sraël
bied
Belastingvoorlichting
via 54 lokale omroepen
KNVTO: ANDERE BETALING CHAUFFEUR
Verzekering pakt automobilist aan
Overval van ijzel
I )e$relHd
Koninklijke
familie
op vakantie
Bond: rem op uitbesteden
werk chemische industrie
Bestaansrecht
Rogers: plaatsing tot 1988 uit te stellen
T5 PAGINA 2
DINSDAG 3 MAART 1987
T28
■BINNENLAND1
Kerken tegen
optreden
van Goerees
DEN HAAG (ANP) - De oorzaak van massale
overtreding van de rust- en rijtijden, de ge
ringe doeltreffendheid van de organisatie van'
het werk, en het permanente gebrek aan
nachtrust in het internationale beroepsgoede-
renvervoer over de weg moet worden gezocht
in de cao die voor deze bedrijfstak van kracht
is.
DE STEM COMMENTAAR
CONSUMENTENBOND: ZORGEN OVER UITSLUITEN
Tatoeage kan
aids
verspreiden
N meldde dat het
een nieuwe stimu-
~kent voor alle wa-
rhandelingen tussen
West. Het voorstel
dat de Sovjet-Unie
wapenbeheersings-
en te sluiten en zich
opstelt met betrek-
de onderhandelingen
~S, aldus ADN.
ent Erich Honecker
een boodschap naar
tduitse bondskanse-
ut Kohl, waarin hij
drong dat beide lei
invloed bij hun
oten aanwenden om
'ovs voorstel te steu-
USSR begroetten de
et voorstel van Gor-
als een 'historische
'e door de VS niet op
dbare wijze terzijde
den geschoven,
mogelijkheid bestaat
op korte termijn ons
"chappelijk Europees
verlossen van een be
deel van de nu
last", zei journalist
Kolesnitsjenko in het
e-programma 'Inter-
al Panorama',
ns Kolesnitsjenko
de VS nu niet langer
volhouden dat met de
Unie geen akkoord
de middellange-af-
aketten mogelijk is
daarbij het SDI-pro-
te betrekken. De VS
deze historische kans
n liggen, meende hij
persbureau Tass
in een bericht uit
gton dat een zegsman
t Witte Huis had ge
t het voorstel van
'ov door de regering-
'met interesse' was
gen, maar dat een
Amerikaanse rege-
anctionarissen nu al
nd had gereageerd.
p op heeft gevestigd,
en hij vrede als iets
"anbaars beschouwt."
gezaghebbende Egyp-
dagblad stelt Shamir
zijn oppositie tegen
ternationale vredes-
ntie dan ook verant-
-lijk voor de voortzet-
n de huidige impasse
vredesproces.
Volgens
tische weekblad 'Al
war' heeft president
ak een uitnodiging
~n topconferentie met
n en Shamir tegen het
van deze maand in
ngton van de hand ge-
omdat hij ervan over-
is dat de Israëlische
er buiten het kader van
rstarde ideologie zich
een centimeter' in de
richting zal bewegen.
verzoek van Peres om
-zoek aan Egypte te
en werd daarentegen
beantwoord om de
i's te demonstreren dat
bereid is met iedereen
te werken die de vrede
-rt te bevorderen.
sn Lulea.
trainingen in Kiruna
in plaats bij een tempe-
ir van 40 graden Celsius,
losofie hierachter is de
ten aan de barre om-
igheden in het gebied te
wennen, zodat zij een
uele invasiemacht hier
kkelijk de baas kunnen
Zweedse leger wórdt
ind op snelheid. Op de
basis F-21 hebben sol-
12 minuten nodig om
iggen gevechtsvliegtuig
ïn bevroren landings
van munitie te voor-
Het móet binnen 10 mi-
maar de soldaten heb-
as vier weken geoefend
e is de eerste keer dat zij
taak ten uitvoer bren-
t Vijfde Bereden Pelo-
Kiruna heeft ongeveer
veel tijd nodig om een
rie tenten bestaand le-
mp - compleet met
afweergeschut en bran
ie oventjes - op te bre-
n welke kant zou een
tuele invasie kunnen ko-
Volgens strategen zal
inval komen van de par
te zich bij het uitbreken
vijandelijkheden het
it in het nauw gedreven
De Zweedse officieren
sn in deze niet graag in
«paalde richting.
Hij zij een neutraal land,
wat zou het", zegt Jans-
„Wij verdedigen dit ge
in het oosten, het wes-
het noorden en het zui-
Dat vertellen we ook
soldaten".
(AP)
De koninklijke familie
verblijft op dit moment in
het skivakantie-oord te
Lech (Oostenrijk). De ko
ningin zwiert met man en
kinderen besneeuwde hel
lingen af. Prinses Juliana
en prins Bernhard doen
het ivat rustiger aan. Zij
houden het op wandelen.
De traditionele vakantie in
de bergen levert ook dit
keer foto's op. ,0T0ANP
DEN HAAG (ANP) - Via twee voorlich
tingsprogramma's die door 54 lokale omroe
pen zullen worden uitgezonden gaat de be
lastingdienst belastingplichtigen helpen bij
het invullen van hun aangiftebiljet inkom
stenbelasting.
Met deze voorlichting kunnen, aldus een
mededeling van het ministerie van Finan
ciën, 1,8 miljoen luisteraars en 2,5 miljoen
kijkers bereikt worden. In totaal zullen de
omroepen 49 maal het radioprogramma
(van zestig minuten) en 23 maal het televi
sieprogramma (van 45 minuten) uitzenden.
De twee programma's zijn gemaakt in op
dracht van de Belastingdienst in samen
werking met de Organisatie van Lokale
Omroepen Nederland (OLON).
De voorlichtingscampagne is opgezet
naar aanleiding van positieve ervaringen
met een vorig jaar gehouden experiment
waaraan vier lokale omroepen meewerk
ten.
Zowel in het radio- als het televisiepro
gramma wordt een toelichting gegeven op
de vragen uit het aangiftebiljet en de pro
blemen die zich daarbij kunnen voordoen.
De uitzenddata, die per omroep verschillen,
worden in overleg met de plaatselijke be
lastinginspectie vastgesteld.
AMERSFOORT (ANP) - De
Raad van Kerken in Neder
land heeft de lidkerken in een
brief opgeroepen de uitspra
ken van het echtpaar Lucas en
Jenny Goeree ondubbelzinnig
te verwerpen en het eigen
spreken over het joodse volk
kritisch te onderzoeken.
De Raad heeft daarom zijn
verklaring van februari vorig
jaar, waarin de uitspraken
van het echtpaar scherp wer
den veroordeeld, aan de lid
kerken gestuurd. De Raad
vraagt de lidkerken te bevor
deren dat de verklaring in hun
eigen kerk meer bekendheid
krijgt.
Het Overlegorgaan van Jo
den en Christenen in Neder
land (OJEC) heeft eerder dit
jaar in een gesprek met de
Raad van Kerken er zijn be
zorgdheid over geuit dat de
lidkerken de verklaring van
de Raad negeren. Volgens het
OJEC zijn de standpunten van
het echtpaar, dat een verband
legt tussen de kruisiging van
Christus en de vervolging van
de joden door de eeuwen heen,
nog in veel kerken te beluiste
ren en zijn ze door de kerken
nog lang niet doordacht en
verwerkt.
Cao bron van misstanden
Deze conclusie trekt de Koninklijke Nederlandse
Vereniging van Transport-Ondernemingen (KNVTO)
uit het rapport van de Rijksuniversiteit Groningen
over de ontduiking van de regels voor rust- en rijtij
den door vrachtwagenchauffeurs in het internatio
nale goederenvervoer.
De KNVTO vindt het nu de
hoogste tijd om het salarissys
teem van internationale
vrachtwagenchauffeurs over
hoop te gooien en andere me
thoden te bekijken. Het onder
zoek door het verkeerskundig
studiecentrum van de univer
siteit toont aan dat het uur
loonsysteem in Nederland
leidt tot slechte arbeidsom
standigheden. De KNVTO
voelt het meest voor een vast
salaris, omdat de chauffeur er
dan geen belang meer bij heeft
ROTTERDAM (ANP) - De In
dustriebond FNV zal bij de
komende cao-onderhandelin
gen met een dertigtal chemi
sche industrieën (tesamen zo'n
15,000 werknemers) in het Bot
lek- en Europoortgebied aan
dringen op een rem op het uit
besteden van werk.
Volgens de bond besteden
steeds meer bedrijven niet-
produktiegeboden werk uit
aan derden. Ook wil de Indus
triebond in de cao's het aantal
flexibele arbeidscontracten in
de chemie beperken, zo heeft
bestuurder P. Janssen meege
deeld op een persconferentie
in Rotterdam.
Het uitbesteden van bij
voorbeeld het werk van tech
nische diensten en kantine-
personeel lijkt de bedrijven
geld te besparen, maar volgens
Janssen kan uitbesteding op
langere termijn contrapro-
duktief werken.
Tot ergernis van de Indus
triebond is er in de chemische
industrie tot nu toe weinig te
recht gekomen van regionale
vakopleiding voor jongeren en
om-, her- en bijscholing voor
werknemers. De bond verwijt
de werkgevers dat hun cen
trale organisaties de mond vol
hebben van de noodzaak tot
scholing, terwijl er op regio
naal niveau niets van de grond
komt. In de cao-onderhande
lingen zal de bond daarom
pleiten voor een structurele
aanpak van de scholing van
jongeren en werknemers.
HET SECTIEBESTUUR betaald voetbal verkeert in een weinig be
nijdenswaardige positie. Vanavond buigt het hoogste college uit
het professionele voetbal zich over de gevolgen van de rellen tij
dens het competitieduel FC Den Haag-Ajax van afgelopen zon
dag. Zoals bekend speelden zich voor en tijdens het duel tafere
len af die herinneringen opriepen aan de dramatische gebeurte
nissen tijdens de Europacup-finale Liverpool-Juventus, in het
Heizel-stadion in Brussel.
Een peloton van 250 agenten bleek uiteindelijk niet in staat om
de voetbalfanaten te beteugelen met als triest resultaat vijf en
twintig gewonden en de hevigste rellen uit de op dat punt toch al
zwaar beladen historie van het betaalde voetbal.
Zoals te doen gebruikelijk voegen na afloop van een dergelijk
omstreden duel veel hoogwaardigheidsbekleders zich in het koor
van verontwaardigde lieden. Burgemeesters eisen garanties dat
zoiets zich in de toekomst niet meer zal voordoen en politici van
diverse pluimage willen dat er zonder uitstel keiharde maatrege
len genomen worden. Het arme sectiebestuur is de club die er er
maar voor heeft te zorgen dat al deze soms genuanceerde maar
vaker nog ongenuanceerde eisen ten uitvoer worden gebracht.
Formeel gesproken is het terecht dat de verontwaardiging zich
op de KNVB richt. Tenslotte is het sectiebestuur -in casu de
thuisspelende club- verantwoordelijk voor al wat er zich op en
rond het veld afspeelt. Maar het is al te simpel om van deze in
stantie te verwachten dat dè oplossing na een avondje vergade
ren in Zeist wordt aangedragen. Daarvoor is het probleem te
complex.
Anderzijds moeten de voetbal bestuurders zich realiseren dat
het betaalde voetbal zijn laatste restje goodwill aan het verspelen
is. Toename van crimininaliteit is een breed maatschappelijk ver
schijnsel en het voetbal-vandalisme is daar slechts een -klein-
onderdeel van. Maar het is nu eenmaal een feit dat de aandacht
van het grote publiek zich eerder richt op deze uitwassen dan op
minder sensationele zaken.
Het is daarom voor de KNVB een kwestie van lijfsbehoud om
met -desnoods harde- maatregelen te komen die mogelijkerwijs
kunnen bijdragen tot beteugeling van het voetbalgeweld. Alom
wordt voorgesteld om bijvoorbeeld de supporters van bezoe
kende clubs niet langer toe te laten. Dat kan tot gevolg hebben
dat ook zich fatsoenlijk gedragende supporters de dupe worden
van deze maatregel. Maar de suggestie is niettemin de moeite
waard om serieus bekeken te worden. Wat het zwaarst is moet
het zwaarst wegen. Zoveel tijd heeft de KNVB niet meer om te
bewijzen dat het betaalde voetbal in Nederland nog bestaans
recht heeft.
om zijn uren op te voeren door
extra lang te doen over lossen,
laden en wachten.
Bovendien is de Neder
landse chauffeur door dat
uurloonsysteem de minst effi
ciënte van zijn Europese colle
ga's in België, Duitsland, De
nemarken, Frankrijk en Italië.
De Nederlandse internationale
chauffeur besteedt 58 procent
van zijn werkweek aan rijden,
terwijl de Italiaanse chauffeur
76 procent van zijn tijd achter
het stuur zit. In geen van de
andere landen komt het per
centage onder de zestig.
De Nederlandse autoriteiten
maken het de beroepschauf
feurs bijzonder gemakkelijk
om de rij- en rusttijden te
overtreden, zo blijkt verder uit
het onderzoek. De pakkans is
hier acht procent, terwijl een
chauffeur in de Bondsrepu
bliek 82 procent kans heeft om
langs de weg te worden gecon
troleerd.
Als reden voor overtreding
van de regels geeft 39 procent
van de chauffeurs op dat de
werkgever daartoe aanzet. In
53 procent van de gevallen is
het haast om goederen op tijd
af te leveren.
De onderzoekers wijzen
erop dat er van boze opzet om
de regels te overtreden bij de
chauffeurs eigenlijk geen
sprake is; daarvoor worden ze
te massaal overtreden. Het is
inherent aan het systeem, ge
koppeld aan de beloningsme
thodiek. De gemiddelde werk
week van een internationale
chauffeur bedraagt dan ook 75
uur. Een werkdag duurt ge
middeld twaalf uur.
ZELFS SCHAPEN bleven niet gespaard. Zwaar van het ijs stonden zij wankel op de poten te wachten op hulp. - fotoanp
BRUSSEL (ANP) - Wat er tussen nu en de len
te/begin zomer 1988 zal gebeuren, wordt bepa
lend voor de vraag of in Nederland Ameri
kaanse kruisraketten zullen worden geplaatst.
Dit heeft de opperbevelhebber van de Navo-
troepen in Europa, de Amerikaanse generaal
Bernard Rogers, in Brussel verklaard.
De Nederlandse regering, aldus Rogers,
heeft zich ertoe verplicht om tegen eind 1988
alle voorziene kruisraketten te plaatsen, waar
mee alle 572 in het Navo-dubbelbesluit van de
cember 1979 voorziene Pershing-II en kruisra
ketten in stelling zullen zijn gebracht. „De
laatste datum tot waarop Nederland met de
plaatsing kan wachten is de lente, de vroege
zomer van 1988".
Het gaat erom, of tegen dat tijdstip een bete
kenisvol akkoord over het uitbannen van de
middellange afstandswapens in Europa - van
Amerikaanse zijde de Pershing II en kruisra
ketten, van Russische kant de SS-20 raketten -
kan zijn gesloten.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG - De Nederlandse
schadeverzekeraars studeren
op mogelijkheden om de auto
verzekering weer lonend te
maken. Welke adviezen uit dat
onderzoek voortkomen, is nog
niet te zeggen. Een verhoging
van de premie is niet het enige
waar de deskundigen naar
kijken.
Dat zegt een woordvoerster
van het Verbond van Verzeke
raars desgevraagd in een re
actie op de aankondiging van
de verzekeringsmaatschappij
Winterthur om geen auto's
meer in verzekering te nemen
in Den Haag, Amsterdam en
Rotterdam. Op lopende con
tracten wordt bij de eerste ge
legenheid de premie 25% op
getrokken.
De verzekeraars verliezen
al jaren aan autopolissen. Het
zogenaamde bruto technisch
resultaat (waarin de rente op
de reserves niet is meegeteld)
is al vanaf 1982 negatief en
liep in 1985 zelfs terug tot
-15,1 van de verdiende pre
mie. De cijfers over 1986 zijn
nog niet binnen, maar ramin
gen wij zen op een verdere ver
slechtering.
Een felle slag om marktaan
delen weerhoudt de maat
schappijen ervan de premies
te verhogen en een eind te ma
ken aan allerlei min of meer
oneigenlijke kortingen. Intus
sen lopen de schade-uitkerin-
In grote steden is het bezit van een auto een riskante zaak.
- fotoanp
gen op, doordat het verkeer
drukker wordt en de crimina
liteit toeneemt.
De verzekeringsvoorwaar-
den van de meeste maatschap
pijen zijn per 1 januari 1986 al
verhoogd, op advies van de
Contact Commissie Motorrij
tuigenverzekering. Deze com
missie van wijze mannen uit
de branche beval een verho
ging aan van het eigen risico
bij de zogenaamde beperkt
casco-verzekering tot tenmin
ste f 200. De premie voor deze
verzekering moest volgens de
CCM met een kwart worden
verhoogd. In combinatie met
de verplichte WA-verzekering
kwam deze verhoging neer op
4 tot 5
In april van het vorig jaar
voerde aan aantal maatschap
pijen op advies van de com
missie ook de premie voor vol
ledig casco-verzekeringen op
met 3 tot 3,5%. Ook het eigen
risico van dit type verzekering
steeg tot minimaal 200. Deze
maatregelen zijn echter niet
genoeg geweest om de branche
uit de rode cijfers te halen.
De verzekeraars wijzen met
name op de toename van het
aantal diefstallen van en uit
auto's. In 1980 werden ruim
56.000 auto's opengebroken. In
1984 waren dat er al 138.500.
Dat euvel doet zich vooral in
de grote steden in het westen
voor.
Mede in verband daarmee is
het land wat betreft autover
zekeringen verdeeld in drie
regio's. De noordelijke provin
cies, Zeeland en een deel van
West-Brabant behoren tot de
goedkoopste streek. In een deel
van Utrecht, de Randstad en
N.-Brabant en Limburg wor
den de automobilisten het
hoogst aangeslagen.
De verzekeraars hebben
daarnaast ieder voor zich aan
vullende voorwaarden en be
perkingen in hun polissen op
genomen. Zo wordt op som
mige polissen bij diefstal uit
de auto een beperkt bedrag
uitgekeerd en wordt bij het
verzekeren van duurdere
auto's de aanleg van een
alarminstallatie geëist.
De Consumentenbond sprak
gisteren naar aanleiding van
het besluit van Winterthur
van 'een zorgelijke ontwikke
ling'. „Iedereen moet zich kun
nen verzekeren". Weliswaar is
er voor 'onverzekerbare' auto
mobilisten een speciale oplos
sing met niet minder speciale
premies (Terminus), maar het
gaat nu om een categorie ver
zekerden die buiten hun
schuld zulke hoge risico's lo
pen.
De ondoorzichtige situatie
op de markt voor autoverze
keringen is al jarenlang een
doorn in het oog van deze con
sumentenorganisatie. Door de
talloze uitzonderingen, beper
kingen en aanvullende voor
waarden zijn de aanbiedingen
van diverse maatschappijen
haast niet te vergelijken.
Vervolg van pagina 1
Ook de stroomvoorziening
had te lijden van de ijzel. Op
diverse plaatsen ontstonden
grote en kleinere stroomsto
ringen doordat hoogspan
ningskabels braken en masten
afknapten Dit door de enorm
zware ijzelafzetting.
De directie van stroompro-
ducent EGD (de provincie
Groningen en een deel van
Drenthe) deed maandagmid
dag een dringend beroep het
elektriciteitsverbruik zo veel
mogelijk te beperken. In
Veendam is in de loop van
maandag de stroomvoorzie
ning geheel stil komen te lig
gen. Daar moesten ook huizen
tijdelijk ontruimd worden
vanwege de dreiging van op
knappen staande hoogspan
ningskabels.
Door de stroomstoringen en
het daardoor uitvallen van on
der meer computers bij veel
bedrijven kwam werk stil te
liggen. Van het vliegveld
Eelde vert rok maandag
slechts één toestel. Voor de
rest lag het vliegverkeer volle
dig stil, te meer daar de radar
installatie van het vliegveld
was uitgevallen.
In het noorden zijn de boe
ren via de radio gewaar
schuwd hun schapen binnen te
houden, omdat deze dieren
door de ijzel en de dikke vacht
topzwaar worden
De Nederlandse Aardolie
Maatschappij (NAM) heeft
noodaggregaten ingezet op de
vijf verzamelstations van
waaruit het gas naar de Gas
unie wordt getransporteerd.
De gasvoorziening kon daar
door ongehinderd doorgang
vinden.
Omdat alle helicoptervluch-
ten zijn afgelast moeten enige
honderden werknemers van
de NAM, die op de diverse
booreilanden in de Noordzee
werken, daar noodgedwongen
blijven.
Volgens Staatsbosbeheer
heeft de ijzel enorme schade
aan de bossen toegebracht.
'Een ramp', zei een woord
voerder gisteravond Iedere
boom in de provincie Drente
heeft wel schade opgelopen'.
Veel hotels in de noordelijke
provincies zijn intussen volge
boekt door gestrande reizigers
en mensen de vanaf him werk
niet naar huis,kunnen komen.
J/ V5
Merijn loopt met een feestneus
rond.
AMSTERDAM (ANP) - Het is
noodzakelijk dat bij het aan
brengen van tatoeages de
grootst mogelijke hygiëne
wordt betracht, omdat anders
het gevaar bestaat voor be
smetting met aids of hepati-
tus-B (geelzucht).
Deze waarschuwing uitte
dr. R.A. Coutinho, hoofd sector
volksgezondheid en milieu
van de Amsterdamse GG en
GD tegenover een gehoor van
enkele tientallen tatoeëerders
uit diverse landen tijdens de
Tweede Tatooconventie in de
hoofdstad.
Hoewel hem nog geen con
crete gevallen bekend zijn van
besmetting met aids als gevolg
van tatoeage, wijst hij erop
dat de kans hiertoe groot is.
Bij het tatoeëren komt bijna
altijd bloed vrij en aids en he-
patitus-B zijn ziekten die via
het bloed worden overge
bracht.
Coutinho beveelt daarom
het gebruik van handschoe
nen, wegwerpscheermesjes
(om de in te kleuren huid van
overtollig haar te ontdoen),
weggooibakjes voor de inkt en
steriele watten voor het op-
deppen van bloed en inkt aan.
„En natuurlijk, als meest cru
ciale onderdeel van het tatoeë
ren, het gebruik van steriele
naalden", aldus de GG en GD-
woordvoerder.
Harm Dost
EUROPARLEMENTARIËR
B. van der Lek (Groen Pro
gressief Akkoord) heeft samen
met zijn collega's dAncona
(Partij van de Arbeid) Rothleij
en Salisch (beiden SPD) een
resolutie ingediend waarin op
de Westduitse autoriteiten
wordt aangedrongen Harm
Dost vrij te laten. Dost zit
sinds eind juli 1985 vast in de
Düsseldorfse gevangenis.
Dollarkoers
DE dollar is de laatste tijd
nauwelijks meer van zijn
plaats te krijgen. Sinds de
grote industrielanden op 22 fe
bruari een akkoord sloten over
stabilisering van de wissel
koersen vertoont de Ameri
kaanse munteenheid een on
gekende koersstabiliteit. Ook
gisteren was dat het geval.
Valutahandelaren schrijven
dit voornamelijk toe aan vrees
voor interventie door centrale
banken. Op de wisselmarkt in
Amsterdam werd voor de dol
lar een officiële middenkoers
vastgesteld van 2,0640 gulden.
Hoogt
ovens
ALLE betrokken ministeries
zijn akkoord gegaan met een
sociaal plan voor werknemers
van 57,5 jaar en ouder van
Hoogovens. In combinatie met
de onlangs gemaakte cao-af
spraken betekent dit volgens
bestuurder H. Peperkamp van
de Industriebond FNV dat bij
Hoogovens ondanks een reor
ganisatie waarbij 2.500 van de
ruim 17.000 arbeidsplaatsen
vervallen, gedwongen ontsla
gen kunnen worden voorko
men.
Onderzeeërs
MINISTER van den Broek van
buitenlandse zaken waagt zich
niet aan kansprognoses dat
Nederland bij Saoedi-Arabië
de order voor de levering van
zes tot acht onderzeeboten in
de wacht weet te slepen. Het
bliksembezoek dat premier
Lubbers en minister Van den
Broek aan Riyaad hebben ge
bracht, heeft op dit punt, zoals
ook werd verwacht, nog geen
duidelijkheid geboden.
Waarborgfonds
DE 75 medewerkers van het
waarborgfonds motorverkeer
zijn in principe bereid hun
ambtenarenstatus in te ruilen
voor die van cao-werknemer,
mits zij een vergoeding krij
gen voor de pensioenbreuk, die
privatisering van dit onder
deel van het ministerie van fi
nanciën met zich meebrengt.
Dat heeft directeur J. Valk
desgevraagd gezegd. Volgens
Valk wordt de vraag wie de
pensioenbreuk en de compen
satie van het verlies van
wachtgeldregelingen zal beta
len, het moeilijke punt in de
verdere discussie over de pri
vatisering.
Bezoek
PREMIER Lubbers en minis
ter Van den Broek zijn gister
ochtend in New Delhi gearri
veerd voor een driedaags be
zoek aan India. De Neder
landse bewindslieden en hun
echtgenotes werden op het mi
litaire vliegveld verwelkomd
door premier Rajiv Gan#ü,
diens echtgenote Sonia, als
mede door de Nederlandse
ambassadeur Van der
gen.