POLITIE HIELD PERS DAGENLANG AAN HET LIJNTJE Andy Warhol: beeldenstormer en excentriekeling INDANR Nederlanders wiimei immigratie naar VStïeslaagt maandag 23 februar11987 EXTRA OP MAANDAG AL VRIJ SNEL NADAT VALÉRIE uit haar woning in Laren werd ontvoerd, was de politie bij de zaak betrokken. De pers werd al die tijd welbewust afgepoeierd. De enige krant die het nieuws vroegtijdig meldde was een regionale Spaanse krant. Maar ook in het Gooi gonsde het van geruchten. Qp politiebureau in Hilver sum was immers een crisiscentrum ingericht. Toch wist de politie de pers op een afstandje te houden. Op de persconferentie in Hilversum deed de politie gis termiddag verslag. Het dagboek van een ontvoering. NEW YORK (AP) - Andy Warhol, die afgelo pen zondag op 58-jarige leeftijd overleed, was één van de invloedrijkste en beroemdste kun stenaars van zijn tijd. VSflHU «lij Gébruikte auto's zg.a.n. met 12 rand. ga COKS VAN EYSDEN KIMENAI Al Een groep, brrr pagina zeeland niiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ri-dOr iegint edrijf in Ierland 0lle bak voc T48 Dagboek van een ontvoering Door Paulien Spieker DINSDAG 10 februari VALÉRIE is thuis in Laren. Haar moeder is al eerder naar Spanje vertrokken, vader Erik Albada Jelgersma reist naar Schiphol en vliegt zijn vrouw achterna. De vrouw van de tuinman is thuis om op het kind te passen. Twee gewa pende mannen komen de villa binnen. De vrouw wordt ge boeid, krijgt tape over mond en ogen en wordt op de grond gelegd. Valérie wordt geboeid in een auto meegenomen. Om 22.10 uur krijgt de politie een telefoontje van de politie in Tilburg. Een medewerker van het bedrijf Unigro vertelt dat hij van de tuinman hoorde dat er iets mis is in huize Albada Jel gersma. Om 22.30 uur is de po litie bij de villa in Laren. De vrouw van de tuinman weet te vertellen dat Valérie is ont voerd en dat een bedrag van 5 miljoen wordt geëist Het re cherche-bijstandteam wordt opgeroepen, de officier van justitie in Amsterdam en de Centale Recherche Informa tiedienst ingeschakeld. In de loop van de nacht besluit de politie op het bureau Hilver sum een crisiscentrum in te richten. Via de Nederlandse ambas sade in Spanje wordt de ver blijfplaats van de ouders van Valérie achterhaald en wor den zij ingelicht Zij besluiten de volgende dag naar Neder land terug te keren. De familie vraagt wel al meteen om de pers buiten de hele zaak te houden. WOENSDAG 11 februari HET echtpaar Albada Jel gersma komt dodelijk onge rust in Laren aan. Op advies van de politie zoekt de familie een 'bemiddelaar', die het con tact met de ontvoerders moet onderhouden. De spanning is groot. De ontvoerders laten nog niks van zich horen. DONDERDAG 12 februari HET 'verlossende' telefoontje komt binnen. Valérie maakt het goed, melden de ontvoer ders. Zij vragen een losgeld van 5 miljoen Duitse Marken. De familie krijgt instructies er vooral geen politie bij te halen en braaf en snel aan de eisen te voldoen. Over het hoe, wan neer, en waar van het losgeld wordt met geen woord gerept. Daarover volgt een brief, mel den de ontvoerders. Het tele foontje duurt te kort om de herkomst te traceren. De fa milie heeft inmiddels een be middelaar gevonden. VRIJDAG 13 februari DE post brengt 's morgens een brief, geschreven door Valérie. Ze vraagt haar ouders om de eisen van de ontvoerders op te volgen. ZATERDAG 14 februari In de Larense villa komt weer een telefoontje binnen. Ook dit gesprek duurt te kort om uit te vinden van waar er wordt ge beld. ZONDAG 15 februari VOOR de derde maal is er te lefonisch contact Opnieuw dringen de kidnappers aan op 5 mij oen DM losgeld. Verdere instructies zullen per brief volgen. MAANDAG 16 februari DE postbode brengt wederom een brief, geschreven door Va lérie. Ze schrijft dat ze goed behandeld wordt en vraagt nadrukkelijk om de medewer king van haar familie. Onder tussen melden Spaanse rela ties van de firma dat een Spaanse krant lucht van de zaak heeft gekregen. Het schielijke vertrek van de fa milie Albada Jelgersma uit Spanje was voor een regional krant reden om in de zaak te duiken. De krant meldde dat sprake was van een ontvoe ring. Deze dag komt een vierde telefoontje binnen en de bemiddelaar dringt namens de familie aan op een snelle af handeling van de zaak. Het te lefoontje duurt lang genoeg; het blijkt in Breda gevoerd te zijn. DINSDAG 17 februari DEZE dag blijft het rustig in Laren; geen brieven, geen te lefoontjes. Achter de schermen wordt getracht het losgeld bij elkaar te krijgen. WOENSDAG 18 februari OPNIEUW wordt er gebeld, dit keer uit Rotterdam. De eis, 5 miljoen DM wordt herhaald maar er wordt niet gerept over de wijze van betalen. DONDERDAG 19 februari EEN derde brief van Valérie arriveert in huize Albada Jel gersma. „Ik wil hier zo snel mogelijk weg", schrijft ze. Op nieuw vraagt ze de politie er buiten te houden en de zaak snel af te handelen. Het zesde telefoontje van de ontvoerders komt binnen. Dit keer vanuit Oudenbosch.Er zit geen voort gang in de onderhandelingen. De politie concentreert zich op West-Brabant Later deze dag volgen kort na elkaar twee te lefoontjes uit Roosendaal. De bemiddelaar krijgt een andere ontvoerder aan de lijn, die zegt dat hij de baas is. Hij zegt niks voor koehandel te voelen en neemt het heft in handen. De prijs van het losgeld zakt van 5 naar 4 miljoen DM. De 'baas' kondigt aan een levensteken van Valérie te zullen sturen. In de woning aan het Orgelhof in Etten-Leur wordt een cas settebandje opgenomen met de stem van Valérie. VRIJDAG 20 februari DE post brengt het cassette bandje. Valérie klinktzeer geëmotioneerd en praat lang. Ze blijft herhalen: „Betaal zo snel mogelijk en hou de politie erbuiten". In West-Brabant zijn tal van politiemensen ge mobiliseerd. Het net wordt aangetrokken, de politie richt haar aandacht op het gebied tusen Roosendaal, Ouden bosch en Breda en heeft op dracht in dat gebied in het ge heim zo mogelijk alle telefoon cellen te observeren. Het pro bleem is dat de ontvoerders niet op een vaste tijd bellen. De politie houdt een vliegtuig in de lucht voor een snelle ver binding tussen het huis in La ren, waar het telefoontje moet binnenkomen en de tientallen surveillancewagens met spie dende agenten. De spanning is hoog opgelo pen als het negende telefoontje in Laren binnenkomt De technici melden dat het uit Breda komt. Twee agenten in een surveillancewagen bij een Bredase telefooncel denken beet te hebben. Er wordt ge beld door een man die vervol gens naast de bestuurder in een oude, roestende zilver grijze Mazda stapt. Het kente ken staat op naam van de 37- jarige Robbie. G. uit Etten- Leur, wonend aan het Orgel- hof. De wagen wordt gevolgd en de twee mannen rijden in derdaad naar Etten-Leurse wijk Grauwe Polder. Vanaf dat moment wordt de woning voortdurend geobser veerd en de twee mannen in de gaten gehouden. Zij brengen de politie op het spoor van de mede-ontvoerders. Het net sluit zich. De politie wacht nog af omdat niet duidelijk is waar het kind wordt vastge houden. De ontvoerders bellen voor de tiende keer met de fa milie Albada Jelgersma. Keer op keer smeekte Valérie haar ouders per brief de politie er buiten te houden en de zaak snel af te handelen. ZONDAG 22 februari HET elfde telefoontje komt binnen. De politie ziet hoofd verdachte Robbie G. naar een telefooncel in de buurt van de Orgelhof lopen. De onderhan delingen over het losgeld na deren hun ontknoping. De fa milie heeft de vier miljoen mark klaarliggen. De bemid delaar van de familie vraagt de ontvoerder om een levens teken van de 10-jarige Valérie. Er wordt door de ouders een vraag gesteld waarop alleen zij het antwoord kent. Robbie G. gaat akkoord met die wens en zegt toe even na 14.00 uur terug te bellen. De ontvoerder loopt terug naar zijn woning. In het het tweede huis van links, in het Etten-Leurse Or gelhof, werd Valérie twaalf dagen op zolder vastgehouden. - FOTO DE STEM/BEN STEFFEN naar de zolder waar Valérie zit vastgeklonken, en stelt de vraag. Niet lang daarna komt hij naar buiten, loopt naar de telefooncel en belt het juiste antwoord door. Dat is voor de politie het be wijs waarop ze heeft gewacht. Valérie wordt zeker in het huis vastgehouden. Een spe ciaal arrestatieteam dat al klaar staat houdt Robbie G. voor de deur van z'n huis aan. Agentendringen het huis bin nen en bevrijden Valérie. De mededaders worden kort daarna aangehouden. Een team van artsen, gedragswe tenschappers en politiemensen vangt Valérie op. EPILOOG UREN later op de persconfe rentie in Hilversum verschij nen de ouders van Valérie. Zichtbaar aangedaan vertelt de oud-Bredanaar Erik Al bada Jelgersma (50) dat zijn dochter het wonder boven wonder goed maakt. „Wij zijn best bereid om nu enkele vra gen te beantwoorden, maar willen de komende dagen ver der met rust gelaten worden. Ik hoop dat u die wens respec teert", aldus de vader. Het echtpaar loopt weg, de schijn werpers gaan uit Vader Erik grijpt naar zijn hoofd. „Ik ben nog iets vergeten". Hij keert terug aan de tafel: „Er moet ons nog iets van het hart. Wij zijn dankbaar voor de onge looflijke toewijding van poli tie, justitie en experts. Men heeft met een geweldige per fectie samengewerkt, waar voor wij hen hartelijk dan ken". Volgens korpschef A. Bijlsma van de Larense politie, de man die de zaak leidde, zijn nog veel details onduidelijk. Zo is nog niet bekend of een van de verdachten ooit bij het bedrijf van E. Albada Jelgersma in dienst is geweest. Ook de pre cieze rol van Robbie G. en de andere verdachten is nog on duidelijk. Volgens Bijlsma is de ontvoeringprofessioneel opgezet. Hij acht het zeer waarschijnlijk dat het meisje in levensgevaar heeft ver keerd. In de twaalf dagen dat Valérie Albada Jelgersma op de verduisterde zolder in Et ten-Leur heeft gezeten is zij regelmatig bedreigd met woorden als: „Als dat niet ge beurd danVolgens de politie mocht af het toe het licht aan op de pikdonkere zol der waar het meisje nauwe lijks bewegingsvrijheid had. Zij droeg al die tijd dezelfde kleren en mocht slechts één keer in die twaalf dagen een douche nemen. Na een paar dagen kreeg zij een transistor radio, later een televisietoe stelletje en enkele boekjes. Valérie is voorlopig 'ergens in Nederland' ondergebracht waar zij wordt begeleid door een speciaal team van deskun digen. Een twaalf dagen du rende nachtmerrie is achter de rug maar dit drama is voor Valérie nog lamg niet voorbij. „Ze houdt zich flink en sterk. Vraag is alleen wanneer de te rugslag volgt", aldus Bijlsma. Tenger, bleek en met zachte stem, onmiddellijk herkenbaar aan zijn blonde pruik, gaf Warhol in de jaren vijftig een succesrijke carrière als com mercieel illustrator op, om daarna wereldberoemd te worden als de voornaamste exponent van de pop-art Hij vergaarde in het begin van de jaren zestig faam met de zeefdrukken van ge wone voorwerpen als Camp bells soepblikken, en ging daarna door met op emotie loze wijze de beelden van zijn tijd te registreren. Warhol was een beelden stormer, een vernieuwer en een excentriekeling. Hij ver wierp gevestigde kunstvor men, gevestigde maatschap pelijke normen en traditio neel gedrag. „In de toe komst", zo schreef hij in een catalogus voor een tentoon stelling in 1968, „zal iedereen een kwartier wereldbe roemd zijn". Warhols roem bleef echter decennia voortduren. Hij bevestigde zijn faam in zijn werk voor kunstfilms, in de creatie van het roddelblad Interview, in zijn portrette ring van leden van de jet-set waarin hij vertoefde, zelfs via zijn verschijning in de televisieserie 'Love Boat'. „Hij maakte zijn eigen le vensstijl tot een kunstwerk", aldus Richard Oldenburg, de directeur van het Museum of Modern Art. „Hij was één van de eerste mensen die werkelijk een ster werden als kunstenaar, en zodra hij een beroemdheid was, ge noot hij er zeker van". William Rubin, curator voor schilderijen en beeld houwkunst van het mu seum, verklaarde dat War hol „een serieus kunstenaar" was, die de indruk wekte of hij niets serieus nam. „Hij was een pionier van de Pop Art, en de implicaties van zijn ideeën ontvouwen zich nog steeds in het post-mo- dernisme". Andy Warhol werd gebo ren als Andrew Warhola, Warhol (1971) voor zijn kunstwerk 'Brillo Boxes' een van de drie zonen van Tsjechoslowaakse immi granten. Hij groeide op in de industriestad McKeesport, bij Pittsburgh. Als kind had hij een zwakke gezondheid en kreeg drie maal een ze nuwinstorting. Zijn vader overleed toen hij 14 jaar oud was, maar hij wist het geld bijeen te krij gen om het onderwijs te vol gen aan het Carnegie Insti tuut van Technologie in Pittsburgh. In 1949 stu deerde hij af met als specia lisatie illustratief ontwer per. Hij verhuisde naar New York City, haalde de laatste klinker van zijn naam en behaalde spoedig successen als commercieel kunstenaar. Warhol werd rusteloos van de beperkingen die zijn werk hem oplegden. Hij be gon tekeningen ten toon te stellen in 1956 en startte vier jaar later in ernst een car rière als schilder. Opnieuw bleef succes niet lang uit In 1961 plaatste een warenhuis in Manhattan zijn 'Dick Tracy', een reus achtige beeltenis van de stripheld, in de etalage. Het jaar daarop kwam de volle dige doorbraak. Warhols 'Campbells Soepblikken' werd in Los Angeles ten toon gesteld en maakte hem beroemd als exponent van de pop-art Hoewel hij in eerste in stantie door enige critici werd afgedaan als een artis tieke oplichter, gedeeltelijk vanwege het gebruik van massaproduktie-technieken, bleef Warhol de aandacht van het publiek trekken door zijn emotieloze repre sentatie van commerciële voorwerpen, beroemdheden en zaken als de kunst zelf. Zijn eerste produkten, zo als beeltenissen van Marilyn Monroe, Elvis Presley, auto ongelukken, geharde misda digers, doosjes haarvet, ver breedden uiteindelijk de op vattingen van het publiek over wat het bereid was als kunst te accepteren. Hij zelf doorbrak zijn grenzen met films als 'Eat', 'Haircut', 'Sleep', waarin niets meer of minder wordt getoond dan uitvoerige beelden van men selijke gedragingen. Warhol bleef zijn activi teiten verleggen. In 1969 richtte hij het tijdschrift In terview op, een compendium van de roddel in de jet-set In de jaren zeventig produ ceerde hij beeltenissen van de vips en de beroemdheden van die periode, die in 1979 ten toon werden gesteld in het Whitney Museum of American Art Tegen de jaren tachtig werd de eerste impact van pop-art minder. Warhol on dernam nieuwe pogingen om zijn publiek te schokken door gebruik van abstrac ties, collages, sex en naakten in films. Warhols capaciteiten als kunstenaar waren in har monie met zijn instinct voor wat het publiek wil. Hij be vond zich immer in het cen trum van de kunstenaars wereld van New York. In 1983 begon hij een tv-pro- gramma 'Andy Warhols TV', waarin hij optrad als gastheer. Onlangs startte hij met de produktie van 'Andy Warhols Fifteen Minutes' voor MTV. Hij trad als gast op in Love Boat, waar hij zichzelf speelde. Ook kwam hij voor in de film 'Tootsie'. Niettemin was Warhol bezig zich enigszins terug te trekken. Naar verluidt wüde hij niemand meer fysiek aanraken. Nadat een schrij vende actrice hem in 1968 neerschoot en bijna doodde, zou hij dubbelgangers heb ben gezonden naar enkele openbare bijeenkomsten waar hij werd verwacht. Dergelijke excentrieke ge dragingen droegen echter slechts bij tot vergroting van de fascinatie van het publiek voor hem. Warhol hervatte recent zijn creatieve werk voor en kele favoriete organisaties, zoals de campagne Save the Children. Hij zou vrijdag aanstaande verschijnen in een show tijdens welke on derscheidingen worden uit gereikt voor maatschappe lijk bewuste bedrijven. Hij moest vrijdag worden opgenomen vor een gal blaasoperatie die zaterdag werd verricht. 'Zijn post operatieve conditie was sta biel,' aldus Diane Goldin, de woordvoerster van het zie kenhuis. Zondagmorgen half zes kreeg Warhol in zijn slaap een hartaanval. Hij werd dood verklaard om 6.31 Een paar jaar lang vormden we een groep: twaalf vrou wen op vaste tijden bij elkaar. 'Alleen vrouwen?' 'Ja, enkel vrouwen, en het was geweldig". 'Huh wat eng, zo'n groep', dochters rillen als moeders daarover vertellen. Ze beginnen met de kreet die te voorspellen valt; dat gooien we in de groep! Dan moeten ze nog eens na drukkelijk hun afgrijzen kwijt, 'niks als vrouwen, dat is toch afschuwelijk'. Want zij zijn van het slag dat het precies even goed kan vinden met jongens als met meisjes - of even slecht. In elk geval zien zij geen ver schil, tenzij het op vrijen en verliefd zijn aankomt. Die piep-, aankomend en gewoon jonge vrouwen roepen ook al tijd opgewekt van de daken: 'Alle jongens die wij kennen, kunnen koken, dus met de emancipatie zit het voor ons ook op accu en uitlaat Bolkensteeg Zo'n groep heeft daarmee wel veel, maar toch niet alles te maken, wil ik uitleggen. Maar hoe til je een gevoel over een hele generatie heen. Laat maar. In die jonge ogen staat tè dui delijk: méns, hoe heb je d'r zin in, keer na keer met twaalf van die vrouwen. Toegegeven, de manier waarop zij dat woord uitspreken met de klemtoon op die dikke 'ou' van vróuwen, doet je niet naar telefoon of in- schrijfbiljet rennen om mee te doen. Maar mijn voorgeschie denis ligt anders. Ik ben van het soort voor wie 'zo'n truttig clubje' helemaal niet griezelig of benauwend is, maar juist een vertrouwd idee geeft van on der-óns te zijn. De kiem voor dat gevoel werd al in mijn prille jeugd ge legd. Weliswaar sta ik op de klassefoto van de kleuterschool arm in arm met een Dik-Tro- machtig joch in matrozenpak. Doch zie mijn ongelukkige ge zicht, met schele oogjes loerend naar vriendinnetje Els, die tus sen mij en -o glorie- de juf zélf staat te stralen. Nu nog weet ik hoe tóen jaloezie voel de. Na die gemengde bewaar- schooltijd volgden meer dan tien jaren met meisjes - louter lieve, snoezige dan wel kattige en snibbige meisjes - rij na rij. En voor die banken stonden de juffrouwen en de zusters, vol wassen meisjes weer. Niet één man gedurende die hele school periode, want degene die wij 'Piet' noemden was gewoon de gymlerares die elk jaar met zwart gezicht naast Sinterklaas huppelde. En 'rooie Gerrit' stond keurig in het boekje als zuster Rodrigues, die alle klas sen handwerkles gaf. Gelukkig had ik een vader, buurmannen, ooms en neven, groente-, kran- te- en melkman in mijn omge ving, al heetten die laatsten toen nog gezellig boer. Vriendin Els en ik liepen i met oogkleppen. Wij zagen jongens heus wel, vonden; zelfs leuk en wenselijk, een t ging die van hogerhand 1» niet werd gestimuleerd. Tu onze speelplaats en die van j naastgelegen jongenssck werd een hoge heg gekoestt Wie er doorheen probeerde] gluren, moest naar binnen. ft lukte de zusters niet ook inj boze buitenwereld alle lijkheden tot ontmoeting /i schermen. Wij meisjes mochten (i ten!) vijf minuten eerder school uit dan de jongens,; het tempo van onze passen i gelden we toch mooi zelf.; kwam het dat een paar wl lang kleine kogelronde Kardij mijn vaste begeleider werd; weg naar huis. Hij stopten briefje in mijn zak; „lig Colts, ik wil met jou gr jij ook graag met mij Waarom liet ik zo stom ontroerende aanzoek in taalschrift zitten? Ik had erj latere echtelijke ruzies zo'ü| zier van kunnen hebben: zélf, Karei hield wél van Nu werd het document zuster Redempta van de tjjj klas wellustig in niet te kleine snippertjes ge Mijn woede over een weeil strafwerk richtte zich vro lijk-onlogisch op Rateltje i wou hem nóóit meer zien. Op de middelbare verliep de seksuele voorlicltl even negatief: volop ve nende vingertjes over nooit een uitweiding over; neugten. Wèl driftig tussen onze directrice rector van het jonge om de hoek, met als totaal verschillende den en pauzes. Toch is heti aardig goed gekomen met i in gemengd gezelschap duif j gerust uit de hoek te komen! zit dan ook veilig ii een bijzonder evenwichtig; bestaan met een man plus I dochters en twee zonen vrouwengroep dan? Och, i; meeste klerenkasten hangt een ouwe rok of trui, die modestijlen weerstaat omdall zo aan het lijf gegoten zit' lekker doorlééfd is. Sorry,: wen! Trouwens, ik hoorde: ook bij die groep. Van een onzer verslaggevers Bij de uiteindelijk mistelling van het tracé voo Westerschelde Oeverver gding (WOV) moet een op ng worden aangedrage ior de afwikkeling van h< letgangers-, fietsers- e ggzaam verkeer tussen mie a-Zeeland en Zeeuwse! aderen. [pit zei zaterdagmiddag ge luteerde Jan de Voogd officiële start van de WE ipagne voor de komenc jtenverkiezingen. H jrkte overigens op dat zij irtij op dit moment geen uil e IGEN OP ZOOM - 9r gaat in de Ierse republi^ i aardappel verwerkend I ijf oprichten voor de pij ktie van diepgevror rdappelprodukten. Met het project in het graaj ap Cork is in eerste instar dertig miljoen gulden gt id. In een later stadium t uitbreiding voorzien eens twintig miljoen ko lus een mededeling van lustrial Developmerj ithority of Ireland IDA. DOr verwacht itus 1988 van start ten gaan. Bij volle prd ;tie zal het nieuwe bedrij mensen werk geven, is tof zal lokaal worde| ;ocht. De produktie is id voor Ierland en Enge id. WASHINGTON (AP) - De Verenigde Staten zijn begouF 10.000 buitenlanders uit een totaal van 13 miljoen gegadigdtif verwittigen dat zij de gelukkigen zijn geworden in een zeldi loterij met als inzet toestemming voor immigratie. Volgens regeringscijfers die in het weekeinde zijn vrijge geven, wonnen Ierse aanvra gers 3.112 van de 10.000 immi gratievergunningen die de ko mende twee jaar beschikbaar worden gesteld aan mensen die normaal niet voor immi gratie in aanmerking zouden komen. De loterij werd opgezet als een eenmalige maatregel om mensen in 36 landen te helpen waar sinds 1965 de emigratie naar de Verenigde Staten was gedaald. Om alle gegadigden de zelfde kans te geven maakte het ministerie van buiten landse zaken in de 36 landen via advertenties bekend dat iedereen die aangifteformulie ren zou zenden naar een spe ciaal postbusnummer in Washington, zou worden ge kozen op basis van het j> cipe wie het eerst komt! eerst maalt. Het cruciale ff stip waarop de regeling kracht zou worden, middernachtelijke uur vuj januari. Per land werden de gende aantallen uitgelootj gerij e 15, Argentinië 170, C™ tenrjjk 82, België 63, Berm 6, Groot-Brittannië 1,181, j nada 2,078, Tsjechoslo: 27, Denemarken 54, Estl Finland 39, Frankrijk I Oost-Duitsland 20, Duitsland 311, GibraWl Hongarije 32, IJsland 4, «J nesië 810, Ierland 3,112, Hj 315, Japan 518, Letland II touwen 3, Nederland 1 Noorwegen 9, Polen 592, Z] den 129, Zwitserland 96," sië 16. zf.S. ZOS De titel hierboven is compilatie van de groet M'l de lezer, het Lectori SuWJI en het jaar waarin het wo™| gelezen: 2087. Het vers is «'I stemd voor lezers van owl 1000 jaar en wordt tot "'l tijd opgeborgen in een w\ tic cylinder in de veront»| nigde schoot van Moe Aarde. Gij doodzieke vinder van deze cylinder, Lezer van over duizend jaar, Vergeef ons niets en vervloek ons maar, Want schrijvers dezes - tot stof vergaan - Bedreigen nog altijd Uw voortbestaan. Wij hebben de aarde al half verpest En doen nog altijd ons gruw'lijke best Door grondige kaalslag van de regenwouden, Die gij, om te leven, had willen behouden. Wij dumpen Uw dood in zoutmijn en zee; Wij weten eenvoudig geen weg er mee, En laten de troep die wij hebben bedacht Als duivelsdrek na aan ons nageslacht Klein is de kans dat van U die dit leest Ik nog een voorouder ben geweest Zo. ja, dan heb ik, zij t ongeweten Voor straf mijn eigen nest bescheten. dter Dobbelaer als buutrq Van een c ST - Wanneer de zaterd; 111 Mal Tiffany symboc carnavalsviering, gaan F l^^Wen' tegemoet. Een J «atkomers wegens plaat: hijgen - volgde met vee "er plaatselijke coryfeeëd kenw? (J>eter Dobbelaej ESt. e flierefluiter (F lea®,Buysrogge) kregen stil IsUnT ^geleid door il r sneren m de richting vl fde n(^SiImddelen) ontkwa Pter r?Su sP°ttemijen. R- V bi bs, om er maar el I «t menige schaterlach.! *UvLT1U™:ntale gebow Poer? onderworpen. Ir p tgaand aan het optre L aan u ?ackers Prins Miell Reedn enthousiaste publ lSrawashetdebeurl fed a te houden. De 'genj p duurde tot in de klffnel

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 4