Verstild drama over de tijd en herinneringen Polderspook voor de laatste keer Klucht 'Drie is te veel' in De Halle Axel Kleinste theater Antwerpen pakt uit met De Poetrel THEATER] Basiliek concert in Hulst Feestelijk openings concert Hervormde Kerk Kloosterzande Tineke Schouten en Zak en As in Zuidlandtheater DONDERDAG 19 FEBRUAR11987 JNDERDAG 19 FEBRUARI Fluitist Frans Brüggen in Zuidland-theater Legendary Pink Dots in Gent Raamteater met Hamlet Henk Elsink in Hulst met one man show in wording 'HET VERGETENVAN PETER TE NUYL Balans Fictief Jeugdvriend Komedie 'De Kip| in Het Klokhuis PT?? 1 'Als in een roes' van De la Parra ir Filmhuis Zuidland BELGIE NED 2 Orkest van De Munt in Singel te Antwerpen Oosterse sjeik in Axel en Piekeren lrnbom yooR CSL(- WDér,V DE BEKENDE fluitist Frans Bruggen geeft vrijdagavond 20 februari een gevarieerd concert in het Terneuzense Zuidlandtheater. Brüggen wordt beschouwd als de meest briljante bespeler van de blokfluit. Na gymnasium en Muzieklyceum voltooide hij op 18-jarige leeftijd al zijn opleiding met als hoofd vak blokfluit. Na enkele ja ren musicologie gestudeerd te hebben aan de Universi teit van Amsterdam, zich daarnaast ook op de dwars fluit bekwamend, besloot hij carrière te maken als blok- fluitist. Brüggen trad in de loop der jaren op in binnen- en buitenland en maakte meer dan honderd grammofoon platen met de belangrijkste werken uit het 18e eeuwse solo-repertoire voor blok fluit. De laatste jaren ver vulde hij gast-docentschap- pen aan enkele Ameri kaanse universiteiten en di rigeerde diverse orkesten. Hij is tevens oprichter en di rigent van het Orkest van de 18e Eeuw. Tijdens zijn optreden in Terneuzen vertolkt hij on der meer werken van Ortiz, Telemann, Rebel en Virgi- liano. Na de pauze speelt hij een moderne compositie van Makoto Shinohara, het in 1969 gecomponeerde 'Frag- mente'. Het concert wordt besloten met een werk van J.S. Bach. Aanvang 20.00 uur. IN HUN GEBOORTELAND Engeland zeggen ze zelf mis kent te zijn, maar in de lage landen hebben ze bij de lief hebbers van licht psychede lische, naar klassiek nei gende popmuziek een rede lijke bekendheid: The Le gendary Pink Dots. Ze tre den dinsdag 24 februari op in de Vooruit in Gent. vanuit hun 'uitwijkbasis' Amsterdam bestoken ze Europa en de band maakte al 7 lp's. De groep trekt zich niets aan van de heersende trends in de popmuziek maar gaat stil haar eigen gang. Het optreden begint om 20.30 'uur. CULTUREEL CENTRUM Scharpoord in Knokke heeft regelmatig spraakmakende toneelprodukties opzijn programma. Na De Tuin man van de Koning wordt zaterdag 21 februari Sha kespeare's Hamlet opge voerd. Dit keer in een uit voering verzorgd door het Raamteater Antwerpen. De voorstellingen die tot nu toe in België door dit ensem ble zijn gegeven hebben op diverse fronten zeer posi tieve kritieken opgeleverd. De voorstelling in Schar poord begint om 20.30 uur. Henk Elsink houdt een in- speelvoorstelling. Dit bete kent dat het publiek maan dag 23 februari in Den Dul- laert in Hulst getuige kan zijn van de geboorte van een one man show. Een derge lijke geboorte wordt vooraf gegaan door een lange werkperiode en barens weeën. Elsink kreeg veel ideeën en noteerde ze in een soort draaiboek. Dit boek heeft hij bij zich. Hij leest er delen uit voor, speelt de acts en zingt de liedjes met orkestbegelei ding. Hij rekent op reacties van het publiek en stelt mede hierdoor zijn uiteinde lijke show samen. Heerlijk informeel wordt deze avond, geen glad gestreken show, maar gezellig met en voor de aanwezigen theater maken. Iets wat Elsink als unieke theaterpersoonlijkheid in Nederland met nog enkele anderen beheerst. Aanvang 20.00 uur,toegang 17,50, CJP en 65+ 15,-. Kaarten zijn te verkrijgen via Den Dullaert. EEN VAN de mooiste, meest kunstzinnige voorstellingen van dit theaterseizoen is 'Het Vergeten' van Peter te Nuyl door toneelgroep Centrum. De schrijver baseerde zijn stuk op de droom- en dag boeken van schrijver, psy chiater en wereldhervormer Frederik van Eeden (1860- 1932) zonder dat het een do cumentaire over diens leven is geworden. Het is eerder een versteld, metaforisch drama over de tijd en de rol van het geheugen en herin neringen. 'Het Vergeten' speelt zich af op een oceaanstomer aan het begin van de eeuw, die onderweg is naar New York. Van Eeden (Jacques Com mandeur) en zijn vrouw (Ina van Faassen) zijn als passa giers aan boord, evenals een gepensioneerd scheepsarts, Daelmans (Bram van der Vlugt), waarvoor de schrij ver Slauerhoff model heeft gestaan. Tijdens de reis ont vangt het echtpaar een tele gram met het bericht, dat zoon Paul ernstig ziek is en dat ze zo snel mogelijk naar huis moeten terugkeren. Om dat Van Eeden en zijn vrouw Martha steeds verder van hun zieke zoon wegvaren, krijgt het begrip tijd - en daarmee de dood - een an dere betekenis. In Van Eeden's geest lopen heden en verleden door elkaar. Hij as socieert de dreigende dood van zijn zoon met een ge beurtenis uit zijn jeugd, de dood van zijn vriend Jan Schokking. Deze vriend stierf aan tu berculose, terwijl Van Eeden hem behandelde met een be paalde therapie waarop hij - een half jaar na de dood van zijn vriend - promoveerde. Schuldgevoelens spelen dan ook een grote rol in de herin neringen die Van Eeden tij dens de reis parten spelen en die hi verbindt met zijn schuldgevoelens jegens zoon Paul, die jarenlang aan tu berculose leed en van het ene naar het andere sanatorium verhuisde. Van Eeden's worsteling met heden en herinnering dwingt zijn vrouw Martha de balans op te maken van haar leven. Daelmans, indertijd scheepsarts geworden om zijn leven aan land te ont vluchten, wordt evenzeer ge confronteerd met zijn verle den. Aan boord bevinden zich ook een meisje dat de regen kan voorspellen en twee jon gemannen, die fataal verliefd op twee meisjes, met de dood koketteren; stewards en een dame die lijkt te zijn wegge lopen van een impressionis tisch schilderij. Er is geen verhaal met een dramatische ontwikkeling, maar verstilde scènes vol poëzie en fanta sieën uit Van Eedens' droom- dagboeken, muziek en lite raire citaten en herhalingen van scènes met emotionele symbolen. Peter te Nuyl (32) heeft 'Het Vergeten' ook zelf gere gisseerd. Hij heeft al een aantal prachtige voorstellin gen op zijn naam staan, waarin poëtische symboliek belangrijk was, zoals 'Medea' vna Euripides bij de Haagse Comedie en 'Wanneer wij do den ontwaken' van Ibsen bij het RO Theater. Bij F Act re gisseerde hij indertijd een adembenemend mooie 'Pel- leas en Mélisande' naar Mae terlinck in een wit decor met fontein, die ook in Breda te zien was. Het decor van 'Het Vergeten' verbeeldt een geabstraheerd schip met een dek met zonnestoelen en werd ontworpen door Mir jam Grote Gansey, die o.a. het symbolische decor voor 'Mevrouw Gauguin' (ook bij Centrum) ontwierp. Peter te Nuyl heeft geen documentair stuk willen schrijven, waardoor de kij ker meer over Van Eeden aan de weet komt. „Ik ge bruik historische figuren", aldus Te Nuyl, „en een aantal feiten uit hun leven en daar spring ik heel vrij mee om. Ik rangschik en combineer ze vanuit mijn visie en creëer daarmee een nieuwe fictieve werkelijkheid, die afwijkt van de historische. Het ging mij er om aan de hand van Van Eeden en zijn werk iets anders te vertellen. Van Eeden boeide me als psychia ter. Hij is de grondlegger van de psychotherapie in Neder land en een tijdgenoot van Freud, die hij ook kende. Hij was net als Freud bezig met Een scène uit 'Het Vergeten', zich afspelend aan boord van een schip, door toneelgroep Centrum. - foto kors van bennekom een droomtheorie, die ons nu achteraf nogal naïef voor komt. Hij heeft zijn dromen ge noteerd en, dat vind ik het aardigst, hij heeft gepro beerd ze te beïnvloeden. Hij streefde naar een situatie waarin hij zowel droomde als waakte. Hij beschrijft zijn dromen korte en zakelijk, vaak in telegramstijl, terwijl het vaak heel bizarre en ab surde beelden zijn. De droomboeken zijn in een heel andere stijl geschreven dan zijn literaire werk. Ik vind het eigenlijk het enige aan gename proza van Van Eeden om te lezen, omdat het geen pretenties heeft en dus ook niet die wat dorre ge zwollenheid, die ik vaak zo vervelend vind in zijn lite raire werk. In de droombe schrijvingen komen bepaalde beelden door zijn hele leven steeds weer terug en het leek mooi om daar iets mee te doen." Aanleiding voor het schrij ven van 'Het Vergeten' werd een droom die Van Eeden in 1912 beschreef. Daarin ont moet hij zijn overleden jeugdvriend Jan Schokking. „Over die vriend", aldus Te Nuyl, „en over zijn sterven vind je verder niets, niet in de dagboeken en in de dro menboeken. Pas vlak voor de dood van zijn zoon Paul droomt hij twee keer over hem. Van Eeden noemt het een bittere grap, een perfide streek van zijn onderbewust zijn om hem daar nu mee te confronteren. Het verband dat hij legt tussen de dood van die vriend en de drei gende dood van zijn zoon is voor mij aanleiding geweest om het stuk te schrijven. Van Eeden moet die dood van Jan Schokking helemaal hebben verdrongen. Het komt pas weer boven wanneer hij zelf, van heel dichtbij, nog een keer hetzelfde meemaakt". Te Nuyl's hoofdthema is het schuldgevoel van Van Eeden over de dood van zijn vriend, die hij maar het liefst was vergeten, maar waaraan geen ontkomen is nu zoon Paul op sterven ligt. „Er ko men allerlei beelden bij hem boven", zegt Te Nuyl, „beel den .van vroeger, herinnerin gen aan zijn studietijd, aan Jan Schokking, aan Ellen, zijn grote liefde uit die da gen. Aanvankelijk begrijp je niet goed waar die beelden vandaan komen, hoe de puz zel in elkaar steekt. Het zijn flarden, herhalingen. Zijn het droombeelden of herin neringen Het gaat om won derlijke processen die zich in je hoofd kunnen afspelen wanneer je in een crisis raakt en bevangen bent door schuldgevoel." Voor de derde hoofdper soon, Daelmans, maakte Te Nuyl gebruik van teksten van de schrijver Slauerhoff, die in zijn dagboeken net zo'n ongelukkig mens blijkt als Van Eeden, maar daar alleen veel minder zwaar aan tilde en niet zo wroette in zijn ver leden als Van Eeden. 'Het Vergeten' door toneel groep Centrum is vanavond in Tilburg, morgen (vrijdag) in Breda en 24 februari in Roosendaal. WAT DOE JE als je dolver-l liefd bent op iemand die ziel! nauwelijks van je bestaat! bewust is en die bovendien] volledig opgaat in zij! werk? Er zijn vele oplossin.l gen, maar in de geestige egl totaal absurd geschreven I krankzinnige komedie dij Cattien Hermans en KoeJ Gonnissen schreven, probej ren de betrokkenen op allerj lei mogelijke manieren aandacht op zich te vestigerj Kiff (Lucas van den EynJ den) heeft een bureau vo-J gevonden voorwerperj Sheila houdt van hem verzint met haar vriend! een list. Zij wordt als 1 verkleed binnegebracht verloren voorwerpde volgen doen zich raden. Deze komedie wordt g bracht door de acteurs vaa| het toneelgezelschap! Yvonne Lex (Til) in Ht:| Klokhuis in Antwerpen, elki donderdag, vrijdag en zate! dag om 20.30 uur en zondapl om 15.00 uur tot en mett april. 20.28 Rozenstraat 12 indiscrimatie is dit- jJTal het thema van de tv- die vanavond door de wordt uitgezonden. In jnstraat 12' gaan de be woners van een rustige _jerikaanse villawijk pro- lemen maken als er men- i met een zwarte idskleur komen te wonen, familie Miller, die naast ter 12 woont, is de eni- die het negergezin accepteert. Op een icbt molesteert een groep iaskerde mannen het van de Franklins. Va- >r Miller neemt het voor de ie op, maar wordt in :ar geslagen. Na het inci- jt komt er een stroom van ibliciteit over de Rozen- ,t op gang. de BB vanav< ve's li Ferdin zijn dr le, Dui: ben g< drie j aan hi den. I ieder uit de 23.3C |19J2 Büch Heinz 1 hoofdrc hardt i denes f 1980 Eisenhi wegma die na zijn dra den. Hi straat tehuis toe ven een kli Het Spook van de polder wappert voor de allerlaatste keer maandag 23 februari in zaal Van Leuven in Kloosterzande. Om 20.00 uur kunnen al diegenen die tot nu toe steeds achter het net visten, omdat de kaarten uitverkocht waren, nog proberen toegang te krijgen tot het rijk van de spoken en de liefde. Het amateurtoneelgezelschap De Scheldegalm voert het spook, dat door George Sponselee is opgeroepen, voor de laatste keer op. Nellie Boogaart en de leden van het volks theater krijgen daarna even rust om weer over twee jaar in de schijnwerpers te verschijnen. DE WERKGROEP Uit in Hulst tracht weer een con certreeks van start te laten gaan. De koffieconcerten wa ren geruisloos verdwenen, maar de traditie om de mu ziekliefhebbers op de zondag een concert voor te schotelen, wordt nu voortgezet in de vorm van de basiliekconcer ten. Zondag 22 februari con certeert in de voorkerk van de Willibrordusbasiliek het Antwerps Kamerorkest on der leiding van George Ver wilt. Een symfonisch pro gramma is in Hulst niet vaak te beluisteren en daarom verwacht de Uitwerkgroep ook een grote opkomst. Het Antwerps Kamerorkest ver tolkt werken van Albinoni, J.S. Bach, De Vreese en ande ren. Bovendien de interes- VANAVOND brengt Film- huis Zuidland een produktii van Pim de la Parra 'Alsii een roes', met in de rollen onder anderen Li ('Dossier Verhulst') Snoyiri en Thorn Hoffman. De film behandelt een conflict te sen een toneelregisseur, dit het hoog in de bol heeft, a zijn hoofdrolspeelster. Ea situatie die zich vererger doordat zij bovendien ooi nog een verhouding hebben De regisseur wil zijn hoofd rolspeelster/geliefde dinger, op het toneel laten doer, waardoor zij zich vernederd voelt. Het is duidelijk datdi; conflict van invloed is op de| andere betrokkenen bij op te voeren toneelstól Aanvang 20.00 uur. ek de Jonge's theater- jorstelling 'Het damestas- is thans ook in boekvorm jérscbenen. De cabaretier ot vanavond bij Boude- i Büeh over deze nieuwe ]tgave praten. Behalve de kende vaste rubrieken en |et praatje van Pierre Jans- i is in deze aflevering een lefilmde reportage te zien rer het Centraal Laborato- i voor Rijks Kunstvoor- Ierpen in Amsterdam. Dit oratorium onderzoekt ilderijen op echtheid en left restauratie-adviezen, i speciale gast treedt ex- lolly Dot Anita op, die te- nwoordig aan een solo- rière werkt. 22.55 In het t Tag* na Herman Noors De were Sofie S haar toe in het p 0.15 Het Antwerps Kamerorkest. santé compositie van Tele mann over de figuur van Don Quichote en de Holbergsuite van Grieg. Aanvang 15.00 uur. De kaartverkoop start om 14.30 uur in de kerk. De toegangs prijs bedraagt ƒ7,50. Zij die ook het tweede basiliekcon cert op 12 april met de canto- rij der Basiliek en het Kope- - foto archief de stem renensemble Paul van Bel- zen wensen bij te wonen, krijgen een korting op de toegangsprijs van twee kwartjes. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang. DE SINGEL in Antwerpei ontvangt erkende symfo nieorkesten uit België en hel buitenland. Zaterdag 21 fe bruari is het de beurt Het Orkest van De Munt ui Brussel onder leiding dirigent Hans Zender. Elisabeth Laurence veelzijdige zangeres die aft stijlen aandurft) verleer; haar solistische medewet king. Op het progamns staan werken van Zender f Scelsi voor de pauze en ft uitvoering van de tweeft symfonie van Bruckner na. Eten combinatie van he dendaagse muziek en hw; romantiek. Aanvang in ft blauwe zaal om 20.00 uur, Diana Dobbelman en Joop Doderder in 'Drie is te veel'. - foto john de mol. RUIM DERTIG jaar staat de klucht Drie is te veel regelma tig op het repertoire van diverse toneelgezelschappen. Het is een ijzersterke plot die iedere keer weer ervoor zorgt dat liefhebbers van een lach en een traan de zalen vullen. Op vrijdag 20 februari in De Halle in Axel zijn het Joop Doderer, Diana Dobbelman, Hans Boskamp en Nelleke Burg, die er samen met regisseur Jan Blaaser borg voor staan dat een avondje onbekommerd gelachen kan worden. Als onbeholpen Driekus moet Doderer invallen voor de huisknecht van een deftige familie. Wie hem ooit eens op te levisie heeft gezien kan zich enigszins voorstellen wat dit voor vreemde taferelen met zich brengt. De voorstelling in De Halle begint om 20.00 uur. Er is nog een beperkt aantal kaaten (vijftien gulden) beschikbaar bij de drie Axelse postkantoren. DE WINNAARS van het Leids Cabaretfestival 1985, het trio Zak en As dat deze week nog op de tv te bewonderen was heeft sinds die gedenkwaardige 'wedstrijd' overal in den lande laten zien en horen waarom zij deze prijs hebben ge wonnen. Zaterdagavond 21 februari kan ook het Zeeuwsvlaamse publiek kennismaken met Eric Eijgenraam, Erik van Muis winkel en Justus van Oei. Zij brengen dan vanaf 20.00 uur in het Terneuzense Zuidlandtheater hun produktie 'Hij is Jus tus, wij zijn Erik'. Zelf zeggen de acteurs ouderwets cabaret te willen brengen, waarin tevergeefs een rode draad gezocht moet worden. Aanvang 20.00 uur. Zondagavond 22 februari heeft het Zuidlandtheater een uitverkocht huis wanneer de Utrechtse comedienne Tineke Schouten haar opwachting maakt. Woensdagavond 25 februari brengt Arca-theater in Ter- neuzen het spraakmakende toneelstuk De Moed om te do den. Dit toneelstuk van Lars Norén toont de laatste halte, de laatste confrontatie tussen een vader en zijn zoon. Het ken merkende is dat vader en zoon zo dubbelzinnig aan elkaar gebonden zijn: enerzijds de ontuitwisbare vader-zoon-rela- tie, anderzijds de onmogelijkheid tot enig communicatie. Sarcasme, bijtende humor en cynisme bieden nog een uit weg, totdat ook die uitgeput zijn. Uiteindelijke oplossing blijkt de moord van de zoon op zijn vader. ALS JE EEN lot in de lote rij wint staat daar meestal een grote som geld tegen over. De tandartszoon die in het Midden-Oosten voor de grap meedoet aan een loterij, krijgt echter een heerlijk, maar verwar rende prijs in de vorm van een echte sjeik en de daar bij behorende danseressen en schone dochter. Toneelgroep ODI uit Vo gelwaarde toont deze ver wikkelingen die tot dold waze situaties leiden in ge meenschapscentrum De Halle in Axel zaterdag 21 februari. Aanvang 20.00 uur, toegang 7,50. 20.20 Liefdes loze list de Shakespeare-serie van De WD 'Songs mann 'Het Ho schiedei meisje gespeeld trich. N, vader la- een tan leert Lil chard W A B C 0 zang vogel Engelse jenever idel- >orst. voeg woord sterk smakend bazige vrouw beroep gekheid onder gang Ensemble Scaramouch. HET SEEFTHEATER speelt vijf weekeinden achtereen het toneelstuk De Poetrel van Erik Vlaeminck. In Vlaanderen bestaat het idee dat een man pas toont dat hij een echte vent is als hij een poetrel (een balk) gestoken heeft. Dit gegeven gebruikte het Seeftheater om een volksstuk te schrijven zonder preten tie, maar met wel degelijk een ernstige on dertoon. Bittere ernst en ongenoegen gaan schuil achter sappige geestigheid en plezierig sar casme. Jean Verstaeten is een man die vreemd doet. Hij werkt zijn huisgenoten op de zenuwen. Hij luistert steeds naar dezelfde muziek en zijn humeur staat op onweer. Op zekere dag kondigt hij aan dat hij de muur tussen de kamer en het koepeltje eigenhan dig zal wegkappen om zo een grote veranda te maken. Zijn vrouw ziet het plaatsen van de daarvoor benodige 'balk' niet zo zitten.' Haar vrees blijkt niet ongegrond. Uitvoeringen in dit Seeftheater 20,21,27 en 28 februari en 6, 7,13,14, 20 en 21 maart. Ge zien het beperkte aantal plaatsen is het ver standig te reserven. Kaarten kosten 150 Bfrs. BEHALVE EEN eredienst hoort er bij een opening van het Nederlands hervormde kerkje in Kloosterzande ook een feestelijk concert. Na en kele weken gesloten geweest te zijn wegens werkzaamhe den die het interieur nog meer verfraaien, wordt zon dag 22 februari de ruimte weer officieel in gebruik ge nomen. Tijdens de dienst zor gen het kerkkoor Vogel waarde, Pieter de Nijs (orgel) en Frank Vermast (trompet) voor de muzikale bijdragen. Om 12.15 uur concerteren Rien Balkenende (pianist), Myra van Groenendael (vio liste) en het Ensemble Scara- mouche, bestaande uit Jos Verpoorten (pianist), Jea- nette de Caluwé (mezzo praan) en Anne Marie feyzers (klarinettiste) genodigden en belangstel den. Deze vijf Zeeuwse®; sici zijn geen onbekende» de podium- en concei van onze provincie. Zij borg voor een afwis: programma, dat zowel pij biedt aan klassieke als composities uit de o] tewereld. Op het programma we» van Brahms, Spohr, Tc kovsky, Offenbach, Strauss, Elgar en B: Ook worden enkele negr»; rituals gezongen en beff door piano en klarinet toegang tot dit concert sfeer van een koffieconce-'' gratis.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 20