Ziekenfondsen binden specialisten bel aa
Washington gaat Nicaragua-beleid aanpassen
Kamercommissie bewijst
om NSB-pensioenen slechte dienst
Klaas de Jonge is
kwaad op Nederland
VNZ HELPT MET RUZIE OVER TARIEF KABINET BEZUINIGEN
GEMATIGDE CONTRA-LEIDERS MOETEN OOK POLITIEKE WEGEN OPEN HOUDEN
DE STEM CC
>e dag der s
log twee jaa
VRIJDAG 27 FEBRUAR11987
ACHTERGROND
Brokx gaat
kifegenbehee
reorganisere
Norminkomen
Extra papier
'ransplantatie
an hart moet
gorden vergoe
Klaas de Jonge in zijn Zuidafrikaans vluchtoord.
- FOTO ANP
„EEN ONWELKOME
gevangene", zo voelt
Klaas de Jonge zich in
zijn schuilplaats in een
vestiging van de Neder
landse ambassade in
Pretoria. Hij is slecht te
spreken over de manier
waarop hij wordt be
handeld en voelt zich
onveilig.
In een vraaggesprek met
het ANP beschuldigt hij het
Nederlandse ministerie van
Buitenlandse Zaken ervan
een aantal bezitting van hem
in beslag te hebben genomen.
De Nederlandse ambassa
deur in Zuid-Afrika handelt
zijn problemen slecht af, al
dus De Jonge die de ambas
sadeur sowieso ongeschikt
vindt voor zijn taak.
Klaas de Jonge zit al meer
dan anderhalf jaar in de ves
tiging van de Nederlandse
ambassade in het Nedbank-
gebouw. Hij vluchtte het ge
bouw in juli 1985 binnen na
dat hij had weten te ontsnap
pen aan de Zuidafrikaanse
veiligheidspolitie die hem
had gearresteerd in verband
met een onderzoek naar wa
pensmokkel voor het in
Zuid-Afrika verboden Afri
kaans Nationaal Congres
(ANC). Het grootste deel van
de ambassade is inmiddels
verhuisd en het Nedbankge-
bouw staat grotendeels leeg.
De Jonges ongenoegen
over zijn behandeling dateert
van verleden jaar juli, toen
Nederlandse veiligheidsmen
sen zijn kamer doorzochten.
De ambassadeur, Carstens,
had hem verzekerd dat het
om een routine-controle ging.
Maar de veiligheidsmensen
hadden hem verteld dat zij
speciaal moesten zoeken
naar vuurwapens en explo
sieven. Die waren er niet.
Wel troffen zij enkele bezit
tingen aan die huns inziens
mogelijk gebruikt zouden
kunnen worden bij een ont
snappingspoging, aldus De
Jonge.
Enkele maanden later bra
ken twee Nederlandse mare
chaussees een van zijn kas
ten open en namen die spul
len in beslag. Volgens De
Jonge gebeurde dit in op
dracht van het ministerie
van Buitenlandse Zaken in
Den Haag.
Het ministerie doet door
gaans geen mededelingen
over kwesties die De Jonge
betreffen omdat er nog over
leg gaande is met Zuid-Afri
ka. Maar een woordvoerster
zegt desgevraagd dat er een
systeem van routine-contro
les bestaat en dat er in
augustus 1986 zo'n veilig
heidsonderzoek is gehouden
in de ambassade in Pretoria,
ook in de vestiging waar De
Jonge zit.
Over de inbeslagneming
van bezittingen van De
Jonge zegt zij dat er 'inder
daad maatregelen zijn geno
men' om te verhinderen dat
er dingen zouden gebeuren
die strijdig zijn met de aard
van het asiel.
De Jonge zegt dat hij deze
kwestie graag anders had ge
regeld. Hij schreef Buiten
landse Zaken een brief
waarin hij zijn problemen
voorlegde. In feite kwam het
er op neer dat hij wat meer
comfort wilde in ruil voor het
afgeven van de gewenste be
zittingen.
In zijn brief somt hij een
aantal grieven op. Hij had op
eigen kosten een douche wil
len laten aanleggen, maar
dat mocht niet. Ook mocht
hij niet zo maar bellen. Hij
vond dat hij slecht op de
hoogte werd gehouden van
de ontwikkelingen in zijn
zaak.
„Ik heb Van den Broek in
de brief gezegd dat de werke
lijke reden dat de ambassade
en het ministerie van Buiten
landse Zaken zo handelen, is
dat zij 'schijtebang' zijn voor
het apartheidsbewind en te
gen mij een bestraffende
houding aannemen. Ik heb
iets gedaan dat hun leven on-
gemakkelijker maakt en nu
zetten zij me dat betaald".
Volgens de Jonge kreeg hij
als enig antwoord op de brief
een 'neen', via de ambassa
deur. Voor de ambassadeur
heeft De Jonge weinig lo
vende woorden over. Hij doet
zijn werk slecht, steunt Zuid-
Afrika, is onwetend en wan
neer hij het over Zuid-Afrika
heeft, praat hij net zo als de
voormalige Zuidafrikaanse
ambassadeur in Den Haag,
D. Louw, zo vindt hij
„Zij brengen mijn leven
toch al in gevaar", aldus De
Jonge. „De diplomaten zijn er
bijna nooit en de Zuidafri
kaanse politie die De Jonge
in de gaten houdt, heeft al
eens een van de ramen stuk
geschoten met een geweer".
De Jonge besloot na rijp
beraad de publiciteit te zoe
ken. Aanvankelijk luisterde
hij nog naar het advies van
vrienden die meenden dat dit
hem meer kwaad dan goed
zou doen. Maar ten einde
raad besloot hij zijn ongenoe
gen toch naar buiten te bren
gen. Hij zegt dat hij de conse
quenties daarvan begrijpt en
aanvaardt.
De Jonge is kennelijk ge
frustreerd door de uitzicht
loosheid van zijn situatie. Hij
gelooft niet meer dat Zuid-
Afrika en Nederland nog
over hem onderhandelen. Te
vaak wordt dat als argument
gebruikt om hem te laten op
houden met bepaalde dingen.
(ANP)
Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v.
Directie: drs. J.H.M. Brader.
Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur.
A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren.
Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda.
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
076-236911 Telex 54176.
Centrale redactie Breda:
Nieuwsdienst 076-236452.
Sportredactie 076-236236.
Rayonkantoren:
Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850.
Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom.
Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen).
Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda.
Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550.
Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur.
Goes, Klokstraat 101100-28030.
Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes.
Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751
Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst.
Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957.
Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout.
Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150.
Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal.
Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920.
Postadres* Postbus 145,4530 AC Terneuzen
Vlissingen, Torenstraat 5. 01184-19910.
Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen.
Openingstijden:
Breda en Oosterhout 8.3P-17.00 uur;
overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur
Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen:
24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar.
Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand,
1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W.
Voor post-toezending geldt een toeslag.
Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses.
Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor.
Lezersservice:
Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911
Fotoservice 076-236573.
Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur):
Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882.
Grote advertenties uitsluitend 076-236881
Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442.
(Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur
en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911
RsnlrrolfitiPC'
Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447.
NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738.
T5 PAGll ifJRIJDAG 27 FEBR
Door Pieter Eggen
HOEVEEL vrouwen van
medische specialisten
stoppen de vuile witte
jassen van hun beminde
echtgenoten in htm
eigen wasmachine? Het
antwoord op die
boeiende vraag is moei
lijk te geven, maar het
kan wel ƒ750 per jaar
schelen. Andere vraag:
Is het redelijk dat een
specialist een autokos
tenvergoeding krijgt,
waar een 'modaal' mens
een leuke auto van
koopt?
Onmogelijke vragen lijken
het. De Vereniging van Ne
derlandse Ziekenfondsen
(VNZ) weet evenwel de ant
woorden. Liefhebbende echt
genotes wassen nooit of te
nimmer de vuile jassen; dat
doen de ziekenhuizen. En dus
hoeven de specialisten daar
voor geen jaarlijkse vergoe
ding van 750 te krijgen. En
een autokostenvergoeding
van ƒ13.000 per jaar is ook
een beetje ruim bemeten. Als
je het ANWB-tarief rekent,
is een tegemoetkoming van
3.200 ook heel fraai.
De ziekenfondsen en de
specialisten verkeren sinds
deze week in staat van oorlog
met elkaar („de sfeer is gron
dig verziekt", zegt VNZ-se-
cretaris D. Blanken). De VNZ
en de Landelijke Specialisten
Vereniging (LSV) kunnen het
niet eens worden over de
vergoeding voor de kosten
die verbonden zijn aan de
praktijkuitoefening van de
specialist. Tussen VNZ en
LSV gaapt een gat van ruim
85.000, per specialist per
jaar.
Het geschil dateert van af
gelopen zomer. De VNZ
maakte een interne discus
sienota bekend. Daarin stond
van alles, bijvoorbeeld over
de vrijheid die ziekenfondsen
moeten krijgen om contrac
ten af te sluiten. Waar de
LSV echt over viel was dat de
VNZ de specialist zo snel mo
gelijk in het budget van het
ziekenhuis ondergebracht
wilde zien. Die wens leeft ook
al jaren in de politiek. Afge
lopen najaar nam de Tweede
Kamer (met uitzondering
van de VVD) een motie aan
om de specialisten ook daad
werkelijk onder het budget
van het ziekenhuis onder te
brengen.
Hét grote argument
vóór deze keuze is dat zie
kenhuisdirecties dan beter
kunnen waken dat specialis
ten niet meer kosten maken
dan nu.
De VNZ-wens leidde tot
een breuk. Een meerderheid
van de LSV zegde het ver
trouwen en de contracten op.
Dit laatste per 1 januari van
dit jaar, met een uitloop tot 1
juli.
Begin dit jaar startten de
onderhandelingen over
nieuwe contracten. De VNZ
bleek een harde tactiek te
hebben gekozen. De aanval
werd geopend op de hoge
kosten, die specialisten tot
dan rekenden voor hun prak
tij kkosten. Specialisten krij
gen een honorarium dat uit
twee helften bestaat: Een
norminkomen (op dit mo
ment 181.500) voor het me
dische werk én een vergoe
ding voor de praktij kkosten
130.000).
De aanval van de VNZ is
tweeledig. Specialisten mo
gen hun norminkomen ge
rust verdienen, maar dan
moeten ze wel een einde ma
ken aan de absurd lange
werktijden. Specialisten ma
ken regelmatig werkweken
van 60 tot 80 uur. Het norm
inkomen wordt berekend
over een veel lager aantal ge
werkte uren, wat dus in
houdt dat 'overwerk' een heel
interessante bron van in
komsten is.
De kritiek op deze praktijk
is dat de specialist te veel
verdient, te lang werkt én
werkloze jonge specialisten
van een reguliere baan af
houdt. De VNZ wil nu dat
specialisten aan een norm
van 50 werkuren worden ge
bonden met een maximum
van 60 uur in de week. Het
inkomen loopt dan op tot
maximaal ƒ220.000 per jaar.
Deze stelling bleek voor de
specialisten niet bespreek
baar.
Nog veel minder te praten
viel er over het andere on
derwerp: de praktij kkosten.
Specialisten krijgen daar-
voor een vaste vergoeding
per jaar. Die bedraagt, ge
middeld, zo'n 130.000. Dat is
volgens de VNZ veel te hoog.
Aan praktij kkosten moet
niet worden verdiend, zo is
de stelling. De VNZ legde de
LSV een 'model-overeen
komst' voor. Geen 130.000,
maar slechts 50.000 was
daarvan de uitkomst. De
LSV verwierp het voorstel.
Daarop zette de VNZ de pu
blieke aanval in. Woensdag
werd het overleg met de LSV
dood verklaard, hoewel er
formeel nog tot 1 juli onder
handeld kan worden. De
VNZ stuurt de 'model-over
eenkomst' nu naar de advies
organen van de overheid.
Staatssecretaris Dees (Volks
gezondheid) moet uiteinde
lijk beslissen.
De VNZ heeft niet tot 1 juli
willen doorpraten. De zie
kenfondsen zeggen nu al aan
de bel te hangen, omdat er na
1 juli een 'contractloos' tijd
perk zou intreden. Dat bete
kent dat specialisten dan hun
rekeningen rechtstreeks naar
hun (ziekenfonds)patiënten
sturen. Die moeten die reke
ningen dan eerst declareren
bij het fonds en vervolgens
betalen. Dat levert een hele
berg extra papier op. En dat
wil niemand. De specialisten
overigens nog het minst, om
dat ze in de huidige situatie
al hun rekeningen in een
keer naar de fondsen sturen,
die vervolgens zo snel moge
lijk geld overmaken. In een
'contractloze' periode moet de
specialist maar afwachten
wanneer hij zijn geld krijgt.
De echte reden voor de
bruuske stap van de VNZ
lijkt echter een andere te
zijn. In de volksgezondheid
moet de komende jaren veel
geld worden bespaard; in to
taal 1,2 miljard. De helft
moet in de vorm van ver
schuiving van lasten (zoals
eigen bijdragen), de andere
helft als bezuinigingen. Dit
jaar moet een kwart worden
geboekt, zo staat in het re
geerakkoord.
Door alle bezuinigingen
komt de rol van de zieken
fondsen als hoeder van de
belangen van de 'kleine' pa
tiënt in het gedrang. De zie
kenfondsen raakten verleden
jaar ruim 800.000 klanten
kwijt, toen de vrijwillige
verzekering werd opgeheven.
En in het verschiet ligt een
verkleining van het pakket
en invoering van meer eigen
bijdragen. Alles bij elkaar
minder service. Het werd
dringend tijd voor een tegen
offensief.
Deel één van dat offensief
viel eind januari. Toen
meldde de VNZ dat er door
de opheffing van de vrijwil
lige fondsen ruim 100.000
mensen meer uit het zieken
fonds waren verdwenen dan
aanvankelijk berekend. De
collectieve lasten (wat we
met z'n allen in de gezamen
lijke pot stoppen) daalden
daardoor met 150 miljoen
extra. Volgens de VNZ hoeft
er daarom minder te worden
bezuinigd.
Nu dan deel twee: de spe
cialisten. De filosofie is een
voudig. De overheid probeert
al jaren de hoge kostenpost
van de specialistische hulp in
de greep te krijgen. Maai
spraken ten spijt, stijg!
kosten nog steeds, waar
daling was voorzien,
heeft daarover nog het
peltje te schillen, dat Vi
Reijden moest laten liggeld
Wat de VNZ nu doet
feite via een achterdei
specialisten aanpak
waar Van der
faalde; in de vergoedir
Door de specialisten
inleveren op hun
vergoeding, maakt de
de specialistische hulp
klap 200 miljoen goedko
En wie is daar nu tr-
Ziekenfondsraad in i
val niet, want daar
werkgevers (vóór lagere
lectieve uitgaven), vi
den en VNZ een mi
heid. En de politiek
ook niet echt tegen zijn.]
krijgt zo maar een I
ging op zijn bordje
zich extra in te spannen e
kamer krijgt zijn zin.
cialisten worden
aangepakt
jEN HAAG (ANP) - O
jiatssecretaris Brokx wé
foorzttter van een uitv
«orgaan dat het beh
de wegen gaat reorgani
Het geldt hier een fun
geen dagtaak ia, aldus
oJnlsterle van Verkeer
;^aterstaat.
In het orgaan nemen
Jjneenten, provincies, wat
11 chappen en ambtenaren
p akj 'erkeer en Waterstaat, I
«nlandse Zaken en Financ
Itting.
De betrokken instanl
>bben na vijf jaar touwtri
,jn met minister Smit een
oord bereikt over een sar
van het wegenbeheer,
Verkeer en Waters t<
ka onderdag.
Brokx heeft drie jaar de 1
i de operatie uit te voer
1990 moet de sanering v
De iet wegenbeheer voltooid zi,
i,ffl let i
i ieder
hel en met i
aki ing'
m us
ai n i
Het enige dat de LSV
kan doen is de advies
bestoken met eigen
ningen. Bij de LSV gaat
er vanuit dat een van
ganen, het COTG (orgaan
tarieven vaststelt), niet
staat zal zijn snel een
tarief te berekenen. De
wachting is dat daar wel
jaartje overheen gaat. In
sen zal een 'voorlopig' fc
gelden, dat nagenoeg gi
aan het huidige. De
wasbeurt verliest de
list dan misschien, m
extra Kadettje kan
ieder jaar kopen.
Door Frank van Ooijen
OVER ENKELE dagen
moet de Amerikaanse
president Ronald Rea
gan voor het Congres
verschijnen om rapport
uit te brengen over de
anti-Sandinistische re
bellen (contra's) die in
Nicaragua vechten.
Reagan had geen slechter
moment kunnen treffen. Hij
ligt nu onder zwaar politiek
vuur in verband met zijn
mogelijke betrokkenheid bij,
wat inmiddels uitgegroeid is
tot, de 'Iran-Contra-Zuid-
Afrika-connectie' waardoor
hij veel krediet voor zijn
Midden-Amerika-beleid ver
speeld heeft. Maar volgende
week moet het Witte Huis het
restant van de 100 miljoen
dollar contra-hulp zien veilig
te stellen bij de volksverte
genwoordigers op Capitol
HUI.
Ook al zijn weinig senato
ren en afgevaardigden nog
gecharmeerd van de anti-
Sandinistische rebellen na de
illegale geld- en wapentrans
acties, uitblijvende militaire
successen van deze best be
taalde huurlingen ter wereld,
drugs- en fraudeschandalen
en officiële VS-rapporten
over martelingen en execu
ties van burgers door con
tra's, toch denken veel poli
tieke waarnemers in de VS
dat het Congres nooit de
tweederde meerderheid kan
mobiliseren om de contra-fi-
nanciën te blokkeren. Besluit
het Congres bij gewone
meerderheid om de 40 mil
joen dollar niet meer uit te
betalen, dan zou dit onmid
dellijk ongedaan gemaakt
worden met een veto van de
president.
De contra-rebellen kunnen
voor dit jaar-nog rekenen op
een stroom dollars, wapens
en militaire adviseurs. Maar
De nieuwe
Carlucci.
of er volgend jaar weer 100
miljoen dollar wordt vrijge
maakt voor Reagans 'free
dom-fighters' is zeer de
vraag. De aanvraag voor dit
geld zou eigenlijk binnen en
kele weken moeten zijn inge
diend bij het Congres, maar
Reagan heeft de aanvraag
wijselijk uitgesteld tot sep
tember. Tot de politieke
storm weer wat geluwd is.
Toch zijn er ook duidelijk
aanwijzingen dat Washing
ton het beleid ten aanzien
van Midden-Amerika lang
zaam wil veranderen De
contra's zijn door Reagan de
spil van het beleid gemaakt
maar hij lijkt daarmee toch
op het verkeerde paard ge
wed te hebben. Zelfs de mili
taire bazen in het Pentagon
hebben verklaard dat de con
tra's nooit in staat zullen zijn
om Managua gewapender
hand binnen te trekken en de
Sandinistische regering ten
val te brengen. Contra's bla
zen bruggen, wegen en be
drijven op, doden dorpelin
gen in het grensgebied met
Honduras, maar hebben nog
veiligheidsadviseur van Reagan, Frank
geen millimeter Nicara-
guaans grondgebied kunnen
veroveren. Alle Amerikaan
se, Israëlische en Zuidafri
kaanse steun ten spijt.
Volgens het Amerikaanse
magazine 'Newsweek' van
deze week wil het Witte Huis
de contra's nu op een twee-
sporen-beleid zetten. Er moet
niet langer alléén gestreefd
worden naar het behalen van
een militaire overwinning
van de contra's op de Sandi
nisten, maar er moet ook ge
zocht worden naar politieke
oplossingen.
Eten indicatie voor die om
slag in het Amerikaans be
leid is volgens 'Newsweek'
het recente vertrek van de
'houwdegen' onder de con
traleiders, Adolfo Calero, uit
het bestuur van de Verenigde
Nicaguaanse Oppositie
(UNO). UNO is een overkoe
pelend, politiek orgaan van
de verschillende contra-mili
ties. Maar UNO is een diplo
matieke creatie van de VS en
die heeft nooit veel zeggen
schap gehad over de contra-
milities op het slagveld.
Cruz'
komt op een moment d
weer enige beweging
rijk zal de' kosten van
peratie grotendeels voor zi
ikening nemen. Een jaar gF
jen werden die begroot
jftig miljoen gulden ma
_._k daarover bestaat nu
dit jideliikheid
Van een onzer verslaggevers
TKECHT - Het Ziekenfont
lidden-Brabant moet
irttransplantatie van de Tl
orger W. Bavink vergoede
lirttransplantaties zijn no
ale medische ingrepen d
ider de ziekenfondswet val
Dat betoogde mr. P .Dingi
'machtsoverr^ans uit Breda gisteren vo<
Centrale Raad van Beroe
Utrecht. Voor de centra
aan het diplomatieke f» ad diende gisteren het slo
uk van een zaak die al ruil
vee jaar loopt.
De Tilburger W. Bavir
reeg in juli 1983 in Middlese
Engeland een nieuw hai
kosten van de operat
Midden-Amerika.
aanvankelijke weigering
de Sandinistische
van Nicaragua om vredi
sprekingen met de
amerikaanse buurstate
te wonen, heeft zij alsno
gestemd In mei komen I !fden voorgeschoten door
Rica, El Salvador, Honi dale dienst van Tilburg. Hi
en Guatemala en Nica
bijeen.
Met een plan van de
ricaanse president An
een belangrijke iq
latselijke ziekenfonds wilc
kosten niet betalen. H(
ids vond dat hij geen opere
s hoefde te betalen die we
i verricht buiten de regio (i
doorbroken. De Sandin geval zelfs het buitenland
weigeren om, zoals
eisen, rond de tafel
politiek akkoord uit te
niet met hun moorden»
!t ziekenfonds oordeelde
t harttransplantaties
zitten met de contra's s voldoende aan de statu
experiment waren ontste
ken. De Sandinisten 1 °m zo maar vergoed
irden.
beulen' onderhandelen P® Centrale Raad zal ove
zij zelf zeggen. weken uitspraak doen.
In het nieuwe vredes
stel wordt de interaej
tieke oppositie van Nj
gua uitgenodigd om
De Nicaraguaanse contra-leider Arturo Cruz. - fotoap
Calero blijft weliswaar
hoofd van de grootste rebel
lengroep FDN (Democrati
sche Nicaraguaanse Strijd
krachten met ruim 10.000
guerrillastrijders), maar ver
liest een deel van zijn invloed
in de UNO. Het UNO-be-
stuur wordt nu gevormd door
meer gematigde personen als
Arturo Cruz en Alfonso Ro-
belo. De regisseur achter
deze bestuurlijke wissel is de
nieuwe veiligheidsadviseur
van Reagan en opvolger van
Pointdexter, Frank Carlucci.
Zo is de weg ook vrijgemaakt
voor een eventuele dialoog
met de Sandinisten of andere
partijen in Nicaragua.
Door de Sandinistisch spij
toptant Cruz meer voor het
voetlicht te schuiven, hoopt
deze topadviseur voor de na
tionale veiligheid tevens het
imago van de contra's te ver
beteren en zo het Congres
gunstig te stemmen bij de
stemming voor 40 miljoen
dollar volgende week.
Cruz wil op de eerste
plaats dat de contra's het po
litiek vertrouwen winnen in
Midden-Amerika en de VS.
De contra-milities zijn im
mers niets meer dan een
bonte verzameling van huur
soldaten, Miskito-indianen,
voormalige Gardisten van de
dictator Somoza en diep te
leurgestelde ex-Sandinisten
die op geen enkele wijze een
gemeenschappelijke poli
tieke binding hebben. Cruz
wil nu alle militaire groepen
integreren in de UNO, een
echte politieke leiding creë
ren en een programma opzet
ten dat verder gaat dan al
leen een militaire strategie.
met de Sandinistische
ring te overleggen ore
inrichting van een p»
tisch politiek systeem)
volledig herstel van i
gerrechten'. In ruil v(
politieke vrijheid in!
gua zouden de
van de buurtstaten
steun krijgen bij
aan de VS om alle ste#|
de contra's op te schort
een wapenstilstand
kondigen. Bovendien!
Nicaragua noch de
staten hun strijdkrac!
ontmantelen zoals
Contadora-planneni
voorwaarde werd ge
Bemoedigend is der
van de gematigde con#
der Cruz en enkele f"
tische Congresleden i
die 'zeer geïnte
in dit jongste vredesv#
Eindelijk weer een
punlje voor Centraal-®
ka?
Door Thom Mee ris
HIJ WAS ER zelf eigenlijk
wel trots op, de CDA'er De
Kwaadsteniet. „De commissie
heeft voortvarend en goed ge
werkt", voegde hij de -verza
melde pers uiterst tevreden
toe.
'De commissie' is de commissie uit
diverse fracties die bekeken heeft of
er een voorstel gemaakt kan worden
dat tot stopzetting van de omstreden
NSB-pensioenen kan leiden en dat
tevens toekomstig wangedrag van
Kamerleden kan aanpakken.
Zo'n voorstel is te maken. De
commissie heeft dat zelfs ook ge
daan. Tot zover niets dan lof. Ze
heeft daartoe twee oude voorstellen
bij de kop gepakt en samengevoegd.
Dat waren voorstellen van de
PvdA'er Kok en de WD'er De Gra
ve. Beide voorstellen werden eind
vorig jaar ingediend toen de Kamer
een dag lang debatteerde over de
pensioenen van de weduwes Rost
van Tonningen en De Marchant et
d'Ansembourg.
Kok stelde voor in ieder geval de
pensioenen van de weduwes stop te
zetten, maar ving bot, omdat de Ka
mer vond dat dit teveel op gelegen
heidswetgeving zou lijken. De
Grave wilde alleen toekomstig
wangedrag aanpakken, maar ook
zijn voorstel haalde het net niet. De
Kamer vond de tijd nog niet rijp
voor zo'n discussie.
Dat leverde bij veel kamerleden
een katterig gevoel op: „We willen
de pensioenen wel aanpakken, maar
we weten niet hoe", was algemeen
de klacht. En dus werd volgens goed
Haags gebruik een commissie aan
het werk gezet. Daarin namen voor-
en tegenstanders van de beëindi
ging van de NSB-pensioenen zit
ting.
Gisteren kwam dan het enige
voorstel boven tafel dat wellicht een
tweederde meerderheid haalt in
beide kamers.
Kamerleden kunnen hun pen
sioenrecht verspelen als ze in vijan
delijke krijgs- of overheidsdienst
gaan of zijn gegaan; een aanslag
plegen op koning of regent, of zich
schuldig maken aan volkeren
moord; tenslotte kan het pensioen
worden stopgezet van diegenen en
hun nabestaanden die op 10 mei 1940
lid waren van de Tweede Kamer
der Staten Generaal.
Het zal duidelijk zijn: dat laatste
geldt in ieder geval voor Rost van
Tonningen, het eerste eigenlijk ook.
Maar omdat Rost nooit is veroor
deeld wegens het treden in vreemde
krijgsdienst - hij stierf in de gevan
genis in Scheveningen voor het tot
een proces kwam - is gekozen voor
een veilige weg.
Die keuze heeft echter gelijk ge
leid tot een voorstel dat wemelt van
onduidelijkheden, haken en ogen.
Waarom is er gekozen voor de mó
gelijkheid de pensioenrechten te la
ten vervallen? Waarom moet de
Kamer daarvoor kiezen?
Die keuzemogelijkheid werkt
willekeur in de hand. Het pensioen
van Jan die gaat dienen in Suri
name wordt wellicht gehandhaafd,
terwijl dat van Piet die dient in Af
ghanistan wordt afgenomen. Of, om
dichter bij huis te blijven: wat ge
beurt er met de pensioenrechten
van de CDA'er Aantjes? Die heeft
immers gediend bij de Germaan-
sche SS, een Duitse organisatie. Vol
gens de commissie hoeft Aantjes
niet bang te zijn. Hem zal niets ge
beuren. Maar wat dan als de
Tweede Kamer van samenstelling
verandert?
Juist dat recht dat de Kamer
zichzelf hier in handen speelt, is ge
vaarlijk. Bij zulke gevoelige zaken
als pensioenrechten zou er sprake
moeten zijn van een automatisme.
Dan weet iedereen waar hij of zij
aan toe is. Kamerleden die in
vreemde krijgs- of overheidsdienst
treden, verliezen hun Nederlandse
pensioenrechten. Klaar uit Dan
wordt in ieder geval zelfs de schijn
vermeden van partijdigheid of hek
senjachten.
Er is nog meer: in het wetsvoor
stel krijgt de Kamer het recht om
bij enkelvoudige meerderheid be
sluiten te nemen over pensioenen.
Tegen zo'n besluit staat alleen nog
beroep open op de Centrale raad
van beroep. Nergens blijkt welke
juridische status deze besluiten van
de Kamer hebben. Het kan geen
wetgeving zijn, want dan zou de
Eerste Kamer ook gehoord i
worden. En voor sommige
dere besluiten is een tw»
meerderheid nodig, dus die1
het ook niet zijn.
De commissie wist het
zelf ook niet. Er was zelfs i
te vinden, die een vergelijk#''!
val kon bedenken.
Goed, dat is voer voor jur#
daar hebben ze er bij de
State - die als het tot een
stel komt, zijn oordeel moet!
ruim 400 van. Dat komt wel g»
Maar wat niet goed k
een Kamer zichzelf het
om bij enkelvoudige mee'#
zonder verdere democratism]
trole, pensioenen af te
is pas echt gelegenheidswel
Het is te hopen dat de juris™]
Kamer die uit het oogp)
rechtsbescherming en r<
heid 'nee' zeiden tegen
aantasting van de NSB-P®L
nu ook 'nee' zeggen tegen a»
voorstel.
Dat hoeft dan nog niet te
nen dat mevrouw Rost van
gen tot in lengte van haaf
kan eten uit de staatsruif-
er is, zal de Kamer uiteind®
voorstel bedenken waawl
tweederde meerderheid is
Beter wat later dan via
heidswetgeving.
in ^^RIKAANSE presiden
Blende en stokoude man pio
dag: zijn dag der schande
lete van fair play de 'sheriff
jrd en dat zal waarschijn
anse 'oppersheriff' is echte
conclusies van het Towe
is-schandaal liegen er niet
laid Regan is incompetent
president de macht over
'nald Reagan is een leugens
iiheden wapens werden a
®ndt de wet (wapenlevera
laid Reagan is een huichel
©mandelen met staatsterr
©n zelf wat zij bij anderen
'aai afkeurden),
grover moeten we ons het
©mie van de Amerikaanse
jzijn leugens? Wij denken
"iternationale machtspol
huichelaar te zijn is all in tl
r een president die niet we
rug uitspoken, en daarvan
ut gesteld, een president d
erkennen dat hij nergens
ntige functie, levensgevaar
lnb!?ET voor de president
Snde schljrk in de ges
j/ deze president was de
arisma Voor een niet onbelar
||s>cn populisme en macho
.wees goed, maar zo sterk
©'tend tussen goed en ki
hn n Amerikaanse gijzela
dj een tijdperk van restau
'o stijlen, vormen en ge
mpje nieuwigheid. Niet z
ahteit en geloofwaardigh
grote communicator' v<
^eerste plaats de vorm, in
,rd* vorm' en de zelfverzei
i van 'rangate, wordt,
r n2?en voor het eerst naa
iis9n 7an z9nder visie, eer
ian roestige citatentrom
e' w™H9 nog bijna twee je
itvan et moeilijke jar
tleka rfe.n yerlamde' preside
it«f te veel meer ve
Problemen steeds hoe
tenda^f^tie"Nicara9ua. de
uurliHrl en een griezelig
iratii,er °°k weer een liq
zegeviert, de rotzooi k<