Filippijnen;
fel gevecht
over schulden
Minister Ruding wil geld 'terug' van collega De Korte
Webster herstelde
goede naam FBI
Gates is het jongste
slachtoffer Iran-zaak
De politieke reddingsactie van de First Lady
Utrecht loost
honderden
ambtenaren
ECONOMISCHE ZAKEN VERZET ZICH MET HAND EN TAND
DESTEMCC
Consequent
DONDERDAG 5 MAART 1987
ACHTERGROND
JDISgTÖ
NIEUWE DIRECTEUR CIA: UITSTEKENDE REPUTATIE
NANCY REGAN WIL VOOR HAAR MAN EEN PLAATS IN DE GESCHIEDENIS
PONDERDAG 5 MAA
Boeren sleper
notaris
voor rechter
6 t/m 15 maart
T5 PAGINA
DE FILIPPIJNSE mi
nister van Financiën,
Jaime Ongpin, is giste
ren in New York de slag
met twaalf buiten
landse banken begon
nen om nieuwe voor
waarden voor een deel
van de buitenlandse
schuld.
De eilandengroep wil
■zachtere voorwaarden, nog
voordeliger dan Mexico vo
rig jaar uit het vuur sleepte.
Ongpin is vastberaden. „Ik
ben bereid mijn baan op het
spel te zetten", verklaarde
hij voor vertrek uit Manilla:
„Dit zijn de belangrijkste
onderhandelingen in mijn
loopbaan als minister van
Financiën en ik ben van plan
alles op alles te zetten."
De onderhandelingen in
New York gaan over twaalf
miljard dollar schuld. De to
tale buitenlandse schuld van
de Filippijnen bedraagt 26,7
miljard dollar (53 miljard
gulden). De minister wil dat
bedrag in twintig jaar aflos
sen, waarvan zeven jaar
zonder rente. Volgens de
huidige afspraken lopen de
leningen tot 1992. Ongpin wil
een gunstiger rente dan de
0,825 procent boven de Lon-
dense Libor-koers die Me
xico binnenhaalde.
Als de banken niet ak
koord gaan heeft Ongpin een
alternatief in petto: kapitali
satie van de rente. In dat ge
val telt de schuldenaar de
rente op bij de schuld. De
Amerikaanse banken, zoals
Citicorp en Manufacturers
Hanover Trust, zijn naar
verwachting sterk tegen zo'n
regeling. Maar de Filippijnse
bewindsman rekent erop dat
Europese, Japanse en klei
nere Amerikaanse banken
soepeler zullen zijn.
De schuld is een blok aan
het Filippijnse been. Van de
exportopbrengst gaat 37 pro
cent regelrecht naar de cre
diteuren. Ongpin wil dat te
rugbrengen tot een kwart.
Zonder die verlaging kun
nen de Filippijnen onmoge
lijk opkrabbelen uit de re
cessie die het einde van het
bewind van Ferdinand Mar
cos markeerde, redeneert de
bewindsman. De banken
hebben al laten weten niet
gecharmeerd te zijn van zijn
wensen. Het comité van
twaalf dat onder leiding van
Manufacturers Hanover en
de Bank of Tokyo namens
alle banken onderhandelt,
heeft een terugbetalingster
mijn voorgesteld van zestien
jaar met als tegemoetko
ming een rentevrije periode
vanacht jaar. Maar de eerste
onderhandelingsronde in
november liep vast op de Fi
lippijnse rente-eis.
De banken meenden dat
Manilla's schuld niet zo hoog
is dat het dezelfde behande
ling als Mexico kan eisen.
Bovendien vinden ze de poli
tieke situatie nog wat onze
ker. Ongpin is het daar niet
mee eens en vindt het schul
denakkoord met Mexico een
precedent. „Wat ze over het
Mexico-akkoord zeggen kan
me niet schelen, maar het is
wel een historisch feit en of
ze het leuk vinden of niet, ze
kunnen er niets meer aan
doen", aldus de minister.
„Onze economisch situatie is
in de grond veel beter dan
die van Mexico. Dat moet
beloond worden." De Filip
pijnen hebben zich de afge
lopen vier jaar in tegenstel
ling tot Mexico, strikt ge
houden aan bezuinigingen
van het Internationaal Mo
netair Fonds IMF).
Om weer in het reine te-
komen met het buitenland
daalde het Bruto Nationaal
Produkt met tien procent,
werd tweeëneenhalf jaar
lang negatieve groei geboekt
en zakte het gemiddelde in
komen met 15 procent. De
regering van president Co-
razon Aquino hoopt dit jaar
op een economische groei
van zes tot zeven procent.
Met de zegen van het IMF en
de 'Club van Parijs' is een
programma van start ge
gaan om de inkomens op het
platteland te verhogen. Dat
moet de binnenlandse vraag
aanwakkeren en de kwij
nende industrie oppeppen.
Wat meer welvaart zou te
vens het bestaansrecht van
de communistische rebellen
van het Nieuwe Volksleger
(NPA) verminderen.
„Ik denk dat Ongpin heel
goed weet dat de Filippijnen
onmogelijk nog meer kun
nen afdragen aan schuldei
sers", zegt een bankier in
Manilla. Hij twijfelt aan het
alternatieve voorstel van de
bewindsman. „Kapitalisatie
van de rente zullen de ban
ken niet leuk vinden.. Ik weet
niet of dat een oplossing is."
(IPS)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans-hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
Door Pieter Eggen
ZAL DE economische
opleving van verleden
jaar het ministerie van
Economische Zaken
flink opbreken? Of moet
minister Ruding accep
teren dat de schatkist
'geplukt' wordt door het
bedrijfsleven, zonder
dat hij daar wat aan kan
doen?
Bedrijven maakten verle
den jaar en in 1985 (meer)
winst en besloten daarom te
investeren in nieuwe machi
nes en fabrieken.
De overheid helpt investe
rende bedrijven al jaren,
door een deel van de investe
ring aftrekbaar te maken
voor de belasting. Die rege
ling heet de Wet Investe
ringsrekening (WIR). Verle
den jaar zat er zo'n 5 miljard
gulden in het 'potje' van de
WIR. Maar door de aange
trokken economie werd maar
liefst voor 7,3 miljard gulden
geput uit het WIR-fonds.
Die overschrijding werd
kort vóór de Kerstdagen be
kend en leidde toen met
name bij minister Ruding
(Financiën) tot een schrikre
actie. Van Ruding is bekend
De Korte
- foto's de stem/johan van gubp
dat het allergisch is voor uit
gaven en al helemaal voor
onvoorziene uitgaven. Die
zijn namelijk slecht voor het
financieringstekort.
Nu gaat het inderdaad niet
om niets. Wie zich ruim 2
miljard gulden vergist in zijn
ramingen mag behoorlijk
schrikken.
Ruding eiste in de laatste
ministerraadsvergadering
van het vorige jaar prompte
maatregelen. Voor hem was
het duidelijk: wie zijn begro
ting overschrijdt, zorgt maar
voor extra bezuinigingen.
De Korte (Economische
Zaken) weerde zich toen te
gen deze eis van Ruding.
Lubbers koos geen partij,
maar beveelde dat ambtena
ren van beide departementen
moesten uitzoeken hoe de
vork in de steel stak. Daarna
(in april van dit jaar) zou het
kabinet wel bezien of er ex
tra bezuinigd moet worden.
Het onderzoek van de
ambtenaren is inmiddels op
enkele alinea's na klaar. Vol
gende week gaat het stuk
naar het kabinet, maar de
conclusies liggen al vast.
Een belangrijk deel van de
overschrijding heeft inder
daad te maken met de econo
mische groei. Een groter deel
- bijna 1,5 miljard gulden - is
evenwel het gevolg van een
wijziging in de WIR-rege-
ling. Per.l mei verleden jaar
schafte het kabinet de zoge
heten 'negatieve aanslag' in
de WIR af. Die 'negatieve
aanslag' was er voor bedrij
ven die (fiscaal) verlies lij
den.
Bedrijven zagen door het
kabinetsbesluit deze subsi
diebron opdrogen en ver
vroegden verleden jaar in
vesteringen, zodat ze in ieder
geval nog vóór 1 mei een be
roep op de regeling konden
doen. Dat vervroegen is zo
massaal gebeurd dat de
schatkist daardoor bijna 1,5
miljard gulden méér moest
uitkeren aan WIR-geld.
Een derde en laatste oor
zaak voor de overschrijding
van het WIR-budget was een
wijziging in het werk van de
belastingdienst. De fiscus
werkt sinds midden verleden
jaar praktisch geheel geauto
matiseerd. Als gevolg daar
van kunnen aanslagen eer
der en sneller worden behan
deld. De fiscus krijgt daar
door sneller zijn geld, maar
moet aan de andere kant ook
sneller geld teruggeven. Zo
ook dus WIR-geld.
Minister Ruding heeft uit
deze oorzaken zijn eigen con
clusie getrokken. En die is
simpel: Economische Zaken
moet en deel van het te veel
uitgekeerde geld op de eigen
begroting bezuinigen. De
overschrijdingen als gevolg
van de automatisering van
de fiscus en de groei van de
economie 'schenkt' Ruding
zijn collega De Korte. Maar
wat er te veel werd uitge
keerd aan 'negatieve aansla-
Ruding
gen' moet wel voor de helft
terug komen, vindt Ruding.
Dat betekent dus 750 miljoen
gulden bezuinigen voor De
Korte.
Die opdracht is nagenoeg
onmogelijk. Het lukte Econo
mische Zaken met veel pijn
en moeite voor dit jaar een
bezuiniging van een half mil
jard gulden te realiseren. Dat
bedrag zou nu dus verhoogd
moeten worden tot 1,25 mil
jard gulden.
Dat Economische Zakei
aan zo'n operatie meewerk;
is hoogst onwaarschijnlijk
„De Korte zal er zich me
hand en tand tegen verzetten
Als we door de knieën gaan
houdt dat in dat Economisch
Zaken straf krijgt voor d
hogere economische groei, h
het verleden heeft Financiëi
nooit zijn mond open gedaai
als er geld over bleef, door di
slechte economische ontwik
keling", klinkt het strijdlus
tig op De Kortes departe
ment.
De discussie - of liever ra
zie - tussen Economische Za
ken en Financiën zal binnen
kort worden voortgezet ii
het kabinet. Wie daar aan he
langste eind trekt is nog nie
te zeggen.
Maar misschien lost di
Tweede Kamer het probleen
voor het kabinet volgend;
week al op. Dan praat de Ka
mer over het sociaal-econo
mische beleid en zullen d
WIR-problemen zeker ooi
aan bod komen. Mogeliji
steekt de Kamer dan eei
stokje voor Rudings bezuini
gingsdrift.
WILLIAM Webster, die
gisteren is voorgedragen
voor de functie van di
recteur van de Ameri
kaanse inlichtingen
dienst CIA, heeft in de
negen jaar dat hij er
hoofd van was de repu
tatie van de federale re
cherche FBI hersteld.
Deze had schade opgelo
pen door het Watergate-
schandaal en andere af
faires.
Webster, lid van de Republi
keinse partij, werd in 1978
door de Democratische pre
sident Jimmy Carter aange
steld om een eind te maken
aan, herhaaldelijk illegale,
onderzoeken van de FBI
naar politieke tegenstanders
van de regering en aan be
schuldigingen over corruptie
binnen de organisatie. De ju
rist Webster kon ook nu
weer niet 'nee' zeggen toen
de plicht hem riep. De vroe
gere marine-officier, advo
caat en rechter van het ge
rechtshof in Missouri zei
eens over zichzelf: „ik ben
een oude marine-man. Ik
hoor de fluit van de boots
man en volg deze".
Webster heeft van de
vroegere FBI, die zich richtte
op kleinschalige misdrijven
en onderzoek naar 'subver
sieve elementen', een effi
ciënte organisatie gemaakt
die met kracht spionnen en
Mafia-leiders opspoort en
met succes de internationale
drugshandel en het terro
risme bestrijdt. Voorheen
werd de FBI, die 48 jaar was
geleid door J. Edgar Hoover
tot zijn dood in 1972, bekriti
seerd wegens vaak illegale
werkwijzen in de jaren zes
tig en zeventig.
In die tijd was de federale
recherche voornamelijk be
zig met toezicht houden op
tegenstanders van de oorlog
in Vietnam en, later, te
trachten het onderzoek naar
het Watergate-schandaal te
vertragen.
Sinds 1978 is het budget
van de FBI verdubbeld tot 2,5
miljard gulden in 1987. Om
van de FBI een modern ap
paraat te maken schakelde
Webster wetenschappers, ac
countants en juristen in. Hij
recruteerde ook meer vrou
wen, zwarten en andere min
derheden als medewerker.
Webster wees in 1985 op de
daling van het aantal ter-
reur-acties in de Verenigde
Staten van 100 in 1978 tot 13
in 1984. „Wij hebben gedaan
wat de Amerikanen ver
wachten en op een manier
die de grondwet van ons
eist", verklaarde hij toen.
In zijn functie van FBI-di-
recteur verklaarde William
Webster dinsdag nog dat de
VS moeten overwegen ver
meende terroristen in het
buitenland te ontvoeren om
ze in Amerika te berechten.
Volgens Webster 'maakt
het niet zoveel uit' voor
Amerikaanse rechtbanken
hoe vermeende terroristen
voor de rechter worden ge
bracht, of dat gebeurt via
uitleveringsverdragen of via
ontvoering, nadat in de VS
arrestatiebevelen zijn uitge
vaardigd. Eind februari ont
hulden regeringsfunctiona
rissen dat president Reagan
in januari vorig jaar een ge-
De nieuwe CLA-directeur
William Webster. - fotoap
heime richtlijn heeft onder
tekend waarbij de CIA toe
stemming kreeg vermeende
terroristen te ontvoeren.
Volgens Amerikaanse
functionarissen zijn onder de
richtlijn geen ontvoeringen
uitgevoerd. Wel is er onlangs
één overwogen om een niet
geïdentificeerde vliegtuigka
per naar de VS over te bren
gen en terecht te laten staan.
Maar van dat plan is afge
zien omdat het te gevaarlijk
was.
Webster werd dinsdag ge
hoord door de Senaatscom
missie voor justitie. Daar zei
hij dat de VS logistieke en
andere problemen kunnen
verwachten als ze in landen
als Libanon verdachten wil
len opsporen. „Het probleem
is: dienen we een terrorist te
ontvoeren uit een land waar
mee we vriendschappelijke
betrekkingen onderhouden",
zei hij. „Ik denk dat we dit
moeten overwegen".
De Republikeinse Senator
Arlen Specter, die voorstan
der is van ontvoering van
terroristen, noemde Web-
sters woordgebruik van ont
voering te 'hard'. Hij sprak
liever van extraterritoriale
arrestatie.
Webster, die vrijdag 63
jaar wordt, is getrouwd en
heeft drie kinderen. (RTR/
AFP)
ROBERT GATES, on
derdirecteur van de
Amerikaanse inlichtin
gendienst CIA, is het
jongste slachtoffer van
de nog steeds om zich
heen grijpende Iran-
gate-affaire.
Eerder deze week deelde
de nieuwe chef-staf van het
Witte Huis, Howard Baker,
mee dat Gates president
Reagan had verzocht zijn
kandidatuur voor de post van
CLA-directeur in te trekken.
President Reagan heeft dit
verzoek 'met zeer veel spijt'
aanvaard, aldus Baker.
Gates werd begin februari
door Reagan voorgedragen
als opvolger van William
Casey. Casey trad af nadat
hij wegens een hersentumor
een operatie had ondergaan.
Het voorstel Gates te benoe
men als zijn opvolger stuitte
echter op grote bezwaren in
de Senaat wegens zijn ver
meende rol in de Irangate-
zaak. De CIA-onderdirecteur
bevestigde tijdens een hoor
zitting in de Senaat dat hij al
vroegtijdig op de hoogte was
van het illegaal doorsluizen
van verdiensten uit geheime
verkoop van wapens aan
Iran naar de Nicaraguaanse
contra's.
In zijn brief aan de Ameri
kaanse president stelde Ga
tes dat 'een langdurige pe
riode van onzekerheid scha
delijk is voor de CIA, het in
lichtingenwerk en mogelijk
ook de Amerikaanse natio
nale veiligheid'. President
Reagan heeft Gates wel ge
vraagd aan te blijven als on
der-directeur van de CIA.
De Wasfiington Post
meldde dinsdag in welinge
lichte kringen vernomen te
hebben dat ook ex-senator
John Tower gevraagd is chef
van de CIA te worden. De
voorzitter van 'Tower-com-
missie', die een onderzoek
heeft ingesteld naar de rol
van de Nationale Veilig
heidsraad in het Irangate-
schandaal, heeft het aanbod
echter afgewezen, aldus de
Post.
De conclusies uit het rap
port van de commissie Tower
hebben al verregaande con
sequenties gehad. Het eerste
slachtoffer was Donald Re
gan, de voorganger van de
nieuwe staf van het Witte
Huis Howard Baker. Gates
lijkt nu ook aan het rapport
van de commissie te zijn on
dergegaan.
Volgens waarnemers wij
zen Reagans benoeming van
Howard Baker als opvolger
van Donald Regan en zijn
besluit geen verzet aan te te
kenen tegen de niet-benoe-
ming van Robert Gates tot
nieuwe directeur van de CLA
er op dat de Amerikaanse
president gekozen heeft voor
een verzoenende houding in
Iran-Contra-zaak.
In Reagans besluit het
aangaande de benoeming
van een opvolger van Casey
niet tot een confrontatie met
het Amerikaanse Congres te
laten komen wordt de hand
van Baker gezien. Baker die
18 jaar senator is geweest en
acht jaar lang de Republi
keinse fractie in de senaat
leidde zal hoogstwaarschijn
lijk trachten de gespannen
verhouding tussen Reagan en
het Congres te herstellen.
De keuze van Baker en de
niet-benoeming van Gates
worden door Reagans rechtse
achterban echter gezien als
een overwinning van het li
berale establishment in de
Robert Gates mag dooi
zijn betrokkenheid bij hel
Iran-schandaal niet de eer
ste man van de inlichtin
gendienst CIA worden.
- fotoajt
Amerikaanse hoofdstad dal
er op uit is het conservatieve
programma van de president
te torpederen.
Toen Regan nog chef-:
van het Witte Huis was
kwam het geregeld tot aan
varingen tussen president en
het Congres. Regans weige
ring compromissen te sluiten
heeft in het verleden meer
malen geresulteerd in neder
lagen voor het Witte Huis,
zoals de instelling van sanc
ties tegen Zuid-Afrika door
het Congres.
In conservatief Republi
keinse kringen ligt Howard
Baker uitermate slecht.
Reagans conservatieve
achterban vreest ook dat de
gematigde Baker Reagan zal
overhalen een 'slecht wapen-
beheersingsverdrag met de
Sovjet-Unie' te sluiten om te
tonen dat zijn regering
geenszins door de Iran-af-
faire is aangetast. Zoals één
van de leiders van Reagans
rechtse achterban het uit
drukte 'Ronald Reagan is te
gen de gevestigde orde in
Washington opgelopen en nu
heeft hij zich aan hen over
gegeven'. (RTR/AFP)
Door Jo Wijnen
NANCY Reagan, de
echtgenote van de in het
nauw gedreven Ameri
kaanse president Ronald
Reagan, gaat een andere
koers varen. Ze wil haar
man de plaats in de ge
schiedenis geven die
hem, volgens haar, toe
komt.
Ze gaat Ronald Reagan
helpen bij zijn presidentiële
slotoffensief dat zulke triom
fen als een ontwapeningsak
koord en een nieuwe ontmoe
ting met de Russische partij
leider Gorbatsjov moet ople
veren.
Tot de vorige week heeft
de First Lady zich beperkt
door het afhandelen van de
menslievende en vertede
rende verplichtingen van het
presidentschap. Ze deed
plichtsgetrouw wat van een
First Lady wordt verwacht.
Ze knipte linten door, be
zocht weeshuizen, kuste kin
deren en hield zich vooral be
zig met zoiets nobels als de
strijd tegen de drugs. En als
ze zich in het gezelschap van
de president bevond, dan be
perkte ze haar activiteiten
tot het werpen van liefde
volle en bewonderende blik
ken in de richting van de
man met wie ze nu al 35 jaar
is getrouwd. Bij dat alles
kwam nog dat Nancy vond
dat ze haar man moest be
schermen tegen de vermoeie
nissen van het meedogenloze
en soms zelfs wrede politieke
bedrijf.
De bejaarde en niet geheel
fitte president moest verre
gehouden worden van de
meest inspannende en tijdro
vende zaken, zo vond de First
Lady, die zelf met rasse
schreden de 65 nadert. Dat
Nancy Reagan in conflict
kwam met de chef-staf van
het Witte Huis, Donald T.
Regan, had dan ook te maken
met het feit dat de laatste de
president naar de fronten
van de politiek joeg om daar
- na Irangate - nieuwe over
winningen te bevechten.
Nancy vond daarentegen
dat haar man, vooral na de
prostaatoperatie van begin
januari, rustig aan moest
doen. De verschillen van me
ning tussen Nancy Reagan en
de chef-staf ontaardden ten
slotte in forse ruzies, waarbij
de weinig elegante ijzervre
ter Regan tot twee keer toe
een telefoongesprek met de
First Lady beëindigde door
eenvoudig de hoorn op de
haak te gooien.
Nancy Reagan gaat nu een
andere koers varen. In
Washington gonst het van de
geruchten dat ze zich de ko
mende maanden gaat werpen
op niets minder dan het ont-
wapeningsvraagstuk, in een
ultieme poging haar man een
politieke triomf van de eerste
orde te bezorgen. Immers,
een spectaculair ontwape
ningsakkoord kan Ronald
Reagan alsnog van een com
fortabele plaats in de ge
schiedenis voorzien, zo rede
neert Nancy.
Eén ding is zeker: Nancy
Reagan heeft altijd de ruim
bemeten ambities van haar
man gedeeld. Ze is van oor
deel dat haar echtvriend niet
kan volstaan met een tijde
lijke populariteit, maar dat
hij een historische figuur
moet zijn, wiens naam over
vele decennia nog met ontzag
en eerbied wordt genoemd.
Nancy, die net als haar
man, hoogontwikkelende po
litieke instincten heeft, be
greep meteen dat slechts een
grote personele schoonmaak
in het Witte Huis haar man
uit het drijfzand van de poli
tieke schandalen kon verlos
sen. In november van het vo
rig jaar, toen Irangate zich in
zijn volle omvang ontvouw
de, was ze furieus over de rol
die George Shultz speelde. De
minister van Buitenlandse
Zaken wilde niets met het
Iranschandaal te maken heb
ben en verklaarde niet of
nauwelijks op de hoogte te
zijn van de desastreuze ope
raties die de 'cowboys' van
het Witte Huis nagenoeg on
der de ogen van de president
zelf hadden uitgevoerd.
Wetende dat een stabilise
rende figuur als Shultz op
dat ogenblik niet buiten de
deur gezet kon worden,
richtte Nancy haar pijlen
vervolgens op Donald Regan.
Meer dan haar man begreep
ze dat de chef-staf de uitein
delijke verantwoordelijke
was voor alle operaties in het
Witte Huis. Hij mocht dus
ook verantwoordelijk wor
den gehouden voor het doen
en laten van veiligheidsadvi
seur Poindexter en diens des
perate assistent luitenant
kolonel North. Dus zette
Nancy Reagan zich aan de
moeilijke taak de chef-staf
uit het Witte Huis te verwij
deren. Dat was vooral moei
lijk omdat haar man een niet
aflatend vertrouwen in Re
gan aan de dag legde en bo
vendien liever geen recht
streekse confrontaties met
anderen aangaat.
Nancy won het gevecht,
tenslotte. Maar er was zoiets
vernietigends als het Tower-
rapport nodig om haar man
tot zinnen en tot actie te
brengen.
Hoe het ook zij, de First
Lady is sterker dan ook uit
de interne machtsstrijd in
het Witte Huis tevoorschijn
gekomen. Vast staat dat ze in
de twee jaar die Ronald Rea
gan nog heeft te gaan, een
buitengewoon belangrijke
rol zal gaan spelen. En ze zal
zich minstens voor een deel
afwenden van de wat zweve
rige taken die een First Lady
nu eenmaal altijd krijgt toe
bedeeld. Nancy Reagan gaat
Voor Nancy Reagan is nooit een zee te hoog gegaan om
haar man te steunen. Ook niet gedurende de vele buiten
landse reizen. Bij een bezoek aan een dansacademie in
Madrid waagde ze zich zelfs aan een Spaanse flamingo-
dans. - fotoap
onvervaard de jungle van de
Grote Politiek binnen,
waarin haar man zo hopeloos
is verdwaald.
Vrienden van de First
Lady bevestigen dat Nancy
er alles aan zal doen om een
nieuwe topontmoeting tussen
haar man en de Russische
partijleider Michael Gor
batsjov tot stand te brengen
Want dat zijn, zo vindt di
First Lady, de gebeurtenis
sen die echt tellen. Het zijn
bovendien de gebeurtenissen
die de historische status vat
president Ronald Reagar
alsnog kunnen redden.
En dat is wat Nancy Rea
gan boven alles wil.
UTRECHT (ANP) - Bui
gemeester en wethoudei
van Utrecht willen de ko
mende jaren het gemeen
telijk apparaat drastisc
afslanken. Daarbij zulle
honderden banen verlo
ren gaan.
Er werken nu ruim 6.CK
mensen bij de gemeente. Or
danks het bezuinigen va
bijna 80 miljoen gulden in d
jaren 1982 tot 1986, komt de ge
meente tot 1991 nog 70 miljoe
gulden tekort. Dat heeft he
college van B en W bekend ge
maakt.
Alle diensten en bedrijve
van de gemeente moeten bir
nen twee maanden zelf aange
ven waar zij nog denken t
kunnen bezuinigen. Sommig
diensten moeten tot 20 procer
van hun budget inleveren,
en W verwachten dat gedwon
gen ontslagen te voorkome
zijn, bijvoorbeeld door mense
waar mogelijk over te plaal
sen. Het is de bedoeling daai
voor een arbeidsbemidde
lingsbureau op te zetten, dó
verregaande bevoegdhede
krijgt. Dat betekent dat oo
gedwongen overplaatsingei
wat en B en W betreft, tot c
mogelijkheden behoren.
ARNHEM - Mag een notar
zijn medewerking weigert
aan transacties tussen boere
die stukken grond en mell
quota onderling verkoper
Die vraag is gisteren voor h
eerst in Nederland aan et
rechter voorgelegd.
Het kort geding was aangt
spannen door de gebroede:
Kramer uit het Betuwse Doo:
nenburg tegen notaris mr.
Huigens uit Huissen. Die hee
zijn medewerking geweigei
aan de verkoop van gror
door de broers aan een qu<
tumbureau, omdat hij meel
dat de verkoop in strijd is m
de Beschikking Superheffing
(ADVERTENTIE)
Geopend 10-17 uur.
Donderdag 12 en vrijdag 13 maar
10-22 uur.
AMSTERDAM
Trein Toegangbiljetten bij NS-stations
DE ONTWIKKELINGEN rond
raketten voor de middellang
voltrekken zich in een bijna
Gorbatsjov is in de hele were
Staten hebben gisteren in
diend dat de lijn van het princ
Reden te over om de kor
misme tegemoet te zien. In
zich vooral in West-Europa n
temin moet vooral dit gebiec
kaans/Russische omhelzing
heeft waar niet zonder meer e
Allereerst moet worden be
en naar nu blijkt ook van Re.
lang van Europa dienen. Be
menteel naar successen di
maakt. De economie van de
door. Besparen op het enornr
sche partijleider de enige kan
gewenste binnenlandse eco
nald Reagan is een structure
cleaire wapenbeheersing eer
gate behoorlijk gedeukte ima<
tot wapenbeheersing zijn du
voelens van liefde jegens W<
dat de mogelijk positieve resu
Voor West-Europa is het e
dens de komende onderhanr
het oog wordt verloren. Het z
duidelijk proberen te maken i
voorsprong krijgen op West
den onderhandeld over de te
standraketten. Zonder de visi
ten volledig te delen, kan in
teerd dat ze op een aantal pur
Het zou bijvoorbeeld heel v\
kortere afstand en de conver
kingen te betrekken. Op beid
sterker dan West-Europa. De
mogen echter niet zo dwinge
de middellange-afstandsrake
voorrang.
Een goed systeem dat er
over ontmanteling goed kunn
als keiharde eis op de onder
onduidelijkheden die nu nog
moeten de wereld uit.
Kortom, er zijn nog voldof
moeten worden voor de mid<
verdwenen zijn. De contours
Achtbaar. Wie had daar na h
ven hopen?
t