Gevecht om invoer
van technologie
Nog een reeks hindernissen in Genève
De tanende invloed van de vakbeweging
Autoverzekeraars
'discrimineren'
Acties
DE STEM CC
Moedig
WOENSDAG 4 MAART 1987
ACHTERGROND
75 PAGINA 2
DERDE WERELD:
JMBXmL
WOENSDAG 4 M
STAATSBOSB
Kwijtscheldin
belastingen
Haagse minim
'Gemotiveerd
werklozen
eerst helpen'
VROOI
BRAZILIË zit in een
handelsoorlog met de
Verenigde Staten over
de invoerbeperking op
computers, India heeft
twee jaar moeten vech
ten voor een Ameri
kaanse 'super-compu
ter' en Mexico zag zich
gedwongen twee grote
computerfirma's op zijn
eigen markt toe te laten.
Het technologie-beleid
van de regering-Reagan is
op zijn minst schizofreen,
menen deskundigen. Wash
ington stimuleert ontwikke
lingslanden hun markten
voor computerprodukten te
openen, maar verbiedt of be
perkt om veiligheidsredenen
de verkoop van sommige
hoogwaardige technologie.
Deze week is in het VN-
kantoor in New York een
bijeenkomst afgesloten waar
diplomaten, zakenlieden,
deskundigen en academici
zich over de kwestie bogen.
Sommige deelnemers, zoals
IBM-directeur John Ranki-
ne, vonden het Amerikaanse
beleid 'onnodig beperkend'.
Ze denken dat de situatie al
leen maar erger wordt nu
meer en meer produkten als
'strategisch belangrijk' wor
den bestempeld.
De produktie van dien
sten, zoals informatica,
maakt een steeds groter deel
uit van de wereldeconomie.
Data-technologie is een be
langrijke peiler geworden
van de economische infra
structuur van een land. Ook
ontwikkelingslanden moe
ten daarom op zoek naar
passende informatiesyste
men om in de race te blijven.
Enkele van de meer ont
wikkelde Derde Wereldlan
den, zoals Brazilië, Singapo
re, Zuid-Korea, India, Ar
gentinië en Mexico, hebben
een duidelijk beleid. Singa
pore dingt naar de status
van het grootste centrum
voor computer-software in
Zuid-Azie. Computeronder-
richt in eigen land krijgt
veel aandacht. Brazilië en
India proberen minder af
hankelijk te worden van de
invoer van computertechno
logie.
Die wegen gaan echter al
lesbehalve over rozen, con
stateerde de bijeenkomst in
New York. Als voorbeeld
kwam Mexico op tafel. On
der toenemende druk van de
Verenigde Staten moest het
land IBM- en Hewlett Pac-
kard-bedrijven op zijn eigen
markt voor micro-compu
ters toelaten, tot ergernis
van het Mexicaanse be
drijfsleven. Op die manier
komt immers niets terecht
van technologische zelfvoor
ziening.
De voorzitter van de Bra
ziliaanse Vereniging van
Computerbedrijven, Edson
Fregni, betoogde dat zijn
land, dankzij het stimuleren
van bedrijven hun eigen
technologie te ontwikkelen,
snel een plaatsje op de com-
putermarkt heeft verwor
ven. In 1979 beheersten Bra
ziliaanse bedrijven slecht 190
miljoen dollar van de 830
miljoen dollar die in de in-
formatica-industrie werd
omgezet. Tegen 1985 was dat
aandeel gegroeid tot 1,2 mil
jard dollar op een markt van
2,3 miljard. Maar ook Brazi
lië ging in 1985 in zee met
IBM, na 'dreigementen uit
Washington'.
Fregni's betoog viel in
slechte aarde bij de IBM-
vertegenwoordiger en Ame
rikaanse academici. Zij ver
weten het land 'alles voor
zichzelf te willen houden'.
Rana Singh, directeur van
het VN-Centrum voor We
tenschap en Technologie
voor Ontwikkeling, onder
streepte echter dat de ont
wikkelingslanden 'compu
ters willen voor ontwikke
ling, niet om boodschappen
te bestellen bij de super
markt'. Bovendien, aldus
Singh, hebben de landen
specifieke kennis nodig voor
zaken als landbouw, bestrij
dingsmiddelen, mineralen en
waterbronnen.
De Indiase diplomaat
Randhawa viel hem bij. 'De
eis dat ontwikkelingslanden
hun markten openen voor
goedkope computers is on
verteerbaar in een wereld
waarin van alles gedumpt
wordt en waar de Derde We
reld stukloopt op handels
barrières'. (IPS)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229, 4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65, 4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13, 4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35, 4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres: Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5, 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.30-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van 1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje® 076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
Bankrelaties:
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
DE ONTMANTELING
van alle raketten voor
de middellange afstand
in Europa lijkt binnen
handbereik gekomen nu
Sovjet-leider Michaïl
Gorbatsjov verklaard
heeft dat een apart ak
koord over deze zogehe
ten INF-wapens moge
lijk is, los van een oplos
sing voor het netelige
probleem van de ruim
tewapens. Maar voordat
de oude wensdroom van
de westerse vredesbe
weging werkelijkheid
wordt, moeten er toch
nog enige hobhels wor
den genomen.
Gorbatsjov greep in zijn
verklaring van afgelopen za
terdag terug op het akkoord
dat hij in beginsel met presi
dent Reagan bereikte tijdens
de topontmoeting van vorig
jaar oktober in Reykjavik.
Daar kwamen beide partijen
overeen dat zij al hun mid-
dellange-afstandsraketten in
Europa (de Russische SS-20
en de Amerikaanse Pers-
hings-U en kruisraketten)
zouden vernietigen.
In Sovjet-Azië mochten 100
kernkoppen gehandhaafd
blijven. De Verenigde Staten
werd toegestaan 100 kern
koppen op te slaan op Ameri
kaans grondgebied. Het was
een principe-overeenkomst
en op een aantal punten be
stonden er meningsverschil
len of zijn deze nadien gere
zen. Volgens een buitenlands
gezegde zit de 'duivel in de
details', maar de voormalige
Sovjet-onderhandelaar Vik
tor Karpov meent dat de
zaak binnen een half jaar
rond kan zijn.
De resterende problemen
betreffen de volgende vra
gen:
Hoe moet de controle
(verificatie) op de naleving
van het verdrag geregeld
worden;
Wat moet er gebeuren
met de raketten voor de korte
afstand (SRINF) waar de
Sovjetunie er 't meeste van
heeft en die een bron van
zorg vormen voor de Euro
pese N AVO-landen;
Waar mogen de reste
rende INF-koppen opgesteld
worden;
Binnen welke periode
moeten de raketten in het
Aziatisch deel van de Sovjet-
Unie worden gereduceerd.
Bij het probleem van de
verificatie gaat het om het
opstellen van een regeling
die aanvaardbaar is voor de
Amerikaanse Senaat waar
aan een INF-verdrag ter be
krachtiging zal worden voor
gelegd. Naar verluidt was de
Sovjet-delegatie bij de on
derhandelingen in Genève
tot eind vorige week niet be
reid verder te gaan dat het
formuleren van enige 'verifi
catie-beginselen'. Met het in
werkingtreden van het ver
drag zou een gemeenschap
pelijke commissie moeten
worden ingesteld die deze
principes vertaalt in feite
lijke controlemethoden.
Dat is onaanvaardbaar
voor de Amerikaanse rege
ring en het Congres, die wil
len dat een overeenkomst ge
detailleerde nalevings- en
verificatieafspraken omvat.
De VS hebben onder meer
voorgesteld dat iedere partij
het recht heeft om een be
perkt aantal zogeheten in
specties-ter-plekke uit te
voeren op verdachte plaat
sen. De Sovjetunie voelt daar
waarschijnlijk weinig voor,
maar zelfs de vijf Europese
NAVO-landen waar Ameri
kaanse raketten zijn of wor
den geplaatst lopen niet
warm voor het idee uit vrees
dat eventuele Sovjet-inspec
ties teveel informatie opleve
ren over gevoelige militaire
zaken.
Inzake de korte-afstands-
raketten zijn de VS en de
Sovjet-Unie het erover eens
dat in een INF-akkoord de
verplichting moet worden
opgenomen dat men zal ver
der onderhandelen over be
perking van deze wapens, die
een bereik hebben tot 1000 ki
lometer. Het zijn met name
de Europese NAVO-bondge-
noten geweest die hierop bij
Washington aandrongen
hebben uit angst dat ze bij
een verwijdering van de INF
kwetsbaar worden voor het
Sovjet-overwicht op het punt
van de achterblijvende
SRINF. Aanvankelijk eisten
sommige NAVO-landen on
der aanvoering van de
Bondsrepubliek zelfs dat de
middellange-afstandsraket-
ten pas mochten verdwijnen
als tegelijkertijd overeen
stemming werd bereikt over
een evenwicht bij de SRINF.
Nu wordt er in de NAVO-
communiqués gesproken
over de 'verplichting verder
te onderhandelen'.
De Sovjet-Unie is bereid
haar SRINF (SS-21, SS-22 en
SS-23) alvast te 'bevriezen'.
Maar de VS en hun bondge
noten zetten hier vraagte
kens bij gezien Moskous be
staande overmacht als het
gaat om moderne raketten
voor de korte afstand. Wash
ington wil dat Moskou zijn
SRINF-surplus vermindert
of erkent dat de NAVO het
'het gat mag opvullen' door
Reagan en Gorbatsjov tijdens hun top in Reykjavik. ..mogelijk toch noch een succes..
- FOTO AP
de stationering van nieuwe
SRINF. Dat recht willen de
VS hebben, al zal de NAVO
volgens ingewijden zich wel
tweemaal bedenken alvorens
er gebruik van te maken in
dachtig alle emoties die de
INF-kwestie in West-Europa
losmaakte. De Russen ver
werpen echter een dergelijk
recht Gorbatsjovs toezeg
ging om ingeval van een
INF-akkoord de SRINF te
rug te trekken die als reactie
op de plaatsing van de Ame
rikaanse euroraketten in de
DDR en Tsjechoslowakije
werden gestationeerd, is vol
gens westerse deskundigen
niet voldoende.
Een ander punt waarover
voor zover bekend tot voor
kort nog onenigheid bestond
tussen de Amerikaanse en
Sovjet-onderhandelaars was
de reductie van de SS-20's in
Azië tot 100 kernkoppen. De
VS eisen dat de ontmanteling
van de Europese en Aziati
sche SS-20's zich gelijktijdig
voltrekken om het wereld
omvattende karakter van het
INF-akkoord (altijd een
Amerikaanse voorwaarde
geweest) te benadrukken.
Maar de Sovjet-onderhande
laars bestreden de noodzaak
daarvan en hielden de moge
lijkheid open dat het ont
mantelingsproces in Azië
trager zou verlopen. Gor
batsjovs verklaring van za
terdag leek echter een con
cessie te bevatten. Hij zei dat
de middellange-afstandsra-
ketten in Europa de komende
vijf jaar moeten worden te
ruggetrokken. 'Binnen de
zelfde periode' zou het aantal
SS-20's in Azië moeten wor
den verminderd tot 100 kop
pen, voegde de Sovjet-leider
eraan toe.
De twee supermogendhe-
den moeten het ook nog eens
zien te worden over waar de
resterende INF-wapens mo
gen staan. De VS willen het
recht hebben om INF-koppen
op te stellen in Alaska (van
waar ze Sovjet-doelen kun
nen bereiken), al zeggen ze
niet van plan te zijn dat ook
te doen. Moskou wilde daar
niet aan, maar ook op dit
punt leek Gorbatsjov in zijn
verklaring een opening te
bieden, aldus Amerikaanse
deskundigen. Hij zei zonder
nadere specificatie dat de VS
hun INF-koppen op hun 'na
tionale grondgebied' mogen
opslaan.
Aan de andere kant staan
de VS erop dat de Sovjet-
Unie de resterende INF-kop
pen in centraal-Azië plaatst
op een plek waarvanaf ze
geen bedreiging meer vor
men voor West-Europa. Mos
kou zegt echter dat alleen de
plicht geldt de koppen ten
oosten van de Oeral te statio
neren.
Een laatste obstakel be
treft de wens van de Ameri
kanen om de 100 kernkoppen
die zij op hun grondgebied
mogen opstellen, te laten
overvliegen uit Europa waar
de INF-raketten moeten
worden ontmanteld. Moskou
vindt echter dat alle kruisra
ketten en Pershings-II in
Europa dienen te worden
vernietigd.
Het tijdstip van Gorbats
jovs verklaring dat hij bereid
is tot een afzonderlijk INF-
akkoord was een verrassing,
maar anderzijds kwam de
bereidverklaring ook weer
niet onverwacht. Hoewel de
Sovjet-leider na Reykjavik
herhaaldelijk zei dat zijn
voorstellen inzake de ruimte-
bewapening, strategische
kernraketten en middel-
lange-afstandswapens ver
bonden waren 'met draden
van concessies' en er niet een
onderdeel viel uit te lichten,
werd begin deze maand ver
wacht dat hij een vredesfo-
rum in Moskou zou benutten
om een uitweg te bieden uit
de impasse in Genève. In
plaats daarvan hield Gor
batsjov echter een fel anti-
Amerikaanse redevoering.
Waarnemers m Moskou za
gen dit als een uiting van de
betrekkelijke stilstand die in
Gorbatsjovs hervormingbe-
leid leek te zijn ingetreden na
het plenum van het Centraal
Comité in januari, waarop
die politiek op weerstand
stuitte. Gevreesd werd dat
als gevolg van de machts
strijd in het Kremlin een pat
stelling zou intreden zonder
veel ruimte voor bijvoor
beeld opzienbarende ontwa
peningsinitiatieven. Maar
vorige week leek Gorbatsjov
weer in 'oude' doen door in
alle openheid gewag te ma
ken van verzet in de rangen
van de almachtige partij. Za
terdag volgde zijn opmerke
lijke verklaring over de 'ont
koppeling' van de INF-pro-
blematiek. Diplomaten ver
onderstellen dat Gorbatsjov
eerst de militairen gerust
wilde stellen met de hervat
ting van de kernproeven al
vorens hij zich sterk genoeg
voelde voor een nieuw wa
penaanbod aan de VS, dat
overigens de publicitaire na
delen van het kernproefbe-
sluit in een klap weer weg
nam.
Veel tijd voor nog meer
uitstel was er niet meer. De
Sovjet-leiding zou zich reali
seren dat er op zijn laatst
deze zomer een INF-overeen-
komst moet liggen om er ze
ker van dat men voor de
Amerikaanse presidentsver
kiezingen van volgend jaar
klaar is met het opstellen van
het verdrag en de ratificatie
procedure in de Senaat. Lukt
dat niet dan duurt het zeker
tot ver in 1989 voor er met
een nieuwe president weer
over het sluiten van een
overeenkomst kan worden
gesproken.
Overigens menen westerse
diplomaten dat Gorbatsjov
dan wel een belangrijk ini
tiatief heeft genomen op het
gebied van de INF, maar dat
ook deze stap sterk gericht is
op het dwarsbomen van het
Amerikaanse ruimtewapen-
onderzoek SDI. „Gorbatsjovs
(INF-)voorstel verhoogt de
druk op Washington om fun
damentele besluiten over SDI
uit te stellen", zegt een diplo
maat in een verwijzing naar
de Amerikaanse plannen om
uitgebreide Starwars-proe-
ven te gaan nemen. (ANP)
Staken ..achterhaald?..
FOTO ARCHIEF DE STEM
Door Wïm Verwey
IN DE zestiger jaren
heeft de vakbeweging
zich sterk gemaakt om
de werknemers in de
bedrijven en in mindere
mate de ambtenaren bij
de overheid een grote
medezeggenschap te ge
ven.
Dit resulteerde in de
invoering van de Wet op
de Ondernemingsraden
in 1971. Deze wet werd
daarna in 1979 ingrij
pend veranderd.
Sindsdien bestaat de OR
uit gekozen werknemers
vertegenwoordigers, nieuwe
regels voor het overleg van
de OR met de ondernemers
leiding werden vastgelegd
en de informatieverplichting
van de directie aan de OR
uitgebreid. Door deze wijzi
gingen namen de mogelijk
heden van beïnvloeding door
de OR van de besluitvor
ming binnen de onderne
ming toe.
In de zeventiger jaren wa
ren er uiteraard de nodige
aanloopmoeilijkheden. Beide
partijen, de OR en de onder
nemersleiding, moesten hun
plaats nog vinden in deze
nieuwe situatie. Directiele
den voelden zich soms be
dreigd in hun taakuitoefe
ning. OR-leden moesten le
ren onderscheid te maken
tussen wel en niet belang
rijke zaken.
Maar allengs groeide toch
een werkbare situatie, die
resulteerde in de erkenning
van eikaars verantwoorde
lijkheden binnen de onder
neming. OR-leden handel
den steeds meer uit het be
wustzijn, dat het welzijn van
de onderneming paralel
loopt met het welzijn van
hen persoonlijk en van dege
nen die zij vertegenwoordi
gen. Het kenmerk van de
meeste leden van de onder
nemingsraden is dat zij be
reid zijn waar mogelijk een
stuk verantwoordelijkheid
te dragen.
Bij de oorspronkelijke ac
tiviteiten van de vakbewe
ging om de medezeggen
schap binnen de bedrijven
sterk uit te breiden, was de
achterliggende gedachte te
gelijkertijd de invloed van
de vakbeweging te vergro
ten.
Die opzet is in wezen mis
lukt. Leden zowel als niet-
leden van de vakbonden, die
zitting hebben in de OR,
stellen zich steeds meer zelf
standiger op. Zij vinden dat
zij als ondernemingsorgaan
de situatie binnen de bedrij
ven beter kunen beoordelen
dan de vakbondsbestuur
ders. Daardoor krijgen lan
delijk opgezette acties door
de vakbonden steeds minder
kans van slagen.
Bij deze ontwikkelingen
zullen zich op den duur ook
minder stakingsacties voor
doen, zoals we die thans be
leven. Werknemers zullen
steeds meer tot het besef ko
men, dat een stakingsactie
een uiterst gevaarlijk wapen
is, dat uiteindelijk het voort
bestaan van de ondernemin
gen ernstig kan bedreigen en
daarmee ook het .bestaan
van de werknemers in het
door staking getroffen be
drijf.
Bovendien worden de on
derlinge verhoudingen tus
sen de werknemers ernstig
verstoord. Dit zal zeker het
geval zijn wanneer kleine
groepen werknemers, die op
kwetsbare plaatsen werk
zaam zijn, door hun acties
een heel bedrijf lamleggen.
Ik geloof stellig dat door het
toegenomen verantwoorde
lijkheidsbesef van de werk
nemers stakingen in hun be
drijf steeds minder zullen
voorkomen.
Nu is de FNV onlangs met
het rapport 'FNV 2000' geko
men, dat de bedoeling heeft
de Nederlandse vakbewe
ging beter herkenbaar te
maken. Er worden daartoe
allerlei voorstellen gedaan
met het doel het lidmaat
schap van de vakverenigin
gen aantrekkelijk te maken.
In dit rapport staat ook
dat de vakbeweging haar
positie in de bedrijven wil
versterken. De FNV wil zich
indringend bezig gaan hou
den met de inrichting van de
arbeidsorganisatie binnen
de bedrijven en instellingen.
Dat zal onder meer tot uiting
komen in het maken van af
spraken over opleidingen,
personeels- en loopbaanbe
leid.
Achter dit voornemen
plaats ik een paar vraagte
kens. We moeten er van uit
gaan dat vooralsnog in de
meeste bedrijven en instel
lingen de organisatieraad
laag is. Dat betekent dat de
OR voor wat betreft de in
terne (arbeids-)verhoudin-
gen de dienst zal blijven uit
maken in nauw overleg met
het management.
De FNV kan uiteraard ad
viezen en onderzoeksrappor
ten ter beschikking van het
bedrijf of instelling stellen,
maar het zullen toch vrij
blijvende adviezen blijven,
waarvan het bedrijf zelf wel
zal uitmaken of men daar
van gebruik wenst te maken.
De FNV of welke vakcen
trale ook geef ik weinig kans
nog op te kunnen treden als
gangmaker binnen de be
drijven en instellingen. De
nu beter opgeleide werkne
mers wensen hun eigen
boontjes te doppen.
Dat neemt niet weg dat er
voor de vakbeweging als ad
viesorgaan en als service
verlenende organisatie zeker
een belangrijke rol is wegge
legd. In het ontwerprapport
'FNV 2000' wordt dan ook
voorgesteld een netwerk van
externe deskundigen op te
bouwen, die vakbondsleden
in de bedrijven kunnen ad
viseren. Ook zullen vak
bondsleden kunnen profite
ren van allerlei opleidings
activiteiten die er op gericht
zijn om de leden zowel bin
nen als buiten de bedrijven
beter te doen functioneren.
Maar rechtstreekse be
moeienis van de vakbewe
ging met de interne gang
van zaken in bedrijven zal
steeds minder geaccepteerd
worden. En dat is een ont
wikkeling waarmee de vak
beweging in het ontwer
prapport 'FNV 2000' naar
mijn mening te weinig reke
ning heeft gehouden.
Door Piet Oosthoek
'GELUKKIG heb ik van
meer verstand'. Op
de puntjes moet natuur
lijk 'verzekeren' staan.
Toch is het maar de vraag
of verzekeraars inderdaad zo
veel laten merken verstand
van hun vak te hebben. Ze
klagen steen en been dat er
niks meer te verdienen valt,
vreemde maatregelen zien
het licht
De ene verzekering wil
haar klanten in de grote ste
den kwijt, een andere \yil
nauwelijks meer uitkeren
aan mensen bij wie is inge
broken. Terwijl een mens
toch premie betaalt om de
verzekering dat soort risico's
te laten lopen.
Vooral de autoverzekering
blijkt voor veel maatschap
pijen een bodemloze put te
zijn geworden, in plaats van
de zo gewenste melk-koe. De
verzekeraars hadden Neder
land al in drie tarief-zones
ingedeeld; deze week stond
de eerste verzekering op die
er een zone aan toevoegde, de
steden Amsterdam, Rotter
dam en Den Haag namelijk.
Wie daar woont, mag zijn
auto bij de maatschappij
Winterthur niet verzekeren.
En wie al bij die maatschap
pij verzekerd is, wordt er uit
gegooid. Niet letterlijk, men
mag blijven, maar de premie
wordt wel met 25 procent
verhoogd. Een nieuwe vorm
van oprotpremie, eigenlijk.
De laatste jaren is er voor
de motorrijtuigen verzeke
raars in de grote steden geen
droog brood meer te verdie
nen. Daar zijn twee oorzaken
voor: de toename van het
aantal auto-inbraken en de
grotere drukte op de weg,
waardoor het aantal onge
lukken is toegenomen.
De verzekeraars zijn sa
men aan het bekijken hoe ze
het tij kunnen keren. Hogere
premies lijken er aan te ko
men. De zone-indeling,
waarbij Zeeland in de goed
koopste categorie zit en Bra
bant in de duurste, heeft in
ieder geval onvoldoende ge
werkt.
Een mooi voorbeeld van
twee uitersten is Zuid-West-
Nederland. Breda hoort net
niet bij de randstad in die
zin, dat automobilisten hun
voertuig niet meer kunnen
verzekeren bij Winterthur.
Maar veel scheelt het niet.
Ieder weekend worden in
Breda een kleine honderd
auto's opengebroken. Direc
teur H. Dolleman Hzn. van
de onderlinge verzekerings
maatschappij van de Zuide
lijke Landbouwmaatschap-
pij noemt de situatie in
Breda ronduit bedroevend.
'Zijn' maatschappij, op het
gebied van autoverzeke
ringen waarschijnlijk de
grootste in de streek, is een
wat afwijkende eend in de
bijt. De ZLM-verzekering
heeft bijvoorbeeld pas vorig
jaar, en dan nog met veel te
genzin, verschillende tarie
ven voor verschillende stre
ken ingevoerd.
Grofweg ligt de lijn bij
Roosendaal. Wie ten oosten
van die stad woont, betaalt
voor zijn ZLM-autoverzeke-
ring twintig procent meer
dan dan wie ten westen er
van woont
De ZLM is een 'onderlin
ge'. Winst, groei en uitbrei
ding van de omzet komen
voor de ZLM op de tweede
plaats. Dat houdt ook in dat
de ZLM nieuwe leden streng
selecteert. Een nieuwe klant
in Zaamslag is bij ZLM eer
der welkom dan een in Bre
da.
De maatregel van Winter
thur is natuurlijk een schijn
oplossing. Als alle verzeke
ringen zo zouden handelen,
konden inwoners van de ste
den niet langer voldoen aan
de wettelijke verplichting
dat een auto verzekerd moet
zijn.
Daarom is ook de Consu
mentenbond ongerust over
de ontwikkelingen. De bond
heeft al aangekondigd bij de
verzekeraars aan de bel te
zullen trekken, en spreekt
van discriminatie van inwo
ners van de grote steden. Dat
mag niet, vindt de bond,
iedereen moet een basisver
zekering kunnen afsluiten,
ongeacht zaken als nationa
liteit of woonplaats.
Vane
UTRECHT/BREDA
boos op minister Braks,
het kabinet het terrein
en het werk in de natuur
gens de ambtenaren bete
Nederland.
Daarom houden de amb
Doel van deze actie: „De 1
kelijk het is het onder hou
bieden in overheidshande
Staatsbosbeheer.
Het 'open huis' wordt op
gehouden, ondermeer bij1
Kasteel Groenenveld in
bos, natuur en landschap,
traal informatiepunt van
DEN HAAG (ANP) - De
meente Den Haag is van
bijstandstrekkers de a
stoffenheffing en de o
rend-goed belasting nog
jaar kwijt te schelden,
huishouding kunnen deze
ten tot ongeveer 300 gul
per jaar oplopen. De gemc
verwacht door de maat
minstens 700.000 gulden
der inkomsten uit alleen
onroerend-goed belasting.
De 35.000 bijstandstre
zullen schriftelijk op de hoo
worden gesteld van de
scheldingsmogelij kheid.
basis van een aanvraagfo
lier bekijkt de gemeente de
nanciële positie van de a
vrager.
DEN HAAG (ANP) - Wer
zen die het meest gemotiv"
zijn voor een baan kunnen
ter eerst geholpen wor
Dure werkgelegenheidspl
nen moeten vooral op ben
richt worden.
Onderzoek doet name
vermoeden dat minstens
helft van de werklozen me
laagste opleiding niet ge"
resseerd is in een plaats in
bedrijfsleven.
Dit zegt prof.dr. W.
Voorden, hoogleraar soci
economisch beleid aan
Erasmusuniversiteit in
terdam. Hij is tevens voo
ter van het Algemeen We
loosheidsfonds (AWF).
Van Voorden baseert
uitspraken op een onderz
onder langdurig werklo
met alleen een lagere schr
opleiding in de gemeente D
drecht.
Zeventig procent van d
Dordtse werklozen was
uit op een baan. Van Voor
vermoedt dat de situatie
andere steden niet veel and
zal zijn maar houdt het v
de zekerheid landelijk op
geveer de helft.
(AD\
VANAVOND OP TV:
STER NED 2: NAHETJ0URN
VAN 19.00 UUR
10 0 JAAR
FRANKRIJK houdt de adem
terrorist Georges Ibraham A
straf is weliswaar in brede Ie
stemming begroet, maar da
sluit voor de mogelijke gevol
dallah hadden voor het proc
len overgaan wanneer hun c
den veroordeeld.
De Franse regering - met
vorig jaar die aan twaalf mer
terhoofd - had zich de dreij
openbare aanklager vroeg oi
Een strenge veroordeling zoi
laar maken.
De magistraten-jury weigei
van de 'Gewapende Revolu
reu rg roep waarvan Abdallah
deelden onafhankelijk en wa
de koehandel van de Franse
Een terechte maar evene
politieagenten bepalen nu he
zen en openbare gebouwen
Jen van toepassing. In die zin
meer gelijk door te stellen da
Is toegeven aan eisen van
Op het eerste gezicht lijkt da
historie van het terrorisme be
terrorisme lonend blijkt te zijr
achter de veelal anonieme
eisen gaan stellen. Daarom
rijse rechtbank toe te juichei
tol voor moet worden betaald