chef van de CIA te worden. De voorzitter van 'Tower-com- missie', die een onderzoek heeft ingesteld naar de rol van de Nationale Veilig heidsraad in het Irangate- schandaal, heeft het aanbod echter afgewezen, aldus de Post. De conclusies uit het rap port van de commissie Tower hebben al verregaande con sequenties gehad. Het eerste slachtoffer was Donald Re gan, de voorganger van de nieuwe staf van het Witte Huis Howard Baker. Gates lijkt nu ook aan het rapport van de commissie te zijn on dergegaan. Volgens waarnemers wij zen Reagans benoeming van Howard Baker als opvolger van Donald Regan en zijn besluit geen verzet aan te te kenen tegen de niet-benoe- ming van Robert Gates tot nieuwe directeur van de CLA er op dat de Amerikaanse president gekozen heeft voor een verzoenende houding in Iran-Contra-zaak. In Reagans besluit het aangaande de benoeming van een opvolger van Casey niet tot een confrontatie met het Amerikaanse Congres te laten komen wordt de hand van Baker gezien. Baker die 18 jaar senator is geweest en acht jaar lang de Republi keinse fractie in de senaat leidde zal hoogstwaarschijn lijk trachten de gespannen verhouding tussen Reagan en het Congres te herstellen. De keuze van Baker en de niet-benoeming van Gates worden door Reagans rechtse achterban echter gezien als een overwinning van het li berale establishment in de Robert Gates mag dooi zijn betrokkenheid bij hel Iran-schandaal niet de eer ste man van de inlichtin gendienst CIA worden. - fotoajt Amerikaanse hoofdstad dal er op uit is het conservatieve programma van de president te torpederen. Toen Regan nog chef-: van het Witte Huis was kwam het geregeld tot aan varingen tussen president en het Congres. Regans weige ring compromissen te sluiten heeft in het verleden meer malen geresulteerd in neder lagen voor het Witte Huis, zoals de instelling van sanc ties tegen Zuid-Afrika door het Congres. In conservatief Republi keinse kringen ligt Howard Baker uitermate slecht. Reagans conservatieve achterban vreest ook dat de gematigde Baker Reagan zal overhalen een 'slecht wapen- beheersingsverdrag met de Sovjet-Unie' te sluiten om te tonen dat zijn regering geenszins door de Iran-af- faire is aangetast. Zoals één van de leiders van Reagans rechtse achterban het uit drukte 'Ronald Reagan is te gen de gevestigde orde in Washington opgelopen en nu heeft hij zich aan hen over gegeven'. (RTR/AFP) Door Jo Wijnen NANCY Reagan, de echtgenote van de in het nauw gedreven Ameri kaanse president Ronald Reagan, gaat een andere koers varen. Ze wil haar man de plaats in de ge schiedenis geven die hem, volgens haar, toe komt. Ze gaat Ronald Reagan helpen bij zijn presidentiële slotoffensief dat zulke triom fen als een ontwapeningsak koord en een nieuwe ontmoe ting met de Russische partij leider Gorbatsjov moet ople veren. Tot de vorige week heeft de First Lady zich beperkt door het afhandelen van de menslievende en vertede rende verplichtingen van het presidentschap. Ze deed plichtsgetrouw wat van een First Lady wordt verwacht. Ze knipte linten door, be zocht weeshuizen, kuste kin deren en hield zich vooral be zig met zoiets nobels als de strijd tegen de drugs. En als ze zich in het gezelschap van de president bevond, dan be perkte ze haar activiteiten tot het werpen van liefde volle en bewonderende blik ken in de richting van de man met wie ze nu al 35 jaar is getrouwd. Bij dat alles kwam nog dat Nancy vond dat ze haar man moest be schermen tegen de vermoeie nissen van het meedogenloze en soms zelfs wrede politieke bedrijf. De bejaarde en niet geheel fitte president moest verre gehouden worden van de meest inspannende en tijdro vende zaken, zo vond de First Lady, die zelf met rasse schreden de 65 nadert. Dat Nancy Reagan in conflict kwam met de chef-staf van het Witte Huis, Donald T. Regan, had dan ook te maken met het feit dat de laatste de president naar de fronten van de politiek joeg om daar - na Irangate - nieuwe over winningen te bevechten. Nancy vond daarentegen dat haar man, vooral na de prostaatoperatie van begin januari, rustig aan moest doen. De verschillen van me ning tussen Nancy Reagan en de chef-staf ontaardden ten slotte in forse ruzies, waarbij de weinig elegante ijzervre ter Regan tot twee keer toe een telefoongesprek met de First Lady beëindigde door eenvoudig de hoorn op de haak te gooien. Nancy Reagan gaat nu een andere koers varen. In Washington gonst het van de geruchten dat ze zich de ko mende maanden gaat werpen op niets minder dan het ont- wapeningsvraagstuk, in een ultieme poging haar man een politieke triomf van de eerste orde te bezorgen. Immers, een spectaculair ontwape ningsakkoord kan Ronald Reagan alsnog van een com fortabele plaats in de ge schiedenis voorzien, zo rede neert Nancy. Eén ding is zeker: Nancy Reagan heeft altijd de ruim bemeten ambities van haar man gedeeld. Ze is van oor deel dat haar echtvriend niet kan volstaan met een tijde lijke populariteit, maar dat hij een historische figuur moet zijn, wiens naam over vele decennia nog met ontzag en eerbied wordt genoemd. Nancy, die net als haar man, hoogontwikkelende po litieke instincten heeft, be greep meteen dat slechts een grote personele schoonmaak in het Witte Huis haar man uit het drijfzand van de poli tieke schandalen kon verlos sen. In november van het vo rig jaar, toen Irangate zich in zijn volle omvang ontvouw de, was ze furieus over de rol die George Shultz speelde. De minister van Buitenlandse Zaken wilde niets met het Iranschandaal te maken heb ben en verklaarde niet of nauwelijks op de hoogte te zijn van de desastreuze ope raties die de 'cowboys' van het Witte Huis nagenoeg on der de ogen van de president zelf hadden uitgevoerd. Wetende dat een stabilise rende figuur als Shultz op dat ogenblik niet buiten de deur gezet kon worden, richtte Nancy haar pijlen vervolgens op Donald Regan. Meer dan haar man begreep ze dat de chef-staf de uitein delijke verantwoordelijke was voor alle operaties in het Witte Huis. Hij mocht dus ook verantwoordelijk wor den gehouden voor het doen en laten van veiligheidsadvi seur Poindexter en diens des perate assistent luitenant kolonel North. Dus zette Nancy Reagan zich aan de moeilijke taak de chef-staf uit het Witte Huis te verwij deren. Dat was vooral moei lijk omdat haar man een niet aflatend vertrouwen in Re gan aan de dag legde en bo vendien liever geen recht streekse confrontaties met anderen aangaat. Nancy won het gevecht, tenslotte. Maar er was zoiets vernietigends als het Tower- rapport nodig om haar man tot zinnen en tot actie te brengen. Hoe het ook zij, de First Lady is sterker dan ook uit de interne machtsstrijd in het Witte Huis tevoorschijn gekomen. Vast staat dat ze in de twee jaar die Ronald Rea gan nog heeft te gaan, een buitengewoon belangrijke rol zal gaan spelen. En ze zal zich minstens voor een deel afwenden van de wat zweve rige taken die een First Lady nu eenmaal altijd krijgt toe bedeeld. Nancy Reagan gaat Voor Nancy Reagan is nooit een zee te hoog gegaan om haar man te steunen. Ook niet gedurende de vele buiten landse reizen. Bij een bezoek aan een dansacademie in Madrid waagde ze zich zelfs aan een Spaanse flamingo- dans. - fotoap onvervaard de jungle van de Grote Politiek binnen, waarin haar man zo hopeloos is verdwaald. Vrienden van de First Lady bevestigen dat Nancy er alles aan zal doen om een nieuwe topontmoeting tussen haar man en de Russische partijleider Michael Gor batsjov tot stand te brengen Want dat zijn, zo vindt di First Lady, de gebeurtenis sen die echt tellen. Het zijn bovendien de gebeurtenissen die de historische status vat president Ronald Reagar alsnog kunnen redden. En dat is wat Nancy Rea gan boven alles wil. UTRECHT (ANP) - Bui gemeester en wethoudei van Utrecht willen de ko mende jaren het gemeen telijk apparaat drastisc afslanken. Daarbij zulle honderden banen verlo ren gaan. Er werken nu ruim 6.CK mensen bij de gemeente. Or danks het bezuinigen va bijna 80 miljoen gulden in d jaren 1982 tot 1986, komt de ge meente tot 1991 nog 70 miljoe gulden tekort. Dat heeft he college van B en W bekend ge maakt. Alle diensten en bedrijve van de gemeente moeten bir nen twee maanden zelf aange ven waar zij nog denken t kunnen bezuinigen. Sommig diensten moeten tot 20 procer van hun budget inleveren, en W verwachten dat gedwon gen ontslagen te voorkome zijn, bijvoorbeeld door mense waar mogelijk over te plaal sen. Het is de bedoeling daai voor een arbeidsbemidde lingsbureau op te zetten, dó verregaande bevoegdhede krijgt. Dat betekent dat oo gedwongen overplaatsingei wat en B en W betreft, tot c mogelijkheden behoren. ARNHEM - Mag een notar zijn medewerking weigert aan transacties tussen boere die stukken grond en mell quota onderling verkoper Die vraag is gisteren voor h eerst in Nederland aan et rechter voorgelegd. Het kort geding was aangt spannen door de gebroede: Kramer uit het Betuwse Doo: nenburg tegen notaris mr. Huigens uit Huissen. Die hee zijn medewerking geweigei aan de verkoop van gror door de broers aan een qu< tumbureau, omdat hij meel dat de verkoop in strijd is m de Beschikking Superheffing (ADVERTENTIE) Geopend 10-17 uur. Donderdag 12 en vrijdag 13 maar 10-22 uur. AMSTERDAM Trein Toegangbiljetten bij NS-stations DE ONTWIKKELINGEN rond raketten voor de middellang voltrekken zich in een bijna Gorbatsjov is in de hele were Staten hebben gisteren in diend dat de lijn van het princ Reden te over om de kor misme tegemoet te zien. In zich vooral in West-Europa n temin moet vooral dit gebiec kaans/Russische omhelzing heeft waar niet zonder meer e Allereerst moet worden be en naar nu blijkt ook van Re. lang van Europa dienen. Be menteel naar successen di maakt. De economie van de door. Besparen op het enornr sche partijleider de enige kan gewenste binnenlandse eco nald Reagan is een structure cleaire wapenbeheersing eer gate behoorlijk gedeukte ima< tot wapenbeheersing zijn du voelens van liefde jegens W< dat de mogelijk positieve resu Voor West-Europa is het e dens de komende onderhanr het oog wordt verloren. Het z duidelijk proberen te maken i voorsprong krijgen op West den onderhandeld over de te standraketten. Zonder de visi ten volledig te delen, kan in teerd dat ze op een aantal pur Het zou bijvoorbeeld heel v\ kortere afstand en de conver kingen te betrekken. Op beid sterker dan West-Europa. De mogen echter niet zo dwinge de middellange-afstandsrake voorrang. Een goed systeem dat er over ontmanteling goed kunn als keiharde eis op de onder onduidelijkheden die nu nog moeten de wereld uit. Kortom, er zijn nog voldof moeten worden voor de mid< verdwenen zijn. De contours Achtbaar. Wie had daar na h ven hopen? t

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2