\nN Danny Kaye: grootste kindervriend van de wereld 6 Geen invloed tv-drama op mening kijker' Help, Panorama Mesdag stort in L V - WOENSDAG 4 MAART 1987 WOENSDAG 4 MAART NEDERLAND 1 T2 PAGINA GIDS NEDERLAND 2 Frank Jansen volgt Warry van Kampen op bij KRO Even Piekeren 6 t/m 15 maart RESTAURATIE GAAT ZEKER VIER JAAR DUREN r m I „Politici geven steeds meer blijk niet te weten hoe de samenleving in elkaar zit, om over die van het voetbal maar te zwijgen" Ton Harm sen, voorzitter Ajax [21.32] Mode special DANNY KAYE was een komiek, die vooral indruk maakte door zijn perfecte gevoel voor inprovisatie en zijn vriendelijkheid. Achter de ruim 40 jaar zingende, dansende en grappen verkopende artiest met zijn rode haar en beweeglijk gezicht ging een man schuil met een gouden hart, vooral voor kinderen. Gedurende dertig van de veertig jaar van zijn carrière reisde hij ook de wereld rond met benefietconcerten voor het Kinderhulpfonds Unicef van de Verenigde Naties om geld bijeen te brengen voor zieke en hongerende kin deren. Kaye vond dat 'het mooiste wat ik ooit heb kunnen doen'. De man, die op zijn hoogte punt een van de bestbetaalde artiesten ter wereld was, deed dat meestal voor niets. In 1954 werd hij door de toenmalige secretaris-generaal van de VN, Dag Hammarskjöld, be noemd tot honorair reizend ambassadeur van Unicef. Hij beschouwde Unicef als een van de weinige instellingen die boven de politiek staan. Over de behoeftige kinderen, die van zijn werk profiteerden zei hij„Zij zijn als bloemen en het is heerlijk om nu en dan eens te gaan kijken hoe de bloemen zijn gegroeid". Danny Kaye werd op 18 ja nuari 1913 geboren als David Kaminsky geboren in New York. Zijn vader Jakob, vroe ger paardenhandelaar, was een jood uit de Oekraïne, die met zijn vrouw Clara uit het tsaristische Rusland emi greerde en werk vond in de kledingindustrie in New York. Danny groeide op in de ongure Brooklynse wijk Brownsville. De tengere, bleke jongen hield ervan zijn kameraadjes te vermaken. Op de middelbare school deed Danny mee aan toneeluitvoeringen. Hij was ook goed in atletiek en zwem men. Op 17-jarige leeftijd ver liet hij de school. Rekenfout Clownesk of niet, een van zijn eerste baantjes na deze school, bij een verzekerings maatschappij, eindigde abrupt toen hij een rekenfout maakte die zijn werkgever 23.000 dol lar kostte. Na werk in een zanggroep, die optrad voor de radio en in vakantiekampen poogde hij op Broadway in een show te komen, maar zonder succes. Zijn moeilijkheid was dat hij van alles een beetje kon en zich niet had gespecialiseerd op een bepaald gebied. Toen ontmoette hij Dave Harvey en Kathleen Young, die hem leer- den dansen, hem een rol gaven in een variéténummer en hem op tournee meenamen naar Japan, China, Singapore en Bangkok. In Japan lukte het nauwelijks zelfs ook maar een glimlach te ontlokken aan het onbewogen publiek en daar begon hij met zijn in razend tempo gesproken lachwek kend koeterwaals. Hij trok Danny Kaye in 'Sonja's Goed Nieuws Show' op 7 juli 1979. zich niets aan van de verkla ring van een directeur dat de Japanse theaterbezoeker het ongemanierd vindt om te la chen. Kaye ging er daartegen over vanuit dat de ernst van het publiek voornamelijk het gevolg was van een ontoerei kende kennis van Engels en maakte zijn eigen, internatio nale taal van de lach. Als lid van de reizende groep trad Kaye gedurende een aantal maanden ook in Londen op in het deftige Dor chester hotel, maar zijn num mer was een droevige misluk king. Terug in de VS ont moette hij Sylvia Fine, met wie hij op 3 januari 1940 trouwde. De geboorte van hun dochter Dena noemde Kaye hun vorm van samenwerking die het beste is geslaagd. Syl via, pianiste, schreef liedjes en muziek voor hem en nadat hij in hetzelfde jaar in een New- yorkse nachtclub het liedje „Stanislavsky" had gezongen begon de weg naar de roem. Zijn dolle grappen sloegen plotseling aan en het duurde niet lang of hij trad op in alle grote nachtclubs in New York met de teksten en liedjes die zijn vrouw schreef. Broadway In juni 1979 vertoonde Danny Kaye zich even Roosendaal, waar een Unicef-kinderfeest werd gehouden. - foto de stem/ben steffen Zo kwam hij toch op Broad way, in 'Straw Hat Revue', 'The Plays the Thing' en 'Lets Face It'. Maar het lied dat hem daar beroemd maakte waarin hij binnen een minuut 50 lange namen van Russische componisten opraffelt - kwam niet van ziin vrouw, maar van Ira Gershwin. Twee van die geslaagde musicals in New York leidden tot een contract met Hollywood, waar hij speelde in een serie films die begon met 'Up in Arms' in 1944, 'Wonder Man', 'Kid from Brooklyn', 'The Secret Life of Walter Mitty', 'White Christ mas' en 'Hans Christian An dersen'. Zijn optreden in het Londense Palladium in 1948 was eveneens een succes. Een van zijn bewonderaars was prinses Margaret, de jongere zuster van koningin Elizabeth, die hem vaak uitnodigde voor een optreden in haar vrien denkring. In Amerika namen zijn roem en vermogen jaarlijks toe. Vier jaar lang trad hij we kelijks op met een eigen pro gramma, dat tientallen mil joenen kijkers trok en hem twee tv-onderscheidingen be zorgde. In 1954 kreeg hij een ere Oscar voor zijn bijdrage aan de amusementsindustrie. Hij verminderde zijn optreden in films. Kaye's vertolking van de voddenraper in 'The Mad Wo man of Chaillot' in 1968 met Katharine Hepburn was zijn eerste filmrol sinds vijf jaar. - foto nos Bij elkaar speelde Kaye in on geveer dertig films. Na een onderbreking van 29 jaar trad hij in 1970 een jaar lang op Broadway op als Noach in de musical "Two by Two' van Richard Rodgers. Kaye 'deed' ook het dirigent schap van symfonie-orkesten. In diverse wereldsteden diri geerde hij orkesten tijdens Unicef-concerten, waaronder Het Concertgebouworkest en de Marinierskapel. Danny Kaye heeft verschil lende malen ons land bezocht. In 1979 kreeg hij van prinses Beatrix de Gouden Unicef- penning en bracht hij een bliksembezoek aan de Unicef- kinderlanddag in Roosendaal. In 1981 ontving hij in het Haagse Vredespaleis de Wate ier Vredesprijs en in 1982 kwam hij nogmaals naar Ne derland om giften aan Unicef in ontvangst te nemen. In 1979 moest hij preventief een open-hartoperatie onder gaan en in 1984 werd een van zijn heupen vervangen. Later in hetzelfde jaar kwam hij op nieuw in het ziekenhuis, we gens bronchitis. Zondag was hij in het ziekenhuis opgeno men wegens inwendige bloe dingen en geelzucht. In de herfst van het afgelo pen jaar trok Veronica naar Parijs, waar op dat moment reeds de trends van de voor jaarsmode 1987 werden ont huld. Het uitgangspunt was betaalbare, draagbare mode en een special van drie Kwartier toont de resulaten. 2oals uit het overzicht blijkt, beweegt de mode zich dit voorjaar rond diverse thema's, als landleven, zwart-wit, jeans en Out of Africa. Of Nederland zich ook volgens deze thema's gaat kleden heeft Veronica eveneens onderzocht. Door onze verslaggever NIJMEGEN - Er bestaat in Nederland nauweli verband tussen de 'werkelijkheid' zoals tv-prograi ma's die uitbeelden en de opvattingen van de kijkt over de 'echte' werkelijkheid. Dat concludeert drs. Harry werkelijkheid. Er bleek ni Bouwman in zijn proefschrift 'Televisie als cultuurschep per', waarop hij deze week promoveert aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Hii is verbonden aan de vakgroep massacommunicatie van de Universiteit van Amsterdam. Bouwman heeft een analyse gemaakt van 105 dramapro gramma's, die in het najaar van 1980 zijn uitgezonden: 65 avondprogramma's en veertig kinderprogramma's. In die tv- 'werkelijkheid' spelen relaties, de rol van 'de' man en 'de' vrouw, seks, geweld (85 pro cent van de kinderprogram ma's bevat geweld!), misdaad en straf een belangrijke rol. De typeringen die de televi sie hiervan geeft, legde Bouw man naast de opvattingen van de kijkers over de 'gewone' welijks enige samenhang. Een groot deel van zijn derzoek besteedt Bouwn aan het toetsen van de med theorie van de Ameriki tiende eeuw. Op het land- Gerbner aan de Nederlati situatie. Volgens Gerbi krijgt de kijker zo'n overdo aan geweld voorgeschott Hun heer en meester is de dat zijn opvattingen over rijke varkensfokker Zsup&n samenleving er wel mee di (ivan Rebroff). Op een dag j J beert echter de zoon van de oude Barinkay terug. San- dor Barinkay heeft amnestie beïnvloed moeten word Maar hoewel het tv-drama Nederland sterk lijkt op de VS, gaat Gerbners verh gekregen en daarmee wor- i...;-j.den hem alle bezittingen van zijn vader teruggegeven. HILVERSUM (ANP) - Frank A. M. Jansen (43) is benoemd tot hoofd gevarieerde pro gramma's bij de KRO-televi- sie. Dit heeft de KRO gisteren meegedeeld. Jansen treedt op 1 april in dienst. Hij is de opvol ger van Warry van Kampen, die eind december zijn functie neerlegde. Jansen is afkomstig uit de muziekindustrie. Bij EMI-Bo- vema was hij in binnen- en buitenland in verschillende managementsfuncties in de programmasfeer werkzaam. De laatste drie jaar is hij ac tief als zelfstandig platenpro ducent en muziekuitgever, met name op de Duitse markt. De afdeling gevarieerde programma's van KRO-tv omvat de sectoren film, dra ma, show en jeugdprogram ma's. hier niet op. In ons land is al een - overwegend psychologe gericht- onderzoek gedi naar de invloed van tv-gew op kijkers. Maar de conclus liepen nogal uiteen. Bouwm heeft meer gekeken naar rol van televisie als 'cultui schepper'. In discussies over gew beeld over de traditionele van de vrouw, wordt vaak zen; tot dusver zonder dat onderzoek voor de Nedi landse situatie voorhand was. Met zijn onderzoek b» Bouwman hiervoor een eer aanzet. (ADVERTENTIE) 20.50 Zigeuner baron Kort na 'Die Fledermaus' brengt de NOS opnieuw een meesterwerk van Johann Strauss: 'Der Zigeunerba ron'. Het verhaal van deze operette speelt in Hongarije in het midden van de acht- goed van de verbannen heer Barinkay heeft zich een groep zigeuners gevestigd. 22.53 Nederland C In 'Nederland C* ditmaal aandacht voor de schilder Jan Voerendaal, van wie een overzichtstentoonstelling wordt gehouden in het Van Gogh-museum te Amster- vandalisme en ook bijvoi dam. Voor deze expositie heeft Henk van Ulsen een aantal schilderijen beschik- de invloed van televisie ge» baar gesteld. De acteur is - een verzamelaar van het werk van de als 'IJsselschil- der* bekend staande kunste naar. Hij heeft zelfs een boek over Voerendaal gepu- A B C 0 Geopend 10-17 uur. Donderdag 12 en vrijdag 13 maal 10-22 uur. AMSTERDAM rail Trein Toegangbiljetten bij NS-statica: Door Mick Salet „Nee, de museumkaart is hier niet geldig". De caissiete van Pano rama Mesdag zegt het op een toon die de schilder Mesdag als muziek in de oren geklon ken zou hebben. Niks geen korting om naar zijn mees terwerk te kijken. Betalen moet je. Zó was Mesdag als bankier opgevoed. „Drie gulden, alstublieft". Ach, wat is drie gulden nou? De mensen die Pano rama Mesdag een eeuw gele den wilden zien moesten 99 centen neertellen. Een exor bitante prijs voor die tijd. En wat kreeg je voor dat geld? De illusie dat je stond op een duin, die je een dik half uur lopen verder in het écht kon beklimmen. Het Scheveningse strand ligt nog steeds op slechts twee strippen afstand van het Panorama Mesdag aan de Haagse Zeestraat. Maar de werkelijkheid van 1880 is on bereikbaar ver, dus lijkt drie gulden niet te veel gevraagd. Je nadert het Panorama door een donker gangetje. Niet dat de directie van het museum geen geld voor tl- buizen meer heeft maar als je aan het eind van het duistere gangetje de trap naar de uitkijkpost beklimt, zijn je ogen zo gewend aan de schemering dat ze fel worden verrast door de schitterende zon die er boven het strand van Scheveningen schijnt te schijnen. En dan valt er niets anders meer te zeggen dan 'oh' en 'ah'. Idee Het Panorama van Hen drik Willem Mesdag is één van de laatste panorama's ter wereld, maar zeker niet het eerste. Het idee van het Pa norama is geboren in een ge vangenis. Omdat de Ierse schilder Robert Barker zijn schuldeisers niet kon betalen, draaide hij de bak in. Dat was een middeleeuwse ker ker, die alleen verlicht werd door een gat in het plafond dat daglicht doorliet. Toen de gevangen schilder bij dat licht om zich heen keek, ging hem een lichtje op en moet hij iets als 'Eureka' hebben gemompeld. Direct nadat hij was vrij gelaten zette hij zijn idee op papier en vroeg er patent op aan. Juli 1787 werd dat ver leend. Eten patent op een nieuwtje in de schilderkunst? Dat wordt zelden of nooit vertoond en is een bewijs dat het Panorama door onze voorouders uit het televisie- loze tijdperk eerder als een kunstje dan als kunst gezien werd. Het Panorama is ook een truc. Het is een schilderij in een cirkel, waarbij de kijker 360 graden moet draaien om alles te kunnen zien. Om de kijker de illusie te geven dat hij echt midden 'in' een schil derij staat, moet aan een aantal eisen worden voldaan. De bovenkant van het schil derij mag niet zichtbaar zijn, net zo min als de lichtbron, een glazen plafond dat het daglicht doorlaat. Ook de onderkant van het schilderij mag niet al zodanig herkenbaar zijn. Het oog moet zó bedrogen worden dat de toeschouwer het idee heeft dat de grond onder zijn voe ten 'natuurlijk' overloopt in de onderkant van het schil derij. Barker had niet direct suc ces, maar na verloop van tijd veroverden de Panorama's als kermisattracties de we reld. Stadsgezichten, bijbelse voorstellingen en veldslagen. Allemaal zo realistisch mo gelijk. Het publiek vond het echt fantastisch en fantas tisch echt en voelde zich als een inboorling in de bioscoop. Ontwerp Omdat het Panorma eer der kermis dan kunst was, waren het ook niet de groot ste artiesten die er zich mee bezig hielden. Het was dan ook opmerkelijk dat Mesdag, die al naam had gemaakt met zijn zeegezichten, werd gevraagd een Panorama te maken. Dat was in 1880. Toen werd in Brussel de Société Ano- nyme du Panorama Mari time de la Haye opgericht. Mesdag werd gevraagd om dat olieverf e op doek te zet ten voor het enorme bedrag van honderdduizend Belgi sche frank, bijna vijftig mil le. Exclusief de kosten van verf, linnen, steigers en meer zaken die komen kijken om een doek te schilderen van veertien meter hoog en 120 meter lang. De manier waarop Mesdag de schets voor het Panorama maakte is eenvoudig uniek en uniek eenvoudig. Hij liet een bijna rond glazen kastje maken, zette dat op de Sche veningse Seinpostduin, ging erin staan en schilderde met witte verf de contouren van het landschap dat hij om zich heen zag op het glas voor zijn neus. Mesdag gebruikte die ma nier van kopiëren eerder. Hij ging achter het raam staan, trok het beeld van buiten over op het glas, legde daar een transparant vel papier over heen en tekende zo een kant en klare kopie van het uitzicht uit zijn raam. De oervorm van een fotokopie. Niet dat Mesdag alléén maar kon overtrekken. Hij was een meester in het schil deren van zeegezichten. De luchten, de zee en de vissers schepen op het Panorama Mesdag heeft hij dan ook zelf op het doek gezet. Dat was een listige en las tige klus, want het is erg moeilijk om met je neus vlak voor zo'n groot doek, dat niet alleen in een cirkel hangt, maar ook enorm bobbelt, iets te schilderen zonder dat er vertekening ontstaat. Daarom stond er tijdens het schilderen ook altijd iemand in het midden, op de plaats van de toeschouwer, om de schilders te regisseren en te corrigeren. Aan het doek werd ge werkt door een team van schilders, waaronder Theo- phile de Bock, mevrouw Sientje Mesdag en G.H. Breitner, toen nog een jonge twintiger. In een supersnel tempo van vier maanden werd het doek van 1680 vier kante meter kunst en klaar geschilderd. Verlies En vonden onze voorou ders het even mooi als de bijna 200.000 mensen die nu jaarlijks komen kijken? Nee, niet echt. Misschien niet zo verwonderlijk, want het pu bliek van toen werd doodge gooid met Panorama's en de toegang van 99 cent was eigenlijk alleen betaalbaar voor Jan Boven Modaal. Het bezoek viel tegen en in 1885 besloot het Brusselse be drijf zichzelf op te doeken en het doek te koop aan te bie den. Mesdag kocht het zelf, rolde het op en stuurde het voor een show naar München en daarna naar Amsterdam. In 1891 kwam het panorama weer terug in Den Haag waar het, na een opknap beurt door de meester zelf, is blijven hangen. Rijk is Mesdag er niet van geworden. Maar dat deerde hem niet, want hij was al steenrijk. Hij zat zo goed in zijn slappe was dat hij het zich kon veroorloven om de verliezen van zijn museum, tot zijn dood in 1915, uit eigen zak te betalen. Opknappen Maar nu hebben de erfge namen van Mesdag wel geld nodig om het doek te restau reren. Wat is er mis? Het Vlaams linnen dat Mesdag gebruikte was niet slecht, maar hangt na 107 jaar toch wel op instorten. Aan de voorkant is het niet te zien, maar aan de achterkant zit het zes ton zware doek vol gaten en scheuren. TNO heeft het onderzocht en kwam tot de conclusie dat het linnen erg bros is en 75 procent van de oorspronke lijke trekkracht heeft verlo ren. De bedoeling is dat men het Panorama eerst reinigt en daarna aan de achterkant 'Panorama Mesdag' wordt onder handen genomen. Toen Mesdag het schilderde, dacht hij dat het maar 25 jaar zou blijven bestaan. fotoanp een nieuwe laag linnen aan brengt, die extra steun geeft. Een technisch hoogstandje, want het nieuwe linnen moet bij verandering van tempe ratuur en vochtigheidsgraad precies evenveel krimpen en uitzetten als het oude doek. De man die leiding geeft aan de operatie is de direc teur van Panorama Mesdag, P.A. Zoetmulder. Hoe lang gaat de restaura tie duren? „We denken dat het vier jaar gaat duren, maar mis schien worden het er wel vijf. Tijdens de restauratie blij ven we gewoon open. Het Pa norama blijft steeds zicht baar en we hopen dat het pu bliek gewoon blijft komen. Misschien komen er zelfs wel méér mensen, omdat zo'n restauratie voor de bezoekers best interessant kan zijn." Hoe komt men aan het geld voor de restauratie? „De kosten van de restau ratie worden op 3,6 miljoen gulden geschat. Panonr» Mesdag is een besloten veil' nootschap, die 1,4 miljoen gulden moet opbrengen. Eer deel van dat bedrag is de af gelopen jaren al gespaard Van de gemeente en Monu mentenzorg komt negen ton En de rest, 1,3 miljoen gulden hopen we binnen te krijgen via de Stichting Behoud Pa norama Mesdag, die finan ciële steun aan bedrijven particulieren vraagt. Het gi ronummer is 150.000." Als het Panorama gerestau reerd is, kan het doek er dat weer een eeuw tegen „Daar is geen zinnig ant woord op te geven. Wie weet Toen Mesdag het schilderde dacht hij dat het maar 25 jaar ij- zou blijven bestaan. Nu be- staat het nog steeds en als het straks gerestaureerd is za! het zeker wel weer een paai generaties blijven bestaan. Maar als we het niet res taureren, weten we zéker dat het binnen afzienbare tijd ia elkaar valt. Het kan een jaai duren of tien jaar, maar als we niks zouden doen, dan is de ramp overmijdelijk. Dat onaanvaardbaar en daarom móet het opgeknapt worden, zodat ook volgende genera ties van dit meesterlijke kunstwerk kunnen genie ten." En meesterlijk is het. Wie het gezien heeft kent dat rare gevoel dat je krijgt als je 'in' een schilderij staat je staat op de Seinpostduin en het zand onder je voeten daalt aan de ene kant naar het strand en aan de andere kant naar het Scheveningen van vóór Zwolsman en Bre- dero. Werkelijkheid en schil derij lopen zó natuurlijk in elkaar over dat veel toe schouwers het schilderij ti zouden willen binnenwande len. Optisch bedrog waar men sen al 107 jaar lang intrappen aan vuren telwoord belem mering prieel man lid v.e. firma tot us tuus brand kast voorkeur teleur gesteld v voordat in ont vangst nemen Voor oplossing zie laatste kolom

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 16