Down by law': komedie met veel 'blues' iVO MUSIC in de ISCUIB Tertiole ÏHTWMEN- IAHFFEUR Dolly Dots stelen de show in maffe klucht 'Eerder te voorzichtig dan te sensationeel' ook in de BIOSCOOP Speelfilms op tv A56 «jfRIJDAG 27 FEBRUAR11987 idruimte of Volvo uit In. Hij staat OfhetNü uitdeLenste ofuit debbEEDIEMOETHW» brteren lt perspectieven, nieur.99 ■ROERS B.V. Transport en OVERSLAG 01147-1754 ssestraat 9, a vogelwaarde FILM VAN JIM JARMUSCH 'ILM DUTCH TREAT ROND NEDERLANDSE POPGROEP Charme Nieuw op video Ergernis om Lourdes-film ZATERDAG ZONDAG MAANDAG DINSDAG WOENSDAG DONDERDAG VRIJDAG Klachten EINDREDACTEUR WILL SIMON VAN OPSPORING VERZOCHT: Vastgelopen Documentair 'Eenzijdig' TontaZEEuwHEEni HEREHK0HFEKT1E TOM DE ZEEUW Uw speciaalzaak dia ankers is hu alls ankeren l Noordstr. Terneuztn en: De Stem, 076-236911 r. v.a. 20.00 uur maar ook populaire igt op korte termijn: zowel combinatie als opleg9er' r nadere Inlichtingen 12 PAGINA GIDS 1 Door Marjan Mes EEN "neo-beat-noir-comedy' noemt de 33-jarige Newyorkse cineast Jim Jarmusch zijn nieuwste zwart-witfilm, 'Down by law*. En inderdaad heeft deze bijzondere, 'kleine' film zo wel iets van een film noir uit de jaren veertig als van een ko medie uit die tijd. Het 'beat' kan dan slaan op de jazzy mu ziek van John Lurie en Tom Waits, die er een prachtig on derdeel van vormt. Voor mij is 'Down by law*, opvolger van 'Stranger than paradise' (de film die Jarmusch beroemd maakte) evenveel komedie als 'blues'. De prachtige zwart-wit- fotograf ie van Robby Müller met haar poëtisch licht richt zich ondermeer op de huizen en straten van New Orleans en de moerassen van Loui siana, het 'donkere' zuiden van de Verenigde Staten. De natuurlijke geluiden die daar klinken en de melan cholieke (pop)jazz, die met het beeld verweven is, vor men een soort blues-ballade. Bovendien worden twee hoofdrollen gespeeld door de makers van de muziek; Lu rie en Waits. En alles van hun vibrerende muzikale persoonlijkheid, doordrenkt van weemoed èn vrolijke onverschilligheid, is terug te vinden in hun spel. Spel is wellicht teveel gezegd; ze zijn zoals ze zijn en dragen met hun persoonlijkheid de tilm, samen met de Ita liaanse komiek Roberto Be nign! Met een gewone Ameri kaanse film heeft 'Down By Law' weinig van doen. Er is een totaal gebrek aan actie en sensatie. De film is zelfs traag. Maar daar staat een bepaalde spanning tegen over die uitgaat van de ac teurs en het beeldgebruik. Eenzelfde soort charme ging indertijd uit van de Franse Nouvelle Vague films. Net als in 'Stranger than paradi se', roadmovie en ode aan dé vrijheid, zijn de drie perso nages in 'Down by law' randfiguren; mannen die hun tijd verdoen met luie ren, drinken of gokken. Maar ze zijn wel aardig. Dat ze in de gevangenis belan den, is dan ook vooral te wij ten aan hun goedgelovig heid. Ze zijn alle drie on schuldig aan het misdrijf waarvan ze worden be schuldigd. Zack (Tom Waits) en Jack (John Lurie) worden beiden vanwege hun nietsnutterige bestaan afgezworen door hun vriendin. Zack is een Roberto Benigni inde film 'Down by law', met op de achtergrond Tom Waits en John Lurie. - foto archief de stem aan lager wal geraakte disc- jockey, Jack een aan gokken verslaafde souteneur. In het begin van de film kennen zij elkaar nog niet. We zien hoe ieder van hen ongewild in een voorstel van criminele relaties tuint. Het gevolg is dat Zack van moord en Jack van prostitutie van minder jarigen wordt verdacht Ze belanden in dezelfde cel waar ze eerst iedere com municatie met elkaar wei geren. Langzaam ontstaat toenadering en dan komt er een derde (onschuldige) ge vangene bij; een gebrekkig Engels sprekende Italiaan. Hij wordt gespeeld door de komiek Roberto Benigni, die van zijn rol een koddige act maakt. Amerika kent hij al leen van de film en daardoor weet hij ook hoe men uit een gevangenis kan ontsnappen. Van die ontsnapping zelf wordt niets getoond, want zoiets vindt Jim Jarmusch overbodig. Wel wordt de tocht van het drietal door de moerassen van Louisiana gefilmd; geheimzinnig en poëtisch. Aan het eind ervan ontdekken zij onverwacht een huisje als uit een sprookje. En daar blijkt nou net een Italiaanse te wonen waar Bob (Roberto) dolver liefd op wordt. Hij besluit zijn levenlang bij haar te blijven, terwij] zijn twee kameraden ieder hun eigen gang naar de vrij heid gaan. Je ziet ze op een tweesprong ieder een andere richting inslaan en daarmee is de film vrij abrupt afgelo pen. De beeldregie is bij Jar musch doorslaggevend, het verhaal wordt nauwelijks als verhaal ervaren. En geen wonder, want wat andere regisseurs uitgebreid zouden laten zien - de gevaren tij dens ontsnapping en vlucht (in het moeras is zelfs sprake van de aanwezigheid van krokodillen) - schittert hier door afwezigheid. Daarom is 'Down by law' geen film voor mensen, die actie verwachten. De titel heeft een dubbelzinnige be tekenis, want hij slaat zowel op 'vermorzeld door de wet' als op 'alles onder controle'. 'Down by Law* van Jim Jar musch draait in Cinesol 2 in Breda. -JfüJL llonde Dolly' van Jonne Se- !rÜn en Gerrit van Eist :aait voor de tweede week in is'no 1 in Breda, City 2 in oosendaal, Roxy 1 in Bergen Zoom en De Koning van 'geland in Hulst. Een niet geslaagde mengeling van "■antiek en misdaadfilm, wie rollen van Hilde van feghem en Peter Tuinman de Haagse prostituee uit de ten vjjftig en een (gefingeer- galeriehouder, die door ar wordt gebiologeerd, 'lodder', de harde klucht n Dick Maas, blijft gepro- 'Seerd in Grand Theater in ada, Centraal 1 in Geertrui- "Wg, City 1 in Roosendaal, 'em'actueel 2 in Bergen op De Koning van Enge- in Hulst en Luxor in Ter tsen. About last night', tienerfilm a. Rob Lowe als een jon- "tan die op meer uit is dan avontuurtjes alleen, zoals collega's. 'De Aanslag* van "a Rademakers gaat door in aesol 1 iif Breda. Prachtige «Uming van de roman van irry Mulisch. labyrinth' van Jim Henson ™g steeds te zien in Cinesol Breda en Cinem'actueel 1 Bergen op Zoom. Alice in ®derland-achtig sprookje ;L u^e fantasiefiguren, ma Butler's Day Off, met «hew Borderick als fliere- "tende scholier, is te zien in Wactueel 3 in Bergen op x' b,uxor in Terneuzen en ^Koning van Engeland in frocodil Dundee' met de "ftrahsche cowboy Paul Ho ts niet stuk te krijgen. In 'ho 2 in Breda. 'Down and h> Beverly Hills' van Paul isi!f .y blÜft succesvol in A in Breda. Verras- komedie met Nick Nolte, he Midler en Richard Drey- De Dolly Dots maken indruk op een Amerikaans publiek aan het slot van de klucht 'Dutch Treat'. - fotocannon group Door Marjan Mes MET vrolijke nonchalance ba nen de Dolly Dots zich een weg door de Amerikaanse klucht 'Dutch Treat*; een niemendal letje van Boaz Davidson, de maker van de 'Lemon Popsi- cle'-serie. Misschien vinden hun fans dat ze te weinig in beeld zijn, maar de eigenlijke hoofdrolspelers zijn dan ook de komieken David Landsberg en Lorin Dreyfuss. Ze spelen twee schlemielen - de een net wat voortvarender dan de an der - die in Amsterdam op een terras de Dolly Dots zien op treden. Tegen zijn zin doet de ka lende Landsberg zich voor als een bekende Amerikaanse platenmanager. Hij is verrukt van het Hollandse zangvijftal en moet tegenover hen dus wel komedie blijven spelen. De meisjes reizen naar Los Ange les als hun Amerikaanse vrienden Nederland verlaten hebben in de hoop, dat de pla- tendirecteur hen daar aan een carrière kan helpen. Dreyfuss pept de bangelijke Landsberg voortdurend op om niet uit zijn rol te vallen. Samen ver zorgen zij allerlei optredens voor de meisjes. Na tal van te genslagen met dwaze achter volgingen worden de Hol landse zangeressen ontdekt door de echte platenbons, die hen een glanzende carrière in het vooruitzicht stelt. Hoewel het verhaal niets voorstelt en de grappen nog niet op de vingers van een halve hand te tellen zijn, ko men de Dolly Dots er niet slecht af. Hun muziek vult het grootste deel van de film en zijzelf stralen een onnadruk kelijke charme uit, die in Amerika wel eens hoge ogen zou kunnen gooien. Of de film in Nederland een groot succes zal worden, kan ik me niet erg voorstellen. Na 'Porky's', 'Hot Bubblegum' en 'Police Acade my' heeft 'Dutch Treat' niets nieuws meer te bieden. De hu mor beperkt zich hoofdzake lijk in het contrast tussen de kleine schlemiel Landsberg en heel grote en dikke mannen en vrouwen, die hem belagen. Het deed mij zelfs denken aan de" primitieve humor van de Co medy Capers, zij het dan dat de scènes in eigentijdse holen van verderf spelen. Amster dam lijkt één grote hoeren- en flikkertent en Los Angeles is niet veel beter. Boaz Davidson heeft de Amsterdamse Wallen kenne lijk niet opgedurfd, want de scènes die zich daar dienen af te spelen, werden opgenomen in het heel wat minder ge vaarlijke Leiden. Overigens blijft alles beperkt tot onge vaarlijke vechtpartijtjes en van echte sex komt het niet. Daarvoor is Davidson teveel verknocht aan zijn joodse ge loof. Hij laat de Dolly Dots zelfs vermomd als joods-or thodoxe jongens optreden in een kosjer restaurant, waar de streng-gelovige mannelijke aanwezigen al gauw de schel len van de ogen vallen. 'Dutch Treat' is een hoop onzin door elkaar gegooid, maar op de een of andere ma nier moest ik er wel om grin niken. Alleen die ene molen, groot in beeld, die moet laten zien dat het Amerikaanse duo in Nederland is gearriveerd, werkte al op mijn lachspieren. 'Dutch Treat' van Boaz David son draait in Casino 3 in Bre da. 'De aanslag". Film van Fons Rademakers naar het boek van Harry Mulisch eindelijk op video. Sober verfilmd ver haal van man die in de oorlog op dramatische wijze zijn ouders en broer verliest en daarna tegen zijn zin steeds meer met dat verleden wordt geconfronteerd. Langzaam komt hij achter de ware toe dracht van de oorlogsgebeur tenissen. Het handelen van het individu onder druk van oor log en grote maatschappelijke bewegingen staat centraal in deze knappe film met o.a. De- rek de Lint, Monique van de Ven en Johnny Kraaykamp. 'Running out of luck'. De ple ziertjes en de angsten van een roek-ster worden met veel muziek uitgebeeld in een lange video-clip die geheel werd gemaakt door Mick Jag- ger. Hij en vriendin Jerry Hall spelen de hoofdrollen. The Jewel of the Nile'. Ro mantiek en avontuur met Kathleen Turner en Michael Douglas in dit vervolg op 'Ro mancing the Stone. 'Casanova'. Fellini-film over de beroemde verleider. Donald Sutherland speelt Casanova en maakt er een bizarre kari katuur van. Door onze correspondent Bob van Huët PARIJS - In Frankrijk is een klein schandaal ontstaan rond de vorige week uitgekomen filmklucht 'Le Miraculé' van regisseur Jean-Pierre Mocky. Daarin wordt op nogal grove wijze de draak gestoken met de rituelen van kerk en com mercie in het bedevaartsoord Lourdes. Volgens een woord- voerder van de Franse kerk is 'Le Miraculé' een beledigende film. „Mensen die lijden en ziek zijn worden op heel pijnlijke wijze belachelijk gemaakt", aldus pater Di Falco. Plaatse lijke verkopers van religieuze souvenirs zijn woedend op Mocky omdat ze worden afge schilderd als gewetenloze geldwolven. „Dat de middenstand in Lourdes de zieken uitbuit en ze allerlei rommel verkoopt, is nog het ergste", aldus Jean- Pierre Mocky, die geen toe stemming kreeg te filmen in de grot waar Bernadette Sou- birous haar visioenen had. The sword of Sherwood Forest (Engeland 1960, Ned. 1,17.41 uur). Variant op het Robin Hood-verhaal van horrorspecialist Te rence Fisher met Richard Greene. Wind across the Everglades (USA 1958, Did. 1,22.20 uur). Christ opher Plummer als vogelbeschermer in film van Nicholas Ray met schitterende natuuropnamen van Florida. The Baltimore Bullet (USA 1980, Did. 1, 23.50 uur). Biljart en misdaad in boevenkomedie met James Coburn en Omar Sharif. Chinatown (USA 1974, Did. 2,23.10 uur). Thriller van Roman Po- lanski over de corruptie in Los Angeles tijdens de dertiger jaren. Met Jack Nicholson en Fay Dunaway. Animal crackers (USA 1930, Did. 3 WDF, 23.00 uur). Tweede film van de Marx Brothers over j acht op een verdwenen schilderij Our relations (USA 1936, België 1,16.00 uur). Laurel en Hardy- film, waarin de komieken plotseling geconfronteerd worden met tweelingbroers, die niet willen deugen. The art of love (USA 1964, Did. 1,20.45 uur). Twee miskende kun stenaars doen alsof ze dood zijn. Komedie van Norman Jewison met James Garner en Dick Van Dyke. Encore (Engeland 1951, Did. 2, 23.25 uur). Episodenfilm met drie verhalen van W. Somerset Maugham. Met Nigel Patrick, Kay Walsh en Glynis Johns. Class (USA 1982, Did. 1,23.15 uur). Naïeve scholier wordt verleid door de moeder van zijn beste vriend. Met Jacqueline Bisset. Harriet Craig (USA 1950, Did. 3 WDF, 22.45 uur). Joan Crawford als een vrouw, die uit berekening trouwt en alles doet om haar welstand te behouden. The Kid from Brooklyn (USA 1946, Ned. 1, 14.30 uur). Komedie met Danny Kaye als melkboer, die denkt dat hij kan boksen. II soldato di ventura (Italië 1975, Did. 2, 20.15 uur). Komische avonturenfilm met Bud Spencer als zestiende-eeuwse vechter. Ekdin Pratidin (India 1980, Did. 2, 23.30 uur). Jonge vrouw, die haar familie onderhoudt, besluit tegen de tradities in haar eigen weg te gaan. Drama van Mrnal Sen. Le million (Frankrijk 1931, Did. 3 WDF, 22.30 uur). Twee straat arme kunstenaars dreigen de hoofdprijs in de loterij mis te lo pen. Klassieke komedie van René Clair. Campo Europa (Zwitserland 1984, België 2, 20.20 uur). Twee ge frustreerde mensen ontmoeten elkaar regelmatig, maar kunnen toch niet van hun obsessies loskomen. Regiedebuut van de Zwit ser Pierre Maillard. I will fight no more forever (USA 1975, Did. 1,10.23 uur). India- nendrama van Richard T. Heffron over een stam, die weigert in het reservaat te blijven. Met James Whitmore en Sam Elliot. Suspense (USA 1946, Did. 3 WDF, 20.15 uur). Gewetenloze carriè re-maker tracht de leiding van een ijsrevue in handen te krij gen. Barry Sullivan in thriller van Frank Tuttle. Istanbul (België 1985, België 2,20.20 uur). Film van Mare Didden over de vreemde vriendschap tussen een UNO-vluchteling en een Vlaamse werkstudent, die besluiten een trip naar Istanboel te maken. Brad Dourif en Dominique Deruddere spelen de hoofdrollen Harry and Tonto (USA 1974, Ned. 2, 19.40 uur). Thuisloze we duwnaar trekt met zijn kat door Amerika. Art Carney een Ellen Burstyn in film van Paul Mazursky. Hombre (USA 1966, Ned. 2,23.35 uur). Paul Newman als door In dianen opgevoede blanke in western van Martin Ritt. Airplane (USA 1980, BRT 2, 21 uur). Klucht over vliegtuig in nood van Jim Abrahams, David en Jerry Zucker. wm ■HHHHnMWpMMHMnMni Door Mart van der Sanden HILVERSUM - „Het gaat er ons niet om het slachtoffer van een verkrach ting nog bedolven onder het sperma te laten zien. We tonen geen foto van de vrouw in kwestie, we noemen zelfs om haar privacy te beschermen de naam en de woonplaats van het slachtoffer niet". Eindredacteur Will Simon van Op sporing Verzocht is er alles aan gelegen de kritiek die op fijn programma wordt geleverd, al bij voorbaat te weerleggen. Opsporing Verzocht zou te sensationeel zijn, te veel onnodige, bloederige details van misdaden geven en zou de kijkers angst aanjagen. Die conlusie stond in het eindrapport van de commissie Roethof, die zich over de aanpak van de kleine crimina liteit had gebogen. Voorzitter Roethof toonde zich vooral bevreesd dat in Ne derland door het programma een soort heksenjacht op criminelen zou kunnen ontstaan, waarbij de rechtszekerheid van verdachten of zelfs onschuldigen in het gedrang zou komen. Simon; „Die kritiek sloeg nergens op. Alle betrokkenen bij Opsporing Ver zocht hebben dat ook al voordat het eindrapport uitkwam, duidelijk ge maakt. Maar de commissie heeft zich daar niets van aangetrokken. Laatst kwam ik Roethof toevallig tegen. Toen zei hij mij dat hij ook niet alle uitzen dingen zelf had gezien, maar dat hij had vertrouwd op wat hem ter ore was gekomen. Maar als je daaraan in een officieel rapport dergelijke conclusies verbindt, is er toch iets fout". Opsporing Verzocht wordt door de AVRO gemaakt in samenwerking met politie en justitie. De soort zaken die in het programma aan de orde komen en de manier waarop zij worden getoond, zijn vastgelegd in een beschikking van het ministerie van justitie. Er is een se lectiecommissie, met 25 recherchechefs uit het hele land, die de geschikte ge vallen voor Opsporing Verzocht uit kiest. En er is een begeleidingscommissie die de uitzendingen achteraf beoor deelt en waarbij kijkers die zich bena deeld voelen, een klacht kunnenvindie- nen. „Nee, die mogelijkheid is bij het publiek niet breed bekend. Maar als er iets is, bellen de mensen wel naar de AVRO of de politie, waar ze dan verder worden verwezen. Sinds 1982, Toen de Will Simon aan het werk voor 'Opsporing verzocht'. - foto destem ben steffen een item over een hoerencongres 30 se conden interview uitzond en daarna twee drie minuten lang in extenso alle vleeswaren in rood licht badend aan mijn oog voorbij trokken. Maar daar schreef niemand wat over". reguliere uitzendingen van Opsporing Verzocht begonnen, zijn er maar een Preventie paar klachten binnengekomen, waar van geen enkele gegrond is bevonden. De commissie staat onder voorzitter schap van de vice-president van de Haagse rechtbank. Er bestaat dus geen gevaar dat zaken onder de tafel wor den gemoffeld". aan te wakkeren. Want daar ben ik als de dood voor". De sobere aanpak is volgens Simon ook af te leiden uit het feit dat Opspo- ring JVerzocht een documentair karak ter heeft. De zaak wordt uit de doeken gedaan door middel van gesprekken met politiemensen op de plek van het misdrijf, door het tonen van kleding stukken en andere voorwerpen en soms inderdaad afschrikwekkende foto's van het toegetakelde slachtoffer. „Alleen London Weekend Television, dat 27 jaar geleden met dit soort pro gramma's begon, hanteert dezelfde methode. In alle andere gevallen kie zen de programmamakers (Zimmer- mann van Aktenzeichen XYZ is een berucht voorbeeld, red.) voor gedrama tiseerde versies, waarvoor een script wordt geschreven en acteurs worden ingehuurd. Daar worden het net korte politiefilmpjes, waarin het slachtoffer 'Töte mich nicht' roept en het bloed te gen het behang spettert. Van dat soort amusementsprogramma's zijn er al ge noeg op de televisie te zien. Ik vind dat je politiefilms en een informatief op sporingsprogramma niet met elkaar mag vermengen". Een ander bezwaar dat tegen Opspo ring Verzocht wordt aangevoerd, is dat het zich vrijwel uitsluitend op overval len, berovingen, moorden en verkrach tingen, de zware criminaliteit dus, toe legt met als gevaar dat onder de bevol king een angstpsychose ontstaat. „Maar het programma is er in eerste instantie juist voor om vastgelopen zware zaken alsnog op te kunnen los sen", riposteert Simon. „Bovendien hebben wij van begin af aan regelmatig aandacht besteed aan de voorkoming van kleinere misdrij ven, zoals autodiefstallen en inbraken. Wij proberen verder te vermijden dat we in één uitzending bijvoorbeeld twee overvallen op bejaarden hebben. Soms dringt de politie daarop aan, maar wij proberen altijd te voorkomen daardoor angstgevoelens onder oudere mensen Simon noemt de kritiek op zijn pro gramma eenzijdig. „Ik verwonder me erover dat de kritiek zich altijd op Op sporing Verzocht richt, terwijl de NOS en ook andere omroepen regelmatig de gruwelijkste beelden vertonen en de privacy van misdaadslachtoffers schenden. Wij zijn eerder te ■voorzich tig dan te smeuïg. We hebben in ver band met de moord op een heroïne- hoertje ooit eens een gesprek met een politieman op de Walletjes laten zien Daar zitten en daar lopen hoeren, die krijg je dus in beeld. Dat kan niet an ders. De week erna schreef Vrij Neder land dat hetpubliek weer lekker met Will Simon naar de hoeren had zitten kijken Terwjjj de NOS kort daarna in Volgens Simon wordt gemiddeld een derde van het aantal zaken dat in Op sporing Verzocht komt, opgelost, de verloren voorwerpen die elke keer in de aanbieding zitten niet meegerekend. Daarvan gaat zo'n 80 procent terug naar de eigenaar. „Een goed gemid delde als je bedenkt dat die gevallen anders waarschijnlijk als onoplosbaar afgelegd zouden zijn Per jaar worden als gevolg van de uitzendingen 40 tot 50 verdachten voorgeleid. Uit onderzoek blijkt verder dat 650.000 Nederlanders maatregelen nemen, als Opsporing Verzocht een onderwerp over preven tie heeft laten zien. Verder vindt 96 prpcent van de Nederlanders dat het programma moet wifden voortgezet en hebben de Kijk- en Luisterdienst van de NOS en het wetenschappelijk bureau van het ministerie van justitie aangetoond dat door onze uitzendingen geen extra onrust onder de bevolking ontstaat", aldus Simon. Vanavond is bij de AVRO een docu mentaire over Opsporing Verzocht te zien, maandag is er een nieuwe afleve ring van het programma zelf. ■■■■■MM

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19