Gevecht om invoer van technologie Nog een reeks hindernissen in Genève De tanende invloed van de vakbeweging Autoverzekeraars 'discrimineren' Acties DE STEM CC Moedig WOENSDAG 4 MAART 1987 ACHTERGROND 75 PAGINA 2 DERDE WERELD: JMBXmL WOENSDAG 4 M STAATSBOSB Kwijtscheldin belastingen Haagse minim 'Gemotiveerd werklozen eerst helpen' VROOI BRAZILIË zit in een handelsoorlog met de Verenigde Staten over de invoerbeperking op computers, India heeft twee jaar moeten vech ten voor een Ameri kaanse 'super-compu ter' en Mexico zag zich gedwongen twee grote computerfirma's op zijn eigen markt toe te laten. Het technologie-beleid van de regering-Reagan is op zijn minst schizofreen, menen deskundigen. Wash ington stimuleert ontwikke lingslanden hun markten voor computerprodukten te openen, maar verbiedt of be perkt om veiligheidsredenen de verkoop van sommige hoogwaardige technologie. Deze week is in het VN- kantoor in New York een bijeenkomst afgesloten waar diplomaten, zakenlieden, deskundigen en academici zich over de kwestie bogen. Sommige deelnemers, zoals IBM-directeur John Ranki- ne, vonden het Amerikaanse beleid 'onnodig beperkend'. Ze denken dat de situatie al leen maar erger wordt nu meer en meer produkten als 'strategisch belangrijk' wor den bestempeld. De produktie van dien sten, zoals informatica, maakt een steeds groter deel uit van de wereldeconomie. Data-technologie is een be langrijke peiler geworden van de economische infra structuur van een land. Ook ontwikkelingslanden moe ten daarom op zoek naar passende informatiesyste men om in de race te blijven. Enkele van de meer ont wikkelde Derde Wereldlan den, zoals Brazilië, Singapo re, Zuid-Korea, India, Ar gentinië en Mexico, hebben een duidelijk beleid. Singa pore dingt naar de status van het grootste centrum voor computer-software in Zuid-Azie. Computeronder- richt in eigen land krijgt veel aandacht. Brazilië en India proberen minder af hankelijk te worden van de invoer van computertechno logie. Die wegen gaan echter al lesbehalve over rozen, con stateerde de bijeenkomst in New York. Als voorbeeld kwam Mexico op tafel. On der toenemende druk van de Verenigde Staten moest het land IBM- en Hewlett Pac- kard-bedrijven op zijn eigen markt voor micro-compu ters toelaten, tot ergernis van het Mexicaanse be drijfsleven. Op die manier komt immers niets terecht van technologische zelfvoor ziening. De voorzitter van de Bra ziliaanse Vereniging van Computerbedrijven, Edson Fregni, betoogde dat zijn land, dankzij het stimuleren van bedrijven hun eigen technologie te ontwikkelen, snel een plaatsje op de com- putermarkt heeft verwor ven. In 1979 beheersten Bra ziliaanse bedrijven slecht 190 miljoen dollar van de 830 miljoen dollar die in de in- formatica-industrie werd omgezet. Tegen 1985 was dat aandeel gegroeid tot 1,2 mil jard dollar op een markt van 2,3 miljard. Maar ook Brazi lië ging in 1985 in zee met IBM, na 'dreigementen uit Washington'. Fregni's betoog viel in slechte aarde bij de IBM- vertegenwoordiger en Ame rikaanse academici. Zij ver weten het land 'alles voor zichzelf te willen houden'. Rana Singh, directeur van het VN-Centrum voor We tenschap en Technologie voor Ontwikkeling, onder streepte echter dat de ont wikkelingslanden 'compu ters willen voor ontwikke ling, niet om boodschappen te bestellen bij de super markt'. Bovendien, aldus Singh, hebben de landen specifieke kennis nodig voor zaken als landbouw, bestrij dingsmiddelen, mineralen en waterbronnen. De Indiase diplomaat Randhawa viel hem bij. 'De eis dat ontwikkelingslanden hun markten openen voor goedkope computers is on verteerbaar in een wereld waarin van alles gedumpt wordt en waar de Derde We reld stukloopt op handels barrières'. (IPS) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 Bankrelaties: Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. DE ONTMANTELING van alle raketten voor de middellange afstand in Europa lijkt binnen handbereik gekomen nu Sovjet-leider Michaïl Gorbatsjov verklaard heeft dat een apart ak koord over deze zogehe ten INF-wapens moge lijk is, los van een oplos sing voor het netelige probleem van de ruim tewapens. Maar voordat de oude wensdroom van de westerse vredesbe weging werkelijkheid wordt, moeten er toch nog enige hobhels wor den genomen. Gorbatsjov greep in zijn verklaring van afgelopen za terdag terug op het akkoord dat hij in beginsel met presi dent Reagan bereikte tijdens de topontmoeting van vorig jaar oktober in Reykjavik. Daar kwamen beide partijen overeen dat zij al hun mid- dellange-afstandsraketten in Europa (de Russische SS-20 en de Amerikaanse Pers- hings-U en kruisraketten) zouden vernietigen. In Sovjet-Azië mochten 100 kernkoppen gehandhaafd blijven. De Verenigde Staten werd toegestaan 100 kern koppen op te slaan op Ameri kaans grondgebied. Het was een principe-overeenkomst en op een aantal punten be stonden er meningsverschil len of zijn deze nadien gere zen. Volgens een buitenlands gezegde zit de 'duivel in de details', maar de voormalige Sovjet-onderhandelaar Vik tor Karpov meent dat de zaak binnen een half jaar rond kan zijn. De resterende problemen betreffen de volgende vra gen: Hoe moet de controle (verificatie) op de naleving van het verdrag geregeld worden; Wat moet er gebeuren met de raketten voor de korte afstand (SRINF) waar de Sovjetunie er 't meeste van heeft en die een bron van zorg vormen voor de Euro pese N AVO-landen; Waar mogen de reste rende INF-koppen opgesteld worden; Binnen welke periode moeten de raketten in het Aziatisch deel van de Sovjet- Unie worden gereduceerd. Bij het probleem van de verificatie gaat het om het opstellen van een regeling die aanvaardbaar is voor de Amerikaanse Senaat waar aan een INF-verdrag ter be krachtiging zal worden voor gelegd. Naar verluidt was de Sovjet-delegatie bij de on derhandelingen in Genève tot eind vorige week niet be reid verder te gaan dat het formuleren van enige 'verifi catie-beginselen'. Met het in werkingtreden van het ver drag zou een gemeenschap pelijke commissie moeten worden ingesteld die deze principes vertaalt in feite lijke controlemethoden. Dat is onaanvaardbaar voor de Amerikaanse rege ring en het Congres, die wil len dat een overeenkomst ge detailleerde nalevings- en verificatieafspraken omvat. De VS hebben onder meer voorgesteld dat iedere partij het recht heeft om een be perkt aantal zogeheten in specties-ter-plekke uit te voeren op verdachte plaat sen. De Sovjetunie voelt daar waarschijnlijk weinig voor, maar zelfs de vijf Europese NAVO-landen waar Ameri kaanse raketten zijn of wor den geplaatst lopen niet warm voor het idee uit vrees dat eventuele Sovjet-inspec ties teveel informatie opleve ren over gevoelige militaire zaken. Inzake de korte-afstands- raketten zijn de VS en de Sovjet-Unie het erover eens dat in een INF-akkoord de verplichting moet worden opgenomen dat men zal ver der onderhandelen over be perking van deze wapens, die een bereik hebben tot 1000 ki lometer. Het zijn met name de Europese NAVO-bondge- noten geweest die hierop bij Washington aandrongen hebben uit angst dat ze bij een verwijdering van de INF kwetsbaar worden voor het Sovjet-overwicht op het punt van de achterblijvende SRINF. Aanvankelijk eisten sommige NAVO-landen on der aanvoering van de Bondsrepubliek zelfs dat de middellange-afstandsraket- ten pas mochten verdwijnen als tegelijkertijd overeen stemming werd bereikt over een evenwicht bij de SRINF. Nu wordt er in de NAVO- communiqués gesproken over de 'verplichting verder te onderhandelen'. De Sovjet-Unie is bereid haar SRINF (SS-21, SS-22 en SS-23) alvast te 'bevriezen'. Maar de VS en hun bondge noten zetten hier vraagte kens bij gezien Moskous be staande overmacht als het gaat om moderne raketten voor de korte afstand. Wash ington wil dat Moskou zijn SRINF-surplus vermindert of erkent dat de NAVO het 'het gat mag opvullen' door Reagan en Gorbatsjov tijdens hun top in Reykjavik. ..mogelijk toch noch een succes.. - FOTO AP de stationering van nieuwe SRINF. Dat recht willen de VS hebben, al zal de NAVO volgens ingewijden zich wel tweemaal bedenken alvorens er gebruik van te maken in dachtig alle emoties die de INF-kwestie in West-Europa losmaakte. De Russen ver werpen echter een dergelijk recht Gorbatsjovs toezeg ging om ingeval van een INF-akkoord de SRINF te rug te trekken die als reactie op de plaatsing van de Ame rikaanse euroraketten in de DDR en Tsjechoslowakije werden gestationeerd, is vol gens westerse deskundigen niet voldoende. Een ander punt waarover voor zover bekend tot voor kort nog onenigheid bestond tussen de Amerikaanse en Sovjet-onderhandelaars was de reductie van de SS-20's in Azië tot 100 kernkoppen. De VS eisen dat de ontmanteling van de Europese en Aziati sche SS-20's zich gelijktijdig voltrekken om het wereld omvattende karakter van het INF-akkoord (altijd een Amerikaanse voorwaarde geweest) te benadrukken. Maar de Sovjet-onderhande laars bestreden de noodzaak daarvan en hielden de moge lijkheid open dat het ont mantelingsproces in Azië trager zou verlopen. Gor batsjovs verklaring van za terdag leek echter een con cessie te bevatten. Hij zei dat de middellange-afstandsra- ketten in Europa de komende vijf jaar moeten worden te ruggetrokken. 'Binnen de zelfde periode' zou het aantal SS-20's in Azië moeten wor den verminderd tot 100 kop pen, voegde de Sovjet-leider eraan toe. De twee supermogendhe- den moeten het ook nog eens zien te worden over waar de resterende INF-wapens mo gen staan. De VS willen het recht hebben om INF-koppen op te stellen in Alaska (van waar ze Sovjet-doelen kun nen bereiken), al zeggen ze niet van plan te zijn dat ook te doen. Moskou wilde daar niet aan, maar ook op dit punt leek Gorbatsjov in zijn verklaring een opening te bieden, aldus Amerikaanse deskundigen. Hij zei zonder nadere specificatie dat de VS hun INF-koppen op hun 'na tionale grondgebied' mogen opslaan. Aan de andere kant staan de VS erop dat de Sovjet- Unie de resterende INF-kop pen in centraal-Azië plaatst op een plek waarvanaf ze geen bedreiging meer vor men voor West-Europa. Mos kou zegt echter dat alleen de plicht geldt de koppen ten oosten van de Oeral te statio neren. Een laatste obstakel be treft de wens van de Ameri kanen om de 100 kernkoppen die zij op hun grondgebied mogen opstellen, te laten overvliegen uit Europa waar de INF-raketten moeten worden ontmanteld. Moskou vindt echter dat alle kruisra ketten en Pershings-II in Europa dienen te worden vernietigd. Het tijdstip van Gorbats jovs verklaring dat hij bereid is tot een afzonderlijk INF- akkoord was een verrassing, maar anderzijds kwam de bereidverklaring ook weer niet onverwacht. Hoewel de Sovjet-leider na Reykjavik herhaaldelijk zei dat zijn voorstellen inzake de ruimte- bewapening, strategische kernraketten en middel- lange-afstandswapens ver bonden waren 'met draden van concessies' en er niet een onderdeel viel uit te lichten, werd begin deze maand ver wacht dat hij een vredesfo- rum in Moskou zou benutten om een uitweg te bieden uit de impasse in Genève. In plaats daarvan hield Gor batsjov echter een fel anti- Amerikaanse redevoering. Waarnemers m Moskou za gen dit als een uiting van de betrekkelijke stilstand die in Gorbatsjovs hervormingbe- leid leek te zijn ingetreden na het plenum van het Centraal Comité in januari, waarop die politiek op weerstand stuitte. Gevreesd werd dat als gevolg van de machts strijd in het Kremlin een pat stelling zou intreden zonder veel ruimte voor bijvoor beeld opzienbarende ontwa peningsinitiatieven. Maar vorige week leek Gorbatsjov weer in 'oude' doen door in alle openheid gewag te ma ken van verzet in de rangen van de almachtige partij. Za terdag volgde zijn opmerke lijke verklaring over de 'ont koppeling' van de INF-pro- blematiek. Diplomaten ver onderstellen dat Gorbatsjov eerst de militairen gerust wilde stellen met de hervat ting van de kernproeven al vorens hij zich sterk genoeg voelde voor een nieuw wa penaanbod aan de VS, dat overigens de publicitaire na delen van het kernproefbe- sluit in een klap weer weg nam. Veel tijd voor nog meer uitstel was er niet meer. De Sovjet-leiding zou zich reali seren dat er op zijn laatst deze zomer een INF-overeen- komst moet liggen om er ze ker van dat men voor de Amerikaanse presidentsver kiezingen van volgend jaar klaar is met het opstellen van het verdrag en de ratificatie procedure in de Senaat. Lukt dat niet dan duurt het zeker tot ver in 1989 voor er met een nieuwe president weer over het sluiten van een overeenkomst kan worden gesproken. Overigens menen westerse diplomaten dat Gorbatsjov dan wel een belangrijk ini tiatief heeft genomen op het gebied van de INF, maar dat ook deze stap sterk gericht is op het dwarsbomen van het Amerikaanse ruimtewapen- onderzoek SDI. „Gorbatsjovs (INF-)voorstel verhoogt de druk op Washington om fun damentele besluiten over SDI uit te stellen", zegt een diplo maat in een verwijzing naar de Amerikaanse plannen om uitgebreide Starwars-proe- ven te gaan nemen. (ANP) Staken ..achterhaald?.. FOTO ARCHIEF DE STEM Door Wïm Verwey IN DE zestiger jaren heeft de vakbeweging zich sterk gemaakt om de werknemers in de bedrijven en in mindere mate de ambtenaren bij de overheid een grote medezeggenschap te ge ven. Dit resulteerde in de invoering van de Wet op de Ondernemingsraden in 1971. Deze wet werd daarna in 1979 ingrij pend veranderd. Sindsdien bestaat de OR uit gekozen werknemers vertegenwoordigers, nieuwe regels voor het overleg van de OR met de ondernemers leiding werden vastgelegd en de informatieverplichting van de directie aan de OR uitgebreid. Door deze wijzi gingen namen de mogelijk heden van beïnvloeding door de OR van de besluitvor ming binnen de onderne ming toe. In de zeventiger jaren wa ren er uiteraard de nodige aanloopmoeilijkheden. Beide partijen, de OR en de onder nemersleiding, moesten hun plaats nog vinden in deze nieuwe situatie. Directiele den voelden zich soms be dreigd in hun taakuitoefe ning. OR-leden moesten le ren onderscheid te maken tussen wel en niet belang rijke zaken. Maar allengs groeide toch een werkbare situatie, die resulteerde in de erkenning van eikaars verantwoorde lijkheden binnen de onder neming. OR-leden handel den steeds meer uit het be wustzijn, dat het welzijn van de onderneming paralel loopt met het welzijn van hen persoonlijk en van dege nen die zij vertegenwoordi gen. Het kenmerk van de meeste leden van de onder nemingsraden is dat zij be reid zijn waar mogelijk een stuk verantwoordelijkheid te dragen. Bij de oorspronkelijke ac tiviteiten van de vakbewe ging om de medezeggen schap binnen de bedrijven sterk uit te breiden, was de achterliggende gedachte te gelijkertijd de invloed van de vakbeweging te vergro ten. Die opzet is in wezen mis lukt. Leden zowel als niet- leden van de vakbonden, die zitting hebben in de OR, stellen zich steeds meer zelf standiger op. Zij vinden dat zij als ondernemingsorgaan de situatie binnen de bedrij ven beter kunen beoordelen dan de vakbondsbestuur ders. Daardoor krijgen lan delijk opgezette acties door de vakbonden steeds minder kans van slagen. Bij deze ontwikkelingen zullen zich op den duur ook minder stakingsacties voor doen, zoals we die thans be leven. Werknemers zullen steeds meer tot het besef ko men, dat een stakingsactie een uiterst gevaarlijk wapen is, dat uiteindelijk het voort bestaan van de ondernemin gen ernstig kan bedreigen en daarmee ook het .bestaan van de werknemers in het door staking getroffen be drijf. Bovendien worden de on derlinge verhoudingen tus sen de werknemers ernstig verstoord. Dit zal zeker het geval zijn wanneer kleine groepen werknemers, die op kwetsbare plaatsen werk zaam zijn, door hun acties een heel bedrijf lamleggen. Ik geloof stellig dat door het toegenomen verantwoorde lijkheidsbesef van de werk nemers stakingen in hun be drijf steeds minder zullen voorkomen. Nu is de FNV onlangs met het rapport 'FNV 2000' geko men, dat de bedoeling heeft de Nederlandse vakbewe ging beter herkenbaar te maken. Er worden daartoe allerlei voorstellen gedaan met het doel het lidmaat schap van de vakverenigin gen aantrekkelijk te maken. In dit rapport staat ook dat de vakbeweging haar positie in de bedrijven wil versterken. De FNV wil zich indringend bezig gaan hou den met de inrichting van de arbeidsorganisatie binnen de bedrijven en instellingen. Dat zal onder meer tot uiting komen in het maken van af spraken over opleidingen, personeels- en loopbaanbe leid. Achter dit voornemen plaats ik een paar vraagte kens. We moeten er van uit gaan dat vooralsnog in de meeste bedrijven en instel lingen de organisatieraad laag is. Dat betekent dat de OR voor wat betreft de in terne (arbeids-)verhoudin- gen de dienst zal blijven uit maken in nauw overleg met het management. De FNV kan uiteraard ad viezen en onderzoeksrappor ten ter beschikking van het bedrijf of instelling stellen, maar het zullen toch vrij blijvende adviezen blijven, waarvan het bedrijf zelf wel zal uitmaken of men daar van gebruik wenst te maken. De FNV of welke vakcen trale ook geef ik weinig kans nog op te kunnen treden als gangmaker binnen de be drijven en instellingen. De nu beter opgeleide werkne mers wensen hun eigen boontjes te doppen. Dat neemt niet weg dat er voor de vakbeweging als ad viesorgaan en als service verlenende organisatie zeker een belangrijke rol is wegge legd. In het ontwerprapport 'FNV 2000' wordt dan ook voorgesteld een netwerk van externe deskundigen op te bouwen, die vakbondsleden in de bedrijven kunnen ad viseren. Ook zullen vak bondsleden kunnen profite ren van allerlei opleidings activiteiten die er op gericht zijn om de leden zowel bin nen als buiten de bedrijven beter te doen functioneren. Maar rechtstreekse be moeienis van de vakbewe ging met de interne gang van zaken in bedrijven zal steeds minder geaccepteerd worden. En dat is een ont wikkeling waarmee de vak beweging in het ontwer prapport 'FNV 2000' naar mijn mening te weinig reke ning heeft gehouden. Door Piet Oosthoek 'GELUKKIG heb ik van meer verstand'. Op de puntjes moet natuur lijk 'verzekeren' staan. Toch is het maar de vraag of verzekeraars inderdaad zo veel laten merken verstand van hun vak te hebben. Ze klagen steen en been dat er niks meer te verdienen valt, vreemde maatregelen zien het licht De ene verzekering wil haar klanten in de grote ste den kwijt, een andere \yil nauwelijks meer uitkeren aan mensen bij wie is inge broken. Terwijl een mens toch premie betaalt om de verzekering dat soort risico's te laten lopen. Vooral de autoverzekering blijkt voor veel maatschap pijen een bodemloze put te zijn geworden, in plaats van de zo gewenste melk-koe. De verzekeraars hadden Neder land al in drie tarief-zones ingedeeld; deze week stond de eerste verzekering op die er een zone aan toevoegde, de steden Amsterdam, Rotter dam en Den Haag namelijk. Wie daar woont, mag zijn auto bij de maatschappij Winterthur niet verzekeren. En wie al bij die maatschap pij verzekerd is, wordt er uit gegooid. Niet letterlijk, men mag blijven, maar de premie wordt wel met 25 procent verhoogd. Een nieuwe vorm van oprotpremie, eigenlijk. De laatste jaren is er voor de motorrijtuigen verzeke raars in de grote steden geen droog brood meer te verdie nen. Daar zijn twee oorzaken voor: de toename van het aantal auto-inbraken en de grotere drukte op de weg, waardoor het aantal onge lukken is toegenomen. De verzekeraars zijn sa men aan het bekijken hoe ze het tij kunnen keren. Hogere premies lijken er aan te ko men. De zone-indeling, waarbij Zeeland in de goed koopste categorie zit en Bra bant in de duurste, heeft in ieder geval onvoldoende ge werkt. Een mooi voorbeeld van twee uitersten is Zuid-West- Nederland. Breda hoort net niet bij de randstad in die zin, dat automobilisten hun voertuig niet meer kunnen verzekeren bij Winterthur. Maar veel scheelt het niet. Ieder weekend worden in Breda een kleine honderd auto's opengebroken. Direc teur H. Dolleman Hzn. van de onderlinge verzekerings maatschappij van de Zuide lijke Landbouwmaatschap- pij noemt de situatie in Breda ronduit bedroevend. 'Zijn' maatschappij, op het gebied van autoverzeke ringen waarschijnlijk de grootste in de streek, is een wat afwijkende eend in de bijt. De ZLM-verzekering heeft bijvoorbeeld pas vorig jaar, en dan nog met veel te genzin, verschillende tarie ven voor verschillende stre ken ingevoerd. Grofweg ligt de lijn bij Roosendaal. Wie ten oosten van die stad woont, betaalt voor zijn ZLM-autoverzeke- ring twintig procent meer dan dan wie ten westen er van woont De ZLM is een 'onderlin ge'. Winst, groei en uitbrei ding van de omzet komen voor de ZLM op de tweede plaats. Dat houdt ook in dat de ZLM nieuwe leden streng selecteert. Een nieuwe klant in Zaamslag is bij ZLM eer der welkom dan een in Bre da. De maatregel van Winter thur is natuurlijk een schijn oplossing. Als alle verzeke ringen zo zouden handelen, konden inwoners van de ste den niet langer voldoen aan de wettelijke verplichting dat een auto verzekerd moet zijn. Daarom is ook de Consu mentenbond ongerust over de ontwikkelingen. De bond heeft al aangekondigd bij de verzekeraars aan de bel te zullen trekken, en spreekt van discriminatie van inwo ners van de grote steden. Dat mag niet, vindt de bond, iedereen moet een basisver zekering kunnen afsluiten, ongeacht zaken als nationa liteit of woonplaats. Vane UTRECHT/BREDA boos op minister Braks, het kabinet het terrein en het werk in de natuur gens de ambtenaren bete Nederland. Daarom houden de amb Doel van deze actie: „De 1 kelijk het is het onder hou bieden in overheidshande Staatsbosbeheer. Het 'open huis' wordt op gehouden, ondermeer bij1 Kasteel Groenenveld in bos, natuur en landschap, traal informatiepunt van DEN HAAG (ANP) - De meente Den Haag is van bijstandstrekkers de a stoffenheffing en de o rend-goed belasting nog jaar kwijt te schelden, huishouding kunnen deze ten tot ongeveer 300 gul per jaar oplopen. De gemc verwacht door de maat minstens 700.000 gulden der inkomsten uit alleen onroerend-goed belasting. De 35.000 bijstandstre zullen schriftelijk op de hoo worden gesteld van de scheldingsmogelij kheid. basis van een aanvraagfo lier bekijkt de gemeente de nanciële positie van de a vrager. DEN HAAG (ANP) - Wer zen die het meest gemotiv" zijn voor een baan kunnen ter eerst geholpen wor Dure werkgelegenheidspl nen moeten vooral op ben richt worden. Onderzoek doet name vermoeden dat minstens helft van de werklozen me laagste opleiding niet ge" resseerd is in een plaats in bedrijfsleven. Dit zegt prof.dr. W. Voorden, hoogleraar soci economisch beleid aan Erasmusuniversiteit in terdam. Hij is tevens voo ter van het Algemeen We loosheidsfonds (AWF). Van Voorden baseert uitspraken op een onderz onder langdurig werklo met alleen een lagere schr opleiding in de gemeente D drecht. Zeventig procent van d Dordtse werklozen was uit op een baan. Van Voor vermoedt dat de situatie andere steden niet veel and zal zijn maar houdt het v de zekerheid landelijk op geveer de helft. (AD\ VANAVOND OP TV: STER NED 2: NAHETJ0URN VAN 19.00 UUR 10 0 JAAR FRANKRIJK houdt de adem terrorist Georges Ibraham A straf is weliswaar in brede Ie stemming begroet, maar da sluit voor de mogelijke gevol dallah hadden voor het proc len overgaan wanneer hun c den veroordeeld. De Franse regering - met vorig jaar die aan twaalf mer terhoofd - had zich de dreij openbare aanklager vroeg oi Een strenge veroordeling zoi laar maken. De magistraten-jury weigei van de 'Gewapende Revolu reu rg roep waarvan Abdallah deelden onafhankelijk en wa de koehandel van de Franse Een terechte maar evene politieagenten bepalen nu he zen en openbare gebouwen Jen van toepassing. In die zin meer gelijk door te stellen da Is toegeven aan eisen van Op het eerste gezicht lijkt da historie van het terrorisme be terrorisme lonend blijkt te zijr achter de veelal anonieme eisen gaan stellen. Daarom rijse rechtbank toe te juichei tol voor moet worden betaald

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2