i
0
Q
Alpha Blondy: reggae uit
Mali met een boodschap
AAK
AGENDA
7
Festival of Fools
gaat dit jaar
wellicht niet door
nu in
de dalie'l
E
DEWAEL (PVV) RUIMT LAATSTE BARRIÈRES OP
Gevolgen
voor
Nederland
J
WOENSDAG 18 FEBRUAR11987
PAGINA GIDS
OENSDAG 18 FEBRUAF
16.05
20.33
NEDERLAND 2
Psychedelic Furs
Hüsker Dü
„Ik heb lodderije ogen en de stem van een
maffia-paladijn zeggen ze. Maar op de een
„of andere manier \erkt het allemaal"
Sylvester Stallone, filmacteur
Jango Edwards op een Festvial of Fools van enige ja
ren geleden. - fotoanp
AMSTERDAM (ANP) - Het
jaarlijkse zomerse theater
spektakel Festival of Fools in
Amsterdam, dat van ver bui
ten de hoofdstad en zelfs in
ternationaal altijd veel be
langstellenden trekt, zal dit
jaar waarschijnlijk niet
doorgaan. De Amsterdamse
Kunstraad heeft wethouder
Luimstra van kunstzaken in
Amsterdam om financiële
redenen geadviseerd het fes
tival dit jaar niet te subsidië
ren.
Voor periodieke manifes
taties en zomeractiviteiten is
jaarlijks 450.000 gulden be
schikbaar en incidenteel
komt daar per jaar vaak nog
500.000 gulden bij. Dit jaar
ontbraken die vijf ton op het
budget en daarom was er
minder te verdelen, aldus
Rob Couzy van de Amster
damse Kunstraad. In totaal
is er dit jaar 424.000 gulden
voor eerder genoemde activi
teiten te besteden. Er lag te
gelijkertijd een groot aantal
aanvragen voor subsidie, on
der meer voor activiteiten
die zich afspelen in het kader
van Amsterdam Culturele
Hoofdstad van Europa. Die
hebben voorrang gekregen.
Ook voor activiteiten als
Boulevard of Broken
Dreams en het Zomerfestijn
heeft de Kunstraad geadvi
seerd geld beschikbaar te
stellen. Maar toen was de pot
leeg, vertelt Couzy.
Overigens moeten B en W
over de adviezen van de
kunstraad nog beslissen,
daarna zal de raadscommis
sie voor cultuur er zich over
buigen. Subsidie voor het
Festival of Fools is dus nog
niet definitief afgewezen,
maar de praktijk is wel dat B
en W doorgaans de adviezen
van de Amsterdamse Kunst
raad volgen, aldus een
woordvoerder van de ge
meente.
Bij het Festival of Fools
heerst teleurstelling over de
gang van zaken, aldus Cor
Schlösser, één van de organi
satoren. Dit jaar had het fes
tival 'de komiek' als thema,
en Jango Edwards, een van
de mannen van het eerste
uur van dit spektakel, had al
afspraken gemaakt met
mensen als Frank Zappa,
John Cleese en de Italiaanse
filmregisseur Federico Felli-
ni, aldus Schlösser.
Edwards liet via de KRO-
radio weten dat naar zijn
oordeel noch de overheid
noch de theaterwereld (die
hij als 'maffia' kenschetst)
het festival belangrijk vindt.
Schlösser liet weten dat de
organisatoren van Festival
of Fools zich nu richten op
1988. Dan zal opnieuw het
thema Komiek op het pro
gramma staan. Verder zal er
in een vroeg stadium subsi
die worden aangevraagd, in
de hoop dat die dan wel ver
leend zal worden.
Vlaanderen krijgt in
1988 commerciële tv
Van onze correspondent
Frans Boogaard
BRUSSEL - Als er
tussentijds geen onge
lukken meer gebeu
ren, beschikt Vlaan
deren binnen ander
half jaar over een
eigen commercieel tv-
net. Midden volgend
jaar moet de struc
tuur rond zijn, begin
september de eerste
uitzending.
Om het zover te laten
komen, hebben premier
Martens (CVP) en zijn
cultuurminister Dewael
(PVV) wel alles op alles
moeten zetten.
Een aantal uitvoeringsbe
sluiten moet nog steeds wor
den genomen, maar met het
kabinetsbesluit, eind vorige
week, te komen tot een inter
ministeriële werkgroep (na
tionaal kabinet plus Vlaamse
raad) is toch een langdurige
periode van moeizaam overleg
afgesloten.
In het Belgische parlement
hebben vooral de Vlaamse so
ciaal-democraten zich tot het
uiterste tegen de komst van de
commerciële tv verzet. Vol
gens hen is er geen enkele ga
rantie dat de komst van een
commercieel net automatisch
gaat leiden tot een betere
kwaliteit van de programma's,
die nu (in een monopolieposi
tie) door de BRT worden ver
vaardigd. De SP heeft op dit
punt wellicht gelijk, want de
kandidaten die zich tot nu toe
eigener beweging voor de ex
ploitatie van het commerciële
net hebben aangediend - Ra-
dio/tèlé Luxembourg en Vero
nica's Rob Out - zijn niet de
eerste zendgemachtigden die
met het begrip 'kwaliteits-tv'
worden geassocieerd.
Premier Wilfried Martens, hier sprekend in de BRT-mi-
crofoon, en zijn cultuurminister Dewael lijken de weg
geëffend te hebben voor een commerciële tv-zender in
Vlaanderen. - fotoap
Dagbladen
Maar de bedoeling van De
wael is dan ook vooral de
Vlaamse dagbladuitgevers,
waarvan een deel aan het eind
van de week al blij is dat ze
het wéér hebben gepresteerd
om zes kranten uit te brengen,
bij de opzet van het nieuwe
net te betrekken. Hun prijs
was overigens niet gering,
want behalve de Standaard-
groep (Vlaamse Uitgevers
maatschappij), die helemaal
niet meedoet, eisten de geza
menlijke uitgevers in ruil voor
hun enthousiasme het exclu
sieve recht om reclame uit te
zenden en daarbovenop nog
een krediet van 5 miljard
frank (ruim 3 miljard gulden)
om de eigen bedrijfsstructuur
wat te verstevigen. Voor dat
laatste probleem wordt hoop
vol naar premier Martens ge
keken, die beloofd heeft op
korte termijn met voorstellen
te komen, wat zijn minister
van begroting, Verhofstadt,
die nog 21 miljard extra wil
bezuinigen, ongetwijfeld ple
zier zal doen.
Maar de andere eis van de
dagbladuitgevers is nog veel
problematischer, want wat de
politici moeten gaan doen als
de BRT via de rechter ook
handelsreclame zou willen af
dwingen, weet momenteel
geen van hen.
En om het echt ingewikkeld
te maken, heeft de SP ook nog
gedreigd de commerciële tv
onmiddellijk weer terug te
draaien op de dag dat zijzelf
tot regeringsverantwoorde
lijkheid wordt geroepen, en
heeft ze plechtig beloofd naar
het Europese* Hof van Justitie
te gaan om te bereiken dat ook
de niet-Vlaamse Nederlands
talige dagbladuitgevers (de
Nederlandse dus) toegang tot
de kabel krijgen. Deze zorg
over een strikte toepassing
van de EG-concurrentieregels
delen de sociaal-democraten
met de Raad van State, die het
kabinet al eerder voorhield
dat het op dit punt discrimine
rend te werk gaat. Een oordeel
dat van regeringswege niet
bestreden, maar wel gene
geerd werd.
Op het kabinet van Dewael,
dat toevallig onderdak vindt
in dezelfde flat als de Neder
landse vertegenwoordiging bij
de EG, worden al die proble
men onderkend, maar over
heerst toch de vreugde over
het feit dat er een kabinetsbe
sluit ligt dat principieel de
commerciële tv toelaat.
Schrik
„Alle andere problemen,"
zegt kabinetschef Jan Kerre-
mans, „moeten we niet te hoog
opspelen. Het is waar dat een
aantal Vlaamse uitgevers fi
nanciële moeilijkheden heeft,
maar het is even waar dat ze
daar de regering ook mee had
den geconfronteerd zonder dat
er sprake was geweest van
commerciële tv. Juridisch zijn
dat twee totaal verschillende
dossiers. Bovendien is bij de
uitgevers het besef groot dat
wanneer zij niet meedoen, an
deren hun plaats wel innemen,
met voor hen nefaste gevol
gen."
Over de aangekondigde ac
ties van sociaal-democratische
zijde zit Kerremans nog min
der in. „In de eerste plaats
moet men belanghebbende
zijn om naar het Hof te kun
nen gaan. De SP is dat niet. In
de tweede plaats worden in de
politiek, en zeker in de Belgi
sche, vaak grote woorden ge
bruikt, zonder dat er veel van
terecht komt. Wij hebben dat
met de socialisten al eerder
gezien. Eerst moesten ook die
18 kruisraketten weg, maar de
socialisten zitten nog niet eens
in de regering en ze mogen al
een beetje blijven. Het gaat
met de commerciële tv niet
anders. En ik zeg u dat, omdat
Luc Van den Bossche (SP-
woordvoerder mediazaken) al
hier op het kabinet is geweest,
in zijn functie van ondervoor
zitter van het Vlaams media-
initiatief, om te bepleiten dat
vooral creatieve mensen uit de
Vlaamse beeldindustrie aan
het werk zouden mogen. Jaze
ker, op het commerciële net!
Veel schrik hebben wij daar
dus niet van."
Dat de sociaal-democraten
in een nieuwe regering de hele
wet zouden terugdraaien, is
volgens Kerremans nog on
waarschijnlijker. „Tenzij ze de
absolute meerderheid halen,
moeten ze dat doen samen met
de christen-democraten of li
beralen. En die steunen juist
de wet."
Vrouwen
Afgezien van de financie
ring, zo valt dan ook uit de
woorden van Kerremans op te
maken, zijn er weinig belem
meringen meer die de
Vlaamse commerciële tv nog
kunnen tegenhouden of ver
tragen, of het moest de samen
stelling van de Mediaraad
zijn, waarvoor Dewael nog
niet het verplichte quotum
vrouwen heeft kunnen vinden,
nadat in een vrouwvriende
lijke bui was vastgesteld dat
slechts twee-derde van de
raad uit personen van het
zelfde geslacht mag bestaan.
Maar Dewael heeft nu al zo
veel hindernissen overwon
nen, dat hij ook voor deze wel
een oplossing vindt.
BRUSSEL - Welke ge
volgen heeft de komst
van commerciële tv in
Vlaanderen voor Neder
land? Weinig tot zeer
weinig, zegt de kabinets
chef van Cultuur-minis
ter Dewael, Kerremans.
„Het zal de STER, en
daarmee ook de Neder
landse dagbladen, iets
aan inkomsten schelen,
omdat bedrijven die in
beide landen werkzaam
zijn hun reclamebeste
dingen iets zullen gaan
verschuiven. Maar daar
staat tegenover dat die
bestedingen in België,
waar nu op radio en tv
nog geen markt voor
handelsreclame is, on
derontwikkeld is. We
mogen ons eraan ver
wachten dat die markt
zich uitbreidt, het mo
ment dat men ziet wat
mogelijk is."
Te vroeg vindt Kerre
mans het nog om te spe
culeren over toelating
van (een aantal program
ma's van) het Vlaamse
commerciële net op de
Nederlandse kabel. „In
het kader van de Noord/
Zuid-integratie kan ik
mij dat voorstellen, maar
wij hebben daarover ver
der nog niet gesproken."
In de Nederlandse om
roepwereld wordt de
Vlaamse commerciële
zender wel degelijk als
een bedreiging gezien,
vooral door de TROS en
Veronica die zelf overwe
gen op langere termijn
commercieel te gaan
draaien. TROS-directeur
Cees den Daas zei on
langs in een interview:
„Veel dreigender dan Sky
Channel en andere En
gelse zenders zijn de
plannen om in Vlaande
ren, bij wijze van spre
ken op de Nederlands-
Belgische grens, een Ne
derlandstalige commer
ciële zender neer te zetten
met een bereik van meer
dan een twintig miljoen
Nederlandstaligen. Wel
iswaar mag de rclame
van zo'n zender nuet
rechtstreeks op Neder
land gericht zijn, maar
het effect is er toch".
Rob Out schaarde zich
achter Den Daas en voor
spelde dat Veronica in
1990 commercieel zou
worden. Mogelijk worden
de plannen van Veronica
en TROS versneld nu de
plannen in België zo con
creet zijn geworden.
Club
Veronica
[aar aanleiding van de
jngste Nederlandse film-
accessen neemt Club Vero-
jca vanmiddag een kijkje
cbter de schermen van ons
ttionale filmbedrijf. Er is
m gesprek met Gerard
teman, scenarioschrijver
'De aanslag'. Vervolgens
iraten de Dolly Dot-dames
ither en Sjeel over hun ac-
xervaringen in de film
latch Treat', waaruit even-
DS een fragment te zien is.
'erder schenkt Club Vero-
ica aandacht aan het aller-
jeuwste Nederlandse pro-
[uct, 'Blonde Dolly'.
Villa
Valuta
Van onze rtv-idactie
HILVERSUf - Ad li aan y
Dis start zodag na een i
langdurige »interstop
met zijn paatprograw»
waarin hij voeal gasten uil
wereld van cltuur ontvai
De formule heft enkele liet
wijzigingen Qdergaan.
uitzending is zodag om 2
uur op Nederlad 2.
Zo is de nasn verande
'Van Dis in de Blie' wordt ij
genomen in het tea ter DeBj
lie bij het Leidsolein te l
sterdam. Ook ka, het zijndj
Van Dis maar én gast t
vangt om wat djper opi
thema te kunnen igaan, n
voor de rest kunnn de I
kers weer kiezen lit rode j
witte wijn en watc en zul
er veel talen gespaken i
den.
Ook het decor is enig
veranderd. Eerste gst is i
vrouw Nien Cheng,een
nese die tien jaar eetzamei
sluiting heeft gehad ten ti;j
van de Culturele levolu
Van Dis, die afgelopm i
en najaar door Chha I
heeft over haar een èoeki
schreven 'Leven en :iood|
Sjanghai.'
De tweede gast is it
wijn Paans, hoofdreliS.
van de VPRO-gids ene
nist in De Volkskrant II
persoon bij de volgend )j
Dis in de Balie' is de i
kaanse neuroloog
Sacks, auteur van boekït j
mensen met waarneir
wijkingen. De waarderi(]l
de shows van Adriaan vji]
is doorgaans vrij hoogt:
heeft een vaste schare li
die regelmatig op hem a
men, wat het andere net^)
bieden heeft.
Vanuit De Kring in Roosen
daal presenteert Bart Pee
lers de vijfde geldshow rond
de derde trekking van de
Staatsloterij. Het pro
gramma wordt vanavond
opgeluisterd door de kleur
rijke popzangeres Cyndi
Lauper en de swingende En-
le formatie 'Swingout
Sister*. Ook ditmaal zal Bart
Peeters opnieuw een eigen
nummer ten beste geven.
Schuberts
laatste jaren
tweede aflevering van de
:rie 'Schuberts laatste ja-
in' speelt in de herfst van
1827, enkele maanden voor
luberts dood. Zijn vriend
(on Schober organiseert een
ihtje naar het land, waar
iet gezelschap zich over
leeft aan romantische ge-
roelens. De een tekent, de
ider declameert verboden
[edichten van Heinrich Hei -
ie, terwijl Schubert geïnte-
seerd raakt in de jonge
igdalena. 's Avonds gaan
Ie vrienden naar een feest,
raar een orkest onder lei-
ig van Johan Strauss
ipeelt. Wanneer Schubert
larna achter de piano gaat
\ven Piekeren
A B c D
zit
mi
De
Mi
C
sta
mi
vai
hal
De
Mi
sta
Nu
doe
Ftj
ma
dra
ver
kie
gei
gaa
voo
ven
te
ech
inv
Fra
hui
zijn
Sch
Loi
hen
dek
Het
avo
een
tale
seui
is
rela
gisc
som
son)
rem
de 1
haa
een
sold
vooi
han
onstof
felijk
uniek
middel
bloen
bepaalde
short
hatelijke
op
merking
tijd
(Engels)
h
on
schuldig
recto
Reven
de Dort
slag
balspel
ge
sloten
Engel-
bier
MUZIEK KENT geen gren
zen. De draagwijdte ervan
reikt verder dan bijvoorbeeld
de op papier strak afgeba
kende grenzen van een cultu
reel boycot. Muziekmaken is
communiceren op een niveau
dat boven woorden uitgaat.
Als iemand in Afrika een
tragisch lied zingt, dan hoef
je geen Swahili te verstaan
om de jammerklacht te kun
nen begrijpen.
Muziek is universeel en als
die muziek goed is, is ze in
staat iedereen aan te spre
ken, weet die muziek in al
zijn eenvoud meer te zeggen
dan duizend woorden. Paul
Simon bewees dat met zijn
Graceland-plaat en -toernee
en Alpha Blondy bewijst het
op zijn plaat 'Jerusalem'. De
boodschap komt hoe dan ook
over.
Alpha Blondy is hier een
nog onbekende naam, maar
in zijn vaderland Mali en an
dere delen van West-Afrika
staat hij bekend als een su
perster. Alpha Blondy is een
militant musicus die zich in
spant voor vrede en recht
vaardigheid, voor bevrijding
en menswaardigheid. Blondy
is met 'Jerusalem' aan zijn
vierde elpee toe. Op die pla
ten valt reggae te horen zoals
je die bijvoorbeeld ook bij
wijlen Bob Marley terug kan
vinden. Dat betekent dat er
gekozen is voor tamelijk
'poppy' reggae. De voorliefde
voor Marleys benadering van
de Jamaicaanse muziek
wordt nog eens onderstreept
door het feit dat 'Jerusalem'
gemaakt werd door Alpha
Blondy and The Wailers en
ook op zijn vorige elpee,
'Apartheid is nazism', werkte
Alpha Blondy samen met
Bob Marleys vroegere bege
leidingsband.
Alpha Blondy laat over
duidelijk horen dat reggae
dan weliswaar zijn 'roots' in
Jamaica mag hebben, maar
dat het wel degelijk een mu
zieksoort is die heel natuur
lijk aandoet als ze op het
Afrikaanse continent ge
speeld wordt. Blondy ge
bruikt net als Bob Marley het
strijdbare aspect van de reg
gae en zodoende slaagt hij er
moeiteloos in aansprekelijke
muziek te maken. Hij is
daarin zo goed dat deze 'Je
rusalem' voortdurend aan
grijpend klinkt.
De teksten van Alpha
Blondy zijn in diverse talen:
Frans, Engels, Spaans, Mali-
nees, maar ook Hebreeuws
en Arabisch. Dat maakt de
rechtstreekse boodschap hier
en daar letterlijk onver
staanbaar, maar wie er met
open oor en vooral met open
hart naar luistert, begrijpt
dat Alpha Blondy niet mis
valt te verstaan.
Puur naar reggae-maat-
staven gemeten is 'Jerusa
lem' ook nog eens een uitste
kende plaat. De Wailers zor
gen voor een zeer gedreven
begeleiding en Alpha Blon-
dys composities zijn van dien
aard dat ze elke vergelijking
met authentiek Jamaicaans
materiaal kunnen doorstaan.
Blondys stem tenslotte is
krachtig en herkenbaar ge
noeg om op termijn te kun-
PW
SPI
EINDREDACTIE WIM VAN LEEST
nen blijven bloeien.
HET KAN raar gaan in de
popmuziek. Zo ploeter je ja
renlang voort met marginaal
succes en ziet het er naar uit
dat dat voorlopig nog wel zo
zal blijven en zo ben je ineens
door een enkel nummer be
roemd en gaan er deuren
voor je open die anders on
herroepelijk gesloten zouden
blijven.
De Engelse Psychedelic
Furs hebben jarenlang elpees
gemaakt zonder meer men
sen te bereiken dan een
kleine schare trouwe fans. Ik
herinner me een rampzalig
concert van de Furs een jaar
of drie geleden in Noorderligt
in Tilburg waar welgeteld 60
man op af kwam. Nu liggen
de zaken, in Amerika al
thans, een tikkeltje anders.
Sinds het succes met de titel
song van de film 'Pretty in
pink' zijn de Psychedelic
Furs daar een topgroep en
trekken ze er volle zalen.
Of dat succes naar hier zal
overwaaien is nog maar de
vraag. De hitsingle (overi
gens een nummer van de el
pee 'Talk, talk, talk' uit '81)
deed hier nauwelijks iets en
aangezien de film ook geen
publiekstrekker was, zullen
er waarschijnlijk weinig
mensen uitkijken naar de
nieuwe Furs-elpee 'Midnight
to midnight'.
Toch is 'Midnight to mid
night' (met een nieuwe versie
van 'Pretty in pink') lang
geen slechte plaat. De elpee
laat horen dat de groep zich
blijft ontwikkelen. In verge
lijking met de vorige elpee
'Mirror moves' zou je van
'Midnight to midnight' kun
nen zeggen dat de plaat
Amerikaanser klinkt. Er is
gekozen voor een recht
streeks rockgeluid en dat
kleurt heel goed bij de typi
sche stem van voorman Ri
chard Butler. 'Midnight to
midnight' is veel meer dan
zijn voorgangers een toegan
kelijke plaat. De oplettende
luisteraar zal horen dat de
teksten op de plaat heel op
merkelijk zijn. Zoals te doen
Psychedelic Furs met van links naar rechts John Ashton, Richard Butler en Tim But
ler. - F0T0C8S
gebruikelijk zijn dat vage
teksten, vaak zonder kop of
staart en altijd fragmenta
risch. Daardoor intrigeren de
nummers voortdurend en
kom je eigenlijk nooit achter
wat nou precies bedoeld
wordt.
De keus voor meer pu
blieksgerichte rock heeft wel
tot gevolg gehad dat er nogal
wat van de subtiliteit van de
vroegere Psychedelic Furs
verloren is gegaan. Waar
vroeger nummers zich on
derscheidden door ingetogen
orchestratie, daar klinkt het
zo nu en dan net iets te een
vormig.
HÜSKER DÜ (Zweeds voor
het kinderspelletje memory)
geldt met REM als de belang
rijkste jonge band in de Ver
enigde Staten. Begonnen als
compromisloze hardcore-act
ontwikkelde de groep zich in
zeven elpees tijd tot een band
die voortduren in de weer is
om uit stijlen van verleden
en heden een geluid voor de
toekomst te creëren.
Die stijlinvloeden zijn dan
vooral garagerock van vroe
ger en nu, psychedelische
rock uit de late jaren zestig
en punk van een jaar of tien
geleden.
'Warehouse: songs and sto
ries' is de titel van de onlangs
verschenen dubbelelpee van
Hüsker Dü. Vier plaatkanten
lang gaat de groep voort op
de met de elpee 'Flip yer
wigg' ingeslagen weg. Wie
Hüsker Dü kent, weet wat
dat betekent:
razendsnelle
songs met veel vervormd gi
taargeluid en veel hoge tonen
in de drumpartijen. Hüsker
Dü is goed in wat de groep
doet, maar eerlijk gezegd
vind ik twee elpees wat te
veel van het goede. Omdat
alles nogal tamelijk eenvor
mig is, weet je de eerste paar
keren draaien niet meer of je
nou kant 3, kant 4 of toch
weer kant 1 op het staan. Pas
veel later tekent zich een ze
kere onderlinge verscheiden
heid af en dan hoor je bij
voorbeeld hoe de tweede el
pee iets meer jaren '60 is dan
de eerste. Voor de fans is
'Warehouse: songs and
ries' een verplichte aanscl
De groep is uitstekend I
dreef en zorgt voor stfl
songs als het Jam-actr
'These important y«_
Turn it round', 'It's not pel
liar', 'Too much spice'"
'Standing in the rain'.
Voor wie zich in dit s
muziek wil oriënteren I
'Warehouse' echter iets I
veel van het goede. Die 'i
beter even checken of Ml
zij een plaat als 'FlipiJ
wigg' in zijn geheel aanb
en dan eventueel a'
overstap wagen.
De agenda voor de komende^
ken ziet er als volgt uit:
Spandau Ballet, 24, 27,28
en 1 maart in Rotterdam (A®1
Deep Purple Bad CornP"!
februari in Brussel (Vorst)<1
en 23 februari in Hor"
(Ahoy)
Cyndi Lauper, 21 februari in
terdam (Ahoy)
Commodores, 8 maart in
dam (Ahoy)
Los Lobos, 21 februari in M
(Vredenburg)
Style Council, 7 maart in W'
dam (Ahoy)
Tina Turner, 2, 3 en 4
Rotterdam (Aloy)
David Sanbon, 21 febWr,|
Rotterdam (Doden)
The Mission, 2* februari 1"
burg (Noorderligt) ,ri
Johnny Copelacd, 26 febru^j
Den Bosch (Boulevard) j
David Thomas, 5 maart
burg (Noorderlig:) ml
*>r oplossing zie laatste kolom
iske en Wiske: „De
°nu I a" nut zo'n flauw
""'nun J Hul als «eesten opriepen
niet beiifhouden 1
»-
mm
TUH
Jaar fan ut ij
lts i Tante is
tiet medium
*arnbone
Al
maart in Tilburg iNoordebjiJ
Frank» Goes tc HoUy»:#,
maart in Rotterdam (Aho^
Alison Moyet, 13 april in A
dam (Carré) en 5 mei in
dam (Ahoy)
Simply Red, 17 mei in R»"
(Ahoy)
$ta je
BEN5 bn Sr/L.
NNeER //r M£T Petf/OEti
l