PAPIER VOOR UW PEN VRIJDAG 27 FEBRUAR11987 EXTRA Van Agt [Vertaalprijs iReeks Kritiek Zuinig op volkslied (Z)Onderwijs Kleine Stem Pastoor bedreigd Moerdijk Ontdekking Alfabet Simonis 1 Simonis 2 Simonis 3 Simonis 4 irdea Poolse studenten ii jen. fn Warschau alleen a floor hen. Veel studenten fw rdeol van de Germanistxq gen Nederlands-Pools, we %eIscantacten. - fotoc Intussen is al een ander Ni ndstalig stuk 'De spii Dimitri Frenlo f vmr de Poolse televis en In 1979 uitgezo: [gel Het is toen door 7.000.0 schouwers bekeken. He fde stuk is in 1983 twaa met groot succes opg |oerd in het Poolse centrum rwtet. De activiteiten van <j beeriandici hebben de nodij achten afgeworpen. Hi |aar J980 betekende een om op het gebied v n uit de Nedei literatuur: niet minder dan vj boeken, allemai uit het Nedei Lands vertaald. fin 1984 waren de belanf [rijkste werken die op markt kwamen 'Wad op die morgen' van Ra 'Een vlucht regenwu van Maarten 't Hart, 'I van Harry Mulisch e Oegstgeest' va Een blijk va voor de prestatii de Poolse Neerlandici o gebied van de verspreidk i de Nederlandse literatui de toekenning van artious Nijhoff-prijs voo j van Nederlands lite werk aan een jonge Pools in 1982. De Pool: adici koesteren voor komst stoutmoedige plat Er wosdt zelfs gedacht aa Ihet uitgeven van een hele N< Iderlandse reeks, een Nedei llandse bibliotheek, waarin [belangrijkste werken uit gesehiedenis van de Nedet adse letteren hun plaa zouden krijgen. Laten wehi pen dat dit ambitieuze proje binnenkort verwezenlijkt ka I worden," besluit dr. Zofia Kli I maszewska. Send wordt. Zuiver kwantiti tfef bekeken is de Poolse Neet landistiek nog altijd aan e: pansie toe." Professor dr. Marcel Jan: sens heeft wel zijn i» waarom de Polen belangs'/ Eng hebben voor studie Nee: landistiek. H5j zegt: „Het is aaiïtpeükingskracht van westerse cultuur als ge™ Een Poolse student zal jezf gen daft dB Poolse eultuur vat ouds 033 het Westen afgestem Is en dat hij langs het Nedet lands een venster op het we. ten open houdt. Ik mag zeggen dat het mogen bij*' aen van een vakantiecursa Nederlands in Hasselt Btetdcelen voor een students Warschau, Lodz of Lublin genwoordig zoiets betekent drie weken mogen verbltl in het land van melk en zijn echter ook and motieven, zoals de aantt kingskraaht van de Europe instellingen in Brussel, J? xemburg en Straateb™ waar Nederlands de otti° •kstd Ne taal fe» of van de tewerl liüag van een bedrijf in een derlandstalig gebied. Veel zicht i een betrekking raar Nederlands heeft Poolse student natuurlijk Alleen in hst westen van Bondsrepubliek en N<» Franks^k wordt in een vr sdholBn Nederlands als bu gedoceerd. Er blijft in r nog het een en ander tei ve zenlijken wat betreft de stoelen Nederlands. C'dc" heeft de studie Nederlan de status van volwaardig f vak gekregen. Als ik da A gelijk met de status va bijvakstudie Nederlands gEveer overal elders ter reld, mag ik zeggen dat ook te dat opzicht aan Volgens Van Agt raakt Bra bant door zijn vertrek een mooi verschijnsel kwijt. Hoe mooi het was zien we aan zijn beleid en dat van het CDA. Overigens houden we nog wel wat over want de nieuwe provinciecommissa ris zal een CDA-aanhanger moeten zijn. Begrijpelijk. Alleen het zuiden accep teert kernenergiecentrales, opslag van kernafval e.d. wat door andere provincies wordt geweigerd En de mi litaire oefengebieden wor den ieder jaar nog uitge breid. Met het resterende groen weet de provincie ook wel raad. Zo wil men hier 4 miljoen m2 golfterrein aan leggen. Hoe wordt voorkomen dat Brabant het verlengde wordt van het Roergebied, met luchtvervuiling, smog en zure regen als blijvende verschijnselen? In bijvoor beeld Noord-Nederland wil len ze alleen schone indu strie. Met de provinciale verkiezingen voor de boeg moeten we van het CDA en de WD maar even vergeten dat ze naast een reeks mili taire vliegvelden Brabant in de afgelopen periode ook nog Woensdrecht hebben bezorgd. Daarnaast staan in de zuidelijke helft van Neder land alle kerncentrales (die alleen al vanwege de mense lijke factor bij het beheer onverantwoord zijn). Dat er daar tot nu toe niet enkele bij gekomen zijn 'danken' we alleen maar aan de ramp bij Kiev. Kortom met geharnaste partijen zoals CDA en de WD aan de leiding is er aan duidelijkheid geen gebrek. En Den Haag kan hier van alles en nog wat kwijt. Vol gens plan komen spoedig de kruisraketten. Maar waar om? Rusland wilde tweezij dig ontwapenen maar van wege Reagans SDI-plan wapenwedloop) ging dat niet door. En ook het argu ment van solidariteit met Navo-partners klopt niet: In Duitsland groeit het plan om aan weerszijden van het ij zeren gordijn 300 km kern- wapenvrij te maken. De enige gebieden in Europa met Navo-kruisraketten zouden dan zijn Engeland, België, Nederland en Sicihë. Het zou niet gek zijn als we met Van Agt nog wat meer kwijt raakten. Hogeloon, M. v. d. Laar Belangrijk in een democra tisch land dat mensen via pers en media hun kritiek kunnen spuien over toestan den waar ze het niet mee eens zijn. In de crisisjaren voor de Tweede Wereldoor log konden we dat niet. De meesten werden arm en dom gehouden. Als er toen uit de massa meer kritiek geko men was op de abnormale grote werkloosheid en de opkomst van nationaal so cialisme en NSB was mis schien de Tweede Wereld oorlog niet nodig geweest. Op kritiek kun je tegen- kritiek verwachten. Begrij pelijk, maar kritiek hoeft met zwartgallig te zijn en met mijn humeur gaat het Prima. Een briefschrijfster deze rubriek verwijst «aar Brandpunt in de Markt. Het gaat sinds Lub- oers I goed met de economie. Cijfermatig misschien juist, menselijk bezien klopt er mets van. De 400.000 langdu- J}ge werklozen, al degenen die al jaren van een mini mum inkomen moeten rond komen, de vele bejaarden ®e deze winter letterlijk en guurlijk in de kou zaten, Plus al degenen die deze Wnter afgesloten waren van Sas en licht. Oeze mensen hebben wei- mg aan dat Brandpunt- faatje. Overheid moet rem ^tten op bepaalde uitgaven. ?aarom geen rem op defen- ?m-uitgaven? De overheid *2uinigt echt niet alleen op mtkeringen in gezinnen met meer verdiensten. De echte mihima hebben tussen 1980- 10% koopkrachtverlies. Daartegenover mensen met een netto maandloon van ƒ6200 3% koopkrachtverbe tering. Dat zijn harde feiten, hebben niets met zwartgal ligheid of met mijn humeur te maken. Alle bejaarden, vele werklozen en WAO'ers heb ben misschien veel langer en meer premie betaald dan geachte briefschrijfster. Zij hebben ook belasting opge bracht, velen op jonge leef tijd voor mensen die lang konden doorleren. Die heb ben nu goede posities, riante salarissen en velen van hen bepalen de strategie. Daar mocht wel wat meer solida riteit vandaan komen, want met alleen de solidariteit van de buur of overbuur ko men we er in dit land niet. Breda, P. v. Gurp Er is dezer dagen weer heel wat te doen om ons volkslied 'Het Wilhelmus'. De Tros vindt het nodig haar uitzen dingen hiermee tegenwoor dig af te sluiten, en in Stap horst bestaan er plannen om kinderen op school het Wil helmus uit het hoofd te laten leren, terwijl dit elders in ons land overwogen wordt. Vanwaar deze plotselinge neo-nationahstische vloed golf die ons van bovenaf wordt opgelegd? Zonder di rect te willen stellen of dit juist of onjuist is, kan het op zijn minst bevreemdend worden genoemd dat de dis cussie rond ons volkslied juist in deze tijd op gang komt. In tegenstelling tot de ons omringende buurlanden, zoals Engeland, Duitsland en Frankrijk, is het uitge dragen van nationalisme een normale zaak. Als een van onze kinderen bij ken nissen een stuk Wilhelmus uit het hoofd zou zingen, dan zouden wij ons niet weinig generen. Dan zouden wij ons uitslovers voelen, bevreesd om als Oranjeklanten beti teld te worden. Hebben wij dan helemaal geen binding met ons volks lied? Natuurlijk wel. Als een Nederlander het hoogste erepodium betreedt van wege een uitzonderlijke sportprestatie en de Neder landse vlag schiet de hoogte in, en het Wilhelmus „Gaat en onderwijst alle volkeren". „Vanaf nu zult gij geen vissen vangen, maar mensen". Of dit letter lijk zo gezegd is, weet ik niet zeker. Ik wilde het nog na slaan, maar toen kwam juist mijn adoptie-kind binnen. Zodoende. In ieder geval trokken ze er met zijn allen op uit. Het onderwijzen ging hun zo goed af, dat uit hun leerlingen vele goede onder wijzenden opstonden. Zo veel, dat de heer Deetman meende hier een eind aan te moeten maken. De geschiedenis van het planten- en dierenrijk in dachtig, besloot hij de kli matologische omstandighe den zodanig te veranderen, dat de kans zéér wel aanwe zig zou zijn, dat - binnen een niet al te lange tijd - van een groot 'natuurlijk' verloop sprake is. Niet meteen decimeren, want dat kan alleen maar tot groot ongenoegen leiden. Nee, het is beter het teveel aan onderwijsmensen eerst even in het voorgeborgte van de boventalligheid te la ten gaar sudderen. De vol gende lichting weet dan ten minste ook, wat hun te wachten staat. Eenmaal gaar kunnen zij door de heer Deetman gevangen worden. Geen tegenstribbelend visje dus, maar een gedemoti veerd hoopje mens. Hoe gaar en hoe gedemotiveerd hangt af van de plaats die hij of zij in het voorgeborgte innam: Deetman-, E9- of kleuterbo- ventallige. Wij -de nabestaanden - heffen onze handen ten he mel en smeken de heer Deet man: „Heb medelijden! Zo wij al gezondigd hebben, spaar onze kindertjes tenminste. Beroof hen niet van het voedsel dat u zo sterk ge maakt heeft. O Machtige, zie neer op uw dienaren. Aan de basis worstelen zij om over eind te blijven. Als wij u be loven niet meer ziek te wor den en dan onze klassen nög wat meer inhoud te geven, zouden we misschien dan nog eens met u mogen pra ten over hetgeen ons zeker nog te wachten staat. En zijn deze toezeggingen nog niet voldoende, zoudt u dan mischien nog eens naar onze salarissen willen kij ken. Een korting van 5,3% op die kostenpost weegt mis schien wel op tegen halve kleuters! Bovendien ont loopt u op die manier op eenvoudige wijze de op hande zijnde schoolstrijd om de beste helft van die kleu ter". Nu moet ik weer snel naar de klas, want mijn adoptie kind is de zaak aan het ver zieken, geloof ik. Hij moet nu toch eens ophouden, an ders komt het nog tot een konfrontatie. Sprundel, G. Raaijmakers „Heb medelijden! Zo uhj al gezondigd hebben, spaar onze kindertjes tenminste. Beroof hen niet van het voedsel dat u zo sterk gemaakt heeft. O Machtige, zie neer op uw dienaren.- fotoanp weerklinkt, dan wil de Ne derlander nog wel even vol schieten. De tijd dat Neder landse sporters internatio naal aansprekende presta ties verrichtten lijkt inmid dels lang achter ons te lig gen. Voetballen kunnen we al sinds jaar en dag niet meer en ook onze laatste strohalm: het schaatsen, hebben we los moeten laten. Dus onze internationale sportrestaties geven in ieder geval geen aanleiding voor het opleven van het nationa lisme. Zouden wij dan plot seling om een andere reden trots op ons land moeten zijn? Mogen wij überhaupt een beetje trots zijn op ons land? Natuurlijk mogen we dat. Wij zijn in stilte tevreden met ons land, laat dat zo blijven. Maar laat het Wil helmus alleen weerklinken als onze sportprestaties daar weer aanleiding toe geven. Dus Eever niet op elke Tros- avond. Laten we maar zui nig zijn op ons volkslied. Roosendaal, Jaap Pleij 'Als je vader van een man houdt' in 'De kleine Stem' van zaterdag 21 dezer is geen stuk waar veel gezin nen met kinderen op zitten te wachten, denk ik. In plaats van iets verheffends te lezen, als het gaat over gezinnen met opgroeiende kinderen, is dit stuk slechts vernederend voor normale ouders die streven naar wat levensgeluk door gezonde relaties in het gezin. De vader is blijkbaar bi- sexueel, wil eten van 2 wal letjes en dat vinden zijn kin deren en vrouw 'normaal'! Want ze zijn er mee opge groeidGaat 'n volgend stuk soms over 'n vader die niet van z'n dochter en/of 'n zoon die niet van z'n moeder (en andersom) kan afblij ven? etc. etc. Komt allemaal voor, dus niet abnormaal?!! Door 'n dergelijke levens houding goed te praten en te roepen om doorbreking van alle taboes graaft onze hui dige wereld haar eigen graf. Echte geestelijke leiders waarschuwen tegen dat ver derf en roepen op tot beper king van losgeslagen zinnen. Ik kan me moeilijk voorstel len, 'dat de verantwoorde lijke redactie van uw blad achter de gesteldheid van dit stuk staat. „Een slip of the pen" misschien? Breda, J. Nuyten In Uw krant van donderdag 19 februari las ik, dat na te lefonische dreigementen pastoor A.J. Stolk in Eg- mond aan Zee twee gebeds diensten voor steun aan kar dinaal Simonis heeft afge last. Waar moet het naar toe in de RK kerk? Zeer eer waarde heer pastoor, zou het toch niet beter geweest zijn als u de gebedsdiensten in uw kerk gewoon door had laten gaan? Het is toch wel heel erg dat door deze enkele persoon, of personen (waar voor geen woorden te vinden zijn), zoveel roomskatholie- ken in hun geloof belem merd worden. Stel dat deze persoon of personen, straks dreigen wraak te nemen als u het H. Misoffer gaat opdragen. Wat doet u dan, ook afgelasten? Ik bid voor u dat u als leider in de R.K. kerk verder kan gaan, en aan uw parochia nen, veel steun en vertrou wen kan schenken. En u V schrijft in de bijlage Carnaval '87 onder de letter M een ogenschijnlijk humoristisch stukje over mijn dorp, Moerdijk. Moerdijk zelf (met carnaval 'Spieringkruiersgat') stelt tij dens carnaval amper iets voor, net als de rest van het jaar trouwens.' Dit doet mij bijzonder pijn.' Bij deze wil ik reageren op uw bijdrage aan de Stern- editie van vandaag (24/2/87). U schrijft in de bijlage Car naval '87 onder de letter M een ogenschijnlijk humoris tisch stukje over mijn dorp, Moerdijk. 'Moerdijk zelf (met carnaval 'Spiering kruiersgat') stelt tijdens car naval amper iets voor, net als de rest van het jaar trou wens.' Dit doet mij bijzonder pijn. Ik ben geen carnavals vierder, maar zou ik dat al zijn, dan zou mijn reactie hoogstwaarschijnlijk de zelfde zijn. Niet alleen ben ik als lezer van mening dat een dergelijke opmerking niet als humor beschouwd kan worden (het doel van humor is d.m.v. een juiste dosering van scherts en ernst de luisteraar of lezer aan het lachen maken). Ik vind tevens dat dergelijke stukjes in schril contrast staan met de moeite die wij in samenwerking met uw sportredactie hebben ge daan om ons dorp op posi- foto de stem ben steffen tieve manier in de publici teit te brengen. Ik denk hierbij alleen maar een Moerdijk te kijk, en aan de onderhandelingen die wij voeren met de ge meente Klundert en Hooge en Lage Zwaluwe om voor de jeugd in ons dorp een eigen speel- en sportveld te krijgen. Dit stukje slaat dan ook m.i. aan alle kanten de plank mis! Ik wil geen kwaad met kwaad bestrij den, maar wacht uw reactie in spanning af. Moerdijk, J. Gruppen weet, het gebed wordt altijd verhoord. Ossendrecht, Mevr. Gielen-Schipperen Een paar -tamelijk wille keurige- stijlbloempjes uit de Stem Boekengids van za terdag 7 februari 1987.in een mooie stijl (wordt) een enigszins gedateerd beeld opgeroepen, dat inhoudelijk niet zo sterk is'. 'Zijn (Mul- tatuli's) bloedige ernst wordt borrel-drinkend en zoutjes-etend onschadelijk gemaakt en niet vertaald naar onze dagen, waarin meer dan ooit afgerekend moet worden met het neo kolonialisme'. 'De gein wordt al geschopt in de Mul- tatuli-kalender.'Eén ding wordt duidelijk: deze alma nak probeert wat tegengas te geven bij al het officiële geestgedruis rond een schrijver - na zijn dood! - wiens idealen verpakt drei gen te worden in veel offi ciële onzin'. Wanneer Henk Egbers een poging doet de inhoud van een bepaald boek samen te vatten, lijkt het erop of hij meteen ook de puzzel-ru briek wil verzorgen: 'Helga is de zus van twee priesters van Spaans-Friese afkomst. Missionerend in Mexico ont staat met beide een inces tueuze relatie met dodelijke afloop'. Raadsels: wie mis sioneren in Mexico? Wie gaan of gaat er dood? Ik ben blij dat ik er einde lijk oog voor gekregen heb welk een veelzijdig entertai ner Henk Egbers is. Als je zijn stukken énders leest, valt er beslist van te genie ten. Vandaar dat ik Stern- medewerkers en -lezers, die deze ontdekking nog niet ge daan hebben, hierop graag wil attenderen. Breda, Nel Jagt Er zijn zo van die krante-ar- tikelen die bij het lezen er van schreeuwen om een re actie. Een fraai voorbeeld hiervan is de voorbeschou wing op het proefschrift van An Siekloopedie. De promo venda heeft vast een uiterst doorwrocht wetenschappe lijk produkt in voorberei ding. Haar alfabet lijkt ech ter meer op ge-ouwebet dan op een alfabet. Enige be perkte toelichting werpt mogelijk een ander licht op dit 'bet', dat qua gehalte meer op een 'twijfelaar' lijkt. Het woord Alaaf komt echt niet uit Limburg. Het stamt uit het (Duitse) Rijn land en is met de carnaval straditie, die in Zuid-Neder land van karakter tamelijk 'Rijnlands' is, via Limburg tot Brabant doorgedrongen. Vermoedelijk is Alaaf een verbastering van het cijfer elf, dat in het carnaval niet zonder betekenis is. De vast stelling dat het carnaval in Limburg niet beter is, moet echt berusten op hoogmoed. Limburgers hebben behalve hun eigen dialect tevens de eigenheid van en in het car naval behouden. Dit blijkt o.a. uit de eigen liedjes in plaats van de flauwe Hol landse 'hits'. De betrokken heid en inzet, de kleding en de optochten, zijn echt van een ander gehalte dan wat in Brabant (met uitzonde ring van het Kielegat na tuurlijk) gangbaar is. Prinsen, ongeacht hun schone naam en schijn, en de raad van elf zijn noodzake lijke carnavalsattributen. Natuurlijk moet daar een hoop onzin van uitgaan. Wat zou het carnaval voorstellen zonder een hoop (vooral geestige) onzin? Uiteraard zitten in een dergelijk nota bel gezelschap een paar ij deltuiten. Is het echter niet een ontwapenend gezicht om zo'n groep ijdele pronkha- nen te zien rondlopen, als kinderen zo blij omdat ze zo'n mooi pak aan mogen trekken. Dit is toch de mooi ste verbeelding van de be trekkelijkheden des levens! Overigens mag er bij de sa menstelling van dit illuster gezelschap van uit gegaan worden dat de mate van vriendjespolitiek, in de gele deren der carnavalsnotabe len, niet afwijkt van wat in andere - niet carnavaleske - notabele kringen gebruike lijk is. De spreuk - beter ge zegd de diep filisofische ge dachte- 'Agge mar leut ed' is natuurlijk geen dooddoe ner, maar, voor wie dat naar waarde weet te schatten, een levensechte carnavalesk le venselixer. Het 'hete' punt bij het car naval is natuurlijk het zoge naamde 'graaien'. Boze ton gen beweren dat vooral de Hollanders zich vergrijpen. Nu vergeet dat maar. Bra banders, en wellicht ook an dere landgenoten, zijn op dit vlak zeker zo behendig als Hollanders. Bovendien is het beslist niet zo dat alleen de deernes ten prooi vallen aan wapperende handjes. Vele deernes blijken in dit op zicht vlijtig doende om hun historische achterstand in te lopen. Goede An, het carnaval staat gelukkig weer voor de deur. De kiel mag weer uit de kast. Voor de komende dagen wordt je veel 'leut' en voor de promotie veel succes toegewenst door een oud prins van de Parel-van-het- Zuiden; ons onvolprezen Kielegat. Breda, Thomas van der Made Alias Akwinus I „Rooms-Katholiek Nederland heeft in kardinaal Simonis een godsgeschenk ontvangen. Als alles wordt goedgepraat, discrimineren wij God!" - fotoanp Wat een beangstigend domme gedachtengangen en wat een schokkend Middel eeuws arsenaal aan argu menten vertonen de mensen die menen Simonis te moe ten bijvallen, goedkeuren of vrijpleiten. Kennis van het feit dat de Heilige Schrift al ontelbare malen misbruikt is door oh zo feilbare en machtswellustige mense lijke geesten, weerhoudt blijkbaar hele volksstam men er niet van om onver minderd bijbelteksten uit him verband te rukken ter eigenzinnige bestrijding van hun privé-duivel. Wie weet dat God (of een goddelijk principe) krachti ger is dan al onze aardse, moeizame en pijnlijke dwaalwegen, die heeft het niet nodig om overal duivels en ongoddelijk dwalenden te zien. En wie ze wèl ziet, en vervolgens meent dat hij namens God ten strijde moet trekken, die heeft geen hoge pet op van zijn God. Kan deze Heilige Vader, voor wie alle schepselen hoe dan ook gelijkwaardig zijn, zijn eigen boontjes opeens niet meer doppen? Denkt u, 'ern stige gelovigen', dat de aart sengel zijn zondeval deed zonder medeweten en toe- stemmiiig van de Alziende? Wij zijn het die 'goed' en 'kwaad' maken, in onze aardse beperktheid van vi sie en begrip. Niet Hij. Wie namens Hem meent te moe ten handelen in zaken van oordeel, heeft een enorme balk van eigendunk in zijn ogen en ziet liever de godge- geven splinters bij anderen. Zwaaien met God's bedoe lingen om eigen beperktheid van inzicht te verdoezelen of om macht te voelen is het toppunt van hypocrisie en getuigt van respectloosheid jegens God en zijn rijksge- schakeerde schepping. Gelo ven in God is weten dat God zich overal en in alles mani festeert. Geloven in God betekent eerbied voelen voor alle as pecten van leven. Geloven in god houdt de intense wens in om datgene te doen waar voor we hier zijn: om geeste lijk te groeien naar accepta tie van eigen en andermans beperktheid en om 'los te la ten' waar je last van hebt. Allereerst je eigen gebrek kige denken in goed versus kwaad, juist versus onjuist als bron van alle last en leed. Want daarin zijn we niet God's vruchten, maar aan God ongelijk. Wie delen van de mensheid veroordeelt tot minderwaardig of slecht, heeft werk aan zichzelf te doen. Tenzij hij eigen dom heid en de daaruit resulte rende onvrede hoger waar deert dan een glimp van de waarheid waarop hij zich zo onterecht beroept, doet hij godsvruchtiger werk door te zwijgen. Breda, M. Steeman Verkondigen wat de mens wil, is betrekkelijk eenvou dig, maar de wil van God verkondigen is véél moeilij ker! Kardinaal Simonis doet duidelijk uitspraken waar over geen misverstanden bestaan en in het licht van de bijbel. Rooms-Katholiek Nederland heeft in kardi naal Simonis een godsge schenk ontvangen. Als alles wordt goedgepraat, discri mineren wij God! Oosterhout, H. Hoegen Als je het optreden van kar dinaal Simonis in beschou wing neemt, bekruipt je argwaan, dat het hem te doen is om vijanden te ma ken van de kerk, immers als je anti-kerkelijken op de been kan krijgen, komen vanzelf de pro-kerkelijken opdagen. Het conflict is er, een beetje olie op het vuur en in deze troebelen kan de kerk haar macht terugnemen (dictatuur, onderdrukking). De grootste slopers van de kerk zijn niet de anti-kerke- lijken, maar de onverschilli gen die niet het minste be lang stellen in het reilen en zeilen van de kerk en aan onverschilligen gaat de kerk ten onder. Daarom moet deze groep uit haar argeloze slaap ge wekt worden door een sluwe list van Simonis. Als mijn visie juist is, dan speelt Si monis een voor ons allen ge vaarlijk spel. Hij zou moeten inzien dat zijn sluwheid hem op het verkeerde spoor heeft gezet. Beter ware het te be denken dat gebondenheid aan het dogma niet alleen intellectuele zelfmoord is, maar ook volstrekt ongeloof, want het sluit de geest af van elke nieuwe visie op de wereld en de weg die de mensheid zal volgen en al dus voor het beleid van God. Geloof is bovenal open heid en een uiting van ver trouwen in het nog onbe kende dat onafwendbaar in het verschiet ligt, zelfs nu dit de ondergang van de christelijke kerk betekent. De Fiscustijd is nog niet om, het vergif zit in de staart. Breda, H.J. Kliphuis Simonis kwetst mensen diep (De Stem, 16 februari 1987). Zou deze hooggeleerde die deze uitspraak durft te doen wel beseffen hoeveel men sen hij reeds gekwetst heeft? Zou hij die op alles wat kerkvorsten zeggen een ne gatief antwoord heeft, wel een goed antwoord hebben wanneer hem de lijst van afvalligen en twijfelaars, welke hem uit gemakzucht zijn gevolgd wordt voorge houden? Made, F. Schelleman

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 21