Televisie als huwelijksbureau Demonstratief voor en tegen serie 6 Amerika' Rietveld-meubelen geveild in Amsterdam 'Ik heb nooit de behoefte me ergens tegen af te HANS SLEEUWENHOEK: 'GEEN GOEDKOPE RELATIEMAKELAARDU COMPONIST EN JAZZMUSICUS THEO LOEVENDIE: NEDERLAND 1 NEDERLAND 2 Iven Piekeren \uske en WiskeDe Hi ambone DINSDAG 17 FEBRUAR11987 „Het kan gebeuren dat j eoidanks een gigantische campagne, aechte mondreclame krijgt. Dankur.jehet verder wel vergeten" Harry Klooster, filmiromotor biNSPAG 17 FEBRUAR1198 PAGIHA GIDS!*" tips* moge Van een onzer verslaggevers Een relatiebemiddelingsbureau op televisie. Dat is, kort samengevat, de opzet van 'Tele-kontakt', een nieuw programma van de NCRV, dat op 1 maart voor het eerst wordt uitgezonden. Eindredacteur van het op merkelijke programma is Hans Sleeuwenhoek.' onder meer bekend als presentator van het praatprogramma 'Rondom tien'. In voorlopig drie proefuitzendingen stelt het programma mensen in de gelegenheid om kontakten te leggen. Het kan gaan om iemand die op zoek is naar een liefdespartner, maar ook men sen die bijvoorbeeld een fiets clubje willen oprichten, kun nen het programma benutten om teamgenoten te werven. Volgens Hans Sleeuwen hoek werd het programma idee geboren tijdens een van de uitzendingen van 'Rondom tien'. Het thema van de betref fende uitzending was 'Een zaamheid'. Sleeuwenhoek: „We hebben toen in onze re search ontdekt dat het gaat om een probleem van onver wachte omvang. Honderddui zenden Nederlanders voelen zich eenzaam, hebben nauwe lijks kontakten en leven een teruggetrokken bestaan. Die mensen willen we een hel pende hand reiken." Schroom Dat veel mensen op zoek zijn naar een levenspartner, blijkt ook uit de overweldi gende groei van de huwelijks- bemiddelingsbureau's. Sleeu wenhoek: „Bij relatiebureaus in Nederland staan nu zo'n 20.000 mensen ingeschreven. Dat is maar een fractie van het werkelijke aantal zoeken den. Wij schatten dat zeker 750.000 Nederlanders een vaste partner zoeken. Maar de meesten hebben schroom zich bij een bemiddelingsbureau in te schrijven. En juist die drempel willen we verlagen." In de praktijk van het pro gramma Tele-kontakt bete kent dat, dat mensen zich voor het oog van de camera als het ware kunnen 'aanbieden'. „Maar", zegt Sleeuwenhoek, „we maken er geen goedkope relatiemakelaardij van. In elke uitzending kiezen we voor een specifieke groep mensen. In onze eerste uitzending gaat het om jongens tussen de 20 en de 30 jaar, die op zoek zijn naar een partner. We laten en kele van die jongens aan het woord over hun problemen. Velen van hen hebben al eer der geprobeerd om via een be middelingsbureau kontakten te leggen, maar in de praktijk blijkt dat zich in de leeftijd maar weinig meisjes tot een bureau wenden." Sleeuwenhoek zegt uitdruk- keld voor de nazorg. Van men sen die op de uitzending rea geren, worden de gegevens doorgestuurd naar een van de erkende bureaus. En dan kan, in alle discretie, de bemidde ling beginnen. Taboe Is televisie niet een te hard medium voor dergelijke in tieme zaken? Sleeuwenhoek: „Juist het taboe rond een zaamheid moet worden door broken. Ons is gebleken dat duizenden eenzamen vaak schroom hebben om zich bij verenigingen of clubs aan te sluiten. Bij veel verenigingen komen mensen in groepjes. En alleenstaanden voelen zich al gauw buitengesloten. Ons pro gramma wil, zonder een spoor van voyeurisme, die indivi duele hulp bieden." Hans Sleeuwenhoek hoopt, dat het programma ertoe bij draagt dat het zoeken naar een partner uit 'het zielige hoekje wordt gehaald'. Hij zegt: „Het zoeken naar een levenspartner moet net zo gewoon zijn als het zoeken naar een partner om mee te gaan tennissen." Vandaar dat het in 'Tele- kontakt' ook niet uitsluitend gaat om 'huwelijksbemidde ling'. Ook mensen die samen bepaalde aktiviteiten willen ontplooien, kunnen hun zegje doen. „Bijvoorbeeld een violist Hans Sleeuwenhoek: „Eenzame mensen uit het zielige ,jie ervan droomt om nog eens hoekje halen". - fotoncrv me^ drie andere amateurs sa men een strijkkwartet te vor men, zal die anderen kunnen oproepen. Evenals de man of vrouw die een reisgenoot zoekt, of iemand om een kook- clubje mee op te zetten." Computer kelijk dat het niet de bedoeling is om direkt via de televisie personen aan elkaar te koppe len. De NCRV heeft de vereni ging van erkende relatiebe middelingsbureaus ingescha- Gaat het om dergelijke op roepen, dan verricht de NCRV zelf het bemiddelende werk. De omroep heeft een compu terprogramma opgezet, om de gelijkgestemden te selekteren en tot elkaar te brengen. Is Sleeuwenhoek niet bang, dat kijkers zich zullen verlek keren aan andermans proble men? Is het programma niet een handige poging om via uiterst hulpvragen de kijkcij fers op te jagen? Sleeuwen hoek ontkent het met klem. „Het programma wordt opge zet in de traditie van Rondom Tien. Ook dat is een pro gramma dat zich op gevoelige terreinen beweegt. Maar de context is dermate serieus, dat het de toets van zulke kritiek gemakkelijk kan doorstaan. Kijkers die zich bij ons hopen te vergapen aan sensatie, ha ken direkt af." Waar het om bemiddeling van duurzamere relaties gaat, zal er in de eerste drie proef uitzendingen worden gekozen voor mensen die op zoek zijn naar een levenspartner van de andere sekse. Of het op den duur bij de NCRV ook denk baar is dat voor bijvoorbeeld homosexuelen aan relatiebe middeling wordt gedaan, is de ■vraag. Sleeuwenhoek: „In de eerste uitzending zal dat zeker niet gebeuren. Maar afhanke lijk van de reacties zullen wij dergelijke verzoeken in de toe komst niet uit de weg gaan." Van de kunstredactie AMSTERDAM - Een zeer grote collectie meubelen, ont worpen door Gerrlt Rietveld, komt op maandag 2 maart aanstaande onder de hamer bij Sotheby's Amsterdam tij dens een velling van 20e eeuwse decoratieve kunst. Uniek is vooral het aanbod van de vier ontwerpen die Rietveld in 1963-64 maakte voor de juwelierswinkel Steltman in Den Haag. In 1978 raakte dit interieur, na verhuizing van de firma, uit elkaar en mag het mag bij zonder heten dat deze laatste meubelontwerpen van Riet veld (hij overleed in 1964) nu bij elkaar geveild zullen worden. Rietveld kreeg in 1963 opdracht van de firma Steltman om een pand aan het Noordeinde te Den Haag, tegenover het Paleis, te ver bouwen en in te richten. Het typisch 19e eeuwse ge bouw had hoge vertrekken, rijkelijk voorzien van lam- brizeringen, friezen, pilasters en stucplafonds die, tezamen met de parketvloeren, ge- handhaard dienden te blij ven. In contrast hiermee ont wierp Rietveld een viertal strakke, zeer karakteristieke, ruimtelijke meubelen in een kleursehema wit, grijs en zwart - kleuren die hij ook in het verdere interieur en voor de wanden en plafonds toe paste. Het in deze veiling aange boden exemplaar van de 'Steltman'-stoel is een door Gerard van de Groenekan uitgevoerd prototype. Uit de collectie van Gerard van de Groenekan, die van 1917 tot aan Rietveld's dood in 1964 de positie van persoonlijk meu belmaker van Rietveld in nam, wordt naast het boven genoemde prototype van de 'Steltman' stoel een tweetal zigzag-stoelen uit 1938, een kruiwagentje en een zigzag- stoel met armleuningen en negen gaten in de rugleuning aangeboden. Geveild wordt ook de col lectie van architect J.B. van Grunsven B.N.A. - tussen 1950 en 1959 als hoofdontwér- per verbonden aan het atelier van Rietveld. Deze bevat, naast een aantal zigzag-stoe len en een tafel, een ander in teressant Rietveld ontwerp: het 'Amersfoorts' stoeltje. Dit ijzeren stoeltje werd in 1949 door Rietveld ontworpen voro de tentoonstelling 'Schoonheid in Huls en Hof' in Amersfoort, 1950. Ook Le Corbursier en Martin Breuer waren op deze belangrijke expositie vertegenwoordigd met twee totaal nieuwe stoel ontwerpen. Van het 'Amers foorts' stoeltje zijn voor zover bekend slechts drie exempla ren gemaakt: êên bevindt zich in het Sehröderhuis en één in een particuliere collec tie. Uit andere collecties af komstig zijn een zestal zig zag-stoelen, een fauteuil, een kratstoel, een tweezitbankje (ontwerp 1935) en een zeld zaam tafeltje. Naast de Riet veld meubelen bevat de vei ling ook verschillende meu belen van H.P. Berïage, Jae, van den Bosch, Emile Gallê, Gispen en C.A. Lion Cachet Kijkdagen: donderdag 26 februari tot en met zondag 1 maart van 10.00 tot 16.00 uur, 'Steltman-stoel', ontwor pen door Gerrit Thomas Rietveld. - fotosothebvs. Nes 75-87 Amsterdam. De geïllustreerde catalogus kost f35,-. Door Jan Bik Musicus, componist en docent Theo Loevendie (56) heeft het druk. Hij is bezig met ver scheidene opdrachten. Hij schrijft een opera voor het Holland Festival 1990. HU heeft een opdracht tot het schrijven van een stuk voor het Residentie Orkest, by ge legenheid van de opening van de nieuwe concertzaal in Den Haag, later dit jaar. Hij woont in Amsterdam, vlak bij het Concertgebouw. Dat huis heeft hij een halfjaar geleden betrokken. Er valt nog veel te doen. Maar zijn werk kamer, op de derde verdie ping, is op wat kleine dingen na klaar. Daar staat de piano, die hij bij zijn werk gebruikt. Theo Loevendie: „Een van mijn typische dingen, ik hou niet van hokjesgeest. Dat blijkt in wezen ook uit mijn muziek. Die vertoont allerlei invloeden. Ik heb altijd de nei ging wat ik mooi vind aan mu ziek te verwerken. Ik had geen deel aan de pe riode van de seriële muziek. Een heel gesloten periode. Componisten waren allemaal maar met één ding bezig. De tijd van de jaren vijftig en zes tig. Maar die is voorbij ge gaan. In die tijd hield ik mij bezig met ongecompliceerd muziek maken. Dat heeft al tijd nog mijn belangstelling. In de jaren zeventig werd de situatie voor wat het compo neren betreft wat losser, ont stond er een grotere diversi teit. Toen ben ik actief gewor den als schrijver van heden daagse gecomponeerde mu ziek. Ik heb vanaf mijn achtste gecomponeerd. Ik kom uit een niet-muzikaal arbeidersmi- lieu. We woonden in de Kin- kerbuurt hier in Amsterdam. Ik kende de muziek niet van huis uit. Een onderwijzer van de lagere school heeft me in aanraking gebracht met de klassieke muziek, nam me mee naar orgelconcerten. Muziek van Bach. En als kind van acht, negen jaar ging ik fuga's maken. Toen ik zestien, zeven tien was ben ik me voor jazz gaan interesseren. Ik ben met allebei opgegroeid. Ik ben met een zekere af stand van de avant-garde al tijd mijn eigen weg geaan. Ik ben voor openheid, heb me nooit afgesloten voor nieuwe ontwikkelingen, volg met be langstelling alles wat er gaande is. Door de jazz ben ik een man van de praktijk ge worden. En ik heb me steeds afgevraagd: hoe komt de mu ziek over op de man die haar moet spelen. Zo heb ik ook be grip voor zangers gekregen. In 1977 heb ik 'Six Turkish Folk- poems' geschreven, voor vrou wenstem en zeven instrumen ten. Het bleek een zeer succes vol stuk. Het wordt over de hele wereld gespeeld." Turkije Theo Loevendie heeft als jazzmusicus een tijdje in Tur kije gewerkt. Er veel invloe den ondergaan. „Ik ben vele jaren getrouwd geweest met een Turkse. Ik heb grote be langstelling voor cultuur in de muziek. Voor de Folkpoems heb ik teksten gebruikt uit een verzameling Turkse volkspoë- Het was toen de eerste keer dat ik ook voor de stem schreef. In 1985 heb ik voor het Holland Festival de opera 'Naima' geschreven. Iedereen was verrukt over de manier waarop ik voor zangstemmen had geschreven, zowel de so listen als het koor. Ik kan dat wel verklaren. Ik ben niet echt een piano-componist. Ik ben een blazer van huis uit. Daar bij en ook bij het zingen heb je fysieke kracht nodig." Theo Loevendie: „Ik zit vol tot 1990". foto anp Opdracht Theo Loevendie is nu weer met hele andere dingen bezig. Hij kreeg van het Residentie Orkest de opdracht een stuk te schrijven ter gelegenheid van de opening van de nieuwe con certzaal van het orkest, aan het Spui in Den Haag. Hij doet dat graag, heeft met het orkest zeer positieve ervaringen. „In dat stuk komen gedich ten voor van Lucebert. Het is de bedoeling dat die heel cen traal komen te staan. Het kan zijn dat Lucebert die gedich ten op band gaat zeggen, maar wellicht gaat het ook live ge beuren. Er zijn twee instru mentale solisten, Abbie de Quant, fluit en piccolo, en Frances-Marie Uitti, cello. Frances Uitti komt ook naar Arnhem. Dat is puur toeval". Minder goede ervaringen heeft Theo Loevendie met het Concertgebouworkest. Het voerde indertijd zijn 'Flexio' uit, nota bene bij zijn negen tigjarig gestaan. Loevendie was niet tevreden over de uit voering. Maar hij kreeg de schuld, omdat het werk niet goed speelbaar zou zijn. Die tweede uitvoering is er nooit gekomen. „Naar mijn mening heeft het orkest er te weinig repetitietij d ingestoken. Het werk is daar onderschat." Het Residentie Orkest zette •Flexio' later onder leiding van Peter Eötvös op de plaat. Theo Loevendie werd er in 1984 in ternationaal voor bekroond, met de Koessevitzky-prijs, die hij deelde met Pierre Boulez. Het was niet zijn eerste prijs. In 1979 had hij de Nederlandse Wessel Ilckenprijs gewonnen, belangrijkste Nederlandse prijs op jazzgebied. En in 1986 was er voor 'Naima' de Mat- thijs Vermeulen Prijs van de Stad Amsterdam. „Ik ben een verbindende fi guur, communicatief inge steld",. zegt Theo Loevendie. Hij is sedert 1983 voorzitter van het Genootschap van Ne derlandse Componisten, heeft er dit jaar zijn termijn van vier jaar opzitten. „Mijn kracht als voorzitter is dat ik niet drammerig ben. Ik heb nooit behoefte me ergens tegen af te zetten, tegen geen enkel genre muziek. De jonge gene ratie volg ik met belangstel ling. Wat mijn werk betreft, het is net als met kinderen, je kunt zo moeilijk zeggen van welk kind je het meest houdt. Maar 'Six Turkish Folkpoems' vind ik een van mijn beste stukken. En op 'Naima' ben ik het meest trots. Ik heb er drie jaar lang dag in dag uit aan gewerkt. Com poneren is moeilijk, maar een opera componeren is nog veel moeilijker. De spanning mag nooit inzakken. Ik vind die opera mijn grootste prestatie. En ik heb meegemaakt, dat mensen me op straat aanhiel den na de uitvoeringen in Car ré om me te bedanken 'voor die mooie opera'. Ik heb verschrikkelijk veel opdrachten afgeslagen. Ik zit vol tot 1990. Ik ben bezig met een nieuwe opera voor het Holland Festival in dat jaar. Een opera waarin tot uiting komt, dat het gedrag van mensen beoordeeld moet wor den naar de omstandigheden waarin zij zitten. Hij gaat een beetje over wat goed en slecht is in het menselijk gedrag. Over liefde en verraad. Een opera over relaties. Jan Blok ker schrijft het libretto. Het klikt enorm. We zijn genera tiegenoten. Een goed team. Een van mijn favoriete componisten is Haydn. Na tuurlijk houd ik van Mozart, Beethoven en Bach. Heel grote figuren. Maar Haydn heeft een aantal dingen, waar ik veel affiniteit mee heb. Hij was een groot constructief denker, maar tegelijk ook iemand met een grote sponta- niëteit. Hij had verder een heel bijzonder gevoel voor humor, die in zijn muziek met heel verrassende wendingen komt. Hij was van heel eenvoudige afkomst. En dat etaleert hij ook in zijn symfonieën, die heel volkse elementen hebben, iets boertigs". na i North 20.28 I south lo de eerste aflevering van Worth South' is Madeline Vabray uiteindeHjk toch ge trouwd met de veel oudere justin LaMotte. GedesUlu- I sioneerd keert Orry naar (Vest Point terug, waar George Hazard hem pro beert te troosten. Intussen beeft luitenant Bent na de waarschuwing van Grant een ander slachtoffer uitge- I kozen. Ned Fikse moet het Du ontgelden. Wanneer Fiske ernstig gewond raakt, besluiten George, Orry en pickett de luitenant te gra- een te nemen. De N een probl word door den. achti| mee 1 grip doorb lijden schat! sen ai vergr kings in de toenei Music Hall Kris Kristojferson als de leider van het Amerikaansem] zet tegen de Russische bezetters. - fL In 'Music Hall' ontvangt pjm Jacobs deze keer be langrijke artiesten uit Enge land en Amerika. Behalve de zangeressen Vicky Brown en Madeline Bell, die samen in The young Mes siah' optraden, zingt van avond ook de virtuoze Billy I Eckstine. Deze Amerikaanse zanger, die in de vijftiger ja- I ren zyn grootste populari teit genoot, kan nog steeds op een vaste schare bewon deraars rekenen. Ook vir tuoos, maar op instrumen taal gebied zijn Toots Thie- lemans en harpiste Ernesti ne, die begeleid door het Me- I tropole Orkest zullen optre- dea 21.' By de deüge faamd Ameri ging* i constn 1983, voor h de zilv bemac deNev nieuw heeft Austra Alan uitdagi vraagt een nit pen. Voor niks zon op NEW YORK (AP) - De eerste uitzending van de gevraakte tót visie-serie Amerika is zondagavond in de Verenigie Staten p| paard gegaan met een avondwake by kaarslicht tgenover 1 gebouw van de Verenigde Naties, demonstraties jij televiiitj stations en protesten van studenten op de Yale-uni crsiteit De ruim 14 uur durende te levisie-serie Amerika ver beeldt de Russische bezetting van de Verenigde Staten. Vol gens velen zou het verhaal schade kunnen toebrengen aan de Amerikaans-Russische betrekkingen. „We maken ons ernstig zor gen over de negatieve invloed die het zou kunnen hebben op de Amerikaans-Russische re laties en op de publieke opinie ten aanzien van de Verenigde Naties", verklaarde Kathy Waters, coördinatrice van de beweging Mobilization for Survival (mobilisatie voor overleving) die de avondwake hield. De Spartacist League, die door zijn aanvoerders wordt omschreven als een socialisti sche arbeidersorganisatie, leidde demonstraties bij tele visiestations op verschillende plaatsen in de stad. „'Amerika' is beledigend voor bijna alle geledingen in de maatschap pij", zei woordvoerster van de Spartacist League Marjorie Stamberg. „Het is anti-com munistisch, anti-Russisch en anti-Amerikaans". Tom Mackin, vertegen woordiger van de verantwoor delijke televisie-producent ABC, gaf als enig commen taar: „Ze hebben het recht om vreedzaam bijeen te komen. Dat staat in de Amerikaanse grondwet". In de serie worden de troe pen van de bezetter afgebeeld als een vredesmacht van de Verenigde Naties. Tijdens de avondwake tegenover het VN- gebouw zei Kathy Waters: „We staan voor de Verenigde Naties en het Amerikaanse gezantschap en we hopen dat de mensen beseffen dat deze minie-serie een absurde fan tasie is". Voorts verklaarde Waters dat iedere poging van de Sov jet-Unie om de Verenigde Sta ten in te nemen zou leiden tot een kernoorlog. De serie sug gereert dat een liberale rege ring gemakkelijk toegeeft aan de Russen, verklaarde ze: „We hebben de verantwoordelijk heid om ons uit te spreken te gen gevaarlijke rechtse propa ganda". In Los Angeles demon streerden ongeveer 35 mensen, gekleed in tradtionele kleder dracht uit Litouwen, voor de ABC-studio's. Zij wilden hun steun aan de serie betuigen. Leden van de groep verklaar den dat de Amerikanen de se rie beslist moesten zien om te beseffen welke dreiging er van de communisten uitgaat. Ongeveer 40 demonstranten van de overkoepelende orga nisatie 'The Chicago Coalition for a Fair Media' postten zon dag een half uur lang bij de tv-studio's van de met ABC verbonden WLS-tv. Aktielei- der Randy Toler verklaarde dat de medewerkers van het televisie-station niet met de demonstranten wilden praten. Ook was de demonstranten zendtijd op de lokale zender geweigerd. Op de Yale-universiteit in New Haven, Connectie:', beeldden 20 ledenvan het vc de gelegenheid gevormi 'Committee foi Freedom] openbare executes uit steunbetuiging an 'Ameril en om te protesteren tegen wal enkele leden noerden 'de wel reldwijde expansidrift en hel imperialisme var de Sovjetf Unie'. Het comité ricltte ook e afscheiding met ijerdraad waar achter grafs?nen te ad waren met de naron van lail den met een comnunistiscbl regering en de amen val mensen die door he Russisc(| imperialisme om het leva zouden zijn gekoma. De tv-serie 'Anerika' door vertegenwoordgers vai Amerikaanse ker.en waar', 'opruiend' e: 'op gevaarlijke wijze nisleide genoemd. Dwain Epps van e Amen] kaanse Raad van Kerk noemde de serie 'prc/oceren en onverantwoordelik'. V# kijkers zullen volgen hem hun vooroordelen woden t] vestigd. Nelson Price van d Unit* Methodist Church wist dat het de programmmate vooral te doen is om rinstl maken. Verder gaan zeuitvï de angst bij de burgrs. heeft daarom de kijkei opg roepen vooral alert te-JjncJ propagandistische treken de serie. De kerken zijn verdr zorgd omdat een afwitt mening als links en onafi| landslievend wordt afgec' derd en het recht daaro ril als een peiler van het c«J cratisch systeem wordt ei« en als een legitiem middijl het regeringsbeleid te befcj seren en eventueel te wijzf Dit schrijft de doopsgez Peter J. Dyck uit AJ (Pennsylvania) in de 'Me* nite Weekly Review'. Hij *1 renlang hoofd geweest ya)| hulpwerk- en vredesactiv ten van de Noordamerika: Doopsgezinden. Uit hoofde heeft hij meermal# Sovjetunie, waar hij ook is boren, bezocht. Dyck bruikte onder meer zijn a| wezigheid op het vrede# gres van de wereldt sten in mei 1982 te Moskou' bij de Sovj et-autoriteit^ pleiten voor de vrijlating' gevangen gelovigen. Hij maakt ook bezwaa^ gen het feit dat de Vera1' Naties als een handlang#,1] het Kremlin worden schilderd. „Dit is pure jas* aldus Dyck. Inmiddels j" de Verenigde Naties via advocaat de omroeporga" tie zo ver gekregen d; de serie haar veronts# gingen aan de VN aanbif" De Quakers hebben brochures uitgegeven eventueel negatieve geV'3 van de serie te kunnen b# den. Met andere kerkelijk';] ganisaties pleiten zij e' dat ABC zendtijd beschi^ stelt voor mensen met een dere opvatting. Een vliegretourtje van Am sterdam naar Londen kan 1600 gulden kosten, maar ook slechts 299. Over dit opmer kelijke tariefsverschil buigt zich vanavond de consu mentenrubriek 'Voor niks gaat de zon op'. Vliegen blijkt veel goedkoper te kunnen. Er worden tevens Toen bi 19 febri mand begin v zijn ton tig opgc geldt G revoluti ver vot hevige afkeer depot winkel genees- heer NecL rivier rust plaats een weinig dee moedig niet raak riv. in België vreemde munt riv. in Duitsl. r oplossing zie laatste kolom Suske? Het 'JMir ttn ipel hoor Oie dime hu inden nojal ran kar zak Ik weetniet ernofmee door moeten pi tonumnin huk men «MK/ffffflO "f Mi en tot «wr meueoe is mon om oie üj nei msrem on nee re shim. Hee maar Ut komen nof steeds een nun tekortmi zjn mar mot ïn rijten T \J£ METESh I j/Jl^T ESN AüTOL

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1987 | | pagina 14