sraël bied Belastingvoorlichting via 54 lokale omroepen KNVTO: ANDERE BETALING CHAUFFEUR Verzekering pakt automobilist aan Overval van ijzel I )e$relHd Koninklijke familie op vakantie Bond: rem op uitbesteden werk chemische industrie Bestaansrecht Rogers: plaatsing tot 1988 uit te stellen T5 PAGINA 2 DINSDAG 3 MAART 1987 T28 ■BINNENLAND1 Kerken tegen optreden van Goerees DEN HAAG (ANP) - De oorzaak van massale overtreding van de rust- en rijtijden, de ge ringe doeltreffendheid van de organisatie van' het werk, en het permanente gebrek aan nachtrust in het internationale beroepsgoede- renvervoer over de weg moet worden gezocht in de cao die voor deze bedrijfstak van kracht is. DE STEM COMMENTAAR CONSUMENTENBOND: ZORGEN OVER UITSLUITEN Tatoeage kan aids verspreiden N meldde dat het een nieuwe stimu- ~kent voor alle wa- rhandelingen tussen West. Het voorstel dat de Sovjet-Unie wapenbeheersings- en te sluiten en zich opstelt met betrek- de onderhandelingen ~S, aldus ADN. ent Erich Honecker een boodschap naar tduitse bondskanse- ut Kohl, waarin hij drong dat beide lei invloed bij hun oten aanwenden om 'ovs voorstel te steu- USSR begroetten de et voorstel van Gor- als een 'historische 'e door de VS niet op dbare wijze terzijde den geschoven, mogelijkheid bestaat op korte termijn ons "chappelijk Europees verlossen van een be deel van de nu last", zei journalist Kolesnitsjenko in het e-programma 'Inter- al Panorama', ns Kolesnitsjenko de VS nu niet langer volhouden dat met de Unie geen akkoord de middellange-af- aketten mogelijk is daarbij het SDI-pro- te betrekken. De VS deze historische kans n liggen, meende hij persbureau Tass in een bericht uit gton dat een zegsman t Witte Huis had ge t het voorstel van 'ov door de regering- 'met interesse' was gen, maar dat een Amerikaanse rege- anctionarissen nu al nd had gereageerd. p op heeft gevestigd, en hij vrede als iets "anbaars beschouwt." gezaghebbende Egyp- dagblad stelt Shamir zijn oppositie tegen ternationale vredes- ntie dan ook verant- -lijk voor de voortzet- n de huidige impasse vredesproces. Volgens tische weekblad 'Al war' heeft president ak een uitnodiging ~n topconferentie met n en Shamir tegen het van deze maand in ngton van de hand ge- omdat hij ervan over- is dat de Israëlische er buiten het kader van rstarde ideologie zich een centimeter' in de richting zal bewegen. verzoek van Peres om -zoek aan Egypte te en werd daarentegen beantwoord om de i's te demonstreren dat bereid is met iedereen te werken die de vrede -rt te bevorderen. sn Lulea. trainingen in Kiruna in plaats bij een tempe- ir van 40 graden Celsius, losofie hierachter is de ten aan de barre om- igheden in het gebied te wennen, zodat zij een uele invasiemacht hier kkelijk de baas kunnen Zweedse leger wórdt ind op snelheid. Op de basis F-21 hebben sol- 12 minuten nodig om iggen gevechtsvliegtuig ïn bevroren landings van munitie te voor- Het móet binnen 10 mi- maar de soldaten heb- as vier weken geoefend e is de eerste keer dat zij taak ten uitvoer bren- t Vijfde Bereden Pelo- Kiruna heeft ongeveer veel tijd nodig om een rie tenten bestaand le- mp - compleet met afweergeschut en bran ie oventjes - op te bre- n welke kant zou een tuele invasie kunnen ko- Volgens strategen zal inval komen van de par te zich bij het uitbreken vijandelijkheden het it in het nauw gedreven De Zweedse officieren sn in deze niet graag in «paalde richting. Hij zij een neutraal land, wat zou het", zegt Jans- „Wij verdedigen dit ge in het oosten, het wes- het noorden en het zui- Dat vertellen we ook soldaten". (AP) De koninklijke familie verblijft op dit moment in het skivakantie-oord te Lech (Oostenrijk). De ko ningin zwiert met man en kinderen besneeuwde hel lingen af. Prinses Juliana en prins Bernhard doen het ivat rustiger aan. Zij houden het op wandelen. De traditionele vakantie in de bergen levert ook dit keer foto's op. ,0T0ANP DEN HAAG (ANP) - Via twee voorlich tingsprogramma's die door 54 lokale omroe pen zullen worden uitgezonden gaat de be lastingdienst belastingplichtigen helpen bij het invullen van hun aangiftebiljet inkom stenbelasting. Met deze voorlichting kunnen, aldus een mededeling van het ministerie van Finan ciën, 1,8 miljoen luisteraars en 2,5 miljoen kijkers bereikt worden. In totaal zullen de omroepen 49 maal het radioprogramma (van zestig minuten) en 23 maal het televi sieprogramma (van 45 minuten) uitzenden. De twee programma's zijn gemaakt in op dracht van de Belastingdienst in samen werking met de Organisatie van Lokale Omroepen Nederland (OLON). De voorlichtingscampagne is opgezet naar aanleiding van positieve ervaringen met een vorig jaar gehouden experiment waaraan vier lokale omroepen meewerk ten. Zowel in het radio- als het televisiepro gramma wordt een toelichting gegeven op de vragen uit het aangiftebiljet en de pro blemen die zich daarbij kunnen voordoen. De uitzenddata, die per omroep verschillen, worden in overleg met de plaatselijke be lastinginspectie vastgesteld. AMERSFOORT (ANP) - De Raad van Kerken in Neder land heeft de lidkerken in een brief opgeroepen de uitspra ken van het echtpaar Lucas en Jenny Goeree ondubbelzinnig te verwerpen en het eigen spreken over het joodse volk kritisch te onderzoeken. De Raad heeft daarom zijn verklaring van februari vorig jaar, waarin de uitspraken van het echtpaar scherp wer den veroordeeld, aan de lid kerken gestuurd. De Raad vraagt de lidkerken te bevor deren dat de verklaring in hun eigen kerk meer bekendheid krijgt. Het Overlegorgaan van Jo den en Christenen in Neder land (OJEC) heeft eerder dit jaar in een gesprek met de Raad van Kerken er zijn be zorgdheid over geuit dat de lidkerken de verklaring van de Raad negeren. Volgens het OJEC zijn de standpunten van het echtpaar, dat een verband legt tussen de kruisiging van Christus en de vervolging van de joden door de eeuwen heen, nog in veel kerken te beluiste ren en zijn ze door de kerken nog lang niet doordacht en verwerkt. Cao bron van misstanden Deze conclusie trekt de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Transport-Ondernemingen (KNVTO) uit het rapport van de Rijksuniversiteit Groningen over de ontduiking van de regels voor rust- en rijtij den door vrachtwagenchauffeurs in het internatio nale goederenvervoer. De KNVTO vindt het nu de hoogste tijd om het salarissys teem van internationale vrachtwagenchauffeurs over hoop te gooien en andere me thoden te bekijken. Het onder zoek door het verkeerskundig studiecentrum van de univer siteit toont aan dat het uur loonsysteem in Nederland leidt tot slechte arbeidsom standigheden. De KNVTO voelt het meest voor een vast salaris, omdat de chauffeur er dan geen belang meer bij heeft ROTTERDAM (ANP) - De In dustriebond FNV zal bij de komende cao-onderhandelin gen met een dertigtal chemi sche industrieën (tesamen zo'n 15,000 werknemers) in het Bot lek- en Europoortgebied aan dringen op een rem op het uit besteden van werk. Volgens de bond besteden steeds meer bedrijven niet- produktiegeboden werk uit aan derden. Ook wil de Indus triebond in de cao's het aantal flexibele arbeidscontracten in de chemie beperken, zo heeft bestuurder P. Janssen meege deeld op een persconferentie in Rotterdam. Het uitbesteden van bij voorbeeld het werk van tech nische diensten en kantine- personeel lijkt de bedrijven geld te besparen, maar volgens Janssen kan uitbesteding op langere termijn contrapro- duktief werken. Tot ergernis van de Indus triebond is er in de chemische industrie tot nu toe weinig te recht gekomen van regionale vakopleiding voor jongeren en om-, her- en bijscholing voor werknemers. De bond verwijt de werkgevers dat hun cen trale organisaties de mond vol hebben van de noodzaak tot scholing, terwijl er op regio naal niveau niets van de grond komt. In de cao-onderhande lingen zal de bond daarom pleiten voor een structurele aanpak van de scholing van jongeren en werknemers. HET SECTIEBESTUUR betaald voetbal verkeert in een weinig be nijdenswaardige positie. Vanavond buigt het hoogste college uit het professionele voetbal zich over de gevolgen van de rellen tij dens het competitieduel FC Den Haag-Ajax van afgelopen zon dag. Zoals bekend speelden zich voor en tijdens het duel tafere len af die herinneringen opriepen aan de dramatische gebeurte nissen tijdens de Europacup-finale Liverpool-Juventus, in het Heizel-stadion in Brussel. Een peloton van 250 agenten bleek uiteindelijk niet in staat om de voetbalfanaten te beteugelen met als triest resultaat vijf en twintig gewonden en de hevigste rellen uit de op dat punt toch al zwaar beladen historie van het betaalde voetbal. Zoals te doen gebruikelijk voegen na afloop van een dergelijk omstreden duel veel hoogwaardigheidsbekleders zich in het koor van verontwaardigde lieden. Burgemeesters eisen garanties dat zoiets zich in de toekomst niet meer zal voordoen en politici van diverse pluimage willen dat er zonder uitstel keiharde maatrege len genomen worden. Het arme sectiebestuur is de club die er er maar voor heeft te zorgen dat al deze soms genuanceerde maar vaker nog ongenuanceerde eisen ten uitvoer worden gebracht. Formeel gesproken is het terecht dat de verontwaardiging zich op de KNVB richt. Tenslotte is het sectiebestuur -in casu de thuisspelende club- verantwoordelijk voor al wat er zich op en rond het veld afspeelt. Maar het is al te simpel om van deze in stantie te verwachten dat dè oplossing na een avondje vergade ren in Zeist wordt aangedragen. Daarvoor is het probleem te complex. Anderzijds moeten de voetbal bestuurders zich realiseren dat het betaalde voetbal zijn laatste restje goodwill aan het verspelen is. Toename van crimininaliteit is een breed maatschappelijk ver schijnsel en het voetbal-vandalisme is daar slechts een -klein- onderdeel van. Maar het is nu eenmaal een feit dat de aandacht van het grote publiek zich eerder richt op deze uitwassen dan op minder sensationele zaken. Het is daarom voor de KNVB een kwestie van lijfsbehoud om met -desnoods harde- maatregelen te komen die mogelijkerwijs kunnen bijdragen tot beteugeling van het voetbalgeweld. Alom wordt voorgesteld om bijvoorbeeld de supporters van bezoe kende clubs niet langer toe te laten. Dat kan tot gevolg hebben dat ook zich fatsoenlijk gedragende supporters de dupe worden van deze maatregel. Maar de suggestie is niettemin de moeite waard om serieus bekeken te worden. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen. Zoveel tijd heeft de KNVB niet meer om te bewijzen dat het betaalde voetbal in Nederland nog bestaans recht heeft. om zijn uren op te voeren door extra lang te doen over lossen, laden en wachten. Bovendien is de Neder landse chauffeur door dat uurloonsysteem de minst effi ciënte van zijn Europese colle ga's in België, Duitsland, De nemarken, Frankrijk en Italië. De Nederlandse internationale chauffeur besteedt 58 procent van zijn werkweek aan rijden, terwijl de Italiaanse chauffeur 76 procent van zijn tijd achter het stuur zit. In geen van de andere landen komt het per centage onder de zestig. De Nederlandse autoriteiten maken het de beroepschauf feurs bijzonder gemakkelijk om de rij- en rusttijden te overtreden, zo blijkt verder uit het onderzoek. De pakkans is hier acht procent, terwijl een chauffeur in de Bondsrepu bliek 82 procent kans heeft om langs de weg te worden gecon troleerd. Als reden voor overtreding van de regels geeft 39 procent van de chauffeurs op dat de werkgever daartoe aanzet. In 53 procent van de gevallen is het haast om goederen op tijd af te leveren. De onderzoekers wijzen erop dat er van boze opzet om de regels te overtreden bij de chauffeurs eigenlijk geen sprake is; daarvoor worden ze te massaal overtreden. Het is inherent aan het systeem, ge koppeld aan de beloningsme thodiek. De gemiddelde werk week van een internationale chauffeur bedraagt dan ook 75 uur. Een werkdag duurt ge middeld twaalf uur. ZELFS SCHAPEN bleven niet gespaard. Zwaar van het ijs stonden zij wankel op de poten te wachten op hulp. - fotoanp BRUSSEL (ANP) - Wat er tussen nu en de len te/begin zomer 1988 zal gebeuren, wordt bepa lend voor de vraag of in Nederland Ameri kaanse kruisraketten zullen worden geplaatst. Dit heeft de opperbevelhebber van de Navo- troepen in Europa, de Amerikaanse generaal Bernard Rogers, in Brussel verklaard. De Nederlandse regering, aldus Rogers, heeft zich ertoe verplicht om tegen eind 1988 alle voorziene kruisraketten te plaatsen, waar mee alle 572 in het Navo-dubbelbesluit van de cember 1979 voorziene Pershing-II en kruisra ketten in stelling zullen zijn gebracht. „De laatste datum tot waarop Nederland met de plaatsing kan wachten is de lente, de vroege zomer van 1988". Het gaat erom, of tegen dat tijdstip een bete kenisvol akkoord over het uitbannen van de middellange afstandswapens in Europa - van Amerikaanse zijde de Pershing II en kruisra ketten, van Russische kant de SS-20 raketten - kan zijn gesloten. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG - De Nederlandse schadeverzekeraars studeren op mogelijkheden om de auto verzekering weer lonend te maken. Welke adviezen uit dat onderzoek voortkomen, is nog niet te zeggen. Een verhoging van de premie is niet het enige waar de deskundigen naar kijken. Dat zegt een woordvoerster van het Verbond van Verzeke raars desgevraagd in een re actie op de aankondiging van de verzekeringsmaatschappij Winterthur om geen auto's meer in verzekering te nemen in Den Haag, Amsterdam en Rotterdam. Op lopende con tracten wordt bij de eerste ge legenheid de premie 25% op getrokken. De verzekeraars verliezen al jaren aan autopolissen. Het zogenaamde bruto technisch resultaat (waarin de rente op de reserves niet is meegeteld) is al vanaf 1982 negatief en liep in 1985 zelfs terug tot -15,1 van de verdiende pre mie. De cijfers over 1986 zijn nog niet binnen, maar ramin gen wij zen op een verdere ver slechtering. Een felle slag om marktaan delen weerhoudt de maat schappijen ervan de premies te verhogen en een eind te ma ken aan allerlei min of meer oneigenlijke kortingen. Intus sen lopen de schade-uitkerin- In grote steden is het bezit van een auto een riskante zaak. - fotoanp gen op, doordat het verkeer drukker wordt en de crimina liteit toeneemt. De verzekeringsvoorwaar- den van de meeste maatschap pijen zijn per 1 januari 1986 al verhoogd, op advies van de Contact Commissie Motorrij tuigenverzekering. Deze com missie van wijze mannen uit de branche beval een verho ging aan van het eigen risico bij de zogenaamde beperkt casco-verzekering tot tenmin ste f 200. De premie voor deze verzekering moest volgens de CCM met een kwart worden verhoogd. In combinatie met de verplichte WA-verzekering kwam deze verhoging neer op 4 tot 5 In april van het vorig jaar voerde aan aantal maatschap pijen op advies van de com missie ook de premie voor vol ledig casco-verzekeringen op met 3 tot 3,5%. Ook het eigen risico van dit type verzekering steeg tot minimaal 200. Deze maatregelen zijn echter niet genoeg geweest om de branche uit de rode cijfers te halen. De verzekeraars wijzen met name op de toename van het aantal diefstallen van en uit auto's. In 1980 werden ruim 56.000 auto's opengebroken. In 1984 waren dat er al 138.500. Dat euvel doet zich vooral in de grote steden in het westen voor. Mede in verband daarmee is het land wat betreft autover zekeringen verdeeld in drie regio's. De noordelijke provin cies, Zeeland en een deel van West-Brabant behoren tot de goedkoopste streek. In een deel van Utrecht, de Randstad en N.-Brabant en Limburg wor den de automobilisten het hoogst aangeslagen. De verzekeraars hebben daarnaast ieder voor zich aan vullende voorwaarden en be perkingen in hun polissen op genomen. Zo wordt op som mige polissen bij diefstal uit de auto een beperkt bedrag uitgekeerd en wordt bij het verzekeren van duurdere auto's de aanleg van een alarminstallatie geëist. De Consumentenbond sprak gisteren naar aanleiding van het besluit van Winterthur van 'een zorgelijke ontwikke ling'. „Iedereen moet zich kun nen verzekeren". Weliswaar is er voor 'onverzekerbare' auto mobilisten een speciale oplos sing met niet minder speciale premies (Terminus), maar het gaat nu om een categorie ver zekerden die buiten hun schuld zulke hoge risico's lo pen. De ondoorzichtige situatie op de markt voor autoverze keringen is al jarenlang een doorn in het oog van deze con sumentenorganisatie. Door de talloze uitzonderingen, beper kingen en aanvullende voor waarden zijn de aanbiedingen van diverse maatschappijen haast niet te vergelijken. Vervolg van pagina 1 Ook de stroomvoorziening had te lijden van de ijzel. Op diverse plaatsen ontstonden grote en kleinere stroomsto ringen doordat hoogspan ningskabels braken en masten afknapten Dit door de enorm zware ijzelafzetting. De directie van stroompro- ducent EGD (de provincie Groningen en een deel van Drenthe) deed maandagmid dag een dringend beroep het elektriciteitsverbruik zo veel mogelijk te beperken. In Veendam is in de loop van maandag de stroomvoorzie ning geheel stil komen te lig gen. Daar moesten ook huizen tijdelijk ontruimd worden vanwege de dreiging van op knappen staande hoogspan ningskabels. Door de stroomstoringen en het daardoor uitvallen van on der meer computers bij veel bedrijven kwam werk stil te liggen. Van het vliegveld Eelde vert rok maandag slechts één toestel. Voor de rest lag het vliegverkeer volle dig stil, te meer daar de radar installatie van het vliegveld was uitgevallen. In het noorden zijn de boe ren via de radio gewaar schuwd hun schapen binnen te houden, omdat deze dieren door de ijzel en de dikke vacht topzwaar worden De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) heeft noodaggregaten ingezet op de vijf verzamelstations van waaruit het gas naar de Gas unie wordt getransporteerd. De gasvoorziening kon daar door ongehinderd doorgang vinden. Omdat alle helicoptervluch- ten zijn afgelast moeten enige honderden werknemers van de NAM, die op de diverse booreilanden in de Noordzee werken, daar noodgedwongen blijven. Volgens Staatsbosbeheer heeft de ijzel enorme schade aan de bossen toegebracht. 'Een ramp', zei een woord voerder gisteravond Iedere boom in de provincie Drente heeft wel schade opgelopen'. Veel hotels in de noordelijke provincies zijn intussen volge boekt door gestrande reizigers en mensen de vanaf him werk niet naar huis,kunnen komen. J/ V5 Merijn loopt met een feestneus rond. AMSTERDAM (ANP) - Het is noodzakelijk dat bij het aan brengen van tatoeages de grootst mogelijke hygiëne wordt betracht, omdat anders het gevaar bestaat voor be smetting met aids of hepati- tus-B (geelzucht). Deze waarschuwing uitte dr. R.A. Coutinho, hoofd sector volksgezondheid en milieu van de Amsterdamse GG en GD tegenover een gehoor van enkele tientallen tatoeëerders uit diverse landen tijdens de Tweede Tatooconventie in de hoofdstad. Hoewel hem nog geen con crete gevallen bekend zijn van besmetting met aids als gevolg van tatoeage, wijst hij erop dat de kans hiertoe groot is. Bij het tatoeëren komt bijna altijd bloed vrij en aids en he- patitus-B zijn ziekten die via het bloed worden overge bracht. Coutinho beveelt daarom het gebruik van handschoe nen, wegwerpscheermesjes (om de in te kleuren huid van overtollig haar te ontdoen), weggooibakjes voor de inkt en steriele watten voor het op- deppen van bloed en inkt aan. „En natuurlijk, als meest cru ciale onderdeel van het tatoeë ren, het gebruik van steriele naalden", aldus de GG en GD- woordvoerder. Harm Dost EUROPARLEMENTARIËR B. van der Lek (Groen Pro gressief Akkoord) heeft samen met zijn collega's dAncona (Partij van de Arbeid) Rothleij en Salisch (beiden SPD) een resolutie ingediend waarin op de Westduitse autoriteiten wordt aangedrongen Harm Dost vrij te laten. Dost zit sinds eind juli 1985 vast in de Düsseldorfse gevangenis. Dollarkoers DE dollar is de laatste tijd nauwelijks meer van zijn plaats te krijgen. Sinds de grote industrielanden op 22 fe bruari een akkoord sloten over stabilisering van de wissel koersen vertoont de Ameri kaanse munteenheid een on gekende koersstabiliteit. Ook gisteren was dat het geval. Valutahandelaren schrijven dit voornamelijk toe aan vrees voor interventie door centrale banken. Op de wisselmarkt in Amsterdam werd voor de dol lar een officiële middenkoers vastgesteld van 2,0640 gulden. Hoogt ovens ALLE betrokken ministeries zijn akkoord gegaan met een sociaal plan voor werknemers van 57,5 jaar en ouder van Hoogovens. In combinatie met de onlangs gemaakte cao-af spraken betekent dit volgens bestuurder H. Peperkamp van de Industriebond FNV dat bij Hoogovens ondanks een reor ganisatie waarbij 2.500 van de ruim 17.000 arbeidsplaatsen vervallen, gedwongen ontsla gen kunnen worden voorko men. Onderzeeërs MINISTER van den Broek van buitenlandse zaken waagt zich niet aan kansprognoses dat Nederland bij Saoedi-Arabië de order voor de levering van zes tot acht onderzeeboten in de wacht weet te slepen. Het bliksembezoek dat premier Lubbers en minister Van den Broek aan Riyaad hebben ge bracht, heeft op dit punt, zoals ook werd verwacht, nog geen duidelijkheid geboden. Waarborgfonds DE 75 medewerkers van het waarborgfonds motorverkeer zijn in principe bereid hun ambtenarenstatus in te ruilen voor die van cao-werknemer, mits zij een vergoeding krij gen voor de pensioenbreuk, die privatisering van dit onder deel van het ministerie van fi nanciën met zich meebrengt. Dat heeft directeur J. Valk desgevraagd gezegd. Volgens Valk wordt de vraag wie de pensioenbreuk en de compen satie van het verlies van wachtgeldregelingen zal beta len, het moeilijke punt in de verdere discussie over de pri vatisering. Bezoek PREMIER Lubbers en minis ter Van den Broek zijn gister ochtend in New Delhi gearri veerd voor een driedaags be zoek aan India. De Neder landse bewindslieden en hun echtgenotes werden op het mi litaire vliegveld verwelkomd door premier Rajiv Gan#ü, diens echtgenote Sonia, als mede door de Nederlandse ambassadeur Van der gen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 3