PAPIER
VOOR UW PEN
VRIJDAG 27 FEBRUAR11987
EXTRA
Van Agt
[Vertaalprijs
iReeks
Kritiek
Zuinig op
volkslied
(Z)Onderwijs
Kleine Stem
Pastoor
bedreigd
Moerdijk
Ontdekking
Alfabet
Simonis 1
Simonis 2
Simonis 3
Simonis 4
irdea Poolse studenten ii
jen. fn Warschau alleen a
floor hen. Veel studenten fw
rdeol van de Germanistxq
gen Nederlands-Pools, we
%eIscantacten. - fotoc
Intussen is al een ander Ni
ndstalig stuk 'De spii
Dimitri Frenlo
f vmr de Poolse televis
en In 1979 uitgezo:
[gel Het is toen door 7.000.0
schouwers bekeken. He
fde stuk is in 1983 twaa
met groot succes opg
|oerd in het Poolse centrum
rwtet. De activiteiten van <j
beeriandici hebben de nodij
achten afgeworpen. Hi
|aar J980 betekende een om
op het gebied v
n uit de Nedei
literatuur:
niet minder dan vj
boeken, allemai
uit het Nedei
Lands vertaald.
fin 1984 waren de belanf
[rijkste werken die op
markt kwamen 'Wad
op die morgen' van Ra
'Een vlucht regenwu
van Maarten 't Hart, 'I
van Harry Mulisch e
Oegstgeest' va
Een blijk va
voor de prestatii
de Poolse Neerlandici o
gebied van de verspreidk
i de Nederlandse literatui
de toekenning van
artious Nijhoff-prijs voo
j van Nederlands lite
werk aan een jonge Pools
in 1982. De Pool:
adici koesteren voor
komst stoutmoedige plat
Er wosdt zelfs gedacht aa
Ihet uitgeven van een hele N<
Iderlandse reeks, een Nedei
llandse bibliotheek, waarin
[belangrijkste werken uit
gesehiedenis van de Nedet
adse letteren hun plaa
zouden krijgen. Laten wehi
pen dat dit ambitieuze proje
binnenkort verwezenlijkt ka
I worden," besluit dr. Zofia Kli
I maszewska.
Send wordt. Zuiver kwantiti
tfef bekeken is de Poolse Neet
landistiek nog altijd aan e:
pansie toe."
Professor dr. Marcel Jan:
sens heeft wel zijn i»
waarom de Polen belangs'/
Eng hebben voor studie Nee:
landistiek. H5j zegt: „Het is
aaiïtpeükingskracht van
westerse cultuur als ge™
Een Poolse student zal jezf
gen daft dB Poolse eultuur vat
ouds 033 het Westen afgestem
Is en dat hij langs het Nedet
lands een venster op het we.
ten open houdt. Ik mag
zeggen dat het mogen bij*'
aen van een vakantiecursa
Nederlands in Hasselt
Btetdcelen voor een students
Warschau, Lodz of Lublin
genwoordig zoiets betekent
drie weken mogen verbltl
in het land van melk en
zijn echter ook and
motieven, zoals de aantt
kingskraaht van de Europe
instellingen in Brussel, J?
xemburg en Straateb™
waar Nederlands de otti°
•kstd
Ne
taal fe» of van de tewerl
liüag van een bedrijf in een
derlandstalig gebied. Veel
zicht
i een betrekking
raar Nederlands heeft
Poolse student natuurlijk
Alleen in hst westen van
Bondsrepubliek en N<»
Franks^k wordt in een vr
sdholBn Nederlands als bu
gedoceerd. Er blijft in r
nog het een en ander tei ve
zenlijken wat betreft de
stoelen Nederlands. C'dc"
heeft de studie Nederlan
de status van volwaardig f
vak gekregen. Als ik da A
gelijk met de status va
bijvakstudie Nederlands
gEveer overal elders ter
reld, mag ik zeggen dat
ook te dat opzicht aan
Volgens Van Agt raakt Bra
bant door zijn vertrek een
mooi verschijnsel kwijt. Hoe
mooi het was zien we aan
zijn beleid en dat van het
CDA. Overigens houden we
nog wel wat over want de
nieuwe provinciecommissa
ris zal een CDA-aanhanger
moeten zijn. Begrijpelijk.
Alleen het zuiden accep
teert kernenergiecentrales,
opslag van kernafval e.d.
wat door andere provincies
wordt geweigerd En de mi
litaire oefengebieden wor
den ieder jaar nog uitge
breid. Met het resterende
groen weet de provincie ook
wel raad. Zo wil men hier 4
miljoen m2 golfterrein aan
leggen.
Hoe wordt voorkomen dat
Brabant het verlengde
wordt van het Roergebied,
met luchtvervuiling, smog
en zure regen als blijvende
verschijnselen? In bijvoor
beeld Noord-Nederland wil
len ze alleen schone indu
strie. Met de provinciale
verkiezingen voor de boeg
moeten we van het CDA en
de WD maar even vergeten
dat ze naast een reeks mili
taire vliegvelden Brabant in
de afgelopen periode ook
nog Woensdrecht hebben
bezorgd.
Daarnaast staan in de
zuidelijke helft van Neder
land alle kerncentrales (die
alleen al vanwege de mense
lijke factor bij het beheer
onverantwoord zijn). Dat er
daar tot nu toe niet enkele
bij gekomen zijn 'danken'
we alleen maar aan de ramp
bij Kiev.
Kortom met geharnaste
partijen zoals CDA en de
WD aan de leiding is er aan
duidelijkheid geen gebrek.
En Den Haag kan hier van
alles en nog wat kwijt. Vol
gens plan komen spoedig de
kruisraketten. Maar waar
om? Rusland wilde tweezij
dig ontwapenen maar van
wege Reagans SDI-plan
wapenwedloop) ging dat
niet door. En ook het argu
ment van solidariteit met
Navo-partners klopt niet: In
Duitsland groeit het plan om
aan weerszijden van het ij
zeren gordijn 300 km kern-
wapenvrij te maken. De
enige gebieden in Europa
met Navo-kruisraketten
zouden dan zijn Engeland,
België, Nederland en Sicihë.
Het zou niet gek zijn als we
met Van Agt nog wat meer
kwijt raakten.
Hogeloon,
M. v. d. Laar
Belangrijk in een democra
tisch land dat mensen via
pers en media hun kritiek
kunnen spuien over toestan
den waar ze het niet mee
eens zijn. In de crisisjaren
voor de Tweede Wereldoor
log konden we dat niet. De
meesten werden arm en dom
gehouden. Als er toen uit de
massa meer kritiek geko
men was op de abnormale
grote werkloosheid en de
opkomst van nationaal so
cialisme en NSB was mis
schien de Tweede Wereld
oorlog niet nodig geweest.
Op kritiek kun je tegen-
kritiek verwachten. Begrij
pelijk, maar kritiek hoeft
met zwartgallig te zijn en
met mijn humeur gaat het
Prima. Een briefschrijfster
deze rubriek verwijst
«aar Brandpunt in de
Markt. Het gaat sinds Lub-
oers I goed met de economie.
Cijfermatig misschien juist,
menselijk bezien klopt er
mets van. De 400.000 langdu-
J}ge werklozen, al degenen
die al jaren van een mini
mum inkomen moeten rond
komen, de vele bejaarden
®e deze winter letterlijk en
guurlijk in de kou zaten,
Plus al degenen die deze
Wnter afgesloten waren van
Sas en licht.
Oeze mensen hebben wei-
mg aan dat Brandpunt-
faatje. Overheid moet rem
^tten op bepaalde uitgaven.
?aarom geen rem op defen-
?m-uitgaven? De overheid
*2uinigt echt niet alleen op
mtkeringen in gezinnen met
meer verdiensten. De echte
mihima hebben tussen 1980-
10% koopkrachtverlies.
Daartegenover mensen met
een netto maandloon van
ƒ6200 3% koopkrachtverbe
tering. Dat zijn harde feiten,
hebben niets met zwartgal
ligheid of met mijn humeur
te maken.
Alle bejaarden, vele
werklozen en WAO'ers heb
ben misschien veel langer en
meer premie betaald dan
geachte briefschrijfster. Zij
hebben ook belasting opge
bracht, velen op jonge leef
tijd voor mensen die lang
konden doorleren. Die heb
ben nu goede posities, riante
salarissen en velen van hen
bepalen de strategie. Daar
mocht wel wat meer solida
riteit vandaan komen, want
met alleen de solidariteit
van de buur of overbuur ko
men we er in dit land niet.
Breda,
P. v. Gurp
Er is dezer dagen weer heel
wat te doen om ons volkslied
'Het Wilhelmus'. De Tros
vindt het nodig haar uitzen
dingen hiermee tegenwoor
dig af te sluiten, en in Stap
horst bestaan er plannen om
kinderen op school het Wil
helmus uit het hoofd te laten
leren, terwijl dit elders in
ons land overwogen wordt.
Vanwaar deze plotselinge
neo-nationahstische vloed
golf die ons van bovenaf
wordt opgelegd? Zonder di
rect te willen stellen of dit
juist of onjuist is, kan het op
zijn minst bevreemdend
worden genoemd dat de dis
cussie rond ons volkslied
juist in deze tijd op gang
komt. In tegenstelling tot de
ons omringende buurlanden,
zoals Engeland, Duitsland
en Frankrijk, is het uitge
dragen van nationalisme
een normale zaak. Als een
van onze kinderen bij ken
nissen een stuk Wilhelmus
uit het hoofd zou zingen, dan
zouden wij ons niet weinig
generen. Dan zouden wij ons
uitslovers voelen, bevreesd
om als Oranjeklanten beti
teld te worden.
Hebben wij dan helemaal
geen binding met ons volks
lied? Natuurlijk wel. Als een
Nederlander het hoogste
erepodium betreedt van
wege een uitzonderlijke
sportprestatie en de Neder
landse vlag schiet de hoogte
in, en het Wilhelmus
„Gaat en onderwijst alle
volkeren". „Vanaf nu zult
gij geen vissen vangen,
maar mensen". Of dit letter
lijk zo gezegd is, weet ik niet
zeker. Ik wilde het nog na
slaan, maar toen kwam juist
mijn adoptie-kind binnen.
Zodoende. In ieder geval
trokken ze er met zijn allen
op uit. Het onderwijzen ging
hun zo goed af, dat uit hun
leerlingen vele goede onder
wijzenden opstonden. Zo
veel, dat de heer Deetman
meende hier een eind aan te
moeten maken.
De geschiedenis van het
planten- en dierenrijk in
dachtig, besloot hij de kli
matologische omstandighe
den zodanig te veranderen,
dat de kans zéér wel aanwe
zig zou zijn, dat - binnen een
niet al te lange tijd - van een
groot 'natuurlijk' verloop
sprake is.
Niet meteen decimeren,
want dat kan alleen maar
tot groot ongenoegen leiden.
Nee, het is beter het teveel
aan onderwijsmensen eerst
even in het voorgeborgte
van de boventalligheid te la
ten gaar sudderen. De vol
gende lichting weet dan ten
minste ook, wat hun te
wachten staat. Eenmaal
gaar kunnen zij door de heer
Deetman gevangen worden.
Geen tegenstribbelend visje
dus, maar een gedemoti
veerd hoopje mens. Hoe gaar
en hoe gedemotiveerd hangt
af van de plaats die hij of zij
in het voorgeborgte innam:
Deetman-, E9- of kleuterbo-
ventallige.
Wij -de nabestaanden -
heffen onze handen ten he
mel en smeken de heer Deet
man:
„Heb medelijden! Zo wij
al gezondigd hebben, spaar
onze kindertjes tenminste.
Beroof hen niet van het
voedsel dat u zo sterk ge
maakt heeft. O Machtige, zie
neer op uw dienaren. Aan de
basis worstelen zij om over
eind te blijven. Als wij u be
loven niet meer ziek te wor
den en dan onze klassen nög
wat meer inhoud te geven,
zouden we misschien dan
nog eens met u mogen pra
ten over hetgeen ons zeker
nog te wachten staat.
En zijn deze toezeggingen
nog niet voldoende, zoudt u
dan mischien nog eens naar
onze salarissen willen kij
ken. Een korting van 5,3% op
die kostenpost weegt mis
schien wel op tegen halve
kleuters! Bovendien ont
loopt u op die manier op
eenvoudige wijze de op
hande zijnde schoolstrijd om
de beste helft van die kleu
ter".
Nu moet ik weer snel naar
de klas, want mijn adoptie
kind is de zaak aan het ver
zieken, geloof ik. Hij moet
nu toch eens ophouden, an
ders komt het nog tot een
konfrontatie.
Sprundel,
G. Raaijmakers
„Heb medelijden! Zo uhj al gezondigd hebben, spaar onze kindertjes tenminste. Beroof hen niet van het voedsel dat u zo
sterk gemaakt heeft. O Machtige, zie neer op uw dienaren.- fotoanp
weerklinkt, dan wil de Ne
derlander nog wel even vol
schieten. De tijd dat Neder
landse sporters internatio
naal aansprekende presta
ties verrichtten lijkt inmid
dels lang achter ons te lig
gen. Voetballen kunnen we
al sinds jaar en dag niet
meer en ook onze laatste
strohalm: het schaatsen,
hebben we los moeten laten.
Dus onze internationale
sportrestaties geven in ieder
geval geen aanleiding voor
het opleven van het nationa
lisme. Zouden wij dan plot
seling om een andere reden
trots op ons land moeten
zijn? Mogen wij überhaupt
een beetje trots zijn op ons
land? Natuurlijk mogen we
dat.
Wij zijn in stilte tevreden
met ons land, laat dat zo
blijven. Maar laat het Wil
helmus alleen weerklinken
als onze sportprestaties daar
weer aanleiding toe geven.
Dus Eever niet op elke Tros-
avond. Laten we maar zui
nig zijn op ons volkslied.
Roosendaal,
Jaap Pleij
'Als je vader van een man
houdt' in 'De kleine Stem'
van zaterdag 21 dezer is
geen stuk waar veel gezin
nen met kinderen op zitten
te wachten, denk ik. In
plaats van iets verheffends
te lezen, als het gaat over
gezinnen met opgroeiende
kinderen, is dit stuk slechts
vernederend voor normale
ouders die streven naar wat
levensgeluk door gezonde
relaties in het gezin.
De vader is blijkbaar bi-
sexueel, wil eten van 2 wal
letjes en dat vinden zijn kin
deren en vrouw 'normaal'!
Want ze zijn er mee opge
groeidGaat 'n volgend
stuk soms over 'n vader die
niet van z'n dochter en/of 'n
zoon die niet van z'n moeder
(en andersom) kan afblij
ven? etc. etc. Komt allemaal
voor, dus niet abnormaal?!!
Door 'n dergelijke levens
houding goed te praten en te
roepen om doorbreking van
alle taboes graaft onze hui
dige wereld haar eigen graf.
Echte geestelijke leiders
waarschuwen tegen dat ver
derf en roepen op tot beper
king van losgeslagen zinnen.
Ik kan me moeilijk voorstel
len, 'dat de verantwoorde
lijke redactie van uw blad
achter de gesteldheid van dit
stuk staat. „Een slip of the
pen" misschien?
Breda,
J. Nuyten
In Uw krant van donderdag
19 februari las ik, dat na te
lefonische dreigementen
pastoor A.J. Stolk in Eg-
mond aan Zee twee gebeds
diensten voor steun aan kar
dinaal Simonis heeft afge
last. Waar moet het naar toe
in de RK kerk? Zeer eer
waarde heer pastoor, zou het
toch niet beter geweest zijn
als u de gebedsdiensten in
uw kerk gewoon door had
laten gaan? Het is toch wel
heel erg dat door deze enkele
persoon, of personen (waar
voor geen woorden te vinden
zijn), zoveel roomskatholie-
ken in hun geloof belem
merd worden.
Stel dat deze persoon of
personen, straks dreigen
wraak te nemen als u het H.
Misoffer gaat opdragen. Wat
doet u dan, ook afgelasten?
Ik bid voor u dat u als leider
in de R.K. kerk verder kan
gaan, en aan uw parochia
nen, veel steun en vertrou
wen kan schenken. En u
V schrijft in de bijlage Carnaval '87 onder de letter M een ogenschijnlijk humoristisch
stukje over mijn dorp, Moerdijk. Moerdijk zelf (met carnaval 'Spieringkruiersgat') stelt tij
dens carnaval amper iets voor, net als de rest van het jaar trouwens.' Dit doet mij bijzonder
pijn.'
Bij deze wil ik reageren op
uw bijdrage aan de Stern-
editie van vandaag (24/2/87).
U schrijft in de bijlage Car
naval '87 onder de letter M
een ogenschijnlijk humoris
tisch stukje over mijn dorp,
Moerdijk. 'Moerdijk zelf
(met carnaval 'Spiering
kruiersgat') stelt tijdens car
naval amper iets voor, net
als de rest van het jaar trou
wens.'
Dit doet mij bijzonder
pijn. Ik ben geen carnavals
vierder, maar zou ik dat al
zijn, dan zou mijn reactie
hoogstwaarschijnlijk de
zelfde zijn. Niet alleen ben
ik als lezer van mening dat
een dergelijke opmerking
niet als humor beschouwd
kan worden (het doel van
humor is d.m.v. een juiste
dosering van scherts en
ernst de luisteraar of lezer
aan het lachen maken). Ik
vind tevens dat dergelijke
stukjes in schril contrast
staan met de moeite die wij
in samenwerking met uw
sportredactie hebben ge
daan om ons dorp op posi-
foto de stem ben steffen
tieve manier in de publici
teit te brengen.
Ik denk hierbij alleen
maar een Moerdijk te kijk,
en aan de onderhandelingen
die wij voeren met de ge
meente Klundert en Hooge
en Lage Zwaluwe om voor
de jeugd in ons dorp een
eigen speel- en sportveld te
krijgen. Dit stukje slaat dan
ook m.i. aan alle kanten de
plank mis! Ik wil geen
kwaad met kwaad bestrij
den, maar wacht uw reactie
in spanning af.
Moerdijk,
J. Gruppen
weet, het gebed wordt altijd
verhoord.
Ossendrecht,
Mevr. Gielen-Schipperen
Een paar -tamelijk wille
keurige- stijlbloempjes uit
de Stem Boekengids van za
terdag 7 februari 1987.in
een mooie stijl (wordt) een
enigszins gedateerd beeld
opgeroepen, dat inhoudelijk
niet zo sterk is'. 'Zijn (Mul-
tatuli's) bloedige ernst
wordt borrel-drinkend en
zoutjes-etend onschadelijk
gemaakt en niet vertaald
naar onze dagen, waarin
meer dan ooit afgerekend
moet worden met het neo
kolonialisme'. 'De gein
wordt al geschopt in de Mul-
tatuli-kalender.'Eén ding
wordt duidelijk: deze alma
nak probeert wat tegengas
te geven bij al het officiële
geestgedruis rond een
schrijver - na zijn dood! -
wiens idealen verpakt drei
gen te worden in veel offi
ciële onzin'.
Wanneer Henk Egbers
een poging doet de inhoud
van een bepaald boek samen
te vatten, lijkt het erop of hij
meteen ook de puzzel-ru
briek wil verzorgen: 'Helga
is de zus van twee priesters
van Spaans-Friese afkomst.
Missionerend in Mexico ont
staat met beide een inces
tueuze relatie met dodelijke
afloop'. Raadsels: wie mis
sioneren in Mexico? Wie
gaan of gaat er dood?
Ik ben blij dat ik er einde
lijk oog voor gekregen heb
welk een veelzijdig entertai
ner Henk Egbers is. Als je
zijn stukken énders leest,
valt er beslist van te genie
ten. Vandaar dat ik Stern-
medewerkers en -lezers, die
deze ontdekking nog niet ge
daan hebben, hierop graag
wil attenderen.
Breda,
Nel Jagt
Er zijn zo van die krante-ar-
tikelen die bij het lezen er
van schreeuwen om een re
actie. Een fraai voorbeeld
hiervan is de voorbeschou
wing op het proefschrift van
An Siekloopedie. De promo
venda heeft vast een uiterst
doorwrocht wetenschappe
lijk produkt in voorberei
ding. Haar alfabet lijkt ech
ter meer op ge-ouwebet dan
op een alfabet. Enige be
perkte toelichting werpt
mogelijk een ander licht op
dit 'bet', dat qua gehalte
meer op een 'twijfelaar'
lijkt.
Het woord Alaaf komt
echt niet uit Limburg. Het
stamt uit het (Duitse) Rijn
land en is met de carnaval
straditie, die in Zuid-Neder
land van karakter tamelijk
'Rijnlands' is, via Limburg
tot Brabant doorgedrongen.
Vermoedelijk is Alaaf een
verbastering van het cijfer
elf, dat in het carnaval niet
zonder betekenis is. De vast
stelling dat het carnaval in
Limburg niet beter is, moet
echt berusten op hoogmoed.
Limburgers hebben behalve
hun eigen dialect tevens de
eigenheid van en in het car
naval behouden. Dit blijkt
o.a. uit de eigen liedjes in
plaats van de flauwe Hol
landse 'hits'. De betrokken
heid en inzet, de kleding en
de optochten, zijn echt van
een ander gehalte dan wat
in Brabant (met uitzonde
ring van het Kielegat na
tuurlijk) gangbaar is.
Prinsen, ongeacht hun
schone naam en schijn, en de
raad van elf zijn noodzake
lijke carnavalsattributen.
Natuurlijk moet daar een
hoop onzin van uitgaan. Wat
zou het carnaval voorstellen
zonder een hoop (vooral
geestige) onzin? Uiteraard
zitten in een dergelijk nota
bel gezelschap een paar ij
deltuiten. Is het echter niet
een ontwapenend gezicht om
zo'n groep ijdele pronkha-
nen te zien rondlopen, als
kinderen zo blij omdat ze
zo'n mooi pak aan mogen
trekken. Dit is toch de mooi
ste verbeelding van de be
trekkelijkheden des levens!
Overigens mag er bij de sa
menstelling van dit illuster
gezelschap van uit gegaan
worden dat de mate van
vriendjespolitiek, in de gele
deren der carnavalsnotabe
len, niet afwijkt van wat in
andere - niet carnavaleske -
notabele kringen gebruike
lijk is. De spreuk - beter ge
zegd de diep filisofische ge
dachte- 'Agge mar leut ed'
is natuurlijk geen dooddoe
ner, maar, voor wie dat naar
waarde weet te schatten, een
levensechte carnavalesk le
venselixer.
Het 'hete' punt bij het car
naval is natuurlijk het zoge
naamde 'graaien'. Boze ton
gen beweren dat vooral de
Hollanders zich vergrijpen.
Nu vergeet dat maar. Bra
banders, en wellicht ook an
dere landgenoten, zijn op dit
vlak zeker zo behendig als
Hollanders. Bovendien is het
beslist niet zo dat alleen de
deernes ten prooi vallen aan
wapperende handjes. Vele
deernes blijken in dit op
zicht vlijtig doende om hun
historische achterstand in te
lopen.
Goede An, het carnaval
staat gelukkig weer voor de
deur. De kiel mag weer uit
de kast. Voor de komende
dagen wordt je veel 'leut' en
voor de promotie veel succes
toegewenst door een oud
prins van de Parel-van-het-
Zuiden; ons onvolprezen
Kielegat.
Breda,
Thomas van der Made
Alias Akwinus I
„Rooms-Katholiek Nederland heeft in kardinaal Simonis
een godsgeschenk ontvangen. Als alles wordt goedgepraat,
discrimineren wij God!" - fotoanp
Wat een beangstigend
domme gedachtengangen en
wat een schokkend Middel
eeuws arsenaal aan argu
menten vertonen de mensen
die menen Simonis te moe
ten bijvallen, goedkeuren of
vrijpleiten. Kennis van het
feit dat de Heilige Schrift al
ontelbare malen misbruikt
is door oh zo feilbare en
machtswellustige mense
lijke geesten, weerhoudt
blijkbaar hele volksstam
men er niet van om onver
minderd bijbelteksten uit
him verband te rukken ter
eigenzinnige bestrijding van
hun privé-duivel.
Wie weet dat God (of een
goddelijk principe) krachti
ger is dan al onze aardse,
moeizame en pijnlijke
dwaalwegen, die heeft het
niet nodig om overal duivels
en ongoddelijk dwalenden te
zien. En wie ze wèl ziet, en
vervolgens meent dat hij
namens God ten strijde moet
trekken, die heeft geen hoge
pet op van zijn God. Kan
deze Heilige Vader, voor wie
alle schepselen hoe dan ook
gelijkwaardig zijn, zijn
eigen boontjes opeens niet
meer doppen? Denkt u, 'ern
stige gelovigen', dat de aart
sengel zijn zondeval deed
zonder medeweten en toe-
stemmiiig van de Alziende?
Wij zijn het die 'goed' en
'kwaad' maken, in onze
aardse beperktheid van vi
sie en begrip. Niet Hij. Wie
namens Hem meent te moe
ten handelen in zaken van
oordeel, heeft een enorme
balk van eigendunk in zijn
ogen en ziet liever de godge-
geven splinters bij anderen.
Zwaaien met God's bedoe
lingen om eigen beperktheid
van inzicht te verdoezelen of
om macht te voelen is het
toppunt van hypocrisie en
getuigt van respectloosheid
jegens God en zijn rijksge-
schakeerde schepping. Gelo
ven in God is weten dat God
zich overal en in alles mani
festeert.
Geloven in God betekent
eerbied voelen voor alle as
pecten van leven. Geloven in
god houdt de intense wens in
om datgene te doen waar
voor we hier zijn: om geeste
lijk te groeien naar accepta
tie van eigen en andermans
beperktheid en om 'los te la
ten' waar je last van hebt.
Allereerst je eigen gebrek
kige denken in goed versus
kwaad, juist versus onjuist
als bron van alle last en leed.
Want daarin zijn we niet
God's vruchten, maar aan
God ongelijk. Wie delen van
de mensheid veroordeelt tot
minderwaardig of slecht,
heeft werk aan zichzelf te
doen. Tenzij hij eigen dom
heid en de daaruit resulte
rende onvrede hoger waar
deert dan een glimp van de
waarheid waarop hij zich zo
onterecht beroept, doet hij
godsvruchtiger werk door te
zwijgen.
Breda,
M. Steeman
Verkondigen wat de mens
wil, is betrekkelijk eenvou
dig, maar de wil van God
verkondigen is véél moeilij
ker! Kardinaal Simonis doet
duidelijk uitspraken waar
over geen misverstanden
bestaan en in het licht van
de bijbel. Rooms-Katholiek
Nederland heeft in kardi
naal Simonis een godsge
schenk ontvangen. Als alles
wordt goedgepraat, discri
mineren wij God!
Oosterhout,
H. Hoegen
Als je het optreden van kar
dinaal Simonis in beschou
wing neemt, bekruipt je
argwaan, dat het hem te
doen is om vijanden te ma
ken van de kerk, immers als
je anti-kerkelijken op de
been kan krijgen, komen
vanzelf de pro-kerkelijken
opdagen.
Het conflict is er, een
beetje olie op het vuur en in
deze troebelen kan de kerk
haar macht terugnemen
(dictatuur, onderdrukking).
De grootste slopers van de
kerk zijn niet de anti-kerke-
lijken, maar de onverschilli
gen die niet het minste be
lang stellen in het reilen en
zeilen van de kerk en aan
onverschilligen gaat de kerk
ten onder.
Daarom moet deze groep
uit haar argeloze slaap ge
wekt worden door een sluwe
list van Simonis. Als mijn
visie juist is, dan speelt Si
monis een voor ons allen ge
vaarlijk spel. Hij zou moeten
inzien dat zijn sluwheid hem
op het verkeerde spoor heeft
gezet. Beter ware het te be
denken dat gebondenheid
aan het dogma niet alleen
intellectuele zelfmoord is,
maar ook volstrekt ongeloof,
want het sluit de geest af
van elke nieuwe visie op de
wereld en de weg die de
mensheid zal volgen en al
dus voor het beleid van God.
Geloof is bovenal open
heid en een uiting van ver
trouwen in het nog onbe
kende dat onafwendbaar in
het verschiet ligt, zelfs nu
dit de ondergang van de
christelijke kerk betekent.
De Fiscustijd is nog niet om,
het vergif zit in de staart.
Breda,
H.J. Kliphuis
Simonis kwetst mensen diep
(De Stem, 16 februari 1987).
Zou deze hooggeleerde die
deze uitspraak durft te doen
wel beseffen hoeveel men
sen hij reeds gekwetst heeft?
Zou hij die op alles wat
kerkvorsten zeggen een ne
gatief antwoord heeft, wel
een goed antwoord hebben
wanneer hem de lijst van
afvalligen en twijfelaars,
welke hem uit gemakzucht
zijn gevolgd wordt voorge
houden?
Made,
F. Schelleman