Villa Valuta': als een ^^sneltrein over de bühne CcimpTnci Rijstepap van EN RIJPLEZIE Natalie Wood en Warren Beatty als geliefden in starre jaren twintig Publiek laat het afweten bij 'Amerika' Het normbesef van Lüpertz FILMKOORTS IN HET BLOED' (1961) VAN KAZAN VANAVOND OP TV Stalker kunnen ons indenk voor een proefrit in en met een immens ir liefst in 14 verschilt' 'aste wegligging, de v' patenteerde TTL- e en predeze tandheu AN RIEL Koper Lebeau JWS ONDER DE ZC IDe steltenlopers uit Maas- icht zijn nog niet van het po- um, of twee Engelse popster- Ijes zingen alweer de laatste s van hun laatste plaatje. Èvoor je goed en wel voor de iden geapplaudiseerd hebt, t de eerste winnaars van de iïatsloterij bekend. Wie even naar het toilet is iweest, ziet bij terugkomst Ft zijn stomme verbazing 238 uren voorbijschuiven. We hebben het over Villa Valuta, de show die Veronica gisteravond rechtstreeks van uit de nieuwe schouwburg De Kring in Roosendaal uitzond. Machinist van deze show is Bart Peeters, een Belg die zo dichtbij de grens heel wat landgenoten in de zaal kon be groeten. Rechtstreekse uitzendingen zijn per definitie spannend. Alles dient vlekkeloos te ver lopen, elke overgang 'beeld naar beeld' moet tot op de se conde kloppen. Eén fout en miljoenen mensen zien het. Ook het publiek in de zaal dient in de pas te lopen. „Ser pentines strooien als de Deur zakkers optreden. Niet eerder. Alleen klappen voor de dingen die in beeld zijn." Peeters voert de spanning nog even op. „We hebben twee miljoen af spraken gemaakt. Er kan dus twee miljoen keer iets mis gaan, maar u sleept mij er wel doorheen." De man achter camera 3' praat om twee voor half negen nog met zijn assistent over de WK-schaatsen in Heerenveen ('Nee, echt doorgezakt zijn we niet') en de mankementen aan zijn auto. Maar het sein 'één minuut' doet zijn blik richten op het kleine beeldschermpje op zijn camera. Dan een piep je, de donderende stem van de aankondiging en de TGV 'Villa Valuta' begint de dende ren. Voor je het beseft is het Bart Peeters als Limburgse carnavalsvierder. - foto's de stem/ben steffen half tien. De grootste Ameri can footballer van het land ramt nog door vijf deuren en kandidate Carla gaat met 9300 naar huis. 'Dit was Villa Valuta, tot de volgende keer'. in Door Dirk Vellenga DE FILM is een beetje weg gedrukt op Nederland 2, tus sen 19.52 en 21.32 uur en dat is jammer. Filmfans en vooral liefhebbers van het romantische realisme van de Amerikaanse regisseur Ella Kazan zullen zich daar niet aan storen en vanavond toch kijken naar 'Splendor in the Grass', in het Nederlands 'Koorts in het bloed' ge noemd. In deze film uit 1961 staat de debuterende Warren Beatty tegenover Natalie Wood, die als kindsterretje al een hele carrière achter de rug had. De film speelt in de jaren twintig in een plattelands plaatsje in Kansas. Beatty speelt de rol van Bud Stam per, de wat losse zoon van een rijke oliebaron. Hij jak kert in zijn auto langs stof fige weggetjes en lonkt naar de meisjes die hij tegenkomt Een daarvan is Willy Dean Loomis, 'Deanie' in de wan deling, gespeeld door Natalie Wood. Bud en Deanie wor den verliefd op elkaar, maar dan komen de problemen. De ouders van Deanie hebben een kruidenierswinkeltje en zien niets in die rijke niets nut Bud's vader heeft ook hele andere plannen voor zijn zoon. Als Bud en Deanie de na tuur intrekken, krijgen ze een gevoel van glorie ('splen dor'), maar zodra ze thuisko men overheersen weer de oude opvattingen over ran gen, standen en fatsoen. Het verhaal werd geschreven door William Inge, die ook Warren Beatty ontdekte voor de film. Beatty speelde pas op Broadway in 'A Loss of Roses' van de hand van Inge. Toen er een tegenspeler voor Natalie Wood werd ge zocht, viel Inge's keus on middellijk op 23-jarige Beat ty, die al een contract voor Warren Beatty en Natalie Wood in de film "Koorts in het bloed' ('Koorts in het bloed'). - foto archief de stem MGM in Hollywood had ge tekend, maar dat snel weer afkocht. Warren Beatty werd ge zien als een nieuwe James Dean of Marlon Brando en de publiciteit werd daar ook op gericht Beatty speelde de rol van nukkige, maar toch gevoelige knaap met allure en ging daarna verder op zijn eigen manier ('Bonnie and Clyde'). Zijn natuurlijke stijl sloot aan bij de methode die Elia Kazan al jaren pro pageerde. Kazan had in 1948 met Lee Strassberg en Che ryl Crawford de 'Actor's Stu dio' opgericht, die talenten als Brando, Newman, Dean en Clift had gevormd. Huwelijk Bij de opnamen in de tweede helft van 1960 was al duidelijk dat Beatty een on verzadigbare vrouwenvreter was. Hij was in die tijd be vriend met de Engelse Joan Collins, maar wijdde zich ge heel aan Natalie Wood. Het 'huwelijk van Natalie Wood met Robert Wagner, dat was gesloten in 1957, werd door Beatty zo op de proef gesteld, dat het in 1962 werd ontbon den. In 1972 vonden Wagner en Wood elkaar weer en ze bleven bij elkaar tot de ver drinkingsdood van Natalie in november 1981. Regisseur Elia Kazan koos Natalie Wood voor de rol in 'Splendor in the Grass', om dat hij haar had bewonderd in 'Rebel without a Cause', het tienerdrama van Nicho las Ray uit 1955. „Ik heb dat kind vijf jaar in mijn ge dachten gehad", zei Kazan en toen hij voor zijn eigen film een verward tienermeisjes nodig had, hoefde hij niet lang na te denken, ondanks de bezwaren die mensen in zijn omgeving aandroegen: „Iedereen waarschuwde mij voor haar. Ze legden uit dat ze zoveel waardeloze films had gemaakt en dat ze slech ter en slechter werd". Kazan bleef bij zijn me ning en beval Natalie Wood ook aan bij collega Robert Wise die in dezelfde periode de musical-film 'West Side Story' maakte. Natalie Wood speelde daarin de rol van Maria. Beide films kwamen in 1961 uit 'Splendor in the Grass' werd geen kasssucses, 'West Side Story' wel, maar Natalie Wood kreeg een Os car-nominatie voor haar rol in de eerste film. 'Splendor in the Grass' wordt gerekend tot de film klassieken, hoewel de film meestal pas genoemd wordt na de andere legendarische werken die Elia Kazan op zijn naam heeft staan, 'A Streetcar Named Desire' (1952), 'On the Waterfront' (1954) en 'East of Eden' (1955). In 1981 werd 'Splendor in the Grass' nog een keer opgeno men, maar die versie is in middels vergeten. NEW YORK (AP) - De tweede aflevering van de serie 'Ame rika' heeft in de Verenigde Staten duidelijk minder kij kers getrokken dan de eerste aflevering. De omstreden serie startte zondagavond met een kijkdichtheid van 43 punten. Een punt komt overeen met 1 procent van de 87,4 miljoen huishoudens waar naar televi sie wordt gekeken. Maandag daalde het kijkcijfer echter met 11 punten tot 32. Het hoofd van de informa tie-afdeling van de Russische ambassade in Washington, Oleg Benjuch, heeft dinsdag de vertoning van de serie ver oordeeld. Volgens hem is de serie met 'de meest kwaadaar dige bedoelingen' geprodu ceerd. Benjuch zei overigens dat hij maandag 'herhaalde lijk' in slaap was gevallen bij het bekijken van de tweede aflevering. (ADVERTENTIE) </hk/wc. wié oujen dreeJi 4-deurs Sedan (v.a. 21.385,-)' ^4 chorst BV, Den Haag. Telefoon^. 3ergen op Zoom e.o. - Bergen op Zoom (Nieuw-Bo'S"' iwagendealer voor Breda e. portwagens en E-serie beste Breda, 076-133825 •Peter Schoutsen, objecten en Lou Heidens, schilderij- en. Stalker, Kloosterlaan 138, Breda. Open: do.-zo. 13.00-17.00 uur. Tot 8 maart. Deze nieuwe galerie is een initiatief van de onlangs op gerichte actieve vereniging 'oor professionele kunstbe oefening, BOA. Onder de naam 'Stalker' (dwz gids) is een galerie geopend, waarin men de actualiteit in de re gio en daarbuiten op de voet «nl volgen. Als er in deze re gio ergens behoefte aan is - ep gebied van beeldende ™nst - is het wel een derge- lijk opgezette onderneming. Als je ziet wat er aan artis- potentieel hier aanwe es is, dan is het bijna onge loofwaardig dat het er zo weinig galeries e.d. zijn. Daarmee wil niet gezegd ain dat we nu al gelukkig met de materiële invul- ™g van Stalker. Het is echt geen gemakke- njk inloopzaaHje, dat nood zakelijk is om het artistiek- 'uie publiek te trekken. Jammer dat het gekraakte Pand van de voormalige ge- ï^ntelijke kredietbank in weda niet meer meedoet, «en dergelijke lokatie is 8j*nstiger. Op de tweede Plaats hebben de organise- tende kunstenaars duidelijk Z91 gebrek aan geld om - in concurrentie' met de com merciële galeries - adequaat n deze tij d te kunnen opere- en. Misschien moeten kun- ook leren om meu- en haren te accepteren entourage voor hun m en gaan samenwerken et puur zakelijke galeries i ats van te bijten op een ™putJe vanuit vaag idealis- Schoutsen heeft er ele objecten neergezet een gevoel voor mate- ^1, ruimte en kleur de- erL Spiegelingen en «r spiegelingen. Aardige ™geroefeningen, die ver- tJ'6? tendenzen bevesti- Lou Heidens is bezig mot,6611 tekentaal, die onder van ïet doek als 'Steen Hosette' geïllustreerd firn,, een romantische tracht hij cultuurte- Markus Lüpertz: 'Oedipus', olieverf op doek; 162X130 cm. 1985. Te zien in Rotterdam. genstellingen op te roepen. Zijn tekens zijn interessant maar worden nogal decora tief verwerkt. Zijn schilde rijen zijn veelal grafisch en weinig schilderkunstig. Stalker zit vol discutabele kunst. Vanuit die bedoeling bezien een geslaagde start. H.E. Frans Cox, wandreliëfs; Bé Bary, beelden en Gerda Schueler, beelden. Galerie Kersten, Markt 10, Geertrui- denberg. Open: di-zo 10 (zo 11) - 17 uur. Tot 26 februari. Je ziet ze niet vaak in ga leries: wandreliëfs geslagen in koperplaat. Cox is daar duidelijk heel vaardig in. Hij kan er alle kanten mee op. Er zijn reliefs te zien die een verstilde schoonheid be zitten, maar ook hangen er stukken met weinig zeg gende decoraties, die rijp zijn voor hotel-lounches. Hij werkt figuratief en abstract. Cox weet wat hij met de plaat kan doen; hoe hij ef fecten kan oproepen. Ook daarbij lopen de lijnen tus sen een fijnzinnig gevoel voor maat en kitsch. Zijn voorstellingen met mense lijke figuren hebben soms iets archaisch en zijn dan weer voorzien van een milde ironie. In deze a-selectieve collectie moet je de goede stukken er als kijker zelf maar uithalen. De bronzen beelden van Bé Bary, waarbij de mense lijke figuur centraal staat, zijn van een grote braaf- Markus Lüpertz, schilde rijen 1973-1986. Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam. Open: di.-zo. 10.00 (zo. 11.00)-17.00 uur. Tot 6 april. Als een soort Bhagwan der hedendaagse kunst presen teerde afgelopen weekend de Duitse artiest Markus Lü pertz zich bij zijn overzichts tentoonstelling in Rotterdam. Heel bewust zei hij: „Ik ben een omhooggevallen parve nu. Ik houd ervan mensen in dienst te hebben die mijn wensen verwezenlijken; (ie mijn dromen uit de periode dat ik arm was invullen..." Ook hij beschikt over een aantal Mercedessen met eigen 'standaard'. Met zijn vingers vol metaal gaf hij sa men met Penck en TTT een concert en onderstreepte er zijn slogans mee. Die hadden betrekking op onder meer zijn hiërarchisch denken: „Ik ben tenslotte rooms-katho- liek en ik geloof vooral in die organisatie. Na een regelloze en degenererende tijd in de kunst wordt het tijd weer aan normen te denken. Penck enJKieffer zijn idioten". woor een deel is dit na tuurlijk spot en pose. Maar niet leuk. De mentaliteit die erachter schuilgaat, doet denken aan een inhaalma noeuvre met - eufemistisch gezegd - potentaatachtige trekken. Hij lijkt letterlijk en figuurlijk wel een artistieke broer van Jef Geeraerts uit de literatuur. De tijd is in middels rijp voor een be paald publiek om hem te adoreren. Dat was niet het geval toen hij exposeerde in 1977 in het Van Abbemuseum in Eindhoven. Lüpertz, de grote reactionair pleegde verraad aan de kunst van toen, heette het. Toen hij in 1983 terug was in Eindhoven lag het eenvoudiger, omdat het hele cultuur- en kunstge- beuren zelf reactionair ge worden was. In Rotterdam is er niets meer aan de hand. We kunnen gewoon con stateren, dat Lüpertz een goed schilder is; zijn vak ver staat. Hij zegt zelf ook niet meer te willen pretenderen. Een fundamentalist? Toch ook weer niet. Hij is anders bezig dan in de jaren zeven tig de fundamentele schil derkunst, de fundamentele literatuur, die het puur om de eigenstandige waarde van het woord en de verfstreek ging. Lüpertz doet daarbij te veel met vorm en kleur om hem op zo'n smalle basis te zetten (hij laat zich overigens nergens op zetten). Hij doet wel denken aan Matisse, die zei dat hij naakten schilderde omdat hij met rose bezig wilde zijn... Zo is Lüpertz met de Duitse Stahlhelm bezig zonder de politieke geladen heid van dat ding (zegt hij), maar vanwege de interes sante vormaspecten die hem in staat stellen om de strijd met schilderkunstige proble men aan te pakken. Telkens opnieuw. Het is een 'schilderkunst die haar eigen scheppings- voorwaarden stelt, die uit sluitend naar zichzelf ver wijst en uit zichzelf ver klaard wil worden', zegt Van Colmjon in de fraaie catalo gus in kleur 42.50) en Schampers: „Elk schilderij is als het ware een oefening, die over pure schilderkunst han delt". Fuchs: „Zijn werk is een harde en preciese praxis die zelfs de schijn van theo retische bescherming vol strekt afwijst. De praktijk van het schilderen is, wat telt, verder niets". Als uitgangspunt is er geen sprake van 'origineel willen zijn'. Lüppertz grasduint in de recente kunsthistorie. Be kent zijn voorliefde voor bijv. Beckmann, Picasso, Corot, De Kooning, Nay, Dubuffet, Feininger e.a. Gebruikt hen; zet ze naar zijn hand om er achter te komen wat hij schildertechnisch kan op brengen. En dan wordt het Lüpertz. Grote doeken met een gewild ratjetoe aan 'stij len' (hij springt uit zijn vel bij dit woord), die imponeren door hun bijna feilloze archi tectuur, vormkracht en kleu renrijkdom, maken de heilige Boymanshal tot een instruc tiehal voor leerlingen van de academies (Lüpertz doceert o.a. in Düsseldorf), een feest hal voor de argeloze kijker en een twisthal voor de critici. Er staan ook nog vier monu mentale bronzen beelden, die de hele beeldhouwerij op scherp zetten en tegelijk een demonstratie zijn van zijn virtuositeit Er is op deze ten toonstelling veel te beleven. H.E. heid; ze missen de span kracht die kunst tot kunst maakt. Bovendien ontberen de meeste stukken een kon- takt met de ruimte rondom, omdat ze teveel vanuit de voorkant gedacht zijn. Het zelfde geldt in nog sterkere mate voor de beelden van Gerda Schueler. Die zijn ze ker nog niet rijp om geëxpo seerd te worden (met het oogmerk verkoop). HE Chris Lebeau, Textielmu seum, Golrkestraat 96, Til burg. Open di. t/m vrij. van 10-17 u., zon. 12-17 u., tot en met 12 april. Chris Lebeau (1878-1945), een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Art Nouveau heeft een uige- breid oeuvre nagelaten. Te gelijkertijd wordt in Tilburg het textiele gedeelte en in het Frans Halsmuseum in Haarlem het gedeelte vrije kunst en andere toegepaste kunst tentoongesteld. Een zeer uitgebreide do cumentatie met bibliografie over zijn leven en werk, ge schreven door Mechteld de Bois, conservatrice van het Drents Museum, waar een grote Lebeau-collectie is ge concentreerd, vergezelt de tentoonstellingen. Het Tex tielmuseum heeft een eigen uitgave gemaakt voor deze gelegenheid: van het ont werp 'straalbreking' van Lebeau uit 1930 worden ter plaatse damasten vinger doekjes geweven die te koop ?ijn. Lebeau was een zeer uit gesproken socialistische fi guur. De 'kunst aan het volk'-gedachte die sterk leefde in het begin van deze eeuw, heeft Lebeau op aller lei manieren in praktijk ge bracht In diezelfde tijd groeide de interesse van kunstenaars voor het geo metrisch ontwerpen naar materiaal uit de natuur, waardoor het lineaire in een ontwerp grote aandacht kreeg. De hier getoonde collectie, die bestaat uit batiks met als hoogtepunten twee schitter den kamerschermen en ont werpen voor de damastwe verij, zijn indrukwekkende getuigen van Lebeau's ta lenten. In zijn te korte leven, hij stierf in het kamp op Da chau op 66-jarige leeftijd, heeft Lebeau alle mogelijke technieken beoefend. Chris Lebeau is de zeld zame kunstenaar die zich helemaal begroef in de po tentiële mogelijkheden van een onderdeel van de beel dende kunst, of het nu aqua relleren, glas blazen of het zeer technische j acquardwe- ven was. Hij beschouwde het zo ongeveer als een spor tieve uitdaging om bij de uitvoering van zijn heldere maar gecompliceerde ideeën, alle technische 'ob stakels' daarbij te overwin nen. Eenmaal daarin ge slaagd bood er zich voor hem weer een nieuw artis tiek terrein met nieuwe te nemen hindernissen aan. Lia Roose

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 19