Ziekenfondsen binden specialisten bel aa Washington gaat Nicaragua-beleid aanpassen Kamercommissie bewijst om NSB-pensioenen slechte dienst Klaas de Jonge is kwaad op Nederland VNZ HELPT MET RUZIE OVER TARIEF KABINET BEZUINIGEN GEMATIGDE CONTRA-LEIDERS MOETEN OOK POLITIEKE WEGEN OPEN HOUDEN DE STEM CC >e dag der s log twee jaa VRIJDAG 27 FEBRUAR11987 ACHTERGROND Brokx gaat kifegenbehee reorganisere Norminkomen Extra papier 'ransplantatie an hart moet gorden vergoe Klaas de Jonge in zijn Zuidafrikaans vluchtoord. - FOTO ANP „EEN ONWELKOME gevangene", zo voelt Klaas de Jonge zich in zijn schuilplaats in een vestiging van de Neder landse ambassade in Pretoria. Hij is slecht te spreken over de manier waarop hij wordt be handeld en voelt zich onveilig. In een vraaggesprek met het ANP beschuldigt hij het Nederlandse ministerie van Buitenlandse Zaken ervan een aantal bezitting van hem in beslag te hebben genomen. De Nederlandse ambassa deur in Zuid-Afrika handelt zijn problemen slecht af, al dus De Jonge die de ambas sadeur sowieso ongeschikt vindt voor zijn taak. Klaas de Jonge zit al meer dan anderhalf jaar in de ves tiging van de Nederlandse ambassade in het Nedbank- gebouw. Hij vluchtte het ge bouw in juli 1985 binnen na dat hij had weten te ontsnap pen aan de Zuidafrikaanse veiligheidspolitie die hem had gearresteerd in verband met een onderzoek naar wa pensmokkel voor het in Zuid-Afrika verboden Afri kaans Nationaal Congres (ANC). Het grootste deel van de ambassade is inmiddels verhuisd en het Nedbankge- bouw staat grotendeels leeg. De Jonges ongenoegen over zijn behandeling dateert van verleden jaar juli, toen Nederlandse veiligheidsmen sen zijn kamer doorzochten. De ambassadeur, Carstens, had hem verzekerd dat het om een routine-controle ging. Maar de veiligheidsmensen hadden hem verteld dat zij speciaal moesten zoeken naar vuurwapens en explo sieven. Die waren er niet. Wel troffen zij enkele bezit tingen aan die huns inziens mogelijk gebruikt zouden kunnen worden bij een ont snappingspoging, aldus De Jonge. Enkele maanden later bra ken twee Nederlandse mare chaussees een van zijn kas ten open en namen die spul len in beslag. Volgens De Jonge gebeurde dit in op dracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Het ministerie doet door gaans geen mededelingen over kwesties die De Jonge betreffen omdat er nog over leg gaande is met Zuid-Afri ka. Maar een woordvoerster zegt desgevraagd dat er een systeem van routine-contro les bestaat en dat er in augustus 1986 zo'n veilig heidsonderzoek is gehouden in de ambassade in Pretoria, ook in de vestiging waar De Jonge zit. Over de inbeslagneming van bezittingen van De Jonge zegt zij dat er 'inder daad maatregelen zijn geno men' om te verhinderen dat er dingen zouden gebeuren die strijdig zijn met de aard van het asiel. De Jonge zegt dat hij deze kwestie graag anders had ge regeld. Hij schreef Buiten landse Zaken een brief waarin hij zijn problemen voorlegde. In feite kwam het er op neer dat hij wat meer comfort wilde in ruil voor het afgeven van de gewenste be zittingen. In zijn brief somt hij een aantal grieven op. Hij had op eigen kosten een douche wil len laten aanleggen, maar dat mocht niet. Ook mocht hij niet zo maar bellen. Hij vond dat hij slecht op de hoogte werd gehouden van de ontwikkelingen in zijn zaak. „Ik heb Van den Broek in de brief gezegd dat de werke lijke reden dat de ambassade en het ministerie van Buiten landse Zaken zo handelen, is dat zij 'schijtebang' zijn voor het apartheidsbewind en te gen mij een bestraffende houding aannemen. Ik heb iets gedaan dat hun leven on- gemakkelijker maakt en nu zetten zij me dat betaald". Volgens de Jonge kreeg hij als enig antwoord op de brief een 'neen', via de ambassa deur. Voor de ambassadeur heeft De Jonge weinig lo vende woorden over. Hij doet zijn werk slecht, steunt Zuid- Afrika, is onwetend en wan neer hij het over Zuid-Afrika heeft, praat hij net zo als de voormalige Zuidafrikaanse ambassadeur in Den Haag, D. Louw, zo vindt hij „Zij brengen mijn leven toch al in gevaar", aldus De Jonge. „De diplomaten zijn er bijna nooit en de Zuidafri kaanse politie die De Jonge in de gaten houdt, heeft al eens een van de ramen stuk geschoten met een geweer". De Jonge besloot na rijp beraad de publiciteit te zoe ken. Aanvankelijk luisterde hij nog naar het advies van vrienden die meenden dat dit hem meer kwaad dan goed zou doen. Maar ten einde raad besloot hij zijn ongenoe gen toch naar buiten te bren gen. Hij zegt dat hij de conse quenties daarvan begrijpt en aanvaardt. De Jonge is kennelijk ge frustreerd door de uitzicht loosheid van zijn situatie. Hij gelooft niet meer dat Zuid- Afrika en Nederland nog over hem onderhandelen. Te vaak wordt dat als argument gebruikt om hem te laten op houden met bepaalde dingen. (ANP) Uitgave van uitgeversmaatschappij De Stem b.v. Directie: drs. J.H.M. Brader. Hoofdredactie: H. Coumans - hoofdredacteur. A. Theunissen en H. Vermeulen - adjunct-hoofdredacteuren. Hoofdkantoor: Spinveld 55, Breda. Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. 076-236911 Telex 54176. Centrale redactie Breda: Nieuwsdienst 076-236452. Sportredactie 076-236236. Rayonkantoren: Bergen op Zoom, Zuivelstraat 26, 01640-36850. Postadres: Postbus 65,4600 AB Bergen op Zoom. Breda, Nw. Ginnekenstr. 41236326 (alléén abonnementen). Postadres: Postbus 3229,4800 MB Breda. Etten-Leur, Markt 28, 01608-21550. Postadres: Postbus 363,4870 AJ Etten-Leur. Goes, Klokstraat 101100-28030. Postadres: Postbus 13,4460 AA Goes. Hulst, Steenstraat 14, 01140-13751 Postadres: Postbus 62,4560 AB Hulst. Oosterhout, Arendstraat 14, 01620-54957. Postadres: Postbus 4023,4900 CA Oosterhout. Roosendaal, Molenstraat 45, 01650-37150. Postadres: Postbus 35,4700 AA Roosendaal. Terneuzen, Nieuwstraat 9, 01150-17920. Postadres* Postbus 145,4530 AC Terneuzen Vlissingen, Torenstraat 5. 01184-19910. Postadres: Postbus 50514380 KB Vlissingen. Openingstijden: Breda en Oosterhout 8.3P-17.00 uur; overige kantoren 8.30-12.30 en 13.30-17.00 uur Abonnementsprijzen, bij vooruitbetaling te voldoen: 24,20 per maand; 69,75 per kwartaal of 271,00 per jaar. Bij automatische betaling geldt een korting van ƒ1,- per maand, 1,80 per kwartaal, 7,20 per jaar. Prijzen: inclusief 6% B.T.W. Voor post-toezending geldt een toeslag. Heeft u de krant niet ontvangen? Onze excuses. Bel voor nabezorging tijdens kantooruren uw rayonkantoor. Lezersservice: Informatie over Stern-reizen en promotie 076-236911 Fotoservice 076-236573. Advertenties (tijdens kantooruren 8.30-17.00 uur): Rubrieksadvertenties 't Kleintje®076-236882. Grote advertenties uitsluitend 076-236881 Geboorte- en overlijdensadvertenties 076-236442. (Buiten kantooruren maandag t/m vrijdag van 19.00 tot 20.30 uur en zondag van 18.30 tot 21.30 uur 076-236394/236911 RsnlrrolfitiPC' Postgiro 1114111 - ABN rek. 520538447. NCB rek. 230301584 - Rabo rek. 101053738. T5 PAGll ifJRIJDAG 27 FEBR Door Pieter Eggen HOEVEEL vrouwen van medische specialisten stoppen de vuile witte jassen van hun beminde echtgenoten in htm eigen wasmachine? Het antwoord op die boeiende vraag is moei lijk te geven, maar het kan wel ƒ750 per jaar schelen. Andere vraag: Is het redelijk dat een specialist een autokos tenvergoeding krijgt, waar een 'modaal' mens een leuke auto van koopt? Onmogelijke vragen lijken het. De Vereniging van Ne derlandse Ziekenfondsen (VNZ) weet evenwel de ant woorden. Liefhebbende echt genotes wassen nooit of te nimmer de vuile jassen; dat doen de ziekenhuizen. En dus hoeven de specialisten daar voor geen jaarlijkse vergoe ding van 750 te krijgen. En een autokostenvergoeding van ƒ13.000 per jaar is ook een beetje ruim bemeten. Als je het ANWB-tarief rekent, is een tegemoetkoming van 3.200 ook heel fraai. De ziekenfondsen en de specialisten verkeren sinds deze week in staat van oorlog met elkaar („de sfeer is gron dig verziekt", zegt VNZ-se- cretaris D. Blanken). De VNZ en de Landelijke Specialisten Vereniging (LSV) kunnen het niet eens worden over de vergoeding voor de kosten die verbonden zijn aan de praktijkuitoefening van de specialist. Tussen VNZ en LSV gaapt een gat van ruim 85.000, per specialist per jaar. Het geschil dateert van af gelopen zomer. De VNZ maakte een interne discus sienota bekend. Daarin stond van alles, bijvoorbeeld over de vrijheid die ziekenfondsen moeten krijgen om contrac ten af te sluiten. Waar de LSV echt over viel was dat de VNZ de specialist zo snel mo gelijk in het budget van het ziekenhuis ondergebracht wilde zien. Die wens leeft ook al jaren in de politiek. Afge lopen najaar nam de Tweede Kamer (met uitzondering van de VVD) een motie aan om de specialisten ook daad werkelijk onder het budget van het ziekenhuis onder te brengen. Hét grote argument vóór deze keuze is dat zie kenhuisdirecties dan beter kunnen waken dat specialis ten niet meer kosten maken dan nu. De VNZ-wens leidde tot een breuk. Een meerderheid van de LSV zegde het ver trouwen en de contracten op. Dit laatste per 1 januari van dit jaar, met een uitloop tot 1 juli. Begin dit jaar startten de onderhandelingen over nieuwe contracten. De VNZ bleek een harde tactiek te hebben gekozen. De aanval werd geopend op de hoge kosten, die specialisten tot dan rekenden voor hun prak tij kkosten. Specialisten krij gen een honorarium dat uit twee helften bestaat: Een norminkomen (op dit mo ment 181.500) voor het me dische werk én een vergoe ding voor de praktij kkosten 130.000). De aanval van de VNZ is tweeledig. Specialisten mo gen hun norminkomen ge rust verdienen, maar dan moeten ze wel een einde ma ken aan de absurd lange werktijden. Specialisten ma ken regelmatig werkweken van 60 tot 80 uur. Het norm inkomen wordt berekend over een veel lager aantal ge werkte uren, wat dus in houdt dat 'overwerk' een heel interessante bron van in komsten is. De kritiek op deze praktijk is dat de specialist te veel verdient, te lang werkt én werkloze jonge specialisten van een reguliere baan af houdt. De VNZ wil nu dat specialisten aan een norm van 50 werkuren worden ge bonden met een maximum van 60 uur in de week. Het inkomen loopt dan op tot maximaal ƒ220.000 per jaar. Deze stelling bleek voor de specialisten niet bespreek baar. Nog veel minder te praten viel er over het andere on derwerp: de praktij kkosten. Specialisten krijgen daar- voor een vaste vergoeding per jaar. Die bedraagt, ge middeld, zo'n 130.000. Dat is volgens de VNZ veel te hoog. Aan praktij kkosten moet niet worden verdiend, zo is de stelling. De VNZ legde de LSV een 'model-overeen komst' voor. Geen 130.000, maar slechts 50.000 was daarvan de uitkomst. De LSV verwierp het voorstel. Daarop zette de VNZ de pu blieke aanval in. Woensdag werd het overleg met de LSV dood verklaard, hoewel er formeel nog tot 1 juli onder handeld kan worden. De VNZ stuurt de 'model-over eenkomst' nu naar de advies organen van de overheid. Staatssecretaris Dees (Volks gezondheid) moet uiteinde lijk beslissen. De VNZ heeft niet tot 1 juli willen doorpraten. De zie kenfondsen zeggen nu al aan de bel te hangen, omdat er na 1 juli een 'contractloos' tijd perk zou intreden. Dat bete kent dat specialisten dan hun rekeningen rechtstreeks naar hun (ziekenfonds)patiënten sturen. Die moeten die reke ningen dan eerst declareren bij het fonds en vervolgens betalen. Dat levert een hele berg extra papier op. En dat wil niemand. De specialisten overigens nog het minst, om dat ze in de huidige situatie al hun rekeningen in een keer naar de fondsen sturen, die vervolgens zo snel moge lijk geld overmaken. In een 'contractloze' periode moet de specialist maar afwachten wanneer hij zijn geld krijgt. De echte reden voor de bruuske stap van de VNZ lijkt echter een andere te zijn. In de volksgezondheid moet de komende jaren veel geld worden bespaard; in to taal 1,2 miljard. De helft moet in de vorm van ver schuiving van lasten (zoals eigen bijdragen), de andere helft als bezuinigingen. Dit jaar moet een kwart worden geboekt, zo staat in het re geerakkoord. Door alle bezuinigingen komt de rol van de zieken fondsen als hoeder van de belangen van de 'kleine' pa tiënt in het gedrang. De zie kenfondsen raakten verleden jaar ruim 800.000 klanten kwijt, toen de vrijwillige verzekering werd opgeheven. En in het verschiet ligt een verkleining van het pakket en invoering van meer eigen bijdragen. Alles bij elkaar minder service. Het werd dringend tijd voor een tegen offensief. Deel één van dat offensief viel eind januari. Toen meldde de VNZ dat er door de opheffing van de vrijwil lige fondsen ruim 100.000 mensen meer uit het zieken fonds waren verdwenen dan aanvankelijk berekend. De collectieve lasten (wat we met z'n allen in de gezamen lijke pot stoppen) daalden daardoor met 150 miljoen extra. Volgens de VNZ hoeft er daarom minder te worden bezuinigd. Nu dan deel twee: de spe cialisten. De filosofie is een voudig. De overheid probeert al jaren de hoge kostenpost van de specialistische hulp in de greep te krijgen. Maai spraken ten spijt, stijg! kosten nog steeds, waar daling was voorzien, heeft daarover nog het peltje te schillen, dat Vi Reijden moest laten liggeld Wat de VNZ nu doet feite via een achterdei specialisten aanpak waar Van der faalde; in de vergoedir Door de specialisten inleveren op hun vergoeding, maakt de de specialistische hulp klap 200 miljoen goedko En wie is daar nu tr- Ziekenfondsraad in i val niet, want daar werkgevers (vóór lagere lectieve uitgaven), vi den en VNZ een mi heid. En de politiek ook niet echt tegen zijn.] krijgt zo maar een I ging op zijn bordje zich extra in te spannen e kamer krijgt zijn zin. cialisten worden aangepakt jEN HAAG (ANP) - O jiatssecretaris Brokx wé foorzttter van een uitv «orgaan dat het beh de wegen gaat reorgani Het geldt hier een fun geen dagtaak ia, aldus oJnlsterle van Verkeer ;^aterstaat. In het orgaan nemen Jjneenten, provincies, wat 11 chappen en ambtenaren p akj 'erkeer en Waterstaat, I «nlandse Zaken en Financ Itting. De betrokken instanl >bben na vijf jaar touwtri ,jn met minister Smit een oord bereikt over een sar van het wegenbeheer, Verkeer en Waters t< ka onderdag. Brokx heeft drie jaar de 1 i de operatie uit te voer 1990 moet de sanering v De iet wegenbeheer voltooid zi, i,ffl let i i ieder hel en met i aki ing' m us ai n i Het enige dat de LSV kan doen is de advies bestoken met eigen ningen. Bij de LSV gaat er vanuit dat een van ganen, het COTG (orgaan tarieven vaststelt), niet staat zal zijn snel een tarief te berekenen. De wachting is dat daar wel jaartje overheen gaat. In sen zal een 'voorlopig' fc gelden, dat nagenoeg gi aan het huidige. De wasbeurt verliest de list dan misschien, m extra Kadettje kan ieder jaar kopen. Door Frank van Ooijen OVER ENKELE dagen moet de Amerikaanse president Ronald Rea gan voor het Congres verschijnen om rapport uit te brengen over de anti-Sandinistische re bellen (contra's) die in Nicaragua vechten. Reagan had geen slechter moment kunnen treffen. Hij ligt nu onder zwaar politiek vuur in verband met zijn mogelijke betrokkenheid bij, wat inmiddels uitgegroeid is tot, de 'Iran-Contra-Zuid- Afrika-connectie' waardoor hij veel krediet voor zijn Midden-Amerika-beleid ver speeld heeft. Maar volgende week moet het Witte Huis het restant van de 100 miljoen dollar contra-hulp zien veilig te stellen bij de volksverte genwoordigers op Capitol HUI. Ook al zijn weinig senato ren en afgevaardigden nog gecharmeerd van de anti- Sandinistische rebellen na de illegale geld- en wapentrans acties, uitblijvende militaire successen van deze best be taalde huurlingen ter wereld, drugs- en fraudeschandalen en officiële VS-rapporten over martelingen en execu ties van burgers door con tra's, toch denken veel poli tieke waarnemers in de VS dat het Congres nooit de tweederde meerderheid kan mobiliseren om de contra-fi- nanciën te blokkeren. Besluit het Congres bij gewone meerderheid om de 40 mil joen dollar niet meer uit te betalen, dan zou dit onmid dellijk ongedaan gemaakt worden met een veto van de president. De contra-rebellen kunnen voor dit jaar-nog rekenen op een stroom dollars, wapens en militaire adviseurs. Maar De nieuwe Carlucci. of er volgend jaar weer 100 miljoen dollar wordt vrijge maakt voor Reagans 'free dom-fighters' is zeer de vraag. De aanvraag voor dit geld zou eigenlijk binnen en kele weken moeten zijn inge diend bij het Congres, maar Reagan heeft de aanvraag wijselijk uitgesteld tot sep tember. Tot de politieke storm weer wat geluwd is. Toch zijn er ook duidelijk aanwijzingen dat Washing ton het beleid ten aanzien van Midden-Amerika lang zaam wil veranderen De contra's zijn door Reagan de spil van het beleid gemaakt maar hij lijkt daarmee toch op het verkeerde paard ge wed te hebben. Zelfs de mili taire bazen in het Pentagon hebben verklaard dat de con tra's nooit in staat zullen zijn om Managua gewapender hand binnen te trekken en de Sandinistische regering ten val te brengen. Contra's bla zen bruggen, wegen en be drijven op, doden dorpelin gen in het grensgebied met Honduras, maar hebben nog veiligheidsadviseur van Reagan, Frank geen millimeter Nicara- guaans grondgebied kunnen veroveren. Alle Amerikaan se, Israëlische en Zuidafri kaanse steun ten spijt. Volgens het Amerikaanse magazine 'Newsweek' van deze week wil het Witte Huis de contra's nu op een twee- sporen-beleid zetten. Er moet niet langer alléén gestreefd worden naar het behalen van een militaire overwinning van de contra's op de Sandi nisten, maar er moet ook ge zocht worden naar politieke oplossingen. Eten indicatie voor die om slag in het Amerikaans be leid is volgens 'Newsweek' het recente vertrek van de 'houwdegen' onder de con traleiders, Adolfo Calero, uit het bestuur van de Verenigde Nicaguaanse Oppositie (UNO). UNO is een overkoe pelend, politiek orgaan van de verschillende contra-mili ties. Maar UNO is een diplo matieke creatie van de VS en die heeft nooit veel zeggen schap gehad over de contra- milities op het slagveld. Cruz' komt op een moment d weer enige beweging rijk zal de' kosten van peratie grotendeels voor zi ikening nemen. Een jaar gF jen werden die begroot jftig miljoen gulden ma _._k daarover bestaat nu dit jideliikheid Van een onzer verslaggevers TKECHT - Het Ziekenfont lidden-Brabant moet irttransplantatie van de Tl orger W. Bavink vergoede lirttransplantaties zijn no ale medische ingrepen d ider de ziekenfondswet val Dat betoogde mr. P .Dingi 'machtsoverr^ans uit Breda gisteren vo< Centrale Raad van Beroe Utrecht. Voor de centra aan het diplomatieke f» ad diende gisteren het slo uk van een zaak die al ruil vee jaar loopt. De Tilburger W. Bavir reeg in juli 1983 in Middlese Engeland een nieuw hai kosten van de operat Midden-Amerika. aanvankelijke weigering de Sandinistische van Nicaragua om vredi sprekingen met de amerikaanse buurstate te wonen, heeft zij alsno gestemd In mei komen I !fden voorgeschoten door Rica, El Salvador, Honi dale dienst van Tilburg. Hi en Guatemala en Nica bijeen. Met een plan van de ricaanse president An een belangrijke iq latselijke ziekenfonds wilc kosten niet betalen. H( ids vond dat hij geen opere s hoefde te betalen die we i verricht buiten de regio (i doorbroken. De Sandin geval zelfs het buitenland weigeren om, zoals eisen, rond de tafel politiek akkoord uit te niet met hun moorden» !t ziekenfonds oordeelde t harttransplantaties zitten met de contra's s voldoende aan de statu experiment waren ontste ken. De Sandinisten 1 °m zo maar vergoed irden. beulen' onderhandelen P® Centrale Raad zal ove zij zelf zeggen. weken uitspraak doen. In het nieuwe vredes stel wordt de interaej tieke oppositie van Nj gua uitgenodigd om De Nicaraguaanse contra-leider Arturo Cruz. - fotoap Calero blijft weliswaar hoofd van de grootste rebel lengroep FDN (Democrati sche Nicaraguaanse Strijd krachten met ruim 10.000 guerrillastrijders), maar ver liest een deel van zijn invloed in de UNO. Het UNO-be- stuur wordt nu gevormd door meer gematigde personen als Arturo Cruz en Alfonso Ro- belo. De regisseur achter deze bestuurlijke wissel is de nieuwe veiligheidsadviseur van Reagan en opvolger van Pointdexter, Frank Carlucci. Zo is de weg ook vrijgemaakt voor een eventuele dialoog met de Sandinisten of andere partijen in Nicaragua. Door de Sandinistisch spij toptant Cruz meer voor het voetlicht te schuiven, hoopt deze topadviseur voor de na tionale veiligheid tevens het imago van de contra's te ver beteren en zo het Congres gunstig te stemmen bij de stemming voor 40 miljoen dollar volgende week. Cruz wil op de eerste plaats dat de contra's het po litiek vertrouwen winnen in Midden-Amerika en de VS. De contra-milities zijn im mers niets meer dan een bonte verzameling van huur soldaten, Miskito-indianen, voormalige Gardisten van de dictator Somoza en diep te leurgestelde ex-Sandinisten die op geen enkele wijze een gemeenschappelijke poli tieke binding hebben. Cruz wil nu alle militaire groepen integreren in de UNO, een echte politieke leiding creë ren en een programma opzet ten dat verder gaat dan al leen een militaire strategie. met de Sandinistische ring te overleggen ore inrichting van een p» tisch politiek systeem) volledig herstel van i gerrechten'. In ruil v( politieke vrijheid in! gua zouden de van de buurtstaten steun krijgen bij aan de VS om alle ste#| de contra's op te schort een wapenstilstand kondigen. Bovendien! Nicaragua noch de staten hun strijdkrac! ontmantelen zoals Contadora-planneni voorwaarde werd ge Bemoedigend is der van de gematigde con# der Cruz en enkele f" tische Congresleden i die 'zeer geïnte in dit jongste vredesv# Eindelijk weer een punlje voor Centraal-® ka? Door Thom Mee ris HIJ WAS ER zelf eigenlijk wel trots op, de CDA'er De Kwaadsteniet. „De commissie heeft voortvarend en goed ge werkt", voegde hij de -verza melde pers uiterst tevreden toe. 'De commissie' is de commissie uit diverse fracties die bekeken heeft of er een voorstel gemaakt kan worden dat tot stopzetting van de omstreden NSB-pensioenen kan leiden en dat tevens toekomstig wangedrag van Kamerleden kan aanpakken. Zo'n voorstel is te maken. De commissie heeft dat zelfs ook ge daan. Tot zover niets dan lof. Ze heeft daartoe twee oude voorstellen bij de kop gepakt en samengevoegd. Dat waren voorstellen van de PvdA'er Kok en de WD'er De Gra ve. Beide voorstellen werden eind vorig jaar ingediend toen de Kamer een dag lang debatteerde over de pensioenen van de weduwes Rost van Tonningen en De Marchant et d'Ansembourg. Kok stelde voor in ieder geval de pensioenen van de weduwes stop te zetten, maar ving bot, omdat de Ka mer vond dat dit teveel op gelegen heidswetgeving zou lijken. De Grave wilde alleen toekomstig wangedrag aanpakken, maar ook zijn voorstel haalde het net niet. De Kamer vond de tijd nog niet rijp voor zo'n discussie. Dat leverde bij veel kamerleden een katterig gevoel op: „We willen de pensioenen wel aanpakken, maar we weten niet hoe", was algemeen de klacht. En dus werd volgens goed Haags gebruik een commissie aan het werk gezet. Daarin namen voor- en tegenstanders van de beëindi ging van de NSB-pensioenen zit ting. Gisteren kwam dan het enige voorstel boven tafel dat wellicht een tweederde meerderheid haalt in beide kamers. Kamerleden kunnen hun pen sioenrecht verspelen als ze in vijan delijke krijgs- of overheidsdienst gaan of zijn gegaan; een aanslag plegen op koning of regent, of zich schuldig maken aan volkeren moord; tenslotte kan het pensioen worden stopgezet van diegenen en hun nabestaanden die op 10 mei 1940 lid waren van de Tweede Kamer der Staten Generaal. Het zal duidelijk zijn: dat laatste geldt in ieder geval voor Rost van Tonningen, het eerste eigenlijk ook. Maar omdat Rost nooit is veroor deeld wegens het treden in vreemde krijgsdienst - hij stierf in de gevan genis in Scheveningen voor het tot een proces kwam - is gekozen voor een veilige weg. Die keuze heeft echter gelijk ge leid tot een voorstel dat wemelt van onduidelijkheden, haken en ogen. Waarom is er gekozen voor de mó gelijkheid de pensioenrechten te la ten vervallen? Waarom moet de Kamer daarvoor kiezen? Die keuzemogelijkheid werkt willekeur in de hand. Het pensioen van Jan die gaat dienen in Suri name wordt wellicht gehandhaafd, terwijl dat van Piet die dient in Af ghanistan wordt afgenomen. Of, om dichter bij huis te blijven: wat ge beurt er met de pensioenrechten van de CDA'er Aantjes? Die heeft immers gediend bij de Germaan- sche SS, een Duitse organisatie. Vol gens de commissie hoeft Aantjes niet bang te zijn. Hem zal niets ge beuren. Maar wat dan als de Tweede Kamer van samenstelling verandert? Juist dat recht dat de Kamer zichzelf hier in handen speelt, is ge vaarlijk. Bij zulke gevoelige zaken als pensioenrechten zou er sprake moeten zijn van een automatisme. Dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is. Kamerleden die in vreemde krijgs- of overheidsdienst treden, verliezen hun Nederlandse pensioenrechten. Klaar uit Dan wordt in ieder geval zelfs de schijn vermeden van partijdigheid of hek senjachten. Er is nog meer: in het wetsvoor stel krijgt de Kamer het recht om bij enkelvoudige meerderheid be sluiten te nemen over pensioenen. Tegen zo'n besluit staat alleen nog beroep open op de Centrale raad van beroep. Nergens blijkt welke juridische status deze besluiten van de Kamer hebben. Het kan geen wetgeving zijn, want dan zou de Eerste Kamer ook gehoord i worden. En voor sommige dere besluiten is een tw» meerderheid nodig, dus die1 het ook niet zijn. De commissie wist het zelf ook niet. Er was zelfs i te vinden, die een vergelijk#''! val kon bedenken. Goed, dat is voer voor jur# daar hebben ze er bij de State - die als het tot een stel komt, zijn oordeel moet! ruim 400 van. Dat komt wel g» Maar wat niet goed k een Kamer zichzelf het om bij enkelvoudige mee'# zonder verdere democratism] trole, pensioenen af te is pas echt gelegenheidswel Het is te hopen dat de juris™] Kamer die uit het oogp) rechtsbescherming en r< heid 'nee' zeiden tegen aantasting van de NSB-P®L nu ook 'nee' zeggen tegen a» voorstel. Dat hoeft dan nog niet te nen dat mevrouw Rost van gen tot in lengte van haaf kan eten uit de staatsruif- er is, zal de Kamer uiteind® voorstel bedenken waawl tweederde meerderheid is Beter wat later dan via heidswetgeving. in ^^RIKAANSE presiden Blende en stokoude man pio dag: zijn dag der schande lete van fair play de 'sheriff jrd en dat zal waarschijn anse 'oppersheriff' is echte conclusies van het Towe is-schandaal liegen er niet laid Regan is incompetent president de macht over 'nald Reagan is een leugens iiheden wapens werden a ®ndt de wet (wapenlevera laid Reagan is een huichel ©mandelen met staatsterr ©n zelf wat zij bij anderen 'aai afkeurden), grover moeten we ons het ©mie van de Amerikaanse jzijn leugens? Wij denken "iternationale machtspol huichelaar te zijn is all in tl r een president die niet we rug uitspoken, en daarvan ut gesteld, een president d erkennen dat hij nergens ntige functie, levensgevaar lnb!?ET voor de president Snde schljrk in de ges j/ deze president was de arisma Voor een niet onbelar ||s>cn populisme en macho .wees goed, maar zo sterk ©'tend tussen goed en ki hn n Amerikaanse gijzela dj een tijdperk van restau 'o stijlen, vormen en ge mpje nieuwigheid. Niet z ahteit en geloofwaardigh grote communicator' v< ^eerste plaats de vorm, in ,rd* vorm' en de zelfverzei i van 'rangate, wordt, r n2?en voor het eerst naa iis9n 7an z9nder visie, eer ian roestige citatentrom e' w™H9 nog bijna twee je itvan et moeilijke jar tleka rfe.n yerlamde' preside it«f te veel meer ve Problemen steeds hoe tenda^f^tie"Nicara9ua. de uurliHrl en een griezelig iratii,er °°k weer een liq zegeviert, de rotzooi k<

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 2