i 0 Q Alpha Blondy: reggae uit Mali met een boodschap AAK AGENDA 7 Festival of Fools gaat dit jaar wellicht niet door nu in de dalie'l E DEWAEL (PVV) RUIMT LAATSTE BARRIÈRES OP Gevolgen voor Nederland J WOENSDAG 18 FEBRUAR11987 PAGINA GIDS OENSDAG 18 FEBRUAF 16.05 20.33 NEDERLAND 2 Psychedelic Furs Hüsker Dü „Ik heb lodderije ogen en de stem van een maffia-paladijn zeggen ze. Maar op de een „of andere manier \erkt het allemaal" Sylvester Stallone, filmacteur Jango Edwards op een Festvial of Fools van enige ja ren geleden. - fotoanp AMSTERDAM (ANP) - Het jaarlijkse zomerse theater spektakel Festival of Fools in Amsterdam, dat van ver bui ten de hoofdstad en zelfs in ternationaal altijd veel be langstellenden trekt, zal dit jaar waarschijnlijk niet doorgaan. De Amsterdamse Kunstraad heeft wethouder Luimstra van kunstzaken in Amsterdam om financiële redenen geadviseerd het fes tival dit jaar niet te subsidië ren. Voor periodieke manifes taties en zomeractiviteiten is jaarlijks 450.000 gulden be schikbaar en incidenteel komt daar per jaar vaak nog 500.000 gulden bij. Dit jaar ontbraken die vijf ton op het budget en daarom was er minder te verdelen, aldus Rob Couzy van de Amster damse Kunstraad. In totaal is er dit jaar 424.000 gulden voor eerder genoemde activi teiten te besteden. Er lag te gelijkertijd een groot aantal aanvragen voor subsidie, on der meer voor activiteiten die zich afspelen in het kader van Amsterdam Culturele Hoofdstad van Europa. Die hebben voorrang gekregen. Ook voor activiteiten als Boulevard of Broken Dreams en het Zomerfestijn heeft de Kunstraad geadvi seerd geld beschikbaar te stellen. Maar toen was de pot leeg, vertelt Couzy. Overigens moeten B en W over de adviezen van de kunstraad nog beslissen, daarna zal de raadscommis sie voor cultuur er zich over buigen. Subsidie voor het Festival of Fools is dus nog niet definitief afgewezen, maar de praktijk is wel dat B en W doorgaans de adviezen van de Amsterdamse Kunst raad volgen, aldus een woordvoerder van de ge meente. Bij het Festival of Fools heerst teleurstelling over de gang van zaken, aldus Cor Schlösser, één van de organi satoren. Dit jaar had het fes tival 'de komiek' als thema, en Jango Edwards, een van de mannen van het eerste uur van dit spektakel, had al afspraken gemaakt met mensen als Frank Zappa, John Cleese en de Italiaanse filmregisseur Federico Felli- ni, aldus Schlösser. Edwards liet via de KRO- radio weten dat naar zijn oordeel noch de overheid noch de theaterwereld (die hij als 'maffia' kenschetst) het festival belangrijk vindt. Schlösser liet weten dat de organisatoren van Festival of Fools zich nu richten op 1988. Dan zal opnieuw het thema Komiek op het pro gramma staan. Verder zal er in een vroeg stadium subsi die worden aangevraagd, in de hoop dat die dan wel ver leend zal worden. Vlaanderen krijgt in 1988 commerciële tv Van onze correspondent Frans Boogaard BRUSSEL - Als er tussentijds geen onge lukken meer gebeu ren, beschikt Vlaan deren binnen ander half jaar over een eigen commercieel tv- net. Midden volgend jaar moet de struc tuur rond zijn, begin september de eerste uitzending. Om het zover te laten komen, hebben premier Martens (CVP) en zijn cultuurminister Dewael (PVV) wel alles op alles moeten zetten. Een aantal uitvoeringsbe sluiten moet nog steeds wor den genomen, maar met het kabinetsbesluit, eind vorige week, te komen tot een inter ministeriële werkgroep (na tionaal kabinet plus Vlaamse raad) is toch een langdurige periode van moeizaam overleg afgesloten. In het Belgische parlement hebben vooral de Vlaamse so ciaal-democraten zich tot het uiterste tegen de komst van de commerciële tv verzet. Vol gens hen is er geen enkele ga rantie dat de komst van een commercieel net automatisch gaat leiden tot een betere kwaliteit van de programma's, die nu (in een monopolieposi tie) door de BRT worden ver vaardigd. De SP heeft op dit punt wellicht gelijk, want de kandidaten die zich tot nu toe eigener beweging voor de ex ploitatie van het commerciële net hebben aangediend - Ra- dio/tèlé Luxembourg en Vero nica's Rob Out - zijn niet de eerste zendgemachtigden die met het begrip 'kwaliteits-tv' worden geassocieerd. Premier Wilfried Martens, hier sprekend in de BRT-mi- crofoon, en zijn cultuurminister Dewael lijken de weg geëffend te hebben voor een commerciële tv-zender in Vlaanderen. - fotoap Dagbladen Maar de bedoeling van De wael is dan ook vooral de Vlaamse dagbladuitgevers, waarvan een deel aan het eind van de week al blij is dat ze het wéér hebben gepresteerd om zes kranten uit te brengen, bij de opzet van het nieuwe net te betrekken. Hun prijs was overigens niet gering, want behalve de Standaard- groep (Vlaamse Uitgevers maatschappij), die helemaal niet meedoet, eisten de geza menlijke uitgevers in ruil voor hun enthousiasme het exclu sieve recht om reclame uit te zenden en daarbovenop nog een krediet van 5 miljard frank (ruim 3 miljard gulden) om de eigen bedrijfsstructuur wat te verstevigen. Voor dat laatste probleem wordt hoop vol naar premier Martens ge keken, die beloofd heeft op korte termijn met voorstellen te komen, wat zijn minister van begroting, Verhofstadt, die nog 21 miljard extra wil bezuinigen, ongetwijfeld ple zier zal doen. Maar de andere eis van de dagbladuitgevers is nog veel problematischer, want wat de politici moeten gaan doen als de BRT via de rechter ook handelsreclame zou willen af dwingen, weet momenteel geen van hen. En om het echt ingewikkeld te maken, heeft de SP ook nog gedreigd de commerciële tv onmiddellijk weer terug te draaien op de dag dat zijzelf tot regeringsverantwoorde lijkheid wordt geroepen, en heeft ze plechtig beloofd naar het Europese* Hof van Justitie te gaan om te bereiken dat ook de niet-Vlaamse Nederlands talige dagbladuitgevers (de Nederlandse dus) toegang tot de kabel krijgen. Deze zorg over een strikte toepassing van de EG-concurrentieregels delen de sociaal-democraten met de Raad van State, die het kabinet al eerder voorhield dat het op dit punt discrimine rend te werk gaat. Een oordeel dat van regeringswege niet bestreden, maar wel gene geerd werd. Op het kabinet van Dewael, dat toevallig onderdak vindt in dezelfde flat als de Neder landse vertegenwoordiging bij de EG, worden al die proble men onderkend, maar over heerst toch de vreugde over het feit dat er een kabinetsbe sluit ligt dat principieel de commerciële tv toelaat. Schrik „Alle andere problemen," zegt kabinetschef Jan Kerre- mans, „moeten we niet te hoog opspelen. Het is waar dat een aantal Vlaamse uitgevers fi nanciële moeilijkheden heeft, maar het is even waar dat ze daar de regering ook mee had den geconfronteerd zonder dat er sprake was geweest van commerciële tv. Juridisch zijn dat twee totaal verschillende dossiers. Bovendien is bij de uitgevers het besef groot dat wanneer zij niet meedoen, an deren hun plaats wel innemen, met voor hen nefaste gevol gen." Over de aangekondigde ac ties van sociaal-democratische zijde zit Kerremans nog min der in. „In de eerste plaats moet men belanghebbende zijn om naar het Hof te kun nen gaan. De SP is dat niet. In de tweede plaats worden in de politiek, en zeker in de Belgi sche, vaak grote woorden ge bruikt, zonder dat er veel van terecht komt. Wij hebben dat met de socialisten al eerder gezien. Eerst moesten ook die 18 kruisraketten weg, maar de socialisten zitten nog niet eens in de regering en ze mogen al een beetje blijven. Het gaat met de commerciële tv niet anders. En ik zeg u dat, omdat Luc Van den Bossche (SP- woordvoerder mediazaken) al hier op het kabinet is geweest, in zijn functie van ondervoor zitter van het Vlaams media- initiatief, om te bepleiten dat vooral creatieve mensen uit de Vlaamse beeldindustrie aan het werk zouden mogen. Jaze ker, op het commerciële net! Veel schrik hebben wij daar dus niet van." Dat de sociaal-democraten in een nieuwe regering de hele wet zouden terugdraaien, is volgens Kerremans nog on waarschijnlijker. „Tenzij ze de absolute meerderheid halen, moeten ze dat doen samen met de christen-democraten of li beralen. En die steunen juist de wet." Vrouwen Afgezien van de financie ring, zo valt dan ook uit de woorden van Kerremans op te maken, zijn er weinig belem meringen meer die de Vlaamse commerciële tv nog kunnen tegenhouden of ver tragen, of het moest de samen stelling van de Mediaraad zijn, waarvoor Dewael nog niet het verplichte quotum vrouwen heeft kunnen vinden, nadat in een vrouwvriende lijke bui was vastgesteld dat slechts twee-derde van de raad uit personen van het zelfde geslacht mag bestaan. Maar Dewael heeft nu al zo veel hindernissen overwon nen, dat hij ook voor deze wel een oplossing vindt. BRUSSEL - Welke ge volgen heeft de komst van commerciële tv in Vlaanderen voor Neder land? Weinig tot zeer weinig, zegt de kabinets chef van Cultuur-minis ter Dewael, Kerremans. „Het zal de STER, en daarmee ook de Neder landse dagbladen, iets aan inkomsten schelen, omdat bedrijven die in beide landen werkzaam zijn hun reclamebeste dingen iets zullen gaan verschuiven. Maar daar staat tegenover dat die bestedingen in België, waar nu op radio en tv nog geen markt voor handelsreclame is, on derontwikkeld is. We mogen ons eraan ver wachten dat die markt zich uitbreidt, het mo ment dat men ziet wat mogelijk is." Te vroeg vindt Kerre mans het nog om te spe culeren over toelating van (een aantal program ma's van) het Vlaamse commerciële net op de Nederlandse kabel. „In het kader van de Noord/ Zuid-integratie kan ik mij dat voorstellen, maar wij hebben daarover ver der nog niet gesproken." In de Nederlandse om roepwereld wordt de Vlaamse commerciële zender wel degelijk als een bedreiging gezien, vooral door de TROS en Veronica die zelf overwe gen op langere termijn commercieel te gaan draaien. TROS-directeur Cees den Daas zei on langs in een interview: „Veel dreigender dan Sky Channel en andere En gelse zenders zijn de plannen om in Vlaande ren, bij wijze van spre ken op de Nederlands- Belgische grens, een Ne derlandstalige commer ciële zender neer te zetten met een bereik van meer dan een twintig miljoen Nederlandstaligen. Wel iswaar mag de rclame van zo'n zender nuet rechtstreeks op Neder land gericht zijn, maar het effect is er toch". Rob Out schaarde zich achter Den Daas en voor spelde dat Veronica in 1990 commercieel zou worden. Mogelijk worden de plannen van Veronica en TROS versneld nu de plannen in België zo con creet zijn geworden. Club Veronica [aar aanleiding van de jngste Nederlandse film- accessen neemt Club Vero- jca vanmiddag een kijkje cbter de schermen van ons ttionale filmbedrijf. Er is m gesprek met Gerard teman, scenarioschrijver 'De aanslag'. Vervolgens iraten de Dolly Dot-dames ither en Sjeel over hun ac- xervaringen in de film latch Treat', waaruit even- DS een fragment te zien is. 'erder schenkt Club Vero- ica aandacht aan het aller- jeuwste Nederlandse pro- [uct, 'Blonde Dolly'. Villa Valuta Van onze rtv-idactie HILVERSUf - Ad li aan y Dis start zodag na een i langdurige »interstop met zijn paatprograw» waarin hij voeal gasten uil wereld van cltuur ontvai De formule heft enkele liet wijzigingen Qdergaan. uitzending is zodag om 2 uur op Nederlad 2. Zo is de nasn verande 'Van Dis in de Blie' wordt ij genomen in het tea ter DeBj lie bij het Leidsolein te l sterdam. Ook ka, het zijndj Van Dis maar én gast t vangt om wat djper opi thema te kunnen igaan, n voor de rest kunnn de I kers weer kiezen lit rode j witte wijn en watc en zul er veel talen gespaken i den. Ook het decor is enig veranderd. Eerste gst is i vrouw Nien Cheng,een nese die tien jaar eetzamei sluiting heeft gehad ten ti;j van de Culturele levolu Van Dis, die afgelopm i en najaar door Chha I heeft over haar een èoeki schreven 'Leven en :iood| Sjanghai.' De tweede gast is it wijn Paans, hoofdreliS. van de VPRO-gids ene nist in De Volkskrant II persoon bij de volgend )j Dis in de Balie' is de i kaanse neuroloog Sacks, auteur van boekït j mensen met waarneir wijkingen. De waarderi(]l de shows van Adriaan vji] is doorgaans vrij hoogt: heeft een vaste schare li die regelmatig op hem a men, wat het andere net^) bieden heeft. Vanuit De Kring in Roosen daal presenteert Bart Pee lers de vijfde geldshow rond de derde trekking van de Staatsloterij. Het pro gramma wordt vanavond opgeluisterd door de kleur rijke popzangeres Cyndi Lauper en de swingende En- le formatie 'Swingout Sister*. Ook ditmaal zal Bart Peeters opnieuw een eigen nummer ten beste geven. Schuberts laatste jaren tweede aflevering van de :rie 'Schuberts laatste ja- in' speelt in de herfst van 1827, enkele maanden voor luberts dood. Zijn vriend (on Schober organiseert een ihtje naar het land, waar iet gezelschap zich over leeft aan romantische ge- roelens. De een tekent, de ider declameert verboden [edichten van Heinrich Hei - ie, terwijl Schubert geïnte- seerd raakt in de jonge igdalena. 's Avonds gaan Ie vrienden naar een feest, raar een orkest onder lei- ig van Johan Strauss ipeelt. Wanneer Schubert larna achter de piano gaat \ven Piekeren A B c D zit mi De Mi C sta mi vai hal De Mi sta Nu doe Ftj ma dra ver kie gei gaa voo ven te ech inv Fra hui zijn Sch Loi hen dek Het avo een tale seui is rela gisc som son) rem de 1 haa een sold vooi han onstof felijk uniek middel bloen bepaalde short hatelijke op merking tijd (Engels) h on schuldig recto Reven de Dort slag balspel ge sloten Engel- bier MUZIEK KENT geen gren zen. De draagwijdte ervan reikt verder dan bijvoorbeeld de op papier strak afgeba kende grenzen van een cultu reel boycot. Muziekmaken is communiceren op een niveau dat boven woorden uitgaat. Als iemand in Afrika een tragisch lied zingt, dan hoef je geen Swahili te verstaan om de jammerklacht te kun nen begrijpen. Muziek is universeel en als die muziek goed is, is ze in staat iedereen aan te spre ken, weet die muziek in al zijn eenvoud meer te zeggen dan duizend woorden. Paul Simon bewees dat met zijn Graceland-plaat en -toernee en Alpha Blondy bewijst het op zijn plaat 'Jerusalem'. De boodschap komt hoe dan ook over. Alpha Blondy is hier een nog onbekende naam, maar in zijn vaderland Mali en an dere delen van West-Afrika staat hij bekend als een su perster. Alpha Blondy is een militant musicus die zich in spant voor vrede en recht vaardigheid, voor bevrijding en menswaardigheid. Blondy is met 'Jerusalem' aan zijn vierde elpee toe. Op die pla ten valt reggae te horen zoals je die bijvoorbeeld ook bij wijlen Bob Marley terug kan vinden. Dat betekent dat er gekozen is voor tamelijk 'poppy' reggae. De voorliefde voor Marleys benadering van de Jamaicaanse muziek wordt nog eens onderstreept door het feit dat 'Jerusalem' gemaakt werd door Alpha Blondy and The Wailers en ook op zijn vorige elpee, 'Apartheid is nazism', werkte Alpha Blondy samen met Bob Marleys vroegere bege leidingsband. Alpha Blondy laat over duidelijk horen dat reggae dan weliswaar zijn 'roots' in Jamaica mag hebben, maar dat het wel degelijk een mu zieksoort is die heel natuur lijk aandoet als ze op het Afrikaanse continent ge speeld wordt. Blondy ge bruikt net als Bob Marley het strijdbare aspect van de reg gae en zodoende slaagt hij er moeiteloos in aansprekelijke muziek te maken. Hij is daarin zo goed dat deze 'Je rusalem' voortdurend aan grijpend klinkt. De teksten van Alpha Blondy zijn in diverse talen: Frans, Engels, Spaans, Mali- nees, maar ook Hebreeuws en Arabisch. Dat maakt de rechtstreekse boodschap hier en daar letterlijk onver staanbaar, maar wie er met open oor en vooral met open hart naar luistert, begrijpt dat Alpha Blondy niet mis valt te verstaan. Puur naar reggae-maat- staven gemeten is 'Jerusa lem' ook nog eens een uitste kende plaat. De Wailers zor gen voor een zeer gedreven begeleiding en Alpha Blon- dys composities zijn van dien aard dat ze elke vergelijking met authentiek Jamaicaans materiaal kunnen doorstaan. Blondys stem tenslotte is krachtig en herkenbaar ge noeg om op termijn te kun- PW SPI EINDREDACTIE WIM VAN LEEST nen blijven bloeien. HET KAN raar gaan in de popmuziek. Zo ploeter je ja renlang voort met marginaal succes en ziet het er naar uit dat dat voorlopig nog wel zo zal blijven en zo ben je ineens door een enkel nummer be roemd en gaan er deuren voor je open die anders on herroepelijk gesloten zouden blijven. De Engelse Psychedelic Furs hebben jarenlang elpees gemaakt zonder meer men sen te bereiken dan een kleine schare trouwe fans. Ik herinner me een rampzalig concert van de Furs een jaar of drie geleden in Noorderligt in Tilburg waar welgeteld 60 man op af kwam. Nu liggen de zaken, in Amerika al thans, een tikkeltje anders. Sinds het succes met de titel song van de film 'Pretty in pink' zijn de Psychedelic Furs daar een topgroep en trekken ze er volle zalen. Of dat succes naar hier zal overwaaien is nog maar de vraag. De hitsingle (overi gens een nummer van de el pee 'Talk, talk, talk' uit '81) deed hier nauwelijks iets en aangezien de film ook geen publiekstrekker was, zullen er waarschijnlijk weinig mensen uitkijken naar de nieuwe Furs-elpee 'Midnight to midnight'. Toch is 'Midnight to mid night' (met een nieuwe versie van 'Pretty in pink') lang geen slechte plaat. De elpee laat horen dat de groep zich blijft ontwikkelen. In verge lijking met de vorige elpee 'Mirror moves' zou je van 'Midnight to midnight' kun nen zeggen dat de plaat Amerikaanser klinkt. Er is gekozen voor een recht streeks rockgeluid en dat kleurt heel goed bij de typi sche stem van voorman Ri chard Butler. 'Midnight to midnight' is veel meer dan zijn voorgangers een toegan kelijke plaat. De oplettende luisteraar zal horen dat de teksten op de plaat heel op merkelijk zijn. Zoals te doen Psychedelic Furs met van links naar rechts John Ashton, Richard Butler en Tim But ler. - F0T0C8S gebruikelijk zijn dat vage teksten, vaak zonder kop of staart en altijd fragmenta risch. Daardoor intrigeren de nummers voortdurend en kom je eigenlijk nooit achter wat nou precies bedoeld wordt. De keus voor meer pu blieksgerichte rock heeft wel tot gevolg gehad dat er nogal wat van de subtiliteit van de vroegere Psychedelic Furs verloren is gegaan. Waar vroeger nummers zich on derscheidden door ingetogen orchestratie, daar klinkt het zo nu en dan net iets te een vormig. HÜSKER DÜ (Zweeds voor het kinderspelletje memory) geldt met REM als de belang rijkste jonge band in de Ver enigde Staten. Begonnen als compromisloze hardcore-act ontwikkelde de groep zich in zeven elpees tijd tot een band die voortduren in de weer is om uit stijlen van verleden en heden een geluid voor de toekomst te creëren. Die stijlinvloeden zijn dan vooral garagerock van vroe ger en nu, psychedelische rock uit de late jaren zestig en punk van een jaar of tien geleden. 'Warehouse: songs and sto ries' is de titel van de onlangs verschenen dubbelelpee van Hüsker Dü. Vier plaatkanten lang gaat de groep voort op de met de elpee 'Flip yer wigg' ingeslagen weg. Wie Hüsker Dü kent, weet wat dat betekent: razendsnelle songs met veel vervormd gi taargeluid en veel hoge tonen in de drumpartijen. Hüsker Dü is goed in wat de groep doet, maar eerlijk gezegd vind ik twee elpees wat te veel van het goede. Omdat alles nogal tamelijk eenvor mig is, weet je de eerste paar keren draaien niet meer of je nou kant 3, kant 4 of toch weer kant 1 op het staan. Pas veel later tekent zich een ze kere onderlinge verscheiden heid af en dan hoor je bij voorbeeld hoe de tweede el pee iets meer jaren '60 is dan de eerste. Voor de fans is 'Warehouse: songs and ries' een verplichte aanscl De groep is uitstekend I dreef en zorgt voor stfl songs als het Jam-actr 'These important y«_ Turn it round', 'It's not pel liar', 'Too much spice'" 'Standing in the rain'. Voor wie zich in dit s muziek wil oriënteren I 'Warehouse' echter iets I veel van het goede. Die 'i beter even checken of Ml zij een plaat als 'FlipiJ wigg' in zijn geheel aanb en dan eventueel a' overstap wagen. De agenda voor de komende^ ken ziet er als volgt uit: Spandau Ballet, 24, 27,28 en 1 maart in Rotterdam (A®1 Deep Purple Bad CornP"! februari in Brussel (Vorst)<1 en 23 februari in Hor" (Ahoy) Cyndi Lauper, 21 februari in terdam (Ahoy) Commodores, 8 maart in dam (Ahoy) Los Lobos, 21 februari in M (Vredenburg) Style Council, 7 maart in W' dam (Ahoy) Tina Turner, 2, 3 en 4 Rotterdam (Aloy) David Sanbon, 21 febWr,| Rotterdam (Doden) The Mission, 2* februari 1" burg (Noorderligt) ,ri Johnny Copelacd, 26 febru^j Den Bosch (Boulevard) j David Thomas, 5 maart burg (Noorderlig:) ml *>r oplossing zie laatste kolom iske en Wiske: „De °nu I a" nut zo'n flauw ""'nun J Hul als «eesten opriepen niet beiifhouden 1 »- mm TUH Jaar fan ut ij lts i Tante is tiet medium *arnbone Al maart in Tilburg iNoordebjiJ Frank» Goes tc HoUy»:#, maart in Rotterdam (Aho^ Alison Moyet, 13 april in A dam (Carré) en 5 mei in dam (Ahoy) Simply Red, 17 mei in R»" (Ahoy) $ta je BEN5 bn Sr/L. NNeER //r M£T Petf/OEti l

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 20